Turkse vrouwen hadden nog geen stempel... Verschil van inzicht in rassenkwestie bedreigt synode Eeuwfeest van spoorlij n Leeuwarden- Heerenveen Belgen moesten zich maar zien te redden Musketiers contra Candia-zaterdag Wielophanging Bij Renault Nieuw en oud Meer neus Hekkesluiler Autowereld kondigt nieuwe modellen aan Zweden breekt sportcontact met Oosten af Ambassadetocht van jongeren in Den Haag Meer vraag naar wasmachines EXPEDITIE BOON KLASSE BONTMANTELS Bij vertrek uit Tsjecho-Slowakije Haagse jiolitie: meer hulp van marechaussees Reizigers met kaartverkoop in treinen ingenomen Werkdag P.T.T.-ers kwartier korter Parlementaire reis naar Polen gaat niet door Problemen ontstonden op Schiphol Man kreeg pak slaag na ontuchtige handelingen van Veenendaal naar Utrecht HEROPENINGSRECLAME „het mooiste van het mooiste" MEVR. J. C0LLEWIJN (mannequin) 65.- Vervolg van pag. 1 Gif mengende dienstbode: „Ik wilde mevrouw misselijk maken Pagina I I VRIJDAG 23 AUGUSTUS 1968 Simca 1000 met 2 motorversies Automodellen, die zich op de markt jarenlang goed hebben gehandhaafd, worden niet gauw vervangen door iets nieuws, ook al is de conceptie enigs zins verouderd. De fabrieken werken ze desnoods op met nieuwe details en dan krijgen we „speciale versies", die de verkoop moeten stimuleren. Zo hebben Simca en Renault het nu ook weer aan gepakt. Voor het automobielseizoen l968-'69 zijn er nieuwe Simca 1000-mo.- dellen en een snellere uitvoering van de Renault 8 geïntroduceerd. Beide Franse fabrieken volgen het voorbeeld van hun Italiaanse concurrent Fia't, die onlangs van de 850 een „Special" uit bracht. Een paar maanden geleden hebben we nog een Simca 1000 (met half auto matische transmissie) getest om eens te kijken of deze wagen, die er al heel wat jaren heeft opzitten, met het nieu were spul nog mee kan doen. De con clusie was: In vrijwel alle opzichten nog een actuele auto, waaraan mis schien enkele dingen zijn te verbeteren, o.a. de koersvastheid en de besturing, die nauwkeuriger kon. Bij de Simca 1000 oplaag 1969 zijn en kele punten wat gecorrigeerd. De weg- ligging is stabieler geworden, nadat de voor- en achterwielophanging waren ge wijzigd. Op de 1000 is hier het systeem van de 1200 S coupé toegepast. Ook staan de achterwielen iets naar bin nen. Dan is er de 1000 Spécial, die met een krachtiger motor van 1118 cc 50 pk (DIN) is uitgerust, echter niet van schijfremmen is voorzien. Waarom de nieuwe 1100 met frontmotor en voor wielaandrijving wel en de 1000 Spécial niet, hoewel dit model volgens opgaaf van de fabriek goed is voor 140 km/uur? Verder zijn de wielen van de 1000 wat groter geworden (13 in plaats van 12 inch). De besturing is nauwkeuriger. Uiterlijk zijn de vernieuwde Simca's te herkennen aan de grotere koplampen en achterlichten. De Spécial heeft ver scheidene accessoires in standaarduit voering zoals een sportstuur, korte ver snellingspook jodiumlampen en een dub bele uitlaat. De Simca 1000 wordt in ons land nu dus uitgebracht in vier uitvoeringen. De twee goedkoopste typen hebben nog de 944 cc 42 DIN-pk, die de wagens een top van 133 km/uur geven. De duurde re twee versies hebben de 1118 cc 50 pk motor, die afgeleid is van de kracht bron van de 1100. De top ligt boven 140 km/uur. De nieuwe Simca 1000 van voren en van achteren gezien. Renault doet iets dergelijks als Sim ca en presenteert op de a.s. Parijse autosalon een nieuw type in de Renault 8/10 serie. Het is de Renault 8 S, die is uitgerust met de 1.1 liter motor van de Caravelle S. Dit half sportieve model wordt uit de produktie genomen. Met de 57 pk motor, die is uitgerust met een dubbele carburateur, bereikt de 8 S 'n topsnelheid van ruim 140 km/uur. Aan de buitenkant is de wagen te herkennen aan een dubbel stel koplampen (zoals bij de Gordini-versie), het „S"-embleem en de kleur, die knalgeel is Wat de dezer dagen gelanceerde nieuwe VW 411- betreft, deze wagen ver schilt technisch nogal wat met de overi ge Volkswagen-modellen. Aan de bui tenkant kan men wel zien dat het een fabrikaat uit Wolfsburg is, maar tal van karakteristieke VW-details zijn ver vangen door modernere elementen, die trouwens in de auto-industrie al jaren schering en inslag zijn. Op verscheide ne punten kwam VW immers achter aan. De oorzaken hiervan liggen meer op „ideologisch" dan op technisch ge bied. Bij de ontwikkeling van de 411 heeft de VW-leiding nu veel verbeterd, maar de luchtgekoelde motor zit nog steeds achterin. De VW 411 is geconstrueerd volgens de nieuwste technische inzichten, zegt de fabriek. Kennelijk slaat dit op de inzichten bij VW, want zo nieuw zijn deze ook weer niet. De achterin staande motor en de luchtkoeling zijn oude kost. Hiermee eert VW nog de nagedachte nis van wijlen Ferdinand Porsche. Voor een 1.7 liter is het prestatievermogen tamelijk bescheiden. Hij presteert 68 DIN-pk en de top ligt rond 145 km/uur. Watergekoelde motoren brengen meer tot stand, met minder brandstof. Ze zijn levendiger, ook omdat ze een hogere compressie kunnen hebben. Waarom een VW 411 en niet een VW 1700? Dit zou voor iedereen duidelijker zijn geweest. Volgens onze inlichtingen duidt het cijfer 4 aan dat het hier gaat om het vierde model van VW. Het ge tal 11 houdt verband met het feit, dat bepaalde constructies (achteras) zijn overgenomen van de Porsch 911. De ontwikkelingsafdeling van de firma Porsche doet namelijk veel voor VW. Dat de 411 aan hogere gezinseisen moest voldoen dan de 1600-typen is lo gisch. Van een middenklasse wagen in de prijsklasse van de Opel Rekord, Ford 17 M, Peugeot 404 e.d. worden voldoen de „woongerief" en kofferruimte ver wacht. Vandaar ook een vierdeurs uit voering van de 411, wat bij VW nog nooit werd vertoond. De bagageruimte onder de voorkap is groter en dieper gemaakt. Het volume is nu ongeveer 400 dm3. De nieuwe voorasconstructie nam minder ruimte in beslag en de uit getrokken neus creëerde meer ruimte. De overhang 's ongewoon groot, maar het lange front heeft ook zijn voordelen, bijvoorbeeld in veiligheidsopzicht. De benzinetank ligt nu verder naar achte ren en beter beschermd, maar hij moest voorin. Uiterlijk lijkt de 411 op een halve combinatiev agen in de stijl van de Re nault 16 en de Simca 1100, maar de ach terklep geeft alleen toegang tot de mo torruimte. Nieuw bij VW althans is de zelfdra gende carrosserie, die al een vijftien jaar lang een dominerende plaats in de automobielbouw inneemt. De voor wielophanging van het McPherson-ty- pe, waartoe VW is overgegaan, is reeds evenlang in zwang. .In plaats van tor sievering vóór en achter heeft de 411 normale schroefveren, di'ev bètër rij- comfort geven. De nieuwe achteras, die ook reeds op de automatische versies werd toegepast, zorgt voor een betere koersvastheid en nauwkeuriger wielge- leiding. Van de oorspronkelijke constructiede tails is zoals gezegd niet veel meer heel gebleven. De VW 411 is fundamenteel veranderd. Waarom is het nieuwste mo del nog opgescheept met de staartmo- tor van de overige typen? Of moet de 411 als hekkesluiter fun geren? Wat middenklassewagens aan- gaét hoeft VW geen gewetensbezwaren of zakelijke bedenkingen te hebben te gen een moderne krachtbron op de beste plaats, al zal dit wat onvoordeliger zijn. AMSTERDAM Gisteren zijn op Schiphol vier Turkse vrouwen en een kind, die voor hereniging met hun in Nederland werkende mannen uit Tur kije waren overgekomen, op last van het ministerie van justitie naar hun land teruggestuurd. Ze hadden een stempel in hun pas poort waaruit blijken moest dat er een machtiging tot voorlopig verblijf was verleend door de Nederlandse consul in Turkije. Deze machtiging was ech ter niet verleend. De in Nederland werkende Turken hadden vier maanden geleden besloten hun vrouwen over te laten komen. Zij waren in het bezit van een voor de overkoms: benodigde woonvergunning en ook van de andere benodigde stuk ken. In het begin van deze maand hadden ze de woonvergunning naar Turkije ge stuurd. Vorige week zaterdag gingen de vrouwen naar het Nederlandse consu laat in Istanboel. Daar werd verzekerd dat alles in orde was. De vrouwen ver trokken toen zonder stempel naar Ne derland, waar zij maandagmiddag aan kwamen. Bij pascontrole werden zij op Schip hol door de marechaussee aangehou den en na een nacht in de marechaus seekazerne in Badhoevedorp te hebben doorgebracht gisteren weer terugge stuurd. Als zij in Istanboel de stempel heb ben gekregen kunnen zij weer naar Nederland komen. LUNTEREN De Gereformeerde Oecumenische Synode in Lunteren heeft gisteren een speciale studiecommissie aan het werk gezet in een poging on derlinge schade tussen de aangesloten kerken, als gevolg van de uiteenlopende de standpunten over het rassenvraag stuk, te voorkomen. Een drie man sterke commissie werd benoemd nadat de Synode eerst het minderheidsrapport van de rasscncom- missie" had verworpen. Hierin werden voorstellen gedaan voor zeer duidelijke uitspraken tegen de rassenongelijkheid en vooral tegen de apartheid in Zuid- Afrika. Ook in het rapport van de meerder heid van de commissie wordt stelling genomen tegen het rassenonderscheid; de tegenstanders vrezen echter dat de formuleringen zoals volgens hen ook in het verleden is gebeurd door zowel voor- als tegenstanders kunnen worden gebruikt om hun gelijk aan te tonen. Hoewel het minderheidsrapport door de vergaderende predikanten van gere formeerde kerken uit de hele wereld met zestien tegen dertig (geheime) stemmen werd verworpen, wilde dit niet zeggen dat de gedachten erin van ta fel werden geveegd. De Amerikaanse predikant H. Van- derkam kwam met een motie waarin hij voorstelde een studiecommissie te laten bekijken met het rapport van de meerderheid uit de rassencommissie als uitgangspunt welke waardevolle punten uit het minderheidsrapport kun nen worden verwerkt in dat van de meerderheid. Bijna allemaal stelden de afgevaar digden zich achter deze motie, daar mee tegelijk te kennen gevend dat de Nederlandse professor J. Verkuyl, een groot voorstander van een ondubbelzin nige veroordeling van apartheid, vol gens hen ongelijk had toen hij de ver gaderende broeders dramatisch voor hield: „Als het minderheidsrapport wordt verworpen, springt de synode in de lucht". STOCKHOLM Zweden heeft beslo ten het directe sportcontact met alle bij het Pact van Warschau aangeslo ten landen die aan de bezetting van Tsjecho-Slowakije deelnemen, <te ver breken. Nadrukkelijk wordt gezegd dat het alleen om het directe contact met deze landen gaat zodat Zwedens deel neming aan de Olympische Spelen in Mexico daardoor niet wordt beïnvloed. Gisteren werd de Russische ijs- hockeyploeg CZK uit Moskou, die het merendeel van de Russische interna tionals bevat, meegedeeld dat op haar -verblijf van 23 augustus tot 6 septem ber in Zweden geen prijs wordt ge steld. De Russen kunnen wel thuisblij ven. In verband met de politieke toestand in Oost-Europa heeft de Leeuwarder handbalclub Hellas '57, die in oktober een zesdaagse trip naar Polen zou ma ken deze tournee afgezegd. Men zou spelen tegen Spartak uit Kattowice dat vlakbij de Tsjechische grens ligt. Vo rig jaar waren de mensen uit Zuid-Po len te gast in Leeuwarden. In de dagen van de conferentie van Cierna tekenden vele met Dubcek c.s. sympathielerende Tsjechen in de straten van Praag adhesiebetuigingen. DEN HAAG Meer dan duizend mensen hebben gisteravond bij de Rus sische ambassade in Den Haag gepro testeerd tegen de gebeurtenissen in Tsjecho-Slowakije. Het Haagse Jonge- renparlementslid had de demonstratie georganiseerd. Eerder had voorzitter Harry Gielen geprobeerd een protestbrief aan te bie den bij de Hongaarse ambassade; daar werd echter niet opengedaan. Bij de Russische ambassade en later ook bij de Poolse kreeg de delegatie te horen dat zij niet goed waren ingelicht. Bij de Russen werd de delegatie zo lang aan de praat gehouden dat de de monstranten rookbommen, stenen en stokken in de richting van de ambassa de smeten. „Viva Dubcek" en „Bres- njef moordenaar" waren de meest ge hoorde leuzen. De politie hield één jon gen aan. Later trok de stoet naar het huis van de Tsjechoslowaakse ambassadeur Jo seph Pospisik. Opnieuw daverden de spreekkoren over de Parkweg. Toen ambassadeur Pospisik op het bordes verscheen om Harry Giesen en zijn de legatie uit te laten, steeg een oorverdo vend applaus op. Met beide handen bo ven zijn hoofd dankte hij ontroerd voor deze hulde- en symphatiebetuiging. UTRECHT De vraig naar wasma chines is vorig jaar met sprongen toe genomen. Vergeleken met 1966, steeg de afzet in 1967 met maar liefst 42,6 procent. De belangstelling voor wascentrifu- ges daarentegen daalde vorig jaar met 62,5 procent. Hieruit blijkt dat steeds meer combinaties van wasautomaten en centrifuges worden verkocht. Het gemeentelijk energiebedrijf van Utrecht heeft dit uitgerekend. STEENWIJK De politie in Sfeen- wijk heeft de veertigjarige veehouder A. P. uit Blankenham bekeurd wegens het plegen van ontucht met een twaalf jarige jongen. De jongen had zijn beklag gedaan te genover twee zestienjarige jongens uit Meppel, die de veehouder een pak slaag gaven. Toen de politie de vech tenden had gescheiden, kwam het ver haal naar voren. De flink toegetakelde man werd overgebracht naar het poli tiebureau in Steenwijk, waar hij werd verhoord. UTRECHT 1 september is het honderd jaar geleden dat de spoorlijn Leeuwarden-Heerenveen werd geopend. Daardoor werd een directe verbinding met het Centrum en het Westen van het land mogelijk. Men kon toen bij voorbeeld „heel snel" Amsterdam be reiken: treinreizigers stapten uit in Steenw^k en gingen vanuit Zwartsluis verder met de boot naar Amsterdam Op 1 september 1868 was er zoveel belangstelling voor de eerste trein op het nieuwe traject, dat passagiers zelfs in beestenwagens werden vervoerd. Leeuwarden was die dag propvol nieuwsgierigen, die naar de Friese hoofdstad waren gekomen om de fees- telijheden ter gelegenheid van de ope ning van de nieuwe spoorlijn mee te maken. Er waren naar schatting 20.000 extra belangstellenden, waardoor het inwonertal van de FHese hoofdstad was verdubbeld. De ene spoorlijn tussen Leeuwarden en Heerenveen beantwoordde geruime tijd aan de behoefte, want pas in 1929 werd het traject dubbelsporig. In 1952 volgde de elektrificatie. VERZORGT AL UW ZENDINGEN niet alle tussengelegen plaatsen met directe doorverbinding naar de gehele provincies Utrecht, Gelderland, Nrd.- en Z.-Holland. Beleefd aanbevelend M. BOON Buurtlaan-W. 15 Adres te Utrecht U.B.C., Box 87 Telefoon 12351 Telefoon 714444 Tevens ongeregeld vervoer door geheel Nederland Vracht-taxi-kamerverhuizingen Kleine vrachten - kleine prijzen VEELZIJDIGE COLLECTIE (mode 1868—1969) De goederen worden geleverd door Verkoopadres REN. NACHTEGAALSTRAAT 23 - UTRECHT P.S. Wij hebben een zeer exclusieve en aller nieuwste showcollectie CAMEL-, CASHMERE- en TWEEDMANTELS (wereldmerk, btjna niet te koop). Ze wor den reeds ingezet voor en verder iets hoger en gevarieerder in prijs. Het eeuwfeest werdt op 2 september op bescheiden wijze gevierd. Er rijdt die dag een extra-trein van Den Haag naar Leeuwarden. De gasten worden ontvangen door het gemeentebestuur, de president-directeur van de N. S., ir. J. Lohmann, zal een toespraak hou den en de Groningse econoom prof. dr. J. Pen zal een voordracht houden over de economie van Friesland. Tot de ge nodigden behoren onder meer de leden van verschillende vaste Kamercommis sies, die belangstelling hebben voor het Noorden. DEN HAAG De Haagse politie heeft gisteren een versterking gekregen van 47 man van de tweede divisie van de Koninklijke Marechaussee. In totaal beschikt Den Haag nu over 91 mare chaussees, die tot taak hebben ambas sades en hun kanselarijen te bewaken. Woensdagmiddag had de burgemees ter van Den Haag, mr. H. M. A. T. Kolfschoten, met het oog op de gebeur tenissen in Tsjechoslowakije de divisie commandant van de marechaussee om bijstand gevraagd. Die werd hem toege zegd voor onbepaalde tijd. De 47 man extra zijn afkomstig uit Noord- en Zuid- Holland en uit Utrecht. Woensdag had de Haagse politie voor de bescherming van de buitenlandse vertegenwoordigingen 24 eigen mannen extra opgetrommeld uit surveillance diensten en van huis. Wegens bomaanslagen op verscheidene ambassades waren al eerder zestig ma rechaussees naar Den Haag gedirigeerd. Van hen waren er zestien naar hun onderdelen teruggekeerd. Zij haddeA acht gebouwen onder hun permanente bewaking. Er zijn er nu zes bijgekomen. Daartoe behoren de ambassades van Rusland, Bulgarije, Polen, Hongarije en enige kanselarijen. De Belgische toeristen, die bij Weid- haus over de grens komen, hebben veel waardering voor het Nederland se initiatief. Over hun eigen ambas- sadestaf zijn ze bijzonder slecht te spreken. „Ze hebben niets voor ons gedaan", zeggen ze nijdig. „Het eni ge, dat we te horen kregen, was dat iedereen vrij was zijn eigen gang te gaan. Er werd ons nog bij verteld dat het wel moeilijk zou zijn Tsjecho- Slowakije te verlaten omdat alle grensovergangen gesloten waren". Een Westduitse studente die haar tra nen de vrije loop laat kan geen woor den vinden om de Tsjechoslowaakse jongeren voor hun moed te prijzen. „De kinderen", zegt ze, „die arme kinderen. Ze hadden totaal niets om mee te vechten en toch sprongen ze als katten tegen de Russische tanks om die met hakenkruisen te beklad den. Ze gooiden stenen en straatvuil naar de bezetters. Bij het Wenzel- plein slaagden enkele studenten er met een paar molotofcocktails een gepantserd voertuig in vuur en vlam te zetten. Bij het gebouw van Radio- Praag waar de relletjes steeds op nieuw oplaaiden probeerde een Duit se toerist een foto van de Russen te maken. Toen deze hem zijn camera afpakken, ontstond er een handgemeen met woedende Tsjechoslowaakse jon geren. De laatsten slaagden er in het fototoestel te bemachtigen en weer aan de Duitser terug té geven". Een Nederlandse bus komt onder de slagboom door. Er zitten zeker zes tig landgenoten in, die met opgekropt gemoed hun ervaringen vertellen. „Het is verschrikkelijk", herhaalt een wat oudere vrouw zeker tien keer', al die tanks die ons tegen hielderv al die arme mensen met die vertrokken ge zichten, al die Russische soldaten, die langs de weg stonden. In Praag heb ben wildvreemde mensen afscheid van ons genomen. Het was ontroe rend", ze snikt het uit, „nooit zal ik dit vergeten. We werden omarmd, ze wuifden ons na. Ik had het gevoel of ze afscheid van de vrijheid namen". Zeker vijfhonderd Amerikaanse toeris ten komen lopend de grens over, de bagage in de hand. Met bussen zijn ze van Praag naar Weidhaus ge bracht. Ook zij zijn herhaaldelijk opgehouden door Russische tanks, die vooral in de buurt van Pilsen de weg versperren. Hun diplomatieke vertegenwoordigers hebben goed voor hen gezorgd. Aan de Westduitse kant van de grens staan lege bussen klaar om hen naar het vliegveld van Mtinchen te brengen. Op het voetbalveld van Weidhaus is een veldkeuken ingericht, terwijl er ook een half veldhospitaal staat. Het lijkt een militaire operatie, temeer omdat de leiding bij een generaal- majoor berust, die omzwermd wordt door jeeps van de militaire politie en die strikt de opdracht heeft het doel van de aanwezigheid van de Ameri kaanse soldaten aan de grens zoveel mogelijk te verhullen. De zwakke Tsjechoslowaakse vrijheids zenders, die hier op de grens van Beieren en Bohemen, nog net te horen zijn, vertolken de gevoelens van het lafhartig overmande volk, dat slacht offer geworden is van brute stalinis ten, die sterkte uit zwakheid trachten te putten. Een dramatische vluchtpoging van een Tsjechoslowaakse grenswacht mis lukte vlak voor onze ogen. De sprong naar de vrijheid van de kermende jongen was net niet voltooid. Zigzag gend probeerde hij de Westduitse kant te halen, maar nog geen vijf meter van de streep struikelde hij. Zeker acht van zijn collega's sprongen hem in de nek en voeren hem hardhandig terug naar het land, dat hem te veel was geworden. In de kring van publiciteitsvertegen- woordigers voor wier ogen dit mens- ontluisterende toneel zich afspeelt, werd luid gescholden. Maar niemand, ook ik niet, heeft een hand uitgesto ken om de ongelukkige tijdens die se conden van grote nood te redden, hoe wel het heel gemakkelijk was ge weest hem uit de klauwen van zijn belagers te trekken. Een afschuwe lijke gedachte. Zelfs die ene Tsjech wachtte te vergeefs op hulp.... 99 BREDA „Ik wilde mevrouw niet doden of zwaar mishandelen, alleen maar misselijk maken", zei de 21-jari- ge Bredase dienstbode M. M. gisteren voor de Bredase rechtbank. Zij werd ervan beschuldigd op 1 mei in de koffie van haar werkgeefster, de vrouw van het Eerste-Kamerlid ir. J, Gooden, in thallium gedrenkte muizen- tarwe te hebben gedaan. De officier van Justitie eiste zeven maanden ge vangenisstraf waarvan twee voorwaar delijk met drie jaar proeftijd en toe zicht van de reclassering. ELST Musketiers I en 2 spelen morgen vriendschappelijk tegen Can dia-zaterdag, terwijl de derde editie van de Elstenaren aantreedt tegen DOVO 5. De A-junioren gaan eveneens bij Can- dia '66 op bezoek, terwijl de B-junioren een A-adspiranten thuis DOVO-team« ontmoeten. Musketiers 1 wordt samengesteld uit de volgende spelers: C. van Kranen burg, G. Slotboom, T. van Kranenburg, Z. van Kranenburg, A. van Dalem, M. van de Klift, A. Ditewig, T.- Heikamp, J. Versteeg, C. Henzen, W. Zittersteijn, C. van de Klift en A. Drost. UTRECHT De Nederlandse Spoor wegen hebben in mei van dit jaar op drie minder drukke spoorlijnen de lo ketverkoop op de stations gestopt. Daar- voor* In de plaats kunnen de reizigers hun kaartje kopen hi de trein of bij agentschappen. Na bijna drie maanden blijkt het nieuwe systeem aan de ver wachtingen te voldoen, aldus de spoor wegen. De reizigers, die van de trein tussen Sauwerd- Roodeschool v. v. ge bruikmaken ,zijn tevreden. Sommigen vinden de kaartverkoop in- de trein gemakkelijker, anderen brengen een meer praktisch voordeel naar voren: „Het is gemakkelijk voor al als je laat bent". De conducteurs blijken de nieuwe wijze van kaartver koop in het algemeen beter te vinden, omdat er volgens hen nu een beter per soonlijk contact met de reiziger moge lijk is. Ook het idee van politieagent je spe len vermindert erdoor, zo menen zij. Een schaduwzijde van het nieuwe sys teem van onbemande stations is vol gens de Spoorwegen het afbraakvanda- lisme van de jeugd. Op de stations Santpoort-Noord en IJmuiden zijn de vernielingen al aanzienlijk geweest. In verband hiermee is voor IJmuiden Casembrootstraat en Velsen-IJmuiden- Oost een voorstel tot sloop ingediend. DEN HAAG Het grootste deel van het personeel der PTT zal met ingang van 1 september 43 3/4 uur per week gaan werken in plaats van de nu ge bruikelijke 45 uur. Voor een groep uniform dragend per soneel zal die verkorting worden gecom bineerd met de eerste fase van de af schaffing van de maaltijdpauze als werktijd. Voor deze groep zullen d« pauzetijden worden aangepast. Voor het overgrote deel van het per soneel zullen met ingang van 1 sep tember de diensten later aanvangen of vroeger eindigen. Voor de technischs afdelingen van het bedrijf zal de ver korting van de werktijd aan het begin van de dag vallen. DEN HAAG Het voorgenomen be zoek van een Nederlandse parlementai re delegatie aan Polen is, in verband met de ontwikkelingen in Oost-Europa, afgelast. De voorzitters van de Eerste Kamer en van de Tweede Kamer zijn tot het besluit gekomen, dat het gezien de gebeurtenissen in Tsjecho-Slowakije niet juist zou zijn het voorgenomen be zoek van een Nederlandse parlementai re delegatie aan Polen doorgang te la ten vinden. Zij hebben van dit besluit in een brief aan de Poolse ambassadeur in Den Haag mededeling gedaan- De Nederlandse delegatie zou van 3 tot 10 september in Polen verblijven. De delegatie zou bestaan uit de sena toren dr. E. Brongersma (P.v.d.A.), drs. H B. P. A. Letschert (K.V.P.), F. H. Terwindt (K.V.P.), en prof. mr. P. J. Verdam (A.R.P.) en uit de leden van de Tweede Kamer drs. J. M. Aarden (Groep/Aarden), mr. 1H. J. J. Andries- sen (K.V.P.), drs. J. van den Doel (P.v.d.A.), C. Egas (P.v.d.A.), C. F. van der Peijl (C.H.U.), A. G. van der Spek (P.S.P.). drs. Th. E. Westerterp (K.V.P.) en E. R. Wieldraaijer (P.v.d.A.).

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 11