THEODORAKIS: politicus-componist Swiehertje en de andere Joop Theater geeft met Hendrik IV 'n blik achter de schermen Voor het welzijn (én on-welzijn) van de burger door henri th. timmerman oJïCuzen issen Tje kunstenaar is maar relden politi cus van professie, maar vele kunste naars hebben een markante politieke overtuiging en zijn zoals dit tegenwoor dig heet politiek geëngageerd. Buiten ons land hebben enkele scheppende en uitvoe rende kunstenaars een soms belangrijke rol gespeeld in het politieke en sociale leven van hun vaderland. Mikis Theodo- rakis, de Griekse verzetsstrijder, politi cus en parlementariër, is door ingeboren talent, artistiek temperament en opleiding componist, hoewel ook in zijn creatieve persoonlijkheid het politieke en ook het nationale engagement niet weg te denken zijn. Theodorakis behoort tot de zeer weinige waarachtige kunstenaars, die bui ten hun vaderland en buiten de enge kring van vakmensen tot grote faam raakten door politieke ontwikkelingen. Maar ook zonder buiten-muzikale in vloeden, zonder de politiek is Theodora kis een groot man en componist. Want in tegenstelling met sommige componis ten in de Sovjet-Unie bijvoorbeeld, die door de partij gesteund werden en op aanzien lijke posten werden geplaatst, heeft Mikis Theodorakis en zijn Griekse vaderland bij de autoriteiten tegenwerking ondervonden, al wilden de kolonels van het huidige regime de populaire componist aan hun zijde hebben. Maar Theodorakis ver loochende zijn politieke idealen en zijn humanitaire aard niet en afwisselend wer den zijn muziek en grammofoonplaten in Griekenland verboden of geduld en was de omstreden componist en politicus af wisselend een (betrekkelijk) vrij man en een gevangene. Met zijn Ballades van Mauthausen is Theodorakis in ons land vrij onverwachts tot bekendheid gekomen; zowel de ver tolking door Liesbeth List als door Chris tina Cünne heeft diepe indruk gemaakt. Beide uitvoeringen zijn ook op de gram mofoonplaat vastgelegd, evenals een authentieke uitvoering door de grote zan geres Maria Farantouri. begeleid door een klein orkest onder leiding van componist Theodorakis zelf. Maar Theodorakis heeft veel meer ge componeerd en is ook veelzijdiger dan menigeen weet; er wordt ook meer over zijn politieke activiteiten dan over zijn muzikale loopbaan geschreven. Zijn leven is boeiend, maar ook tragisch, omdat hij in de strijd al vroeg zijn gezondheid ver ft speelde en door zijn volhardende overtui ging zijn riante huis aan de Golf van Korinthe ongeveer honderd kilometer van Athene, moest verlaten voor de gevange nis. TLfikis Theodorakis, zoon van een Grieks ambtenaar, nam als jongen deel aan het ondergrondse verzet tegen de Duitse bezetters van zijn vaderland. In de par tizanenstrijd verloor hij vele vrienden, hij -werd zelf gedeporteerd naar een kamp, waar hij een longziekte opliep. Later, zo als zo vele idealistische verzetsstrijders teleurgesteld door de troebele gang van zaken nadat de Duitsers waren verdre ven, rebelleerde Theodorakis opnieuw, te gen de door de Amerikanen geholpen re gering. Na een verblijf in kamp Makroni- si ging hij naar Parijs, in ballingschap. Het was zijn eerste en laatste balling schap, want ook al liep Theodorakis la ter meermalen gevaar, hij weigerde op nieuw naar het buitenland te vluchten. In een interview heeft hij eens gezegd: „ik wilde na mijn gevangenschap niet wee)- naar het buitenland, ik geloof niet in ballingschap, ik geloof ook niet in. staatslieden en kunstenaars in balling schap". De periode in Parijs, tussen het kamp Makronisi en het jaar 1961, is voor Theo dorakis van het grootste belang geweest. Voor zijn rijping als mens, voor zijn mu ziek en voor het unieke feit. dat we zon der bezwaar een fenomeen kunnen noe men, namelijk, dat een groot deel van de Griekse jeugd en volk dóór de muziek van Theodorakis politiek bewust is ge worden en weer moed en hoop op een betere toekomst kreeg. Méér dan de po liticus en het parlementslid Theodorakis is het de dichter-componist in hem ge weest, die nieuwe krachten in het Griekse volk losmaakte, al lijken deze dan ook onder de druk van het regime machte loos. In Parijs kon Theodorakis zijn in Athene enkele malen onderbroken mu ziekstudie voortzetten. In Parijs ook werd de grondslag gelegd voor de hem type rende liederen, die in Griekenland zo veel enthousiasme zouden wekken. Maar de componist heeft zich niet bepaald bij zijn liederen, hoewel deze hem juist beroemd hebben gemaakt. Hij schreef onder meer een symfonie, kamermuziek zoals duo-so nates en orkestsuites. Maar de liederen, ballades en aria's, maar dan in een ge heel originele lange vorm en afwijkend van wat wij onder een aria verstaan, hebben Theodorakis gegrepen. Als hij in Athene zijn eerste liederencyclus aan een vooraanstaand componist laat horen, wor den de liederen meteen uitgevoerd en op de plaat opgenomen. Toch is Theodorakis niet tevreden, hij voelt zijn diepste werk strijdbaarder, dieper peilender dan hij in de vertolking door een vermaarde zange res hoorde. Nu volgden reeksen liederen waarin het strijdbare element en het so ciaal-politieke engagement tot uitdrukking kwamen. Muziek en politiek raken elkaar steeds meer, de componist is nauwelijks meer te scheiden van de politicus. Hij wordt leider van de Lambrakis-jeugd en als waarachtig idealist met een sterk hu manistische inslag wil Mikis Theodorakis de jeugd, die geen vertrouwen meer had in Griekenland, omhoog halen. Hij wilde de jonge mensen, voor een groot deel ge vangen in het materialisme van clubs en verslavende genotmiddelen of in on macht en geestelijke onverschilligheid, opnieuw bezielen. De onvervreemdbare grootheid van Theodorakis is, dat hij zijn hoog streven wilde realiseren door de ka nalen van de muziek, van zijn specifieke muziek en van de grote Griekse dichters. Theodorakis, die zelf ook dichter is, koos voor zijn talrijke liederen cycli teks ten van dichters als de Nobelprijswin naar Gioris Seferis, Odysseus, Elytis, Ma nos Eleftherion, Lividatis Gatsos en Rit sons. Het wonder is nu, dat deze lang niet gemakkelijke poëzie met de muziek van Theodorakis sterk bij de jeugd en later bij een groot deel van het Griekse volk aansloeg en een wapen werd tegen onmacht en wanhoop. Want het meren deel van de ballades en liederen is bij alle strijdbaarheid toch niet revolutionair in de conventionele zin. Teksten en mu ziek hebben daarvoor een te subtiele on derstroom van loutering en verwachting, van het mysterie en de dichterlijke liefde, soms geplaatst naast de stille aanklacht of de bede om meedogen en begrip. De essentie van de gedichten, de zin van een haast klassiek-bondige regel: „wanneer zij sterven, gaat het leven naar hoger sfe ren" is in harmonie met de muziektaal van Theodorakis. Zijn muziek wortelt zo wel in Byzantijnse traditie als in het neo- Hellenisme, maar zij is ook menigmaal verwant met de oude Griekse liederen uit de vrijheidsstrijd tegen de Turken. Vandaar ook, dat vrij vele liederen van Theodorakis een dansvorm hebben, hij veredelde het bouzouki-lied met zijn don- ker-trieste inslag; maar hij wist de bin ding te bewaren met volk en land. Tn de gevangenis schreef Theodorakis een nieuwe cyclus gedichten onder de titel „De tijd en de zon", maar door dat zijn werk in Griekenland weer ver boden was. werd de nieuwe cyclus in Londen voor het eerst uitgevoerd. Ook andere liederen, die in Griekenland niet meer gezongen mogen worden, zijn uit het land gebracht en in Amerika, Enge land of Scandinavië op de grammofoon plaat gebracht. Soms werden de originele Griekse teksten gebruikt, maar ook zijn er overzettingen in verscheidene talen. In ons land hebben Lennaert Nijgh en Cees Nooteboom liederen van Theodorakis in de Nederlandse taal overgebracht. Zowel voor de Ballades van Mauthausen als voor de cyclus uit „De gijzelaar" van de Ier se dichter Brendan Behan. Bekender dan de cyclus „De gijzelaar" zijn de Ballades van Mauthausen, die ge schreven zijn door de dichter Jakovos Kambanellis, die tijdens de tweede wereld oorlog twee jaar in het kamp Mauthausen gevangen heeft gezeten. In 1966 werd de cyclus door Theodorakis op muziek ge zet, maar in de verklanking van de „lie deren van spot, oorlog en liefde", zoals Brendan Behan zijn „De gijzelaar" noem de, komen nog andere facetten van Theordorakis tot uitdrukking. Tot de mooiste liederen en ook het meest ka rakteristiek voor de rijpe stijl van Theo dorakis rekenen we liederen als „Hoe mooi is mijn lief". „De ontsnapte", „Ado nis", „Als de oorlog uit is" en „De lachen de jongen". Zij zijn eenvoudig, maar niet simpel, beheerst van emotie, trots en ont roerend deemoedig, soms bitter-wrang, maar altijd gaaf van vorm en expressie, in de beste zin volksmuziek. Acteur Joop Doderer, beter bekend als Swiehertje, als heer „vermomd'' lie toneelgroep Theater presenteert zich bij het schouwburgpubliek van de oos telijke provincieds geregeld met een zeer bewust repertoire. Het gezelschap van Hans Croiset en Elise Hoomans wil daarenboven aan dat publiek het hoe en waarom van het toneel en van zijn repertoire duidelijk maken. Met zogenaamde S.P.'s (speciale pro gramma's) leidt Theater bij de toeschou wers, voornamelijk bij de jeugd, zijn be langrijkste premières in. Dat gebeurde on der meer bij Brechts „Johanna van de Slachthuizen" en Pirandello's „Zes persona ges op zoek naar een schrijver". Datzelfde doet Theater nu ook als inleiding op de voorstellingen van Shakespeares „Hendrik IV". Al wekenlang is bijna het hele gezel schap aan het repeteren onder leiding van Hans Croiset en de Engelse regisseur Ad rian Brine. /Vp 19 oktober vindt in Nijmegen de pre- mière plaats van een unieke toneelge beurtenis, want voor de eerste keer in de Nederlandse toneelgeschiedenis zullen bei de delen van Hendrik IV achter elkaar worden gespeeld in een middag- en een avondvoorstelling. Ter inleiding heeft Theater nu een ver rassend origineel S.P. samengesteld. Daar in krijgt het publiek te zien, wat er alle maal komt kijken voor het spel gespeeld kan worden. Voor de pauze toonden René Lobo en Fenneke Andrae, die de rollen van Hotspur en zijn vrouw spelen, hoe een scè ne wordt opgebouwd. /Vnder leiding van Adrian Brine begon- nen zij bij de eerste lezing. Daarna werden de scène, de spelopbouw en de ka rakters ontleed om ten slotte het kleine stukje te spelen. Na de pauze kregen de toeschouwers een gewoon brok repetitie te zien met Hans Tiemeyer als Falstaff en Carol Linssen als prins Hal. Spontaan bedankte een der bezoekers na afloop voor dit programma, waarin hij zo als hij zei „eens had kunnen zien met hoe veel talent, moeite en zorgvuldigheid een voorstelling wordt voorbereid." Theater laat het niet bij deze S.P.'s. Adrian Brine en Hans Croiset gaan met enkele acteurs ook dagelijks naar de mid delbare scholen van Arnhem. Nijmegen en omgeving om ook de jeugd met een kijkje in de toneelkeuken voor te bereiden en te begeleiden op en naar Shakespeares Hen drik IV. Hans Tiemeijer, één van de hoofdrolvertolkers „Een Nederlander wil dat iemand iets is: een Calvinist, communist, racist, sadist, opportunist, fatalist, socialist of zo. Als hij maar een „ist" is. Dan hoef je niet meer naar hem te luisteren. Dan kun je hem gelijk uitschelden of schouderkloppend be groeten". Dit is het hoofdthema van Sieto Hovings nieuwe programma Poes en Moes, waar mee de kleine zaal van het Haagse Con gresgebouw op vrijdag 1 november wordt geopend. Het is zijn dertiende programma, in de afgelopen maanden dagelijks uit het brein geperst in het Friese dorp Wolvega. Dagelijks wordt er gerepeteerd in het eigen vestzaktheater Tingeltangel, de geestelijke vluchtheuvel temidden van driftige kran- tebedrijven aan de Amsterdamse N.Z. Voor burgwal. Wordt het puur politiek cabaret? „Politiek is een beladen begrip. Wat wij (hij, echtgenote Marijke, Tieneke van Leer en de pianiste Else Kleinenberg) bedrijven is een ander soort politiek cabaret. Ieder een verwacht bij politiek cabaret dat je dan alle ministers en Kamerleden een kat geeft. Dat willen we juist niet. Ons uit gangspunt is dat van Aristoteles: Politiek is alles wat zich bezighoudt met het wel zijn van de burger en de stad". „Of het on-welzijn", vult Marijke ern stig aan, hoewel zij bij Sieto's toelichting meestal haar lachen niet kan houden. Hoving (43) die ons even aan zijn pro gramma liet snuffelen, wil zijn publiek dusdanig met de neus op de dagelijkse er gernissen drukken, dat het die weglacht. „Als je het anders zou doen, zouden de mensen na de voorstelling de onbedaarlijke behoefte krijgen het gebouw van het ge meentelijke vervoerbedrijf te bestormen". Baard- en snorplukkende Hoving pro beert zijn sociale bewogenheid te onder drukken, wat hem op het podium beter lukt dan als man tegenover man. „Het is de angst die wij te lijf gaan. De pil en Tsjecho-Slowakije zijn van dezelfde orde. Beide voortgekomen uit angst. Wij zijn zo bang dat we zelfs nudisten in een kamp opsluiten". Verdere thema's: „De grootste giller van na de oorlog, het zuivelbeleid. De boter barst de koelhuizen uit, maar wij blijven ons blauw betalen. In zee gooien is voor de regering een onverkoopbare oplossing. Anders zouden ze het doen. Ook snijd ik in mijn mini-musical problemen aan als Portugal, Griekenland, het Songfestival en bijvoorbeeld de nieuwbouw, waar de kin deren de televisie naast het bed hebben staan. Van de buren dan". „Ontwaakt verslaafde consumenten", zingt Hoving met zijn bitterzoet stemmetje. En „De pleinen op, de straten in". Tineke van Leer, nu voor het derde sei zoen bij Tingeltangel geeft een nummer Excellentie (Klompé) weg in dialoog met het echtpaar Hoving. Zij verdedigt op de toon van een belerend sociaal werkster haar cultuur, recreatie en maatschappe lijk werk tegen de satirische ongelovige Hoving. Ook is in Hovings eigen pro gramma, dat muzikaal in samenwerking met Nico Schuyt tot stand kwam, de revo lutie verwerkt. Niet die van de Sorbon- ne, maar de wijze waarop een Nederlan der zal reageren. „Ach wat zielig, nou ste ken ze de auto van een arbeider in brand." Toen u in Friesland zat te werken, was er toen communicatie met de bronnen? „Pak een krant, kijk naar de tv, luister naar de radio. Voor de rest hebben Ma rijke en ik al zoveel stof (uitlaatgas) op gedaan in Amsterdam, dat wij scherp kun nen selecteren. Marijke is daar onverstoor baar in. Men heeft mij wel eens gevraagd waarom ik niet een veel groter publiek wil bereiken; in de lijn van Hermans. Maar dan zouden wij niet meer onszelf kunnen zijn. Juist daarom hebben wij zonder sub sidie een eigen en kritisch publiek met veel jongeren kunnen opbouwen. Het is eigenlijk merkwaardig dat men dacht dat het ons minder goed ging, omdat wij dit seizoen eerder zijn gestopt. Maar dat kwam, omdat wij veel eerder, namelijk in het Hol land Festival waren begonnen en de tour nees hebben beperkt. Ieder jaar geven wij rond tweehonderd voorstellingen en dat blijft zo". Tijdens die voorstellingen pakt Tingel tangel de draad van de problemen beet, want als je die niet oplost, ben jezelf het slachtoffer. Dat Hoving niet de politieke cabaretier is in de gangbare zin van de Nederlandse etikettering, viel ook nog af te leiden uit het feit, dat hij niet eens wist dat wij op de derde dinsdag zaten te praten tijdens de troonrede. „Lees ik nog wel", aldus Hoving lako- niek. Maar hij zal er stellig nog op terug komen via het podium. Toch blijkt voor hem belangrijker het geval van een plas- ticfabriek, waarboven twee kinderen wonen die niet meer kunnen eten of drinken. Acteur Joop Doderer komt de vólgende week vrijdag met een nieuw televisie - sementsshow zingt en acteert hij, maar ont- programma. Als hoofd-figuur in een amu- vangt ook buitenlandse artiesten. Niet dat de populaire kinderserie Swiehertje zal ver dwijnen. Integendeel. De televisiezwerver gaat van zaterdag 12 oktober af zijn tien de seizoen in. Aan de bar van her Rotterdamse Hilton drinkt een lange, wat grijzende man in een perfect gesneden pak whisky. Als hij zich omdraait herkennen wij het gezicht van Swiehertje. De 47-jarige Joop Doderer lijkt in zijn modieus groen ruitjes kostuum met bijbehorende das op een welvarende za kenman. De zwerver anno 1920 zou hier ongetwij feld de neiging hebben 't ernstige ui terlijk van een kelner danig in de war te brengen. Niet de heer Doderer. Die loopt met soepele passen naar een tafeltje, wacht hoffelijk totdat iedereen zit en heeft al een vuurtje voor andere sigaretten klaar. „Voor het driejarige dochtertje Sandra bestaan er ook 2 verschillende figuren, papa in het zomerkostuum en Swiehertje met het slappe hoedje", aldus Joop Do derer. „Vroeger liet ik alle borden vallen als ik mijn vrouw eens hielp met de afwas, maar nu doe ik het niet meer. Wel ben ik net als Swiehertje vrolijk van aard en een beetje een vrijbuiter." De populaire televisie-zwerver heeft als mens van de twintiger jaren geen idee wat tijd is. Acteur Joop Doderer wel. Met zorg hebben wij de afspraak in het centrum van Rotterdam gemaakt. „Mijn dag begint des morgens om zeven uur. Na mijn filmpjes maken, show repeteren, kinder- en avond voorstellingen geven ben ik soms om twee uur 's nachts thuis", zegt de drukbezette acteur. Zijn adres in Rotterdam houdt hij angst vallig geheim, even geheim als zijn telefoonnummer. „Ik sta erg op mijn beetje privacy. In mijn huis wil ik rustig met mijn vrouw en mijn dochter kunnen leven zonder een groep toeschouwers om mij heen. Ik begrijp het wel. De mensen be schouwen mij als een bezoeker in hun huis kamer. Dat vind ik niet erg. Zij moeten mij wel geen tegenbezoek komen afleg gen". Hij laat alleen los dat er in zijn huis echt behang op de muren is geplakt en niet de ontelbare tekeningen die de kinderen hem vaak in klasseverband sturen. Acteur Joop Doderer, geboren in Vei sen, kwam op zijn 26e in Amsterdam bij het toneel. Hij speelde onder meer bij Wim Sonneveld. In 1953, toen er nog niet zoveel televisiekijkers waren begon de NCRV met de serie Swiehertje. Er was een oud kinderboek gevonden en men liet er een draaiboek van maken. Na de eerste drie series werd met de avonturen van Swie hertje gestopt. Ps in 1958 kwam de ondeugende maar eerlijke zwerver terug op het televisie scherm en bleef er tien jaar. Joop Doderer, die samen met Lou Geels veldwachter Bromsnor nog van de eerste toneel be zetting is overgebleven, schrijft het succes van de serie Swiehertje toe aan de onge compliceerde romantische sfeer. „Het leven in '68 wordt tegen de achter grond van de twintiger jaren geparodieerd" zegt hij wijsgerig. „In de nieuwe serie, die in oktober begint, heb ik reumatiek gekre gen door steeds in het hooi te slapen. Ik ga dan in een klein schuurtje wonen, dichtbij een boerderij. Er wordt de woningnood en het leven in krotten mee bedoeld." Nog een staaltje van de diepere betekenis van het kinderprogramma, dat langzaam maar zeker 'n familieprogramma is gewor den. „Swiehertje ligt altijd met Bromsnor overhoop omdat de veldwachter de orde in het dorp moet handhaven. Hij voert zijn taak te ver door, zoals in '68 ook wel ge beurt. En Swiebertjes streken willen die orde in het dorp juist verstoren. Toch ein digt elke aflevering met een happy-end. Tussen Bromsnor en Swiehertje dan." Joop Doderer begrijpt niet dat sommige briefschrijvers de kinderserie niet op voedend vinden. Een man verbood zijn kinderen verder naar Swiehertje te kijken toen deze een kip met zijn handen had gegeten. „Dat staat toch in het boekje Zo hoort het", herinnert Joop Doderer zich. Hij is ook buiten de televisiestudio be vriend met Lou Geels. „Bromsnor is eigenlijk een enorme levensgenieter en een bezadigd mens. Hij heeft niets vün de fi guur die hij op het televisiescherm speelt". Nu Joop Doderer als Swiehertje zijn tweede lustrum viert en hij intussen drie paar schoenen en 54 broeken heeft versle ten vindt hij het tijd worden eens een an dere rol te gaan spelen. Vandaar de Joop Doderershow. Na ons afscheid hangt hij zijn paraplu over zijn arm en wandelt naar de overkant van de straat, naar zijn Mercedes. Een fijne meneer, zou Swiehertje zeggen. Van 3 tot 5 oktober a.a. zal in de zalen van het gebouw „Arti et Amicitiae" in Amsterdam de derde Internationale Beurs van Antieke boeken en Prenten worden ge houden. Meer dan 60 antiquairs uit 12 ver schillende landen zullen hun fraaiste oude boeken en prenten tentoonstellen. De beurs zal op 2 oktober 's avonds worden geopend door de wethouder van Kunstzaken van Am- sterdam, de heer W. Polak.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 13