Den Haag en Bonn zijn het
eens over sterkere NAVO
f1000,-
f2500,-
f4000;
AMRO-LENING
Tilburg begint weldra met 0011
Voor gewondenvervoer
in Midden-Nederland
2 speciale helikopters
-x-
J
OVER ENKELE MAANDEN PROEF MET CENTRAAL ALARMNUMMER
500 melaatsen
in Nederland
„Cementoorlog"
in Duitsland bij
aHSrSsasisssM»
De beproefde
m-i.'iniii
Intimat
5-kilo-
wasautomaat
met
2800-toeren-
centrifuge
ons merkbaar
MINISTER TERUG VAN SUCCESVOLLE BESPREKINGEN
f 62,07 p. m. (18 mnd.)
f 118,37 p. m. (24 mnd.)
f 189,39 p. m. (24 mnd.)
COUPON
1
Tegenbezoek
van Kiesinger
en Brandt
Treinreis duurder
in Frankrijk
Brand in hangar op
vliegveld Seppe
WETEND WERKEN TILBURG GIRO 1500100
L.
Haal de prachtige
kleuren van de
herfst in huis.
Dat kan nu.
Want er zijn weer
chrysanten.
Prachtige
najaarsbloemen.
Neem een bos mee.
IN HET DUITS
HARMONISCH
RIJSCHOLEN
COMPROMIS
BENELUX
LINKS VOORRANG?
KEURING
NIET AANWEZIG
„GEEN GESCHIPPER"
Vraag folders aan: Zanker Nederland au.WeespersUl21 Adam, teL 020-67726
VRIJDAG 20 SEPTEMBER 1968
0
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
Harrie staat voor een ambachtsschool op Noord-Sumatra
Geld
voor u:
De AMRO Bank leent u graag het geld voor die nieuwe meu
belen, die wasautomaat, die verhuizing en noemt u maar op.
In die 18 mnd betaalt u: 18 x f 62,07 f 1117,26. Dat is slechts,
f 117,26 aan financieringskosten, incl. rente, vergoeding admini
stratiekosten en overlijdensrisico. Dus slechts ca. f 6,50 p.m.
In die 24 mnd betaalt u: 24 x f 118,37 f 2840,88. Dat is slechts
f 340,88 aan financieringskosten, incl. rente, vergoeding admini
stratiekosten en overlijdensrisico. Dus slechts ca.f 14,20 p.m.
In die 24 mnd betaalt u:-24 x f 189,39. f 4545,36. Dat is slechts
f 545,36 aan financieringskosten, incl. rente, vergoeding admini
stratiekosten en overlijdensrisico. Dus slechts ca. f 22,70 p.m.
CL- Komt u eens langs bij de Amsterdam-Rotterdam Bank
I I I I in uw buurt. (Bellen pf schrijven mag ook!) Wij ver-
I tellen u graag alles over de bedragen die u kunt lenen,
I J over het aantal terugbetalingstermijnen, over de kwijt-
schelding bij overlijden. Komt u eens langs. Of vraag
de AMRO-Lening-folder met alle inlichtingen en tarie
ven. Gebruik daarvoor onderstaande coupon.
i
voor folder met inlichtingen en tarieven. Stuur deze coupon in
I een envelop aan:AMRO Bank, Antwoordnummer 441 .Amsterdam.
Plak geen postzegel; die is voor onze rekening. (Bellen kan ook:
j tel. 020-92 48 44)
i
j Naam
Adres
i --
j Plaats
nac
(Graag in blokletters invullen)
EEN SERVICE VAN DE AMSTERDAM-ROTTERDAM BANK
De vliegvelden Deelen en Soesterberg krijgen elk een helikopter voor gewonden-
vervoer.
BONN Nederland en West-Duits-
land zijn het erover eens dat de Noord-
Atlantische Verdragsorganisatie poli
tiek, en zo nodig ook militair moet
worden versterkt. De EEG moet wor
den uitgebreid en innerlijk verstevigd.
West-Duitsland heeft suggesties ge
daan voor een samenwerking met
Engeland, die het Britse lidmaatschap
van de gemeenschap moet voorberei
den, De Nederlands-Duitse geschilpun
ten op verkeersgebied zullen worden
besproken door een gezamenlijke com
missie. In afwachting daarvan zal de
Bondsrepubliek geen verdere ingrepen
doen op dit terrein. Bondskanselier
Kiesinger en minister Brandt (Buiten
landse Zaken) zullen een tegenbezoek
aan Nederland brengen.
Dit is, kort samengevat, de balans
van de besprekingen die premier De
Jong en minister Luns in Bonn met
hun Westduitse ambtgenoten hebben
gevoerd.
Een gezamenlijk communiqué
spreekt van een „verheugend hoge
mate van overeenstemming" in de be
oordeling van de internationale toe
stand. Of de Navo ook militair zal moe
ten worden versterkt, zal afhangen
van een nadere politiek-militaire ana
lyse door het Atlantische bondgenoot
schap.
Minister Luns zei gisteravond: „De
krachtsverhoudingen zijn zeer ten on
gunste veranderd, en als dit perma
nent zou zijn..." Premier De Jong:
„Wanneer de Navo een grotere defen
sie-inspanning zou eisen, dan zal Ne
derland, zoals altijd, loyaal zijn bij
drage leveren."
Beide landen veroordelen de inval in
Tsjecho-Slowakije als een inbreuk op
het volkenrecht en op het Handvest
der Verenigde Naties. Zijn zijn van
ADVERTENTIE
Chrysanten brengen sfeer 1
818
LEIDEN Meer dan vijfhonderd
mensen in ons land zijn melaats. Hoe
wel algemeen de melaatsheid in West-
Europa als een uitheemse ziekte wordt
beschouwd, heeft de ervaring geleerd
dat zij ook in ons land de belangstel
ling van de medici nog steeds verdient.
De Commissie Boerhaave-cursussen
voor voortgezet medisch onderwijs
houdt daarom dinsdag in Leiden een
conferentie over de leprabestrijding.
Deze conferentie heeft ten doel nog eens
nadrukkelijk de aandacht te vestigen
op de behoefte aan een medisch-chi-
rurgische benadering van de zorg voor
leprapatiënten.
oordeel dat de bezettingstroepen uit
Tsjecho-Slowakije moeten worden te
ruggetrokken. De Russische verdacht
makingen jegens de Bondsrepubliek
worden van de hand gewezen.
Onder grote belangstelling van de in
ternationale pers gaven de Nederland
se bewindslieden gisteren een over
zicht van het besprokene. Toen daarbij
premier De Jong zich verontschuldigde
voor zijn niet perfecte Duits, sprong
minister Luns hem ijlings bij: „De he
ren kennen mijn Duits, en zullen daar
om waarschijnlijk dal van u preferen".
Premier De Jong had woensdag voor
het eerst met eigen ogen de Berlijnse
Muur aanschouwd. Hij zei: „Als bur
ger van Nederland, dat zich eeuwen
lang heeft opengesteld voor vervolgden
uit het buitenland, ben ik diep onder de
indruk gekomen van dit schouwspel
van een staat die zijn eigen burgers
verhindert het land te verlaten".
De betrekkingen tussen Nederland en
ENSCHEDE De cementoorlog die
in Wcst-Duitsland gaande is, onder an
dere door de opheffing van een kartel,
heeft ook voor het Nederlandse grens
gebied gevolgen. Geruime tijd wordt er
in een strook langs de grens, ook in
Twente, cement aangeboden dat circa
dertig procent goedkoper is dan het
Nederlandse produkt. Enkele Duitse be
drijven leveren zelfs onder de kostprijs
om de greep op de markt te behouden.
Er wordt geleverd aan aannemers en
ook rechtstreeks aan bouwvakkers,
waarbij de Duitse leveranciers zich niet
houden aan de hier geldende afspraken
en distributiekanalen. Een en ander
dreigt een verstoring Van de markt te
weeg te brengen.
Temeer, omdat er naast cement ook
ander bouwmateriaal wordt geleverd.
De Nederlandse handelaars in het
grensgebied vinden dat hiermee de
beunhazerij in de hand wordt gewerkt,
vooral omdat er nogal wat bouwvak
kers werkloos zijn.
Van Nederlandse zijde wordt contact
opgenomen met de Duitse handel, om te
proberen een regeling te krijgen. De
handel in ons land tussen de leveran
ciers van bouwmaterialen en de aan
nemers is volledig geregeld en over en
weer worden afspraken in acht geno
men. In Duitsland kan de producent
rechtstreeks aan de particulier leve
ren.
De handel in bouwmateriaal binnen
de EEG is vrij. De Nederlandse bouw-
materialenhandel merkt op, dat men
best in Duitsland zou kunnen werken
met een artikelpakket dat goedkoper is
dan in Duitsland het geval is. Maar ko
men er bij de handel particuliere ko
pers dan wordt er geleverd via de Duit
se handel. De verwachting bestaat, dat
een en ander wel weer in goede banen
zal worden geleid, maar de bouwmate-
rialenhandel let nauwkeurig op dat een
verdere verstoring van de markt zo
veel mogelijk wordt verhinderd.
de Bondsrepubliek, aldus het slotcom
muniqué, worden gestadig uitgebreid
en ontwikkelen zich harmonisch. Een
gezamenlijke commissie, waarin de we
derzijdse ministeries van Buitenlandse
Zaken en van Verkeer zijn vertegen
woordigd, zal de geschilpunten op ver
keersgebied onder de loep nemen en
uiterlijk op 31 december van dit jaar
rapport uitbrengen. Tot zo lang zal
West-Duitsland geen verdere ingrepen
doen op dit terrein, in het bijzonder
niet op het stuk van de Rijnvaart.
De reeds genomen Westduitse maat
regelen op het gebied van het wegver
voer blijven intussen onveranderd.
Voor het tegenbezoek dat bondskanse
lier Kiesinger en minister Brandt aan
Nederland zullen brengen is geen da
tum vastgesteld.
Europa, aldus het slotcommuniqué
kan alleen dan een grotere verantwoor
delijkheid dragen in de wereld indien
de Europese landen zich nauwer aan
eensluiten.
De Westduitse suggesties voor een
politiek, economische en technologische
samenwerking met Engeland zijn nog
niet uitgekristalliseerd tot een gede
tailleerd plan. Wel is daarbij duidelijk
gezegd, dat deze samenwerking
zou moeten leiden tot een uiteindelijk
lidmaatschap van Engeland van de
Europese gemeenschap.
Ons land, zo maakten de Nederland
se bewindslieden duidelijk, heeft deze
Duitse schets niet uitdrukkelijk aan
vaard. De Duitse voorstellen gaan min
der ver dan het zg. Benelux-memoran
dum, dat als voorstel nog steeds van
kracht is gebleven.
De Westduitse suggesties zullen nu
in Europees verband worden bespro
ken. Daarna is het de vraag of presi
dent De Gaulle ervoor zal zijn te vin
den. Minister Luns legde er nog eens
de nadruk op, dat in de EEG elk land,
en in dit geval Frankrijk, nu eenmaal
DEN HAAG In Tilburg kan bin
nen enkele maanden de proef niet het
centrale alarmnummer 0011 beginnen.
Daar staat al een centrale meldings-
post. In Breda moet zo'n post nog wor
den gebouwd.
Minister Bakker (Verkeer cn Water
staat) heeft dat gistermiddag in de
Tweede Kamer meegedeeld bij de be
handeling van de Nota-verkcersveilig-
heid. De minister bracht ook de proef
in herinnering die zal worden geno
men met de afvoer van gewonden in
het verkeer per helikopter.
Zoals bekend zal van 15 oktober tot
15 januari en van 15 mei tot 15 sep
tember daartoe een helikopter op de
vliegvelden Deelen en Soesterberg wor
den gestationeerd. Gewonden in het ge
bied tussen Alkmaar, Almelo, Hel
mond, Tilburg, Breda en Den Haag
het hele midden van het land kun
nen dan door de lucht naar het zieken
huis worden gebracht.
De minister zei met nadruk dat de
hele verkeersveiligheid moet worden
benaderd in de onderlinge samenhang
tussen de chauffeur, 't vervoermiddel,
en de weg. Drs. Bakker had vanuit
de Kamer kritiek gekregen op zijn no
ta, omdat hierin vooral aandacht aan
technische aspecten van het probleem
zou zijn gegeven.
„We willen echt de chauffeur, de
weggebruiker dus, centraal stellen,
maar we weten nóg zo weinig van de
menselijke factoren in het gedrag op
de weg", zei de minister. Hij vond het
ook jammer, dat publikatie van de
rapporten van de commissie-Munten
dam zolang op zich had moeten laten
wachten.
Drs. Bakker ging in zijn antwoord
ook uitvoerig in op de rijscholen. De
Grondwet schrijft vrijheid van onder
wijs voor, en daarom is een wettelijke
regeling moeilijk. De minister wil vol
waardige rijscholen toch wel grotere
mogelijkheden geven.
Minister-president De Jong en
minister Luns na afloop van een
onderhoud met de Westduitse presi
dent Lübke in diens villa te Bonn.
het recht heeft een verdere ontwikke
ling met zijn „neen" te blokkeren.
Ook moet uiteindelijk worden afge
wacht of een compromis, dat eventueel
door Frankrijk zou worden aanvaard,
dan nog wel de instemming van Enge
land zou krijgen. Minister Luns: „Het
zou het goed recht zijn van Engeland
een compromis eventueel niet te aan
vaarden".
Over de houding van Frankrijk zei
minister Luns: „Ik ben niet zeer opti
mistisch". Ondanks de gebeurtenissen
in Tsjecho-Slowakije heeft de minister
niet de indruk dat Frankrijk zijn stand
punt heeft veranderd. Technologische
samenwerking bij voorbeeld met
Engeland buiten Frankrijk om, zou niet
bij voorbaat zijn uitgesloten, aldus mi
nister Luns.
(Van onze correspondent)
PARIJS De Franse spoorwegen
zullen hun reizigerstarieven verhogen.
Dat zal gebeuren met ingang van 1 ok
tober.
Hierdoor zal de kilomëterprijs in de
tweede klasse elf centimes (8,03 cent)
worden en die in de eerste klasse 15,75
centimes (11,5 cent). Ook wordt een
verhoging van de prijs van de perron
kaartjes verwacht.
Daarentegen zullen de vrachttarie-
van voorlopig niet worden verhoogd.
Hij denkt aan een wettelijk erkend
diploma voor instructeuns, dat als een
aanbeveling kan dienen. Bovendien wil
hij scholen die alleen met zulke gedi
plomeerde instructeurs werken, een
aparte erkenning geven. Ook kunnen
er eisen worden gesteld aan de auto,
waarin les wordt gegeven.
Bij de examens zijn de kandidaten
nog wel eens zenuwachtig, omdat ze
naast zich niet de vertrouwde instruc
teur, maar een vreemde examinator
hebben. Drs. Bakker denkt eraan om
te bepalen, dat de instructeur tijdens
het rijexamen naast de kandidaat mag
blijven zitten en dat de examinator
naar de achterbank moet verhuizen.
De minister zal zijn uiterste best
dóen om nog dit parlementaire jaar
een regeling voor deze gehele materie
bekend te maken. Hieronder zal dan
ook vallen het oefenen onder toezicht,
dus van iemand die al een rijbewijs
heeft.
De KVP-er ir. P. A. M. Cornelissen
vond dat de minister had beloofd vol
doende aandacht aan de rijopleiding te
zullen geven. Hij trok daarom zijn mo
tie in. Drs. M. Dijkstra (D'66) dacht
er heel anders over. Hij zei dat hij bin
nenkort met een initiatiefwet zal ko
men voor een wettelijke regeling van
de rijscholen.
De socialisten kwamen in tweede in
stantie ook nog met twee moties, die
overigens beide pas zullen worden be
handeld bij de begroting van Verkeer
en Waterstaat. Drs. ir. P. A. Oele wil
in Beneluxverband een lijst met veilig
heidsvoorschriften voor auto's, die wor
den ingevoerd.
Minister Bakker had er weinig be
zwaar tegen, hoewel hij de uitvoering
moeilijk vond. „We kunnen beter eerst
eisen vaststellen voor auto's, die in ons
eigen land worden ingevoerd".
Drs. E. van 'Thijn vraagt in zijn mo
tie om de instelling van een verkeers-
veiligheidsdienst. Ir. H. van Rossum
(s.g.) ontdekte in tweede instantie nog
een gevaar voor chauffeurs: Meisjes in
minirokjes, die de aandacht afleiden.
De ministers Bakker en Polak (Jus
titie) deelden nog mee:
Proeven met maximumsnelheden
zullen binnenkort op enkele wegen
worden geëindigd. Op andere gaan ze
nog door. Het is voor een goede studie
nodig, dat ze zo lang duren.
Er zal worden nagegaan of sommi
ge verkeersborden duidelijker kun
nen worden.
Minister Bakker heeft nog geen de
finitief standpunt bepaald over de
vraag of verkeer van links voorrang
moet krijgen. Hij wil de vraag wan
neer rechts of links voorrang moet
hebben liever laten afhangen van de
plaatselijke situatie en van de omstan
digheid hoe de weggebruikers in zo'n
situatie spontaan reageren. Door hun
reacties kan worden gezien, welke re
geling in feite de beste is.
Aan het Verbond voor Veilig Ver
keer zal worden gevraagd om een
cursus voor de televisie voor te berei
den.
Als straks veiligheidsgordels voor
alle nieuwe auto's verplicht zijn ge
steld, moeten ze zijn aangebracht,
maar wie het niet wil, hoeft ze niet te
gebruiken.
In Beneluxverband zal 'n initiatief
kunnen worden genomen voor de
oprichting van een internationaal in
stituut voor de veiligheid van voertui
gen.
De periodieke keuring voor auto's
zal niet worden verplicht, als de
eigenaar zijn auto regelmatig een on
derhoudsbeurt laat geven.
NIJMEGEN „Nieuw Links blijft
binnen de Partij van de Arbeid actie
voeren. Weuw Links staat er ook ga
rant voor dat de PvdA niet onploft en
dat daarom de heren Van Mierlo en
Gruyters (van D'66) hun zin niet zullen
krijgen".
De heer J. C. J. Lammers, een van
de voormannen van Nieuw Links, zei
dat gisteravond in Nijmegen kort voor
dat de militante stroming in de PvdA
aan haar eerste regionale discussiebij
eenkomst begon.
De fractieleider van de PvdA in de
Tweede Kamer, drs. J. M. den Uyl, is
met de toer door Nederland van Nieuw
Links, zoals uit zijn nota voor de par
tijraad blijkt, niet erg ingenomen.
Nieuw Links gaat daarbij volgens hem
buiten het boekje van de congresbeslui-
ten van vorig jaar december.
De heer Lammers noemde dat een
misverstand. De toer geschiedt binnen
het kader van de partij.
De Nieuw Links-aanhanger André
van der Louw, vice-voorzitter van de
PvdA, is de heer Den Uyl een beetje
tegemoetgekomen door mee te delen
dat hij niet in Nijmegen zou verschijn-
nen. Hij was er ook niet.
De secretaris buitenland van de PvdA
het Tweede Kamerlid P. Dankert, op
wie Nieuw Links veel kritiek heeft, was
er wel. Hij nam ook deel aan de dis
cussie. Hij. verdedigde het standpunt
van de heer Den Uyl, zo liet hij weten.
Iedere bijeenkomst, zo'n dertien in to
taal, de laatste is op 1 maart in Den
Haag zal worden voorbereid door
sympathisanten van Nieuw Links. In de
meeste gevallen zal het bestuur van
een afdeling, federatie of 'gewest van
de PvdA als gastheer willen optreden.
Leidraad voor de gedachtenwisseling
is een discussienota die gisteren open
baar werd gemaakt. Daarin staat, dat
Nieuw Links in de komende maanden
als socialistische beweging de boer wil
opgaan.
Nieuw Links wil „dat de PvdA in haar
beleid een duidelijke visie geeft op de
samenleving. „Geen geschipper meer
ten koste van doelstellingen die voor
socialisten essentieel zijn. Wij moeten
af van dc illusie dat samen met anti
socialistische partijen onze essentiële
doelstellingen te bereiken zijn".
Nieuw Links is er ook van overtuigd,
dat een werkelijk progressieve meerder
heid in ons land een haalbare zaak is.
„Een radicale, wakkere PvdA kan een
middel zijn om zo'p meerderheid waar
te maken".
De vergadering had een zeer rustig
verloop. Vele vragen spitsen zich toe
op de tactiek van Nieuw Links. Een
van de vragen: Heeft Nieuw Links op
de laatste vergadering van het partij
bestuur dingen ingeslikt? Het antwoord:
De nota was bedoëld als een discussie
nota.
BERGEN OP ZOOM Donderdag
avond omstreeks half negen is brand
uitgebroken in een hangar van het
vliegveld Seppe aan de grote verkeers
weg van Roosendaal naar Etten.
In de hangar was men bezig een lek
te herstellen van de benzineleiding van
een S-ll' lestoestel. Vermoedelijk is er
benzine uit het lek gestroomd en op
de grond terecht gekomen en is deze
in brand geraakt door een brandende
looplamp. Het vuur greep snel om zich
heen met het gevolg, dat het vliegtuig
je is uitgebrand. De hangar werd ge
deeltelijk verwoest. Er zijn geen per
soonlijke ongelukken gebeurd.
Er zullen dan echter wel wettelijke
voorschriften voor zo'n beurt moeten
worden gemaakt. Minister Bakker wil
voorlopig de keuring verplicht stellen
voor auto's die ouder zijn dan vijf
jaar.
Strengere straffen zullen de ver
keersveiligheid niet groter maken,
aldus minister Polak. Meer dan twintig
procent van de politie houdt zich als
specialist alleen met verkeerszaken be
zig.
Minister Polak voelt niet veel voor
controle door agenten in burger.
Ook is hij er niet voor, om iemand die
een overtreding heeft gemaakt, hier
voor strafpunten te geven.
Er lopen steeds- meer mensen tegen
de lamp, die toch achter het stuur
kruipen, hoewel hun rijbewijs is inge
nomen.
14,5 pet. van alle doden op de weg
zijn het slachtoffer van ongelukken
als gevolg van het rijden onder de in
vloed van alcohol.
Ook de „medeplichtigen", de men
sen die een chauffeur alcohol heb
ben gegeven, kunnen strafrechtelijk
worden vervolgd.
De Kamer heeft de nota voor kennis
geving aangenomen.
In München is een onderzoek gaan
de tegen drie brigadiers van politie
die er van worden verdacht, te hebben
samengewerkt met handelaren in ver
dovende middelen.
ADVERTENTIE
!lk^Ant,^bo^kwameit9bewust? Bij Zanker gaat dat samen:
(als het ooit nodig is) direct geholpen. Daarom.
Laat Zenker de gehéle wen ven U overnemen
§5
Wonder van roestvrij edelstaal
en moderne vormgeving -
wonder van Duits-degelijke
l<;> technische perfectie!
m.<a