Rijk de Gooyer was bijna zijn vrije levenswijze kwijt geweest Sportpanorama met film over honkbal Provincie Utrecht in „Zoeklicht' Edelsmeedkunst in hal ministerie Scala internationale over Duitsland Groot televisieteam naar Mexico Havenwerken naar fusie mtÊBÊÊÊÊÊÊÊÊStÊÊÊÊÊSÊÊÊ RADIO- en TELEVISIEPR0G VANAVOND WÊÊÊÊÊÊÊÊÊHHL MORGEN Al te oud Smidje Verholen en de knop-mutator Goede vrouw Winst opstrijken Boekenweekfilm UIT DE KERKEN Amsterdam- Rubber beter Uit de kerken PILOOT STC TEKKO TAKS TELEVISIE SSI T.V. LANGENBERG Pagina 2 MAANDAG 5 AUGUSTUS 1968 124 Gebukt door de loopgang gaande kwam Freek in de kooi. Nee, van daag maar liever drie, en dan nog de meest vertrouwde. Wonderlijk, hij voelde het zelf, er ging vanmorgen niets van hem uit. Het gaf hem toch een schok toen hij dat ontdekte. Waar was zijn vertrouwen, zijn liefde, zijn vaste wil? Hij leunde tegen de ijzeren itaven en keek naar de dieren, die, verbeeldde hij het zich? on wennig rondsnuffelden. Waren dit zijn katten, waarmee hij spelen kon? Maar natuurlijk, welke onzin haalde hij in zijn hoofd. De tijgers waren dezelfde en hij was dezelfde. Giste ren nog had hij deze dieren gestreeld en zijn hand gelegd tussen hun tanden scherp als dolken. Hij riep hun namen, in het wilde weg streelde zijn hand een zijdeachtig vel. Maar hij kon zich niet concentre ren. het was als ontbrak hem de macht zich innerlijk tegen de roofdieren te beveiligen. Dr. De Wieck vroeg iets, maar de tijgers bromden tegen elkaar, Freek trad ertussen, verbood, moest voor het eerst een bliksemsnelle houw ont wijken, vlak naast zijn arm klapten felle kaken op elkaar. Boris, Gabba, Merano! Zijn stem vermaande, hij riep de grootste tot zich, Merapo, die zelfs wel zonder hekwerk door de piste liep. Kom, Merano, braaf! Hij stak zijn hand uit, streelde net als de eerste keer en zovele keren daarna de zachte gestreepte kop. Het dier gromde zachtjes, zijn lan ge staart zwiepte door de lucht. On willekeurig deed Freek een stap te rug, snel over zijn schouder kijkend of hij niet bij de loopgang kon ko men. Hij zag de grote tijger als uit een katapult op zich toeschieten, een grauw uit de geopende muil. Freek boog het hoofd, net op tijd, vlak boven hem klapten de machtige kaken, klonk het oerwoudsgebrul, ter wijl zachte poten als sterke armen om hem werden heengeslagen. Het ging alles in minder dan een tel. Freeks gezicht was omlaag gebogen; instinctief drukte hij zijn hoofd tegen de warme blanke keel, zo kon de tij ger hem althans niet in zijn gezicht bijten. Hij hoorde vaag een roep van de dokter? van toelopende pi keurs? Als ze maar niet schoten? Het flitste door hem heen, op hetzelf de ogenblik dat hij de klauwen scherp in zijn rug voelde. Wat hij zo vaak van Leksejkow met deze tijger als spiegelgevecht had gezien, werd nu waarheid bij hem. Hij worstelde in de warme tijgerarmen, boven zijn hoofd loeide dreigend gebrul. Zij vie len samen. Freek klemde zijn han den om Merano's hals, zich zo dicht mogelijk tegen het soepele katteli- chaam aandrukkend. Het was zijn eni ge kans, die hij moest benutten tot er hulp zou komen. Een schot in de lucht verdubbelde de woede van het dier, de andere tijgers brulden, slopen nader. Vertwijfeling greep Freek aan. Hij wist: het ging om zijn leven, hij hield dit niet langer dan seconden vol. De tijger klauwde langs zijn rug en schouders, trachtte hem van zich af te werken, kon dan zijn achterpoten optrekken tussen zich en zijn slacht offer in. Freek snakte naar adem. Zoals een kat met haar achterpoten langs een muis klauwt, zo worstelde de tijger met hem. Hij voelde de op getrokken klauwen zijn kleren scheu ren, zijn benen verwonden tot aan zijn hoge laarzen, en hoger zijn heup en zijn buik. De doodsangst doofde het pijnbesef. Freek zag niets meer, zijn gezicht en borst lagen tegen het warme kat- telijf geperst; hij lag onder, de tijger bovenop hem. Hij stikte bijna, het gonsde in zijn oren, tussen zijn tanden was het zachte gladde haar van Me rano's keel. Schoten, gebrul van dieren, een wilde mensenstem ook, een zweep, die dit keer werkelijk gebruikt werd. De tijger sprong weg, richtte zich te gen zijn aanvaller. Rumoer, dat snel verstilde. Freek had er geen besef van, hij lag achterover in het gele manege- zand, dat om hem heen rood van zijn bloed was doortrokken. In een nevel zag hij Leksejkows gezicht vlak bo ven het zijne, dan dokter De Wieck... Alles vernevelde dichter, werd van rood langzaamaan zwart. Hij had geen besef van pijn, van wonden, hij had niet eens besef van zijn eigen lichaam, Iemand zei nadrukkelijk zijn naam, er klonken prevelend latijnse kerkgebeden... toen sloot zich het duister ondoordringbaar en wist hij niets meer. Lentedagen kwamen en gingen, da gen en nachten wisselden elkander af. Maar voor Freek ging de tijd als een bundel verwarde dromen, be nauwende gedachten, visioenen van bijtende kaken, klauwende poten, schreeuwen en schieten, en ondrage lijke pijn. Maar zelf beleefde hij dit alles niet, zijn ik lag donker neer en diep bewusteloos op de rand van de dood. Alleen een dof levensbesef was hem gebleven, als bij een dier, dat pijn en angsten voelt en ondergaat zonder meer. Soms wist hij vaag, dat handen hem betastten, hem neerdrukten en iets koels legden op zijn hoofd. Hij wist niet waar hij was, hij wist niet wat er met hem gebeurde. Alles verging in een onzekere schemering, die niet wilde klaren. Wanneer de pijn te erg werd, kwam er hulp. Maar hij was nameloos en grondeloos alleen. Op een avond, het was donker en alles sliep, wist hij plotseling, dat hij ging sterven. De nevel was weg hij zag zichzelf in een bed, met aan het voeteneind een zuster, die fluisterend sprak met een witgejaste man. Freek was niet verwonderd dat hij dit alles zo helder zag in een flits; dit was het einde, zonder dat iemand die hij kende erbij was. Loodzwaar en ge voelloos lag zijn lichaam, elke bewe ging was onmogelijk, nu kwam de dood en... Doodsangst greep hem aan en bracht het zweet op zijn voor hoofd. Hij lag, onmachtig zelfs tot schreeuwen of kermen, met gesloten ogen. Niemand, niemand en... niemand voor wie hij ooit iets was of deed. Noldie... Was het niet vaders stem, die haar naam zo donker noemde. Noldie, God vergeve mij, ik heb gezondigd tegen jou en tegen de he mel, ik heb je niet gekend, ik zie het in nu ik op mijn leven terugkijk, nu het langs mij trekt als een verwarde film. Als ik je toch maar één keer kon zien... O God, help mij... o Jezus Freek voelde tranen wellen in zijn ogen, tranen om het leven, dat hij had verknoeid en dat hij nu pas zag in waarheid, nu de dood alle bedrog en schijn van hem nam. Er was nog maar één begeerte in hem: Noldie te zien, haar ogen te zien, te weten, dat zij hem vergaf en haar te doen weten, dat hij haar kende... en alles be greep. Noldie... Felle pijnscheuten vlijmden door zijn lichaam, zijn ogen gonsden, war- relige raderen als van blauwend vuur schoten voor zijn ogen heen en weer. En dan een beeld, even scherp als zo even dat van zijn ziekenkamer. Noldie, ik zie je zitten, zieltje... Liefste... Noldie tussen haar driehoeksspie- gels in haar kamer bij tante Lida thuis, zo overbekend. Klein figuurtje, met lichte wijde ogen, de elleboog op de opgetrokken knie... Wachtend... Stil, er is een stem, niet de jouwe, en niet de mijne, de stem van je be lofte; weet je, die is blijven zweven tussen hemel en aarde. Als niemand zal komen, zul jij ko men, als ik je zal roepen, zul je er zijn... Noldie, waar ben je? Zie je, nu kon ik vliegen, nu ik het niet verlang de, maar het is zo angstig, Noldie, waar ben je? Ik zie je niet meer... Het duister sloot zich over de zege ning, die uit verre lichte ogen tot zijn bewustzijn was neergekomen. (Wordt vervolgd) 3880. Ramad en zijn „gasten" waren kennelijk op een ongelegen ogenblik de rechtszaal binnengetreden, namelijk juist toen een groep opstandige bleekhuidigen tot zware straffen werd veroordeeld en hun leider de rechters honend toesnauwde. Dit was blijkbaar zo'n on gehoord vergrijp, dat Ramad zich er persoonlijk mee ging bemoeien. Hij had 't beter niet kunnen doen, want wellicht mede door de aanwezigheid van de vreemde lingen, was de veroordeelde tot alles in staat. Hij had zich voorgenomen om een incident uit te lokken nu hij en de zijnen zo'n exhorbitante straf kregen opgelegd. Toen de hooggeplaatste functionaris hem dan ook ver manend terechtwees, reageerde hij onmiddellijk fel. De strijd om het bestaan in de bleke wouden van Gwandola had deze man tot een geduchte vechters baas gemaakt. Ramad kwam iets te dichtbij en met een schoten twee geboeide handen omhoog, recht in dat gehate gezicht. De slag deed zijn hoofd achterover slaan en alles duizelde hem, zodat hij het evenwicht bijna verloor. Meedogenloos sloeg de gevangene op nieuw toe, zo hard dat Ramad van geluk mocht spre ken, dat hij niet onmiddellijk dood neerviel van die nekslag. TEKKO TAKS EN DE TOMBE VAN RAMMENAS 1. Na zijn avontuur met de gorilla's bleef Tekko nog enige tijd te Leopoldville in de Belgische Congo tot er een boot langs zou komen die hem naar het va derland zou terugbrengen. En zo zat hij op zekere dag met Sir Patrick Courage, de man wiens leven hij gered had, genoeglijk te praten in de hall van het hotel waar beiden logeerden. „Nog een paar dagen, Sir Patrick!" zuchtte onze vriend. „En dan ga ik weer huiswaarts!" „Onzin! Kletskoek, knaap!" brom de de edele jager op grof wild. „Een man die thuis zit is geen man? Jagen moet je! Avonturen bele ven! Onbetreden gebieden bewandelen! Dat is pas le ven voor kerels zoals jij en ik!" En Sir Patrick sloeg dreunend met de vuist op tafel. „Weet je wat we doen moesten Taks? We moesten samen eens op een knus gezellig leeuwenjachtje gaan. En niet op van die ge wone kleine poesenleeuwtjes, maar op van die knotsen van koningen der wildernis. Hoe groter, hoe mooier! Zij kunnen mij niet groot en gevaarlijk genoeg zijn, al waren zij zó groot!" Bij de laatste woorden was Sir Patrick enthousiast overeind gesprongen en toen hij de armen uitbreidde om de grootte van zo'n leeuw te demonstreren sloeg tij in laaiend enthousiasme een grote sierpalm tegen de grond. Vanavond van 19.03 tot 20.00 uur via Nederland 2 presenteert „A. V. R. O. 's Sportpanorama" het „Portret van Willy Mays", een van de grootste sterren van het Amerikaanse honkbal. Deze 37- jarige sympathieke en bijzonder popu laire midvelder van de San Francisco Giants is het middelpunt van een film, die gemaakt werd tijdens het seizoen 1966, waarin pas op de laatste dag de beslissing viel om het kampioenschap van de National League. Veel spectacu lair honkbal en veel sfeer rond deze in Amerika zeer populaire sport, zijn in de film opgenomen. Voor de samenstelling en presentatie van A.V.R.O.'s Sportpanorama" zor gen respectievelijk Bob Bremer en Koen Verhoeff. .ff Het NRU-programma „Zoeklicht op Nederland" is vanavond voor wat het eerste half uur betreft, gericht op de provincie Utrecht en zal worden uitge zonden vanuit motel Bunnik aan de Rijksweg Utrecht-Arnhem. Aandacht wordt o.m. besteed aan de functie van het wegrestaurant in het algemeen, het spoorwegmuseum in Utrecht, de Utrechtse fruitveilingen, de tropische tuinen in Amersfoort en het eeuwfeest van Montfoort. In dit programma (14.30-17.20 uur) komen voorts de correspondenten uit het hele land weer aan het woord. Pre sentatie Ellis Berger; Produktie en re gie: Chiel de Kruyf. RIJSWIJK In de hal van het mi nisterie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk aan de Steen- voordelaan in Rijswijk is een tentoon stelling ingericht van hedendaagse edelsmeedkunst uit de rijkscollectie. De expositie is de basis voor een collectie, die in een aantal grote steden in het buitenland zal worden getoond, o.m. in Engeland, Frankrijk en Duitsland. De moderne sieraden en andere voor werpen van edelsmeedkunst in de vi trine in het ministerie zijn tot half'sep tember te bewonderen. Zij worden voor de exposities in het buitenland aangevuld met bruiklenen van de kunstenaars. De edelsmeed kunst in ons land ontwikkelt zich de laatste jaren snel. De exemplaren met nieuwe vormen en materialen van jon ge kunstenaars hebben ook -in het bui tenland de aandacht getrokken. Dit blijkt onder meer uit de medail les, die onlangs op een internationale manifestatie in Jablonec (Tsjechoslo- slowakije) werden toegekend aan Gijs Bakker, Emmy van Leersum, Franck Ligtelijn en Nicolaas van Beek. Vorig jaar ontving Robert Smit de Oostenrijk se Staatsprijs voor edelsmeedkunst. Van dit vijftal worden kunstwerken in het ministerie geëxposeerd, alsmede va'n: Ton van Bokhoven, Joseph Ci troen, Archiebald Dumbar, Hans van der Heijden, Esther Hudig, Jan van der Linde, Ton Meulendijks, Riet Nee- rincx, Minnie Roder, Annie van Schaick, Christiaan Steenbergen, Hans Suasso de Lima de Prado, Nicolaas Thuys, Frits Werbruggen, Paul Zwollo en Casper Wishaupt. HILVERSUM L 18.00 Nieuws. 18.16 Radiojournaal. 18.25 Ik verbind u door..., praatje. 18.30 Stereo: A la carte: tafelmuziek. 19.30 Nieuws. 19.35 RVU: Dirk Vansina: Denken als schoonheidsbeleving door Drs. F. P. Huygens. NRU: 20.05 Scala Internationaal: internationale kunstkro niek. 22.30 Nieuws. AVRO: 22.40 Radio journaal. NRU: 22.55 Stereo: Metro's Midnight Music: gevarieerd muziekpro gramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 18.10 Stereo: Koorzang: Negro spiri tuals. 18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.46 Actualiteiten. 19.00 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 19.35 Stereo: Lich te grammofoonmuziek. 20.05 Stereo: Licht instrumentaal ensemble (gr.): amusementsmuziek uit de twintiger ja ren. 20.30 Stereo: Moderne orkestmu ziek (gr.). In de pauze: plm. 21.00-21.20 Terug uit Turku: gesprekken. 22.05 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 22.15 Literama: radiokroniek over boe ken, schrijvers en toneel. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 23.00 Stereo: Alt en piano: klassieke en moderne lie deren. 23.40 Stereo: Lichte grammo foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. NEDERLAND I. NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00 Journaal. IKOR C.VK'RKK: 19.06 Ken merk, de wekelijkse informatierubriek over kerk en samenleving. NCRV: 19.31 In kleur: Het leven begint bij 100, TV- feuilleton uit de serie The second hun dred years. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Lieberman en Lieberman, TV-feuilleton. 20.45 Zangrecital met in strumentale begeleiding. 21.15 In kleur: De gevangene, TV-feuilleton. 22.05 Vo caal kwartet The Saltire Singers: volks liederen uit de 17e eeuw. NTS: 22.15 Journaal. 22.20 Openingsceremonie Amerikaanse verkiezingen. 22.50-23.45 Film Campaign American Style. NEDERLAND II NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00 Journaal. AVRO: 19.03 Sportpanorama. NTS 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Peyton Place, TV-feuille- ton. 20.45 Gevangene van het verleden, speelfilm. NTS: 22.45-22.50 Journaal. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Stereo: li. gr.muz. VPRO: 7.54 De ze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radio- journ. 8.20 Stereo: Li. gr.muz. (8.30 - 8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwij ding. NRU: 9.00 Uitgebr. rep. of herh. NRU-pr. 9.35 Waterst. 9.40 Omroepka- merkoor: muz. uit de Middeleeuwen en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvit. (gr.). (11.00 - 11.02 Nws.). 11.55 Beursber. 12.00 Ste reo: Radio Filh. sextet: mod. muz. 12.26 Med. voor land- en tuinb. 12.29 Nws. 13.11 Radiojourn. NRU: 13.30 De lichte Muze belicht: Am. vocalgroups van 1930 tot nu. 14.30 Rostrum of com posers: mod. muz. (opn.). AVRO: 15.00 Operaconcert door Russische artiesten (gr.). 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Residen- tie-ork. en zangsol.: mod. en klass. muz. 17.00 De zingende bougie: gev. platenpr. voor automobilisten. 18.55 SOS-berichten. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende wrd. 7.15 Klass. gr.muz. 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo: Op. muz. (gr.). 8.00 Nieuws. 8.11 Gew. muz. (gr.). 8.30 Nieuws. 18.32 Toeringclub: vak. tips. 8.45 Li. gr. muz. 9.00 Li. muz. uit Frankrijk (gr.). 9.30 Stereo: Marsmuz. (gr.). 10.00 Theolo gische etherleergang. 10.35 Stereo: Fluit en piano: mod. muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Med. KRO: 12.00 Van 12 tot 2, gev. pr. (12.22 Wij v. 't land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws. 12.41 Act.; 13.00 Raden maar14.05 Stereo: Musiësta: lichte muz.pr. (opn.). 14.30 Pizzicato: muz. middag-mag. 17.00 overheidsvoorlicht.: Antill. muz.instr., klankbeeld v. Ray- mundo Debrot. 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep: li. platenpr. (10.00 Nws.). 11.00 Nws. 11.03 Pow - Pow: platenpr. 12.00 Nws. 12.03 Zorro: pr. voor de tieners. 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: gev. platen pr. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Er - jee - em - drie: li. platenpr. 16.00 Nws. 16.03 - 18.00 Mix: li. platenpr. (17.00 Nws.). Het NRU-programma Scala Interna tionaal is vanavond (20.05-22.30 uur) voornamelijk gewijd aan Duitsland waarbij veel informatie wordt gege ven over culturele evenementen in West-Duitsland zoals festivals (Bay- reuth), tentoonstellingen (Documenta). Ook wordt de situatie van het Duitse cabaret onder de loep genomen, in ge sprekken met Volker Ludwig, de lei der van het „Reichskabaret" in Ber lijn en met Wolf Vierman. Het accent zal echter voornamelijk liggen op het gebied van de literatuur. Prof. Dr. Walter Jens geeft een over zicht van de Duitse literatuur na 1945. Er zijn interviews met de schrijvers Wolfdietrich Schnurre, Kurt Müllen- haupt, Yaak Karsunke, Wolf Dieter Brinckmann en dr. Joachim Kaiser (Gruppe 47) en met de uitgevers Klaus Wagenbach en Krüger (Hanse Verlog), terwijl de Oostberlijnse schrijver Gün- ther Kunert voorleest uit eigen werk. Voorts zullen gesprekken te horen zijn met Klaus Steffens van het blad Kon- kret en Peter Rühmkorf, organisator van het Hamburgse boekenbal. MAANDAG 5 AUGUSTUS 1968 DUITSLAND I. 10.00 Nieuws. 10.05 Journaal (herha ling van de vorige avond). 10.50 Show programma. 11.35 Filmreportage. 12.00- 13.30 Actualiteiten-kroniek. 16.40 Jour naal. 16.45 Ein regnerischer Tag, Tsje chische korte speelfilm. 17.20 Kleur: Filmreportage. 18.00-18.05 Journaal (Regionaal programma: NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.19 Sportjournaal. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Actualiteiten. 19.26 Honey West, TV-film. 19.59 Program- ma-overzicht. WDR: 18.05 Kleur: Voor de kinderen. 18.10 Komische korte film. 18.25 Goedenavond. 18.30 Journaal. 19.10 Kleur: Reisreportage. 19.40 Kleur: Dr. Kildare. TV-film. 19.45 Kleur: Weekoverzicht). 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Documentair pro gramma. 21.00 Wedstrijdspel. 21.45 Dis cussie. 22.30 Journaal, commentaar en weerbericht. 22.40 Wer kennt diese Frau?, Poolse speelfilm. 0.25 Journaal. DUITSLAND II 17.45 Nieuws en weerbericht. 17.50 Actualiteiten en muziek. 18.15 Das ver- lassene Dorf, TV-film. 18.50 Zirkus mei nes Lebens, TV-film. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nieuws en actualiteiten. 20.00 Dag boek uit de katholieke kerk. 20.15 Me dische rubriek. Aansl.: Nieuws. 21.00 Von etwas anderem, Tsjechoslowaakse speelfilm (Niet geschikt voor jeugdige kijkers). Aansl.: filmkroniek. 22.30 Nieuws, weerbericht en actualiteiten. AMSTERDAM Bijna was Rijk de Gooyer bureaufunctionaris geweest en had hij in het kantoor van de Tros een eigen kamer met schrijftafel, telefoon en zitje gekregen. Bijna, want net op tijd kon de Tros het gevaar afwenden en veranderde zij zijn vast contract als producent in een free-lance verbintenis. Rijk (achter een jonge klare op het terras van Americain in Amrterdam): „Ik van negen tot vijf achter een bu reau? Stel je voor! Ik had dat con tract met de Tros afgesloten, maar plotseling ging die mensen een lichtje op. Zij vonden ineens uit da: ik moei lijk vaste werkuren kon heboen. Toen hebben we het contract veranderd. Ik denk, omdat ze geen schele ogen wil den hebben met andere vaste mensen". Voor de ene helft van hst „paar apart" kwam deze oplossing goed uit. „Je mist natuurlijk je sociale zekerhe den, maar och, ik ben toch d te oud voor dingen als een pensioenfonds. Al lemaal leuk die zekerheden, maar je initiatief gaat weg. Als je je niet lek- 1001. „Ik heb heerlijk gedineerd, kolonel", zei agent 009. „De Turkse koffie met likeur smaakte verrukkelijk, en nou nog een dossier ook, wat u niet bevalt. Dat riekt weer naar zo'n echte, ouder wetse geheime-agententoer. Wat is er aan de hand kolonel?" Kolonel Plimmp haalde een foto uit zijn zak en zei: „Kijk deze persoon goed aan, 009. Dit is smidje Verholen". „Een wilskrachtig, betrouw baar gezicht", stelde 009 vast. „Uiterst betrouw baar", vervolgde de kolonel. „Hij drijft een druk- beklante smederij in Rijkhuyzen, hier vlak bij. Hij staat bekend als een prima vakman. Hou hem eens een tijdje in de gaten, wil je?" „Sinds wan neer is de dorpssmid van Rijkhuyzen zó belang rijk, dat hij geschaduwd moet worden door de bes te geheime agent van de Bijzondere Geheime Dienst?" vroeg 009 verbaasd. „Sinds het moment, dat Kille Klansky hem op de korrel heeft geno men", antwoordde kolonel Plimmp droogjes. „Dui zend bliksems en granaten!" mompelde 009. „Kil le Klansky..." En in gedachten zag hij de wrede gelaatstrekken van deze meedogenloze spion al voor zich. „Er kwam vanmorgen bericht binnen uit Nicolagonië", vervolgde de kolonel. „Een van onze geheime agenten aldaar had er d< naam van smidje Verholen gehoord. Hij meldde ne ook, dat Kille Klansky onderweg was naar on land, ver moedelijk naar Rijkhuyzen. En omdat twee plus twee nog altijd vier is, dacht ik zo...' „Het is me helemaal duidelijk, kolonel", zei 009. En intussen zat smidje Verholen rustig thuis vor de haard, genietend van een spannend boek. Tan Nicolago nië wist hij weinig, van Kille Klaisky had hij nog nooit gehoord en van de zondeiinge verrich tingen van de BGD begreep hij lelemaal geen steek... Rijk de Gooyer, geen type om op 'n kantoorkruk te zitten. ker voelt, blijf je maar in bed liggen. Zo gaat dat door. Als free-lancer voel ik me vrij. Je kunt er eens een gram mofoonplaatje bij maken en wanneer bij wijze van spreken de KRO mij in 'n radioprogramma wil hebben, gaat het ook zo. In vaste dienst snijd je meteen alles af." Regisseur Walter van der Kamp had bijvoorbeeld een leuke rol voor me in een televisieblijspel. Maar ik moest het afzeggen, omdat ik met dat contract zat." Op free-lance basis gaat Rijk de Gooyer nu televisieshows maken voor de Tros. „Zaterdagavondprogramma's worden het. Ik doe zelf niet mee. Ik produceer ze alleen. Het worden shows van zo'n veertig minuten met teksten van Herman Pieter de Boer en waar schijnlijk ook van Remco Campert. We zijn nog aan het zoeken naar een vrouw die het middelpunt van de show moet worden; een goede vrouw die mensen ontvangt". Het „paar apart", dat jarenlang („zeker vijftig keer") de weekendshow voor de AVRO-televisie bracht, is niet meer. „Johnny wilde een jaar geen televisie doen. Jammer, want we waren net op de goede weg. We hadden het nog zeker een jaar kunnen volhouden. Het pro gramma had een eigen gezicht; een goe de formule die het deed". „Het laatste jaar had ik de produktie van de show in handen. Dat is me enorm goed bevallen. Ik ben naar Engeland geweest voor teksten, naar Johnny Speight, Hill en Green. Ik heb Herman Pieter de Boer er als tekstschrijver in gehaald. Toen Johnny stopte, wilde ik wel doorgaan, maar de AVRO wilde niet betalen wat de Tros betaalde". Rijk blijft voorlopig alleen optre den voor zalen in het land. „Met het verschijnen voor de televisie moet je voorzichtig zijn. Je kunt niet te lang doorgaan, maar wel kun je er je winst in het land mee opstrijken", con stateert de 42-jarige komiek, die zich overigens helemaal niet als een theater man beschouwt. „Televisie is veel leuker. Ik houd er niet van iedere avond en dat vijfhon derd keer achter elkaar hetzelfde te doen. Dat is mij te maf. Televisie is veel spannender. Eén keer en dan weg". „Het is gevaarlijk, dat weet ik. Het is eigenlijk spelen met vuur. Maar ach, ik heb nooit een vaste lijn in mijn leven gehad. Ik heb één jaar vastgezeten bij Wim Kan en één jaar bij de Slees- wijk-Revue. Het zijn de verschrikkelijk ste jaren voor me geweest. Dat free lancen is voor mij het beste". „Johnny en ik gaan waarschijnlijk een film maken voor de boekenweek. Herman Pieter de Boer is bezig aan 'n korte schets van die film. Het wordt 'n soort slap-stick en misschien ga ik sa men met Wim Schippers van Hoepla iets voor de VARA doen. Zo zie je, er is genoeg werk. Iedere keer komt er wel weer wat". Geen bureaustoel voor Rijk de Gooy er. „Na één uur zou het me al zwaar de keel uithangen", zegt hij nog eens smalend, terwijl hij zijn tweede jonge klare naar binnen giet. Ncd. Herv. kerk Beroepen te Maasdijk (toez.) K. van der Sluijs te Herwijnen. Geref. kerken Beroepen te Sellingen H. Wanink te Campen (Did.). Baptisten gemeenten Aangenomennaar Vrommshoop J. Euwema, kandidaat te Eindhoven. Een ploeg commentatoren van de NTS en de BRT zal gezamenlijk voor Nederland en België van 12 t/m 27 ok tober de televisie-verslagen verzorgen van de Olympische Zomerspelen 1968 in Mexico. Wij latten hieronder de namen van de leden van de gecombineerde groep vol gen met aanduiding van het sportge bied, dat door ieder zal worden be commentarieerd. NTS: Bob Spaak, Chef d'équipe (atle tiek); Jean Smits, produktie (zwem men, waterpolo); Aad van Leeuwen, (roeien, paardensport); Frans Hen- richs (krachtsporten); Koen Verhoeff (voetbal, boksen); Henk Terlingen (zaalsporten); Cor Braasem (zwem men, waterpolo); Jan Kamlag (zaal sporten, atletiek); Trino Flothuis (wiel rennen) Ed van Opzeeland (basket bal); Ron Nieuwenhuys (filmcamera man); Nico Jager (filmcameraman). BRT: Wim de Gruyter, Chef d'équipe (boksen, schermen, turnen); Eugène Senelle, produktie (bureausupervisie); Daniel Mortier (wielrennen, voetbal); Rogier Moens (atletiek); Rik de Sade- leer (voetbal, basketbal); Hugo Simons (zwemmen, zaalsporten). Sommige leden van de ploeg zullen tevens worden belast met produktie-, redactie- en regie-werkzaamheden voor de eigen bijdragen. Door de BRT wordt nog een filmca meraman aan het team toegevoegd, terwijl in Mexico de ploeg de beschik king zal krijgen over drie stationcars met chauffeur uit de EBU-pool, een tolk-algemeen assistent, de heer A. Blanco y del Moral en een bureau- secretaresse mevrouw H. R. de Alva rez. Ook is een thuisredactie gevormd, welke onder leiding staat van Herman Kuiphof en waartoe onder anderen be horen Jan Leyendekker, Ad Versney, René Stokvis, Louis Wage, Frans van Dusschoten, Martijn Lindenberg. Er worden door de NTS ongeveer 65 uur van de Olympische Spelen uitge zonden, waarvan naar verwachting on geveer 70 procent in kleur. In deze uit zendingen zullen ook dagelijk eigen pro gramma's van NTS-Sport vanuit Mexi co worden opgenomen. Het NTS-team vèrtrekt op 5 oktober. Het ligt in de bedoeling, dat de ploeg op 30 oktober in Nederland terugkeert. De BRT-leden van het team vertrek ken op 6 oktober. AMSTERDAM Het bestuur van de Koninklijke Nederlandsche Maatschap pij voor Havenwerken onderhandelt al enige tijd over een fusie met een Neder landse onderneming van een ongeveer gelijksoortig karakter. „Binnen tien dagen komen wij met een bericht, maar op het ogenblik kunnen wi j nog niet zeggen met wie ge praat wordt. Wij hebben dit gezamen lijk met onze gesprekspartner besloten", aldus gisteren de directie van Haven werken. Op geruchten dat de Amster- damsche Ballast Maatschappij de gega digde zou zijn, wilde men niet ingaan. Havenwerken heeft tot de fusiebespre kingen besloten mede door de ongunsti ge financiële positie van de maatschap pij. Het half september te publiceren jaarverslag zal vermoedelijk een ver lies van f 3,5 tot f 4 miljoen te zien ge ven, aldus de directie. Eerder had het bestuur al aange kondigd dat over 1967 met teleurstellen de resultaten rekening moest worden ge houden. Desondanks is de koers van de aandelen vooral in de laatste dagen van juli sterk gestegen. Donderdag werd op de Amsterdamse beurs 95 procent voor de stukken betaald. Als gevolg van deze koersstijging kwam het bestuur van Ha venwerken gisteren met het bericht over de besprekingen. Dit was voor de Vereeniging voor den Effectenhandel aanleiding geen no tering op te maken in de aandelen en de 4 procent converteerbare obligaties Ha venwerken. De aandelen van de Betonfabriek De Meteoor, waarmee Havenwerken nauw samenwerkt via de maatschappij voor industriële woningbouw Indeco Coig- net, behaalden een belangrijke koers winst. Als Havenwerken een fusie aan gaat bestaat wellicht de mogelijkheid dat de Meteoor uit Indeco Coignet, een sterk verliesgevend bedrijf, zal kunnen stappen, zo redeneerde de beurs. AMSTERDAM De resultaten van de Rubber Cultuur Maatschappij Am sterdam zijn tot nu toe dit jaar bepaald beter dan in dezelfde periode van 1967. Dit deelde het bestuur mee in een nog al geëmotioneerd verlopen jaarvergade ring, waarin van verschillende zijden werd aangedrongen op een krachtiger beleid op het werkterrein van de maat schappij (de ontwikkelingslanden) en or een protest bij regering en parlemen' tegen de nieuwe garantiewetgeving, di< niet geldt voor oude investeringen over zee. Wat het laatste punt betreft kon het bestuur de aandeelhouders in zoverre gerust stellen, dat er een Nederlandse vereniging van investeerders overzee is opgericht, die ook deze belangen gaat behartigen. Van de nieuwe vereniging zijn zowel de oude als de nieuwe bedrij ven, die in overzeese landen werker, lid. Het had het ongenoegen van de aan deelhouders opgewekt, dat mensen mei ervaring geen aanspraak kunnen ma ken op de staatsgarantie van f30 mil joen, omdat deze alleen geldt voor nieu we investeringen. „U moet U echter in eerste instantie geen grote illusies ma ken, dat wij hierin iets ten goede voor ons kunnen veranderen", antwoordde ir. A. L. W. Seyffardt, een van de direc teuren van Amsterdam Rubber. De vennootschap heeft (bij een aande lenkapitaal van ruim f26 miljoen) een reserve van iets meer dan f20 miljoen Daarin zit dan ook de verzekering van investeringen tegen politieke risico's. Geref. Kerken Vrijgemaakt: Bedankt: voor Schildwolde: J. M Goedhart te Drachten.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2