6.80 - 9.80 - 14.80 - 19.80 B 199.- 2.89 69 DE GROOT S ZELFBEDIENING Japanse scheepsbouw neemt de eerste plaats in ter wereld Geen manoeuvres bij grens van Tsj.-Slowakije VRIJ ENTREE Fa. Van Fa. Van Wijl GEMEENTE EDE typiste arbeidskrachten Nu elke dag vers King Corn brood voorradig tegen scherp concurrerende prijzen. 59 99 65 98 Kip eten KG nu 1.25 59 89 79 nu 0.59 45 ADVERTEERT IN DIT BLAD Tweeduizend jaar geleden was er al scheepsbouw Judith de Nijs won Zege voor Zoetemelk GELD NODIG!! ALLEN NAAR S V A IN ALMELO, NAAR DE GROOTST GESORTEERDE SUPERZAAK VAN TWENTE VOOR DAMES-, HEREN- EN KINDERKLE DING MET DE LAAGSTE PRIJZEN KOST WAT KOST, DE DEUR UIT! m comfortabel en charmant: *419™ HOEKHUIS Nu voordelig EIEREN /jê£\ SS6:953.49 NYLONS De zaak met de prettige bediening en 100% service Research JAAR VAN BONT EN LAARZEN Best deed het niet zo best Getrouwde man wordt priester in al onze afdelingen UW KLEDINGCENTRUM cs veei voorc/eügeA WOONHUIS MET RACE-OF SPORTSTUUR MAGNEET SPR//VT curu TE KOOP te Ede Alb. Agneslaan Telefoon 13086, Ede. VERZINKERIJ RENSWOUDE NIEUW modern vacuumpak KOFFIE KG om tJo hutzl'tteilf 100 gram LEVER0.65 100 gram KOOKWORST 0.39 100 gram BACON0.75 Wij gaan van 5 augustus t.e.m. 17 augustus met vakantie Verlengde Maanderweg 56 Telefoon 10732 Dagbladen zijn „hoogfrequent"Ze verschijnen elke dag. U kunt er elk, dag in adverteren. Elke dag. Hoogfrequent. Laagfrequent natuurljt ook. Dat hangt af van het reclameprobleem en uw oplossing. Doch v iedere oplossing past de krant. Om de frequentie-mogelijkheden. Om d reactie-snelheid. Om de actualiteit. Om het formaat. Om alles wat he, dagblad onmisbaar maakt als drager van goede reclame. Uw reclame hoort erin. Nu. Morgen. En frequent. 62 jaar in de gevangenis Pater met ruilhart voor televisie Pagina 4 DINSDAG 23 JULI 1968 DUIZENDEN STUKS KWALITEITSKLEDING GAAN. ZIET ONZE ETALAGES MET SENSATIEPRIJZEN ETC. [LET OP: sMAANDAGS GESLOTEN] ALMELO - GROTESTRAAT 145-149 PARKEREN T.O. ONZE ZAAK. HOFKAMPSTRAAT OF OP HET GROTE MARKTPLEIN H. van Laar, Makelaar In Onroerende goederen, Make laar in Assurantiën, Sta tionsweg 79, Ede. Tel. 08380- 11000 biedt te koop aan helft van dubbel met schuur en tuin te Ede, Bettekamp (nabij Grotestr.). Ina. ben.: 3 kamers, keuken, ruime hal. Boven 3 slaap kamers, bergruimte. Vraag prijs 33.500,Onmiddel lijk leeg te aanvaarden. 'n Fabelachtige sportfiets. Ook te leveren met 3V-derail- leur. We hebben ook de goed koopste echte merkfiets van ons land: de Magneet Friend ship: 169,— met volledige kwaliteitsgarantie en onze service. Magneet monteert uitsluitend (v) Vredestein banden Prins Bemhardlaan 110 VEENENDAAL Telefoon 08385-10731 Peugeot-de brommer van autoklasse. Mooi. Makkelijk. Modern. Kom 'm bekijken en proberen. Voor 419,50 rijdt u al Peugeot! P2/1/140 Prins Bemhardlaan 110 VEENENDAAL Telefoon 08385-10731 Wat u ook wenst te kopen U hoeft er niet voor te lopen Als u vandaag nog belt Heeft u morgen het geld. Financierings- volmachtkantoor Kastanjelaan 40 - Khenen Telefoon 2720. iTHtr-rtr'TWti Bij de dienst voor sociale zaken wordt gevraagd een er varen ULO-diploma of gelijkwaardige opleiding vereist. Leeftijd tussen 21 en 26 jaar. Salaris nader overeen te komen (max. 770,per maand). De premie AOW/AWW wordt door de ge meente betaald. Sollicitaties gaarne binnen een week in te zenden aan de directeur van de dienst, Stationsweg 99, Ede. gr. kamer, 4 slaapkamers. Grote vliering. Leeg te aanvaarden september 1968. Koopsom nader overeen te komen. Te bevragen INDUSTRIETERREIN RENSWOUDE vraagt mannelijke in 2-ploegendienst. Vanaf eerste werkweek goede beloning Prettig verantwoordelijk werk Goede arbeidsvoorwaarden en sociale voorzieningen Werkkleding wordt verstrekt Reiskostenvergoeding en opname in pensioenfonds. Literblik APPELMOES 2 fles VRUCHTENSIN AS 2 rol BESCHUIT 2 fles APPELSAP 1000 gram GEMALEN KG koffie gemalen in het moderne vacuumDak, versere koffie lekkerder koffie. KANIS CUNNINK-KAMPEN-sinds 1885 doos 10 stuks nr. 3 3 rol Faam PEPERMUNT nu 200 grom RUMBONEN 2 fles IFA GAZEUSE GOUDSE STROOPWAFELS met roomboter Grote pot OPLOSKOFPIE Inhoud 200 gram 1 NYLON DRAAGTASJE nu Nergens zo voordelig van 1.15 NU De Japanse scheepsbouw kan terugzien op een trotse ge schiedenis, welke is begonnen in 1890 toen de eerste stalen scheepsromp van een Japanse helling te water gleed. En de laatste 12 jaar neemt Japan zelfs de eerste plaats ter wereld in wat betreft het jaarlijkse bouwtonnage. In 1967 werd in Japan 7.497.000 b.r.t. te water gelaten, wat 48 procent uitmaakte van de totale wereldscheeps- bouw. Op de tweede plaats kwam Zweden met 1.308.000 b.r.t. De Japanse scheepsbouwindustrie heeft een aan zienlijk voordeel tegenover haar concurrenten in het feit dat zij alle onderdelen van de constructie in eigen handen heeft. De scheepsbouwers assembleren hun schepen uit door henzelf vervaardigde componenten, zoals rompen, machines en uitrusting. In de periode 19611967 bedroeg het gemiddelde jaar lijkse inkomen van Japan uit de export van schepen 570 miljoen. Na staal vormden schepen het voornaamste Ja panse uitvoerprodukt. Japan heeft meer dan 1000 scheeps werven, waarvan 27 van de grootste in het bezit zijn van 14 vooraanstaande scheepsbouwers. Deze 14 bouwen 90 procent van de Japanse schepen. Hun 27 scheepswerven zijn in staat 7.500.000 b.r.t. te bouwen van de totale Ja panse scheepscapaciteit, die 8.00.000 ton bedraagt. De Japanse scheepswerven geven werk aan 150.000 arbei ders, onder wie niet begrepen zijn de arbeiders in de ma chine- en uitrustingsindustrieën. In de laatste paar jaar doen zich in deze tak van nijver heid twee duidelijk te onderscheiden tendensen voor. Zo vindt enerzijds een aanzienlijke verschuiving plaats naar de produktie van motoren voor landvoertuigen met het oog op de aanhoudende slapte van de internationale scheepsbouwmarkt. En aan de andere zijde ziet men een radicale uitbreiding van scheepsbouwfaciliteiten om te kunnen voldoen aan de toenemende vraag naar grotere en snellere schepen. Op het ogenblik worden in Japan al tan kers van 300.000 ton gebouwd. In feite bestaat de Japanse scheeps bouw al meer dan 2000 jaar. Reeds in 600 v. Chr. maakten de Japanners zee waardige houten vaartuigen, die echter klein van afmetingen waren en werden gebruikt voor de handel op China. Het zou tot het midden van de 19e eeuw duren voordat Japan kennis maakte met schepen van ijzer en staal. Het eerste ijzeren schip werd in Japan in 1871 gebouwd en het eerste stalen in 1890. De eerste wereldoorlog bracht een grote opleving in de Japanse scheeps bouw. De geallieerden, aan wier zijde Japan vocht, konden niet zelf aan hun vraag naar scheepsruimte voldoen. Vooral was er gebrek aan transport schepen, die in groten getale door de Duitse duikboten tot zinken werden ge bracht. Japan, da* ver van alle oorlogsgeweld verwijderd lag, kon ongestoord schepen bouwen. Vele orders vloeiden toe en de Japanse scheepswerven gonsden van bedrijvigheid de gehele oorlog door. De hierbij opgedane ervaring en ken nis bleken van onschatbare waarde voor de Japanse scheepsbouwindustrie. Gesteund door wetenschappelijk on derzoek, maakte deze industrie een zeer snelle technologische ontwikkeling door en in 1940 leverden de Japanse scheeps werven 10 miljoen b.r.t. scheepsruimte. Tijdens de 2e wereldoorlog werden de Japanse scheepswerven gebombar deerd en zwaar gehavend. Maar zij le den minder schade dan de andere Ja panse industrieën. Onmiddellijk na de beëindiging van de vijandelijkheden be gonnen de Japanse scheepsbouwers aan het herstel van hun werven. Hun on vermoeibaar pogen werd met succes beloond en de Japanse koopvaardij vloot. die in de oorlog zeer zware ver liezen had geleden, is reeds zijn voor oorlogse sterkte van 12.5 miljoen b.r.t. voorbijgestreefd. Sinds 1956 is Japan de grootste produ cent van schepen ter wereld. In het be gin van 1968 hadden de scheepswerven nog genoeg orders voor twee jaar. Produktiviteit De snelle uitbreiding van de Japanse scheepsbouwindustrie was niet alleen te danken aan een energiek binnenlands beleid. Een buitenlandse factor van groot belang was het uitbreken van de Koreaanse oorlog in 1950, wat een ge weldige stijging van de vraag naar scheepsruimte tot gevolg had. Tussen het einde van de tweede we reldoorlog en december 1967 werd in Japan 43 miljoen b.r.t. stalen schepen te water gelaten. Hiervan werd 18.603.000 ton gebouwd voor binnenland se rederijen. De volgende tabel, ontleend aan Lloyd's Register of Shipping, geeft de jaarlijkse nieuwbouw in 1000 b.r.t. aan tussen de jaren 1963 en 1967 (jaar resp. toaatl): 1963 - 2.367; 1964 - 4.085; 1965 - 5.363; 1966 - 6.685; 1967 - 7.497. Voor deze cijfers heeft Japan in de laatste vijf jaar gemiddeld 60 pet. van de produktie uitgevoerd. ,In het dienstjaar 1967, dat eindigde in maart 1968, ontving Japan orders voor 8.950.000 b.r.t. scheepsruimte. Reeds voor de oorlog toonde de Ja panse scheepsbouwindustrie haar hoog technologisch peil met de constructie van reuzenslagschepen, zoals de „Ja- mato" en de „Moesasji" met een laad vermogen van 69.100 ton. De Japanse scheepsbouw heeft steeds grote aandacht besteed aan weten schappelijk onderzoek. Een belangrijke uitvinding in dit verband is een nieuwe lasmethode, waardoor schepen lichter en sneller kunnen worden gebouwd. Het is nu mogelijk een tanker van 200.000 ton laadvermogen binnen twee drie maanden in een „bouwdok" te bouwen. De thans in aanbouw zijnde tankers van 300.000 ton de grootste ter wereld kunnen naar verwachting in tien maanden worden opgeleverd. Andere vruchten van het wetenschap pelijk onderzoek vindt men op het ge bied van ontwerpen, waardoor op bouwkosten en brandstofgebruik kan worden bezuinigd, terwijl snelheid en veiligheid worden opgevoerd. Wat de aandrijving betreft, wordt op het ogenblik gewerkt aan de bouw van scheepsmachines met een vermogen van maar liefst 28.800 pk. Het feit dat buitenlandse rederijen in toenemende mate naar schpen van 200.000 ton en groter gaan omzien, is voor de Japanse scheepsbouwers aan leiding om hun produktiemiddelen snel uit te breiden of „bouwdokken" te con strueren. Eind 1967 waren zes Japanse werven in staat schepen van meer dan 200.000 ton te bouwen. Een monstertanker van 300.000 ton laadvermogen is in aanbouw bij de Ishikawajima-Harima Heavy Industries en de Mitsubishi Heavy Industpr Co. Het schip, dat wordt gebouwd in op dracht van de National Bulk Carrier vennootschap, wordt 330 meter lang, 53 meter breed en 32 meter hoog (van kiel tot bovendek). Het zal nog in augustus 1968 gereed komen. De tanker is de eerste van een serie van zes tankers van dezelfde afmetingen. De scheepsbouw is een belangrijke deviezenbron voor Japan, wat blijkt uit het feit dat de uitvoer van schepen in 1967 een waarde van 748 miljoen dollar bereikte. LA RUQUE, QUEBEC Judith de Nijs heeft in La Ruque, samen met de Argen tijn Horacio Iglesias, een 24-uur-estafet- te zwemwedstrijd gewonnen. Het duo legde 166 ronden af en werd ruim 12.500 gulden rijker. De Canadees-Amerikaanse combinatie Rejean Lacoursière - Tom Buce werd tweede met 163 ronden. k Bont is de grote mode dit jaar. De meest fantastische soorten en vormen ge nieten de voorkeur. Hier een jas met verborgen rits van Deense makelij van ro de Wisconsin vos. Overigens: de laarzen zullen van de winter meer dan ooit mode zijn. Hoe langer en nauwsluitender hoe liever. CELLE In de gevangenis in de Westduitse deelstaat Nedersaksen is gisteren een 82-jarige gevangene over leden, die 62 jaar van zijn leven achter tralies doorbracht. De man, Adolf Ber- geest, was de Duitse recordhouder op dit gebied. In 1905 was hij voor het eerst veroor deeld nadat hij een 25-jarige vrouw had doodgeschoten. Nog geen jaar na zijn vrijlating, in 1920, zat hij opnieuw ach ter slot en grendel. Wegens moord op een 23-jarig meisje was hij tot de dood straf veroordeeld. Het vonnis werd la ter gewijzigd in levenslang. PARIJS Pater Boulogne, die ruim twee maanden geleden in een zieken huis in Frankrijk een nieuw hart kreeg, is gisteravond voor de Franse televisie verschenen. Hij zag er goed uit en ver klaarde tegenover de in het ziekenhuis aanwezige journalisten, dat hij zo spoe dig mogelijk zijn religieuze arbeid wil de hervatten. Een datum voor zijn ont slag uit het ziekenhuis is echter nog niet vastgesteld. 0 De oud-Ajacied Piet Ouderland, die de laatste tijd voor AZ '67 uitkwam, is gecontracteerd door ZFC. De 35-jarige Ouderland had een vrije transfer. BONN West-Duitsland zal zijn plan om in september grote militaire ma noeuvres nabij de Tsjechische grens te houden niet doorzetten. Bondskanse lier Kiesinger stuurde gisteren uit zijn vakantieverblijf bij Stuttgart een tele gram aan de minister van Defensie, Schroder, die op het ogenblik bespre kingen voert in Washington. Kiesinger gaf Schroder opdracht om, gezien de spanning in Tsjecho-Slowakije de ma noeuvres te verleggen naar een ander gebied of ze uit te stellen. De sinds lang voorbereide oefening onder de codenaam Schwarzer Löwe (Zwarte Leeuw) zou van 15 tot 21 sep tember voornamelijk in Oost-Beieren worden gehouden. Het zouden de eer ste grootscheepse manoeuvres op le gerkorpsniveau worden sinds vijf jaar. Vele politici keerden zich echter te gen het plan omdat het Rusland een welkome aanleiding zou kunnen bieden om opnieuw troepen naar Tsjecho- slowakije te sturen. Minister Schroder wilde eerst zijn plannen niet overhaast veranderen, maar gisteren, nog voor Kiesingers te legram, liet hij zijn ministerie mede delen dat men uiteraard rekening zal houden met de bijzondere omstandig heden in Tsjecho-slowakije. „Don Camillo en Peppone, dat ben ik zelf tegen mezelf", heeft Guareschi de rooms-katholieke anti-communist met de Stalinkop eens gezegd. „Don Camillo en Peppone vechten mijn eigen interne strijd in het publiek uit. In elk verhaal worden de argumenten van twee tegenovergestelde kanten be licht en bestreden met de tussenkomst van de stem van het geweten, die bei de tegenstanders weer tot elkaar brengt". MANCHESTER George Best, de rechtsbuiten van Manchester United, die op het voetbalveld alle obstakels zo kundig omzeilt, blijkt dat op de weg nog niet helemaal onder de knie te hebben. Aan het stuur van zijn snelle Jaguar hield hij zover links dat hij met een harde klap op een ge parkeerde wagen botste. De 23-jarige „Beatle" van Manchester Uniteddie onlangs nog tot „voetballer van het jaarwerd uitgeroepen, werd veroor deeld tot een boete van 215 gulden en ontzegging van de rijbevoegdheid voor zes maanden. Het was de vier de maal dat Best in verband met een aanrijding bij de rechter op het mat je moest komen. 0 Jos van der Vleuten Is maandag bij een profcriterium in Antwerpen achter de Belg Michel Jacquemin op de tweede plaats geëindigd. De winnaar legde de 146 kilometer af in 3 uur en 13 minuten. Gerben Karstens werd vijfde, Jo de Roo zesde, Bart Zoet tiende, Rinus Paul der tiende en Henk Nijdam vijftiende. Draken-zeiler Cor Groot, die Neder land zal vertegenwoordigen op de Olym pische Spelen in Mexico, is maandag tijdens de vijfde race om de Coupe Vir- ginie Heriot bij Helsinki op de zesde plaats geëindigd. De race werd gewon nen door de Rus Anissimov, die ook de leiding in het algemeen klassement heeft. De Oostduitsers Schwartz en Bo- rovski bezetten in de algemene rang schikking de tweede en derde plaats. HOBART (Tasmanië) Paus Pau- lus heeft toestemming verleend aan een voormalige anglikaanse geestelij ke, die gehuwd is en drie kinderen heeft, rooms-katholiek priester te wor den. Dat heeft de aartsbisschop van Hobart op Tasmanië, dr. G. Young, bevestigd. Hij wilde de naam van de man niet geven maar zei dat hij „vroeg in de veertig is en al 15 jaar rooms-katho liek is". De aartsbisschop vond het jammer dat de zaak is uitgelekt, „om dat onze vrienden de anglikanen nog niet zijn ingelicht". Verwacht wordt dat de betrokkene tegen het eind van dit jaar zijn studie beëndigd zal hebben en priester zal worden gewijd. Hij zal dan in een rooms-katholieke parochie worden geplaatst en met zijn vrouw en gezin als „een normaal gezin" waarschijnlijk in een particuliere wo ning gaat wonen. Een dergelijke dispen satie is door de paus zelden verleend, elk geval wordt op zich beoordeeld. BOEKAREST Joop Zoetemelk uit Rijpwetering heeft zondag een weg wedstrijd over 150 km om de „Coupe Boekarest" gewonnen. Zoetemelk ein digde in deze race, waarvan de laat ste twaalf kilometer bergopwaarts gingen, met een seconde voorsprong op de Hongaar Gera, terwijl Harry Jansen met een achterstand van 33 sec. conden derde werd. De overige Nederlanders, Jan Kre kels, Daan Holst en Leen Poortvliet, moesten opgeven omdat onderweg het materiaal van ploegleider Joop Midde- link opraakte. Dat gebeurde in een 22 km lang stuk in het gebergte, waar tientallen lekke banden vielen. Midde- link was machteloos tegen de twaalf lekke banden van de Nederlandse ploeg en moest nadat ook de zes re serve-wielen waren aangesproken, zijn drie pupillen in de volgwagen opnemen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 14