„Klachten overdreven of
soms apert onjuist'1
Machinisten niet onder
ontoelaatbare druk"
CONCENTRATIE GEWENST
IN ZUIVELINDUSTRIE
Kerk vol getuigen bij doop
„Verdeling van Wilton
zonder ontslagen"
N.S. over grieven in F.S.Vy-rapport:
v>
Aangepast werk
voor 150 ,hippe'
jongeren
Vier Ned. jongelui
uit Turkije gezet
Baby viel met keel
op houten rand
Vrouw noteerde
autoiiummer
van aanrander
Noodbrug
veiliger nadat
jongen is
verdronken
Auto-industrie
door staking
vrijwel verlamd
Waldex' plannen
bleken nogal
kostbaar
In Diemen
woonruimte voor
1100 stilden ten
Gezamenli jke bestuurders:
Twee ton schade
aan tv-toren
,Gaatjesboorder'
bekent vijftig
inbraakjes
Falende directie
oorzaak van
Del a na-debacle
ONDERWEG ETEN
BOTEROVERSCHOT
DOCHTERS
COMPROMIS
IVAARRORGEN
WOENSDAG II SEPTEMBER 1968
(vervolg van pag. I)
UTRECHT !Na 29 september moeten er met hetzelfde aantal machinis
ten meer treinen worden gereden, zo luidt een van de klachten uit het rapport
van de Federatieve Spoorweg Vakvereniging.
Vijf specialisten van de Nederlandse Spoorwegen zeiden ons daar dit over:
..Wij zullen over meer machinisten kunnen beschikken, omdat er uit de goede
rendienst vrijkomen. Tot mei 1969 hebbcji wij ook de machinisten van het
seizoen vervoer in de zomer. Voor het meerdere rangeerwerk in de winter-
dienst zullen daar waar het nodig is extra mensen beschikbaar zijn".
Overleg met de drie erkende organi
saties heeft volgens de N.S. geleerd dat
de voorkeur uitgaat naar reven tot acht
aaneengesloten dagen werken, gevolgd
door drie tot vier opeenvolgende vrije
dagen.
Met ingang van de winterdlenst zal
voor het hele rijdende personeel een
werkweek gelden van gemiddeld 43 3/4
uur en een werkdag van gemiddeld
8 3/4 uur. Langere diensten worden ge
compenseerd. Het aantal diensten van
9 3/4 uur bedraagt minder dan drie pro
cent. Door het onregelmatige werk zul
len zjj ook vanaf 29 september niet zfjn
vermijden.
Van een absurd opgevoerde produkti-
viteit willen de N.S. niet spreken. .,Van
de 45 uur nu werkt een machinist ge
middeld 42 V« uur. Ook al kunnen wij
niet alle wensen vervullen, er is vol
gens ons geen sprake van een ontoe
laatbare hoogspanning. Waar wij de
grenzen zouden kunnen overschrijden,
zullen wij meer rangeermachinisten be
schikbaar stellen".
De F.S.V. klaagt „dat de meeste ma
chinisten door onvoldoende schafttijd
moeten eten terwijl zij een trein ver
voeren". De N.S.: „Natuurlijk kunnen
niet alle machinisten om acht. twaalf
en zes uur eten. Om dat in de trein te
doen. vinden wij niet noodzakelijk. Er
is overigens geen enkele bepaling die
dat verbiedt".
Machinisten maken zich volgens het
rapport ernstig bezorgd over het zeer
grote aantal afkeuringen, het aantal
hart- en zenuwpatiënten en het toene
mend aantal klachten over maag- en
darmstoornissen. De arts in het N.S.-
gezelschap: „Het aantal afkeuringen
valt nogal mee. De genoemde ziekten
komen niet méér voor dan bij anderen.
Omdat onze zorg voor machinisten het
grootst is, kunnen we er verhoudings
gewijs misschien wel meer vinden".
„Geestelijke beschadiging van machi
nisten interesseert de N.S. blijkbaar
minder dan de opgedane vertraging en
de schade aan treinstellen", had de
F.S.V. opgemerkt. „Neen", reageerde
de N.S.-arts, „een machinist die een on
geluk hééft meegemaakt krijgt juist
extra aandacht van de medische en psy
chologische diensten".
Iedere machinist heeft een gegaran-
DEN IIAAG Het arbeidsbureau in
Den Haag voor „hippe jongeren" heeft
in de twee maanden na zijn oprichting
150 jongens en meisjes aan werk gehol
pen.
Het bureau zoekt baantjes voor jon
geren die wegens hun uiterlijk en kle
ding de werkgevers afschrikken of die
geen vast werk willen hebben. Zij wor
den geplaatst bij de plantsoenendienst,
de gemeentereiniging of bij particulie
ren. Er staan nog 150 man bij het bu
reau ingeschreven, zowel ambachtslie
den als academici.
Het arbeidsbemiddelingsbureau is een
onderdeel van de Stichting experimen
tele maatschappij (in oprichting), die
de ongeorganiseerde jeugd in Den Haag
helpt bij het zoeken naar woonruimte,
zorgt voor medische bijstand van ver
slaafden en in het algemeen probeert
de problemen van die groep op te los
sen.
De stichting in Den Haag heeft al na
volging in Dordrecht en Nijmegen. De
gemeente Den Haag steunt de stichting
door een pand ter beschikking te stellen.
ISTANBOEL Bij invallen in res
taurants cn hotels heeft de poli'tie van
Istanboel dertig jongelui ingerekend,
onder wie vier Nederlanders. Zij zul
len Turkije moeten verlaten ten naar de
Griekse grens worden gebracht.
deerd zomerverlof van veertien dagen
tussen mei en september. Gezinnen met
kinderen tot vijftien jaar hebben voor
rang. Die zijn er zoveel, „dat niet ieder
een in die periode weg kan. maar wel
een belangrijk deel. Er kunnen rustda
gen van de één worden uitgesteld om
de vakantie van een ander mogelijk te
maken.
Niet verleende rustdagen worden uit
betaald. Dat is in 1967 op de 135.000 ge
vallen ongeveer 550 maal gebeurd. Dat
is 0,4 procent".
De ingenieur in het gezelschap: „In
derdaad rijden er locs met een slech
te verwarming en maken diesellocs
veel lawaai. Andere klachten van de
F.S.V. zijn overdreven of apert onjuist.
Van de,treinen met „blikken neuzen rij
den er geen tien meer. Aan een bete
re bestrijding van tocht in cabines
wordt gewerkt. In vergelijking met het
buitenland doen wij veel meer aan de
beveiliging van de machihist".
UTRECHT De zeven maanden oude
baby Ronald Stam is dinsdagmorgen in
het Academische Ziekenhuis overleden
aan de verwondingen, die hij daags te
voren had opgelopen. Nadat het kind
rechtop in de wieg was gaan staan, was
het met zijn keel op de houten rand
van de kinderwagen terecht gekomen.
Aanvankelijk leek het, dat de toegepas
te mond-op-mond-beademing het leven
van de baby had gered, maar 's nachts
verergerde de toestand snel.
EINDHOVEN Tijdens een worste
ling met een aanrander in de op dat
moment verlaten Monseigneur Bec-
kerslaan in Eindhoven is de 29-jarige
vrouw C. Ch. S. ternauwernood aan de
dood ontsnapt. Ze verweerde zich zo
heftig, dat de man die haar in een
wurggreep had genomen het opgaf en
er vol gas met zijn auto vandoor ging.
Hij bekommerde zich niet meer om
de vrouw, die versuft op straat bleef
liggen, maar ondanks haar toestand
toch nog kans had gezien het auto
nummer van de dader op te nemen.
Het bleek de ongehuwde P. J. M. W.
(25) te zijn. De bewuste auto stond
voor de deur: de motor was nog
warm. De man is opgesloten.
Bij de politie staat hij bekend als een
gevaarlijk man. Enkele jaren geleden
is hij voor zedenmisdrijf veroordeeld.
Hij is ook in een psychiatrische inrich
ting verpleegd geweest.
DEN IIAAG Dc houten noodbrug
over de Laak in Den Haag wordt veili
ger. De gemeente heeft hiertoe besloten
louter om de onrust weg te nemen, die
onder de gebruikers was ontstaan, aldus
de gemeente. De onrust groeide naar een
hoogtepunt, toen de 12-jarige Harry van
Barel vrijdag verdronk, die onder de
leuning van de brug door was gevallen.
De. noodbrug, die al eerder door een
schuit werd geramd en daardoor gedeel
telijk instortte, was een paar weken la
ter hersteld. Diverse schoolhoofden had
den er in een brief aan de gemeente op
aangedrongen de brug voor kinderen
veiliger te maken. Nu de onrust door het
verdrinkingsgeval is toegenomen, zul
len er extra latten worden aangebracht,
zodat de openingen in de leuning maxi
maal 25 centimeter hoog zullen zijn. Bo-
van aan de leuning komen naar buiten
gerichte „vangnetten" van gaas.
TÏLBURG De Nederlandse zuivel
industrie moet zo snel mogelijk gaan
samenwerken. Dit is de mening van
de heer G. H. E. M. van Waes, uit
Westdorpe. voorzitter van de Koninklij
ke Nederlandse Zuivelbond F.N.Z. Hij
vindt dat de fabrikanten en handelaren
in deze bedrijfstak op die manier grote
bedragen kunnen besparen.
De heer Van Waes verbaast zich er
over. dat de golf van concentraties de
zuivelindustrie is voorbijgegaan. Ter
wijl juist in deze bedrijfstak met een
verdere bundeling van krachten zoveel
geld te verdienen is. De heer Van Waes
zei dit gisteren in Tilburg, waar zijn
zuivelbond voor de jaarlijkse algemene
ledenvergadering bijeen was.
Dit samengaan van de zuivelindus
trie zal volgens de heer Van Waes
hand in hand moeten gaan met de op
richting van een nationale zuivelorga-
nisatie. waarin zowel de coöperatieve
als de particuliere bonden moeten sa
menwerken.
Een dergelijke samenwerking zou
ook van belang kunnen zijn voor de po
sitie van de Nederlandse zuivelindus
trie in de Europese Gemeenschap. Ne
derland levert tien procent van de zui-
velproduktie in de gemeenschap.
De heer Van Waes wil verder de op
richting van één Nederlandse verkoop
centrale van kaas. Deze zou o.a. de
produktie van kaas moeten regelen.
Volgens dr. Van de Wiel. secretaris
van de zuivelbond, wordt het hoog tijd.
dat de grote boteroverschotten worden
opgeruimd. Hij zou deze boter goed
koop beschikbaar willen stellen aan
speciale bevolkingsgroepen, zoals be
jaarden. militairen cn patiënten van
ziekenhuizen.
De heer Van de Wiel vindt ook dat
de zuivelprijzen in de E.E.G. te laag
zijn. De prijs van melk zou wat Neder
land betreft bijvoorbeeld drie cent ho
ger moeten en de kaas zou dertig cent
per kilo duurder moeten worden. De
overheid zou dan kunnen volstaan met
een lagere subsidie aan de boeren. De
bedragen, die hiermee worden bespaard
kunnen dan worden gebruikt voor de
verbetering van de landbouw, aldus de
heer Van de Wiel.
LONDEN Als gevolg van een reeds
twee weken durende staking in een fa
briek van autoremmen. waar het per
soneel hogere lonen wenst, is in Enge
land in enige autofabrieken de produk
tie tot stilstand gekomen. De directie
van de Amerikaanse Ford-fabriek te
Dagenham bij Londen begon gisteren
3.500 arbeiders nhar huis te sturen. Bij
Jaguar kan sinds vrijdag niet worden
gewerkt. Bij enkele andere fabrieken
is de voorraad remmen nog toereikend
voor enkele dagen.
In totaal is er op het ogenblik voor
8.000 arbeiders in de auto-industrie geen
werk. De schade wordt geraamd op 9.5
miljoen gulden per dag.
t
t
t
9
i
1
WJaldex Kooyman, de vijftienjarige t
scholier waarover wij gisteren in t
onze krant berichtten, blijkt in zijn
wegenbouw nogal wat zijpaden be
wandeld te hebben. Weliswaar kwam
hij bij Rijkswaterstaat met concrete
plannen op tafel om de Nederlandse
wegenbouw wat jong en fris bloed in
te blazen, maar zijn plannetjes bleken
nogal kostbaar.
Bovendien, zo stelt Rijkswaterstaat
bij navraag onzerzijds, was bijvoor-
beeld de door Waldex voorgestelde
stervormige kruising al eerder door
Rijkswaterstaat ter hand genomen.
Zo'n stervormig verkeersplein is, al
dus Rijkswaterstaat, overigens veel
duurder dan het huidige klaverblad.
Rijkswaterstaat heeft Waldex des
ondanks voor zijn plannenmakerij wat
uitstapjes aangeboden, waarbij hem
onder andere het verkeersplein Ouden
rijn werd getoond. Die uitstapjes, al
dus Rijkswaterstaat, waren meer be
doeld als compliment voor Waldex be
langstelling dan als discussiepunt over
het al of niet deugen van Waldex- en
Rijkswaterstaats plannen.
„We hadden gewoon lol in de ambi
ties van die jongen", aldus Rijkswater
staat.
AMSTERDAM Dc Stichting voor
Studentenhuisvesting van de Universi
teit van Amsterdam heeft met het ge
meentebestuur van Diemen overeen
stemming bereikt over de bouw van zes
veertien verdiepingen hoge torenflats
in het uitbreidingsplan „Ruimzicht"
van deze gemeente voor de huisvesting
van 1134 studenten.
Het gehele complex zal bestaan uit
1086 studentenkamers en 24 woningen
voor studentenechtparen. Het project
gesitueerd aan de spoorlijn Amster-
dam-Amersfoort en de Ringspoarbaan
is gunstig gelegen ten opzichte van het
toekomstig openbaar vervoer (stads
spoorweg), terwijl in de onmiddellijke
omgeving een groot winkelcentrum in
aanbouw is, dat in 1969 gereed komt.
De afstand van het project tot het
centrum van de B-faculteit (Roeters-
eiland) is niet meer dan 4 kilometer.
Wanneer het project, Waarmee be
gin 1969 begonnen wordt, over 2V» jaar
klaar is, zal een belangrijk deel van de
kamernood zijn opgelost. Niettemin is
dit nog lang niet voldoende. Over vier
a vijf jaar zal volgens prof. Heertje, de
Stichting met al haar projecten binnen
en buiten de stad kunnen beschikken
over maximaal 5000 a 6000 kamers. Dit
isnog altijd-2000 minder dan het streef
getal van 8000, dat is gebaseerd op het
verwachte aantal studenten in 1972
(20.000).
Een overzicht van de smaakvol met
bloemstukken versierde Grote Kerk te
Afyeldoorn tijdens de doopdienst van prins
Maurits. Nog zit prof. dr. H. Berkhof al
leen in het liturgisch centrum voordat
tegen het hoogtepunt van de dienst de
doopouders en de dertien peten zich bij
hem zullen voegen.
Voor het maken van de kleine foto was
de camera even de kerk in gedwaald. Zij
registreerde tussen de genodigden vele
leden van de Apeldoornse gemeenteraad
en van het provinciaal bestuur van Gel
derland.
S
ADVERTENTIE
DEN HAAG De verdeling van Wllton-Fijenoord-Bronswerk tussen de Ver
enigde Machinefabrieken V.M.F. en Rjjn-Schelde zal geen ontslagen van
personeel tot gevolg hebben. „W'ü hebben de indruk dat al onze scheepsbouw
bedrijven een tekort aan mensen hebben". Dit hebben de gezamenlijke besturen
van de drie maatschappijen gisteren meegedeeld.
„Wat nu bij Wilton gaat gebeuren, ge
schiedt bij elke onderneming die up-to-
date wil blijven, namelijk een verschui
ving van personeel. Het is bepaald niet
juist dat wij een afvloeiingsregeling
voor het personeel hebben voorbereid.
De regeling waar wij al lang mee bezig
zijn, heeft betrekking op aanpassing
van de personeelsbezetting. Dat is aan
passing aan nieuwe produkten en pro-
duktiemethoden", zei ir. A. Meijer lid
van de raad van bestuur van Wilton.
De verdeling van Wilton hoopt men
nog dit jaar gereed te hebben. De eer
ste bespreking hierover heeft al plaats
gehad. Bij de verdeling, die zowel naar
de land- als naar de maritieme kant
wordt uitgevoerd, wordt rekening ge
houden met de geografische opstelling.
De overgang van de onderdelen van
Wilton naar de twee bieders zal gelei
delijk verlopen. „En wij hopen dan
maar dat een van de partijen er niet
karig van afkomt", zei de heer J. W.
Hupkes, lid van de raad van bestuur
van Rijn-Schelde.
Het bestuur van Wilton liet uitkomen
dat verdeling eenvoudiger is dan bij ve
le andere bedrijven. „Men moet het zo
zien. Er is een moeder met vele doch
ters. En die dochters hebben een grote
mate van zelfstandigheid".
Over het telegram van de onderne
mingsraad van Bronswerk aan de mi
nisters van economische en sociale za
ken zei ir. Meijer: „Het is spijtig en
bepaald niet juist dat wij de onderne
mingsraad niet tevoren hebben inge
licht. Later hebben wij het rechtgezet,
waardoor veel van de achtergrond ver
viel. maar toen was het telegram er al
uit".
Over het bouwen van een mammoet -
dok op de Maasvlakte zei de heer J. W.
Hupkes: „Als de uitvoering ervan door
gaat. zullen alleen economische over
wegingen de leidraad zijn. Dit zullen de
vakbonden wel een prettig geluid vin
den, want zij zijn er niet voor dat dit
op korte termijn gebeurt".
De heer J. A. Langelaan. lid van de
raad van bestuur van Wilton-Fijenoord-
Bronswerk, die een volledige aanslui
ting van het bedrijf bij de V.M.F. altijd
van de hand heeft gewezen, vindt onder
de gegeven omstandigheden de oplos
sing die nu is gevonden, juist.
„Ik ben blij dat de maritieme acti
viteiten van Wilton naar Rijn-Schelde
gaan. Bronswerk heb ik altijd gezien
als een vitaal en gezond bedrijf dat zelf
standig en In combinatie met een an
der concern het uitstekend zal blijven
doen. Eigenlijk had ik liever alles bij
Rijn-Schelde gezien, maar dit is een
compromis. Het bepalen van mijn po-
SMILDE Met betrekking lot de
schade, op 14 augustus door een Ameri
kaans vliegtuig toegebracht aan de te
levisietoren in Smilde. heeft de P.T.T.
op een persconferentie meegedeeld, dat
de schade boven verwachting meevalt.
Aanvankelijk werd een schadebedrag
van ongeveer een miljoen gulden ge
noemd. doch een grondig onderzoek
heeft thans uitgewezen, dat de schade
niet meer dan twee ton zal bedragen.
Het vergoeden van deze schade zal
geschieden door de NAVO: Nederland
neemt daarbij een kwart van de schade
voor zijn rekening. Amerika betaalt de
rest. aldus de P.T.T.
Vorige week is het gelukt door het
aanbrengen van twee nood-tuien de to
ren weer kaarsrecht te krijen. Het aan
brengen van een definitieve tui zal nog
ongeveer drie weken in beslag nemen.
De uitzendingen van de FM-program-
ma's van Hilversum I en II blijken op
sommige plaatsen in de randgebieden
nog niet ideaal te worden ontvangen.
Dit komt doordat enkele antennes be
schadigd zijn. Dit euvel hoopt men 1
november geheel te hebben verholpen.
sitie wil ik opschorten tot de eerste stof
wolken zijn opgetrokken".
De grootst mogelijke waarborgen voor
de werkgelegenheid en het voortbestaan
van de onderneming. Dit vraagt het so
cialistische Tweede Kamerlid Van Lier
van de ministers van Economische en
Sociale Zaken voor de 8500 personeels
leden van Wilton-Fijenoord-Èronswerk.
Hij vraagt de ministers hun invloed
aan te wenden opdat zo ruim mogelijk
rekening wordt gehouden met de so
ciale belangen van het personeel.
De katholieke metaattrand Sint Eloy
heeft geen waardering voor de wijze
waarop de Rijn-Schelde en V.M.F. Wil
ton .hebben verdeeld. „Feitelijk is het
een in-trieste zaak dat er nu nog zul
ke niet meer uit deze tijd stammen
de methoden worden gebruikt om
een bedrijf onder de handen van de
werknemers door te verdelen", aldus
de bond.
HAARLEM De Amsterdamse elek>-
tricien E. L. heeft bekend vijftig in
braken te hebben gepleegd in de Zaan
streek, Bloemendaal, Heemstede, Ben-
nebroek, Haarlem en IJmuiden. Hij
stond bekend als de „gaatjesboorder".
Door in de deurpost een klein gaatje
te boren wist hij huizen binnen te kor
men. De buit van L. was over het alge
meen niet groot. Bij de twintig inbra
ken, die hij in Haarlem pleegde, wist
hij niet meer dan vijfhonderd gulden
te bemachtigen.
ZWOLLE De Zwolse rechtbank zal
definitieve surséance van betaling ver
lenen aan het tricotagebedrijf Delana
N.V. te Dedemsvaart. Dit deelde de
president van de Zwolse rechtbank, dr.
mr. W. Schenk dinsdag mee aan het
slot van een vergadering, tijdens welke
de crediteuren hun goedkeuring ver
leenden aan de te volgen beleidslijn,
die door de bewindvoerder, mr. J. in
't Veld te Zwolle, In overleg roet da
directie van Delana en de deskundige
mr. J. H. Jacobs te Breda, is opge
steld. Volgende week zal de rechtbank
bepalen voor welke termijn de surséan
ce wordt verleend.
Volgens het voorstel van mr. In 't
Veld, zal de produktie in Dedemsvaart
na afwerking van de lopende orders
worden beëindigd. De rondbreierij heeft
nog orders tot darember, de confectie-
afdeling tot november en voor de ver
verij is reeds geen werk meer.
De produktie zal worden voortgezet
in de vlakbreierij en. het confectieate-
lier in Roosendaal. Voorgesteld wordt
een dochter-nv te stichten, waarin dit
bedrijf kan worden ondergebracht. Het
totale beheer en de administratieve ac
tiviteiten van Delana zullen ook te Roo
sendaal worden geconcentreerd.
Bij de huidige vestiging in Roosen
daal werken ongeveer 100 personeelsle
den. Na de voorgestelde reorganisatie
zullen slechts enkele van de resterende
290 werknemers uit Dedemsvaart in
Roosendaal te werk kunnen worden ge
steld.
In zijn verslag over het beleid, dat de
laatste jaren bij Delana is gevoerd,
neemt mr. J. H. acobs uit Breda, de
door de rechtbank aangestelde deskun
dige, het volledige falen van de direc
tie in het financieringsbeleid de belang
rijkste oorzaak van het Delana-de
bacle. Alleen al een „paniekverkoop"
in 1967 van produkten, die tegen abnor
maal lage prijzen de deur uitgingen,
leverde een minder-opbrengst van 2,4
miljoen gulden op.