Het roomse Duitsland breekt met de sleur Kent U Bileam STEEDS MEER STEMMEN VRAGEN OM BUITENGEWONE GENERALE SYNODE BIJ TIENDUIZENDEN KWAMEN ZE NAAR DE „KA THOLIKENTA GE" MOEILIJKHEDEN IN DE VRIJGEMAAKTE GEREF. KERKEN 4- Buitengewone synode Theologiestudie zonder gymnasium De hele wereld A v inuunmuumunuHuuuuuunHuunumuuHnuunnuumuunumnmnunnumHumnumnummnnmwv In het programmablad van de Duitse Katholie kendag komt een artikel voor, geschreven door Heinrich Engel van het priesterseminarie te Essen. Het is kenmerkend voor de geest die op het ogenblik leeft onder de Duitse rooms-katho- lieken: een zoeken naar nieuwe vormen en nieu we mogelijkheden, tevens een kritisch onderzoek S van het oude dat zoveel eeuwen opgeld heeft j gedaan. Omdat het zo treffend tot uitdrukking brengt in welke geest dit gebeurt nemen we het hieronder (met illustraties) over. Wat prof. dr. dr. Otto B. Roegele uit München al had voorspeld is gebeurd: de 82ste Duitse „Katholikentag" is „een beslissende gebeurtenis geworden in de geschiedenis van het Duitse Katholi cisme". Met een overweldigende meer derheid van rond 3000 tegen 90 stem men is in Essen een resolutie aangeno men waarin op paus Paul us een beroep is gedaan om zijn encycliek „Humanae Vitae" te herzien, niettegenstaande de paus juist diezelfde dag een dringend beroep had gedaan op alle gelovigen om deze encycliek te aanvaarden en gehoorzaamheid te betrachten. „Neen", zeiden de duizenden deelnemers aan deze anders zo traditioneel in de sleur lopende Katholikentag. „Neen, want de beslissing welke methode voor ge boorten regeling te verkiezen valt, moet aan de echtparen zelf worden overge laten". En verder: „De eis tot gehoor zaamheid aan de pauselijke leer over de geboorten regeling kan door de over grote meerderheid van' de Duitse ka tholieken naar inzicht en geweten niet worden gevolgd". Toch had prof. dr. Otto B. Roe- gele dat niet bedoeld toen hij in het (bijzonder fraai uitgevoerde) tijdschrift dat speciaal voor deze 82-ste Duitse Katholikentag was samengesteld, als medewerker aan de voorbereidingen zijn visie gaf op wat er in Essen zou gaan gebeuren - op 't moment dat hij zijn bijdrage schreef was de pause lijke encycliek namelijk nog niet we reldkundig geworden. Hij schreef deze regels omdat er in Duitsland veel ipeer aan de hand is - de kwestie van de geboorteregeling heeft dit te duidelijker aan het licht gebracht maar was, hoe spectaculair op zich zelf ook, alleen maar een bewijs te meer dat men in het katholieke deel van Duitsland een streep gezet heeft onder het nogal kleurloze verleden van de afgelopen decennia. De „Deutsche Katholikentage" zijn een traditie zoals de Kirchentage een traditie geworden zijn. Tegen het einde van de vorige eeuw zijn ze ont staan in een periode van grote sociale omwentelingen. Vele honderdduizenden rooms-katholieken hebben in de loop der jaren deze congressen bezocht en steeds zijn ze demonstraties geweest van trouw aan kerk en paus, een «af spiegeling van het Duitse „rijke Room se leven" dat nog weliger tierde dan in Nederland in alle mogelijke vormen van godsvrucht, organisaties en devo ties. Men kan ze kenschetsen als een jaarlijkse openbare geloofsbelijdenis en vele gevierde sprekers uit binnen- en buitenland hebben er het woord ge voerd. Ook dr. Herman Schaepman, de grote emancipator van de Neder landse rooms-katholieken, heeft er ver scheidene malen zijn Duitse medege lovigen toegesproken. ^Maar deze keer is het allemaal an ders gegaan het was trouwens ook allemaal anders bedoeld. Niet dat de liefhebbers van vlaggenparades en tromgeroffel ook ditmaal niet aan hun trekken gekomen zijn wat dat be treft doen Katholikentag en Kirchen- tag niet voor elkaar onder. Maar veel meer dan voorheen had men dit jaar de nadruk gelegd op de discussies binnen de gespreksgroepen. En binnen die gespreksgroepen had men zo onge veer alles aan de orde gesteld wat de hedendaagse mensheid maar beroert. „Midden in deze wereld" was het hoofdthema en daarmee kan men in derdaad alle kanten uit. En dat men inderdaad al die kanten uit wilde be wijst de schematische voorstelling die in het speciale programmablad *was opgenomen en waarin niet alleen de onderwerpen waren genoemd die door de zes forums en de zevenentwintig gespreksgroepen moesten worden be handeld maar bovendien nog zo'n vijf tien kolommen waren gevuld met vra gen over al deze onderwerpen. Plus dan nog het verzoek aan alle lezers en congresdeelnemers om toch vooral nog hun eigen vragen op papier te zet ten en in te sturen. Om enige indruk te geven van het veelomvattende werk dat men daar in die eerste septemberweek in Essen heeft verzet, laten we hieronder heel in het kort volgen welke vragen in de verschillende forums aan de orde zijn geweest. Het eerste forum heeft zich bezig gehouden met het thema „Deze wereld en het Woord van God". Het christelijk geloof, zo wordt gesteld, maakt op de mensen-van-nu een onwe reldse, misschien zelfs een wereldvij- andige of een wereldvreemde indruk. Het geloof lijkt voor het aardse leven nauwelijks van waarde. En dan komen de vragen. Vragen over het bestaan van God. Over de mens, gezien in het licht van de nieuwe natuurwetenschap. Over de onsterflijkheid van de ziel en over de opstanding uit de dood. Ook typisch rooms-kathólieke vragen: naar de zin van het kloosterleven en van de orden. Naar de zin van het celibaat en zo verder. Tweede forum: Huwelijk en gezin. Toen het programma werd opge steld was er nog geen pauselijke en cycliek nu hebben 20.000 mensen deze forumdiscussies bijgewoond en ge luisterd naar wat hun leiders te zeg gen hadden. De geboortenregeling heeft deze discussies beheerst en haast una niem hebben alle deelnemers zich ach ter de Duitse bisschoppen geschaard die al eerder hadden verklaard dat de katholieken weliswaar hun gehoorzaam heid dienden te tonen door kennis te nemen van de pauselijke encycliek, maar dat deze gehoorzaamheid niet het blindelings opvolgen ervan moest betekenen. Het forum dat zjch bezighield met vragen van de cultuur was mis schien het minst spectaculaire, maar de deelnemers hebben er zich niet met een handomdraai van af gemaakt. Het ging over kunst („Kan een atheïst re ligieuze kunstwerken voortbrengen en wat is het verschil tussen een kunst werk van een gelovig en van een onge lovig mens?" Maar het ging over veel meer dan kunst alleen: over de pers en andere moderne communica tiemiddelen. En over de christelijke school en de christelijke verenigingen. Nogmaals: men wilde op deze katho liekendag geen enkel heilig huisje ont zien! Het vierde forum had betrekking op de maatschappelijke verhoudin gen met vragen over medeverantwoor delijkheid en medezeggenschap van de arbeider in zijn bedrijf, over de plaats van de vrouw binnen het maatschap pelijk leven, over de mens in zijn le vensavond zijn wensen en zijn mo gelijkheden, over sociale zekerheid en over woningpolitiek een reeks van vraagpunten waarover men jaren kan studeren. Hetzelfde kan men met recht en reden stellen van het vijfde forum dat zich bezig moest houden met de staat, in Duitsland zeker geen gemak kelijk onderwerp. Netelige vragen zijn gesteld: Zijn wij als christenen de de mocratie toegedaan uit overtuiging of alleen omdat het nu eenmaal moet? Hoe staat het met de opvoeding tot democratie in ieders persoonlijk leven en gezinsleven? Speelt het pa triarchale (dikwijls het begin van het dictatoriale) in het Duitse leven niet een grote rol? En andere, meer poli tieke vragen: de verhouding tot de DDR., de onderlinge verhouding tus sen de landen-staten van de Bondsre publiek, de verhouding tot het radica lisme, zowel links als rechts. En daarbij aansluitend dan de vra gen van het zesde forum, maar dan in het internationale vlak. Vragen over de toekomst van Europa, over oorlog en vrede, over ontwikkelings hulp al die problemen die in heel de wereld ten volle in discussie zijn. Ze zijn op deze Duitse Katholiekendag niet geschuwd ook al heeft men er net zo min als elders een afdoende ant woord kunnen vinden. Overziet men het geheel dan kan men zeggen: er is geen stukje terrein overgebleven waar over de Duitse katholieke kerk niet in discussie wil treden. Niets wordt meer als vanzelfsprekend aangenomen ge zocht wordt naar een christendom voor de wereld van nu en dat zonder enige schroom of terughoudendheid. Daarmee heeft Duitsland de wereld verbaasd zo mag het wel gesteld worden. En men vraagt zich af hoe deze opleving tot stand is gekomerf Onwillekeurig gaan dan de gedachten uit naar het nieuwe boek van dr. Hans Küng, misschien de meest vooruitstre vende van alle rooms-katholieke theo logen. „De toekomst van de kerk" heet dit boek en het heeft in Duitsland (en ver daarbuiten) grote aandacht gekregen. Dr. Küng het was bekend is namelijk de grote voorvechter voor een structuurhervorming van de rooms-katholieke kerk en daarvoor heeft hij in Duitsland vele medestan ders gevonden.Vorige week publiceer de een van de meest invloedrijke Duit se kranten, de Frankfurter Allgemeine, een samenvatting van het boek en we geloven dat, wil men iets gaan begrij pen van deze rooms-katholieke ople ving in Duitsland, het nuttig is van deze samenvatting kennis te nemen. Dit is het waarnaar dr. Küng streeft: Vernieuwing van de theologie op een solide exegetische, historische systematische en oecumenische basis. De theologen dienen volledig vrij te zijn in hun werk. Daarom moeten ook de laatste uit een absolutistische tijd stammende censuurmaatregelen wor den afgeschaft. Voorts zal een repre sentatieve commissie van theologen uit alle delen van de wereld gevormd moeten worden om de paus van ad vies te dienen. Dergelijke commissies moeten ook ten dienste staan van bis schoppenconferenties. Tenslotte zal er overleg moeten plaats hebben tussen de paus en de bisschoppen voordat be langrijke documenten (zoals encyclie ken) worden gepubliceerd. 0 Doorvoering van de op het Twee de Vaticaanse Concilie aanvaarde collegialiteitsgedachte. De collegiali teit mag niet slechts geëist worden van de Romeinse Curie, maar van alle or ganen van de kerk. Zij zal niet ver wezenlijkt kunnen worden zonder de samenwerking van bisschoppen, pas toors, kapelaans, theologen en leken. Een goed model hiervoor, zo schrijft dr. Küng, is het Nederlandse Pasto raal Concilie, waar vrij en openlijk over de modernisering van de kerk wordt gediscussieerd. Hervorming van het kerkelijke recht. Kerkelijk recht mag onder geen beding heerschappij-recht, maar moet altijd dienend recht zijn. Een totale herziening van de Codex naar opbouw vorm en inhoud is daarom dringend nodig. Een nieuwe Codex mag niet, zoals tot dusver, gedomineerd worden door de mentaliteit van de Romeinse Curie, die in de grond van de zaak geen wetgevend, maar een administra tief bestuur is. Het recht om mee te beslissen 5 Zijn verhaal wordt verteld in hoofdstuk 23 van het derde J boek van Mozes: Bileam, de man die niet alleen moeilijk- heden had met;zijn spreekwoordelijk halsstarrige ezel, maar ook nog zijn opdracht zag mislukken. In plaats van een ver- J vloeking over het volk der Joden werd het een zegening. Profeten in deze Bileam-stijl vindt men heden ten dage 5 meer dan genoeg. Alleen staat nog niet vast of al datgene wat zij menen aan het volk Gods na het concilie te moeten J voorhouden, een vloek dan wel een zegen inhoudt. Statistici 5 komen opdraven met hun nieuwste cijfermateriaal en pro- j feteren een steeds toenemende „vergrijzing" van de kerk. J Of een toenemende „vervrouwelijking". Of een toenemende „verkinderlijking". Sociologen op hun beurt wijzen op de autoritaire en patriarchale structuur van de kerk en advi- seren die te doorbreken. En zij plakken het gewone trouwe J kerkvolk etiketjes op als „maatschappelijk gefrustreerden" dan wel „gebrekkig aangepasten"./ Theologen treden naar voren en eisen van ons dat we in naam der wetenschap de S bijbel „ontmythologiseren". Missionarissen vertellen ons in koor dat men overal goede mensen aantreft en dan voor- al blijkbaar buiten de kerk. Wie tot zijn dood toe eerlijk en trouw geleefd heeft, die is toch een christen en kan de he- j mei niet mislopen. Kortom: al deze profeten nemen de 5 kerk bij de halster zoals Bileam zijn ezelin. Zij spreken haar krachtig toe: wees toch niet zo eigenzinnig, gooi toch eindelijk eens de vensters open en hou op met dat steriele J en conservatieve gedoe. 5 Wie zal nu al durven beweren, dat al deze zo dreigend 5 klinkende boodschappen van al deze nieuwe profeten wer- 5 kelijk een vloek zijn? Praten zij over de ontmythologise- ring van de Bijbel alleen omdat zij dan niet meer hoeven te geloven? Is het niet mogelijk dat het resultaat zal zijn 5 een dieper, zuiverder geloof? Zien zij in de heidenen al- leen maar daarom „anonieme christenen", omdat zij op die manier het zendingsbevel van Christus kunnen ontlopen 5 of... is het echt hun bedoeling op die manier dit bevel be- ter uit te voeren? En als verkondigd wordt dat Christus J „kosmisch"" is, doet men dat dan omdat men af wil zijn van kruis en Golgotha of... omdat Christus werkelijk de alpha en de omega is van mensheid en wereld? En nog een punt: als de kerk haar maatschappelijke po- i sities verliest, geen rol meer speelt als machtsfactor in de wereld, maar zich aan staat en maatschappij moet gaan j aanpassen en als de kerk geen volkskerk meer is, maar g alleen nog maar gelovigenkerk betekent dat dan dat de J kerk afziet van haar universaliteit en haar katholiciteit? Heeft zij dan verraad gepleegd aan haar opdracht alle Z volkeren Gods heil te prediken? Of is het mogelijk dat zij, J dusdoende, juist veel meer het zout der aarde wordt, het licht der wereld, de stad op een berg? De houding van de christen die heden in en met de kerk leeft, zal zich moeten kenmerken door een kritisch optimis- me. Voor alles kritisch, want hij zal zorgvuldig moeten schiften. Andera kan het gebeuren, dat hij in plaats van de J bevrijdende Geest van God geesten oproept, die niet meer J te keren zijn. Maar anderzijds ook optimistisch. Alleen de j pessimist is bang en omdat hij bang is blijft hij óf behoud- g zuchtig achter de kachel zitten óf hij neemt de vlucht vóór S alles en iedereen uit wat men dan ten onrechte progres- sief noemt! De kerk zal ons iets moeten leren van het g kritische optimisme van Abraham. Abraham ging zijn weg, g niet wetend waar hij zou komen maar dat het Gods weg J was, daar was hij heel zeker van! nnramnumwunuununnv voor de leden van de kerk, ook voor kloosterorden. Het noch door de originele nieuw-testamentische kerkopvatting, noch door het huidige democratische denken gedekte autoritaire één-mans regime moet vervangen worden door een collegiale kerkelijke lei ding op alle niveau's: parochie, bisdom, natie, we reldkerk. Daarmee samenhangend: vrije verkiezin gen voor het ambt van pastoor, bisschop, paus. De keuze van een Paus, zo schrijft dr. Küng, dient zo snel mogelijk van het in generlei opzicht represen tatieve en in elk geval anachronistische college van kardinalen overgedragen te worden aan een Raad van bisschoppen en leken. Het ongehuwd zijn in kerkelijke dienst moet, zoals dat altijd in de met Rome verbonden oosterse kerken is geweest, ook weer in de Latijnse kerk een persoonlijke en vrije beslissing van de priesters worden. 0 Consequente doorvoering van de schoorvoetend begonnen hervorming van de Curie: internatio nalisering, decentralisatie, inkrimping van het bu reaucratische apparaat, afschaffing van de absolu tistische redeneertrant, het overwegen van de nood zakelijkheid van een wereldlijke diplomatie, af schaffing van alle anachronistische Vaticaanse hof- titels en orden, die met de kerk van Christus niets te maken hebben (en die ook door de jongste prij zenswaardige hervormingen niet ongedaan zijn ge maakt) en in plaats van pauselijke hofdignitarissen bevoegde vakmensen in de diverse Romeinse con gregaties. 0 Op het gebied van de oecumene: onvoorwaarde lijke erkenning van wederzijdse dopen, geregel de uitwisseling van predikanten en theologieprofes soren, gemeenschappelijke kerkdiensten, grote vrij heid in het deelnemen aan plechtigheden in andere christelijke kerken. Regeling van het vraagstuk van de gemengde huwelijken door erkenning van de geldigheid van alle gemengde huwelijken en door de beslissing over doop en kinderopvoeding over te laten aan de echtgenoten zelf. 0 Grotere plaats van de vrouw in de kerk: volle dige deelneming van de vrouw aan het kerke lijke leven op basis van gelijkwaardigheid. Opne ming van vrouwen in de Raad van bisschoppen en leken. Herziening van de talrijke liturgische teksten en kerkrechtelijke artikelen, die discriminerend zijn voor de vrouw. Het toelaten van vrouwelijke diakens en een ernstig onderzoek naar de concrete voor waarden voor de wijding van vrouwen, waartegen geen bijbelse of dogmatische gronden bestaan. De moeilijkheden die er reeds verschillende jaren bestaan in de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt worden steeds groter we hebben er ai eerder over geschreven en toen de veronderstelling geuit, dat er een buiten gewone algemene synode aan te pas zal moe ten komen, wil het niet tot onherstelbare scheuringen komen. Zet men die moeilijkhe den op een rijtje dan komt men als het ware tot drie hoofdpunten: 0 De zo langzamerhand alom bekende Open Brief aan de z.g. Tehuisgemeente in Groningen heeft grote spanningen op geroepen. Deze Open Brief is twee jaar geleden door vijfentwintig leden van de vrijgemaakte kerken geschreven aan de groep die achter ds. A. van der Ziel te Groningen stond en die de Tehuisge meente vormde, zo genoemd omdat zij haar kerkdiensten hield in Het Tehuis in Groningen. Het gevolg van dit con flict was dat een aantal leden van de kerk van Kampen zich afscheidde en dat er nu in Kampen twee kerken zijn, namelijk een kerk-Bos en een kerk-Grit- ter, zo genoemd naar de respectievelijke scriba's, de heren J. Bos en D. J. Gritter. 0 De opvattingen van ds. B. Telder, eme ritus-predikant te Bilthoven, hebben tot moeilijkjjeden geleid. Ds. Telder heeft enkele boeken gepubliceerd over het le ven na de dood velen in de vrijge maakte kerken achten deze leer in strijd met de bijbel. 0 Een soortgelijke controverse is ontstaan door de visie die ds. J. O. Mulder en ds. G. Visee te Kampen hebben ontwikkeld betreffende de wet en vooral betreffen de het vierde gebod. Deze predikanten achten de wet en dus ook dit gebod wel bindend voor Israël, maar niet voor de Nieuwtestamentische kerk. En dat heeft uiteraard ook consequenties voor de viering van de zondag. Door al deze geschillen zijn er op ver schillende plaatsen scheuringen ontstaan. In Utrecht is de kerkeraad uiteengevallen en gingen de twee predikanten een verschillen de weg. Ds. W. G. Visser die een preek ge houden had over Zondag 12 van de Heidel- bergse Catechismus, waartegen bezwaren ge maakt werden, is lid van de kerkeraad, die meent dat de Open Brief geen reden geeft om met predikanten te handelen. Zijn collega ds. G. A. Hoekstra is lid van de andere kerkeraad. Een van de zaken, die in Utrecht aanleiding hadden gegeven tot deze geschillen, was het besluit van de kerke raad een van de ondertekenaars van de Open Brief, ds. J. Keizer te Brouwershaven, vcor te laten gaan in de kerkdiensten. Ook in de classis Middelburg heeft ds. Kei zer vanwege zijn handtekening onder de Open Brief moeilijkheden gekregen. Deze classis meent dat de kerk van Brouwersha ven met haar predikant moet handelen, maar zowel de kerk als ds. Keizer ziet daar geen aanleiding toe. Onlangs verklaar den zij op de classis Middelburg, dat zij het laatste woord hierover gesproken hadden! Als er een conflictsituatie ontstaat komt hef nogal eens voor dat enkele ambtsdra gers de gemeente wegroepen van achter de nr hun mening ontrouwe kerkeraad. Dat is onlangs gebeurd in Amsterdam-Zuid en in 's-Gravenhage-Zuidwest. Men gebruikt daarvoor, evenals in 1886, wel de term „do leren". Wanneer er in zulk een situatie een classisvergadering wordt gehouden, dan ko men er ook vaak in het classisverband moei lijkheden. Zo zijn de classes Alkmaar-Zaan dam en Haarlem gescheurd. Soms ontstaan er in een classis zulke conflict-situaties als het binnen een classis niet meer willen sa menwerken met ondertekenaars van de Open Brief. Overigens staan deze ondertekenaars niet allen op hetzelfde standpunt. Er zijn onder hen predikanten die de vrijgemaakte kerken hebben verlaten en zijn toegetreden tot de gereformeerde kerken: drs. R. Brands te Oegstgeest-Valkenburg, ds. J. P. van der Stoel en ds. P. Wulffraat te Amsterdam-Cen trum. Maar anderen hebben verklaard, dat zij daarvoor geen enkele aanleiding zien. Zo heeft ds. Mulder te Kampen gezegd dat er voor vereniging met de gereformeerde ker ken nog minder reden is dan ongeveer 25 jaar geleden, toen de vrijmaking tot een scheuring leidde. Zeer uitvoerig heeft vooral de particuliere synode van Overijssel zich met al deze za ken bezig gehouden. Vele dagen heeft zij vergaderd over de situatie in Kampen. Zij heeft uitgesproken: a. dat de leer van ds. Mulder en ds. Visee inzake de wet en voor al inzake het vierde gebod in strijd is met de Heilige Schrift en met de belijdenis van de kerk; b. dat de bezwaren die bij de clas sis Kampen zijn ingebracht tegen de Open Brief, gegrond zijn; c. dat de kerkeraad van Kampen, door de generale synode van Rot- terdam-Delfshaven niet te erkennen en door zijn predikanten ongehinderd te laten voor gaan in de diensten van de Tehuisgemeente in Groningen, de regels van het kerkverband heeft geschonden en dit verband zelf heeft aangetast; en d. dat de kerkeraad van Kam pen de leer van ds. Telder ten onrechte in bescherming heeft genomen. Deze leer wijkt volgens de particuliere synode af van wat de catechismus zegt over het leven na dit leven. In Kampen ligt ook de Theologische Ho geschool en ook deze wordt belemmerd in haar arbeid. Toen de senaat van deze hoge school besloot een nadere verklaring te vra gen aan studenten die zich wilden laten inschrijven en daarbij een verklaring toon den van een kerkeraad die achter de inhoud van de Open Brief staat, wilden twee lec toren hieraan niet meewerken. Daarop wer den deze beiden, dr. H. M. Mulder en drs. D. J. Buwalda, geschorst. Bij de rectoraats overdracht aan het einde van vorig jaar ont stonden ook moeilijkheden: prof. C. Veenhof heeft niet, zoals gebruikelijk, in het openbaar het rectoraat overgedragen aan zijn opvolger, prof. dr. L. Doekes. Het is niet vreemd, dat er in deze moei lijke situatie steeds meer stemmen opgaan om een buitengewone generale synode bijeen te roepen. Bovendien moet er 'n nieuwe hoog leraar te Kampen worden benoemd in de vacature van prof. Veenhof, die. met emeri taat is gegaan. De eerstvolgende generale sy node, die zal worden samengeroepen door de kerk van Hoogeveen of door de kerk van Hattem, zou op *7 april 1970 bijeen moeten komen. Maar de spanningen waardoor inte rim-situaties zijn ontstaan, maken volgens velen een buitengewone synode noodzakelijk. Het bijeenkomen van zo'n synode is mo gelijk op grond van artikel 50 van de ker kenordening. Dit artikel bepaalt dat de ge nerale synode gewoonlijk eens in de drie jaar gehouden zal worden, „ten ware dat er enige dringende nood ware om de tijd korter te nemen". Het artikel bepaalt verder dat de roepende kerk een buitengewone algemene synode binnen drie jaar kan samenroepen als tenminste twee particuliere synoden van oordeel zijn dat dit noodzakelijk is. De roe pende kerk moet dan advies of goedkeuring ontvangen van de particuliere synode waar onder zij zelf ressorteert. Ds. D. van Dijk, emeritus-predikant te Gro- ningen-Noord, heeft in de Kerkbode van Gro ningen, Friesland en Drenthe reeds op een vervroegde synode aangedrongen. Ook het curatorium van de Theologische Hogeschool (waarvan ds. Van Dijk voorzitter is) deelt deze mening. In een brief aan de kerken heeft dit curatorium gevraagd alles in het werk te stellen om een generale synode te doen bijeenroepen. Enkele kerken hebben aan dit verzoek al gehoor gegeven. Zo heeft de kerk van Groningen-Zuid bij de classis Groningen een instructie ingediend, waarin werd gevraagd om een vervroegde particu liere synode. Aan dit verzoek voldeed de clas sis Groningen niet omdat de kerkeraden zich over deze zaken niet hadden kunnen uitspre ken. Maar ook de kerk van Bedum heeft nu een poging ondernomen. Aan de roepen de kerk van Hoogkerk heeft zij verzocht de classis Groningen vervroegd bijeen te roe pen. En de classis Amersfoort ontving van de kerk van Bunschoten-Spakenburg een voorstel om in de kerkelijke weg te komen tot een vervroegde generale synode. Het is de vraag of zo'n synode de eenheid in de vrijgemaakte kerken zal kunnen her stellen. Wat zij wel zal kunnen doen is een einde maken aan vele interim-situaties. Wan neer men bedenkt dat er van de vijf hoog leraren aan de Theologische Hogeschool vier staan achter de kerkeraad-Gritter die grote bezwaren heeft tegen de kerkeraad-Bos, maar dat de heer Bos, scriba dus van deze laatste kerkeraad, pedel is van de Hogeschool, dan be grijpt men dat er verhoudingen ontstaan, die voor een rustige ontwikkeling van het kerke lijk leven grote bezwaren opleveren. Zou er een buitengewone generale synode worden bijeengeroepen dan zal het uiteraard toch nog wel geruime tijd duren voor zij bijeen kan komen zeker niet voor het begin van 1969. Maar ook dat zou kunnen betekenen, dat een jaar eerder aan onhoudbare toestan den een einde kan worden gemaakt. /i ,.lk zeg u: deze ging af gerecht vaardigd in zijn huis, meer dan die. Want een ieder die zichzelf verhoogt, zal vernederd wor den, en die zichzelf vernedert, zal verhoogd worden". Luc. 18:14 Dit woord van Jezus staat aan het einde van de gelijkenis van de fari- zeër en de tollenaar. Een overbekende gelijkenis. Toch is het de vraag of deze gelijkenis wordt verstaan. Als we deze gelijkenis lezen, dan kiezen wij direct voor de tollenaar. Er schijnt voor ons niets verrassends in deze gelijkenis. In Jezus' dagen verwekte deze gelijkenis echter opschudding. De tollenaar was immers een verachte en de farizeër een geëerde. Als we ons verplaatsen in de tijd, waarin Jezus leefde en sprak dan kunnen we, als we een eerlijk oordeel willen vellen, maar niet zonder meer kiezen voor de tollenaar. Het evange lie, dat Jezus verkondigt, is een vreemd evangelie. Het is het evangelie van de vreemde vrijspraak. Slechts weinigen verstaan dit evangelie. Men geeft wel voor het te verstaan. Men doet wel als of men het verstaat, maar in de prak tijk van het leven bewijst men het te gendeel. Laten we toch eens eerlijk worden, we kiezen maar zo niet voor de goddeloze. In ons aller hart zwaait de farizeër de scepter. We hebben al len de neiging te denken dat we beter zijn dan de ander. De farizeër dankt God, dat hij niet is als de ander. Hij meent beter te zijn. Nog nooit heeft hij ontdekt dat hij met alle mensen op één grote hoop ligt. Ware dit het geval ge weest dan had hij in zijn gebed wel een toontje lager gezongen. In zijn gebed verhoogt de farizeër zichzelf. De tolle naar vernedert zichzelf daarentegen. Hij belijdt zich zodanig hij is. En in derdaad was de tollenaar geen beste. Het was geen wonder dat men hem verachtte. Hij had het ernaar gemaakt. Daarom belijdt hij zich ook zodanig hij is. Zondaar. Daarom??? Neen, niet daarom, maar omdat de Heilige Geest hem overtuigd had van zonde, gerech tigheid en oordeel. Het is niet vanzelf sprekend, dat wij ons belijden, zodanig we zijn. Het is veel vanzelfsprekender dat we ons als de farizeër verhogen. Wie wil er nu zijn, die hij is? Of we nu tot de Hervormde Gemeente, tot de Gereformeerde Kerk, Christelijk Gere formeerde Kerk, Gereformeerde Ge meente behoren, we liggen allen op één grote hoop. We zijn allen verdoemelijk voor God. Slechts wie zich oprecht be lijdt zodanig hij is, wordt gerechtvaar digd. Er is niemand, die goed doet, ook niet tot één toe. Wanneer we onszelf een klein beetje leren kennen zullen we dit moeten erkennen. Dan ontdek ken we de farizeër in onzelf en belijden we onzelf als zondaar. En?? En wor den gerechtvaardigd om niet!!! Dan le ren we de gelijkenis van de farizeër en de tollenaar verstaan. Overduide lijk is het ons natuurlijk, hoop ik, dat Jezus in deze gelijkenis niet suggereert: leef maar als een beest, het komt wel in orde, u wordt wel behouden; maar wie zichzelf vernedert, wordt ver hoogd. VEENENDAAL, Ds. T. Langerak De mogelijkheden om theologie te gaan studeren zijn in de laatste jaren aanzienlijk toegenomen. Dit is voorna melijk het gevolg van een wetswijzi ging. Sinds 1963 kan men ook met gym nasium B direct beginnen. En verder kunnen allen, die de hbs of een hogere beroepsopleiding achter de rug hebben, toegang krijgen tot de theologische exa mens. Maar deze laatsten moeten dan eerst het zogenaamde voortentamen of colloquium afleggen. Dit heeft er toe ge leid dat er op het hervormd opleidings centrum „Nieuw Ruimzicht" in Doorn en aan de verschillende theologische faculteiten colleges worden gegeven aan degenen die zich daarop voorbereiden. Het voortentamen omvat alleen de vakken latijn, grieks en oude geschie denis, en is bedoeld voor de hbs-ers Het colloquium vraagt meer. Heeft men bijvoorbeeld het diploma kweek school, dan dient men ook een frag ment wetenschappelijk proza uit het Frans, Duits en Engels in goed Neder lands te kunnen vertalen. Komt iemand van de hts, dan wordt er bovendien nog een portie algemene en vaderland se geschiedenis geëxamineerd. Is men dertig jaar of ouder dan zijn er nog weer andere regelingen. Er is ook in ons blad al uitvoerig ge schreven over de zogenaamde extranei- opleiding. Deze opleiding, die dit jaar in Utrecht en Groningen van start gaat, vormt een volledige theologische studie door middel van colleges, die uitslui tend op zaterdag worden gegeven. Zij is bedoeld voor degenen die door hun werkkring of om andere redenen de universiteit op de overige dagen niet kunnen bezoeken. Het blijkt dat deze nieuwe studiemogelijkheid in een on verwacht grote behoefte voorziet. In Utrecht kan men nu al rekenen op een tachtig deelnemers. Deze ontwikkeling is van groot be lang met name voor de hervormde kerk, waar het groeiende tekort aan predikanten binnen afzienbare tijd tot meer dan 300 onvervulbare vacatures zal leiden. Dit heeft het Bestuur van het hervormd opleidingscentrum er toe gebracht eens na te gaan of een twee- of driejaarlijkse zaterdagcursus ter voorbereiding op het voortentamen of colloquium op een even grote belang stelling zou mogen rekenen. Via deze weg zouden velen zonder gymnasium opleiding later theologie kunnen gaan studeren en wel met behoud van hun huidige werkkring. Uiteraard kan ieder, van welke kerk of geloofsrichting ook, deelnemen. De cursus zal in Utrecht worden georganiseerd en over ongeveer 30 zaterdagen per jaar wor den verdeeld, elk met vijf tot zes col lege-uren. De praktische uitwerking van deze plannen hangt echter af van de belangstelling. Alleen bij voldoende deelname kan een redelijk programma worden ontwikkeld. (Hervormd Persbureau)

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 11