Gereformeerden en de kwestie der rassenverhoudingen Joodse gemeenschap in Praag 1000 jaar „Handelingen '69" zaterdag van start in De Jagerstee te Epe Viering dubbel jubileum nu voor tweede maal uitgesteld Unieke expositie BAPTISTEN AAN 'T WERK IN EVANGELISA TIE-CAMPAGNE Nieuwe bladzijden worden geschreven In 1 xj- Jongeren begonnen al Kruimels zijn ook brood Het debat over de rassenverhoudingen, stijlvol maar desondanks met grote fel heid gevoerd op de Gereformeerde Oecumenische Synode te Lunteren, is nog niet ten einde. Formeel niet om dat in de 15 conclusies aan de leden- kerken de opdracht is meegegeven aan de volgende synode rapport uit te brengen over deze zaak maar ook informeel niet, want het blijft in al lerlei kringen onderwerp van gesprek waarom toch een zo principiële groep als de Gereformeerden er niet toe is kunnen komen de apartheidspolitiek zoals die in Zuid-Afrika wordt ge voerd, met klem te veroordelen. Uit een van de gesprekskringen is ons verzocht de letterlijke tekst af te drukken van de uit 15 punten bestaande verklaring waarmee de synode zich uiteindelijk akkoord heeft verklaard. Men wil zo namelijk meer inzicht verschaffen in het standpunt dat de Gereformeerde Kerken in deze wereld innemen ten aanzien van de rassenverhoudingen en ook, dusdoende, mogelijke legendevor ming tegengaan als zou men, terwille van de Gereformeerde eenheid, tot een bijzonder slappe uitspraak over deze belangrijke problematiek zijn gekomen. Aan dit verzoek wordt hieronder vol daan met aan het slot een paar kanttekeningen onzerzijds. De Alt Neu-synagoge in Praag be staat zevenhonderd jaar en is daar mee het oudste Joodse bedehuis van Europa. Sinds 1959 is het in vroeg- gotische stijl opgetrokken gebouw staatsbezit en ingericht als museum. Toen de Gereformeerde Oecumenische Synode aan de debatten over de ras senverhoudingen begon, lagen er twee rapporten op tafel: een meerderheids- en een minderheidsrapport, die welis waar niet twee fel tegenover elkaar staande standpunten huldigden, maar die wel in gevoelswaarde aanzienlek van elkaar verschilden. Dat rassendis criminatie in strtfd is met het christelijk geloof was beider uitgangspunt, maar de minderheid wilde, duidelijk en met name genoemd, aan de kaak gesteld zien waar, wanneer en hoe deze rassen discriminatie wordt bedreven. Die min derheidsvisie haalde het niet met 16 tegen 30 stemmen werd haar rapport verworpen. Maar omdat de meerderheid toch ook wel graag in sommige opzich ten met die minderheid wilde meegaan kregen drie „wijze mannen" opdracht de beide rapporten tot een juiste syn these te vermengen. Deze drie, prof. dr. J. L. Helberg uit Zuid-Afrika, prof. dr. F. H. Klooster uit de Ver. Staten en prof. dr. R. Sudarmo uit Indonesië, heb ben tenslotte de 15 punten opgesteld die ver na het middernachtelijk uur ten slotte door de synode zijn overgenomen en die wij hieronder afdrukken. 1. Gods geboden aan de mensen, dat zij liefde betonen en gerechtigheid beoefenen moeten, zijn geen tegenstrijdige, maar met elkaar overeenstemmende normen voor de houding en het gedrag van mensen personolijk of in groepsverband en zij zijn van toepassing op rassenverhoudingen. 2. Waarachtige naastenliefde vereist dat wij onze naaste aanvaarden, ongeacht diens ras of cultuur, als geschapen naar het beeld Gods; dat wij hem in zijn persoonlijkheid respecteren als schepsel Gods; en dat wij bereid zijn ons in te leven in zijn positie om zo te begrijpen hoe wij ons tegenover hem te gedragen hebben in persoonlijke en maatschappelijke verhoudingen. 3. Aangezien het de mens eigen is eerder zijn eigen belangen na te streven dan het welzijn van zijn medemens, behoort de Kerk nadruk te leggen op de indi viduele en collectieve plicht van de mens zich op te offeren voor het welzijn van anderen. Zelfopoffering om Christus' wil is de hoogste vorm van zelfbe houd, want zelfbehoud gaat alleen dan samen met gehoorzaamheid aan het tweede liefdegebod wanneer het wordt bepaald en beperkt door de bijbelse eisen van liefde en gerechtigheid, zodat de onvervreemdbare rechten van an dere mensen niet worden aangetast. 4. Voor een juist begrip van de rechten, gelijkheid en waardigheid van de mensen behoren wij hen allen niet slechts te zien als schepselen Gods, geschapen naar Zijn beeld, maar ook als mensen die gezondigd hebben en verlossing behoeven. Daarom moeten wij in onze verhoudingen tot medegelovigen de nieuwe eenheid erkennen waarin alle christenen, ongeacht hun ras, delen dank zij hun verlos sing door Christus. 5. Christenen moeten worden aangespoord hun gezamenlijke schuldverbondenheid met een wereld die verscheurd is door een zondige verdeeldheid en geaardheid te erkennen. Zij moeten worden opgeroepen zich in dit opzicht van hun zonde te bekeren en het te herstellen door Christus te volgen in de weg der liefde. 6. In de Woordverkondiging moet de Kerk, aan wie de boodschap van het konink rijk van Christus is toevertrouwd, moedig en toepasselijk spreken over actuele problemen, tot opbouw en vermaning van haar leden en waar nodig, kritiek oefenen op het beleid van overheden en organisaties. 7. De Kerk moet gelovigen door middel van onderwijs en tucht toerusten tot dienst aan God in alle samenlevingsverbanden. Gelovigen moeten ook het liefdegebod verkondigen in rassenverhoudingen, persoonlijk en waar mogelijk in georgani seerd verband en het toepasselijk maken op het beleid van de burgerlijke rege ring en de maatschappelijke structuren. 8. Christenen in het algemeen en de Kerk in het bijzonder hebben een verant woordelijkheid ten opzichte van leden van alle rassen die lijden onder armoede, onderontwikkeling en politieke verdrukking. Gelovigen moeten bereid zijn om alles in het werk te stellen om het lijden van zulke mensen te verlichten. 9. In haar pastorale dienst behoort de Kerk ernaar te streven om een houding van rassen-superioriteit en rassen-vooroordeel uit te roeien door haar leden te bren gen tot volle christelijke wasdom op het punt van rassenverhoudingen. Dit moet geschieden met een sterke aandrang, met volharding en met geduld. 10. In gehoorzaamheid aan de zendingsopdracht van Christus moet de Kerk het Evangelie verkondigen aan alle volken, ongeacht hun ras. Het beginsel der naas tenliefde eist, dat deze zendingsarbeid de aard en cultuur van hen die de blijde boodschap ontvangen, eerbiedigt, zodat de jonge kerken kómen overeenkomstig de Schrift. 11. „De eenheid van het lichaam van Christus moet onder christenen, ongeacht hun ras, tot uitdrukking komen in gemeenschappelijke eredienst, met inbegrip van het Heilig Avondmaal". Het is mogelijk, dat verschillen in taal of cultuur de vorming van afzonderlijke gemeenten, vaak met haar eigen vorm van prediking en eredienst, raadzaam maakt; in deze gevallen is het verstandig, een uitwen dige en daarom kunstmatige vorm van eenheid niet te forceren, maar de ver scheidenheid binnen de kring van Gods volk te erkennen. De gezamenlijke ere dienst echter van mensen van verschillend ras kan een positieve betekenis heb ben als een teken van de diepste eenheid der Kerk en op deze wijze ten voor beeld zijn aan de samenleving in haar geheel. 12. De Heilige Schrift spreekt zich niet uit over huwelijken tussen personen van verschillend ras; het aangaan van een huwelijk is allereerst een persoonlijke en familie-aangelegenheid. Kerk en staat behoren zich te onthouden van een verbod van raciaal gemengde huwelijken, aangezien zij het recht niet hebben om de vrije keus van een huwelijkspartner te beperken. 13. Elke rassengroep moet het recht hebben de voorkeur te geven aan een zekere mate van eigen ontwikkeling, maar nooit ten koste van een andere rassengroep in hetzelfde land. Terwijl de wijze van een dergelijke ontwikkeling van plaats tot plaats kan verschillen, is het een eis van christelijke ethiek, dat liefde en ge rechtigheid geoefend worden en dat alle groepen isolement vermijden en een verhouding van wederzijdse behulpzaamheid bevorderen. 14. Met het oog op de grote spanningen rond de rassenverhoudingen in de wereld van nu, dringt de synode er bij de aangesloten kerken sterk op aan, de toestan den in hun kerken en landen te toetsen aan de normen welke uiteengezet zijn in deze besluiten en te rapporteren aan de volgende synode. 15. Met erkenning dat het werkelijk vraagstuk van de verhouding der rassen die bij de G.O.S. zijn aangesloten niet zo zeer ligt op het gebied van de aanvaarding maar op dat van de toepassing van de genoemde beginselen, dringt de synode er bij haar ledenkerken op aan: a. nieuwe pogingen in het werk te stellen om volledig in overeenstemming met bijbelse normen te leven; b. iedere vorm van rassendiscriminatie en racisme te verwerpen; c. iedere poging om rassensuprematie met militaire, economische of andere middelen in stand te houden te verwerpen; d. de subtiele vormen van rassendiscriminatie, die vandaag gevonden worden in veel landen met betrekking tot huisvesting, werkgelegenheid, opvoeding, wetshandhaving enz. te verwerpen; e. voor zichzelf en voor elkander te bidden, dat God in alle omstandigheden wijsheid, en trouw moge geven. Om twee redenen zijn wij blij dat de Gereformeerde Oecumenische Synode de zaak op deze manier heeft aange pakt. In de eerste plaats omdat men dusdoende het gesprek met Zuid-Afrika heeft opengehouden. Deze synode is de organisatie waarin nog een open ge sprek met Zuid-Afrika mogelijk is en met een open gesprek bedoelen we dan dat beide partijen ook inderdaad naar elkaar willen luisteren. Dat is in Lunteren gebeurd. Het wil niet zeggen dat morgen, of volgend jaar, het ra ciaal gemengde huwelijk in Zuid-Afrika zal worden erkend zoals dat in artikel 12 van de verklaring wordt gevraagd, maar dr. Vorster en de zijnen zullen zich zeker dieper in deze materie ver diepen dat mag men aannemen. Zij hebben de stemmen van anderen ge hoord, geen vijandige maar broederlijke stemmen, stemmen van mensen die wil len leven uit hetzelfde goddelijke lief desgebod ei dat moet hen meer gedaan hebben dan welk dispuut in welke we reldorganisatie ook. Maar ook om een andere reden achten wij deze verkla ring wijs. Want men kan Zuid-Afrika dan wel zo scherp mogelijk veroorde len, maar is het in de rest van de we reld, ook hier in Nederland, zo veel beter? Waarom niet dan tevens de Ver. Staten van Amerika veroordeeld? En Indonesië, waar de Chinezen beslist geen prettig leven hebben? En de Ne derlanders in hun houding jegens Suri- namers, jegens Ambonezen, jegens gast arbeiders? De kerk moet de moed heb ben fouten aan te wijzen inderdaad. Maar ook kerkelijke leiders kunnen niet beschikken over zoveel kennis van za ken, over zoveel inzicht in allerlei ver houdingen, dat zij ook als rechters kun nen optreden. De apartheidspolitiek in Zuid-Afrika is fout we zijn ervan overtuigd. Maar om die apartheidspoli tiek te veranderen zal men de mensen moeten veranderen, moeten oproepen tot navolging van Christus. Dat heeft men in Lunteren ten aanzien van Zuid- Afrika nagestreefd. En dat lijkt ons wijs. (Van een medewerker) Verleden jaar zou het worden gevierd. De regering Novotny had haar toestemming gegeven. Het was dan ook wel een zeer bij zondere gelegenheid. De Joodse gemeen schap in Praag, overigens nog maar driedui zend zielen groot, minder dan tien. procent van vóór de oorlog, zou een dubbel jubi leum vieren. Zij zou vieren dat zij duizend jaar bestond en daarmee een van de oudste Joodse gemeenschappen in Europa was, en zij zou tevens vieren dat de AltNeu-synagoge zevenhonderd jaar bestond en daarmee het oudste Joodse bedehuis is van Europa. De viering is-verleden jaar niet doorgegaan. De Tsjechische regering verbood het als gevolg van de zesdaagse oorlog tussen Israël en de Arabische staten. Het was onder Dubcek, dat begin dit jaar een nieuwe toestemming werd gegeven. Begin deze maand zou het bijzondere jubileum worden gevierd. Het is opnieuw, en onder nog tragischer omstan digheden, niet doorgegaan. De viering zou groots zijn geweest. Joodse leiders uit de gehele wereld zouden worden uitgenodigd de opening van een zeldzame expositie over duizend jaar joods leven in Praag bij te wonen. Het zou voor het eerst zijn, dat de joden van Praag voluit connec ties konden aanknopen met hun geestver wanten buiten het communistische blok. Verleden jaar nog werd Charles Jordan, de directeur van een Amerikaans-joodse hulp organisatie in Praag op mysterieuze wijze vermoord. Tot het regime-Dubcek had de joodse gemeente in Praag evenmin toestem ming gekregen om eens in de twee weken een bijbelcursus te houden. Jarenlang werd daarover met de regering onderhandeld. Maar na het optreden van de liberalisatie verklaarde Ladislav Fuchs, de voorzitter van de raad van joodse gemeen ten in Tsjecho-Slowakije: „In een land waar democratie heerst, kan het voor joden al tijd alleen maar beter worden". Toch gaf de Tsjechische regering aan deze raad te verstaan, dat er geen sprake kon zijn van herstel van diplomatieke betrekkin gen tussen Praag en Jeruzalem, „omdat Rusland dat niet goed zou vinden en het Kremlin niet geprovoceerd kon worden voor ondergeschikte punten". Overigens is de viering nog niet helemaal van de baan: van de zijde van de regering is te kennen gegeven dat het dubbele jubi leum voorlopig tot volgend jaar moet wor den uitgesteld. Het is te hopen dat er niet opnieuw een kink in de kabel zal komen, al lereerst natuurlijk voor het Tsjechische volk en de joodse burgers, maar vervolgens ook om de expositie, want deze beloofde iets bij zonders te worden, omdat nog nimmer ten toongestelde stukken er te bezichtigen zou den zijn. De AltNeu-synagoge is gebouwd in de ja ren tussen 1260 en 1270 in vroeg-gotische stijl. Bekendheid heeft ze vooral gekregen door de Golem die de Praagse rabbijn Löw (1575 - 1612) zou hebben geschapen om er Israëls vijanden mee te tuchtigen. Golem is een woord dat voorkomt in psalm 131 en dat ongeveer vertaald kan worden met een door kunstmiddelen voortgebrachte, niet natuur lijk verwekte mens. De legendarische Go lem van rabbi Löw is zo wil het de over levering naar de zolder gebracht en hij is daar uiteengevallen. Sinds 1959 is de AltNeu- synagoge staatsbezit geworden onder de naam Joods Staatsmuseum. Evenals trou wens de andere bedehuizen in het vroegere joodse kwartier van Praag, dat oude st.uk.1e Praag, waar een Kaf ka, een Franz Werf el en een Max Brod als kinderen speelden. Met de Pinkas-synagoge, een ander en niet minder beroemd Praags bedehuis, is de AltNeu-synagoge een van de grootste toeris tische trekpleisters geworden van Tsjecho- Slowakije. En dat niet alleen om de gebouwen maar ook om wat er in is samengebracht. Want het Joods Staatsmuseum bezit de grootste collectie jud.aica ter wereld. Van 153 joodse gemeenten in Bohemen en Moravië en van Slowakije zijn de bezittingen naar dit mu seum overgebracht. Het is vaak antiek zilver dat werd ge bruikt voor de eredienst, en kleden die in de synagogen hingen voor de heilige ark, om de wetsrollen, op het spreekgestoelte. Al leen al de collectie synagogale kleden omvat tienduizend stuks en overspant een tijdvak van vijfhonderd jaar. Vele van deze bijzon dere stukken zouden bij de viering van het dubbele jubileum worden geëxposeerd. Als in de afgelopen maand het dubbele ju bileum zou zijn gevierd zou ook een bijzonde re dienst zijn gehouden in de Pinkas- synago ge en vélen zouden dan oog in oog hebben gestaan met de wand in deze synagoge die geheel in beslag wordt genomen door de na men van 77.297 Joden die door de Nazi's zijn vermoord. Ook in het vroegere concentratie kamp van Theresienstad zou een bijzondere dienst zijn gehouden. Beide diensten zouden worden geleid door dr. Richard Reder, de 93-jarige opperrabbijn van Bohemen en Mo ravië. Het was het regime Dubcek dat hem toestond een nieuwe woning te betrekken in plaats van zijn woning met twee kleine ka mertjes. Ook voor de opperrabbijn van Slo wakije, dr. Elias Katz, waren sinds kort ver beteringen getroffen. Hoewel de Joodse gemeenschap in Tsjecho- Slowakije tot de oudste van Europa behoort, telt ze nog slechts 16.000 zielen en gaat ze zienderogen achteruit. De laatste jaren werd maar één huwelijk volgens de Joodse wet bekrachtigd en het Joodse onderwijs laat meer dan te wensen over. Een van de oorza ken is de angst die het in 1952 gehouden Slansky-proces onder de Joden heeft aange richt. Slansky was in die tijd vice-premier hij werd met andere hooggeplaatste Joden in de communistische partij, terechtgesteld op beschuldiging van Zionisme. Eerst onder Dubcek werd de Joden weer meer vrijheid gegeven. De econoom prof. Ota Sik werd vice-premier, prof. Eduard Goldstücker, die in het toenmalige Slansky- proces eveneens werd veroordeeld, werd ge kozen tot president van de Tsjechische schrij versunie en kolonel Wladimir Kaspar, die eveneens in de jaren vijftig van zionistische activiteiten werd beschuldigd, werd voorzitter van de vereniging van journalisten. Hoe 't na de Russische inval zal worden is een open vraag. Berichten uit Praag wijzen er op dat Ota Sik al geen vice-premier meer is en dat ook prof. Goldstücker door de Russen tot de grote zondebokken wordt gerekend. Het Rus sische antisemitisme zal zeker niet nalaten van de aanwezigheid van Joden gebruik te maken om hun politiek jegens Tsjecho-Slo wakije te rechtvaardigen. En de Tsjechische regering? Zoals gezegd: men heeft de viering van het dubbele jubileum voorlopig tot vol gend jaar uitgesteld handelingen 69 handelingen 69 A lstublieft niet uitsluitend gerenommeer- de bezoeken aan gerenommeerde ge lovigen. Loop zo eens «ergens binnen waar iets te doen valt, het geeft niet waar het is. En doe dan iets. Dit is een van de gedachten waarover de Unie van Baptis tengemeenten in Nederland wil spreken op de toogdag, zaterdag 14 september in De Jagerstee te Epe. Ook weer geen ge renommeerde toogdag dus, dienende tot verdieping van het eigen geloofsleven. Nee, alles wat gerenommeerd heet in het kerke lijk leven is ver van de agenda gehouden. Behalve dan het wel zeer gerenommeerde bijbelwoord in de gelijkenis der talenten: „Doet handeling totdat ik kom". Want rondom dat punt is deze hele toogdag juist opgebouwd. En de bijeenkomst waarop enkele duizenden Baptisten worden ver wacht is bedoeld als voorbereiding op de grote evangelisatiecampagne, die de Unie begin volgend jaar gaat ondernemen onder de naam Handelingen '69. "Liet initiatief tot deze evangelisatiecam pagne werd al enkele jaren geleden genomen, op voorstel van de Baptisten gemeente IJmond. Een commissie ging aan het werk en diende een afgerond plan in bij de algemene vergadering. Toen werd als naam voor de actie Handelingen '69 gekozen, waarmee men uitdrukking wil geven aan de gedachte dat de apostolische opdracht om uit te gaan en het evangelie te verkondigen nog steeds geldt. Maar ook dat in deze tijd nog nieuwe bladzijden wor den geschreven, die we moeten toevoegen aan het nog niet voltooide boek van Jezus' zendboden de Handelingen der Apostelen. Al in 't afgelopen seizoen zijn jonge Bap tisten op weg gegaan om aan deze gedachte gestalte te geven. Zij doken op in cam pings, zonder directe evangelisatiepreten ties en niet demonstratief met de bijbel onder de arm. Zij hielpen met allerlei din gen, deden eigenlijk gewoon wat hun hand vond om te doen. Pas aan het eind van hun verblijf, bij een gelegenheid die er ge schikt voor leek, spraken zij over hetgeen hen hierheen had gedreven en zij vonden in veel gevallen een aandachtig gehoor. In sommige gevallen belegden zij ook een soort dienst, die goed werd bezocht. Op de meest eenvoudige manier trachtten zij daar in anderen iets mee te geven van hetgeen henzelf gelukkig maakte. In een van de verslagen die zij naderhand indienden bij de Unie staat te lezen, dat de camping bewoners de jonge Baptisten een diner aanboden als blijk van waardering voor hun zuiver dienende werk. JJe campagne Handelingen '69 zal een hoogtepunt krijgen in evangelisatie acties, te houden door de plaatselijke ge meenten tussen 9 en 23 maart. Studie, be zinning en gebed zullen daaraan vooraf gaan, met als onderwerp in het bijzonder de vraag, hoe de mensen van nu benaderd kunnen worden met het oude evangelie. In oktober zal een extra evangelisatie blad van De Zaaier op grote schaal wor den verspreid en in het voorjaar van 1969 volgt daarop een speciale Handelingen krant. Ter ondersteuning van deze arbeid, waarvoor verschillende vormen in ontwik keling zijn (bv. koffiebar-evangelisatie) zullen vele zang- en muziekgroepen uit binnen- en buitenland medewerking ver lenen, o.m. uit Houston, Texas. De toog dag in Epe wordt opgeluisterd met een door ds. F. E. Huizinga uit Hengelo ge schreven spel en een gospelpromenade. De Jagerstee heeft zich inmiddels op de toogdag voorbereid door tijdelijke extra accommodatie te bestellen. Normaal is men daar al ingericht voor 1400 bezoekers, maar het zullen er nu aanzienlijk meer worden. Ik hoor het mijn moeder nog zeggen als ze het ontbijtlaken in de tuin uit schudde: kruimels zijn ook brood. Daar waren de mussen en de spreeuwen blijk baar ook achter gekomen. Die kwamen er op af. Ik heb me er als kind wel eens over verbaasd als ik die kleine beestjes bezig zag en daarna zag weg vliegen, hoeveel energie er blijkbaar in zo'n klein beetje kruimels zat. Energie dat woord kende ik na tuurlijk als kind niet, maar je vroeg je wel af: hoe weinig is er maar nodig om zo hoog en zo ver te kunnen vliegen. Het is me altijd een beetje bijgeble ven. Wanneer je wat ervaring hebt op gedaan ga je merken hoe de kleine dingen krachtbronnen kunnen zijn: een enkele ervaring, een woord, een bemoe diging, een blik. Ik vond het de moeite waard hierover met u een ogenblik na te denken, over de waarde en de vaak beslissende be tekenis van de ogenschijnlijk kleine en onbetekenende dingen in ons leven. Over de kleine beslissingen, de kleine oplettendheden, ook de ogenschijnlijk kleine slordigheden; ze bepalen eigen lijk heel je levenspatroon. Vaak hebben ze de richting van een heel leven be paald. Een kleine onachtzaamheid kan oorzaak zijn van een verkeerde wissel stand; die verkeerde wisselstand brengt de trein op een verkeerd spoor. Een déraillement, een ramp kan het gevolg zijn. Ieder van ons weet er voorbeelden van. Het is al weer jaren geleden dat wij len Prof. Bavinck, de zendingsman, me eens vertelde van een van zijn ontmoe tingen. Hij was op reis op Java, daar was een dag mee gemoeid. Hij zat sa men met een andere Nederlander in de treincoupé. Hoe gaat dat, als je weet dat je de hele dag samen bent, je maakt kennis met elkaar, er ontspint zich een gesprek. Op een ogenblik zegt zijn medereizi ger: „Dat is nu toch een merkwaardig ding. Ik mag aannemen dat u in uw positie toch een behoorlijk verstand hebt en... al zeg ik het dan zelf, nou dat heb ik ook; maar hoe komt het dan dat u gelooft en ik niet?" Hij ging er blijkbaar van uit dat geloven of niet ge loven te maken had met minder of meer intelligentie en daar zat hij nu tegenover een intelligent mens, een ontwikkeld mens en die geloofde...! Hoe kan dat? „Ja", aldus Bavinck, „daar kan ik zo één, twee, drie niet op antwoorden, daarvoor zou ik meer van uw leven moeten weten. „Nu", zegt de man, „ik wil wel eens wat van mijn leven ver tellen. Ik kom uit een christelijk gezin, ik was als jongen op het gymnasium, ik kon heel goed mee en na mijn eind examen zou ik mogen gaan studeren. Ik zit in de laatste klas en daar, plot seling, vlak voor het eindexamen sterft mijn vader. De inkomsten van het ge zin vielen weg en daarmee was er in eens de noodzaak geld te gaan verdie nen en dus... weg academische studie. Dat was een bittere tegenvaller, maar toen heb ik gezegd: ik zal me er nu op gooien en ik zal in die citroen van 't zakenleven knijpen tot de laatste drup pel er uit is en zo ging hij verder... en 't kwam er wel een beetje hard uit ik kan u zeggen dat me dat behoor-, lijk gelukt is ook!" Toen, ineens stopte hij. Keek Bavinck aan en zei: „Ik krijg het gevoel dat ik weet wat u op het ogenblik zit te den ken". Waarop Bavinck: „Nu, als u het dan maar zegt hoef ik het niet te zeg gen". Hij: „U zat waarschijnlijk te den ken dat ik in dat kritieke stadium ver keerd gereageerd heb". Waarop Bavinck weer: „Inderdaad, u hebt het goed geraden: ik hield serieus rekening met de mogelijkheid dat op dat moment een beslissing viel over geloven of niet geloven in het verdere van uw leven". De kwestie dus van de verkeerde wisselstand. Hij had het niet genomen, het niet verwerkt. Een brok teleurstel ling, desillusie, verbittering was hem in de weg blijven zitten. We weten te genwoordig, meer dan vroeger, wat een gevoelig instrument de menselijke ziel is. Ze is niet van plastic of rubber. Er lopen vandaag heel wat mensen rond als die man. Hun levensverhaal begint ook met: ik kom uit een christe lijk gezin. Het verslag van de christe lijke periode is vaak nog wat langer: ik was lid van de jongelingsvereniging, van de meisjes vereniging. Soms zal het nog verder gaan met: ik ben nog lid van de Kerkeraad geweest. Sommigen zelfs: ik ben nog enkele jaren dominee geweest, ik ben priester geweest. Maar veel groter is het getal van hen, die er helemaal niet meer over praten. Het geloof is zonder meer weggeraakt, over, uit. Weer anderen, en niet weinigen, hebben niet openlijk met Kerk en Chris tendom gebroken, dat doe je ook weer niet zo gemakkelijk maar... het doet ze niets. Het geloof... ze hebben het niet overboord gezet, maar leven, er mee en erdoor leven, nee... Die afwezigheid van God, dat zwij gen van God, dat dood zijn van God... 't is ook alweer een gemeenplaats ge worden maar dat moet een oorzaak hebben. Heel terecht heeft onlangs iemand opgemerkt dat het ook kan zijn dat we bezig zijn wegen te gaan waar op God zich niet ontmoeten laat. Bij serieus onderzoek kan het zijn een ver keerd spoor, gevolg van foute wissel stand en dit weer een gevolg van stel selmatig volgehouden kleine nalatighe den, nu ja, klein... Hier in ernst op te rug komen is wat de Bijbel bekering noemt: een dagelijkse opgave. Krui mels zijn ook brood! Over kruimels gesproken... vergeet niet dat onze taal nog een ander woord kent... kruimeldieven. In het concentra tiekamp kenden de mensen de waarde van kruimels. Die hadden direct met je leven te maken, er werd er niet één vermorst. Zo nauw luistert het ook met het verzorgen, bewaren, beheren van Gods genade, het Evangelie, het Ge loof. Waar het om het leven gaat, daar worden kruimels van waarde. Geloof, hoop en liefde leven niet van pietluttig heden, wel van kleinigheden..', nu ja, kleinigheden... altijd is je totale per soon er mee gemoeid en daarom je to tale relatie tot God. Kijk maar naar Jezus. Voor ons al len, op drift geraakt door de tijd waar in we leven, zal het wel een kwestie wezen van te zijn of niet te zijn, dat we elkaar helpen bij een vernieuwing van zorg, oplettendheid. Het heeft te maken met de wisselstand. In de oude berijming van Psalm 85 staan een paar zuivere regels, die de bedoeling van de tekst prachtig weergeven. Hier zijn ze: Merk op, mijn ziel, wat antwoord God u geeft; Hij spreekt gewis tot elk dié voor hem leeft. Leven is een kwestie van brood. Doorgaans van kruimels. Renswoude Ds. J. C. Jonkers.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 13