Den Haag en Bonn zijn het eens over sterkere NAVO f1000,- f2500,- f4000; AMRO-LENING Tilburg begint weldra met 0011 Voor gewondenvervoer in Midden-Nederland 2 speciale helikopters -x- J OVER ENKELE MAANDEN PROEF MET CENTRAAL ALARMNUMMER 500 melaatsen in Nederland „Cementoorlog" in Duitsland bij aHSrSsasisssM» De beproefde m-i.'iniii Intimat 5-kilo- wasautomaat met 2800-toeren- centrifuge ons merkbaar MINISTER TERUG VAN SUCCESVOLLE BESPREKINGEN f 62,07 p. m. (18 mnd.) f 118,37 p. m. (24 mnd.) f 189,39 p. m. (24 mnd.) COUPON 1 Tegenbezoek van Kiesinger en Brandt Treinreis duurder in Frankrijk Brand in hangar op vliegveld Seppe WETEND WERKEN TILBURG GIRO 1500100 L. Haal de prachtige kleuren van de herfst in huis. Dat kan nu. Want er zijn weer chrysanten. Prachtige najaarsbloemen. Neem een bos mee. IN HET DUITS HARMONISCH RIJSCHOLEN COMPROMIS BENELUX LINKS VOORRANG? KEURING NIET AANWEZIG „GEEN GESCHIPPER" Vraag folders aan: Zanker Nederland au.WeespersUl21 Adam, teL 020-67726 VRIJDAG 20 SEPTEMBER 1968 0 ADVERTENTIE ADVERTENTIE Harrie staat voor een ambachtsschool op Noord-Sumatra Geld voor u: De AMRO Bank leent u graag het geld voor die nieuwe meu belen, die wasautomaat, die verhuizing en noemt u maar op. In die 18 mnd betaalt u: 18 x f 62,07 f 1117,26. Dat is slechts, f 117,26 aan financieringskosten, incl. rente, vergoeding admini stratiekosten en overlijdensrisico. Dus slechts ca. f 6,50 p.m. In die 24 mnd betaalt u: 24 x f 118,37 f 2840,88. Dat is slechts f 340,88 aan financieringskosten, incl. rente, vergoeding admini stratiekosten en overlijdensrisico. Dus slechts ca.f 14,20 p.m. In die 24 mnd betaalt u:-24 x f 189,39. f 4545,36. Dat is slechts f 545,36 aan financieringskosten, incl. rente, vergoeding admini stratiekosten en overlijdensrisico. Dus slechts ca. f 22,70 p.m. CL- Komt u eens langs bij de Amsterdam-Rotterdam Bank I I I I in uw buurt. (Bellen pf schrijven mag ook!) Wij ver- I tellen u graag alles over de bedragen die u kunt lenen, I J over het aantal terugbetalingstermijnen, over de kwijt- schelding bij overlijden. Komt u eens langs. Of vraag de AMRO-Lening-folder met alle inlichtingen en tarie ven. Gebruik daarvoor onderstaande coupon. i voor folder met inlichtingen en tarieven. Stuur deze coupon in I een envelop aan:AMRO Bank, Antwoordnummer 441 .Amsterdam. Plak geen postzegel; die is voor onze rekening. (Bellen kan ook: j tel. 020-92 48 44) i j Naam Adres i -- j Plaats nac (Graag in blokletters invullen) EEN SERVICE VAN DE AMSTERDAM-ROTTERDAM BANK De vliegvelden Deelen en Soesterberg krijgen elk een helikopter voor gewonden- vervoer. BONN Nederland en West-Duits- land zijn het erover eens dat de Noord- Atlantische Verdragsorganisatie poli tiek, en zo nodig ook militair moet worden versterkt. De EEG moet wor den uitgebreid en innerlijk verstevigd. West-Duitsland heeft suggesties ge daan voor een samenwerking met Engeland, die het Britse lidmaatschap van de gemeenschap moet voorberei den, De Nederlands-Duitse geschilpun ten op verkeersgebied zullen worden besproken door een gezamenlijke com missie. In afwachting daarvan zal de Bondsrepubliek geen verdere ingrepen doen op dit terrein. Bondskanselier Kiesinger en minister Brandt (Buiten landse Zaken) zullen een tegenbezoek aan Nederland brengen. Dit is, kort samengevat, de balans van de besprekingen die premier De Jong en minister Luns in Bonn met hun Westduitse ambtgenoten hebben gevoerd. Een gezamenlijk communiqué spreekt van een „verheugend hoge mate van overeenstemming" in de be oordeling van de internationale toe stand. Of de Navo ook militair zal moe ten worden versterkt, zal afhangen van een nadere politiek-militaire ana lyse door het Atlantische bondgenoot schap. Minister Luns zei gisteravond: „De krachtsverhoudingen zijn zeer ten on gunste veranderd, en als dit perma nent zou zijn..." Premier De Jong: „Wanneer de Navo een grotere defen sie-inspanning zou eisen, dan zal Ne derland, zoals altijd, loyaal zijn bij drage leveren." Beide landen veroordelen de inval in Tsjecho-Slowakije als een inbreuk op het volkenrecht en op het Handvest der Verenigde Naties. Zijn zijn van ADVERTENTIE Chrysanten brengen sfeer 1 818 LEIDEN Meer dan vijfhonderd mensen in ons land zijn melaats. Hoe wel algemeen de melaatsheid in West- Europa als een uitheemse ziekte wordt beschouwd, heeft de ervaring geleerd dat zij ook in ons land de belangstel ling van de medici nog steeds verdient. De Commissie Boerhaave-cursussen voor voortgezet medisch onderwijs houdt daarom dinsdag in Leiden een conferentie over de leprabestrijding. Deze conferentie heeft ten doel nog eens nadrukkelijk de aandacht te vestigen op de behoefte aan een medisch-chi- rurgische benadering van de zorg voor leprapatiënten. oordeel dat de bezettingstroepen uit Tsjecho-Slowakije moeten worden te ruggetrokken. De Russische verdacht makingen jegens de Bondsrepubliek worden van de hand gewezen. Onder grote belangstelling van de in ternationale pers gaven de Nederland se bewindslieden gisteren een over zicht van het besprokene. Toen daarbij premier De Jong zich verontschuldigde voor zijn niet perfecte Duits, sprong minister Luns hem ijlings bij: „De he ren kennen mijn Duits, en zullen daar om waarschijnlijk dal van u preferen". Premier De Jong had woensdag voor het eerst met eigen ogen de Berlijnse Muur aanschouwd. Hij zei: „Als bur ger van Nederland, dat zich eeuwen lang heeft opengesteld voor vervolgden uit het buitenland, ben ik diep onder de indruk gekomen van dit schouwspel van een staat die zijn eigen burgers verhindert het land te verlaten". De betrekkingen tussen Nederland en ENSCHEDE De cementoorlog die in Wcst-Duitsland gaande is, onder an dere door de opheffing van een kartel, heeft ook voor het Nederlandse grens gebied gevolgen. Geruime tijd wordt er in een strook langs de grens, ook in Twente, cement aangeboden dat circa dertig procent goedkoper is dan het Nederlandse produkt. Enkele Duitse be drijven leveren zelfs onder de kostprijs om de greep op de markt te behouden. Er wordt geleverd aan aannemers en ook rechtstreeks aan bouwvakkers, waarbij de Duitse leveranciers zich niet houden aan de hier geldende afspraken en distributiekanalen. Een en ander dreigt een verstoring Van de markt te weeg te brengen. Temeer, omdat er naast cement ook ander bouwmateriaal wordt geleverd. De Nederlandse handelaars in het grensgebied vinden dat hiermee de beunhazerij in de hand wordt gewerkt, vooral omdat er nogal wat bouwvak kers werkloos zijn. Van Nederlandse zijde wordt contact opgenomen met de Duitse handel, om te proberen een regeling te krijgen. De handel in ons land tussen de leveran ciers van bouwmaterialen en de aan nemers is volledig geregeld en over en weer worden afspraken in acht geno men. In Duitsland kan de producent rechtstreeks aan de particulier leve ren. De handel in bouwmateriaal binnen de EEG is vrij. De Nederlandse bouw- materialenhandel merkt op, dat men best in Duitsland zou kunnen werken met een artikelpakket dat goedkoper is dan in Duitsland het geval is. Maar ko men er bij de handel particuliere ko pers dan wordt er geleverd via de Duit se handel. De verwachting bestaat, dat een en ander wel weer in goede banen zal worden geleid, maar de bouwmate- rialenhandel let nauwkeurig op dat een verdere verstoring van de markt zo veel mogelijk wordt verhinderd. de Bondsrepubliek, aldus het slotcom muniqué, worden gestadig uitgebreid en ontwikkelen zich harmonisch. Een gezamenlijke commissie, waarin de we derzijdse ministeries van Buitenlandse Zaken en van Verkeer zijn vertegen woordigd, zal de geschilpunten op ver keersgebied onder de loep nemen en uiterlijk op 31 december van dit jaar rapport uitbrengen. Tot zo lang zal West-Duitsland geen verdere ingrepen doen op dit terrein, in het bijzonder niet op het stuk van de Rijnvaart. De reeds genomen Westduitse maat regelen op het gebied van het wegver voer blijven intussen onveranderd. Voor het tegenbezoek dat bondskanse lier Kiesinger en minister Brandt aan Nederland zullen brengen is geen da tum vastgesteld. Europa, aldus het slotcommuniqué kan alleen dan een grotere verantwoor delijkheid dragen in de wereld indien de Europese landen zich nauwer aan eensluiten. De Westduitse suggesties voor een politiek, economische en technologische samenwerking met Engeland zijn nog niet uitgekristalliseerd tot een gede tailleerd plan. Wel is daarbij duidelijk gezegd, dat deze samenwerking zou moeten leiden tot een uiteindelijk lidmaatschap van Engeland van de Europese gemeenschap. Ons land, zo maakten de Nederland se bewindslieden duidelijk, heeft deze Duitse schets niet uitdrukkelijk aan vaard. De Duitse voorstellen gaan min der ver dan het zg. Benelux-memoran dum, dat als voorstel nog steeds van kracht is gebleven. De Westduitse suggesties zullen nu in Europees verband worden bespro ken. Daarna is het de vraag of presi dent De Gaulle ervoor zal zijn te vin den. Minister Luns legde er nog eens de nadruk op, dat in de EEG elk land, en in dit geval Frankrijk, nu eenmaal DEN HAAG In Tilburg kan bin nen enkele maanden de proef niet het centrale alarmnummer 0011 beginnen. Daar staat al een centrale meldings- post. In Breda moet zo'n post nog wor den gebouwd. Minister Bakker (Verkeer cn Water staat) heeft dat gistermiddag in de Tweede Kamer meegedeeld bij de be handeling van de Nota-verkcersveilig- heid. De minister bracht ook de proef in herinnering die zal worden geno men met de afvoer van gewonden in het verkeer per helikopter. Zoals bekend zal van 15 oktober tot 15 januari en van 15 mei tot 15 sep tember daartoe een helikopter op de vliegvelden Deelen en Soesterberg wor den gestationeerd. Gewonden in het ge bied tussen Alkmaar, Almelo, Hel mond, Tilburg, Breda en Den Haag het hele midden van het land kun nen dan door de lucht naar het zieken huis worden gebracht. De minister zei met nadruk dat de hele verkeersveiligheid moet worden benaderd in de onderlinge samenhang tussen de chauffeur, 't vervoermiddel, en de weg. Drs. Bakker had vanuit de Kamer kritiek gekregen op zijn no ta, omdat hierin vooral aandacht aan technische aspecten van het probleem zou zijn gegeven. „We willen echt de chauffeur, de weggebruiker dus, centraal stellen, maar we weten nóg zo weinig van de menselijke factoren in het gedrag op de weg", zei de minister. Hij vond het ook jammer, dat publikatie van de rapporten van de commissie-Munten dam zolang op zich had moeten laten wachten. Drs. Bakker ging in zijn antwoord ook uitvoerig in op de rijscholen. De Grondwet schrijft vrijheid van onder wijs voor, en daarom is een wettelijke regeling moeilijk. De minister wil vol waardige rijscholen toch wel grotere mogelijkheden geven. Minister-president De Jong en minister Luns na afloop van een onderhoud met de Westduitse presi dent Lübke in diens villa te Bonn. het recht heeft een verdere ontwikke ling met zijn „neen" te blokkeren. Ook moet uiteindelijk worden afge wacht of een compromis, dat eventueel door Frankrijk zou worden aanvaard, dan nog wel de instemming van Enge land zou krijgen. Minister Luns: „Het zou het goed recht zijn van Engeland een compromis eventueel niet te aan vaarden". Over de houding van Frankrijk zei minister Luns: „Ik ben niet zeer opti mistisch". Ondanks de gebeurtenissen in Tsjecho-Slowakije heeft de minister niet de indruk dat Frankrijk zijn stand punt heeft veranderd. Technologische samenwerking bij voorbeeld met Engeland buiten Frankrijk om, zou niet bij voorbaat zijn uitgesloten, aldus mi nister Luns. (Van onze correspondent) PARIJS De Franse spoorwegen zullen hun reizigerstarieven verhogen. Dat zal gebeuren met ingang van 1 ok tober. Hierdoor zal de kilomëterprijs in de tweede klasse elf centimes (8,03 cent) worden en die in de eerste klasse 15,75 centimes (11,5 cent). Ook wordt een verhoging van de prijs van de perron kaartjes verwacht. Daarentegen zullen de vrachttarie- van voorlopig niet worden verhoogd. Hij denkt aan een wettelijk erkend diploma voor instructeuns, dat als een aanbeveling kan dienen. Bovendien wil hij scholen die alleen met zulke gedi plomeerde instructeurs werken, een aparte erkenning geven. Ook kunnen er eisen worden gesteld aan de auto, waarin les wordt gegeven. Bij de examens zijn de kandidaten nog wel eens zenuwachtig, omdat ze naast zich niet de vertrouwde instruc teur, maar een vreemde examinator hebben. Drs. Bakker denkt eraan om te bepalen, dat de instructeur tijdens het rijexamen naast de kandidaat mag blijven zitten en dat de examinator naar de achterbank moet verhuizen. De minister zal zijn uiterste best dóen om nog dit parlementaire jaar een regeling voor deze gehele materie bekend te maken. Hieronder zal dan ook vallen het oefenen onder toezicht, dus van iemand die al een rijbewijs heeft. De KVP-er ir. P. A. M. Cornelissen vond dat de minister had beloofd vol doende aandacht aan de rijopleiding te zullen geven. Hij trok daarom zijn mo tie in. Drs. M. Dijkstra (D'66) dacht er heel anders over. Hij zei dat hij bin nenkort met een initiatiefwet zal ko men voor een wettelijke regeling van de rijscholen. De socialisten kwamen in tweede in stantie ook nog met twee moties, die overigens beide pas zullen worden be handeld bij de begroting van Verkeer en Waterstaat. Drs. ir. P. A. Oele wil in Beneluxverband een lijst met veilig heidsvoorschriften voor auto's, die wor den ingevoerd. Minister Bakker had er weinig be zwaar tegen, hoewel hij de uitvoering moeilijk vond. „We kunnen beter eerst eisen vaststellen voor auto's, die in ons eigen land worden ingevoerd". Drs. E. van 'Thijn vraagt in zijn mo tie om de instelling van een verkeers- veiligheidsdienst. Ir. H. van Rossum (s.g.) ontdekte in tweede instantie nog een gevaar voor chauffeurs: Meisjes in minirokjes, die de aandacht afleiden. De ministers Bakker en Polak (Jus titie) deelden nog mee: Proeven met maximumsnelheden zullen binnenkort op enkele wegen worden geëindigd. Op andere gaan ze nog door. Het is voor een goede studie nodig, dat ze zo lang duren. Er zal worden nagegaan of sommi ge verkeersborden duidelijker kun nen worden. Minister Bakker heeft nog geen de finitief standpunt bepaald over de vraag of verkeer van links voorrang moet krijgen. Hij wil de vraag wan neer rechts of links voorrang moet hebben liever laten afhangen van de plaatselijke situatie en van de omstan digheid hoe de weggebruikers in zo'n situatie spontaan reageren. Door hun reacties kan worden gezien, welke re geling in feite de beste is. Aan het Verbond voor Veilig Ver keer zal worden gevraagd om een cursus voor de televisie voor te berei den. Als straks veiligheidsgordels voor alle nieuwe auto's verplicht zijn ge steld, moeten ze zijn aangebracht, maar wie het niet wil, hoeft ze niet te gebruiken. In Beneluxverband zal 'n initiatief kunnen worden genomen voor de oprichting van een internationaal in stituut voor de veiligheid van voertui gen. De periodieke keuring voor auto's zal niet worden verplicht, als de eigenaar zijn auto regelmatig een on derhoudsbeurt laat geven. NIJMEGEN „Nieuw Links blijft binnen de Partij van de Arbeid actie voeren. Weuw Links staat er ook ga rant voor dat de PvdA niet onploft en dat daarom de heren Van Mierlo en Gruyters (van D'66) hun zin niet zullen krijgen". De heer J. C. J. Lammers, een van de voormannen van Nieuw Links, zei dat gisteravond in Nijmegen kort voor dat de militante stroming in de PvdA aan haar eerste regionale discussiebij eenkomst begon. De fractieleider van de PvdA in de Tweede Kamer, drs. J. M. den Uyl, is met de toer door Nederland van Nieuw Links, zoals uit zijn nota voor de par tijraad blijkt, niet erg ingenomen. Nieuw Links gaat daarbij volgens hem buiten het boekje van de congresbeslui- ten van vorig jaar december. De heer Lammers noemde dat een misverstand. De toer geschiedt binnen het kader van de partij. De Nieuw Links-aanhanger André van der Louw, vice-voorzitter van de PvdA, is de heer Den Uyl een beetje tegemoetgekomen door mee te delen dat hij niet in Nijmegen zou verschijn- nen. Hij was er ook niet. De secretaris buitenland van de PvdA het Tweede Kamerlid P. Dankert, op wie Nieuw Links veel kritiek heeft, was er wel. Hij nam ook deel aan de dis cussie. Hij. verdedigde het standpunt van de heer Den Uyl, zo liet hij weten. Iedere bijeenkomst, zo'n dertien in to taal, de laatste is op 1 maart in Den Haag zal worden voorbereid door sympathisanten van Nieuw Links. In de meeste gevallen zal het bestuur van een afdeling, federatie of 'gewest van de PvdA als gastheer willen optreden. Leidraad voor de gedachtenwisseling is een discussienota die gisteren open baar werd gemaakt. Daarin staat, dat Nieuw Links in de komende maanden als socialistische beweging de boer wil opgaan. Nieuw Links wil „dat de PvdA in haar beleid een duidelijke visie geeft op de samenleving. „Geen geschipper meer ten koste van doelstellingen die voor socialisten essentieel zijn. Wij moeten af van dc illusie dat samen met anti socialistische partijen onze essentiële doelstellingen te bereiken zijn". Nieuw Links is er ook van overtuigd, dat een werkelijk progressieve meerder heid in ons land een haalbare zaak is. „Een radicale, wakkere PvdA kan een middel zijn om zo'p meerderheid waar te maken". De vergadering had een zeer rustig verloop. Vele vragen spitsen zich toe op de tactiek van Nieuw Links. Een van de vragen: Heeft Nieuw Links op de laatste vergadering van het partij bestuur dingen ingeslikt? Het antwoord: De nota was bedoëld als een discussie nota. BERGEN OP ZOOM Donderdag avond omstreeks half negen is brand uitgebroken in een hangar van het vliegveld Seppe aan de grote verkeers weg van Roosendaal naar Etten. In de hangar was men bezig een lek te herstellen van de benzineleiding van een S-ll' lestoestel. Vermoedelijk is er benzine uit het lek gestroomd en op de grond terecht gekomen en is deze in brand geraakt door een brandende looplamp. Het vuur greep snel om zich heen met het gevolg, dat het vliegtuig je is uitgebrand. De hangar werd ge deeltelijk verwoest. Er zijn geen per soonlijke ongelukken gebeurd. Er zullen dan echter wel wettelijke voorschriften voor zo'n beurt moeten worden gemaakt. Minister Bakker wil voorlopig de keuring verplicht stellen voor auto's die ouder zijn dan vijf jaar. Strengere straffen zullen de ver keersveiligheid niet groter maken, aldus minister Polak. Meer dan twintig procent van de politie houdt zich als specialist alleen met verkeerszaken be zig. Minister Polak voelt niet veel voor controle door agenten in burger. Ook is hij er niet voor, om iemand die een overtreding heeft gemaakt, hier voor strafpunten te geven. Er lopen steeds- meer mensen tegen de lamp, die toch achter het stuur kruipen, hoewel hun rijbewijs is inge nomen. 14,5 pet. van alle doden op de weg zijn het slachtoffer van ongelukken als gevolg van het rijden onder de in vloed van alcohol. Ook de „medeplichtigen", de men sen die een chauffeur alcohol heb ben gegeven, kunnen strafrechtelijk worden vervolgd. De Kamer heeft de nota voor kennis geving aangenomen. In München is een onderzoek gaan de tegen drie brigadiers van politie die er van worden verdacht, te hebben samengewerkt met handelaren in ver dovende middelen. ADVERTENTIE !lk^Ant,^bo^kwameit9bewust? Bij Zanker gaat dat samen: (als het ooit nodig is) direct geholpen. Daarom. Laat Zenker de gehéle wen ven U overnemen §5 Wonder van roestvrij edelstaal en moderne vormgeving - wonder van Duits-degelijke l<;> technische perfectie! m.<a

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 7