Stichting Gelders Kamerorkest
ontvouwde plannen
„De geschiedenis van
de soldaat" op radio
Gelders programma
„Draai ow is umme
op de RONO
Lancering Europese
kunstmaan op radio
Wereldpremière van
opera, Odysseu
VANAVOND
MORGEN
Smidje Verholen
en de
knop-mutator
Verlies Nyma
f 44.974,-
Oranjeboom zal
debitrice zijn bij
obligatielening
UIT DE KERKEN
PILOOT STORM
TEKKO TAKS
TELEVISIE
5EI T.V. LANGENBERG
Brie Hoefijzers
Pagina 2
MAANDAG 30 SEPTEMBER 1968
32
Als je bij hem toegelaten bent, dan laat
je hem dit brokaten étui zien als be
wijs dat je namens mij komt en zegt,
dat de rechter dadelijk met zijn drie
helpers naar dat wijnhuis daar aan de
overkant komt, omdat daar de man
zit die wij zoeken. Hier, neem dit aan
als een kleine beloning voor je moeite"
De schoenmaker keek naar het zil
verstuk dat Hoeng hem gaf, zijn ogen
rond van verbazing. Dan begon hij de
wachtmeester uitvoerig te bedanken,
maar Hoeng onderbrak hem ongedul
dig en zei:
„Vooruit, schiet op! Dit is een zeer
belangrijke dienstzaak".
Toen stak de wachtmeester de
straat over en ging het wijnhuis bin
nen. De gelagkamer was groter dan
hij had verwacht; meer dan vijftig
gasten zaten in groepjes van vijf of zes
om de ruwhouten tafels, de goedkope
wijn drinkend en luidruchtig door el
kaar gratend. Een wrevelige kelner
rende rond, een groot blad met wijn
kruiken op zijn hand balancerend.
Bij de deur bleef de wachtmeester
staan en nam de gasten eens op. Hij
spande zijn ogen in om door de walm
van de olielampen te turen, maar hij
kon geen man met een zwarte kap
ontdekken. Terwijl hij zich tussen de
tafels doorwrong, zag hij ineens hele
maal achter in de gelagkamer een
soort erker, vlak naast de achterdeur.
Daar was juist voldoende plaats voor
één tafeltje en daaraan zat de man
met de Tartaarse kap met zijn rug
naar de gelagkamer.
Wachtmeester Hoeng koek ongerust
naar de kruik die voor de man stond
en dan naar de deur vlak naast de er
ker. Hij wist wel, dat in goedkope
wijnhuizen als dit, de gasten moesten
betalen zodra de wijn voor hen neer
was gezet. Dat betekende dat als de
man met de kap wilde vertrekken,
niemand hem zou tegenhouden, want
de rekening was betaald. En hij moest
hem koste wat het wil hier houden
totdat de rechter zou zijn gekomen.
Hoeng liep naar de erker en tikte
de man op zijn schouder.
Deze keek verschrikt op, twee ro
bijnen die hij had zitten bekijken vie
len op de vloer. Hoeng was uit het
veld geslagen toen hij het gezicht van
de man zag.
„Wat is dat nu?" vroeg hij ver
baasd.
De man wierp een snelle blik op de
andere gasten. Niemand lette op hen.
Hij legde zijn vinger op zijn lippen.
„Ga zitten", fluisterde hij. „Ik zal
je vertellen wat er aan de hand is".
Hij trok de andere stoel dichter naar
zich toe en nodigde Hoeng met een
gebaar uit daar plaats te nemen.
„Luister nu goed", sprak hij zich
naar de wachtmeester toebuigend. Op
het zelfde ogenblik schoot zijn rechter
hand uit zijn mouw met een lang, dun
mes. Hij stak dat bliksemsnel diep in
Hoeng's borst.
Hoeng's ogen gingen wijd open, hij
wilde roepen maar een stroom bloed
golfde uit zijn mond. Hij zakte voor
over op de tafel, kreunend en kuchend
De ander sloeg zijn doodstrijd kalm
gade, tegelijkertijd het oog houdend
op de gelagkamer. Niemand keek naar
hen; een gast die voorover op de ta
fel lag was daar trouwens een niet
ongewoon gezicht.
Hoeng's rechterhand bewoog kramp
achtig. Met een bevende vinger trok
hij in zijn bloed het letterteken van
een familienaam op het tafelblad.
Dan doorvoer een rilling zijn magere
lichaam en hij bleef stil liggen.
De man veegde het letterteken uit
met een minachtende glimlach, daar
na veegde hij zijn vinger af op de
schouder van de wachtmeester. Hij
keek even vlug om naar de gelagka
mer, stond op en liep door de achter
deur de straat op.
Toen Rechter Tie met Ma Joeng,
Tsiao Tai en Tao Gan de straat van
het wijnhuis kwamen binnenlopen, za
gen ze onder de lantaarn boven de
voordeur een groep mensen staan, die
opgewonden praatten.
Rechter Tie's hart stond stil.
Iemand riep: „Daar heb je de lui van
het gerecht om de moord te onderzoe
ken!"
De mensen gingen haastig op zij.
Rechter Tie rende naar binnen, ge
volgd door zijn drie mannen. Hij duw
de de gasten die voor de erker ston
den ruw weg. Dan stond hij doodstil.
Hij keek neer op het lijk van de
wachtmeester, die over de tafel lag
in een poel van bloed.
De eigenaar van het wijnhuis wilde
wat zeggen, maar toen hij de uitdruk
king op Rechter Tie 's gelaat zag,
draaide hij zich vlug om en beduidde
de anderen met hem mee te gaan
naar de overzijde van de gelagkamer.
De rechter boog zich voorover en
voelde zacht de schouder van het lijk.
Dan lichtte hij voorzichtig het grijze
hoofd op, maakte het gewaad los en
bezag ,de wond in de hartstreek. Hij
liet het hoofd weer zakken en vouwde
langzaam zijn armen in zijn wijde
mouwen. Zijn drie assisten wend
den vlug hun blik af. Ze zagen tranen
op Rechter Tie's wangen.
Tao Gan was de eerste die zich her
stelde. Hij onderzocht het tafelblad
dan keek hij naar Hoeng's rechter
hand.
„De dappere kerel probeerde iets
met zijn eigen bloed op de tafel te
schrijven", zei hij op gedempte toon.
„Hoeng \yas veel meer waard dan
wij drieën bij elkaar!" barstte Tsjiao
Tai uit. Ma Joeng beet op zijn lippen
tot het bloed over zijn kin liep.
Tao Gan ging op zijn knieën liggend
de vloer afzoeken. Toen Hij overeind
kwam, toonde hij de rechter zwijgend
de twee robijnen.
Rechter Tie knikte. Hij zei met een
vreemde, hese stem:
„Ik weet alles van die juwelen.
Maar nu is het te laat". Na enige tijd
hernam hij: „Vraag de eigenaar of
de wachtmeester hier samen met een
man m^t een awarte kap is binnen-
gekomt.
Ma Joeng ging de eigenaar halen.
De man slikte enige keren, dan stot
terde hij
„Ik... wij weten niets van die moord
af, Excellentie! Het was een onbe
kende man... met een zwarte kap op.
Hij zat hier alleen aan dit tafeltje. De
kelner zegt, dat hij een kruik wijn
bestelde en betaalde. Daarna moet
deze arme oude meneer zich bij hem
hebben gevoegd. Toen de kelner hier
kwam kijken omdat een van de gas
ten had gezien, dat er bloed op de
grond druppelde, was die ander al
weg".
„Hoe zag die man er uit, zeg op,
hondezoon", snauwde Ma Joeng.
„De kelner zag alleen maar zijn
ogen, Excellentie", jammerde de eige
naar. „De man kuchte terwijl hij
sprak en hield de oorkleppen van die
kap samen over zijn mond. Hoe kon
hij..."
Rechter Tie hief zijn hand op.
„Het doet er niet toe", sprak hij dof.
De eigenaar maakte zich ijlings uit
de voeten. Rechter Tie bleef zwijgend
naar het lijk staren. De anderen durf
den geen woord meer te zeggen.
Plotseling keek de rechter op. Hij
zag Ma Joeng en Tsjiao Tai strak
aan en zei met een vreemde harde
stem:
„Luister goed! Morgenochtend in
alle vroegte gaan jullie twee naar
Vijf Rammen Dorp. Neem Tsjoe Ta-
yuan mee, hij kent de weg. Ga naar
de dorpsherberg en vraag de herber
gier een nauwkeurige beschrijving te
geven van de man, die Pan Feng daar
ontmoette. Dan kon je direct naar het
gerechtshof met Tsjoe. Begrepen?"
Toen de twee mannen knikten, her
nam de rechter op zachte toon:
„Breng het lijk van onze wachtmees
ter naar het gerechtsgebouw". Hij
keerde zich om en verliet het wijn
huis.
Hoofdstuk XVI
DRIE RUITERS KOMEN TERUG
VAN EEN OCHTENDRIT: EEN
MISLEIDE VROUW BIECHT HAAR
DWALINGEN OP
De volgende dag tegen het middag
uur hielden drie ruiters met besneeuw
de mutsen halt voor de poort van het
gerechtsgebouw. Ze zagen een stroom
van mensen daar binnengaan.
Ma Joeng zei verbaasd tegen Tsjiao
Tai: „Er schijnt een zitting te zijn".
„Laten we opschieten", sprak Tsjoe
Ta-yuan.
Tao Gan kwam hen op de binnen
plaats tegemoet.
(Wordt vervolgd)
3929. Alsof er niets gebeurd was en hij niet juist ge
tuige geweest was van een verbluffend ritueel, zo rus
tig zat piloot Storm op dezelfde bank in de paleistuin,
waar Nala hem had achtergelaten. De vorstin trad 'm
met een triomfantelijke uitdrukking op haar gelaat te
gemoet. Zij wist niet, dat Arend haar stiekum was ge
volgd naar de zaal van de Vlam der Eeuwige Jeugd
en alles gezien had wat daar gebeurde. De astronaut
knipperde onwillekeurig met de ogen, toen hij zag wat
het mysterieuze vlam-ritueel voor Nala gedaan had.
Hoewel haar gelaat en gehele voorkomen kort tevoren
nog de onmiskenbare sporen van veroudering hadden
gedragen, zag zij er nu weer uit als een fris jongmeis
je! En ze wilde 't wel weten ook! Coquetterend en
heupwiegend als een ondeugende bakvis draaide zij
om haar minnaar heen
49. Het zag er dit keer werkelijk lelijk uit voor Tek-
ko en de edele Courage. Opstaan en weglopen konden
zij niet meer. Alles ging zo snel in zijn werk, dat hen
daar ten enenmale de tijd voor ontbrak. Zzzzt! Daar
snelde de Lumbua-hoofdman ook al langs hen heen.
Toen deden zij ten einde raad het enige wat zij in
de gegeven omstandigheden nog doen konden en gre
pen hun geweren. „Recht tussen de ogen!" siste de
adellijke jager onze vriend nog toe en richtte toen
bliksemsnel zijn wapen. PANG! PANG! knalden de
schoten van de beide vrienden, maar de kogels gingen
er jammerlijk naast. Zij aan zij, als twee op hol ge
slagen locomotieven donderden de beide neushoorns
met gebogen nek op hen aan. Rakelings gingen zij aan
Tekko voorbij en ook Sir Patrick zou er waarschijn
lijk nog wel goed zijn afgekomen als hij niet nog op
zijn draagstoel gezeten had. Dol van drift en de pun
tige neushoorn gereed om toe te stoten, schoven de
beide kolossen met de kop vlak langs de grond. De
bomen van Patrick's draagstoel werden geschept en
de edele jager werd in snelle vaart tussen de beide
dieren in weggedragen.
Op dinsdag 1 oktober van 16.02 tot
17.00 uur concerteert in het Radiopro
gramma van de AVRO. dat ook stereo-
fonisch te beluisteren is, het Residen
tie Orkest onder leiding van Bruno
Maderna met het werk „De geschiede
nis van de soldaat" van Igor Strawin
sky in de Nederlandse versie van Mar-
tinus Nijhoff.
In de rollen van de verteller, de sol
daat en de duivel hoort men respectie
velijk Paul Steenbergen, Cees Coolen
en Wim van Roov.
De rol van de prinses, die alleen ge
danst wordt, is in handen van Hazel
Merry. Wat de muziek betreft koos
Strawinsky als instrumentarium: viool,
contrabas, klarinet, fagot, cornet, trom
bone en slagwerk. In deze volgorde
hoort men Theo Olof, Stef Schouten,
Jolle Huckriede, Norman Sherman,
Theo Laanen, Piet van Dijk en Frans
van der Kaan.
Strawinsky's „Geschiedenis van de
soldaat" is illustratief voor de combina
tie van realiteiten, fantasie en gevoel
Van het praktische, dat hem in zijn suc
cesvolle leven zo dikwijls heeft gehol
pen bij 't verwezenlijken van zijn vaak
koene daden. Door bepaalde omstan
digheden werd het werk als een gele
genheidsstuk opgezet, maar Strawin
sky zou Strawinsky niet geweest zijn
als zijn fantasie en kijk op het moder
ne kunstleven hem er niet toe bewogen
hadden vér boven „gelegenheidswerk"
uit te komen en de.muziek zo te schrij
ven, dat deze nog onafhankelijk van de
tekst kon worden uitgevoerd. De eerste
aanleiding tot het schrijven van „L'His-
toire du Soldat" was de hechte vriend
schap, die Strawinsky in 1915 in Zwit
serland sloot met de dichter C. F. Ra-
muz, dezelfde die voor Strawinsky de
Franse teksten maakte voor „Le Re-
nard" en „Les Noces". In 1918, vlak
voor het eind van de Eerste Wereldoor
log, kwamen de beide bevriende kun
stenaars op het idee, om bij gebrek aan
theaters en gezelschappen een althans
qua vormgeving en bezetting eenvoudig
stuk te maken, dat gemakkelijk trans
portabel was en ook in de open lucht
kon worden uitgevoerd. Zij werden ge
boeid door de gedachte om hiermee de
traditie te herstellen van de rondreizen
de theaters en lekespelen uit vorige
eeuwen. Het is nooit tot een eoht rond
reizen gekomen, want direct na de pre
mière in Lausanne was de oorlog afge
lopen en in de chaotische novemberda
gen van toen was er verder geen den
ken aan dat Ernest Ansermet, die de
„troep" leiden zou, ergens terecht kon.
Het tweedelige werk is gebaseerd op 'n
Russisch sprookje, dat oorspronkelijk
„De soldaat en zijn viool" heet.
In het Gelders programma van 1 ok
tober wordt gestart met de nieuwe ru
briek „draei ow is umme", waarin
aandacht wordt geschonken aan het
aangrenzende» Duitse gebied. De ru
briek zai uestaan uit een reportage of
vraaggesprek over een onderwerp, dat
ook Gelderland beroert en zich af
speelt in dit grensgebied, alsmede uit
korte berichten uit de grensstreek. In
de eerste aflevering wordt een vraagge
sprek uitgezonden met de heer W. Frie-
ler uit Bocholt, voorzitter van de Thea-
terverein in die plaats. Deze vereniging
geniet bekendheid door het feit, dat ze
Nederlandse bezoekers van het theater
per bus laat vervoeren naar Bocholt.
rr
HILVERSUM I.
18.00 Stereo: Koorzang. 18.19 Uitz. van
de Kath. Volkspartij. Kaarten op tafel.
Een uitz. over pol. zaken die de aan
dacht verdienen. 18.30 Nws en weer-
praatje. 18.46 Actualit. 19.00 Stereo:
Klanken uit de Oeral (gr). 19.20 Jazz
kwartet. 19.50 Stereo: Li. gr.muz. 20.15
Spanningen in de geref. wereld, lezing.
20.50 Stereo: Radio Filh. Orkest en sol.:
klass. muz.- 21.45 Stereo: Pianorec.:
klass. muz. 23.35 Muz. voor de late
avond: gevar. pl.progr. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II.
18.00 Nws. 18.16 Radiojourn. 18.25 Ik
verbind u doorpraatje. 18.30 Ste
reo: A la carte: tafelmuz., m. om 19.00
Paris vous parle. 19.30 Nws. NRU: 20.05
Vijfhonderdduizend kinderen: toespr.
n.a.v. de komende kindërpostzegelactie.
20.10 Wie schrijft,die blijft:een ontmoe
ting met Ned. (tekst)schrijvers. 20.35
Gamma van alpha en beta: een porgr.
over recente vorderingen in de weten
schap. 21.30 Wij kunnen niet anders...:
klankbeeld over het deelnemen van de
gehuwde vrouw aan het arbeidsproces.
22.00 Musonette: li. muz.progr. 22.30
Nws. AVRO: 22.40 Radiojournaal. NRU:
22.55 Stereo: Metro's Midnight Music:
gevar. muz. progr. 23.55-24.00 Nws 19.35
20.05 R.V.U.: George Grosz: Ecce Ho
mo, door de heer H. Wielek.
NEDERLAND I
NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjes
krant. 19.00 Journ. NCRV: 19.06 In kl.
Rinaldo Rinaldini, TV-feuilleton (dl.l).
IKOR CVK'RKK19.31 Kenmerk, de
wekelijkse informatierubr. over kerk
en samenl. NTS: 20.00 Journ. NCRV:
20.20 De Glazen stad, tv-feuill. (dl. 5).
21.10 Nieuwersluis van de kaart, doe.
21.55 Grieks drama - toen en nu, filmrep.
22.20 Koorzang. NVSH: 22.25 Wat vindt
u van pornografie?, praatje. NTS: 22.35-
22.40 Journ. 23.00-23.30 Teleac: Meten
en vergelijken (les 2 - herh.)
NEDERLAND II
NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjes
krant. 19.00 Journ. AVRO: Voor de
20.00 Journaal. AVRO: 20.20 AVRO's
Televizier. 20.45 In kleur: De High Cha
parral, TV-feuilleton. 21.35 Peyton Place
TV-feuilleton. 22.00 AVRO's Regiovizier.
NTS: 22.25-22.30 Journ.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Klass. muz. (gr.).
7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo: Klass.
gr.muz. 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Gewij
de muz (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de
huisvr. 9.15 Stereo: Viool en piano:
moderne muz. 9.35 Waterstanden. 9.40
Schoolradio. 10.00 Theologische Ether
leergang. 10.35 Stereo: Bariton en pia
no: klass. liederen. 11.00 Nieuws. 11.02
Voor de zieken. 11.55 Meded. KRO:
12.00 Van twaalf tot twee: gevar. pro
gramma. (12.22 Wij van het land; 12.26
Meded. voor land- en tuinb. 12.30 Nws;
12.41 Act.; 13.00 Raden maar...). 14.05
Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaal
Verder wordt in het programma de
poëtische reis door Gelderland vervolgd.
Dit keer wordt de aandacht gericht op
een paar gelokaliseerde gedichten van
Gerrit Achterberg.
Het muzikale gedeelte van het pro
gramma wordt verzorgd door het mu
ziekkorps La Fraternité uit Rhienderen
onder leiding van Wim Megens. Het
programma valt te beluisteren tussen
18.30 en 19.15 op de FM, golflengte 98.4
MgH.
middag-magazine. (16.00-16.02 Nws.),
17.00 Overh. voorl. In de rubr. Suri
name en de Nederlandse Antillen
spreekt H. Habibe over „Luis Daal in
poëtisch perspectief". 17.10 Voor de
kinderen.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Stereo: Lichte gr.muziek.
VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00
Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Stereo: Li.
gr.muz. (8.30-8.33 De groenteman).
8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitge
breide reportage of herhaling NRU-
progr. 9.40 Stereo: Muz. uit de Middel
eeuwen en Renaissance (gr.). AVRO:
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi
taminen: populair verz.pl.progr. (11.00-
11.02 Nws). 11.55 Bëursber. 12.00 Ste
reo: Pianorecital: klass. muz. 12.26
Meded. t.\>.v. land- en tuinbouw. 12.29
Overh.voorl.: Uitz. voor de landbouw.
12.39 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Ra
diojourn. NRU: 13.30 Stereo: De lich
te Muze belicht: I like Mike, Israëli
sche musical. 14.30 Rostrum of com
posers: mod. muz. (opn.). AVRO: 15.00
Stereo: Operaconcert (gr.). 16.00 Nws.
16.02 Stereo: Residentie ork. en solis
ten: De geschiedenis van de soldaat,
Strawinsky. 17.00 De zingende bougie:
gevar. pl.progr. voor automobilisten.
17.55 Meded.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor
de pep. (10.00 Nws.). 11.00 Nws. 11.03
Powpow: licht pl.progr. 12.00 Nieuws.
12.03 Zorro: progr. voor tieners. 13.00
Nws. 13.03 Ekspres: gevar. pl.progr.
(14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Er - Jee
- Em - Drie: licht muz.progr. 16.00
16.00 Nws. 16.03 Mix: licht pl.progr.
(17.00 Nws.). 18.00 Sluiting.
MAANDAG 30 SEPTEMBER 1968
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (herhaling
van gisteravond). 10.20 Sportjournaal.
10.50 Der Oberkellner: TV-spel. 11.35
Was willst Du werden? filmreportage.
12.00-13.30 Actualiteitenkroniek. 16.40
Journaal. 16.45 Kookrubriek. 16.55
Kleur: Unser Heim: programma over
woninginrichting. 17.25 Gartenlaube
einst und jetzt: filmreportage. 18.00-
18.05 Journaal (Regionaal programma
NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.19 Sport
journaal. 18.53 Zandmannetje. 19.00
Actualiteiten. 19.26 Privatdetektivin
Honey West: TV-film. 19.59 Program
ma-overzicht. WDR: 18.05 Kleur:
Atom-Anton, die Superameise: TV-
film. Daarna: kleur: Alexander Prach
tig, der lachende Hund. Aansluitend:
Kleur: Sebastian Quirl, der geheime
Eichkater: TV film. 18.25 Goeden
avond. 18.30 Hier und Heute: journaal.
19.10 Kleur: Weltreisen und Aben-
teuer: TV-film. 19.40 Kleur: Ivan Des-
ny stelt voor. 19.45 Kleur: Programma
overzicht). 20.00 JournaeJ en weerber.
20.15 Report München:/^filmreportage.
22.30 Journaal, commentaar en weer
bericht. 22.50 Tiger-Hai, Amerikaanse
speelfilm. 0.05 Journaal.
DUITLAND II
1,7-45 Nws. en weerber. 17.50 Die
Drèhscheibe: actualiteiten en muz.
18.15 Kleur: Schatzsucher unserer Ta-
ge: TV-serie. 18.50 Kleur: Menschen,
Biere, Sensationen: vrolijk satirisch
programma. 19.27 Weerber. 19.30
Heute: nws. en actualiteiten. 20.00
Dagboek uit de katholieke kerk. 20.15
Gesundheitsmagazin Praxis. Aanslui
tend: Nws. 21.00 Kleur: Das letzte Ka-
pitel: Duitse speelfilm. 22.45 Nws.,
weerbericht en actualiteiten.
ARNHEM Sprankelend door de
mengeling van de warmte van enkele
strijkers en de kleur van houtblazers
dwarrelde het menuet uit het septet
van Beethoven van 't podium. Een mu
zikaal welkom en tegelijk de introduc
tie en het visitekaartje van het Gelders
Kamermuziek Ensemble, een groep van
tien enthousiaste musici, alleen voortge
komen uit Het Gelders Orkest. In de
zaal van het Cultureel Centrum De Ko
renbeurs in Arnhem heeft het nieuwe
ensemble zich gistermiddag voorgesteld
aan vertegenwoordigers van pers en ra
dio. Hans van Gelder heeft de plannen
van de jonge Stichting Gelders Kamer
muziek Ensemble ontvouwd en het en
semble heeft uit zijn repertoire iets la
ten horen.
Aan de grote symfonische muziek
wordt in steden met een orkest alle recht
gedaan en in deze symfonieorkesten
zijn meestal ook musici die als kwartet
of trio de kamermuziek beoefenen.
Maar de werken voor een gemengde
bezetting, strijkers en blazers, komen
maar betrekkelijk weinig tot klinken en
toch hebben de grootste componisten
Mozart, Beethoven, Schubert en tien
tallen anderen geniale en zinverruk-
kende werken geschreven voor sextet,
septet of nog grotere ensembles. In We-
1049. Kille Klansky bereikte het grote gebouw,
waarin de ambassade van Nicolagonië gevestigd
was en wandelde langs de grimmige wachtpost
naar binnen. „Ik denk, dat je daar mooi op je
kop kunt krijgen", gromde deze. „De baas is
woest!" Klansky verbleekte en trad bibberend
binnen. Hij wist wat het betekende als doctor Pol-
nyck woest was. Dan zwaaide er wat. Dan rolden
er meestal koppen. En hij had gelijk, die Klans
ky. In de grote hall hing een drukkende sfeer.
Doctor Polnyck stond daar al te wachten, als een
dreigende donkere schaduw bovenaan de trap,
scherp afgetekend tegen het licht van grote ven
sters. „Blijf daar staan, Klansky", sneed de gevoel
loze stem van de doctor door de grote ruimte.
„Luister goed, jij miserabele oorworm. Je bent ze
ker wel erg tevreden over je meesterlijke planne
tje met de dubbelganger van smidje Verholen, niet
waar? Welnu..., de Dorus Kaaiman voer héél toe
vallig in de baai vlak voor ons oude kasteel. En
onze helikopter kreeg héél toevallig motorpech en
moest een noodlanding maken op zee. Vervolgens
werden de heren Bulbac en Verholen héél toevallig
gered door de menslievende bemanning van dat
onzalige vliegkampschip. En het mag ook bijzonder
toevallig heten, dat niemand merkte dat ze de éch
te smidje Verholen gered hadden. Nee nee, ze den
ken nog steeds dat het Pjotr Nogrottr is. Tenmin
ste..., zo staat het in de krant. Wat een aandoen
lijk toeval toch allemaal..." „Wa..wat denkt u dan
dat het is?" stamelde Kille Klansky onthutst.
„Die helikopter is gewoon naar beneden gescho
ten", siste doctor Polnyck. „En als dat zo is, zit
kolonel Plimmp er met zijn B.G.D. achter. B.G.D.
betekent Sjeems Pond, en je weet wat dèt zeggen
wil..." „Sjeems P..pond..„ dat is m..mijn ein
de...", stamelde Kille Klansky. Toen kreeg hij zijn
moed terug en riep: „Past u ook maar op! U heeft
ze met de helikoper weg laten gaan. U en niemand
anders!" „Ik weet het", siste Polnyck. „Daar
om krijg jij ook een kans. Ga kijken bij de smidse
Sjeems Pond zich al ergens mee heeft bemoeid
nen en Berlijn zijn uit de beroemde or
kesten ook ensembles voor deze bijzon
dere kamermuziek gevormd, in ons
land niet, althans niet in een vaste be
zetting.
Door een opmerking van een muziek
criticus tegen de bekende Amsterdam
se klarinettist Fr. Szabo rijpte in Arn
hem het idee tot de stichting van een
kamermuziekensemble. Het initiatief
ging nu eens niet uit van de musici; zij
werden gevraagd en met steun van een
daartoe ingestelde commissie en een
aanloopsubsidie van het Anjerfonds kon
het ensemble gevormd worden en met
een intensieve muzikaal-technische voor
bereiding worden begonnen.
Hans van Loenen, fluit; Wim Ket, ho
bo; Hans Mossel, klarinet; Jan Heinen,
fagot; Aad Gardien, hoorn; Philia Sen-
gers en Dini van Mourik, viool; Gün-
ter Bellman, altviool; Hans van Gel
der, cello en Johan van Ingen, contra
bas, zijn de vaste leden van het nieuwe
ensemble. 'Maakt de bezetting van be
paalde werken dit evenwel nodig, dan
kan het ensemble worden aangevuld
met een harpiste of vocalist. De kracht
van dit kamermuziekensemble is i,eble-
gen in de variatie, want men gaat bij
elk optreden in elk geval één of meer
werken voor vijf of meer instrumenten
uitvoeren, maar er kunnen ook werken
voor een kleine bezetting op het pro
gramma worden genomen. Juist in
plaatsen waar geen accommodatie is
voor een groot orkest, maar ook voor
verfijnd-intieme concerten en voor in
structieve jeugdconcerten, is het nieu
we ensemble ideaal.
Door optreden bij enkele gelegenhe
den met genodigden is het Gelders Ka
mermuziek Ensemble al ingespeeld en
kom men er toe over gaan zich aan
het grote publiek te presenteren. Er
zijn al enkele contacten gelegd, maar
in De Korenbeurs worden dit seizoen
drie concerten gegeven op de zondag
middag, het eerste op zondagmiddag
13 oktober. De programma's? Naast
de subliem te noemen beroemde wer
ken als Septet in Es van Beethoven,
Grand Nonette van L. Spohr en onder
meer Schuberts Forellenkwintet, waar
bij de pianist Anton van Deursen me
dewerking verleent, staan ook heden
daagse werken, Henk Badings, Ton de
Leeuw en Jan Koetsier. Uit het spiri
tuele vloeiende Nonette van Ludwig
Spohr hoorden we het slotdeel, het
was een spontaan musiceren. Typisch
muziek van geschoolde musici, die uit
enthousiasme zich ondanks hun drukke
orkestpraktijk bezig houden met deze
nogal verwaarloosde sector in de ka
mermuziek. Henri Th. Timmerman
In het NRU-programma „Iks" op
woensdag 2 oktober (22.40-23.55 uur,
Hilversum I) zal een rechtstreeks ver
slag worden gegeven van de lancering
van de eerste Europese kunstmaan voor
wetenschappelijke doeleinden, de SRO
I. De lancering zal plaatshebben op 'n
basis in Californië waarmee het ruim
tevaartcentrum in Noordwijk die avond
een rechtstreekse verbinding zal heb
ben. In de studio zal Gerton van Wage-
ningen een toelichting geven. Produc
tie: Henk van Stipriaan en Joop de Roo.
NIJMEGEN Aan het verslag van
bewindvoerders van kunstzijde spinne
rij Nyma NV te Nijmegen aan de ar
rondissementsrechtbank te Arnhem
over de periode 19 mei 1968- 10 augus
tus 1968 wordt het volgende ontleend:
blijkens de balans en verlies- en winst
rekening bedroeg het verliessaldo in
de periode 1 januari 1968 - 10 augustus
1968 f 44.974.
In de afgelopen periode is de relatie
met Esbjerg Towaerksfabrik A/S te
Esbjerg in onderling overleg beëindigd.
In deze nv bezat Nyma NV de helft der
aandelen. Daar de winsten zich in de
laatste jaren in dalende lijn bewogen
en de perspectieven niet hoopgevend
waren, werd besloten mede uit liqui
diteitsoverwegingen deze deelneming
af te stoten.
Het aandelenkapitaal, waarop een
boekwinst werd gemaakt van f 36.950
en de geldlening werden terugontvan
gen. Aangezien bedoelde boekwinst een
eenmalige bate is, bedraagt het verlies
op de exploitatierekening derhalve
f 81.924, een stijging ten aanzien van
het vorig verslag met f 29.425. Gelet op
het bedrag der afschrijvingen, mag dit
resultaat niet onbevredigend worden ge-
momend, temeer daar in deze verslagpe
riode de vakanties en de woelingen in
Frankrijk vielen.
Over de onderhandelingen met derden
zoals genoemd in het advies van be
windvoerder d.d. 27 november 1967.
kunnen geen concrete mededelingen
worden gedaan. Resumerende stellen
bewindvoerders, dat tot op heden de re
sultaten nog een positieve „cash-flow"
opleverden, maar dat, zoals in het vorig
verslag ook is opgemerkt, nog geen
voldoende liquiditeiten zijn ontstaan,
waaruit in de huidige surséance-perio
de de aanspraken van crediteuren zou
den kunnen worden gehonoreerd.
De resultaten van de afdeling tex-
tielgarens beantwoorden aan de nor
men, die bewindvoerders in hun advies
van 27 november 1967 hebben gesteld,
terwijl een behoorlijke orderportefeuil
le aanwezig is. De resultaten en voor
uitzichten van de chemische afdeling
blijven gunstig, aan de in het vorig
verslag genoemde plannen tot uitbrei
ding wordt verder gewerkt en bewind
voerders hopen in hun volgend verslag
concrete mededelingen te kunnen doen.
BREDA In aansluiting op hun pers
bericht van 19 augustus delen de di
rectie en de raad van commissarissen
van de NV Bierbrouwerij „De Drie
Hoefijzers" te Breda, vooruitlopende op
het te publiceren bericht inzake het aan
bod van Allied Breweries, het volgende
mee: Een onderzoek van de adviseurs
van de vennootschappen heeft tot de
conclusie geleid, dat het mogelijk is een
Nederlandse debitrice voor de uit te
geven, in gewone aandelen Allied Bre
weries converteerbare obligatielening,
groot maximaal f 84 miljoen, in te scha
kelen.
Besloten is dat als debitrice zal op
treden de Verenigde Nederlandse Brou
werijen d'Oranjeboom te Rotterdam,
welke vennootschap begin 1968 tot de
Allied Breweries-groep toetrad. Allied
Breweries zal de lening onvoorwaar
delijk garanderen voor hoofdsom en in
terest. Op deze wijze kunnen de houders
van de nieuw uit te geven converteer
bare obligaties de interest zonder af
trek van enige bplasting incasseren.
Voorts besloten een rechtstreeks
aanbod aan de houders van de nog uit
staande converteerbare obligaties De
Drie Hoefijzers te doen. Dit bestaal
hieruit, dat voor elke nominaal f 1000
uitstaande obligatie plus een bijbeta
ling van f 500 in contanten, kunnen wor
den verkregen nominaal f2.800 7 pet.
obligaties d'Oranjeboom converteerbaar
in certificaten van aandelen Allied Bre
weries. Hierdoor worden voor hen de
kosten vermeden, verbonden aan de
conversie van die obligaties in certifi
caten van aandelen De Drie Hoefijzers.
Obligatiehouders wordt dan ook aange
raden niet tot deze conversie over te
gaan, doch gebruik te maken van het
rechtstreekse aanbod.
Tenslotte wordt meegedeeld, dat de
uit te geven obligaties een looptijd zul
len hebben van ten hoogste ongeveer
16 jaar. Aflossing van de eind 1980 nog
niet geconverteerde obligaties d'Oran
jeboom zal geschieden in vier ongeveer
gelijke jaarlijkse termijnen. Vervroeg
de aflossing van de lening zal zijn toe
gestaan van 1 juli 1973 af tegen een af
lopende boete tot 1981 en daarna a pari.
De coupons zullen vervallen op 1 okto
ber van elk jaar, voor het eerst op 1
oktober 1969.
Ned. Herv. Kerk:
Beroepen: te Eikerzee: L. Hylarides te
Roodeschool; te Kampen (vac. J. van
Malenstein): C. J. P. Lam te Putten.
Aangenomen: naar Veenendaal (vac.
dr. C. Graafland): J. J. van der Krift te
Ermelo;-naar Ovezande-Driewegen: G.
F. Voorhoeve te Voorst; het beroep der
gen. synode tot pred. voor b.w. (leger-
pred.): J. J. Poort te Kamerïk.
Bedankt: voor Brakel: W. van Henne-
keler te Zwartebroek; voor Nieuw-
Beijerland: B. G. A. van der Wiel te
Elburg; voor Dinteloord: A. Tromp te
Goudriaan.
Geref. Kerken Vrijgemaakt:
Beroepen: te Berkel-Rodenrijs (2e
pred pl.)J. F. de Weger te Houwerzijl
Chr. Geref. Kerken:
BERLIJN Een nieuwe opera vol
gens het traditionele patroon is zondag
avond in West-Berlijn in wereldpremiè
re gegaan. De volle zaal van de Duitse
Opera ontving het werk Odysseus
van de Italiaanse componist Luigi Dal-
lapiccola met groot enthousiasme
Het gordijn moest na afloop veertig
maal gehaald worden.
Het werk bestaat uit een voorspel en
twee bedrijven en is de eerste grot»
opera van Dallapiccola.
i