VLIEGTUIGKAPERS TARTEN INTERNATIONAAL RECHT Piraterij verhuist van zee naar lucht „Slechts weinig landen tekenden internationaal verdrag" „Incident met Israëlisch vliegtuig is diefstal" Jongerenreis naar Cuba strandt op Schiphol MR. H. J. SPANJAARD: PROF. MR. D. GOEDHUIS LUNS ONDER INDRUK VAN ISRAELS VOORUITGANG Gevangenisstraf voor Bredase relschoppers Roolvink wil aan het conflict artsen-fondsen eind maken Duitse jongeman lag dood in douchecel Over drie maanden al afdeling van Pensioenfonds naar Heerlen Exportgroep van kokosfabrikanten Gevaarlijk vissen Verbetering Uit de kerken Overdreven om van een ontvoering te spreken99 Ik ben geen bemiddelaar99 LUSTHOF GEEN MANDAAT NIET OP AGENDA BOYCOT OlSDERHATSDELÈlS WAARBORG JURIST Jeugdbeweging vraagt minister om les in politiek op scholen Israël verzoekt Nederland om te bemiddelen GEWIJZIGD SOEVEREIN GEWEIGERD DUURDER VRIJDAG 26 JULI 1968 DEN HAAG Het kapen van een vliegtuig is een mo derne vorm van de kaapvaart die zo oud is als de mens heid. De kaapvaart uit vroeger dagen had de zee als jachtterrein. Zee, lucht en in de naaste toekomst: de ruimte hebben dit gemeen dat het gebieden zijn >vaar geen gevestigde macht een orde kan afdwingen. Deze gebieden zijn niemandsland en tot voor enkele eeuwen waren zij erkende jachtgebieden. Wij zingen nog dapper van Piet Hein door wiens daden de eindeloos herhaalde zilvervloot van Spanje de vaderlandse wateren werd bin nengeloodst. Piet Hein was gewoon een kaper en dat was in zijn tyd een wettelijk beroep. De piraterij is echter bezig van de zee naar de lucht te verhuizen. Steeds meer komt het voor dat piloten worden gedwongen te landen op plaatsen, waar him relsbestem- ming niet ligt. 99 SCHIPHOL „Het zou overdreven zijn om van een ontvoering te spre ken", zei minister mr. J. M. A. H. Luns gisteren op Schiphol over zijn ongewil de bezoek (woensdag) aan de Golan- hoogvlakte die in de zesdaagse oorlog door Israël op Syrië is veroverd. „We gingen met een vliegtuigje naar het noorden van Israël. Daar stapten we over in auto's om naar de kibboets Sedeh Nehenia te gaan die door Ne derlanders is gesticht. We namen een weg die bleek uit te komen op veroverd Syrisch gebied. Men verzocht mij uit te stappen. Toen merkte ik dat we op de Golan-vlakte waren. Ik ben daarop fluks weer naar beneden gegaan". Boos? Ontstemd? „Ach, ik heb niet staan juichen". (Nederlandse ambtenaren in het gezelschap spraken van een „ont voering" - Red.). Minister Luns heeft een officieel be zoek van vier dagen aan Israël ge bracht. „Ik ben onder de indruk van hetgeen in het land in twintig jaar is gebeurd. Bijzonder onder de indruk ben ik gekomen van Sedeh Nehenia, vroe ger een volstrekte woestenij, geïnfec teerd door malaria, maar nu herscha pen in een ware lusthof". Mr. Luns had de Israëliërs tevoren laten weten dat hij geen bezoeken wil de brengen aan gebieden die de Israë liërs in de zesdaagse oorlog van vorig jaar hebben veroverd. Hij wilde de arabieren niet voor het hoofd stoten. Waarom hij dan wel naar Bethlehem •n de oude stad Jeruzalem ging? „Zo bijzonder is dat niet. In het ver leden werden de Heilige plaatsen en de oude stad bij officiële bezoeken aan Is raël ook altijd bezocht. De Jordaanse regering werd dan altijd ingelicht. Die had er alle begrip voor". De heer Luns wil niet gezien worden als bemiddelaar in de Israëlisch - Ara bische kwestie. „Ik heb geen enkel mandaat van de Verenigde Naties. Ik heb natuurlijk wel over de kwestie in het Midden-Oosten gesproken en ik heb er met mijn Israëlische collega Abba Eban en met premier Levi Esjkol van gedachten over gewisseld. Ikk ben kort- leden nog twee keer in Caïro ge weest; hier en daar kon ik misschien wat recht zetten". Minister Luns gelooft dat de bemid delaar van de VN, Gunnar Jarring in staat is een soort dialoog te onderhou den tussen de partijen in het Midden- Oosten. „Israël wil komen tot volledige liquidatie van het verleden; tot duur zame vrede met voor ieder een behoud van alle rechten. Tussen deze wens en de verwerkelijking ervan ligt echter wel enige afstand", aldus mr. Luns. „Een lichtpunt is dat de Verenigde Arabische Republiek, Jordanië en Li banon het werk van Jarring op prijs blijven stellen. Voordat minister Luns gistermorgen uit Israël naar Nederland vertrok, had hij nog een gesprek met zijn Israëli sche collega Abba Eban. Dit gesprek stond niet op de agenda. Minister Luns betreurde het dat de verklaringen die sommige Arabische leiders in 't open baar afleggen in strijd zijn met de uit latingen die ze in gesprekken met di plomaten doen. „Het is jammer dat hun openbare uitspraken niet zijn te rijmen met wat zij in besloten kring zeggen, en dat 'maakt de zaak niet eenvoudiger", zei hij toen hem om commentaar werd ge vraagd op de laatste (onverzoenlijke) toespraak van de Egyptische president Nasser. Door geen enkel beschaafd land wordt luchtpiraterij aanvaard, maar de zaak wordt moeilijker, wanneer er tus sen landen een toestand van oorlog heerst. Tke Palestijnse kapers die de Israë- lische gezagvoerder dwongen zijn Boeing naar Algerije te vliegen, hebben zich beroepen op dat recht van oorlog. Algerije heeft geen maatregelen tegen de luchtkapers genomen omdat ook Al gerije nog in oorlog is met Israël. De mensheid die via verdragen een einde heeft gemaakt aan de kaapvaart ter zee, heeft ook pogingen gedaan in het Volkenrecht luchtpiraterij buiten het internationaal aanvaarde recht te plaatsen. De man, die deze delen van het Volkenrecht bijna uit het hoofd kent, is mr. H. J. Spanjaard, sinds 1938 bij de Rijks Luchtvaart Dienst, thans hoofd afdeling juridische en economi- mische zaken. Is er al een verdrag tegen luchtpi raterij? „Op 14 september 1963 werd in Tokio een verdrag gesloten tegen aanvallen en bepaalde daden, bedreven aan boord van een vliegtuig. Dit verdrag kwam tot stand onder auspiciën van de ICAO (Internationale Organisatie voor Burger Luchtvaart). Artikel elf luidt: Indien een persoon aan boord met geweld of onder bedreiging met geweld een lucht vaartuig tijdens de vlucht wederrechte lijk hindert, overmeesterd of op aandere onrechtmatige wijze onder zijn macht brengt, of wanneer zulks op onrechtelijk hindert, wanneer zulks op het punt staat te geschieden, nemen de verdragsluitende staten alle passende maatregelen om aan de wettige gezag voerder wederom het gezag over het luchtvaartuig te geven of om ervoor te zorgen dat hij het gezag over het lucht vaartuig behoudt.... staat de verdrag sluitende staat op welks grondgebied het luchtvaartuig landt de passagiers en be manning toe hun reis zo spoedig moge lijk voort te zetten, en geeft hij het luchtvaartuig en zijn lading terug aan de rechthebbenden". Welke landen hebben dat verdrag ratificeerd? „Tot nu toe slechts Korea, niet-com- munistisch China, Phlippijnen, Zweden, Denemarken en Noorwegen. In Neder land is het verdrag nog in parlemen taire behandeling". Hoeveel landen zijn lid van de „Volgens de laatste opgave 116 noch Israël noch Algerije zijn li<k Vele lid staten zullen wel tekenen, maar men wil bij internationale verdragen dik wijls eerst de nationale wetgeving aan passen". Hoe is de zaak privaatrechtelijk ge regeld? „In 1929 werd het Pact van Warschau gesloten, waarin luchtvervoerders aan sprakelijk werden gesteld voor schade aan passagiers en lading tot een maxi mum van 8.300 dollar per persoon. Dit pact is door bijna alle landen onderte kend. In 1958 werd bij protocol bepaald dat het maximumbedrag zou worden verdubbeld. Volgens het verdrag moet de luchtvervoerder aantonen dat hij niet schuldig is aan de schade. Het voor deel van dit pact was, dat luchtvaart maatschappijen zich konden gaan ver zekeren tegen dit risico". Is dit pact en dit protocol ook door Israël getekend? „Ja, maar de kans dat de gedupeer de passagiers bij de El Al met succes schade kunnen claimen moet gering worden geacht, want de El Al zal zich ongetwijfeld op overmacht beroepen". BREDA Zes jongelui, die in de nacht van 15 op 16 juni waren betrokk- ken bij een rel in de Bredase Halstraat, met als slot de belegering van het hoofdbureau van politie, zijn gisteren door de rechtbank in Breda veroor deeld tot gevangenisstraffen, veriërend van een maand tot zes weken. Twee anderen kregen een voorwaar delijke straf en een boete. Tegen alle acht was een straf geëist die varieeerde van vier tot zes weken. Naijver tussen twee jeugdsociëteiten was de aanleiding tot de rel geweest Nadat de politie enkele jongeren had gearresteerd, toog de rest op weg naar het hoofdbureau om daar de vrijlating van hun makkers te eisen. Op de bin nenplaats van het bureau was het tot gevechten gekomen met de politie. Ook werden ruiten van het bureau ingegooid. MR. H. J. SPANJAARD DEN HAAG Minister B. Roolvink (sociale zaken en volksgezondheid) wil een einde maken aan de strijd (tussen huisartsen en ziekenfondsen over de in houding van achttien cent per zieken fondspatiënt op het honorarium van de huisartsen. De minister heeft de Zie kenfondsraad om commentaar ge vraagd op deze maatregel. De minister is van plan, zodra het standpunt van de Ziekenfondsraad be kend is, het al weken geleden aange vraagde gesprek met de Landelijke Huisartsenvereniging (L.H.V.) te voe ren. De Haagse huisarts F. E. J. Bouri- cius die, vooruitlopend op de beslis sing van de minister, een proces tegen vier Haagse ziekenfondsen heeft aange spannen om het ingehouden geld alsnog uitbetaald te krijgen, is nog niet veel met zijn actie opgeschoten. De ziekenfondsen hebben de Haagse kantonrechter gevraagd de gestelde ter mijn van veertien dagen waarbinnen zij moesten reageren, te verlengen tot 1 september. De fondsen zeggen langer dan twee weken nodig te hebben om juridisch advies in te winnen. De kan tonrechter zal dit verzoek waarschijnlijk toestaan. AMELAND De achttienjarige Martin Bormann uit Iserlohn is gis termorgen in een kampeerboerdery in Hollum op Ameland dood in de dou checel gevonden. De jongeman was hulpleider van een Duits kinderkamp. Woensdagavond zou hij om elf uur naar bed gaan. Hij zei tegenover de leiding zich niet lekker te voelen en nog even een douche te nemen. Eén van de vrienden van Bormann, die 's morgens om vijf uur opstond vond de jongen dood in de douchecel liggen. Volgens de rijkspolitie heeft de jon gen in de douchecel overgegeven, en is hij gestikt in zijn braaksel. Toen men de jongen vond stroomde de (koude) douche nog. DEN HAAG Over ongeveer drie maanden wordt al een afdeling van het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds van Den Haag overgeplaatst naar Heer len. Deze verhuizing loopt vooruit op de vestiging van dit fonds te Heerlen in 1970, waartegen vele ambtenaren hef tig hebben geprotesteerd. De afdeling pensioengerechtigden in dit fonds heeft een achterstand in het werk. Het is onmogelijk om in Den Haag personeel aan te trekken. Het dreigende vertrek over twee jaar naar Limburg is de oorzaak van de geringe belangstelling bij de Hagenaars. ZWOLLE. Twaalf kokosfabrikan ten uit Genemuiden, Zwartsluis en Blokzijl hebben gezamenlijk een ex- portgroep gevormd. Het ligt in de be doeling het afzetgebied uit te breiden tot de Oosteuropese landen en Scandi navië. De Kamer van Koophandel voor noorderlijk Overijssel heeft de vorming van de exportgroep gestimu leerd. LONDEN „De wereldopinie zal zich hoe langer hoe meer tegen dit soort dingen gaan verzetten. „We moeten er nu iets aan doen", zal nu het gevoel zijn, „dat is de druppel die de emmer doet overlopen". Dit druist in tegen de gehele basis v<in het internationale recht, op deze manier kunnen we geen in ternationale verhoudingen opbouwen. Dat is eenvoudig diefstal.'' Zo denkt prof. D. Goedhuis, de enige hoogleraar die Nederland heeft in het lucht en ruimterecht, over het kapen van de Boeing 707 van de Israëlische luchtvaart- maatschappy El AI. Prof. Goedhuis doceert in Leiden, hy is daar buitengewoon hoogleraar, maar hy woont in Engeland. Over de juridische aspecten van het incident met het Israëli sche vliegtuig hebben wy gisteren een gesprek met hem gehad. Ook tijdens dit gesprek bleek dat de grootste moeilijkheid waarmee de we reld zit in verband met het toenemend aantal gevallen van kaperij in de lucht is, dat de conventie van Tokio van '67 nog niet van kracht is, omdat niet vol doende landen dit verdrag hebben gera tificeerd. Het verdrag treedt pas in werking zodra twaalf landen dat heb ben gedaan. Ook Nederland heeft het verdrag nog niet bekrachtigd. Maar dat is een procedurekwestie het zal zeker wel gebeuren. Zeer belangrijk in deze zaak is ook hoe de Verenigde Naties erover den ken. De arabische kapers maar nog niet Algerije beroepen zich érop dat men op voet van oorlog Is met Israël, en dat daardoor alles is geoorloofd. Het is volgens prof. Goedhuis nog helemaal de vraag of dit argument volkenrech telijk terzake doet, men kan eroVer de bateren of dat wel het geval is. Is het verdrag van Tokio eenmaal van kracht, dan is de zaak, wat de on dertekenaars betreft, voldoende gere geld. Er is in voorzien dat geroof de vliegtuigen en hun passagiers en be manning moeten worden teruggegeven aan de rechtmatige eigenaars. Dit dus in de eerste plaats als gevolg van een inbreuk op de regels van het algemene internationale recht die nader .zijn ge specificeerd in het verdrag van Tokio. In theorie is er dus al voldoende ge daan om gevallen van kaperij in het internationale luchtruim te bestrijden, althans om de gevolgen ervan onge daan te maken zonder extreme en bij zonder gevaarlijke middelen zoals het bewapenen van de bemanning van vlieg tuigen. Zeer belangrijk vindt prof. Goedhuis de stap van de internationale federatie van piloten der luchtvaartmaatschap pijen, die Algerije bedreigt met een boycot; die kan zeker enig effect sor teren. Ook de reactie van de Interna tional Air Transport Association noemt hij als voorbeeld van de manier waar op de openbare mening in de wereld zich keert tegen deze vorm van kape rij. Waar het in deze zaak in de eerste plaats juridisch om draait is: zal Al gerije er zich ook op beroepen dat het zich in oorlog met Israël beschouwt. Zo lang het dat niet doet is het misschien mogelijk net als in het eerdere geval met het vliegtuig van de vroegere Kon golese president Tsjombe om met de Algerijnse regering te praten over te ruggave van het gekaapte vliegtuig. In verband hiermee, zo meent men in diplomatieke kringen in Londen, is het ook zeer belangrijk dat de houding van Israël nog .vrij gematigd is. Zou Israël de zaak namelijk meteen scherp stellen, dan wordt het voor Algerije een prestigekwestie en dan zal het het been waarschijnlijk stijf houden. Het heeft Engeland indertijd tien maanden van behoedzaam onderhande len achter de schermen gekost voordat Algerije, het vliegtuig van Tsjombe los liet. Engeland is een van de landen die nu door Israël om hulp zijn gevraagd. Er is nog een ander internationaal verdrag dat van belang is. Dat is de conventie inzake de internationale lucht vaart van Chicago, die in 1944 is geslo ten. Prof. Goedhuis noemt die de pu bliekrechtelijke regeling van de inter nationale luchtvaart. Daarin staat met zoveel woorden dat in geval van oorlog de aansloten landen het recht hebben om zich niet te houden aan allerlei regels inzake de burger luchtvaart. Indië heeft er zich indertijd op beroepen toen het de KLM het recht van overvliegen verbood omdat Neder land een politiële actie voerde in Indo nesië. Indië noemde dat oorlogvoeren. Maar er is sindsdien in het interna tionale recht zoals dat in het Westen wordt toegepast, een neiging groeiende om internationale verdragen van kracht te laten, ongeacht de gevolgen van oor logen. Prof. Goedhuis wijst ook hierop om aan te tonen hoeveel kanten er aan deze zaak zitten. Moest het komen tot een andere vorm van kaperij in de lucht n.l. door middel van een ander vliegtuig, dan treden de bepalingen in werking van 't verdrag van Genève van '58. Daarin worden de vrijheden gewaarborgd van het vliegen in het luchtruim boven vol le zee, een uitbreiding van het recht van ongehinderde vaart van schepen in volle zee. Dit slaat dus op plaatsen die buiten de rechtsmacht vallen van een staat. Er is de laatste dagen ondermeer ge opperd dat de luchtvaartmaatschap pijen scherper moeten gaan letten op hun passagiers, dat zij hen zonodig moe ten visiteren om er zeker van te zijn dat ze geen wapens of dergelijke za ken bij zich hebben. Prof. Goedhuis meent dat zij daar volkomen het recht toe hebben, wanneer er reden bestaat tot verdenking van bepaalde passa giers. Voor de maatschappijen is het be- langrykste punt de veiligheid van passagiers, bemanning en vliegtuigen. Dit valt in dezelfde categorie als wat er is bepaald t.a.v. het vervoer van gevaarlijke goederen. Daar gelden scherp omlijnde bepalingen voor. Prof. mr. D. Goedhuis, een lange, ar tistiek uitziende, elegant geklede man van 63 jaar, met een diepe melodieuze stem, spierwit haar en gebruind ge zicht, begon zijn loopbaan in 1928 als jurist bij de KLM. Hij werd secretaris van Albert Ples- man, de directeur „een bijzondere figuur". Hij stapte al spoedig over naar de IATA die in 1931 werd opge richt met als zetel Den Haag. In 1938 werd de heer Goedhuis secretaris-gene raal van deze organisatie. Tijdens de oorlog week hij uit naar Engeland. In 1944 en '45 nam hij o.m. deel aan de conferenties in de Verenigde Staten en in Havana, waarbij de IATA tot we reldorganisatie werd omgevormd. Prof. Goedhuis is ondermeer ook voorzitter van de commissie voor ruim terecht van de International Law Asso ciation. UTRECHT Vertegenwoordigers van de jeugdbeweging Plu-to in Arn hem, Amersfoort en Utrecht hebben minister dr. G. H. Veringa (onderwijs en wetenschappen) in een brief met klem gevraagd op de scholen politieke voorlichting in te voeren. Pluto is van oordeel dat de huidige stemgerechtigde bevolking te weinig van politiek afweet om met overtui ging een keuze te maken uit de vele politieke richtingen in Nederland. Dit resulteert volgens de briefschrijvers in 'n onevenredigheid in verkiezingsuitsla- en, waardoor het predikaat volksverte genwoordiging slechts ten dele is ge rechtvaardigd. Pluto vindt politieke vóórlichting in het voortgezet onderwijs een eerste vereiste wil men de toekomstige gene ratie doelbewust laten stemmen. DEN HAAG Israël heeft ook Nederland gevraagd te bemiddelen om vrijlating te bewerkstelligen van de inzittenden van het Israëlische passagiersvliegtuig dat dinsdag ge kaapt werd. De Nederlandse regering heeft al contact opgenomen met de Britse re gering die eenzelfde verzoek had ge kregen. Op welke wijze aan het Is raëlische Verzoek kan worden vol daan, viel gisteren in Den Haag nog niet te zeggen. Minister Luns vertelde gisteren bij aankomst op Schiphol dat de Is raëlische regering hem had gevraagd na te gaan of hij iets kon. doen dat tot de vrijlating en teruggave van het gekaapte toestel zou kunnen lei den. „Dat heeft de Israëlische rege ring overigens aan een groot'aantal landen gevraagd", voegde mr. Luns hieraan toe. Uit Parijs vernamen we gister avond: De Israëlische zaakgelastigde heeft de Franse regering om hulp ge vraagd. De Israëlische regering heeft kennelijk willen profiteren van de aanwezigheid in Parijs van de Alge rijnse minister van Buitenlandse Za ken, Bouteflika. De minister pro beert de stagnerende handelsbetrek kingen tussen Algerije en Frankrijk weer op gang te brengen. Het is duidelijk dat zowel president De Gaulle als de minister van Bui tenlandse Zaken Debré met hem over het incident met het vliegtuig heeft gesproken. Hoewel hij zich aanvan kelijk beperkte tot de uitlating dat de Algerijnse regering direct noch in direct bij het incident is betrokken en dat zij een onderzoek instelt, wij zigde hij zijn verklaring bij het ver laten van het Elysée, het paleis van De Gaulle. Toen zei hij plotseling dat dit in cident geen kwestie was tussen Frankrijk en Algerije. Algerije, zo vervolgde hij, onderhoudt nauw con tact met de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, Oe Thant, en met enkele regeringen om een oplos sing voor dit probleem te vinden. Vervolgens herhaalde hij uiterst geprikkeld wat hij al driemaal had gezegd, namelijk dat Algerije pas een beslissing kan nemen na een diepgaand onderzoek en dat het als een soevereine staat hierbij zal han delen volgens de internationale re gels. In antwoord op een vraag zei hij boos, dat Algerije een aantal conven ties had ondertekend ën dat het zich daaraan zou houden. Hij meen de dat hij echter niet mocht vooruit lopen op het resultaat van een onder zoek, dat nog altijd niet was geëin digd. IJet tragische ongeluk met de Urker kotter Riekelt heeft weer eens duidelijk gemaakt hoe riskant het be roep van visserman is. Ook in dit ge val is echter gebleken dat de gevaren door de vissers zelf dikwijls worden vergroot, meent het „Algemeen Dag blad" (neutraal). „Natuurlijk konden de opvarenden van de UK-245 niet weten, dat de vangst uit explosieven bestond toen dit keer de netten werden opge haald. Wel konden zij weten dat zij te vissen lagen in een gebied dat nog steeds niet vrij is van mijnen. Daarmee liepen zij een zeker risi co. De vissers zullen staande houden dat de oorlog 23 jaar voorbij is en dat het gebied al eens was ge veegd. Zij zullen er op wijzen dat zij hier al zo vaak hadden gevist. Zij vonden dit gebied zelfs extra veilig omdat het gemeden wordt door de grote vaart die het advies er weg te blijven wel opvolgt. De vissers lopen er zodoende niet de kans door een zeeschip te worden overvaren. Het gebied zal bij de vissers ver der in trek zijn omdat er goed ge vangen wordt. Buitenkansjes als deze laten vissers zich niet graag ontgaan. Begrijpelijk! In de moder ne schepen is een kapitaal geïnves teerd en wil dit geld er uit komen dan, zal er vis gevangen moet wor den. Veel vis. Dit is ook altijd opnieuw het argu ment van velen om door te vissen als er zwaar weer op til is. De re sultaten zijn er naar: steeds meer schepen en steeds meer ongetwij feld moedige mannen blijven op zee. Maar deze schepen zullen nooit worden afbetaald omdat de mannen die het geld moesten ver dienen rusten op de bodem van de zee. De vissers hebben andermaal een harde les geleerd nu de opvaren den van de Riekelt materiaal aan dek hebben gehaald dat door erva ren marinemensen als onbetrouw baar was herkend en overboord ge zet. De scheepvaart wordt niet voor niets ontraden uit de buurt te blijven van gevaarlijke gebieden". NIJMEGEN De 63-jarige J. van den Heuvel uit Oss is in een Nijmeegs ziekenhuis overleden aan de gevolgen van een verkeersongeluk. Hij was met zijn fiets door een brom fietser aangereden. Ned. Herv. Kerk: Beroepen: te Reaiesse en Noordwel- le (toez.) S. T. Baarda, kand. te Hilver sum. l~)eze week is in het staatsblad een wijziging van de werkloosheidswet gepubliceerd, die er op neerkomt, dat werknemers bij faillissement of sur séance van betaling bij de bedrijfsver eniging aanspraak kunnen maken op het hen nog toekomende loon over de laat ste 13 weken plus de vakantietoeslag over hoogstens een jaar indien de werk gever in gebreke is gebleven dit te be talen, zo lezen wij in „Trouw" (prot. chr.). „Er zijn op dit gebied in het verle den ongelukken gebeurd. Meer dan eens is gebleken, dat bij faillise- ment of surséance van betaling de onderneming geen loon meer kon talen, maar dat b.v. ook verzuimd was gedurende korter of langer tijd de verplichte pensioenpremies te betalen. De wijziging van de werkloosheids wet, voorbereid door minister Rool vink, passeerde in het afgelopen parlementaire jaar de Staten Gene raal en is deze week van kracht ge worden. Wat de pensioenpremies betreft, de verplichtingen hierom trent zullen eveneens door de be drijfsverenigingen worden overge nomen over een periode van ten hoogste een jaar. De wetswijziging betekent een stuk je meer sociale zekerheid bij be drijfssluitingen e.d. Dat werkne mers in zulke gevallen hun betrek king kwijt zijn was al erg genoeg, maar dat zij tegelijk zonder inkom sten kwamen te staan zonder eni gerlei opslagtermijn was onverteer baar. Het is goed dat dit tekort in onzt sociale wetgeving nu tot het ver leden behoort". SCHIPHOL Op een groot aantal adressen in en rondom Amsterdam hebben 120 jongelui overnacht, wier werkvakantie van zes weken op Cuba in het water dreigt te vallen. Eerst was er van de Rijksluchtvaartdienst (R.L.D.) geen toestemming voor de chartervlucht van Schiphol naar Havanna. Toen de vergunning tenslotte toch werd gegeven, was het vliegtuig niet meer beschikbaar en leek het zoeken naar een ander toestel onbegonnen werk. Gisteravond kon men wel de beschik king krijgen over een kleinere machine die echter veel duurder is dan het Honderdtwintig jonge mensen (me rendeels studenten uit Nederland, Italië en Frankrijk) strandden gisteren op Schiphol. eerder gehuurde toestel. Vandaag wordt bekeken wat men zal doen. Uit verscheidene Europese steden ver trekken deze wekon ca. 1100 jongelui voor een werkvakantie naar Cuba. De ongeveer vijftig Nederlanders hebben ongeveer duizend gulden voor de vlieg reis betaald. Vorige week vrijdag kreeg de Zwit serse luchtvaartmaatschappij Africa Safari die de vlucht zou uitvoeren, van de RLD te horen dat geen vergunning kon worden verleend. De groep voldeed niet aan de eisen die voor goedkope groepsreizen gelden. De deelnemers werden echter niet in gelicht. Allen verschenen op de afgespro ken tijd op Schiphol. De RLD wilde de mensen niet de dupe laten worden van een nalatigheid bij de luchtvaartmaat schappij of de organisatoren en gaf als nog toestemming. African Safari had de vlucht toen ech ter al geannuleerd. Dit betekende voor de Cubagangers een avond, een nacht en een hele dag wachten in de kille ver trekhal van Schiphol. De organisatoren vonden gisteravond een machine die echter slechts 96 men sen zou kunnen meenemen en boven dien aanzienlijk duurder is. Als niet meteen in Nederland geld bijeen kan worden gebracht, hoopt men dat bij voorbeeld de Cubaanse ambassade zich garant zal stellen. Vorige week donderdag en zater dag zijn er overigens wel twee vliegtui gen vertrokken van Schiphol met pas sagiers die ook voor een werkvakan tie naar Cuba gingen. Zij kwamen van een buitenlandse luchthaven en moes ten hier nog wat passagiers aan boord nemen. De eigenaars van deze toestellen heb ben deze vluchten echter niet gemeld. Zij konden zo door de mazen van het net glippen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 6