Rijk de Gooyer was bijna zijn vrije
levenswijze kwijt geweest
Sportpanorama met
film over honkbal
Provincie Utrecht
in „Zoeklicht'
Edelsmeedkunst in
hal ministerie
Scala internationale
over Duitsland
Groot televisieteam
naar Mexico
Havenwerken
naar fusie
mtÊBÊÊÊÊÊÊÊÊStÊÊÊÊÊSÊÊÊ
RADIO- en TELEVISIEPR0G
VANAVOND
WÊÊÊÊÊÊÊÊÊHHL
MORGEN
Al te oud
Smidje Verholen
en de
knop-mutator
Goede vrouw
Winst opstrijken
Boekenweekfilm
UIT DE KERKEN
Amsterdam-
Rubber beter
Uit de kerken
PILOOT STC
TEKKO TAKS
TELEVISIE
SSI T.V. LANGENBERG
Pagina 2
MAANDAG 5 AUGUSTUS 1968
124
Gebukt door de loopgang gaande
kwam Freek in de kooi. Nee, van
daag maar liever drie, en dan nog
de meest vertrouwde. Wonderlijk, hij
voelde het zelf, er ging vanmorgen
niets van hem uit. Het gaf hem toch
een schok toen hij dat ontdekte. Waar
was zijn vertrouwen, zijn liefde, zijn
vaste wil? Hij leunde tegen de ijzeren
itaven en keek naar de dieren, die,
verbeeldde hij het zich? on
wennig rondsnuffelden. Waren dit zijn
katten, waarmee hij spelen kon?
Maar natuurlijk, welke onzin haalde
hij in zijn hoofd. De tijgers waren
dezelfde en hij was dezelfde. Giste
ren nog had hij deze dieren gestreeld
en zijn hand gelegd tussen hun tanden
scherp als dolken.
Hij riep hun namen, in het wilde
weg streelde zijn hand een zijdeachtig
vel. Maar hij kon zich niet concentre
ren. het was als ontbrak hem de macht
zich innerlijk tegen de roofdieren te
beveiligen.
Dr. De Wieck vroeg iets, maar de
tijgers bromden tegen elkaar, Freek
trad ertussen, verbood, moest voor
het eerst een bliksemsnelle houw ont
wijken, vlak naast zijn arm klapten
felle kaken op elkaar.
Boris, Gabba, Merano!
Zijn stem vermaande, hij riep de
grootste tot zich, Merapo, die zelfs
wel zonder hekwerk door de piste liep.
Kom, Merano, braaf!
Hij stak zijn hand uit, streelde net
als de eerste keer en zovele keren
daarna de zachte gestreepte kop.
Het dier gromde zachtjes, zijn lan
ge staart zwiepte door de lucht. On
willekeurig deed Freek een stap te
rug, snel over zijn schouder kijkend
of hij niet bij de loopgang kon ko
men. Hij zag de grote tijger als uit
een katapult op zich toeschieten, een
grauw uit de geopende muil.
Freek boog het hoofd, net op tijd,
vlak boven hem klapten de machtige
kaken, klonk het oerwoudsgebrul, ter
wijl zachte poten als sterke armen
om hem werden heengeslagen. Het
ging alles in minder dan een tel.
Freeks gezicht was omlaag gebogen;
instinctief drukte hij zijn hoofd tegen
de warme blanke keel, zo kon de tij
ger hem althans niet in zijn gezicht
bijten. Hij hoorde vaag een roep
van de dokter? van toelopende pi
keurs? Als ze maar niet schoten?
Het flitste door hem heen, op hetzelf
de ogenblik dat hij de klauwen scherp
in zijn rug voelde. Wat hij zo vaak
van Leksejkow met deze tijger als
spiegelgevecht had gezien, werd nu
waarheid bij hem. Hij worstelde in
de warme tijgerarmen, boven zijn
hoofd loeide dreigend gebrul. Zij vie
len samen. Freek klemde zijn han
den om Merano's hals, zich zo dicht
mogelijk tegen het soepele katteli-
chaam aandrukkend. Het was zijn eni
ge kans, die hij moest benutten tot
er hulp zou komen. Een schot in de
lucht verdubbelde de woede van het
dier, de andere tijgers brulden, slopen
nader.
Vertwijfeling greep Freek aan. Hij
wist: het ging om zijn leven, hij
hield dit niet langer dan seconden vol.
De tijger klauwde langs zijn rug en
schouders, trachtte hem van zich af
te werken, kon dan zijn achterpoten
optrekken tussen zich en zijn slacht
offer in. Freek snakte naar adem.
Zoals een kat met haar achterpoten
langs een muis klauwt, zo worstelde
de tijger met hem. Hij voelde de op
getrokken klauwen zijn kleren scheu
ren, zijn benen verwonden tot aan zijn
hoge laarzen, en hoger zijn heup en
zijn buik.
De doodsangst doofde het pijnbesef.
Freek zag niets meer, zijn gezicht
en borst lagen tegen het warme kat-
telijf geperst; hij lag onder, de tijger
bovenop hem. Hij stikte bijna, het
gonsde in zijn oren, tussen zijn tanden
was het zachte gladde haar van Me
rano's keel.
Schoten, gebrul van dieren, een
wilde mensenstem ook, een zweep,
die dit keer werkelijk gebruikt werd.
De tijger sprong weg, richtte zich te
gen zijn aanvaller. Rumoer, dat snel
verstilde.
Freek had er geen besef van, hij
lag achterover in het gele manege-
zand, dat om hem heen rood van zijn
bloed was doortrokken. In een nevel
zag hij Leksejkows gezicht vlak bo
ven het zijne, dan dokter De Wieck...
Alles vernevelde dichter, werd van
rood langzaamaan zwart. Hij had
geen besef van pijn, van wonden, hij
had niet eens besef van zijn eigen
lichaam, Iemand zei nadrukkelijk zijn
naam, er klonken prevelend latijnse
kerkgebeden... toen sloot zich het
duister ondoordringbaar en wist hij
niets meer.
Lentedagen kwamen en gingen, da
gen en nachten wisselden elkander
af. Maar voor Freek ging de tijd als
een bundel verwarde dromen, be
nauwende gedachten, visioenen van
bijtende kaken, klauwende poten,
schreeuwen en schieten, en ondrage
lijke pijn. Maar zelf beleefde hij dit
alles niet, zijn ik lag donker neer en
diep bewusteloos op de rand van de
dood. Alleen een dof levensbesef was
hem gebleven, als bij een dier, dat
pijn en angsten voelt en ondergaat
zonder meer.
Soms wist hij vaag, dat handen hem
betastten, hem neerdrukten en iets
koels legden op zijn hoofd. Hij wist
niet waar hij was, hij wist niet wat
er met hem gebeurde. Alles verging
in een onzekere schemering, die niet
wilde klaren. Wanneer de pijn te erg
werd, kwam er hulp. Maar hij was
nameloos en grondeloos alleen.
Op een avond, het was donker en
alles sliep, wist hij plotseling, dat hij
ging sterven. De nevel was weg hij
zag zichzelf in een bed, met aan het
voeteneind een zuster, die fluisterend
sprak met een witgejaste man. Freek
was niet verwonderd dat hij dit alles
zo helder zag in een flits; dit was
het einde, zonder dat iemand die hij
kende erbij was. Loodzwaar en ge
voelloos lag zijn lichaam, elke bewe
ging was onmogelijk, nu kwam de
dood en... Doodsangst greep hem aan
en bracht het zweet op zijn voor
hoofd. Hij lag, onmachtig zelfs tot
schreeuwen of kermen, met gesloten
ogen. Niemand, niemand en... niemand
voor wie hij ooit iets was of deed.
Noldie...
Was het niet vaders stem, die haar
naam zo donker noemde.
Noldie, God vergeve mij, ik heb
gezondigd tegen jou en tegen de he
mel, ik heb je niet gekend, ik zie het
in nu ik op mijn leven terugkijk, nu
het langs mij trekt als een verwarde
film. Als ik je toch maar één keer
kon zien... O God, help mij... o Jezus
Freek voelde tranen wellen in zijn
ogen, tranen om het leven, dat hij
had verknoeid en dat hij nu pas zag
in waarheid, nu de dood alle bedrog
en schijn van hem nam. Er was nog
maar één begeerte in hem: Noldie te
zien, haar ogen te zien, te weten, dat
zij hem vergaf en haar te doen weten,
dat hij haar kende... en alles be
greep. Noldie...
Felle pijnscheuten vlijmden door
zijn lichaam, zijn ogen gonsden, war-
relige raderen als van blauwend vuur
schoten voor zijn ogen heen en weer.
En dan een beeld, even scherp als zo
even dat van zijn ziekenkamer.
Noldie, ik zie je zitten, zieltje...
Liefste...
Noldie tussen haar driehoeksspie-
gels in haar kamer bij tante Lida
thuis, zo overbekend. Klein figuurtje,
met lichte wijde ogen, de elleboog op
de opgetrokken knie...
Wachtend...
Stil, er is een stem, niet de jouwe,
en niet de mijne, de stem van je be
lofte; weet je, die is blijven zweven
tussen hemel en aarde.
Als niemand zal komen, zul jij ko
men, als ik je zal roepen, zul je er
zijn... Noldie, waar ben je? Zie je, nu
kon ik vliegen, nu ik het niet verlang
de, maar het is zo angstig, Noldie,
waar ben je? Ik zie je niet meer...
Het duister sloot zich over de zege
ning, die uit verre lichte ogen tot zijn
bewustzijn was neergekomen.
(Wordt vervolgd)
3880. Ramad en zijn „gasten" waren kennelijk op
een ongelegen ogenblik de rechtszaal binnengetreden,
namelijk juist toen een groep opstandige bleekhuidigen
tot zware straffen werd veroordeeld en hun leider de
rechters honend toesnauwde. Dit was blijkbaar zo'n on
gehoord vergrijp, dat Ramad zich er persoonlijk mee
ging bemoeien. Hij had 't beter niet kunnen doen, want
wellicht mede door de aanwezigheid van de vreemde
lingen, was de veroordeelde tot alles in staat. Hij had
zich voorgenomen om een incident uit te lokken nu hij
en de zijnen zo'n exhorbitante straf kregen opgelegd.
Toen de hooggeplaatste functionaris hem dan ook ver
manend terechtwees, reageerde hij onmiddellijk fel.
De strijd om het bestaan in de bleke wouden van
Gwandola had deze man tot een geduchte vechters
baas gemaakt. Ramad kwam iets te dichtbij en met
een schoten twee geboeide handen omhoog, recht in
dat gehate gezicht. De slag deed zijn hoofd achterover
slaan en alles duizelde hem, zodat hij het evenwicht
bijna verloor. Meedogenloos sloeg de gevangene op
nieuw toe, zo hard dat Ramad van geluk mocht spre
ken, dat hij niet onmiddellijk dood neerviel van die
nekslag.
TEKKO TAKS EN DE TOMBE VAN RAMMENAS
1. Na zijn avontuur met de gorilla's bleef Tekko nog
enige tijd te Leopoldville in de Belgische Congo tot
er een boot langs zou komen die hem naar het va
derland zou terugbrengen. En zo zat hij op zekere
dag met Sir Patrick Courage, de man wiens leven
hij gered had, genoeglijk te praten in de hall van het
hotel waar beiden logeerden. „Nog een paar dagen,
Sir Patrick!" zuchtte onze vriend. „En dan ga ik
weer huiswaarts!" „Onzin! Kletskoek, knaap!" brom
de de edele jager op grof wild. „Een man die thuis
zit is geen man? Jagen moet je! Avonturen bele
ven! Onbetreden gebieden bewandelen! Dat is pas le
ven voor kerels zoals jij en ik!" En Sir Patrick sloeg
dreunend met de vuist op tafel. „Weet je wat we doen
moesten Taks? We moesten samen eens op een knus
gezellig leeuwenjachtje gaan. En niet op van die ge
wone kleine poesenleeuwtjes, maar op van die knotsen
van koningen der wildernis. Hoe groter, hoe mooier! Zij
kunnen mij niet groot en gevaarlijk genoeg zijn, al waren
zij zó groot!" Bij de laatste woorden was Sir Patrick
enthousiast overeind gesprongen en toen hij de armen
uitbreidde om de grootte van zo'n leeuw te demonstreren
sloeg tij in laaiend enthousiasme een grote sierpalm tegen
de grond.
Vanavond van 19.03 tot 20.00 uur via
Nederland 2 presenteert „A. V. R. O. 's
Sportpanorama" het „Portret van Willy
Mays", een van de grootste sterren van
het Amerikaanse honkbal. Deze 37-
jarige sympathieke en bijzonder popu
laire midvelder van de San Francisco
Giants is het middelpunt van een film,
die gemaakt werd tijdens het seizoen
1966, waarin pas op de laatste dag de
beslissing viel om het kampioenschap
van de National League. Veel spectacu
lair honkbal en veel sfeer rond deze in
Amerika zeer populaire sport, zijn in
de film opgenomen.
Voor de samenstelling en presentatie
van A.V.R.O.'s Sportpanorama" zor
gen respectievelijk Bob Bremer en Koen
Verhoeff.
.ff
Het NRU-programma „Zoeklicht op
Nederland" is vanavond voor wat het
eerste half uur betreft, gericht op de
provincie Utrecht en zal worden uitge
zonden vanuit motel Bunnik aan de
Rijksweg Utrecht-Arnhem. Aandacht
wordt o.m. besteed aan de functie van
het wegrestaurant in het algemeen,
het spoorwegmuseum in Utrecht, de
Utrechtse fruitveilingen, de tropische
tuinen in Amersfoort en het eeuwfeest
van Montfoort.
In dit programma (14.30-17.20 uur)
komen voorts de correspondenten uit
het hele land weer aan het woord. Pre
sentatie Ellis Berger; Produktie en re
gie: Chiel de Kruyf.
RIJSWIJK In de hal van het mi
nisterie van Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk Werk aan de Steen-
voordelaan in Rijswijk is een tentoon
stelling ingericht van hedendaagse
edelsmeedkunst uit de rijkscollectie. De
expositie is de basis voor een collectie,
die in een aantal grote steden in het
buitenland zal worden getoond, o.m.
in Engeland, Frankrijk en Duitsland.
De moderne sieraden en andere voor
werpen van edelsmeedkunst in de vi
trine in het ministerie zijn tot half'sep
tember te bewonderen.
Zij worden voor de exposities in het
buitenland aangevuld met bruiklenen
van de kunstenaars. De edelsmeed
kunst in ons land ontwikkelt zich de
laatste jaren snel. De exemplaren met
nieuwe vormen en materialen van jon
ge kunstenaars hebben ook -in het bui
tenland de aandacht getrokken.
Dit blijkt onder meer uit de medail
les, die onlangs op een internationale
manifestatie in Jablonec (Tsjechoslo-
slowakije) werden toegekend aan Gijs
Bakker, Emmy van Leersum, Franck
Ligtelijn en Nicolaas van Beek. Vorig
jaar ontving Robert Smit de Oostenrijk
se Staatsprijs voor edelsmeedkunst.
Van dit vijftal worden kunstwerken in
het ministerie geëxposeerd, alsmede
va'n: Ton van Bokhoven, Joseph Ci
troen, Archiebald Dumbar, Hans van
der Heijden, Esther Hudig, Jan van der
Linde, Ton Meulendijks, Riet Nee-
rincx, Minnie Roder, Annie van
Schaick, Christiaan Steenbergen, Hans
Suasso de Lima de Prado, Nicolaas
Thuys, Frits Werbruggen, Paul Zwollo
en Casper Wishaupt.
HILVERSUM L
18.00 Nieuws. 18.16 Radiojournaal.
18.25 Ik verbind u door..., praatje. 18.30
Stereo: A la carte: tafelmuziek. 19.30
Nieuws. 19.35 RVU: Dirk Vansina:
Denken als schoonheidsbeleving door
Drs. F. P. Huygens. NRU: 20.05 Scala
Internationaal: internationale kunstkro
niek. 22.30 Nieuws. AVRO: 22.40 Radio
journaal. NRU: 22.55 Stereo: Metro's
Midnight Music: gevarieerd muziekpro
gramma. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II.
18.10 Stereo: Koorzang: Negro spiri
tuals. 18.30 Nieuws en weerpraatje.
18.46 Actualiteiten. 19.00 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 19.35 Stereo: Lich
te grammofoonmuziek. 20.05 Stereo:
Licht instrumentaal ensemble (gr.):
amusementsmuziek uit de twintiger ja
ren. 20.30 Stereo: Moderne orkestmu
ziek (gr.). In de pauze: plm. 21.00-21.20
Terug uit Turku: gesprekken. 22.05
Stereo: Lichte grammofoonmuziek.
22.15 Literama: radiokroniek over boe
ken, schrijvers en toneel. 22.30 Nieuws.
22.40 Avondoverdenking. 23.00 Stereo:
Alt en piano: klassieke en moderne lie
deren. 23.40 Stereo: Lichte grammo
foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
NEDERLAND I.
NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00
Journaal. IKOR C.VK'RKK: 19.06 Ken
merk, de wekelijkse informatierubriek
over kerk en samenleving. NCRV: 19.31
In kleur: Het leven begint bij 100, TV-
feuilleton uit de serie The second hun
dred years. NTS: 20.00 Journaal.
NCRV: 20.20 Lieberman en Lieberman,
TV-feuilleton. 20.45 Zangrecital met in
strumentale begeleiding. 21.15 In kleur:
De gevangene, TV-feuilleton. 22.05 Vo
caal kwartet The Saltire Singers: volks
liederen uit de 17e eeuw. NTS: 22.15
Journaal. 22.20 Openingsceremonie
Amerikaanse verkiezingen. 22.50-23.45
Film Campaign American Style.
NEDERLAND II
NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00
Journaal. AVRO: 19.03 Sportpanorama.
NTS 20.00 Journaal en weeroverzicht.
AVRO: 20.20 Peyton Place, TV-feuille-
ton. 20.45 Gevangene van het verleden,
speelfilm. NTS: 22.45-22.50 Journaal.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Stereo: li. gr.muz. VPRO: 7.54 De
ze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radio-
journ. 8.20 Stereo: Li. gr.muz. (8.30 -
8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwij
ding. NRU: 9.00 Uitgebr. rep. of herh.
NRU-pr. 9.35 Waterst. 9.40 Omroepka-
merkoor: muz. uit de Middeleeuwen en
Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvit. (gr.). (11.00 -
11.02 Nws.). 11.55 Beursber. 12.00 Ste
reo: Radio Filh. sextet: mod. muz.
12.26 Med. voor land- en tuinb. 12.29
Nws. 13.11 Radiojourn. NRU: 13.30 De
lichte Muze belicht: Am. vocalgroups
van 1930 tot nu. 14.30 Rostrum of com
posers: mod. muz. (opn.). AVRO: 15.00
Operaconcert door Russische artiesten
(gr.). 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Residen-
tie-ork. en zangsol.: mod. en klass.
muz. 17.00 De zingende bougie: gev.
platenpr. voor automobilisten. 18.55
SOS-berichten.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende wrd.
7.15 Klass. gr.muz. 7.30 Nws. 7.32 Act.
7.45 Stereo: Op. muz. (gr.). 8.00 Nieuws.
8.11 Gew. muz. (gr.). 8.30 Nieuws. 18.32
Toeringclub: vak. tips. 8.45 Li. gr. muz.
9.00 Li. muz. uit Frankrijk (gr.). 9.30
Stereo: Marsmuz. (gr.). 10.00 Theolo
gische etherleergang. 10.35 Stereo: Fluit
en piano: mod. muz. 11.00 Nws. 11.02
Voor de zieken. 11.55 Med. KRO: 12.00
Van 12 tot 2, gev. pr. (12.22 Wij v. 't
land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb.;
12.30 Nws. 12.41 Act.; 13.00 Raden
maar14.05 Stereo: Musiësta: lichte
muz.pr. (opn.). 14.30 Pizzicato: muz.
middag-mag. 17.00 overheidsvoorlicht.:
Antill. muz.instr., klankbeeld v. Ray-
mundo Debrot. 17.10 Voor de jeugd.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor
de pep: li. platenpr. (10.00 Nws.). 11.00
Nws. 11.03 Pow - Pow: platenpr. 12.00
Nws. 12.03 Zorro: pr. voor de tieners.
13.00 Nws. 13.03 Ekspres: gev. platen
pr. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Er -
jee - em - drie: li. platenpr. 16.00 Nws.
16.03 - 18.00 Mix: li. platenpr. (17.00
Nws.).
Het NRU-programma Scala Interna
tionaal is vanavond (20.05-22.30 uur)
voornamelijk gewijd aan Duitsland
waarbij veel informatie wordt gege
ven over culturele evenementen in
West-Duitsland zoals festivals (Bay-
reuth), tentoonstellingen (Documenta).
Ook wordt de situatie van het Duitse
cabaret onder de loep genomen, in ge
sprekken met Volker Ludwig, de lei
der van het „Reichskabaret" in Ber
lijn en met Wolf Vierman.
Het accent zal echter voornamelijk
liggen op het gebied van de literatuur.
Prof. Dr. Walter Jens geeft een over
zicht van de Duitse literatuur na 1945.
Er zijn interviews met de schrijvers
Wolfdietrich Schnurre, Kurt Müllen-
haupt, Yaak Karsunke, Wolf Dieter
Brinckmann en dr. Joachim Kaiser
(Gruppe 47) en met de uitgevers Klaus
Wagenbach en Krüger (Hanse Verlog),
terwijl de Oostberlijnse schrijver Gün-
ther Kunert voorleest uit eigen werk.
Voorts zullen gesprekken te horen zijn
met Klaus Steffens van het blad Kon-
kret en Peter Rühmkorf, organisator
van het Hamburgse boekenbal.
MAANDAG 5 AUGUSTUS 1968
DUITSLAND I.
10.00 Nieuws. 10.05 Journaal (herha
ling van de vorige avond). 10.50 Show
programma. 11.35 Filmreportage. 12.00-
13.30 Actualiteiten-kroniek. 16.40 Jour
naal. 16.45 Ein regnerischer Tag, Tsje
chische korte speelfilm. 17.20 Kleur:
Filmreportage. 18.00-18.05 Journaal
(Regionaal programma: NDR: 18.05
Actualiteiten. 18.19 Sportjournaal. 18.53
Zandmannetje. 19.00 Actualiteiten. 19.26
Honey West, TV-film. 19.59 Program-
ma-overzicht. WDR: 18.05 Kleur: Voor
de kinderen. 18.10 Komische korte film.
18.25 Goedenavond. 18.30 Journaal.
19.10 Kleur: Reisreportage. 19.40 Kleur:
Dr. Kildare. TV-film. 19.45 Kleur:
Weekoverzicht). 20.00 Journaal en
weerbericht. 20.15 Documentair pro
gramma. 21.00 Wedstrijdspel. 21.45 Dis
cussie. 22.30 Journaal, commentaar en
weerbericht. 22.40 Wer kennt diese
Frau?, Poolse speelfilm. 0.25 Journaal.
DUITSLAND II
17.45 Nieuws en weerbericht. 17.50
Actualiteiten en muziek. 18.15 Das ver-
lassene Dorf, TV-film. 18.50 Zirkus mei
nes Lebens, TV-film. 19.27 Weerbericht.
19.30 Nieuws en actualiteiten. 20.00 Dag
boek uit de katholieke kerk. 20.15 Me
dische rubriek. Aansl.: Nieuws. 21.00
Von etwas anderem, Tsjechoslowaakse
speelfilm (Niet geschikt voor jeugdige
kijkers). Aansl.: filmkroniek. 22.30
Nieuws, weerbericht en actualiteiten.
AMSTERDAM Bijna was Rijk de
Gooyer bureaufunctionaris geweest en
had hij in het kantoor van de Tros een
eigen kamer met schrijftafel, telefoon
en zitje gekregen. Bijna, want net op
tijd kon de Tros het gevaar afwenden
en veranderde zij zijn vast contract als
producent in een free-lance verbintenis.
Rijk (achter een jonge klare op het
terras van Americain in Amrterdam):
„Ik van negen tot vijf achter een bu
reau? Stel je voor! Ik had dat con
tract met de Tros afgesloten, maar
plotseling ging die mensen een lichtje
op. Zij vonden ineens uit da: ik moei
lijk vaste werkuren kon heboen. Toen
hebben we het contract veranderd. Ik
denk, omdat ze geen schele ogen wil
den hebben met andere vaste mensen".
Voor de ene helft van hst „paar
apart" kwam deze oplossing goed uit.
„Je mist natuurlijk je sociale zekerhe
den, maar och, ik ben toch d te oud
voor dingen als een pensioenfonds. Al
lemaal leuk die zekerheden, maar je
initiatief gaat weg. Als je je niet lek-
1001. „Ik heb heerlijk gedineerd, kolonel", zei
agent 009. „De Turkse koffie met likeur smaakte
verrukkelijk, en nou nog een dossier ook, wat u
niet bevalt. Dat riekt weer naar zo'n echte, ouder
wetse geheime-agententoer. Wat is er aan de hand
kolonel?" Kolonel Plimmp haalde een foto uit zijn
zak en zei: „Kijk deze persoon goed aan, 009. Dit
is smidje Verholen". „Een wilskrachtig, betrouw
baar gezicht", stelde 009 vast. „Uiterst betrouw
baar", vervolgde de kolonel. „Hij drijft een druk-
beklante smederij in Rijkhuyzen, hier vlak bij. Hij
staat bekend als een prima vakman. Hou hem
eens een tijdje in de gaten, wil je?" „Sinds wan
neer is de dorpssmid van Rijkhuyzen zó belang
rijk, dat hij geschaduwd moet worden door de bes
te geheime agent van de Bijzondere Geheime
Dienst?" vroeg 009 verbaasd. „Sinds het moment,
dat Kille Klansky hem op de korrel heeft geno
men", antwoordde kolonel Plimmp droogjes. „Dui
zend bliksems en granaten!" mompelde 009. „Kil
le Klansky..." En in gedachten zag hij de wrede
gelaatstrekken van deze meedogenloze spion al
voor zich. „Er kwam vanmorgen bericht binnen
uit Nicolagonië", vervolgde de kolonel. „Een van
onze geheime agenten aldaar had er d< naam van
smidje Verholen gehoord. Hij meldde ne ook, dat
Kille Klansky onderweg was naar on land, ver
moedelijk naar Rijkhuyzen. En omdat twee plus
twee nog altijd vier is, dacht ik zo...' „Het is me
helemaal duidelijk, kolonel", zei 009. En intussen
zat smidje Verholen rustig thuis vor de haard,
genietend van een spannend boek. Tan Nicolago
nië wist hij weinig, van Kille Klaisky had hij
nog nooit gehoord en van de zondeiinge verrich
tingen van de BGD begreep hij lelemaal geen
steek...
Rijk de Gooyer, geen type om op 'n
kantoorkruk te zitten.
ker voelt, blijf je maar in bed liggen.
Zo gaat dat door. Als free-lancer voel
ik me vrij. Je kunt er eens een gram
mofoonplaatje bij maken en wanneer
bij wijze van spreken de KRO mij in 'n
radioprogramma wil hebben, gaat het
ook zo. In vaste dienst snijd je meteen
alles af."
Regisseur Walter van der Kamp had
bijvoorbeeld een leuke rol voor me in
een televisieblijspel. Maar ik moest het
afzeggen, omdat ik met dat contract
zat."
Op free-lance basis gaat Rijk de
Gooyer nu televisieshows maken voor
de Tros. „Zaterdagavondprogramma's
worden het. Ik doe zelf niet mee. Ik
produceer ze alleen. Het worden shows
van zo'n veertig minuten met teksten
van Herman Pieter de Boer en waar
schijnlijk ook van Remco Campert. We
zijn nog aan het zoeken naar een vrouw
die het middelpunt van de show moet
worden; een goede vrouw die mensen
ontvangt".
Het „paar apart", dat jarenlang
(„zeker vijftig keer") de weekendshow
voor de AVRO-televisie bracht, is niet
meer.
„Johnny wilde een jaar geen televisie
doen. Jammer, want we waren net op
de goede weg. We hadden het nog zeker
een jaar kunnen volhouden. Het pro
gramma had een eigen gezicht; een goe
de formule die het deed".
„Het laatste jaar had ik de produktie
van de show in handen. Dat is me enorm
goed bevallen. Ik ben naar Engeland
geweest voor teksten, naar Johnny
Speight, Hill en Green. Ik heb Herman
Pieter de Boer er als tekstschrijver in
gehaald. Toen Johnny stopte, wilde ik
wel doorgaan, maar de AVRO wilde
niet betalen wat de Tros betaalde".
Rijk blijft voorlopig alleen optre
den voor zalen in het land.
„Met het verschijnen voor de televisie
moet je voorzichtig zijn. Je kunt niet te
lang doorgaan, maar wel kun je er je
winst in het land mee opstrijken", con
stateert de 42-jarige komiek, die zich
overigens helemaal niet als een theater
man beschouwt.
„Televisie is veel leuker. Ik houd er
niet van iedere avond en dat vijfhon
derd keer achter elkaar hetzelfde te
doen. Dat is mij te maf. Televisie is
veel spannender. Eén keer en dan weg".
„Het is gevaarlijk, dat weet ik. Het is
eigenlijk spelen met vuur. Maar ach,
ik heb nooit een vaste lijn in mijn leven
gehad. Ik heb één jaar vastgezeten
bij Wim Kan en één jaar bij de Slees-
wijk-Revue. Het zijn de verschrikkelijk
ste jaren voor me geweest. Dat free
lancen is voor mij het beste".
„Johnny en ik gaan waarschijnlijk
een film maken voor de boekenweek.
Herman Pieter de Boer is bezig aan 'n
korte schets van die film. Het wordt 'n
soort slap-stick en misschien ga ik sa
men met Wim Schippers van Hoepla
iets voor de VARA doen. Zo zie je, er
is genoeg werk. Iedere keer komt er
wel weer wat".
Geen bureaustoel voor Rijk de Gooy
er. „Na één uur zou het me al zwaar
de keel uithangen", zegt hij nog eens
smalend, terwijl hij zijn tweede jonge
klare naar binnen giet.
Ncd. Herv. kerk
Beroepen te Maasdijk (toez.) K. van der
Sluijs te Herwijnen.
Geref. kerken
Beroepen te Sellingen H. Wanink te
Campen (Did.).
Baptisten gemeenten
Aangenomennaar Vrommshoop J.
Euwema, kandidaat te Eindhoven.
Een ploeg commentatoren van de
NTS en de BRT zal gezamenlijk voor
Nederland en België van 12 t/m 27 ok
tober de televisie-verslagen verzorgen
van de Olympische Zomerspelen 1968
in Mexico.
Wij latten hieronder de namen van de
leden van de gecombineerde groep vol
gen met aanduiding van het sportge
bied, dat door ieder zal worden be
commentarieerd.
NTS: Bob Spaak, Chef d'équipe (atle
tiek); Jean Smits, produktie (zwem
men, waterpolo); Aad van Leeuwen,
(roeien, paardensport); Frans Hen-
richs (krachtsporten); Koen Verhoeff
(voetbal, boksen); Henk Terlingen
(zaalsporten); Cor Braasem (zwem
men, waterpolo); Jan Kamlag (zaal
sporten, atletiek); Trino Flothuis (wiel
rennen) Ed van Opzeeland (basket
bal); Ron Nieuwenhuys (filmcamera
man); Nico Jager (filmcameraman).
BRT: Wim de Gruyter, Chef d'équipe
(boksen, schermen, turnen); Eugène
Senelle, produktie (bureausupervisie);
Daniel Mortier (wielrennen, voetbal);
Rogier Moens (atletiek); Rik de Sade-
leer (voetbal, basketbal); Hugo Simons
(zwemmen, zaalsporten).
Sommige leden van de ploeg zullen
tevens worden belast met produktie-,
redactie- en regie-werkzaamheden voor
de eigen bijdragen.
Door de BRT wordt nog een filmca
meraman aan het team toegevoegd,
terwijl in Mexico de ploeg de beschik
king zal krijgen over drie stationcars
met chauffeur uit de EBU-pool, een
tolk-algemeen assistent, de heer A.
Blanco y del Moral en een bureau-
secretaresse mevrouw H. R. de Alva
rez.
Ook is een thuisredactie gevormd,
welke onder leiding staat van Herman
Kuiphof en waartoe onder anderen be
horen Jan Leyendekker, Ad Versney,
René Stokvis, Louis Wage, Frans van
Dusschoten, Martijn Lindenberg.
Er worden door de NTS ongeveer 65
uur van de Olympische Spelen uitge
zonden, waarvan naar verwachting on
geveer 70 procent in kleur. In deze uit
zendingen zullen ook dagelijk eigen pro
gramma's van NTS-Sport vanuit Mexi
co worden opgenomen.
Het NTS-team vèrtrekt op 5 oktober.
Het ligt in de bedoeling, dat de ploeg
op 30 oktober in Nederland terugkeert.
De BRT-leden van het team vertrek
ken op 6 oktober.
AMSTERDAM Het bestuur van de
Koninklijke Nederlandsche Maatschap
pij voor Havenwerken onderhandelt al
enige tijd over een fusie met een Neder
landse onderneming van een ongeveer
gelijksoortig karakter.
„Binnen tien dagen komen wij met
een bericht, maar op het ogenblik
kunnen wi j nog niet zeggen met wie ge
praat wordt. Wij hebben dit gezamen
lijk met onze gesprekspartner besloten",
aldus gisteren de directie van Haven
werken. Op geruchten dat de Amster-
damsche Ballast Maatschappij de gega
digde zou zijn, wilde men niet ingaan.
Havenwerken heeft tot de fusiebespre
kingen besloten mede door de ongunsti
ge financiële positie van de maatschap
pij. Het half september te publiceren
jaarverslag zal vermoedelijk een ver
lies van f 3,5 tot f 4 miljoen te zien ge
ven, aldus de directie.
Eerder had het bestuur al aange
kondigd dat over 1967 met teleurstellen
de resultaten rekening moest worden ge
houden. Desondanks is de koers van de
aandelen vooral in de laatste dagen van
juli sterk gestegen. Donderdag werd op
de Amsterdamse beurs 95 procent voor
de stukken betaald. Als gevolg van deze
koersstijging kwam het bestuur van Ha
venwerken gisteren met het bericht
over de besprekingen.
Dit was voor de Vereeniging voor
den Effectenhandel aanleiding geen no
tering op te maken in de aandelen en de
4 procent converteerbare obligaties Ha
venwerken.
De aandelen van de Betonfabriek De
Meteoor, waarmee Havenwerken nauw
samenwerkt via de maatschappij voor
industriële woningbouw Indeco Coig-
net, behaalden een belangrijke koers
winst. Als Havenwerken een fusie aan
gaat bestaat wellicht de mogelijkheid
dat de Meteoor uit Indeco Coignet, een
sterk verliesgevend bedrijf, zal kunnen
stappen, zo redeneerde de beurs.
AMSTERDAM De resultaten van
de Rubber Cultuur Maatschappij Am
sterdam zijn tot nu toe dit jaar bepaald
beter dan in dezelfde periode van 1967.
Dit deelde het bestuur mee in een nog
al geëmotioneerd verlopen jaarvergade
ring, waarin van verschillende zijden
werd aangedrongen op een krachtiger
beleid op het werkterrein van de maat
schappij (de ontwikkelingslanden) en or
een protest bij regering en parlemen'
tegen de nieuwe garantiewetgeving, di<
niet geldt voor oude investeringen over
zee.
Wat het laatste punt betreft kon het
bestuur de aandeelhouders in zoverre
gerust stellen, dat er een Nederlandse
vereniging van investeerders overzee is
opgericht, die ook deze belangen gaat
behartigen. Van de nieuwe vereniging
zijn zowel de oude als de nieuwe bedrij
ven, die in overzeese landen werker,
lid.
Het had het ongenoegen van de aan
deelhouders opgewekt, dat mensen mei
ervaring geen aanspraak kunnen ma
ken op de staatsgarantie van f30 mil
joen, omdat deze alleen geldt voor nieu
we investeringen. „U moet U echter in
eerste instantie geen grote illusies ma
ken, dat wij hierin iets ten goede voor
ons kunnen veranderen", antwoordde ir.
A. L. W. Seyffardt, een van de direc
teuren van Amsterdam Rubber.
De vennootschap heeft (bij een aande
lenkapitaal van ruim f26 miljoen) een
reserve van iets meer dan f20 miljoen
Daarin zit dan ook de verzekering van
investeringen tegen politieke risico's.
Geref. Kerken Vrijgemaakt:
Bedankt: voor Schildwolde: J. M
Goedhart te Drachten.