VLIEGTUIGKAPERS TARTEN INTERNATIONAAL RECHT
Piraterij verhuist van zee naar lucht
„Slechts weinig
landen tekenden
internationaal
verdrag"
„Incident met Israëlisch
vliegtuig is diefstal"
Jongerenreis naar Cuba
strandt op Schiphol
MR. H. J. SPANJAARD:
PROF. MR. D. GOEDHUIS
LUNS ONDER
INDRUK VAN
ISRAELS
VOORUITGANG
Gevangenisstraf
voor Bredase
relschoppers
Roolvink wil aan
het conflict
artsen-fondsen
eind maken
Duitse jongeman
lag dood in
douchecel
Over drie maanden
al afdeling van
Pensioenfonds
naar Heerlen
Exportgroep van
kokosfabrikanten
Gevaarlijk vissen
Verbetering
Uit de kerken
Overdreven om van een
ontvoering te spreken99
Ik ben geen bemiddelaar99
LUSTHOF
GEEN MANDAAT
NIET OP AGENDA
BOYCOT
OlSDERHATSDELÈlS
WAARBORG
JURIST
Jeugdbeweging
vraagt minister
om les in politiek
op scholen
Israël verzoekt
Nederland om
te bemiddelen
GEWIJZIGD
SOEVEREIN
GEWEIGERD
DUURDER
VRIJDAG 26 JULI 1968
DEN HAAG Het kapen van een vliegtuig is een mo
derne vorm van de kaapvaart die zo oud is als de mens
heid. De kaapvaart uit vroeger dagen had de zee als
jachtterrein. Zee, lucht en in de naaste toekomst: de
ruimte hebben dit gemeen dat het gebieden zijn >vaar
geen gevestigde macht een orde kan afdwingen. Deze
gebieden zijn niemandsland en tot voor enkele eeuwen
waren zij erkende jachtgebieden. Wij zingen nog dapper
van Piet Hein door wiens daden de eindeloos herhaalde
zilvervloot van Spanje de vaderlandse wateren werd bin
nengeloodst.
Piet Hein was gewoon een kaper en dat was in zijn tyd
een wettelijk beroep.
De piraterij is echter bezig van de zee naar de lucht te
verhuizen. Steeds meer komt het voor dat piloten worden
gedwongen te landen op plaatsen, waar him relsbestem-
ming niet ligt.
99
SCHIPHOL „Het zou overdreven
zijn om van een ontvoering te spre
ken", zei minister mr. J. M. A. H. Luns
gisteren op Schiphol over zijn ongewil
de bezoek (woensdag) aan de Golan-
hoogvlakte die in de zesdaagse oorlog
door Israël op Syrië is veroverd.
„We gingen met een vliegtuigje naar
het noorden van Israël. Daar stapten
we over in auto's om naar de kibboets
Sedeh Nehenia te gaan die door Ne
derlanders is gesticht. We namen een
weg die bleek uit te komen op veroverd
Syrisch gebied. Men verzocht mij uit te
stappen. Toen merkte ik dat we op de
Golan-vlakte waren. Ik ben daarop fluks
weer naar beneden gegaan". Boos?
Ontstemd? „Ach, ik heb niet staan
juichen". (Nederlandse ambtenaren in
het gezelschap spraken van een „ont
voering" - Red.).
Minister Luns heeft een officieel be
zoek van vier dagen aan Israël ge
bracht. „Ik ben onder de indruk van
hetgeen in het land in twintig jaar is
gebeurd. Bijzonder onder de indruk ben
ik gekomen van Sedeh Nehenia, vroe
ger een volstrekte woestenij, geïnfec
teerd door malaria, maar nu herscha
pen in een ware lusthof".
Mr. Luns had de Israëliërs tevoren
laten weten dat hij geen bezoeken wil
de brengen aan gebieden die de Israë
liërs in de zesdaagse oorlog van vorig
jaar hebben veroverd. Hij wilde de
arabieren niet voor het hoofd stoten.
Waarom hij dan wel naar Bethlehem
•n de oude stad Jeruzalem ging?
„Zo bijzonder is dat niet. In het ver
leden werden de Heilige plaatsen en de
oude stad bij officiële bezoeken aan Is
raël ook altijd bezocht. De Jordaanse
regering werd dan altijd ingelicht. Die
had er alle begrip voor".
De heer Luns wil niet gezien worden
als bemiddelaar in de Israëlisch - Ara
bische kwestie. „Ik heb geen enkel
mandaat van de Verenigde Naties. Ik
heb natuurlijk wel over de kwestie in
het Midden-Oosten gesproken en ik heb
er met mijn Israëlische collega Abba
Eban en met premier Levi Esjkol van
gedachten over gewisseld. Ikk ben kort-
leden nog twee keer in Caïro ge
weest; hier en daar kon ik misschien
wat recht zetten".
Minister Luns gelooft dat de bemid
delaar van de VN, Gunnar Jarring in
staat is een soort dialoog te onderhou
den tussen de partijen in het Midden-
Oosten. „Israël wil komen tot volledige
liquidatie van het verleden; tot duur
zame vrede met voor ieder een behoud
van alle rechten. Tussen deze wens en
de verwerkelijking ervan ligt echter wel
enige afstand", aldus mr. Luns.
„Een lichtpunt is dat de Verenigde
Arabische Republiek, Jordanië en Li
banon het werk van Jarring op prijs
blijven stellen.
Voordat minister Luns gistermorgen
uit Israël naar Nederland vertrok, had
hij nog een gesprek met zijn Israëli
sche collega Abba Eban. Dit gesprek
stond niet op de agenda. Minister Luns
betreurde het dat de verklaringen die
sommige Arabische leiders in 't open
baar afleggen in strijd zijn met de uit
latingen die ze in gesprekken met di
plomaten doen.
„Het is jammer dat hun openbare
uitspraken niet zijn te rijmen met
wat zij in besloten kring zeggen, en dat
'maakt de zaak niet eenvoudiger", zei
hij toen hem om commentaar werd ge
vraagd op de laatste (onverzoenlijke)
toespraak van de Egyptische president
Nasser.
Door geen enkel beschaafd land
wordt luchtpiraterij aanvaard, maar de
zaak wordt moeilijker, wanneer er tus
sen landen een toestand van oorlog
heerst.
Tke Palestijnse kapers die de Israë-
lische gezagvoerder dwongen zijn
Boeing naar Algerije te vliegen, hebben
zich beroepen op dat recht van oorlog.
Algerije heeft geen maatregelen tegen
de luchtkapers genomen omdat ook Al
gerije nog in oorlog is met Israël.
De mensheid die via verdragen een
einde heeft gemaakt aan de kaapvaart
ter zee, heeft ook pogingen gedaan in
het Volkenrecht luchtpiraterij buiten het
internationaal aanvaarde recht te
plaatsen. De man, die deze delen van
het Volkenrecht bijna uit het hoofd
kent, is mr. H. J. Spanjaard, sinds 1938
bij de Rijks Luchtvaart Dienst, thans
hoofd afdeling juridische en economi-
mische zaken.
Is er al een verdrag tegen luchtpi
raterij?
„Op 14 september 1963 werd in Tokio
een verdrag gesloten tegen aanvallen
en bepaalde daden, bedreven aan boord
van een vliegtuig. Dit verdrag kwam
tot stand onder auspiciën van de ICAO
(Internationale Organisatie voor Burger
Luchtvaart). Artikel elf luidt: Indien
een persoon aan boord met geweld of
onder bedreiging met geweld een lucht
vaartuig tijdens de vlucht wederrechte
lijk hindert, overmeesterd of op aandere
onrechtmatige wijze onder zijn macht
brengt, of wanneer zulks op
onrechtelijk hindert, wanneer zulks op
het punt staat te geschieden, nemen de
verdragsluitende staten alle passende
maatregelen om aan de wettige gezag
voerder wederom het gezag over het
luchtvaartuig te geven of om ervoor te
zorgen dat hij het gezag over het lucht
vaartuig behoudt.... staat de verdrag
sluitende staat op welks grondgebied het
luchtvaartuig landt de passagiers en be
manning toe hun reis zo spoedig moge
lijk voort te zetten, en geeft hij het
luchtvaartuig en zijn lading terug aan
de rechthebbenden".
Welke landen hebben dat verdrag
ratificeerd?
„Tot nu toe slechts Korea, niet-com-
munistisch China, Phlippijnen, Zweden,
Denemarken en Noorwegen. In Neder
land is het verdrag nog in parlemen
taire behandeling".
Hoeveel landen zijn lid van de
„Volgens de laatste opgave 116 noch
Israël noch Algerije zijn li<k Vele lid
staten zullen wel tekenen, maar men
wil bij internationale verdragen dik
wijls eerst de nationale wetgeving aan
passen".
Hoe is de zaak privaatrechtelijk ge
regeld?
„In 1929 werd het Pact van Warschau
gesloten, waarin luchtvervoerders aan
sprakelijk werden gesteld voor schade
aan passagiers en lading tot een maxi
mum van 8.300 dollar per persoon. Dit
pact is door bijna alle landen onderte
kend. In 1958 werd bij protocol bepaald
dat het maximumbedrag zou worden
verdubbeld. Volgens het verdrag moet
de luchtvervoerder aantonen dat hij
niet schuldig is aan de schade. Het voor
deel van dit pact was, dat luchtvaart
maatschappijen zich konden gaan ver
zekeren tegen dit risico".
Is dit pact en dit protocol ook door
Israël getekend?
„Ja, maar de kans dat de gedupeer
de passagiers bij de El Al met succes
schade kunnen claimen moet gering
worden geacht, want de El Al zal zich
ongetwijfeld op overmacht beroepen".
BREDA Zes jongelui, die in de
nacht van 15 op 16 juni waren betrokk-
ken bij een rel in de Bredase Halstraat,
met als slot de belegering van het
hoofdbureau van politie, zijn gisteren
door de rechtbank in Breda veroor
deeld tot gevangenisstraffen, veriërend
van een maand tot zes weken.
Twee anderen kregen een voorwaar
delijke straf en een boete. Tegen alle
acht was een straf geëist die varieeerde
van vier tot zes weken.
Naijver tussen twee jeugdsociëteiten
was de aanleiding tot de rel geweest
Nadat de politie enkele jongeren had
gearresteerd, toog de rest op weg naar
het hoofdbureau om daar de vrijlating
van hun makkers te eisen. Op de bin
nenplaats van het bureau was het tot
gevechten gekomen met de politie. Ook
werden ruiten van het bureau ingegooid.
MR. H. J. SPANJAARD
DEN HAAG Minister B. Roolvink
(sociale zaken en volksgezondheid) wil
een einde maken aan de strijd (tussen
huisartsen en ziekenfondsen over de in
houding van achttien cent per zieken
fondspatiënt op het honorarium van de
huisartsen. De minister heeft de Zie
kenfondsraad om commentaar ge
vraagd op deze maatregel.
De minister is van plan, zodra het
standpunt van de Ziekenfondsraad be
kend is, het al weken geleden aange
vraagde gesprek met de Landelijke
Huisartsenvereniging (L.H.V.) te voe
ren.
De Haagse huisarts F. E. J. Bouri-
cius die, vooruitlopend op de beslis
sing van de minister, een proces tegen
vier Haagse ziekenfondsen heeft aange
spannen om het ingehouden geld alsnog
uitbetaald te krijgen, is nog niet veel
met zijn actie opgeschoten.
De ziekenfondsen hebben de Haagse
kantonrechter gevraagd de gestelde ter
mijn van veertien dagen waarbinnen
zij moesten reageren, te verlengen tot
1 september. De fondsen zeggen langer
dan twee weken nodig te hebben om
juridisch advies in te winnen. De kan
tonrechter zal dit verzoek waarschijnlijk
toestaan.
AMELAND De achttienjarige
Martin Bormann uit Iserlohn is gis
termorgen in een kampeerboerdery in
Hollum op Ameland dood in de dou
checel gevonden. De jongeman was
hulpleider van een Duits kinderkamp.
Woensdagavond zou hij om elf uur
naar bed gaan. Hij zei tegenover de
leiding zich niet lekker te voelen en
nog even een douche te nemen. Eén
van de vrienden van Bormann, die
's morgens om vijf uur opstond vond
de jongen dood in de douchecel liggen.
Volgens de rijkspolitie heeft de jon
gen in de douchecel overgegeven, en is
hij gestikt in zijn braaksel. Toen men
de jongen vond stroomde de (koude)
douche nog.
DEN HAAG Over ongeveer drie
maanden wordt al een afdeling van
het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds
van Den Haag overgeplaatst naar Heer
len.
Deze verhuizing loopt vooruit op de
vestiging van dit fonds te Heerlen in
1970, waartegen vele ambtenaren hef
tig hebben geprotesteerd.
De afdeling pensioengerechtigden in
dit fonds heeft een achterstand in het
werk. Het is onmogelijk om in Den
Haag personeel aan te trekken. Het
dreigende vertrek over twee jaar naar
Limburg is de oorzaak van de geringe
belangstelling bij de Hagenaars.
ZWOLLE. Twaalf kokosfabrikan
ten uit Genemuiden, Zwartsluis en
Blokzijl hebben gezamenlijk een ex-
portgroep gevormd. Het ligt in de be
doeling het afzetgebied uit te breiden
tot de Oosteuropese landen en Scandi
navië. De Kamer van Koophandel
voor noorderlijk Overijssel heeft de
vorming van de exportgroep gestimu
leerd.
LONDEN „De wereldopinie zal zich hoe langer hoe meer tegen dit soort
dingen gaan verzetten. „We moeten er nu iets aan doen", zal nu het gevoel
zijn, „dat is de druppel die de emmer doet overlopen". Dit druist in tegen de
gehele basis v<in het internationale recht, op deze manier kunnen we geen in
ternationale verhoudingen opbouwen. Dat is eenvoudig diefstal.''
Zo denkt prof. D. Goedhuis, de enige hoogleraar die Nederland heeft in het lucht
en ruimterecht, over het kapen van de Boeing 707 van de Israëlische luchtvaart-
maatschappy El AI.
Prof. Goedhuis doceert in Leiden, hy is daar buitengewoon hoogleraar, maar hy
woont in Engeland. Over de juridische aspecten van het incident met het Israëli
sche vliegtuig hebben wy gisteren een gesprek met hem gehad.
Ook tijdens dit gesprek bleek dat de
grootste moeilijkheid waarmee de we
reld zit in verband met het toenemend
aantal gevallen van kaperij in de lucht
is, dat de conventie van Tokio van '67
nog niet van kracht is, omdat niet vol
doende landen dit verdrag hebben gera
tificeerd. Het verdrag treedt pas in
werking zodra twaalf landen dat heb
ben gedaan. Ook Nederland heeft het
verdrag nog niet bekrachtigd. Maar dat
is een procedurekwestie het zal zeker
wel gebeuren.
Zeer belangrijk in deze zaak is ook
hoe de Verenigde Naties erover den
ken. De arabische kapers maar nog
niet Algerije beroepen zich érop dat
men op voet van oorlog Is met Israël,
en dat daardoor alles is geoorloofd. Het
is volgens prof. Goedhuis nog helemaal
de vraag of dit argument volkenrech
telijk terzake doet, men kan eroVer de
bateren of dat wel het geval is.
Is het verdrag van Tokio eenmaal
van kracht, dan is de zaak, wat de on
dertekenaars betreft, voldoende gere
geld. Er is in voorzien dat geroof
de vliegtuigen en hun passagiers en be
manning moeten worden teruggegeven
aan de rechtmatige eigenaars. Dit dus
in de eerste plaats als gevolg van een
inbreuk op de regels van het algemene
internationale recht die nader .zijn ge
specificeerd in het verdrag van Tokio.
In theorie is er dus al voldoende ge
daan om gevallen van kaperij in het
internationale luchtruim te bestrijden,
althans om de gevolgen ervan onge
daan te maken zonder extreme en bij
zonder gevaarlijke middelen zoals het
bewapenen van de bemanning van vlieg
tuigen.
Zeer belangrijk vindt prof. Goedhuis
de stap van de internationale federatie
van piloten der luchtvaartmaatschap
pijen, die Algerije bedreigt met een
boycot; die kan zeker enig effect sor
teren. Ook de reactie van de Interna
tional Air Transport Association noemt
hij als voorbeeld van de manier waar
op de openbare mening in de wereld
zich keert tegen deze vorm van kape
rij.
Waar het in deze zaak in de eerste
plaats juridisch om draait is: zal Al
gerije er zich ook op beroepen dat het
zich in oorlog met Israël beschouwt. Zo
lang het dat niet doet is het misschien
mogelijk net als in het eerdere geval
met het vliegtuig van de vroegere Kon
golese president Tsjombe om met de
Algerijnse regering te praten over te
ruggave van het gekaapte vliegtuig.
In verband hiermee, zo meent men
in diplomatieke kringen in Londen, is
het ook zeer belangrijk dat de houding
van Israël nog .vrij gematigd is. Zou
Israël de zaak namelijk meteen scherp
stellen, dan wordt het voor Algerije een
prestigekwestie en dan zal het het been
waarschijnlijk stijf houden.
Het heeft Engeland indertijd tien
maanden van behoedzaam onderhande
len achter de schermen gekost voordat
Algerije, het vliegtuig van Tsjombe los
liet. Engeland is een van de landen die
nu door Israël om hulp zijn gevraagd.
Er is nog een ander internationaal
verdrag dat van belang is. Dat is de
conventie inzake de internationale lucht
vaart van Chicago, die in 1944 is geslo
ten. Prof. Goedhuis noemt die de pu
bliekrechtelijke regeling van de inter
nationale luchtvaart.
Daarin staat met zoveel woorden dat
in geval van oorlog de aansloten landen
het recht hebben om zich niet te houden
aan allerlei regels inzake de burger
luchtvaart. Indië heeft er zich indertijd
op beroepen toen het de KLM het recht
van overvliegen verbood omdat Neder
land een politiële actie voerde in Indo
nesië. Indië noemde dat oorlogvoeren.
Maar er is sindsdien in het interna
tionale recht zoals dat in het Westen
wordt toegepast, een neiging groeiende
om internationale verdragen van kracht
te laten, ongeacht de gevolgen van oor
logen.
Prof. Goedhuis wijst ook hierop
om aan te tonen hoeveel kanten er aan
deze zaak zitten.
Moest het komen tot een andere
vorm van kaperij in de lucht n.l. door
middel van een ander vliegtuig, dan
treden de bepalingen in werking van
't verdrag van Genève van '58. Daarin
worden de vrijheden gewaarborgd van
het vliegen in het luchtruim boven vol
le zee, een uitbreiding van het recht
van ongehinderde vaart van schepen
in volle zee. Dit slaat dus op plaatsen
die buiten de rechtsmacht vallen van
een staat.
Er is de laatste dagen ondermeer ge
opperd dat de luchtvaartmaatschap
pijen scherper moeten gaan letten op
hun passagiers, dat zij hen zonodig moe
ten visiteren om er zeker van te zijn
dat ze geen wapens of dergelijke za
ken bij zich hebben. Prof. Goedhuis
meent dat zij daar volkomen het recht
toe hebben, wanneer er reden bestaat
tot verdenking van bepaalde passa
giers.
Voor de maatschappijen is het be-
langrykste punt de veiligheid van
passagiers, bemanning en vliegtuigen.
Dit valt in dezelfde categorie als wat
er is bepaald t.a.v. het vervoer van
gevaarlijke goederen. Daar gelden
scherp omlijnde bepalingen voor.
Prof. mr. D. Goedhuis, een lange, ar
tistiek uitziende, elegant geklede man
van 63 jaar, met een diepe melodieuze
stem, spierwit haar en gebruind ge
zicht, begon zijn loopbaan in 1928 als
jurist bij de KLM.
Hij werd secretaris van Albert Ples-
man, de directeur „een bijzondere
figuur". Hij stapte al spoedig over
naar de IATA die in 1931 werd opge
richt met als zetel Den Haag. In 1938
werd de heer Goedhuis secretaris-gene
raal van deze organisatie. Tijdens de
oorlog week hij uit naar Engeland. In
1944 en '45 nam hij o.m. deel aan de
conferenties in de Verenigde Staten en
in Havana, waarbij de IATA tot we
reldorganisatie werd omgevormd.
Prof. Goedhuis is ondermeer ook
voorzitter van de commissie voor ruim
terecht van de International Law Asso
ciation.
UTRECHT Vertegenwoordigers
van de jeugdbeweging Plu-to in Arn
hem, Amersfoort en Utrecht hebben
minister dr. G. H. Veringa (onderwijs
en wetenschappen) in een brief met
klem gevraagd op de scholen politieke
voorlichting in te voeren.
Pluto is van oordeel dat de huidige
stemgerechtigde bevolking te weinig
van politiek afweet om met overtui
ging een keuze te maken uit de vele
politieke richtingen in Nederland. Dit
resulteert volgens de briefschrijvers in
'n onevenredigheid in verkiezingsuitsla-
en, waardoor het predikaat volksverte
genwoordiging slechts ten dele is ge
rechtvaardigd.
Pluto vindt politieke vóórlichting in
het voortgezet onderwijs een eerste
vereiste wil men de toekomstige gene
ratie doelbewust laten stemmen.
DEN HAAG Israël heeft ook
Nederland gevraagd te bemiddelen
om vrijlating te bewerkstelligen van
de inzittenden van het Israëlische
passagiersvliegtuig dat dinsdag ge
kaapt werd.
De Nederlandse regering heeft al
contact opgenomen met de Britse re
gering die eenzelfde verzoek had ge
kregen. Op welke wijze aan het Is
raëlische Verzoek kan worden vol
daan, viel gisteren in Den Haag nog
niet te zeggen.
Minister Luns vertelde gisteren
bij aankomst op Schiphol dat de Is
raëlische regering hem had gevraagd
na te gaan of hij iets kon. doen dat
tot de vrijlating en teruggave van
het gekaapte toestel zou kunnen lei
den. „Dat heeft de Israëlische rege
ring overigens aan een groot'aantal
landen gevraagd", voegde mr. Luns
hieraan toe.
Uit Parijs vernamen we gister
avond:
De Israëlische zaakgelastigde heeft
de Franse regering om hulp ge
vraagd. De Israëlische regering heeft
kennelijk willen profiteren van de
aanwezigheid in Parijs van de Alge
rijnse minister van Buitenlandse Za
ken, Bouteflika. De minister pro
beert de stagnerende handelsbetrek
kingen tussen Algerije en Frankrijk
weer op gang te brengen.
Het is duidelijk dat zowel president
De Gaulle als de minister van Bui
tenlandse Zaken Debré met hem over
het incident met het vliegtuig heeft
gesproken. Hoewel hij zich aanvan
kelijk beperkte tot de uitlating dat
de Algerijnse regering direct noch in
direct bij het incident is betrokken
en dat zij een onderzoek instelt, wij
zigde hij zijn verklaring bij het ver
laten van het Elysée, het paleis van
De Gaulle.
Toen zei hij plotseling dat dit in
cident geen kwestie was tussen
Frankrijk en Algerije. Algerije, zo
vervolgde hij, onderhoudt nauw con
tact met de secretaris-generaal van
de Verenigde Naties, Oe Thant, en
met enkele regeringen om een oplos
sing voor dit probleem te vinden.
Vervolgens herhaalde hij uiterst
geprikkeld wat hij al driemaal had
gezegd, namelijk dat Algerije pas
een beslissing kan nemen na een
diepgaand onderzoek en dat het als
een soevereine staat hierbij zal han
delen volgens de internationale re
gels.
In antwoord op een vraag zei hij
boos, dat Algerije een aantal conven
ties had ondertekend ën dat het
zich daaraan zou houden. Hij meen
de dat hij echter niet mocht vooruit
lopen op het resultaat van een onder
zoek, dat nog altijd niet was geëin
digd.
IJet tragische ongeluk met de Urker
kotter Riekelt heeft weer eens
duidelijk gemaakt hoe riskant het be
roep van visserman is. Ook in dit ge
val is echter gebleken dat de gevaren
door de vissers zelf dikwijls worden
vergroot, meent het „Algemeen Dag
blad" (neutraal).
„Natuurlijk konden de opvarenden
van de UK-245 niet weten, dat de
vangst uit explosieven bestond toen
dit keer de netten werden opge
haald. Wel konden zij weten dat zij
te vissen lagen in een gebied dat
nog steeds niet vrij is van mijnen.
Daarmee liepen zij een zeker risi
co.
De vissers zullen staande houden
dat de oorlog 23 jaar voorbij is en
dat het gebied al eens was ge
veegd. Zij zullen er op wijzen dat
zij hier al zo vaak hadden gevist.
Zij vonden dit gebied zelfs extra
veilig omdat het gemeden wordt
door de grote vaart die het advies
er weg te blijven wel opvolgt. De
vissers lopen er zodoende niet de
kans door een zeeschip te worden
overvaren.
Het gebied zal bij de vissers ver
der in trek zijn omdat er goed ge
vangen wordt. Buitenkansjes als
deze laten vissers zich niet graag
ontgaan. Begrijpelijk! In de moder
ne schepen is een kapitaal geïnves
teerd en wil dit geld er uit komen
dan, zal er vis gevangen moet wor
den. Veel vis.
Dit is ook altijd opnieuw het argu
ment van velen om door te vissen
als er zwaar weer op til is. De re
sultaten zijn er naar: steeds meer
schepen en steeds meer ongetwij
feld moedige mannen blijven op
zee. Maar deze schepen zullen
nooit worden afbetaald omdat de
mannen die het geld moesten ver
dienen rusten op de bodem van de
zee.
De vissers hebben andermaal een
harde les geleerd nu de opvaren
den van de Riekelt materiaal aan
dek hebben gehaald dat door erva
ren marinemensen als onbetrouw
baar was herkend en overboord ge
zet. De scheepvaart wordt niet
voor niets ontraden uit de buurt te
blijven van gevaarlijke gebieden".
NIJMEGEN De 63-jarige J. van
den Heuvel uit Oss is in een Nijmeegs
ziekenhuis overleden aan de gevolgen
van een verkeersongeluk.
Hij was met zijn fiets door een brom
fietser aangereden.
Ned. Herv. Kerk:
Beroepen: te Reaiesse en Noordwel-
le (toez.) S. T. Baarda, kand. te Hilver
sum.
l~)eze week is in het staatsblad een
wijziging van de werkloosheidswet
gepubliceerd, die er op neerkomt, dat
werknemers bij faillissement of sur
séance van betaling bij de bedrijfsver
eniging aanspraak kunnen maken op het
hen nog toekomende loon over de laat
ste 13 weken plus de vakantietoeslag
over hoogstens een jaar indien de werk
gever in gebreke is gebleven dit te be
talen, zo lezen wij in „Trouw" (prot.
chr.).
„Er zijn op dit gebied in het verle
den ongelukken gebeurd. Meer dan
eens is gebleken, dat bij faillise-
ment of surséance van betaling de
onderneming geen loon meer kon
talen, maar dat b.v. ook verzuimd
was gedurende korter of langer tijd
de verplichte pensioenpremies te
betalen.
De wijziging van de werkloosheids
wet, voorbereid door minister Rool
vink, passeerde in het afgelopen
parlementaire jaar de Staten Gene
raal en is deze week van kracht ge
worden. Wat de pensioenpremies
betreft, de verplichtingen hierom
trent zullen eveneens door de be
drijfsverenigingen worden overge
nomen over een periode van ten
hoogste een jaar.
De wetswijziging betekent een stuk
je meer sociale zekerheid bij be
drijfssluitingen e.d. Dat werkne
mers in zulke gevallen hun betrek
king kwijt zijn was al erg genoeg,
maar dat zij tegelijk zonder inkom
sten kwamen te staan zonder eni
gerlei opslagtermijn was onverteer
baar.
Het is goed dat dit tekort in onzt
sociale wetgeving nu tot het ver
leden behoort".
SCHIPHOL Op een groot aantal adressen in en rondom Amsterdam hebben
120 jongelui overnacht, wier werkvakantie van zes weken op Cuba in het water
dreigt te vallen.
Eerst was er van de Rijksluchtvaartdienst (R.L.D.) geen toestemming voor de
chartervlucht van Schiphol naar Havanna. Toen de vergunning tenslotte toch
werd gegeven, was het vliegtuig niet meer beschikbaar en leek het zoeken naar
een ander toestel onbegonnen werk.
Gisteravond kon men wel de beschik
king krijgen over een kleinere machine
die echter veel duurder is dan het
Honderdtwintig jonge mensen (me
rendeels studenten uit Nederland,
Italië en Frankrijk) strandden gisteren op
Schiphol.
eerder gehuurde toestel. Vandaag wordt
bekeken wat men zal doen.
Uit verscheidene Europese steden ver
trekken deze wekon ca. 1100 jongelui
voor een werkvakantie naar Cuba. De
ongeveer vijftig Nederlanders hebben
ongeveer duizend gulden voor de vlieg
reis betaald.
Vorige week vrijdag kreeg de Zwit
serse luchtvaartmaatschappij Africa
Safari die de vlucht zou uitvoeren, van
de RLD te horen dat geen vergunning
kon worden verleend. De groep voldeed
niet aan de eisen die voor goedkope
groepsreizen gelden.
De deelnemers werden echter niet in
gelicht. Allen verschenen op de afgespro
ken tijd op Schiphol. De RLD wilde de
mensen niet de dupe laten worden van
een nalatigheid bij de luchtvaartmaat
schappij of de organisatoren en gaf als
nog toestemming.
African Safari had de vlucht toen ech
ter al geannuleerd. Dit betekende voor
de Cubagangers een avond, een nacht
en een hele dag wachten in de kille ver
trekhal van Schiphol.
De organisatoren vonden gisteravond
een machine die echter slechts 96 men
sen zou kunnen meenemen en boven
dien aanzienlijk duurder is. Als niet
meteen in Nederland geld bijeen kan
worden gebracht, hoopt men dat bij
voorbeeld de Cubaanse ambassade zich
garant zal stellen.
Vorige week donderdag en zater
dag zijn er overigens wel twee vliegtui
gen vertrokken van Schiphol met pas
sagiers die ook voor een werkvakan
tie naar Cuba gingen. Zij kwamen van
een buitenlandse luchthaven en moes
ten hier nog wat passagiers aan boord
nemen.
De eigenaars van deze toestellen heb
ben deze vluchten echter niet gemeld.
Zij konden zo door de mazen van het
net glippen.