1
Wat te doen tegen
parkeerexcessen
Frans Wolff wipte even
over uit Oxford
Deltaplan
voor
de vrede
Protest tegen
fluoridering
HAKEN EN OGEN IN DE RELATIE
VOETGANGER-..BESTUURDER"
Hond in de gordel
T
3
m
DENK ER EENS OVER NA
Té beleefd is ook weer niet goed
SCHAKEN
DAMMEN
BRIDGE
CRYPTOGRAM
door H. KRAMER
door J. M. BOM
door H. W. FILARSKI
Tn toenemende mate wordt het parkeren.niet alleen in de
Randstad-steden, maar zeker ook in de sterk groeiende be
volkingscentra op de Veluwe een probleem. In onze regio zijn
we gewend aan ruimte, aan een overvloed zelfs als we de ver
keersproblemen in het westen des lands beschouwen. Juist
daérom valt het misschien zo op, dat de parkeernood hier met
de dag erger wordt.
"Ur bereiken onze redactie nqg al eens brieven van mensen die
zich beklagen over het feit, dat er bedrijven zijn die de
openbare weg gebruiken als bergplaats voor hun auto's. Dit
wordt dan niet alleen gezien als hinderlijk (voor eigen parkeer
gelegenheid), maar vaak ontsieren geparkeerde vrachtwagens het
straatbeeld of belemmeren zij het uitzicht van de straatbewoners.
Wat kan gedaan worden ter beteugeling van parkeerexcessen
Onze juridische medewerker zegt er het volgende over:
TJet oude Wegenverkeersreglement bood de gemeentebesturen
slechts een beperkte mogelijkheid om parkeerexcessen tegen
te gaan. Bij algemene politieverordening mocht het parkeren al
leen aan banden worden gelegd ten aanzien van auto's, die ver
handeld, verhuurd of gerepareerd worden, niet rijklaar zijn of
voor reclame worden gebruikt.
Fr kunnen zich evenwel tal van andere gevallen van parkeer-
excessen voordoen. Daar het niet mogelijk is al die gevallen
op te sommen, heeft artikel 85 van het Reglement Verkeersregels
en Verkeerstekens (R.V.V.), dat op 1 januari 1967 in werking is
getreden, een meer algemene bevoegdheid aan de gemeenteraden
gegeven.
„Bij plaatselijke verordening kunnen regels worden gesteld ter
bestrijding van parkeerexcessen", zo luidt artikel 85. Blijkens de
toelichting van de Minister van Verkeer en Waterstaat heeft dit
artikel ten doel de weg vrij te maken voor de gemeenteraden
om tot een meer doeltreffende bestrijding van parkeerexcessen
te geraken. Aan de rechterlijke macht kan worden overgelaten
het begrip parkeerexces de juiste omlijning te geven, aldus de
minister.
IZ'an een gemeentebestuur ook uit een oogpunt van welstand
tegen parkeerexcessen optreden? Deze vraag kreeg onlangs
een kantonrechter te beantwoorden. Een gemeenteraad had in
de Algemene Politieverordening artikel 18a opgenomen, luiden
de: „Burgemeester en Wethouders zijn .bevoegd uit een oogpunt
van welstand bij een op de gebruikelijke wijze bekend te maken
besluit één of meer wegen of weggedeelten aan te wijzen, alwaar
het verboden is een voertuig, dat met inbegrip van de lading een
lengte heeft van meer dan zes meter of een hoogte van meer
dan twee meter, langer dan één uur te doen of te laten staan,
wanneer dit niet voor het onmiddellijk laden en lossen van het
voertuig noodzakelijk is".
Ter uitvoering van dit artikel hadden Burgemeester en Wethou
ders een laan aangewezen als weg, waar het verboden is een
voertuig te parkeren overeenkomstig het verbod van artikel 18a.
In strijd met het verbod liet X zijn vrachtwagens op de laan
staan. X werd strafrechtelijk vervolgd en door de kantonrechter
veroordeeld tot een geldboete van f 10,Met deze geringe straf
kwam hij er niet slecht af. Erger vond X, dat hij zijn wagens
niet langer op de laan mocht laten staan.
JJit laatste woog bij X zo zwaar, dat hij in cassatie ging bij de
Hoge Raad. De gemeente mag geen algemene parkeerregels
uitvaardigen, omdat dit punt reeds geregeld is in het R.V.V. De
gemeente moet zich beperken tot de beteugeling van parkeer
excessen.
De Advocaat-Generaal meende, dat artikel 18a van de Algemene
Politieverordening aan deze beperking voldeed. Het verbod is
aan vier kanten beperkt: naar de tijd (langer dan een uur), naar
de plaats (door Burgemeester en Wethouders aan te wijzen wegen
of weggedeelten), naar de categorie van voertuigen (langer dan
zes en/of hoger dan twee meter) en naar het aspect (het wel
stand sbelang).
Uit deze beperkingen blijkt, dat de regeling strekt ter beteugeling
van parkeerexcessen en niet van parkeren in het algemeen. Al
dus concludeerde de Advocaat-Generaal tot verwerping van het
cassatieberoep van X.
De Hoge Raad overwoog, dat het verbod» zich kennelijk richt
tegen het langer dan nodig is parkeren van voertuigen van
grote afmetingen op wegen, waar zulks de belangen van de wel
stand in bijzondere mate schaadt.
Een wijze van parkeren als waarop de bepaling het oog heeft,
kan worden aangemerkt als een onjuist gebruik van de weg,
dat valt onder het begrip parkeerexcessen als bedoeld in artikel
85 van het R.V.V. Met deze motivering verwierp de Hoge Raad
het cassatieberoep van X.
rFijdens het concert van het
Engelse jeugdorkest City
of Oxford in Klarenbeek komt
opeens een fiere dreumes
naar voren om op haar cor
net „The sunshine of your
smile" te blazen. Dat is de
zevenjarige Elaine, dochter
van de manager van het ge
zelschap, de oud-Apeldoorner
Frans Wolff, die nu bij de
Morris-fabrieken in Oxford
werkt. Hij is er zelf ook bij
natuurlijk en een enkeling, die
hem nog kent, zegt verrast:
„hé Frans, ook weer eens in
de stad?" Welzeker, zijn eer
ste gang is geweest naar de
ouderlijke woning aan de Ro-
zenlaan 12 in Apeldoorn. Eén
van de vier kinderen uit dit
gezin, die naar het buiten
land zijn geëmigreerd, kwam
daarmee even terug op het
nest. Vier kinderen uit één
gezin je hoort het niet zo
vaak. Blijft zo'n ouderpaar
dan niet erg eenzaam achter,
al heeft het ook nog drie kin
deren hier in het land wonen?
"Penzaam nee, eigenlijk
niet. In het huisje aan de
Rozenlaan, temidden van tal
loze gezinsfoto's en gesecon
deerd door een welgedaan
zwart hondje, wil het echt
paar F. D. Wolff-Nieuwstra-
ten er wel opgewekt over pra
ten. Want de kinderen die hen
verlieten om naar het buiten
land te gaan zijn fijne kinde
ren, die hun ouders telkens
weer laten voelen dat zij niet
zo ver weg zijn als het lijkt.
Door brieven en door af en
toe eens naar Apeldoorn te
komen. Voor drie van hen is
dat laatste niet al te moeilijk:
zij wonen allemaal in of rond
om Oxford, een eindje voor
bij Londen. Frans (34) vindt
er naast zijn werk in de fa
briek tijd om van alles te or
ganiseren voor de jeugd, wat
zijn moeder niet verbaast:
„Als jongen nam hij ook al
tijd kinderen mee naar zijn
kamer om allerlei leuke din
gen met hen op touw te zet
ten". Wilhelmina (32) ging
als huishoudelijke hulp, werd
verpleegster en trouwde met
een Engelse garagehouder.
Marinus (50) kwam later.
Hij is nu elektrotechnicus bij
de Blue Circle Group en
werkt daar met dynamo's,
groter dan een huis. „Zo
groot, dat je de schakelaars
met een hefboom moet om
zetten", verduidelijkt de va
der. Dan is er nog de doch
ter Wij na (46), die het verst
uit de buurt is geraakt: zij
woont in Florida.
T¥e ouders zijn nu allebei 77
en ondanks vele Rotterdam
se jaren zeer geëngageerd
met Apeldoorn. Mevr. Wolff
door het zendingswerk voor
de Hebreeuwse Evangelisatie
vereniging, dat zij vriende
lijk en doortastend in onze
omgeving bedrijft. Haar man
door veelzijdige dienst als
buschauffeur bij de vroegere
A.A.A. (nu de V.A.D.) en
vrachtchauffeur bij Wiepking:
„zestig jaar gereden en nog
nooit een ongeluk of zelfs
maar een ongelukje, meneer".
Ook nu staat er nog een be
jaarde, maar piekfijn onder
houden en als een zonnetje
lopende automobiel voor de
deur. Vrijwel dagelijks gaat
verkeersveteraan Wolff daar
nog de weg mee op, al is het
niet zo ver. Aan die man
moet je nu eens vragen of hij
óók de zenuwen krijgt van
het hedendaagse verkeer. Bij
voorbeeld van het stadsver
keer in Apeldoorn, dat deze
zomer mede door de tunnel
voorbereiding hoge eisen
stelt aan de onverstoorbaar
heid van de weggebruiker.
Dan zegt hij alleen maar,
dat het wel veel benzine kost
maar dat het verder gewoon
een kwestie is van uitkijken
en wachten totdat je verder-
kunt.
¥n het kader van de inter
kerkelijke vredesweek
1968 gaat het vormingscen
trum Den Alerdinck te Laag-
Zuthem (bij Zwolle) twee be-
zinningsconferenties over de
vragen van oorlog en vrede
organiseren.
Van 21 op 22 september is er
een weekend met als thema:
„Een deltaplan voor de vre
de", uitgaande van de gedach
te, dat we de vrede op dezelfde
wijze en met evenveel offers
en kennis van zaken moet wor
den verworven als de veilig
heid in het kader van de Del
tawerken.
Aan het weekend wordt me
dewerking verleend door de
Groningse polemoloog dr. P.
Boskma en de voorzitter van
het Nederlands Jongeren
Vrijwilligerskorps Novib-be-
stuurslid ds. N. O. Steenbeek
te Amersfoort. De leiding be
rust bij de heer W. Veenstra.
Een tweede treffen vindt
plaats op 28 en 29 september
met als thema: „Evangelisch
inspelen op de vrede" onder
leiding van drs. W. Struys en
met medewerking van dr. C.
P. van Andel van de hervorm
de raad van Kerk en Samen
leving te Den Haag, die zal
inhaken op door de deelne
mers gesignaleerde zwakke
plekken in Europa.
Op ozndagmiddag gaat de
gereformeerde ds. S. S. van
Dijk, tot voor kort predikant
in Buenos Aires, in op de ex
plosieve toestanden, die hij
in Zuid-Amerikaanse landen
aantrof.
T¥e 81-jarige Wageninger Th.
A. L. Mollinger heeft de
strijd aangebonden tegen de
fluoridering van het drink
water in zijn woonplaats. Al
sinds de fluoridering in Wa-
geningen werd doorgevoerd
heeft hij er geen druppel van
gedronken en haalt hij twee
maal per week in jerrycans
water uit een andere gemeen
te. Nu heeft hij bovendien
een protestbrief naar B. en
W. geschreven.
„Mijn hoge leeftijd maakt
het me onmogelijk, hier nog
een groot aantal handteke
ningen te verzamelen en een
actiecomité te vormen", al
dus de heer Mollinger: „van
daar deze brief, waarmee ik
een nieuwe discussie op gang
hoop te brengen". Onder de
indruk van de argumenten,
die ook op hoger wetenschap
pelijk en bestuursniveau te
gen fluoridering worden aan
gevoerd, stelt hij voor, de
jeugd fluortabletten te ver
strekken. Het gaat immers
vooral om tandbederf bij de
jeugd. Dan behoeft ook niet
meer een groot deel van het
fluor verloren te gaan door
dat het meeste water voor
reinigingsdoeleinden en als
drinkwater voor volwassenen
wordt gebruikt.
In 1966 vielen 246 (of
40 pot.) van alle in het ver
keer omgekomen voetgangers op
buitenwegen. Voor de ernstig en
licht gewonden lagen deze per
centages op resp. 15 en 9 pet.
Voetgangersongevallen op
buitenwegen zijn dus veel ernsti
ger dan binnen de bebouwde
kom. Veruit de meeste voetgan
gers vinden de dood op buiten
wegen, waar geen voet- of fiets
paden zijn. En dat gebeurt dan
hoofdzakelijk bü duisternis en bü
het rechts op de rijbaan lopen.
TVe relatie voetganger - bestuurder
(van welk voertuig dan ook)
is er helaas nog steeds een met vele
haken en ogen. Vroeger en dan
spreken we nog niet eens van vele
jaren geleden bestond die relatie
trouwens helemaal niet en was de
voetganger een opgejaagd stuk wild,
vogelvrij, met nauwelijks enige
rechten en vele plichten.
De voetgangersoversteekplaatsen
brachten daar gleidelijk verande
ring in en nu sedert kort de gelijk
stelling van de voetgangers met
„verkeer" is afgekondigd, mogen de
bestuurders van links- en rechtsaf-
slaande voertuigen de rechtdoor over
stekende voetgangers niet meer hin
deren, hetgeen alweer een grote stap
op de goede weg is.
Nu is het met die relatie voetgan
ger - bestuurder zo, dat gezien de
grote kwetsbaarheid van eerstge
noemde, het hier nog meer neer
komt op samenwerking en de be
reidheid daartoe, dan bij de verhou
ding van de bestuurders onderling.
Claan we er de wettelijke bepalin-
gen op na dan valt onmiddellijk
artikel 1 op, waarin wordt gesproken
van de „gelijkberechtiging" van ie-
dei die op welke manier dan ook de
weg gebruikt. Het komt er op neer
dat ieder in gelijke mate aanspraak
kan maken op 'n veilig gebruik van
de weg. Dat klinkt in theorie goed
maar de praktijk levert nogal wat
moeilijkheden op. Helaas zijn het
juist die automobilisten, die zich
een al te vlotte, haastige en soms
zelfs scherpe rijstijl hebben aange
meten volgens de chef van Rij
proef voor Gevorderden van de
ANWB zijn dat er nogal wat die
deze zogenaamde gelijkberechtiging
nauwelijks of niet kunnen verteren.
T)ie scherpe rijstijl gevolg van
een algemeen jachtige levensin
stelling brengt voor de voetganger
vooral grote risico's met zich mee
op de voetgangersoversteekplaatsen.
De voetganger kent het, dat aarze
lende stapje op het zebrapad wan
neer heel in de verte een auto komt
aanrijden en het haastige stapje te
rug, als de bestuurder van het voer
tuig geen duidelijke intentie tot af
remmen verraadt. Zelfs als uiteinde
lijk, nogal bruusk en met piepende
remmen wordt gestopt, blijft deze
manier van naderen nog altijd
hoogst ongewenst, gevaarlijk en
daarom strafbaar.
Niet voor niets eist de wet dat
bestuurders een voetgangersover
steekplaats, voorzichtich naderen en
de voetgangers die zich daarop be
vinden onbelemmerd doorgang ver
lenen. Wellicht zou men de vraag
kunnen stellen of de Engelse regel,
die ook de voetganger die duidelijk
voornemens is over te steken, daar
op een zeker recht geeft, niet de
voorkeur heeft boven de Nederland
se, die slechts de
voetganger wanneer hij al bezig is
over te steken, een zekere bescher-
HeF afbuigende verkeer mag heF rechF.
dooraaande verkeer op dezelfde weg
niet hinderen. Ook de voetganger nief
(brom)fietsers zich
schuldig maken.
hieraan ook
ming biedt. Ook het uiterst gevaar
lijk inhalen van voertuigen, die voor
een voetgangersoversteekplaats stil
staan is nog bij lange na niet uit de
rijstijl van vele automobilisten ver
dwenen, maar daarbij dient te wor
den opgemerkt dat vele, zeer vele
/"Overigens is het gebleken dat
weer andere automobilisten fre
quent de gewoonte hebben om ten
opzichte van voetgangers, die bij
oversteekplaatsen op hun beurt
wachten, een ongewenste vorm
van beleefdheid demonstreren. Men
ziet hen dan het bekende uitnodigen
de gebaar maken, waartegen uiter
aard ap zich geen enkel bezwaar is
(integendeel zelfs) wanneer de be
leefde automobilist op dat moment
alleen is en zich heeft overtuigd van
de afwezigheid van achterliggend en
tegenliggend verkeer. Is er wel
verkeer dan is die beleefdheid zowel
voor de voetgangers als voor ande
ren een groot gevaar.
Het is dus wel duidelijk dat zowel
scherp rijden als overbeleefdheid de
goede relatie rijverkeer-voetganger
in gevaar brengen en derhalve in dit
verband uit den boze zijn.
Qfeeds iets nieuws op het
gebied, van auto-veilig
heid. Uit Australië komt, offi
cieel, de autogordel voor hon
den. Hélemaal nieuw is 't ding
niet, want we hadden zo'n gor-
deltje al op de Veluwe gezien.
De hondengordeltjes zijn niet
in de eerste plaats bedoeld voor
de veiligheid van de hond; dan
zou de bevestiging aan 'n ach
terbankleuning onvoldoende zij
Het gaat er om, dat de vol
gens de Australische methode
vastgelegde hond zijn achter 't
stuur zittende baas niet op
eens in de nek kan springen,
niet al te erg te keer kan
gaan als hij ergens een kat
ziet, enz., kortom zijn baas 't
autorijden niet onmogelijk kan
maken. De autogordels werden
ontwikkeld nadat bij een Aus-
tralisch verkeersonderzoek was
gebleken dat er nogal wat on-
ycueuraen aoor nel in
een auto rondspringen van hon
den. De tuigjes voor de honden
worden in diverse maten ge
maakt. De hond houdt een re
delijke bewegingsvrijheid. Hij
profiteert zelf ook van de gor
del, want hij kan bij plotseling
remmen niet meer van de ach
terbank worden gegooid.
S rrn Amerikaans schaakblad verschijnt
1 af en toe een rubriek ouder de
titel ..Chess Caviar, miniature
games are the Hors d'oeuvres of chess".
De rubriek bevat uitsluitend korte par
tijen van ten hoogste 20 zetten. Dat dit
in verreweg de meeste gevallen geen
remisepartijen zijn behoeft nauwelijks te
worden vermeld.
In het iBM-toernooi zijn enkele van
dergelijke korte partijen gespeeld, ik
geef er hieronder twee. In de eerste
wordt een probleem gesteld en meteen
het antwoord gegeven. In de tweede zal
de lezer eveneens een probleem tegenko
men, maar de oplossing zal hij pas in de
volgende rubriek kunnen vinden.
Wit: R. HARTOCH. Zwart: A. S. LU-
TIKOW. (Amsterdam 1968.)
Franse verdediging.
1. e2—e4, e7e6 2. d2—d3, d7—d5 3.
Pbl—d3. Pg«—f6 4. Pgl—f3, b7—b« 5.
«4—e5i?
(Te verplichtend, tenzij wit met een
tempo minder in de variant 5Pfd7 6.
d4 wil overgaan.)
5Pf6—<W Ddle2, C7—c5 7.
c2c4?
(Ook 7. C3, Pc6 8. g3, Dc7 9. d4, CXd4 10.
cxd4, Pb4! is slecht voor wit.)
7 Pb8—c« 8. g2g3, Pc6b49.
Kei—dl.
(Op 9. Pb3 volgt: 9dxc4 10. Dxc4,
Lb7 11. Lg2, Pxe5!)
9d5xc4 10. Pd2xc4, Lc8—b7 11.
Lel—f4, Pb4xd3! 12. Lf4d2 (Vraag: waar
om niet 12. Dxd3? Antwoord: wegens 12.
Lxf3 13. Dxf3, PxeSt en wint.)
12. Pd3b4 13. Lflg2, b»-b5 14.
Pc4a3, a7a6 15. Pf3—h4, Lb7xg2 16.
Ph4xg2, c5—c4 17. Pg2—f4, Pb4—C« 18.
Pa3—c2, Pd7xe5 19. Kdl—cl. Pe5—d3t 20.
KOI—bl, Pd3xf4 21. Ld2xf4. Dd8—d3
Wit gaf het op.
Wit: F. A. KUIJPERS. Zwart: A. K. P.
JONGSMA. (Amsterdam 1968.)
Siciliaanse verdediging.
I. e2—e4, c7c5 2. Pgl—f3, g7—g6 3.
d2—d4, c5xd4 4. Pf3xd4, LI8—g7 5.
Pbl—c3, Pb8—c0 6. Lel—e3. Pg8—f8 7.
Lfl—C4, d7d6
(Voorbarig is 7. Pa5 wegens 8. Lxf7t,
Kxf7 9. e5 en nu faalt 9Pe8 op 10.
Pe6ü en wint.)
8. f2—f3, Dd8b67 9. Lc4—b5
(Ook 9. Pf5, Dxb2 10. Pxg7t, KU leidt
tot interessante verwikkelingen.)
9Db6—c7 10. g2—g4
(Een scherpe weerleggingspoging af
komstig van de Rus Suetin.)
1 0e7e6
(Verzwakt d6. Boleslavsky is in zijn
nieuwste boek van mening, dat 10
Ld7 het sterkst is.)
II. Ddl—d2, h7—h5 12. g4—g3, Pf8-d7 13.
0—0—0, a7—a6 14. Lb5—e2, PcO—a5 15.
f3—f4, Pd7—b6.
De opgave van de week: wit speelde
hier 16. Pd4—b5, a6xb5 17. Pc3xb5 in de
mening een kansrijk, zoniet beslissend,
stukoffer te brengen. Hoe hielp de
zwartspeler hem uit de droom? De oplos
sing komt in de volgende rubriek.
JOMGSMA
KUIJPERS
OPLOSSING
De stand was: Wit (Kavalek) Kgl, Tb5
en bl, pionnén a6, d4, e5, f4. g2. Zwart
(Bronstein): Kb8, Td8, Leo, Pbfl, pionnen
a7, c4, f5, g7, h5. Er volgde: 36. TbSxbGt,
a7xb6 37. TblxbOt, Kb8—a7 38. Tb6xe8,
Td8c8!l 39. Te6—e7t, Ka7xa6 40.
Te7—e6f ,Ka6bS 41. Te6—<7 en wit §ti
meteen op.
fN plaats van Casemier, de huidige
1 Zwitserse kampioen, werd Andreas
Kuyken afgevaardigd naar het in
ternationale tournooi te Leeuwarden. HIJ
kon de grote roep, die van hem uitgaat,
niet waar maken en moest zich dan ook
met een van de onderste plaatsen tevre
den stellen. Misschien had hij te kampen
met een ernsti»e inzinking van voorbij
gaande aard, maaT het karakter van zijn
spel is enigszins behoudend geworden en
dat is voor zo'n Jonge speler toch wel
een „veeg teken".
Het is voor Kuyken zelf als voor de
Zwitserse organisatie, die slechts
beschikt over twee spelers van internati
onale klasse, te hopen, dat hij zich op
korte termijn hersteltl
Hieronder zijn partij met Tsjegolev,
waarin de laatste hetzelfde systeem toe
past als Gantwarg tegen hemzelf!
Wit: W. Tsjegolev: Zwart A. Kuyken
Leeuwarden l7-7-'68
1. 32—28 18—23; 2. 34—29 23x34; 3. 40x29
Een opening, die vrijwel van hel
wedstrijd programma verdwenen is, om
dat wit hiermee maar moeilijk tot aan
val komt. 320—25; 4. 37—32 15—20; 5.
41—37 17—22; Zwart wil de z.g. onvoltooi
de hekstelling toepassen. Beter in dit
systeem past o.i. direct (14—19). 6. 28x17
12X21; 7. 31—26 7—12; 8. 26x17 12x21; 9.
32—28 19—24; 10. 45—40 21—26: 11. 40—34
14—19; 12. 38—32 10—14; 13. 36—31 Geeft
geen kans op een uitputtingsactie aan
deze vleugel. 1316—21; 14. 46-41 5—10;
15. 41—36 1—7; 16. 43—38 U16; 7. 31—27
8—12; 18. 49—43 3—8; 19. 37—31 26x37; 20.
42x31 7—11; Beter is direct (21—26) om
.vrijheid van spelen te houden. Nu krijgt
wit gelegenheid van zijn sterke centrum
positie te profiteren 21. 47—42 10-45;
Waarmede de „onvoltooide hekstelling"
wordt vervangen door een „echte", die
zich minder gunstig ontwikkelt omdat
wit het gehele centrum beheerst. 22.
44—40 21—26; 23. 42—37! 13—18; Misschien
was hier (24—30) nog wel het beste om
een totale omsingeling te proberen te
bereiken. 24. 50—45 913; (zie diagram)
Voor onze lezers hier een Interessant
probleem: Waarom zou zwart hier niet
hebben voortgezet met 248—13?
25. 28—23! Op het oog lijktafwachten
li H
met 4842 sterker, maar dan volgt
(11—17!) en de afwikkeling 27—21 (18x27)
31X11 (6X17) 26-2 3(19x28) 33x11 (24x44)
40x49 (1217) enz. levert niets op. Beter
voor zwart is dan zelfs: (2—7) en na
(28—23) volgt ongeveer het partijverloop,
terwijl na 28—22? volgt (4—9!) en wit
32x23 14—19 gedw.; 27. 23x14 20x9; 28. 29x20
32x23 14—19 gedw.; 23x14 20x9; 28. 29x20
25X14; 29. 34—29! 12—17; 30. 38—42! 17—21;
Deze complete insluiting heeft alleen
waarde, wanneer zwart aan de andera
vleugel het spel beheerst! 43—38 14—20:
32. 39—34! 1822; De enige om de drei
gende overmachtsaanval wat tegen te
houden 33. 27x18 13x22; 34. 48—42! Zeer
sterk en spant bovendien een valstrik:
3421—277? 35. 32x21 16x27; 36. 29—23!
Dreigt 33—28 met schijfwinst. 38
8—12 37. 23—19!! 11—16; 38 .19-13 9x18; 39.
33—28 22x33; 40. 31x13 16—21; 41. 38x29
21—27; 42. 35-30 6—117 Verhaast het einde
43. 13—9 4x13; 44. 37—32 27x47; 45. 40-38
47x24; 46. 30x6 en zwart garop!
OPLOSSING
De stand was:
Wit (Bergsma) 25, 26, 27, 29. 82. 33. M,
48, 49, (9 St.)
Zwart (Gantwarg) 3, 5, 11, 12, 17, 18, 19,
20, 23, (9 stukken) Na (17—227) volgde
25x14 (22x31 gedwongen anders volgt
32—28!) 26x37 (19x10) 33—26! (3—9) 26x19
<18—22 want 9—14 faalt op 32—27—22!)
48—42 (12—17) 32—27! met gewonaen spel.
Beter was geweest voor zwarf: (11—1«>
25x14 (19x10) en nu kan op 33—28 wel 3—
(28x19) 9—14! terwijl zwart nu ook (17—22)
kan spelen. Weliswaar houdt zwart
ernstige moeilijkheden, maar er schuilen
nog wat verdedigingsmogelijkheden.
ARIE van Heusden. de man die in en
kele Jaren van een onbekende in de
bridgewereld opklom tot één der meest
gevreesde tegenstanders op internatio
naal niveau, spaart zichzelf géén kritiek.
Ook op dit punt verschilt hij dus van
talloze andere bridgers en het deed dan
ook hoogst sympathiek aan dat hij on
danks zijn fantastische prestaties bij de
wedstrijden van Omar Sharifs Brld-
geshow onmiddellijk na afloop vertelde,
dat hij een ernstige biedfout gemaakt
had. Vorige week zag u zijn (zuid-) spel
en thans de gehele uitleg:
+86432
(?V975
O 10 5
87
VB1095
6
HVB
109 4 2
AH7
(?HB
A 9 6 4 2
5 3
A108 4 3 2
O 8 7 3
AVB6
West gever, niemand kwetsbaar. West
pas —noord pas oost één klaver (17 of
meer punten) zuid twee harten —west
doublet (kracht in andere kleuren dan
harten) noord vier harten (een uitste
kend bod van Jaap Kokkes) oost dou
blet zuid pas \vest vier schoppen
(goed beoordeeld door Omar Sharif 1)
noord pas oost pas.
Op dit moment bood van Heusden vijf
harten en na passen van west en noord
besloot Belladonna (oost) nog tot een bod
van vijf schoppen, die door noord wer
den gedoubleerd.
Tegen vijf gedoubleerde schoppen
kwam Kokkes natuurlijk met harten uit
en nu is het contract niet meer te verlie
zen daar OW maken één slag in harten,
vijf in schoppen en vijf slagen in ruiten.
Had noord echter met klaver gestart dan
waren OW in vijf schoppen zelfs twee
down gegaan. Arle van Heusden verweet
zichzelf, dat hij het bod van vijf schop
pen niet had zien aankomen. Ik had, zei
de openhartige Culemborger, natuurlijk
eerst nog vijf klaver met het Zuidspel
moeten bieden want dan weet mijn part
ner méér en kan hij. eventueel met klaver
uitkomen.
Goede zelfkritiek van een goede
sportsman 1
Aan de andere tafel boden Kreyns -
Slavenburg de OW spellen tot vier
schoppen, waarna Yallouse - Delmouly
dit cotract in NZ uitnamen met vijf
harten, dat gedoubleerd één down ging.
Nederland verloor 650-100 550 punten
(12 mp.) op dit spel, doch het won de
match niettemin met de indrukwekkend*
cijfers: 77-30!
NIEUWE OPGAVE
Kleine kaarten kunnen in menig con
tract een verbazingwekkend belangrijke
rol spelen. Een origineel voorbeeld daar
van vindt men in het onderstaande spel
dat in de Omar Sharif-brldgeshow
gespeeld in het Kurhaus te Scheveningen
door Kreyns - Slavenburg gespeeld werd
tegen het Belgisch paar Depaye - Fau-
connier. Deze nog vrij jonge Belgische
spelers lieten een uitstekende Indruk
achter en zij zullen ongetwijfeld in d*
naaste toekomst het Belgische bridge-
team op het hoogste international* ni
veau weten te brengen.
A 2
9AVB8
<>52
HB1086
V10 6
(?H1094
6HB3
A 9 4
H 8 5 4 8
Q 763
O AV4
7 6
B 9 7
952
O 10 9 8 7 6
V 3 2
West gever, niemand kwetsbaar. De
paye opende als west met één Sansatout
- Slavenburg (noord) doubleerde Fau-
connler (oost) paste Kreyns bood met
het zuidspel terecht twee klaver daar
zijn spel zéér zwak is en hij éérst de
kans moet meenemen dat noord enige
lengte in die kleur bezit west paste
Slavenburg verhoogde tot drie klaver
waarna OW geen bod meer konden vlrv»
den. Drie klaver werd dus het elndcon-
tract en de westspeler kwam uit met
klaver vier. Kreyns speelde het spel
uitstekend af, maar moest niettemin één
down accepteren.
Hoe denkt u dat dit drie-kluver con
tract (uitkomst klaver vier) verlopen 1>
en waarom ging zuid tenslotte één
dotfn?? Onthulling over zeven dagen.
CRYPTOGRAM
OPGAVE
Horizontaal:
1. De bakker als werkgever (9)
6. Hé daar aan de telefoon (5)
9. Als de bliksem voorraad opdoen
(7)
10. Dit is zonder meer leuk (7)
11. Voorkomendheden (6)
12. Als dit vistuig in de war raakt is
het goed om mee te spelen (8)
14. Opening om dicht te maken (9)
15. Stukje boerderij (4)
18. Deze vracht valt zwaar te dra
gen (4)
20. Dit kleintje wordt nooit groot (9)
24. De beste is niet aan boord (8)
25. De bewoners van die plaats zijn
niet achterlijk (6)
27. Doopvat (7)
28. Mangel (7)
29. Levend geslacht (5)
30. Een onuitstaanbaar meisje be
weegt zich in de richting van
een riviertje (9)
Verticaal:
t. Wie dit het zijne kan noemen
kan in de openlucht binnen zit
ten (6)
2. Ondersteboven gaan in gelijke
delen (7
3. Het is er door gekomen (8)
4. Hier is het doel bereikt (4)
v Storingsvrij (10)
Waar zij zich bevinden is iets
anóers er niet (6)
Zo is men steeds aan de gang (7)
8. Bij elkaar genomen (8)
13. Zij zijn er nog niet (10)
16. Niet uit de tijd en niet uit deze
tijd (8)
17. De minnaar zegt asblond (8)
19. Verscheurde papieren (7)
21. Vrucht an aan tijd gebonden
arbeid (7)
22. Kleine hoeveelheid vocht (6)
23. De pracht van de priester (6)
26. Pakkie-best (4)
KRUISWOORDRAADSEL
OPLOSSING
Horizontaal: 1. koest, 5. matig, 8.
appel, 12. stola, 14. reder, 16. Anka
ra, 18. via, 20. geraas, 22. muil, 23.
maandag, 26. mals, 27. Pim, 28. gala,
29. dief, 31. toe, 32. toer, 34. Trier,
36. Oase, 38. L.S., 39. rok, 41. tor, 42.
sta, 43. st, 45. auto's, 47. sport, 49.
knap, 50. koriste, 51. duin, 52. steek,
54. alibi, 56. na, 58. Inn, 59. kat, 61.
Dee, 62. S.E., 63. blei, 65. datum, 67.
riet, 69. pee, 70. grap, 72. toss, 74. iet,
76. leis, 78. agenten, 80. zero, 81.
aldaar, 83. rei, 84. Azoren, 86. Agaat,
88. spade, 89. Timor, 90. elfje, 91.
tenen.
Verticaal: 1. kramp, 2. Eskimo, 3
stal, 4. tor. 5. ma, 6. tuin, 7. gr., 8.
ade, 9. Perm, 10. praats, 11. Lesse,
13. lama, 15. egge, 17. Nuits, 18.
vaart, 19. adder, 21. aloe's, 24. alt, 25.
air, 28. grot, 20. foto, 33. eruptie, 35.
io vivat, 37. aardbei, 38. laken, 40.
koken, 42. speld, 44. tante, 45. aas,
46. sok, 47. sta, 48. tui, 53. enig, 55.
Iers, 57. abeel, 59. kaper, 60. tutti, 62.
stere, 64. leidam, 65. dag, 66. moe, 68.
eieren, 69. plant, 71. rara, 73. snap,
75. tonen, 77. ago, 79. neef, 80. bode,
82. aar, 85. zat, 87. te. 88. S.E.