JEUGDHONK IN RHENEN
Over drie weken open
VALLEI?
Belt
10550
11079
Lucratief visavontuur
RHENENAAR WON
BUNGALOWTENT
Gijs Beukhof vertelt: „Mensen
hadden angst voor eerste auto
Eerste busdienst
naar De Klomp
floreerde niet
De heer Bolt: „Soos is geen
tegenhanger van Instuif99
Gelderse Statenleden
spraken langdurig over
werkgelegenheidsbeleid
Zware schade
bij aanrijding
Raadsleden
te gast Bij
militairen
GEEN RIJVAARDIGHEIDSP
Schelling
Bejaardentocht
Opgeruimd
staat netjes
Weer inbraak
Ongeval op
kruising
Officiële Bekendmakingen
UW
13 x 0.97 of 1 x 12.35
Dat is per kwartaal
26 cent goedkoper
Maak het U zelf gemakkelijk
BETAAL PER KWARTAAL!
DONDERDAG 5 SEPTEMBER 1968
RHENEN In het verenigingsgebouw „Irene" belegt de hervormde jeugdraad
vrijdag 13 september een bijeenkomst ter inleiding van het winterwerk. Daar
zal niet alleen de film „Vraag 7" worden vertoond, maar er zullen tevens me
dedelingen worden gedaan over de in de Servetstraat te openen jeugdsoos. Deze
heeft de voorlopige naam van .Jeugdhonk" gekregen.
De heer H. Bolt, die als afgevaardig
de van het kerkbestuur aan dit open
jeugdwerk is toegevoegd, vertelde gis
teravond, dat de openstelling vermoe
delijk over drie weken zal plaats vin
den.
„Het is geenszins de bedoeling dat
deze sociëteit een tegenhanger wordt
van de instuif in „Bella Vista''. Wij wil
len in de toekomst wèl nauw met de
stichting Jeugdzorgwerk samenwerken.
Wie ons Jeugdhonk wil bezoeken zal
zich moeten laten inschrijven. Het krijgt
RHENEN Burgemeester en wet
houders van Rhenen brengen ter open
bare kennis, dat zij op dinsdag 10,
woensdag 11 en donderdag 12 septem
ber 1968 langs de normale route een
vrachtauto zullen laten rijden, waarmee
grof tuin- en huishoudafval kan worden
meegegeven. Hierbij dient het volgende
in acht te worden genomen:
le alle vuil dient netjes te worden
verpakt en gebundeld;
2e ieder pak, doos of bundel mag niet
zwaarder zijn dan 15 kg;
3e er wordt geen grotere hoeveelheid
dan 1 m3 meegenomen;
4e ofschoon wel op dezelfde dag wordt
gereden als met de roltrom mei auto,
dient men het grof vuil vroegtijdig langs
de weg te zetten, omdat het tijdstip van
ophalen niet gelijk is aan dat van het
ledigen van de emmers, t
Voorts wijzen wij er nogmaals op, dat
bij het ledigen van vuilnisemmers in
geen geval grof vuil wordt meegeno
men, zodat het langs de weg zetten op
andere dagen dan de hierboven genoem
de geen zin heeft.
Degene, die meer dan 1 m3 grof vuil
heeft mee te geven dient dit aan ge
meentewerken op te geven voor de le
of 3e donderdag van de maand, waarna
dit vuil tegen betaling van f 2,50 per
m3 zal worden meegenomen.
Voor zwaar vuil, zoals steenpuin, bo
men en dergelijke is een bedrag van
f 5,- per m3 verschuldigd.
Met nadruk wordt er op gewezen, dat
de maandagroute op donderdag wordt
gereden.
Rheneri, 3 september 1968.
B. en W. van Rhenen,
De secretaris W. C. Pieters,
De burgemeester:
L. Bosch van Rosenthal.
dus meer het idee van een gesloten
club, die echter zeer zeker niet alleen
toegankelijk is voor hervormde jonge
ren. Ook andersdenkende jeugd kan er
terecht. Met de gereformeerden is er
al een steeds nauwer wordende samen
werking.
In dat Jeugdhonk wordt het accent
gelegd op de opvoedende taak die wij
ten opziehte van de jeugd hebben. Er
zullen gespreksgroepen worden ge
vormd. ik denk bijvoorbeeld aan ge
sprekken met rooms-katholleken en
buitenkerkelijken.
Kunstenaars zullen worden aange
zocht er regelmatig met de jeugd con
tacten te leggen. Kortom het is de be
doeling het geheel op een behoorlijk
cultureel niveau te plaatsen.
Uiteraard is er voor de jeugd gele
genheid voor verstrooiing. Er is een
bar met een discotafel, de jeugd kan
er zelf creatief bezig zijn en talrijke
spelen beoefenen. Wanneer we draaien
wordt er een prijsvraag uitgeschreven
Tot
17.30 uur
dan even a.u.b.
Van 17.30-
19.30 uur
dan brengen
wij hem nog
Alleen voor Veenendaal
's Zaterd. van 16.30-17.30 uur
voor een definitieve naam. De kerk
voogdij staat ten volle achter deze plan
nen", zo verzekerde de heer Bolt. „Er
is voor de verbouwing f4000 beschik
baar gesteld".
De heren G.< Jonkers en G. Meijer
hebben in deze hele opzet bijzonder
veel werk verzet, ook bij de verbou
wing van 't pand, waarbij in grote ma
te de zelfwerkzaamheid is toegepast.
Tijdens de bijeenkomst in „Irene"
van vrijdag 13 september zullen nog an
dere mededelingen worden gedaan, die
onder andere liggen op 't vlak van de
zondagsschool, jeugddiensten en jeugd-
kerk.
Maar waarom zoudt U als week-
abonnee op het dagblad De Vallei
dan niet de meest praktische en
^bedkope weg volgen en voortaan
per kwartaal betalen NU moet
U elke week naar de deur, dan
één keer per kwartaal. En zelf dat
behoeft niet, als U 14 dagen voor
het eind van het kwartaal gireert
(no. 3121600), of nog gemakke
lijker machtig ons, als U toch
een girorekening hebt, tot auto
matische afschrijving, het be
spaart U incassokosten.
Een desbetreffend machtigings
formulier zenden wij U op aan
vraag gaarne toe.
EDE Opnieuw is ingebroken in de
Vecomifabriek aan de Concordialaan.
Door een ruit kapot te slaan verschafte
men zich toegang tot het bedrijf, waar
alle bureaus doorzocht werden. Er wordt
echter niet svermist.
ARNHEM Zeer uitvoerig hebben
Provinciale Staten van Gelderland
woensdag gediscussieerd over de werk
gelegenheid. Dit naar aanleiding van
het ETI-rapport over de „Ontwikke
ling van de werkgelegenheid in Gelder
land in het bijzonder met betrekking
tot industrie" en de daarbij door G.S.
gevoegde nota.
Door verscheidene afgevaardigden
werd uitvoerig de gehele problematiek
van de werkgelegenheid met de ach
tergrondsaspecten belicht. De heer A.
J. Vulik (KVP) constateerde dat de
opgaande conjunctuur weinig invloed
blijkt te hebben op de werkgelegen
heid. Hoewel de provincie Gelderland
in haar geheel een teruggang van de
werkloosheid laat zien, mogen wij onze
ogen toch niet sluiten voor enkele ge
bieden waar de nood bijzonder hoog
is, zoals omgeving Winterswijk, Ei
bergen en Nijmegen.
Met andere Statenleden was de heer
Vulik van mening dat de rijksoverheid
de problemen van Gelderland op het
gebied van de werkgelegenheid baga
telliseert omdat men in Den Haag de
provincie als één geheel beschouwt en
geen oog heeft voor probleemgebieden.
Deze mening werd volledig gedeeld
door gedeputeerde A. R. Vermeer, die
de Staten ook weinig enthousiasme ge
luiden kon laten horen over het ge
sprek dat het college over deze zaken
met de minister van Economische Za
ken heeft gevoerd.
Het bezwaar van de heer Wijnperle
(PvdA) dat de provincie een te weinig
actief werkgelegenheidsbeleid zou voe
ren, wees de heer Vermeer van de
hand. „Wij kunnen niet ontkennen dat
het werkgelegenheidsbeleid in de eer
ste plaats een taak van de rijksover
heid is, zo stelde hij en dat de moge
lijkheden van de provincie maar be
perkt zijn. Wanneer, men echter meent
dat wij tekort schieten doet men ons 'n
genoegen aan te geven op welke pun
ten", aldus de heer Vermeer. De heer
P. M. Oostlander stelde dat de provin
cie het weinige wat zij kan doen dan
ook moet doen. Volgens deze spreker
liggen er voor de provincie duidelijke
taken op het gebied van de ontsluiting
van industrieterreinen, het (doen) aan
leggen van dergelijke terreinen het
zorgen voor goede verbindingen en
het stimuleren van het onderwijs. Vol
gens spreker dient de provinciale over
heid meer aandacht te schenken aan
het voortgezet onderwijs en eventueel
in samenwerking met het bedrijfsleven
te pleiten voor een goede planning van
onderwijsinstellingen. Overigens had
de heer P. M. Oostlander veel waarde
ring voor het werk van het Econo
misch Technologisch Instituut. Wel
zou het volgens hem goed zijn wan
neer het ETI wat meer aan de weg
timmerde.
De fractievoorzitter van de WD de
heer H. P. Jager kon niet vinden dat
de rijksoverheid tekort is geschoten
ten. aanzien van Gelderland. De heer
G. v. d. Heide (PSP) vond het ETI
rapport te summier opgezet om een
duidelijk beeld te krijgen van de te
verwachten ontwikkeling. „Het rap
port is te onvolledig om er prognoses
aan te verbinden, zoals G.S. hebben
gedaan, die in hun nota stellen dat
voor de provincie als geheel tot 1980
rekening moet worden gehouden dat
per jaar het aantal 'mannelijke ar
beidskrachten in de stuweftde industrie
met 3500 zal toenemen". De heer v. d.
Heide vond dat de invloed van de au
tomatisering door G.S. gebagatelli
seerd is.
RIIENEN In Rhenen woont nog
maar net van vakantie terug 'n bij
zonder gelukkige familie Van de
Kroon. Vader,moeder en dochter
BENNEKOM De auto van de Ben-
nekommer H. M. werd gisteren zwaar
beschadigd toen hij van achteren werd
aangereden door de automobilist J. R.
uit Delft. M. reed op de Nieuwe Wage-
ningseweg en wilde linksaf de Lange-
steeg in.
R. zag te laat dat de voor hem rij
dende auto wilde afslaan, kon niet tij
dig remmen en botste. Zijn auto liep
slechts lichte schade op.
EDE Op de kruising Prinsesse-
laan - Beatrixlaan - Hovystraat kwa
men mevr. H. G. H. uit Bussum en de
heer T. van N. uit Ede met hun auto's
in botsing. Beide wagens werden zwaar
beschadigd. Er deden zich geen per
soonlijke ongelukken vor.
brachten hun vakantie door op de cam
ping van de oud-Rhenenaar W. Bud
ding in Ommen, de camping „Laar-
brug" en wonnen daar tijdens hun ver
blijf 'n kostbare bungalowtent (waarde
f 495) met 'n hengelwedstrijd, die drie
dagen duurde.
In 'n op de camping aanwezige vij
ver, waar het krioelt van de vissen, had
de campinghouder zeventien visjes ge-
ppot met een merkje aan de rugzin.
Drie dagen lang kregen de gasten op
de camping gelegenheid zo'n gemerkte
vis te vangen.
„Eerst dacht ik het is zoeken naar
een speld in een hooiberg", zei gister
avond de heer Van der Kroon, „maar
op de laatste dag van het leuke con
cours ving ik een exemplaar en dat le
verde me die prachtige prijs op, die we
best kunnen gebruiken. ,ik heb alle kin
deren op de camping getrakteerd. Nou
dat sloeg bijzonder in, óók bij de ouders,
die me allemaal kwamen feliciteren".
Mevr. Van der Kroon, die onlangs be
kendheid kreeg als voorzitster van de
oudercommissie van de streekschool
voor de middenstand in de strijd om
het bestaan van deze Rhenense onder
wijsinrichting, was al die onderwijspe-
rikelen plotseling vergeten. „We hopen
er nog veel gebruik van te maken", was
haar enthousiaste commentaar.
Wie na een vakantie van veertien da
gen bovendien nog met zo'n prachtig
cadeau thuis komt heeft wel een bij
zonder goede vakantie gehad.
RHEDEN Gistermiddag bezoch
ten 12 van de 15 gemeenteraadsleden
onder leiding van burgemeester jhr.
mr. L. H. N. F. M. Bosch ridder van
Rosenthal, in tegenwoordigheid van
gemeentesecretaris de heer W. C. Pie
ters, de „Delm" op „Remmerden",
het depot elektronisch materiaal van
de Koninklijke Luchtmacht.
Het gezelschap, waaronder uiteraard
de beide wethouders mr. J. Deen en
T. van Lienden, werd ontvangen door
de commandant van het depot, overste
Fokker. Nadat een uiteenzetting was
gegeven over het gigantische bedrijf,
waarbij onwillekeurig het huisvestings
probleem van het talrijke personeel
dat nog buiten Rhenen woont aan de
orde kwam, werden de verschillende
afdelingen bezichtigd. Daar kreeg de
raad tekst en uitleg.
Alvorens de zogenaamde stofvrije ka
mer werd binnen gegaan kregen alle
edelachtbaren witte jassen aan en wit
te mutsen op.
De raadsleden hebben deze middag
een uitstekende indruk gekregen van
de enorme betekenis van het depot
voor de Koninklijke Luchtmacht en zijn
tevens tot de conclusie gekomen, voor
zover zij dat nog niet wisten, dat de
„Delm" economisch gezien voor Rhe
nen van grote betekenis is.
Een karakteristieke opname van de
heer Gijs Beukhof.
Iedere weggebruiker loopt tegenwoordig risico's, waarvan men vroeger, in het
oude Veenendaal niet droomde. Niemand zou toen geloofd hebben, dat mo
menteel een zeer groot aantal personen het slachtoffer wordt van het verkeer.
Vroeger, toen de „automobielen" hun intrede deden, was men op zijn manier
ook beducht voor de aqto. Moeders maanden hun kinderen om maar gauw
achter een boom weg te schuilen, als er zo'n gevaarte in de verte naderde.
Anderzijds trokken de eerste auto's veel bekijks en vol bewondering zag men
de ronkende „karren zonder paard" met een „duizelingwekkende" snelheid
(ca. 40 km per uur) voorbijrazen!
Met ontzag keek men naar de bestuurder, die toch wel zijn leven veil had, om
zo maar in het monster plaats te nemen.
Slechts langzamerhand wende men aan het gemotoriseerde verkeer.
Men stelt de vraag hoe zwaar de eisen tot rijvaardigheid in de tijd waren? Wel
nu, die waren er aanvankelijk in het geheel niet.
De in Veenendaal zo bekende Gijs Beukhof, die op 19 september 1890 te Ede
het levenslicht aanschouwde, weet er alles van te vertellen. Hij was Veenen-
daals eerste officiële beroepschauffeur.
voermiddel nog allerminst. In de stoom
trein had men heel wat meer vertrou
wen.
„In de twintiger jaren nam ik dienst
bij de fa. De Haas te Veenendaal. Ook
hier was ik de eerste chauffeur. In
1921 begon De Haas de eerste bus
dienst op De Klomp. Een enkele reis
naar De Klomp kostte dertig cent.
Een „schelling" zei men toen in Vee
nendaal. De bus bood plaats aan tien
passagiers (inclusief de bestuurder).
Maar eens, het was met Kerstmis,
vervoerde ik in één keer 24 mensen
met deze bus. Ze zaten op de koplam
pen en spatborden of hingen aan het
dak. Een wonder dat we er op deze
manier nog kwamen.
„Nee, een rijbewijs was vroeger, ik
spreek nu Dver de tijd vóór de eerste
wereldoorlog, niet vereist. Och, wat zag
je nog langs de weg. Hittekarren, hon
dekarren, rijtuigen, boerenwagens, hon-
karren, kruiwagens, petroliekarretjes,
bakkerskarren enkele fietsen etc. etc.
Het ging allemaal rustig en gemoe
delijk. Niemand scheen haast te hebben.
Reeds in 1912 waagde ik me al eens in
een „automobiel" (een Opeltje). Ik had
er geen moeite mee, maar het had nog
niet veel om het lijf. Anders werd het
toen ik in de oorlog (1916) als militair
werd ingedeeld bij de artillerie".
Het bleek dat Gijs vlot met de vehi
kels daar overweg kon, waardoor hij te
gelijk officieel als chauffeur ging funge
ren. Een rijvaardigheidsbewijs bezat hij
niet, maar dat was ook niet nodig. Er
was geen wet die tot rij-examen ver
plichtte. Toch ging de heer Beukhof
voor een luttel bedrag een rijbewijs ha
len op het gemeentehuis.
Blijkbaar werd dat toch wel aanbevo
len. Je hoefde er echter niets voor te
doen, dan te betalen. Het was meer een
registratie-aangelegenheid. In 1919
werd Beukhof eerste beroeps-burger
chauffeur, bij de firma Kraan te Eist.
Als hij in die tijd een ritje moest ma
ken naar Arnhem en hij kwam een
kwartiertje later terug dan afgesproken
was, stonden zijn 12 broers en zusters
hem angstig op te wachten.
Nee, populair was het nieuwe ver-
Toch vonden de meeste mensen het
maar een waagstuk om met de bus 'of
een luxe auto mee te rijden. Men was
en bleef er huiverig voor. Daarom flo
reerde de eerste busdienst op De Klomp
aanvankelijk nog niet zo best.
Een ramp zou daar verandering in
brengen. Iedereen weet er wel van wat
in de twintiger jaren -het lot was van
Borculo. Ook hier in Veenendaal werd
de zon verduisterd door het noodweer,
maar bij Borculo was het verschrikke
lijk. Het hele dorp bijna plat. Velen wil
den dit wel eens van dichtbij gaan be
kijken. We reden er dagelijks heen, met
volle auto's. Reeds de volgende dag zag
ik Borculo. Het was er een enorme ra
vage. Vanaf Ruurlo moest ik lopen om
er te komen.
Ik heb er toen heel wat Veenendalers
naar toe gereden. Soms moesten we nog
gruwelijk lachen ook. We reden toen na-
Hotel en stalhouderij „De Koren
beurs" in de jaren twintig.
melijk met een bus waar losse stoelen
in stonden. Geen vaste zittingen dus.
Ik herinner me nog een keer dat man
nen als agent Wely en Bart Vonk in de
ze bus zaten, op weg naar Borculo. Dat
was me wat, in de bochten! Alles schoof
door elkaar!.Ik zou deze periode
het keerpunt willen noemen in de ge
schiedenis van de auto in Veenendaal.
Het vervoermiddel werd nu stukken po
pulairder!
De angst verdween en men waagde
ook eens een ritje naar De Klomp. Ook
maakten we omstreeks deze tijd een au
totocht met het Oudenliedenhuis, „hele
maal" naar de Grebbeberg. We gingen
met twee „bussen" en een luxe auto.
Op de foto staan nog verschillende
bekende oude Veenendalers. Het waren
de diakenen van de Herv. Gemeente die
als organisatie-comité meegingen. Jan
De eerste Veenendaalse autobus van,
de firma De Haas, die een dienst
onderhield op De Klomp. Links de heer
Van Garderen (t) en rechts de heer
Beukhof.
Jansen Sr., Hiensch, Hen Bos, de keu-
eskoper, geheel rechts, etc. etc. Verder
de oudjes Ot, Reinier, Geertrui, Pauwe-
lientje en anderen.Tja, het was op
dat gebied wel een mooie tijd toen.
In deze tijd begon het nu toch gevaar
lijker te worden langs de weg. Ieder
reed zoals het hem goeddacht. Regels
waren er praktisch niet. Wie 't eerst er
gens was, had voorrang. In dat opzicht
was het toen gevaarlijker voor een au
tobestuurder dan nu. Vandaar dan ook
dat er verplicht rij-examen werd' inge
steld, van overheidswege ik meen om
streeks 1925. Niet langer kon men zo
maar achter het &uur kruipen. Als men
echter serieus nagaat, welke eisen er in
het begin aan dit examen gesteld wer
den, moet men laoh«v.,~i
0