Weer overlapt
„Opera Forum": zowel
Moussorgsky als léhar
„Kijk eens wat ik zeg"
Teleac-cursus spraak afzien
Jongerenpaspoort
TV-musical
Programma komend seizoen
Fons Rademakers
bij „Studio"
Bredero-herdenking
donderdag op radio
Uitzending van het
Kinderzangfestival
FINANCIËLE
NOTITIES
VANAVOND
MORGEN
Smidje Verholen
en de
knop-mutator
Meer ruwe olie
verpompt naar
West-Duitsland
Winst bevredigend
bij A.I.R.
DE
M UUR
STORT
PILOOT STORM
TEKKO TAKS
TELEVISIE
T.V. LAN
mSöaMg
ROTTERDAM-RIJN
PIJPLEIDING:
_yina 2
MAANDAG 19 AUGUSTUS 196,
Op dat petieterig stukje stromend wa
ter vochten zij nog en verdrongen el
kaar en duwden en stoten elkaar en
beschoten elkaar met hun kleine ka
nonnen, en gingen toch allen naar
één doel en één einde. En ik vroeg
mij af: maar hoe dan? En waartoe
den? Is dat dan alles, dat kleine stuk
je snel stromen van zoveel kleins op
de hele eeuwigheid? Toen zag ik dat
ergens Licht was, groter Licht, geen
klein wakkelend fosforscheepje, dat
ginds tegen rotsen slaat en uiteen
breekt door het water overspoeld.
Toen zag ik, dat er bootjes waren
die de grote stroom verlieten en volg
den waar het Licht hen riep en ik
moest mee, of ik al dan niet wilde.
Het water was kouder, maar dat deer
de niet, en de stroom was smaller,
maar dat zag je niet en het ging
langs watervallen en bochten, terwijl
in de verte het tieren en razen op de
grote rivier aldoor zachter werd. en
al meer scheepjes sloten zich bij ons
aan, en nu kon ik duidelijjk zien, dat
wij mensen waren en dat eigenlijk al
les heel gewoon was, behalve dat wij
niet meer los konden komen van het
Licht, dat riep. Er stond een berg
over de stroom, maar het Licht kon
die verzengen en er waren dichte
poorten, die opengingen voor het
Licht. Toen zat ik weer daarboven
en zag het alles onder mij door trek
ken en ik kreeg een onweerstaanbaar
verlangen het Licht nog verder te vol
gen tot waar de horizon opklaarde
en de stralende dag door de wolken
brak, en waar het Licht de ogen in
heerlijkheid verblindt. Nog niet, zei
een stem, nog niet, maar laat je
leiden. Toen kwam er een hand
op mijn schouder, als de hand van
vader. Vader..., stamelde ik
vader, ben jij het? Maar de stilte
zei: Zie naar de horizont. O
lieveling, die laaide op met wel dui
zend vlammen en de wolken straalden
als poorten van Licht, zodat ik mijn
ogen moest neerslaan en mijn han
den voor mijn gezicht drukken om
niet te vergaan in heerlijkheid en
toen werd ik wakker, ik zag jouw
ogen, lief en lichtend boven de mijne
en daarin vond ik een weerglans
van de duizend vlammen van het
Licht.
De stilte sloop op tere voeten door
de kamer. Freek voelde Noldies li
chaam trillen tegen het zijne. Lief
ste, fluisterde hij, liefste, wij, stra
len aan de Godszon, zo arm, petiete
rig en krom, zo boos en donker en
half uitgeblust, maar toch allen met
een vonk van eeuwigheden toegerust.
Noldie, liefste...
Freek... Zij kroop dieper in zijn
arm voelde zijn hart warm en levend
kloppen in zijn borst. Wat betekent
dit alles jongen, ik voel het zo goed,
maar vind de woorden niet.
Ik heb er lang over gedacht om
dat precies te weten, zei hij ernstig,
maar ik geloof, dat het dit is, dat
wij hier op aarde het Licht moeten
zoeken, en Het volgen, overal, dat
wij moeten gehoorzamen aan de Lei
ding in ons leven, uitzien naar de wen
ken, die wij vaak genoeg krijgen,
maar niet opmerken of veinzen
niet op te merken, omdat het ons ge
makkelijker valt ze niet te gehoorza
men. En dan, Nol, weet je wat mij
hoe langer hoe duidelijker wordt, de
grote levenswaarheid van de woorden
van Jezus: „Al wat gij op aarde bin
den zult, zal in de hemel gebonden
wezen en al wat gij op de aarde ont
binden zult, zal in de hemel ontbon
den wezen". Dat geldt dus voor het
grote en voor het kleine, voor alles.
O Noldie, dat wij elkaar hebben ge
vonden. En dat die binding in eeuwig
heid zal duren als je maar niet
bang bent om te volgen, en op te vol
gen, als je het talent maar niet be
graaft om het net zo weer te geven
als je het ontvangen hebt.
Freek, vroeg zij zacht na een kor
te poos, waaron schrijf jij nooit
iets op? Jij schildert immers met
woorden, dat is toch hetzelfde of ik
het met kleurren doe. Waarom schrijf
je niet op, wat tot je komt, je dro
men, je gedachten?
Hij aarzelde. Ik durf niet, Nol,
ik ben bang voor de afwijking, voor
wekelijkheid, voor... ja, ik weet niet
waartoe het zou voeren.
Bijna driftig schudde Noldie haar
korte lokken, schoof wat hoger in zijn
arm en keek hem aan. Wat een
onzin, zei ze, omdat je stiefvader
dat eens tegen je heeft gezegd en om
dat je vroeger een onevenwichtige
jongen was, niet rijp voor alles wat
zich aan hem opdrong? Hoor eens,
lieverd, ik zal je wat zeggen: je hebt
je blind gestaard op schilderen, om
dat je vader schilder was. Dit heeft
je in de weg gestaan om heel nor
maal een andere uitweg voor je in
spiratie te zoeken of liever: je inspi
ratie haar zin te geven en te gaan
schrijven. Jij met je struisvogelpoli
tiek! Dacht je soms, dat met je mooie-
woorden-mij-inspireren niet al even
ver-weg-zijn betekent van jouw stand
punt bezien, als dat je het met een
pen of een schrijfmachine op papier
bracht? Nee .Freekie, je was op het
punt te verwekelijken toen je niet
schreef en alleen maar kwijnde
naar het onbekende dat op twee be
nen heel gezellig naast je rondwandel
de. Je hebt op bergen en in dalen
gezocht, langs heg en steg, terwijl de
schat begraven lag in je eigen tuin.
O jij lieve domme jongen, wat ben
je toch een kind! Nü heb je iets te
zeggen, ik weet zeker, dat jij iets te
zeggen hebt. Denk aan het verhaal
van de schat in de akker, de gelijke
nis van het verstopte talent, dat zijn
waarde verloor. Jijzelf bent bezig een
talent te verstoppen. En je vergeet
dat wat dan mogelijk een gevaar voor
te grote vergeestelijking kon mee
brengen toen je nog een kind was, nu
heel iets anders is nu je tot rust bent
gekomen. Sta toch eindelijk eens een
beetje eerlijk en reëel tegenover je
zelf. Laat de beelden die je ziet, de
woorden die je hoort, zich ordenen
en schrijf dan, schrijf!
Rechtop zat zij in bed, bewoog in
wanhoop de kleine handen en lachte.
Hij lachte nu ook, trok haar weer tot
zich neer.
Het is niet zo erg met me als jij
wel denkt, Nol. Ik beloof je: ik zal
alles gaan opschrijven voor mijn Mu
ze zo kwaad wordt dat ze de deur uit
loopt. De sprekende film zoals ik het
maar zal noemen, dat, wat zich de
laatste tijd al sterker aan mij voor
deed, heb ik al lang geknipt, geplakt,
en weer geknipt en geplakt. Het is
werkelijk een aaneengesloten geheel
geworden, dat ilc je met mijn ogen
toe en open nauwkeurig vertellen kan
en dat zal ik ook wel doen, an
ders heb je toch geen rust, maar...
ik word nooit beroepsschrijver. Ik be
doel dat ik nooit gedwongen wil kun
nen worden om te schrijven omdat
ik voor jou en voor mezelf voor eten
zorgen moet. Ik zal schrijven, wan
neer en als ik daartoe geroepen word,
maar mijn werk bij Ries moet mij
ervoor behoeden er broodschrijverij
van te gaan maken. Neem je die
voorwaarde aan, gesteld dat het wer
kelijk zou lukken?
Noldie trok een pruimemondje.
Voorlopig... ja, Freekie, het hangt er
nu alleen maar van af hoever je het
zonder broodschrijverij zult weten te
schoppen.
Nu wordt het al te mooi, viel hij
quasi boos uit, je bent de buit al
aan het verdelen en de roem aan het
beleven voor de boeken nog geschre
ven zijn! Straks maak ik zoveel fou
ten en schrijf ik zulke onzin op, dat
geeneen uitgever er iets van wil we
ten.
O nee, zei Noldie, dat weet ik
wel beter. En dat moet je trouwens
aan mij overlaten, je hebt niet voor
niets een vrouw van naam.
Pff, blies hij, zeg maar liever:,
kwajongen!
En nu ga je meteen slagen, onder
brak Noldie hun gezellige kibbelarij,
anders ben je morgen weer dood
moe.
(Wordt vervolgd)
3893. Commandant Kawal had een mannetje met 'n
verrekijker op de top van een der wachttorens gezet,
met de opdracht iedere verdachte beweging in het
kamp der Antax te rapporteren en vooral het doen en
laten van de oude Chef te volgen. Deze werd er na
melijk van verdacht, dat hij in 't geheim tegen het
bestaande regime werkte en dat nog wel samen met
verscheidene hooggeplaatste Ndola. Kawal wist dat dit
Ramad als een doorn in het vlees stak en nu hoopte
hij door een handige zet het complot op te rollen en
daarmee zichzelf weer op het paard te helpen. Toen de
uitkijk op de toren dan ook meldde, dat de Chef in ge
zelschap van de uitgewezen blanke vreemdeling de An-
tax-post verliet, nam hij vlug de verrekijker ter hand
om te zien wat de patriarch in zijn schild voerde. De
bomen onttrokken het tweetal spoedig aan zijn blik en
daarom zond hij het meteen een sluippatrouille ach
terna
„Pappa, mag ik vanavond naar „Zes
kamp" kijken?", hoorde ik zaterdag
middag een meisje van tien vragen.
„Geen sprake van", antwoordde haar
vader, die, evenals ik, wellicht tot de
genen behoort die zich niet kunnn
voorstellen dat een groot aantal vol
wassen tv-kijkers met deze NCRV-se-
rie meeleeft alsof het een Europa Cup
wedstrijd van Ajax betreft. Alleen voor
een percentage inwoners van de deel
nemende plaatsen schuilt er naar mijn
mening een reden tot enthousiasme in.
Maar ik kan het natuurlijk mis heb
ben. In ieder geval leek het me wel on
juist, dat twee „massa-programma's"
als „Zeskamp" en „Voor de vuist weg"
elkaar overlapten, of liever: dat „Zes
kamp" „Voor de vuist weg" min of
meer omhelsde, want zowel voor als
na Duys en zijn gasten zagen we Aal
ten en Halle nog op de beeldbuis. Ik
koos voor „de Vuist", waarin Willem
een partijtje tafeltennis met Tom Ok-
ker (een soort Wimbleduyskampioen-
schappen dus) en waarin opmerkelijk
veel artistieke onderwerpen werden be
handeld: Mieke Telkamp, Bert van der
Linden, M. C. Escher, Greetje Kauf-
feld en niet te vergeten de plannen van
de Stichting Nieuw Wereldrecord,
waarmee Louis van Gasteren en Theo
Kley voor een pakkende, maar niet
erg duidelijke uitsmijter zorgden. Niet
erg duidelijk, omdat velen zich zullen
hebben afgevraagd, of zij het te berde
gebrachte nu wel of niet serieus heb
ben moeten nemen, ondanks de om
schrijving „bloedserieus, maar wel
met humor".
IKOR en CVK kwamen zondagavond
met een als „vrij zacht" aangekondig
de Amerikaanse satire over de super-
bijbelprodukties: „Wil de echte Chris
tus nü opstaan?" Voor de goede ver
staander was het inderdaad duidelijk
dat hier niet de bijbel, maar de mens
die er mee omsolt op de hak werd ge
nomen. Het beste fragment was vol
gens mij het slot, de opmerking van
het meisje over de laatste gegadigde:
„Hij zag er te joods uit".
Het hoogtepunt van de zondagavond
werd gevormd door de documentaire
over het Duitsland van na de tweede
wereldoorlog, die door de KRO werd
uitgezonden. Even uitstekend als vaak
schokkend filmmateriaal was er in
ruime mate in verwerkt. Ik liet deze
uitzending omstreeks half tien in de
steek voor de finale van het jazz-con-
cours in Loosdrecht, die heel wat meer
kwaliteit bevatte dan de ruim een
week geleden eveneens door de VARA
uitgezonden finale van het in Loos
drecht gehouden Cabaret der Onbeken
den. In alle drie de genres (oude stijl,
modern en avant-garde) werd over het
algemeen geïnspireerd gemusiceerd,
al zat er nog aanzienlijk veel traditio
nele invloed in het spel van de avant-
gardisten en waren de namen van di
verse finalisten niet of nauwelijks te
verstaan, doordat Coen Serré met zijn
aankondiging van het volgende num
mer meestal niet wachtte totdat het
applaus voor het vorige geheel was
verklonken. J. v.d. K.
Met ingang van het nieuwe seizoen
zal het Cultureel Jongeren Paspoort
overal in het land geldig zijn. Bezitters
van dit culturele reductie-document
kunnen dan nagenoeg overal in Neder-
Jand tegen vaak sterk verminderde prij
zen gemiddeld ongeveer vijftig pro
cent toneelvoorstellingen, concerten,
•balletten,*^ 'baretvoorstellingen en ten
toonstellingen bezoeken.
Tot alle rijksmusea geeft het Cultu
reel Jongeren Paspoort gratis toegang.
De meeste andere musea doen hetzelf
de of geven een reductie
Ongeveer 35 plaatsen in Nederland
geven op het ogenblik een CJP uit,
waarvan ruim 100.000 jongeren in de
leeftijd van 15 tot en met 22 jaar ge
bruik maken.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.25
Ik verbind u door.:., praatje. 18.30
Stereo: A la carte: tafelmuziek. 19.30
Nws. 19.35 RVU: Beeld-Klank-Vorm,
door Tom Hoogland. NRU: 20.05 Wie
schrijft die blijft, een ontmoeting met
Nederlandse (tekst)schrijvers. 20.30
Gamma van Alpha en Beta: een pro
gramma over recente vorderingen in
de wetenschap. 21.30 Een man in Bo
gota..., documentaire over de zwer
vende kinderen in Colombia's hoofd
stad. 22.00 Jazz in actie: jazzkwintet
22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojour
naal. NRU: 22.55 Stereo: Metro's
Midnight Music: gevarieerd muziek
programma. 23.55-24.00.
HILVERSUM II
18.10 Stereo: Lichte koorzang (gr.).
18.30 Nws. en weerpraatje. 18.46 Ac
tualiteiten. 19.00 Stereo: Lichte gram-
mofoonmuziek. 20.30 Het grote po
dium: Holland Festival 1968: NCRV-
vocaal ensemble: klassieke en moder
ne liederen. 21.30 Stereo: Lichte gram-
mofoonmuziek. 22.15 Literama: radio
kroniek over boeken, schrijvers en to
neel. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden
king. 23.00 Stereo: Viool en piano
(opn): klassieke muziek. 23.30 Voor
dracht van gedichten. 23.55-24.00 Nws.
17.30.
NEDERLAND I
NTS: 18.50 Barend de Beer 19.00
Journaal. IKOR-CVK-RKK: 19.06
Kenmerk: de wekelijkse informatieru
briek over kerk en samenle
ving. AVRO: 19.31 Sportpanorama.
NTS: 20.00 Journaal en weerover-
zicht. AVRO: 20.20 AVRO's Televi-
zier. 20.45 In kleur: De High Chapar
ral, TV-feuilleton. 21.35 Gevechtssector
Verdun: documentaire film. NTS:
22.20-22.25 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 18.50 Barend de Beer. 19.00
Journaal. NCRV: 19.03 In kleur: Het
leven begint bij honderd, TV-feuilleton
uit de serie The second hundred years.
19.28 In kleur: Sigaretten: Tsjechische
tekenfilm. 19.35 Tom Jones Show.
NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Po
litiemuseum: Kaliber 9, TV-thriller.
21.35 Wadway, filmreportage over het
kleine boerderijendorp ,ten westen van
Hoorn. 22.05 Samenzang in Katwijk.
22.20-22.25 Journaal.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Li. gr.muz. VPRO: 7.54 Deze dag.
AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal.
8.20 Li. gr.muz. (8.30-8.33 De groente
man). 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00
Uitgebreide rep. of herh. NRU-progr.
9.35 Waterstanden. 9.40 Muz. uit de
Middeleeuwen en Renaissance. AVRO:
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids
vitaminen (gr.). (11.00-11.02 Nws.).
Vorig jaar ging in Brussel het toneel
stuk „Alexander Posthuum" in premiè
re. Het succes van de reeks opvoerin
gen, die op de première volgde was
groot. Dat was een van de redenen
waarom de BRT er toe overging het
stuk voor de televisie te laten bewer
ken. De KRO-televisie zendt morgen
avond deze bewerking via Nederland I
uit.
De hoofdfiguur van deze „musical
show" is een zekere Alexander, ge
speeld door Jef Cassiers (bekend uit de
serie Johan en de Alverman, en van
het duo de Woodpeckers).
11.55 Beursberichten. 12.00 Festival van
Helsinki 1968: The New York Chamber
Soloist (opn.): moderne muz. 12.26 Med.
voor land- en tuinbouw. 12.29 Over
heidsvoorlichting:Uitzending voor de
landbouw. 12.39 Sportrevue. 13.00 Nws.
13.11 Radiojournaal. NRU: 13.30 De
lichte Muze belicht (opn.). 14.30 Ros
trum of Composers: Les deux ba-
vards, kameropera van Marcel Quinet
(opn.) AVRO: 15.00 Stereo: Itali
aans operaconcert (gr.). 16.00 Nws.
16.02 Stereo: Het Residentie Orkest:
moderne muz. 17.00 De zingende bou
gie: gev. pl.progr. voor automobilisten.
17.55 SOS-berichten.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Klassieke gr.muz.
7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo: Klas
sieke gr.muz. 8.00 Nws. 8.11 Gewijde
muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Toeringclub:
vakantietips. 8.45 Stereo: Li. gr.muz.
9.30 Stereo: Rotterdams filharmonisch
orkest (gr.): klassieke muz. .10.00
Theologische Etherleerging. 10.35 So
praan en piano: moderne liederen. 11.00
Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Med.
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gev.
progr. (12.22 Wij van het land; 12.26
Med. tb.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nws.; 12.41 Act. 13.00 Raden maar...)
14.05 Stereo: Musiësta: licht muz.progr.
13.00 Pizzicato: muzikaal middag-ma
gazine. 17.00 Overheidsvoorlichting:
Nws. uit de Nederlandse Antillen.
Spreker: Henk Dennert 17.10 Voor de
kinderen.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor
de pep: licht pl.progr. (Om 10.00 Nws).
11.00 Nws. 11.03 Pow-Pow: licht pl.
progr. 12.00 Nws. 12.03 Zorro: tiener-
progr. 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: gev.
pl.progr. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03
Er - Jee - Em - Drie. 16.00 Nws. 16.03-
18.00 Mix: licht pl.progr. (17.00 Nws.).
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (he.
van de vorige avond) 10.20 Sport.
Der verzauberte Park: dansfantas.
11.20 Frau an Bord: filmreportaf.
12.00-13.30 Actualiteitenkroniek. 16.4i
Tournaal. 16.45 Herr Tschang kocht
chinesisch: TV-serie. 16.55 Mit dem
Zeichenblock durch Paraguay. 17.25
Unser Heim: woninginrichtings-ideeën.
17.45 Kleur: Televisionen: teken-truc-
film. 18.00 Journaal. (Regionaal pro
gramma NDR: 18.05 Actualiteiten.
18.19 Sportjournaal. 18.53 Zandmanne
tje. 19.00 Actualiteiten. 19.26 Privatde-
tektivin Honey West: TV-film. 1959
Programma-overzicht. WDR: 18.05
kleur: Atom-Anton, die Superameise:
Dotzilla: TV-fiLm, aansluitend: Kleur:
Winnie, das Hexchen: der Spion In
Eimer: TV-film (herhaling) 18.20
Kleur: Weekoverzicht. 18.25 Goeden
avond. 18.30 Hier und Heute: journaal.
19.10 Kleur: Unbekannte Welt: TV-
film. 19.40 Kleur: Dr. Kildare: TV-
film). 20.00 Journaal en weerbericht.
20.15 Report München: filmreportage.
21.00 La belle époque: amusements
programma. 21.45 Irland traumt nicht
mehr: filmreportage. 22.35 Journaal,
commentaar en weerbericht. 22.55 U1-
mer Ergebnisse: filmdocumentaire.
DUITSLAND II
17.45 Nws. en weerbericht. 17.50 Die
Drehscheibe: actualiteiten en muziek.
18.15 Das verlassene Dorf: TV-film.
18.50 Fürst Ulrich: poppenspel. 1927.
Weerbericht. 19.30 Nws. en actualitei
ten. 20.00 Dagboek uit de katholieke
kerk. 20.15 Bleibt Design ein Fremd-
wort?: reportage. Aansluitend: Nws.
21.00 Hotel Adlon: Duitse speelfilm
(niet geschikt voor jeugdige kijkers).
22.35 Nws., weerbericht en actualitei
ten.
Opera Forum brengt het komende
seizoen drie opera's en een operette.
De opera's zyn ,JDie Schule der Frauen"
van Rolf Liebermann (gebaseerd op
„L'école des femmes" van Molière),
„Boris Goedonof" van Modeste Moes-
sorgsky en „La Forza dei destino" van
Giuseppe Verdi. Van Franz Lehar wordt
de bekende operette „Die lustige Witwe
opgevoerd.
Het tableau de la troupe ziet er als
volgt uit:
Gustav Fülleborn: artistiek directeur;
Chris Burgers: algemeen directeur; Hel-
muth Wünnenberg: eerste dirigent; Hans
van den Hombergh: dirigent en koor
directeur; Frits Kox: dirigent en solo-
repetitor; Rudolf -Heise: solorepetitor;
Sybe D. Riedstra: solorepetitor; Jeaan-
Paul Franssens: assistent-regisseur; Jo
hanna Zuiver: choreografe; Jack Bow:
choreograaf.
Solisten (in alfabetische volgorde):
Annie Delorie, Cora van Doesburg, An
neke van der Graaf, Joke Knaap, Maria
Kroes, Maria von Nemessani, Germaine
Stordiau, Frans Boek, Bert Bijnen, An
ton Eldering, Harry France, Gerard
Groot, Johan van Haagen, Antoon
13. Waar al die vechtlustige inboorlingen opeens van
daan gekomen waren zou altijd wel een raadsel blij
ven. Even te voren was alles nog stil en rustig en waar
niemand een levende ziel had kunnen ontdekken, we
melde het nu van dreigend schreeuwende gestalten.
Zonder voorafgaande waarschuwing zonden de oor
logszuchtige schreeuwers hun pijlen en assegaaien
naar de kleine jachtexpeditie, die verdeeld over twee
nietige vaartuigjes tamelijk dicht langs de oever voer.
„Dekken!" schreeuwde Sir Patrick, die wel voor he
ter vuren gestaan had, en hij liet zich pardoes achter
d% grote schilden vallen die achter tegen de boot hin
gen. „En als de weerlicht doorroeien" Tekko kon
zijn nieuwsgierigheid echter niet bedwingen, sloeg de
raad van zijn vriend in de wind en stak zijn hoofd
boven de veiligheidsschilden uit. „Zzzzzzip" Dat kostte
hem bijna het leven. Een grote assegaai suis
de recht op hem aan, rukte de mooie nieuwe tropen
helm van zijn hoofd en boorde er een flink gat in.
En alsof dat nog niet genoeg was om van te schrikken,
sloeg de punt van het wapen, toen Tekko van angst
een luchtsprong maakte, precies in het hout onder de
grendel van zijn geweer.
„Het medium televisie heeft ons niet
geconfronteerd met de macht van de
kijker, maar veeleer met de afhanke
lijkheid van de kijker.
Voor een goede waardering van de
presentatie is hij immers afhankelijk
van de scherpe accentuering van de si
tuaties en nog meer van de close-ups
van het gezicht van de televisie-spre
kers en acteurs. Als de presentatie te
weinig gezicht vertoont, hoort de kfjker
al een stuk minder. En zo komen we
aan de waarheid, dat goed horen groten
deels een functie is van goed zien. Zien
spreken is horen spreken.
En als dit reeds voor goedhorende
kijkers een feit' is, hoeveel te meer
klemt dit probleem niet voor de 300.000
Nederlandse slechthorende en doven en
voor de ettelijke honderdduizenden, die
dag in, dag uit een goed contact met
hen willen leggen en houden. Maar
eenvoudig niet weten HOE
De teleac-cursus „Kijk eens wat ik
zeg", mede tot stand gekomen op ini
tiatief en medewerking van de Neder
landse Vereniging voor Slechthorenden
en de Stichting tot bevordering van de
belangen van katholieke slechthoren-
1013. „Waar breng je me heen?" gromde smid-
je Verholen. „Dat zult U wel zien", antwoord
de Killy Klansky., die de Pegsof 63 bekwaam be
stuurde. „Wie ben je en wat moet je van me?"
vroeg de smid weer. „Zult U wel zien", klonk
weer uit Klanksky's mond. „Je bent een vreem
deling, hè?" knarsetandde de smid. „Zeg op, wie
ben je? Waar kom je vandaan? En wat moet je
van me" „U praat een beetje te veel, meneer
Verholen", zei Kille Klansky, die een keurige
opvoeding had genoten en dus altijd netjes met
twee woorden sprak. „U moet nu écht zwijgen,
den, behandelt één der meest verwaar
loosde aspecten van de Nederlandse ge
zondheidszorg.
Van overwegend belang is, dat deze
cursus voor de richting, waarin de re
validatie van slechthorenden en doven
zich beweegt, mede-bepalend is. Door
middel van speel-scènes wordt de tot
standkoming en opbouw van de men
selijke relaties behandeld. Een bij uit
stek doeltreffend middel om de veelge-
signaleerde eenzaamheid van de slecht
horenden en doven op te heffen. En
daarna komt het gesprek, dat als het
ware de vonk vormt, die het leven van
de auditief-gehandicapten op gang
brengt.
Onmiddellijk na deze „sketches"
komt de analysering van het spraakaf-
zien of populair gezegd de lipleeslessen,
die door praktische wenken begeleid,
de stof gemakkelijk toegankelijk ma
ken.
En tenslotte de samenvatting hoe ge-
brekkig-horenden en doven door een
scherpe waarneming van de gegeven
situaties en de beheersing van het
spraakafzien van de mond, toch tot een
vrijwel volledig maatschappij-beeld
kunnen komen. Voor slechthorenden,
die een hoortoestel gebruiken, zal het
beheersen van de techniek van het lip-
lezen de auditieve waarneming perfec
tioneren.
Behalve voor de slechthorenden en
doven vormt deze teleac-cursus een
conditio sine qua non voor de ouders
van auditief-gehandidapte kinderen,
voor familieleden en kennissen van do
ven en slechthorenden en zeker in de
ruimste zin genomen voor degenen, die
een taak vervullen op het gebied der
gezondheidszorg, onderwijs en maat
schappelijke hulpverlening.
Door storting van f 6,80 op postgiro
rekening 544232 t.n.v. Teleac te Delft
met vermelding van „liplezen" kan men
aan deze cursus deelnemen. Mede on-
want anders tik ik U even op de punt van de sche
del. Ik ben erg handig met de kolf van mijn re
volver, ziet U? U moet het dus zelf maar weten".
Smidje Verholen had dus geen keus en ver
viel in een broeierig zwijger^ Hij gaf zijn ogen
echter goed de kost en op een gegeven ogenblik
herkende hij het troosteloze, eenzame landschap.
„De Vale Kaledacht hij. „Wat zouden ze
daar te zoeken hebben? Bomen groeien er niet,
en mensen willen er niet wonen. Het enige, wat
er te vinden is, is het slot van roofridder Wolfaert
de Roodbaert, Maar dat staat al eeuwen leeg".
En toch was dat nu juist de plek, die Kille Klans
ky voor zijn duister bedrijf had uitgekozen. Hoog
op de rotsen lag dat roofslot daar, spookachtig
verlicht door een bleke maanZonder aarze
len reed Klansky op de voorpoort af, waar hij
even een teken gaf met zijn koplampen. Blijkbaar
had men binnen op zijn komst gerekend, want
vrijwel onmiddellijk ging er een luikje open. Een
ongunstige tronie werd zichtbaar, en een rauwe
stem vroeg: „Alles voor de bakker?" „Opera
tie geslaagd, Bulbac", lachte Kille Klansky. „Doe
maar gauw open. Ik hèb hem!"
AMSTERDAM Gedurende de eer
ste helft van het seizoen 1968 - 1969 zal
Fons Rademakers verbonden zijn aan
de toneelgroep Studio. Hij zal optreden
in „The succesfull life of three" van
Maria Irene Forners en in het stuk
„Racket baby" van Slavomir Mrozek.
Beide stukken zullen worden gere
gisseerd door Huib Broos.
der auspiciën van de beide organisaties
voor slechthorenden worden, in aanslui
ting aan deze cursus, in geheel Neder
land gespreksgroepen georganiseerd,
die onder deskundige leiding richting
zullen geven op een bijkans volkomen
braakliggend terrein van de Nederland
se gezondheidszorg.
Nadere inlichtingen verstrekt de
Dienst Voorlichting en Publiciteit der
Nederlandse Vereniging voor Slechtho
renden, 2e Const. Huygensstraat 73,
Amsterdam-13, tel. 020-84916 resp. 020-
89511.
Op donderdag 22 augustus van 14.20
tot 15.00 uur herdenkt de A.V.R.O. in
haar radioprogramma het feit, dat de
Nederlandse dichter van minnepoëzie,
realistische en humoristische kluchten
en blijspelen, Gerbrand Adriaensz
Bredero, 350 jaar geleden is overleden.
Jan van Herpen; hoofd van de afde
ling Gesproken Woord van deze omroep
vereniging, zal een vraaggesprek hebben
met professor dr. G. Stuiveling, auteur
van het boek „Memoriaal van Bredero",
dat binnenkort verschijnt. Aan het einde
van het programma draagt Anny Schui-
tema het gedicht „Breeroo" van H.
Marsman voor.
Dinsdagavond 20 augustus zendt de
K.R.O.-televisie een samenvatting uit
van de hoogtepunten van de Finale van
het Kinderzangfestival 1968, die op
Pinkster-zaterdag, 1 juni jl., in de Sin
ger Concertzaal te Laren plaats had.
Deze finale werd toen rechtstreeks door
de K.R.O.-televisie uitgezonden.
In deze finale, waaraan werd meege
werkt door leerlingen van de Scapino
Dansakademie o.l.v. Karei Poons, kwa
men uit de St. Annaschool te Hilversum,
O.L.Vr. van Lourdesschool te Rotter
dam, Helenaschool te Nijmegen, Pensio
naat St. Louis Weert, de Bernadette-
school Den Bosch en de Angelaschool
uit Echt.
De finale werd gepresenteerd door
Ineke Kuit en Wim Quint De koren
werden begeleid door een combo o.l.v.
HarryBannink.
Huijsman, Jacob Roden, Gerard Rükert.
Carel Swagerman, Anton Trommelen,
Max van Weegberg en Peter van Zon.
Decor- en kostuumontwerpers (in al
fabetische volgorde): Heinz Dahm (Saar-
brücken); Walter Gondolf (Hannover),
Ingeborg Kettner (Gelschenkirchen)Gé
Madern en Harry Wich.
Regisseurs (in alfabetische volgorde):
Jean-Paul Franssens, Reinhard Leh-
mann (Hannover); Hermann Wedekind
(Saarbrücken) en Ulrich Wenk (Ham
burg).
Een brand in Sint Oedenrode heeft
gisternacht voor meer dan twee ton
schade aangericht. Een café en een
aangrenzende drogisterij werden geheel
verwoest. De brand is vermoedelijk ont
staan door een weggegooide brandend^
sigaret.
ROTTERDAM De fondsen beno
digd voor het uitbreidingsprogramma
heeft de NV Rotterdam-Rijn Pijplei
ding-Maatschappij (opgericht in 1958)
gedeeltelijk verkregen door vergroting
van het aandelenkapitaal (thans groot
f 70 miljoen waarvan geplaatst f 60
miljoen, waarop gestort f 36 miljoen),
gedeeltelijk door de uitgifte van obliga
ties (thans uitstaande totaal f 186,3 mil
joen) en door 't sluiten van onderhand
se leningen (totaal uitstaande f 46 mil
joen). Voor Nederlandse belastingen
over de winst zijn als gevolg van de
investeringsaftrek, die de vennootschap
geniet, geen voorzieningen getroffen. De
onderhandelingen met het ministerie
van Financiën van de staat Nord-Rhein
Westfalen hebben tot het resultaat ge
leid, dat de nv geen belasting behoeft te
betalen over winst en vermogen in
Duitsland over de jaren t/m 1966. Met
ingang van 1967 is de nv aan belasting
in Duitsland onderhevig. Voorzieningen
voor Duitse belastingen zijn in, de hui
dige jaarrekening getroffen.
In 1967 werd 14,7 miljoen ton ruwe
'olie (v.j. 11,7 miljoen) naar Duitsland
verpompt, een verhoging der activiteit
met 26 pet. De hiermee overeenkomen
de vervoersprestatie bedroeg 3.761 mil
joen ton kilometer (v.j. 2.939 miljoen).
In 1968 komt de meest moderne lekop-
sporingsapparatuur ter beschikking. De
vervoersopbrengsten zijn toegenomen
van f 26,4 miljoen tot f 32,6 miljoen, en
de netto-winst is verbeterd van f 1,8
miljoen tot f 4,0 miljoen. Bedrijfskosten
zijn opgelopen van f 8,0 miljoen tot
10,2 miljoen. Het dividend wordt ver
hoogd van 8Vt pet. tot negen pet. Aan
deelhouders zijn thans Shell Petroleum
Den Haag 40 pet., Gelsenberg Rotter
dam en Mobil Oil Rotterdam elk 20
pet.. Chevron Oil Europe-New York en
Texeco Operations Europe-New Yor'
elk tien pet.
ROTTERDAM Naar de directie
van automobiel-industrie „Rotterdam"
meedeelt heeft de vennootschap over
het eerste halfjaar van 1968 een bevre
digende winst behaald. De bedrijven
hebben de landelijke stijging in de ver
koop van automobielen ten volle kunnen
volgen. Het komt de directie voor dat,
onvoorziene omstandigheden voorbe
houden, over 1968 een winst zal kunnen
worden geboekt, welke ten minste ge
lijk zal zijn aan het resultaat behaal
over 1967.