Alleen de politie stoot telkens haar neus Wie ben ik „Verkeersagent" voor fusies Meer controle gevraagd op financieringsmij en Meeleven in Mexico C.N.V.-secretaris teleurgesteld over nota regionaal beleid Verolme nivelleert verschillen in arbeidsvoorwaarden N.V.V.-plan: Gezinshoofden roofden vaak etenswaren Voor iedereen - ook voor autodieven - staan de grenzen wagenwijd open DE JACHT IS MOEILIJK.... Ned. chauffeur wordt in België vastgehouden A.K.U. hervat werk in Tsj.-Slowakije Man verpletterd door meelbalen Kritische opmerkingen voor Juniorkamer Twente Centralisatie in postvervoer Vier Zeistenaren gevonnist voor mishandeling Shell bouwde reuzenpijp Moeilijkheden bij spoorbrug in Amersfoort Toren kon kruis niet dragen •te Speciale studie •te Koper de dupe MAATREGELEN TEGEN ONDERAANNEMERS KOMEN EIGEN PERSONEEL TEGEMOET SELECTIE MANNEN KNOEIDEN MET CONTRACTEN PLEZIERJACHT KAT OM DE BRIJ ZATERDAG 28 SEPTEMBER 1968 ,,XJoor iedereen, ook voor autodie- ven, staan de grenzen wagen wijd open; behalve voor de politie. Wij stoten telkens onze neus als wij een zaak, die zich tot buiten onze woonplaats uitstrekt, willen onderzoe ken. Het duurt soms weken voordat wij een eenvoudige verklaring van een getuige binnen krijgen als die man el ders woont", zegt de Utrechtse recher cheur J. van Dam, die al anderhalf jaar meewerkt aan de bestrijding van Duitse benden, die hier gestolen auto's verkopen. Zijn woorden worden bevestigd door de Utrechtse officier van Justitie, mr. G. W. von Meyenfeldt. Hij pleitte dins dag bij de behandeling van een zaak tegen de autohandelaar Van B. uit Maarssen, die in Duitsland gestolen auto's aan niets-vermoedende mensen had verkocht, voor een grotere doelma tigheid bij omvangrijke onderzoeken door de politie. Mr. Von Meyenfeldt heeft over deze kwestie een rapport in gediend bij de procureur-generaal. Over de inhoud hiervan wil hij niets loslaten. Wel zegt hij: „Het is ontstellend hoe veel onnodig werk er nu moet worden gedaan. In deze zaak (tegen van B.) heeft de politie tussen de 40.000 en 50.00 kilometer moeten rijden om de diefstal van één auto rond te krijgen. De poli tie moest van de ene handelaar naar de ander. Tenslotte'moest men ervoor naar Duitsland. Als er een betere sa menwerking was geweest in binnen- en buitenland, zou het met minder werk en veel minder kosten veel vlugger voor elkaar zijn gekomen". Mr. Von Meyenfeldt betreurt het dat enkele facetten van het onderzoek to taal mislukt zijn door het gebrek aan vlotte samenwerking. „En het is al zo'n moeilijke materie", zegt hij. „Het gaat om chassisnummers, motornummers en wat niet al. In de autowereld heeft men daar deskundigen voor". Brigadier J. A. Palinckx van de Til- burgse gemeentepoliite heeft een spe ciale studie gemaakt van het valse ken teken. Hij heeft daarover een artikel gepubliceerd in het Algemeen Politie blad, waaruit zijn collega-politiemensen kunnen lezen hoe moeilijk het is aan de hand van het kentekenbewijs en de motor- en chassisnummers vast te stel len of een auto is gestolen. Hoe deskundig de heer Palinckx ook mag zijn, aan het over ons land ver takte onderzoek heeft hij echter niet meegewerkt. Tegen deze situatie richt zich de kritiek van mr. Von Meyenfeldt. Met ingevoerde tweedehands auto's wordt zeer vaak gezwendeld. Voor een zelfstandig werkend politieman is het onbegonnen werk dat uit te zoeken. Per jaar komen 70.000 tweedehands auto's ons land binnen. In West-Duitsland al leen al worden jaarlijks 60.000 auto's gestolen. Een zeer groot aantal daar van wordt met valse papieren in ons land verkocht. „Bij ontdekking is de koper de dupe", zegt rechercheur Van Dam. „Als vast gesteld wordt dat de auto, die hij op de automarkt kocht, is gestolen, dan is hij de auto en daarmee zijn geld kwijt". Rechercheur Van Dam weet dat op de automarkt in Utrecht elk jaar 70.000 ADVERTENTIE Ik ben het mannetje van kr-kr-krakend verse chips verkleed als indiaan. Stuur een lege verpakking van mijn produkt naar Postbus 120, Deventer en u krijgt een leuke verrassing. (vergeet niet afzender te vermelden) V. UTRECHT. De 32-jarige Nederland se vrachtwagenchauffeur M. van der B. uit Vleuten-De Meern, die in België ge zocht werd in verband met een ernstig verkeersongeluk in Quievrain, is vrij dag bij de Belgisch-Franse grens aan gehouden. Hij wordt vastgehouden door de politie in Mons (Bergen), zo heeft hij zijn werkgever telefonisch laten we ten. Er werd tegen de Nederlander een aanhoudingsbevel uitgevaardigd in ver band met een botsing tussen twee per sonenauto's, waarbij vijf doden te be treuren waren. Op het moment van de botsing zou de Nederlandse vrachtauto de plaats van het ongeluk zijn gepas seerd. Op de schokbrekers van de vrachtwagen zouden verfsporen zijn ge vonden van de verongelukte personen auto's. Bovendien werd een deel van een achteruitkijkspiegel gevonden, die van de vrachtwagen afkomstig zou zijn. Bij het ongeluk kwam onder meer de leider van het orkest van de zanger Adamo om het leven. 0 Mr. G. W. von Meyenfeldt: „Ge brek aan samenwerking vertraagt het onderzoek van de politie en maakt het aerns zelfs onmogelijk". oude auto's worden aangevoerd. Het grootste deel van de gestolen auto's wordt op deze markt verkocht. „Ik neem mijn petje af voor mannen als rechercheur Van Dam", zegt de of ficier van Justitie, mr. Von Meyenfeldt. „Het is juist zo erg dat door de moei lijke samenwerking het onderzoek van zulke mensen wordt vertraagd en op sommige punten zelfs onmogelijk ge maakt". Namens de procureur-generaal te Amsterdam zei mr. Den Boer: „Wij zijn al geruime tijd bezig om althans in het binnenland tot een betere samen werking te komen. Op Europees niveau is het nog moeilijker omdat de justitie in België en Frankrijk bijv. weer an ders werkt dan hier. Ook de opzet en de organisatie van de politie is er weer anders. Al die aparte systemen maken het moeilijk. Duidelijk is wel dat er iets moet gebeuren." ARNHEM De samenwerking van de Algemene Kunstzijde Unie NV met Tsjecho-Slowakije is hersteld, zo meldt de AKU. Eind vorige maand moesten de werkzaamheden van de AKU in Tsje cho-Slowakije door de gebeurtenissen in dat land tijdelijk worden gestaakt. De bij de bouw van een nylon textielgaren- fabriek in Humenne betrokken AKU- medewerkers en de voor AKU werken de Nederlanders en buitenlanders wer den toen in overleg met de betrokken directie tijdelijk teruggetrokken. Afge sproken werd hierbij echter dat zij zo spoedig mogelijk als de toestand dat weer toeliet naar Tsjecho-Slowakije zo den terugkeren. Dat is nu gebeurd. Na oriënterende gesprekken vooraf met de directeuren van de betrokken onderne mingen en met de Nederlandse ambas sadeur in Praag, de heer G. J. Jonge- jans werd besloten het werk in Humen ne en Senica voort te zetten. ROTTERDAM Op de Verolme- werf te Rozenburg zijn de eerste maat regelen bekend gemaakt, die de werf- directie heeft genomen om de verschil len in arbeidsvoorwaarden tussen het eigen personeel en dat van de onder aannemers zoveel mogelijk te nivelle ren. Zoals men weet, waren het juist deze verschillen, die er ruim een week geleden toe leidden, dat er onder het vaste personeel van de werf een ernsti ge arbeidsonrust uitbrak. De directie heeft, blijkens een aan het personeel uitgereikte mededeling, onder meer besloten de contacten te verbreken met onderaannemers van wie wordt vermoed dat ze buitensporig hoge lonen aan hun personeel uitkeren. Werknemers in dienst van deze firma's zuilen niet meer op de werf te werk worden gesteld. De directie heeft verder bepaald, dat geen vervoermiddelen, die door onder aannemers wordèn gebruikt om perso neel te vervoeren, op het werfterrein zullen worden toegelaten. Iedere man in dienst bij een onderaannemer moet in het vervolg te voet van de poort naar de plaats van zijn werk. Voorts heeft de directie aan alle on deraannemers opgedragen, dat zij zich dienen te houden aan de op de werf geldende regels betreffende aanvang en einde van het werk. Zij, die zich niet aan deze bepalingen houden, zullen van hez terrein worden verwijderd. Om controle op de onderaannemers mogelijk te maken heeft men verder beslist, dat al het personeel in dienst bij deze firma's in het vervolg van de prikklok gebruik moet maken. Belangrijk is ook de door de directie aangekondigde maatregel, dat het per soneel van onderaannemers zal worden onderworpen aan een technische selec tie. Zij, die niet aan de gestelde eisen voldoen, zullen aldus de mededeling van het werfterrein worden verwij derd. De directie laat haar vaste personeel ook nog weten, dat zij heeft besloten Joegoslavische arbeiders op de werf te werk te stellen om, aldus de directie, het aantal onderaannemers zoveel mo gelijk te beperken. De arbeidsvoor waarden van deze Joegoslavische werknemers zijn gelijk aan die van het Verolme-personeel. Zij ontvangen de zelfde beloning als het Verolme-perso neel in overeenkomstige functies en kunnen, zo meent de directie niet met personeel van Nederlandse onderaanne mers worden vergeleken. Vrijdag had in Gouda de officiële opening plaats van de nieuwe Prins Willem-Alexander-kazerne. Met de overplaatsing van de zétel van de Ter ritoriaal Bevelhebber West en enkele van zijn staven van Den Haag naar Gouda, mag deze stad zich nu garni zoensstad noemen. DELFZIJL In de haven van Delf zijl is vrijdagmiddag een dodelijk onge luk gebeurd. Bjj het laden met aardap pelmeel van een Duitse kustvaarder, door middel van een kraan, is door on verklaarbare oorzaak een aantal zak ken meel van een pallet gevallen. De zakken vielen bovenop de 52-jarige W. Nienhuis, die in het ruim stond. De heer Nienhuis, afkomstig uit Holwierda, was op slag dood. MOOK In Mook is vrijdagmorgen om half negen de 27-jarige melkman P. Thoonen uit die plaats om het leven ge komen, toen zijn bestelwagen frontaal in botsing kwam met een personenauto, bestuurd door de 47-jarige J. H. K. uit Mook. De bestuurder van de personen auto moest met verwondingen opgeno men worden in het Canisius-ziekenhuis te Nijmegen. MADE In het Theresia-ziekenhuis te Raamdonksveer is de 54-jarige J. C. Bouwman uit Vlissingen overleden die gewond raakte, toen hij met zijn auto slipte en verongelukte. UTRECHT Ter bestrijding van wantoestanden bij fusies van onderne mingen, denkt het N.V.V. aan een „verkeersagent" voor fusies. Het we tenschappelijk en scholingsinstituut van het N.V.V. is bezig daarvoor een plan te ontwerpen. De „verkeersagent" hoeft, volgens 't NVV, geen noodwacht te zijn. Ook wan neer de voorstellen van de vakbewe ging met betrekking tot de structuur van de onderneming in hun geheel wor den gerealiseerd, valt er voor deze „ver keersagent" nuttig werk te verrichten. In de gedachtengang van het NVV zou er een commissie moeten komen van zeer beperkte omvang (drie tot vijf mensen), bestaande uit personen, die een groot gezag genieten in het Neder landse bedrijfsleven. De commissie zou bij elke fusie gehoord en geraadpleegd moeten worden. Zij moet het recht heb ben de betrokken directie- en commis- sarissenvergaderingen bij te wonen. De taak van deze commissie zou een beperkte, maar toch zeer essentiële moeten zijn: er voor te zorgen, dat in het proces van de besluitvorming de onderscheidene belangen op duidelijk zichtbare wijze tot hun recht komen en tijdig met vertegenwoordigers van die belangen overleg wordt gepleegd. De commissie zal er, volgens het NVV, ook op moeten toezien, dat de verschillende alternatieven en hun gevolgen op lan gere termijn worden uitgewerkt. In enkele landen bestaan zogenaam de codes: regels hoe men dient te han delen in geval van fusies en dergelijk. Het NVV neemt aan, dat ook in ons land overeenstemming (onder andere met de werkgeversorganisaties) te be reiken moet zijn voor 't ontwerpen van een dergelijke code. Het zouden de ver keersregels voor de door het NW ge opperde „verkeersagent" moeten zijn. Het NVV meent, dat nog heel wat moet worden uitgewerkt en overdacht voordat de zaak rond is. Daarom vindt deze vakcentrale het des te meer van belang, dat in de verschillende kringen van het bedrijfsleven serieuze voorstel len worden uitgewerkt, opdat er einde lijk eens iets gebeurt. Na Philips en Erres, heeft thans ook de importeur van Blaupunkt tv-ont- vangers de prijzen voor alle kleuren- tv-ontvangers van dit merk drastisch verlaagd. Voor een der types is de prijs met f 550 verlaagd tot f 1,998. UTRECHT De officier van Justitie bjj de rechtbank in Utrecht heeft ander half jaar gevangenisstraf met aftrek geëist tegen de 30-jarige informateur G. L. uit Wilnis en de 33-jarige kantoorbediende J. H. K. uit IJsselstein wegens vals heid in geschrifte (in contracten), waardoor de mannen in totaal ongeveer f 24.000 in handen kregen. De officier pleitte voor nieuwe wettelijke maatregelen en toezicht op de handel en wandel van financieringsmaatschappijen. „Deze zaak illustreert hoe lichtvaar dig en gemakkelijk de financierings maatschappijen contanten verstrekken. De kredietverlening betekent naast veel goeds ook groot kwaad. Als men zo gemakkelijk geld verstrekt, gaan de mensen, die toch al moeilijk zitten, din- kopen, die zij niet kunnen beta- het al- g' len. Het wordt hoog tijd, dal kwaad de kop wordt ingedrukt' dus de officier. De financieringsmaatschappij, waar K. werkzaam was, zorgde voor de be taalbaarstelling van f 13.000 bestemd voor de financiering van een jacht, dat slechts in de verbeelding van K. en L. bestond. De mannen kenden elkaar al geruime tijd, toen zij bij een Utrecht se bank werkzaam waren. Met name L. stond er financieel slecht voor. Nadat hij op 16-jarige leeftijd snelle vorderingen had ge maakt op een Amsterdams deurwaar derskantoor waar hij zelfs werd aangewezen om de moeilijke verhaal informatie van alle Amsterdamse in casso- en deurwaardersbureaus te be handelen begon hij voor zichzelf en stichtte een eigen financieringsbureau. Hij breidde het voor f 25.00 uit met een niet lopend Haags recherchebu reau. Zijn groots opgezette zaken liepen echter spaak. Hij had dringend geld nodig om aan een faillissement te ont komen. Nadat L. eerst enkele kleine trans acties met K. had geregeld, besloten beiden tot het vervalsen van een con tract om in een klap uit de directe zorgen te zijn. L., die vroeger werk zaam was op een nu opgeheven scheepswerf en nog een stempel van die firma bezat, kwam met het plan voor financiering van een gefingeerd pleziervaartuig. Het schip werd genoemd naar de vroegere werf. De technische gegevens haalden de mannen uit tijdschriften. Het schip zou vier slaapplaatsen heb ben en eigendom worden van een niet bestaand echtpaar Owens, dat woonde op het kantooradres van L. De Nederlandse olympische ploeg heeft in Mexico de geboorte van de derde oranjeprins op gepaste wijze meegevierd. Gretig hapten de sportlieden in de beschuiten met muisjes, waarop zij werden getrakteerd. ENSCHEDE „De nota van de re gering over het regionale beleid in de komende jaren is niet geworden wat we er, op grond van uitlatingen van de regering zelf, van hadden mogen verwachten". Dit zei de heer P. Tjeerdsma, secretaris van het Christe lijk Nationaal Vakverbond, gisteren in Enschede op een door de Juniorkamer Twente belegde studiedag over „pro blematiek inzake het bedrijfsleven in Twente". Hij voegde hieraan toe, dat de hoop op een grondige doorlichting van de problemen van het bedrijfsle ven buiten de Randstad als uitgangs punt voor een even grondige aanpak van de moeilijkheden, die een snelle ontwikkeling in de weg staan, niet in vervulling is gegaan. De heer Tjeerdsma noemde de nota in zoverre dan ook een teleurstellend stuk. Wel signaleerde hij enkele plus punten: de 240 miljoen gulden voor verbetering van de infrastructuur, de toekenning van premies bij uitbreiding met een grote omzet. van bestaande bedrijven en de verrui ming van de premiemogelijkheden voor dienstverlenende en administra tieve bedrijven. Maar, aldus de CNV- secretaris, tot een wezenlijk andere aanpak komt de regering niet; ze blijft doorgaan op de rustige weg van bevor deren en afwachten, met het grote ri sico dat we nog jaren met de structu rele werkloosheid zullen blijven wor telen. De regering draait, volgens de heer Tjeerdsma, op de belangrijkste punten heen als een kat om de hete brij: „Ze stelt zelf vast, dat de verhouding tus sen de Randstad en de rest van het land is scheefgegroeid, maar tot een drastische ingreep in die verkeerde ontwikkeling komt ze niet. De rege ring gaat op de oude voet door, hoewel de cijfers uitwijzen, dat die oude aan pak niet voldoende resultaat heeft ge had." De heer Tjeerdsma vindt dat het hoog tijd wordt, dat de regering zelf initiatieven neemt om de industriële ontwikkeling te versnellen, bijvoorbeeld door zelf financieel deel te nemen in nieuw op te richten bedrijven. Verder meent hij, dat de vraag of er in het Westen een vestigingsverbod voor bepaalde soorten bedrijven moet komen, veel serieuzer onder ogen moet worden gezien. De regering denkt als een soort tussenweg tussen niets doen en een vestigingsverbod aan een loon somheffing. Dat idee spreekt de heer Tjeerdsma wel aan, maar zijns inziens zal men moeten zoeken naar een formule, waarin zowel het geïnvesteerd vermo gen en/of de omzet als de loonsom tot heffingsgrondslag dienen, omdat de werking van de heffing anders veel groter is voor arbeidsintensieve bedrij ven dan voor kapitaalintensieve be drijven met weinig geïnvesteerd ver mogen en weinig werknemers, maar De informateur, bekend met de praktijken van informatiewinning, had het briefhoofd van een bonafide infor matiebureau en liet bij een drukker in Woerden duizend vellen drukken. Op enige daarvan schreef hij zijn uiter aard gunstige bevindingen over het echtpaar Owens. Toen de begeerde cheque kwam en K. de f 13.000 bij de bank in ontvangst nam, kreeg hij f 3000, terwijl L. het overige in bezit nam. Van zijn plan om andere schul den af te betalen kwam niets terecht. Beide mannen hebben momenteel een schuld van ongeveer f 30.000. K. had een huis gekocht, waarop een dubbele hypotheek rust, hij deed veel geldspelletjes, die hem steeds op ver lies kwamen te staan en bezocht vaak nachtclubs. De schulden van L. zijn voornamelijk ontstaan door zijn royale manier van zakendoen. UTRECHT De leiding van het toe zicht op het postvervoer zal nog deze maand worden geconcentreerd in Utrecht. De vijf bestaande „burelen postvervoer" in Amsterdam, Rotter dam. Utrecht, Den Bosch en Zwolle die elk een aantal spoorlijnen omvatten worden achtereenvolgens tussen 1 oktober 1968 en 3 februari 1969 opgehe ven. De werkzaamheden van deze bu reaus worden overgenomen door de nieuwe afdeling Postvervoer in Utrecht. Men wil deze ingrijpende reorga nisatie een sneller en efficiënter con tact met de Nederlandse Spoorwegen mogelijk maken, alsmede een betere in zet van het personeel. In de nieuwe opzet zetelt de leiding van de uitvoerende dienst in Utrecht. Ook het korps rijdende expediteurs, dat de postrijtuigen bemant, wordt daar on dergebracht, althans organisatorisch. Het personeel blijft wonen op de twin tig standplaatsen, van waaruit wordt ge reden. In Utrecht wordt het dienstroos ter van het 400 man tellende korps op gesteld. Het nieuwe „hoofd postvervoer" on derhoudt contact met de Spoorwegen over de uitvoering van de dienstrege ling. Door de centralisatie kan de dienst efficiënter worden opgezet. Zo worden reis- en wachttijden naar en op aflos singsstations sterk beperkt. Een gevolg van de reorganisatie is, dat de expedi teurs niet meer onder leiding staan van de directeur van hun eigen postdistrict, maar onder de directeur van het post district Utrecht. UTRECHT De rechtbank in Utrecht heeft vier inwoners van Zeist veroor deeld, die in juli van dit jaar een 18- jarige metselaar zwaar mishandelden en later dwongen een verklaring te on dertekenen, waarin hij moest bekennen twee jaar geleden een roofoverval op een van hen te hebben gepleegd. De 25-jarige elektromonteur A. C. K. werd veroordeeld tot twaalf maanden gevangenisstraf met aftrek en drie maanden voorwaardelijk, en de 34-jari- ge schilder G. H. werd gevonnist met negen maanden celstraf met aftrek en drie maanden voorwaardelijk, de 26-ja- rige timmerman J. v. S. kreeg negen maanden met aftrek en drie maanden voorwaardelijk en de 34-jarige buffet chef D. H. (wegens het medeplegen van vrijheidsberoving) zes maanden met af trek en eveneens drie maanden voor waardelijk. Het viertal moet zich voorts onder toezicht van de reclassering stel len. Het slachtoffer was tweemaal afge tuigd. Men had de metselaar naar een afgelegen donkere plek gebracht, waar hij zijn bril moest afzetten, voor hij werd afgetuigd. Toen de man eindelijk had „bekend", mocht hij zijn bebloede gezicht afwassen, kreeg een schoon overhemd en werd naar het politiebu reau gebracht. ROTTERDAM De 213 meter hoge schoorsteen op het terrein van de Shell- raffinaderij in Pernis is in gebruik ge steld. De Shell bouwde de reuzenpijp, die f 16 miljoen heeft gekost, als strijd middel tegen de luchtverontreiniging, die door de raffinaderij kan worden veroorzaakt. De bouw van de schoor steen heeft drie jaar geduurd. De afvoer van rookgassen van de ver schillende fabrieken naar de nieuwe schoorsteen geschiedt via vier rookgas kanalen met een doorsnede van soms meer dan vijf meter, in lengte varië rend van 140 tot 350 meter. De rook gassen worden nu op een hoogte van 213 meter uitgestoten en zullen, in te genstelling tot de vroegere situatie, in het algemeen het aardoppervlak niet meer kunnen bereiken. UTRECHT De officier van Justitie bij de rechtbank in Utrecht heeft tegen de 34-jarige opperman M. G. uit Amers foort twee jaar gevangenisstraf met af trek geëist en tegen de 28-jar. straten maker P. G. uit dezelfde stad ander half jaar met aftrek. De officier legde hun een groot aantal inbraken ten las te, waarbij de buit steeds bestond uit levensmiddelen als blikjes worst, limo nade, hammen, bier, blikjes met kar bonaden en dergelijke. Het tweetal roofde uitsluitend in Amersfoort en directe omgeving. M. G. was recordhouder in inbreken: niet minder dan 29 keer ging hij op roof tocht uit. Zijn vriend P. G. wist echter ook van wanten: hij heeft vijftien tot achttien inbraken op zijn naam staan. De inbraken werden sedert juni 1967 ge pleegd. Verdachte M. G. verklaarde tegen over de rechtbank, dat hij van zijn sa laris niet kon rondkomen. De man is acht jaar geleden getrouwd en heeft nu vrouw en zeven kinderen te onderhou den, terwijl het achtste kind op komst is. De kinderbijslag (f 1000) ging op aan huur en kleding. Omdat de financiën voor het levensonderhoud niet toerei kend waren, roofde M. G. bijna uitslui tend etenswaar. De grootste slag werd in Hamersveld geslagen. Daar roofden M. G., P. G. en zijn vader eens tachtig kippen, die broederlijk verdeeld wer den. De raadsman van M. G., mr. Jutte, zei in zijn pleidooi, dat de gemeente Amersfoort zich weinig gelegen laat lig gen aan het gezin. M.G. is lichamelijk De officier van Justitie verweet de gehandicapt door een chronische astma, verdachten, „die slecht bekend staan", een duidelijk tekort aan verantwoorde lijkheidsbesef. Hij wilde een zware straf eisen, omdat volgens hem geen van de verdachten had behoeven te stelen. UTRECHT De treinenloop via Amersfoort is gistermiddag drie uur lang ernstig vertraagd geweest door het vollopen van een bouwput, die no dig is voor de vernieuwing van de Eembrug bij de Koppelpoort in Amers foort. De vertraging beliep ongeveer één uur. De N.S. zagen zich om twee uur ge noodzaakt het treinverkeer over één spoor stop te zetten, aangezien de land- hoofden van de brug werden over spoeld. Over de andere baan was nog treinverkeer mogelijk, zij het met een snelheid van 15 km per uur. Om de drukk^ treinenloop zoveel mogelijk ruimte te geven, werd de stoptreinverbinding vanuit Amersfoort met Ede/Wageningen buiten dienst ge steld. De trein reed nog wel tussen Ede/Wageningen en Barneveld, maar om in Amersfoort te komen, moest men gebruik maken van bussen. Gelijktijdig met het vollopen van de bouwput, was bovendien een storing ontstaan in het stationsbeveiligingssys teem. De N.S. besloten voorts de treinen uit Amersfoort naar Nijkerk niet te laten vertrekken. De plaatsen langs deze lijn naar Zwolle werden, tot Nij kerk, vanuit Zwolle bediend. Ook wer den de zgn. „verdubbelingstreinen" buiten dienst gesteld. Even na vijf uur konden beide spo ren weer voor het treinverkeer wor den vrijgegeven. De Spoorwegen heb ben nu bij de bouwput een tijdelijke voorziening getroffen: er is een zoge naamd railframe geplaatst ter verste viging van het landhoofd van de Eem brug. De treinen mogen hier echter voorlo pig niet harder rijden dan 30 km per uur. Men hoopt binnen enkele dagen alle moeilijkheden te hebben opgelost. VALKENBURG De Wilhelminato- ren te Valkenburg, een bekende be zienswaardigheid in Zuid-Limburg, is zijn negen meter hoge betonkruis op 't dak kwijt. Met dit karwei zijn twee Zuidlimburgse slopers anderhalve dag bezig geweest. Vrijdagmiddag was het karwei geklaard. Naast de dertig meter hoge toren moest eerst een vijftig meter hoge bouwkraan worden opgetrokken. Het loshameren van het kruis en het door branden van het betonijzer vergde on geveer een uur. Honderden toeschou wers hebben bij deze werkzaamheden toegekeken. Het kruis op de Wilhelminatoren woog 4,5 ton en het werd in 1929 door het Val- kenburgse kerkbestuur geplaatst. Vele jaren lang was het door neonibuizen ver licht en het was kilometers ver in het landschap zichtbaar. Enkele jaren geleden constateerde de exploitant van de toren, dat de koepel van het uitzichtplatform door het ge wicht van het kruis werd ingedrukt. Be- tondeskundigen en bouwkundige inge nieurs adviseerden daarop het symbool te verwijderen. Het is onwaarschijnlijk, dat het oude kruis door een nieuw wordt vervangen. Met de plaatsing van een nieuw kruis zouden ca. 6.000 tot 9.000 gulden zijn gemoeid. ADVERTENTIE

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 6