JEUGDHONK IN RHENEN Over drie weken open VALLEI? Belt 10550 11079 Lucratief visavontuur RHENENAAR WON BUNGALOWTENT Gijs Beukhof vertelt: „Mensen hadden angst voor eerste auto Eerste busdienst naar De Klomp floreerde niet De heer Bolt: „Soos is geen tegenhanger van Instuif99 Gelderse Statenleden spraken langdurig over werkgelegenheidsbeleid Zware schade bij aanrijding Raadsleden te gast Bij militairen GEEN RIJVAARDIGHEIDSP Schelling Bejaardentocht Opgeruimd staat netjes Weer inbraak Ongeval op kruising Officiële Bekendmakingen UW 13 x 0.97 of 1 x 12.35 Dat is per kwartaal 26 cent goedkoper Maak het U zelf gemakkelijk BETAAL PER KWARTAAL! DONDERDAG 5 SEPTEMBER 1968 RHENEN In het verenigingsgebouw „Irene" belegt de hervormde jeugdraad vrijdag 13 september een bijeenkomst ter inleiding van het winterwerk. Daar zal niet alleen de film „Vraag 7" worden vertoond, maar er zullen tevens me dedelingen worden gedaan over de in de Servetstraat te openen jeugdsoos. Deze heeft de voorlopige naam van .Jeugdhonk" gekregen. De heer H. Bolt, die als afgevaardig de van het kerkbestuur aan dit open jeugdwerk is toegevoegd, vertelde gis teravond, dat de openstelling vermoe delijk over drie weken zal plaats vin den. „Het is geenszins de bedoeling dat deze sociëteit een tegenhanger wordt van de instuif in „Bella Vista''. Wij wil len in de toekomst wèl nauw met de stichting Jeugdzorgwerk samenwerken. Wie ons Jeugdhonk wil bezoeken zal zich moeten laten inschrijven. Het krijgt RHENEN Burgemeester en wet houders van Rhenen brengen ter open bare kennis, dat zij op dinsdag 10, woensdag 11 en donderdag 12 septem ber 1968 langs de normale route een vrachtauto zullen laten rijden, waarmee grof tuin- en huishoudafval kan worden meegegeven. Hierbij dient het volgende in acht te worden genomen: le alle vuil dient netjes te worden verpakt en gebundeld; 2e ieder pak, doos of bundel mag niet zwaarder zijn dan 15 kg; 3e er wordt geen grotere hoeveelheid dan 1 m3 meegenomen; 4e ofschoon wel op dezelfde dag wordt gereden als met de roltrom mei auto, dient men het grof vuil vroegtijdig langs de weg te zetten, omdat het tijdstip van ophalen niet gelijk is aan dat van het ledigen van de emmers, t Voorts wijzen wij er nogmaals op, dat bij het ledigen van vuilnisemmers in geen geval grof vuil wordt meegeno men, zodat het langs de weg zetten op andere dagen dan de hierboven genoem de geen zin heeft. Degene, die meer dan 1 m3 grof vuil heeft mee te geven dient dit aan ge meentewerken op te geven voor de le of 3e donderdag van de maand, waarna dit vuil tegen betaling van f 2,50 per m3 zal worden meegenomen. Voor zwaar vuil, zoals steenpuin, bo men en dergelijke is een bedrag van f 5,- per m3 verschuldigd. Met nadruk wordt er op gewezen, dat de maandagroute op donderdag wordt gereden. Rheneri, 3 september 1968. B. en W. van Rhenen, De secretaris W. C. Pieters, De burgemeester: L. Bosch van Rosenthal. dus meer het idee van een gesloten club, die echter zeer zeker niet alleen toegankelijk is voor hervormde jonge ren. Ook andersdenkende jeugd kan er terecht. Met de gereformeerden is er al een steeds nauwer wordende samen werking. In dat Jeugdhonk wordt het accent gelegd op de opvoedende taak die wij ten opziehte van de jeugd hebben. Er zullen gespreksgroepen worden ge vormd. ik denk bijvoorbeeld aan ge sprekken met rooms-katholleken en buitenkerkelijken. Kunstenaars zullen worden aange zocht er regelmatig met de jeugd con tacten te leggen. Kortom het is de be doeling het geheel op een behoorlijk cultureel niveau te plaatsen. Uiteraard is er voor de jeugd gele genheid voor verstrooiing. Er is een bar met een discotafel, de jeugd kan er zelf creatief bezig zijn en talrijke spelen beoefenen. Wanneer we draaien wordt er een prijsvraag uitgeschreven Tot 17.30 uur dan even a.u.b. Van 17.30- 19.30 uur dan brengen wij hem nog Alleen voor Veenendaal 's Zaterd. van 16.30-17.30 uur voor een definitieve naam. De kerk voogdij staat ten volle achter deze plan nen", zo verzekerde de heer Bolt. „Er is voor de verbouwing f4000 beschik baar gesteld". De heren G.< Jonkers en G. Meijer hebben in deze hele opzet bijzonder veel werk verzet, ook bij de verbou wing van 't pand, waarbij in grote ma te de zelfwerkzaamheid is toegepast. Tijdens de bijeenkomst in „Irene" van vrijdag 13 september zullen nog an dere mededelingen worden gedaan, die onder andere liggen op 't vlak van de zondagsschool, jeugddiensten en jeugd- kerk. Maar waarom zoudt U als week- abonnee op het dagblad De Vallei dan niet de meest praktische en ^bedkope weg volgen en voortaan per kwartaal betalen NU moet U elke week naar de deur, dan één keer per kwartaal. En zelf dat behoeft niet, als U 14 dagen voor het eind van het kwartaal gireert (no. 3121600), of nog gemakke lijker machtig ons, als U toch een girorekening hebt, tot auto matische afschrijving, het be spaart U incassokosten. Een desbetreffend machtigings formulier zenden wij U op aan vraag gaarne toe. EDE Opnieuw is ingebroken in de Vecomifabriek aan de Concordialaan. Door een ruit kapot te slaan verschafte men zich toegang tot het bedrijf, waar alle bureaus doorzocht werden. Er wordt echter niet svermist. ARNHEM Zeer uitvoerig hebben Provinciale Staten van Gelderland woensdag gediscussieerd over de werk gelegenheid. Dit naar aanleiding van het ETI-rapport over de „Ontwikke ling van de werkgelegenheid in Gelder land in het bijzonder met betrekking tot industrie" en de daarbij door G.S. gevoegde nota. Door verscheidene afgevaardigden werd uitvoerig de gehele problematiek van de werkgelegenheid met de ach tergrondsaspecten belicht. De heer A. J. Vulik (KVP) constateerde dat de opgaande conjunctuur weinig invloed blijkt te hebben op de werkgelegen heid. Hoewel de provincie Gelderland in haar geheel een teruggang van de werkloosheid laat zien, mogen wij onze ogen toch niet sluiten voor enkele ge bieden waar de nood bijzonder hoog is, zoals omgeving Winterswijk, Ei bergen en Nijmegen. Met andere Statenleden was de heer Vulik van mening dat de rijksoverheid de problemen van Gelderland op het gebied van de werkgelegenheid baga telliseert omdat men in Den Haag de provincie als één geheel beschouwt en geen oog heeft voor probleemgebieden. Deze mening werd volledig gedeeld door gedeputeerde A. R. Vermeer, die de Staten ook weinig enthousiasme ge luiden kon laten horen over het ge sprek dat het college over deze zaken met de minister van Economische Za ken heeft gevoerd. Het bezwaar van de heer Wijnperle (PvdA) dat de provincie een te weinig actief werkgelegenheidsbeleid zou voe ren, wees de heer Vermeer van de hand. „Wij kunnen niet ontkennen dat het werkgelegenheidsbeleid in de eer ste plaats een taak van de rijksover heid is, zo stelde hij en dat de moge lijkheden van de provincie maar be perkt zijn. Wanneer, men echter meent dat wij tekort schieten doet men ons 'n genoegen aan te geven op welke pun ten", aldus de heer Vermeer. De heer P. M. Oostlander stelde dat de provin cie het weinige wat zij kan doen dan ook moet doen. Volgens deze spreker liggen er voor de provincie duidelijke taken op het gebied van de ontsluiting van industrieterreinen, het (doen) aan leggen van dergelijke terreinen het zorgen voor goede verbindingen en het stimuleren van het onderwijs. Vol gens spreker dient de provinciale over heid meer aandacht te schenken aan het voortgezet onderwijs en eventueel in samenwerking met het bedrijfsleven te pleiten voor een goede planning van onderwijsinstellingen. Overigens had de heer P. M. Oostlander veel waarde ring voor het werk van het Econo misch Technologisch Instituut. Wel zou het volgens hem goed zijn wan neer het ETI wat meer aan de weg timmerde. De fractievoorzitter van de WD de heer H. P. Jager kon niet vinden dat de rijksoverheid tekort is geschoten ten. aanzien van Gelderland. De heer G. v. d. Heide (PSP) vond het ETI rapport te summier opgezet om een duidelijk beeld te krijgen van de te verwachten ontwikkeling. „Het rap port is te onvolledig om er prognoses aan te verbinden, zoals G.S. hebben gedaan, die in hun nota stellen dat voor de provincie als geheel tot 1980 rekening moet worden gehouden dat per jaar het aantal 'mannelijke ar beidskrachten in de stuweftde industrie met 3500 zal toenemen". De heer v. d. Heide vond dat de invloed van de au tomatisering door G.S. gebagatelli seerd is. RIIENEN In Rhenen woont nog maar net van vakantie terug 'n bij zonder gelukkige familie Van de Kroon. Vader,moeder en dochter BENNEKOM De auto van de Ben- nekommer H. M. werd gisteren zwaar beschadigd toen hij van achteren werd aangereden door de automobilist J. R. uit Delft. M. reed op de Nieuwe Wage- ningseweg en wilde linksaf de Lange- steeg in. R. zag te laat dat de voor hem rij dende auto wilde afslaan, kon niet tij dig remmen en botste. Zijn auto liep slechts lichte schade op. EDE Op de kruising Prinsesse- laan - Beatrixlaan - Hovystraat kwa men mevr. H. G. H. uit Bussum en de heer T. van N. uit Ede met hun auto's in botsing. Beide wagens werden zwaar beschadigd. Er deden zich geen per soonlijke ongelukken vor. brachten hun vakantie door op de cam ping van de oud-Rhenenaar W. Bud ding in Ommen, de camping „Laar- brug" en wonnen daar tijdens hun ver blijf 'n kostbare bungalowtent (waarde f 495) met 'n hengelwedstrijd, die drie dagen duurde. In 'n op de camping aanwezige vij ver, waar het krioelt van de vissen, had de campinghouder zeventien visjes ge- ppot met een merkje aan de rugzin. Drie dagen lang kregen de gasten op de camping gelegenheid zo'n gemerkte vis te vangen. „Eerst dacht ik het is zoeken naar een speld in een hooiberg", zei gister avond de heer Van der Kroon, „maar op de laatste dag van het leuke con cours ving ik een exemplaar en dat le verde me die prachtige prijs op, die we best kunnen gebruiken. ,ik heb alle kin deren op de camping getrakteerd. Nou dat sloeg bijzonder in, óók bij de ouders, die me allemaal kwamen feliciteren". Mevr. Van der Kroon, die onlangs be kendheid kreeg als voorzitster van de oudercommissie van de streekschool voor de middenstand in de strijd om het bestaan van deze Rhenense onder wijsinrichting, was al die onderwijspe- rikelen plotseling vergeten. „We hopen er nog veel gebruik van te maken", was haar enthousiaste commentaar. Wie na een vakantie van veertien da gen bovendien nog met zo'n prachtig cadeau thuis komt heeft wel een bij zonder goede vakantie gehad. RHEDEN Gistermiddag bezoch ten 12 van de 15 gemeenteraadsleden onder leiding van burgemeester jhr. mr. L. H. N. F. M. Bosch ridder van Rosenthal, in tegenwoordigheid van gemeentesecretaris de heer W. C. Pie ters, de „Delm" op „Remmerden", het depot elektronisch materiaal van de Koninklijke Luchtmacht. Het gezelschap, waaronder uiteraard de beide wethouders mr. J. Deen en T. van Lienden, werd ontvangen door de commandant van het depot, overste Fokker. Nadat een uiteenzetting was gegeven over het gigantische bedrijf, waarbij onwillekeurig het huisvestings probleem van het talrijke personeel dat nog buiten Rhenen woont aan de orde kwam, werden de verschillende afdelingen bezichtigd. Daar kreeg de raad tekst en uitleg. Alvorens de zogenaamde stofvrije ka mer werd binnen gegaan kregen alle edelachtbaren witte jassen aan en wit te mutsen op. De raadsleden hebben deze middag een uitstekende indruk gekregen van de enorme betekenis van het depot voor de Koninklijke Luchtmacht en zijn tevens tot de conclusie gekomen, voor zover zij dat nog niet wisten, dat de „Delm" economisch gezien voor Rhe nen van grote betekenis is. Een karakteristieke opname van de heer Gijs Beukhof. Iedere weggebruiker loopt tegenwoordig risico's, waarvan men vroeger, in het oude Veenendaal niet droomde. Niemand zou toen geloofd hebben, dat mo menteel een zeer groot aantal personen het slachtoffer wordt van het verkeer. Vroeger, toen de „automobielen" hun intrede deden, was men op zijn manier ook beducht voor de aqto. Moeders maanden hun kinderen om maar gauw achter een boom weg te schuilen, als er zo'n gevaarte in de verte naderde. Anderzijds trokken de eerste auto's veel bekijks en vol bewondering zag men de ronkende „karren zonder paard" met een „duizelingwekkende" snelheid (ca. 40 km per uur) voorbijrazen! Met ontzag keek men naar de bestuurder, die toch wel zijn leven veil had, om zo maar in het monster plaats te nemen. Slechts langzamerhand wende men aan het gemotoriseerde verkeer. Men stelt de vraag hoe zwaar de eisen tot rijvaardigheid in de tijd waren? Wel nu, die waren er aanvankelijk in het geheel niet. De in Veenendaal zo bekende Gijs Beukhof, die op 19 september 1890 te Ede het levenslicht aanschouwde, weet er alles van te vertellen. Hij was Veenen- daals eerste officiële beroepschauffeur. voermiddel nog allerminst. In de stoom trein had men heel wat meer vertrou wen. „In de twintiger jaren nam ik dienst bij de fa. De Haas te Veenendaal. Ook hier was ik de eerste chauffeur. In 1921 begon De Haas de eerste bus dienst op De Klomp. Een enkele reis naar De Klomp kostte dertig cent. Een „schelling" zei men toen in Vee nendaal. De bus bood plaats aan tien passagiers (inclusief de bestuurder). Maar eens, het was met Kerstmis, vervoerde ik in één keer 24 mensen met deze bus. Ze zaten op de koplam pen en spatborden of hingen aan het dak. Een wonder dat we er op deze manier nog kwamen. „Nee, een rijbewijs was vroeger, ik spreek nu Dver de tijd vóór de eerste wereldoorlog, niet vereist. Och, wat zag je nog langs de weg. Hittekarren, hon dekarren, rijtuigen, boerenwagens, hon- karren, kruiwagens, petroliekarretjes, bakkerskarren enkele fietsen etc. etc. Het ging allemaal rustig en gemoe delijk. Niemand scheen haast te hebben. Reeds in 1912 waagde ik me al eens in een „automobiel" (een Opeltje). Ik had er geen moeite mee, maar het had nog niet veel om het lijf. Anders werd het toen ik in de oorlog (1916) als militair werd ingedeeld bij de artillerie". Het bleek dat Gijs vlot met de vehi kels daar overweg kon, waardoor hij te gelijk officieel als chauffeur ging funge ren. Een rijvaardigheidsbewijs bezat hij niet, maar dat was ook niet nodig. Er was geen wet die tot rij-examen ver plichtte. Toch ging de heer Beukhof voor een luttel bedrag een rijbewijs ha len op het gemeentehuis. Blijkbaar werd dat toch wel aanbevo len. Je hoefde er echter niets voor te doen, dan te betalen. Het was meer een registratie-aangelegenheid. In 1919 werd Beukhof eerste beroeps-burger chauffeur, bij de firma Kraan te Eist. Als hij in die tijd een ritje moest ma ken naar Arnhem en hij kwam een kwartiertje later terug dan afgesproken was, stonden zijn 12 broers en zusters hem angstig op te wachten. Nee, populair was het nieuwe ver- Toch vonden de meeste mensen het maar een waagstuk om met de bus 'of een luxe auto mee te rijden. Men was en bleef er huiverig voor. Daarom flo reerde de eerste busdienst op De Klomp aanvankelijk nog niet zo best. Een ramp zou daar verandering in brengen. Iedereen weet er wel van wat in de twintiger jaren -het lot was van Borculo. Ook hier in Veenendaal werd de zon verduisterd door het noodweer, maar bij Borculo was het verschrikke lijk. Het hele dorp bijna plat. Velen wil den dit wel eens van dichtbij gaan be kijken. We reden er dagelijks heen, met volle auto's. Reeds de volgende dag zag ik Borculo. Het was er een enorme ra vage. Vanaf Ruurlo moest ik lopen om er te komen. Ik heb er toen heel wat Veenendalers naar toe gereden. Soms moesten we nog gruwelijk lachen ook. We reden toen na- Hotel en stalhouderij „De Koren beurs" in de jaren twintig. melijk met een bus waar losse stoelen in stonden. Geen vaste zittingen dus. Ik herinner me nog een keer dat man nen als agent Wely en Bart Vonk in de ze bus zaten, op weg naar Borculo. Dat was me wat, in de bochten! Alles schoof door elkaar!.Ik zou deze periode het keerpunt willen noemen in de ge schiedenis van de auto in Veenendaal. Het vervoermiddel werd nu stukken po pulairder! De angst verdween en men waagde ook eens een ritje naar De Klomp. Ook maakten we omstreeks deze tijd een au totocht met het Oudenliedenhuis, „hele maal" naar de Grebbeberg. We gingen met twee „bussen" en een luxe auto. Op de foto staan nog verschillende bekende oude Veenendalers. Het waren de diakenen van de Herv. Gemeente die als organisatie-comité meegingen. Jan De eerste Veenendaalse autobus van, de firma De Haas, die een dienst onderhield op De Klomp. Links de heer Van Garderen (t) en rechts de heer Beukhof. Jansen Sr., Hiensch, Hen Bos, de keu- eskoper, geheel rechts, etc. etc. Verder de oudjes Ot, Reinier, Geertrui, Pauwe- lientje en anderen.Tja, het was op dat gebied wel een mooie tijd toen. In deze tijd begon het nu toch gevaar lijker te worden langs de weg. Ieder reed zoals het hem goeddacht. Regels waren er praktisch niet. Wie 't eerst er gens was, had voorrang. In dat opzicht was het toen gevaarlijker voor een au tobestuurder dan nu. Vandaar dan ook dat er verplicht rij-examen werd' inge steld, van overheidswege ik meen om streeks 1925. Niet langer kon men zo maar achter het &uur kruipen. Als men echter serieus nagaat, welke eisen er in het begin aan dit examen gesteld wer den, moet men laoh«v.,~i 0

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 5