Collega bleef kalm
waarschuwen: „Toren
op twaalf uur!"
Kamerleden: „Noodtoestand
inzake artsenopleiding^
Oog
getuigen in Smilde
vreesden het ergste
UNIVERSITEITEN MOETEN
VOOR 1980 DUBBELE
CAPACITEIT HEBBEN
Koekoek streed in „grasoorlog" aan
zijde van vrije boeren zelf mee
Indirect conflict met Landbouwschap
Door zware bul misleide Amerikaanse piloot
doorkliefde tuidraad met zijn straaljager
zij liet
knik in de
TOESTEL LIEP ERNSTIGE SCHADE OP
HET WEER
IN EUROPA
Rapport Academische Raad:
Ook winterwerk
voor schilders
Fataal dutje
Pachter uitgescholden in Hollandscheveld
Ned. bisschoppen
studeren
op encycliek
SOLIDE MOREEL
KWIJTGERAAKT
ERG HOOG
PIANOSNAAR
„HAR ETS ROOS"
PERSPECTIEVEN
CIJFERTJES
„W IE ZAAIT
TV-TOREN BLEEF OVERf
DONDERDAG 15 AUGUSTUS 1968
SOESTERBERG Schijnbaar onbewogen staat captain Donald E. Smith
(32) uit Portland in de Amerikaanse staat Oregon bij de gerafelde stuur
boordvleugel van zijn F-100 Super Sabre. Technici zwermen om de kist
en proberen een inventarisatie te maken van de schade, die de botsing met
een tuidraad van de televisietoren in Smilde heeft veroorzaakt. Donald
Smith blijft volkomen zakelijk als hij zijn verhaal vertelt. Hij doet dit
beknopt maar duidelijk, zonder enige emotie.
„Wij waren met rijn drieën op een oefenvlucht. We vlogen visueel op
een hoogte van ongeveer driehonderd meter. Boven ons lag een wolkendek
maar het richt was goed/'
„Plotseling zag ik een zware bui
voor ons .opdoemen en omdat ik
verwachtte dat het zicht snel slech
ter zou worden, wilde ik de vlieg
basis Leeuwarden toestemming vra
gen om te klimmen, zodat wij bo
ven beter weer konden opzoeken.
Zulke manoeuvres moeten worden
aangekondigd, want er kan in de
wolken ander verkeer zijn en dan
wordt het gevaarlijk".
Terwijl de radio van Smith langs
automatische weg op zoek was
naar de frequentie van Leeuwarden
zag captain Joel T. Hall (32) uit
Shawnee in Oklahoma, die schuin
achter het toestel van Smith vloog,
dat zij recht op de top van de tele
visietoren afsnelden.
„Toren op twaalf uur", meldde
Hall over de radio, maar Smith kon
hem op dat kritieke moment niet
ontvangen. Zolang hij bezig was zijn
radio in te stellen op de nieuwe fre
quentie, kon hij niet ontvangen.
„Ik herhaalde het zonder onder
breking", vertelt captain Hall. „To
ren op twaalf uur. Toren op twaalf
uur". Vanuit zijn positie was de to
ren namelijk wel zichtbaar, terwijl
het obstakel voor Smith net ach
ter een wolk was verborgen.
De procedure met de radio duurt
hoogstens twintig seconden. Maar
iedere zes seconden kwam de zwar
te stalen cylindermast van Smilde
een volle kilometer dichter bij en
een ramp leek tenslotte nauwelijks
meer afwendbaar.
Het pleit voor het uiterst solide
moreel va* captain Hall dat hij dood
kalm bleef roepen en tenslotte over
schakelde op de kreet: „Val naar
links". Precies op dit ogenblik trad
de ontvanger van Smith in werking
en de vlieger volgde de instructie
gelijktijdig blindelings op. Het toe
stel lag vrijwel op zijn zij toen het
de haast verticaal staande tuidraad
raakte. De messcherpe vleugel van
de Super Sabre trof de kabel als een
valbijl. Een duizendste deel van een
seconde eerder rukte de kabel een
stuk uit de rompbeplating vlak onder
de cockpit. Joel Hall zag de brok
stukken vallen.
„Ik voelde een bons en het vlieg
tuig begon te trillen", vertelt Do
nald Smith. „Mijn eerste reactie
was dat ik moest proberen hoogte te
winnen en weg te komen van de be
woonde wereld. Nee, iets anders
dj^cht ik niet. Op situaties als de-
zijn wij door en door getraind".
Op 5000 meter hoogte kwam hij
uit de wolken. Hall was hem kwijt
geraakt maar die werd door het
vluchtinformatiecentrum (VIC) van
de Koninklijke Luchtmacht in Nieuw
Milligen naar hem toe „gepraat" zo
dat deze de schade zou kunnen op
nemen.
„De kist leek me te landen", zegt
CAPTAIN SMITH
Hall. Hij -vertelde het Smith. „Hoe
wel de stabiliteit niet best was, ik
nauwelijks voldoende snelheid kon
houden en geen remmen had, besloot
ik niet te springen. Zo nodig had ik
dat boven het IJsselmeer kunnen
doen. We gingen op Soesterberg aan
omdat het toen boven Leeuwarden
slecht weer was".
De Koninklijke Luchtmacht lood
ste Smith naar Soesterberg. „Deze
mensen hebben zonder twijfel het
vliegtuig gered", zegt captain Smith.
„Zij gingen uiterst vakkundig te
werk. Omdat ik eigenlijk te weinig
snelheid had om te vliegen, zorgden
zij er voor dat ik in een hele lange
glijvlucht naar Soesterberg kon. Ze
leidden me recht op de baan af, die
ik pal voor me zag toen ik op 500
meter uit de wolken kwam".
Hij begon zich voor te bereiden op
de moeilijkste landing van zijn le
en. „Ik hield een naderingssnelheid
aan van 360 kilometer per uur, wat
voor een Sabre erg hoog is. Maar ik
moest rekening houden met een ver
minderde lift door de beschadigin
gen".
Op Soesterberg stond „iedereen"
op het gehavende toestel te wachten.
De mensen van de grond hadden de
vangkabel voor Smith uitgeklapt. De
haak van het toestel bleef achter de
kabel hangen en zo werd het een per
fecte landing.
„Captajn Smith deed iets formida
bels", vindt majoor Lewis Nebel, de
vliegveiligheidsofficier van het Ame
rikaanse squadron op Soesterberg.
„Hij had weinig stabiliteit en geen
remmen. Dank zij de medewerking
van uw mensen op de grond werd
het een voortreffelijke landing".
Voornaamste zorg van Donald
Smith gistermiddag: de Neder
landse televisiekijkers in het Noor
den. „Ik hoop dat zij een beeld heb
ben".
Plaat»
weer
wind
max. ter
gisteren
neersl.
afgel. 24
Amsterdam
regenbui
wzw
17
3
De Bilt
regenbui
w
17
2
Deel en
regen
wzw
15
5
Eelde
half bew.
w
17
5
Eindhoven
zw. bew.
zzw
18
3
Den Helder
zw. bew.
w
17
2
Twente
'zw. bew.
wzw
18
4
Vlissingen
half bew.
w
17
1
Ypenburg
regen
windst.
17
4
Zd.-Limburg regen
zzw
18
4
Aberdeen
zw. bew.
w
14
1
Athene
geh. bew.
wnw
31
0
Barcelona
zw. bew.
n
28
0
Belgrado
zw. bew.
n
27
0
Berlijn
zw. bew.
w
22
10
Bordeaux
half bew.
zw
22
0
Brussel
geh. bew.
wzw
20
3
Frankfort
zw. bew.
wzw
21
7
Genève
licht bew.
nnw
20
14
Grenoble
half bew.
O
20
10
Helsinki
half bew.
zzo
18
0
Innsbrück
regen
windst.
22
9
Kopenhagen regen
w
19
1
Lissabon
zw. bew.
n
27
0
Locarno
onbew.
windst.
21
3
Londen
zw. bew.
z
18
1
Luxemburg
regen
wzw
16
3
Madrid
onbew.
windst.
33
0.
Malaga
onbew.
nw
37
0
Mallorca
half bew.
windst.
30
0
Mtinchen
regen
nnw
18
6
Nice
half bew.
nnw
31
0
Oslo
onbew.
windst.
14
12
Parijs
licht bew.
w
18
0.6
Rome
onbew.
n
26
0
Stockholm
regen
windst.
20
4
Wenen
zw. bew.
wnw
53
19
Zürich
regen
wzw
18
20
DEN HAAG Twee socialistische
Tweede-Kamerleden dr. J. H. Lamberts
en dr. J. G. H. Tans, hebben gisteren
in Den Haag gepleit voor spoedige
maatregelen op het gebied van de art
senopleiding. Zy spraken van een .nood
toestand'.
Als het voornaamste knelpunt zagen
zij niet de grote toeloop van studenten
in de medische faculteiten, maar de be
schikbare opleidingsmogelijkheden in
de zogeheten klinische fase. Daarom
zou er een verruiming van die oplei
dingsmogelijkheden moeten komen, zo
menen de socialistische kamerleden.
Zij deden twee oplossingen aan de
hand:
Het veel meer betrekken van de niet-
academische ziekenhuizen bij de kli
nische opleiding,
Het stichten van twee nieuwe en
goedkopere medische opleidings
centra in het oosten en zuiden van
ons land.
Die centra zouden op den duur kun
nen uitgroeien tot universiteiten.
Dr. Lamberts haalde als voorbeeld
Rótterdam aan, waar ongeveer 1400
artsen onder oppertoezicht van de uni
versiteiten van Leiden en Utrecht zijn
opgeleid.
De twee Kamerleden verwachtten
ook een verruiming van differentiatie
in de opleiding niet na het zesde maar
al na het vijfde jaar.
Dr. Tans en dr. Lamberts zeiden dat
dit alles alleen werkelijkheid kon wor
den als „de gehele medische academi
sche wereld een gemeenschappelijke
topprestatie levert". Die zou volgens
hen het beste kunnen worden geleid
door een „topcuratorium" voor de ge
zamenlijke medische faculteiten met
uitgebreide bevoegdheden.
De eerste taak voor het nieuwe colle
ge zou volgens de socialistische Kamer
leden moeten zijn, het invoeren van
noodmaatregelen om de artsenopleiding
in Nederland uit het slop te halen.
SMH.DE Alleen de televisiekijkers in de buurt van Zwolle en Coevorden
hebben gisteravond last gehad van de botsing tussen een straaljager van de
Amerikaanse luchtmacht en de televisietoren van Smilde in het hart van
Drente. De andere kijkers in het Noorden van het land hebben aan hun beeld
niets gemerkt.
De F-100 Super Sabre sneed gistermorgen om kwart voor twaalf, zoals
wij in een deel van onze oplage al meldden, een tuidraad van de toren midden
door en miste de stalen mast op een haar. De vlieger captain Donald Smith
hield ondanks de ernstige averij aan zijn toestel het hoofd koel en zette
de jager 25 minuten later in Soesterberg aan de grond. Hij was verrast door
een zware bui, die het zicht plotseling tot nul reduceerde. Door de botsing
werd niemand gewond, hoewel de brokstukken van de Sabre als meteoor
stenen omlaag suisden.
Dp toren zelf werd nauwelijks be
schadigd. Doordat de top van de sta
len zendmast uit het lood kwam te
staan, had dit voor enkele plaatsen
een slechte ontvangst tot gevolg. Deze
waren buiten het stralingsgebied van
de zender komen te liggen. Ook enkele
FM-zenders werden beschadigd. Dit
zal echter niet van invloed zijn op de
ontvangst.
Alleen wanneer de PTT er niet ln
slaagt de toren in de aangekondigde
storm overeind te houden, zullen de
drie noordelijke provincies het zonder
TV- en FM-ontvangst moeten stellen.
De driehonderd meter hoge televisie
toren van Smilde staat nog overeind,
maar het is een dubbeltje op zijn kant
geweest.
Door de botsing met de F-100 Super -
Sabre van de Amerikaanse luchtmacht
knapte een 36 ton zware tuidraad als
een pianosnaar af. In de stalen zend
mast kwam op 270 meter hoogte een
knik. De PTT vreesde aanvankelijk
dat de mast naar beneden zou storten.
„We weten beslist niet of het gevaarte
kan blijven staan nu één van de drie
tuidraden is gebroken", was de eerste
reactie van de PTT. „Met dit soort
dingen hebben wij geen ervaring."
Brokstukken van het vliegtuig - stuk
ken vleugel en drie brandstoftanks -
vielen in de tuin achter de woning van
de chef van de zenders in de televisie
toren. Het huis werd onmiddellijk ont
ruimd.
Vijf employés van de PTT stonden
op de vijftiende verdieping van de to
ren. Zij zagen twee straaljagers in
zware buien recht op de toren afko
men. De achterste week tijdig uit
maar het eerste toestel scheerde rake
lings langs de betonnen buitenbouw
en raakte een kabel.
De toren bestaat uit een betonbouw
van 87 meter hoog met. daarop een
ruim tweehonderd meter lange stalen
mast die met negen kabels overeind
wordt gehouden.
Vanmorgen is men begonnen met
het aanbrengen van een noodvoorzie
ning. Er zal voorlopig een hulpkabel
worden gespannen. Wanneer de scha
de definitief wordt hersteld is nog niet
bekend. Het kan enkele maanden du
ren. De nieuwe tui moet ter plaatse
worden gedraaid.
De weinige ooggetuigen van het on
geluk kregen de schrik van hun leven.
De heer J. Welling, één van de em
ployés van de PTT, die tijdens de bot
sing in zijn kantoor op de vijfde ver
dieping van de toren zat: „Ik heb dit
zien aankomen. Ik heb vaak op die
jongens gescholden als ze zo dicht
langs de toren vlogen. Vaak was het
pure waaghalzerij. In dit geval was
het echter de onbekendheid van de pi
loot. Het was bovendien zeer slecht
weer."
„Ik stond net met een klant voor
het raam over het slechte weer te pra
ten," vertelt kapper D. Kuiper. Hij
woont op een steenworp afstand van
de toren. „Plotseling zag ik de twee
straaljagers recht op de toren afvlie
gen. Ik dacht die gaat er aan. Ik kan
me voorstellen dat ze de mast niet
hebben gezien. Het weer was bar en
boos".
Veehouder Jan Otten uit Hoogersmil-
de was bezig kunstmest te strooien in
de buurt van de toren. „Het was ver
schrikkelijk om te zien. Ik dacht dat
het vliegtuig de hele toren zou meene
men. De klap was enorm, droog en
hard. Ik zag een regen van vonken
en de brokstukken vlogen overal in
het rond. De kabel ploegde mijn aard
appelveldje om. Daarvoor wil ik na
tuurlijk schadevergoeding hebben", al
dus de heer Otten.
Burgemeester P. de Noord van Smil
de vindt het ongeluk onverklaarbaar.
„Men heeft destijds Smilde gekozen
voor de toren omdat dit buiten de rou
tes van de burgerluchtvaart ligt. De
militairen vliegen echter overal, dat
hebben we nu gezien. Als het vliegtuig
de toren had geraakt, was het leed niet
te overzien geweest."
Een speciale commissie van de Ame
rikaanse luchtmacht zou vanochtend in
Smilde de schade opnemen. De Ameri
kanen gaan ervan uit dat er eisen tot
schadevergoeding zullen worden inge
diend.
DEN HAAG Pas omstreeks 1980 zal enig evenwicht tussen het aanbod
van en de vraag naar academici zijn bereikt. Tot omstreeks 1975 zal de
arbeidsmarkt nog flink worden beïnvloed door een tekort aan academisch
geschoolden. Om dit evenwicht te bereiken zal de capaciteit van de Neder
landse universiteiten zo ongeveer moeten worden verdubbeld. Daarbij zal
moeten worden uitgegaan van het steeds stijgende aanbod van studenten en
niet zozeer van de behoefte aan academici op lange termijn.
Tot deze conclusie komt de commis
sie voor statistisch onderzoek van de
Academische Raad in een lijvig rap
port, waaraan ruim zes jaar lang is ge
werkt. De opdracht aan de commissie,
waarin vertegenwoordigers van de
ministeries van Onderwijs en Weten
schappen en van Sociale Zaken; het
Centraal Planbureau, en het C.B.S. zit
ting hebben luidde: een studie over
aanbod en behoefte van academici in
1980.
De Academische Raad zegt nog geen
tijd te hebben gehad om het rapport
te kunnen bestuderen. Het met grafie
ken en tabellen doorspekte en vele_ hon
derden. pagina's dikke rapport waar
schuwt uitdrukkelijk voor de betrekke
lijkheid van de prognoses en wijst op
de noodzaak goed kennis te nemen van
uitgangspunten en veronderstellingen,
die aan de ramingen van de commis
sie ten grondslag liggen.
Als de geschatte cijfers van vraag
en aanbod van academici met elkaar
worden vergeleken kan, aldus het rap
port, worden geconstateerd dat de ar
beidsmarkt van intellectuelen gunstige
perspectieven toont. Maar dit perspec
tief is alleen te realiseren, zo waar
schuwt de commissie, als het aanbod
van academici zich inderdaad ook kan
ontwikkelen tot de voor 1980 geschatte
131.000.
Daarvoor is een drastische vergro
ting van de capaciteit van het Neder
lands wetenschappelijk onderwijs nood
zakelijk. Zo drastisch dat de eerstko
mende jaren iedere eerstejaarsstudent
moet kunnen worden opgevangen, zo
lang althans dit aanbod zich niet blij-
vend boven de behoeftelijn beweegt.
Vandaar een tabel in het rapport waar
in precies valt af te lezen wat het aan
bod en wat de behoefte van studenten
pervak of studierichting zal zijn in de
komende twaalf jaar.
Even wat cijfertjes om een idee t«
krijgen om welke aantallen het eigen
lijk gaat. In 1965 waren tienduizend
eerstejaars op de universiteiten inge
schreven. In 1980 zal dat aantal volgens
de prognoses bijna zijn verdubbeld tot
ongeveer negentienduizend. Het totale
aantal studenten groeit in deze jaren
even hard te weten van 65.000 tot cir
ca 130.000.
De commissie tekent hierbij aan dat
het aanbod van eerstejaars juist in de
eerstkomende jaren sterk zal stijgen en
dat daarom de vergroting van de uni
versitaire opnamecapaciteit ook in wei
nig jaren zal moeten worden opge
voerd. Er is verder, aldus de commis
sie, een beleid op lange termijn nodig
om te voorkomen dat er weer een si
tuatie ontstaat waarin een groot tekort
is aan bevoegde leraren, ingenieurs en
artsen.
Kijkend naar 1980. constateert de
commissie een blijvend te groot aan
bod van aspirant-theologen, artsen en
juristen. Bij deze studierichtingen zal
dan ook meer op de te verwachten be
hoefte dan op het steeds stijgende
aanbod van eerstejaars moeten worden
gelet.
Bij de tandartsen ligt dat precies
andersom. Daar zou, volgens de com
missie, de komst van eerstejaars juist
aanzienlijk moeten worden gestimu
leerd. De prgnosege tallen onderstre
pen dit nog eens: in 1980 worden 4200
afgestudeerde tandartsen verwacht, ter
wijl er in dat jaar 5900 nodig zullen
zijn.
UTRECHT De regering heeft 1,1
miljoen gulden uitgetrokken om de ko
mende winter de schilders aan 't werk
te houden. Voor het eerst komen nu oo
schilderspatroons in aanmerking voor
subsidie, als zij tenminste zelf meewer
ken.
Het is voor schilders altijd moeilijk
in de winter werk te vinden. De werk
loosheid bedraagt dan zo'n twintig pro
cent.
Het Bedrijfschap schildersbedrijf en
de regering geven subsidie ten einde
een verschuiving van het werk van de
zomer naar de winter te krijgen. Per
mandag krijgt men tien gulden extra.
De bijdrage van de overheid was vo
rige winter slechts drie ton. Het Rijk is
bereid de subsidie te verhogen als het
gestelde bedrag niet voldoende mocht
zijn.
De Stichting verletbestrijding bouw
nijverheid in R'dam zal van de win
ter weer proberen het verzuim wegen»
het slechte weer tot een minimum te
beperken.
De proeven met regenpakken en een
tent voor straatmakers zijn goed gelukt.
De regententen komen nu, na Rotter
dam en Emmen, in meer plaatsen te
staan. Overigens is afgelopen winter
het verlet in de bouw erg meegevallen.
HELMOND Twee kermisklanten
hebben dinsdagavond in Asten 'ri veer
tienjarig meisje meegelokt en in een
haag aangerand. Diezelfde nacht wer
den ze door de politie gearresteerd. Het
zijn de 24-jarige F. S. en de 19-jarige
J. S. uit Roermond. Beiden zijn ge
trouwd.
Captain Donald Smith, kort na zijn
veilige landing op de vliegbasis
Soesterberg, bij de deerlijk gehavende
stuurboordxdeugel van zijn Super Sa
bre. Naast hem captain Hall, die hem
in een tweede toestel begeleidde:
Wo bin ich jetzt?" vroeg een Duit
ser ontzet toen hij in een trein
in het station van Venlo wakker
schrok. Voor hem stond een mare
chaussee, die om zijn paspoort
vroeg. De man vertelde in Keulen de
trein te hebben genomen naar huis.
Onderweg viel hij in slaap en werd
het treinstel waarin hij zat, gekop
peld aan een trein naar Nederland.
Dat werd hem zeer noodlottig, want
hij had in Nederland nog twee we
ken gevangenisstraf tegoed. De man
zit in een Roermondse cel - na te
denken over de slagzin: Neem de
trein.'
HOLLANDSCHEVELD Hendrik Koekoek zelf was gisteravond een van
de vele vrije boeren, die in Hollandscheveld de hooivork hanteerden om het
laatste gras veilig te stellen voor Klaas Hartman.
Sinds maandag voert een groep vrije boeren in deze Drentse plaats onder
aanvoering van de leden van Provinciale Staten Klaas Hartman en A. Pekel
een actie tegen landbouwer H. Zomer uit Alteveer. De heer Zomer is pachter
van ongeveer drie hectare land, dat door het Landbouwschap in beslag was
genomen omdat Klaas Hartman had geweigerd de heffingen te betalen.
Maandagmiddag maaide een zoon
van boer Hartman een gedeelte van
het gras op dit land. 's Nachts werd di-t
Hendrik Koekoek, temidden van enkele vrije boeren.
werk door een aantal vrije boeren vol
tooid. Ook werd die nacht de elektri
sche weide-afrastering van de heer
Zomer op ruim vijftig plaatsen doorge
knipt.
Dinsdag verschenen zowel de heer
Hartman als de heer Zomer op het
land om het gemaaide gras weg te ha
len. Omdat er moeilijkheden werden
gevreesd waren acht man van de Hoo-
geveense politie aanwezig.
Toen Klaas Hartman niet bereid
bleek het gras te laten liggen, werd zijn
tractor met aanhanger in beslag ge
nomen. Gisteravond kreeg hij hem
weer terug. Onder politiebescherming
bracht hierna de heer Zomer acht la
dingen gras naar zijn bedrijf. Twee
tractorchauffeurs werden hierbij met
stenen en een paal mishandeld.
Gisteren haalden de vrije boeren de
rest van het gemaaide gras van het
land en brachten het naar het nabij ge
legen bedrijf van vrije boer Pol.
De belangrijkste oorzaak van het
conflict tussen boer Hartman en boer
Zomer is de opvatting van het spreek
woord Wie zaait zal oogsten. Klaas
Hartman houdt zich aan de letterlijke
tekst. Boer Zomer vindt dat dit alleen
geldt voor het zaaien op eigen land.
De heer Zomer: „Ik heb dit land ge
huurd van het Landbouwschap en wat
erop groeit is van mij. Toen ik het
gemaaide gras wilde weghalen werd er
op mij gescholden. Dat deert me niet.
Dit is blijkbaar de methode van de
vrije boeren om andermans eigendom
men te pakken'. Het doet mij denken
aan de bezetting. Dit zijn NSB-metho-
des. De vrije boeren moeten zich ook
houden aan de wet. Ik wil geen kort
geding aanspannen. Als ik het win moet
ik een schadevergoeding hebben en hoe
moet ik aan mijn geld komen? De
vrije boeren betalen toch niet
De heer Hartman: „Het land is mijn
eigendom en het Landbouwschap heeft
er niets over te zeggen. Ik betaal het
verschuldigde geld aan het Landbouw
schap. Dat wordt ingehouden van mijn
melkgeld en mijn presentiegeld van
Provinciale Staten. Het Landbouwschap
weet heus wel aan mijn geld te komen.
Ik begrijp niet dat de politie mijn
landbouwtrekker in beslag heeft
genomen. Die is mijn eigendom. Ik
moet er twee keer per dag mee naar
het land om de melk te vervoeren. Er
is mij gezegd dat ik de trekker bij de
officier van justitie moet terughalen,
maar ik denk er niet over. Het is mijn
trekker en daar mag niemand aanko
men. Ik heb bovendien het land voor
zes jaar gepacht."
HAARLEM Het voltallige Neder
landse episcopaat heeft zich opnieuw
beraden over de jongste encycliek van
paus Paulus over de geboorteregeling.
Na afloop van de vergadering deelden
de bisschoppen mee dat zij alleen na
ernstige studie, ook met theologische
en andere deskundigen, in staat zullen
zijn de pastorale begeleiding te geven
die de gelovigen van hen verwachten.
De bisschoppen achten het noodzake
lijk bij het bepalen van hun beleid ook
de gelovigen zelf te betrekken. Zij zul
len daarom de „Landelijke Raad voor
huwelijk en gezin" verzoeken adviezen
te geven voor een pastorale begeleiding
in een situatie die door het verschij
nen van de encycliek is ontstaan.
Tevens zullen de bisschoppen aan de
Concilieraad van het Pastoraal Conci
lie verzoeken de pastorale aspecten
van de encycliek „Humanae Vitae" te
bestuderen en het resultaat van hun
studie mede op te nemen in de rap
porten „Huwelijk en gezin", de „Zede
lijke levenshouding van de christenen
in de wereld" en „Jeugd en opvoeding".
Deze onderwerpen waren al voorbe
reid voor de komende plenaire vergade
ring van het Concilie.