1 Wat te doen tegen parkeerexcessen Frans Wolff wipte even over uit Oxford Deltaplan voor de vrede Protest tegen fluoridering HAKEN EN OGEN IN DE RELATIE VOETGANGER-..BESTUURDER" Hond in de gordel T 3 m DENK ER EENS OVER NA Té beleefd is ook weer niet goed SCHAKEN DAMMEN BRIDGE CRYPTOGRAM door H. KRAMER door J. M. BOM door H. W. FILARSKI Tn toenemende mate wordt het parkeren.niet alleen in de Randstad-steden, maar zeker ook in de sterk groeiende be volkingscentra op de Veluwe een probleem. In onze regio zijn we gewend aan ruimte, aan een overvloed zelfs als we de ver keersproblemen in het westen des lands beschouwen. Juist daérom valt het misschien zo op, dat de parkeernood hier met de dag erger wordt. "Ur bereiken onze redactie nqg al eens brieven van mensen die zich beklagen over het feit, dat er bedrijven zijn die de openbare weg gebruiken als bergplaats voor hun auto's. Dit wordt dan niet alleen gezien als hinderlijk (voor eigen parkeer gelegenheid), maar vaak ontsieren geparkeerde vrachtwagens het straatbeeld of belemmeren zij het uitzicht van de straatbewoners. Wat kan gedaan worden ter beteugeling van parkeerexcessen Onze juridische medewerker zegt er het volgende over: TJet oude Wegenverkeersreglement bood de gemeentebesturen slechts een beperkte mogelijkheid om parkeerexcessen tegen te gaan. Bij algemene politieverordening mocht het parkeren al leen aan banden worden gelegd ten aanzien van auto's, die ver handeld, verhuurd of gerepareerd worden, niet rijklaar zijn of voor reclame worden gebruikt. Fr kunnen zich evenwel tal van andere gevallen van parkeer- excessen voordoen. Daar het niet mogelijk is al die gevallen op te sommen, heeft artikel 85 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (R.V.V.), dat op 1 januari 1967 in werking is getreden, een meer algemene bevoegdheid aan de gemeenteraden gegeven. „Bij plaatselijke verordening kunnen regels worden gesteld ter bestrijding van parkeerexcessen", zo luidt artikel 85. Blijkens de toelichting van de Minister van Verkeer en Waterstaat heeft dit artikel ten doel de weg vrij te maken voor de gemeenteraden om tot een meer doeltreffende bestrijding van parkeerexcessen te geraken. Aan de rechterlijke macht kan worden overgelaten het begrip parkeerexces de juiste omlijning te geven, aldus de minister. IZ'an een gemeentebestuur ook uit een oogpunt van welstand tegen parkeerexcessen optreden? Deze vraag kreeg onlangs een kantonrechter te beantwoorden. Een gemeenteraad had in de Algemene Politieverordening artikel 18a opgenomen, luiden de: „Burgemeester en Wethouders zijn .bevoegd uit een oogpunt van welstand bij een op de gebruikelijke wijze bekend te maken besluit één of meer wegen of weggedeelten aan te wijzen, alwaar het verboden is een voertuig, dat met inbegrip van de lading een lengte heeft van meer dan zes meter of een hoogte van meer dan twee meter, langer dan één uur te doen of te laten staan, wanneer dit niet voor het onmiddellijk laden en lossen van het voertuig noodzakelijk is". Ter uitvoering van dit artikel hadden Burgemeester en Wethou ders een laan aangewezen als weg, waar het verboden is een voertuig te parkeren overeenkomstig het verbod van artikel 18a. In strijd met het verbod liet X zijn vrachtwagens op de laan staan. X werd strafrechtelijk vervolgd en door de kantonrechter veroordeeld tot een geldboete van f 10,Met deze geringe straf kwam hij er niet slecht af. Erger vond X, dat hij zijn wagens niet langer op de laan mocht laten staan. JJit laatste woog bij X zo zwaar, dat hij in cassatie ging bij de Hoge Raad. De gemeente mag geen algemene parkeerregels uitvaardigen, omdat dit punt reeds geregeld is in het R.V.V. De gemeente moet zich beperken tot de beteugeling van parkeer excessen. De Advocaat-Generaal meende, dat artikel 18a van de Algemene Politieverordening aan deze beperking voldeed. Het verbod is aan vier kanten beperkt: naar de tijd (langer dan een uur), naar de plaats (door Burgemeester en Wethouders aan te wijzen wegen of weggedeelten), naar de categorie van voertuigen (langer dan zes en/of hoger dan twee meter) en naar het aspect (het wel stand sbelang). Uit deze beperkingen blijkt, dat de regeling strekt ter beteugeling van parkeerexcessen en niet van parkeren in het algemeen. Al dus concludeerde de Advocaat-Generaal tot verwerping van het cassatieberoep van X. De Hoge Raad overwoog, dat het verbod» zich kennelijk richt tegen het langer dan nodig is parkeren van voertuigen van grote afmetingen op wegen, waar zulks de belangen van de wel stand in bijzondere mate schaadt. Een wijze van parkeren als waarop de bepaling het oog heeft, kan worden aangemerkt als een onjuist gebruik van de weg, dat valt onder het begrip parkeerexcessen als bedoeld in artikel 85 van het R.V.V. Met deze motivering verwierp de Hoge Raad het cassatieberoep van X. rFijdens het concert van het Engelse jeugdorkest City of Oxford in Klarenbeek komt opeens een fiere dreumes naar voren om op haar cor net „The sunshine of your smile" te blazen. Dat is de zevenjarige Elaine, dochter van de manager van het ge zelschap, de oud-Apeldoorner Frans Wolff, die nu bij de Morris-fabrieken in Oxford werkt. Hij is er zelf ook bij natuurlijk en een enkeling, die hem nog kent, zegt verrast: „hé Frans, ook weer eens in de stad?" Welzeker, zijn eer ste gang is geweest naar de ouderlijke woning aan de Ro- zenlaan 12 in Apeldoorn. Eén van de vier kinderen uit dit gezin, die naar het buiten land zijn geëmigreerd, kwam daarmee even terug op het nest. Vier kinderen uit één gezin je hoort het niet zo vaak. Blijft zo'n ouderpaar dan niet erg eenzaam achter, al heeft het ook nog drie kin deren hier in het land wonen? "Penzaam nee, eigenlijk niet. In het huisje aan de Rozenlaan, temidden van tal loze gezinsfoto's en gesecon deerd door een welgedaan zwart hondje, wil het echt paar F. D. Wolff-Nieuwstra- ten er wel opgewekt over pra ten. Want de kinderen die hen verlieten om naar het buiten land te gaan zijn fijne kinde ren, die hun ouders telkens weer laten voelen dat zij niet zo ver weg zijn als het lijkt. Door brieven en door af en toe eens naar Apeldoorn te komen. Voor drie van hen is dat laatste niet al te moeilijk: zij wonen allemaal in of rond om Oxford, een eindje voor bij Londen. Frans (34) vindt er naast zijn werk in de fa briek tijd om van alles te or ganiseren voor de jeugd, wat zijn moeder niet verbaast: „Als jongen nam hij ook al tijd kinderen mee naar zijn kamer om allerlei leuke din gen met hen op touw te zet ten". Wilhelmina (32) ging als huishoudelijke hulp, werd verpleegster en trouwde met een Engelse garagehouder. Marinus (50) kwam later. Hij is nu elektrotechnicus bij de Blue Circle Group en werkt daar met dynamo's, groter dan een huis. „Zo groot, dat je de schakelaars met een hefboom moet om zetten", verduidelijkt de va der. Dan is er nog de doch ter Wij na (46), die het verst uit de buurt is geraakt: zij woont in Florida. T¥e ouders zijn nu allebei 77 en ondanks vele Rotterdam se jaren zeer geëngageerd met Apeldoorn. Mevr. Wolff door het zendingswerk voor de Hebreeuwse Evangelisatie vereniging, dat zij vriende lijk en doortastend in onze omgeving bedrijft. Haar man door veelzijdige dienst als buschauffeur bij de vroegere A.A.A. (nu de V.A.D.) en vrachtchauffeur bij Wiepking: „zestig jaar gereden en nog nooit een ongeluk of zelfs maar een ongelukje, meneer". Ook nu staat er nog een be jaarde, maar piekfijn onder houden en als een zonnetje lopende automobiel voor de deur. Vrijwel dagelijks gaat verkeersveteraan Wolff daar nog de weg mee op, al is het niet zo ver. Aan die man moet je nu eens vragen of hij óók de zenuwen krijgt van het hedendaagse verkeer. Bij voorbeeld van het stadsver keer in Apeldoorn, dat deze zomer mede door de tunnel voorbereiding hoge eisen stelt aan de onverstoorbaar heid van de weggebruiker. Dan zegt hij alleen maar, dat het wel veel benzine kost maar dat het verder gewoon een kwestie is van uitkijken en wachten totdat je verder- kunt. ¥n het kader van de inter kerkelijke vredesweek 1968 gaat het vormingscen trum Den Alerdinck te Laag- Zuthem (bij Zwolle) twee be- zinningsconferenties over de vragen van oorlog en vrede organiseren. Van 21 op 22 september is er een weekend met als thema: „Een deltaplan voor de vre de", uitgaande van de gedach te, dat we de vrede op dezelfde wijze en met evenveel offers en kennis van zaken moet wor den verworven als de veilig heid in het kader van de Del tawerken. Aan het weekend wordt me dewerking verleend door de Groningse polemoloog dr. P. Boskma en de voorzitter van het Nederlands Jongeren Vrijwilligerskorps Novib-be- stuurslid ds. N. O. Steenbeek te Amersfoort. De leiding be rust bij de heer W. Veenstra. Een tweede treffen vindt plaats op 28 en 29 september met als thema: „Evangelisch inspelen op de vrede" onder leiding van drs. W. Struys en met medewerking van dr. C. P. van Andel van de hervorm de raad van Kerk en Samen leving te Den Haag, die zal inhaken op door de deelne mers gesignaleerde zwakke plekken in Europa. Op ozndagmiddag gaat de gereformeerde ds. S. S. van Dijk, tot voor kort predikant in Buenos Aires, in op de ex plosieve toestanden, die hij in Zuid-Amerikaanse landen aantrof. T¥e 81-jarige Wageninger Th. A. L. Mollinger heeft de strijd aangebonden tegen de fluoridering van het drink water in zijn woonplaats. Al sinds de fluoridering in Wa- geningen werd doorgevoerd heeft hij er geen druppel van gedronken en haalt hij twee maal per week in jerrycans water uit een andere gemeen te. Nu heeft hij bovendien een protestbrief naar B. en W. geschreven. „Mijn hoge leeftijd maakt het me onmogelijk, hier nog een groot aantal handteke ningen te verzamelen en een actiecomité te vormen", al dus de heer Mollinger: „van daar deze brief, waarmee ik een nieuwe discussie op gang hoop te brengen". Onder de indruk van de argumenten, die ook op hoger wetenschap pelijk en bestuursniveau te gen fluoridering worden aan gevoerd, stelt hij voor, de jeugd fluortabletten te ver strekken. Het gaat immers vooral om tandbederf bij de jeugd. Dan behoeft ook niet meer een groot deel van het fluor verloren te gaan door dat het meeste water voor reinigingsdoeleinden en als drinkwater voor volwassenen wordt gebruikt. In 1966 vielen 246 (of 40 pot.) van alle in het ver keer omgekomen voetgangers op buitenwegen. Voor de ernstig en licht gewonden lagen deze per centages op resp. 15 en 9 pet. Voetgangersongevallen op buitenwegen zijn dus veel ernsti ger dan binnen de bebouwde kom. Veruit de meeste voetgan gers vinden de dood op buiten wegen, waar geen voet- of fiets paden zijn. En dat gebeurt dan hoofdzakelijk bü duisternis en bü het rechts op de rijbaan lopen. TVe relatie voetganger - bestuurder (van welk voertuig dan ook) is er helaas nog steeds een met vele haken en ogen. Vroeger en dan spreken we nog niet eens van vele jaren geleden bestond die relatie trouwens helemaal niet en was de voetganger een opgejaagd stuk wild, vogelvrij, met nauwelijks enige rechten en vele plichten. De voetgangersoversteekplaatsen brachten daar gleidelijk verande ring in en nu sedert kort de gelijk stelling van de voetgangers met „verkeer" is afgekondigd, mogen de bestuurders van links- en rechtsaf- slaande voertuigen de rechtdoor over stekende voetgangers niet meer hin deren, hetgeen alweer een grote stap op de goede weg is. Nu is het met die relatie voetgan ger - bestuurder zo, dat gezien de grote kwetsbaarheid van eerstge noemde, het hier nog meer neer komt op samenwerking en de be reidheid daartoe, dan bij de verhou ding van de bestuurders onderling. Claan we er de wettelijke bepalin- gen op na dan valt onmiddellijk artikel 1 op, waarin wordt gesproken van de „gelijkberechtiging" van ie- dei die op welke manier dan ook de weg gebruikt. Het komt er op neer dat ieder in gelijke mate aanspraak kan maken op 'n veilig gebruik van de weg. Dat klinkt in theorie goed maar de praktijk levert nogal wat moeilijkheden op. Helaas zijn het juist die automobilisten, die zich een al te vlotte, haastige en soms zelfs scherpe rijstijl hebben aange meten volgens de chef van Rij proef voor Gevorderden van de ANWB zijn dat er nogal wat die deze zogenaamde gelijkberechtiging nauwelijks of niet kunnen verteren. T)ie scherpe rijstijl gevolg van een algemeen jachtige levensin stelling brengt voor de voetganger vooral grote risico's met zich mee op de voetgangersoversteekplaatsen. De voetganger kent het, dat aarze lende stapje op het zebrapad wan neer heel in de verte een auto komt aanrijden en het haastige stapje te rug, als de bestuurder van het voer tuig geen duidelijke intentie tot af remmen verraadt. Zelfs als uiteinde lijk, nogal bruusk en met piepende remmen wordt gestopt, blijft deze manier van naderen nog altijd hoogst ongewenst, gevaarlijk en daarom strafbaar. Niet voor niets eist de wet dat bestuurders een voetgangersover steekplaats, voorzichtich naderen en de voetgangers die zich daarop be vinden onbelemmerd doorgang ver lenen. Wellicht zou men de vraag kunnen stellen of de Engelse regel, die ook de voetganger die duidelijk voornemens is over te steken, daar op een zeker recht geeft, niet de voorkeur heeft boven de Nederland se, die slechts de voetganger wanneer hij al bezig is over te steken, een zekere bescher- HeF afbuigende verkeer mag heF rechF. dooraaande verkeer op dezelfde weg niet hinderen. Ook de voetganger nief (brom)fietsers zich schuldig maken. hieraan ook ming biedt. Ook het uiterst gevaar lijk inhalen van voertuigen, die voor een voetgangersoversteekplaats stil staan is nog bij lange na niet uit de rijstijl van vele automobilisten ver dwenen, maar daarbij dient te wor den opgemerkt dat vele, zeer vele /"Overigens is het gebleken dat weer andere automobilisten fre quent de gewoonte hebben om ten opzichte van voetgangers, die bij oversteekplaatsen op hun beurt wachten, een ongewenste vorm van beleefdheid demonstreren. Men ziet hen dan het bekende uitnodigen de gebaar maken, waartegen uiter aard ap zich geen enkel bezwaar is (integendeel zelfs) wanneer de be leefde automobilist op dat moment alleen is en zich heeft overtuigd van de afwezigheid van achterliggend en tegenliggend verkeer. Is er wel verkeer dan is die beleefdheid zowel voor de voetgangers als voor ande ren een groot gevaar. Het is dus wel duidelijk dat zowel scherp rijden als overbeleefdheid de goede relatie rijverkeer-voetganger in gevaar brengen en derhalve in dit verband uit den boze zijn. Qfeeds iets nieuws op het gebied, van auto-veilig heid. Uit Australië komt, offi cieel, de autogordel voor hon den. Hélemaal nieuw is 't ding niet, want we hadden zo'n gor- deltje al op de Veluwe gezien. De hondengordeltjes zijn niet in de eerste plaats bedoeld voor de veiligheid van de hond; dan zou de bevestiging aan 'n ach terbankleuning onvoldoende zij Het gaat er om, dat de vol gens de Australische methode vastgelegde hond zijn achter 't stuur zittende baas niet op eens in de nek kan springen, niet al te erg te keer kan gaan als hij ergens een kat ziet, enz., kortom zijn baas 't autorijden niet onmogelijk kan maken. De autogordels werden ontwikkeld nadat bij een Aus- tralisch verkeersonderzoek was gebleken dat er nogal wat on- ycueuraen aoor nel in een auto rondspringen van hon den. De tuigjes voor de honden worden in diverse maten ge maakt. De hond houdt een re delijke bewegingsvrijheid. Hij profiteert zelf ook van de gor del, want hij kan bij plotseling remmen niet meer van de ach terbank worden gegooid. S rrn Amerikaans schaakblad verschijnt 1 af en toe een rubriek ouder de titel ..Chess Caviar, miniature games are the Hors d'oeuvres of chess". De rubriek bevat uitsluitend korte par tijen van ten hoogste 20 zetten. Dat dit in verreweg de meeste gevallen geen remisepartijen zijn behoeft nauwelijks te worden vermeld. In het iBM-toernooi zijn enkele van dergelijke korte partijen gespeeld, ik geef er hieronder twee. In de eerste wordt een probleem gesteld en meteen het antwoord gegeven. In de tweede zal de lezer eveneens een probleem tegenko men, maar de oplossing zal hij pas in de volgende rubriek kunnen vinden. Wit: R. HARTOCH. Zwart: A. S. LU- TIKOW. (Amsterdam 1968.) Franse verdediging. 1. e2—e4, e7e6 2. d2—d3, d7—d5 3. Pbl—d3. Pg«—f6 4. Pgl—f3, b7—b« 5. «4—e5i? (Te verplichtend, tenzij wit met een tempo minder in de variant 5Pfd7 6. d4 wil overgaan.) 5Pf6—<W Ddle2, C7—c5 7. c2c4? (Ook 7. C3, Pc6 8. g3, Dc7 9. d4, CXd4 10. cxd4, Pb4! is slecht voor wit.) 7 Pb8—c« 8. g2g3, Pc6b49. Kei—dl. (Op 9. Pb3 volgt: 9dxc4 10. Dxc4, Lb7 11. Lg2, Pxe5!) 9d5xc4 10. Pd2xc4, Lc8—b7 11. Lel—f4, Pb4xd3! 12. Lf4d2 (Vraag: waar om niet 12. Dxd3? Antwoord: wegens 12. Lxf3 13. Dxf3, PxeSt en wint.) 12. Pd3b4 13. Lflg2, b»-b5 14. Pc4a3, a7a6 15. Pf3—h4, Lb7xg2 16. Ph4xg2, c5—c4 17. Pg2—f4, Pb4—C« 18. Pa3—c2, Pd7xe5 19. Kdl—cl. Pe5—d3t 20. KOI—bl, Pd3xf4 21. Ld2xf4. Dd8—d3 Wit gaf het op. Wit: F. A. KUIJPERS. Zwart: A. K. P. JONGSMA. (Amsterdam 1968.) Siciliaanse verdediging. I. e2—e4, c7c5 2. Pgl—f3, g7—g6 3. d2—d4, c5xd4 4. Pf3xd4, LI8—g7 5. Pbl—c3, Pb8—c0 6. Lel—e3. Pg8—f8 7. Lfl—C4, d7d6 (Voorbarig is 7. Pa5 wegens 8. Lxf7t, Kxf7 9. e5 en nu faalt 9Pe8 op 10. Pe6ü en wint.) 8. f2—f3, Dd8b67 9. Lc4—b5 (Ook 9. Pf5, Dxb2 10. Pxg7t, KU leidt tot interessante verwikkelingen.) 9Db6—c7 10. g2—g4 (Een scherpe weerleggingspoging af komstig van de Rus Suetin.) 1 0e7e6 (Verzwakt d6. Boleslavsky is in zijn nieuwste boek van mening, dat 10 Ld7 het sterkst is.) II. Ddl—d2, h7—h5 12. g4—g3, Pf8-d7 13. 0—0—0, a7—a6 14. Lb5—e2, PcO—a5 15. f3—f4, Pd7—b6. De opgave van de week: wit speelde hier 16. Pd4—b5, a6xb5 17. Pc3xb5 in de mening een kansrijk, zoniet beslissend, stukoffer te brengen. Hoe hielp de zwartspeler hem uit de droom? De oplos sing komt in de volgende rubriek. JOMGSMA KUIJPERS OPLOSSING De stand was: Wit (Kavalek) Kgl, Tb5 en bl, pionnén a6, d4, e5, f4. g2. Zwart (Bronstein): Kb8, Td8, Leo, Pbfl, pionnen a7, c4, f5, g7, h5. Er volgde: 36. TbSxbGt, a7xb6 37. TblxbOt, Kb8—a7 38. Tb6xe8, Td8c8!l 39. Te6—e7t, Ka7xa6 40. Te7—e6f ,Ka6bS 41. Te6—<7 en wit §ti meteen op. fN plaats van Casemier, de huidige 1 Zwitserse kampioen, werd Andreas Kuyken afgevaardigd naar het in ternationale tournooi te Leeuwarden. HIJ kon de grote roep, die van hem uitgaat, niet waar maken en moest zich dan ook met een van de onderste plaatsen tevre den stellen. Misschien had hij te kampen met een ernsti»e inzinking van voorbij gaande aard, maaT het karakter van zijn spel is enigszins behoudend geworden en dat is voor zo'n Jonge speler toch wel een „veeg teken". Het is voor Kuyken zelf als voor de Zwitserse organisatie, die slechts beschikt over twee spelers van internati onale klasse, te hopen, dat hij zich op korte termijn hersteltl Hieronder zijn partij met Tsjegolev, waarin de laatste hetzelfde systeem toe past als Gantwarg tegen hemzelf! Wit: W. Tsjegolev: Zwart A. Kuyken Leeuwarden l7-7-'68 1. 32—28 18—23; 2. 34—29 23x34; 3. 40x29 Een opening, die vrijwel van hel wedstrijd programma verdwenen is, om dat wit hiermee maar moeilijk tot aan val komt. 320—25; 4. 37—32 15—20; 5. 41—37 17—22; Zwart wil de z.g. onvoltooi de hekstelling toepassen. Beter in dit systeem past o.i. direct (14—19). 6. 28x17 12X21; 7. 31—26 7—12; 8. 26x17 12x21; 9. 32—28 19—24; 10. 45—40 21—26: 11. 40—34 14—19; 12. 38—32 10—14; 13. 36—31 Geeft geen kans op een uitputtingsactie aan deze vleugel. 1316—21; 14. 46-41 5—10; 15. 41—36 1—7; 16. 43—38 U16; 7. 31—27 8—12; 18. 49—43 3—8; 19. 37—31 26x37; 20. 42x31 7—11; Beter is direct (21—26) om .vrijheid van spelen te houden. Nu krijgt wit gelegenheid van zijn sterke centrum positie te profiteren 21. 47—42 10-45; Waarmede de „onvoltooide hekstelling" wordt vervangen door een „echte", die zich minder gunstig ontwikkelt omdat wit het gehele centrum beheerst. 22. 44—40 21—26; 23. 42—37! 13—18; Misschien was hier (24—30) nog wel het beste om een totale omsingeling te proberen te bereiken. 24. 50—45 913; (zie diagram) Voor onze lezers hier een Interessant probleem: Waarom zou zwart hier niet hebben voortgezet met 248—13? 25. 28—23! Op het oog lijktafwachten li H met 4842 sterker, maar dan volgt (11—17!) en de afwikkeling 27—21 (18x27) 31X11 (6X17) 26-2 3(19x28) 33x11 (24x44) 40x49 (1217) enz. levert niets op. Beter voor zwart is dan zelfs: (2—7) en na (28—23) volgt ongeveer het partijverloop, terwijl na 28—22? volgt (4—9!) en wit 32x23 14—19 gedw.; 27. 23x14 20x9; 28. 29x20 32x23 14—19 gedw.; 23x14 20x9; 28. 29x20 25X14; 29. 34—29! 12—17; 30. 38—42! 17—21; Deze complete insluiting heeft alleen waarde, wanneer zwart aan de andera vleugel het spel beheerst! 43—38 14—20: 32. 39—34! 1822; De enige om de drei gende overmachtsaanval wat tegen te houden 33. 27x18 13x22; 34. 48—42! Zeer sterk en spant bovendien een valstrik: 3421—277? 35. 32x21 16x27; 36. 29—23! Dreigt 33—28 met schijfwinst. 38 8—12 37. 23—19!! 11—16; 38 .19-13 9x18; 39. 33—28 22x33; 40. 31x13 16—21; 41. 38x29 21—27; 42. 35-30 6—117 Verhaast het einde 43. 13—9 4x13; 44. 37—32 27x47; 45. 40-38 47x24; 46. 30x6 en zwart garop! OPLOSSING De stand was: Wit (Bergsma) 25, 26, 27, 29. 82. 33. M, 48, 49, (9 St.) Zwart (Gantwarg) 3, 5, 11, 12, 17, 18, 19, 20, 23, (9 stukken) Na (17—227) volgde 25x14 (22x31 gedwongen anders volgt 32—28!) 26x37 (19x10) 33—26! (3—9) 26x19 <18—22 want 9—14 faalt op 32—27—22!) 48—42 (12—17) 32—27! met gewonaen spel. Beter was geweest voor zwarf: (11—1«> 25x14 (19x10) en nu kan op 33—28 wel 3— (28x19) 9—14! terwijl zwart nu ook (17—22) kan spelen. Weliswaar houdt zwart ernstige moeilijkheden, maar er schuilen nog wat verdedigingsmogelijkheden. ARIE van Heusden. de man die in en kele Jaren van een onbekende in de bridgewereld opklom tot één der meest gevreesde tegenstanders op internatio naal niveau, spaart zichzelf géén kritiek. Ook op dit punt verschilt hij dus van talloze andere bridgers en het deed dan ook hoogst sympathiek aan dat hij on danks zijn fantastische prestaties bij de wedstrijden van Omar Sharifs Brld- geshow onmiddellijk na afloop vertelde, dat hij een ernstige biedfout gemaakt had. Vorige week zag u zijn (zuid-) spel en thans de gehele uitleg: +86432 (?V975 O 10 5 87 VB1095 6 HVB 109 4 2 AH7 (?HB A 9 6 4 2 5 3 A108 4 3 2 O 8 7 3 AVB6 West gever, niemand kwetsbaar. West pas —noord pas oost één klaver (17 of meer punten) zuid twee harten —west doublet (kracht in andere kleuren dan harten) noord vier harten (een uitste kend bod van Jaap Kokkes) oost dou blet zuid pas \vest vier schoppen (goed beoordeeld door Omar Sharif 1) noord pas oost pas. Op dit moment bood van Heusden vijf harten en na passen van west en noord besloot Belladonna (oost) nog tot een bod van vijf schoppen, die door noord wer den gedoubleerd. Tegen vijf gedoubleerde schoppen kwam Kokkes natuurlijk met harten uit en nu is het contract niet meer te verlie zen daar OW maken één slag in harten, vijf in schoppen en vijf slagen in ruiten. Had noord echter met klaver gestart dan waren OW in vijf schoppen zelfs twee down gegaan. Arle van Heusden verweet zichzelf, dat hij het bod van vijf schop pen niet had zien aankomen. Ik had, zei de openhartige Culemborger, natuurlijk eerst nog vijf klaver met het Zuidspel moeten bieden want dan weet mijn part ner méér en kan hij. eventueel met klaver uitkomen. Goede zelfkritiek van een goede sportsman 1 Aan de andere tafel boden Kreyns - Slavenburg de OW spellen tot vier schoppen, waarna Yallouse - Delmouly dit cotract in NZ uitnamen met vijf harten, dat gedoubleerd één down ging. Nederland verloor 650-100 550 punten (12 mp.) op dit spel, doch het won de match niettemin met de indrukwekkend* cijfers: 77-30! NIEUWE OPGAVE Kleine kaarten kunnen in menig con tract een verbazingwekkend belangrijke rol spelen. Een origineel voorbeeld daar van vindt men in het onderstaande spel dat in de Omar Sharif-brldgeshow gespeeld in het Kurhaus te Scheveningen door Kreyns - Slavenburg gespeeld werd tegen het Belgisch paar Depaye - Fau- connier. Deze nog vrij jonge Belgische spelers lieten een uitstekende Indruk achter en zij zullen ongetwijfeld in d* naaste toekomst het Belgische bridge- team op het hoogste international* ni veau weten te brengen. A 2 9AVB8 <>52 HB1086 V10 6 (?H1094 6HB3 A 9 4 H 8 5 4 8 Q 763 O AV4 7 6 B 9 7 952 O 10 9 8 7 6 V 3 2 West gever, niemand kwetsbaar. De paye opende als west met één Sansatout - Slavenburg (noord) doubleerde Fau- connler (oost) paste Kreyns bood met het zuidspel terecht twee klaver daar zijn spel zéér zwak is en hij éérst de kans moet meenemen dat noord enige lengte in die kleur bezit west paste Slavenburg verhoogde tot drie klaver waarna OW geen bod meer konden vlrv» den. Drie klaver werd dus het elndcon- tract en de westspeler kwam uit met klaver vier. Kreyns speelde het spel uitstekend af, maar moest niettemin één down accepteren. Hoe denkt u dat dit drie-kluver con tract (uitkomst klaver vier) verlopen 1> en waarom ging zuid tenslotte één dotfn?? Onthulling over zeven dagen. CRYPTOGRAM OPGAVE Horizontaal: 1. De bakker als werkgever (9) 6. Hé daar aan de telefoon (5) 9. Als de bliksem voorraad opdoen (7) 10. Dit is zonder meer leuk (7) 11. Voorkomendheden (6) 12. Als dit vistuig in de war raakt is het goed om mee te spelen (8) 14. Opening om dicht te maken (9) 15. Stukje boerderij (4) 18. Deze vracht valt zwaar te dra gen (4) 20. Dit kleintje wordt nooit groot (9) 24. De beste is niet aan boord (8) 25. De bewoners van die plaats zijn niet achterlijk (6) 27. Doopvat (7) 28. Mangel (7) 29. Levend geslacht (5) 30. Een onuitstaanbaar meisje be weegt zich in de richting van een riviertje (9) Verticaal: t. Wie dit het zijne kan noemen kan in de openlucht binnen zit ten (6) 2. Ondersteboven gaan in gelijke delen (7 3. Het is er door gekomen (8) 4. Hier is het doel bereikt (4) v Storingsvrij (10) Waar zij zich bevinden is iets anóers er niet (6) Zo is men steeds aan de gang (7) 8. Bij elkaar genomen (8) 13. Zij zijn er nog niet (10) 16. Niet uit de tijd en niet uit deze tijd (8) 17. De minnaar zegt asblond (8) 19. Verscheurde papieren (7) 21. Vrucht an aan tijd gebonden arbeid (7) 22. Kleine hoeveelheid vocht (6) 23. De pracht van de priester (6) 26. Pakkie-best (4) KRUISWOORDRAADSEL OPLOSSING Horizontaal: 1. koest, 5. matig, 8. appel, 12. stola, 14. reder, 16. Anka ra, 18. via, 20. geraas, 22. muil, 23. maandag, 26. mals, 27. Pim, 28. gala, 29. dief, 31. toe, 32. toer, 34. Trier, 36. Oase, 38. L.S., 39. rok, 41. tor, 42. sta, 43. st, 45. auto's, 47. sport, 49. knap, 50. koriste, 51. duin, 52. steek, 54. alibi, 56. na, 58. Inn, 59. kat, 61. Dee, 62. S.E., 63. blei, 65. datum, 67. riet, 69. pee, 70. grap, 72. toss, 74. iet, 76. leis, 78. agenten, 80. zero, 81. aldaar, 83. rei, 84. Azoren, 86. Agaat, 88. spade, 89. Timor, 90. elfje, 91. tenen. Verticaal: 1. kramp, 2. Eskimo, 3 stal, 4. tor. 5. ma, 6. tuin, 7. gr., 8. ade, 9. Perm, 10. praats, 11. Lesse, 13. lama, 15. egge, 17. Nuits, 18. vaart, 19. adder, 21. aloe's, 24. alt, 25. air, 28. grot, 20. foto, 33. eruptie, 35. io vivat, 37. aardbei, 38. laken, 40. koken, 42. speld, 44. tante, 45. aas, 46. sok, 47. sta, 48. tui, 53. enig, 55. Iers, 57. abeel, 59. kaper, 60. tutti, 62. stere, 64. leidam, 65. dag, 66. moe, 68. eieren, 69. plant, 71. rara, 73. snap, 75. tonen, 77. ago, 79. neef, 80. bode, 82. aar, 85. zat, 87. te. 88. S.E.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 13