Turkse vrouwen hadden
nog geen stempel...
Verschil van
inzicht in
rassenkwestie
bedreigt synode
Eeuwfeest van
spoorlij n
Leeuwarden-
Heerenveen
Belgen moesten zich
maar zien te redden
Musketiers contra
Candia-zaterdag
Wielophanging
Bij Renault
Nieuw en oud
Meer neus
Hekkesluiler
Autowereld kondigt nieuwe modellen aan
Zweden breekt
sportcontact met
Oosten af
Ambassadetocht
van jongeren
in Den Haag
Meer vraag naar
wasmachines
EXPEDITIE BOON
KLASSE BONTMANTELS
Bij vertrek uit Tsjecho-Slowakije
Haagse jiolitie:
meer hulp van
marechaussees
Reizigers met
kaartverkoop
in treinen
ingenomen
Werkdag
P.T.T.-ers
kwartier korter
Parlementaire
reis naar Polen
gaat niet door
Problemen ontstonden op Schiphol
Man kreeg pak slaag na
ontuchtige handelingen
van Veenendaal naar Utrecht
HEROPENINGSRECLAME
„het mooiste van het mooiste"
MEVR. J. C0LLEWIJN (mannequin)
65.-
Vervolg van pag. 1
Gif mengende dienstbode:
„Ik wilde mevrouw
misselijk maken
Pagina I I
VRIJDAG 23 AUGUSTUS 1968
Simca 1000 met 2 motorversies
Automodellen, die zich op de markt
jarenlang goed hebben gehandhaafd,
worden niet gauw vervangen door iets
nieuws, ook al is de conceptie enigs
zins verouderd. De fabrieken werken ze
desnoods op met nieuwe details en dan
krijgen we „speciale versies", die de
verkoop moeten stimuleren. Zo hebben
Simca en Renault het nu ook weer aan
gepakt. Voor het automobielseizoen
l968-'69 zijn er nieuwe Simca 1000-mo.-
dellen en een snellere uitvoering van
de Renault 8 geïntroduceerd. Beide
Franse fabrieken volgen het voorbeeld
van hun Italiaanse concurrent Fia't, die
onlangs van de 850 een „Special" uit
bracht.
Een paar maanden geleden hebben
we nog een Simca 1000 (met half auto
matische transmissie) getest om eens
te kijken of deze wagen, die er al heel
wat jaren heeft opzitten, met het nieu
were spul nog mee kan doen. De con
clusie was: In vrijwel alle opzichten
nog een actuele auto, waaraan mis
schien enkele dingen zijn te verbeteren,
o.a. de koersvastheid en de besturing,
die nauwkeuriger kon.
Bij de Simca 1000 oplaag 1969 zijn en
kele punten wat gecorrigeerd. De weg-
ligging is stabieler geworden, nadat de
voor- en achterwielophanging waren ge
wijzigd. Op de 1000 is hier het systeem
van de 1200 S coupé toegepast. Ook
staan de achterwielen iets naar bin
nen. Dan is er de 1000 Spécial, die met
een krachtiger motor van 1118 cc 50
pk (DIN) is uitgerust, echter niet van
schijfremmen is voorzien. Waarom de
nieuwe 1100 met frontmotor en voor
wielaandrijving wel en de 1000 Spécial
niet, hoewel dit model volgens opgaaf
van de fabriek goed is voor 140 km/uur?
Verder zijn de wielen van de 1000 wat
groter geworden (13 in plaats van 12
inch). De besturing is nauwkeuriger.
Uiterlijk zijn de vernieuwde Simca's te
herkennen aan de grotere koplampen
en achterlichten. De Spécial heeft ver
scheidene accessoires in standaarduit
voering zoals een sportstuur, korte ver
snellingspook jodiumlampen en een dub
bele uitlaat.
De Simca 1000 wordt in ons land nu
dus uitgebracht in vier uitvoeringen.
De twee goedkoopste typen hebben nog
de 944 cc 42 DIN-pk, die de wagens een
top van 133 km/uur geven. De duurde
re twee versies hebben de 1118 cc 50
pk motor, die afgeleid is van de kracht
bron van de 1100. De top ligt boven 140
km/uur.
De nieuwe Simca 1000 van voren en van achteren gezien.
Renault doet iets dergelijks als Sim
ca en presenteert op de a.s. Parijse
autosalon een nieuw type in de Renault
8/10 serie. Het is de Renault 8 S, die is
uitgerust met de 1.1 liter motor van de
Caravelle S. Dit half sportieve model
wordt uit de produktie genomen. Met de
57 pk motor, die is uitgerust met een
dubbele carburateur, bereikt de 8 S 'n
topsnelheid van ruim 140 km/uur. Aan
de buitenkant is de wagen te herkennen
aan een dubbel stel koplampen (zoals
bij de Gordini-versie), het „S"-embleem
en de kleur, die knalgeel is
Wat de dezer dagen gelanceerde
nieuwe VW 411- betreft, deze wagen ver
schilt technisch nogal wat met de overi
ge Volkswagen-modellen. Aan de bui
tenkant kan men wel zien dat het een
fabrikaat uit Wolfsburg is, maar tal
van karakteristieke VW-details zijn ver
vangen door modernere elementen, die
trouwens in de auto-industrie al jaren
schering en inslag zijn. Op verscheide
ne punten kwam VW immers achter
aan. De oorzaken hiervan liggen meer
op „ideologisch" dan op technisch ge
bied. Bij de ontwikkeling van de 411
heeft de VW-leiding nu veel verbeterd,
maar de luchtgekoelde motor zit nog
steeds achterin.
De VW 411 is geconstrueerd volgens
de nieuwste technische inzichten, zegt
de fabriek. Kennelijk slaat dit op de
inzichten bij VW, want zo nieuw zijn
deze ook weer niet. De achterin staande
motor en de luchtkoeling zijn oude kost.
Hiermee eert VW nog de nagedachte
nis van wijlen Ferdinand Porsche. Voor
een 1.7 liter is het prestatievermogen
tamelijk bescheiden. Hij presteert 68
DIN-pk en de top ligt rond 145 km/uur.
Watergekoelde motoren brengen meer
tot stand, met minder brandstof. Ze zijn
levendiger, ook omdat ze een hogere
compressie kunnen hebben.
Waarom een VW 411 en niet een VW
1700? Dit zou voor iedereen duidelijker
zijn geweest. Volgens onze inlichtingen
duidt het cijfer 4 aan dat het hier gaat
om het vierde model van VW. Het ge
tal 11 houdt verband met het feit, dat
bepaalde constructies (achteras) zijn
overgenomen van de Porsch 911. De
ontwikkelingsafdeling van de firma
Porsche doet namelijk veel voor VW.
Dat de 411 aan hogere gezinseisen
moest voldoen dan de 1600-typen is lo
gisch. Van een middenklasse wagen in
de prijsklasse van de Opel Rekord, Ford
17 M, Peugeot 404 e.d. worden voldoen
de „woongerief" en kofferruimte ver
wacht. Vandaar ook een vierdeurs uit
voering van de 411, wat bij VW nog
nooit werd vertoond. De bagageruimte
onder de voorkap is groter en dieper
gemaakt. Het volume is nu ongeveer
400 dm3. De nieuwe voorasconstructie
nam minder ruimte in beslag en de uit
getrokken neus creëerde meer ruimte.
De overhang 's ongewoon groot, maar
het lange front heeft ook zijn voordelen,
bijvoorbeeld in veiligheidsopzicht. De
benzinetank ligt nu verder naar achte
ren en beter beschermd, maar hij moest
voorin.
Uiterlijk lijkt de 411 op een halve
combinatiev agen in de stijl van de Re
nault 16 en de Simca 1100, maar de ach
terklep geeft alleen toegang tot de mo
torruimte.
Nieuw bij VW althans is de zelfdra
gende carrosserie, die al een vijftien
jaar lang een dominerende plaats in
de automobielbouw inneemt. De voor
wielophanging van het McPherson-ty-
pe, waartoe VW is overgegaan, is reeds
evenlang in zwang. .In plaats van tor
sievering vóór en achter heeft de 411
normale schroefveren, di'ev bètër rij-
comfort geven. De nieuwe achteras, die
ook reeds op de automatische versies
werd toegepast, zorgt voor een betere
koersvastheid en nauwkeuriger wielge-
leiding.
Van de oorspronkelijke constructiede
tails is zoals gezegd niet veel meer heel
gebleven. De VW 411 is fundamenteel
veranderd. Waarom is het nieuwste mo
del nog opgescheept met de staartmo-
tor van de overige typen?
Of moet de 411 als hekkesluiter fun
geren? Wat middenklassewagens aan-
gaét hoeft VW geen gewetensbezwaren
of zakelijke bedenkingen te hebben te
gen een moderne krachtbron op de beste
plaats, al zal dit wat onvoordeliger zijn.
AMSTERDAM Gisteren zijn op
Schiphol vier Turkse vrouwen en een
kind, die voor hereniging met hun in
Nederland werkende mannen uit Tur
kije waren overgekomen, op last van
het ministerie van justitie naar hun
land teruggestuurd.
Ze hadden een stempel in hun pas
poort waaruit blijken moest dat er een
machtiging tot voorlopig verblijf was
verleend door de Nederlandse consul
in Turkije. Deze machtiging was ech
ter niet verleend.
De in Nederland werkende Turken
hadden vier maanden geleden besloten
hun vrouwen over te laten komen. Zij
waren in het bezit van een voor de
overkoms: benodigde woonvergunning
en ook van de andere benodigde stuk
ken.
In het begin van deze maand hadden
ze de woonvergunning naar Turkije ge
stuurd.
Vorige week zaterdag gingen de
vrouwen naar het Nederlandse consu
laat in Istanboel. Daar werd verzekerd
dat alles in orde was. De vrouwen ver
trokken toen zonder stempel naar Ne
derland, waar zij maandagmiddag aan
kwamen.
Bij pascontrole werden zij op Schip
hol door de marechaussee aangehou
den en na een nacht in de marechaus
seekazerne in Badhoevedorp te hebben
doorgebracht gisteren weer terugge
stuurd.
Als zij in Istanboel de stempel heb
ben gekregen kunnen zij weer naar
Nederland komen.
LUNTEREN De Gereformeerde
Oecumenische Synode in Lunteren heeft
gisteren een speciale studiecommissie
aan het werk gezet in een poging on
derlinge schade tussen de aangesloten
kerken, als gevolg van de uiteenlopende
de standpunten over het rassenvraag
stuk, te voorkomen.
Een drie man sterke commissie werd
benoemd nadat de Synode eerst het
minderheidsrapport van de rasscncom-
missie" had verworpen. Hierin werden
voorstellen gedaan voor zeer duidelijke
uitspraken tegen de rassenongelijkheid
en vooral tegen de apartheid in Zuid-
Afrika.
Ook in het rapport van de meerder
heid van de commissie wordt stelling
genomen tegen het rassenonderscheid;
de tegenstanders vrezen echter dat de
formuleringen zoals volgens hen ook
in het verleden is gebeurd door zowel
voor- als tegenstanders kunnen worden
gebruikt om hun gelijk aan te tonen.
Hoewel het minderheidsrapport door
de vergaderende predikanten van gere
formeerde kerken uit de hele wereld
met zestien tegen dertig (geheime)
stemmen werd verworpen, wilde dit niet
zeggen dat de gedachten erin van ta
fel werden geveegd.
De Amerikaanse predikant H. Van-
derkam kwam met een motie waarin
hij voorstelde een studiecommissie te
laten bekijken met het rapport van
de meerderheid uit de rassencommissie
als uitgangspunt welke waardevolle
punten uit het minderheidsrapport kun
nen worden verwerkt in dat van de
meerderheid.
Bijna allemaal stelden de afgevaar
digden zich achter deze motie, daar
mee tegelijk te kennen gevend dat de
Nederlandse professor J. Verkuyl, een
groot voorstander van een ondubbelzin
nige veroordeling van apartheid, vol
gens hen ongelijk had toen hij de ver
gaderende broeders dramatisch voor
hield: „Als het minderheidsrapport
wordt verworpen, springt de synode in
de lucht".
STOCKHOLM Zweden heeft beslo
ten het directe sportcontact met alle
bij het Pact van Warschau aangeslo
ten landen die aan de bezetting van
Tsjecho-Slowakije deelnemen, <te ver
breken. Nadrukkelijk wordt gezegd dat
het alleen om het directe contact met
deze landen gaat zodat Zwedens deel
neming aan de Olympische Spelen in
Mexico daardoor niet wordt beïnvloed.
Gisteren werd de Russische ijs-
hockeyploeg CZK uit Moskou, die het
merendeel van de Russische interna
tionals bevat, meegedeeld dat op haar
-verblijf van 23 augustus tot 6 septem
ber in Zweden geen prijs wordt ge
steld. De Russen kunnen wel thuisblij
ven.
In verband met de politieke toestand
in Oost-Europa heeft de Leeuwarder
handbalclub Hellas '57, die in oktober
een zesdaagse trip naar Polen zou ma
ken deze tournee afgezegd. Men zou
spelen tegen Spartak uit Kattowice dat
vlakbij de Tsjechische grens ligt. Vo
rig jaar waren de mensen uit Zuid-Po
len te gast in Leeuwarden.
In de dagen van de conferentie van
Cierna tekenden vele met Dubcek
c.s. sympathielerende Tsjechen in de
straten van Praag adhesiebetuigingen.
DEN HAAG Meer dan duizend
mensen hebben gisteravond bij de Rus
sische ambassade in Den Haag gepro
testeerd tegen de gebeurtenissen in
Tsjecho-Slowakije. Het Haagse Jonge-
renparlementslid had de demonstratie
georganiseerd.
Eerder had voorzitter Harry Gielen
geprobeerd een protestbrief aan te bie
den bij de Hongaarse ambassade; daar
werd echter niet opengedaan. Bij de
Russische ambassade en later ook bij
de Poolse kreeg de delegatie te horen
dat zij niet goed waren ingelicht.
Bij de Russen werd de delegatie zo
lang aan de praat gehouden dat de de
monstranten rookbommen, stenen en
stokken in de richting van de ambassa
de smeten. „Viva Dubcek" en „Bres-
njef moordenaar" waren de meest ge
hoorde leuzen. De politie hield één jon
gen aan.
Later trok de stoet naar het huis van
de Tsjechoslowaakse ambassadeur Jo
seph Pospisik. Opnieuw daverden de
spreekkoren over de Parkweg. Toen
ambassadeur Pospisik op het bordes
verscheen om Harry Giesen en zijn de
legatie uit te laten, steeg een oorverdo
vend applaus op. Met beide handen bo
ven zijn hoofd dankte hij ontroerd voor
deze hulde- en symphatiebetuiging.
UTRECHT De vraig naar wasma
chines is vorig jaar met sprongen toe
genomen. Vergeleken met 1966, steeg
de afzet in 1967 met maar liefst 42,6
procent.
De belangstelling voor wascentrifu-
ges daarentegen daalde vorig jaar met
62,5 procent. Hieruit blijkt dat steeds
meer combinaties van wasautomaten
en centrifuges worden verkocht. Het
gemeentelijk energiebedrijf van Utrecht
heeft dit uitgerekend.
STEENWIJK De politie in Sfeen-
wijk heeft de veertigjarige veehouder
A. P. uit Blankenham bekeurd wegens
het plegen van ontucht met een twaalf
jarige jongen.
De jongen had zijn beklag gedaan te
genover twee zestienjarige jongens uit
Meppel, die de veehouder een pak
slaag gaven. Toen de politie de vech
tenden had gescheiden, kwam het ver
haal naar voren. De flink toegetakelde
man werd overgebracht naar het poli
tiebureau in Steenwijk, waar hij werd
verhoord.
UTRECHT 1 september is het
honderd jaar geleden dat de spoorlijn
Leeuwarden-Heerenveen werd geopend.
Daardoor werd een directe verbinding
met het Centrum en het Westen van
het land mogelijk. Men kon toen bij
voorbeeld „heel snel" Amsterdam be
reiken: treinreizigers stapten uit in
Steenw^k en gingen vanuit Zwartsluis
verder met de boot naar Amsterdam
Op 1 september 1868 was er zoveel
belangstelling voor de eerste trein op
het nieuwe traject, dat passagiers zelfs
in beestenwagens werden vervoerd.
Leeuwarden was die dag propvol
nieuwsgierigen, die naar de Friese
hoofdstad waren gekomen om de fees-
telijheden ter gelegenheid van de ope
ning van de nieuwe spoorlijn mee te
maken. Er waren naar schatting 20.000
extra belangstellenden, waardoor het
inwonertal van de FHese hoofdstad
was verdubbeld.
De ene spoorlijn tussen Leeuwarden
en Heerenveen beantwoordde geruime
tijd aan de behoefte, want pas in 1929
werd het traject dubbelsporig. In 1952
volgde de elektrificatie.
VERZORGT AL UW ZENDINGEN
niet alle tussengelegen plaatsen met
directe doorverbinding naar de gehele
provincies Utrecht, Gelderland, Nrd.-
en Z.-Holland.
Beleefd aanbevelend
M. BOON
Buurtlaan-W. 15
Adres te Utrecht
U.B.C., Box 87
Telefoon 12351
Telefoon 714444
Tevens ongeregeld vervoer door geheel Nederland
Vracht-taxi-kamerverhuizingen
Kleine vrachten - kleine prijzen
VEELZIJDIGE COLLECTIE
(mode 1868—1969)
De goederen worden geleverd door
Verkoopadres REN.
NACHTEGAALSTRAAT 23 - UTRECHT
P.S. Wij hebben een zeer exclusieve en aller
nieuwste showcollectie
CAMEL-, CASHMERE- en TWEEDMANTELS
(wereldmerk, btjna niet te koop). Ze wor
den reeds ingezet voor
en verder iets hoger en gevarieerder in
prijs.
Het eeuwfeest werdt op 2 september
op bescheiden wijze gevierd. Er rijdt
die dag een extra-trein van Den Haag
naar Leeuwarden. De gasten worden
ontvangen door het gemeentebestuur,
de president-directeur van de N. S.,
ir. J. Lohmann, zal een toespraak hou
den en de Groningse econoom prof. dr.
J. Pen zal een voordracht houden over
de economie van Friesland. Tot de ge
nodigden behoren onder meer de leden
van verschillende vaste Kamercommis
sies, die belangstelling hebben voor het
Noorden.
DEN HAAG De Haagse politie
heeft gisteren een versterking gekregen
van 47 man van de tweede divisie van
de Koninklijke Marechaussee. In totaal
beschikt Den Haag nu over 91 mare
chaussees, die tot taak hebben ambas
sades en hun kanselarijen te bewaken.
Woensdagmiddag had de burgemees
ter van Den Haag, mr. H. M. A. T.
Kolfschoten, met het oog op de gebeur
tenissen in Tsjechoslowakije de divisie
commandant van de marechaussee om
bijstand gevraagd. Die werd hem toege
zegd voor onbepaalde tijd. De 47 man
extra zijn afkomstig uit Noord- en Zuid-
Holland en uit Utrecht.
Woensdag had de Haagse politie voor
de bescherming van de buitenlandse
vertegenwoordigingen 24 eigen mannen
extra opgetrommeld uit surveillance
diensten en van huis.
Wegens bomaanslagen op verscheidene
ambassades waren al eerder zestig ma
rechaussees naar Den Haag gedirigeerd.
Van hen waren er zestien naar hun
onderdelen teruggekeerd. Zij haddeA
acht gebouwen onder hun permanente
bewaking. Er zijn er nu zes bijgekomen.
Daartoe behoren de ambassades van
Rusland, Bulgarije, Polen, Hongarije
en enige kanselarijen.
De Belgische toeristen, die bij Weid-
haus over de grens komen, hebben
veel waardering voor het Nederland
se initiatief. Over hun eigen ambas-
sadestaf zijn ze bijzonder slecht te
spreken. „Ze hebben niets voor ons
gedaan", zeggen ze nijdig. „Het eni
ge, dat we te horen kregen, was dat
iedereen vrij was zijn eigen gang te
gaan. Er werd ons nog bij verteld
dat het wel moeilijk zou zijn Tsjecho-
Slowakije te verlaten omdat alle
grensovergangen gesloten waren".
Een Westduitse studente die haar tra
nen de vrije loop laat kan geen woor
den vinden om de Tsjechoslowaakse
jongeren voor hun moed te prijzen.
„De kinderen", zegt ze, „die arme
kinderen. Ze hadden totaal niets om
mee te vechten en toch sprongen ze
als katten tegen de Russische tanks
om die met hakenkruisen te beklad
den. Ze gooiden stenen en straatvuil
naar de bezetters. Bij het Wenzel-
plein slaagden enkele studenten er
met een paar molotofcocktails een
gepantserd voertuig in vuur en vlam
te zetten. Bij het gebouw van Radio-
Praag waar de relletjes steeds op
nieuw oplaaiden probeerde een Duit
se toerist een foto van de Russen te
maken. Toen deze hem zijn camera
afpakken, ontstond er een handgemeen
met woedende Tsjechoslowaakse jon
geren. De laatsten slaagden er in het
fototoestel te bemachtigen en weer
aan de Duitser terug té geven".
Een Nederlandse bus komt onder de
slagboom door. Er zitten zeker zes
tig landgenoten in, die met opgekropt
gemoed hun ervaringen vertellen.
„Het is verschrikkelijk", herhaalt een
wat oudere vrouw zeker tien keer', al
die tanks die ons tegen hielderv al die
arme mensen met die vertrokken ge
zichten, al die Russische soldaten, die
langs de weg stonden. In Praag heb
ben wildvreemde mensen afscheid
van ons genomen. Het was ontroe
rend", ze snikt het uit, „nooit zal ik
dit vergeten. We werden omarmd, ze
wuifden ons na. Ik had het gevoel of
ze afscheid van de vrijheid namen".
Zeker vijfhonderd Amerikaanse toeris
ten komen lopend de grens over, de
bagage in de hand. Met bussen zijn
ze van Praag naar Weidhaus ge
bracht. Ook zij zijn herhaaldelijk
opgehouden door Russische tanks,
die vooral in de buurt van Pilsen de
weg versperren.
Hun diplomatieke vertegenwoordigers
hebben goed voor hen gezorgd. Aan
de Westduitse kant van de grens staan
lege bussen klaar om hen naar het
vliegveld van Mtinchen te brengen.
Op het voetbalveld van Weidhaus is
een veldkeuken ingericht, terwijl er
ook een half veldhospitaal staat. Het
lijkt een militaire operatie, temeer
omdat de leiding bij een generaal-
majoor berust, die omzwermd wordt
door jeeps van de militaire politie en
die strikt de opdracht heeft het doel
van de aanwezigheid van de Ameri
kaanse soldaten aan de grens zoveel
mogelijk te verhullen.
De zwakke Tsjechoslowaakse vrijheids
zenders, die hier op de grens van
Beieren en Bohemen, nog net te horen
zijn, vertolken de gevoelens van het
lafhartig overmande volk, dat slacht
offer geworden is van brute stalinis
ten, die sterkte uit zwakheid trachten
te putten.
Een dramatische vluchtpoging van een
Tsjechoslowaakse grenswacht mis
lukte vlak voor onze ogen. De sprong
naar de vrijheid van de kermende
jongen was net niet voltooid. Zigzag
gend probeerde hij de Westduitse kant
te halen, maar nog geen vijf meter
van de streep struikelde hij. Zeker
acht van zijn collega's sprongen hem
in de nek en voeren hem hardhandig
terug naar het land, dat hem te veel
was geworden.
In de kring van publiciteitsvertegen-
woordigers voor wier ogen dit mens-
ontluisterende toneel zich afspeelt,
werd luid gescholden. Maar niemand,
ook ik niet, heeft een hand uitgesto
ken om de ongelukkige tijdens die se
conden van grote nood te redden, hoe
wel het heel gemakkelijk was ge
weest hem uit de klauwen van zijn
belagers te trekken. Een afschuwe
lijke gedachte. Zelfs die ene Tsjech
wachtte te vergeefs op hulp....
99
BREDA „Ik wilde mevrouw niet
doden of zwaar mishandelen, alleen
maar misselijk maken", zei de 21-jari-
ge Bredase dienstbode M. M. gisteren
voor de Bredase rechtbank.
Zij werd ervan beschuldigd op 1 mei
in de koffie van haar werkgeefster, de
vrouw van het Eerste-Kamerlid ir. J,
Gooden, in thallium gedrenkte muizen-
tarwe te hebben gedaan. De officier
van Justitie eiste zeven maanden ge
vangenisstraf waarvan twee voorwaar
delijk met drie jaar proeftijd en toe
zicht van de reclassering.
ELST Musketiers I en 2 spelen
morgen vriendschappelijk tegen Can
dia-zaterdag, terwijl de derde editie van
de Elstenaren aantreedt tegen DOVO 5.
De A-junioren gaan eveneens bij Can-
dia '66 op bezoek, terwijl de B-junioren
een A-adspiranten thuis DOVO-team«
ontmoeten.
Musketiers 1 wordt samengesteld uit
de volgende spelers: C. van Kranen
burg, G. Slotboom, T. van Kranenburg,
Z. van Kranenburg, A. van Dalem, M.
van de Klift, A. Ditewig, T.- Heikamp,
J. Versteeg, C. Henzen, W. Zittersteijn,
C. van de Klift en A. Drost.
UTRECHT De Nederlandse Spoor
wegen hebben in mei van dit jaar op
drie minder drukke spoorlijnen de lo
ketverkoop op de stations gestopt. Daar-
voor* In de plaats kunnen de reizigers
hun kaartje kopen hi de trein of bij
agentschappen. Na bijna drie maanden
blijkt het nieuwe systeem aan de ver
wachtingen te voldoen, aldus de spoor
wegen. De reizigers, die van de trein
tussen Sauwerd- Roodeschool v. v. ge
bruikmaken ,zijn tevreden.
Sommigen vinden de kaartverkoop
in- de trein gemakkelijker, anderen
brengen een meer praktisch voordeel
naar voren: „Het is gemakkelijk voor
al als je laat bent". De conducteurs
blijken de nieuwe wijze van kaartver
koop in het algemeen beter te vinden,
omdat er volgens hen nu een beter per
soonlijk contact met de reiziger moge
lijk is.
Ook het idee van politieagent je spe
len vermindert erdoor, zo menen zij.
Een schaduwzijde van het nieuwe sys
teem van onbemande stations is vol
gens de Spoorwegen het afbraakvanda-
lisme van de jeugd. Op de stations
Santpoort-Noord en IJmuiden zijn de
vernielingen al aanzienlijk geweest.
In verband hiermee is voor IJmuiden
Casembrootstraat en Velsen-IJmuiden-
Oost een voorstel tot sloop ingediend.
DEN HAAG Het grootste deel van
het personeel der PTT zal met ingang
van 1 september 43 3/4 uur per week
gaan werken in plaats van de nu ge
bruikelijke 45 uur.
Voor een groep uniform dragend per
soneel zal die verkorting worden gecom
bineerd met de eerste fase van de af
schaffing van de maaltijdpauze als
werktijd. Voor deze groep zullen d«
pauzetijden worden aangepast.
Voor het overgrote deel van het per
soneel zullen met ingang van 1 sep
tember de diensten later aanvangen of
vroeger eindigen. Voor de technischs
afdelingen van het bedrijf zal de ver
korting van de werktijd aan het begin
van de dag vallen.
DEN HAAG Het voorgenomen be
zoek van een Nederlandse parlementai
re delegatie aan Polen is, in verband
met de ontwikkelingen in Oost-Europa,
afgelast.
De voorzitters van de Eerste Kamer
en van de Tweede Kamer zijn tot het
besluit gekomen, dat het gezien de
gebeurtenissen in Tsjecho-Slowakije
niet juist zou zijn het voorgenomen be
zoek van een Nederlandse parlementai
re delegatie aan Polen doorgang te la
ten vinden. Zij hebben van dit besluit
in een brief aan de Poolse ambassadeur
in Den Haag mededeling gedaan-
De Nederlandse delegatie zou van 3
tot 10 september in Polen verblijven.
De delegatie zou bestaan uit de sena
toren dr. E. Brongersma (P.v.d.A.), drs.
H B. P. A. Letschert (K.V.P.), F. H.
Terwindt (K.V.P.), en prof. mr. P. J.
Verdam (A.R.P.) en uit de leden van de
Tweede Kamer drs. J. M. Aarden
(Groep/Aarden), mr. 1H. J. J. Andries-
sen (K.V.P.), drs. J. van den Doel
(P.v.d.A.), C. Egas (P.v.d.A.), C. F. van
der Peijl (C.H.U.), A. G. van der Spek
(P.S.P.). drs. Th. E. Westerterp (K.V.P.)
en E. R. Wieldraaijer (P.v.d.A.).