Stichting Gelders Kamerorkest ontvouwde plannen „De geschiedenis van de soldaat" op radio Gelders programma „Draai ow is umme op de RONO Lancering Europese kunstmaan op radio Wereldpremière van opera, Odysseu VANAVOND MORGEN Smidje Verholen en de knop-mutator Verlies Nyma f 44.974,- Oranjeboom zal debitrice zijn bij obligatielening UIT DE KERKEN PILOOT STORM TEKKO TAKS TELEVISIE 5EI T.V. LANGENBERG Brie Hoefijzers Pagina 2 MAANDAG 30 SEPTEMBER 1968 32 Als je bij hem toegelaten bent, dan laat je hem dit brokaten étui zien als be wijs dat je namens mij komt en zegt, dat de rechter dadelijk met zijn drie helpers naar dat wijnhuis daar aan de overkant komt, omdat daar de man zit die wij zoeken. Hier, neem dit aan als een kleine beloning voor je moeite" De schoenmaker keek naar het zil verstuk dat Hoeng hem gaf, zijn ogen rond van verbazing. Dan begon hij de wachtmeester uitvoerig te bedanken, maar Hoeng onderbrak hem ongedul dig en zei: „Vooruit, schiet op! Dit is een zeer belangrijke dienstzaak". Toen stak de wachtmeester de straat over en ging het wijnhuis bin nen. De gelagkamer was groter dan hij had verwacht; meer dan vijftig gasten zaten in groepjes van vijf of zes om de ruwhouten tafels, de goedkope wijn drinkend en luidruchtig door el kaar gratend. Een wrevelige kelner rende rond, een groot blad met wijn kruiken op zijn hand balancerend. Bij de deur bleef de wachtmeester staan en nam de gasten eens op. Hij spande zijn ogen in om door de walm van de olielampen te turen, maar hij kon geen man met een zwarte kap ontdekken. Terwijl hij zich tussen de tafels doorwrong, zag hij ineens hele maal achter in de gelagkamer een soort erker, vlak naast de achterdeur. Daar was juist voldoende plaats voor één tafeltje en daaraan zat de man met de Tartaarse kap met zijn rug naar de gelagkamer. Wachtmeester Hoeng koek ongerust naar de kruik die voor de man stond en dan naar de deur vlak naast de er ker. Hij wist wel, dat in goedkope wijnhuizen als dit, de gasten moesten betalen zodra de wijn voor hen neer was gezet. Dat betekende dat als de man met de kap wilde vertrekken, niemand hem zou tegenhouden, want de rekening was betaald. En hij moest hem koste wat het wil hier houden totdat de rechter zou zijn gekomen. Hoeng liep naar de erker en tikte de man op zijn schouder. Deze keek verschrikt op, twee ro bijnen die hij had zitten bekijken vie len op de vloer. Hoeng was uit het veld geslagen toen hij het gezicht van de man zag. „Wat is dat nu?" vroeg hij ver baasd. De man wierp een snelle blik op de andere gasten. Niemand lette op hen. Hij legde zijn vinger op zijn lippen. „Ga zitten", fluisterde hij. „Ik zal je vertellen wat er aan de hand is". Hij trok de andere stoel dichter naar zich toe en nodigde Hoeng met een gebaar uit daar plaats te nemen. „Luister nu goed", sprak hij zich naar de wachtmeester toebuigend. Op het zelfde ogenblik schoot zijn rechter hand uit zijn mouw met een lang, dun mes. Hij stak dat bliksemsnel diep in Hoeng's borst. Hoeng's ogen gingen wijd open, hij wilde roepen maar een stroom bloed golfde uit zijn mond. Hij zakte voor over op de tafel, kreunend en kuchend De ander sloeg zijn doodstrijd kalm gade, tegelijkertijd het oog houdend op de gelagkamer. Niemand keek naar hen; een gast die voorover op de ta fel lag was daar trouwens een niet ongewoon gezicht. Hoeng's rechterhand bewoog kramp achtig. Met een bevende vinger trok hij in zijn bloed het letterteken van een familienaam op het tafelblad. Dan doorvoer een rilling zijn magere lichaam en hij bleef stil liggen. De man veegde het letterteken uit met een minachtende glimlach, daar na veegde hij zijn vinger af op de schouder van de wachtmeester. Hij keek even vlug om naar de gelagka mer, stond op en liep door de achter deur de straat op. Toen Rechter Tie met Ma Joeng, Tsiao Tai en Tao Gan de straat van het wijnhuis kwamen binnenlopen, za gen ze onder de lantaarn boven de voordeur een groep mensen staan, die opgewonden praatten. Rechter Tie's hart stond stil. Iemand riep: „Daar heb je de lui van het gerecht om de moord te onderzoe ken!" De mensen gingen haastig op zij. Rechter Tie rende naar binnen, ge volgd door zijn drie mannen. Hij duw de de gasten die voor de erker ston den ruw weg. Dan stond hij doodstil. Hij keek neer op het lijk van de wachtmeester, die over de tafel lag in een poel van bloed. De eigenaar van het wijnhuis wilde wat zeggen, maar toen hij de uitdruk king op Rechter Tie 's gelaat zag, draaide hij zich vlug om en beduidde de anderen met hem mee te gaan naar de overzijde van de gelagkamer. De rechter boog zich voorover en voelde zacht de schouder van het lijk. Dan lichtte hij voorzichtig het grijze hoofd op, maakte het gewaad los en bezag ,de wond in de hartstreek. Hij liet het hoofd weer zakken en vouwde langzaam zijn armen in zijn wijde mouwen. Zijn drie assisten wend den vlug hun blik af. Ze zagen tranen op Rechter Tie's wangen. Tao Gan was de eerste die zich her stelde. Hij onderzocht het tafelblad dan keek hij naar Hoeng's rechter hand. „De dappere kerel probeerde iets met zijn eigen bloed op de tafel te schrijven", zei hij op gedempte toon. „Hoeng \yas veel meer waard dan wij drieën bij elkaar!" barstte Tsjiao Tai uit. Ma Joeng beet op zijn lippen tot het bloed over zijn kin liep. Tao Gan ging op zijn knieën liggend de vloer afzoeken. Toen Hij overeind kwam, toonde hij de rechter zwijgend de twee robijnen. Rechter Tie knikte. Hij zei met een vreemde, hese stem: „Ik weet alles van die juwelen. Maar nu is het te laat". Na enige tijd hernam hij: „Vraag de eigenaar of de wachtmeester hier samen met een man m^t een awarte kap is binnen- gekomt. Ma Joeng ging de eigenaar halen. De man slikte enige keren, dan stot terde hij „Ik... wij weten niets van die moord af, Excellentie! Het was een onbe kende man... met een zwarte kap op. Hij zat hier alleen aan dit tafeltje. De kelner zegt, dat hij een kruik wijn bestelde en betaalde. Daarna moet deze arme oude meneer zich bij hem hebben gevoegd. Toen de kelner hier kwam kijken omdat een van de gas ten had gezien, dat er bloed op de grond druppelde, was die ander al weg". „Hoe zag die man er uit, zeg op, hondezoon", snauwde Ma Joeng. „De kelner zag alleen maar zijn ogen, Excellentie", jammerde de eige naar. „De man kuchte terwijl hij sprak en hield de oorkleppen van die kap samen over zijn mond. Hoe kon hij..." Rechter Tie hief zijn hand op. „Het doet er niet toe", sprak hij dof. De eigenaar maakte zich ijlings uit de voeten. Rechter Tie bleef zwijgend naar het lijk staren. De anderen durf den geen woord meer te zeggen. Plotseling keek de rechter op. Hij zag Ma Joeng en Tsjiao Tai strak aan en zei met een vreemde harde stem: „Luister goed! Morgenochtend in alle vroegte gaan jullie twee naar Vijf Rammen Dorp. Neem Tsjoe Ta- yuan mee, hij kent de weg. Ga naar de dorpsherberg en vraag de herber gier een nauwkeurige beschrijving te geven van de man, die Pan Feng daar ontmoette. Dan kon je direct naar het gerechtshof met Tsjoe. Begrepen?" Toen de twee mannen knikten, her nam de rechter op zachte toon: „Breng het lijk van onze wachtmees ter naar het gerechtsgebouw". Hij keerde zich om en verliet het wijn huis. Hoofdstuk XVI DRIE RUITERS KOMEN TERUG VAN EEN OCHTENDRIT: EEN MISLEIDE VROUW BIECHT HAAR DWALINGEN OP De volgende dag tegen het middag uur hielden drie ruiters met besneeuw de mutsen halt voor de poort van het gerechtsgebouw. Ze zagen een stroom van mensen daar binnengaan. Ma Joeng zei verbaasd tegen Tsjiao Tai: „Er schijnt een zitting te zijn". „Laten we opschieten", sprak Tsjoe Ta-yuan. Tao Gan kwam hen op de binnen plaats tegemoet. (Wordt vervolgd) 3929. Alsof er niets gebeurd was en hij niet juist ge tuige geweest was van een verbluffend ritueel, zo rus tig zat piloot Storm op dezelfde bank in de paleistuin, waar Nala hem had achtergelaten. De vorstin trad 'm met een triomfantelijke uitdrukking op haar gelaat te gemoet. Zij wist niet, dat Arend haar stiekum was ge volgd naar de zaal van de Vlam der Eeuwige Jeugd en alles gezien had wat daar gebeurde. De astronaut knipperde onwillekeurig met de ogen, toen hij zag wat het mysterieuze vlam-ritueel voor Nala gedaan had. Hoewel haar gelaat en gehele voorkomen kort tevoren nog de onmiskenbare sporen van veroudering hadden gedragen, zag zij er nu weer uit als een fris jongmeis je! En ze wilde 't wel weten ook! Coquetterend en heupwiegend als een ondeugende bakvis draaide zij om haar minnaar heen 49. Het zag er dit keer werkelijk lelijk uit voor Tek- ko en de edele Courage. Opstaan en weglopen konden zij niet meer. Alles ging zo snel in zijn werk, dat hen daar ten enenmale de tijd voor ontbrak. Zzzzt! Daar snelde de Lumbua-hoofdman ook al langs hen heen. Toen deden zij ten einde raad het enige wat zij in de gegeven omstandigheden nog doen konden en gre pen hun geweren. „Recht tussen de ogen!" siste de adellijke jager onze vriend nog toe en richtte toen bliksemsnel zijn wapen. PANG! PANG! knalden de schoten van de beide vrienden, maar de kogels gingen er jammerlijk naast. Zij aan zij, als twee op hol ge slagen locomotieven donderden de beide neushoorns met gebogen nek op hen aan. Rakelings gingen zij aan Tekko voorbij en ook Sir Patrick zou er waarschijn lijk nog wel goed zijn afgekomen als hij niet nog op zijn draagstoel gezeten had. Dol van drift en de pun tige neushoorn gereed om toe te stoten, schoven de beide kolossen met de kop vlak langs de grond. De bomen van Patrick's draagstoel werden geschept en de edele jager werd in snelle vaart tussen de beide dieren in weggedragen. Op dinsdag 1 oktober van 16.02 tot 17.00 uur concerteert in het Radiopro gramma van de AVRO. dat ook stereo- fonisch te beluisteren is, het Residen tie Orkest onder leiding van Bruno Maderna met het werk „De geschiede nis van de soldaat" van Igor Strawin sky in de Nederlandse versie van Mar- tinus Nijhoff. In de rollen van de verteller, de sol daat en de duivel hoort men respectie velijk Paul Steenbergen, Cees Coolen en Wim van Roov. De rol van de prinses, die alleen ge danst wordt, is in handen van Hazel Merry. Wat de muziek betreft koos Strawinsky als instrumentarium: viool, contrabas, klarinet, fagot, cornet, trom bone en slagwerk. In deze volgorde hoort men Theo Olof, Stef Schouten, Jolle Huckriede, Norman Sherman, Theo Laanen, Piet van Dijk en Frans van der Kaan. Strawinsky's „Geschiedenis van de soldaat" is illustratief voor de combina tie van realiteiten, fantasie en gevoel Van het praktische, dat hem in zijn suc cesvolle leven zo dikwijls heeft gehol pen bij 't verwezenlijken van zijn vaak koene daden. Door bepaalde omstan digheden werd het werk als een gele genheidsstuk opgezet, maar Strawin sky zou Strawinsky niet geweest zijn als zijn fantasie en kijk op het moder ne kunstleven hem er niet toe bewogen hadden vér boven „gelegenheidswerk" uit te komen en de.muziek zo te schrij ven, dat deze nog onafhankelijk van de tekst kon worden uitgevoerd. De eerste aanleiding tot het schrijven van „L'His- toire du Soldat" was de hechte vriend schap, die Strawinsky in 1915 in Zwit serland sloot met de dichter C. F. Ra- muz, dezelfde die voor Strawinsky de Franse teksten maakte voor „Le Re- nard" en „Les Noces". In 1918, vlak voor het eind van de Eerste Wereldoor log, kwamen de beide bevriende kun stenaars op het idee, om bij gebrek aan theaters en gezelschappen een althans qua vormgeving en bezetting eenvoudig stuk te maken, dat gemakkelijk trans portabel was en ook in de open lucht kon worden uitgevoerd. Zij werden ge boeid door de gedachte om hiermee de traditie te herstellen van de rondreizen de theaters en lekespelen uit vorige eeuwen. Het is nooit tot een eoht rond reizen gekomen, want direct na de pre mière in Lausanne was de oorlog afge lopen en in de chaotische novemberda gen van toen was er verder geen den ken aan dat Ernest Ansermet, die de „troep" leiden zou, ergens terecht kon. Het tweedelige werk is gebaseerd op 'n Russisch sprookje, dat oorspronkelijk „De soldaat en zijn viool" heet. In het Gelders programma van 1 ok tober wordt gestart met de nieuwe ru briek „draei ow is umme", waarin aandacht wordt geschonken aan het aangrenzende» Duitse gebied. De ru briek zai uestaan uit een reportage of vraaggesprek over een onderwerp, dat ook Gelderland beroert en zich af speelt in dit grensgebied, alsmede uit korte berichten uit de grensstreek. In de eerste aflevering wordt een vraagge sprek uitgezonden met de heer W. Frie- ler uit Bocholt, voorzitter van de Thea- terverein in die plaats. Deze vereniging geniet bekendheid door het feit, dat ze Nederlandse bezoekers van het theater per bus laat vervoeren naar Bocholt. rr HILVERSUM I. 18.00 Stereo: Koorzang. 18.19 Uitz. van de Kath. Volkspartij. Kaarten op tafel. Een uitz. over pol. zaken die de aan dacht verdienen. 18.30 Nws en weer- praatje. 18.46 Actualit. 19.00 Stereo: Klanken uit de Oeral (gr). 19.20 Jazz kwartet. 19.50 Stereo: Li. gr.muz. 20.15 Spanningen in de geref. wereld, lezing. 20.50 Stereo: Radio Filh. Orkest en sol.: klass. muz.- 21.45 Stereo: Pianorec.: klass. muz. 23.35 Muz. voor de late avond: gevar. pl.progr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II. 18.00 Nws. 18.16 Radiojourn. 18.25 Ik verbind u doorpraatje. 18.30 Ste reo: A la carte: tafelmuz., m. om 19.00 Paris vous parle. 19.30 Nws. NRU: 20.05 Vijfhonderdduizend kinderen: toespr. n.a.v. de komende kindërpostzegelactie. 20.10 Wie schrijft,die blijft:een ontmoe ting met Ned. (tekst)schrijvers. 20.35 Gamma van alpha en beta: een porgr. over recente vorderingen in de weten schap. 21.30 Wij kunnen niet anders...: klankbeeld over het deelnemen van de gehuwde vrouw aan het arbeidsproces. 22.00 Musonette: li. muz.progr. 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojournaal. NRU: 22.55 Stereo: Metro's Midnight Music: gevar. muz. progr. 23.55-24.00 Nws 19.35 20.05 R.V.U.: George Grosz: Ecce Ho mo, door de heer H. Wielek. NEDERLAND I NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjes krant. 19.00 Journ. NCRV: 19.06 In kl. Rinaldo Rinaldini, TV-feuilleton (dl.l). IKOR CVK'RKK19.31 Kenmerk, de wekelijkse informatierubr. over kerk en samenl. NTS: 20.00 Journ. NCRV: 20.20 De Glazen stad, tv-feuill. (dl. 5). 21.10 Nieuwersluis van de kaart, doe. 21.55 Grieks drama - toen en nu, filmrep. 22.20 Koorzang. NVSH: 22.25 Wat vindt u van pornografie?, praatje. NTS: 22.35- 22.40 Journ. 23.00-23.30 Teleac: Meten en vergelijken (les 2 - herh.) NEDERLAND II NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjes krant. 19.00 Journ. AVRO: Voor de 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier. 20.45 In kleur: De High Cha parral, TV-feuilleton. 21.35 Peyton Place TV-feuilleton. 22.00 AVRO's Regiovizier. NTS: 22.25-22.30 Journ. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Klass. muz. (gr.). 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Stereo: Klass. gr.muz. 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Gewij de muz (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvr. 9.15 Stereo: Viool en piano: moderne muz. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Theologische Ether leergang. 10.35 Stereo: Bariton en pia no: klass. liederen. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Meded. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. pro gramma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. voor land- en tuinb. 12.30 Nws; 12.41 Act.; 13.00 Raden maar...). 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaal Verder wordt in het programma de poëtische reis door Gelderland vervolgd. Dit keer wordt de aandacht gericht op een paar gelokaliseerde gedichten van Gerrit Achterberg. Het muzikale gedeelte van het pro gramma wordt verzorgd door het mu ziekkorps La Fraternité uit Rhienderen onder leiding van Wim Megens. Het programma valt te beluisteren tussen 18.30 en 19.15 op de FM, golflengte 98.4 MgH. middag-magazine. (16.00-16.02 Nws.), 17.00 Overh. voorl. In de rubr. Suri name en de Nederlandse Antillen spreekt H. Habibe over „Luis Daal in poëtisch perspectief". 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Stereo: Lichte gr.muziek. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Stereo: Li. gr.muz. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitge breide reportage of herhaling NRU- progr. 9.40 Stereo: Muz. uit de Middel eeuwen en Renaissance (gr.). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvi taminen: populair verz.pl.progr. (11.00- 11.02 Nws). 11.55 Bëursber. 12.00 Ste reo: Pianorecital: klass. muz. 12.26 Meded. t.\>.v. land- en tuinbouw. 12.29 Overh.voorl.: Uitz. voor de landbouw. 12.39 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Ra diojourn. NRU: 13.30 Stereo: De lich te Muze belicht: I like Mike, Israëli sche musical. 14.30 Rostrum of com posers: mod. muz. (opn.). AVRO: 15.00 Stereo: Operaconcert (gr.). 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Residentie ork. en solis ten: De geschiedenis van de soldaat, Strawinsky. 17.00 De zingende bougie: gevar. pl.progr. voor automobilisten. 17.55 Meded. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nws.). 11.00 Nws. 11.03 Powpow: licht pl.progr. 12.00 Nieuws. 12.03 Zorro: progr. voor tieners. 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: gevar. pl.progr. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Er - Jee - Em - Drie: licht muz.progr. 16.00 16.00 Nws. 16.03 Mix: licht pl.progr. (17.00 Nws.). 18.00 Sluiting. MAANDAG 30 SEPTEMBER 1968 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (herhaling van gisteravond). 10.20 Sportjournaal. 10.50 Der Oberkellner: TV-spel. 11.35 Was willst Du werden? filmreportage. 12.00-13.30 Actualiteitenkroniek. 16.40 Journaal. 16.45 Kookrubriek. 16.55 Kleur: Unser Heim: programma over woninginrichting. 17.25 Gartenlaube einst und jetzt: filmreportage. 18.00- 18.05 Journaal (Regionaal programma NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.19 Sport journaal. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Actualiteiten. 19.26 Privatdetektivin Honey West: TV-film. 19.59 Program ma-overzicht. WDR: 18.05 Kleur: Atom-Anton, die Superameise: TV- film. Daarna: kleur: Alexander Prach tig, der lachende Hund. Aansluitend: Kleur: Sebastian Quirl, der geheime Eichkater: TV film. 18.25 Goeden avond. 18.30 Hier und Heute: journaal. 19.10 Kleur: Weltreisen und Aben- teuer: TV-film. 19.40 Kleur: Ivan Des- ny stelt voor. 19.45 Kleur: Programma overzicht). 20.00 JournaeJ en weerber. 20.15 Report München:/^filmreportage. 22.30 Journaal, commentaar en weer bericht. 22.50 Tiger-Hai, Amerikaanse speelfilm. 0.05 Journaal. DUITLAND II 1,7-45 Nws. en weerber. 17.50 Die Drèhscheibe: actualiteiten en muz. 18.15 Kleur: Schatzsucher unserer Ta- ge: TV-serie. 18.50 Kleur: Menschen, Biere, Sensationen: vrolijk satirisch programma. 19.27 Weerber. 19.30 Heute: nws. en actualiteiten. 20.00 Dagboek uit de katholieke kerk. 20.15 Gesundheitsmagazin Praxis. Aanslui tend: Nws. 21.00 Kleur: Das letzte Ka- pitel: Duitse speelfilm. 22.45 Nws., weerbericht en actualiteiten. ARNHEM Sprankelend door de mengeling van de warmte van enkele strijkers en de kleur van houtblazers dwarrelde het menuet uit het septet van Beethoven van 't podium. Een mu zikaal welkom en tegelijk de introduc tie en het visitekaartje van het Gelders Kamermuziek Ensemble, een groep van tien enthousiaste musici, alleen voortge komen uit Het Gelders Orkest. In de zaal van het Cultureel Centrum De Ko renbeurs in Arnhem heeft het nieuwe ensemble zich gistermiddag voorgesteld aan vertegenwoordigers van pers en ra dio. Hans van Gelder heeft de plannen van de jonge Stichting Gelders Kamer muziek Ensemble ontvouwd en het en semble heeft uit zijn repertoire iets la ten horen. Aan de grote symfonische muziek wordt in steden met een orkest alle recht gedaan en in deze symfonieorkesten zijn meestal ook musici die als kwartet of trio de kamermuziek beoefenen. Maar de werken voor een gemengde bezetting, strijkers en blazers, komen maar betrekkelijk weinig tot klinken en toch hebben de grootste componisten Mozart, Beethoven, Schubert en tien tallen anderen geniale en zinverruk- kende werken geschreven voor sextet, septet of nog grotere ensembles. In We- 1049. Kille Klansky bereikte het grote gebouw, waarin de ambassade van Nicolagonië gevestigd was en wandelde langs de grimmige wachtpost naar binnen. „Ik denk, dat je daar mooi op je kop kunt krijgen", gromde deze. „De baas is woest!" Klansky verbleekte en trad bibberend binnen. Hij wist wat het betekende als doctor Pol- nyck woest was. Dan zwaaide er wat. Dan rolden er meestal koppen. En hij had gelijk, die Klans ky. In de grote hall hing een drukkende sfeer. Doctor Polnyck stond daar al te wachten, als een dreigende donkere schaduw bovenaan de trap, scherp afgetekend tegen het licht van grote ven sters. „Blijf daar staan, Klansky", sneed de gevoel loze stem van de doctor door de grote ruimte. „Luister goed, jij miserabele oorworm. Je bent ze ker wel erg tevreden over je meesterlijke planne tje met de dubbelganger van smidje Verholen, niet waar? Welnu..., de Dorus Kaaiman voer héél toe vallig in de baai vlak voor ons oude kasteel. En onze helikopter kreeg héél toevallig motorpech en moest een noodlanding maken op zee. Vervolgens werden de heren Bulbac en Verholen héél toevallig gered door de menslievende bemanning van dat onzalige vliegkampschip. En het mag ook bijzonder toevallig heten, dat niemand merkte dat ze de éch te smidje Verholen gered hadden. Nee nee, ze den ken nog steeds dat het Pjotr Nogrottr is. Tenmin ste..., zo staat het in de krant. Wat een aandoen lijk toeval toch allemaal..." „Wa..wat denkt u dan dat het is?" stamelde Kille Klansky onthutst. „Die helikopter is gewoon naar beneden gescho ten", siste doctor Polnyck. „En als dat zo is, zit kolonel Plimmp er met zijn B.G.D. achter. B.G.D. betekent Sjeems Pond, en je weet wat dèt zeggen wil..." „Sjeems P..pond..„ dat is m..mijn ein de...", stamelde Kille Klansky. Toen kreeg hij zijn moed terug en riep: „Past u ook maar op! U heeft ze met de helikoper weg laten gaan. U en niemand anders!" „Ik weet het", siste Polnyck. „Daar om krijg jij ook een kans. Ga kijken bij de smidse Sjeems Pond zich al ergens mee heeft bemoeid nen en Berlijn zijn uit de beroemde or kesten ook ensembles voor deze bijzon dere kamermuziek gevormd, in ons land niet, althans niet in een vaste be zetting. Door een opmerking van een muziek criticus tegen de bekende Amsterdam se klarinettist Fr. Szabo rijpte in Arn hem het idee tot de stichting van een kamermuziekensemble. Het initiatief ging nu eens niet uit van de musici; zij werden gevraagd en met steun van een daartoe ingestelde commissie en een aanloopsubsidie van het Anjerfonds kon het ensemble gevormd worden en met een intensieve muzikaal-technische voor bereiding worden begonnen. Hans van Loenen, fluit; Wim Ket, ho bo; Hans Mossel, klarinet; Jan Heinen, fagot; Aad Gardien, hoorn; Philia Sen- gers en Dini van Mourik, viool; Gün- ter Bellman, altviool; Hans van Gel der, cello en Johan van Ingen, contra bas, zijn de vaste leden van het nieuwe ensemble. 'Maakt de bezetting van be paalde werken dit evenwel nodig, dan kan het ensemble worden aangevuld met een harpiste of vocalist. De kracht van dit kamermuziekensemble is i,eble- gen in de variatie, want men gaat bij elk optreden in elk geval één of meer werken voor vijf of meer instrumenten uitvoeren, maar er kunnen ook werken voor een kleine bezetting op het pro gramma worden genomen. Juist in plaatsen waar geen accommodatie is voor een groot orkest, maar ook voor verfijnd-intieme concerten en voor in structieve jeugdconcerten, is het nieu we ensemble ideaal. Door optreden bij enkele gelegenhe den met genodigden is het Gelders Ka mermuziek Ensemble al ingespeeld en kom men er toe over gaan zich aan het grote publiek te presenteren. Er zijn al enkele contacten gelegd, maar in De Korenbeurs worden dit seizoen drie concerten gegeven op de zondag middag, het eerste op zondagmiddag 13 oktober. De programma's? Naast de subliem te noemen beroemde wer ken als Septet in Es van Beethoven, Grand Nonette van L. Spohr en onder meer Schuberts Forellenkwintet, waar bij de pianist Anton van Deursen me dewerking verleent, staan ook heden daagse werken, Henk Badings, Ton de Leeuw en Jan Koetsier. Uit het spiri tuele vloeiende Nonette van Ludwig Spohr hoorden we het slotdeel, het was een spontaan musiceren. Typisch muziek van geschoolde musici, die uit enthousiasme zich ondanks hun drukke orkestpraktijk bezig houden met deze nogal verwaarloosde sector in de ka mermuziek. Henri Th. Timmerman In het NRU-programma „Iks" op woensdag 2 oktober (22.40-23.55 uur, Hilversum I) zal een rechtstreeks ver slag worden gegeven van de lancering van de eerste Europese kunstmaan voor wetenschappelijke doeleinden, de SRO I. De lancering zal plaatshebben op 'n basis in Californië waarmee het ruim tevaartcentrum in Noordwijk die avond een rechtstreekse verbinding zal heb ben. In de studio zal Gerton van Wage- ningen een toelichting geven. Produc tie: Henk van Stipriaan en Joop de Roo. NIJMEGEN Aan het verslag van bewindvoerders van kunstzijde spinne rij Nyma NV te Nijmegen aan de ar rondissementsrechtbank te Arnhem over de periode 19 mei 1968- 10 augus tus 1968 wordt het volgende ontleend: blijkens de balans en verlies- en winst rekening bedroeg het verliessaldo in de periode 1 januari 1968 - 10 augustus 1968 f 44.974. In de afgelopen periode is de relatie met Esbjerg Towaerksfabrik A/S te Esbjerg in onderling overleg beëindigd. In deze nv bezat Nyma NV de helft der aandelen. Daar de winsten zich in de laatste jaren in dalende lijn bewogen en de perspectieven niet hoopgevend waren, werd besloten mede uit liqui diteitsoverwegingen deze deelneming af te stoten. Het aandelenkapitaal, waarop een boekwinst werd gemaakt van f 36.950 en de geldlening werden terugontvan gen. Aangezien bedoelde boekwinst een eenmalige bate is, bedraagt het verlies op de exploitatierekening derhalve f 81.924, een stijging ten aanzien van het vorig verslag met f 29.425. Gelet op het bedrag der afschrijvingen, mag dit resultaat niet onbevredigend worden ge- momend, temeer daar in deze verslagpe riode de vakanties en de woelingen in Frankrijk vielen. Over de onderhandelingen met derden zoals genoemd in het advies van be windvoerder d.d. 27 november 1967. kunnen geen concrete mededelingen worden gedaan. Resumerende stellen bewindvoerders, dat tot op heden de re sultaten nog een positieve „cash-flow" opleverden, maar dat, zoals in het vorig verslag ook is opgemerkt, nog geen voldoende liquiditeiten zijn ontstaan, waaruit in de huidige surséance-perio de de aanspraken van crediteuren zou den kunnen worden gehonoreerd. De resultaten van de afdeling tex- tielgarens beantwoorden aan de nor men, die bewindvoerders in hun advies van 27 november 1967 hebben gesteld, terwijl een behoorlijke orderportefeuil le aanwezig is. De resultaten en voor uitzichten van de chemische afdeling blijven gunstig, aan de in het vorig verslag genoemde plannen tot uitbrei ding wordt verder gewerkt en bewind voerders hopen in hun volgend verslag concrete mededelingen te kunnen doen. BREDA In aansluiting op hun pers bericht van 19 augustus delen de di rectie en de raad van commissarissen van de NV Bierbrouwerij „De Drie Hoefijzers" te Breda, vooruitlopende op het te publiceren bericht inzake het aan bod van Allied Breweries, het volgende mee: Een onderzoek van de adviseurs van de vennootschappen heeft tot de conclusie geleid, dat het mogelijk is een Nederlandse debitrice voor de uit te geven, in gewone aandelen Allied Bre weries converteerbare obligatielening, groot maximaal f 84 miljoen, in te scha kelen. Besloten is dat als debitrice zal op treden de Verenigde Nederlandse Brou werijen d'Oranjeboom te Rotterdam, welke vennootschap begin 1968 tot de Allied Breweries-groep toetrad. Allied Breweries zal de lening onvoorwaar delijk garanderen voor hoofdsom en in terest. Op deze wijze kunnen de houders van de nieuw uit te geven converteer bare obligaties de interest zonder af trek van enige bplasting incasseren. Voorts besloten een rechtstreeks aanbod aan de houders van de nog uit staande converteerbare obligaties De Drie Hoefijzers te doen. Dit bestaal hieruit, dat voor elke nominaal f 1000 uitstaande obligatie plus een bijbeta ling van f 500 in contanten, kunnen wor den verkregen nominaal f2.800 7 pet. obligaties d'Oranjeboom converteerbaar in certificaten van aandelen Allied Bre weries. Hierdoor worden voor hen de kosten vermeden, verbonden aan de conversie van die obligaties in certifi caten van aandelen De Drie Hoefijzers. Obligatiehouders wordt dan ook aange raden niet tot deze conversie over te gaan, doch gebruik te maken van het rechtstreekse aanbod. Tenslotte wordt meegedeeld, dat de uit te geven obligaties een looptijd zul len hebben van ten hoogste ongeveer 16 jaar. Aflossing van de eind 1980 nog niet geconverteerde obligaties d'Oran jeboom zal geschieden in vier ongeveer gelijke jaarlijkse termijnen. Vervroeg de aflossing van de lening zal zijn toe gestaan van 1 juli 1973 af tegen een af lopende boete tot 1981 en daarna a pari. De coupons zullen vervallen op 1 okto ber van elk jaar, voor het eerst op 1 oktober 1969. Ned. Herv. Kerk: Beroepen: te Eikerzee: L. Hylarides te Roodeschool; te Kampen (vac. J. van Malenstein): C. J. P. Lam te Putten. Aangenomen: naar Veenendaal (vac. dr. C. Graafland): J. J. van der Krift te Ermelo;-naar Ovezande-Driewegen: G. F. Voorhoeve te Voorst; het beroep der gen. synode tot pred. voor b.w. (leger- pred.): J. J. Poort te Kamerïk. Bedankt: voor Brakel: W. van Henne- keler te Zwartebroek; voor Nieuw- Beijerland: B. G. A. van der Wiel te Elburg; voor Dinteloord: A. Tromp te Goudriaan. Geref. Kerken Vrijgemaakt: Beroepen: te Berkel-Rodenrijs (2e pred pl.)J. F. de Weger te Houwerzijl Chr. Geref. Kerken: BERLIJN Een nieuwe opera vol gens het traditionele patroon is zondag avond in West-Berlijn in wereldpremiè re gegaan. De volle zaal van de Duitse Opera ontving het werk Odysseus van de Italiaanse componist Luigi Dal- lapiccola met groot enthousiasme Het gordijn moest na afloop veertig maal gehaald worden. Het werk bestaat uit een voorspel en twee bedrijven en is de eerste grot» opera van Dallapiccola. i

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2