Kamer wil veel
wijzigingen in
wetsontwerp
minimumloon
I VEEL BIJVAL VOOR DE PLANNEN TER I
I VERHOGING VERKEERSVEILIGHEID I
Dertien parlementsleden
naar Roemenië om
contact te verstevigen
Veel soorten ambulmaar
slechts één kan de beste zijn
centrale
verwarm
ing
LJ
Bij frontale
botsing dode
en 4 gewonden
A. MERKX
Zeeuw verborg
in z'n woning
grote voorraad
wapentuig
Verplichte bloedproef „schot in de roos"
Studentencorps in j
Nijmegen houdt
referendum over
fusie
Jongetje verdronk
in wasmand
Voor hoger loon in
klein-metaal geen
percentage geëist
Dertig N.S.-ers
met wachtgeld
Meer stank, minder
roet in Rijnmond
Kinderwagenfabriek
ontslaat 25 man
Kattenburg verkocht
reeks filialen aan
Kreymborg
Zweden trekken weer
naar links
C. A. UIT AS
HERREZEN
WEL WAARDERINGMAAR OOK
KRITIEK OP ROOLVINK
GARANTIE
„GEMENGDE INDEX"
LEEFTIJD
Verheugend
Artsen vóór
BETREKKINGEN
Onbruikbaar
Meetbare zaken
Duur
Aardgas
Ollestookinstallaties
Bedrijfsinstallaties
Luchtverwarming
Sprinklerinstallaties
GLOEDNIEUW
Franse sneltrein ontspoord
WOENSDAG 4 SEPTEMBER 1968
DEN HAAG De Tweede Kamer heeft gisteren tijdens de behandeling van
het wetsontwerp inzake het minimum-loon elf amendementen op de tafel van
minister Rooi vink (Sociale Zaken en Volksgezondheid) gelegd.
Vier ervan werden door de regeringspartijen ingediend. Hiemit bleek wel dat
de Kamer die in principe het wetsontwerp toejuicht, het op verschillende pun
ten toch niet met de minister van Sociale Zaken eens is.
De belangrijkste amendementen zijn:
KRABBENDIJKK In Krabbendü-
ke, op de weg van Bergen op Zoom naar
Vlissingen, is gistermiddag bjj een fron
tale botsing de 23-jarige mevrouw C. de
Hoog-Keizer uit Zwijndrecht om het le
ven gekomen. Haar man (30) en diens
vader (55), J. de Hoog uit Rotterdam, en
de heer en mevrouw Mallekote uit
Krabbendjjke, werden zwaar gewond.
De heer De Hoog was in volle vaart
op een Belgische vrachtwagen gevlogen
die bij een inhaalpoging was gaan slip
pen.
DIDAM De 76-jarige H. A. Be
rends uit Didam is gistermiddag veron
gelukt. De bejaarde man werd door een
achteruitrijdende vrachtwagen overre
den terwijl hij naar graafwerk stond te
kijken.
EMMEN In de Dordtsestraat in
Emmen is gisteren de veertienjarige
Rudolf Terveen uit Nieuw Dordrecht
met zijn fiets door een vrachtauto ge
schept. Hij was op slag dood.
VENLO De 54-jarige A. Burhenne
is gisteren in Venlo met zijn brommer
door een autobus aangereden. Hij is la
ter in het ziekenhuis overleden.
AALTEN In 't ziekenhuis in Win
terswijk is gistermorgen de 58-jarige A.
J. Stronks uit Aalten overleden, die
maandagmiddag bij het oversteken door
een auto werd gegrepen.
De socialist mr. Th. J. A. M. van
Lier wil dat het minimumloon met
een groter percentage wordt opgetrok
ken dan de „normale lonen". Hij heeft
bezwaar tegen een koppeling aan de
stijging of daling van lonen èn prijzen
de zogenaamde „gemengde index"
die minister Roolvink voorstelt. De
Groep-Aarden en D'66 steunen dit
amendement.
Mr. Van Lier wil ook dat het mi
nimumloon tussentijds wordt opge
trokken als onze welvaart plotseling
toeneemt. De Groep-Aarden en de PSP
zijn het met hem eens.
Dezelfde socialist wil dat het mi
nimumloon zal gelden voor man
nen en vrouwen die 23 jaar zijn. Mi
nister Roolvink stelt 25 jaar voor. De
Groep-Aarden steunt dit amendement.
Drs. E. Nypels (D'66) wil deze leef
tijd geleidelijk terugbrengen tot 21
jaar. De socialisten, de PSP en de
Groep-Aarden hebben hun handtekenin
onder dit verdergaande amendement
gezet.
Een volgend amendement van mr.
Van Lier vraagt om de wettelijk ge
garandeerde minimum-vakantietoeslag
niet vast te stellen op twee keer zes
procent van het minimumloon dus
zes procent van ongeveer veertiendui
zend gulden maar op het dubbele
van dit inkomen. De Groep-Aarden is
het hiermee eens.
De vier regeringspartijen vinden
dit voorstel overdreven. Zij vragen
in een door de heer J. H. J. Maenen
(Kath. V.) ingediend amendement om
de vakantietoeslag wettelijk te garan
deren tot een inkomen van twintigdui
zend gulden.
De liberaal mr. J. G. Rietkerk dien
de namens de regeringspartijen
twee amendementen in, die ambtena
ren op arbeidscontract, en mensen, die
er een bijbaantje bij hebben, buiten de
wet moeten houden.
Mej. H. van Leeuwen (AR) vroeg
tenslotte om de „maatschap-vis
sers" de vissers die met de reders
lusten en lasten delen en dus niet in
een verhouding van werknemer tegen
over werkgevers staan - uit te zonde
ren. Alle sprekers waren het hiermee
eens. De vier vissers uit Urk en Volen-
dam die de debatten op de tribune volg
den, konden gisteravond dan ook ver
heugd naar huis gaan.
Het moeilijkste punt was gisteren wel
het voorstel van minister Roolvink om
het minimumloon te koppelen aan de
stijging of daling van prijzen en lonen.
Eigenlijk was alleen mr. Rietkerk het
hiermee eens. „Het gaat om een mini
mum-garantie. Deze belooft dat de
werknemers niet alleen een „vergoe
ding" krijgen voor de stijging van de
kosten, maar bovendien nemen zij nog
een stukje van de stijgende welvaart
mee. Voor een minimum-garantie lijkt
mij dit voldoende".
Mr. Van Lier was het hiermee volko
men oneens. Het vond dat de verpak
king van het minimumloon - dat in
feite al 4V« jaar bestaat door het
wetsontwerp weliswaar fraaier wordt,
maar dat er op de inhoud wordt bezui
nigd.
De heer Maenen vroeg de minister
om met spoed nog eens een advies van
de Sociaal Economische Raad over dit
moeilijke punt te vragen. Mej. v. Leeu
wen deed heel dreigend. Zij vond deze
„gemengde index" alleen de moeite
van het overwegen waard als de mi
nister zou beloven dat dit geen blijvend
punt in 't wetsontwerp zou zijn en dat
hij op korte termijn zal bekijken of het
minimumloon aan de stijging van de
andere lonen kan worden gekoppeld.
Zij had eigenlijk maar één argument
om eventueel de minister te volgen:
een koppeling aan de lonen zou het mi
nimumloon wel eens zo kunnen verho
gen dat de belanghebbenden in deze
tijd van werkloosheid de dupe ervan
zouden worden. De heer H. Kikkert
(CH) deed niet voor haar onder. „Mijn
fractie wil een koppeling aan de lonen,
tenzij de minister alsnog doorslagge
vende redenen kan aanvoeren voor de
gemengde index". -
Ook de leeftijd van 25 jaar was voor
drie van de vier regeringspartijen een
moeilijk verteerbare brok. De heer Mae
nen vroeg om een geleidelijke verla
ging hiervan in de eerstkomende jaren;
de heer Kikkert had geen goede argu
menten om die leeftijd op 25 te stellen
en mej. Van Leeuwen wil spoedig een
begin maken met het verlagen van die
leeftijd. Mr. Rietkerk had geen bezwaar
tegen 25 jaar, maar er moet wel een
uitzondering worden gemaakt voor kost
winners.
Vandaag komen nog enkele sprekers
van kleinere partijen op het spreekge
stoelte. Daarna antwoordt minister
Roolvink. De replieken en de stemmin
gen zullen pas op 18 september worden
gehouden.
PARIJS Het Nationale bevrijdings
front van Zuid-Viëtnam, beter bekend
als Viët-Cong, zal in Parijs een inlich
tingenbureau openen. Dit zal vermoede
lijk aan het einde van deze maand ge
beuren. Het zal onder leiding staan van
Pham Van Ba, die op het ogenblik het
hoofd is van een soortgelijk bureau in
"raag.
0,00000000001,0 0Mt000tm000000000000,tiiiiiniii mm mm mm mm III0***IIIII***IIII*IIIIIIIIIIIIIIII mum H**********'******'* m***""""'""I'"IIII"'I"""""""I'I""""IIIIIIIIIIII IIIIIIMIIII
DEN HAAG - Zowel de RAI en
de A.N.W.B. als de Bovag en de
Stichting Wetenschappelijk Onder
zoek Verkeersveiligheid (S.W.O.V.)
zijn bijzonder te spreken over de
wetsvoorstellen die de ministers
Bakker (Verkeer en Waterstaat) en
Polak (Justitie) in petto hebben ter
verhoging van de veiligheid op de
Nederlandse wegen.
De algemeen secretaris van de
RAI, de heer W. Hustinx, noemt de
gedachten voor de komende wetswij
zigingen schoten in de roos. Hij is
er vooral tevreden over dat de mi
nisters rekening houden met de vei
ligheidseisen die in het buitenland
voor auto's gelden.
Dat minister Bakker overweegt
een verplichte periodieke autokeu
ring in te stellen, vindt de RAI ver
heugend.
Deze keuring ziet de RAI het
liefst uitgevoerd door de garagebe
drijven, die deze keuringen parallel
zouden kunnen laten lopen met de
grote onderhoudsbeurten. Automobi
listen die hun wagen geregeld laten
nazien, zouden dan van een periodie
ke keuring moeten worden vrijge
steld. Toezicht van rijkswege op de
garages is dan volgens de heer Hus
tinx aan te bevelen.
De ANWB ziet de periodieke keu
ringen daarentegen het best op haar
plaats bij een onafhankelijke instel
ling. De bond vindt dat „een slager
niet zijn eigen vlees moet keuren".
Tegen het einde van dit jaar wil
de bond in overleg met de Rijks
dienst voor het wegverkeer een
proef nemen met een verplichte
autokeuring, zodat wellicht een be
gin kan worden gemaakt met het
vaststellen van normen bij de pe
riodieke keuring. De bond vindt dat
hij voldoende mogelijkheden heeft
om de keuringen uit te voeren.
De BOVAG, een organisatie van
garagehouders en reparatie-inrich
tingen, gelooft daarentegen dat bij
het invoeren van een verplichte
autokeuring de capaciteit hiervoor in
Nederland te klein zal zijn. „Deze
week rijdt de tweemiljoenste auto
op de Nederlandse wegen en ook al
beginnen de keuringen bij wagens
van tien jaar of ouder, dan nog
moet het keuringspotentieel worden
opgevoerd'.
De SWOV, die in de gedachten van
minister Bakker veel van de weten
schappelijke bijdragen van de Stich
ting terugvindt, meent dat de voor
gestelde maatregelen nuttig zijn
voor onderzoeken naar verkeersvei
ligheid. „Alleen bij een gericht po
litietoezicht zijn de maatregelen ef
fectief.'
De ANWB is benieuwd naar het
definitieve promillage dat zal wor
den gehanteerd bij het constateren
voor rijden onder invloed van alco
hol. Het vaststellen van een grens
leidt al gauw tot de gedachte dat
beneden die grens van dronken
schap geen sprake is.
Minister Bakker heeft bij het ver
plicht stellen van de bloedproef geen
rekening meer te houden met een
eventuele tegenwerking van de art
sen. Hun standpunt tegenover de
bloedproef is eind vorig jaar funda
menteel gewijzigd. In 1956 en begin
1958 had de Koninklijke Nederland
se Maatschappij tot bevordering der
Geneeskunst „Den Haag' nog laten
weten dat de artsen niet hun mede
werking aan bloedproeven zouden
kunnen verlenen.
Later, toen het vraagstuk „uitvoe
rig in de betekenis was toegeno
men", leidde nieuw beraad tot een
ander standpunt. Dat werd op 5 ok
tober schriftelijk meegedeeld aan de
minister van Justitie en Verkeer en
Waterstaat en van Sociale Zaken en
Volksgezondheid.
Het hoofdbestuur bleek toen van
oordeel te zijn, „dat het de artsen
in ons land zal kunnen aanraden aan
de uitvoering van een wettelijke
maatregel mee te werken, mits aan
nader te bepalen voorwaarden is
voldaan."
Dit betekende, dat vroeger geuite
medisch-ethische bezwaren kunnen
worden ondervangen door een juiste
formulering en uitwerking van die
voorwaarden.
De zitting van de Tweede Kamer
werd met aandacht gevolgd door een
groepje Urker vissers, die gespannen
vanaf de publieke tribune naar de zaal
blikten.
5
NIJMEGEN Het Nijmeegse 5
5 studentencorps Roland gaat nog de- S
5 ze week een referendum onder de le-
den houden. Zij moeten zich uitspre-
5 ken over de fusie met vier andere 5
5 verenigingen. Komt de fusie erdoor 5
5 dan wordt het karakter van deze 5
5 traditionele gezelligheids-vereniging 5
5 ingrijpend gewijzigd: de groentijd 5
5 wordt afgeschaft.
s
Het referendum is nodig omdat
5 het bestuur van Roland vóór de fu- 5
5 sie is, terwijl een deel van de leden 5
de groentijd en het kaalscheren be-
5 slist wil handhaven. Die groep zette 5
5 het bestuur vorige week af. Naar 5
verhouding waren toen slechts wei- 5
5 nig leden in Nijmegen, de meesten 5
5 waren nog niet terug van vakantie. 5
5 Inmiddels schijnen echter ook de 5
5 voorstanders van het bestuursvoor- 5
5 stel te zijn teruggekeerd.
5 De fusie betekent ook dat de ver- 5
enigingen samen een historisch ge- 5
5 bouw kunnen restaureren. De sa- 5
5 menwerking met Roland is belang-
5 rijk omdat dit corps over de groot- 5
5 ste inkomsten beschikt.
s
Roland heeft een motie aangeno- 5
5 men die ook voor dit jaar ontgroe- 5
5 ning op voet van gelijkheid wil. Er 5
5 wordt dan niet meer kaalgeschoren
5 en gekikkerd. 5
GEMERT In het Brabantse dorp
Gemert is een anderhalf jaar oud jon
getje in een wasmand verdronken. Het
kind speelde bij het ouderlijk huis en
was plotseling spoorloos. Zijn ouders,
het echtpaar Gloudemans, vonden het
jongetje later achter het huis in een
sloot. Het kind was spelenderwijs in de
wasmand gekropen, die door het ge
wicht was gaan rollen en in het water
was beland.
HAASTRECHT Uit de Hollandse
IJssel in Haastrecht is gistermorgen
het lichaam opgehaald van het vijfja
rig zoontje van het gezin Van Dam.
Maandagmorgen was het kind met
zijn fietsje in het water gereden.
DEN HAAG De vakbonden heb
ben hun eisen voor de c.a.o. in de me
taalnijverheid, de zogenaamde klein-
metaal, bij de werkgevers ingediend.
De voorstellen zijn nagenoeg gelijk aan
die voor de arbeidsovereenkomst in de
metaalindustrie (de groot-metaal).
Evenmin als bij de voorstellen voor
de metaalindustrie hebben de vakbon
den een percentage van de gevraagde
loonsverhoging genoemd.
SCHIPHOL „Ik heb niets bespeurd van angst by de Roemenen dat ons bezoek
aan hun land mogelijk nadelige invloed zou kunnen hebben op hun verhouding
met Rusland. Integendeel, men stelt er zelfs pr(js op, dat ons bezoek juist nu door
gang kan vinden."
Dit zei gisteren op Schiphol het socialistische Tweede-Kamerlid drs. G. M. Neder-
horst, leider van een delegatie van twaalf Eerste- en Tweede-Kamerleden die
gisteren voor een officieel bezoek van een week aan Roemenië naar Boekarest
vertrokken.
De uitnodiging voor het bezoek da
teert al van vorig jaar, toen de Roe
meense leiders Maurer en Manescu
Nederland bezóchten. De parlementa
riërs zullen collega's ontmoeten, ge
sprekken hebben met de leden van de
vakbeweging, hoogleraen, studenten en
leiders tfan kerkgenootschappen. Zij
zullen worden ontvangen door president
Ceausescu.
„We zijn ons er zeker van bewust dat
we naar een communitisch land gaan,
waar de liberalisatie nog maar pas is
begonnen", aldus drs. Nederhorst. Hij
UTRECHT Ongeveer dertig top
functionarissen van de Nederlandse
Spoorwegen hebben de door de direc
tie aangeboden vrijwillige wachtgeld
regeling geaccepteerd. Zij zullen voor
1 maart het bedrijf verlaten.
De regeling werd aangeboden aan
60 topmensen die ouder waren dan 59
jaar. De directie van de Spoorwegen
had hiertoe besloten in haar streven
naar personeelsinkrimping. In juli
werd het aanbod gedaan en 1 septem
ber is de aanmeldingstermijn geslo
ten.
De betrokkenen ontvangen geduren
de drie maanden hun volle salaris,
daarna negen maanden negentig pro
cent, vier jaar tachtig procent en ver
volgens zeventig procent van het
laatstverdiende salaris. Dit inkomen
is welvaartsvast.
ROTTERDAM De centrale meld
kamer in het gebied van Rijnmond heeft
in het tweede kwartaal van dit jaar
minder klachten over roet en stof ge
noteerd, maar meer over stank. Men
klaagde meer over kadaverlucht en zu
re luchtjes en over de reuk van ruwe
olie.
De hoge buitentemperaturen en de
meteorologische omstandigheden zijn er
mede schuldig aan. oordeelt de meldka
mer van Rijnmond.
TILBURG Bij de NV Mutsaert's
kinderwagenfabriek in Tilburg zijn 25
mensen ontslagen. Volgens de directie
moest het personeel worden ingekrom
pen tot 125 man wegens nauwe samen
werking met de leveranciers en een wij
ziging in de produktiemethode. De ont
slagen werknemers zijn elders al aan de
slag kunnen komen.
zag overigens punten van overeenkomst
tussen Roemenië en Nederland. „We
zitten allebei in bondgenootschappen,
maar beiden nemen we een eigen posi
tie binnen die verbonden in, want geen
van beiden volgt slaafs het doen en la
ten van de grote bondgenoot na."
„We zullen nagaan óf Boekarest nog
net zo vrij is in bijvoorbeeld het aan
knopen van handelscontracten met het
Westen, als het was." Als het zo is, zal
de delegatie stellig de zakelijke en
culturele betrekking tussen Nederland
en Roemenië proberen te versterken en
uit te breiden.
Het is de eerste buitenlandse delega
tie die sedert de inval in Tsjecho-Slo-
wakije op bezoek is in Roemenië,
waarvan aanvankelijk ook werd ge
vreesd dat het zou worden bezet. Er zou
ook een parlementaire delegatie naar
Polen zijn gegaan. Dat bezoek werd
terstond na het bekend worden van de
invasie afgezegd.
Volgende week woensdag komt de de
legatie uit Boekarest terug.
AMSTERDAM Magazijn Nederland
Kattenburg heeft een groot aantal filia
len aan A. Kreymborg en Co. verkocht.
Het betreft de kledingmagazijnen in
Rotterdam, Den Haag, Middelharnis,
Zierikzee, Goes en Tiel.
De filialen in Utrecht en Haarlem zul
len worden gesloten. Het personeel in
beide plaatsen zal zoveel mogelijk in
andere filialen worden ondergebracht.
Mocht dit in bepaalde gevallen niet mo
gelijk zijn dan zal in overleg met de
vakbonden een regeling worden getrof
fen.
De uniformbedrijven van Magazijn
Nederland Kattenburg zullen onder de
huidige directie worden voortgezet.
STOCKHOLM Het aantal verkeers
ongelukken in Zweden dat na de omme
zwaai van links op rechtshoudend ver
keer vorig jaar zo mooi daalde, is de
laatste maanden onrustbarend geste
gen.
Nu de automobilisten aan de nieuwe
situatie zijn gewend, minder aan het
rechts houden denken en weer meer
„op hun routine" gaan rijden gaat het
mis. Herhaaldelijk gaan zij nu links
rijden, nemen rotondes linksom of gaan
na een hoek links houden.
In een Zuidhollands dorpje hangen mensenlevens af van een taxi die ook als am
bulance kan worden gebruikt.
De achterbank moet er dan uit worden gehaald. Via de kofferbak kan de brancard
met de patiënt vervolgens naar binnen, als de patiënt tenminste niet te dik is.
Een zwangere vrouw komt klem te zitten, zoals in de praktijk bleek. Er moest
toen uit een naburige stad een echte ambulance worden besteld, hetgeen veel
tijdverlies opleverde.
In allerlei dorpen staan wagens die
wel alleen maar als ambulance worden
gebruikt, maar die die naam toch maar
nauwelijks verdienen.
En zelfs ambulances met een uitrus
ting die door de beugel kan, staan
veelal zwaar onder het stof, met half
lege banden en een stroomloze accu.
Zo'n wagen moet klaar worden gemaakt
voor hij kan uitrijden, met het bijbeho
rende tijdverlies.
Te enen male onbruikbare ambulan
ces komen ook voor. Zo rijdt er in
Friesland een tot een ambulance ver
timmerd bestelwagente rond. De pa
tiënt ligt met zijn voeten naast de
chauffeur. Concurrerende ziekenver-
voerders hebben het over het „kinder-
ziek en wagentje'.
Gelukkig zijn al dergelijke gevallen
toch maar uitzonderingen. Er staat een
vloot van goed gebouwde en deskundig
ingerichte ambulances tegenover (al
voldoen ze vrijwel geen van alle aan
de ruimtelijke eisen van het rapport-
Muntendam). Toch is het vreemd dat er
zulk een verscheidenheid in ambulances
is. Het lijkt zo logisch dat slechts één
ambulance de beste voor een bepaald
soort werk kan zijn. Omdat het om ge
meenschapsbelang en om gemeen
schapsgeld gaat, zou moeten worden
vastgesteld welke ambulance voor welk
werk het aangewezen stuk gereedschap
is.
Nu spelen bij de keuze van een ambu
lance allerlei factoren mee die niet ter
zake doen. Sommige diensten hebben
graag „een mooie wagen". Bij andere
diensten spelen relaties met garages
een rol. Er zijn diensten die zonder eni
ge vorm van proces altijd hetzelfde
merk bij bestellen „want die deed het
altijd zo goed". Er zijn ook diensten
waarin de allereerste plaats naar de
kilometerprijs wordt gekeken.
In feite is dat allemaal onzin. Waar
het om gaat zijn meetbare zaken als
ruimte en vering. Meteen daarna komt
de betrouwbaarheid nooit weigeren
en geen mankementen een kwestie
waarover op grond van ervaring kan
worden geoordeeld. Vervolgens konrt de
financiële kant van de zaak: wat kost
de ambulance, hoe lang gaat z(j mee,
hoe duur is zij in het gebruik. Ook dat
is een kwestie waarover op grond van
ervaring kan worden geoordeeld.
Ambulances moeten kortom op grond
van nuchtere overwegingen worden aan
geschaft, als bedrijfswagens, als stuk
ken gereedschap. Allerlei sentimenten
in verband met ambulances zijn uit
den boze.
Voor de oorlog werden alle mogelijke
auto's in ambulances omgetoverd. Na
de oorlog kwamen de eerste speciale
chassis voor ambulances. Packard was
een voorloper, maar de Packard chas
sis waren niet tegen de extra zware op
bouw opgewassen en gingen kapot. An
dere Amerikaanse merken ging later
ook speciale ambulancechassis maken,
maar dat leverde eveneens nogal eens
moeilijkheden op. Veren en schokbre-
kers bleken niet tegen het gewicht be
stand. Er kwamen scheuren in chassis-
balken. De hoge opbouw maakte de wa
gens moeilijk bestuurbaar, de automa
tische transmissies gingen kapot.
Nog altijd worden er vele ambulances
gebouwd op basis van grote Amerikaan
se auto's, maar de technische proble
men zijn nu goeddeels de wereld uit. De
autofabrieken verbeterden de ambulan
cechassis en de carrosseriebouwers ont
wikkelden speciale technieken voor de
bouw van lichte en toch sterke ambu
lances.
Als voornaamste bezwaar tegen de
de ambulances gebouwd op Amerikanen
blijft zo de hoge prijs over. In sommige
diensten stelt men dat de lange levens
duur tegen de prijs opweegt. In andere
diensiten wordt volstaan met: „Voor
ziekenvervoer is het duurste nog niet
goed genoeg". Best, als er geld genoeg
is en als het goedkopere inderdaad
minder goed is.
De diverse Amerikaanse merken
vormen een groep apart. In de tweede
groep heeft Mercedes een monopoliepo
sitie. De fabriek maakt een speciaal
lang chassis voor ambulancebouw. Met
dat chassis als uitgangspunt introdu
ceerde de fabriek iets nieuws in de am
bulancewereld.
Tot dusverre werden ambulances
steeds gebouwd door gespecialiseerde
carrosseriebedrijven. Mercedes ging
ambulances kant en klaar leveren. De
ze fabrieksmatige ambulance werd aan
een aantal Nederlandse verlangens aan
gepast op grond van adviezen van de
Rotterdamse ziekenvervoerder Born-
kamp. Zo ontstond de zogenaamde Hol
landse-uitvoering.
De wagen was nog maar nauwelijks
op de markt of het enige grote in am
bulancebouw gespecialiseerde bedrijf
Gebr. Visser in Leeuwarden, reageerde
met een net iets goedkopere en iets
mooiere ambulance op hetzelfde lange
chassis van Mercedes. Dat is dan de
Visser-uitvoering.
Beide Mercedessen liggen aanzienlijk
lager in prijs dan de dure Amerikanen.
Beide hebben een uitstekende reputatie
wat betreft levensduur en betrouwbaar
heid.
Een vrij nieuwe verschijning zijn de
tot ambulance verbouwde bestelwa
gens. Die zijn nog weer een stuk goed
koper dan de Mercedessen en ze bieden
erg veel ruimte, zij het niet alle zoveel
als het rapport-Muntendam wil. Visser
bouwt ze onder andere op basis van
Ford Transit, Peugeot J7, Commer en
Volkswagen.
Met de Volkswagen-ambulance her
haalde zich het verhaal van Mercedes.
De fabriek levert die kant en klaar,
maar Volkswagenimporteur Pon liet bij
Visser een speciale uitvoering maken.
Deze wagen is waarschijnlijk de goed
koopste ambulance op de Nederlandse
markt, terwijl de probleemloosheid van
het merk spreekwoordelijk is.
Een totaal nieuwe verschijning zijn
de zogenaamde rijdende operatiekamers,
wagens die zo groot zijn dat artsen er
patiënten verrregaand in kunnen be
handelen. Deze wagens, waarvan nog
maar enkele in Nederland rijden, be
antwoorden goeddeels aan het rappert-
Muntendam. Mercedes en Volkswagen
maken die wagens weer fabrieksmatig.
Unfall-Rettungwagen noemt de eerste
het; Klinomobil heet het bij VW. De
eerste is groter van binnen, de tweede
kost een stuk minder.
ADVERTENTIE
m
VERWARMINGS- EN STOOKTECHNISCH BEDRIJF N.V.
APELDOORN
Kanaalpad 1, Tel. (05760) 13879
Vestigingen te Beverwijk en Bussum
AMSTERDAM Op de plaats waar
aan het Amsterdamse Damrak ruim
vijf jaar geleden een zware brand een
ruïne overliet van het kledingsmaga-
zijn van C. en A. heeft burgemeester
dr. I. Samkalden gisteren het nieuwe,
veel grotere pand van het bedrijf ge
opend.
Wolfgang Brennikmeijer, directeur
van het concern, bood de gemeente
aan een speelvijver aan te leggen in
het Vondelpark als blijk van erkente
lijkheid voor de hulp die de gemeente
indertijd aan C. en A. gaf. Na de
zware brand in de nacht van 15 op
16 februari 1963 kon, mede dank zij
de medewerking van de gemeente,
snel een noodgebouw worden opgetrok
ken.
In het nieuwe gebouw zijn het hoofd
kantoor en de herenafdeling onderge
bracht. De passage tussen Damrak en
Nieuwendijk is ook hersteld. Tegen
over de brede ingangen van C. en A.
liggen aan de passage zes kleine win
kels, waaronder een koffiebar en een
krantenhal.
Het nieuwe gebouw heeft twintig
miljoen gulden gekost.
HULST In het huis van fietsenma
ker A. B. in Hulst heeft de politie bij
een huiszoeking een grote partij muni
tie voor geweren en automatische vuur
wapens gevonden, alsmede een geweer
en enkele onderdelen van andere vuur
wapens. De politie vermoedt echter dat
het wapenarsenaal van de fietsenmaker
heel wat groter is.
Gedacht wordt dat hij tijdig de ande
re wapens heeft kunnen wegwerken.
Dit leidt men af uit de omstandigheid
dat B. de politie aanvankelijk de toe
gang tot zijn huis weigerde. Daarop
moest in Middelburg bij de officier van
justitie een bevel tot huiszoeking wor
den gehaald, waardoor verscheidene
uren vertraging ontstond.
Hoewel bij het huis werd gepost door
de politie, wordt het niet onmogelijk ge
acht dat B. toen de meest bezwarende
wapens heeft kunnen wegwerken.
B. wordt ervan verdacht dat hij in
België gekochte vuurwapens in Zeeuws-
Vlaanderen doorverkoopt. Zijn zaak
staat vlak bij de Belgische grens. Zijn
klantenkring strekt 'zich ook uit tot in
België. Hij gaat zo vaak de grens over
dat hij nooit wordt gecontroleerd.
De verdenking tegen B. is ontstaan
toen in Kloosterzande de 24-jarige N.
werd aangehouden met een half-auto-
matisch geweer. N. bekende dat hij het
wapen bij fietsenmaker B. in Hulst had
gekocht. Deze zei echter dat het bij hem
gevonden geweer en de overige onder
delen nog van iijn vader zijn die zeven
jaar geleden is overleden. Toen hij de
zaak overnam waren die spullen er al.
„Ik heb er verder niet meer naar om
gekeken", zei B.
De recente verkoop van het geweer
aan de jongeman in Kloosterzande is
daarmee in tegenspraak.
Ook trekt de politie de woorden van
fietsenmaker B. in twijfel, omdat de
2624 scherpe patronen die hij in huis
had gloednieuw waren.
In Zeeuws-Vlaanderen wordt veel ge
stroopt. De meeste stropers durven
zelf geen vuurwapen te gaan kopen in
België, ofschoon de handel in vuurwa
pens daar voor een belangrijk deel vol
komen vrij is. De moeilijkheid is de
wapens de grens over te smokkelen.
Daar deinzen de meesten voor terug. De
politie vermoedt nu dat B. dat deed te
gen behoorlijke betaling.
Het had al eerder de aandacht ge
trokken dat B. een sportwagen kocht
van dertigduizend gulden. Vorig jaar
had hij zich ook al zo'n dure auto aan
geschaft.
LIMOGES De sneltrein Parijs-Tou-
louse is kort na middernacht bij Limo
ges ontspoord, doordat er steenslag op
de rails lag. Zeven personen hebben
verwondingen opgelopen.
Het vermoeden bestaat dat baldadige
kinderen de stenen op de rails hebben
gelegd.