Definitieve kleurenstudio bij
NTS in gebruik genomen
John Greter weg bij
Nw. R'dams Toneel
Morgenavond extra
sport-kleurenfilm
FINANCIËLE
iOTl'I
1ES
VANAVOND
MORGEN
UIT DE KERKEN
Uitbreiding
Billiton
Vergroting capaciteit
AKU-bedrijven
Smidje Verholen
en de
knap-mutator
jp
Zuid-Afrika mag
centrale banken
goud verkopen
Union Carbide
IJS AUSTRALIË
Immigratie van
kleurlingen zou
onverstandig zijn
PILOOT STORM
TEKKO TAKS
OENK OVERAL EN ALTIJD WEER
AAN HET KIND IN'T VERKEER
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Pagina 2
MAANDAG 7 OKTOBER 1968
-Bovendien geloof ik niet dat het
goed is, dat ze elkaar weerzien. Noch
voor haar, noch voor hem".
„De vrouw begrijpt wel", merkte
mevr. Kwo voorzichtig op, „dat zij
terechtgesteld zal worden en zij be
rust in haar lot. Maar nu beseft ze
toch ook, dat ze in vele opzichten op
haar man gesteld was. Ze wil hem
haar verontschuldigingen aanbieden,
zodat ze tenminste sterven kan met
het gevoel dat ze althans iets van haar
•chuld heeft goedgemaakt".
De rechter dacht na. Toen zei hij:
„Het hoofddoel van de wet is het
door een misdaad verbroken Patroon
weer zo goed mogelijk in zijn vorm
terug te brengen en de schade zoveel
mogelijk te herstellen. Aangezien me
vrouw Pan's verontschuldigingen haar
man vertroosting kunnen geven, zal
haar verzoek worden toegestaan".
„Dan moet ik ook nog melden", ver
volgde zij, „dat ik mevr. Loe's rug
behandeld heb met verschillende zal
ven, de wonden zullen helen. Maar
ik..." Zij maakte de zin niet af. Toen
de rechter haar bemoedigend toeknik
te, hernam ze: „Zij schijnt een niet
al te sterk lichaam te hebben, Edel
achtbare, het is haar verbazingwek
kende wilskracht, die haar gaande
houdt. Ik ben erg bang dat zij zal be
zwijken als zij wederom op haar rug
gegeseld wordt".
„Dank u", zei de rechter, „dat is
een nuttig advies. Ik zal daaraan den
ken".
Mevr. Kwo boog. Zij aarzelde even.
dan sprak ze: „Omdat zij uit zichzelf
geen woord spreekt, nam ik de vrij
heid haar naar haar dochtertje te vra
gen. Ze zei, dat de buren wel voor het
kind zouden zorgen en dat u haar in
elk geval toch spoedig zou moeten
vrijlaten. Ik dacht er echter toch over
even bij mevr. Loe's huis langs te
gaan en te zien hoe of het met haar
dochtertje gaat. Als ze erg ongeluk
kig is, dan zou ik haar graag bij mij
in huis willen nemen".
„Doet u dat in elk geval", zei Rech
ter Tie. „Het is een aardig kindje en
de Hemel weet, wat voor onzin de bu
ren haar vertellen. Verder, als u toch
in dat huis bent, moet u daar meteen
eens rondkijken of u daar niet een
zwarte Tartaarse jak en broek vindt
of andere kledingstukken die daar
voor zouden kunnen doorgaan. Dat is
iets wat alleen een vrouw kan beoor
delen!!"
Zij boog met een glimlach. De rech
ter stond op het punt haar opinie te
vragen over een mogelijke liaison tus
sen Meester Lan en mevr. Loe. Maar
hij hield zich in; het was al onge
woon genoeg, dat hij met een vrouw
dienstzaken besprak. In plaats daar
van vroeg hij, wat haar man over
Tsjoe Ta-yuan's toestand dacht.
Zij schudde verdrietig haar hoofd,
„Mijn man heeft hem wederom een
verdovend middel moeten geven",
antwoordde ze. „Hij meent dat zijn
geest blijvend gestoord is".
Rechter Tie slaakte een zucht. Hij
knikte en mevr. Kwo verliet de ka
mer.
Toen hij de middagzitting geopend
had, kondigde Rechter Tie eerst de
nieuwe regeling aan van het zeggen
schap der militaire politie, zoals hij
die met Tsjiao Tai had uitgewerkt.
Hij voegde daarbij, dat deze bij plak
kaat algemeen zou worden bekend ge
maakt. Dan beval hij de voorman me
vrouw Loe voor de balie te leiden.
De rechter merkte op, dat zij we
derom veel aandacht aan haar uiter
lijk had besteed. Ze had haar haar
opgemaakt in een eenvoudige maar
elegante wrong en droeg een kort bro
kaat jakje. Ofschoon zij klaarblijke
lijk veel last had van haar rug, hield
zij zich toch overeind. Voordat zij
neerknielde, wierp ze een vlugge blik
op de zaal. Ze scheen teleurgesteld
toen ze zag, dat er slechts weinig toe
hoorders waren.
„Gisteren", begon Rechter Tie,
„hebt u dit hof beledigd. U bent lang
niet dom, ik vertrouw daarom, dat u
heden mijn vragen vlot en naar waar
heid zult beantwoorden ook in uw
eigen belang".
.Deze persoon heeft niet de gewoon
te leugens te vertellen", zei mevr.
Loe koèl.
„Zegt u me dan", ging de rechter
voort, „of het waar is dat u, behalve
uw voornaam, ook nog de bijnaam
Kleine Kat hebt".
„Drijft Uedelachtbare de spot met
mij?" vroeg zij minachtend.
„Het is het recht van dit hof de vra
gen te stellen, die het goed dunkt",
sprak de Rechter kalm. „Geef ant
woord!"
Mevr. Loe wilde haar schouders op
halen, maar haar gezicht vertrok in
pijn. Ze slikte een paar keer, dan ant
woordde ze: „Ja, ik heb die bijnaam.
Wijlen mijn vader heeft me die ge
geven".
Rechter Tie knikte. Dan vroeg hij:
„Sprak uw overleden echtgenoot u
wel eens met die bijnaam aan?"
Een kwaadaardig licht kwam in
haar ogen.
„Nooit", zei ze kortaf.
„Droeg u", vroeg de rechter, „wel
eens de zwarte dracht van de Tar
taren?"
„Ik hoef me niet te laten beledi
gen", riep zij uit „Welke eerzame
vrouw zal ooit mannenkleren dragen?"
„Ik deel u mede", sprak Rechter
Tie koel, „dat die kledingstukken in
uw huis zijn aangetroffen".
Hij merkte, dat mevr. Loe nu voor
het eerst tekenen van ongerustheid
begon te vertonen. Ze bedacht zich,
voordat zij antwoordde: „Het zal
Uedelachtbare bekend zijn dat ik Tar
taarse familieleden heb. Die kleding
stukken zijn lange tijd geleden bij mij
achtergelaten door een neef van over
de grens".
„U zult nu naar de gevangenis te
rug worden gebracht", sprak de rech
ter, „en straks wederom worden voor
geleid voor verdere ondervraging".
Toen de voorman haar had wegge
leid, las de rechter twee officiële me
dedelingen voor over een herziening
van het erfrecht. Hij zag dat de rechts
zaal zich nu ging vullen, het nieuws
dat mevr. Loe weer verhoord werd
had zich blijkbaar al verspreid.
De voorman leidde drie opgeschoten
jongens voor de balie. Ze waren hele
maal niet op hun gemak en wierpen
angstige blikken op de rechter en op
de gerechtsdienaren met him kettin
gen en zwepen.
„Jullie hoeft je niet ongerust te ma
ken", sprak Rechter Tie vriendelijk.
„Jullie hoeft alleen maar in de voor
ste rij van het gehoor te gaan staan
en een persoon te bezien die zo dade
lijk hier zal worden voorgeleid. Daar
na zullen jullie verklaren of je die
persoon al eens eerder hebt gezien, en
zo ja, waar en wanneer dat was".
Hij gaf een teken aan de voorman
en mevr. Kwo leidde de weduwe Loe
binnen. Zij had haar gekleed in het
zwarte jak en de broek die zij in haar
huis gevonden had en een zwarte
hoofddoek om haar hoofd gedaan.
Mevrouw Loe liep met trippelpasjes
naar de balie. Ze trok haar jak recht
met een nuffig gebaar, zodat het haar
kleine welgevormde borsten toonde
en haar ronde heupen deed uitkomen.
Zich half naar de zaal kerend, zette ze
de hoofddoek wat scheef met een co
quet gebaar. Dan glimlachte ze verle
gen. Rechter Tie dacht wrevelig bij
zichzelf, dat deze vrouw een volleerde
toneelspeelster was. Hij beduidde de
voorman de drie jongens voor de ba
lie te brengen.
„Herken je deze persoon?" vroeg
de rechter aan de oudste.
De jongen keek haar met onverho
len bewondering aan. Zij gaf hem een
verlegen, zijdelingse blik, dan sloeg ze
met een blos haar ogen neer. De jon
gen stamelde „Nee, Edelachtbare!"
„Is dat niet de persoon die je laatst
voor het badhuis ontmoette?"
vroeg de rechter weer.
„Welnee, Edelachtbare", grinnikte
de jongen. „Hoe kan dat nou! Dat
was toch een jonge man!"
Rechter Tie keek vragend naar de
twee anderen. Zij schudden het hoofd,
mevr. Loe aangapend. Zij lachte even
tegen hen en bedekte dan gauw haar
mond met haar hand.
De rechter zuchtte. Hij gaf de voor
man een teken die drie jongens weg
te leiden.
Zodra ze de zaal uit waren, veran
derde Mevr. Loe's gezicht als bij tover
slag en hernam het de gewone boos
aardige uitdrukking.
„Mag deze persoon misschien vra
gen", zei ze schamper, „wat deze
maskerade betekenen moet? Moet
een vrouw wier rug al tot bloedens toe
geslagen is, nu ook nog beledigd wor
den door haar in het openbaar in man
nenkleren ten toon te stellen?"
(Wordt vervolgd)
3935. Zoals men een platte kiezelsteen over het wa
ter laat ketsen, zo smakte en zeilde het getroffen toe
stel over de bosgrond, die zo wonderbaarlijk en bijtijds
in de bomenzee openviel. Pas op het laatste moment
zag piloot Storm, dat de ruimte grotendeels onder wa
ter stond. Als hij de machine daar goed vlak overheen
kon krijgen, zou dit een uitstekende afremming van
zijn dolle vlucht vormen. Maar zelfs terwijl zij nog bot
send voortzeilden, drong het tot Arend door, dat zo'n
55. Dank zij Sir Patrick, die nauwkeurige aantekenin
gen gemaakt had en die zijn mannen tot steeds gro
tere spoed aanzette, werd het vliegtuigje gauw gevon
den. De benzine- en olievoorraad bleek ruimschoots vol
doende te zijn voor een tocht naar Cairo en binnen
een uur was het toestel startklaar gemaakt. „Zo, dat
is 'beurd!" zuchtte Sir Patrick. „Nu nog even afreke
nen met de jongens en dan gaan we!" En de dikke
jager liet zich puffend neervallen op een groot pakket
dat als een troon onder een baldakijn, stond opge
steld onder een groot schild dat gedragen werd door
drie speren. De inhoud van de overige pakketten schaar
de de edele Courage om zich heen en toen begon de
rimpelloos oppervlak wel eens onaangename verrassin
gen kon verbergen. Het volgend ogenblik bruiste het
toestel als een speedboat over het water, om vrijwel
in het midden van de plas tot stilstand te komen. De
kleine brand in het voortstuwingsmechanisme was met
een geblust, doch daarmee kreeg Arend de motor niet
weer op gang. Hij voelde dat het vliegtuigje langzaam
in het moeras begon weg te zinken en daarom klom
hij met Nala naar buiten.
uitbetaling van de lonen aan de Lumbua-krijgslieden
die de tocht niet meer zouden meemaken. „Nummer
ze even en houd de loonstaat bij knaap!" verzocht Sir
Patrick onze vriend en toen gaf hij elk der negers
een snoer prachtig gekleurde kralen en twee flessen
limonade. De edele Courage trok vervolgens zijn vlie-
gerspak aan, drukte de tot tranen geroerde negers tot
afscheid de hand en liet zich naast Tekko in de cock
pit neervallen. De propellers begonnen te draaien, het
vliegtuig steeg op en tot grote onsteltenis van de ne
gers, die nog nooit zoiets gezien hadden, scheerde de
grote vogel met brullende motoren over hen heen het
luchtruim in.
ROTTERDAM De veertigjarige
regisseur Johan Greter heeft tamelijk
onverwacht zijn samenwerking met
Nieuw Rotterdams Toneel opgezegd.
Het gevolg daarvan is, dat hij niet
zoals het plan was, de nieuwjaarspre
mière van „Caesar en Cleopatra" van
Shaw zal regisseren. Dit stuk, waarin
Luc Lutz en diens vrouw Simone
Rooskens de titelrollen spelen, zal nu
geregisseerd worden door de Engels
man MacDonald.
Zowel Johan Greter zelf als direc
teur Marius Kip van Nieuw Rotter
dams Toneel ontkent dat er sprake
zou zijn geweest van enige ruzie. Be
kend was echter, dat er in de afgelo
pen tijd wel tegenstellingen tussen re
gisseur en directie waren ontstaan over
de artistieke opvattingen van de re
gisseur en zijn decor- en kostuumont
werper Cor Hezemans met betrekking
tot opvoering van Shakespeare's „Ro
meo en Julia".
Die spanningen hebben ertoe geleid,
dat niet alleen Johan Greter, maar ook
Cor Hezemans het contact met Nieuw
Rotterdams Toneel heeft verbroken.
Johan Greter, die zijn toneelcarrière
aanving als edelfigurant bij het toneel
gezelschap Albert van Dalsum, begon
in 1954 met het ontwerpen van decors
en kostuums voor de Toneelgroep Thea
ter in Arnhem. Hij werkte daar vooral
samen met Richard Flink.
Met Rob de Vries en Richard Flink
kwam hij mee naar Rotterdam. Bij
het Nieuw Rotterdams Toneel kreeg
de jonge decorontwerper, die inmid
dels regie had gestudeerd aan de Ame
rikaanse Yale Universiteit, zijn eerste
regie met „Les caprices de Marianne"
van de Musset.
Snel maakte hij carrière als regis
seur. Twee jaar geleden verliet hij
daarvoor Nieuw Rotterdams Toneel om
bij de toneelgroep Studio ondermeer
„De kneep" en „Óbaldiade" te regis
seren. Omdat hij het repertoire van Stu
dio te eenzijdig vond, keerde hij terug
naar Rotterdam.
In het vorig seizoen regisseerde hij
er heel uiteenlopende stukken: „Tar-
tuffe" van Molière. „De leeuwerik"
van Anouilh en de musical „Ja, ik wil".
Daar tussendoor had hij bij de Neder
landse Comedie ook nog de regie van
„Wind in de takken van de sassafras",
een modern soorst western.
Morgen begint hij in Amsterdam bij
de Nederlandse Comedie met de repe
tities van Strindbergs „Dodendans",
waarin Han Bentz van den Berg, Ank
van der Moer en Roger Koorens respec
tievelijk de rollen spelen van de kapi
tein, diens vrouw Alice en zijn neef
Kurt. Die regie was al eerder gecon
tracteerd. Daarna zou Greter in Rot
terdam „Caesar en Cleopatra" gaan
repeteren.
Hoewel Greter nooit onder stoelen
of banken heeft gestoken, dat hij zich
als regisseur niet wilde vastleggen en
hij trouw aan zijn voorstelling hoger
achtte dan trouw aan een gezelschap,
moet zijn plotseling vertrek toch diepe
re achtergronden hebben dan alleen
maar wat moeilijkheden.
Alles wijst erop, dat er tussen de
regisseur en de directie van Nieuw
Rotterdams Toneel spanningen zijn op
geroepen, die gevolg zijn van artistie
ke tegenstellingen tussen een jonge re
gisseur die vernieuweingen wil en een
directie, die er vooral op uit is on
danks drei^ï^d gevaar voor werstar-
ring de positie van haar gezelschap
in het Rotterdamse kunstleven te con
solideren.
HILVERSUM I
18.00 Stereo: Meisjeskoor met instr.
sextet. 18.19 Uitz. v. 't GPV. Spr.: de
heer W. G. Beeftink, voorzitter v. 't
GPV. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.46
Act. 19.05 Literama: radiokroniek over
boeken, schrijvers en toneel. 19.20 Ste
reo: NCRV-Vocaal ensemble: mod.
lied. en volkslied, uit Portugal. 19.50
Stereo: Muz. rond de klok v. 8: li. gev.
muz.pr. (gr.). 20.25 Op de man af, pr.
20.30 Stereo: Amsterdams kamerark. en
sol.: oude muz. 21.10 Tsjeoho-Slowakije
Overvallen 1938: doe.- klankbeeld.
21.35 Stereo: A'dams Kamerork. en sol.
mod muz. 22.20 Avandoverdenking. 22.30
Nws. 22.40 Stereo: Mod. kamermuziek,
(opn.). 23.10 Stereo: li. ork.muz. 23.30
Consonance: voordracht en muz. 23.55
- 24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.30
Die Tftnzerin Fanny Elssler, operette v.
Johann Strauss (uitvoering in verkorte
vorm), door het Promenade Ork. en
zangsol. 19.30 Nws. 19.35 RVU: Nieuwe
wetenschappelijk gegevens inzake de
aarde, door drs. A. A. Manten. NRU:
20.05 Scala Int.: kunstkroniek. Bond zon
der naam: 22.20 Verveling... is geen
werk!, lez. 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Ra
diojournaal. NRU: 22.55 Stereo: Metro's
Midnight Music: Metropole ork. en sol.
23.55 - 24.00 Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.50 (K): De fabeltjeskrant.
19.00 Journ. KRO: 19.06 (K): Rinaldo
Rinaldini: tv-feuill. IKOR - CVK - RKK
19.31 Kenmerk, de wek. inform.rubr.
over kerk en samenleving. NRS: 20.00
Journ. KRO: 20.20 (K): Politie in New
York - Het lokvogeltje, tv-feuill. 20.45
Flitsen uit 1 dagboek van Joop ter Heul,
tv-spel. 21.30 Frits v. d. Poel. 22.20 In
strumentaal Trio. NTS: 22.30 - 22.35
Journaal 23.00 - 23.30 Teleac: Meten
en vergelijken (les 3, herh.).
NEDERLAND 11
NTS: 18.50 (K): De fabeltjeskrant
19.00 Journaal. VPRO: 19.03 Toontje,
tekenfilm. 19.10 Concert voor jonge men
sen: New Yorks Filharmonisch ork. en
sol.: klass. muz. NTS: 20.00 Journaal.
VPRO: 20.20 Mensen onder mensen, doe.
over de integratie v. geesteszieken, 21.00
(K): Le déjeuner sur l'herbe, Franse
speelfilm (filmkeuring: 18 jr.). NTS:
22.28 - 22.33 Journaal.
HILVERSUM I.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lich
te muziek met nieuws en actualiteiten.
8.00 Nws. 8.11 Gewijde muziek. 8.30
Nieuws. 8.32 Voor de hulsvrouw. (9.00-
De NTS brengt dinsdag 8 oktober in
een extra uitzending van 22.20 uur tot
23.05 uur via Nederland 2 een Zweedse
film in kleur op het scherm, waarin
de toppretestaties in de sport speciaal
tijdens de Olympische Spelen aan een
interessante beschouwing worden on
derworpen.
9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw).
9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.00 Bijbelse verkenningen (1), lezing,
10.15 Opera-aria's (gr.). 11.00 Nieuws.
11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelin
gen. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee:
gevarieerd programma. (12.22 Wij
van het land; 12.26 Mededelingen voor
land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws. 12.41
Actualiteiten; 13.00 Raden maar---!)
14.00 Conciliepostbus. 14.05 Schoolra
dio. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag
magazine. (16.00-16.02 Nieuws). 17.00
OverheidsvoorlichtingBuurthuiswerk
op Curagao. Spreker: Henk Dennert.
17.10 Voor de kinderen.
HILVERSUM II.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte gram
mof oonmuziek. VPRO: 7.54 Deze dag.
AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour
naal. 8.20 Stereo: Lichte gram mof oon
muziek (vervolg). (Om 8.30-8.33 De
groenteman). 8.50 Morgenwijding. NRU
9.00 Olympische Spelen 1968: feiten
en commentaar uit het Olympisch
Centrum. 9.40 Muziek uit de Middeleeu
wen en Renaissance, (opn.). AVRO;
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids
vitaminen: populair verzoekplataipro-
gramma. (11.00-11.02 Nieuws). 11.30
Alt en piano (gr.). Britse volksliederen.
11.55 Beursberichten. 12.00 Harmanie-
orkest. 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.29 Overheidsvoorlichting: Uit
zending voor de landbouw. 12.39 Sport-
revue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojour
naal. NRU: 13.30 Stereo: Spiegel van
België: muziek en nieuws van de Zui
derburen. 14.00 De lichte Muze belicht:
de operette. AVRO: 15.00 Beiaardwed
strijd. 15.10 Stereo: New York Brass
Quintet: klassieke en moderne muziek.
15.40 Weerklank uit het verleden (I),
een stemmingsbeeld. 16.00 Nieuws.
16.02 Braziliana: latijns-amerikaanse
lichte muziek. 16.30 Land der Muzen:
kunstkroniek. 17.00 Zing met ons mee:
liedjesprogramma. 17.25 Jazz Spec
trum. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM III.
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes
voor de pep: licht platenprogramma.
(10.00 Nieuws). 11.00 Nieuws. 11.03
Pow-Powlicht platenprogramma.
12.00 Nieuws. 12.03 Zo ito: programma
voor tieners. 13.00 Nieuws. 13.03 Eks-
pres: gevarieerd platenprogramma.
(14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Er-
Jee-Em-Drie: licht muziekprogramma.
16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix: licht mu
ziekprogramma. (17.00 Nieuws).
MAANDAG 7 OKTOBER 1968
DUITSLAND 1
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis
teravond.). 10.20 Sp.pr. 11.35 Gev pr
12.00 - 13.30 Acht. kroniek. 16.40 Journ.
16.45 Pr. voor de vrouw. 18.00 Journ.
journ. 18.53 Zandmannetje .19.00 Act.
19.26 Privaitdektivin Honey West, tv-
film. 19.59 Pr.-overz. WDR: 18.05 Am.
pr 18.25 Goedenavond. 18.30 Hier und
Heute: journ. 19.10 Weltreisen und Aben
teuer, tv-film .19.40 Ivan Desny presen
teert Adam. 19.45 Weekoverzicht). 20.00
Journ. en weerher. 20.15 Rep., analyses
en meningen. 21.00 Alles oder nichts,
vragenspel. 21,45 (K): Doe. 22.30 Journ.
commentaar en weeroverz 22.50 (K):
Revue (herh.). 24.00 Journaal.
DUITSLAND II
17.45 Nws. en weerber. 17.50 Act. en
muz. 18.15 (K): Schatzsucher unserer
Tage, tv-serie. 18.50 Der verliebte Crou
pier, ballet. 19.27 Weerber. 19.30 Nws.
en act. 20.00 Godsdienstige uitzending.
20.15 (K): Uit onderzoek en techniek,
tv-serie. Aansl.: Nws. 21.00 Vater (Apè),
Hongaarse speelfilm. Aansl.: Filmtips.
22.45 Nws., weerber. en act.
Met ingang van 1 oktober is studio 3 van het nieuwe studiocomplex van de
NTS te Hilversum in gebruik genomen. Hiermee beschilCt de Nederlandse tele
visie over de eerste definitieve kleurenstudio in Nederland.
Volgens het bij dit gebouwencomplex toegepaste principe het artiesten-
kwartier voor studio 3, evenals bij de studio's 1 en 2, in het souterrain van de
studio ondergebracht.
Ook heeft deze studio evenals de vorige een rechtstreekse verbinding met de
er achter gelegen decormontagehal, zodat het bouwen van decors in de studio
in zo kort mogelijke tijd kan gebeuren.
In afwijking van de studio's 1 en 2,
die een speeloppervlakte hebben van
600 vierkante meter (20 x 30) is de op
pervlakte van de speelvloer van stu
dio 3, 375 viekante meter (15 x 25).
Ook de in de loop van het volgend jaar
gereed komende studio's 4, 5 en 6 heb
ben olk 'n speelvloeroppervlakte van de
ze grootte. Deze afmeting komt onge-
X veer overeen met de grootte van de
,J speelvloer van de reeds enige jaren in
gebruik zijnde studio A (tijdelijk on-
dergebracht in decormontagehal A).
De ervaring heeft geleerd dat deze af-
meting voldoende is voor vrij grote
produkties. De ruimte buiten de speel-
vloer is eveneens iets beperkter dan in
de grote studio, hetgeen onder meer
met zich meebrengt dat de publieke
1055. Argeloos kwam Sjeems 009 Pond naderbij
gelopen en wie zal zijn verbazing beschrijven, toen
hij zich plotseling de weg versperd zag door de
twee potige landbouwers Krelis en Gait. „Halt!
Staan blijven!" riepen de twee helden. Gait Lams
bout nam een geoefende bokshouding aan en Kre
lis zwaaide dreigend met een klomp, bereid om
daar hevige petsen mee uit te delen. „Liever niet
natuurlijk...", dacht Sjeems Pond. „Maar als het
moet, dan moet et maar..." Hij wierp de beatcape
van zich af en stelde zich op in de verdedigingshou
ding, die de kenners natuurlijk meteen door heb
ben als de derde Hai Yong Foe positie. En toen
volgden de gebeurtenissen elkaar met een ware
sneltreinvaart op. „Hai ishi yuki!" brulde Sjeems
en met de vierde houtgreep en de twaalfde staal-
worp keilde hij zijn twee stoere tegenstanders te
gen de grond. In beklagenswaardige toestand ble
ven ze achter op de keien, waar ze ven later wer
den aangetroffen door Eelco Eelkema. „Wat be-
teek'nt dat?" gromde de koddebeier. „Wat benn'n
dat voor provomanier'n? Het is streng verbood'n op
de oop'nbare weg te zitt'n en het verkeer te hin-
der'n. Veuruut, gauw wegweez'n, anders geef ik je
een bekeuring!" - „Denk je soms, dat we hiet voor
de pret zijn gaan liggen?" klaagde Gait Lamsbout.
„Die provo-knecht van Verhplen heeft ons zo maar
aangevallen. En ik kende de vent niet eens. Als je
een bekeuring wilt geven, mot je bij hèm wezen".
„Wel alle mens'n nog-es-an-toe!" riep Eelco ver
bolgen. „Begint dat stuk verdriet nou ook al on
schuldige dorpeling'n an te valFn? Ik zal dat jong
mens wel 'es eev'n an zijn versand gaan greng'n
wie hier in Rijkhuyz'n de baas is! Het gezag laat
zich niet langer door de provo's ringeloor'nl"
tribune ruimte biedt aan niet meer dan
75 personen. Evenals de andere stu
dio's heeft ook studio 3 een rond-hori-
zon die een totale lengte heeft van 45
meter en een hoogte van 7 meter.
De studio's uitgerust met vier came
ra's met elk drie Plumbiconopneembui-
zen. Alle camera's werken met zoom
lenzen met een brandpuntsbereik van
18-180 mm en een maximale lensope
ning van f 12,1. De scherpte-instel
ling en het zoomen gebeurt mecha
nisch. Er zijn drie Vinten crab- en
stuurdollies beschikbaar in plaats van
de in studio 1 en 2 in gebruik zijnde
NTS-dollies. Dit wegens de grotere sta
biliteit die de zware kleurencamera's
nodig hebben. De lenshoogte van de
dollies in studio 3 varieert van 127 tot
187 cm. Voorts is een Vinten-motordol-
ly beschikbaar waarmee een lenshoog
te wordt bereikt die varieert van 105
tot 280 cm.
In de camera-controle-kamer (CCK)
en de regieruimten zijn alle monitoren
in kleur. De afmetingen van de beeld
schermen zijn 47 cm. Deze monitoren
zullen te zijner tijd echter worden ver
vangen door een 63-cm-uitvoering.
De op de speelvloer beschikbare mo
nitoren zijn eveneens in kleur. Voor spe
ciale gevallen zijn echter ook enige
zwart-wit monitoren in verschillende
afmetingen beschikbaar.
Voor het vertonen van films is studio
3 nog korte tijd aangewezen op de film
aftasters die in studio Concordia in
Bussum staan. De voor studio 3 be
stemde filmaftasters zijn echter reeds
ontvangen en zullen zo spoedig moge
lijk worden geïnstalleerd. De appara
tuur in studio 3 is erop berekend dat de
daar geproduceerde televisiebeelden
kunnen worden afgewisseld met op het
zelfde moment elders (b.v. in een repor
tagewagen of een andere studio) gepro
duceerde beelden.
Ten aanzien van de op beeldband te
registreren opnamen beschikt de studio
over dezelfde apparatuur als die welke
In studio Concordia aanwezig is.
De belichting van studio 3 vertoont
een grote overeenkomst met die van
studio 1 en 2. De grote lampenbakken,
die veelal worden gebruikt voor het
creëren van het zachte voorlicht, zijn
hier echter uitgerust met speciaal ont
wikkelde lampen met een verhoogde
kleurtemperatuur van het licht (3000
graden Keivin).
De belichting van de rond-horizon is
uitgevoerd in een vaste opstelling over
de totale lengte waarover de rond-hori-
zon geheel kan worden uitgerold. Ten
einde een grote gelijkmatigheid van de
ze belichting te verkrijgen is hiervoor
een geheel nieuwe armatuur ontwikkeld
die in drievoud is uitgevoerd en die kan
worden voorzien ovan kleurfilters (van
glas) zoals ook in theaters gebruikelijk
is.
Door vermenging van de kleuren kun
nen verschillende tinten ontstaan. Met
als basis de kleuren rood, groen en
blauw zijn in principe alle kleuren mo
gelijk. Een neutrale tint of wit kan wor
den verkregen door eenvoudig een
groep ongefilterd te houden.
In totaal is in studio 3, 35 kilometer
kabel verwerkt. De overige drie stu
dio's zullen eveneens met kleurenappa-
ratuur worden uitgerust
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Nieuwkoop (toez.): D.
Bouman te Garijp; te Zoutelande: H. F.
Meijer te Maassluis; te Makkum (toez.);
J. G. N. Cupédo te Pijnacker; te Hil
versum: B. M. Meijndert te Wouden
berg.
Beroepen: te Tholen (toez.): T. Langerak
te Veenendaal.
Bedankt: voor Boven-Hardinxveld (2e
pred. pl.): A. Stekelenburg te Lex-
mond; voor Beilen: J. G. Huetink te
Markelo.
GEREF. KURKEN
Beroepen te Ulrum: H. Herder te
Onswedde; te Oldehove: W. Wijben-
ga, kandidaat te Assen.
Beroepen: te Blija, Hoornsterzwaag en
te Wilp: W. Wijbenga, kand. te Assen.
GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT
Beroepen te Rijnsburg: J. M. Goed
hart te Drachten.
Aangenomen naar Oramgeville (Ont.)
(Canada) (Can. Reformed Church): C.
Oly te Bruchterveld.
Bedankt voor Nagele: B. de Vos te
Ten Boer; voor Delfzijl: G. Lievaart te
Oosterwolde (Fr.); voor Gouda: C. J.
Smelik te Bunschoten-Spakenburg.
Bedankt: voor Grootegast c.a.: J. van
Benthem te Ulrum.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Emmeloord: J. C. West
stra te te Meliskerke; voor Leiden; J.
van Haaren te Amersfoort.
WASHINGTON Zuid-Afrika aal in
de toekomst goud aan centrale banken
mogen verkopen als de prijs op de
vrije markt tot 35 dollar of lager daalt.
Met dit beslissende compromis, dat op
een garantieprijs voor nieuwgewonnen
goud neerkomt, is de jaarvergadering
van het Internationale Monetaire Fonds
en Wereldbank gisteren haar laatste
ronde ingegaan.
Na harde anderhandelingen achter
de schermen van de conferentie van 111
delegaties hebben de Verenigde Staten
en de belangrijkste Europese landen
ln de afgelopen nacht uiteindelijk over
eenstemming bereikt over de vraag,
wat er na de splitsing van de goud-
markt met de Zuidafrikaanse goudpro-
duktie moet gebeuren. De nieuwe over
eenkomst betekent een aanzienlijke ver
zachting van de op 17 maart van dit
jaar in Washington genomen besluiten
inzake strikte splitsing van de goud-
markt. Toen werd bepaald dat alleen
circulatiebanken officiële transacties
uit hun goudreserves tegen de vaste
prijs van 35 dollar per ounce tot stand
konden brengen, terwijl alle andere
goudverkopen op de vrije markt moes
ten geschieden.
Volgens de nieuwe overeenkomst zal
Zuid-Afrika in de toekomst nieuwge
wonnen goud kunnen verkopen, als het
land bij een daling van de goudprijs
op de vrije markt tot onder de goud
prijs op de officiële markt kan aanto
nen, dat de betalingsbalanspositie re
den tot deze verkopen geeft.
Zuid-Afrika heeft echter het goud
compromis afgewezen. Men meende
met het compromis een flink eind te
gemoet te .zijn gekomen aan Zuid-Afri
ka's specifieke behoeften, in het bij
zonder door een minimumprijs van 35
dollar per ounce nieuwgewonnen zowel
als in reserve zijnd goud voor te stel
len. Maar Zuid-Afrika blijft op het
standpunt staan, dat het bi1' de kwes
tie om bepaalde beginselen gaat, waar
mee volgens het land in het compro
mis-voorstel geen rekening wordt ge
houden.
BRUSSEL Union Carbide heeft
te Zwijndrecht (België) op de lin
ker Schlde-oever tegenover Antwerpen,
een nieuw fabriekscomplex in gebruik
genomen. De nieuwe fabriek, waarin
38 miljoen dollar is geïnvesteerd, heeft
een produktiecapaciteit van 100.000 ton
ethyleen-exyde en derivaten. De fabriek
biedt werk aan 250 man. Union Carbi
de bezat reeds een polyethyleenfabriek
ker Schelde-oever tegenover Antwerpen,
op de rechter Schelde-oever te Antwer
pen.
ARNHEM Billiton Arnhem gaat
de produktiecapaciteit voor zeer zuive
re metalen uitbreiden. Naast antimoon,
bismuth, cadmium, indium, lood en tin
zullen binnenkort elluur en arseen en
mogelijk ook goud in zeer zuivere vorm
worden geproduceerd. Ook gaat het be
drijf, dat tot de Billiton Maatschappij
behoort, de tinsmeltbasis verbreiden.
Van Rijnstaal is een tientons elek
trische smeloveninstallatie gekocht.
ARNHEM -- De Kunststoffen Mij.
Kumij en Aagrunol, die beide behoren
tot het concern van de AKU gaan de
capaciteit aanzienlijk uitbreiden. Kumij
maakt buizen en appendages van kunst
stof, voor o.a. de woningbouw. Aagru
nol gaat uitbreiden op het gebied van
bestrijdingsmiddelen voor plantenziek
ten. Deze uitbreiding is nodig geworden
door de aanhoudende vraag.
MELBOURNE De minister voor
immigratie van Australië, Billy Sned-
den, heeft verklaard, dat het totaal
verkeerd zou zijn voor Australië om
kleurlingen als immigranten te accep
teren. Sprekend op de universiteit van
Moonash zei de minister: „Ik kan geen
enkel voordeel zien in het wijzigen van
ons huidige systeem. Ik geloof niet dat
de veelrassige maatschappij aan Austra
lië dient te worden opgedrongen. Het
zou sociaal masochisme zijn dit aan
Australië op te dringen".
„Als men mij zou vragen welk soort
maatschappij ik prefereer dan zeg ik
zonder aarzelen: een homogene maat
schappij is verkieslijk boven een veel
rassige. Ik kan geen enkel voordeel
zien in een veeLrassige maatschappij.
We dienen mensen te vermijden die so
ciaal-economisch en cultureel gespro
ken niet hetzelfde zijn als wij".
Snedden zed dat sinds maart 1966.
918 aanvragen van Aziaten en kleurlin
gen waren ontvangen om Australië bin
nen te komen. „Slechts 376 van hen
hadden het soort kwalificaties die het
mogelijk zouden maken ze te integre
ren en deze zijn geaccepteerd".
Twee Amerikaanse negers hebben
ook gevraagd het land binnen te mo
gen, maar „deze komen niet in aan
merking".
„Er zijn te veel problemen met som
mige mensen, omdat ze uit een heel
ander milieu komen. Maar de Austra
liërs zijn niet half zo bekrompen meer
als voor de oorlog. Ze zijn nu beslist
bereid om vreemdelingen te accepteren.
Maar ze zijn vast van plan onze eigen
individualiteit te handhaven. Dit bete
kent niet dat we ons superieur wanen.
Als we te veel immigranten zouden
accepteren zouden we ons karakter
kunnen verliezen". De minister zei dat
de behoefte in Australië aan onge
schoolde arbeiders gering was. „We
hebben immigranten nodig omdat we
niet genoeg mensen hebben die kinde
ren krijgen".