Definitieve kleurenstudio bij NTS in gebruik genomen John Greter weg bij Nw. R'dams Toneel Morgenavond extra sport-kleurenfilm FINANCIËLE iOTl'I 1ES VANAVOND MORGEN UIT DE KERKEN Uitbreiding Billiton Vergroting capaciteit AKU-bedrijven Smidje Verholen en de knap-mutator jp Zuid-Afrika mag centrale banken goud verkopen Union Carbide IJS AUSTRALIË Immigratie van kleurlingen zou onverstandig zijn PILOOT STORM TEKKO TAKS OENK OVERAL EN ALTIJD WEER AAN HET KIND IN'T VERKEER TELEVISIE T.V. LANGENBERG Pagina 2 MAANDAG 7 OKTOBER 1968 -Bovendien geloof ik niet dat het goed is, dat ze elkaar weerzien. Noch voor haar, noch voor hem". „De vrouw begrijpt wel", merkte mevr. Kwo voorzichtig op, „dat zij terechtgesteld zal worden en zij be rust in haar lot. Maar nu beseft ze toch ook, dat ze in vele opzichten op haar man gesteld was. Ze wil hem haar verontschuldigingen aanbieden, zodat ze tenminste sterven kan met het gevoel dat ze althans iets van haar •chuld heeft goedgemaakt". De rechter dacht na. Toen zei hij: „Het hoofddoel van de wet is het door een misdaad verbroken Patroon weer zo goed mogelijk in zijn vorm terug te brengen en de schade zoveel mogelijk te herstellen. Aangezien me vrouw Pan's verontschuldigingen haar man vertroosting kunnen geven, zal haar verzoek worden toegestaan". „Dan moet ik ook nog melden", ver volgde zij, „dat ik mevr. Loe's rug behandeld heb met verschillende zal ven, de wonden zullen helen. Maar ik..." Zij maakte de zin niet af. Toen de rechter haar bemoedigend toeknik te, hernam ze: „Zij schijnt een niet al te sterk lichaam te hebben, Edel achtbare, het is haar verbazingwek kende wilskracht, die haar gaande houdt. Ik ben erg bang dat zij zal be zwijken als zij wederom op haar rug gegeseld wordt". „Dank u", zei de rechter, „dat is een nuttig advies. Ik zal daaraan den ken". Mevr. Kwo boog. Zij aarzelde even. dan sprak ze: „Omdat zij uit zichzelf geen woord spreekt, nam ik de vrij heid haar naar haar dochtertje te vra gen. Ze zei, dat de buren wel voor het kind zouden zorgen en dat u haar in elk geval toch spoedig zou moeten vrijlaten. Ik dacht er echter toch over even bij mevr. Loe's huis langs te gaan en te zien hoe of het met haar dochtertje gaat. Als ze erg ongeluk kig is, dan zou ik haar graag bij mij in huis willen nemen". „Doet u dat in elk geval", zei Rech ter Tie. „Het is een aardig kindje en de Hemel weet, wat voor onzin de bu ren haar vertellen. Verder, als u toch in dat huis bent, moet u daar meteen eens rondkijken of u daar niet een zwarte Tartaarse jak en broek vindt of andere kledingstukken die daar voor zouden kunnen doorgaan. Dat is iets wat alleen een vrouw kan beoor delen!!" Zij boog met een glimlach. De rech ter stond op het punt haar opinie te vragen over een mogelijke liaison tus sen Meester Lan en mevr. Loe. Maar hij hield zich in; het was al onge woon genoeg, dat hij met een vrouw dienstzaken besprak. In plaats daar van vroeg hij, wat haar man over Tsjoe Ta-yuan's toestand dacht. Zij schudde verdrietig haar hoofd, „Mijn man heeft hem wederom een verdovend middel moeten geven", antwoordde ze. „Hij meent dat zijn geest blijvend gestoord is". Rechter Tie slaakte een zucht. Hij knikte en mevr. Kwo verliet de ka mer. Toen hij de middagzitting geopend had, kondigde Rechter Tie eerst de nieuwe regeling aan van het zeggen schap der militaire politie, zoals hij die met Tsjiao Tai had uitgewerkt. Hij voegde daarbij, dat deze bij plak kaat algemeen zou worden bekend ge maakt. Dan beval hij de voorman me vrouw Loe voor de balie te leiden. De rechter merkte op, dat zij we derom veel aandacht aan haar uiter lijk had besteed. Ze had haar haar opgemaakt in een eenvoudige maar elegante wrong en droeg een kort bro kaat jakje. Ofschoon zij klaarblijke lijk veel last had van haar rug, hield zij zich toch overeind. Voordat zij neerknielde, wierp ze een vlugge blik op de zaal. Ze scheen teleurgesteld toen ze zag, dat er slechts weinig toe hoorders waren. „Gisteren", begon Rechter Tie, „hebt u dit hof beledigd. U bent lang niet dom, ik vertrouw daarom, dat u heden mijn vragen vlot en naar waar heid zult beantwoorden ook in uw eigen belang". .Deze persoon heeft niet de gewoon te leugens te vertellen", zei mevr. Loe koèl. „Zegt u me dan", ging de rechter voort, „of het waar is dat u, behalve uw voornaam, ook nog de bijnaam Kleine Kat hebt". „Drijft Uedelachtbare de spot met mij?" vroeg zij minachtend. „Het is het recht van dit hof de vra gen te stellen, die het goed dunkt", sprak de Rechter kalm. „Geef ant woord!" Mevr. Loe wilde haar schouders op halen, maar haar gezicht vertrok in pijn. Ze slikte een paar keer, dan ant woordde ze: „Ja, ik heb die bijnaam. Wijlen mijn vader heeft me die ge geven". Rechter Tie knikte. Dan vroeg hij: „Sprak uw overleden echtgenoot u wel eens met die bijnaam aan?" Een kwaadaardig licht kwam in haar ogen. „Nooit", zei ze kortaf. „Droeg u", vroeg de rechter, „wel eens de zwarte dracht van de Tar taren?" „Ik hoef me niet te laten beledi gen", riep zij uit „Welke eerzame vrouw zal ooit mannenkleren dragen?" „Ik deel u mede", sprak Rechter Tie koel, „dat die kledingstukken in uw huis zijn aangetroffen". Hij merkte, dat mevr. Loe nu voor het eerst tekenen van ongerustheid begon te vertonen. Ze bedacht zich, voordat zij antwoordde: „Het zal Uedelachtbare bekend zijn dat ik Tar taarse familieleden heb. Die kleding stukken zijn lange tijd geleden bij mij achtergelaten door een neef van over de grens". „U zult nu naar de gevangenis te rug worden gebracht", sprak de rech ter, „en straks wederom worden voor geleid voor verdere ondervraging". Toen de voorman haar had wegge leid, las de rechter twee officiële me dedelingen voor over een herziening van het erfrecht. Hij zag dat de rechts zaal zich nu ging vullen, het nieuws dat mevr. Loe weer verhoord werd had zich blijkbaar al verspreid. De voorman leidde drie opgeschoten jongens voor de balie. Ze waren hele maal niet op hun gemak en wierpen angstige blikken op de rechter en op de gerechtsdienaren met him kettin gen en zwepen. „Jullie hoeft je niet ongerust te ma ken", sprak Rechter Tie vriendelijk. „Jullie hoeft alleen maar in de voor ste rij van het gehoor te gaan staan en een persoon te bezien die zo dade lijk hier zal worden voorgeleid. Daar na zullen jullie verklaren of je die persoon al eens eerder hebt gezien, en zo ja, waar en wanneer dat was". Hij gaf een teken aan de voorman en mevr. Kwo leidde de weduwe Loe binnen. Zij had haar gekleed in het zwarte jak en de broek die zij in haar huis gevonden had en een zwarte hoofddoek om haar hoofd gedaan. Mevrouw Loe liep met trippelpasjes naar de balie. Ze trok haar jak recht met een nuffig gebaar, zodat het haar kleine welgevormde borsten toonde en haar ronde heupen deed uitkomen. Zich half naar de zaal kerend, zette ze de hoofddoek wat scheef met een co quet gebaar. Dan glimlachte ze verle gen. Rechter Tie dacht wrevelig bij zichzelf, dat deze vrouw een volleerde toneelspeelster was. Hij beduidde de voorman de drie jongens voor de ba lie te brengen. „Herken je deze persoon?" vroeg de rechter aan de oudste. De jongen keek haar met onverho len bewondering aan. Zij gaf hem een verlegen, zijdelingse blik, dan sloeg ze met een blos haar ogen neer. De jon gen stamelde „Nee, Edelachtbare!" „Is dat niet de persoon die je laatst voor het badhuis ontmoette?" vroeg de rechter weer. „Welnee, Edelachtbare", grinnikte de jongen. „Hoe kan dat nou! Dat was toch een jonge man!" Rechter Tie keek vragend naar de twee anderen. Zij schudden het hoofd, mevr. Loe aangapend. Zij lachte even tegen hen en bedekte dan gauw haar mond met haar hand. De rechter zuchtte. Hij gaf de voor man een teken die drie jongens weg te leiden. Zodra ze de zaal uit waren, veran derde Mevr. Loe's gezicht als bij tover slag en hernam het de gewone boos aardige uitdrukking. „Mag deze persoon misschien vra gen", zei ze schamper, „wat deze maskerade betekenen moet? Moet een vrouw wier rug al tot bloedens toe geslagen is, nu ook nog beledigd wor den door haar in het openbaar in man nenkleren ten toon te stellen?" (Wordt vervolgd) 3935. Zoals men een platte kiezelsteen over het wa ter laat ketsen, zo smakte en zeilde het getroffen toe stel over de bosgrond, die zo wonderbaarlijk en bijtijds in de bomenzee openviel. Pas op het laatste moment zag piloot Storm, dat de ruimte grotendeels onder wa ter stond. Als hij de machine daar goed vlak overheen kon krijgen, zou dit een uitstekende afremming van zijn dolle vlucht vormen. Maar zelfs terwijl zij nog bot send voortzeilden, drong het tot Arend door, dat zo'n 55. Dank zij Sir Patrick, die nauwkeurige aantekenin gen gemaakt had en die zijn mannen tot steeds gro tere spoed aanzette, werd het vliegtuigje gauw gevon den. De benzine- en olievoorraad bleek ruimschoots vol doende te zijn voor een tocht naar Cairo en binnen een uur was het toestel startklaar gemaakt. „Zo, dat is 'beurd!" zuchtte Sir Patrick. „Nu nog even afreke nen met de jongens en dan gaan we!" En de dikke jager liet zich puffend neervallen op een groot pakket dat als een troon onder een baldakijn, stond opge steld onder een groot schild dat gedragen werd door drie speren. De inhoud van de overige pakketten schaar de de edele Courage om zich heen en toen begon de rimpelloos oppervlak wel eens onaangename verrassin gen kon verbergen. Het volgend ogenblik bruiste het toestel als een speedboat over het water, om vrijwel in het midden van de plas tot stilstand te komen. De kleine brand in het voortstuwingsmechanisme was met een geblust, doch daarmee kreeg Arend de motor niet weer op gang. Hij voelde dat het vliegtuigje langzaam in het moeras begon weg te zinken en daarom klom hij met Nala naar buiten. uitbetaling van de lonen aan de Lumbua-krijgslieden die de tocht niet meer zouden meemaken. „Nummer ze even en houd de loonstaat bij knaap!" verzocht Sir Patrick onze vriend en toen gaf hij elk der negers een snoer prachtig gekleurde kralen en twee flessen limonade. De edele Courage trok vervolgens zijn vlie- gerspak aan, drukte de tot tranen geroerde negers tot afscheid de hand en liet zich naast Tekko in de cock pit neervallen. De propellers begonnen te draaien, het vliegtuig steeg op en tot grote onsteltenis van de ne gers, die nog nooit zoiets gezien hadden, scheerde de grote vogel met brullende motoren over hen heen het luchtruim in. ROTTERDAM De veertigjarige regisseur Johan Greter heeft tamelijk onverwacht zijn samenwerking met Nieuw Rotterdams Toneel opgezegd. Het gevolg daarvan is, dat hij niet zoals het plan was, de nieuwjaarspre mière van „Caesar en Cleopatra" van Shaw zal regisseren. Dit stuk, waarin Luc Lutz en diens vrouw Simone Rooskens de titelrollen spelen, zal nu geregisseerd worden door de Engels man MacDonald. Zowel Johan Greter zelf als direc teur Marius Kip van Nieuw Rotter dams Toneel ontkent dat er sprake zou zijn geweest van enige ruzie. Be kend was echter, dat er in de afgelo pen tijd wel tegenstellingen tussen re gisseur en directie waren ontstaan over de artistieke opvattingen van de re gisseur en zijn decor- en kostuumont werper Cor Hezemans met betrekking tot opvoering van Shakespeare's „Ro meo en Julia". Die spanningen hebben ertoe geleid, dat niet alleen Johan Greter, maar ook Cor Hezemans het contact met Nieuw Rotterdams Toneel heeft verbroken. Johan Greter, die zijn toneelcarrière aanving als edelfigurant bij het toneel gezelschap Albert van Dalsum, begon in 1954 met het ontwerpen van decors en kostuums voor de Toneelgroep Thea ter in Arnhem. Hij werkte daar vooral samen met Richard Flink. Met Rob de Vries en Richard Flink kwam hij mee naar Rotterdam. Bij het Nieuw Rotterdams Toneel kreeg de jonge decorontwerper, die inmid dels regie had gestudeerd aan de Ame rikaanse Yale Universiteit, zijn eerste regie met „Les caprices de Marianne" van de Musset. Snel maakte hij carrière als regis seur. Twee jaar geleden verliet hij daarvoor Nieuw Rotterdams Toneel om bij de toneelgroep Studio ondermeer „De kneep" en „Óbaldiade" te regis seren. Omdat hij het repertoire van Stu dio te eenzijdig vond, keerde hij terug naar Rotterdam. In het vorig seizoen regisseerde hij er heel uiteenlopende stukken: „Tar- tuffe" van Molière. „De leeuwerik" van Anouilh en de musical „Ja, ik wil". Daar tussendoor had hij bij de Neder landse Comedie ook nog de regie van „Wind in de takken van de sassafras", een modern soorst western. Morgen begint hij in Amsterdam bij de Nederlandse Comedie met de repe tities van Strindbergs „Dodendans", waarin Han Bentz van den Berg, Ank van der Moer en Roger Koorens respec tievelijk de rollen spelen van de kapi tein, diens vrouw Alice en zijn neef Kurt. Die regie was al eerder gecon tracteerd. Daarna zou Greter in Rot terdam „Caesar en Cleopatra" gaan repeteren. Hoewel Greter nooit onder stoelen of banken heeft gestoken, dat hij zich als regisseur niet wilde vastleggen en hij trouw aan zijn voorstelling hoger achtte dan trouw aan een gezelschap, moet zijn plotseling vertrek toch diepe re achtergronden hebben dan alleen maar wat moeilijkheden. Alles wijst erop, dat er tussen de regisseur en de directie van Nieuw Rotterdams Toneel spanningen zijn op geroepen, die gevolg zijn van artistie ke tegenstellingen tussen een jonge re gisseur die vernieuweingen wil en een directie, die er vooral op uit is on danks drei^ï^d gevaar voor werstar- ring de positie van haar gezelschap in het Rotterdamse kunstleven te con solideren. HILVERSUM I 18.00 Stereo: Meisjeskoor met instr. sextet. 18.19 Uitz. v. 't GPV. Spr.: de heer W. G. Beeftink, voorzitter v. 't GPV. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.46 Act. 19.05 Literama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 19.20 Ste reo: NCRV-Vocaal ensemble: mod. lied. en volkslied, uit Portugal. 19.50 Stereo: Muz. rond de klok v. 8: li. gev. muz.pr. (gr.). 20.25 Op de man af, pr. 20.30 Stereo: Amsterdams kamerark. en sol.: oude muz. 21.10 Tsjeoho-Slowakije Overvallen 1938: doe.- klankbeeld. 21.35 Stereo: A'dams Kamerork. en sol. mod muz. 22.20 Avandoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Stereo: Mod. kamermuziek, (opn.). 23.10 Stereo: li. ork.muz. 23.30 Consonance: voordracht en muz. 23.55 - 24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.30 Die Tftnzerin Fanny Elssler, operette v. Johann Strauss (uitvoering in verkorte vorm), door het Promenade Ork. en zangsol. 19.30 Nws. 19.35 RVU: Nieuwe wetenschappelijk gegevens inzake de aarde, door drs. A. A. Manten. NRU: 20.05 Scala Int.: kunstkroniek. Bond zon der naam: 22.20 Verveling... is geen werk!, lez. 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Ra diojournaal. NRU: 22.55 Stereo: Metro's Midnight Music: Metropole ork. en sol. 23.55 - 24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.50 (K): De fabeltjeskrant. 19.00 Journ. KRO: 19.06 (K): Rinaldo Rinaldini: tv-feuill. IKOR - CVK - RKK 19.31 Kenmerk, de wek. inform.rubr. over kerk en samenleving. NRS: 20.00 Journ. KRO: 20.20 (K): Politie in New York - Het lokvogeltje, tv-feuill. 20.45 Flitsen uit 1 dagboek van Joop ter Heul, tv-spel. 21.30 Frits v. d. Poel. 22.20 In strumentaal Trio. NTS: 22.30 - 22.35 Journaal 23.00 - 23.30 Teleac: Meten en vergelijken (les 3, herh.). NEDERLAND 11 NTS: 18.50 (K): De fabeltjeskrant 19.00 Journaal. VPRO: 19.03 Toontje, tekenfilm. 19.10 Concert voor jonge men sen: New Yorks Filharmonisch ork. en sol.: klass. muz. NTS: 20.00 Journaal. VPRO: 20.20 Mensen onder mensen, doe. over de integratie v. geesteszieken, 21.00 (K): Le déjeuner sur l'herbe, Franse speelfilm (filmkeuring: 18 jr.). NTS: 22.28 - 22.33 Journaal. HILVERSUM I. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lich te muziek met nieuws en actualiteiten. 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de hulsvrouw. (9.00- De NTS brengt dinsdag 8 oktober in een extra uitzending van 22.20 uur tot 23.05 uur via Nederland 2 een Zweedse film in kleur op het scherm, waarin de toppretestaties in de sport speciaal tijdens de Olympische Spelen aan een interessante beschouwing worden on derworpen. 9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Bijbelse verkenningen (1), lezing, 10.15 Opera-aria's (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelin gen. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws. 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar---!) 14.00 Conciliepostbus. 14.05 Schoolra dio. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag magazine. (16.00-16.02 Nieuws). 17.00 OverheidsvoorlichtingBuurthuiswerk op Curagao. Spreker: Henk Dennert. 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM II. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte gram mof oonmuziek. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour naal. 8.20 Stereo: Lichte gram mof oon muziek (vervolg). (Om 8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. NRU 9.00 Olympische Spelen 1968: feiten en commentaar uit het Olympisch Centrum. 9.40 Muziek uit de Middeleeu wen en Renaissance, (opn.). AVRO; 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids vitaminen: populair verzoekplataipro- gramma. (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Alt en piano (gr.). Britse volksliederen. 11.55 Beursberichten. 12.00 Harmanie- orkest. 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin bouw. 12.29 Overheidsvoorlichting: Uit zending voor de landbouw. 12.39 Sport- revue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojour naal. NRU: 13.30 Stereo: Spiegel van België: muziek en nieuws van de Zui derburen. 14.00 De lichte Muze belicht: de operette. AVRO: 15.00 Beiaardwed strijd. 15.10 Stereo: New York Brass Quintet: klassieke en moderne muziek. 15.40 Weerklank uit het verleden (I), een stemmingsbeeld. 16.00 Nieuws. 16.02 Braziliana: latijns-amerikaanse lichte muziek. 16.30 Land der Muzen: kunstkroniek. 17.00 Zing met ons mee: liedjesprogramma. 17.25 Jazz Spec trum. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III. VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes voor de pep: licht platenprogramma. (10.00 Nieuws). 11.00 Nieuws. 11.03 Pow-Powlicht platenprogramma. 12.00 Nieuws. 12.03 Zo ito: programma voor tieners. 13.00 Nieuws. 13.03 Eks- pres: gevarieerd platenprogramma. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Er- Jee-Em-Drie: licht muziekprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix: licht mu ziekprogramma. (17.00 Nieuws). MAANDAG 7 OKTOBER 1968 DUITSLAND 1 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis teravond.). 10.20 Sp.pr. 11.35 Gev pr 12.00 - 13.30 Acht. kroniek. 16.40 Journ. 16.45 Pr. voor de vrouw. 18.00 Journ. journ. 18.53 Zandmannetje .19.00 Act. 19.26 Privaitdektivin Honey West, tv- film. 19.59 Pr.-overz. WDR: 18.05 Am. pr 18.25 Goedenavond. 18.30 Hier und Heute: journ. 19.10 Weltreisen und Aben teuer, tv-film .19.40 Ivan Desny presen teert Adam. 19.45 Weekoverzicht). 20.00 Journ. en weerher. 20.15 Rep., analyses en meningen. 21.00 Alles oder nichts, vragenspel. 21,45 (K): Doe. 22.30 Journ. commentaar en weeroverz 22.50 (K): Revue (herh.). 24.00 Journaal. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerber. 17.50 Act. en muz. 18.15 (K): Schatzsucher unserer Tage, tv-serie. 18.50 Der verliebte Crou pier, ballet. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en act. 20.00 Godsdienstige uitzending. 20.15 (K): Uit onderzoek en techniek, tv-serie. Aansl.: Nws. 21.00 Vater (Apè), Hongaarse speelfilm. Aansl.: Filmtips. 22.45 Nws., weerber. en act. Met ingang van 1 oktober is studio 3 van het nieuwe studiocomplex van de NTS te Hilversum in gebruik genomen. Hiermee beschilCt de Nederlandse tele visie over de eerste definitieve kleurenstudio in Nederland. Volgens het bij dit gebouwencomplex toegepaste principe het artiesten- kwartier voor studio 3, evenals bij de studio's 1 en 2, in het souterrain van de studio ondergebracht. Ook heeft deze studio evenals de vorige een rechtstreekse verbinding met de er achter gelegen decormontagehal, zodat het bouwen van decors in de studio in zo kort mogelijke tijd kan gebeuren. In afwijking van de studio's 1 en 2, die een speeloppervlakte hebben van 600 vierkante meter (20 x 30) is de op pervlakte van de speelvloer van stu dio 3, 375 viekante meter (15 x 25). Ook de in de loop van het volgend jaar gereed komende studio's 4, 5 en 6 heb ben olk 'n speelvloeroppervlakte van de ze grootte. Deze afmeting komt onge- X veer overeen met de grootte van de ,J speelvloer van de reeds enige jaren in gebruik zijnde studio A (tijdelijk on- dergebracht in decormontagehal A). De ervaring heeft geleerd dat deze af- meting voldoende is voor vrij grote produkties. De ruimte buiten de speel- vloer is eveneens iets beperkter dan in de grote studio, hetgeen onder meer met zich meebrengt dat de publieke 1055. Argeloos kwam Sjeems 009 Pond naderbij gelopen en wie zal zijn verbazing beschrijven, toen hij zich plotseling de weg versperd zag door de twee potige landbouwers Krelis en Gait. „Halt! Staan blijven!" riepen de twee helden. Gait Lams bout nam een geoefende bokshouding aan en Kre lis zwaaide dreigend met een klomp, bereid om daar hevige petsen mee uit te delen. „Liever niet natuurlijk...", dacht Sjeems Pond. „Maar als het moet, dan moet et maar..." Hij wierp de beatcape van zich af en stelde zich op in de verdedigingshou ding, die de kenners natuurlijk meteen door heb ben als de derde Hai Yong Foe positie. En toen volgden de gebeurtenissen elkaar met een ware sneltreinvaart op. „Hai ishi yuki!" brulde Sjeems en met de vierde houtgreep en de twaalfde staal- worp keilde hij zijn twee stoere tegenstanders te gen de grond. In beklagenswaardige toestand ble ven ze achter op de keien, waar ze ven later wer den aangetroffen door Eelco Eelkema. „Wat be- teek'nt dat?" gromde de koddebeier. „Wat benn'n dat voor provomanier'n? Het is streng verbood'n op de oop'nbare weg te zitt'n en het verkeer te hin- der'n. Veuruut, gauw wegweez'n, anders geef ik je een bekeuring!" - „Denk je soms, dat we hiet voor de pret zijn gaan liggen?" klaagde Gait Lamsbout. „Die provo-knecht van Verhplen heeft ons zo maar aangevallen. En ik kende de vent niet eens. Als je een bekeuring wilt geven, mot je bij hèm wezen". „Wel alle mens'n nog-es-an-toe!" riep Eelco ver bolgen. „Begint dat stuk verdriet nou ook al on schuldige dorpeling'n an te valFn? Ik zal dat jong mens wel 'es eev'n an zijn versand gaan greng'n wie hier in Rijkhuyz'n de baas is! Het gezag laat zich niet langer door de provo's ringeloor'nl" tribune ruimte biedt aan niet meer dan 75 personen. Evenals de andere stu dio's heeft ook studio 3 een rond-hori- zon die een totale lengte heeft van 45 meter en een hoogte van 7 meter. De studio's uitgerust met vier came ra's met elk drie Plumbiconopneembui- zen. Alle camera's werken met zoom lenzen met een brandpuntsbereik van 18-180 mm en een maximale lensope ning van f 12,1. De scherpte-instel ling en het zoomen gebeurt mecha nisch. Er zijn drie Vinten crab- en stuurdollies beschikbaar in plaats van de in studio 1 en 2 in gebruik zijnde NTS-dollies. Dit wegens de grotere sta biliteit die de zware kleurencamera's nodig hebben. De lenshoogte van de dollies in studio 3 varieert van 127 tot 187 cm. Voorts is een Vinten-motordol- ly beschikbaar waarmee een lenshoog te wordt bereikt die varieert van 105 tot 280 cm. In de camera-controle-kamer (CCK) en de regieruimten zijn alle monitoren in kleur. De afmetingen van de beeld schermen zijn 47 cm. Deze monitoren zullen te zijner tijd echter worden ver vangen door een 63-cm-uitvoering. De op de speelvloer beschikbare mo nitoren zijn eveneens in kleur. Voor spe ciale gevallen zijn echter ook enige zwart-wit monitoren in verschillende afmetingen beschikbaar. Voor het vertonen van films is studio 3 nog korte tijd aangewezen op de film aftasters die in studio Concordia in Bussum staan. De voor studio 3 be stemde filmaftasters zijn echter reeds ontvangen en zullen zo spoedig moge lijk worden geïnstalleerd. De appara tuur in studio 3 is erop berekend dat de daar geproduceerde televisiebeelden kunnen worden afgewisseld met op het zelfde moment elders (b.v. in een repor tagewagen of een andere studio) gepro duceerde beelden. Ten aanzien van de op beeldband te registreren opnamen beschikt de studio over dezelfde apparatuur als die welke In studio Concordia aanwezig is. De belichting van studio 3 vertoont een grote overeenkomst met die van studio 1 en 2. De grote lampenbakken, die veelal worden gebruikt voor het creëren van het zachte voorlicht, zijn hier echter uitgerust met speciaal ont wikkelde lampen met een verhoogde kleurtemperatuur van het licht (3000 graden Keivin). De belichting van de rond-horizon is uitgevoerd in een vaste opstelling over de totale lengte waarover de rond-hori- zon geheel kan worden uitgerold. Ten einde een grote gelijkmatigheid van de ze belichting te verkrijgen is hiervoor een geheel nieuwe armatuur ontwikkeld die in drievoud is uitgevoerd en die kan worden voorzien ovan kleurfilters (van glas) zoals ook in theaters gebruikelijk is. Door vermenging van de kleuren kun nen verschillende tinten ontstaan. Met als basis de kleuren rood, groen en blauw zijn in principe alle kleuren mo gelijk. Een neutrale tint of wit kan wor den verkregen door eenvoudig een groep ongefilterd te houden. In totaal is in studio 3, 35 kilometer kabel verwerkt. De overige drie stu dio's zullen eveneens met kleurenappa- ratuur worden uitgerust NED. HERV. KERK Beroepen: te Nieuwkoop (toez.): D. Bouman te Garijp; te Zoutelande: H. F. Meijer te Maassluis; te Makkum (toez.); J. G. N. Cupédo te Pijnacker; te Hil versum: B. M. Meijndert te Wouden berg. Beroepen: te Tholen (toez.): T. Langerak te Veenendaal. Bedankt: voor Boven-Hardinxveld (2e pred. pl.): A. Stekelenburg te Lex- mond; voor Beilen: J. G. Huetink te Markelo. GEREF. KURKEN Beroepen te Ulrum: H. Herder te Onswedde; te Oldehove: W. Wijben- ga, kandidaat te Assen. Beroepen: te Blija, Hoornsterzwaag en te Wilp: W. Wijbenga, kand. te Assen. GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT Beroepen te Rijnsburg: J. M. Goed hart te Drachten. Aangenomen naar Oramgeville (Ont.) (Canada) (Can. Reformed Church): C. Oly te Bruchterveld. Bedankt voor Nagele: B. de Vos te Ten Boer; voor Delfzijl: G. Lievaart te Oosterwolde (Fr.); voor Gouda: C. J. Smelik te Bunschoten-Spakenburg. Bedankt: voor Grootegast c.a.: J. van Benthem te Ulrum. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Emmeloord: J. C. West stra te te Meliskerke; voor Leiden; J. van Haaren te Amersfoort. WASHINGTON Zuid-Afrika aal in de toekomst goud aan centrale banken mogen verkopen als de prijs op de vrije markt tot 35 dollar of lager daalt. Met dit beslissende compromis, dat op een garantieprijs voor nieuwgewonnen goud neerkomt, is de jaarvergadering van het Internationale Monetaire Fonds en Wereldbank gisteren haar laatste ronde ingegaan. Na harde anderhandelingen achter de schermen van de conferentie van 111 delegaties hebben de Verenigde Staten en de belangrijkste Europese landen ln de afgelopen nacht uiteindelijk over eenstemming bereikt over de vraag, wat er na de splitsing van de goud- markt met de Zuidafrikaanse goudpro- duktie moet gebeuren. De nieuwe over eenkomst betekent een aanzienlijke ver zachting van de op 17 maart van dit jaar in Washington genomen besluiten inzake strikte splitsing van de goud- markt. Toen werd bepaald dat alleen circulatiebanken officiële transacties uit hun goudreserves tegen de vaste prijs van 35 dollar per ounce tot stand konden brengen, terwijl alle andere goudverkopen op de vrije markt moes ten geschieden. Volgens de nieuwe overeenkomst zal Zuid-Afrika in de toekomst nieuwge wonnen goud kunnen verkopen, als het land bij een daling van de goudprijs op de vrije markt tot onder de goud prijs op de officiële markt kan aanto nen, dat de betalingsbalanspositie re den tot deze verkopen geeft. Zuid-Afrika heeft echter het goud compromis afgewezen. Men meende met het compromis een flink eind te gemoet te .zijn gekomen aan Zuid-Afri ka's specifieke behoeften, in het bij zonder door een minimumprijs van 35 dollar per ounce nieuwgewonnen zowel als in reserve zijnd goud voor te stel len. Maar Zuid-Afrika blijft op het standpunt staan, dat het bi1' de kwes tie om bepaalde beginselen gaat, waar mee volgens het land in het compro mis-voorstel geen rekening wordt ge houden. BRUSSEL Union Carbide heeft te Zwijndrecht (België) op de lin ker Schlde-oever tegenover Antwerpen, een nieuw fabriekscomplex in gebruik genomen. De nieuwe fabriek, waarin 38 miljoen dollar is geïnvesteerd, heeft een produktiecapaciteit van 100.000 ton ethyleen-exyde en derivaten. De fabriek biedt werk aan 250 man. Union Carbi de bezat reeds een polyethyleenfabriek ker Schelde-oever tegenover Antwerpen, op de rechter Schelde-oever te Antwer pen. ARNHEM Billiton Arnhem gaat de produktiecapaciteit voor zeer zuive re metalen uitbreiden. Naast antimoon, bismuth, cadmium, indium, lood en tin zullen binnenkort elluur en arseen en mogelijk ook goud in zeer zuivere vorm worden geproduceerd. Ook gaat het be drijf, dat tot de Billiton Maatschappij behoort, de tinsmeltbasis verbreiden. Van Rijnstaal is een tientons elek trische smeloveninstallatie gekocht. ARNHEM -- De Kunststoffen Mij. Kumij en Aagrunol, die beide behoren tot het concern van de AKU gaan de capaciteit aanzienlijk uitbreiden. Kumij maakt buizen en appendages van kunst stof, voor o.a. de woningbouw. Aagru nol gaat uitbreiden op het gebied van bestrijdingsmiddelen voor plantenziek ten. Deze uitbreiding is nodig geworden door de aanhoudende vraag. MELBOURNE De minister voor immigratie van Australië, Billy Sned- den, heeft verklaard, dat het totaal verkeerd zou zijn voor Australië om kleurlingen als immigranten te accep teren. Sprekend op de universiteit van Moonash zei de minister: „Ik kan geen enkel voordeel zien in het wijzigen van ons huidige systeem. Ik geloof niet dat de veelrassige maatschappij aan Austra lië dient te worden opgedrongen. Het zou sociaal masochisme zijn dit aan Australië op te dringen". „Als men mij zou vragen welk soort maatschappij ik prefereer dan zeg ik zonder aarzelen: een homogene maat schappij is verkieslijk boven een veel rassige. Ik kan geen enkel voordeel zien in een veeLrassige maatschappij. We dienen mensen te vermijden die so ciaal-economisch en cultureel gespro ken niet hetzelfde zijn als wij". Snedden zed dat sinds maart 1966. 918 aanvragen van Aziaten en kleurlin gen waren ontvangen om Australië bin nen te komen. „Slechts 376 van hen hadden het soort kwalificaties die het mogelijk zouden maken ze te integre ren en deze zijn geaccepteerd". Twee Amerikaanse negers hebben ook gevraagd het land binnen te mo gen, maar „deze komen niet in aan merking". „Er zijn te veel problemen met som mige mensen, omdat ze uit een heel ander milieu komen. Maar de Austra liërs zijn niet half zo bekrompen meer als voor de oorlog. Ze zijn nu beslist bereid om vreemdelingen te accepteren. Maar ze zijn vast van plan onze eigen individualiteit te handhaven. Dit bete kent niet dat we ons superieur wanen. Als we te veel immigranten zouden accepteren zouden we ons karakter kunnen verliezen". De minister zei dat de behoefte in Australië aan onge schoolde arbeiders gering was. „We hebben immigranten nodig omdat we niet genoeg mensen hebben die kinde ren krijgen".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2