,AL GERIJNEN ZIJN GE WAARSCHUWD Vechten voor veiligheid in de lucht Vrije economie voor Ulbricht een gruwel Scientologist in hoger beroep Dubaï, centrum van goudsmokkel 13 OMYL EXTRA) NIXON ONDUIDELIJK OVER VIETNAM centrale verwarm mg A. MERKX „Dat kapen moet eens uit zijn HET WEER IN EUROPA OOSTDUITSE LEIDER IN TSJ.-SLOWAKIJE OP DE BRES VOOR PAPA Domo-Bedum zou in Bandoeng een melkfabriek gaan opzetten Begroting schept problemen in Frankrijk Syndicaat werkt feilloos Verwijt van McCarthy: Tweeling maakt het goed ALPINISTEN VERONGELUKT Proef met Concorde V WAPENS FRANKRIJK Niet onder indruk Luchtramp VOORRANG Nederlander moet Engeland verlaten GEEN CENSUUR ECONOMIE SOLIDARITEIT Vlekje zand Aardgas Ollestookinstallaties Bedrijfsinstallaties Luchtverwarming Sprinklerinstallaties Vissersboten Zonder hapering In villa van prins Mensenkenner WOENSDAG 14 AUGUSTUS 1968 HIIIIIIIIHIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIllllllllilllllliilliiiiiiiiiiiiiiiiiiHiii iiiiiiimiiiiHiiiMiiiiiiiiitfiiiiiiiiiviiiinmiimiifiiiiiitiiitiiirifiiiiiitiiittiiifiifiiiiiiiifi IIIHIIIIflIIIIIIHIIfflIlf IIINIIIII A MSTERDAM De voorzitter van de internationale organisatie die 33.000 piloten bundelt. Jan M. Bartelski, spreekt zijn Engels langzaam uit„In de onderhandelingen met de Algerijnse autoriteiten is verschillende malen aangedrongen op een soort tegenprestatie van Israël. Pas dan zou men bemanning en passagiers willen vrijlaten. Daarbij is gesuggereerd dat Israël een aantal zogenaamde Palestijnse be vrijders zou moeten vrijlaten. We hebben zelfs geen contact met de Israëlische regering opgenomen, want wij willen absoluut buiten de politiek blijven. AMSTERDAM In Amstelveen verklaarde de president van IFAL- PA, captain J. M. Bartelski: „Er moet een einde komen aan het ka pen van vliegtuigen. Het gaat ons vooral om de veiligheid in de lucht en uiteraard om het welzijn van be manning en passagiers". De laatste tien jaar zijn 25 burger vliegtuigen gekaapt. De meeste tus sen de VS en Cuba, maar daar zijn nooit moeilijkheden geweestt om de bemanning vrij te krijgen. „De kapers dreigen met wapens en het staat vast dat ze die vroeger of later ook zullen gebruiken, wat een vliegramp kan betekenen. Hier moet een eind aan komen. Vorig jaar is in Algerije het toestel van Tsjombe gekaapt en men heefit de twee Engelse piloten 66 dagen zon der reden in de gevangenis gehou den. Vandaar deze unieke stap te gen Algerije. Wij verwachten dat het hele vervoer van en naar Alge rije lamgelegd zal worden door de maatregel", aldus Bartelski. Van groot belang is dat ook de in ternationale Transportarbeiders Fe deratie sympathiek staat tegenover de actie van de piloten. Dit betekent namelijk dat Algerijnse vliegtuigen op buitenlandse luchthavens niet meer van de grond zullen kunnen komen omdat het grondpersoneel zal weigeren brandstof te tanken. Een moeilijkheid bij de boycot van Algerijnse toestellen op Franse bodem kan zijn dat de communis tische vakbonden daar zeer sterk zijn en het is de vraag of zij Alge rije zullen boycotten om Israëliërs vrij te krijgen. Daarbij komt nu nog de weige ring van de Franse bond van ver keersvliegers om de verantwoorde lijkheid voor de boycotten alleen te nemen. De voorzitter van de inter nationale bond van piloten Bartels ki gaat vandaag naar Parijs om met de Franse bond en met verte genwoordigers van de Air France te overleggen. Behalve de Air France vliegen nog op Algerije: Alitalia, Swissair, Tunis Air, Royal Air Maroc, de Rus sische Aeroflot, Tabso (Bulgarije), de Oostduitse luchtvaartmaatschap pij, de Tsjechische C.S.A. en Iberia (Spanje). De K.L.M. onderhoudt geen gere gelde dienst op Algerije. De Neder landse chartermaatschappij Transa- via stelt zich achter de boycot van de IFALPA. „Ik moet nog met mijn mannen praten", aldus de directeur C. I). de Block, „maar zolang de IFALPA de actie voert, zullen wij geen vluchten naar Algerije accep teren". De andere Nederlandse charter maatschappij, Martin Air. be schouwt de kwestie als niet actu eel. „In geen tijden zijn toestellen van ons naar Algerije geweest", zei een woordvoerder. „Als er iemand komt voor zo'n vlucht? Dan zullen wij wel zien". cc K t •o c a y CJ as w 'Sc w t* aj O) CC 83 Den Helder zw. bew. w 20 9 Ypenburg half bew. w 20 16 Vlissingen zw. bew. zw 20 4 Eelde licht bew. zzw 20 2 De Bilt zw. bew. zzw 20 22 Twente zw. bew. zzw 21 3 Eindhoven zw. bew. wzw 19 2 Zd.-Limb. geh. bew. zw 20 3 Helsinki onbew. wnw 18 13 Stockholm zw. bew. ozo 17 0 Oslo regen zzo 11 1 Amsterdam zw. bew. wzw 20 9 Brussel zw. bew. zw 19 3 Luxemburg zw. bew. w 17 24 Parijs half bew. w 22 14 Bordeaux regen wnw 23 20 Grenoble zw. bew. zzw 19 9 Nice half bew. n 26 0 Berlijn half bew. z 22 0 Frankfort regen zw 22 23 München regen z 23 1 Zürich zw. bew. z 21 4 Genève regenbui zzw 19 15 Locarno geh. bew. windst. 22 1 Wenen half bew. O 24 0 Innsbruck regen w 23 1 Belgrado onbew zo 26 0 Athene zw. bew. w 33 0 Rome half bew. ozo 26 0 Barcelona mist windst. 34 0 Madrid licht bew. w 34 0 Mallorca onbew. windst. 27 0 Daarom hebben wij er ook zulke ernstige bezwaren tegen dat men over en weer vliegtuigen gaat kapen uit politieke overwegingen. Het eind is daarvan zoek en daarom geven wij gevolg aan de wens van vele leden nu actie te ondernemen. Dat mag zo niet doorgaan." Hebben de piloten gedreigd met een boycot tijdens de onderhandelin gen? Bartelski: „Jazeker hebben we dat moeten doen, toen er geen enkel schot in de onderhandelingen zat. Steeds werden we door andere mensen ont vangen en weer verwezen, maar er gebeurde niets. Toen hebben we ge dreigd met een boycot, maar daarvan was men in Algerije niet onder de in druk. Ik hoop en verwacht dat zal blijken hoezeer ze zich vergissen. Ze zullen ontdekken hoever het nog varen is naar Algerije". „Ze kunnen niet zeggen dat we niet gewaarschuwd hebben of dat we niet naar redelijke voorstellen hebben wil len luisteren. Wij gaan zelfs zo ver dat we de boycot opheffen als de beman ning wordt vrijgelaten en de passa giers niet. Wij moeten allereerst voor onze collega's opkomen en daarna voor de veiligheid in de lucht". Hoe groot zijn die gevaren? Bartelski: „Het zal met een lucht ramp eindigen, want deze luchtpiraten geven de piloten opdracht niet meer te bevelen van de verkeersleiding op te volgen. Daar kan een botsing in de lucht uit voortkomen. Ook het gebruik van vuurwapens kan fataal zijn. Wij moeten voorkomen dat het ka pen van vliegtuigen een onderdeel wordt van de politieke strijd. We heb ben dan ook besloten in de toekomst bij ieder geval ogenblikkelijk actie te ondernemen. Als wij als piloten optre den, blijven we buiten de politieke sfeer. We realiseren ons dat we een zeer belangrijke stap hebben gedaan. De veiligheid in de lucht wettigt deze maatregel zeker." Over de teruggave van gekaapte toestellen zei hij dat dit meer een zaak is voor de luchtvaartmaatschap- JAN M. BARTELSKI varen naar Algerije pijen en niet op de eerste plaats voor de vliegersverenigingen. Hoe zit het met- de strafvervol ging van de kapers? Bartelski: „Al tien jaar wordt er gedokterd aan een internationale wet, maar nog steeds kan men in de meeste landen ongestraft een vliegtuig kapen. Dit is een zeer on bevredigende situatie en men zou kunnen zeggen dat de avonturiers hierdoor worden aangemoedigd. Er moeten internationale regels komen die het kapen van een vliegtuig tot een ernstige misdaad maken. Een kaper die op de grond komt, is geen held maar een misdadiger!" De pilotenorganisatie hoopt dat ook de collega's van chartermaat schappijen die geen lid zijn, de boy cot zullen steunen. Zij lopen door gaans nog meer risico's dan de pi loten op de lijndiensten, zoals de praktijk heeft geleerd. De Nederlander J. K. Post reist vandaag als voorzitter van de afde ling luchtvaart van de Internationale Transportarbeiders Federatie naar Parijs om de boycot van Algerijnse toestellen erdoor te krijgen. Hij heeft goede hoop dat dit zal lukken. De federatie telt zes en een half miljoen leden over de hele wereld. Bartelski: „Wij verwachten dat zelfs niet-leden onze actie zullen steunen. Tenslotte lopen zij hetzelfde risico, wat er ook gebeurt, het luchtverkeer naar Algerije zal worden ontredderd, zolang onze collega's niet vrijkomen. Burgerluchtvaart en politiek dienen voor eens en altijd gescheiden te blij ven. Daar gaat het om in het belang van bemanning, passagiers en mate rieel". 0 De Zuidviëtnamese politicus Truong Winh Dzu, die de vredeskandidaat was bij de verkiezingen van vorig jaar, maar door het regime Thieu is veroor deeld tot 5 jaar dwangarbeid kan op de steun van zijn dochter Monique rekenen In Amerika heeft zij een actie op touw gezet om haar vader vrij te krij gen. Op de foto laat zij een petitie zien, die McCarthy, een der Democra tische kandidaten voor het president schap, als eerste heeft ondertekend. DJAKARTA De Siliwangi divisie van het Indonesische leger wil de coöperatieve melkbedrijven Domo-Be dum in Beilen een melkfabriek in Ban doeng laten opzetten. Daar zou een be drag van 4,5 miljoen gulden mee ge moeid zijn, zo is gisteren in Djakarta bekend gemaakt. Ook zou de Siliwangidivisie al een overeenkomst hebben afgesloten met Domo-Bedum over de bouw en de be manning voor de fabriek van melkpro- dukten. Bij die overeenkomst is de levering van 25.000 koeien door Neder land inbegrepen. De directie van Domo-Bedum in Bei len wilde gisteren in dit stadium van de onderhandelingen geen commen taar geven. „Er is nog niets defini tief", aldus de heer W. A. Frowein. Hij is wel samen met de hoofddirec teur, de heer K. de Boer, enkele malen in Indonesië geweest. PARIJS De Franse ministerraad, die gisteren de grote lijnen had moe ten vaststellen van de begroting 1969, is het hierover niet eens kunnen wor den. De moeilijkheden schijnen op twee punten betrekking te hebben: de omvang van het begrotingste kort; de wijze waarop de uitgaven ver minderd, of de inkomsten verhoogd moetten worden. De nieuwe begroting zal uitkomen op ongeveer 150 miljard franc (ongeveer 110 miljard gulden). Dat is achttien procent hoger dan het vorige jaar en elf procent hoger met inbegrip van de twee inmiddels goedgekeurde aanvul lende begrotingen Drie sectoren hebben in de nieuwe begroting voorrang gekregen: het on derwijs, de landbouw en de werkgele genheid. De daarvoor uitgetrokken be dragen zullen worden verhoogd. Een beperkte verhoging krijgen ook de PTT, de scholenbouw en de stadsuit breidingen. Alle andere departementen zullen diep in eigen vlees moeten gaan snij den. Dat geldt ook voor het ministerie van Defensie. De ontwikkeling van het Franse atoomwapen zal daardoor on getwijfeld een flinke vertraging onder vinden. Ook de hulp aan de ontwikke lingslanden zal het volgend jaar ernstig worden besnoeid. Van onze correspondent. LONDEN De Nederlander Evert Doeve die op het wereldhoofdkwartier van Scientology in Engeland wordt op geleid en aanzegging heeft gekregen om Engeland te verlaten, gaat deze zaak uitvechten bij het Hooggerechts hof in Londen. Hij gaat hiermee in beroep tegen een uitspraak van de politierechter in East Grinstead, die hem vorige week ge lastte om binnen zeven dagen uit Enge land te verdwijnen. Het uitwijzingsbevel voor de 42-jarige Nederlander, die zich predikant noemt van Scientology, heeft niets te maken met de campagne die de Britse over heid voert tegen deze organisatie waar over, zoals gemeld, allerlei verontrus tende dingen aan het licht zijn geko men. Onderdeel van de campagne is dat buitenlanders die op het hoofd kwartier in East Grinstead studeren of werken, geen verlenging krijgen van hun verblijfsvergunning. Evert Doeve had maar een ver blijfsvergunning tot 18 juli en er was nagelaten om verlenging aan te vra gen. Daarvoor kreeg hij vorige week een boete van twintig pond. Doeve is in januari 1966 uit Nieuw-Zeeland in Engeland aangekomen. Via Australië is hij indertijd naar Nieuw-Zeeland geëmigreerd. Hij heeft Nederland in 1954 verlaten. De organisatie van Scientology is van plan om ook andere zaken tot in de hoogste gerechtelijke instanties uit te vechten van leden ervan die niet langer in Engeland mogen blijven. Men verwijt deze beweging, die zich kerk noemt, dat ze een politiek voert van intimidatie tegen een ieder die er zich tegen uitspreekt, zowel in als bui ten de organisatie. r>RAAG (Reuter) Na wat on- •*- wennig een persconferentie te heb ben gegeven is de Oostduitse commu- nistenleider Walter Ulbricht van Karlovy Vary naar Oost-Berlijn ver trokken. Zijn bezoek van één dag aan de Tsjechoslowaak.se leider Dubcek schijnt weinig resultaat te hebben op geleverd. De meningsverschillen zijn in elk geval niet uit de weg geruimd. Dat bleek zowel uit het communi qué na de besprekingen als uit Ul- brichts woorden op de parsconferentie brichts woorden op de persconferentie, waar hij zei dat hij het verleden graag wilde begraven, terwijl hij tegelijker tijd te kennen gaf dat er nog menings verschillen waren. Het was duidelijk dat hij de persconferentie een onple zierige ervaring vond. Uit zijn woorden en de toon waarop hij vragen beantwoordde kon men op maken dat hij nog steeds van achter docht vervuld is over de bedoelingen van de Tsjechoslowaakse communis tische leiders. Men stelde hem lastige vragen, zo als: „In hoeverre gelooft u dat er in een socialistisch land censuur op de pers nodig is?" Het ietwat korzelige antwoord luidde dat er in Oost-Duits- land geen censuur op de pers bestaat. Ook aei hij dat hij de gebeurtenis sen in Tsjecho-Slowakije soms niet goed kon volgen, omdat de Oostduitse communistische partij gebaseerd is op „democratisch socialisme", terwijl de nieuwe leiders van Tsjecho-Slowakije hun nieuwe koers ook bestempelen als „democratisch socialisme". Zoiets maakt, legde hij uit, dat de Oostduit sers weinig begrijpen van wat er bij hun buren gebeurt. Wat Ulbricht met name mishaagde was de vrije economie in Tsjecho-Slo wakije. Hij merkte op dat in zijn land de economie is gebaseerd op de theorieën van Marx. Als gevolg daar van is er een vast prijsniveau, terwijl in Tsjecho-Slowakije de prijzen tegen woordig fluctueren als gevolg van de pogingen om de industrie een goede concurrentiepositie te bezorgen tegen over de industrie van het Westen. Het communiqué dat na afloop van UIbrlchts bezoek werd uitgegeven was weinigzeggend. Dat het overleg had bijgedragen tot een beter onder ling begrip, was een van de belang rijkste zinnen eruit. Er zullen nu voorlopig geen andere partijleiders uit communistische lan den meer in Tsjecho-Slowakije op be zoek komen, heeft Dubcek gezegd. Er was namelijk beweerd dat na Ulbricht ook de Poolse leider Gomulka de nieu we Tsjechoslowaakse partijleiding per soonlijk op de proef zou komen stellen. Wel komt morgen de Roemeense lei der Ceaucescu op bezoek. Maar zijn bezoek wordt gezien als een gebaar van solidariteit, net als dat van de Zuidslavische president Tito die vorig weekeinde in Praag was en binnenkort zelfs een tweede bezoek aan Tsjecho- Slowakije zal brengen. Beeld van de persconferentie van de Oostduitse en Tsjechische partijleiders Wal ter Ulbricht (links) en Alexander Dubcek (derde van links), na afloop van de besprekingen in Karlovy Vary. Ulbricht is inmiddels in Oost-Berlijn teruggekeerd. DARIJS Een van de grootste wereldcentra van de goudsmokkel is het *- vorstendommetje Dubaï aan de Perzische Golf. Aan het hoofd hiervan staat een emir. Als in Genève duizenden kilo's goud verdwijnen langs sluikse smokkelwegen dan gebeurt dit in Dubaï met duizenden tonnen tegelijk. Op de wereldmarkt is Dubaï een van de grootste goudimporteurs. Het koopt jaarlijks voor 140 tot 200 miljoen dollar aan goud. Dit wordt over gebracht met Engelse en Libanese vliegtuigen en in Dubaï opgeslagen. Tot zover is alles volkomen legaal, want de koop en de verkoop, de invoer en de uitvoer van goud zijn vrij in dit vorstendom. Maar wat gebeurt er "Want uu feitelijk mee? iubaï is eigenlijk maar een vlek je woestijnzand met een oppervlakte van tweeduizend vierkante kilometer en een bevolking van zestigduizend no maden. Niettemin bezit het een vlieg veld dat groter is dan Orly bij Parijs, waaromheen enkele luxueuze hotels, ul tramoderne banken en grote villa's staan. Dubaï is echter niet meer dan een transithaven en 75 procent van de hoe veelheid goud die daar wordt vervoerd, verdwijnt weer over de grens, in de gistraal georganiseerd, feilloos ge kort daarna inschepen op de galjoenen ADVERTENTIE Eén spuitbus voor alle kamers.Grote bus:f 3.95. hele grote bus:f 6.30.^ 'W/'ASHINGTON (Reuter, AP) Senator Eugene McCarthy, een van de Democratische kandidaten voor het Amerikaanse presidentschap, heeft gisteren scherpe kritiek geoefend op de Republikeinse kandidaat voor het presidentschap Richard Nixon. Hij zei dat Nixon heeft gezegd dat hij een einde wil maken aan de oorlog in Viëtnam, maar niet hoe hij dat denkt te doen. In zijn toespraak waarin hij de no minatie van de Republikeinse partij aanvaardde, zei Nixon onder andere dat hij als president zou streven naar een eervol einde van de oorlog in Viëtnam. McCarthy zei hierover: „Nergens wordt in de toespraak van Nixon gezegd waarover Hij zou on derhandelen of welke stappen hij zou nemen om tot een overeenkomst te ko men. Er wordt geen woord gezegd over het Nationale Bevrijdingsfront en geen woord over de plaats van dit Front in de regering van Zuid-Viët nam". Intussen heeft een comité van acht tien vooraanstaande negers in Baltimo re, de hoofdstad van Maryland, zich uit gesproken tegen de Republikeinse kan didatuur van Richard Nixon en hun gou verneur, Spiro Agnew. Gouverneur Ag- new heeft indertijd al heftige kritiek te verduren gekregen voor de wijze waar op hij een einde liet maken aan de ne geronlusten in Baltimore na de moord op dominee Martin Luther King. ADVERTENTIE VERWARMING S- EN STOOKTECHNISCH BEDRIJF N.V. APELDOORN Kanaalpad 1, Tel. (05780) 13878 Vestigingen te Beverwijk en Buaaum iHiiimiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmimimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiML' PARIJS Blanche en Irene ma ken het uitstekend. De eerste nacht, die zij voor de eerste maal sedert hun geboorte, nu 48 dagen geleden, ieder in hun eigen bedje hebben doorgebrachtis rustig geweest. De kansen, dat zij hun delicate operatie zullen overleven beginnen te stijgen. Zoals geméld vormden Blanche en Irene een Siamese tioeeling, die maandag in het grote kinderzieken huis van Parijs door prof. Jean Bienaymé gescheiden is. Zij liggen thans in een couveuse in een steriele kinderkamer. De grote moeilijkheid van deze operatie bestond, volgens prof. Bien- aymé, in het feit, dat de twee ze- nuwstélséls zeer nauw met elkaar verbonden waren. Hoewel de be- schadiging aan het ruggemerg van Blanche niet behandeld kon worden, staat het vrijwel vast, dat zij geen bedreiging meer vormt voor het le ven van deze baby. Wel is het mo gelijk dat zij verlamd zal blijven. Irene zal volgens prof. Bienaymé spoedig een volkomen normaal meisje zijn. PARIJS Vier jonge Parijse alpi nisten hebben een dodelijke val ge maakt, toen zij probeerden de Aiguille de Bionnassay (4021 meter) in het massief van de Mont Blanc boven Chamonix te beklimmen. Hun lijken zijn nog niet gevonden. Door het slechte weer heeft de helikopter, die vrijwel de gehele dag naar hen heeft gezocht, zijn pogingen moeten staken. Als gevolg van de talrijke ongeluk ken, die dit jaar bij de beklimmingen in de Alpen zijn gebeurd, vraagt men zich in Frankrijk af of men niet moet teruggrijpen op een systeem, dat in Rusland wordt gevolgd. Daar moet namelijk iedereen, die een beklimming wil maken, waaraan een zeker gevaar is verbonden, daarvoor officiële toe stemming vragen. die koers zetten naar de Indische west kust. Vier tot vijf dagen nadat zij zijn ver trokken komt er een onbetekenend tele gram in Bombay aan. Enkele uren la ter varen vandaar vissersboten uit, de ghlj oenen tegemoet. Na een licht- of vlaggenspel van af gesproken tekens nemen de vissers de vesten over en varen daarmee bij het vallen van de nacht Karachi, Bom bay of een andere kustplaats binnen. Daar wacht een auto die met lichtsigna len de vissers de weg wijst. Zij leveren het goud in, worden betaald en keren naar hun boten terug. De auto rijdt tot de ingang van de stad en wordt daar achtergelaten met de sleutels in het contact. Een kwartier later neemt een ander de wagen over en brengt hem naar een villa aan de andere kant van de stad, waar een van de leiders van het goud smokkel-syndicaat woont. Deze operatic, die honderden malen per jaar herhaald wordt, is ma gistraal georganiseerd, feilloos geti- timed en wordt zonder hapering uitge voerd. Het geheel werkt als een ver zetsorganisatie. Niemand kent een van zijn medewerkers. Wanneer de galjoenen of de vissers verraden zouden worden kunnen zij de vesten, die steeds iets opgeblazen zijn, overboord zetten. Zij blijven on der de oppervlakte van het water drijven. Is het gevaar geweken dan kunnen zij hun vracht weer gaan op halen. De handel in goud is in India verbo den en de politie, die van deze smok kel weet, patrouilleert voortdurend. Niettemin werd enkele maanden ge leden in de villa van een rijke Indi sche prins in Bombay door de econo mische recherche voor ongeveer 130.000 gulden aan niet aangegeven goud achter de wandkleden vandaan gehaald. Ondanks het verbod blijven de rijke Indische families het goud kopen dat Dubaï aanbiedt. Het schijnt een zeer lucratieve han del te zijn, want er bestaan in de hele wereld slechts vijf goudsmokkelsyndi- caten, aan het hoofd waarvan een Griek, een Libanees of een Egyptenaar staat, die de strategie van zijn werk groep bepaalt. Zijn ploeg werkt in vijf of zes lan den en hij moet het genie hebben van een superminister van Financiën. Zo moet hij er voor waken niet al te veel goud op de markt te gooien om daar door te voorkomen dat de prijs keldert. Hij moet ook een mensenkenner zijn, want hij kan uiteraard niet iedereen in dienst nemen. De kandidaat moet in ieder geval een blanco strafregister hebben en in zijn hart een eerlijk man zijn. Het zou wel eens kunnen gebeuren dat een van de ze gouddragers verdwijnt met de buit en probeert deze voor eigen rekening te verkopen. Dat komt echter zeer zelden voor. In de eerste plaats omdat hij weet dat het syndicaat hem onbarmhartig zal ach tervolgen; in de tweede plaats omdat hij ervan overtuigd is dat hij méér kan verdienen door zijn werk voor het syn dicaat „eerlijk" te blijven doen. PARIJS - Volgende week zullen in Frankrijk de eerste taxiproeven wor den genomen met de Concorde, het eerste supersonische verkeersvliegtuig dat door Frankrijk en Engeland sa men wordt ontwikkeld.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 7