„Een staat in de staat99 in Frankfort Meisjes staan hun mannetje (en vuurtje) Het grootste consulaat ter wereld Men zou graag nog computer hebben Kreken in Biesbosch met zandcement afgedamd WIJ LEVEN WEL SNEL BEDRIJFSBRANDWEER REAGEERT OP ZOEMERTJE Aanwinst voor het Groninger Museum Beetje nat Lucille Ball gaat eigen kinderen in tv-show brengen Trein van toekomst: automatisch BRAZILIË LEGT TRANSPLANTATIE AAN BANDEN Snel Speciaal WERK GENOEG COMPUTER STEURGAT Binnenkort krijgt het Groninger Mu seum voor ftad en land een belangrijke en blijvende kunstverzameling ge naamd de collectie-Veendorp. Deze col lectie omvat ruim 150 werken van kun- Het moet verrukkelijk zijn voor iedere man die het een keer mag proberen: een druk op een knop en binnen de kortste keren staan er negen jonge vrouwen paraat op de plek die hjj aangeeft. Dat proberen mag nu juist niet. Maar intussen hoeven we niet meer helemaal naar Japan om vrouwelijke brandweerlieden te zien. Gewoon even gaan kijken bij het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam, waar het hoofd van de bedrijfs brandweer heeft gezegd: „Mijn Engelse schoonzuster reed in de oorlog een drie tonner, waarom dus niet een volledige ploeg vrouwen bij ons brandweerkorps." Die ploeg kwam er, met nog eens 3 vrouwen die in de mannen-ploegen werken en diezelfde speciale dames- ploeg won onlangs even de regionale brandweerwedstrijden van Zd.-Holland. En het was een wedstrijd waarin de meisjes van Unilever de enige vrou wen waren. Of het nu per ongeluk was of niet, maar de heren die gisteren met ogen op steeltjes naar de vrouwen achter 3 waterspuiten stonden te kijken, ston den met z'n allen heel even in de straal van slag één, bemand door Rosi- ta en Lieneke. Instructeur J. Beers van de damesploeg werd nat en de heer N. Doornbosch, hoofd van de bedrijfsr- brandweer, moest ook eerst de drup pels van het gezicht vegen voor hij kon A Een vrouw is een vrouw wanneer ze vrouw is en geen man die zal durven beweren, dat wat hier gebeurt „onvrouwelijk" is. En hier zijn ze dan, acht van de negen meisjes die bij Uni lever in Rotterdam een voJJedige ploeg van de bedrijfsbrandweer vormen. Aan straal één (en dat is dan de aan- vdlsploeg): achter Lieneke Montfoort en vóór Rosita Beverloo. Straal twee (waterploeg) vA.n.r.: Nel van Hoek, Tineke van Gorkum (tevens aanvoerster van de ploeg) en Ineke van den Hoek, die de straal richt. Straal drie (slangenploeg) v.l.n.r.: Ma rian Gijbeis, Analies Janssen en Ria Voormolen. zeggen: „Vrouwen doen hier precies hetzelfde werk als mannen." Waarom ook niet, want ik heb al eens iemand horen zeggen: „Zwakke geslacht? Minder zwaar werk doen? Kom, moet je eens naar de werksters kijken in een kantoorgebouw, die tillen in hun eentje even een heel bureau". De heer Doornbosch moet het daar mee eens zijn, wanneer hij zegt: „Het is gewoon een kwestie van exercitie. Over de opleiding tot aspirant-brand wacht doen wij hier trouwens vrij lang, een heel jaar. En verder is het enige nadeel, dat de meisjes geen perslucht- maskers künnen dragen. Door hun lange haar sluit zo'n ding niet helemaal af." En die gehele bedrijfsbrandweer? Men wordt in geval van nood opgeroe pen via de zoemertjes die mannen in de borstzak van hun colbert kunnen dra gen. Hoe de meisjes dat zoemertje weg bergen is punt twee, maar in ieder ge val hangen hun brandweerkleren altijd vlak bij, in de garderobes. En verder is nu een aantal brand weerploegen in Zuid-Holland óp van de zenuwen aan het oefenen voor de natio nale brandweerwedstrijd volgende maand want men wil proberen niet wederom door een groepje meisjes te worden verslagen. Hoewel die dames in het zicht van die nationale wedstrijd uitferaard ook niet stil zitten. Maar dan zegt de heer Doornbosch: „We winnen waarschijn lijk toch niet. Zodra het vrouwen betreft zijn alle mannen altijd nog een weinig bevooroordeeld." Och, heren. Kijk nog eens even naar die werkster die straks uw bureau tilt. stenaars uit de tweede helft van de vorige eeuw. Naast een aantal werken van Franse meesters, waaronder als belangrijksten Corot, Daubigny en Odi- lon Redon zijn te vermelden, omvat zij vijf werken van de voorloper der im pressionisten, de Nederlander J. B. Jongkind. De Nederlandse schilderkunst uit die periode is vertegenwoordigd door Roe- lofs, Gabriël en de drie Marissen, Wil lem, Jacob en Matthijs, en voorts met werken van Breitner, Floris Verster, Jan Toorop en Voerman. Bart van der Leek is vertegenwoordigd met cera miek terwijl enkele bronzen van John Radecker en Georg Menne en vooral ook een groter aantal werken van Lam- bertus Zijl een passende aanvulling vormen. De komst naar Groningen van de collectie-Veendorp is mogelijk ge maakt door een regeling tussen het be stuur van het J. B. Scholtenfonds en dt heer Veendorp. Begin 1969 zal de gehele collectie in de pas voltooide zaal van dit museum worden geëxposeerd. LOë ANGELES De Amerikaanse televisie-actrice Lucille Ball heeft haar twee kinderen aangenomen als mede werkers aan haar nieuwe televisieserie „Here's Lucy". De 17-jarige Lucie en de 15-jarige Desni Arnaz hebben beiden een con tract van hun moeder gekregen. Een rechtbank in Los Angeles heeft deze contracten vandaag goedgekeurd. De kinderen krijgen het eerste jaar 17.600 dollar, het tweede jaar 20.400 dol lar en het derde jaar 25.200 dollar. Twintig procent hiervan zal worden ge ïnvesteerd in staatsobligaties die voor de kinderen bewaard zullen worden tot zij 21 jaar zijn. Stoomlocomotief nu te koop FRANKFORT Wie een stoomloco motief wil kopen, kan terecht bij de Duitse Bondsspoorwegen. In de komen de jaren zullen deze oude vehikels zelfs met duizenden tegelijk verkrijg baar zijn. Ook kan men hele stations overne men. Om nog te zwijgen van de reusachtige hoeveelheden rails waar mee men een spoorlijn rondom de hele aarde aan zou kunnen leggen. Afscheid van het spoor? Capitulatie tegenover de concurrentie van autobanen en luchtvaart? Integendeel. De toekomst is voor de spoorwegen al lang begonnen. Niet al leen op punten waar de treinen nu al met een snelheid van 200 kilometer per uur langs komen denderen of, zo als bijvoorbeeld in het Roergebied, worden voortgetrokken door elektro nisch bestuurde locomotieven. De Bondsspoorwegen zijn al veel ver der. Als men de details verneemt, krijgt men inderdaad de indruk dat de „goede oude" spoorwegen na hun ver jongingskuur een uiterst vitaal en on ontbeerlijk concurrent op het gebied van massavervoer zullen blijken. Op zeer lange trajecten bekleedt de lucht vaart uiteraard een veel gunstiger uit gangspositie dan de spoorwegen. De korte trajecten vallen ten gunste van de automobiel uit. Op trajecten daar tussenin, die vooral in Europa een gro te rol spelen, zullen de spoorwegen vermoedelijk een soort voorkeursposi tie in gaan nemen. Ook de uiterst snelle „inter-city-treinen", waarvan er vandaag de dag al enkele lopen zullen vanaf komende herfst een steeds be langrijker plaats in het spoorwegver voer in gaan nemen. In de gebouwen van een reusachtig rangeerstation, dat in het kleine plaatsje Seelze in Neder-Saksen is ge vestigd, zijn de spoorwegingenieurs op het ogenblik bezig met de constructie van een „kybernetisch eiland". In het komende voorjaar wil men een vol automatische trein aan het publiek voorstellen. Reeds in 1980 zullen wij vermoedelijk mee mogen maken, dait de hele Bondsspoorwegen geheel auto matisch worden geregeld. Het spoor wegpersoneel dat vandaag de dag nog 400.000 werknemers omvat, zal tegen die tijd tot 250000 man terug gelopen zijn. Hieraan zullen echter voor een groot deel uiterst ingewikkelde tech nische eisen worden gesteld. Uiteraard zullen de treinen veel snel ler worden. Vandaag de dag zou men met een beetje inspanning reeds 250 kiVometer ner uur kunnen behalen, maar de wetenschap spreekt al over 450 of zelfs 500 kilometer per uur. Dat is geen droom, maar een realistisch ontwerp: men is van plan om tussen Hamburg en München via Keulen, Frankfort en Stuttgart een direkte lijn aan te leggen, zonder kruisingen en met vaste wissels. Op een dergelijk traject is deze fantastische snelheid zonder meer haalbaar en redelijk. On derweg kan men met behulp van auto matische koppelingen wagons aan de trein toevoegen zonder dat deze be hoeft te stoppen. Hierbij heeft men ook aan speciale wagons voor het vervoer van auto's en vrachtauto's gedacht. Men wil zich zeer intensief toe gaan leggen op der gelijk vervoer, omdat reeds nu is ge bleken dat daar grote vraag naar is. Ondanks de tot dusver vrij hoge ver voerskosten hebben de Bondsspoorwe gen in het afgelopen jaar meer dan 37.000 auto's vervoerd. Het is de bedoe ling om de laadformaliteiten sneller te regelen dan tot dusver waardoor de verkeersdichtheid van de autotreinen toe kan nemen en de vervoerskosten gedrukt kunnen worden. Op een goede dag zal de autotrein niet meer het voorrecht van een vrij kleine groep au tomobilisten zijn, maar zullen deze treinen de overvolle autobanen kunnen ontlasten. De automobilist komt aldus sneller en aangenamer naar zijn plaats van bestemming dan op eigen kracht. De financiering van dit project stelt men zich als volgt voor: tegen de tijd dat de autobanen in West-Duitsland zo overbelast zullen zijn, dat men tot het bouwen van een nieuwe autobaan over zal moeten gaan, zal men in plaats daarvan de veel snellere autospoorweg op poten zetten. Overeenkomstig- het verkeersplan van de bondsminister voor verkeer, Georg Leber, zal men het benodigde kapitaal aan de spoor wegen kunnen doen toekomen. Intussen kan men de reizigers van vandaag ai talloze vernieuwingen bie den, waardoor het reizen steeds ge rieflijker wordt gemaakt. Op het gro te centraalstation van Frankfort hoe ven de reizigers niet langer in de rij te gaan staan om informaitie op te doen. Ook hoeven zij hun verbindingen niet meer aan de hand van eindeloze, ingewikkelde tabellen vast te stellen. Het station beschikt over de eerste au tomatische inlichtingendienst. Een andere, eveneens elektronisch bestuurde automaat wordt op het ogen blik door de firma Siemens ontwikkeld. Kosten: 25 miljoen DM. Doel: de reizi ger in staat te stellen om er binnen enkele seconden achter te komen of en waar hij een zitplaats kan vinden. De treinreserveringen zullen voortaan ge automatiseerd en gecentraliseerd wor den. SAO PAULO (Brazilië) President Arthur da Costa Silva heeft een wetsontwerp getekend, dat de over planting van menselijke organen re gelt. Sommige Braziliaanse chirur gen zijn met de nieuwe wet niet erg gelukkig. De nieuwe wet verbiedt het gebruik van organen van personen van wie ver moed wordt dat zij het slachtoffer van een misdaad zijn geworden. Met de ze restrictie zouden de Braziliaanse artsen in mei niet de eerste gelijktij dige overplanting van hart en nieren van een donor hebben kunnen be werkstelligen. De donor was het slachtoffer van een auto-ongeluk, waarbij de dader vluchtte krachtens de Braziliaanse wet is dit een misdaad. De chirurgen vrezen dat door de nieu we wet hartoverplantingen in Brazilië onmogelijk zijn geworden. Anderen willen niet zo ver gaan, maar zeggen dat zij veel moeilijker zullen zijn uit te voeren en dat men nu een wapen in de hand heeft tegen te overhaaste transplantaties. BONN De Verenigde Staten bezitten in Duitsland onroerend goed ter waarde van 32 miljoen dolkvr, houden er in Frankfort het grootste consulaat van de wereld op na en verzorgen in Berlijn een der meest delicate crisis- punten uit de wereldgeschiedenis. Het is geen wonder dat de Amerikaanse diplomaten in de 596 kamers tellende ambassade van Bonn (met uit zicht over de Rijn) dromen van de dag waarop compu ters een deel van hun werk overnemen. Dit werk bestaat uit een veelheid van taken: diplomatie, bedrijfsvoering, behartiging van het onroerend goed, intensieve public relations en snelle communicatie. Men moet zich bezighouden met de niet geringe diplomatieke problemen die Duitsland voortdurend baart, daarnaast werkt de ambassade als bevoorradings centrale voor de 115 Amerikaanse posten in Europa, Afrika met ver naar het oosten zelfs Nieuw Delhi. Vanuit Bonn worden alle Amerikaanse diplomatieke posten over de hele wereld van kantoorbenodigdheden voorzien. Als communicatiecentrum relayeerde de ambassade van Bonn verleden jaar ongeveer 220 miljoen woorden van de ene Europese post naar de andere, nog afgezien van zyn eigen verkeer. Het consulaat in Frankfort heeft 250 Amerikanen en 240 plaatselijke em ployes in dienst, onder wie 54 accoun tants en 44 diplomatieke couriers die heel Europa, Oost-Afrika en het Mid den-Oosten bereizen. Verder heeft het Amerikaanse bu reau voor de luchtvaart een inspectie- groep aan het werk, bestaande uit veertig man, gestationeerd op het drukke Rijn-Main vliegveld van Frankfort. Het consulaat waakt over een Amerikaans handelsvestiging, een reisbureau en een cultureel centrum, Amerika Haus. In totaal zijn in Frank fort ongeveer achttien Amerikaanse instanties vertegenwoordigd. Het consulaire district van Frank fort omvat 10 miljoen Duitsers en 250.000 Amerikanen, op tienduizend personen na, militair personeel of met het militaire apparaat verbonden. De ze tienduizend zijn merendeels zaken mensen met hun gezinnen en werken voor de 435 in het district vertegen woordigde maatschappijen. Elk jaar maakt het consulaat de pa pieren in orde etc. van 3000 Duitse vrouwen van Amerikaanse soldaten en ongeveer 2000 kinderen, als deze naar de Ver. Staten gaan. Het consulaat beheert in Frankfort 385 flats, vier huizen en 31 andere ge bouwen. De ambassade in Bonn heeft 454 flats in „het gouden getto", zoals de bijnaam luidt en nog zes aparte huizen voor hoger geplaatste medewerkers. Vrijwel alle leden van de diploma tieke staf in Bonn en Frankfort wonen vrij goedkoop in huizen die Ameri kaans staatseigendom zijn. Dat men deze, na de oorlog gebouwde huizen, ter beschikking heeft is een der rede nen waarom men vele regionale re geringsbureaus hier heeft aange bracht. Op de ambassade in Bonn wordt met een zekere jaloezie gesproken over de centrale computer van het Amerikaanse ministerie van Buiten landse Zaken die in Parijs staat. Men zou graag een permanente lijn willen hebben om via deze lijn de computer van gegevens te kunnen voorzien en dan op dezelfde manier de antwoor den terugontvangen. De Parijse computer behandelt ve le financiële zaken voor alle ambassa des in Europa. Uit de computer ko men de salarischeques voor hét Ame rikaanse regeringspersoneel, boven dien allerlei fiscale en personeelsrap- porten. Door rechtstreekse toegang tot deze Parijse computer zou Bonn aldaar een voorraad personeelsgegevens kunnen aanleggen - hoeveel talen iemand spreekt, zijn praktische vakkennis, hoeveel kinderen hij heeft etc. Verder zou de Amerikaanse voorlichtings dienst in deze computer de titels kun nen „bewaren" van de 275.000 boeken die de dienst in 21 bibliotheken over heel Duitsland heeft ondergebracht en deze desgewenst snel kunnen naslaan. De computer zou tevens gebruikt kunnen worden als centraal registra tiesysteem voor visumcontrole. Uit de machine zou prompt de naam komen van iemand die op een bepaald Ameri kaans consulaat geen visum kon krij gen en het daarna bij een andere post opnieuw had geprobeerd. Dit is voor visum-ambtenaren een probleem. Bonn heeft reeds een computer- en sohakelsysteem op kleinere schaal in voorbereiding. Hierdoor kunnen de di- plomatiekè boodschappen voor andere ambassades automatisch gerelayeerd worden. Behalve de 220 miljoen woor den die verleden jaar op deze wijze werden doorgegeven, behandelde Bonn alleen al voor het consulaat in Frank fort 42.000 inkomende en 25.000- uit gaande boodschappen. In het gebied van de ambassade heeft de Amerikaanse kolonie een ge delegeerde tot zijn beschikking, een stomerij en wasserij, een kleermake rij, een kapperszaak annex schoon heidssalon, een postkantoor en ,een boekwinkel. Ten behoeve van de recreatie zijn er zes kegelbanen, een zwembad, een gymnastiekzaal, zes tennisbanen, een theater, een kerk voor verschillende genootschappen en een club. Van som mige voorzieningen wordt door de Duitse en andere diplomaten gebruik gemaakt, de club heeft een wachtlijst. Met de eventuele winsten uit de ver schillende winkels worden de vaste lasten bestreden. De in Bonn gesta tioneerde Amerikanen kunnen thans een volgens Amerikaans bestek ge bouwde flat betrekken voorzien van de apparaatjes die elke Amerikaan verwacht. Ongeveer een vijfde van de 454 flats is voor verhuur aan Duitse functionarissen aan de Duitse regering overgedaan. Wanneer de woongelegen heid beter wordt hoopt men meer Ame rikanen tussen de Duitsers te plaat sen. WERKENDAM - Als gevolg van de deltawerken zal nog dit jaar in de Biesbosch met zogenaamde aanpassingswer- ken worden be gonnen. Daarby zullen twaalf kreken worden afgedamd, waar bij in plaats van de tot dusver ge bruikelijke na- tuurstortsteen voor een deel ge bruikt zal wor den gemaakt van ter plaatse te vervaardigen zand cements teen. 77.000 ton na- tuurstortsteen zal by deze wer ken vervangen worden door 29.300 kubieke meter vaste zandcement- stortsteen, waatv mee een bespa ring in de kosten wordt bereikt van on geveer 800.000 gulden. De kreekafsluitingen, die binnenkort zullen worden aanbesteed, gaan circa Een overzicht van de Biesbosch met de vele kreken die moeten worden afgedamd. vijf miljoen gulden kosten. De ruilverkavelingen in dit gebied vragen nog eens 25 miljoen. Al deze kosten zullen over drie vier jaar wor den uitgesmeerd. Wanneer het TIaringvliet eenmaal zal zijn afgesloten, reduceert het getij tot enkele decimeters. De noodzaak om de waterstaatkundige toestand van de landbouwgronden, alsmede de ontslui tingen in orde te hebben vóór genoem de afsluiting, brengt met zich mee dat de verschillende kreekafsluitingen ge realiseerd zullen worden voordat het getij wegvalt. De werken zullen volgend jaar beginnen en tot medio 1969 duren. De daarbij te gebruiken zandcement steen is relatief goedkoop, vergeleken met de traditionele stortsteen. Het lich tere soortgelijk gewicht heeft echter tot gevolg, dat de steen bij zeer hoge stroomsnelheden, zeker bij geringe wa terdiepten, niet meer toereikend is. Daarom is bij de uiteindelijke sluiting een partij traditionele sUpr\ noodzake lijk. De benodigde hoeveelheid stort steen is evenwel teruggebracht tot 5 pet., van de vereiste hoeveelheid bij volledige sluiting met stortsteen. Enke le kreken moeten echter volledig met natuursteen worden gesloten. A Het is een gemeenplaats om te zeggen, dat wij snel leven. De watersnoodramp is geschiedenis; Boedapest alweer een vage herinnering. Zo is het ook met de herinneringen aan grote mannen. Een Amsterdamse firma had tegels laten maken met de beeltenis van Robert Kennedy, hopende dat deze de nieuwe president zou worden. Helaas voorkwam een moordenaarshand dit. De tegels zijn nu op de markt verzeild. Het voor het zandcement benodigde zand is vrijgekomen by het opruimen van het Steurgat, maar is niet allemaal bruikbaar. Op het ogenblik is men reeds bezig met de aanmaak van het nieuwe produkt. Er wordt over een oppervlaks te van vyf hectare een laag zand uitge spreid en dan aangemaakt met cement, waarna het nieuwe produkt meteen in stukken wordt „gesneden". Als de steen hard geworden is, wordt er een nieuwe laag zand op aangebracht en het procédé herhaald. Een kleine honderd deskundigen wa ren op uitnodiging van de Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij naar de Biesbosch gekomen om zich persoon lijk op de hoogte te stellen van de nieuwe werkwijze en de produktie van de zandcementsteen. Enkele sprekers hebben daarbij de be zoekers technisch voorgelicht

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 13