Alleen de politie stoot
telkens haar neus
Wie ben ik
„Verkeersagent"
voor fusies
Meer controle gevraagd
op financieringsmij en
Meeleven in Mexico
C.N.V.-secretaris teleurgesteld
over nota regionaal beleid
Verolme nivelleert verschillen
in arbeidsvoorwaarden
N.V.V.-plan:
Gezinshoofden
roofden vaak
etenswaren
Voor iedereen - ook voor autodieven -
staan de grenzen wagenwijd open
DE JACHT IS
MOEILIJK....
Ned. chauffeur
wordt in België
vastgehouden
A.K.U. hervat werk
in Tsj.-Slowakije
Man verpletterd
door meelbalen
Kritische opmerkingen voor Juniorkamer Twente
Centralisatie in
postvervoer
Vier Zeistenaren
gevonnist voor
mishandeling
Shell bouwde
reuzenpijp
Moeilijkheden
bij spoorbrug
in Amersfoort
Toren kon kruis
niet dragen
•te Speciale studie
•te Koper de dupe
MAATREGELEN TEGEN ONDERAANNEMERS
KOMEN EIGEN PERSONEEL TEGEMOET
SELECTIE
MANNEN KNOEIDEN MET CONTRACTEN
PLEZIERJACHT
KAT OM DE BRIJ
ZATERDAG 28 SEPTEMBER 1968
,,XJoor iedereen, ook voor autodie-
ven, staan de grenzen wagen
wijd open; behalve voor de politie.
Wij stoten telkens onze neus als wij
een zaak, die zich tot buiten onze
woonplaats uitstrekt, willen onderzoe
ken. Het duurt soms weken voordat
wij een eenvoudige verklaring van een
getuige binnen krijgen als die man el
ders woont", zegt de Utrechtse recher
cheur J. van Dam, die al anderhalf
jaar meewerkt aan de bestrijding van
Duitse benden, die hier gestolen auto's
verkopen.
Zijn woorden worden bevestigd door
de Utrechtse officier van Justitie, mr.
G. W. von Meyenfeldt. Hij pleitte dins
dag bij de behandeling van een zaak
tegen de autohandelaar Van B. uit
Maarssen, die in Duitsland gestolen
auto's aan niets-vermoedende mensen
had verkocht, voor een grotere doelma
tigheid bij omvangrijke onderzoeken
door de politie. Mr. Von Meyenfeldt
heeft over deze kwestie een rapport in
gediend bij de procureur-generaal. Over
de inhoud hiervan wil hij niets loslaten.
Wel zegt hij: „Het is ontstellend hoe
veel onnodig werk er nu moet worden
gedaan. In deze zaak (tegen van B.)
heeft de politie tussen de 40.000 en 50.00
kilometer moeten rijden om de diefstal
van één auto rond te krijgen. De poli
tie moest van de ene handelaar naar
de ander. Tenslotte'moest men ervoor
naar Duitsland. Als er een betere sa
menwerking was geweest in binnen- en
buitenland, zou het met minder werk
en veel minder kosten veel vlugger voor
elkaar zijn gekomen".
Mr. Von Meyenfeldt betreurt het dat
enkele facetten van het onderzoek to
taal mislukt zijn door het gebrek aan
vlotte samenwerking. „En het is al zo'n
moeilijke materie", zegt hij. „Het gaat
om chassisnummers, motornummers en
wat niet al. In de autowereld heeft men
daar deskundigen voor".
Brigadier J. A. Palinckx van de Til-
burgse gemeentepoliite heeft een spe
ciale studie gemaakt van het valse ken
teken. Hij heeft daarover een artikel
gepubliceerd in het Algemeen Politie
blad, waaruit zijn collega-politiemensen
kunnen lezen hoe moeilijk het is aan
de hand van het kentekenbewijs en de
motor- en chassisnummers vast te stel
len of een auto is gestolen.
Hoe deskundig de heer Palinckx ook
mag zijn, aan het over ons land ver
takte onderzoek heeft hij echter niet
meegewerkt. Tegen deze situatie richt
zich de kritiek van mr. Von Meyenfeldt.
Met ingevoerde tweedehands auto's
wordt zeer vaak gezwendeld. Voor een
zelfstandig werkend politieman is het
onbegonnen werk dat uit te zoeken. Per
jaar komen 70.000 tweedehands auto's
ons land binnen. In West-Duitsland al
leen al worden jaarlijks 60.000 auto's
gestolen. Een zeer groot aantal daar
van wordt met valse papieren in ons
land verkocht.
„Bij ontdekking is de koper de dupe",
zegt rechercheur Van Dam. „Als vast
gesteld wordt dat de auto, die hij op
de automarkt kocht, is gestolen, dan is
hij de auto en daarmee zijn geld kwijt".
Rechercheur Van Dam weet dat op
de automarkt in Utrecht elk jaar 70.000
ADVERTENTIE
Ik ben het mannetje van
kr-kr-krakend verse chips
verkleed als indiaan.
Stuur een lege verpakking
van mijn produkt naar
Postbus 120, Deventer en u
krijgt een leuke verrassing.
(vergeet niet afzender te vermelden)
V.
UTRECHT. De 32-jarige Nederland
se vrachtwagenchauffeur M. van der B.
uit Vleuten-De Meern, die in België ge
zocht werd in verband met een ernstig
verkeersongeluk in Quievrain, is vrij
dag bij de Belgisch-Franse grens aan
gehouden. Hij wordt vastgehouden door
de politie in Mons (Bergen), zo heeft
hij zijn werkgever telefonisch laten we
ten.
Er werd tegen de Nederlander een
aanhoudingsbevel uitgevaardigd in ver
band met een botsing tussen twee per
sonenauto's, waarbij vijf doden te be
treuren waren. Op het moment van de
botsing zou de Nederlandse vrachtauto
de plaats van het ongeluk zijn gepas
seerd. Op de schokbrekers van de
vrachtwagen zouden verfsporen zijn ge
vonden van de verongelukte personen
auto's. Bovendien werd een deel van
een achteruitkijkspiegel gevonden, die
van de vrachtwagen afkomstig zou
zijn.
Bij het ongeluk kwam onder meer de
leider van het orkest van de zanger
Adamo om het leven.
0 Mr. G. W. von Meyenfeldt: „Ge
brek aan samenwerking vertraagt
het onderzoek van de politie en
maakt het aerns zelfs onmogelijk".
oude auto's worden aangevoerd. Het
grootste deel van de gestolen auto's
wordt op deze markt verkocht.
„Ik neem mijn petje af voor mannen
als rechercheur Van Dam", zegt de of
ficier van Justitie, mr. Von Meyenfeldt.
„Het is juist zo erg dat door de moei
lijke samenwerking het onderzoek van
zulke mensen wordt vertraagd en op
sommige punten zelfs onmogelijk ge
maakt".
Namens de procureur-generaal te
Amsterdam zei mr. Den Boer: „Wij
zijn al geruime tijd bezig om althans in
het binnenland tot een betere samen
werking te komen. Op Europees niveau
is het nog moeilijker omdat de justitie
in België en Frankrijk bijv. weer an
ders werkt dan hier. Ook de opzet en
de organisatie van de politie is er weer
anders. Al die aparte systemen maken
het moeilijk. Duidelijk is wel dat er
iets moet gebeuren."
ARNHEM De samenwerking van
de Algemene Kunstzijde Unie NV met
Tsjecho-Slowakije is hersteld, zo meldt
de AKU. Eind vorige maand moesten
de werkzaamheden van de AKU in Tsje
cho-Slowakije door de gebeurtenissen in
dat land tijdelijk worden gestaakt. De
bij de bouw van een nylon textielgaren-
fabriek in Humenne betrokken AKU-
medewerkers en de voor AKU werken
de Nederlanders en buitenlanders wer
den toen in overleg met de betrokken
directie tijdelijk teruggetrokken. Afge
sproken werd hierbij echter dat zij zo
spoedig mogelijk als de toestand dat
weer toeliet naar Tsjecho-Slowakije zo
den terugkeren. Dat is nu gebeurd. Na
oriënterende gesprekken vooraf met de
directeuren van de betrokken onderne
mingen en met de Nederlandse ambas
sadeur in Praag, de heer G. J. Jonge-
jans werd besloten het werk in Humen
ne en Senica voort te zetten.
ROTTERDAM Op de Verolme-
werf te Rozenburg zijn de eerste maat
regelen bekend gemaakt, die de werf-
directie heeft genomen om de verschil
len in arbeidsvoorwaarden tussen het
eigen personeel en dat van de onder
aannemers zoveel mogelijk te nivelle
ren. Zoals men weet, waren het juist
deze verschillen, die er ruim een week
geleden toe leidden, dat er onder het
vaste personeel van de werf een ernsti
ge arbeidsonrust uitbrak.
De directie heeft, blijkens een aan
het personeel uitgereikte mededeling,
onder meer besloten de contacten te
verbreken met onderaannemers van
wie wordt vermoed dat ze buitensporig
hoge lonen aan hun personeel uitkeren.
Werknemers in dienst van deze firma's
zuilen niet meer op de werf te werk
worden gesteld.
De directie heeft verder bepaald, dat
geen vervoermiddelen, die door onder
aannemers wordèn gebruikt om perso
neel te vervoeren, op het werfterrein
zullen worden toegelaten. Iedere man
in dienst bij een onderaannemer moet
in het vervolg te voet van de poort
naar de plaats van zijn werk.
Voorts heeft de directie aan alle on
deraannemers opgedragen, dat zij zich
dienen te houden aan de op de werf
geldende regels betreffende aanvang en
einde van het werk. Zij, die zich niet
aan deze bepalingen houden, zullen van
hez terrein worden verwijderd.
Om controle op de onderaannemers
mogelijk te maken heeft men verder
beslist, dat al het personeel in dienst
bij deze firma's in het vervolg van de
prikklok gebruik moet maken.
Belangrijk is ook de door de directie
aangekondigde maatregel, dat het per
soneel van onderaannemers zal worden
onderworpen aan een technische selec
tie. Zij, die niet aan de gestelde eisen
voldoen, zullen aldus de mededeling
van het werfterrein worden verwij
derd.
De directie laat haar vaste personeel
ook nog weten, dat zij heeft besloten
Joegoslavische arbeiders op de werf te
werk te stellen om, aldus de directie,
het aantal onderaannemers zoveel mo
gelijk te beperken. De arbeidsvoor
waarden van deze Joegoslavische
werknemers zijn gelijk aan die van het
Verolme-personeel. Zij ontvangen de
zelfde beloning als het Verolme-perso
neel in overeenkomstige functies en
kunnen, zo meent de directie niet met
personeel van Nederlandse onderaanne
mers worden vergeleken.
Vrijdag had in Gouda de officiële
opening plaats van de nieuwe Prins
Willem-Alexander-kazerne. Met de
overplaatsing van de zétel van de Ter
ritoriaal Bevelhebber West en enkele
van zijn staven van Den Haag naar
Gouda, mag deze stad zich nu garni
zoensstad noemen.
DELFZIJL In de haven van Delf
zijl is vrijdagmiddag een dodelijk onge
luk gebeurd. Bjj het laden met aardap
pelmeel van een Duitse kustvaarder,
door middel van een kraan, is door on
verklaarbare oorzaak een aantal zak
ken meel van een pallet gevallen. De
zakken vielen bovenop de 52-jarige W.
Nienhuis, die in het ruim stond. De heer
Nienhuis, afkomstig uit Holwierda, was
op slag dood.
MOOK In Mook is vrijdagmorgen
om half negen de 27-jarige melkman P.
Thoonen uit die plaats om het leven ge
komen, toen zijn bestelwagen frontaal
in botsing kwam met een personenauto,
bestuurd door de 47-jarige J. H. K. uit
Mook. De bestuurder van de personen
auto moest met verwondingen opgeno
men worden in het Canisius-ziekenhuis
te Nijmegen.
MADE In het Theresia-ziekenhuis
te Raamdonksveer is de 54-jarige J. C.
Bouwman uit Vlissingen overleden die
gewond raakte, toen hij met zijn auto
slipte en verongelukte.
UTRECHT Ter bestrijding van
wantoestanden bij fusies van onderne
mingen, denkt het N.V.V. aan een
„verkeersagent" voor fusies. Het we
tenschappelijk en scholingsinstituut
van het N.V.V. is bezig daarvoor een
plan te ontwerpen.
De „verkeersagent" hoeft, volgens 't
NVV, geen noodwacht te zijn. Ook wan
neer de voorstellen van de vakbewe
ging met betrekking tot de structuur
van de onderneming in hun geheel wor
den gerealiseerd, valt er voor deze „ver
keersagent" nuttig werk te verrichten.
In de gedachtengang van het NVV
zou er een commissie moeten komen
van zeer beperkte omvang (drie tot vijf
mensen), bestaande uit personen, die
een groot gezag genieten in het Neder
landse bedrijfsleven. De commissie zou
bij elke fusie gehoord en geraadpleegd
moeten worden. Zij moet het recht heb
ben de betrokken directie- en commis-
sarissenvergaderingen bij te wonen.
De taak van deze commissie zou een
beperkte, maar toch zeer essentiële
moeten zijn: er voor te zorgen, dat in
het proces van de besluitvorming de
onderscheidene belangen op duidelijk
zichtbare wijze tot hun recht komen en
tijdig met vertegenwoordigers van die
belangen overleg wordt gepleegd. De
commissie zal er, volgens het NVV, ook
op moeten toezien, dat de verschillende
alternatieven en hun gevolgen op lan
gere termijn worden uitgewerkt.
In enkele landen bestaan zogenaam
de codes: regels hoe men dient te han
delen in geval van fusies en dergelijk.
Het NVV neemt aan, dat ook in ons
land overeenstemming (onder andere
met de werkgeversorganisaties) te be
reiken moet zijn voor 't ontwerpen van
een dergelijke code. Het zouden de ver
keersregels voor de door het NW ge
opperde „verkeersagent" moeten zijn.
Het NVV meent, dat nog heel wat
moet worden uitgewerkt en overdacht
voordat de zaak rond is. Daarom vindt
deze vakcentrale het des te meer van
belang, dat in de verschillende kringen
van het bedrijfsleven serieuze voorstel
len worden uitgewerkt, opdat er einde
lijk eens iets gebeurt.
Na Philips en Erres, heeft thans ook
de importeur van Blaupunkt tv-ont-
vangers de prijzen voor alle kleuren-
tv-ontvangers van dit merk drastisch
verlaagd. Voor een der types is de prijs
met f 550 verlaagd tot f 1,998.
UTRECHT De officier van Justitie bjj de rechtbank in Utrecht heeft ander
half jaar gevangenisstraf met aftrek geëist tegen de 30-jarige informateur G. L.
uit Wilnis en de 33-jarige kantoorbediende J. H. K. uit IJsselstein wegens vals
heid in geschrifte (in contracten), waardoor de mannen in totaal ongeveer
f 24.000 in handen kregen.
De officier pleitte voor nieuwe wettelijke maatregelen en toezicht op de handel
en wandel van financieringsmaatschappijen.
„Deze zaak illustreert hoe lichtvaar
dig en gemakkelijk de financierings
maatschappijen contanten verstrekken.
De kredietverlening betekent naast veel
goeds ook groot kwaad. Als men zo
gemakkelijk geld verstrekt, gaan de
mensen, die toch al moeilijk zitten, din-
kopen, die zij niet kunnen beta-
het
al-
g'
len. Het wordt hoog tijd, dal
kwaad de kop wordt ingedrukt'
dus de officier.
De financieringsmaatschappij, waar
K. werkzaam was, zorgde voor de be
taalbaarstelling van f 13.000 bestemd
voor de financiering van een jacht, dat
slechts in de verbeelding van K. en L.
bestond. De mannen kenden elkaar al
geruime tijd, toen zij bij een Utrecht
se bank werkzaam waren.
Met name L. stond er financieel
slecht voor. Nadat hij op 16-jarige
leeftijd snelle vorderingen had ge
maakt op een Amsterdams deurwaar
derskantoor waar hij zelfs werd
aangewezen om de moeilijke verhaal
informatie van alle Amsterdamse in
casso- en deurwaardersbureaus te be
handelen begon hij voor zichzelf en
stichtte een eigen financieringsbureau.
Hij breidde het voor f 25.00 uit met
een niet lopend Haags recherchebu
reau. Zijn groots opgezette zaken liepen
echter spaak. Hij had dringend geld
nodig om aan een faillissement te ont
komen.
Nadat L. eerst enkele kleine trans
acties met K. had geregeld, besloten
beiden tot het vervalsen van een con
tract om in een klap uit de directe
zorgen te zijn. L., die vroeger werk
zaam was op een nu opgeheven
scheepswerf en nog een stempel van
die firma bezat, kwam met het plan
voor financiering van een gefingeerd
pleziervaartuig.
Het schip werd genoemd naar de
vroegere werf. De technische gegevens
haalden de mannen uit tijdschriften.
Het schip zou vier slaapplaatsen heb
ben en eigendom worden van een niet
bestaand echtpaar Owens, dat woonde
op het kantooradres van L.
De Nederlandse olympische ploeg heeft in Mexico de geboorte van de derde
oranjeprins op gepaste wijze meegevierd. Gretig hapten de sportlieden in de
beschuiten met muisjes, waarop zij werden getrakteerd.
ENSCHEDE „De nota van de re
gering over het regionale beleid in de
komende jaren is niet geworden wat
we er, op grond van uitlatingen van
de regering zelf, van hadden mogen
verwachten". Dit zei de heer P.
Tjeerdsma, secretaris van het Christe
lijk Nationaal Vakverbond, gisteren in
Enschede op een door de Juniorkamer
Twente belegde studiedag over „pro
blematiek inzake het bedrijfsleven in
Twente". Hij voegde hieraan toe, dat
de hoop op een grondige doorlichting
van de problemen van het bedrijfsle
ven buiten de Randstad als uitgangs
punt voor een even grondige aanpak
van de moeilijkheden, die een snelle
ontwikkeling in de weg staan, niet in
vervulling is gegaan.
De heer Tjeerdsma noemde de nota
in zoverre dan ook een teleurstellend
stuk. Wel signaleerde hij enkele plus
punten: de 240 miljoen gulden voor
verbetering van de infrastructuur, de
toekenning van premies bij uitbreiding
met een grote omzet.
van bestaande bedrijven en de verrui
ming van de premiemogelijkheden
voor dienstverlenende en administra
tieve bedrijven. Maar, aldus de CNV-
secretaris, tot een wezenlijk andere
aanpak komt de regering niet; ze blijft
doorgaan op de rustige weg van bevor
deren en afwachten, met het grote ri
sico dat we nog jaren met de structu
rele werkloosheid zullen blijven wor
telen.
De regering draait, volgens de heer
Tjeerdsma, op de belangrijkste punten
heen als een kat om de hete brij: „Ze
stelt zelf vast, dat de verhouding tus
sen de Randstad en de rest van het
land is scheefgegroeid, maar tot een
drastische ingreep in die verkeerde
ontwikkeling komt ze niet. De rege
ring gaat op de oude voet door, hoewel
de cijfers uitwijzen, dat die oude aan
pak niet voldoende resultaat heeft ge
had."
De heer Tjeerdsma vindt dat het
hoog tijd wordt, dat de regering zelf
initiatieven neemt om de industriële
ontwikkeling te versnellen, bijvoorbeeld
door zelf financieel deel te nemen in
nieuw op te richten bedrijven.
Verder meent hij, dat de vraag of er
in het Westen een vestigingsverbod
voor bepaalde soorten bedrijven moet
komen, veel serieuzer onder ogen moet
worden gezien. De regering denkt als
een soort tussenweg tussen niets doen
en een vestigingsverbod aan een loon
somheffing.
Dat idee spreekt de heer Tjeerdsma
wel aan, maar zijns inziens zal men
moeten zoeken naar een formule,
waarin zowel het geïnvesteerd vermo
gen en/of de omzet als de loonsom tot
heffingsgrondslag dienen, omdat de
werking van de heffing anders veel
groter is voor arbeidsintensieve bedrij
ven dan voor kapitaalintensieve be
drijven met weinig geïnvesteerd ver
mogen en weinig werknemers, maar
De informateur, bekend met de
praktijken van informatiewinning, had
het briefhoofd van een bonafide infor
matiebureau en liet bij een drukker
in Woerden duizend vellen drukken.
Op enige daarvan schreef hij zijn uiter
aard gunstige bevindingen over het
echtpaar Owens. Toen de begeerde
cheque kwam en K. de f 13.000 bij de
bank in ontvangst nam, kreeg hij
f 3000, terwijl L. het overige in bezit
nam. Van zijn plan om andere schul
den af te betalen kwam niets terecht.
Beide mannen hebben momenteel
een schuld van ongeveer f 30.000. K.
had een huis gekocht, waarop een
dubbele hypotheek rust, hij deed veel
geldspelletjes, die hem steeds op ver
lies kwamen te staan en bezocht
vaak nachtclubs. De schulden van
L. zijn voornamelijk ontstaan door
zijn royale manier van zakendoen.
UTRECHT De leiding van het toe
zicht op het postvervoer zal nog deze
maand worden geconcentreerd in
Utrecht. De vijf bestaande „burelen
postvervoer" in Amsterdam, Rotter
dam. Utrecht, Den Bosch en Zwolle
die elk een aantal spoorlijnen omvatten
worden achtereenvolgens tussen 1
oktober 1968 en 3 februari 1969 opgehe
ven. De werkzaamheden van deze bu
reaus worden overgenomen door de
nieuwe afdeling Postvervoer in Utrecht.
Men wil deze ingrijpende reorga
nisatie een sneller en efficiënter con
tact met de Nederlandse Spoorwegen
mogelijk maken, alsmede een betere in
zet van het personeel.
In de nieuwe opzet zetelt de leiding
van de uitvoerende dienst in Utrecht.
Ook het korps rijdende expediteurs, dat
de postrijtuigen bemant, wordt daar on
dergebracht, althans organisatorisch.
Het personeel blijft wonen op de twin
tig standplaatsen, van waaruit wordt ge
reden. In Utrecht wordt het dienstroos
ter van het 400 man tellende korps op
gesteld.
Het nieuwe „hoofd postvervoer" on
derhoudt contact met de Spoorwegen
over de uitvoering van de dienstrege
ling.
Door de centralisatie kan de dienst
efficiënter worden opgezet. Zo worden
reis- en wachttijden naar en op aflos
singsstations sterk beperkt. Een gevolg
van de reorganisatie is, dat de expedi
teurs niet meer onder leiding staan van
de directeur van hun eigen postdistrict,
maar onder de directeur van het post
district Utrecht.
UTRECHT De rechtbank in Utrecht
heeft vier inwoners van Zeist veroor
deeld, die in juli van dit jaar een 18-
jarige metselaar zwaar mishandelden
en later dwongen een verklaring te on
dertekenen, waarin hij moest bekennen
twee jaar geleden een roofoverval op
een van hen te hebben gepleegd.
De 25-jarige elektromonteur A. C. K.
werd veroordeeld tot twaalf maanden
gevangenisstraf met aftrek en drie
maanden voorwaardelijk, en de 34-jari-
ge schilder G. H. werd gevonnist met
negen maanden celstraf met aftrek en
drie maanden voorwaardelijk, de 26-ja-
rige timmerman J. v. S. kreeg negen
maanden met aftrek en drie maanden
voorwaardelijk en de 34-jarige buffet
chef D. H. (wegens het medeplegen van
vrijheidsberoving) zes maanden met af
trek en eveneens drie maanden voor
waardelijk. Het viertal moet zich voorts
onder toezicht van de reclassering stel
len.
Het slachtoffer was tweemaal afge
tuigd. Men had de metselaar naar een
afgelegen donkere plek gebracht, waar
hij zijn bril moest afzetten, voor hij
werd afgetuigd. Toen de man eindelijk
had „bekend", mocht hij zijn bebloede
gezicht afwassen, kreeg een schoon
overhemd en werd naar het politiebu
reau gebracht.
ROTTERDAM De 213 meter hoge
schoorsteen op het terrein van de Shell-
raffinaderij in Pernis is in gebruik ge
steld. De Shell bouwde de reuzenpijp,
die f 16 miljoen heeft gekost, als strijd
middel tegen de luchtverontreiniging,
die door de raffinaderij kan worden
veroorzaakt. De bouw van de schoor
steen heeft drie jaar geduurd.
De afvoer van rookgassen van de ver
schillende fabrieken naar de nieuwe
schoorsteen geschiedt via vier rookgas
kanalen met een doorsnede van soms
meer dan vijf meter, in lengte varië
rend van 140 tot 350 meter. De rook
gassen worden nu op een hoogte van
213 meter uitgestoten en zullen, in te
genstelling tot de vroegere situatie, in
het algemeen het aardoppervlak niet
meer kunnen bereiken.
UTRECHT De officier van Justitie
bij de rechtbank in Utrecht heeft tegen
de 34-jarige opperman M. G. uit Amers
foort twee jaar gevangenisstraf met af
trek geëist en tegen de 28-jar. straten
maker P. G. uit dezelfde stad ander
half jaar met aftrek. De officier legde
hun een groot aantal inbraken ten las
te, waarbij de buit steeds bestond uit
levensmiddelen als blikjes worst, limo
nade, hammen, bier, blikjes met kar
bonaden en dergelijke.
Het tweetal roofde uitsluitend in
Amersfoort en directe omgeving. M. G.
was recordhouder in inbreken: niet
minder dan 29 keer ging hij op roof
tocht uit. Zijn vriend P. G. wist echter
ook van wanten: hij heeft vijftien tot
achttien inbraken op zijn naam staan.
De inbraken werden sedert juni 1967 ge
pleegd.
Verdachte M. G. verklaarde tegen
over de rechtbank, dat hij van zijn sa
laris niet kon rondkomen. De man is
acht jaar geleden getrouwd en heeft nu
vrouw en zeven kinderen te onderhou
den, terwijl het achtste kind op komst
is. De kinderbijslag (f 1000) ging op aan
huur en kleding. Omdat de financiën
voor het levensonderhoud niet toerei
kend waren, roofde M. G. bijna uitslui
tend etenswaar. De grootste slag werd
in Hamersveld geslagen. Daar roofden
M. G., P. G. en zijn vader eens tachtig
kippen, die broederlijk verdeeld wer
den.
De raadsman van M. G., mr. Jutte,
zei in zijn pleidooi, dat de gemeente
Amersfoort zich weinig gelegen laat lig
gen aan het gezin. M.G. is lichamelijk
De officier van Justitie verweet de
gehandicapt door een chronische astma,
verdachten, „die slecht bekend staan",
een duidelijk tekort aan verantwoorde
lijkheidsbesef. Hij wilde een zware straf
eisen, omdat volgens hem geen van de
verdachten had behoeven te stelen.
UTRECHT De treinenloop via
Amersfoort is gistermiddag drie uur
lang ernstig vertraagd geweest door
het vollopen van een bouwput, die no
dig is voor de vernieuwing van de
Eembrug bij de Koppelpoort in Amers
foort. De vertraging beliep ongeveer
één uur.
De N.S. zagen zich om twee uur ge
noodzaakt het treinverkeer over één
spoor stop te zetten, aangezien de land-
hoofden van de brug werden over
spoeld. Over de andere baan was nog
treinverkeer mogelijk, zij het met een
snelheid van 15 km per uur.
Om de drukk^ treinenloop zoveel
mogelijk ruimte te geven, werd de
stoptreinverbinding vanuit Amersfoort
met Ede/Wageningen buiten dienst ge
steld. De trein reed nog wel tussen
Ede/Wageningen en Barneveld, maar
om in Amersfoort te komen, moest men
gebruik maken van bussen.
Gelijktijdig met het vollopen van de
bouwput, was bovendien een storing
ontstaan in het stationsbeveiligingssys
teem.
De N.S. besloten voorts de treinen
uit Amersfoort naar Nijkerk niet te
laten vertrekken. De plaatsen langs
deze lijn naar Zwolle werden, tot Nij
kerk, vanuit Zwolle bediend. Ook wer
den de zgn. „verdubbelingstreinen"
buiten dienst gesteld.
Even na vijf uur konden beide spo
ren weer voor het treinverkeer wor
den vrijgegeven. De Spoorwegen heb
ben nu bij de bouwput een tijdelijke
voorziening getroffen: er is een zoge
naamd railframe geplaatst ter verste
viging van het landhoofd van de Eem
brug.
De treinen mogen hier echter voorlo
pig niet harder rijden dan 30 km per
uur. Men hoopt binnen enkele dagen
alle moeilijkheden te hebben opgelost.
VALKENBURG De Wilhelminato-
ren te Valkenburg, een bekende be
zienswaardigheid in Zuid-Limburg, is
zijn negen meter hoge betonkruis op 't
dak kwijt. Met dit karwei zijn twee
Zuidlimburgse slopers anderhalve dag
bezig geweest. Vrijdagmiddag was het
karwei geklaard.
Naast de dertig meter hoge toren
moest eerst een vijftig meter hoge
bouwkraan worden opgetrokken. Het
loshameren van het kruis en het door
branden van het betonijzer vergde on
geveer een uur. Honderden toeschou
wers hebben bij deze werkzaamheden
toegekeken.
Het kruis op de Wilhelminatoren woog
4,5 ton en het werd in 1929 door het Val-
kenburgse kerkbestuur geplaatst. Vele
jaren lang was het door neonibuizen ver
licht en het was kilometers ver in het
landschap zichtbaar.
Enkele jaren geleden constateerde de
exploitant van de toren, dat de koepel
van het uitzichtplatform door het ge
wicht van het kruis werd ingedrukt. Be-
tondeskundigen en bouwkundige inge
nieurs adviseerden daarop het symbool
te verwijderen.
Het is onwaarschijnlijk, dat het oude
kruis door een nieuw wordt vervangen.
Met de plaatsing van een nieuw kruis
zouden ca. 6.000 tot 9.000 gulden zijn
gemoeid.
ADVERTENTIE