vakantiegangers
ruimt op!
199.-
*419?
2.89
KG
69
DE GROOTS ZELFBEDIENING
Japanse scheepsbouw neemt de
eerste plaats in ter wereld
Geen manoeuvres
bij grens van
Tsj.-Slowakije
GEMEENTE EDE
typiste
arbeidskrachten
Nu elke dag vers King Corn brood
voorradig tegen scherp
concurrerende prijzen.
59
99
65
Kip eten
nu 1.25
59
89
79
nu 0.59
Fa. Van Wijk
Fa. Van Wiil
GELD NODIG!!
ADVERTEERT IN DIT BLAD
Tweeduizend jaar
geleden was er al
scheepsbouw
Judith de Nijs won
JAAR VAN BONT EN LAARZEN
Getrouwde man
wordt priester
Zege voor Zoetemelk
comfortabel
en charmant:
Nu
voordelig
KOFFIE
EIEREN
NYLONS
De zaak met de prettige bediening en 100% service
Research
Best deed het
niet zo best
WOONHUIS
MET RACE-OF
SPORTSTUUR
MAGNEET
s#=>F?#/\rr
•te.
VERZINKERIJ RENSWOUDE
98
NIEUW modern
vacuumpak
ft
KG om de ftutiéïfeii
100 gram LEVER0.65
100 gram ROOKWORST 0.39
100 gram BACON0.75
KJ695 3.49
Wij gaan van 5 augustus t.e.m. 17 augustus met vakantie
Verlengde Maanderweg 56 Telefoon 10732
Dagbladen zijn „hoogfrequent"Ze verschijnen elke dag. U kunt er elk,
dag in adverteren. Elke dag. Hoogfrequent. Laagfrequent natuurlijk
ook. Dat hangt af van het reclameprobleem en uw oplossing. Doch v
iedere oplossing past de krant. Om de frequentie-mogelijkheden. Om d
reactie-snelheid. Om de actualiteit. Om het formaat. Om alles wat he,
dagblad onmisbaar maakt als drager van goede reclame. Uw reclamt
hoort erin. Nu. Morgen. En frequent.
62 jaar in de
gevangenis
Pater met ruilhart
voor televisie
Pagina 4
DINSDAG 23 JULI 1968
H. van Laar, Makelaar in
Onroerende goederen, Make
laar in Assurantiën, Sta
tionsweg 79, Ede. Tel. 08380-
11000 biedt te koop aan
helft van dubbel
met schuur en tuin te Ede,
Bettekamp (nabij Grotestr.).
Ina. ben.: 3 kamers, keuken,
ruime hal. Boven 3 slaap
kamers, bergruimte. Vraag
prijs 33.500,Onmiddel
lijk leeg te aanvaarden.
'n Fabelachtige sportfiets.
Ook te leveren met 3V*derail-
leur. We hebben ook de goed
koopste echte merkfiets van
ons land: de Magneet Friend-
ship: 169,— met volledige
kwaliteitsgarantie en onze
service.
Magneet monteert uitsluitend
Vredestein banden
Prins Bernhardlaan 110
VEENENDAAL
Telefoon 08385-10731
Peugeot-de brommer van
autoklasse. Mooi. Makkelijk.
Modern. Kom 'm bekijken en
proberen. Voor 419,50 rijdt
u al Peugeot!
P2/1/140
Prins Bernhardlaan 110
VEENENDAAL
Telefoon 08385-10731
Wat u ook wenst te kopen
hoeft er niet voor te
lopen
Als u vandaag nog belt
Heeft u morgen het geld.
Financierings-
volmachtkantoor
Kastanjelaan 40 - Khenen
Telefoon 2720.
Bij de dienst voor sociale zaken wordt gevraagd een er
varen
ULO-diploma of gelijkwaardige opleiding
vereist.
Leeftijd tussen 21 en 26 jaar.
Salaris nader overeen te komen (max.
770,per maand).
De premie AOW/AWW wordt door de ge
meente betaald.
Sollicitaties gaarne binnen een week in te zenden aan de
directeur van de dienst, Stationsweg 99, Ede.
INDUSTRIETERREIN RENSWOUDE
vraagt mannelijke
in 2-ploegendienst.
Vanaf eerste werkweek goede beloning
Prettig verantwoordelijk werk
Goede arbeidsvoorwaarden
en sociale voorzieningen
Werkkleding wordt verstrekt
Reiskostenvergoeding en opname in
pensioenfonds.
Literblik
APPELMOES
2 fles
VRUCHTENSINAS
2 rol
BESCHUIT
2 fles
APPELSAP
1000 gram
GEMALEN
KG koffie gemalen j
in het moderne
vacuum Dak,
versere koffie
lekkerder koffie.
KANIS 4 CUNNINK- KAMPEN-sinds 1885
doos 10 stuks
nr. 3
3 rol Faam
PEPERMUNT
nu
200 grom
RUMBONEN
2 fles IFA
GAZEUSE
GOUDSE
STROOPWAFELS
met roomboter
Grote pot OPLOSKOFPIE
Inhoud 200 gram
1 NYLON
DRAAGTASJE
Nergens zo voordelig
van 1.15
NU
De Japanse scheepsbouw kan terugzien op een trotse ge
schiedenis, welke is begonnen in 1890 toen de eerste stalen
scheepsromp van een Japanse helling te water gleed.
En de laatste 12 jaar neemt Japan zelfs de eerste plaats
ter wereld in wat betreft het jaarlijkse bouwtonnage.
In 1967 werd in Japan 7.497.000 b.r.t. te water gelaten,
wat 48 procent uitmaakte van de totale wereldscheeps-
bouw. Op de tweede plaats kwam Zweden met 1.308.000
b.r.t. De Japanse scheepsbouwindustrie heeft een aan
zienlijk voordeel tegenover haar concurrenten in het feit
dat zij alle onderdelen van de constructie in eigen handen
heeft. De scheepsbouwers assembleren hun schepen uit
door henzelf vervaardigde componenten, zoals rompen,
machines en uitrusting.
In de periode 19611967 bedroeg het gemiddelde jaar
lijkse inkomen van Japan uit de export van schepen 570
miljoen. Na staal vormden schepen het voornaamste Ja
panse uitvoerprodukt. Japan heeft meer dan 1000 scheeps
werven, waarvan 27 van de grootste in het bezit zijn van
14 vooraanstaande scheepsbouwers. Deze 14 bouwen 90
procent van de Japanse schepen. Hun 27 scheepswerven
zijn in staat 7.500.000 b.r.t. te bouwen van de totale Ja
panse scheepscapaciteit, die 8.00.000 ton bedraagt.
De Japanse scheepswerven geven werk aan 150.000 arbei
ders, onder wie niet begrepen zijn de arbeiders in de ma
chine- en uitrustingsindustrieën.
In de laatste paar jaar doen zich in deze tak van nijver
heid twee duidelijk te onderscheiden tendensen voor.
Zo vindt enerzijds een aanzienlijke verschuiving plaats
naar de produktie van motoren voor land voertuigen met
het oog op de aanhoudende slapte van de internationale
scheepsbouwmarkt. En aan de andere zijde ziet men een
radicale uitbreiding van scheepsbouwfacihteiten om te
kunnen voldoen aan de toenemende vraag naar grotere en
snellere schepen. Op het ogenblik worden in Japan al tan
kers van 300.000 ton gebouwd.
In feite bestaat de Japanse scheeps
bouw al meer dan 2000 jaar. Reeds in
600 v. Chr. maakten de Japanners zee
waardige houten vaartuigen, die echter
klein van afmetingen waren en werden
gebruikt voor de handel op China.
Het zou tot het midden van de 19e
eeuw duren voordat Japan kennis
maakte met schepen van ijzer en staal.
Het eerste ijzeren schip werd in Japan
in 1871 gebouwd en het eerste stalen
in 1890.
De eerste wereldoorlog bracht een
grote opleving in de Japanse scheeps
bouw. De geallieerden, aan wier zijde
Japan vocht, konden niet zelf aan hun
vraag naar scheepsruimte voldoen.
Vooral was er gebrek aan transport
schepen, die in groten getale door de
Duitse duikboten tot zinken werden ge
bracht.
Japan, da* ver van alle oorlogsgeweld
verwijderd lag, kon ongestoord schepen
bouwen. Vele orders vloeiden toe en de
Japanse scheepswerven gonsden van
bedrijvigheid de gehele oorlog door
De hierbij opgedane ervaring en ken
nis bleken van onschatbare waarde
voor de Japanse scheepsbouwindustrie.
Gesteund door wetenschappelijk on
derzoek, maakte deze industrie een zeer
snelle technologische ontwikkeling door
en in 1940 leverden de Japanse scheeps
werven 10 miljoen b.r.t. scheepsruimte.
Tijdens de 2e wereldoorlog werden de
Japanse scheepswerven gebombar
deerd en zwaar gehavend Maar zij le
den minder schade dan de andere Ja
panse industrieën. Onmiddellijk na de
beëindiging van de vijandelijkheden be
gonnen de Japanse scheepsbouwers aan
het herstel van hun werven. Hun on
vermoeibaar pogen werd met succes
beloond en de Japanse koopvaardij
vloot. die in de oorlog zeer zware ver
liezen had geleden, is reeds zijn voor
oorlogse sterkte van 12.5 miljoen b.r.t.
voorbijgestreefd.
Sinds 1956 is Japan de grootste produ
cent van schepen ter wereld. In het be
gin van 1968 hadden de scheepswerven
nog genoeg orders voor twee jaar.
Produktiviteit
De snelle uitbreiding van de Japanse
scheepsbouwindustrie was niet alleen te
danken aan een energiek binnenlands
beleid. Een buitenlandse factor van
groot belang was het uitbreken van de
Koreaanse oorlog in 1950, wat een ge
weldige stijging van de vraag naar
scheepsruimte tot gevolg had.
Tussen het einde van de tweede we
reldoorlog en december 1967 werd in
Japan 43 miljoen b.r.t. stalen schepen
te water gelaten. Hiervan werd
18.603.000 ton gebouwd voor binnenland
se rederijen.
De volgende tabel, ontleend aan
Lloyd's Register of Shipping, geeft de
jaarlijkse nieuwbouw in 1000 b.r.t. aan
tussen de jaren 1963 en 1967 (jaar resp.
toaatl): 1963 - 2.367; 1964 - 4.085; 1965 -
5.363; 1966 - 6.685; 1967 - 7.497.
Voor deze cijfers heeft Japan in de
laatste vijf jaar gemiddeld 60 pet. van
de produktie uitgevoerd.
.In het dienstjaar 1967, dat eindigde in
maart 1968, ontving Japan orders voor
8.950.000 b.r.t. scheepsruimte.
Reeds voor de oorlog toonde de Ja
panse scheepsbouwindustrie haar hoog
technologisch peil met de constructie
van reuzenslagschepen, zoals de „Ja-
mato" en de „Moesasji" met een laad
vermogen van 69.100 ton.
De Japanse scheepsbouw heeft steeds
grote aandacht besteed aan weten
schappelijk onderzoek. Een belangrijke
uitvinding in dit verband is een nieuwe
lasmethode, waardoor schepen lichter
en sneller kunnen worden gebouwd.
Het is nu mogelijk een tanker van
200.000 ton laadvermogen binnen twee
drie maanden in een „bouwdok" te
bouwen. De thans in aanbouw zijnde
tankers van 300.000 ton de grootste
ter wereld kunnen naar verwachting
in tien maanden worden opgeleverd.
Andere vruchten van het wetenschap
pelijk onderzoek vindt men op het ge
bied van ontwerpen, waardoor op
bouwkosten en brandstofgebruik kan
worden bezuinigd, terwijl snelheid en
veiligheid worden opgevoerd.
Wat de aandrijving betreft, wordt op
het ogenblik gewerkt aan de bouw van
scheepsmachines met een vermogen
van maar liefst 28.800 pk.
Het feit dat buitenlandse rederijen in
toenemende mate naar schpen van
200.000 ton en groter gaan omzien, is
voor de Japanse scheepsbouwers aan
leiding om hun produktiemiddelen snel
uit te breiden of „bouwdokken" te con
strueren.
Eind 1967 waren zes Japanse werven
in staat schepen van meer dan 200.000
ton te bouwen.
Een monstertanker van 300.000 ton
laadvermogen is in aanbouw bij de
Ishikawajima-Harima Heavy Industries
en de Mitsubishi Heavy Industpr Co.
Het schip, dat wordt gebouwd in op
dracht van de National Bulk Carrier
vennootschap, wordt 330 meter lang, 53
meter breed en 32 meter hoog (van kiel
tot bovendek). Het zal nog in augustus
1968 gereed komen. De tanker is de
eerste van een serie van zes tankers
van dezelfde afmetingen.
De scheepsbouw is een belangrijke
deviezenbron voor Japan, wat blijkt uit
het feit dat de uitvoer van schepen in
1967 een waarde van 748 miljoen dollar
bereikte.
LA RUQUE, QUEBEC Judith de Nijs
heeft in La Ruque, samen met de Argen
tijn Horacio Iglesias, een 24-uur-estafet-
te zwemwedstrijd gewonnen. Het duo
legde 166 ronden af en werd ruim 12.500
gulden rijker.
De Canadees-Amerikaanse combinatie
Rejean Lacoursière - Tom Buce werd
tweede met 163 ronden.
A Bont is de grote mode dit jaar. De meest fantastische soorten en vormen ge
nieten de voorkeur. Hier een jas met verborgen rits van Deense makelij van ro
de Wisconsin vos. Overigens: de laarzen zullen van de winter meer dan ooit mode
zijn. Hoe langer en nauwsluitender hoe liever.
CELLE In de gevangenis in de
Westduitse deelstaat Nedersaksen is
gisteren een 82-jarige gevangene over
leden, die 62 jaar van zijn leven achter
tralies doorbracht. De man, Adolf Ber-
geest, was de Duitse recordhouder op
dit gebied.
In 1905 was hij voor het eerst veroor
deeld nadat hij een 25-jarige vrouw had
doodgeschoten. Nog geen jaar na zijn
vrijlating, in 1920, zat hij opnieuw ach
ter slot en grendel. Wegens moord op
een 23-jarig meisje was hij tot de dood
straf veroordeeld. Het vonnis werd la
ter gewijzigd in levenslang.
PARIJS Pater Boulogne, die ruim
twee maanden geleden in een zieken
huis in Frankrijk een nieuw hart kreeg,
is gisteravond voor de Franse televisie
verschenen. Hij zag er goed uit en ver
klaarde tegenover de in het ziekenhuis
aanwezige journalisten, dat hij zo spoe
dig mogelijk zijn religieuze arbeid wil
de hervatten. Een datum voor zijn ont
slag uit het ziekenhuis is echter nog
niet vastgesteld.
9 De oud-Ajacied Piet Ouderland, die
de laatste tijd voor AZ '67 uitkwam, is
gecontracteerd door ZFC. De 35-jarige
Ouderland had een vrije transfer.
BONN West-Duitsland zal zijn plan
om in september grote militaire ma
noeuvres nabij de Tsjechische grens te
houden niet doorzetten. Bondskanse
lier Kiesinger stuurde gisteren uit zijn
vakantieverblijf bij Stuttgart een tele
gram aan de minister van Defensie,
Schroder, die op het ogenblik bespre
kingen voert in Washington. Kiesinger
gaf Schroder opdracht om, gezien de
spanning in Tsjecho-Slowakije de ma
noeuvres te verleggen naar een ander
gebied of ze uit te stellen.
De sinds lang voorbereide oefening
onder de codenaam Schwarzer Löwe
(Zwarte Leeuw) zou van 15 tot 21 sep
tember voornamelijk in Oost-Beieren
worden gehouden. Het zouden de eer
ste grootscheepse manoeuvres op le
gerkorpsniveau worden sinds vijf jaar.
Vele politici keerden zich echter te
gen het plan omdat het Rusland een
welkome aanleiding zou kunnen bieden
om opnieuw troepen naar Tsjecho-
slowakije te sturen.
Minister Schroder wilde eerst zijn
plannen niet overhaast veranderen,
maar gisteren, nog voor Kiesingers te
legram, liet hij zijn ministerie mede
delen dat men uiteraard rekening zal
houden met de bijzondere omstandig
heden in Tsjecho-slowakije.
„Don Camillo en Peppone, dat ben
ik zelf tegen mezelf", heeft Guareschi
de rooms-katholieke anti-communist
met de Stalinkop eens gezegd. „Don
Camillo en Peppone vechten mijn
eigen interne strijd in het publiek uit.
In elk verhaal worden de argumenten
van twee tegenovergestelde kanten be
licht en bestreden met de tussenkomst
van de stem van het geweten, die bei
de tegenstanders weer tot elkaar
brengt".
MANCHESTER George Best, de
rechtsbuiten van Manchester United,
die op het voetbalveld alle obstakels
zo kundig omzeilt, blijkt dat op de
weg nog niet helemaal onder de knie
te hebben. Aan het stuur van zijn
snelle Jaguar hield hij zover links dat
hij met een harde klap op een ge
parkeerde wagen botste. De 23-jarige
„Beatle" van Manchester Uniteddie
onlangs nog tot „voetballer van het
jaar" werd uitgeroepen, werd veroor
deeld tot een boete van 215 gulden
en ontzegging van de rijbevoegdheid
voor zes maanden. Het was de vier
de maal dat Best in verband met een
aanrijding bij de rechter op het mat
je moest komen.
Jos van der Vleuten ia maandag bij
een profcriterium in Antwerpen achter
de Belg Michel Jacquemin op de tweede
plaats geëindigd. De winnaar legde de
146 kilometer af in 3 uur en 13 minuten.
Gerben Karstens werd vijfde, Jo de Roo
zesde, Bart Zoet tiende, Rinus Paul der
tiende en Henk Nijdam vijftiende.
0 Draken-zeiler Cor Groot, die Neder
land zal vertegenwoordigen op de Olym
pische Spelen in Mexico, is maandag
tijdens de vijfde race om de Coupe Vir-
ginie Heriot bij Helsinki op de zesde
plaats geëindigd. De race werd gewon
nen door de Rus Anissimov, die ook de
leiding in het algemeen klassement
heeft. De Oostduitsers Schwartz en Bo-
rovski bezetten in de algemene rang
schikking de tweede en derde plaats.
HOBART (Tasmanië) Paus Pau-
lus heeft toestemming verleend aan
een voormalige anglikaanse geestelij
ke, die gehuwd is en drie kinderen
heeft, rooms-katholiek priester te wor
den. Dat heeft de aartsbisschop van
Hobart op Tasmanië, dr. G. Young,
bevestigd.
Hij wilde de naam van de man niet
geven maar zei dat hij „vroeg in de
veertig is en al 15 jaar rooms-katho
liek is". De aartsbisschop vond het
jammer dat de zaak is uitgelekt, „om
dat onze vrienden de anglikanen nog
niet zijn ingelicht". Verwacht wordt
dat de betrokkene tegen het eind van
dit jaar zijn studie beëndigd zal hebben
en priester zal worden gewijd. Hij zal
dan In een rooms-katholieke parochie
worden geplaatst en met zijn vrouw
en gezin als „een normaal gezin"
waarschijnlijk in een particuliere wo
ning gaat wonen. Een dergelijke dispen
satie is door de paus zelden verleend,
elk geval wordt op zich beoordeeld.
BOEKAREST Joop Zoetemelk uit
Rijpwetering heeft zondag een weg
wedstrijd over 150 km om de „Coupe
Boekarest" gewonnen. Zoetemelk ein
digde in deze race, waarvan de laat
ste twaalf kilometer bergopwaarts
gingen, met een seconde voorsprong
op de Hongaar Gera, terwijl Harry
Jansen met een achterstand van 33 sec.
conden derde werd.
De overige Nederlanders, Jan Kre
kels, Daan Holst en Leen Poortvliet,
moesten opgeven omdat onderweg het
materiaal van ploegleider Joop Midde-
link opraakte. Dat gebeurde in een 22
km lang stuk in het gebergte, waar
tientallen lekke banden vielen. Midde-
link was machteloos tegen de twaalf
lekke banden van de Nederlandse
ploeg en moest nadat ook de zes re
serve-wielen waren aangesproken, zijn
drie pupillen in de volgwagen opnemen.