,AL GERIJNEN ZIJN GE WAARSCHUWD
Vechten voor
veiligheid
in de lucht
Vrije economie voor
Ulbricht een gruwel
Scientologist in
hoger beroep
Dubaï, centrum
van goudsmokkel
13 OMYL EXTRA)
NIXON ONDUIDELIJK
OVER VIETNAM
centrale
verwarm
mg
A. MERKX
„Dat kapen
moet eens
uit zijn
HET WEER
IN EUROPA
OOSTDUITSE LEIDER IN TSJ.-SLOWAKIJE
OP DE BRES VOOR PAPA
Domo-Bedum
zou in Bandoeng
een melkfabriek
gaan opzetten
Begroting schept
problemen in
Frankrijk
Syndicaat werkt feilloos
Verwijt van McCarthy:
Tweeling maakt
het goed
ALPINISTEN
VERONGELUKT
Proef met Concorde
V
WAPENS
FRANKRIJK
Niet onder indruk
Luchtramp
VOORRANG
Nederlander moet
Engeland verlaten
GEEN CENSUUR
ECONOMIE
SOLIDARITEIT
Vlekje zand
Aardgas
Ollestookinstallaties
Bedrijfsinstallaties
Luchtverwarming
Sprinklerinstallaties
Vissersboten
Zonder hapering
In villa van prins
Mensenkenner
WOENSDAG 14 AUGUSTUS 1968
HIIIIIIIIHIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIllllllllilllllliilliiiiiiiiiiiiiiiiiiHiii
iiiiiiimiiiiHiiiMiiiiiiiiitfiiiiiiiiiviiiinmiimiifiiiiiitiiitiiirifiiiiiitiiittiiifiifiiiiiiiifi
IIIHIIIIflIIIIIIHIIfflIlf IIINIIIII
A MSTERDAM De voorzitter van de internationale organisatie die
33.000 piloten bundelt. Jan M. Bartelski, spreekt zijn Engels langzaam
uit„In de onderhandelingen met de Algerijnse autoriteiten is verschillende
malen aangedrongen op een soort tegenprestatie van Israël. Pas dan zou men
bemanning en passagiers willen vrijlaten.
Daarbij is gesuggereerd dat Israël een aantal zogenaamde Palestijnse be
vrijders zou moeten vrijlaten. We hebben zelfs geen contact met de Israëlische
regering opgenomen, want wij willen absoluut buiten de politiek blijven.
AMSTERDAM In Amstelveen
verklaarde de president van IFAL-
PA, captain J. M. Bartelski: „Er
moet een einde komen aan het ka
pen van vliegtuigen. Het gaat ons
vooral om de veiligheid in de lucht
en uiteraard om het welzijn van be
manning en passagiers".
De laatste tien jaar zijn 25 burger
vliegtuigen gekaapt. De meeste tus
sen de VS en Cuba, maar daar zijn
nooit moeilijkheden geweestt om de
bemanning vrij te krijgen.
„De kapers dreigen met wapens
en het staat vast dat ze die vroeger
of later ook zullen gebruiken, wat
een vliegramp kan betekenen. Hier
moet een eind aan komen. Vorig
jaar is in Algerije het toestel van
Tsjombe gekaapt en men heefit de
twee Engelse piloten 66 dagen zon
der reden in de gevangenis gehou
den. Vandaar deze unieke stap te
gen Algerije. Wij verwachten dat
het hele vervoer van en naar Alge
rije lamgelegd zal worden door de
maatregel", aldus Bartelski.
Van groot belang is dat ook de in
ternationale Transportarbeiders Fe
deratie sympathiek staat tegenover
de actie van de piloten. Dit betekent
namelijk dat Algerijnse vliegtuigen
op buitenlandse luchthavens niet
meer van de grond zullen kunnen
komen omdat het grondpersoneel
zal weigeren brandstof te tanken.
Een moeilijkheid bij de boycot
van Algerijnse toestellen op Franse
bodem kan zijn dat de communis
tische vakbonden daar zeer sterk
zijn en het is de vraag of zij Alge
rije zullen boycotten om Israëliërs
vrij te krijgen.
Daarbij komt nu nog de weige
ring van de Franse bond van ver
keersvliegers om de verantwoorde
lijkheid voor de boycotten alleen te
nemen. De voorzitter van de inter
nationale bond van piloten Bartels
ki gaat vandaag naar Parijs om
met de Franse bond en met verte
genwoordigers van de Air France te
overleggen.
Behalve de Air France vliegen
nog op Algerije: Alitalia, Swissair,
Tunis Air, Royal Air Maroc, de Rus
sische Aeroflot, Tabso (Bulgarije),
de Oostduitse luchtvaartmaatschap
pij, de Tsjechische C.S.A. en Iberia
(Spanje).
De K.L.M. onderhoudt geen gere
gelde dienst op Algerije. De Neder
landse chartermaatschappij Transa-
via stelt zich achter de boycot van
de IFALPA. „Ik moet nog met mijn
mannen praten", aldus de directeur
C. I). de Block, „maar zolang de
IFALPA de actie voert, zullen wij
geen vluchten naar Algerije accep
teren".
De andere Nederlandse charter
maatschappij, Martin Air. be
schouwt de kwestie als niet actu
eel. „In geen tijden zijn toestellen
van ons naar Algerije geweest", zei
een woordvoerder. „Als er iemand
komt voor zo'n vlucht? Dan zullen
wij wel zien".
cc
K
t
•o
c
a
y CJ
as w
'Sc
w
t* aj
O) CC
83
Den Helder zw. bew.
w
20
9
Ypenburg
half bew.
w
20
16
Vlissingen
zw. bew.
zw
20
4
Eelde
licht bew.
zzw
20
2
De Bilt
zw. bew.
zzw
20
22
Twente
zw. bew.
zzw
21
3
Eindhoven
zw. bew.
wzw
19
2
Zd.-Limb.
geh. bew.
zw
20
3
Helsinki
onbew.
wnw
18
13
Stockholm
zw. bew.
ozo
17
0
Oslo
regen
zzo
11
1
Amsterdam
zw. bew.
wzw
20
9
Brussel
zw. bew.
zw
19
3
Luxemburg
zw. bew.
w
17
24
Parijs
half bew.
w
22
14
Bordeaux
regen
wnw
23
20
Grenoble
zw. bew.
zzw
19
9
Nice
half bew.
n
26
0
Berlijn
half bew.
z
22
0
Frankfort
regen
zw
22
23
München
regen
z
23
1
Zürich
zw. bew.
z
21
4
Genève
regenbui
zzw
19
15
Locarno
geh. bew.
windst.
22
1
Wenen
half bew.
O
24
0
Innsbruck
regen
w
23
1
Belgrado
onbew
zo
26
0
Athene
zw. bew.
w
33
0
Rome
half bew.
ozo
26
0
Barcelona
mist
windst.
34
0
Madrid
licht bew.
w
34
0
Mallorca
onbew.
windst.
27
0
Daarom hebben wij er ook zulke
ernstige bezwaren tegen dat men
over en weer vliegtuigen gaat kapen
uit politieke overwegingen. Het eind
is daarvan zoek en daarom geven
wij gevolg aan de wens van vele leden
nu actie te ondernemen. Dat mag zo
niet doorgaan."
Hebben de piloten gedreigd met
een boycot tijdens de onderhandelin
gen?
Bartelski: „Jazeker hebben we dat
moeten doen, toen er geen enkel schot
in de onderhandelingen zat. Steeds
werden we door andere mensen ont
vangen en weer verwezen, maar er
gebeurde niets. Toen hebben we ge
dreigd met een boycot, maar daarvan
was men in Algerije niet onder de in
druk. Ik hoop en verwacht dat zal
blijken hoezeer ze zich vergissen. Ze
zullen ontdekken hoever het nog varen
is naar Algerije".
„Ze kunnen niet zeggen dat we niet
gewaarschuwd hebben of dat we niet
naar redelijke voorstellen hebben wil
len luisteren. Wij gaan zelfs zo ver dat
we de boycot opheffen als de beman
ning wordt vrijgelaten en de passa
giers niet. Wij moeten allereerst voor
onze collega's opkomen en daarna voor
de veiligheid in de lucht".
Hoe groot zijn die gevaren?
Bartelski: „Het zal met een lucht
ramp eindigen, want deze luchtpiraten
geven de piloten opdracht niet meer
te bevelen van de verkeersleiding op
te volgen. Daar kan een botsing in de
lucht uit voortkomen. Ook het gebruik
van vuurwapens kan fataal zijn.
Wij moeten voorkomen dat het ka
pen van vliegtuigen een onderdeel
wordt van de politieke strijd. We heb
ben dan ook besloten in de toekomst
bij ieder geval ogenblikkelijk actie te
ondernemen. Als wij als piloten optre
den, blijven we buiten de politieke
sfeer.
We realiseren ons dat we een zeer
belangrijke stap hebben gedaan. De
veiligheid in de lucht wettigt deze
maatregel zeker."
Over de teruggave van gekaapte
toestellen zei hij dat dit meer een
zaak is voor de luchtvaartmaatschap-
JAN M. BARTELSKI
varen naar Algerije
pijen en niet op de eerste plaats voor
de vliegersverenigingen.
Hoe zit het met- de strafvervol
ging van de kapers?
Bartelski: „Al tien jaar wordt er
gedokterd aan een internationale
wet, maar nog steeds kan men in
de meeste landen ongestraft een
vliegtuig kapen. Dit is een zeer on
bevredigende situatie en men zou
kunnen zeggen dat de avonturiers
hierdoor worden aangemoedigd. Er
moeten internationale regels komen
die het kapen van een vliegtuig tot
een ernstige misdaad maken. Een
kaper die op de grond komt, is geen
held maar een misdadiger!"
De pilotenorganisatie hoopt dat
ook de collega's van chartermaat
schappijen die geen lid zijn, de boy
cot zullen steunen. Zij lopen door
gaans nog meer risico's dan de pi
loten op de lijndiensten, zoals de
praktijk heeft geleerd.
De Nederlander J. K. Post reist
vandaag als voorzitter van de afde
ling luchtvaart van de Internationale
Transportarbeiders Federatie naar
Parijs om de boycot van Algerijnse
toestellen erdoor te krijgen. Hij heeft
goede hoop dat dit zal lukken.
De federatie telt zes en een half
miljoen leden over de hele wereld.
Bartelski: „Wij verwachten dat zelfs
niet-leden onze actie zullen steunen.
Tenslotte lopen zij hetzelfde risico,
wat er ook gebeurt, het luchtverkeer
naar Algerije zal worden ontredderd,
zolang onze collega's niet vrijkomen.
Burgerluchtvaart en politiek dienen
voor eens en altijd gescheiden te blij
ven. Daar gaat het om in het belang
van bemanning, passagiers en mate
rieel".
0 De Zuidviëtnamese politicus Truong
Winh Dzu, die de vredeskandidaat
was bij de verkiezingen van vorig jaar,
maar door het regime Thieu is veroor
deeld tot 5 jaar dwangarbeid kan op
de steun van zijn dochter Monique
rekenen
In Amerika heeft zij een actie op
touw gezet om haar vader vrij te krij
gen. Op de foto laat zij een petitie
zien, die McCarthy, een der Democra
tische kandidaten voor het president
schap, als eerste heeft ondertekend.
DJAKARTA De Siliwangi divisie
van het Indonesische leger wil de
coöperatieve melkbedrijven Domo-Be
dum in Beilen een melkfabriek in Ban
doeng laten opzetten. Daar zou een be
drag van 4,5 miljoen gulden mee ge
moeid zijn, zo is gisteren in Djakarta
bekend gemaakt.
Ook zou de Siliwangidivisie al een
overeenkomst hebben afgesloten met
Domo-Bedum over de bouw en de be
manning voor de fabriek van melkpro-
dukten. Bij die overeenkomst is de
levering van 25.000 koeien door Neder
land inbegrepen.
De directie van Domo-Bedum in Bei
len wilde gisteren in dit stadium van
de onderhandelingen geen commen
taar geven. „Er is nog niets defini
tief", aldus de heer W. A. Frowein.
Hij is wel samen met de hoofddirec
teur, de heer K. de Boer, enkele malen
in Indonesië geweest.
PARIJS De Franse ministerraad,
die gisteren de grote lijnen had moe
ten vaststellen van de begroting 1969,
is het hierover niet eens kunnen wor
den. De moeilijkheden schijnen op twee
punten betrekking te hebben:
de omvang van het begrotingste
kort;
de wijze waarop de uitgaven ver
minderd, of de inkomsten verhoogd
moetten worden.
De nieuwe begroting zal uitkomen op
ongeveer 150 miljard franc (ongeveer
110 miljard gulden). Dat is achttien
procent hoger dan het vorige jaar en
elf procent hoger met inbegrip van de
twee inmiddels goedgekeurde aanvul
lende begrotingen
Drie sectoren hebben in de nieuwe
begroting voorrang gekregen: het on
derwijs, de landbouw en de werkgele
genheid. De daarvoor uitgetrokken be
dragen zullen worden verhoogd.
Een beperkte verhoging krijgen ook
de PTT, de scholenbouw en de stadsuit
breidingen.
Alle andere departementen zullen
diep in eigen vlees moeten gaan snij
den. Dat geldt ook voor het ministerie
van Defensie. De ontwikkeling van het
Franse atoomwapen zal daardoor on
getwijfeld een flinke vertraging onder
vinden. Ook de hulp aan de ontwikke
lingslanden zal het volgend jaar ernstig
worden besnoeid.
Van onze correspondent.
LONDEN De Nederlander Evert
Doeve die op het wereldhoofdkwartier
van Scientology in Engeland wordt op
geleid en aanzegging heeft gekregen
om Engeland te verlaten, gaat deze
zaak uitvechten bij het Hooggerechts
hof in Londen.
Hij gaat hiermee in beroep tegen een
uitspraak van de politierechter in East
Grinstead, die hem vorige week ge
lastte om binnen zeven dagen uit Enge
land te verdwijnen.
Het uitwijzingsbevel voor de 42-jarige
Nederlander, die zich predikant noemt
van Scientology, heeft niets te maken
met de campagne die de Britse over
heid voert tegen deze organisatie waar
over, zoals gemeld, allerlei verontrus
tende dingen aan het licht zijn geko
men. Onderdeel van de campagne is
dat buitenlanders die op het hoofd
kwartier in East Grinstead studeren
of werken, geen verlenging krijgen
van hun verblijfsvergunning.
Evert Doeve had maar een ver
blijfsvergunning tot 18 juli en er was
nagelaten om verlenging aan te vra
gen. Daarvoor kreeg hij vorige week
een boete van twintig pond. Doeve is
in januari 1966 uit Nieuw-Zeeland in
Engeland aangekomen. Via Australië
is hij indertijd naar Nieuw-Zeeland
geëmigreerd. Hij heeft Nederland in
1954 verlaten.
De organisatie van Scientology is
van plan om ook andere zaken tot in
de hoogste gerechtelijke instanties
uit te vechten van leden ervan die
niet langer in Engeland mogen blijven.
Men verwijt deze beweging, die zich
kerk noemt, dat ze een politiek voert
van intimidatie tegen een ieder die er
zich tegen uitspreekt, zowel in als bui
ten de organisatie.
r>RAAG (Reuter) Na wat on-
•*- wennig een persconferentie te heb
ben gegeven is de Oostduitse commu-
nistenleider Walter Ulbricht van
Karlovy Vary naar Oost-Berlijn ver
trokken. Zijn bezoek van één dag aan
de Tsjechoslowaak.se leider Dubcek
schijnt weinig resultaat te hebben op
geleverd. De meningsverschillen zijn in
elk geval niet uit de weg geruimd.
Dat bleek zowel uit het communi
qué na de besprekingen als uit Ul-
brichts woorden op de parsconferentie
brichts woorden op de persconferentie,
waar hij zei dat hij het verleden graag
wilde begraven, terwijl hij tegelijker
tijd te kennen gaf dat er nog menings
verschillen waren. Het was duidelijk
dat hij de persconferentie een onple
zierige ervaring vond.
Uit zijn woorden en de toon waarop
hij vragen beantwoordde kon men op
maken dat hij nog steeds van achter
docht vervuld is over de bedoelingen
van de Tsjechoslowaakse communis
tische leiders.
Men stelde hem lastige vragen, zo
als: „In hoeverre gelooft u dat er in
een socialistisch land censuur op de
pers nodig is?" Het ietwat korzelige
antwoord luidde dat er in Oost-Duits-
land geen censuur op de pers bestaat.
Ook aei hij dat hij de gebeurtenis
sen in Tsjecho-Slowakije soms niet
goed kon volgen, omdat de Oostduitse
communistische partij gebaseerd is op
„democratisch socialisme", terwijl de
nieuwe leiders van Tsjecho-Slowakije
hun nieuwe koers ook bestempelen als
„democratisch socialisme". Zoiets
maakt, legde hij uit, dat de Oostduit
sers weinig begrijpen van wat er bij
hun buren gebeurt.
Wat Ulbricht met name mishaagde
was de vrije economie in Tsjecho-Slo
wakije. Hij merkte op dat in zijn land
de economie is gebaseerd op de
theorieën van Marx. Als gevolg daar
van is er een vast prijsniveau, terwijl
in Tsjecho-Slowakije de prijzen tegen
woordig fluctueren als gevolg van de
pogingen om de industrie een goede
concurrentiepositie te bezorgen tegen
over de industrie van het Westen.
Het communiqué dat na afloop van
UIbrlchts bezoek werd uitgegeven
was weinigzeggend. Dat het overleg
had bijgedragen tot een beter onder
ling begrip, was een van de belang
rijkste zinnen eruit.
Er zullen nu voorlopig geen andere
partijleiders uit communistische lan
den meer in Tsjecho-Slowakije op be
zoek komen, heeft Dubcek gezegd. Er
was namelijk beweerd dat na Ulbricht
ook de Poolse leider Gomulka de nieu
we Tsjechoslowaakse partijleiding per
soonlijk op de proef zou komen stellen.
Wel komt morgen de Roemeense lei
der Ceaucescu op bezoek. Maar zijn
bezoek wordt gezien als een gebaar
van solidariteit, net als dat van de
Zuidslavische president Tito die vorig
weekeinde in Praag was en binnenkort
zelfs een tweede bezoek aan Tsjecho-
Slowakije zal brengen.
Beeld van de persconferentie van de Oostduitse en Tsjechische partijleiders Wal
ter Ulbricht (links) en Alexander Dubcek (derde van links), na afloop van de
besprekingen in Karlovy Vary. Ulbricht is inmiddels in Oost-Berlijn teruggekeerd.
DARIJS Een van de grootste wereldcentra van de goudsmokkel is het
*- vorstendommetje Dubaï aan de Perzische Golf. Aan het hoofd hiervan
staat een emir. Als in Genève duizenden kilo's goud verdwijnen langs sluikse
smokkelwegen dan gebeurt dit in Dubaï met duizenden tonnen tegelijk.
Op de wereldmarkt is Dubaï een van de grootste goudimporteurs. Het
koopt jaarlijks voor 140 tot 200 miljoen dollar aan goud. Dit wordt over
gebracht met Engelse en Libanese vliegtuigen en in Dubaï opgeslagen.
Tot zover is alles volkomen legaal,
want de koop en de verkoop, de invoer
en de uitvoer van goud zijn vrij in dit
vorstendom.
Maar wat gebeurt er
"Want uu
feitelijk mee?
iubaï is eigenlijk maar een vlek
je woestijnzand met een oppervlakte
van tweeduizend vierkante kilometer
en een bevolking van zestigduizend no
maden. Niettemin bezit het een vlieg
veld dat groter is dan Orly bij Parijs,
waaromheen enkele luxueuze hotels, ul
tramoderne banken en grote villa's
staan.
Dubaï is echter niet meer dan een
transithaven en 75 procent van de hoe
veelheid goud die daar wordt vervoerd,
verdwijnt weer over de grens, in de
gistraal georganiseerd, feilloos ge
kort daarna inschepen op de galjoenen
ADVERTENTIE
Eén spuitbus voor alle kamers.Grote bus:f 3.95. hele grote bus:f 6.30.^
'W/'ASHINGTON (Reuter, AP) Senator Eugene McCarthy, een van
de Democratische kandidaten voor het Amerikaanse presidentschap,
heeft gisteren scherpe kritiek geoefend op de Republikeinse kandidaat voor
het presidentschap Richard Nixon. Hij zei dat Nixon heeft gezegd dat hij
een einde wil maken aan de oorlog in Viëtnam, maar niet hoe hij dat denkt
te doen.
In zijn toespraak waarin hij de no
minatie van de Republikeinse partij
aanvaardde, zei Nixon onder andere
dat hij als president zou streven naar
een eervol einde van de oorlog in
Viëtnam. McCarthy zei hierover:
„Nergens wordt in de toespraak van
Nixon gezegd waarover Hij zou on
derhandelen of welke stappen hij zou
nemen om tot een overeenkomst te ko
men. Er wordt geen woord gezegd
over het Nationale Bevrijdingsfront
en geen woord over de plaats van dit
Front in de regering van Zuid-Viët
nam".
Intussen heeft een comité van acht
tien vooraanstaande negers in Baltimo
re, de hoofdstad van Maryland, zich uit
gesproken tegen de Republikeinse kan
didatuur van Richard Nixon en hun gou
verneur, Spiro Agnew. Gouverneur Ag-
new heeft indertijd al heftige kritiek te
verduren gekregen voor de wijze waar
op hij een einde liet maken aan de ne
geronlusten in Baltimore na de moord
op dominee Martin Luther King.
ADVERTENTIE
VERWARMING S- EN STOOKTECHNISCH BEDRIJF N.V.
APELDOORN
Kanaalpad 1, Tel. (05780) 13878
Vestigingen te Beverwijk en Buaaum
iHiiimiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmimimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiML'
PARIJS Blanche en Irene ma
ken het uitstekend. De eerste nacht,
die zij voor de eerste maal sedert
hun geboorte, nu 48 dagen geleden,
ieder in hun eigen bedje hebben
doorgebrachtis rustig geweest. De
kansen, dat zij hun delicate operatie
zullen overleven beginnen te stijgen.
Zoals geméld vormden Blanche en
Irene een Siamese tioeeling, die
maandag in het grote kinderzieken
huis van Parijs door prof. Jean
Bienaymé gescheiden is. Zij liggen
thans in een couveuse in een steriele
kinderkamer.
De grote moeilijkheid van deze
operatie bestond, volgens prof. Bien-
aymé, in het feit, dat de twee ze-
nuwstélséls zeer nauw met elkaar
verbonden waren. Hoewel de be-
schadiging aan het ruggemerg van
Blanche niet behandeld kon worden,
staat het vrijwel vast, dat zij geen
bedreiging meer vormt voor het le
ven van deze baby. Wel is het mo
gelijk dat zij verlamd zal blijven.
Irene zal volgens prof. Bienaymé
spoedig een volkomen normaal
meisje zijn.
PARIJS Vier jonge Parijse alpi
nisten hebben een dodelijke val ge
maakt, toen zij probeerden de Aiguille
de Bionnassay (4021 meter) in het
massief van de Mont Blanc boven
Chamonix te beklimmen. Hun lijken
zijn nog niet gevonden. Door het
slechte weer heeft de helikopter, die
vrijwel de gehele dag naar hen heeft
gezocht, zijn pogingen moeten staken.
Als gevolg van de talrijke ongeluk
ken, die dit jaar bij de beklimmingen
in de Alpen zijn gebeurd, vraagt men
zich in Frankrijk af of men niet moet
teruggrijpen op een systeem, dat in
Rusland wordt gevolgd. Daar moet
namelijk iedereen, die een beklimming
wil maken, waaraan een zeker gevaar
is verbonden, daarvoor officiële toe
stemming vragen.
die koers zetten naar de Indische west
kust.
Vier tot vijf dagen nadat zij zijn ver
trokken komt er een onbetekenend tele
gram in Bombay aan. Enkele uren la
ter varen vandaar vissersboten uit, de
ghlj oenen tegemoet.
Na een licht- of vlaggenspel van af
gesproken tekens nemen de vissers de
vesten over en varen daarmee bij het
vallen van de nacht Karachi, Bom
bay of een andere kustplaats binnen.
Daar wacht een auto die met lichtsigna
len de vissers de weg wijst. Zij leveren
het goud in, worden betaald en keren
naar hun boten terug. De auto rijdt tot
de ingang van de stad en wordt daar
achtergelaten met de sleutels in het
contact.
Een kwartier later neemt een ander
de wagen over en brengt hem naar een
villa aan de andere kant van de stad,
waar een van de leiders van het goud
smokkel-syndicaat woont.
Deze operatic, die honderden malen
per jaar herhaald wordt, is ma
gistraal georganiseerd, feilloos geti-
timed en wordt zonder hapering uitge
voerd. Het geheel werkt als een ver
zetsorganisatie. Niemand kent een
van zijn medewerkers.
Wanneer de galjoenen of de vissers
verraden zouden worden kunnen zij
de vesten, die steeds iets opgeblazen
zijn, overboord zetten. Zij blijven on
der de oppervlakte van het water
drijven. Is het gevaar geweken dan
kunnen zij hun vracht weer gaan op
halen.
De handel in goud is in India verbo
den en de politie, die van deze smok
kel weet, patrouilleert voortdurend.
Niettemin werd enkele maanden ge
leden in de villa van een rijke Indi
sche prins in Bombay door de econo
mische recherche voor ongeveer
130.000 gulden aan niet aangegeven
goud achter de wandkleden vandaan
gehaald. Ondanks het verbod blijven
de rijke Indische families het goud
kopen dat Dubaï aanbiedt.
Het schijnt een zeer lucratieve han
del te zijn, want er bestaan in de hele
wereld slechts vijf goudsmokkelsyndi-
caten, aan het hoofd waarvan een
Griek, een Libanees of een Egyptenaar
staat, die de strategie van zijn werk
groep bepaalt.
Zijn ploeg werkt in vijf of zes lan
den en hij moet het genie hebben van
een superminister van Financiën. Zo
moet hij er voor waken niet al te veel
goud op de markt te gooien om daar
door te voorkomen dat de prijs keldert.
Hij moet ook een mensenkenner zijn,
want hij kan uiteraard niet iedereen in
dienst nemen.
De kandidaat moet in ieder geval een
blanco strafregister hebben en in zijn
hart een eerlijk man zijn. Het zou wel
eens kunnen gebeuren dat een van de
ze gouddragers verdwijnt met de buit en
probeert deze voor eigen rekening te
verkopen.
Dat komt echter zeer zelden voor. In
de eerste plaats omdat hij weet dat het
syndicaat hem onbarmhartig zal ach
tervolgen; in de tweede plaats omdat
hij ervan overtuigd is dat hij méér kan
verdienen door zijn werk voor het syn
dicaat „eerlijk" te blijven doen.
PARIJS - Volgende week zullen in
Frankrijk de eerste taxiproeven wor
den genomen met de Concorde, het
eerste supersonische verkeersvliegtuig
dat door Frankrijk en Engeland sa
men wordt ontwikkeld.