RAPPORT MUNTENDAM WIL EEN UNIVERSEEL TYPE
In ambulances
moet kunnen worden gewerkt
SLECHTE ZOMER
HIELD TOERISTEN
NIET THUIS
Zélf
achter
het stuur
evoluon
„Frisdrank gaat bier in
Nederland verdringen"
Onze levensverzekering is
straks bijna f4.000,- hoger...
en dat kost geen cent méér!
PREMIE
SPAARPLAN n
Uw Kunstgebit
VEEL POST VAN JEUGD VOOR TSJECHEN
Eis de originele cetefaflir h/itenbijts
C.N.V.: Wetsontwerp
minimumloon
zet de klok terug
Vakantie begon te laat
en eindigde te vroeg
Santo Domingo
nog onrustig
Frauderende
boekhouder
brengt bedrijf
aan rand van
faillissement
Bij grondwerk
30 granaten ontdekt
Geschilderd
protest tegen
ontslag musici
W erkgeversbonden
in bouw willen fusie
DRIVE-US VOOR
EXPORTEURS
Van verkeersdoden sterft ongeveer de helft
kort na ongeluk; 20 tot 40 procent van hen
had door snel ingrijpen kunnen worden gered
Pleiter voor neutrale
zone aan
de
i Tsjechische grens
Kamerlid C. A. BOS
j kan meepraten over
j brute onderdrukking
na harmelen
binnenmaten
maar enkele
eindhoven
Vertrouwen
Centralisatie overleg
in metaalindustrie
Badplaatsen
Te vroeg en te laat
Geleidelijker
DINSDAG 3 SEPTEMBER 1968
5
Een neutrale zone ter weerszijden
van de Tsjechische - Westduitse
grens? Als het van mr. C. A. Bos
zou afhangen zou het gebeuren.
Corstiaan Bos, Tweede Kamerlid
voor de Christelijk Historische Uitie
is eigenlijk altijd een doordouwer
geweest. Van jong af aan. Hy weet
ook wat onderdrukking is. De Duit
sers beloonden zijn illegale werk
met een verblijf in het beruchte
kamp Amersfoort. Daar in de
Crute, bekrompen wereld van sla
vernij en slaag wendde hij een be
smettelijke ziekte voor. Hij deed dat
zo goed dat hij er bijna aan ging
lijden.
Corstiaan Bos zou later scheep
gaan naar de Oost als oorlogsvrij
williger. Bijna op de valreep kreeg
hij in hevige mate difterie. Hij raak
te verlamd, werd bijna blind en kon
nagenoeg niet lopen. Hij kwam er
bovenop, maar de toekomst die hij
zich had geschilderd, lag in scher
ven. De baan die een grote onder
neming hem na zijn diensttijd in In
donesië had aangeboden vervloog in
rook.
Corstiaan zette door. Hij had in
1941 zijn studie aan het gymnasium
afgebroken. Als 23-jarige ging hij
weer tussen de pubers in de school
banken zitten. Hij slaagde.
De zoon van de handelaar in land
bouwmachines uit Alphen aan den
Rijn haalde zijn vrouw uit Zwitser
land, ging rechten en wetenschap
der politiek studeren, werd Tweede-
Kamerlid en wetenschappelijk mede
werker aan de politiek-sociale facul
teit van de Vrije Universitet.
Een gevoel van onrust bleef mr.
Bos bekruipen. Deze bewonderaar
van memoires van grote mannen
(„Ik houd ervan om te weten te ko
men hoe grote figuren tot allerlei
beslissingen en daden zijn geko
men") reist veel: Parijs (West-Euro-
pese Unie), Brussel (Benelux-parle-
ment), Straatsburg (Raadgevende
vergadering van de Raad van Euro
pa), New Yok (Verenigde Naties).
Hij „doet" ook buitenlandse zaken
en defensie in de Kamer.
Typerend is zijn oordeel over
Luns: „Op die post gezeten mag je
best wat brutaler zijn. Luns is te
veel de diplomaat. Ik zou zo graag
wat meer initiatieven van hem wil
len zien, vooral op het schaakbord
van de oost-westverhouding".
UTRECHT Indien het parlement
akkoord gaat met de voorgestelde wet
telijke regeling van het minimumloon
zal dit ook nadelige gevolgen hebben
voor de vele gezinnen, die een uitke
ring krijgen op grond van de Algemene
Bijstandswet, de Werkloosheidswet of
de Wet. Werkloosheidsvoorziening. Dit
wiles is het gevolg van twee regerings
besluiten. waartegen wij grote bezwa
ren hebben. Koppeling van het mini
mumloon aan de zogenaamde gemeng
de index dreigt nu te gaan betekenen,
dat ook in de sociale verzekering de
klok ver wordt teruggezet.
Dit is het oordeel van het Christelijk
Nationaal Vakverbond, dat evenals
het NKV en het NW van oordeel is,
dat wanneer het ontwerp wet zal wor
den ook grote groepen mensen, die van
deze uitkeringen moeten leven, niet in
de pas zullen blijven met de stijging
van de welvaart. Evenals de minimum
loners zullen zij steeds meer achterop
raken en slechts voor de helft van de
verdere welvaartsstijging profiteren.
Volgens het CNV kan het parlement
de dreiging nog afwenden door het mi
nimumloon alsnog uitsluitend te koppe
len aan de loonindex en daarmee aan
de stijging van de welvaart. Het CNV
vindt dat zowel de minimuloners als de
trekkers van de sociale uitkeringen hier
op het volste recht hebben.
UTRECHT Uit de jachthaven De
Piashoeve is gistermiddag het lijk ge
haald van de 47-jarige Amsterdamse
nachtclub-eigenaar J. L. de Boo.
De man is vermoedelijk in het afge
lopen weekeinde van zijn woonark die
in de jachthaven ligt afgemeerd te wa
ter geraakt en verdronken.
Doodsoorzaak nummer één van de verkeersslachtoffers is verstikking. Be
wusteloos geraakte gewonden stikken in hun eigen bloed. Dat gebeurt al snel
na het ongeluk. Deze mensen kunnen worden gered als er snel een ambulance
ter plaatse is met apparatuur waarmee het bloed uit de luchtwegen kan wor
den afgezogen.
De snelheid is vooral een kwestie van alarmering. De mogeiykheid tot behande
ling hangt af van de ambulance. Deze moet tevens de mogeiykheid bieden om
beenbreuken, die ook erg veel voorkomen, te immobiliseren. Kortom, er moet in
ambulances kunnen worden gewerkt. Het elgeniyke transport komt volgens de
deskundige artsen op de tweede plaats.
Dat is het uitgangspunt van het aan
ambulances gewijde deel van het rap
port-Muntendam. Dit rapport valt in
drieën uiteen:
alarmering; de vraag op welke wij
ze zo vlug mogelijk na een ongeluk
alarm kan worden geslagen opdat zo
snel en zo doeltreffend mogelijk hulp
kan worden geboden
ambulances, de vraag aan welke
eisen ambulances en ambulanceperso
neel moeten voldoen en hoe ambulances
moeten zijn uitgerust
opvangcentra; de vraag hoe de zie
kenhuisafdelingen die slachtoffers van
ongelukken onvangen, moeten zyn inge
richt en georganiseerd om zo goed mo
gelijk te kunnen werken.
Dr. J. Dijkstra uit Woerden, de man
die in de eerste plaats verantwoordelijk
is voor het deel over ambulances van
het rapport-Muntendam, ging zich in 't
ambulancevraagstuk verdiepen na het
grote treinongeluk bij Harmeien in ja
nuari 1962. Hij raakte hevig veront
waardigd over de chaotische toestan
den op ambulancegebied, die zich bij
die gelegenheid openbaarden.
Veel verandering is - daar sindsdien
niet in gekomen. Het enige dat werd
bereikt is eigenlijk de standaardisering
van het raam waarop brancards in am
bulances worden geschoven. Verkopers
van ambulances schermen graag met
dat gestandaardiseerde raam-De Mooy.
Ze ervaren vaak dat alles verder wel
goed is, zolang dat raam er maar in
zit.
Het is trouwens ook belangrijk, want
deze standaardisering maakt het moge
lijk om brancards van verschillende
ambulances en van ziekenhuizen te ver
wisselen. De standaardisering is een di
rect gevolg van de ramp bij Harmeien.
Toen stierven er rhensen doordat er te
lang moest worden gezocht naar de am
bulance waaruit hun brancard afkom
stig was. Juist vanwege het duidelijke
belang van het gestandaardiseerde
raam-De Mooy treft het dat nóg altijd
een dertig procent van de Nederlandse
ambulances er niet van is voorzien.
Het raam-De Mooy is in feite niets
dan een belangrijk detail. Veel verder
gaat de kwestie van de binnenmaten.
Die raakt het kernpunt van het ambu
lanceprobleem: gaat het om een zo snel
mogelijke afvoer naar de ziekenhuizen
of om de mogelijkheden tot behande
ling. Dr. Dijkstra en zijn mede-commis
sieleden kiezen overtuigd voor het laat
ste.
Zij doen dat op grond van nuchtere
cijfers: ongeveer de helft van de ver
keersdoden sterft kort na het ongeluk,
twintig tot veertig procent van hen zou
door snel ingrijpen kunnen worden ge
red. Vandaar dat in het rapport-Mun
tendam wordt gekozen voor grote am
bulances, ambulances met werkruimte.
Dat heeft natuurlijk geen enkele zin
als de bemanning van de ambulance
niet in staat is tot het geven van de no
dige behandelingen. Daarom eist het
rapport-Muntendam de aanwezigheid
in de ambulance van een gespeciali
seerd verpleger, een man die ervaring
moet hebben opgedaan in operatieka
mers. De chauffeur moet bovendien 'n
geoefend EHBO-er zijn.
Aanwezigheid van een arts in een
ambulance wordt niet noodzakelijk ge
acht. Een arts kan in een ambulance
nauwelijks meer uitrichten dan een ge
specialiseerd ambulance-verpleger. Er
bestaat al een cursus voor een dergelij
ke specialisatie, maar die heeft nog
lang niet genoeg mensen afgeleverd.
Het rapport-Muntendam geeft ook
antwoord op een tweede kernvraag op
ambulancegebied: één universele am
bulance of speciale ambulances voor 't
geregelde ziekenvervoer en voor de in
zet bij ongelukken. Slechts 25 pet van 't
totale vervoer van zieken en gewonden
heeft betrekking op ongelukken. De an
dere 75 procent bestaan uit het vervoer
van patiënten naar ziekenhuizen, van
het ene naar het andere ziekenhuis, van
het ziekenhuis naar huis.
Voor dit reguliere ziekentransport
geldt de noodzaak om in de ambulance
te kunnen werken minder dan bij de in
zet bij ongelukken. Het zou dus denk
baar zijn om soorten ambulances te ont
wikkelen. Die gedachte wordt echter
door de deskundigen afgewezen. Zij wil
len één universele ambulance, die over
al waar nodig kan worden ingezet.
Zulk een universele ambulance, met
de binnenmaten van het rapport-Mun
tendam, kan op het ogenblik alleen
maar worden gebouwd op de chassis
van lichte vrachtwagens of met zware
bestelwagens als uitgangspunt. Er be
staan geen speciale chassis voor, zoals
die al wel door de automobielindustrie
werden ontwikkeld voor de huidige zie
kenwagens.
„Een fraaie oplossing is de bouw op
zon vrachtwagenchassis natuurlijk
niet", meent dr. Dijkstra, „maar dat
doet er minder toe. Belangrijk is dat
de vering kan worden aangepast. Je
hebt trouwens kans dat de industrie
naar mooiere oplossingen gaat zoeken
als er genoeg vraag ontstaat naar am
bulances met voldoende ruimte binnen".
Er bestaan trouwens al enkele ambu
lances met binnenmaten die aan de ei
sen beantwoorden. Mercedes maakt op
basis van een zware bestelwagen een
„Unfall-Rettungwagen" met volop
ruimte binnenin. Ook tot ambulances
ingerichte bestelwagens van Citroën
(het zogenaamde koekblik van de Rijks
politie) en Peugeot bieden voldoende
ruimte. Van deze wagens zijn er maar
enkele tn gebruik in Nederland.
De laatste aanwinst is de wagen die
de colonne Utrecht van het Rode Kruis
liet bouwen op het chassis van een Opel
Blitz. Deze wagen staat op drukke da
gen bij Woerden gestationeerd langs
de autosnelweg Den Haag-Rotterdam-
Utrecht. De colonnecommandant, ma
joor-arts J. G. Herschel, verklaarde bij
de ingebruikneming met gerechtvaar
digde trots dat deze Opel de eerste am
bulance is die werd gebouwd volgens
de richtlijnen van het rapport-Munten
dam. „Hij kan als zodanig wellicht tot
voorbeeld dienen".
Deze Opel van het Rode Kruis maakt
het tiental Nederlandse ambulances dat
aan de ruimtelijke eisen van het rap
port-Muntendam beantwoordt, nog niet
eens vol. Al de anderè ambulances moe
ten als onvoldoende bruikbaar worden
beschouwd.
ADVERTENTIE
Wel eens ^taan kijken hoe handig
een heftruck manoeuvreert? Nu
kunt u het zélf proberen in het
Evoluon. Ga maar eens in het
"Voorspel der Techniek" achter
het stuur zitten om te ontdekken
hoe zoiets gaat.
Veel van zulke Interessante
en vernuftige zaken maken
een bezoek aan het Evoluon
tot een belevenis. Voor
iedereen!
Toegang f 1.-
dagelijks 10-18 uur
zondags 13-18 uur
Ruim parkeerterrein
Gerieflijk restaurant.
In 1966 gesticht door Philips.
SANTO DOMINGO In de hoofd
stad van de Dominicaanse republiek,
Santo Domingo, patrouilleren militai
ren nadat zondag ruim honderd arres
taties waren verricht wegens een sta
king van de buschauffeurs. De staken-
den eisen intrekking van de bezuini
gingsmaatregelen. Onder de arrestan
ten zijn een leider van een oppositiepar
tij en vakbondsleiders.
ETTEN De plotselinge verdwij
ning van goederen ter waarde van
17.000 gulden en een fraude van de El-
tense boekhouder J. van de P. zijn er
de oorzaak van. dat het elektrotech
nisch bedrijf C. Broost NV in het Bra
bantse Etten voor zijn faillissement
staat.
Maandagavond verklaarde directeur
C. Broost: „Er is een serieuze koper,
er is dus nog hoop. In het andere geval
moeten we liquideren en het personeel
op straat zetten".
Directeur Broost is tien jaar geleden
zijn zaak begonnen. In 1966 was hij zo
ver, dat hij in Breda een filiaal kon be
ginnen. Daar kreeg hij de eerste strop.
De filiaalhouder knoeide met de voor
raden. Dat kostte de heer Broost enke
le duizenden guldens.
Boekhouder J. van de P., die het ab
solute vertrouwen van de directeur ge
noot en alle besprekingen met de kre-
dietgevende bank bijwoonde, zorgde
voor de volgende klap. Hij zal straf
rechtelijk worden vervolgd voor ver
duistering van 3.500 gulden aan geld
en goederen. Bovendien staat er 550
gulden aan onbetaalde posten open, die
ook aan manipulaties van de boekhou
der te wijten zouden zijn. Voor een le
ning bij zijn directie stond de fraudeur
bovendien nog debet. Hij had tenslotte
ook de gelden van kilometervergoedin
gen zelf geïnd.
Met deze fraude verspeelde directeur
Broost buiten zijn schuld het vertrou
wen bij de bank. Er bleken namelijk
ook nog goederen voor ruim 17.000 gul
den zoek te zijn, die niet meer konden
worden achterhaald.
Gisteren zei de heer Broost dat het
personeel, in totaal nog drie op de ad
ministratie en vier in de technische
dienst, op de hoogte is van een ver
moedelijk faillissement. Vrijdag wordt
de gerechtèlijke uitspraak verwacht.
„Ik kan in deze situatie geen krediet
meer krijgen", aldus een teleurgestel
de directeur, „tenzij we snel het be
drijf kunnen verkopen".
RAVESTEIN Dertig scherp gestel
de fosfor- en brisantgranaten zijn in
het dorp Ravestein gevonden bij
grondwerk voor aardgasleidingen. Om
de projectielen is onmiddellijk beton
^gestort. De mijnopruimingsdienst
was namelijk van oordeel dat het ont
ploffingsgevaar bij verwijdering zeer
groot was.
DEN HAAG Deze maand zal in
Den Haag de Stichting „Raad van Over
leg in de Metaalindustrie" worden op
gericht die de werkzaamheden van de
vakraad voor de metaalindustrie en van
de centrale commissie voor de beamb-
tenzaken in die industrie zal overne
men. Het was de laatste jaren al ge
bruikelijk dat gezamenlijk overleg werd
gevoerd.
IJ)e nieuwe stichting zal de vakraad
en de centrale commissie, die beide tot
eind van dit jaar blijven bestaan, li
quideren.
ADVERTENTIE
Alles wat wij doen is deelnemen aan het Premie Spaarplan. We
betalen nu samen jaarlijks zo'n 500 gulden levensverzekeringpremie
en daarom krijgen we straks elk jaar 100 gulden terug van dit natio
nale plan. Belastingvrij! Wij gaan het geld gebruiken om onze levens
verzekering te verhogen. Dat scheelt maar liefst zo'n 4.000 gulden
Misschien is het Premie Spaarplan ook iets voor Even een briefkaartje aan
Premie Spaarplan. Postbus 51, Den Haag en u ontvangt vrijblijvend een brochure
over alle mogelijkheden (levensverzekeringen, spaar-en effectenbewijzen, hypo
theekaflossingen, spaarkasinschrijvingen, garantiekredietaflossingen).
Wilt u persoonlijk advies? Spaarbanken, Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken,
Postkantoren, Banken, Borgstellingsfondsen, Hypotheekbanken, Bouwfondsen,
Spaarkassen, Levensverzekeringmaatschappijen, assurantie-tussenpersonen en
de Sociale Verzekeringsbank zullen u graag alles over het Premie Spaarplan
vertellen.
Basis voor persoonlijk bezit
BUNNIK De frisdrank gaat het bier in Nederland verdringen. Binnen vijf jaar
zal er meer cola- en updrink genoten worden door de Nederlander dan het oude
vertrouwde pilsje. Die voorspelling deed gisteren mr. C. J. G. Becht, directeur
van Vrumona tijdens de ingebruikstelling van een nieuwe installatie voor liter
flessen Pepsi-Cola. Vrumona is dochteronderneming van Heineken.
Van de merkfabrikanten is Pepsi Cola
de eerste die met een zogenaamde maxi-
fles komt. De introductie ervan heeft de
prijzenoorlog aan het colafront ont
ketend. Het gevolg is geweest dat de
literfles nu voor 69 cent te koop is,
terwijl voorheen de driekwartfles merk-
cola op 73 cent kwam.
„Die prijzenoorlog heeft niets te
maken met een goede of slechte zomer",
ADVERTENTIE
DEN HAAG: Een secretaresse op de
Tsjechoslowaakse ambassade sorteert de
post, welke dagelijks in grote hoeveel
heden binnenstroomt. Onder meer zijn
tienduizenden prentbriefkaarten van de
jeugd ontvangen.
zo zei de heer Becht gisteren. „De fris
drankenindustrie is voldoende inge
speeld op tegenvallers met het weer om
de voorraden aan te passen". De eigen
lijke reden is volgens hem dat de merk
fabrikanten zich bedreigd voelen door
de goedkopere „eigen" merken.
„Onze grootste concurrent, Coca Cola,
is ons voorgegaan in de strijd tegen
die merken. Dat onze bruine broeder
het prijs wapen zo scherp zou hanteren
is ons bitter tegengevallen", aldus de
directeur van Vrumona.
De literfles moet het merkartikel nu
meer in de huiskamer brengen, waar
de goedkope eigen merken te ver zijn
doorgedrongen naar de zin van de merk
fabrikanten. Op die plaats zit ook de
groeiende belangstelling voor de fris
drank.
HILVERSUM Onbekenden heb
ben het huis van de directeur van het
gewestelijk arbeidsbureau in Hilver
sum, de heer C. Schroots met verf be
klad. In grote witte letters stond op
het huis te lezen: AVRO-KRO. De
kladderpartij gebeurde op het mo
ment dat het ontslag inging van twin
tig musici die bij deze omroepvereni
gingen hebben gewerkt. De politie
zoekt de dader onder deze musici
maar heeft nog niemand gearresteerd.
Het ontslag van de musici werd in
april 1966 door de KRO en de AVRO
aangevraagd uit bezuinigingsoverwe
gingen. Beslist werd dat het ontslag
zou ingaan per 1. september. Er werd
een afvloeiingsregeling opgesteld en
de omroepen zouden meehelpen bij het
zoeken naar een nieuwe werkkring
voor de musici die deel uitmaken van
orkesten als £)e Zaaiers, het Cosmopo-
litain Orkest en het KRO-Cascade Or
kest. Slechts twee van hen vonden
nieuw werk zodat sinds zondag acht
tien musici werkloosheiduitkering krij
gen.
„Sinds deze kwestie begon te lopen
wordt ik op straat herhaaldelijk lastig
gevallen en krijg ik nare opmerkin
gen naar mijn hoofd", zegt de direc
teur van het gewestelijk arbeidsbu
reau. „Het ontslag is hier in. Hilver
sum hoog opgenomen. Men doet net of
ik persoonlijk ervoor aansprakelijk
ben".
AMSTERDAM Nederlandse en
buitenlandse toeristen hebben zich deze
zomer niets aangetrokken van het
slechte weer in ons land. De voorlopi
ge indruk is, dat er méér buitenlanders
naar ons land zijn gekomen en dat de
middenstanders, die het van de zo-
merdrukte moesten hebben, klagen
noch juichen.
De regen is, we schreven het giste
ren al, deze zomer overvloedig geval
len. Er was te weinig zon en de ge
middelde temperaturen lagen beneden
normaal. 1968 bracht de somberste zo
mer sinds 1963, toen er slechts 513 zon-
uren waren.
Desondanks vielen de resultaten nog
al mee van een steekproef, die de Al
gemene Nederlandse Vereniging voor
Vreemdelingenverkeer eind augustus in
ons land heeft gehouden.
In Friesland, Drente, de Gelderse
Vallei, Limburg. Zeeland en Amster
dam kwamen méér binnen- en buiten
landse toeristen. In Friesland kwamen
vooral meer Zweden en Fransen, in
Zeeland meer Duitsers en in Amster
dam meer Amerikanen, die zich weinig
aantrokken van de oproep van presi
dent Johnson de dollars in eigen land
uit te géven. Hoewel er in Limburg
méér toeristen kwamen dan in de zo
mer 1967, bleven deze vakantiegangers
gemiddeld korter wegens het slechte
weer.
De plaatselijke VVV-kantoren hebben
minder toeristen geregistreerd in de
Midden- en Oost-Veluwe en in de Ach
terhoek. De grotere badplaatsen in
Zuid-Holland hebben volgens de
plaatselijke VW-kantoren een even
drukke zomer gehad als in 1967. De
kleinere badplaatsen met een beperkte
accommodatie hebben het echter min
der druk gehad, doordat het dit jaar
onmogelijk was de vakantiedrukte over
lange tijd uit te smeren. Deze kleine
badplaatsen hebben enkele topweken
gehad, waarin alle hotels vol waren en
er niemand meer bij kon. Daarna was
het echter afgelopen. Volgens de heer
Althoff, voorzitter van de Horecaf,
komt dit, doordat de vakanties in Duits
land en Nederland elkaar hebben over
lapt, waardoor het seizoen korter was
dan in andere jaren.
De heer Althoff zegt: „Al met al mag
de middenstand over de afgelopen zo
mer niet klagen, maar wij kunnen ook
niet zeggen, dat er reden tot juichen is,
want de zomer van 1967 was voor ons
zo slecht, dat het in 1968 alleen maar
beter kon zijn. Het vakantieseizoen is
dit jaar te laat begonnen en te vroeg
opgehouden", aldus de heer Althoff.
De natte zomer van 1968 heeft de po
litie in ons land geen extra problemen
gegeven. Er zijn tot nu toe nauwelijks
méér ongelukken op de wegen gebeurd
dan vorig jaar, hoewel de cijfers nog
niet bekend zijn. De politie heeft 't ook
niet drukker gehad met het verwerken
van files en dergelijke. Er is na de top
dagen van Pasen en Pinksteren geen
chaotisch vakantieverkeer op de wegen
geweest.
De grote uittocht verliep geleidelijker
dan vorig jaar. Op de dagen dat de va
kanties begonnen was het dit jaar
steeds slecht weer, zodat de meeste va
kantiegangers hun vertrek uitstelden
totdat de zon weer zou gaan schijnen.
Het gevolg was een spreiding van het
vakantieverkeer. Volgens de politie
heeft de berichtgeving via de radio
over drukte op de wegen een goede
waarschuwende werking gehad.
UTRECHT Twee werkgeversver
bonden in de bouwwereld willen een
fusie aangaan. Het zijn de Nederland
se katholieke aannemers- en bouwvak
patroonsbond en de Nederlandse chris
telijke aannemers- en bouwvakpa
troonsbond. Zij hebben samen onge
veer 5000 leden.
Op 5 november houden beide organi
saties elk een algemene vergadering
waar de beslissing zal vallen over het
aangaan van een fusie. De besturen
zijn het daarover al helemaal eens.
Gaan de leden ook met de fusie ak
koord dan zal waarschijnlijk al begin
volgend jaar begonnen worden met het
samenvoegen van de bondsapparaten.
Al in 1963 kondigden de bonden nau
were samenwerking aan. Die is tot
nog toe beperkt gebleven tot interne
aangelegenheden
UTRECHT In Soest wordt in okto
ber een drive-in voor exportvoorlichting
geopend. Exporteurs kunnen daar te
recht om inlichtingen in te winnen over
de mogelijkheden voor hun produkten
in het buitenland.
De plannen voor de drive-in werden
gisteren bekendgemaakt door de direc
teur van de Nederlandse export combi
natie de heer L. Fokkema.
ADVERTENTIE
voelt U de gehele dag niet!
Geen vrees meer, dat de gebitsplaat van
het gehemelte loslaat. Dentofix, het
nieuwe, verbeterde, antiseptische poeder -
's morgens een weinig op de plaat ae-
stroojd - houdt het gebit de gehele dag
onwrikbaar op zijn plaats. Geen onaan
gename smaak. Dentofix verschaft U een
gevoel van zekerheid bij het eten, lachen,
spreken en niezen. U vergeet, dat U een
kunstgebit heeft. Verkrijgbaar in discrete,
neutrale plastic flacons, prijs f. 2,35, bij
apotheken ee drogisterijen.