Kamer wil veel wijzigingen in wetsontwerp minimumloon I VEEL BIJVAL VOOR DE PLANNEN TER I I VERHOGING VERKEERSVEILIGHEID I Dertien parlementsleden naar Roemenië om contact te verstevigen Veel soorten ambulmaar slechts één kan de beste zijn centrale verwarm ing LJ Bij frontale botsing dode en 4 gewonden A. MERKX Zeeuw verborg in z'n woning grote voorraad wapentuig Verplichte bloedproef „schot in de roos" Studentencorps in j Nijmegen houdt referendum over fusie Jongetje verdronk in wasmand Voor hoger loon in klein-metaal geen percentage geëist Dertig N.S.-ers met wachtgeld Meer stank, minder roet in Rijnmond Kinderwagenfabriek ontslaat 25 man Kattenburg verkocht reeks filialen aan Kreymborg Zweden trekken weer naar links C. A. UIT AS HERREZEN WEL WAARDERINGMAAR OOK KRITIEK OP ROOLVINK GARANTIE „GEMENGDE INDEX" LEEFTIJD Verheugend Artsen vóór BETREKKINGEN Onbruikbaar Meetbare zaken Duur Aardgas Ollestookinstallaties Bedrijfsinstallaties Luchtverwarming Sprinklerinstallaties GLOEDNIEUW Franse sneltrein ontspoord WOENSDAG 4 SEPTEMBER 1968 DEN HAAG De Tweede Kamer heeft gisteren tijdens de behandeling van het wetsontwerp inzake het minimum-loon elf amendementen op de tafel van minister Rooi vink (Sociale Zaken en Volksgezondheid) gelegd. Vier ervan werden door de regeringspartijen ingediend. Hiemit bleek wel dat de Kamer die in principe het wetsontwerp toejuicht, het op verschillende pun ten toch niet met de minister van Sociale Zaken eens is. De belangrijkste amendementen zijn: KRABBENDIJKK In Krabbendü- ke, op de weg van Bergen op Zoom naar Vlissingen, is gistermiddag bjj een fron tale botsing de 23-jarige mevrouw C. de Hoog-Keizer uit Zwijndrecht om het le ven gekomen. Haar man (30) en diens vader (55), J. de Hoog uit Rotterdam, en de heer en mevrouw Mallekote uit Krabbendjjke, werden zwaar gewond. De heer De Hoog was in volle vaart op een Belgische vrachtwagen gevlogen die bij een inhaalpoging was gaan slip pen. DIDAM De 76-jarige H. A. Be rends uit Didam is gistermiddag veron gelukt. De bejaarde man werd door een achteruitrijdende vrachtwagen overre den terwijl hij naar graafwerk stond te kijken. EMMEN In de Dordtsestraat in Emmen is gisteren de veertienjarige Rudolf Terveen uit Nieuw Dordrecht met zijn fiets door een vrachtauto ge schept. Hij was op slag dood. VENLO De 54-jarige A. Burhenne is gisteren in Venlo met zijn brommer door een autobus aangereden. Hij is la ter in het ziekenhuis overleden. AALTEN In 't ziekenhuis in Win terswijk is gistermorgen de 58-jarige A. J. Stronks uit Aalten overleden, die maandagmiddag bij het oversteken door een auto werd gegrepen. De socialist mr. Th. J. A. M. van Lier wil dat het minimumloon met een groter percentage wordt opgetrok ken dan de „normale lonen". Hij heeft bezwaar tegen een koppeling aan de stijging of daling van lonen èn prijzen de zogenaamde „gemengde index" die minister Roolvink voorstelt. De Groep-Aarden en D'66 steunen dit amendement. Mr. Van Lier wil ook dat het mi nimumloon tussentijds wordt opge trokken als onze welvaart plotseling toeneemt. De Groep-Aarden en de PSP zijn het met hem eens. Dezelfde socialist wil dat het mi nimumloon zal gelden voor man nen en vrouwen die 23 jaar zijn. Mi nister Roolvink stelt 25 jaar voor. De Groep-Aarden steunt dit amendement. Drs. E. Nypels (D'66) wil deze leef tijd geleidelijk terugbrengen tot 21 jaar. De socialisten, de PSP en de Groep-Aarden hebben hun handtekenin onder dit verdergaande amendement gezet. Een volgend amendement van mr. Van Lier vraagt om de wettelijk ge garandeerde minimum-vakantietoeslag niet vast te stellen op twee keer zes procent van het minimumloon dus zes procent van ongeveer veertiendui zend gulden maar op het dubbele van dit inkomen. De Groep-Aarden is het hiermee eens. De vier regeringspartijen vinden dit voorstel overdreven. Zij vragen in een door de heer J. H. J. Maenen (Kath. V.) ingediend amendement om de vakantietoeslag wettelijk te garan deren tot een inkomen van twintigdui zend gulden. De liberaal mr. J. G. Rietkerk dien de namens de regeringspartijen twee amendementen in, die ambtena ren op arbeidscontract, en mensen, die er een bijbaantje bij hebben, buiten de wet moeten houden. Mej. H. van Leeuwen (AR) vroeg tenslotte om de „maatschap-vis sers" de vissers die met de reders lusten en lasten delen en dus niet in een verhouding van werknemer tegen over werkgevers staan - uit te zonde ren. Alle sprekers waren het hiermee eens. De vier vissers uit Urk en Volen- dam die de debatten op de tribune volg den, konden gisteravond dan ook ver heugd naar huis gaan. Het moeilijkste punt was gisteren wel het voorstel van minister Roolvink om het minimumloon te koppelen aan de stijging of daling van prijzen en lonen. Eigenlijk was alleen mr. Rietkerk het hiermee eens. „Het gaat om een mini mum-garantie. Deze belooft dat de werknemers niet alleen een „vergoe ding" krijgen voor de stijging van de kosten, maar bovendien nemen zij nog een stukje van de stijgende welvaart mee. Voor een minimum-garantie lijkt mij dit voldoende". Mr. Van Lier was het hiermee volko men oneens. Het vond dat de verpak king van het minimumloon - dat in feite al 4V« jaar bestaat door het wetsontwerp weliswaar fraaier wordt, maar dat er op de inhoud wordt bezui nigd. De heer Maenen vroeg de minister om met spoed nog eens een advies van de Sociaal Economische Raad over dit moeilijke punt te vragen. Mej. v. Leeu wen deed heel dreigend. Zij vond deze „gemengde index" alleen de moeite van het overwegen waard als de mi nister zou beloven dat dit geen blijvend punt in 't wetsontwerp zou zijn en dat hij op korte termijn zal bekijken of het minimumloon aan de stijging van de andere lonen kan worden gekoppeld. Zij had eigenlijk maar één argument om eventueel de minister te volgen: een koppeling aan de lonen zou het mi nimumloon wel eens zo kunnen verho gen dat de belanghebbenden in deze tijd van werkloosheid de dupe ervan zouden worden. De heer H. Kikkert (CH) deed niet voor haar onder. „Mijn fractie wil een koppeling aan de lonen, tenzij de minister alsnog doorslagge vende redenen kan aanvoeren voor de gemengde index". - Ook de leeftijd van 25 jaar was voor drie van de vier regeringspartijen een moeilijk verteerbare brok. De heer Mae nen vroeg om een geleidelijke verla ging hiervan in de eerstkomende jaren; de heer Kikkert had geen goede argu menten om die leeftijd op 25 te stellen en mej. Van Leeuwen wil spoedig een begin maken met het verlagen van die leeftijd. Mr. Rietkerk had geen bezwaar tegen 25 jaar, maar er moet wel een uitzondering worden gemaakt voor kost winners. Vandaag komen nog enkele sprekers van kleinere partijen op het spreekge stoelte. Daarna antwoordt minister Roolvink. De replieken en de stemmin gen zullen pas op 18 september worden gehouden. PARIJS Het Nationale bevrijdings front van Zuid-Viëtnam, beter bekend als Viët-Cong, zal in Parijs een inlich tingenbureau openen. Dit zal vermoede lijk aan het einde van deze maand ge beuren. Het zal onder leiding staan van Pham Van Ba, die op het ogenblik het hoofd is van een soortgelijk bureau in "raag. 0,00000000001,0 0Mt000tm000000000000,tiiiiiniii mm mm mm mm III0***IIIII***IIII*IIIIIIIIIIIIIIII mum H**********'******'* m***""""'""I'"IIII"'I"""""""I'I""""IIIIIIIIIIII IIIIIIMIIII DEN HAAG - Zowel de RAI en de A.N.W.B. als de Bovag en de Stichting Wetenschappelijk Onder zoek Verkeersveiligheid (S.W.O.V.) zijn bijzonder te spreken over de wetsvoorstellen die de ministers Bakker (Verkeer en Waterstaat) en Polak (Justitie) in petto hebben ter verhoging van de veiligheid op de Nederlandse wegen. De algemeen secretaris van de RAI, de heer W. Hustinx, noemt de gedachten voor de komende wetswij zigingen schoten in de roos. Hij is er vooral tevreden over dat de mi nisters rekening houden met de vei ligheidseisen die in het buitenland voor auto's gelden. Dat minister Bakker overweegt een verplichte periodieke autokeu ring in te stellen, vindt de RAI ver heugend. Deze keuring ziet de RAI het liefst uitgevoerd door de garagebe drijven, die deze keuringen parallel zouden kunnen laten lopen met de grote onderhoudsbeurten. Automobi listen die hun wagen geregeld laten nazien, zouden dan van een periodie ke keuring moeten worden vrijge steld. Toezicht van rijkswege op de garages is dan volgens de heer Hus tinx aan te bevelen. De ANWB ziet de periodieke keu ringen daarentegen het best op haar plaats bij een onafhankelijke instel ling. De bond vindt dat „een slager niet zijn eigen vlees moet keuren". Tegen het einde van dit jaar wil de bond in overleg met de Rijks dienst voor het wegverkeer een proef nemen met een verplichte autokeuring, zodat wellicht een be gin kan worden gemaakt met het vaststellen van normen bij de pe riodieke keuring. De bond vindt dat hij voldoende mogelijkheden heeft om de keuringen uit te voeren. De BOVAG, een organisatie van garagehouders en reparatie-inrich tingen, gelooft daarentegen dat bij het invoeren van een verplichte autokeuring de capaciteit hiervoor in Nederland te klein zal zijn. „Deze week rijdt de tweemiljoenste auto op de Nederlandse wegen en ook al beginnen de keuringen bij wagens van tien jaar of ouder, dan nog moet het keuringspotentieel worden opgevoerd'. De SWOV, die in de gedachten van minister Bakker veel van de weten schappelijke bijdragen van de Stich ting terugvindt, meent dat de voor gestelde maatregelen nuttig zijn voor onderzoeken naar verkeersvei ligheid. „Alleen bij een gericht po litietoezicht zijn de maatregelen ef fectief.' De ANWB is benieuwd naar het definitieve promillage dat zal wor den gehanteerd bij het constateren voor rijden onder invloed van alco hol. Het vaststellen van een grens leidt al gauw tot de gedachte dat beneden die grens van dronken schap geen sprake is. Minister Bakker heeft bij het ver plicht stellen van de bloedproef geen rekening meer te houden met een eventuele tegenwerking van de art sen. Hun standpunt tegenover de bloedproef is eind vorig jaar funda menteel gewijzigd. In 1956 en begin 1958 had de Koninklijke Nederland se Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst „Den Haag' nog laten weten dat de artsen niet hun mede werking aan bloedproeven zouden kunnen verlenen. Later, toen het vraagstuk „uitvoe rig in de betekenis was toegeno men", leidde nieuw beraad tot een ander standpunt. Dat werd op 5 ok tober schriftelijk meegedeeld aan de minister van Justitie en Verkeer en Waterstaat en van Sociale Zaken en Volksgezondheid. Het hoofdbestuur bleek toen van oordeel te zijn, „dat het de artsen in ons land zal kunnen aanraden aan de uitvoering van een wettelijke maatregel mee te werken, mits aan nader te bepalen voorwaarden is voldaan." Dit betekende, dat vroeger geuite medisch-ethische bezwaren kunnen worden ondervangen door een juiste formulering en uitwerking van die voorwaarden. De zitting van de Tweede Kamer werd met aandacht gevolgd door een groepje Urker vissers, die gespannen vanaf de publieke tribune naar de zaal blikten. 5 NIJMEGEN Het Nijmeegse 5 5 studentencorps Roland gaat nog de- S 5 ze week een referendum onder de le- den houden. Zij moeten zich uitspre- 5 ken over de fusie met vier andere 5 5 verenigingen. Komt de fusie erdoor 5 5 dan wordt het karakter van deze 5 5 traditionele gezelligheids-vereniging 5 5 ingrijpend gewijzigd: de groentijd 5 5 wordt afgeschaft. s Het referendum is nodig omdat 5 het bestuur van Roland vóór de fu- 5 5 sie is, terwijl een deel van de leden 5 de groentijd en het kaalscheren be- 5 slist wil handhaven. Die groep zette 5 5 het bestuur vorige week af. Naar 5 verhouding waren toen slechts wei- 5 5 nig leden in Nijmegen, de meesten 5 5 waren nog niet terug van vakantie. 5 5 Inmiddels schijnen echter ook de 5 5 voorstanders van het bestuursvoor- 5 5 stel te zijn teruggekeerd. 5 De fusie betekent ook dat de ver- 5 enigingen samen een historisch ge- 5 5 bouw kunnen restaureren. De sa- 5 5 menwerking met Roland is belang- 5 rijk omdat dit corps over de groot- 5 5 ste inkomsten beschikt. s Roland heeft een motie aangeno- 5 5 men die ook voor dit jaar ontgroe- 5 5 ning op voet van gelijkheid wil. Er 5 5 wordt dan niet meer kaalgeschoren 5 en gekikkerd. 5 GEMERT In het Brabantse dorp Gemert is een anderhalf jaar oud jon getje in een wasmand verdronken. Het kind speelde bij het ouderlijk huis en was plotseling spoorloos. Zijn ouders, het echtpaar Gloudemans, vonden het jongetje later achter het huis in een sloot. Het kind was spelenderwijs in de wasmand gekropen, die door het ge wicht was gaan rollen en in het water was beland. HAASTRECHT Uit de Hollandse IJssel in Haastrecht is gistermorgen het lichaam opgehaald van het vijfja rig zoontje van het gezin Van Dam. Maandagmorgen was het kind met zijn fietsje in het water gereden. DEN HAAG De vakbonden heb ben hun eisen voor de c.a.o. in de me taalnijverheid, de zogenaamde klein- metaal, bij de werkgevers ingediend. De voorstellen zijn nagenoeg gelijk aan die voor de arbeidsovereenkomst in de metaalindustrie (de groot-metaal). Evenmin als bij de voorstellen voor de metaalindustrie hebben de vakbon den een percentage van de gevraagde loonsverhoging genoemd. SCHIPHOL „Ik heb niets bespeurd van angst by de Roemenen dat ons bezoek aan hun land mogelijk nadelige invloed zou kunnen hebben op hun verhouding met Rusland. Integendeel, men stelt er zelfs pr(js op, dat ons bezoek juist nu door gang kan vinden." Dit zei gisteren op Schiphol het socialistische Tweede-Kamerlid drs. G. M. Neder- horst, leider van een delegatie van twaalf Eerste- en Tweede-Kamerleden die gisteren voor een officieel bezoek van een week aan Roemenië naar Boekarest vertrokken. De uitnodiging voor het bezoek da teert al van vorig jaar, toen de Roe meense leiders Maurer en Manescu Nederland bezóchten. De parlementa riërs zullen collega's ontmoeten, ge sprekken hebben met de leden van de vakbeweging, hoogleraen, studenten en leiders tfan kerkgenootschappen. Zij zullen worden ontvangen door president Ceausescu. „We zijn ons er zeker van bewust dat we naar een communitisch land gaan, waar de liberalisatie nog maar pas is begonnen", aldus drs. Nederhorst. Hij UTRECHT Ongeveer dertig top functionarissen van de Nederlandse Spoorwegen hebben de door de direc tie aangeboden vrijwillige wachtgeld regeling geaccepteerd. Zij zullen voor 1 maart het bedrijf verlaten. De regeling werd aangeboden aan 60 topmensen die ouder waren dan 59 jaar. De directie van de Spoorwegen had hiertoe besloten in haar streven naar personeelsinkrimping. In juli werd het aanbod gedaan en 1 septem ber is de aanmeldingstermijn geslo ten. De betrokkenen ontvangen geduren de drie maanden hun volle salaris, daarna negen maanden negentig pro cent, vier jaar tachtig procent en ver volgens zeventig procent van het laatstverdiende salaris. Dit inkomen is welvaartsvast. ROTTERDAM De centrale meld kamer in het gebied van Rijnmond heeft in het tweede kwartaal van dit jaar minder klachten over roet en stof ge noteerd, maar meer over stank. Men klaagde meer over kadaverlucht en zu re luchtjes en over de reuk van ruwe olie. De hoge buitentemperaturen en de meteorologische omstandigheden zijn er mede schuldig aan. oordeelt de meldka mer van Rijnmond. TILBURG Bij de NV Mutsaert's kinderwagenfabriek in Tilburg zijn 25 mensen ontslagen. Volgens de directie moest het personeel worden ingekrom pen tot 125 man wegens nauwe samen werking met de leveranciers en een wij ziging in de produktiemethode. De ont slagen werknemers zijn elders al aan de slag kunnen komen. zag overigens punten van overeenkomst tussen Roemenië en Nederland. „We zitten allebei in bondgenootschappen, maar beiden nemen we een eigen posi tie binnen die verbonden in, want geen van beiden volgt slaafs het doen en la ten van de grote bondgenoot na." „We zullen nagaan óf Boekarest nog net zo vrij is in bijvoorbeeld het aan knopen van handelscontracten met het Westen, als het was." Als het zo is, zal de delegatie stellig de zakelijke en culturele betrekking tussen Nederland en Roemenië proberen te versterken en uit te breiden. Het is de eerste buitenlandse delega tie die sedert de inval in Tsjecho-Slo- wakije op bezoek is in Roemenië, waarvan aanvankelijk ook werd ge vreesd dat het zou worden bezet. Er zou ook een parlementaire delegatie naar Polen zijn gegaan. Dat bezoek werd terstond na het bekend worden van de invasie afgezegd. Volgende week woensdag komt de de legatie uit Boekarest terug. AMSTERDAM Magazijn Nederland Kattenburg heeft een groot aantal filia len aan A. Kreymborg en Co. verkocht. Het betreft de kledingmagazijnen in Rotterdam, Den Haag, Middelharnis, Zierikzee, Goes en Tiel. De filialen in Utrecht en Haarlem zul len worden gesloten. Het personeel in beide plaatsen zal zoveel mogelijk in andere filialen worden ondergebracht. Mocht dit in bepaalde gevallen niet mo gelijk zijn dan zal in overleg met de vakbonden een regeling worden getrof fen. De uniformbedrijven van Magazijn Nederland Kattenburg zullen onder de huidige directie worden voortgezet. STOCKHOLM Het aantal verkeers ongelukken in Zweden dat na de omme zwaai van links op rechtshoudend ver keer vorig jaar zo mooi daalde, is de laatste maanden onrustbarend geste gen. Nu de automobilisten aan de nieuwe situatie zijn gewend, minder aan het rechts houden denken en weer meer „op hun routine" gaan rijden gaat het mis. Herhaaldelijk gaan zij nu links rijden, nemen rotondes linksom of gaan na een hoek links houden. In een Zuidhollands dorpje hangen mensenlevens af van een taxi die ook als am bulance kan worden gebruikt. De achterbank moet er dan uit worden gehaald. Via de kofferbak kan de brancard met de patiënt vervolgens naar binnen, als de patiënt tenminste niet te dik is. Een zwangere vrouw komt klem te zitten, zoals in de praktijk bleek. Er moest toen uit een naburige stad een echte ambulance worden besteld, hetgeen veel tijdverlies opleverde. In allerlei dorpen staan wagens die wel alleen maar als ambulance worden gebruikt, maar die die naam toch maar nauwelijks verdienen. En zelfs ambulances met een uitrus ting die door de beugel kan, staan veelal zwaar onder het stof, met half lege banden en een stroomloze accu. Zo'n wagen moet klaar worden gemaakt voor hij kan uitrijden, met het bijbeho rende tijdverlies. Te enen male onbruikbare ambulan ces komen ook voor. Zo rijdt er in Friesland een tot een ambulance ver timmerd bestelwagente rond. De pa tiënt ligt met zijn voeten naast de chauffeur. Concurrerende ziekenver- voerders hebben het over het „kinder- ziek en wagentje'. Gelukkig zijn al dergelijke gevallen toch maar uitzonderingen. Er staat een vloot van goed gebouwde en deskundig ingerichte ambulances tegenover (al voldoen ze vrijwel geen van alle aan de ruimtelijke eisen van het rapport- Muntendam). Toch is het vreemd dat er zulk een verscheidenheid in ambulances is. Het lijkt zo logisch dat slechts één ambulance de beste voor een bepaald soort werk kan zijn. Omdat het om ge meenschapsbelang en om gemeen schapsgeld gaat, zou moeten worden vastgesteld welke ambulance voor welk werk het aangewezen stuk gereedschap is. Nu spelen bij de keuze van een ambu lance allerlei factoren mee die niet ter zake doen. Sommige diensten hebben graag „een mooie wagen". Bij andere diensten spelen relaties met garages een rol. Er zijn diensten die zonder eni ge vorm van proces altijd hetzelfde merk bij bestellen „want die deed het altijd zo goed". Er zijn ook diensten waarin de allereerste plaats naar de kilometerprijs wordt gekeken. In feite is dat allemaal onzin. Waar het om gaat zijn meetbare zaken als ruimte en vering. Meteen daarna komt de betrouwbaarheid nooit weigeren en geen mankementen een kwestie waarover op grond van ervaring kan worden geoordeeld. Vervolgens konrt de financiële kant van de zaak: wat kost de ambulance, hoe lang gaat z(j mee, hoe duur is zij in het gebruik. Ook dat is een kwestie waarover op grond van ervaring kan worden geoordeeld. Ambulances moeten kortom op grond van nuchtere overwegingen worden aan geschaft, als bedrijfswagens, als stuk ken gereedschap. Allerlei sentimenten in verband met ambulances zijn uit den boze. Voor de oorlog werden alle mogelijke auto's in ambulances omgetoverd. Na de oorlog kwamen de eerste speciale chassis voor ambulances. Packard was een voorloper, maar de Packard chas sis waren niet tegen de extra zware op bouw opgewassen en gingen kapot. An dere Amerikaanse merken ging later ook speciale ambulancechassis maken, maar dat leverde eveneens nogal eens moeilijkheden op. Veren en schokbre- kers bleken niet tegen het gewicht be stand. Er kwamen scheuren in chassis- balken. De hoge opbouw maakte de wa gens moeilijk bestuurbaar, de automa tische transmissies gingen kapot. Nog altijd worden er vele ambulances gebouwd op basis van grote Amerikaan se auto's, maar de technische proble men zijn nu goeddeels de wereld uit. De autofabrieken verbeterden de ambulan cechassis en de carrosseriebouwers ont wikkelden speciale technieken voor de bouw van lichte en toch sterke ambu lances. Als voornaamste bezwaar tegen de de ambulances gebouwd op Amerikanen blijft zo de hoge prijs over. In sommige diensten stelt men dat de lange levens duur tegen de prijs opweegt. In andere diensiten wordt volstaan met: „Voor ziekenvervoer is het duurste nog niet goed genoeg". Best, als er geld genoeg is en als het goedkopere inderdaad minder goed is. De diverse Amerikaanse merken vormen een groep apart. In de tweede groep heeft Mercedes een monopoliepo sitie. De fabriek maakt een speciaal lang chassis voor ambulancebouw. Met dat chassis als uitgangspunt introdu ceerde de fabriek iets nieuws in de am bulancewereld. Tot dusverre werden ambulances steeds gebouwd door gespecialiseerde carrosseriebedrijven. Mercedes ging ambulances kant en klaar leveren. De ze fabrieksmatige ambulance werd aan een aantal Nederlandse verlangens aan gepast op grond van adviezen van de Rotterdamse ziekenvervoerder Born- kamp. Zo ontstond de zogenaamde Hol landse-uitvoering. De wagen was nog maar nauwelijks op de markt of het enige grote in am bulancebouw gespecialiseerde bedrijf Gebr. Visser in Leeuwarden, reageerde met een net iets goedkopere en iets mooiere ambulance op hetzelfde lange chassis van Mercedes. Dat is dan de Visser-uitvoering. Beide Mercedessen liggen aanzienlijk lager in prijs dan de dure Amerikanen. Beide hebben een uitstekende reputatie wat betreft levensduur en betrouwbaar heid. Een vrij nieuwe verschijning zijn de tot ambulance verbouwde bestelwa gens. Die zijn nog weer een stuk goed koper dan de Mercedessen en ze bieden erg veel ruimte, zij het niet alle zoveel als het rapport-Muntendam wil. Visser bouwt ze onder andere op basis van Ford Transit, Peugeot J7, Commer en Volkswagen. Met de Volkswagen-ambulance her haalde zich het verhaal van Mercedes. De fabriek levert die kant en klaar, maar Volkswagenimporteur Pon liet bij Visser een speciale uitvoering maken. Deze wagen is waarschijnlijk de goed koopste ambulance op de Nederlandse markt, terwijl de probleemloosheid van het merk spreekwoordelijk is. Een totaal nieuwe verschijning zijn de zogenaamde rijdende operatiekamers, wagens die zo groot zijn dat artsen er patiënten verrregaand in kunnen be handelen. Deze wagens, waarvan nog maar enkele in Nederland rijden, be antwoorden goeddeels aan het rappert- Muntendam. Mercedes en Volkswagen maken die wagens weer fabrieksmatig. Unfall-Rettungwagen noemt de eerste het; Klinomobil heet het bij VW. De eerste is groter van binnen, de tweede kost een stuk minder. ADVERTENTIE m VERWARMINGS- EN STOOKTECHNISCH BEDRIJF N.V. APELDOORN Kanaalpad 1, Tel. (05760) 13879 Vestigingen te Beverwijk en Bussum AMSTERDAM Op de plaats waar aan het Amsterdamse Damrak ruim vijf jaar geleden een zware brand een ruïne overliet van het kledingsmaga- zijn van C. en A. heeft burgemeester dr. I. Samkalden gisteren het nieuwe, veel grotere pand van het bedrijf ge opend. Wolfgang Brennikmeijer, directeur van het concern, bood de gemeente aan een speelvijver aan te leggen in het Vondelpark als blijk van erkente lijkheid voor de hulp die de gemeente indertijd aan C. en A. gaf. Na de zware brand in de nacht van 15 op 16 februari 1963 kon, mede dank zij de medewerking van de gemeente, snel een noodgebouw worden opgetrok ken. In het nieuwe gebouw zijn het hoofd kantoor en de herenafdeling onderge bracht. De passage tussen Damrak en Nieuwendijk is ook hersteld. Tegen over de brede ingangen van C. en A. liggen aan de passage zes kleine win kels, waaronder een koffiebar en een krantenhal. Het nieuwe gebouw heeft twintig miljoen gulden gekost. HULST In het huis van fietsenma ker A. B. in Hulst heeft de politie bij een huiszoeking een grote partij muni tie voor geweren en automatische vuur wapens gevonden, alsmede een geweer en enkele onderdelen van andere vuur wapens. De politie vermoedt echter dat het wapenarsenaal van de fietsenmaker heel wat groter is. Gedacht wordt dat hij tijdig de ande re wapens heeft kunnen wegwerken. Dit leidt men af uit de omstandigheid dat B. de politie aanvankelijk de toe gang tot zijn huis weigerde. Daarop moest in Middelburg bij de officier van justitie een bevel tot huiszoeking wor den gehaald, waardoor verscheidene uren vertraging ontstond. Hoewel bij het huis werd gepost door de politie, wordt het niet onmogelijk ge acht dat B. toen de meest bezwarende wapens heeft kunnen wegwerken. B. wordt ervan verdacht dat hij in België gekochte vuurwapens in Zeeuws- Vlaanderen doorverkoopt. Zijn zaak staat vlak bij de Belgische grens. Zijn klantenkring strekt 'zich ook uit tot in België. Hij gaat zo vaak de grens over dat hij nooit wordt gecontroleerd. De verdenking tegen B. is ontstaan toen in Kloosterzande de 24-jarige N. werd aangehouden met een half-auto- matisch geweer. N. bekende dat hij het wapen bij fietsenmaker B. in Hulst had gekocht. Deze zei echter dat het bij hem gevonden geweer en de overige onder delen nog van iijn vader zijn die zeven jaar geleden is overleden. Toen hij de zaak overnam waren die spullen er al. „Ik heb er verder niet meer naar om gekeken", zei B. De recente verkoop van het geweer aan de jongeman in Kloosterzande is daarmee in tegenspraak. Ook trekt de politie de woorden van fietsenmaker B. in twijfel, omdat de 2624 scherpe patronen die hij in huis had gloednieuw waren. In Zeeuws-Vlaanderen wordt veel ge stroopt. De meeste stropers durven zelf geen vuurwapen te gaan kopen in België, ofschoon de handel in vuurwa pens daar voor een belangrijk deel vol komen vrij is. De moeilijkheid is de wapens de grens over te smokkelen. Daar deinzen de meesten voor terug. De politie vermoedt nu dat B. dat deed te gen behoorlijke betaling. Het had al eerder de aandacht ge trokken dat B. een sportwagen kocht van dertigduizend gulden. Vorig jaar had hij zich ook al zo'n dure auto aan geschaft. LIMOGES De sneltrein Parijs-Tou- louse is kort na middernacht bij Limo ges ontspoord, doordat er steenslag op de rails lag. Zeven personen hebben verwondingen opgelopen. Het vermoeden bestaat dat baldadige kinderen de stenen op de rails hebben gelegd.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 9