Weer overlapt „Opera Forum": zowel Moussorgsky als léhar „Kijk eens wat ik zeg" Teleac-cursus spraak afzien Jongerenpaspoort TV-musical Programma komend seizoen Fons Rademakers bij „Studio" Bredero-herdenking donderdag op radio Uitzending van het Kinderzangfestival FINANCIËLE NOTITIES VANAVOND MORGEN Smidje Verholen en de knop-mutator Meer ruwe olie verpompt naar West-Duitsland Winst bevredigend bij A.I.R. DE M UUR STORT PILOOT STORM TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LAN mSöaMg ROTTERDAM-RIJN PIJPLEIDING: _yina 2 MAANDAG 19 AUGUSTUS 196, Op dat petieterig stukje stromend wa ter vochten zij nog en verdrongen el kaar en duwden en stoten elkaar en beschoten elkaar met hun kleine ka nonnen, en gingen toch allen naar één doel en één einde. En ik vroeg mij af: maar hoe dan? En waartoe den? Is dat dan alles, dat kleine stuk je snel stromen van zoveel kleins op de hele eeuwigheid? Toen zag ik dat ergens Licht was, groter Licht, geen klein wakkelend fosforscheepje, dat ginds tegen rotsen slaat en uiteen breekt door het water overspoeld. Toen zag ik, dat er bootjes waren die de grote stroom verlieten en volg den waar het Licht hen riep en ik moest mee, of ik al dan niet wilde. Het water was kouder, maar dat deer de niet, en de stroom was smaller, maar dat zag je niet en het ging langs watervallen en bochten, terwijl in de verte het tieren en razen op de grote rivier aldoor zachter werd. en al meer scheepjes sloten zich bij ons aan, en nu kon ik duidelijjk zien, dat wij mensen waren en dat eigenlijk al les heel gewoon was, behalve dat wij niet meer los konden komen van het Licht, dat riep. Er stond een berg over de stroom, maar het Licht kon die verzengen en er waren dichte poorten, die opengingen voor het Licht. Toen zat ik weer daarboven en zag het alles onder mij door trek ken en ik kreeg een onweerstaanbaar verlangen het Licht nog verder te vol gen tot waar de horizon opklaarde en de stralende dag door de wolken brak, en waar het Licht de ogen in heerlijkheid verblindt. Nog niet, zei een stem, nog niet, maar laat je leiden. Toen kwam er een hand op mijn schouder, als de hand van vader. Vader..., stamelde ik vader, ben jij het? Maar de stilte zei: Zie naar de horizont. O lieveling, die laaide op met wel dui zend vlammen en de wolken straalden als poorten van Licht, zodat ik mijn ogen moest neerslaan en mijn han den voor mijn gezicht drukken om niet te vergaan in heerlijkheid en toen werd ik wakker, ik zag jouw ogen, lief en lichtend boven de mijne en daarin vond ik een weerglans van de duizend vlammen van het Licht. De stilte sloop op tere voeten door de kamer. Freek voelde Noldies li chaam trillen tegen het zijne. Lief ste, fluisterde hij, liefste, wij, stra len aan de Godszon, zo arm, petiete rig en krom, zo boos en donker en half uitgeblust, maar toch allen met een vonk van eeuwigheden toegerust. Noldie, liefste... Freek... Zij kroop dieper in zijn arm voelde zijn hart warm en levend kloppen in zijn borst. Wat betekent dit alles jongen, ik voel het zo goed, maar vind de woorden niet. Ik heb er lang over gedacht om dat precies te weten, zei hij ernstig, maar ik geloof, dat het dit is, dat wij hier op aarde het Licht moeten zoeken, en Het volgen, overal, dat wij moeten gehoorzamen aan de Lei ding in ons leven, uitzien naar de wen ken, die wij vaak genoeg krijgen, maar niet opmerken of veinzen niet op te merken, omdat het ons ge makkelijker valt ze niet te gehoorza men. En dan, Nol, weet je wat mij hoe langer hoe duidelijker wordt, de grote levenswaarheid van de woorden van Jezus: „Al wat gij op aarde bin den zult, zal in de hemel gebonden wezen en al wat gij op de aarde ont binden zult, zal in de hemel ontbon den wezen". Dat geldt dus voor het grote en voor het kleine, voor alles. O Noldie, dat wij elkaar hebben ge vonden. En dat die binding in eeuwig heid zal duren als je maar niet bang bent om te volgen, en op te vol gen, als je het talent maar niet be graaft om het net zo weer te geven als je het ontvangen hebt. Freek, vroeg zij zacht na een kor te poos, waaron schrijf jij nooit iets op? Jij schildert immers met woorden, dat is toch hetzelfde of ik het met kleurren doe. Waarom schrijf je niet op, wat tot je komt, je dro men, je gedachten? Hij aarzelde. Ik durf niet, Nol, ik ben bang voor de afwijking, voor wekelijkheid, voor... ja, ik weet niet waartoe het zou voeren. Bijna driftig schudde Noldie haar korte lokken, schoof wat hoger in zijn arm en keek hem aan. Wat een onzin, zei ze, omdat je stiefvader dat eens tegen je heeft gezegd en om dat je vroeger een onevenwichtige jongen was, niet rijp voor alles wat zich aan hem opdrong? Hoor eens, lieverd, ik zal je wat zeggen: je hebt je blind gestaard op schilderen, om dat je vader schilder was. Dit heeft je in de weg gestaan om heel nor maal een andere uitweg voor je in spiratie te zoeken of liever: je inspi ratie haar zin te geven en te gaan schrijven. Jij met je struisvogelpoli tiek! Dacht je soms, dat met je mooie- woorden-mij-inspireren niet al even ver-weg-zijn betekent van jouw stand punt bezien, als dat je het met een pen of een schrijfmachine op papier bracht? Nee .Freekie, je was op het punt te verwekelijken toen je niet schreef en alleen maar kwijnde naar het onbekende dat op twee be nen heel gezellig naast je rondwandel de. Je hebt op bergen en in dalen gezocht, langs heg en steg, terwijl de schat begraven lag in je eigen tuin. O jij lieve domme jongen, wat ben je toch een kind! Nü heb je iets te zeggen, ik weet zeker, dat jij iets te zeggen hebt. Denk aan het verhaal van de schat in de akker, de gelijke nis van het verstopte talent, dat zijn waarde verloor. Jijzelf bent bezig een talent te verstoppen. En je vergeet dat wat dan mogelijk een gevaar voor te grote vergeestelijking kon mee brengen toen je nog een kind was, nu heel iets anders is nu je tot rust bent gekomen. Sta toch eindelijk eens een beetje eerlijk en reëel tegenover je zelf. Laat de beelden die je ziet, de woorden die je hoort, zich ordenen en schrijf dan, schrijf! Rechtop zat zij in bed, bewoog in wanhoop de kleine handen en lachte. Hij lachte nu ook, trok haar weer tot zich neer. Het is niet zo erg met me als jij wel denkt, Nol. Ik beloof je: ik zal alles gaan opschrijven voor mijn Mu ze zo kwaad wordt dat ze de deur uit loopt. De sprekende film zoals ik het maar zal noemen, dat, wat zich de laatste tijd al sterker aan mij voor deed, heb ik al lang geknipt, geplakt, en weer geknipt en geplakt. Het is werkelijk een aaneengesloten geheel geworden, dat ilc je met mijn ogen toe en open nauwkeurig vertellen kan en dat zal ik ook wel doen, an ders heb je toch geen rust, maar... ik word nooit beroepsschrijver. Ik be doel dat ik nooit gedwongen wil kun nen worden om te schrijven omdat ik voor jou en voor mezelf voor eten zorgen moet. Ik zal schrijven, wan neer en als ik daartoe geroepen word, maar mijn werk bij Ries moet mij ervoor behoeden er broodschrijverij van te gaan maken. Neem je die voorwaarde aan, gesteld dat het wer kelijk zou lukken? Noldie trok een pruimemondje. Voorlopig... ja, Freekie, het hangt er nu alleen maar van af hoever je het zonder broodschrijverij zult weten te schoppen. Nu wordt het al te mooi, viel hij quasi boos uit, je bent de buit al aan het verdelen en de roem aan het beleven voor de boeken nog geschre ven zijn! Straks maak ik zoveel fou ten en schrijf ik zulke onzin op, dat geeneen uitgever er iets van wil we ten. O nee, zei Noldie, dat weet ik wel beter. En dat moet je trouwens aan mij overlaten, je hebt niet voor niets een vrouw van naam. Pff, blies hij, zeg maar liever:, kwajongen! En nu ga je meteen slagen, onder brak Noldie hun gezellige kibbelarij, anders ben je morgen weer dood moe. (Wordt vervolgd) 3893. Commandant Kawal had een mannetje met 'n verrekijker op de top van een der wachttorens gezet, met de opdracht iedere verdachte beweging in het kamp der Antax te rapporteren en vooral het doen en laten van de oude Chef te volgen. Deze werd er na melijk van verdacht, dat hij in 't geheim tegen het bestaande regime werkte en dat nog wel samen met verscheidene hooggeplaatste Ndola. Kawal wist dat dit Ramad als een doorn in het vlees stak en nu hoopte hij door een handige zet het complot op te rollen en daarmee zichzelf weer op het paard te helpen. Toen de uitkijk op de toren dan ook meldde, dat de Chef in ge zelschap van de uitgewezen blanke vreemdeling de An- tax-post verliet, nam hij vlug de verrekijker ter hand om te zien wat de patriarch in zijn schild voerde. De bomen onttrokken het tweetal spoedig aan zijn blik en daarom zond hij het meteen een sluippatrouille ach terna „Pappa, mag ik vanavond naar „Zes kamp" kijken?", hoorde ik zaterdag middag een meisje van tien vragen. „Geen sprake van", antwoordde haar vader, die, evenals ik, wellicht tot de genen behoort die zich niet kunnn voorstellen dat een groot aantal vol wassen tv-kijkers met deze NCRV-se- rie meeleeft alsof het een Europa Cup wedstrijd van Ajax betreft. Alleen voor een percentage inwoners van de deel nemende plaatsen schuilt er naar mijn mening een reden tot enthousiasme in. Maar ik kan het natuurlijk mis heb ben. In ieder geval leek het me wel on juist, dat twee „massa-programma's" als „Zeskamp" en „Voor de vuist weg" elkaar overlapten, of liever: dat „Zes kamp" „Voor de vuist weg" min of meer omhelsde, want zowel voor als na Duys en zijn gasten zagen we Aal ten en Halle nog op de beeldbuis. Ik koos voor „de Vuist", waarin Willem een partijtje tafeltennis met Tom Ok- ker (een soort Wimbleduyskampioen- schappen dus) en waarin opmerkelijk veel artistieke onderwerpen werden be handeld: Mieke Telkamp, Bert van der Linden, M. C. Escher, Greetje Kauf- feld en niet te vergeten de plannen van de Stichting Nieuw Wereldrecord, waarmee Louis van Gasteren en Theo Kley voor een pakkende, maar niet erg duidelijke uitsmijter zorgden. Niet erg duidelijk, omdat velen zich zullen hebben afgevraagd, of zij het te berde gebrachte nu wel of niet serieus heb ben moeten nemen, ondanks de om schrijving „bloedserieus, maar wel met humor". IKOR en CVK kwamen zondagavond met een als „vrij zacht" aangekondig de Amerikaanse satire over de super- bijbelprodukties: „Wil de echte Chris tus nü opstaan?" Voor de goede ver staander was het inderdaad duidelijk dat hier niet de bijbel, maar de mens die er mee omsolt op de hak werd ge nomen. Het beste fragment was vol gens mij het slot, de opmerking van het meisje over de laatste gegadigde: „Hij zag er te joods uit". Het hoogtepunt van de zondagavond werd gevormd door de documentaire over het Duitsland van na de tweede wereldoorlog, die door de KRO werd uitgezonden. Even uitstekend als vaak schokkend filmmateriaal was er in ruime mate in verwerkt. Ik liet deze uitzending omstreeks half tien in de steek voor de finale van het jazz-con- cours in Loosdrecht, die heel wat meer kwaliteit bevatte dan de ruim een week geleden eveneens door de VARA uitgezonden finale van het in Loos drecht gehouden Cabaret der Onbeken den. In alle drie de genres (oude stijl, modern en avant-garde) werd over het algemeen geïnspireerd gemusiceerd, al zat er nog aanzienlijk veel traditio nele invloed in het spel van de avant- gardisten en waren de namen van di verse finalisten niet of nauwelijks te verstaan, doordat Coen Serré met zijn aankondiging van het volgende num mer meestal niet wachtte totdat het applaus voor het vorige geheel was verklonken. J. v.d. K. Met ingang van het nieuwe seizoen zal het Cultureel Jongeren Paspoort overal in het land geldig zijn. Bezitters van dit culturele reductie-document kunnen dan nagenoeg overal in Neder- Jand tegen vaak sterk verminderde prij zen gemiddeld ongeveer vijftig pro cent toneelvoorstellingen, concerten, •balletten,*^ 'baretvoorstellingen en ten toonstellingen bezoeken. Tot alle rijksmusea geeft het Cultu reel Jongeren Paspoort gratis toegang. De meeste andere musea doen hetzelf de of geven een reductie Ongeveer 35 plaatsen in Nederland geven op het ogenblik een CJP uit, waarvan ruim 100.000 jongeren in de leeftijd van 15 tot en met 22 jaar ge bruik maken. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.25 Ik verbind u door.:., praatje. 18.30 Stereo: A la carte: tafelmuziek. 19.30 Nws. 19.35 RVU: Beeld-Klank-Vorm, door Tom Hoogland. NRU: 20.05 Wie schrijft die blijft, een ontmoeting met Nederlandse (tekst)schrijvers. 20.30 Gamma van Alpha en Beta: een pro gramma over recente vorderingen in de wetenschap. 21.30 Een man in Bo gota..., documentaire over de zwer vende kinderen in Colombia's hoofd stad. 22.00 Jazz in actie: jazzkwintet 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojour naal. NRU: 22.55 Stereo: Metro's Midnight Music: gevarieerd muziek programma. 23.55-24.00. HILVERSUM II 18.10 Stereo: Lichte koorzang (gr.). 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.46 Ac tualiteiten. 19.00 Stereo: Lichte gram- mofoonmuziek. 20.30 Het grote po dium: Holland Festival 1968: NCRV- vocaal ensemble: klassieke en moder ne liederen. 21.30 Stereo: Lichte gram- mofoonmuziek. 22.15 Literama: radio kroniek over boeken, schrijvers en to neel. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden king. 23.00 Stereo: Viool en piano (opn): klassieke muziek. 23.30 Voor dracht van gedichten. 23.55-24.00 Nws. 17.30. NEDERLAND I NTS: 18.50 Barend de Beer 19.00 Journaal. IKOR-CVK-RKK: 19.06 Kenmerk: de wekelijkse informatieru briek over kerk en samenle ving. AVRO: 19.31 Sportpanorama. NTS: 20.00 Journaal en weerover- zicht. AVRO: 20.20 AVRO's Televi- zier. 20.45 In kleur: De High Chapar ral, TV-feuilleton. 21.35 Gevechtssector Verdun: documentaire film. NTS: 22.20-22.25 Journaal. NEDERLAND II NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00 Journaal. NCRV: 19.03 In kleur: Het leven begint bij honderd, TV-feuilleton uit de serie The second hundred years. 19.28 In kleur: Sigaretten: Tsjechische tekenfilm. 19.35 Tom Jones Show. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Po litiemuseum: Kaliber 9, TV-thriller. 21.35 Wadway, filmreportage over het kleine boerderijendorp ,ten westen van Hoorn. 22.05 Samenzang in Katwijk. 22.20-22.25 Journaal. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Li. gr.muz. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Li. gr.muz. (8.30-8.33 De groente man). 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide rep. of herh. NRU-progr. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muz. uit de Middeleeuwen en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids vitaminen (gr.). (11.00-11.02 Nws.). Vorig jaar ging in Brussel het toneel stuk „Alexander Posthuum" in premiè re. Het succes van de reeks opvoerin gen, die op de première volgde was groot. Dat was een van de redenen waarom de BRT er toe overging het stuk voor de televisie te laten bewer ken. De KRO-televisie zendt morgen avond deze bewerking via Nederland I uit. De hoofdfiguur van deze „musical show" is een zekere Alexander, ge speeld door Jef Cassiers (bekend uit de serie Johan en de Alverman, en van het duo de Woodpeckers). 11.55 Beursberichten. 12.00 Festival van Helsinki 1968: The New York Chamber Soloist (opn.): moderne muz. 12.26 Med. voor land- en tuinbouw. 12.29 Over heidsvoorlichting:Uitzending voor de landbouw. 12.39 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. NRU: 13.30 De lichte Muze belicht (opn.). 14.30 Ros trum of Composers: Les deux ba- vards, kameropera van Marcel Quinet (opn.) AVRO: 15.00 Stereo: Itali aans operaconcert (gr.). 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Het Residentie Orkest: moderne muz. 17.00 De zingende bou gie: gev. pl.progr. voor automobilisten. 17.55 SOS-berichten. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Klassieke gr.muz. 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo: Klas sieke gr.muz. 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Toeringclub: vakantietips. 8.45 Stereo: Li. gr.muz. 9.30 Stereo: Rotterdams filharmonisch orkest (gr.): klassieke muz. .10.00 Theologische Etherleerging. 10.35 So praan en piano: moderne liederen. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Med. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gev. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Med. tb.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act. 13.00 Raden maar...) 14.05 Stereo: Musiësta: licht muz.progr. 13.00 Pizzicato: muzikaal middag-ma gazine. 17.00 Overheidsvoorlichting: Nws. uit de Nederlandse Antillen. Spreker: Henk Dennert 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep: licht pl.progr. (Om 10.00 Nws). 11.00 Nws. 11.03 Pow-Pow: licht pl. progr. 12.00 Nws. 12.03 Zorro: tiener- progr. 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: gev. pl.progr. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Er - Jee - Em - Drie. 16.00 Nws. 16.03- 18.00 Mix: licht pl.progr. (17.00 Nws.). DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (he. van de vorige avond) 10.20 Sport. Der verzauberte Park: dansfantas. 11.20 Frau an Bord: filmreportaf. 12.00-13.30 Actualiteitenkroniek. 16.4i Tournaal. 16.45 Herr Tschang kocht chinesisch: TV-serie. 16.55 Mit dem Zeichenblock durch Paraguay. 17.25 Unser Heim: woninginrichtings-ideeën. 17.45 Kleur: Televisionen: teken-truc- film. 18.00 Journaal. (Regionaal pro gramma NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.19 Sportjournaal. 18.53 Zandmanne tje. 19.00 Actualiteiten. 19.26 Privatde- tektivin Honey West: TV-film. 1959 Programma-overzicht. WDR: 18.05 kleur: Atom-Anton, die Superameise: Dotzilla: TV-fiLm, aansluitend: Kleur: Winnie, das Hexchen: der Spion In Eimer: TV-film (herhaling) 18.20 Kleur: Weekoverzicht. 18.25 Goeden avond. 18.30 Hier und Heute: journaal. 19.10 Kleur: Unbekannte Welt: TV- film. 19.40 Kleur: Dr. Kildare: TV- film). 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Report München: filmreportage. 21.00 La belle époque: amusements programma. 21.45 Irland traumt nicht mehr: filmreportage. 22.35 Journaal, commentaar en weerbericht. 22.55 U1- mer Ergebnisse: filmdocumentaire. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerbericht. 17.50 Die Drehscheibe: actualiteiten en muziek. 18.15 Das verlassene Dorf: TV-film. 18.50 Fürst Ulrich: poppenspel. 1927. Weerbericht. 19.30 Nws. en actualitei ten. 20.00 Dagboek uit de katholieke kerk. 20.15 Bleibt Design ein Fremd- wort?: reportage. Aansluitend: Nws. 21.00 Hotel Adlon: Duitse speelfilm (niet geschikt voor jeugdige kijkers). 22.35 Nws., weerbericht en actualitei ten. Opera Forum brengt het komende seizoen drie opera's en een operette. De opera's zyn ,JDie Schule der Frauen" van Rolf Liebermann (gebaseerd op „L'école des femmes" van Molière), „Boris Goedonof" van Modeste Moes- sorgsky en „La Forza dei destino" van Giuseppe Verdi. Van Franz Lehar wordt de bekende operette „Die lustige Witwe opgevoerd. Het tableau de la troupe ziet er als volgt uit: Gustav Fülleborn: artistiek directeur; Chris Burgers: algemeen directeur; Hel- muth Wünnenberg: eerste dirigent; Hans van den Hombergh: dirigent en koor directeur; Frits Kox: dirigent en solo- repetitor; Rudolf -Heise: solorepetitor; Sybe D. Riedstra: solorepetitor; Jeaan- Paul Franssens: assistent-regisseur; Jo hanna Zuiver: choreografe; Jack Bow: choreograaf. Solisten (in alfabetische volgorde): Annie Delorie, Cora van Doesburg, An neke van der Graaf, Joke Knaap, Maria Kroes, Maria von Nemessani, Germaine Stordiau, Frans Boek, Bert Bijnen, An ton Eldering, Harry France, Gerard Groot, Johan van Haagen, Antoon 13. Waar al die vechtlustige inboorlingen opeens van daan gekomen waren zou altijd wel een raadsel blij ven. Even te voren was alles nog stil en rustig en waar niemand een levende ziel had kunnen ontdekken, we melde het nu van dreigend schreeuwende gestalten. Zonder voorafgaande waarschuwing zonden de oor logszuchtige schreeuwers hun pijlen en assegaaien naar de kleine jachtexpeditie, die verdeeld over twee nietige vaartuigjes tamelijk dicht langs de oever voer. „Dekken!" schreeuwde Sir Patrick, die wel voor he ter vuren gestaan had, en hij liet zich pardoes achter d% grote schilden vallen die achter tegen de boot hin gen. „En als de weerlicht doorroeien" Tekko kon zijn nieuwsgierigheid echter niet bedwingen, sloeg de raad van zijn vriend in de wind en stak zijn hoofd boven de veiligheidsschilden uit. „Zzzzzzip" Dat kostte hem bijna het leven. Een grote assegaai suis de recht op hem aan, rukte de mooie nieuwe tropen helm van zijn hoofd en boorde er een flink gat in. En alsof dat nog niet genoeg was om van te schrikken, sloeg de punt van het wapen, toen Tekko van angst een luchtsprong maakte, precies in het hout onder de grendel van zijn geweer. „Het medium televisie heeft ons niet geconfronteerd met de macht van de kijker, maar veeleer met de afhanke lijkheid van de kijker. Voor een goede waardering van de presentatie is hij immers afhankelijk van de scherpe accentuering van de si tuaties en nog meer van de close-ups van het gezicht van de televisie-spre kers en acteurs. Als de presentatie te weinig gezicht vertoont, hoort de kfjker al een stuk minder. En zo komen we aan de waarheid, dat goed horen groten deels een functie is van goed zien. Zien spreken is horen spreken. En als dit reeds voor goedhorende kijkers een feit' is, hoeveel te meer klemt dit probleem niet voor de 300.000 Nederlandse slechthorende en doven en voor de ettelijke honderdduizenden, die dag in, dag uit een goed contact met hen willen leggen en houden. Maar eenvoudig niet weten HOE De teleac-cursus „Kijk eens wat ik zeg", mede tot stand gekomen op ini tiatief en medewerking van de Neder landse Vereniging voor Slechthorenden en de Stichting tot bevordering van de belangen van katholieke slechthoren- 1013. „Waar breng je me heen?" gromde smid- je Verholen. „Dat zult U wel zien", antwoord de Killy Klansky., die de Pegsof 63 bekwaam be stuurde. „Wie ben je en wat moet je van me?" vroeg de smid weer. „Zult U wel zien", klonk weer uit Klanksky's mond. „Je bent een vreem deling, hè?" knarsetandde de smid. „Zeg op, wie ben je? Waar kom je vandaan? En wat moet je van me" „U praat een beetje te veel, meneer Verholen", zei Kille Klansky, die een keurige opvoeding had genoten en dus altijd netjes met twee woorden sprak. „U moet nu écht zwijgen, den, behandelt één der meest verwaar loosde aspecten van de Nederlandse ge zondheidszorg. Van overwegend belang is, dat deze cursus voor de richting, waarin de re validatie van slechthorenden en doven zich beweegt, mede-bepalend is. Door middel van speel-scènes wordt de tot standkoming en opbouw van de men selijke relaties behandeld. Een bij uit stek doeltreffend middel om de veelge- signaleerde eenzaamheid van de slecht horenden en doven op te heffen. En daarna komt het gesprek, dat als het ware de vonk vormt, die het leven van de auditief-gehandicapten op gang brengt. Onmiddellijk na deze „sketches" komt de analysering van het spraakaf- zien of populair gezegd de lipleeslessen, die door praktische wenken begeleid, de stof gemakkelijk toegankelijk ma ken. En tenslotte de samenvatting hoe ge- brekkig-horenden en doven door een scherpe waarneming van de gegeven situaties en de beheersing van het spraakafzien van de mond, toch tot een vrijwel volledig maatschappij-beeld kunnen komen. Voor slechthorenden, die een hoortoestel gebruiken, zal het beheersen van de techniek van het lip- lezen de auditieve waarneming perfec tioneren. Behalve voor de slechthorenden en doven vormt deze teleac-cursus een conditio sine qua non voor de ouders van auditief-gehandidapte kinderen, voor familieleden en kennissen van do ven en slechthorenden en zeker in de ruimste zin genomen voor degenen, die een taak vervullen op het gebied der gezondheidszorg, onderwijs en maat schappelijke hulpverlening. Door storting van f 6,80 op postgiro rekening 544232 t.n.v. Teleac te Delft met vermelding van „liplezen" kan men aan deze cursus deelnemen. Mede on- want anders tik ik U even op de punt van de sche del. Ik ben erg handig met de kolf van mijn re volver, ziet U? U moet het dus zelf maar weten". Smidje Verholen had dus geen keus en ver viel in een broeierig zwijger^ Hij gaf zijn ogen echter goed de kost en op een gegeven ogenblik herkende hij het troosteloze, eenzame landschap. „De Vale Kaledacht hij. „Wat zouden ze daar te zoeken hebben? Bomen groeien er niet, en mensen willen er niet wonen. Het enige, wat er te vinden is, is het slot van roofridder Wolfaert de Roodbaert, Maar dat staat al eeuwen leeg". En toch was dat nu juist de plek, die Kille Klans ky voor zijn duister bedrijf had uitgekozen. Hoog op de rotsen lag dat roofslot daar, spookachtig verlicht door een bleke maanZonder aarze len reed Klansky op de voorpoort af, waar hij even een teken gaf met zijn koplampen. Blijkbaar had men binnen op zijn komst gerekend, want vrijwel onmiddellijk ging er een luikje open. Een ongunstige tronie werd zichtbaar, en een rauwe stem vroeg: „Alles voor de bakker?" „Opera tie geslaagd, Bulbac", lachte Kille Klansky. „Doe maar gauw open. Ik hèb hem!" AMSTERDAM Gedurende de eer ste helft van het seizoen 1968 - 1969 zal Fons Rademakers verbonden zijn aan de toneelgroep Studio. Hij zal optreden in „The succesfull life of three" van Maria Irene Forners en in het stuk „Racket baby" van Slavomir Mrozek. Beide stukken zullen worden gere gisseerd door Huib Broos. der auspiciën van de beide organisaties voor slechthorenden worden, in aanslui ting aan deze cursus, in geheel Neder land gespreksgroepen georganiseerd, die onder deskundige leiding richting zullen geven op een bijkans volkomen braakliggend terrein van de Nederland se gezondheidszorg. Nadere inlichtingen verstrekt de Dienst Voorlichting en Publiciteit der Nederlandse Vereniging voor Slechtho renden, 2e Const. Huygensstraat 73, Amsterdam-13, tel. 020-84916 resp. 020- 89511. Op donderdag 22 augustus van 14.20 tot 15.00 uur herdenkt de A.V.R.O. in haar radioprogramma het feit, dat de Nederlandse dichter van minnepoëzie, realistische en humoristische kluchten en blijspelen, Gerbrand Adriaensz Bredero, 350 jaar geleden is overleden. Jan van Herpen; hoofd van de afde ling Gesproken Woord van deze omroep vereniging, zal een vraaggesprek hebben met professor dr. G. Stuiveling, auteur van het boek „Memoriaal van Bredero", dat binnenkort verschijnt. Aan het einde van het programma draagt Anny Schui- tema het gedicht „Breeroo" van H. Marsman voor. Dinsdagavond 20 augustus zendt de K.R.O.-televisie een samenvatting uit van de hoogtepunten van de Finale van het Kinderzangfestival 1968, die op Pinkster-zaterdag, 1 juni jl., in de Sin ger Concertzaal te Laren plaats had. Deze finale werd toen rechtstreeks door de K.R.O.-televisie uitgezonden. In deze finale, waaraan werd meege werkt door leerlingen van de Scapino Dansakademie o.l.v. Karei Poons, kwa men uit de St. Annaschool te Hilversum, O.L.Vr. van Lourdesschool te Rotter dam, Helenaschool te Nijmegen, Pensio naat St. Louis Weert, de Bernadette- school Den Bosch en de Angelaschool uit Echt. De finale werd gepresenteerd door Ineke Kuit en Wim Quint De koren werden begeleid door een combo o.l.v. HarryBannink. Huijsman, Jacob Roden, Gerard Rükert. Carel Swagerman, Anton Trommelen, Max van Weegberg en Peter van Zon. Decor- en kostuumontwerpers (in al fabetische volgorde): Heinz Dahm (Saar- brücken); Walter Gondolf (Hannover), Ingeborg Kettner (Gelschenkirchen)Gé Madern en Harry Wich. Regisseurs (in alfabetische volgorde): Jean-Paul Franssens, Reinhard Leh- mann (Hannover); Hermann Wedekind (Saarbrücken) en Ulrich Wenk (Ham burg). Een brand in Sint Oedenrode heeft gisternacht voor meer dan twee ton schade aangericht. Een café en een aangrenzende drogisterij werden geheel verwoest. De brand is vermoedelijk ont staan door een weggegooide brandend^ sigaret. ROTTERDAM De fondsen beno digd voor het uitbreidingsprogramma heeft de NV Rotterdam-Rijn Pijplei ding-Maatschappij (opgericht in 1958) gedeeltelijk verkregen door vergroting van het aandelenkapitaal (thans groot f 70 miljoen waarvan geplaatst f 60 miljoen, waarop gestort f 36 miljoen), gedeeltelijk door de uitgifte van obliga ties (thans uitstaande totaal f 186,3 mil joen) en door 't sluiten van onderhand se leningen (totaal uitstaande f 46 mil joen). Voor Nederlandse belastingen over de winst zijn als gevolg van de investeringsaftrek, die de vennootschap geniet, geen voorzieningen getroffen. De onderhandelingen met het ministerie van Financiën van de staat Nord-Rhein Westfalen hebben tot het resultaat ge leid, dat de nv geen belasting behoeft te betalen over winst en vermogen in Duitsland over de jaren t/m 1966. Met ingang van 1967 is de nv aan belasting in Duitsland onderhevig. Voorzieningen voor Duitse belastingen zijn in, de hui dige jaarrekening getroffen. In 1967 werd 14,7 miljoen ton ruwe 'olie (v.j. 11,7 miljoen) naar Duitsland verpompt, een verhoging der activiteit met 26 pet. De hiermee overeenkomen de vervoersprestatie bedroeg 3.761 mil joen ton kilometer (v.j. 2.939 miljoen). In 1968 komt de meest moderne lekop- sporingsapparatuur ter beschikking. De vervoersopbrengsten zijn toegenomen van f 26,4 miljoen tot f 32,6 miljoen, en de netto-winst is verbeterd van f 1,8 miljoen tot f 4,0 miljoen. Bedrijfskosten zijn opgelopen van f 8,0 miljoen tot 10,2 miljoen. Het dividend wordt ver hoogd van 8Vt pet. tot negen pet. Aan deelhouders zijn thans Shell Petroleum Den Haag 40 pet., Gelsenberg Rotter dam en Mobil Oil Rotterdam elk 20 pet.. Chevron Oil Europe-New York en Texeco Operations Europe-New Yor' elk tien pet. ROTTERDAM Naar de directie van automobiel-industrie „Rotterdam" meedeelt heeft de vennootschap over het eerste halfjaar van 1968 een bevre digende winst behaald. De bedrijven hebben de landelijke stijging in de ver koop van automobielen ten volle kunnen volgen. Het komt de directie voor dat, onvoorziene omstandigheden voorbe houden, over 1968 een winst zal kunnen worden geboekt, welke ten minste ge lijk zal zijn aan het resultaat behaal over 1967.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2