„Klachten overdreven of soms apert onjuist'1 Machinisten niet onder ontoelaatbare druk" CONCENTRATIE GEWENST IN ZUIVELINDUSTRIE Kerk vol getuigen bij doop „Verdeling van Wilton zonder ontslagen" N.S. over grieven in F.S.Vy-rapport: v> Aangepast werk voor 150 ,hippe' jongeren Vier Ned. jongelui uit Turkije gezet Baby viel met keel op houten rand Vrouw noteerde autoiiummer van aanrander Noodbrug veiliger nadat jongen is verdronken Auto-industrie door staking vrijwel verlamd Waldex' plannen bleken nogal kostbaar In Diemen woonruimte voor 1100 stilden ten Gezamenli jke bestuurders: Twee ton schade aan tv-toren ,Gaatjesboorder' bekent vijftig inbraakjes Falende directie oorzaak van Del a na-debacle ONDERWEG ETEN BOTEROVERSCHOT DOCHTERS COMPROMIS IVAARRORGEN WOENSDAG II SEPTEMBER 1968 (vervolg van pag. I) UTRECHT !Na 29 september moeten er met hetzelfde aantal machinis ten meer treinen worden gereden, zo luidt een van de klachten uit het rapport van de Federatieve Spoorweg Vakvereniging. Vijf specialisten van de Nederlandse Spoorwegen zeiden ons daar dit over: ..Wij zullen over meer machinisten kunnen beschikken, omdat er uit de goede rendienst vrijkomen. Tot mei 1969 hebbcji wij ook de machinisten van het seizoen vervoer in de zomer. Voor het meerdere rangeerwerk in de winter- dienst zullen daar waar het nodig is extra mensen beschikbaar zijn". Overleg met de drie erkende organi saties heeft volgens de N.S. geleerd dat de voorkeur uitgaat naar reven tot acht aaneengesloten dagen werken, gevolgd door drie tot vier opeenvolgende vrije dagen. Met ingang van de winterdlenst zal voor het hele rijdende personeel een werkweek gelden van gemiddeld 43 3/4 uur en een werkdag van gemiddeld 8 3/4 uur. Langere diensten worden ge compenseerd. Het aantal diensten van 9 3/4 uur bedraagt minder dan drie pro cent. Door het onregelmatige werk zul len zjj ook vanaf 29 september niet zfjn vermijden. Van een absurd opgevoerde produkti- viteit willen de N.S. niet spreken. .,Van de 45 uur nu werkt een machinist ge middeld 42 V« uur. Ook al kunnen wij niet alle wensen vervullen, er is vol gens ons geen sprake van een ontoe laatbare hoogspanning. Waar wij de grenzen zouden kunnen overschrijden, zullen wij meer rangeermachinisten be schikbaar stellen". De F.S.V. klaagt „dat de meeste ma chinisten door onvoldoende schafttijd moeten eten terwijl zij een trein ver voeren". De N.S.: „Natuurlijk kunnen niet alle machinisten om acht. twaalf en zes uur eten. Om dat in de trein te doen. vinden wij niet noodzakelijk. Er is overigens geen enkele bepaling die dat verbiedt". Machinisten maken zich volgens het rapport ernstig bezorgd over het zeer grote aantal afkeuringen, het aantal hart- en zenuwpatiënten en het toene mend aantal klachten over maag- en darmstoornissen. De arts in het N.S.- gezelschap: „Het aantal afkeuringen valt nogal mee. De genoemde ziekten komen niet méér voor dan bij anderen. Omdat onze zorg voor machinisten het grootst is, kunnen we er verhoudings gewijs misschien wel meer vinden". „Geestelijke beschadiging van machi nisten interesseert de N.S. blijkbaar minder dan de opgedane vertraging en de schade aan treinstellen", had de F.S.V. opgemerkt. „Neen", reageerde de N.S.-arts, „een machinist die een on geluk hééft meegemaakt krijgt juist extra aandacht van de medische en psy chologische diensten". Iedere machinist heeft een gegaran- DEN IIAAG Het arbeidsbureau in Den Haag voor „hippe jongeren" heeft in de twee maanden na zijn oprichting 150 jongens en meisjes aan werk gehol pen. Het bureau zoekt baantjes voor jon geren die wegens hun uiterlijk en kle ding de werkgevers afschrikken of die geen vast werk willen hebben. Zij wor den geplaatst bij de plantsoenendienst, de gemeentereiniging of bij particulie ren. Er staan nog 150 man bij het bu reau ingeschreven, zowel ambachtslie den als academici. Het arbeidsbemiddelingsbureau is een onderdeel van de Stichting experimen tele maatschappij (in oprichting), die de ongeorganiseerde jeugd in Den Haag helpt bij het zoeken naar woonruimte, zorgt voor medische bijstand van ver slaafden en in het algemeen probeert de problemen van die groep op te los sen. De stichting in Den Haag heeft al na volging in Dordrecht en Nijmegen. De gemeente Den Haag steunt de stichting door een pand ter beschikking te stellen. ISTANBOEL Bij invallen in res taurants cn hotels heeft de poli'tie van Istanboel dertig jongelui ingerekend, onder wie vier Nederlanders. Zij zul len Turkije moeten verlaten ten naar de Griekse grens worden gebracht. deerd zomerverlof van veertien dagen tussen mei en september. Gezinnen met kinderen tot vijftien jaar hebben voor rang. Die zijn er zoveel, „dat niet ieder een in die periode weg kan. maar wel een belangrijk deel. Er kunnen rustda gen van de één worden uitgesteld om de vakantie van een ander mogelijk te maken. Niet verleende rustdagen worden uit betaald. Dat is in 1967 op de 135.000 ge vallen ongeveer 550 maal gebeurd. Dat is 0,4 procent". De ingenieur in het gezelschap: „In derdaad rijden er locs met een slech te verwarming en maken diesellocs veel lawaai. Andere klachten van de F.S.V. zijn overdreven of apert onjuist. Van de,treinen met „blikken neuzen rij den er geen tien meer. Aan een bete re bestrijding van tocht in cabines wordt gewerkt. In vergelijking met het buitenland doen wij veel meer aan de beveiliging van de machihist". UTRECHT De zeven maanden oude baby Ronald Stam is dinsdagmorgen in het Academische Ziekenhuis overleden aan de verwondingen, die hij daags te voren had opgelopen. Nadat het kind rechtop in de wieg was gaan staan, was het met zijn keel op de houten rand van de kinderwagen terecht gekomen. Aanvankelijk leek het, dat de toegepas te mond-op-mond-beademing het leven van de baby had gered, maar 's nachts verergerde de toestand snel. EINDHOVEN Tijdens een worste ling met een aanrander in de op dat moment verlaten Monseigneur Bec- kerslaan in Eindhoven is de 29-jarige vrouw C. Ch. S. ternauwernood aan de dood ontsnapt. Ze verweerde zich zo heftig, dat de man die haar in een wurggreep had genomen het opgaf en er vol gas met zijn auto vandoor ging. Hij bekommerde zich niet meer om de vrouw, die versuft op straat bleef liggen, maar ondanks haar toestand toch nog kans had gezien het auto nummer van de dader op te nemen. Het bleek de ongehuwde P. J. M. W. (25) te zijn. De bewuste auto stond voor de deur: de motor was nog warm. De man is opgesloten. Bij de politie staat hij bekend als een gevaarlijk man. Enkele jaren geleden is hij voor zedenmisdrijf veroordeeld. Hij is ook in een psychiatrische inrich ting verpleegd geweest. DEN IIAAG Dc houten noodbrug over de Laak in Den Haag wordt veili ger. De gemeente heeft hiertoe besloten louter om de onrust weg te nemen, die onder de gebruikers was ontstaan, aldus de gemeente. De onrust groeide naar een hoogtepunt, toen de 12-jarige Harry van Barel vrijdag verdronk, die onder de leuning van de brug door was gevallen. De. noodbrug, die al eerder door een schuit werd geramd en daardoor gedeel telijk instortte, was een paar weken la ter hersteld. Diverse schoolhoofden had den er in een brief aan de gemeente op aangedrongen de brug voor kinderen veiliger te maken. Nu de onrust door het verdrinkingsgeval is toegenomen, zul len er extra latten worden aangebracht, zodat de openingen in de leuning maxi maal 25 centimeter hoog zullen zijn. Bo- van aan de leuning komen naar buiten gerichte „vangnetten" van gaas. TÏLBURG De Nederlandse zuivel industrie moet zo snel mogelijk gaan samenwerken. Dit is de mening van de heer G. H. E. M. van Waes, uit Westdorpe. voorzitter van de Koninklij ke Nederlandse Zuivelbond F.N.Z. Hij vindt dat de fabrikanten en handelaren in deze bedrijfstak op die manier grote bedragen kunnen besparen. De heer Van Waes verbaast zich er over. dat de golf van concentraties de zuivelindustrie is voorbijgegaan. Ter wijl juist in deze bedrijfstak met een verdere bundeling van krachten zoveel geld te verdienen is. De heer Van Waes zei dit gisteren in Tilburg, waar zijn zuivelbond voor de jaarlijkse algemene ledenvergadering bijeen was. Dit samengaan van de zuivelindus trie zal volgens de heer Van Waes hand in hand moeten gaan met de op richting van een nationale zuivelorga- nisatie. waarin zowel de coöperatieve als de particuliere bonden moeten sa menwerken. Een dergelijke samenwerking zou ook van belang kunnen zijn voor de po sitie van de Nederlandse zuivelindus trie in de Europese Gemeenschap. Ne derland levert tien procent van de zui- velproduktie in de gemeenschap. De heer Van Waes wil verder de op richting van één Nederlandse verkoop centrale van kaas. Deze zou o.a. de produktie van kaas moeten regelen. Volgens dr. Van de Wiel. secretaris van de zuivelbond, wordt het hoog tijd. dat de grote boteroverschotten worden opgeruimd. Hij zou deze boter goed koop beschikbaar willen stellen aan speciale bevolkingsgroepen, zoals be jaarden. militairen cn patiënten van ziekenhuizen. De heer Van de Wiel vindt ook dat de zuivelprijzen in de E.E.G. te laag zijn. De prijs van melk zou wat Neder land betreft bijvoorbeeld drie cent ho ger moeten en de kaas zou dertig cent per kilo duurder moeten worden. De overheid zou dan kunnen volstaan met een lagere subsidie aan de boeren. De bedragen, die hiermee worden bespaard kunnen dan worden gebruikt voor de verbetering van de landbouw, aldus de heer Van de Wiel. LONDEN Als gevolg van een reeds twee weken durende staking in een fa briek van autoremmen. waar het per soneel hogere lonen wenst, is in Enge land in enige autofabrieken de produk tie tot stilstand gekomen. De directie van de Amerikaanse Ford-fabriek te Dagenham bij Londen begon gisteren 3.500 arbeiders nhar huis te sturen. Bij Jaguar kan sinds vrijdag niet worden gewerkt. Bij enkele andere fabrieken is de voorraad remmen nog toereikend voor enkele dagen. In totaal is er op het ogenblik voor 8.000 arbeiders in de auto-industrie geen werk. De schade wordt geraamd op 9.5 miljoen gulden per dag. t t t 9 i 1 WJaldex Kooyman, de vijftienjarige t scholier waarover wij gisteren in t onze krant berichtten, blijkt in zijn wegenbouw nogal wat zijpaden be wandeld te hebben. Weliswaar kwam hij bij Rijkswaterstaat met concrete plannen op tafel om de Nederlandse wegenbouw wat jong en fris bloed in te blazen, maar zijn plannetjes bleken nogal kostbaar. Bovendien, zo stelt Rijkswaterstaat bij navraag onzerzijds, was bijvoor- beeld de door Waldex voorgestelde stervormige kruising al eerder door Rijkswaterstaat ter hand genomen. Zo'n stervormig verkeersplein is, al dus Rijkswaterstaat, overigens veel duurder dan het huidige klaverblad. Rijkswaterstaat heeft Waldex des ondanks voor zijn plannenmakerij wat uitstapjes aangeboden, waarbij hem onder andere het verkeersplein Ouden rijn werd getoond. Die uitstapjes, al dus Rijkswaterstaat, waren meer be doeld als compliment voor Waldex be langstelling dan als discussiepunt over het al of niet deugen van Waldex- en Rijkswaterstaats plannen. „We hadden gewoon lol in de ambi ties van die jongen", aldus Rijkswater staat. AMSTERDAM Dc Stichting voor Studentenhuisvesting van de Universi teit van Amsterdam heeft met het ge meentebestuur van Diemen overeen stemming bereikt over de bouw van zes veertien verdiepingen hoge torenflats in het uitbreidingsplan „Ruimzicht" van deze gemeente voor de huisvesting van 1134 studenten. Het gehele complex zal bestaan uit 1086 studentenkamers en 24 woningen voor studentenechtparen. Het project gesitueerd aan de spoorlijn Amster- dam-Amersfoort en de Ringspoarbaan is gunstig gelegen ten opzichte van het toekomstig openbaar vervoer (stads spoorweg), terwijl in de onmiddellijke omgeving een groot winkelcentrum in aanbouw is, dat in 1969 gereed komt. De afstand van het project tot het centrum van de B-faculteit (Roeters- eiland) is niet meer dan 4 kilometer. Wanneer het project, Waarmee be gin 1969 begonnen wordt, over 2V» jaar klaar is, zal een belangrijk deel van de kamernood zijn opgelost. Niettemin is dit nog lang niet voldoende. Over vier a vijf jaar zal volgens prof. Heertje, de Stichting met al haar projecten binnen en buiten de stad kunnen beschikken over maximaal 5000 a 6000 kamers. Dit isnog altijd-2000 minder dan het streef getal van 8000, dat is gebaseerd op het verwachte aantal studenten in 1972 (20.000). Een overzicht van de smaakvol met bloemstukken versierde Grote Kerk te Afyeldoorn tijdens de doopdienst van prins Maurits. Nog zit prof. dr. H. Berkhof al leen in het liturgisch centrum voordat tegen het hoogtepunt van de dienst de doopouders en de dertien peten zich bij hem zullen voegen. Voor het maken van de kleine foto was de camera even de kerk in gedwaald. Zij registreerde tussen de genodigden vele leden van de Apeldoornse gemeenteraad en van het provinciaal bestuur van Gel derland. S ADVERTENTIE DEN HAAG De verdeling van Wllton-Fijenoord-Bronswerk tussen de Ver enigde Machinefabrieken V.M.F. en Rjjn-Schelde zal geen ontslagen van personeel tot gevolg hebben. „W'ü hebben de indruk dat al onze scheepsbouw bedrijven een tekort aan mensen hebben". Dit hebben de gezamenlijke besturen van de drie maatschappijen gisteren meegedeeld. „Wat nu bij Wilton gaat gebeuren, ge schiedt bij elke onderneming die up-to- date wil blijven, namelijk een verschui ving van personeel. Het is bepaald niet juist dat wij een afvloeiingsregeling voor het personeel hebben voorbereid. De regeling waar wij al lang mee bezig zijn, heeft betrekking op aanpassing van de personeelsbezetting. Dat is aan passing aan nieuwe produkten en pro- duktiemethoden", zei ir. A. Meijer lid van de raad van bestuur van Wilton. De verdeling van Wilton hoopt men nog dit jaar gereed te hebben. De eer ste bespreking hierover heeft al plaats gehad. Bij de verdeling, die zowel naar de land- als naar de maritieme kant wordt uitgevoerd, wordt rekening ge houden met de geografische opstelling. De overgang van de onderdelen van Wilton naar de twee bieders zal gelei delijk verlopen. „En wij hopen dan maar dat een van de partijen er niet karig van afkomt", zei de heer J. W. Hupkes, lid van de raad van bestuur van Rijn-Schelde. Het bestuur van Wilton liet uitkomen dat verdeling eenvoudiger is dan bij ve le andere bedrijven. „Men moet het zo zien. Er is een moeder met vele doch ters. En die dochters hebben een grote mate van zelfstandigheid". Over het telegram van de onderne mingsraad van Bronswerk aan de mi nisters van economische en sociale za ken zei ir. Meijer: „Het is spijtig en bepaald niet juist dat wij de onderne mingsraad niet tevoren hebben inge licht. Later hebben wij het rechtgezet, waardoor veel van de achtergrond ver viel. maar toen was het telegram er al uit". Over het bouwen van een mammoet - dok op de Maasvlakte zei de heer J. W. Hupkes: „Als de uitvoering ervan door gaat. zullen alleen economische over wegingen de leidraad zijn. Dit zullen de vakbonden wel een prettig geluid vin den, want zij zijn er niet voor dat dit op korte termijn gebeurt". De heer J. A. Langelaan. lid van de raad van bestuur van Wilton-Fijenoord- Bronswerk, die een volledige aanslui ting van het bedrijf bij de V.M.F. altijd van de hand heeft gewezen, vindt onder de gegeven omstandigheden de oplos sing die nu is gevonden, juist. „Ik ben blij dat de maritieme acti viteiten van Wilton naar Rijn-Schelde gaan. Bronswerk heb ik altijd gezien als een vitaal en gezond bedrijf dat zelf standig en In combinatie met een an der concern het uitstekend zal blijven doen. Eigenlijk had ik liever alles bij Rijn-Schelde gezien, maar dit is een compromis. Het bepalen van mijn po- SMILDE Met betrekking lot de schade, op 14 augustus door een Ameri kaans vliegtuig toegebracht aan de te levisietoren in Smilde. heeft de P.T.T. op een persconferentie meegedeeld, dat de schade boven verwachting meevalt. Aanvankelijk werd een schadebedrag van ongeveer een miljoen gulden ge noemd. doch een grondig onderzoek heeft thans uitgewezen, dat de schade niet meer dan twee ton zal bedragen. Het vergoeden van deze schade zal geschieden door de NAVO: Nederland neemt daarbij een kwart van de schade voor zijn rekening. Amerika betaalt de rest. aldus de P.T.T. Vorige week is het gelukt door het aanbrengen van twee nood-tuien de to ren weer kaarsrecht te krijen. Het aan brengen van een definitieve tui zal nog ongeveer drie weken in beslag nemen. De uitzendingen van de FM-program- ma's van Hilversum I en II blijken op sommige plaatsen in de randgebieden nog niet ideaal te worden ontvangen. Dit komt doordat enkele antennes be schadigd zijn. Dit euvel hoopt men 1 november geheel te hebben verholpen. sitie wil ik opschorten tot de eerste stof wolken zijn opgetrokken". De grootst mogelijke waarborgen voor de werkgelegenheid en het voortbestaan van de onderneming. Dit vraagt het so cialistische Tweede Kamerlid Van Lier van de ministers van Economische en Sociale Zaken voor de 8500 personeels leden van Wilton-Fijenoord-Èronswerk. Hij vraagt de ministers hun invloed aan te wenden opdat zo ruim mogelijk rekening wordt gehouden met de so ciale belangen van het personeel. De katholieke metaattrand Sint Eloy heeft geen waardering voor de wijze waarop de Rijn-Schelde en V.M.F. Wil ton .hebben verdeeld. „Feitelijk is het een in-trieste zaak dat er nu nog zul ke niet meer uit deze tijd stammen de methoden worden gebruikt om een bedrijf onder de handen van de werknemers door te verdelen", aldus de bond. HAARLEM De Amsterdamse elek>- tricien E. L. heeft bekend vijftig in braken te hebben gepleegd in de Zaan streek, Bloemendaal, Heemstede, Ben- nebroek, Haarlem en IJmuiden. Hij stond bekend als de „gaatjesboorder". Door in de deurpost een klein gaatje te boren wist hij huizen binnen te kor men. De buit van L. was over het alge meen niet groot. Bij de twintig inbra ken, die hij in Haarlem pleegde, wist hij niet meer dan vijfhonderd gulden te bemachtigen. ZWOLLE De Zwolse rechtbank zal definitieve surséance van betaling ver lenen aan het tricotagebedrijf Delana N.V. te Dedemsvaart. Dit deelde de president van de Zwolse rechtbank, dr. mr. W. Schenk dinsdag mee aan het slot van een vergadering, tijdens welke de crediteuren hun goedkeuring ver leenden aan de te volgen beleidslijn, die door de bewindvoerder, mr. J. in 't Veld te Zwolle, In overleg roet da directie van Delana en de deskundige mr. J. H. Jacobs te Breda, is opge steld. Volgende week zal de rechtbank bepalen voor welke termijn de surséan ce wordt verleend. Volgens het voorstel van mr. In 't Veld, zal de produktie in Dedemsvaart na afwerking van de lopende orders worden beëindigd. De rondbreierij heeft nog orders tot darember, de confectie- afdeling tot november en voor de ver verij is reeds geen werk meer. De produktie zal worden voortgezet in de vlakbreierij en. het confectieate- lier in Roosendaal. Voorgesteld wordt een dochter-nv te stichten, waarin dit bedrijf kan worden ondergebracht. Het totale beheer en de administratieve ac tiviteiten van Delana zullen ook te Roo sendaal worden geconcentreerd. Bij de huidige vestiging in Roosen daal werken ongeveer 100 personeelsle den. Na de voorgestelde reorganisatie zullen slechts enkele van de resterende 290 werknemers uit Dedemsvaart in Roosendaal te werk kunnen worden ge steld. In zijn verslag over het beleid, dat de laatste jaren bij Delana is gevoerd, neemt mr. J. H. acobs uit Breda, de door de rechtbank aangestelde deskun dige, het volledige falen van de direc tie in het financieringsbeleid de belang rijkste oorzaak van het Delana-de bacle. Alleen al een „paniekverkoop" in 1967 van produkten, die tegen abnor maal lage prijzen de deur uitgingen, leverde een minder-opbrengst van 2,4 miljoen gulden op.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 7