RAPPORT MUNTENDAM WIL EEN UNIVERSEEL TYPE In ambulances moet kunnen worden gewerkt SLECHTE ZOMER HIELD TOERISTEN NIET THUIS Zélf achter het stuur evoluon „Frisdrank gaat bier in Nederland verdringen" Onze levensverzekering is straks bijna f4.000,- hoger... en dat kost geen cent méér! PREMIE SPAARPLAN n Uw Kunstgebit VEEL POST VAN JEUGD VOOR TSJECHEN Eis de originele cetefaflir h/itenbijts C.N.V.: Wetsontwerp minimumloon zet de klok terug Vakantie begon te laat en eindigde te vroeg Santo Domingo nog onrustig Frauderende boekhouder brengt bedrijf aan rand van faillissement Bij grondwerk 30 granaten ontdekt Geschilderd protest tegen ontslag musici W erkgeversbonden in bouw willen fusie DRIVE-US VOOR EXPORTEURS Van verkeersdoden sterft ongeveer de helft kort na ongeluk; 20 tot 40 procent van hen had door snel ingrijpen kunnen worden gered Pleiter voor neutrale zone aan de i Tsjechische grens Kamerlid C. A. BOS j kan meepraten over j brute onderdrukking na harmelen binnenmaten maar enkele eindhoven Vertrouwen Centralisatie overleg in metaalindustrie Badplaatsen Te vroeg en te laat Geleidelijker DINSDAG 3 SEPTEMBER 1968 5 Een neutrale zone ter weerszijden van de Tsjechische - Westduitse grens? Als het van mr. C. A. Bos zou afhangen zou het gebeuren. Corstiaan Bos, Tweede Kamerlid voor de Christelijk Historische Uitie is eigenlijk altijd een doordouwer geweest. Van jong af aan. Hy weet ook wat onderdrukking is. De Duit sers beloonden zijn illegale werk met een verblijf in het beruchte kamp Amersfoort. Daar in de Crute, bekrompen wereld van sla vernij en slaag wendde hij een be smettelijke ziekte voor. Hij deed dat zo goed dat hij er bijna aan ging lijden. Corstiaan Bos zou later scheep gaan naar de Oost als oorlogsvrij williger. Bijna op de valreep kreeg hij in hevige mate difterie. Hij raak te verlamd, werd bijna blind en kon nagenoeg niet lopen. Hij kwam er bovenop, maar de toekomst die hij zich had geschilderd, lag in scher ven. De baan die een grote onder neming hem na zijn diensttijd in In donesië had aangeboden vervloog in rook. Corstiaan zette door. Hij had in 1941 zijn studie aan het gymnasium afgebroken. Als 23-jarige ging hij weer tussen de pubers in de school banken zitten. Hij slaagde. De zoon van de handelaar in land bouwmachines uit Alphen aan den Rijn haalde zijn vrouw uit Zwitser land, ging rechten en wetenschap der politiek studeren, werd Tweede- Kamerlid en wetenschappelijk mede werker aan de politiek-sociale facul teit van de Vrije Universitet. Een gevoel van onrust bleef mr. Bos bekruipen. Deze bewonderaar van memoires van grote mannen („Ik houd ervan om te weten te ko men hoe grote figuren tot allerlei beslissingen en daden zijn geko men") reist veel: Parijs (West-Euro- pese Unie), Brussel (Benelux-parle- ment), Straatsburg (Raadgevende vergadering van de Raad van Euro pa), New Yok (Verenigde Naties). Hij „doet" ook buitenlandse zaken en defensie in de Kamer. Typerend is zijn oordeel over Luns: „Op die post gezeten mag je best wat brutaler zijn. Luns is te veel de diplomaat. Ik zou zo graag wat meer initiatieven van hem wil len zien, vooral op het schaakbord van de oost-westverhouding". UTRECHT Indien het parlement akkoord gaat met de voorgestelde wet telijke regeling van het minimumloon zal dit ook nadelige gevolgen hebben voor de vele gezinnen, die een uitke ring krijgen op grond van de Algemene Bijstandswet, de Werkloosheidswet of de Wet. Werkloosheidsvoorziening. Dit wiles is het gevolg van twee regerings besluiten. waartegen wij grote bezwa ren hebben. Koppeling van het mini mumloon aan de zogenaamde gemeng de index dreigt nu te gaan betekenen, dat ook in de sociale verzekering de klok ver wordt teruggezet. Dit is het oordeel van het Christelijk Nationaal Vakverbond, dat evenals het NKV en het NW van oordeel is, dat wanneer het ontwerp wet zal wor den ook grote groepen mensen, die van deze uitkeringen moeten leven, niet in de pas zullen blijven met de stijging van de welvaart. Evenals de minimum loners zullen zij steeds meer achterop raken en slechts voor de helft van de verdere welvaartsstijging profiteren. Volgens het CNV kan het parlement de dreiging nog afwenden door het mi nimumloon alsnog uitsluitend te koppe len aan de loonindex en daarmee aan de stijging van de welvaart. Het CNV vindt dat zowel de minimuloners als de trekkers van de sociale uitkeringen hier op het volste recht hebben. UTRECHT Uit de jachthaven De Piashoeve is gistermiddag het lijk ge haald van de 47-jarige Amsterdamse nachtclub-eigenaar J. L. de Boo. De man is vermoedelijk in het afge lopen weekeinde van zijn woonark die in de jachthaven ligt afgemeerd te wa ter geraakt en verdronken. Doodsoorzaak nummer één van de verkeersslachtoffers is verstikking. Be wusteloos geraakte gewonden stikken in hun eigen bloed. Dat gebeurt al snel na het ongeluk. Deze mensen kunnen worden gered als er snel een ambulance ter plaatse is met apparatuur waarmee het bloed uit de luchtwegen kan wor den afgezogen. De snelheid is vooral een kwestie van alarmering. De mogeiykheid tot behande ling hangt af van de ambulance. Deze moet tevens de mogeiykheid bieden om beenbreuken, die ook erg veel voorkomen, te immobiliseren. Kortom, er moet in ambulances kunnen worden gewerkt. Het elgeniyke transport komt volgens de deskundige artsen op de tweede plaats. Dat is het uitgangspunt van het aan ambulances gewijde deel van het rap port-Muntendam. Dit rapport valt in drieën uiteen: alarmering; de vraag op welke wij ze zo vlug mogelijk na een ongeluk alarm kan worden geslagen opdat zo snel en zo doeltreffend mogelijk hulp kan worden geboden ambulances, de vraag aan welke eisen ambulances en ambulanceperso neel moeten voldoen en hoe ambulances moeten zijn uitgerust opvangcentra; de vraag hoe de zie kenhuisafdelingen die slachtoffers van ongelukken onvangen, moeten zyn inge richt en georganiseerd om zo goed mo gelijk te kunnen werken. Dr. J. Dijkstra uit Woerden, de man die in de eerste plaats verantwoordelijk is voor het deel over ambulances van het rapport-Muntendam, ging zich in 't ambulancevraagstuk verdiepen na het grote treinongeluk bij Harmeien in ja nuari 1962. Hij raakte hevig veront waardigd over de chaotische toestan den op ambulancegebied, die zich bij die gelegenheid openbaarden. Veel verandering is - daar sindsdien niet in gekomen. Het enige dat werd bereikt is eigenlijk de standaardisering van het raam waarop brancards in am bulances worden geschoven. Verkopers van ambulances schermen graag met dat gestandaardiseerde raam-De Mooy. Ze ervaren vaak dat alles verder wel goed is, zolang dat raam er maar in zit. Het is trouwens ook belangrijk, want deze standaardisering maakt het moge lijk om brancards van verschillende ambulances en van ziekenhuizen te ver wisselen. De standaardisering is een di rect gevolg van de ramp bij Harmeien. Toen stierven er rhensen doordat er te lang moest worden gezocht naar de am bulance waaruit hun brancard afkom stig was. Juist vanwege het duidelijke belang van het gestandaardiseerde raam-De Mooy treft het dat nóg altijd een dertig procent van de Nederlandse ambulances er niet van is voorzien. Het raam-De Mooy is in feite niets dan een belangrijk detail. Veel verder gaat de kwestie van de binnenmaten. Die raakt het kernpunt van het ambu lanceprobleem: gaat het om een zo snel mogelijke afvoer naar de ziekenhuizen of om de mogelijkheden tot behande ling. Dr. Dijkstra en zijn mede-commis sieleden kiezen overtuigd voor het laat ste. Zij doen dat op grond van nuchtere cijfers: ongeveer de helft van de ver keersdoden sterft kort na het ongeluk, twintig tot veertig procent van hen zou door snel ingrijpen kunnen worden ge red. Vandaar dat in het rapport-Mun tendam wordt gekozen voor grote am bulances, ambulances met werkruimte. Dat heeft natuurlijk geen enkele zin als de bemanning van de ambulance niet in staat is tot het geven van de no dige behandelingen. Daarom eist het rapport-Muntendam de aanwezigheid in de ambulance van een gespeciali seerd verpleger, een man die ervaring moet hebben opgedaan in operatieka mers. De chauffeur moet bovendien 'n geoefend EHBO-er zijn. Aanwezigheid van een arts in een ambulance wordt niet noodzakelijk ge acht. Een arts kan in een ambulance nauwelijks meer uitrichten dan een ge specialiseerd ambulance-verpleger. Er bestaat al een cursus voor een dergelij ke specialisatie, maar die heeft nog lang niet genoeg mensen afgeleverd. Het rapport-Muntendam geeft ook antwoord op een tweede kernvraag op ambulancegebied: één universele am bulance of speciale ambulances voor 't geregelde ziekenvervoer en voor de in zet bij ongelukken. Slechts 25 pet van 't totale vervoer van zieken en gewonden heeft betrekking op ongelukken. De an dere 75 procent bestaan uit het vervoer van patiënten naar ziekenhuizen, van het ene naar het andere ziekenhuis, van het ziekenhuis naar huis. Voor dit reguliere ziekentransport geldt de noodzaak om in de ambulance te kunnen werken minder dan bij de in zet bij ongelukken. Het zou dus denk baar zijn om soorten ambulances te ont wikkelen. Die gedachte wordt echter door de deskundigen afgewezen. Zij wil len één universele ambulance, die over al waar nodig kan worden ingezet. Zulk een universele ambulance, met de binnenmaten van het rapport-Mun tendam, kan op het ogenblik alleen maar worden gebouwd op de chassis van lichte vrachtwagens of met zware bestelwagens als uitgangspunt. Er be staan geen speciale chassis voor, zoals die al wel door de automobielindustrie werden ontwikkeld voor de huidige zie kenwagens. „Een fraaie oplossing is de bouw op zon vrachtwagenchassis natuurlijk niet", meent dr. Dijkstra, „maar dat doet er minder toe. Belangrijk is dat de vering kan worden aangepast. Je hebt trouwens kans dat de industrie naar mooiere oplossingen gaat zoeken als er genoeg vraag ontstaat naar am bulances met voldoende ruimte binnen". Er bestaan trouwens al enkele ambu lances met binnenmaten die aan de ei sen beantwoorden. Mercedes maakt op basis van een zware bestelwagen een „Unfall-Rettungwagen" met volop ruimte binnenin. Ook tot ambulances ingerichte bestelwagens van Citroën (het zogenaamde koekblik van de Rijks politie) en Peugeot bieden voldoende ruimte. Van deze wagens zijn er maar enkele tn gebruik in Nederland. De laatste aanwinst is de wagen die de colonne Utrecht van het Rode Kruis liet bouwen op het chassis van een Opel Blitz. Deze wagen staat op drukke da gen bij Woerden gestationeerd langs de autosnelweg Den Haag-Rotterdam- Utrecht. De colonnecommandant, ma joor-arts J. G. Herschel, verklaarde bij de ingebruikneming met gerechtvaar digde trots dat deze Opel de eerste am bulance is die werd gebouwd volgens de richtlijnen van het rapport-Munten dam. „Hij kan als zodanig wellicht tot voorbeeld dienen". Deze Opel van het Rode Kruis maakt het tiental Nederlandse ambulances dat aan de ruimtelijke eisen van het rap port-Muntendam beantwoordt, nog niet eens vol. Al de anderè ambulances moe ten als onvoldoende bruikbaar worden beschouwd. ADVERTENTIE Wel eens ^taan kijken hoe handig een heftruck manoeuvreert? Nu kunt u het zélf proberen in het Evoluon. Ga maar eens in het "Voorspel der Techniek" achter het stuur zitten om te ontdekken hoe zoiets gaat. Veel van zulke Interessante en vernuftige zaken maken een bezoek aan het Evoluon tot een belevenis. Voor iedereen! Toegang f 1.- dagelijks 10-18 uur zondags 13-18 uur Ruim parkeerterrein Gerieflijk restaurant. In 1966 gesticht door Philips. SANTO DOMINGO In de hoofd stad van de Dominicaanse republiek, Santo Domingo, patrouilleren militai ren nadat zondag ruim honderd arres taties waren verricht wegens een sta king van de buschauffeurs. De staken- den eisen intrekking van de bezuini gingsmaatregelen. Onder de arrestan ten zijn een leider van een oppositiepar tij en vakbondsleiders. ETTEN De plotselinge verdwij ning van goederen ter waarde van 17.000 gulden en een fraude van de El- tense boekhouder J. van de P. zijn er de oorzaak van. dat het elektrotech nisch bedrijf C. Broost NV in het Bra bantse Etten voor zijn faillissement staat. Maandagavond verklaarde directeur C. Broost: „Er is een serieuze koper, er is dus nog hoop. In het andere geval moeten we liquideren en het personeel op straat zetten". Directeur Broost is tien jaar geleden zijn zaak begonnen. In 1966 was hij zo ver, dat hij in Breda een filiaal kon be ginnen. Daar kreeg hij de eerste strop. De filiaalhouder knoeide met de voor raden. Dat kostte de heer Broost enke le duizenden guldens. Boekhouder J. van de P., die het ab solute vertrouwen van de directeur ge noot en alle besprekingen met de kre- dietgevende bank bijwoonde, zorgde voor de volgende klap. Hij zal straf rechtelijk worden vervolgd voor ver duistering van 3.500 gulden aan geld en goederen. Bovendien staat er 550 gulden aan onbetaalde posten open, die ook aan manipulaties van de boekhou der te wijten zouden zijn. Voor een le ning bij zijn directie stond de fraudeur bovendien nog debet. Hij had tenslotte ook de gelden van kilometervergoedin gen zelf geïnd. Met deze fraude verspeelde directeur Broost buiten zijn schuld het vertrou wen bij de bank. Er bleken namelijk ook nog goederen voor ruim 17.000 gul den zoek te zijn, die niet meer konden worden achterhaald. Gisteren zei de heer Broost dat het personeel, in totaal nog drie op de ad ministratie en vier in de technische dienst, op de hoogte is van een ver moedelijk faillissement. Vrijdag wordt de gerechtèlijke uitspraak verwacht. „Ik kan in deze situatie geen krediet meer krijgen", aldus een teleurgestel de directeur, „tenzij we snel het be drijf kunnen verkopen". RAVESTEIN Dertig scherp gestel de fosfor- en brisantgranaten zijn in het dorp Ravestein gevonden bij grondwerk voor aardgasleidingen. Om de projectielen is onmiddellijk beton ^gestort. De mijnopruimingsdienst was namelijk van oordeel dat het ont ploffingsgevaar bij verwijdering zeer groot was. DEN HAAG Deze maand zal in Den Haag de Stichting „Raad van Over leg in de Metaalindustrie" worden op gericht die de werkzaamheden van de vakraad voor de metaalindustrie en van de centrale commissie voor de beamb- tenzaken in die industrie zal overne men. Het was de laatste jaren al ge bruikelijk dat gezamenlijk overleg werd gevoerd. IJ)e nieuwe stichting zal de vakraad en de centrale commissie, die beide tot eind van dit jaar blijven bestaan, li quideren. ADVERTENTIE Alles wat wij doen is deelnemen aan het Premie Spaarplan. We betalen nu samen jaarlijks zo'n 500 gulden levensverzekeringpremie en daarom krijgen we straks elk jaar 100 gulden terug van dit natio nale plan. Belastingvrij! Wij gaan het geld gebruiken om onze levens verzekering te verhogen. Dat scheelt maar liefst zo'n 4.000 gulden Misschien is het Premie Spaarplan ook iets voor Even een briefkaartje aan Premie Spaarplan. Postbus 51, Den Haag en u ontvangt vrijblijvend een brochure over alle mogelijkheden (levensverzekeringen, spaar-en effectenbewijzen, hypo theekaflossingen, spaarkasinschrijvingen, garantiekredietaflossingen). Wilt u persoonlijk advies? Spaarbanken, Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken, Postkantoren, Banken, Borgstellingsfondsen, Hypotheekbanken, Bouwfondsen, Spaarkassen, Levensverzekeringmaatschappijen, assurantie-tussenpersonen en de Sociale Verzekeringsbank zullen u graag alles over het Premie Spaarplan vertellen. Basis voor persoonlijk bezit BUNNIK De frisdrank gaat het bier in Nederland verdringen. Binnen vijf jaar zal er meer cola- en updrink genoten worden door de Nederlander dan het oude vertrouwde pilsje. Die voorspelling deed gisteren mr. C. J. G. Becht, directeur van Vrumona tijdens de ingebruikstelling van een nieuwe installatie voor liter flessen Pepsi-Cola. Vrumona is dochteronderneming van Heineken. Van de merkfabrikanten is Pepsi Cola de eerste die met een zogenaamde maxi- fles komt. De introductie ervan heeft de prijzenoorlog aan het colafront ont ketend. Het gevolg is geweest dat de literfles nu voor 69 cent te koop is, terwijl voorheen de driekwartfles merk- cola op 73 cent kwam. „Die prijzenoorlog heeft niets te maken met een goede of slechte zomer", ADVERTENTIE DEN HAAG: Een secretaresse op de Tsjechoslowaakse ambassade sorteert de post, welke dagelijks in grote hoeveel heden binnenstroomt. Onder meer zijn tienduizenden prentbriefkaarten van de jeugd ontvangen. zo zei de heer Becht gisteren. „De fris drankenindustrie is voldoende inge speeld op tegenvallers met het weer om de voorraden aan te passen". De eigen lijke reden is volgens hem dat de merk fabrikanten zich bedreigd voelen door de goedkopere „eigen" merken. „Onze grootste concurrent, Coca Cola, is ons voorgegaan in de strijd tegen die merken. Dat onze bruine broeder het prijs wapen zo scherp zou hanteren is ons bitter tegengevallen", aldus de directeur van Vrumona. De literfles moet het merkartikel nu meer in de huiskamer brengen, waar de goedkope eigen merken te ver zijn doorgedrongen naar de zin van de merk fabrikanten. Op die plaats zit ook de groeiende belangstelling voor de fris drank. HILVERSUM Onbekenden heb ben het huis van de directeur van het gewestelijk arbeidsbureau in Hilver sum, de heer C. Schroots met verf be klad. In grote witte letters stond op het huis te lezen: AVRO-KRO. De kladderpartij gebeurde op het mo ment dat het ontslag inging van twin tig musici die bij deze omroepvereni gingen hebben gewerkt. De politie zoekt de dader onder deze musici maar heeft nog niemand gearresteerd. Het ontslag van de musici werd in april 1966 door de KRO en de AVRO aangevraagd uit bezuinigingsoverwe gingen. Beslist werd dat het ontslag zou ingaan per 1. september. Er werd een afvloeiingsregeling opgesteld en de omroepen zouden meehelpen bij het zoeken naar een nieuwe werkkring voor de musici die deel uitmaken van orkesten als £)e Zaaiers, het Cosmopo- litain Orkest en het KRO-Cascade Or kest. Slechts twee van hen vonden nieuw werk zodat sinds zondag acht tien musici werkloosheiduitkering krij gen. „Sinds deze kwestie begon te lopen wordt ik op straat herhaaldelijk lastig gevallen en krijg ik nare opmerkin gen naar mijn hoofd", zegt de direc teur van het gewestelijk arbeidsbu reau. „Het ontslag is hier in. Hilver sum hoog opgenomen. Men doet net of ik persoonlijk ervoor aansprakelijk ben". AMSTERDAM Nederlandse en buitenlandse toeristen hebben zich deze zomer niets aangetrokken van het slechte weer in ons land. De voorlopi ge indruk is, dat er méér buitenlanders naar ons land zijn gekomen en dat de middenstanders, die het van de zo- merdrukte moesten hebben, klagen noch juichen. De regen is, we schreven het giste ren al, deze zomer overvloedig geval len. Er was te weinig zon en de ge middelde temperaturen lagen beneden normaal. 1968 bracht de somberste zo mer sinds 1963, toen er slechts 513 zon- uren waren. Desondanks vielen de resultaten nog al mee van een steekproef, die de Al gemene Nederlandse Vereniging voor Vreemdelingenverkeer eind augustus in ons land heeft gehouden. In Friesland, Drente, de Gelderse Vallei, Limburg. Zeeland en Amster dam kwamen méér binnen- en buiten landse toeristen. In Friesland kwamen vooral meer Zweden en Fransen, in Zeeland meer Duitsers en in Amster dam meer Amerikanen, die zich weinig aantrokken van de oproep van presi dent Johnson de dollars in eigen land uit te géven. Hoewel er in Limburg méér toeristen kwamen dan in de zo mer 1967, bleven deze vakantiegangers gemiddeld korter wegens het slechte weer. De plaatselijke VVV-kantoren hebben minder toeristen geregistreerd in de Midden- en Oost-Veluwe en in de Ach terhoek. De grotere badplaatsen in Zuid-Holland hebben volgens de plaatselijke VW-kantoren een even drukke zomer gehad als in 1967. De kleinere badplaatsen met een beperkte accommodatie hebben het echter min der druk gehad, doordat het dit jaar onmogelijk was de vakantiedrukte over lange tijd uit te smeren. Deze kleine badplaatsen hebben enkele topweken gehad, waarin alle hotels vol waren en er niemand meer bij kon. Daarna was het echter afgelopen. Volgens de heer Althoff, voorzitter van de Horecaf, komt dit, doordat de vakanties in Duits land en Nederland elkaar hebben over lapt, waardoor het seizoen korter was dan in andere jaren. De heer Althoff zegt: „Al met al mag de middenstand over de afgelopen zo mer niet klagen, maar wij kunnen ook niet zeggen, dat er reden tot juichen is, want de zomer van 1967 was voor ons zo slecht, dat het in 1968 alleen maar beter kon zijn. Het vakantieseizoen is dit jaar te laat begonnen en te vroeg opgehouden", aldus de heer Althoff. De natte zomer van 1968 heeft de po litie in ons land geen extra problemen gegeven. Er zijn tot nu toe nauwelijks méér ongelukken op de wegen gebeurd dan vorig jaar, hoewel de cijfers nog niet bekend zijn. De politie heeft 't ook niet drukker gehad met het verwerken van files en dergelijke. Er is na de top dagen van Pasen en Pinksteren geen chaotisch vakantieverkeer op de wegen geweest. De grote uittocht verliep geleidelijker dan vorig jaar. Op de dagen dat de va kanties begonnen was het dit jaar steeds slecht weer, zodat de meeste va kantiegangers hun vertrek uitstelden totdat de zon weer zou gaan schijnen. Het gevolg was een spreiding van het vakantieverkeer. Volgens de politie heeft de berichtgeving via de radio over drukte op de wegen een goede waarschuwende werking gehad. UTRECHT Twee werkgeversver bonden in de bouwwereld willen een fusie aangaan. Het zijn de Nederland se katholieke aannemers- en bouwvak patroonsbond en de Nederlandse chris telijke aannemers- en bouwvakpa troonsbond. Zij hebben samen onge veer 5000 leden. Op 5 november houden beide organi saties elk een algemene vergadering waar de beslissing zal vallen over het aangaan van een fusie. De besturen zijn het daarover al helemaal eens. Gaan de leden ook met de fusie ak koord dan zal waarschijnlijk al begin volgend jaar begonnen worden met het samenvoegen van de bondsapparaten. Al in 1963 kondigden de bonden nau were samenwerking aan. Die is tot nog toe beperkt gebleven tot interne aangelegenheden UTRECHT In Soest wordt in okto ber een drive-in voor exportvoorlichting geopend. Exporteurs kunnen daar te recht om inlichtingen in te winnen over de mogelijkheden voor hun produkten in het buitenland. De plannen voor de drive-in werden gisteren bekendgemaakt door de direc teur van de Nederlandse export combi natie de heer L. Fokkema. ADVERTENTIE voelt U de gehele dag niet! Geen vrees meer, dat de gebitsplaat van het gehemelte loslaat. Dentofix, het nieuwe, verbeterde, antiseptische poeder - 's morgens een weinig op de plaat ae- stroojd - houdt het gebit de gehele dag onwrikbaar op zijn plaats. Geen onaan gename smaak. Dentofix verschaft U een gevoel van zekerheid bij het eten, lachen, spreken en niezen. U vergeet, dat U een kunstgebit heeft. Verkrijgbaar in discrete, neutrale plastic flacons, prijs f. 2,35, bij apotheken ee drogisterijen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 6