Maar Enschede heeft zijn Henk Olijve Twente wil uitwijkhaven voor Schiphol worden Man stond voor doodrijden van non terecht Koningin onthulde beeld ter ere van haar moeder Zwarte David in Amerika Stichting Weg verwacht in ons land versneld verdergaande motorisering Nieuwe gidsen voor vakantielanden Ontroerend verhaal over paardeleven Zakenman met carrière als een komeet De scheepsbouw heeft zijn Cor Verolme Eindhoven Philips en Van Doorne Wervelstorm over Vietnam KOSTBARE CONVENTIE Minimumprijs voor brood maakt zeer weinig kans Prinses Margriet steunt actie Dorp voor Perzië''' A mbtenaren-gymnastiek Achterwaarts tegen de vlaggemast STEEDS MEER GOEDEREN VERVOER VIA SCHIPHOL Martinair moet man ontslaan BESCHEIDEN AVONDSCHOOL „SOCIALE PLICHT" PLANNEN Half jaar en vijf jaar ontzegging geëist IN WILHELMINAPARK TE UTRECHT: VERZETS VORSTIN BOEKENNIEUWS ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1968 ENSCHEDE Dertien jaar geleden' begon Henk Olijve („niet twee linker handen") in Enschede een eigen be drijfje. Nu is de 43-jarige in Coevorden geboren doe-het-zelver directeur van 'n florissant bedrijf, zwaait hij de scep ter over bijna elfhonderd mensen, reist hij vrijwel onafgebroken door West- Europa om zaken te doen en heeft hij een hoofd boordevol plannen. De directeur van Rinco Campingsport N.V. zegt: „Ik voel me zeer geslaagd in het leven. Maar ik heb nog zoveel plannen, dat ik me vaak afvraag of ik lijd genoeg heb om ze uit te voeren". De lieer Olijve is, samen met zijn vrouw Kinske, eigenaar van een viertal fa brieken, waar vooral bungalowtenten en tuin- en kampeermeubelen worden gemaakt. „Wij zijn op dit gebied een van de grootste fabrikanten in Europa", zegt hy trots. Sinds twee en een half jaar woont hij in een prachtig gelegen, maar eenvou dig, gezellig ingericht landhuisje, even buiten Enschede. Zijn vrouw ziet hem niet al te vaak, want de directeur leidt een druk bestaan. Geld verzoent de ar beid? „Ik wil graag geld verdienen. Maar dan alleen om er zaken mee te doen". Hij leeft bescheiden. „Ik draai bij wijze van spreken elk dubbeltje om voor ik het uitgeef". Hij rijdt niet in dure auto's, heeft geen eigen chauffeur en zijn vrouw heeft geen hulp in de huishouding. Henk Olijve is het voorbeeld van een echte doe-het-zelver. Hij sloeg 26 jaar geleden de deur van de mulo achter zich dicht en werkte dertien jaar bij een aannemersbedrijf annex zeilmakerij. Daar heeft hij de smaak van het zaken doen flink te pakken gekregen, klom er op tot adjunct-directeur, en vond het toen welletjes om nog langer bij een ander op de loonlijst te staan. „Als jongen wilde ik al graag een eigen /aak hebben". Het handelen is hem op het lijf geschreven. „Mijn moeder zegt nog wel eens; Je bent altijd al een klein zakenmannetje geweest". Olijve vulde zijn schoolse kennis aan door in Enschede de avond-H.B.S. af te lopen. „Elke avond een half uur lopen naar school. Ik moet er nu niet meer aan denken". Begin 1955 hij moet even naar de juiste datum zoeken begon de noes te werker met één man en één machi ne aan Rinco. „Mijn vrouw heet Rins- ke, de vrouw van mijn toenmalige compagnon Coby, zodoende", Jicht hij toe. De tentenmaker heëft geen tijd om met vakantie te gaan. Wel is hij beze ten van zijn werk. Voor wie? ..Ik heb geen kinderen. Maar ik vind het fijn zoveel mensen aan werk te helpen". Dat geeft hem een enorme voldoening. De werknemers moeten flink aanpakken bij Rinco, maar ze krijgen, volgens hun directeur, loon naar werken. De sociale voorzieningen zijn uitstekend'', zegt de heer Olijve be slist. Het personeel krijgt, afhankelijk van de bedrijfsresultaten, jaarlijks een ex tra uitkering. Het bedrijf heeft een so ciaal fonds, waaruit werknemers geld kunnen krijgen als er ernstige financië le moeilijkheden in hun gezinnen zijn. Hij schroomt niet jonge mensen op belangrijke posten te zetten. De direc teuren van zijn drie dochteronderne mingen zijn tussen de 25 en 29 jaar oud. Hy heeft plannen om in Ensche de werkloze textielarbeiders van boven de vijftig jaar aan werk te helpen. Hij noemt dat gewoon „een sociale plicht". Het succes van Rinco? „Heel hard werken en de juiste men sen aantrekken", zegt de heer Olijve. De grote lijnen van het beleid worden niet alleen door de Enschedese topman getrokken. De staf van een kleine twin tig man komt regelmatig bijeen en de directeur zet bijna altijd zijn handteke ning onder voorstellen van zijn mensen. De heer Olijve heeft geen tijd voor hobby's. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. „Ik ben een van de drie directeuren van FC Twente, speciaal belast met voetbal-aangelegenheden", zegt hij. De heer Olijve kan zich ook in de voetbal sport helemaal uitleven. Hij onderhan delt over aan- en verkoop van spelers SAIGON Een wervelstorm met de codenaam „Bess" heeft gisterochtend de kust van Vietnam ter hoogte van de gedemilitariseerde zone getroffen. De storm, waarin windstoten van meer dan 100 km per uur voorkwamen en die gepaard ging met zware regenval, trof een honderd km brede strook. Wat Zuid-Viëtnani betreft werd de oude kei zerstad Iloeé het zwaarst getroffen. De straten veranderden in modder stromen en het peil van de „Rivier van de vele geuren" steeg in korte tijd vier meter. Van het nabijgelegen Phoe Loc werden alle lager gelegen woningen weggespoeld. De Amerikaanse vliegdekschepen voor de kust hadden zoveel mogelijk bescherming gezocht. De jachtbommen werpers konden niet opstijgen. De wervelstorm beweegt zich naar Laos. maar verliest geleidelijk aan kracht. bij die club. Henk Olijve gelooft in zichzelf: „Ik weet niet hoe het komt, maar ik heb het in mijn vingers". Hij heeft nog grote plannen. Eigen verkoopkantoren in Frank rijk, Engeland en Scandinavië gaan binnenkort open. Het produktiebedrijf Gmunden bi Salzburg in Oostenrijk mikt op de Oost- europese markt. „De welvaart zal er vast en zeker toenemen", zegt hij re soluut, „en daar moet ik het van heb ben". Half oktober gaat in Oldenzaal een gloednieuw produktiebedrijf open. Wij maken per jaar zo'n twee miljoen tuin en kampeermeubelen en ongeveer twin tigduizend tenten, zegt de heer Olijve. „Straks gaan we ook nog houten speel goed fabriceren". Hij blijft plannen maken. CHICAGO De rekening van de Democratische partijconventie in Chi cago verleden week is nog wel niet he lemaal opgemaakt, maar het staat al vast dat, naast de duizenden dollars die de partij zelf zal betalen, de Ameri kaanse belastingbetaler diep in zijn zak moet tasten. De conventie werd verwelkomd door 25000 manschappen van de nationale garde, leger, federale en plaatselijke politie. Het uitrukken van de nationale gar de kost 75.600 dollar per dag, waardoor een totaal wordt verkregen van 529.200 dollar. Verder werden 7000 federale troepen uit Texas overgevlogen naar een basis bij Chicago. Hoeveel dit gekost heeft is nog niet bekend. ZWOLLE De ontwikkeling van Twente zou zeer gebaat zijn bij een ver dere ontwikkeling van het burgerlucht- verkeer op het vliegveld Twente, bij voorbeeld door deze luchthaven dienst te laten doen als uitwijkhaven Voor Schiphol. Dit is de mening van het Overijsselse statenlid M. Meeuwsen, die blijkt uit schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten. Aanleiding tot de vragen was het, in middels afgewezen, plan van de vlie gersopleiding voor de K.L.M. over te brengen naar het vliegveld Eelde. Eel- de zou dan, onder andere door een aan zienlijke verbetering van de accommo datie, de tweede luchthaven van Neder land worden. De raad van bestuur van het vliegveld Eelde heeft het verzoek van de regering om aan dit plan mee te werken echter van de hand gewe zen, aldus de heer Meeuwsen. Kunnen G. S. nagaan of eventuele sep- DEN HAAG Woensdag 25 tember komen de rayonale bakkerij - commissies, zijnde de gewestelijke af spiegelingen van de Nederlandse bak kerijstichting, in Arnhem bijeen. De Bakkerijstichting zal daar verantwoor ding afleggen van haar voor een mis lukking staande pogingen om tot een minimumprijsregeling voor brood te ko men. De bakkerij wil zo'n regeling om de verkoop van brood in levensmidde lenzaken tegen ver beneden het toege stane peil liggende prijzen onmogelijk te maken. Het contact hierover met de staats secretaris van Economische Zaken is echter op niets uitgelopen. Volgens de stichting, wenst de staatssecretaris eigenlijk geen minimumprijs; alleen tegen excessen wil hij wel iets doen. Dat zou er echter op neerkomen, dat een eventuele minimumprijs zo ver be neden het in de bakkerij gangbare peil zou komen te liggen, dat hij eerder ten nadele dan ten voordele van de bak kers zou werken. Niet alleen de Bakkerijstichting vreest dat effect, de staatssecretaris en zijn ambtenaren hebben er zelf ook tegen gewaarschuwd. overbrenging van de opleiding naar Twente dezelfde of gelijkwaardige voordelen voor het vliegveld zal heb ben als voor Eelde in het vooruitzicht werden gesteld, vraagt de heer Meeuw sen. Zo ja, wil het college dan probe ren de vestiging van de opleiding in Twente te bewerkstelligen? UTRECHT De officier van justitie bij de rechtbank in Utrecht, mr. F. G. Wüstenberg, heeft vrijdagmiddag tegen de 37-jarige gemeente-arbeider A. van D. uit Wijk bij Duurstede een on voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden met aftrek en ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van vijf jaar geëist. De man stond terecht omdat hij in de nacht van 25 op 26 juli van dit jaar na in een danszaal te Doorn en op de kermis in Wijk bij Duurstede flink te hebben gedronken de 67-jarige kloos terzuster A. G. Kuipers uit Lobith heeft doodgereden. Het ongeluk gebeurde op de Zandweg in Wijk bij Duurstede, waar het zicht en de weggesteldheid voortreffelyk waren. Van D. stond, be halve voor het veroorzaken van het on geluk. ook terecht voor het doorreden met zyn voor f 50 gekochte oude auto. Ter zitting verklaarde Van D., dat hij van het ongeluk helemaal niets had gemerkt, in tegenstelling tot zijn 16-ja- rige zoon, die zijn vader direct had ge waarschuwd. Eenmaal uit het gezicht van de onheilsplek, had Van D. „plotse ling" een stoot in de auto gevoeld en was in een sloot gereden. Een 17-jarige PTT-beambte uit Lang broek, die zich onmiddellijk had omge draaid "toen hij de botsing hoorde, ver telde de rechtbank dat „het net leek- alsof er iemand uit de auto werd ge gooid". De jongeman verklaarde na drukkelijk. dat hij had gezien hoe de automobilist het gaspedaal dieper in drukte en met hoge snelheid uit het ge zicht verdween. Nadat hij de politie had gewaarschuwd, keerde hij per fiets naar huis terug. Onderweg vond hij de auto gehavend in een sloot. Van de in zittenden was geen spoor te bekennen. Zijn relaas klopte met dat van de rijkspolitie in Doom. Twee politieman nen van die post troffen „de bekende" verdachte die al twee keer eerder veroordeeld werd, onder meer voor het doorrijden (onder invloed) na een aan rijding met een paaltje en het rijden zonder geldig rijbewijs niet ver van zijn auto aan op een sandaal en een schoen van zijn zoon. De zoon was kort tevoren zijn vader kwijtgeraakt, toen hij in het gras was gedoken, omdat er een auto naderde. Volgens de politie kon Van D. bij zijn arrestatie nauwelijks overeind staan. Hij was zwaar onder invloed. De bloed proef wees het zeer hoge promillage van 2,5 aan. Van D. heeft een zeer slechte maat schappij-aanpassing, een zwak norm besef en een groot gebrek aan verant woordelijkheidsgevoel, zo bleek uit het voorlichtingsrapport van de reclasse ring. De man zou ook bijzonder agres sief en drankzuchtig zijn. 55 DEN HAAG In verband met de gevolgen van de aardbevingen in het oosten van Perzië en met name de gro te woningnood, die door de verwoesting van duizenden huizen is ontstaan, is op particulier initiatief een actiecomité, opgericht dat zichzelf heeft gedoopt „Dorp voor Perzië". Prinses Margriet is bereid gevonden het beschermvrouw schap van dat comité op zich te nemen. Het actiecomité stelt zich ten doel aan de thans in Perzië heersende nood tegemoet te komen door middel van het inzamelen van gelden. Men hoopt daardoor een der honderden door de aardbeving getroffen dorpen te kunnen herbouwen. Naar wordt meegedeeld, heeft in het comité ter aanbeveling van de actie een aantal zeer vooraanstaan de Nederlanders zitting. Het gironummer van het actiecomité is 282828 t.n.v. penningmeester actie „Dorp voor Perzië". In Den Haag lopen een paar honderd ambtenaren met spierpijn rond dank zij het feest, dat het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk mo menteel aanricht. Om in ieder geval voor het feest fris te zijn, besloot men de laatste dagen van deze week te beginnen met ochtendgymnastiek. Cynici zagen nu voor de eerste keer, dat ambtenaren massaal de handen uit de mouwen sta- kpn UTRECHT Op de zeventigste verjaardag van de inhuldiging van koningin Wil- helmina en op de twintigste verjaardag van haar eigen inhuldiging, heeft ko ningin Juliana gistermiddag in het Wilhelminapark te Utrecht het door de Haar lemse kunstenaar Mari Andriessen vervaardigde bronzen standbeeld van haar moeder onthuld. Hare Majesteit bracht gisteren een officieel bezoek aan de Dom stad. Het beeld van koningin Wilhelmina, waarvoor de gemeente Utrecht een bedrag van f 60.000,- heeft gevoteerd, is geplaatst op een plateau van basalt- lava, dat 1,60 meter lang en breed is en 35 cm hoog. De hoogte van het mo nument bedraagt 2.30 meter. Aan de voorzijde van het beeld zijn in blad goud de woorden „Koningin Wilhelmi na 1880-1962" op het plateau aange bracht. Na de onthulling legde de Vorstin een krans aan de voet van het stand beeld. De gemeente Utrecht en leden van het voormalig verzet legden bloe men bij het standbeeld, dat een domi nerende plaats heeft gekregen in een van Utrechts mooiste parken. De ont hulling had plaats onder zeer grote be langstelling, met name van schoolkin deren. Ook een aantal gebrekkige kin deren van de Utrechtse mytylschool De meeat ongelukkige man van de Utrechtse Studentenweerbaarheid was gisteren de commandant H. S. R. J. toe Laar die, tot groot vermaak van koningin Juliana en haar gevolg, de commissaris der Koningin in de provin cie Utrecht en het burgermeestersecht paar De Ranitz, achterwaarts tegen een vlaggemast marcheerde. Het militante studentencorps vormde de erehaag bij de aankomst en het ver trek van de Vorstin in het Wilhelmina park, waar zij het standbeeld van haar moeder onthulde. Bij haar vertrek, werd de comman dant van de Studentenweerbaarheid aan de Koningin voorgesteld door burge meester De'Ranitz. Nadat de Vorstin commandant Toe Laar had bedankt, maakte de man de gebruikelijke pas sen achterwaarts en kwam, tot grote hilariteit van de honderden toeschou wers, tegen de vlaggemast tot stilstand. Het leek er zelfs op, dat zijn bepluimde kepi zou vallen. De Koningin reed met een glimlach op haar gezicht bij het park weg, ter wijl commandant Toe Laar, na het ge ven van de laatste commando's, verle gen zei: Dat is een risico van een op het miljoen..." ADVERTENTIE DEN HAAG De regering zal met concrete plannen moe ten komen, die jn een hoog tempo gerealiseerd kunnen wor den, gericht zyn op 't opheffen van de de stadscentra bedrei gende chaos en bovendien een adequate oplossing bieden voor de situatie: 2.000.000 auto's voor 3.500.000 gezinnen. De raotorisering gaat versneld verder. Dit is de conclusie van een commentaar, dat de Stichting Weg geeft naar aan leiding van het feit, dat dezer dagen de tweemiljoenste auto in ons land op de weg komt. Deze twee miljoeri auto's moeten ook voor de overheid aan leiding zijn zich ten aanzien van de noodzakelijke verkeers- voorzieningen op een meer realistisch standpunt te stellen. De voorkeur van het publiek voor de auto is een gegeven, dat bij elk programma voor verkeersvoorzieningen als uit gangspunt zou moeten dienen. Dit geldt met name voor de grote steden, waar de „verkeersnood" door het toenemend autogebruik in verhouding het grootst is, zo vervolgt de Stichting Weg. Op het ogenblik is de verkeersintensiteit op onze autowegen met die rondom enkele stedelijke gebieden buiten ons land reeds het hoogste in West-Europa. Een intensiteit van 30 tot 40 duizend motorvoertuigen per etmaal is geen uitzondering meer, waarmee de maximum-capaciteit van wegen met dubbele, gescheiden rijbanen wordt bereikt en herhaaldelijk overschreden. Bij de instelling van het Rijkswegenfonds in 1965 werd de financiering van de bouw van nieuwe wegen gekoppeld aan de jaarlijkse toeneming van het aantal auto's. Hierdoor treedt een groei op, die meer geld voor wegenaanleg be schikbaar doet komen, zodat deze belangrijk kan worden versneld. Nochtans vraagt de Stichting Weg zich af of, ten gevolge van de huidige organisatie" van de betrokken over heidsdiensten, van deze vergrote financiële mogelijkheden wel voldoende profijt kan worden getrokken. Ook de provincies zijn gehandicapt in de financiering van het zo broodnodige wegennet. Zij zijn, evenals de gemeen ten, aangewezen op de leningen van de Bank van Neder landse Gemeenten en deze bank is gebonden aan het door de centrale overheid vastgestelde plafond. Het is een vol strekt onbevredigende situatie, aldus de Stichting Weg. volgde de plechtigheid vanuit een bus je. De onthulling van het beeld, dat ko ningin Wilhelmina toont zoals zij op 13 maart 1'945 na haar ballingschap voor het eerst weer Nederlands gebied betrad, werd voorafgegaan door een korte toespraak door de burgemeester van Utrecht, jhr. mr. C. J. A. de Ra nitz. Grote nadruk legde de burgemeester op de betekenis van koningin Wilhelmi na als verzetsvorstin. „Diepdoordrin gend horen wij nog voor Radio-Oranje de stem van koningin Wilhelmina, die voor ons betekende: een hart onder de riem, aankondiging van een betere toekomst waarop wij mochten vertrou wen". Nadat de Koningin in het bijzijn van de 70-jarige beeldhouwer het stand beeld van dichtbij had bezichtigd, de clameerde de dichter A. Roland Holst een kwatrijn. De Vorstin complimen teerde Mari Andriessen voor de wijze, waarop hij haar moeder als heldin van het verzet gestalte had weten te geven. Mari Andriessen nam in de oorlogs jaren actief deel in het ondergrondse verzet. Na 1945 schiep hij een groot aantal verzetsmonumenten, onder an dere in Amsterdam („De Dokwer ker"), Heemstede („Vrouw die boeien slaakt") en Enschede („Concentratie kamp, bomslachtoffer, gijzelaar, joodse vrouw met kind, soldaat en verzet"). Op het dak van het Centraal Station in Utrecht staan sinds 1939 drie beelden, namelijk „Veiligheid", „Adelaar" en „Snelheid" van zijn hand. SCHIPHOL De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, de heer M. J. Keyzer, heeft vrydagmiddag op Schiphol het nieuwe, uitgebreide entre pot-gebouw geopend, dat qua ruimte tienmaal zo groot is als het oorspronke lijke entrepot op het oude Schiphol. Buitenlandse bedrijven kunnen hier hun voor doorvoer bestemde goederen op slaan zonder er invoerrechten voor te moeten betalen. Hoe snel met de groei van de lucht vracht ook deze activiteit op Schiphol stijgt, moge blijken uit het feit, dat het oorspronkelijke entrepot pas vier jaar geleden werd geopend. Op Schiphol wa ren toen slechts twee Amerikaanse on dernemingen gevestigd. Thans maken 36 firma's gebruik van de entrepot- ruimte. „Geen luchthaven in Europa biedt op dit front zoveel faciliteiten", aldus de staatssecretaris. „Nog meer dan voorheen kan Schiphol in Europa uit groeien tot een distributiecentrum van vat 11.500 m2 loodsoppervlakte en grote allure". Het thans gereedgekomen gebouw be- 3.000 m2 kantooraccommodatie. Dank zij verplaatsbare wanden heeft het ge bouw een grote flexibiliteit, terwijl bre de gangen tussen de opslagruimten een efficiënt intern transport verzekeren. Bovendien zal over enige maanden een nog groter, thans in aanbouw zijnd, entrepot (oppervlakte 14.000 m2) op het oude Schiphol in gebruik genomen wor den. SCHIPHOL De overschakeling van zuiger- op straalvliegtuigen heeft de di rectie van Martinair Holland genood zaakt tot een aanpassing van de be drijfsorganisatie aan de nieuwe vorm van operaties. Ondanks een belangrijke stijging in de produktie, die ook voor 1969 op grond van reeds afgesloten contracten vaststaat, zullen de werkzaamheden aan de straalvliegtuigen minder man kracht vragen dan het onderhoud van de zuigervliegtuigen. De aanpassing van het bedrijf aan deze nieuwe situa tie heeft tot gevolg, dat 20 van de in totaal 490 medewerkers overtollig zijn geworden en het bedrijf met gedwongen ontslag zullen moeten verlaten. Voor de betrokkenen geldt «een afvloeiingsrege ling. De vakbonden zijn over deze maat regel ingelicht. |Tn David ontdeed zich van zyn zware wapenrusting, omdat hij daarin niet lopen kon, zocht zich vijf gladde stenen uit de bedding van de beek en deed ze in de herderstas, die hij bij zich had. Met de slinger in zijn hand, ging hij vervolgens op de Fili- styn af". Deze woorden uit het bekende bijbel verhaal over de jonge David, die aldus „bewapend" de reus Goliath te lyf ging vormen het motto voor het boek „Vijf gladde stenen" van de Amerikaanse journaliste Ann Fairbairn, dat on langs in een vertaling van J. F. Klip huis bij de Biltse uitgeverij „De Fon tein" is verschenen (f 19,50). Het boek geeft een indringend en soms aangrijpend relaas over de pro blemen van de gekleurde Amerikaanse bevolking en haar strijd voor gelijke burgerrechten. Een bijzonder aspect vormt het feit, dat de auteur een blanke vrouw is, die uit eigen ervaring heel goed op de hoogte is van het leven van haar landgenoten, die zo ongelukkig wa ren met een andere huidskleur te wor den geboren. Zij beschrijft in dit lijvige boekwerk de schier ontelbare dramatis personae met verve, al doen sommige milieuschilderingen wel wat erg uitge sponnen aan. Wat zij met haar verhaal te zeggen heeft is echter indrukwekkend en deze boodschap komt over het alge meen wel zo goed over, dat ze een blij vende indruk achterlaat. Hoofdpersoon is de jonge neger Da vid Champlin, die wij op zijn levens pad volgen: zijn jeugdjaren bij zijn grootvader in New Orleans, zijn studie met een beurs aan een geïntegreerde universiteit in het Midden-Westen, waar rassenvooroordelen niettemin nog la tent aanwezig* zijn, de afronding van zijn opleiding in Harvard, zijn veelbeloven de loopbaan als jurist met weidse per spectieven voor een carrière in de bui tenlandse dienst, die hij echter opgeeft om zijn rasgenoten te gaan steunen in hun pogingen de hun toekomende rech ten te veroveren. In deze strijd wordt hij tenslotte gedood door een blanke sluipschutter. Dwars door het verhaal loopt als een gouden draad de ontroerende en in veler ogen onmogelijk liefdesgeschiede nis van David en het blanke meisje Sa ra. Na lange jaren van toenadering en verwijdering, komt het uiteindelijk toch nog tot een huwelijk, waarna kort voor zijn vaders dood, als een venster op de toekomst, een nieuwe David wordt ge boren. Tn de serie „Amstel Reisgidsen" ver- schenen onlangs drie kloek uitge voerde royaal geïllustreerde pockets over vakantielanden, die weliswaar geenszins onbekend meer zyn doch waarover de toerist toch altijd graag nog iets meer van wil weten dan hy via krant of televisie al vernomen heeft. Dat zijn de „Cöte d' Azur" ofwel de Franse Rivièra, de „Italiaanse Rivièra" en Joegoslavië" alle drie van de hand van Heinz Görz, die uitvoerig beschrijft hoe veelzijdig eigenlijk de Cóte d' Azur wel is, vooral als men wat naar het bin nenland trekt, hoe poëtisch en roman tisch de Italiaanse Rivièra kan zijn voor hen die de details van het landschap rustig in zich willen op nemen en hoe boeiend het voor velen nog onbekende bergland van Joegoslavië kan zijn. Alle drie pockets, waarin voor het gemak van de toerist vele detailkaar ten van boeiende landschappen zijn op genomen, geven uitvoerige informaties over hotels en restaurants, kampeer plaatsen, over eten en drinken en voor al ook over zeden en gewoonten van de bewoners van de streken waarover, te recht de lof wordt gezongen. Waardevol zijn de boekjes vooral door de vele geschiedkundige gegevens die erin verwerkt zijn en die het bele ven van het heden tot een bijzondere ervaring maken. Praktisch zijn ook de lijsten met veel voorkomende woorden en uitdrukkingen die, bij aandachtige bestudering, er voor zorgen dat men juist in de eerste dagen van zijn vakan tie in een vreemd land een vakantie die in de beschreven landen altijd te kort schijnt niet met de mond vol tanden behoeft te staan. Amstel Reisgidsen. Uitgave L. J. Veen, Amsterdam T")e paardensport is „in". Na voet bal bekleedt deze sport zelfs, al thans volgens insiders, met de motor sport, de tweede plaats in ons land. Vanzelfsprekend houdt de belangstel ling voor lectuur over paarden daar mee wel enigszins gelijke tred en zo verschijnen er op de boekenmarkt gaandeweg meer boeken, waarin paarden en pony's de hoofdrol spelen. Dat is wel op een zeer bijzondere wijze het geval met het boek van An na Sewel „Black Beauty", dat in pocketvorm bij L. J. Veen in de Ne derlandse vertaling van mevrouw R. W. M. Veen- Bakhuis is uitgekomen. In dit verhaal is eigenlijk niet zozeer de schrijfster aan het woord als wel Black Beauty zelf. Men zou de overigens goed weer gegeven lotgevallen van dit genaid- delde Engelse paard misschien tot de lectuur voor de oudere ieugd kunnen rekenen ware het niet dat de schrijf ster, altijd dan door de mond van „Black Beauty", zo kundig vertelt wat ze in de omgang van mensen met paarden heeft waargenomen, dat men gerust kan spreken over een bestseller in dit genre. Men raakt niet alleen geboeid door dit paardeleven met al zijn ups and downs, maar vaak ook onroerd. En dat is onzes inziens de grote verdienste van Anna Sewell, dat ze door haar manier van vertellen niet alleen be langstelling, maar vooral ook liefde voor dieren weet te wekken. Anna Sewell, „Black Beauty". Uitgave L. J. Veen, Amsterdam. De Verenigde Staten hebben sinds het begin van de oorlog in Viëtnam 2.340 vliegtuigen en 2.013 helikopters verloren. Boven Noord-Viëtnam werden tot dusver 888 toestellen neergescho ten, aldus het Amerikaanse opperbevel in Saigon.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 6