BALANS NA VIJF JAAR UIT EEN FEL BEWOGEN PONTIFICAA T Paus van groot formaat schiep toch gezagscrisis Ki Chr. Geref. Synode nam verstrekkende besluiten VERANDERING OP KOMST AAN HOGESCHOOL ^Jret hart naar ooien Aftreden te verwachten? Ter overdenking Aandacht voor het jubileu m Barmhartig voor de zondaar Niet zonder vrees Angst om de gevolgen TTerinnert u zich nog het jaar 1963 en her- innert u zich ook nog hoe de rooms- katholieke kerk was in dat jaar dat kardi naal Montini paus Paulus VI werd? De meeste rooms-katholieken hoorden toen de mis hoofdzakelijk in het Latijn, onthielden zich op vrijdag van het eten van vlees en lazen geen boeken die door het Vaticaan waren veroordeeld en dus op de Index ston den. Oecumenische contacten waren nog maar pas aan het ontluiken, een officiële dialoog met atheïsten bestond niet. De Ro meinse Curie, het centrale bestuurslichaam van de kerk, bestond grotendeels uit con servatieve kardinalen die voor het leven wa ren benoemd. Nu, nog maar vijf jaar later, is dit alles door het uitvoeren van decreten van het oecume nisch concilie, grondig veranderd. De mis wordt gelezen in tientallen talen. In de meeste diocesen mogen de rooms-katholieken op alle vrijdagen behalve die in de grote vasten vlees eten en de Index der verboden boeken is buiten werking gesteld. Een Vaticaans secre tariaat voor niet-gelovigen bevordert contac ten met Godloochenaars en communisten. En zelfs is de schriftelijke belofte afgeschaft die een niet-katholiek moest afleggen om met een rooms-katholiek te kunnen trouwen: de be lofte dat de kinderen zouden worden grootge bracht in het katholieke geloof. Nu is een mondelinge belofte voldoende. En nu is dan „de" encycliek gekomen, „Humanae Vitae" over het menselijk leven, de pauselijke uitspraak waarbij aan alle rooms-katholieken kunstmatige geboortebe perking wordt verboden en aan alle anderen wordt ontraden. Het is een beslissing die de wereld heeft geschokt omdat ze anders ver wacht had. En velen hebben er een bevesti ging in gezien van de uitspraak dat deze Paulus VI „een besluiteloze Hamlet" is, een man die heen en weer geslingerd wordt tussen liberale en conservatieve opvattingen. Terwijl men hem toch ook heel anders kan zien: een gekwelde paus die zwaar verdriet heeft om hen die lijden omdat hun landen zo overbevolkt zijn en hun voedsel zo schaars is. Maar die gelooft dat op sommige gebieden de regels zijn gesteld door God en dat deze niet mogen worden veranderd! Het is paus Joannes XXIII geweest, die „het schip van Petrus" zoals de kerk wel wordt genoemd in de woelige zee der veranderin gen heeft gestuurd met het oecumenisch concilie, maar paus Paulus moest het roer houden terwijl de stromen de laatste vijf jaar wilder werden. In de eerste maanden na de sluiting van het concilie (december 1965), heeft hij de rooms-katholieke gelovigen herhaalde lijk vermaand de veranderingen in de kerk met blijdschap te begroeten en er zich bij aan te passen. Maar naarmate de hervormingen meer houvast kregen, scheen de geneigdheid tot wijzigen verder te gaan en meer radicale theologen gingen fundamentele katholieke waarheden in twijfel trekken. Het roer glipte de paus wat uit de hand in juni 1967, toen hij zijn vijfde encycliek, hande lend over het priestercelibaat, had gepubli ceerd. Hierin handhaafde hij het 1500 jaar oude celibaat voor de priesters van de Ro meinse westerse ritus. Protesten en klachten volgden onmiddellijk (ieder jaar komen er duizenden verzoeken binnen van priesters die vragen ontslagen te worden van hun celibaats- gelofte) maar het was allemaal nog maar een voorspel van de kritiek die losbarstte na de encycliek betreffende de geboorteregeling. Het lijkt alsof het roer de nu 70-jarige paus bijna geheel uit de hand wordt gewrongen. Het schip van Petrus schommelt lelijk in de afwijkende mening van priesters en leken, die vinden dat het verbod geen voeling heeft met de realiteit van een harmonieus huwelijks leven en met de noodzakelijkheid paal en perk te stellen aan de geweldige groei van de wereld bevolking. Zijn „neen" heeft zonder twijfel tal loze echtparen onder de miljoenen katholieken die, aangemoedigd door de pauselijke com missie tot bestudering van de geboortebeperking, gewend waren ge raakt aan kunstmatige voorbehoedmiddelen, in een geloofscrisis gebracht. En daarmee is er sprake van een gezagscrisis, want de erkenning van de bevoegdheid van de paus om gehoorzaamheid te vorderen van de vijfhonderd miljoen katholieken in deze wereld, staat op het spel. Zozeer zelfs dat priesters in Engeland aan hun oversten al de vraag hebben gesteld: „Hoe kunnen we de paus afzetten?". Is het dan inderdaad zo dat deze paus niet past in onze tijd? Is hij zo conservatief, zo „behoudend" dat het maar inderdaad beter zou zijn als hij zich terug trok? Daarmee miskent men zonder twijfel het vele progressieve dat hij tot stand heeft gebracht. Behalve dat hij de structuur van de kerk heeft „gestroomlijnd" en de liturgie toegan kelijk heeft gemaakt voor nieuwe, vindingrijke uitingen, heeft hij gewerkt voor de wereldvrede als geen andere. Zijn pleidooi voor de Ver. Naties in oktober 1966 „geen oorlog meer, nooit meer oorlog" is een leidend beginsel geworden van hen die voor de vrede werken. Hij heeft zijn beste diplomaten aan het werk gezet om mee te helpen aan een oplossing voor de conflicten in deze wereld: Viëtnam, het Midden-Oosten, Nigeria-Biafra. Hij heeft gesproken met alle moge lijke wereldleiders, zelfs president Podgorny van de Sowjet-Unie is bij hem op audiëntie geweest. Men kan al dat werk niet zo maar in de hoek vegen als het gaat om vrede en om het recht van armen en verdrukten is deze paus een bijzonder progressief denkend mens, een man van groot formaat. Maar even onmiskenbaar is hij conservatief in zaken van geloof en zeden. „Als er maar de geringste twijfel bestaat met betrekking tot een leerstellig vraagstuk, schaart hij zich aan de zijde van de conser vatieven!", zo zei in Rome een theoloog van de congregatie der Paulis- ten. En een Vaticaans theoloog: „Hij is nooit in het minst geneigd geweest tot aanvaarding van de aanbevelingen van zijn studiecommissie inzake de geboorteregeling." Dezer dagen is het vijf jaar geleden dat Giovanni kardinaal Montini, aarts bisschop van Milaan, tot paus werd ge kozen als opvolger van de alom beminde „paus van de vernieuwing", Joannes XXIII. Daarmee werd op de schouders van deze Montini - na zijn kroning Pau lus VI - een bijzonder zware last gelegd. Hij had niet dat beminnelijk-vaderlijke, die haast vanzelfsprekende wijsheid die de wereld in zijn voorganger zo had be wonderd - in de Vaticaanse diplomatie ke dienst waarin hij groot was geworden zijn andere karaktereigenschappen nu eenmaal van groter betekenis. En toch moest hij het werk van Joannes voort zetten, de eenmaal begonnen vernieu wing uitdiepen en in goede banen leiden. Dat is hem zwaar gevallen nog maar zelden is het pauselijk gezag zo in dis cussie geweest als heden ten dage het geval is. Er lopen in kringen rond het Vaticaan geruchten dat hij het plan heeft zijn ambt neer te leggen, ook al omdat zijn gezondheidstoestand niet zo „uitstekend" zou zijn als zijn artsen voorgeven. En als hij dat plan koestert zijn er in de rooms- katholieke kerk velen die hem graag een duwtje in die richting willen geven, want sommigen maken er geen geheim van dat ze hem graag kwijt willen. Is dat rechtvaardig? De correspon dent van het Amerikaanse persbureau Associated Press bij het Vaticaan heeft de balans opgemaakt van deze vijf jaren pontificaat. Het is niet gebruikelijk dat persbureaus commentariërende artike len doen verschijnen - het is daarom des te interessanter de mening van deze (Amerikaanse) insider op paus Paulus en zijn problemen te lezen. mate wordt op het Vaticaan druk uitgeoefend om abortus en hertrouwen na echtschei ding toe te staan en sommige katholieke theologen hebben verklaard, dat zij niet langer alle geslachtsverkeer vóór het huwelijk als doodzonde kunnen beschouwen. In „Humanae Vitae" heeft de paus juist tegen dit alles stelling genomen. De toeneming van „elke vorm van losbandigheid en van por nografie" betreurt hij in hoge mate en ook vreest hij dat het Italiaanse parlement wellicht de echtscheiding in Italië wettig zal maken. Het is alsof de paus van mening is dat de kerk zich niet kan veroorloven ten aanzien van enig seksueel vraagstuk iets toe te geven zonder zich bloot tè stellen aan zware druk om ook ten aanzien van andere punten te wijken. De felheid waarmee men hem thans bestrijdt moet de paus pijn doen. Hijzelf heeft het besluit omtrent de geboortregeling „het moei lijkste van zijn regering" genoemd en het is bekend dat hij niet alleen hiermee, maar ook met vele andere moeilijke vraagstukken in tensief worstelt. Maar bij alles gaat hij uit van zijn grondstelling: „Christus is onver zoenlijk geweest wat de zonde betreft, maar barmhartig voor de zondaar." Hij had van hen die het niet eens waren met zijn besluiten inzake het celibaat en de geboorteregeling stilzwijgen kunnen eisen, maar hij heeft dat niet gedaan. Integendeel. In „Humanae Vitae" schreef hij: „Het is te voorzien dat deze leer misschien niet door allen gemakkelijk zal worden aanvaard" en daarom gaf hij de pries ters de raad geduld te hebben met echtparen die kunstmatige geboortebeperking in praktijk blijven brengen. Toén hij enkele weken ge leden tijdens het 38ste Eucharistische Congres in Bogota zijn zegen gaf aan de grote mensen menigten, moet het door hem zijn heengegaan: „Velen zijn niet echt blij met mijn komst om dat ze het niet met mij eens zijn!" Het moet hem pijn gedaan hebben. Want deze paus Paulus is niet alleen maar leraar hij is ook herder en zo voelt hij zich. Tot zover loopt enigszins bekort de be schouwing van Associated Press. Na wat deze week bekend is geworden over de moeilijk heden rond prof. Schillebeeckx is het niet moeilijk er een hiaat in te ontdekken: in hoe verre is er in de visie van paus Paulus VI ruimte voor een afwijkende mening? Het is merkwaardig dat juist in deze Amerikaanse beschouwing dit aspect ontbreekt, want, het lijkt er op dat het „ketterij-proces" tegen prof. Schillebeeckx vooral is ingegeven door beschuldigingen uit de Ver. Staten. Men weet wat er met professor magister doctor E. C. F. A. Schillebeeckx. dominicaan, aan de hand is. Deze week is uitgelekt dat er in Rome een proces tegen hem op gang gebracht wordt omdat men daar van mening is dat zijn theo logie in strijd is met de leer van de rooms- katholieke kerk inderdaad dus een proces wegens ketterij. Het nare van de zaak was dat prof. Schillebeeckx zelf hiervan onkundig was gelaten hij hoorde het van een collega, de Westduitse theoloog Karl Rohner, omdat die hem wist te vertellen dat hij als verde diger zou optreden. De beklaagde wist nog van niets maar een verdediger was al aange zocht een wonderlijk staal van rechtsvoe- ring! Wat heeft prof. Schillebeeckx in de ogen van Rome misdaan? In de eerste plaats is hij al verdacht omdat hij, als hoogleraar in de dog matiek en de geschiedenis van de theologie in Nijmegen, beschouwd wordt als een van de voornaamste theologische raadgevers van het Nederlandse episcopaat en de Nederlandse Kerkprovincie staat er in Rome nu eenmaal niet zo goed op. Denk slechts aan de catechis mus! Bovendien heeft hij de prelaten van de Romeinse Curie nogal geërgerd in de dagen van het concilie. Regelmatig hield prof. Schil lebeeckx toen in Rome lezingen en ze werden door een steeds groter aantal bisschoppen en priesters bezocht. Wat beslist niet naar de zin was van de behoudende Romeinen. De maat leek vol te zijn toen hij tijdens een recent bezoek aan de Ver. Staten tijdens lezingen aan ver schillende universiteiten al evenveel publiek trok dat geboeid naar hem luisterde en het in vele opzichten met hem eens bleek te zijn. Een klacht van sommige Amerikaanse prelaten schijnt er het gevolg van te zijn geweest. Maar dit alles zijn bijzaken de diepere inhoud van de kritiek is dat prof. Schillebeeckx bepleit dat er ruimte moet zijn voor het theologi sche denken en voor het naast elkaar voortbestaan van verschillende theologische opvattingen. Die ruimte wenst men in Rome niet en die ruimte wenst blijkbaar ook paus Paulus niet. Een onverkwikkelijke zaak als dit „ketterij-proces" zal er het gevolg van zijn. Oud en nieuw zijn in de ge bouwen van de Theologische Hogeschool in Apcldoorns parkenbuurt tot een harmo nisch geheel samengevoegd. Ze symboliseren als het wa re de veranderingen die nu worden doorgevoerd en die al evenzeer tot een harmo nisch geheel kunnen leiden. Aan de bijna vijfenzeventig jaar oude Theologische Hogeschool van de Christelijke Gereformeerde Kerken te Apeldoorn zijn veranderingen op komst. De generale synode van deze kerken die in Hilversum wordt gehouden, heeft dezer dagen na melijk besloten dat aan de hogeschool ook anderen dan aanstaande predikanten voor de eigen gemeenten kunnen worden toegelaten. Aanleiding daartoe waren verschillende verzoeken die bij het curatorium waren binnengekomen en de instructie die dooi de synode van het zuiden bij de synode was ingediend. Tot nu toe kon men alleen aan de Hogeschool studeren als men het admissie-examen met goed gevolg had afgelegd. Dit examen wordt ieder jaar in juli gehouden en het is niet alleen maar een onderzoek naar de kennis van de a.s. studenten. Het wordt dan ook niet, zoals het kandidaatsexamen, afgenomen door de hoogleraren in aanwezigheid van curatoren maar omgekeerd:'de curatoren nemen het examen af, bijgestaan door de hoogleraren. Een van de vragen aan de a.s. studenten was en is waarom zij predikant willen worden. Iemand die dat verlan gen niet had, kon dus ook niet worden toegelaten. In allerlei kringen is nu de wens opgeko men daarin verandering te brengen. De Vereniging van Verontrusten in de gerefor meerde kerken deed enige tijd geleden al de suggestie dat ook leden van deze kerken de gelegenheid zouden krijgen aan de hoge school te Apeldoorn te gaan studeren. In het buitenland is er interesse. En dan zijn er nog de groeperingen die zich aan de Christelijke Gereformeerde Kerken ver want voelen: de Geref. Bond in de Ned. Hervormde Kerk en de Gereformeerde Ge meenten. En niet te vergeten de jongeren uit de eigen kerken die wel belangstelling hebben voor de theologie, maar niet of althans niet direct het verlangen koeste ren predikant te worden. Of geen predikant kunnen worden, zoals de meisjes. De chr. gereformeerden kennen nl. niet de vrouw in het ambt zij hebben daar grote bezwa ren tegen. Op dezelfde dag waarop de syno de de hogeschool openstelde voor een grote re kring, behandelde zij ook de vraag of aan de vrouw het actieve kiesrecht mag worden verleend. Velen beantwoordden die vraag bevestigend maar in de discussie daarover waren de leden van de synode het erover eens dat de toekenning van dit kiesrecht aan de vrouw nooit de eerste stap mocht zijn naar haar toelating tot de amb ten. Voor hen die de preekstoel in de Chris telijke Gereformeerde Kerken niet willen of kunnen beklimmen biedt de studie in de theologie toch wel mogelijkheden. Zij zou den b.v. leraar godsdienstonderwijs bij het voortgezet onderwijs kunnen worden. Aan de wensen van al deze categorieën belangstellenden heeft de synode nu vol daan. De curatoren van de hogeschool had den dit ook voorgesteld. Zij waren over tuigd van de roeping tot het verbreiden van de gereformeerde theologie ook door deze hogeschool. Natuurlijk behoeven de studenten die geen predikant willen worden niet het admissie-examen af te leggen. Wel moeten zij hun instemming betuigen met de gereformeerde belijdenisgeschriften. Wat zal dit nu in de toekomst voor de hogeschool gaan betekenen? Die vraag heb ben ook sommige synodeleden gesteld en daarin klonk wel enige vrees door. De sfeer aan de school kan zo gemakkelijk ver anderen en dan misschien niet ten goede. Zo merkte ouderling J. van Ledden te Cu- lemborg tijdens de besprekingen op, dat de levensstijl van sommige studenten toch wel een groot bezwaar kon betekenen. Die be zwaren werden onder woorden gebracht door een minderheidsrapport dat een lid van de rapporterende commissie, diaken Joh. van Vulpen te Bunnik, op de synode tafel had gelegd. Ook de heer Van Vulpen was overtuigd van de noodzaak om de ge reformeerde theologie te verbreiden, maar hij vreesde dat het oude beginsel „door de kerk, voor de kerk" terzijde zou worden ge steld en hij zag het gevaar van een infec tie dreigen. Er werd in de synode op aange drongen dat het karakter van het admissie- examen gehandhaafd blijft voor hen die wèl predikant in de Christelijke Gerefor meerde Kerken willen worden. „Dat zal ook beslist het geval zijn" verzekerden ds. P. N. Ribbers te Enschede-West, de rappor teur van de commissie, en ook ds. P. op den Veldé te Zierikzee als president-curator. „En als er nu eens een student zou wor den geïnfecteerd?" vroeg ds. Ribbers. „Zou dat zo erg zijn zo lang hij toch nog onder het toezicht van de artsen staat? Dan is hij later immuun" Op de heer Van Vulpen na waren alle synodeleden het er ten slotte over eens dat de school een ruimere taak heeft dan alleen predikanten op te leiden. Prof. dr. J. van Genderen, de rector van de hogeschool, bracht dit standpunt onder woorden toen hij zei dat de school in Apel doorn nu misschien wat kan gaan beteke nen voor anderen! L 'msmmssmim, ami tm i Zoekt men naar het waarom, dan komt men tot de uitspraak .van de paus over zijn ambt, dat hij „de hoeder is van de kern van de katho lieke leer". In een toespraak heeft hij geklaagd: „Wij zien zelfs katholieken die zich laten overmeesteren door een soort passie voor verandering en nieuwigheid. De grootste zorgvuldigheid moet worden betracht om geen schade toe te brengen aan de stellingen van de christelijke leer. want dit zou aanleiding geven tot verwarring en ver legenheid in vele geloofsgetrouwe zielen." En tot die kern van de christelijke leer rekent hij de stelling dat God als Schepper van het leven heeft gewild dat de mens het scheppend vermogen van de ge slachtsdaad in het huwelijk niet zal belemmeren. Let wel: deze pays kent de benauwenis van de verontruste katholieke echtparen en hij heeft met tranen in de ogen de ondervoede menigten van India gezien dat honger en een ongebreidelde bevolkingsvermeerdering met elkaar samenhangen, is hem nooit ontgaan. Maar in de eenzaam heid van zijn ambt als geestelijk leider van het grootste christelijk geloof ter wereld, heeft hij gekozen voor wat hij beschouwt als gehoor zaamheid aan God. Daar komt nog iets bij. Het is geen toeval dat de twee beslissingen waarover men hem het meest heeft aangevallen celibaat en geboorte beperking te maken hebben met het geslachtsleven. De paus moet zich namelijk hebben afgevraagd wat de volgende eis zou zijn als hij op een van deze twee standpunten had toegegeven. In toenemende „Zoekt de dingen, die boven elke verticale dimensie ontbreekt Paulus bedoelt hier echt geen sombe- ter rechterhand Gods". Op Hem moet zijn" Col. I. zulk een levenshouding in zekere zin re levenswijding en verachting van al ons leven zijn gericht om Hem te wordt gesanctioneerd. Met God heeft wat de aarde ons biedt. Wie de Bij- kennen als onze Leidsman, naar Eens vroeg een adjudant aan Na- men afgerekend, om de zogenaamde bel goed kent, weet dat zulk een ge- Wiens Woord we luisteren. Om Hem poleon of hij de zonsverduistering medemenselijkheid er voor in de dachte hem geheel vreemd is. te kennen als onze Borg, die onze ook had gezien. „Nee", was het ant- plaats te stellen. Wel echter wil de apostel ons dit zonde en schuld vergeeft. Om Hem woord van de keizer, „ik heb het Lijnrecht hier tegenover staat het zeggen, dat we nooit en te nimmer dit te kennen als onze Koning, die door veel te druk met de dingen van de aar- woord van de apostel, dat wij wèl zul- aardse leven op zichzelf mogen stellen. Zijn Geest ons leven regeert. Dit de, dan dat ik me met de dingen len zoeken de dingen die boven zijn: door dit te bezien als het een en al, vraagt van ons de dagelijkse bele- van de hemel zou bemoeien". terwijl hij dit nog verduidelijkt door te door zo daarin op te gaan, dat er geen ving van ons hart, maar van daar uit Wat wordt door dit woord de le- zeggen: „Bedenkt de dingen, die bo- hogere waarden, geen hogere werke- ook de doorwerking in heel ons verdc- vensinstelling van velen vertolkt. Al ven zijn, niet die op de aarde zijn." lijkheden voor ons zouden zijn. Wie re leven, niet als staande buiten, maar zegt men het dan niet met woorden, Wat bedoelt Paulus hiermee? Bedoelt zo leeft vergeet wat de eigenlijke be- als staande midden in de wereld, waar maar met daden spreekt men het hij dat we ons uit deze wereld zou- stemming en het uiteindelijke doel God Zijn taak en roeping ons geeft, maar al te zeer uit: den moeten terugtrekken, onze aard- van zijn leven is. Die verloochent Zulk leven heeft toekomst. Het le- „lk heb het veel te druk met se roeping zouden moeten» verzaken, zijn menszijn en stelt zich als het ven dat alleen op beneden is gericht mijn werk, met mijn huishouding, met van alle aardse genoegens ons zou- ware op één lijn met het dier, dat niet. Van het leven, waarvan Christus mijn zaken, met mijn studie, met mijn den moeten onthouden, om, zoals ook geen hogere bestemming kent en het geheim en de gemeenschap met (vult u zelf maar in), om mij in vol- wel eens gezegd wordt, met een boek- geen hoger doel nastreeft. Christus de drijfkracht is geldt: „Wan- le ernst met God en Zijn dienst, om je in een hoekje ons op te sluiten, en Ons leven moet een ander uitgangs- neer nu Christus zal geopenbaard zijn, mij met de dingen der eeuwigheid te in de overpeinzing van de eeuwige punt kennen. Het zwaartepunt van ons Die ons leven is, dan zult ook gij met bemoeien". Het leven is alleen hori- dingen onze levensdagen te slijten? leven mag niet beneden, maar moet Hem geopenbaard worden in heer- zontaal gericht. Het gevaar dat zo Wanneer we de woorden van de boven liggen. De dingen die boven lijkheid". dreigt wordt nog vergroot, nu vanuit apostel zo zouden opvatten, zouden zijn, duidt Paulus ons daarbij nader de nieuwere theologie waaraan we hem geheel verkeerd verstaan, aan als „waar Christus is, zittende Veenendaal Ds. J. Brons. De Theologische Hogeschool van de Christelijke Gereformeerde Kerken te Apeldoorn staat aan de vooravond van een jubileum. De school werd In 1894 in Rijswijk gesticht volgend jaar bestaat zij dus vijfenzeventig jaar. Uit het rapport dat deputaten hierover aan de synode hebben uitge bracht blijkt dat men op de hoge schooldag die volgend jaar zal wor den gehouden, aan dit jubileum aan dacht wil schenken. Er is een com missie benoemd die deze herdenkings dag zal voorbereiden en tijdig hier over nadere mededelingen zal doen. Er is in die afgelopen vijfenzeventig jaar heel wat veranderd in de Chris telijke Gereformeerde Kerken en dus ook in haar hogeschool. Niet alleen dat zij verplaatst werd van Rijswijk naar Apeldoorn, maar ook het aantal docenten heeft verandering onder gaan. Vele jaren lang hebben drie hoogleraren het onderwijs gegeven maar juist nu, op deze synode in Hil versum, is een vijfde docent be noemd: drs. J. P. Versteeg te Wormer- veer. Terugbladerend in de historie komt men een reeks van namen van docen ten tegen mannen die in de gerefor meerde theologie iets te zeggen heb ben gehad: F. P. L. C. van Lingen, J. Wisse Czn, P. J. M. de Bruin, A. van der Heiden, F. Lengkeek, J. J. van der Schuit, G. Wisse, J. W. Geels, L. H. van der Meiden en Joh. Prins. Van hen is alleen de laatstgenoemde nog in leven prof. Van der Schuit over leed enkele maanden geleden en met hem ging de laatste hoogleraar uit de periode voor de tweede wereldoorlog heen. De enige emeritus-hoogleraar van de school is prof. W. Kremer. Hij aanvaardde zijn ambt in 1954 en ging in 1966 met emeritaat. Veel rust werd hem overigens nog niet vergund want de hoogleraar ontving op datzelfde ogenblik een bijzondere leeropdracht voor de duur van twee jaar! Maar die uitbreiding van het docenten korps is niet de enige verandering. De vroegere hoogleraren hadden zelf een theologische opleiding tot aan het kandidaatsexamen ontvangen de laatste jaren echter heeft de synode hoogleraren benoemd die de studie hadden voortgezet. Drie van de vier hoogleraren die nu aan de school ver bonden zijn dragen de doctorstitel en drs. Versteeg, de nieuw-benoemde hoogleraar, zal binnen afzienbare tijd aan de Vrije Universiteit promoveren. Anders dan vroeger is ook de voorop leiding van de meeste studenten. De hogeschool heeft nimmer de aanstaan de predikanten de verplichting opge legd het eindexamen gymnasium A te behalen voor zij het kandidaats examen aflegden. Zij die dit diploma niet hadden werden eveneens toegela ten, ook al moesten zij dan een voor bereidende opleiding volgen. In de laatste jaren echter is het aantal stu denten met een gymnasiale opleiding steeds groter geworden. Maar niet alleen de school is anders ge worden, een belangrijke wijziging heeft zich ook voltrokken in de posi tie van de Christelijke Gereformeer de Kerken. Zij zijn in de kring van de gereformeerde gezindte een centrale plaats gaan innemen. Vele gerefor meerden die de ontwikkeling in hun eigen kring met verontrusting gade slaan, voelen zich aan de Chr. Geref. Kerken verwant. Zo is ook het ver langen van de Vereniging van Ver ontrusten te verklaren. Nu de synode dit verlangen heeft ingewilligd breekt er voor de oude hogeschool een nieuw tijdperk aan. Wat er in de wereld om haar heen gebeurt, gaat ook haar na tuurlijk niet voorbij. Dat weerspiegelt zich in het besluit dat de synode heeft genomen en dat ongetwijfeld een mijl paal is.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 11