IN a 2'4 jaar eindelijk in de cel
Enorme partij hasjiesj
in beslag genomen
Gr af schennerDrang
werd steeds heviger'
Busje tegen
vrachtauto:
2 doden
Pierre S. leefde
van buit van
inbraken
Bonaparte
De veilige
manier
van sparen
Rijkspostspaarbank
altijd safe!
P. v. d. A.-verklaring
n.a.v. dr. Tans
,.21.40^
Zwitserland erkent
zwijgplicht journalist
Twee dagen na beenamputatie
kon man weer trappen lopen
Explosie DC-8
van KLM door
menselijke fout'
Berkeley heette
Benattar
Dierendag
Misstand
Nog geen dubbeltje
De Gaulle nodigt
Suharto uit
WAARDE EEN KWART MILJOEN
INBRAKEN
KEIJZER
TAPIJT
KAMERBREED
*€hktdon tapijt
ONRAAD
KINDERSPEL
ONTKENNING
EEN MILJOEN
UITWERPSELEN
GEEN REPRESAILLES
VERWIJDERD
LEUGENACHTIG
Vermoorde regisseur
VRIJDAG 4 OKTOBER 1968
De hospita van de 47-jarige P.S.,
mevrouw Janssen-Savelkouls:
Eerlijk gezegd verbaasde de arresta
tie mij niet".
Pierre S. (op de foto tussen twee
rechercheurs in de kazerne van
de B.O.B.was op weg naar Neerpelt
om daar een inbraak te plegen toen hij
bij het verlaten van een autobus in
Hasselt werd aangehouden. Hij be
kende vlot 240 maal graven of kerken
te hebben geschonden en in België
tachtig inbraken te hebben gepleegd.
AMSTERDAM De grootste partjj hasjiesj, ooit in Nederland aangetroffen, is in
IJmuiden door de politie in beslag genomen.
Dat gebeurde na een gezamenlijke actie van de Velsense recherche met de Groep
verdovende middelen van de Amsterdamse recherche. De 261 pakken hasjiesj
(34 kilo) hadden in de Nederlandse sluikhandel ongeveer 250.000 gulden opge
bracht. De eigenaars, de 25-jarige classificeerder D. en de 28-jarige ontwerper
S., beiden uit IJmuiden zijn gearresteerd. Zij hebben verklaard de hasjiesj uit
Turkse naar Nederland te hebben gebracht.
HASSELT De graf- en kerkschenner, op wie de Nederlandse, Belgische en
Westduitse politie bijna twee en een half jaar (sinds 23 juni '66) heeft gejaagd,
zit in de cel. De 47-jarige Pierre S. uit Maastricht is woensdagavond dank zij
knap speurwerk van de bijzondere opsporingsbrigade van de Belgische rijks
wacht in Hasselt letterlijk in de armen van de politie gelopen.
Tegen half zeven woensdagavond stapte de graf.schenner uit de bus, die hem
van Maastricht naar het station van Hasselt had gebracht. Het hoofd van de
B.O.B. in Hasselt, de heer P. Moonen en enkele rechercheurs stapten op hem
af en vroegen hem om zijn buskaartje. Toen de man zijn abonnementskaart
toonde en de heer Moonen het registratienummer ervan zag, wist hij dat de
langgezochte voor hem stond.
ADVERTENTIE
HET MEEST ZUIVERE NATUURPRODUCT
Volgens een 2 eeuwen oud recept ge
stookt in de distilleerderij van N.V. Joh.s
"/erhoeven, 's-Gravenland.
DEN HAAG Kennelijk als reactie
op geruchten over een terugtrekken
van dr. J. G. H. Tans als voorzitter van
de Partij van de Arbeid ten behoeve
van dr. ir. A. Vondeling, heeft het be
handeling van het structuurrapport zal
van het bestuur zullen aan de orde ko
teren de volgende verklaring uitgege
ven:
„Beslissingen over de bezetting van
het bestuur van de Partij van de Ar
beid zullen worden genomen aan de
hand van de conclusie* waartoe de be-
leiden. Wijzigingen in de samenstelling
van het bstuur zullen aan de orde ko
men op het congres dat in maart wordt
gehouden en waarvoor de voorberei
dingen althans wat dit punt betreft, nog
moeten beginnen.
„Het bestuur zal er pas over spreken
na de behandeling van het rapport over
de structuurwijziging van de partij. Be
halve van het functioneren van de par
tij, waarover bij de behandeling van dit
rapport nadere beslissingen moeten
worden genomen, is de bezetting van
het partijbestuur afhankelijk van de
bereidheid van de zittende leden om
een nieuwe kandidatuur te aanvaar
den".
In de kazerne van de B.O.B. beken
de Pierre S. zonder aarzeling zijn graf-
en kerkschennerijen. Dat waren er 240,
enkele gevallen meer dan de politie
had geregistreerd.
Verder gaf hij toe in België tachtig
inbraken te hebben gepleegd, waarbij
hij in totaal een half miljoen francs
(ruim 35.000 gulden) bemachtigde.
Bij zijn arrestatie droeg hij een tas
waarin een kleine koevoet. De man be
kende dat hij van Hasselt naar Neer-
pelt had willen gaan om daar een in
braak te plegen. Met de koevoet, het
enige inbrekersgereedschap dat hij ge
bruikte, wilde hij bureaus en kasten
open breken.
Pierre S. heeft in Maastricht gerui
me tijd als kelner gewerkt, sinds 1966,
toen hij met de grafschennerijen en de
inbraken was begonnen, heeft hij ech
ter uitsluitend van zijn buit geleefd.
Op het adres aan de Scharnerweg in
Maastricht, waar hij een deel van een
huis had gehuurd, deed hij het de laat
ste twee jaren voorkomen alsof hij een
leidende functie had bij een Belgische
bouwonderneming. Hij zou toezicht op
het personeel moeten houden en daar
om op ongeregelde tijden naar België
en Duitsland moeten. Daarmee ver
klaarde hij zijn afwezigheid gedurende
vele nachten. Hij betaalde zijn kamer
huur prompt met Belgisch geld.
De B.O.B. in Hasselt kwam de graf-
schenner op het spoor toen deze veer
tien dagen geleden bij een inbraak in
provinciale technische school in Lom-
ADVERTENTit
POSTBUS 39 - HILVERSUM
BERN Het parlement van Zwitser
land heeft een wet aangenomen, krach
tens welke het aan journalisten zal zijn
toegestaan hun bronnen geheim te hou
den, tenzij dit in strijd wordt geacht
met de v«iligiaeid van de staat.
mei ook de kapel binnendrong om er
zijn bekende satansleuzen te kalken
met zijn viltstift.
Dat bracht de politie op de idee dat
de grafschenner ook wel eens de inbre
ker kon zijn die nu al twee jaar lang
vooral instituten en scholen in België
bezocht.
Bij het natrekken van de reeks van in
braken en grafschennerijen in België
ontdekte de heer Monen, hoofd van de
BOB, dat inbraak en schennerijen vaak
samenvielen.
In de nacht van 24 september, ruim
een week na de inbraak in Lommei
ging in het rijksinstituut voor jonge
mijnwerkers in Houthalen het alarm
over. De leerlingen van deze school had
den daar zelf een alarminstallatie aan
gelegd en ook wachtploegen ingesteld,
nadat er in België nogal het een en an
der te doen was geweest over reeksen
inbraken in instituten en scholen.
Onmiddellijk na het alarm slopen en
kele wachters van de school naar de
plek vanwaar het alarm kwam. Op het
laatste moment bespeurde de inbreker
onraad en sloeg op de vlucht. Hij liet
een tas achter, waarin naast een hele
boel paperassen ook vellen vol met de
beruchte satansleuzen eri gedichten van
de grafschenner zaten.
De tas bevatte verder een aantal
dienstregelingen van autobuslijnen en
een boekje met plaatsnamen waarvan
er vele corresponderen met plaatsen
waarin graven waren geschonden. Bij
die plannen waren symbooltjes gete
kend, zoals een kruisje als er graven
waren geschonden, een torentje als er
in een. kerk schennissen waren gepleegd
en een huisje als het inbraak betrof.
Over de identiteit van de eigenaar
van de tas was echter niets te vinden.
De heer Moonen vermoedde echter dat
't een Nederlander was, althans iemand,
die per bus uit Maastricht door België
reisde. De abonnementenadministratie
het auto busbebusbedrijf werd uitge-
van het autobusbedrijf werd uitge
plozen. De BOB kreeg weliswaar geen
naam maar ging er wel van uit dat de
gezochte uit Maastricht moest komen.
Het busbedrijf kon tevens een goed .sig
nalement van zijn klant geven, dat
werd verspreid onder de chauffeurs.
Woensdagavond meldde de bestuur
der van een bus Maastricht - Hasselt
dat in zijn wagen een man had die op
de vermoedelijke grafschenner leek.
Voor de heer Moonen was de rest kin
derspel.
De man heeft bekend, maar de poli
tie vermoedt dat hij de naam van een
medeplichtige verzwijgt. S. blijkt geen
auto (en geen rijbewijs) te hebben.
Aangezien de grafschenner in één
nacht soms drie kerkhoven bezocht, die
30 tot 40 kilomter uit elkaar lagen, moet
hij de beschikking over een vervoer
middel hebben gehad. S. ontkent dat er
iemand is geweest die hem met een
auto heeft geholpen.
Over de grafschennissen had S. tegen
de onderzoekrechter in Hasselt, mr. J.
Ghijsen, gezegd dat dit een onweer
staanbare drang van hem was die steeds
heviger werd. „Het inbreken stond ge
heel los van zijn religieuse afwijkingen.
Hij stal gewoon uit geldgebrek", zei mr.
Ghijsen. „Hij werkte niet en leefde er
toch goed van".
Hoofdinspecteur mr. Th. van Osta uit
Weert, die in Nederland het onderzoek
naar de grafschenner heeft gecoördi
neerd, wilde gisteren geen inlichtingen
of commentaar geven.
Hij liet wel los dat het onderzoek in
Nederland ruim één miljoen gulden
heeft gekost aan extra manuren over
werk en administratie.
ADVERTENTIE
en bij zware of
hardnekkige verkoudheid
POTTER'S CATARRH
PASTILLES
Alleen bij apothekers en drogisten
De zaak begon maandagavond te rol
len. D. reed naar Amsterdam omdaar
in een café een hoeveelheid van het
verdovende middel te verkopen. Bij het
hoofdpostkantoor aan de Nieuwe Zijds
Voorburgwal werd hij aangehouden
door rechercheurs van de Groep ver
dovende middelen. Hij wist echter in
zijn auto te ontsnappen en er volgde
een wilde rit door de stad, waarbij on
der meer een rechercheur en een
meisje werden aangereden en licht ge
wond raakten. De politie liet de man
daarna omdat zijn identiteit bekend
was, glippen.
Bij de Velsense recherche meldde
zich dinsdagmorgen een zekere S. die
vertelde dat zijn rode auto gestolen
was. De politie in Velsen, op de hoog
te van de contacten tussen de voort
vluchtige D. en S. onderzocht de auto,
waarmee de laatste naar het bureau
gekomen was. Er werden sporen van
hasjiesj in gevonden. S. werd gearres
teerd en verhoord. Hij gaf toen toe dat
hij samen met D. in Turkije hasjiesj
had gekocht. Woensdagmorgen werd
D. in zijn huis aangehouden.
In een schuur in IJmuiden werd de
partij hasjiesj gevonden. In een auto
box werd iets later nog een tweede
partij aangetroffen, maar dit bleek een
verdovend middel van wel zeer infe
rieure kwaliteit te zijn drooggema
len uitwerpselen van ezels.
In Amsterdam was inmiddels de rode
auto teruggevonden en ook in deze wa
gen werden sporen van verdovende
middelen aangetroffen.
Uit verklaringen van D. en S. is ge
bleken dat zij de partij voor 4500 gul
den in Turkije hadden gekocht. Per
auto was deze daarna via Griekenland,
Zuidslavië, Oostenrijk en Duitsland
naar Nederland vervoerd.
Zij waren voor de ontdekking door
de politie vijf kilo kwijtgeraakt. Geld
heeft het tweetal hiervoor niet gezien.
S. die op maandagavond in een café
aan het Rembrandtplein een afspraak
had, werd daar door iemand opgevan
gen en meegenomen naar een andere
club. In die tijd hebben anderen de
auto opengebroken en er een partij van
vijf kilo hasjiesj uit gestolen.
EMMEN De 43-jarige veenarbeider F. Kleine uit Klazienaveen heeft twee we
ken geleden in het Hervormde Diaconessenhuis in Emmen onmiddellijk na een
beenamputatie op de operatietafel een prothese aangemeten gekregen.
Volgens dr. W. Mol, orthopedisch chirurg in Haren (Gr.) is dit waarschijnlijk de
eerste keer, dat in Nederland een geamputeerd been onmiddellijk na de operatie
door een prothese wordt vervangen. „Zelfs in het buitenland is dit een zeer on
gebruikelijke methode. Alleen in Amerika is er één ziekenhuis, waar men deze
manier van opereren enkele keren heeft toegepast", aldus dr. Mol.
De operatie werd op 17 september uitgevoerd door dr. J. Kuik, orthopedisch chi
rurg van het Emmense ziekenhuis. Het linkerbeen van de heer Kleine moest
onder de knie worden geamputeerd in verband met kanker in het scheenbeen. Dr.
Kuik paste de „ongebruikelijke" manier van amputeren toe, nadat hij over de
mogelijkheid daarvan o.a. had gelezen in een Amerikaans medisch tijdschrift.
De dag na de operatie kon dje heer Kleine op zijn prothese staan. Twee dagen
later was hij al in staat een trap op te lopen. Volgens de artsen zal hij binnen
afzienbare tijd weer voor 75 procent valide kunnen worden.
ADVERTENTIE
Er zijn 2200 vestigingen. Op de postkantoren kunt u de hele dag terecht.
Een aantal daarvan is zelfs ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopavond
geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte openingstijden.
SCHIPHOL Een onderzoek heeft uit
gewezen dat de rampzalige ontplof
fing in de DC-8 van de KLM op 29
juni het gevolg was van een mense
lijke fout. In hangar dien op het oude
Schiphol werden bij de explosie drie
monteurs zwaar gewond en twee licht
gewond.
Zowel het toestel als de hangar gingen
verloren, zodat de schade in de tien
tallen miljoenen liep. Hoewel er een
menseljjke fout is gemaakt, zal nie-j
mand worden vervolgd of ontslagen.
Het ongeluk is een zeer toevallige sa
menloop van omstandigheden. Een
monteur moest een brandstoftank in
een van de vleugels van de DC aftap
pen. Hij had deze opdracht zonder
meer kunnen uitvoeren.
Normaal gaat het slechts om het laat
ste restje brandstof in een tank.
De monteur ging echter nauwgezet te
werk en keek eerst in de cockpit wel
ke inhoud de meter van de betreffen
de tank aangaf. De meter wees een
inhoud van 2900 kg brandstof aan.
De monteur kwam uiteraard tot de
conclusie dat het onbegonnen werk
was dit af te tappen en stelde zo
als normaal gebeurt de elektrische
brandstofpomp in werking om de
tank leeg te pompen.
Hij wist niet en kon niet weten dat de
vorige nachtploeg, juist de elektri
sche pomp had verwijderd. De losse
bedrading hing echter nog in de tank,
die slechts gevuld was met een klein
laagje brandstof, terwijl zich tevens
gassen in de tank hadden ontwikkeld.
De meter die 2.900 kg inhoud aangaf,
was toevallig ook defect.
De monteur startte de pomp, zodat er
stroom op de draden kwam. Het is
vrijwel zeker dat een vonk tussen de
draden toen de geweldige ontploffing
heeft veroorzaakt. De monteur werd
niet gewond. Wel vijf van zijn colle
ga's van wie er drie nog steeds niet
kunnen werken.
De nachtploeg die de pomp had ver
wijderd, heeftverklaard dat er een
papiertje in de cockpit was gehangen
met dé waarschuwing „Niet pompen"
maar de' monteur zegt niets te heb
ben gezien.
De monteur die in zijn ijver de ramp
veroorzaakte, heeft aanvankelijk bij
het onderzoek leugenachtige verhalen
verteld. Hij ontkende dat hij in de
cockpit was geweest. Later is hij met
de waarheid voor de dag gekonien.
Zowel de officier van justitie als de
KLM vinden dat hem niets kan wor
den verweten. Hij is zeer nauwkeurig
te werk gegaan, maar heeft veel pech
gehad. Hij kon onmogelijk weten dat
de pomp verwijderd was en dat de
meter defect was.
Toch heeft de KLM lering uit de explo
sie getrokken. De voorschriften voor
het onderhoudswerk aan de kostbare
machines zullen worden verscherpt.
SNEEK Twee mensen kwamen
om het leven en drie werden gewond
b(j een ongeluk, dat gisterochtend op
de weg SneekLemmer gebeurde. De
slachtoffers zjjn de 31-jarige H. A. Lut-
tenberg uit Nijverdal en G. H. Harm-
sen uit Hellendoom.
Het ongeluk gebeurde, toen een per-
sonenbusje achterop een vrachtwagen
reed, die bij een wegopbreking moest
stoppen voor een man met een rode
vlag. Vermoedelijk heeft de bestuur
der van het busje, de heer Luttenberg,
de stoplichten van zijn voorligger niet
opgemerkt.
UTRECHT Op de oostelijke rond
weg om Utrecht is gisteren de 50-jarige
dr. E. van der Schoot uit Utrecht met
zijn auto frontaal tegen een tegenliger
gereden. Na aankomst in het ziekenhuis
is hij overleden.
Ter plaatse waar het ongeluk gebeur
de werd het verkeer over één rijbaan
geleid. De wagen van dr. Van der
Schoot raakte plotseling uit de file met
het noodlottige gevolg.
HOEVEN Bij het oversteken van
de rijweg op zijn fiets is gisteren in
Hoeven de 75-jarige C. Boomaerts uit
Standaard Buiten door een vrachtwa
gen gegrepen. De man was op slag
dood.
AMSTERDAM De moordbrigade
van de Amsterdamse politie blijft ac
tief zoeken naar degene die drie jaar
geleden in Amsterdam de Britse film
regisseur Claude Berkeley van het le
ven beroofde. Het lijk werd later in een
zeildoek genaaid uit het Amsterdam -
Rijnkanaal opgehaald.
Gebleken is ondertussen dat het
slachtoffer niet Berkeley maar Benat
tar heette. De man is in Caïro geboren.
Omdat zijn naam in Egypte niet al te
goed viel door de Israëlische klank, liet
hij langs de officiële weg zijn naam
veranderen in Berkeley.
'y/'andaag is het Werelddierendag. Het
is misschien goed om als mensen
op deze dag eens na te denken over
de ontwikkelingen, die er gaande zijn
in het moderne boerenbedrijf, waarbij
dieren dreigen verlaagd te worden tot
machines, die - opgesloten in steeds
kleinere ruimten - steeds meer produ
ceren, zo stelt de „Leeuwarder Cou
rant" (onafh.) voor.
„In „The Sunday Times" heeft
Ruth Harrison, schrijfster van het
boek „Dier-machines" dezer da
gen haar stem verheven tegen de
nieuwe gedragsregels van het Brit
se ministerie van Landbouw voor
het houden van dieren op agrari
sche bedrijven, die hun hele leven
niet in de buitenlucht komen. Te
gen deze gedragsregels, die in fei
te sanctioneren, dat dieren ten be
hoeve van de verhoging van de
productie van melk, vlees en eie
ren in steeds kleiner ruimten kun
nen worden opgesloten, is vrijwel
niemand in het geweer gekomen.
Toch blijkt uit een enquête, dat
het grote publiek in Engeland en
ook de grote meerderheid van de
boeren zelf het niet eens zijn met
deze „onmenselijke" fok- en mest-
methodes. Van 't publiek was 87
pet. en van de boeren 85 pet.
van oordeel, dat alle dieren zich in
hun hokken moeten kunnen wen
den. Van het publiek was 91 pro
cent en van de boeren 78 procent
van mening, dat alle vogels in
staat moesten zijn om hun vleu
gels te spreiden. Tenslotte was 79
procent van het publiek en 56 pro
cent van de boeren van oordeel,
dat alle levende have, ook pluim
vee, boven een bepaalde leeftijd
toegang tot de open lucht moet
hebben.
Ruth Harrison pleit er terecht
voor, dat er veel meer studie moet
worden gemaakt van het gedrag
van dieren. Maar het behoort al-
van dieren. Maar het behoort a 1-
lereerst tot de menselijke verant
woordelijkheid om zich te bezin
nen op de vraag, wat het menselijk
gedrag tegenover dieren moet zijn.
Mag de mens het dier tot aanhang
sel van de machine maken, tot een
wezen, dat geen eigen volwaardig
leven meer heeft, doch slechts
even bestaat als onderdeel in het
produktie-proces? Zijn hier geen
zedelijke waarden, die grenzen
stellen aan de eisen van produktie
en commercie?"
"Van de 3,5 miljoen woningen, die ons
land telt, zijn er 375.000, d.i. ruim
10 procent krotwoningen. Naar de hui
dige maatstaven voor bewoning onge
schikt, schrijft de minister van Volks
huisvesting. Het woord onbewoonbaar
vermijdt hij angstvallig, constateert
„Trouw' (prot. chr..)
„Nu het einde van woningnood
die ons volk sinds het eind van de
tweede wereldoorlog geteisterd
heeft, als zodanig in zicht komt,
zal zich de ministeriële activiteit in
groeiende mate tot het uitroeien
van de sociale misstand, die krot
woningen zijn, uitstrekken.
Ongetwijfeld zullen zij. die sinds
jaar en dag in deze onbewoonbare
woningen huizen, zich afvragen
waarom dit sociale euvel nu pa s
wordt aangepakt en waarom 't ook
nu nog zo langzaam zal gaan. Het
antwoord van de minister, dat er
voorlopig 125.000 nieuwe woningen
per jaar gebouw moeten worden,
zodat er jaarlijks maar 35.000 krot
ten kunnen worden vervangen,
klinkt redelijk. Maar hoe redelijk
ook, het betekent voor tienduizen
den dat zij nog in geen jaren toe
zijn aan het wonen in een wel be
woonbare woning.
Het is deze consequentie van dit op
zichzelf redelijke beleidsplan, die de
vraag doet rijzen of het tempo niet
aanzienlijk kan worden verhoogd.
Er heerst nog steeds een niet on
aanzienlijke werkloosheid in de wo
ningbouw. Waarom niet werloze
bouwvakarbeiders bij deze krother-
stel- en krotvernieuwende werk
zaamheden ingeschakeld?
Als met deze tewerkstelling bereikt
zou worden dat tal van krotten her
steld, en (óf) vernieuwd zouden
kunnen worden, zouden jaarlijks
duizenden gezinnen méér van een
bewoonbare woning kunnen genie
ten. Een sociale misstand zou dan
jaren eerder tot het verleden beho
ren.'
TAoor een fout in een telmachine heeft
een Haagse mevrouw bijna tien mil
joen te veel op haar Nutsspaarbank-
boekje gekregen, releveert Dagboeka
nier in „Het Parool" (soc.) Hjj schrijft:
Men zou zo zeggen, dat er maar één
reactie voor de hand ligt: men belt
de spaarbank op en zegt: „Wat
een gekke fout, hè? U maakt het
zeker wel even in orde". Maar
neen. Deze mevrouw probeert uit
deze volstrekt onschuldige fout,
waardoor niemand is geschaad, zij
zelf in de laatste plaats, een slaat
je te slaan. Zij zegt volgens de
Volkskrant d.d. 1.10.68 o.a.: „Het
kan best zijn dat ik nergens recht
op heb, maar het staat toch maar
in mijn boekje". De Nutsspaar-
bank zou „publiciteit" (maar dan
toch bepaald geen gunstige) aan die
fout te danken hebben. Mevrouw:
„Ik vind dat ze daar dan maar
voor moeten betalen. En ik laat me
niet met een fooi wegsturen". Zij
overweegt „stappen". De directeur
zou haar iets hebben gezegd over
een „morele schadevergoeding". Ik
kan het mij nauwelijks voorstellen,
want het woord „moreel" lijkt mij
in dit verband een vlag op een mod
derschuit. Het zou jammer zijn in
dien de houding van deze mevrouw
al ware het met slechts een dub
beltje zou worden beloond. Zij wil
zich niet met een fooi laten wegstu
ren.
Terecht: men sture haar zónder
fooi weg".
PARIJS Het Franse staatshoofd
heeft de Indonesische president, Suhar
to, uitgenodigd voor een bezoek aan
Frankrijk, zo is in Parijs meegedeeld.
De uitnodiging van generaal De Gaulle
is overgebracht door generaal Four-
quet, chef van de generale staf, die een
bezoek aan Djakarta brengt.