Wat kan ons die E.E.G. schelen Vervuiling van Rijnwater vermindert langzaam Brugge heeft ook tamelijk onbekende attracties BRAAT! Britten willen buitenlanders beter ontvangen Paraatheid en specialist doen tarieven stijgen KEUKENS? AANTAL GGD's EN DG DA NEEMT SNEL TOE; „PARTICULIEREN' ONDER ZWARE DRUK Tegengestelde reacties SMAAK VAN DE VISSEN IS VERBETERD Te velen denken: AUTO'S HOREN ER EIGENLIJK NIET THUIS.... Tarief Dertigduizend 77 Verpleger Voorzichtig Schuttersgilde Radio-actief Scherpe smaak VRIJDAG 13 SEPTEMBER 1968 ZIEKENVERVOER IN DISCUSSIE l iet ziekenvervoer wordt zowel door particuliere ondernemers als door overheidsdiensten verzorgd. De overheidsdiensten kunnen voor één ge meente werken of voor een aantal bij elkaar liggende gemeenten. In het eer ste geval wordt gesproken van GGD, Gemeentelijke Geneeskundige Dienst, met mollis nog de G van Gezondheidsdienst erbij. In het tweede geval heet het DGD, Districts Geneeskundige Dienst. De laatste jaren breidt het aantal GGD's en DGD's zich sterk uit, hetgeen ten koste gaat van de particuliere sector. Dat gaat maar zelden geruisloos. Soms pntstaat er zelfs aanzienlijke dei ning. De provincie Noord-Brabant le vert daar enkele recente voorbeelden van op. „Een droombeeld", noemt de Rotterdamse particuliere zieken- vervoerder K. W. Bronkamp de ambulance met de bouw, de uit rusting en de bemanning zoals het rapport-Muntendam die ziet. Hij is het er dan ook helemaal niet mee eens. „Laat de overheid snel met voorschriften komen", zegt direc teur D. Goosen van de Groningse GGD. Hij is het er roerend mee eens dat er eindelijk eens iets moet worden gedaan aan de or ganisatie van het ziekenvervoer. De heer K. W. Bornkamp: „In diverse commissies wordt nu al jarenlang getheoretiseerd over het probleem van de hulpverle ning. Er worden oplossingen be dacht waarvoor geld en man kracht ontbreken. Beter is het met de bestaande middelen als uitgangspunt tot een praktisch bruikbare oplossing te komen. Ambulances met de maten van 't rapport-Muntendam zyn moei lijk te hanteren en laten qua ve ring te wensen over. Zulk een ruim interieur komt bovendien pas tot zijn recht als de wagen zou zijn bemand met een chirur gisch team. Dat is echter een droombeeld. Dat de publikatie van het rap port zo lang op zich laat wachten is schandalig. Wij hebben het ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid nog onlangs om nadere inlichtingen over de eisen van het rapport gevraagd in ver band met de bestelling van een nieuwe ambulance. De noodzake lijke gegevens werden ons gewei gerd. We hebben de nieuwe wa gen beslist nodig en konden dus niet wachten met de bestplling. Nu zit de kans erin dat de wagen door de eisen van het rapport al ia achterhaald nog voor hij begin volgend jaar wordt afgeleverd." De heer D. Goosen: „In de stad Groningen wordt het ziekenver voer door de twee-eenheid GGD- brandweer al twintig jaar lang goed geregeld, maar de wagens, de bemanningen en de organisatie zijn waarlijk nog wel voor verbe tering vatbaar. Laat de overheid in Godsnaam snel met voorschrif ten en eventuele overgangsmaat regelen komen! De ideale ambulance van het rapport-Muntendam is volgens on ze ervaringen in het stadsverkeer moeilijk te hanteren. Gezocht moet worden naar een compro mis. Wij menen dat te hebben ge vonden in ambulances op basis van handige bestelwagens. In ons land zijn de ambulances over het algemeen laag en lang. Ze zijn eigenlijk beter geschikt voor het vervoer van zieken (van huis naar ziekenhuis en terug) dan voor de afvoer van gewonden. Wij, in Groningen, prefereren ho ge en brede wagens. De overheid moet zo snel moge lijk een aantal maatregelen ne men. Standaardisering van het ambulancepark en bijscholing van het ambulancepersoneel moe ten mogelijk zijn" ADVERTENTIE HET MEEST ZUIVERE NATUURPRODUCT Volgens een 2 eeuwen oud recept ge stookt in de distilleerderij van N.V. Joh.s Verhoeven, 's-Gravenland. Met veel feestelijk vertoon is don derdag in Rotterdam-Zuid de nieu we accommodatie van het voorstads station „Rotterdam-Lombardijen" ge opend. Donderdagmorgen is in Rederveld, gemeente Vlagtwedde, tijdens een hevig onweer de bliksem in een los staande grote landbouwschuur van de landbouwer M. Blikman geslagen. De schuur ging verloren. In Oss werd het ziekenvervoer tot voor kort verzorgd door een particuliere on derneming De gemeente besloot over te gaan lot de oprichting an een GGD. Ten die begon te draaien bleek tot ont zetting van de ziekenfondsen dat het ta rief wel zeer drastisch omhoog was ge gaan. Enn ritje waar de particulier f 12,50 voor placht te rekenen kostte nu opeens f 37,50. Daar kwam men kennelijk nog niet mee uit. want het taref is inmiddels verhoogd tot vijftig gulden. Concurrentie van de particulier hoeft de GGD van Oss niet te vrezen, want vóór de oprichting werd al met de zie kenfond-er-. overeengekomen dat die met de GGD zouden gaan werken. De fondsen verzuimden kennelijk om van te voren te vragen wat het zou gaan kosten. De particuliere onderneming zit ook in het schip, want die heeft nu geen werk meer. Onderhandelingen met de gemeente over een schadevergoeding verlopen maar moeizaam. Wat de particulier nog het meest dwars zit is dat de gemeente hem eerst een subsidie voor noodzakelijke verbe teringen weigerde en nu stelt dat de GGD er wel moést komen omdat de particuliere onderneming niet aan de eisen voldeed. In Veghel en de omliggende gemeen ten is iets dergelijks aan de gang. Tien gerpeerien willen er komen tot een ge zamenlijke GGD," gestationeerd in Veg hel. Dat gaat de gemeenten elk dertig duizend gulden kosten, 300.000 gulden in totaal. Daarvoor krijgt de gemeenschap daar dan de beschikking over drie am bulances. Nu werken er in hetzelfde gebied vijf particuliere ondernemingen met samen zeven ambulances. Eén van hen, met twee auto's, heeft werk genoeg om zonder veidies te kunnen draaien. De anderen willen graag drieduizend gulden subsidie per wagen, vijftienduizend gulden bij eikaar. In Veghel werd het desbetreffende voor stel van B. en W. door de raad zon- Tloor een toeval zat ik dezer dagen tussen een groepje mannen, die stuk voor stuk chirurg, huisarts, spe cialist of tandarts waren. „De EEG, ze kunnen het me doen", sprak er een na de eerste borrel. De drie letters waren gevallen en niemand uit het groepje had er een goed woord voor over. „In teresseren jullie je dan niet voor de EEG," vroeg ik. „Maar dan ook hele maal niet", was het antwoord. Hé, dacht ik. kun je in deze tijd leven en die EEG rustig naast je neer leggen? Hoeft die EEG ons niets te interesse ren? "Tkie vraag wordt meer gesteld. Niet zo verwonderlijk overigens. De Europese Economische Gemeenschap is niet meer zo populair als in de begin jaren van de Europese eenwording. De dagen en nachten durende vergaderin gen over melkprijzen, de doordraai van peren en ander kostelijk fruit, de invoering van een nieuw ons meer kostend belastingstelsel kunnen moeilijk enthousiasme veroorzaken. Maar het is beslist niet verstandig dan maar te doen alsof er geen EEG bestaat. Ook al kunnen we het niet eens zijn met beslissyrgen van de ge meente, van het provinciaal bestuur of van de regering, dan nog kunnen we ons aan deze bestuursorganen niet ont trekken. We zullen ons dan juist moe ten inspannen het beleid te doen wijzi gen. Daarvoor zijn er volksvertegen woordigingen. Daarvoor zijn er politie ke partijen. ïyfet de EEG is het net zo, Frankrijk, Duitsland, Italië en de landen van de Benelux zijn in 1952 gaan samenwer ken, omdat zij hadden bemerkt dat er te veel 'zaken waren die zij niet meer afzonderlijk konden behartigen. Duide lijk doel van die samenwerking is be vordering van de welvaart en het be houd van de vrede. Niemand zal beweren dat nu alles koek en ei is in die Europese club. Te weinig landen doen mee. Te veel zaken blijven om tal van redenen liggen. Maar even waar is dat menig minister zich graag beroept op een EEG-maat- regel, die hij overigens mede heeft op gesteld, cm de eigen politieke handen schoon te wassen. P)e EEG opheffen kan niet meer, Maar het zou wel verstandig zijn als we met zijn allen proberen de in vloed van de 180 miljoen burgers op de Europese wetgeving te verkrijgen. Want van een democratie is er in de EEG nauwelijks sprake. Wanneer we ons niet via- de Europe se Beweging en via onze politieke par tijen inzetten voor meer inspraak, dan ontstaat er een dictatuur van de tech nocraten, die op langere termijn scha delijker is dan een verhoging van de broodprijs. Daarom moeten we ons wel bemoeien met die EEG. ADVERTENTIE Meest interessante lectuur zijn de voorwaarden van W.A.- of AII-Risks-verzekering Al 40 jaar lang zijn de voor waarden op elke polis van De Auto Onderlinge onze meest geliefde lectuur. We genieten met volle teugen als we artikel V, sub B, lid 3 weer iets kunnen verbeteren. Het resultaat van deze aparte „hobby"? Polis-voorwaarden die zo ruim mogelijk zijn bij de gunstigste premietarieven. En daardoor: vele, zeer véle tienduizenden polishouders over heel Nederland. Een aantal dat nog dagelijks sterk groeit. Vanwaar die groei? Wie weet voelt de moderne mens zich aangetrokken door ons uitgangspunt: een degelijk bedrijf móet vandaag de dag wel progressief zijn. Want alleen de moderne, efficiënte verzekeringmaatschappij kan ouderwets dienstbetoon verlenen. VERZEKERING-MAATSCHAPPIJ de ;e c/e beste bumper voor alles wat rijdt is een polis van De Auto Onderlinge! 0 Onmiddellijk na de melding draaien de ambulances de poort uit. Dat kon omdat verplegers en chauffeurs naast de telefoon klaar zitten, overdag en 's nachts, 24 uur per etmaal. Zó paraat kunnen slechts de GGD's en DGD's zijn, en de heel goede particuliere ondernemingen. der meer aanvaard. In de andete ge meenten gingen de opgeschrikte par ticulieren de raadsleden benaderen. Zij stllen dat stichting van een GGD alleen gerechtvaardigd is als blijkt dat de, particulieren het niet goed doen en dat van dat laatste in dit geval geen enkele sprake kan zijn. Zij da gen de raadsleden en artsen uit om het tegendeel te bewijzen. In de loop van deze maand zal in de diverse raadsvergaderingen moeten blijken of de gemeenschan inderdaad voldoende vertrouwen in de particulie ren heeft of toch maar liever over gaat tot oprichting van een GGD. Zo wordt het ziekenvervoer inzet van een strijd. Dat hoeft niet altijd. Daar van levert bijvoorbeeld Breda het be wijs. Daar was een uitstekend functio nerende particuliere onderneming, maar de gemeente meende toch dat op den duur een GGD noodzaak zou blij ken. Er werd daarom contact met de particulier gezocht. Dat resulteerde er in dat de al wat oudere eigenaar zich terugtrok en zijn ambulances aan de gemeente overdeed. Zijn beide zoons gingen over in gemeentelijke dienst: de een als hoofd van de verplegers van de GGD, de ander als hoofd van de chauffeurs. Rotterdam levert een ander voorbeeld van goede samenwerking.* Daar werkt een particuliere onderneming samen met de GGD. Als' er wagens van de particulier in de buurt zijn worden zij door de GGD naar de plaats gedirigeerd waar een patiënt moet worden opge haald. Als het druk is wordt de parti culier eveneens ingeschakeld. In de provincie Groningen ligt de zaak weer heel anders. Buiten de stad Gro ningen is hgt ziekenvervoer hecht in handen van particuliere ondernemers. Zij hebben zich verenigd in de Zieken transportmaatschappij N.V., een glad lopende organisatie, dank zij de zieken fondsen alleenheerser op het gebied van ziekenvervoer. De Groninger Ziekentransportmaat schappij N.V. toont elke dag weer aan dat het ziekenvervoer ook in handen van particulieren voortreffelijk kan zijn geregeld. De mening van de deskundige artsen sluit daarbij aan. „Voor de particulie ren is er z^Jcer plaats," meent dr. J. Dijkstra, „maar dan moeten ze wel aan dezelfde eisen voldoen als de GGD's en DGD's. Voor vele particulieren is die voorwaarde te zwaar. Die moeten dan maar verdwijnen, hoe sneu dat voor de betrokkenen ook is. Maar er is geen enkele reden om de aan de ei sen beantwoordende particulieren uit te sluiten". De eisen waar de particulieren die mee willen blijven doen, volgens het rap port-Muntendam aan zouden moeten voldoen, zijn zwaar. De eisen voor de ambulance en de uitrusting zijn voor de particulieren nog wel haalbaar. Veel zwaarder weegt de eis dat men 24 uur per etmaal paraat moet zijn, om nog maar niet te spreken van de eis dat op elke ambulance een ge specialiseerde en geoefende ambulan ce-verpleger aanwezig moet zijn. Paraatheid en specialisatie zijn duur. Dat is ook de reden dat GGD's en DGD's aanzienlijk hogere tarieven moeten berekenen dan de meeste par ticulieren doen. Willen de particulie ren kunnen voldoen aan al de eisen van het rapport-Muntendam, dan zul len zij om te kunnen blijven draaien ook soortgelijke tarieven moeten gaan berekenen. Dat komt dan vrijwel geheel ten laste van de ziekenfondsen, die het op hun beurt via hogere premies weer op de gemeenschap verhalen. Dat is volko men acceptabel. Een goed ambulan ce-apparaat mag geld kosten. Er han gen dagelijks mensenlevens van af. (Van onze correspondent) BONN De Rijn is iets minder vuil aan het worden. De vissen, die in de veel bezongen stroom worden gevangen, zijn de laatste jaren minder on verteerbaar geworden. Dat komt o.m. doordat het zuurstofgehalte in het ri vierwater is gestegen en de hoeveelheden chemicaliën verminderd. Dit is het oordeel van Westduitse deskundigen, die er overigens op wijzen dat het niet meer dan lichtpuntjes zijn in het sombere perspectief van de Rijn- vervuiling. Een pessimistisch stemmend beeld le verde kort geleden een rapport van de internationale commissie die zich be zig houdt met de verontreiniging van de Rijn. Ook Nederland heeft in deze commissie zitting. De publikatie behelsde een samenvat ting van de gegevens uit de jaren 1961 tot 1965. Een dergelijk overzicht wordt maar eens in de vier jaar opge steld, en het cijfermateriaal tot 1969 komt dus pas in een volgend rapport aan de beurt. Intussen worden elke veertien dagen verschillende metingen gedaan en proe ven genomen met het Rijnwater in ze ven waarnemingsstations langs de ri vier. Eén daarvan ligt aan de Duits- Nederlandse grens bij Emmerik - Lo- bith, en drie liggen in Nederland: bij Gorcum, Vreeswijk en Kampen. Over kortere perioden kan men al leen oordelen met grote voorzichtig heid, maar de meeste Westduitse des- \y k vonds keren de middeleeuwen terug in Brugge. Met zware balken door- regen vakwerkhuizen leunen boven de smalle stille straten, waarvan vele zijn afgestemd op de markt in het centrum van de stad. Daar torent het Bel fort trots van iedere Bruggenaar daar zouden eigenlijk alle auto's moe ten worden geweerd. Want die horen niet thuis in de middeleeuwen. Wat afzijdig van de vele pronkjuwe len die Brugge telt, staat de Jeruza- lemkerk in de Jeruzalemstraat. Een piepklein pleintje, met een pomp in het midden en een paar geveltjes aan het begin, vormt het open voorportaal. Zus ter Verschuren leidt de toeristen rond. Ze snelt rap naar een Amerikaanse, die onder de kreet „trèèès joli" naar haar fotoapparaat grijpt en wil gaan knippen. „Dat mag niet hoor", zegt ze vriendelijk, „maar u kunt wel een an sichtkaart van me kopen en hier: neem dit papiertje nu maar. Daar staat alles op wat u wilt weten". Ze rent bedrijvig van toerist naar toerist. Iedereen krijgt ook zo'n pa piertje, dat later weer („niet vergeten hoor") moet worden ingeleverd. Voor zichtig schuifelen de bezoekers door het tamelijk kleine gebouw. Wat doen ze hier eigenlijk? De Jeruzalemkerk (gebouwd in 1470) is niet erg imposant. Zo op het eerste gezicht valt ze zelfs een beetje tegen, maar de sfeer is wel bijzonder, beklemmend haast. De overlevering wil dat het gebouw een getrouwe kopie is van de vroegere Heilige Grafkerk in Jeruzalem. Deze werd later verbouwd, maar zal weer in de oorspronkelijke staat worden terug gebracht. Dat zegt zuster Verschuren tenminste. Ze vertelt dat er al iemand uit Israël hier in Brugge is geweest, om te kijken hoe' de kerk in Jeruzalem straks weer moet worden. Hoge houten stoeltjes en een paar elektrische kacheltjes aan de wand (géén gezicht) vormen in het gebouw de verlegen entourage voor een reusachtig praalgraf, dat het middenstuk van de tien bij zeven meter grote kerkzaal vult. Hier rust het echtpaar Anseln- Adornes-Van der Banck (gestorven in 1483), uit het koopmansgeslacht Ador- nes, dat de kerk liet bouwen. Er achter hangt (rechts) de kostbare preekstoel. In een kleine kille ruimte is het graf van Christus uitgebeeld. De kerk valt verder op door de twee brede trappen, die naar het hoger gele gen koor voeren en de kostbare ge brandschilderde ramen uit 1482 en 1560. Maar of zij die bijzondere sfeer ver wekken? Waarschijnlijk zal de boei- kracht wel iets te maken hebben met de wetenschap, dat in Juruzalem eens precies zo'n kerk moet hebben gestaan. Vijf minuten verderop ligt nog een andere (ook tamelijk onbekende) at tractie van Brugge: het rijk aangekle de gebouw uit 1573 van het schuttersgil de Sint Sebastiaan. Hier grijpen de her inneringen terug tot 1416, toen ingezete ne van het welvarende Brugge zich al vermaakten met de edele sport van het koningsvogelschicten. Vergeelde testamenten van deze hoge heren hangen in het gebouw te kijk evenals foto's van de vele met prui ken uitgedoste „koningen" die er heb ben geregeerd: Gaspar de Vos, 1673, Jan van den Kerckhove, 1679, de heer Bolton 1867, enzovoort enzovoort. De edelste aller koningen die het gilde in haar midden heeft gehad, was een éch te: Karei II van Engeland, die met zijn broer, de hertog van Gloucester, in Brugèe zat te wachten op een mogelij ke terugkeer naar Engeland, waar een zekere Cromwell toen het heft en de scepter in handen had. Herinneringen aan beide Engelsen worden de bezoe kers getoond, die ook een kijkje mogen nemen in de pronkzaal van het gilde dat met zilver en schilderijen (er is een Van Eyck bij) is gevuld. Achter het gebouw en de zeer oude kruisgang waar ook nu nog door de boogschutters wordt geoefend ligt het vlekkeloze grasveld, dat eveneens dienst doet als wedstrijdterrein. Elke maandagmid dag, vanaf vijf uur, is hier het „houten blokske" hoog in de mast het doelwit van de schutters. Toeristen mogen toe kijken. Het Sint Sebastiaansgilde in de Car- mersstraat 178 is dagelijks, ook op zon dagen. open van 9-12 en van 14 tot 19 uur. De entree bedraagt ongeveer ze ventig cent per persoon. Brugge wordt gretig bezocht door toe risten, maar in september valt de druk te best mee. De'stad staat vol beziens waardigheden, die wereldfaam hebben. Om er enkele te noemen: het stadhuis, de Heilige Bloedkapel en het Justitiepa leis op De Burg, O.L. Vrouwekerk met een zeer rijk interieur, de Sint Jacobs- kerk (veel schilderijen), het potterie- museum, het gerechtshof, ettelijke mu sea, en de oude griffie. Ze staan alle genoemd in de folder die de Dienst voor Toerisme, Markt 1 voor u heeft klaarliggen. Brugge ligt aain het einde van de route Randstad, Zeelandbrug, Vlissin- gen, veer naar Breskens, Breskens, Belgische grens. Wie ook de omgeving van de stad wil verkennen (Damme!) kan daarover alle inlichtingen krijgen bij het Belgisch Verkeersbureau in Am sterdam, Leidseplein 7, 020 - 24.59.59. kundigen neigen toch tot de opinie dat het algehele beeld wat gunstigr is geworden sinds 1965. Het schoonhouden van het Rijnwa ter kost miljarden aan zuiveringsin stallaties en dergelijke inrichtingen. De organische verontreiniging van het rivierwater is licht afgenomen, dat komt doordat het water als ge volg van grotere afvoer van de afge lopen seizoenen (regen en dooiwater) meer zuurstof bevat. Zelfs wanneer die waterafvoer weer zou verminde ren is het niet waarschijnlijk dat de organische verontreiniging van het Rijnwater weer zou stijgen tot het verontrustende peil van 1965. De hoeveelheid zouten in de rivier is ongeveer gelijkgebleven, en het wordt als winst beschouwd dat er geen verslechtering is ingetreden. Sinds Rusland en Amerika hun atoom bomexperimenten ondergronds houden is de radio-activiteit van het Rijnwater niet toegenomen. Deze had trouwens nooit een gevaarlijke graad bereikt. Radio-activiteit van elektrische centra les die met kernenergie werken is nog niet bespeurbaar. Onder de Westduitse deskundigen zijn ook sceptici, die menen dat door de hoge waterstanden van de afgelopen jaren een te geflatteerd beeld ontstaat, doodeenvoudig omdat de rivier beter is „doorgespoeld". Ook zij zijn echter van mening dat de toestand nog veel slechter zou zijn wanneer niet, op grond van wetten van de laatste jaren, miljarden zouden zijn besteed aan zui veringsinstallaties voor afvalwater en modernisering van de rioleringssyste men overal in het Rijndal. De vissen die in de Rijn worden ge vangen smaken nu doorgaans beter. Jarenlang moesten deze vissen, voor zij in de koekepan konden verdwijnen, ge- rluime tijd rondzwemmen in schoon zoet water totdat hun scherpe smaak was verdwenen. Die smaak werd veroor zaakt door olieafval van schepen en fabrieken en door verzieking van de micro-organismen in het rivierwater tengevolge van zuurstofgebrek.. De laatste jaren behoeven de vissen nog maar korte tijd te worden „verwa terd" om panklaar voor de keuken te zijn. De beroepsvissers zijn intussen niet helemaal van de Rijn verdwenen. Er zijn nog altijd tien a vijftien vis sersscheepjes, die voornamelijk aal vangen. ADVERTENTIE te kust en te keur in onze showroom: k a yersdijk 97 apeldoorn - tel. 05760-31970 OOK 'S-ZATERDAGS GEOPEND VAN 9 TOT 12 UUR De 1.100.000 leerlingen van de la gere scholen in New York hebben als gevolg van een staking van het merendeel der 55.000 onderwijzers twee dagen langer vakantie gehad dap de bedoeling was. Gisteren begonnen de lessen weer, nadat het geschil was bijgelegd. (Van onze correspondent) ONDEN 33 bui* I" ONDEN Veel Britten en tenlanders hebben ook deze zo mer weer kostbare tijd verloren door het onmogelijke en sterk verouderde ritueel bij de immigratiedienst en de douane wanneer men Engeland bin nenkomt. Dezer dagen heeft dat op Londen Airport geleid tot heftige pro testen van buitenlanders die zich ge dupeerd voelden omdat houders van Britse paspoorten veel sneller door de controle kwamen dan zij. Er stond toen een rij van zeker dui zend verhitte toeristen en anderen te wachten. De Engelsen kregen te horen dat zij bij een bureautje, waar alleen Britse passen werden behandeld veel sneller konden worden geholpen. Te recht vonden de, buitenlanders dat een grof schandaal. Een Amerikaan zei: „Dit is onzin. Waarom krijgen de Britten voorrang? Wij zijn hier om dollars uit te geven. Ik dacht dat Engeland er een stuk of wat nodig had". Wij hebben enkele maanden geleden zelf iets dergelijks beleefd toen we op een stille dag op het vliegveld van Southend arriveerden. Er zaten maar twaalf mensen in het vliegtuig onder wie drie Nederlanders. Nadat we wa ren uitgestapt moesten we eerst twee minuten op een bankje wachten. Toen werden de Britten naar voren ge - haald. Die gingen eerst d oor de con trole, hetgeen de Nederlanders een luid protest ontlokte. Daar zaten de Britten wel een beat je mee in hun maag want zoiets als protesteren doet men hier niet. Maar er komt verbetering... vol gend jaar, zo heeft althans de douane beloofd. Bij de passencontro- le blijven de bepalingen zoals nu: dat wil zeggen aparte behandeling van Britten en buitenlanders en deze laatsten moeten ook in de toekomst bij aankomst en vertrek een kaart invullen, ook al reizen ze dagelijks heen en weer naar Engeland. Er gens in Londen moet een enorme kelder zijn van de inmmigratiedienst, stampvol met deze witte en gele kaarten. s De verbetering gebeurt naar het voorbeeld van de douane-behande ling op Schiphol en in ndere Euro pese (dat zijn niet-Engelse) landen. Een selectief systeem: heeft men niets aan te geven dan gaat men zonder meer door een groen gekleur de uitgang, wil men wel wat aange ven dan kiest men een rode. Natuur lijk heeft de douane in Engeland gekleed als koopvaardij-officieren met witte pet altijd het recht om ook groene binnenkomers aan te houden voor een steekproef. De grote vooruitgang is dat de trei terende en veel tijd vergende scherpe ondervraging van iedereen die Enge land binnenkomt, door de douane het volgend jaar is afgelopen. Dat bete kent een snellere behandeling en min der douanebeambten. Nu moet men, als men per auto arriveert, zelf uit stappen voor de douane. Er komt nog een andere verbete ring. Tegenwoordig moet men ook nog aangeven wat men vrij mag invoeren, zoals maximaal 200 sigaretten per persoon en een hele fles sterke drank. Dat moet, omdat dit concessies zijn die de betrokken douaneman de reizi ger kan toestaan. Hij hoeft het niet te* doen, al gebeurt het in de praktijk vrijwel altijd. Straks behoeft men ook die artikelen niet meer aan te geven. In de wet staat nu dat men ze vr mag invoeren. A

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 13