„Een staat in de staat99 in Frankfort
Meisjes staan hun
mannetje (en vuurtje)
Het grootste consulaat ter wereld
Men zou graag nog
computer hebben
Kreken in Biesbosch met
zandcement afgedamd
WIJ LEVEN WEL SNEL
BEDRIJFSBRANDWEER REAGEERT OP ZOEMERTJE
Aanwinst voor het
Groninger Museum
Beetje nat
Lucille Ball gaat
eigen kinderen in
tv-show brengen
Trein van toekomst: automatisch
BRAZILIË LEGT
TRANSPLANTATIE
AAN BANDEN
Snel
Speciaal
WERK GENOEG
COMPUTER
STEURGAT
Binnenkort krijgt het Groninger Mu
seum voor ftad en land een belangrijke
en blijvende kunstverzameling ge
naamd de collectie-Veendorp. Deze col
lectie omvat ruim 150 werken van kun-
Het moet verrukkelijk zijn voor iedere man die het een keer mag proberen:
een druk op een knop en binnen de kortste keren staan er negen jonge vrouwen
paraat op de plek die hjj aangeeft.
Dat proberen mag nu juist niet. Maar intussen hoeven we niet meer helemaal
naar Japan om vrouwelijke brandweerlieden te zien. Gewoon even gaan kijken
bij het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam, waar het hoofd van de bedrijfs
brandweer heeft gezegd: „Mijn Engelse schoonzuster reed in de oorlog een drie
tonner, waarom dus niet een volledige ploeg vrouwen bij ons brandweerkorps."
Die ploeg kwam er, met nog eens
3 vrouwen die in de mannen-ploegen
werken en diezelfde speciale dames-
ploeg won onlangs even de regionale
brandweerwedstrijden van Zd.-Holland.
En het was een wedstrijd waarin de
meisjes van Unilever de enige vrou
wen waren.
Of het nu per ongeluk was of niet,
maar de heren die gisteren met ogen
op steeltjes naar de vrouwen achter 3
waterspuiten stonden te kijken, ston
den met z'n allen heel even in de
straal van slag één, bemand door Rosi-
ta en Lieneke. Instructeur J. Beers van
de damesploeg werd nat en de heer
N. Doornbosch, hoofd van de bedrijfsr-
brandweer, moest ook eerst de drup
pels van het gezicht vegen voor hij kon
A Een vrouw is een vrouw wanneer ze
vrouw is en geen man die zal
durven beweren, dat wat hier gebeurt
„onvrouwelijk" is. En hier zijn ze dan,
acht van de negen meisjes die bij Uni
lever in Rotterdam een voJJedige ploeg
van de bedrijfsbrandweer vormen.
Aan straal één (en dat is dan de aan-
vdlsploeg): achter Lieneke Montfoort en
vóór Rosita Beverloo.
Straal twee (waterploeg) vA.n.r.: Nel
van Hoek, Tineke van Gorkum (tevens
aanvoerster van de ploeg) en Ineke van
den Hoek, die de straal richt.
Straal drie (slangenploeg) v.l.n.r.: Ma
rian Gijbeis, Analies Janssen en Ria
Voormolen.
zeggen: „Vrouwen doen hier precies
hetzelfde werk als mannen."
Waarom ook niet, want ik heb al
eens iemand horen zeggen: „Zwakke
geslacht? Minder zwaar werk doen?
Kom, moet je eens naar de werksters
kijken in een kantoorgebouw, die tillen
in hun eentje even een heel bureau".
De heer Doornbosch moet het daar
mee eens zijn, wanneer hij zegt: „Het
is gewoon een kwestie van exercitie.
Over de opleiding tot aspirant-brand
wacht doen wij hier trouwens vrij lang,
een heel jaar. En verder is het enige
nadeel, dat de meisjes geen perslucht-
maskers künnen dragen. Door hun lange
haar sluit zo'n ding niet helemaal af."
En die gehele bedrijfsbrandweer?
Men wordt in geval van nood opgeroe
pen via de zoemertjes die mannen in
de borstzak van hun colbert kunnen dra
gen. Hoe de meisjes dat zoemertje weg
bergen is punt twee, maar in ieder ge
val hangen hun brandweerkleren altijd
vlak bij, in de garderobes.
En verder is nu een aantal brand
weerploegen in Zuid-Holland óp van de
zenuwen aan het oefenen voor de natio
nale brandweerwedstrijd volgende
maand want men wil proberen niet
wederom door een groepje meisjes te
worden verslagen.
Hoewel die dames in het zicht van
die nationale wedstrijd uitferaard ook
niet stil zitten. Maar dan zegt de heer
Doornbosch: „We winnen waarschijn
lijk toch niet. Zodra het vrouwen betreft
zijn alle mannen altijd nog een weinig
bevooroordeeld."
Och, heren. Kijk nog eens even naar
die werkster die straks uw bureau tilt.
stenaars uit de tweede helft van de
vorige eeuw. Naast een aantal werken
van Franse meesters, waaronder als
belangrijksten Corot, Daubigny en Odi-
lon Redon zijn te vermelden, omvat zij
vijf werken van de voorloper der im
pressionisten, de Nederlander J. B.
Jongkind.
De Nederlandse schilderkunst uit die
periode is vertegenwoordigd door Roe-
lofs, Gabriël en de drie Marissen, Wil
lem, Jacob en Matthijs, en voorts met
werken van Breitner, Floris Verster,
Jan Toorop en Voerman. Bart van der
Leek is vertegenwoordigd met cera
miek terwijl enkele bronzen van John
Radecker en Georg Menne en vooral
ook een groter aantal werken van Lam-
bertus Zijl een passende aanvulling
vormen. De komst naar Groningen van
de collectie-Veendorp is mogelijk ge
maakt door een regeling tussen het be
stuur van het J. B. Scholtenfonds en dt
heer Veendorp.
Begin 1969 zal de gehele collectie in
de pas voltooide zaal van dit museum
worden geëxposeerd.
LOë ANGELES De Amerikaanse
televisie-actrice Lucille Ball heeft haar
twee kinderen aangenomen als mede
werkers aan haar nieuwe televisieserie
„Here's Lucy".
De 17-jarige Lucie en de 15-jarige
Desni Arnaz hebben beiden een con
tract van hun moeder gekregen. Een
rechtbank in Los Angeles heeft deze
contracten vandaag goedgekeurd.
De kinderen krijgen het eerste jaar
17.600 dollar, het tweede jaar 20.400 dol
lar en het derde jaar 25.200 dollar.
Twintig procent hiervan zal worden ge
ïnvesteerd in staatsobligaties die voor
de kinderen bewaard zullen worden tot
zij 21 jaar zijn.
Stoomlocomotief
nu te koop
FRANKFORT Wie een stoomloco
motief wil kopen, kan terecht bij de
Duitse Bondsspoorwegen. In de komen
de jaren zullen deze oude vehikels
zelfs met duizenden tegelijk verkrijg
baar zijn.
Ook kan men hele stations overne
men. Om nog te zwijgen van de
reusachtige hoeveelheden rails waar
mee men een spoorlijn rondom de hele
aarde aan zou kunnen leggen. Afscheid
van het spoor? Capitulatie tegenover
de concurrentie van autobanen en
luchtvaart?
Integendeel. De toekomst is voor de
spoorwegen al lang begonnen. Niet al
leen op punten waar de treinen nu al
met een snelheid van 200 kilometer
per uur langs komen denderen of, zo
als bijvoorbeeld in het Roergebied,
worden voortgetrokken door elektro
nisch bestuurde locomotieven.
De Bondsspoorwegen zijn al veel ver
der. Als men de details verneemt,
krijgt men inderdaad de indruk dat de
„goede oude" spoorwegen na hun ver
jongingskuur een uiterst vitaal en on
ontbeerlijk concurrent op het gebied
van massavervoer zullen blijken. Op
zeer lange trajecten bekleedt de lucht
vaart uiteraard een veel gunstiger uit
gangspositie dan de spoorwegen. De
korte trajecten vallen ten gunste van
de automobiel uit. Op trajecten daar
tussenin, die vooral in Europa een gro
te rol spelen, zullen de spoorwegen
vermoedelijk een soort voorkeursposi
tie in gaan nemen. Ook de uiterst
snelle „inter-city-treinen", waarvan er
vandaag de dag al enkele lopen zullen
vanaf komende herfst een steeds be
langrijker plaats in het spoorwegver
voer in gaan nemen.
In de gebouwen van een reusachtig
rangeerstation, dat in het kleine
plaatsje Seelze in Neder-Saksen is ge
vestigd, zijn de spoorwegingenieurs op
het ogenblik bezig met de constructie
van een „kybernetisch eiland". In het
komende voorjaar wil men een vol
automatische trein aan het publiek
voorstellen. Reeds in 1980 zullen wij
vermoedelijk mee mogen maken, dait
de hele Bondsspoorwegen geheel auto
matisch worden geregeld. Het spoor
wegpersoneel dat vandaag de dag nog
400.000 werknemers omvat, zal tegen
die tijd tot 250000 man terug gelopen
zijn. Hieraan zullen echter voor een
groot deel uiterst ingewikkelde tech
nische eisen worden gesteld.
Uiteraard zullen de treinen veel snel
ler worden. Vandaag de dag zou men
met een beetje inspanning reeds 250
kiVometer ner uur kunnen behalen,
maar de wetenschap spreekt al over
450 of zelfs 500 kilometer per uur. Dat
is geen droom, maar een realistisch
ontwerp: men is van plan om tussen
Hamburg en München via Keulen,
Frankfort en Stuttgart een direkte lijn
aan te leggen, zonder kruisingen en
met vaste wissels. Op een dergelijk
traject is deze fantastische snelheid
zonder meer haalbaar en redelijk. On
derweg kan men met behulp van auto
matische koppelingen wagons aan de
trein toevoegen zonder dat deze be
hoeft te stoppen.
Hierbij heeft men ook aan speciale
wagons voor het vervoer van auto's en
vrachtauto's gedacht. Men wil zich
zeer intensief toe gaan leggen op der
gelijk vervoer, omdat reeds nu is ge
bleken dat daar grote vraag naar is.
Ondanks de tot dusver vrij hoge ver
voerskosten hebben de Bondsspoorwe
gen in het afgelopen jaar meer dan
37.000 auto's vervoerd. Het is de bedoe
ling om de laadformaliteiten sneller te
regelen dan tot dusver waardoor de
verkeersdichtheid van de autotreinen
toe kan nemen en de vervoerskosten
gedrukt kunnen worden. Op een goede
dag zal de autotrein niet meer het
voorrecht van een vrij kleine groep au
tomobilisten zijn, maar zullen deze
treinen de overvolle autobanen kunnen
ontlasten. De automobilist komt aldus
sneller en aangenamer naar zijn plaats
van bestemming dan op eigen kracht.
De financiering van dit project stelt
men zich als volgt voor: tegen de tijd
dat de autobanen in West-Duitsland zo
overbelast zullen zijn, dat men tot het
bouwen van een nieuwe autobaan over
zal moeten gaan, zal men in plaats
daarvan de veel snellere autospoorweg
op poten zetten. Overeenkomstig- het
verkeersplan van de bondsminister
voor verkeer, Georg Leber, zal men
het benodigde kapitaal aan de spoor
wegen kunnen doen toekomen.
Intussen kan men de reizigers van
vandaag ai talloze vernieuwingen bie
den, waardoor het reizen steeds ge
rieflijker wordt gemaakt. Op het gro
te centraalstation van Frankfort hoe
ven de reizigers niet langer in de rij
te gaan staan om informaitie op te
doen. Ook hoeven zij hun verbindingen
niet meer aan de hand van eindeloze,
ingewikkelde tabellen vast te stellen.
Het station beschikt over de eerste au
tomatische inlichtingendienst.
Een andere, eveneens elektronisch
bestuurde automaat wordt op het ogen
blik door de firma Siemens ontwikkeld.
Kosten: 25 miljoen DM. Doel: de reizi
ger in staat te stellen om er binnen
enkele seconden achter te komen of en
waar hij een zitplaats kan vinden. De
treinreserveringen zullen voortaan ge
automatiseerd en gecentraliseerd wor
den.
SAO PAULO (Brazilië) President
Arthur da Costa Silva heeft een
wetsontwerp getekend, dat de over
planting van menselijke organen re
gelt. Sommige Braziliaanse chirur
gen zijn met de nieuwe wet niet erg
gelukkig.
De nieuwe wet verbiedt het gebruik van
organen van personen van wie ver
moed wordt dat zij het slachtoffer van
een misdaad zijn geworden. Met de
ze restrictie zouden de Braziliaanse
artsen in mei niet de eerste gelijktij
dige overplanting van hart en nieren
van een donor hebben kunnen be
werkstelligen.
De donor was het slachtoffer van een
auto-ongeluk, waarbij de dader
vluchtte krachtens de Braziliaanse
wet is dit een misdaad.
De chirurgen vrezen dat door de nieu
we wet hartoverplantingen in Brazilië
onmogelijk zijn geworden. Anderen
willen niet zo ver gaan, maar zeggen
dat zij veel moeilijker zullen zijn uit
te voeren en dat men nu een wapen
in de hand heeft tegen te overhaaste
transplantaties.
BONN De Verenigde Staten bezitten in Duitsland
onroerend goed ter waarde van 32 miljoen dolkvr, houden
er in Frankfort het grootste consulaat van de wereld op
na en verzorgen in Berlijn een der meest delicate crisis-
punten uit de wereldgeschiedenis.
Het is geen wonder dat de Amerikaanse diplomaten
in de 596 kamers tellende ambassade van Bonn (met uit
zicht over de Rijn) dromen van de dag waarop compu
ters een deel van hun werk overnemen. Dit werk bestaat
uit een veelheid van taken: diplomatie, bedrijfsvoering,
behartiging van het onroerend goed, intensieve public
relations en snelle communicatie.
Men moet zich bezighouden met de niet geringe diplomatieke problemen die
Duitsland voortdurend baart, daarnaast werkt de ambassade als bevoorradings
centrale voor de 115 Amerikaanse posten in Europa, Afrika met ver naar het
oosten zelfs Nieuw Delhi. Vanuit Bonn worden alle Amerikaanse diplomatieke
posten over de hele wereld van kantoorbenodigdheden voorzien.
Als communicatiecentrum relayeerde de ambassade van Bonn verleden jaar
ongeveer 220 miljoen woorden van de ene Europese post naar de andere, nog
afgezien van zyn eigen verkeer.
Het consulaat in Frankfort heeft 250
Amerikanen en 240 plaatselijke em
ployes in dienst, onder wie 54 accoun
tants en 44 diplomatieke couriers die
heel Europa, Oost-Afrika en het Mid
den-Oosten bereizen.
Verder heeft het Amerikaanse bu
reau voor de luchtvaart een inspectie-
groep aan het werk, bestaande uit
veertig man, gestationeerd op het
drukke Rijn-Main vliegveld van
Frankfort. Het consulaat waakt over
een Amerikaans handelsvestiging, een
reisbureau en een cultureel centrum,
Amerika Haus. In totaal zijn in Frank
fort ongeveer achttien Amerikaanse
instanties vertegenwoordigd.
Het consulaire district van Frank
fort omvat 10 miljoen Duitsers en
250.000 Amerikanen, op tienduizend
personen na, militair personeel of met
het militaire apparaat verbonden. De
ze tienduizend zijn merendeels zaken
mensen met hun gezinnen en werken
voor de 435 in het district vertegen
woordigde maatschappijen.
Elk jaar maakt het consulaat de pa
pieren in orde etc. van 3000 Duitse
vrouwen van Amerikaanse soldaten en
ongeveer 2000 kinderen, als deze naar
de Ver. Staten gaan.
Het consulaat beheert in Frankfort
385 flats, vier huizen en 31 andere ge
bouwen.
De ambassade in Bonn heeft 454
flats in „het gouden getto", zoals de
bijnaam luidt en nog zes aparte huizen
voor hoger geplaatste medewerkers.
Vrijwel alle leden van de diploma
tieke staf in Bonn en Frankfort wonen
vrij goedkoop in huizen die Ameri
kaans staatseigendom zijn. Dat men
deze, na de oorlog gebouwde huizen,
ter beschikking heeft is een der rede
nen waarom men vele regionale re
geringsbureaus hier heeft aange
bracht.
Op de ambassade in Bonn wordt
met een zekere jaloezie gesproken
over de centrale computer van het
Amerikaanse ministerie van Buiten
landse Zaken die in Parijs staat. Men
zou graag een permanente lijn willen
hebben om via deze lijn de computer
van gegevens te kunnen voorzien en
dan op dezelfde manier de antwoor
den terugontvangen.
De Parijse computer behandelt ve
le financiële zaken voor alle ambassa
des in Europa. Uit de computer ko
men de salarischeques voor hét Ame
rikaanse regeringspersoneel, boven
dien allerlei fiscale en personeelsrap-
porten.
Door rechtstreekse toegang tot deze
Parijse computer zou Bonn aldaar een
voorraad personeelsgegevens kunnen
aanleggen - hoeveel talen iemand
spreekt, zijn praktische vakkennis,
hoeveel kinderen hij heeft etc. Verder
zou de Amerikaanse voorlichtings
dienst in deze computer de titels kun
nen „bewaren" van de 275.000 boeken
die de dienst in 21 bibliotheken over
heel Duitsland heeft ondergebracht en
deze desgewenst snel kunnen naslaan.
De computer zou tevens gebruikt
kunnen worden als centraal registra
tiesysteem voor visumcontrole. Uit de
machine zou prompt de naam komen
van iemand die op een bepaald Ameri
kaans consulaat geen visum kon krij
gen en het daarna bij een andere post
opnieuw had geprobeerd. Dit is voor
visum-ambtenaren een probleem.
Bonn heeft reeds een computer- en
sohakelsysteem op kleinere schaal in
voorbereiding. Hierdoor kunnen de di-
plomatiekè boodschappen voor andere
ambassades automatisch gerelayeerd
worden. Behalve de 220 miljoen woor
den die verleden jaar op deze wijze
werden doorgegeven, behandelde Bonn
alleen al voor het consulaat in Frank
fort 42.000 inkomende en 25.000- uit
gaande boodschappen.
In het gebied van de ambassade
heeft de Amerikaanse kolonie een ge
delegeerde tot zijn beschikking, een
stomerij en wasserij, een kleermake
rij, een kapperszaak annex schoon
heidssalon, een postkantoor en ,een
boekwinkel.
Ten behoeve van de recreatie zijn er
zes kegelbanen, een zwembad, een
gymnastiekzaal, zes tennisbanen, een
theater, een kerk voor verschillende
genootschappen en een club. Van som
mige voorzieningen wordt door de
Duitse en andere diplomaten gebruik
gemaakt, de club heeft een wachtlijst.
Met de eventuele winsten uit de ver
schillende winkels worden de vaste
lasten bestreden. De in Bonn gesta
tioneerde Amerikanen kunnen thans
een volgens Amerikaans bestek ge
bouwde flat betrekken voorzien van
de apparaatjes die elke Amerikaan
verwacht. Ongeveer een vijfde van de
454 flats is voor verhuur aan Duitse
functionarissen aan de Duitse regering
overgedaan. Wanneer de woongelegen
heid beter wordt hoopt men meer Ame
rikanen tussen de Duitsers te plaat
sen.
WERKENDAM -
Als gevolg van
de deltawerken
zal nog dit jaar
in de Biesbosch
met zogenaamde
aanpassingswer-
ken worden be
gonnen. Daarby
zullen twaalf
kreken worden
afgedamd, waar
bij in plaats van
de tot dusver ge
bruikelijke na-
tuurstortsteen
voor een deel ge
bruikt zal wor
den gemaakt van
ter plaatse te
vervaardigen
zand cements teen.
77.000 ton na-
tuurstortsteen
zal by deze wer
ken vervangen
worden door
29.300 kubieke
meter vaste
zandcement-
stortsteen, waatv
mee een bespa
ring in de kosten wordt bereikt van on
geveer 800.000 gulden.
De kreekafsluitingen, die binnenkort
zullen worden aanbesteed, gaan circa
Een overzicht van de Biesbosch met de vele kreken
die moeten worden afgedamd.
vijf miljoen gulden kosten.
De ruilverkavelingen in dit gebied
vragen nog eens 25 miljoen. Al deze
kosten zullen over drie vier jaar wor
den uitgesmeerd.
Wanneer het TIaringvliet eenmaal zal
zijn afgesloten, reduceert het getij tot
enkele decimeters. De noodzaak om de
waterstaatkundige toestand van de
landbouwgronden, alsmede de ontslui
tingen in orde te hebben vóór genoem
de afsluiting, brengt met zich mee dat
de verschillende kreekafsluitingen ge
realiseerd zullen worden voordat het
getij wegvalt. De werken zullen volgend
jaar beginnen en tot medio 1969 duren.
De daarbij te gebruiken zandcement
steen is relatief goedkoop, vergeleken
met de traditionele stortsteen. Het lich
tere soortgelijk gewicht heeft echter tot
gevolg, dat de steen bij zeer hoge
stroomsnelheden, zeker bij geringe wa
terdiepten, niet meer toereikend is.
Daarom is bij de uiteindelijke sluiting
een partij traditionele sUpr\ noodzake
lijk. De benodigde hoeveelheid stort
steen is evenwel teruggebracht tot 5
pet., van de vereiste hoeveelheid bij
volledige sluiting met stortsteen. Enke
le kreken moeten echter volledig met
natuursteen worden gesloten.
A Het is een gemeenplaats om te zeggen, dat wij snel leven.
De watersnoodramp is geschiedenis; Boedapest alweer
een vage herinnering.
Zo is het ook met de herinneringen aan grote mannen. Een
Amsterdamse firma had tegels laten maken met de beeltenis
van Robert Kennedy, hopende dat deze de nieuwe president
zou worden. Helaas voorkwam een moordenaarshand dit.
De tegels zijn nu op de markt verzeild.
Het voor het zandcement benodigde
zand is vrijgekomen by het opruimen
van het Steurgat, maar is niet allemaal
bruikbaar. Op het ogenblik is men reeds
bezig met de aanmaak van het nieuwe
produkt. Er wordt over een oppervlaks
te van vyf hectare een laag zand uitge
spreid en dan aangemaakt met cement,
waarna het nieuwe produkt meteen in
stukken wordt „gesneden". Als de steen
hard geworden is, wordt er een nieuwe
laag zand op aangebracht en het procédé
herhaald.
Een kleine honderd deskundigen wa
ren op uitnodiging van de Koninklijke
Nederlandsche Heidemaatschappij naar
de Biesbosch gekomen om zich persoon
lijk op de hoogte te stellen van de
nieuwe werkwijze en de produktie van
de zandcementsteen.
Enkele sprekers hebben daarbij de be
zoekers technisch voorgelicht