Dale Wasserman vertelt iets over „De man van La Mancha" Susana y José op beeldbuis Als een Phoenix van Christopher Fry Actie Pakkenstad op AVRO-televisie Z WOLSMAN: In ,/t Is Historisch" een Valkenier FINANCIËLE NOTITIES Tweede fabriek van Hazemeijer in Hengelo Zaak-Mi a Versluis voor justitie nog niet van de baan PILOOT STORM TEKKO TAKS VANAVOND TELEVISIE MORGEN T.V. LANGENBERG Smidje Verholen en de knap-mutator „Nu kan er maar één man EMS leiden, en dat ben ik" UIT DE KERKEN fagïna 2 MAANDAG 14 OKTOBER 1968 44 Terwijl de rechter zich vlug omkeer de, vervolgde ze: „Vrouwen hebben hun eigen gehei men, die geen man ooit peilen kan. Het is niet meer dan natuurlijk, dat Uedelachtbare dat van Mevr. Loe niet heeft kunnen ontdekken". De rechter ging vlug op haar toe. „Wilt ge daarmee zeggen", vroeg hij gespannen, „dat ge nieuw bewijs materiaal tegen haar hebt gevonden?" „Neen", antwoordde zij met een zucht. „Niet nieuw. Hen oud gegeven maar het enige dat de moord op Loe Ming verklaart". De rechter keek haar doordringend aan. Hij zei ongeduldig: „Spreek op, vrouw!" Zij trok haar mantel dichter om zich heen; ze huiverde. Dan begon ze met een stem die plotseling dodelijk vermoeid scheen: „Altijd bezig met huishoudelijk werk terwijl men kleren verstelt die het verstellen niet meer waard zijn, nieu we vikten zolen naait voor versleten schoenen vaak gaan onze gedach ten dan dwalen. Terwijl we in het flikkerende licht van de enige kaars onze ogen blind staren op ons werk, halen we de draad door het gerafelde goed en we vragen... vragen ons af of dit dan alles is. De vilten zool is hard, onze vingers doen zeer. We ne men de ijzeren nagel en de houten hamer en we hameren de gaten in de zool, het ene gat na het ander..." Rechter Tie keek naar haar slanke figuur zoals ze daar stond met ge bogen hoofd. Diep geroerd door de oneindige droefheid die uit haar woor den klonk, vergat hij zijn eigen zorgen. Hij zocht naar woorden om haar te troosten, maar dan ging ze voort met dezelfde vermoeide stem: „Dan halen we de naald in en uit. En onze treu rige gedachten gaan in en uit vreemde grijze vogels die doelloos rondvliegen, om een verlaten nest". Ze hief haar hoofd op en keek de rechter aan. De vreemde, wilde glans in haar wijde ogen ontstelde hem. Dan sprak ze langzaam: „Op een nacht komt de gedachte bij haar op. Ze legt haar naaiwerk neer, neemt de zoolnagel op en kijkt er lang naar... alsof ze die nagel nog nooit tevoren had gezien. De trouwe, scherpe ijzeren nagel, die haar zere vingers heeft beschermd, de geduldi ge vriend van zovele lange, eenzame uren van droef gepeins". „Bedoelt ge dat zij daarmede..." be gon de rechter. „Ja, dat bedoel ik", onderbrak zij hem rustig. „Die lange nagels hebben maar een kleine kop. Indien ze er he lemaal met de houten hamer ingedre ven worden, zal de kop volkomen on zichtbaar zijn tussen de haren op de kruin. Daarom zal niemand ooit ont dekken, dat zij hem vermoord had... en eindelijk vrij was". De rechter keek haar aan met stra lende ogen. „Vrouw, ge hebt me gered!" riep hij uit. „Dat moet de oplossing zijn! Dat verklaart waarom zij zo bevreesd was voor de lijkschouwing en tevens waarom die tevergeefs was". Een warme glimlach kwam op zijn gelaat toen hij vervolgde: „U heeft volkomen gelijk, alleen een vrouw kon dat ooit weten". Zij keek hem zwijgend aan. De rech ter vroeg vlug: „Waarom bent u bedroefd? Ik her zeg u, u moet gelijk hebben. Het is de enige oplossing!" Mevr. Kwo trok de kap van haar mantel over haar hoofd. Ineens glim lachte zij zacht. Ze keek hem weer aan, dan sprak ze langzaam: „Ja, ge zult begrijpen dat het inderdaad de enige oplossing is". Ze keerde zich om en verliet de kamer. Rechter Tie staarde lang naar de gesloten deur. Hij was plotseling doodsbleek geworden. Met een diepe frons ging hij terug naar de tafel. Hij klapte in zijn handen. Toen de klerk verscheen beval hij hem zijn drie me dewerkers te laten komen. Ma Joeng, Tsjiao Tai en Tao Gan kwamen mismoedig binnen. Maar hun gezichten klaarden op in een ongelovi ge glimlach toen zij Rechter Tie za gen. Hij stond recht overeind voor zijn schrijftafel, de armen gevouwen in zijn wijde mouwen. Hij zei met vaste stem: „Ik ben overtuigd, mijn vrienden, dat nu de oplossing van de moord op Loe Ming gevonden is. We zullen een tweede lijkschouwing hou den". Ma Joeng keek eerst ontsteld naar zijn twee vrienden. Maar dan lachte hij breed en riep uit: „Als Uedelachbare dat zegt, dan betekent dat dat de zaak in orde is. Wanneer zal de lijkschouwing gehou den worden?" „Zo spoedig mogelijk", antwoordde de rechter dadelijk. „Ditmaal zullen we niet naar de begraafplaats gaan, we zullen de doodkist hier naar het gerechtshof laten brengen". Tsjiao Tai knikte goedkeurend. „Zoals Uedelachtbare bekend is", zei hij, „is het volk in een ge vaarlijke stemming. Het is gemakke lijker hen hier in de rechtszaal in de hand te houden dan daar buiten op de begraafplaats". Tao Gan scheen nog te aarzelen. Hij sprak langzaam: „Toen ik de klerken zei papier voor mm «mm plakkaten klaar te maken, kon ik hun wel aanzien dat ze begrepen waarom het ging. Ik denk dat het nieuws dat u wilt aftreden nu wel overal de ron de doet. Als het volk over een twee de lijkschouwing hoort, vrees ik dat er een oproer zal uitbreken". „Ik geef mij ten volle rekenschap van die mogelijkheid", zei rechter Tie ernstig. „Maar ik ben bereid die kans te nemen. Zeg Kwo, dat hij alles in de rechtszaal in gereedheid brengt. Ma Joeng en Tsjiao Tai, jullie gaat naar de meester van het Slagersgilde en naar Gildemeester Liao. Deel hun mijn beslissing mede en zeg hun met jullie mee te gaan naar de begraaf plaats om getuige te zijn bij het ope nen van het grafgewelf en de over brenging van de doodkist naar het ge rechtsgebouw. Als dat alles vlug en zonder veel ophef gebeurt, kunnen we de doodkist hier hebben voordat het volk weet wat er aan de hand is. En wanneer het nieuws van een tweede lijkschouwing dan bekend wordt, ver trouw ik, dat hun nieuwsgierigheid sterker zal zijn dan hun haat tegen mij en dat de tegenwoordigheid van de gildemeesters, die ieders vertrou wen hebben, hen van ondoordachte da den van geweld zal terughouden. Ik neem aan, dat zich geen ongeregeld heden zullen voordoen voordat ik hier in de rechtszaal de bijzondere zitting van het hof zal openen". Hij knikte zijn drie assistenten met een geruststellende glimlach toe en zij namen haastig afscheid om zijn orders te gaan uitvoeren. Maar toen hij alleen was, bestierf de glimlach op Rechter Tie's gelaat. Het was met de grootste moeite, dat hij daareven die opgewektheid had kunnen veinzen. Nu ging hij met wan kelende schreden naar zijn schrijfta fel, ging zitten en begroef zijn gezicht in zijn handen. Hoofdstuk XXIII EEN BIJZONDERE ZITTING VAN HET GERECHTSHOF; DE WAAR HEID KOMT EINDELIJK AAN HET LICHT. Rechter Tie had geen trek in de rijst en soep, die de klerk voor zijn middagmaal gebracht had. Hij vol stond er mee een paar koppen sterke thee te drinken. Kwo had gerapporteerd, dat de dood kist van Loe Ming zonder enig inci dent van de begraafplaats naar het gerechtsgebouw was overgebracht. Maar nu verzamelde zich een schel dende en joelende menigte voor de poort. Ma Joeng en Tsjiao Tai kwamen binnen, ze keken bezorgd. „De rechtszaal is al vol", sprak Ma Joeng ernstig, „de mensen zijn in een gevaarlijke stemming. En zij, die bin nen geen plaats meer konden krijgen maken nu herrie op straat en gooien stenen tegen de poort". „Laat ze", zei Rechter Tie kortaf. Ma Joeng wierp Tsjiao Tai een on geruste blik toe. Tsjiao Tai begon voorzichtig: „Zou u niet kunnen goedvinden, dat ik de bereden militaire politie waar schuw, Edelachtbare? Zij kunnen in een ogenblik een cordon om het ge rechtsgebouw leggen en..." (Wordt vervolgd) 3941. Arend had gepoogd zijn mantel over de ogen van de draak te werpen, maar ondanks zijn grootte was deze tegenstander watervlug. Een flitsende hapbe- weging van de grimmige kop en het natte kledingstuk werd hem uit de hand gerukt. De draak zwiepte het enkele malen als een vod heen en weer, zodat de spet ters het en derwaarts vlogen, om het daarna aan ra fels te scheuren. Met een zwaard alleen voelde onze astronaut zich niet erg zeker en hij zocht om zich heen naar andere afweermogelijkheden. Daar zag hij een jong boompje. Met een paar snelle houwen van 't zwaard had hij er een doelmatige vechtstok bij. Nala hurkte intussen jammerend tussen de magrovewortels en wachtte sidderend af hoe de strijd verliep.... Zou deze Aardling haar leven kunnen redden? 61. Tekko kwam diep onder de indruk van de geleerd heid van zijn vriend en niet zodra was Sir Patrick's enthousiasme over de nieuwe ontdekking enigszins be koeld, of Tekko vroeg hem hoe hij dit alles uit de ge beeldhouwde poppetjes kon aflezen. „Oh eh...Ik ben zo'n beetje Egyptoloog in mijn vrije tijd!" glunderde de adellijke jager. „Een hobby van me, als je me kunt volgen! Ik ben nu eenmaal graag van alle markten thuis, want dan sta je nooit voor raadselen! Kom mee knaap! We gaan verder! Ik ruik het avontuur!" Steeds verder en steeds dieper gingen beide vrienden het rots graf in. De gang maakte vele bochten en steeds op nieuw schrok Tekko, wanneer hij bij het omslaan van een hoek weer plotseling tegenover het één of andere griezelige godenbeeld kwam te staan. Sir Patrick was echter niet van zijn stuk te brengen en beende onver stoorbaar door, af en toe enkele hiëroglyphen ontcijfe rend. Opeens nadat zij weer een hoek omgeslagen wa ren kwamen zij voor een lange steile afgaande trap te staan en na een korte beraadslaging daalden zij deze af. „We zijn subiet op de goede weg, knaap!" bromde Sir Patrick en gevolgd door Tekko zette hij zijn onder zoekingstocht voort. In februari van dit jaar maakte het Spaanse dansensemble „Susana y Jo sé" een tournee door Nederland. Ge lijktijdig met dit ensemble verbleef hier de Spaanse componist Robledo, die onder de naam Armin Janssen in Zwitserland professor in de musicolo gie is en die regelmatig de wereld af reist als concertpianist. Samen met de musici van het dansensemble stelde hij een programma samen van Fla- menco-muziek-als-eoncert, dat op woensdag 16 oktober van 20.20 tot 21.00 uur via Nederland 2 door de AVRO-te- levisie wordt uitgezonden. De oor spronkelijke melodieën van de in dit programma gezongen en gespeelde liederen werden door Robledo be werkt. Uitgevoerd worden: „Retablo Fla menco", „Ritmoy Puntera", „Serra- nas y Verdiales', „Flamenqué- na", „Aleguas de Cordoba", „Mala- guénnas", „Zambra del Rio" en „Rum ba flamenca". Medewerking verlenen Armin Janssen, piano, Andrés Batista, gitaar, Maria La Talegona en San Lo renzo, zang. De regie heeft Will Si mon. ff ff Op woensdag 16 oktober van 21.00 tot 21.50 uur presenteert de AVRO-tele- visie via Nederland 2 Christopher Fry's eenaker „Als een Phoenix" in de vertaling van Bert Voeten. De meestal hooggestemde Engelse dichter/toneelschrijver Christopher Fry geeft in deze eenakter een onver wachte humor te zien. Als naar antiek gebruik de Griekse weduwe met haar slavin haar gestorven echtgenoot in het graf wil volgen, blijkt de natuur toch machtiger dan een eigenlijk niet meer beleden geloof. Vandaar, dat de blote knieën van de soldaat die op het kerkhof de wacht houdt, een onver wachte rol gaan spelen in de hoge sfe ren, waarin de weduwe met haar geest denkt te vertoeven. Annet Nieuwen- huyzen speelt de rol van de Griekse weduwe Dynamene, Ingeborg Elze vier is de slavin Doto en Maxim Ha mel de soldaat Tegeus. De regie is in handen van Adelheid van der Most. ff ff' Op woensdag 16 oktober van 21.50 tot 22.20 uur via Nederland 2 brengt de AVRO-Televisie een documentaire on der de titel „Actie Pokkenstad". Veel historische huizen in de Amsterdamse binnenstad worden ernstig bedreigd door de slopershamer. Dit was aanlei ding voor een groep Amsterdammers om vorig jaar de actie „Amsterdaad" op touw te zetten, onder het motto „Actie Pokkenstad". Ruim 110.000 mensen zetten hun handtekening om duidelijk te maken, dat het verval van de oude binnenstad hun zeer ter harte ging. Als vervolg op deze actie werd opge richt de stichting Stadskern, die een steunfonds y/il vormen om te kunnen bijdragen in de restauratie van vele be dreigde panden.- De noodzaak vhn dit steunfonds en vooral de noodzaak tot het bijdragen hieraan, kan men zien in deze documentaire waaraan onder an deren meewerken de architecten J. J. Vriend en W. Röling. Scenario en tekst zijn van Anton Kamphoff. De cameraman is Rudi van Buren en Rob Zimmerman zorgt voor de trucages. Produktie en realisatie: Will Simon. HILVERSUM I 18.00 Stereo: Meisjeskoor met instru mentaal sextet. 18.19 Uitz. v. d. Kath. Volkspartij. Kaarten op tafel. Een uit zending over politieke zaken, die de aandacht verdienen. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.46 Act. 19.05 Literama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 19.20 Muziek en dienst: infor matie over kerklied en kerkmuziek in klank en geschrift. 19.50 Stereo: Lichte orkestmuz. (gr.). 20.25 Op de man af, praatje. 20.30 Stereo: Radio Filharmo nisch orkest en solist: klassieke en moderne muziek. 21.00 Beat en pro test: discussies. 21.30 Radiofilharmo- nisch orkest (verv.): moderne muziek. 22.05 Stereo: Vocaal ensemble (gr.). 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Tekens bij de tijd: cultureel pro gramma. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws.; 18.16 AVRO's Radiojour naal. AVRO: 19.00 Stereo: Promenade orkest en solist: semi klassieke en.mo derne muziek. 19.30 Nws. 19.35 RVU: Nationalisme en de toekomst van Europa, door drs. S. W. Couwenberg. NRU: 20.05 Stichting Nederlandse Or ganisatie voor Internationale Bijstand: een gesprek over ontwikkelingshulp. 20.30 Toonbeeld: muziek uit Japan (I). 21.30 Topsport en brede basis, docu- men taire 22.00-01.30 (20.00) Olympische Spelen: rechtstreekse reportages en be schouwingen met om 24.00 uur een overzicht van de resultaten van het middagprogramma in Mexico City. In dit programma: 22.30 en 23.55 uur Nws. 22.40 Act. NEDERLAND I NTS: 07.30-09.00 In kleur: Olympi sche Spelen te Mexico. 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant. 19.00 Journaal. 19.06 Olympische Spelen in Mexico. IKOR: 19.31 Kenmerk; de wekelijkse informa tierubriek over kerk en samenleving. NTS: 20.00 Journaal. VPRO: 20.20 Aaah -Dèle: amusementsprogr. met muziek en dans. 21.00 VPRO: Maandelijks: ac tueel informatief progr. 22.10 Experi menteel dienst je in Uppsala, filmrepor tage. NTS: 22.20 Journaal. 22.25-24.00 In kleur: Olympische Spelen in Mexico. NEDERLAND II NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjes krant. 19.00 Journaal. NCRV: 19.03 In kleur: Rinaldo Rinaldini, TV-feuilleton. 19.28 Horen en zien: progr. over mod. muz. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Koningin Victoria, TV-spel. 22.40 Gelo ven op maandag. NTS: 22.45-22.50 Jour naal. 23.00-23.30 Teleac: Meten en ver gelijken. (les 4 - herh.). HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor (7.30 Nws; 7.32 Act.). 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis vrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Bijbelse verkennin gen. 10.15 Stereo: Aria's uit opera's van Mozart (gr.). 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Med. voor land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Act.; 13.00 uur Raden maar. 14.00 uur Conciliepostbus. 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag-magazine. (Om 16.00-16.02 Nws). 17.00 Overheids voorlichting: Antilliaanse kunst in dienst van het toerisme op Curasao. Vraaggesprek van Thon Raes met me vrouw Yvonne Bok. 17.10 Voor de kin deren. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Stereo: Lichte gr.muz. NRU: 7.30 Olympische Spelen: Olympisch journ. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Stereo: Lichte gr. muz. (8.30-8.33 De groenteman.) 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide reportage of herhaling NRU-orogram- ma. 9.40 Omroep dubbelkwartet en luit: muziek uit de Middeleeuwen en Renais sance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair ver- zoekplatenprogramma. 11.00 Nws. 11.02 R.V.U.: H. Wielek praat m. N. Koekoek, die naar de jaren '20 kijkt - Filmre vue. 11.32 Stereo: Radio kamerkorkest: klass. en mod. muz. 11.55 Beursberich ten. 12.00 Mexicaanse muz. (I): muzika le lezing. 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin bouw. 12.29 Overheidsvoorlichting: Uit zending voor de landbouw. 12.39 Sport- revue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. NRU: 13.30 Spiegel van België: muziek en nieuws van onze zuiderburen. 14.00 Rostrum of Composers: werken van he dendaagse Canadese componisten. 14.40 Jazzmuz. AVRO: 15.00 Stereo: De we reld van de opera: operamuz. met toe lichting. 16.00 Nws. 16.02 Canta Ameri ca: lichte muziek uit Latijns Amerika. 16.30 Land der muzen: kunstkroniek. NRU: 17.00 Olympische Spelen: recht streekse reportages en beschouwingen met om 18.50 uur een overzicht van de resultaten van het ochtendprogramma in Mexico City. In dit programma: 17.55 Mededelingen; 18.00 Nws; 18.16 AVRO's radiojournaal. HILVERSUM III VARA: 9.00-18.00 Hilversum II op de Paardemarkt in Zuidlaren: gevarieerd programma, met op ieder uur 2 minu ten nieuws. MAANDAG 14 OKTOBER 1968 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (herh. van gisteravond). 10.20 Sportjournaal. 10.50 Regie mit Gletschern und Lawinen, film. 12.00-13.30 Act.-kroniek. 16.10 Journaal. 16.15 De 12e internationale kookkunst tentoonstelling in Frankfurt am Main. 16.45 Gevar. progr. 17.25 Kookrubriek. 18.00 Journaal (Regionaal progrmma: NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportjournaal. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 Privatdetektivin Honey West, TV-film. 19.59 Programma-overz. WDR: 18.05 Grusical, komische film. Aansluitend: Kleur: Voor de kinderen. 18.25 Goeden avond. 18.30 Journaal. 19.10 Kleur: We reldreizen en avonturen, TV-serie. 19.40 Kleur: Tussen camera en beeldscherm. Aansluitend: programma-overz.). 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Reporta ges over nieuws van gisteren en mor gen. 21.00 Interview. 22.00 Kleur: Euro visie: Olympische Spelen in Mexico: At letiek. (22.15 Journaal en weerbericht). 1.30 Journaal. DUITSLAND II 16.00 Kleur: Kleur: Reportages van de Olympische Spelen in Mexico. 17.45 Nieuws en weerbericht. 17.50 Act. en muz. 18.15 Kleur: Schatzsucher un- serer Tage, TV-film. 18.50 Internatio naal showprogramma. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en act. 20.00 Kleur: Olym pische Spelen in Mexico. Aansluitend: Nws. 21.30 Kleur: Eurovisie: Olympi sche Spelen in Mexico: volley- en bas ketball-toernooi. 22.00 Informaties en meningen uit het culturele leven. 22.30 Nws., weerbericht en act. 22.55 Wur- zeln, Mexicaanse speelfilm (Niet ge schikt voor jeugdige kijkers). Op 23 december gaat irn theater Carré te Amsterdam de meest opzienbarende musical sedert de geboorte van deze vorm van kunstuiting, in première. Het is een prestatie van Paul Kijzer, die ook „Anatevka" uitbracht. De schrijver Da- Ie Wasserman vertelt iets over het ontstaan. De man van La Mancha werd uit een toeval geboren en onderging vele meta morfoses voor het in New York in première ging. Het begon allemaal in Madrid in 1959 toen ik in 'n krant las dat ik in Spanje was om gegevens te verzamelen voor een toneelstuk over Don Quichot. Ik heb er toen om gelachen, want zoals de meesten die Don Quichot kennen had ik het nooit gelezen. Madrid leek me echter de aangewezen plaats om dit tekort goed te maken en ik begon er direct aan. Na het lezen van Deel II kwam ik tot de overtuiging dat dit mo nument van menselijke humor en dwaasheid niet kón en ook door niemand voor het toneel bewerkt zóu moeten worden. Mijn belangstelling ging niet zozeer uit naar het boek, als wel naar de schrijver zelf. Ik ontdekte dat het le ven van Miguel de Cervantes een op eenvolging van catastrofes was ge weest. Wie was deze man deze sol daat, toneelschrijver, acteur, belasting gaarder die meermalen in de gevangenis terecht kwam, die misluk king na mislukking moest incasseren en toch op latere leeftijd, toen zijn gezondheid steeds minder werd, het onvergetelijke testament, dat wij ken nen als DON QUICHOT, wist te schep pen? De hoogtepunten in zijn leven vmmmmmmm 1061 En nu kwam er werkelijk schot in de vreem de BGD-praktijken. Agent 009 sjorde Pjotr en Kil le Klansky in een stoel en waste vervolgens de ge bruikte glazen stevig om. De fles. met onbewerkte dubbelgebrande prijkte nu midden op tafel tussen drie... ja wel, drie... glazen, en als derde persoon aan tafel zat daar nu Sjeems 009 Pond, alias Jopie de Bietel, alias Kareltje KnetterHij deed net of hij sliep, doch hield de andere mannen op zo'n echte BGD-manier scherp in het oog. „Ze kunnen nu zo langzamerhand wel uit hun droomslaapje ontwaken," peinsde hij. „Maar 'es afwachten wat er dan gebeurt..." Nu, dat zou 009 gauw weten, want plotseling knipperde baas Pjotr even met de ogen. Hij sloeg ze op, keek verbaasd om zich heen, en vloog toen als door een wesp gestoken om hoog. „Wel alle kokosnoten op een Zuidzeestrand!" riep hij uit. „Zit me daar die Kareltje Knetter ge woon aan tafel te maffen met een leeg glas vóór zich!" Ruw schudde hij zijn knechtje door elkaar en ook deze sloeg toen verbaasd zijn slaperige ogen omhoog. „Wat betekent dat, hé? snauwde Pjotr. „Ik dacht dat jij aan het werk zou gaan?" „Ooh baas, hoe kunt u dat nou denken? zei 009 verontwaardigd. „We hadden héél iets anders afge sproken. Of weet u dat niet meer omdat u te veel achter de dubbelgebrande hebt heengezeten? Jul lie hebben hem goed geraakt hè, de schoorsteen veger en u. Kijk es de fles is bijna leeg. En het is krap sterk spul ook hè? Ik ben er gewoon van in slaap gevallen. U had toch zelf tegen mij ge zegd, dat ik èr ook een glaasje van mocht proeven?" „Heb eh..., heb ik dat gezegd?" vroeg Pjotr wantrouwend. „Daar herinner ik me niks van „Nee, dat zal weldacht Jopie 009 vastleggen, hem zichzelf doen onthul len, waardoor wellicht een diepere blik in de roerselen van de menselijke ziel kon worden verkregen daar lag wellicht de mogelijkheid van een to neelstuk, dat de moeite waard was. Eerst schreef ik een televisie-versie van negentig minuten. Het werd een goede uitzending en ze kreeg verschil lende onderscheidingen, maar ik was er helemaal niet tevreden over. De beperkingen van de televisie en haar positieve naturalismen hadden mijn conceptie en mijn bedoelingen ver wrongen. Daarna herschreef ik het voor Broadway en ogenblikkelijk werd er een optie op genomen. Het werd niet geproduceerd, de optie verviel en ik voelde me opgelucht, want hoe wel het een redelijke kans van slagen zou hebben gehad het zou in mijn ogen een mislukking zijn geworden. Het materiaal vroeg eenvoudig om meer; ik had de goede vorm nog niet gevonden: een strakke lijn en toch vrij het moest eenvoudig zijn, maar toch geraffineerd en vooral moedig genoeg om de naam „totaal theater" waar te maken. Lang dacht ik erover na, met als resultaat, dat ik het moest opgeven. Op dat moment belde Al- bert Marre, die ik niet kende, me op en zei: „Uw stuk is voortreffelijk, maar het moest een soort musical worden." Dat was het! Toen begon het avontuur. Ik gebruik dit woord opzettelijk, want het schrij ven van DE MAN VAN LA MANCHA was een avontuur; in vorm, techniek en een uitdaging voor je denkvermogen. Mijn medewerkers, Joe Darion, Mitch Leigh en Albert Marre waren een enorme steun voor me. Gezamenlijk gingen we af op ons doel: een soort theater te scheppen, dat voor zover we konden nagaan volkomen nieuw was. Het zou bemoedigend zijn ge weest, als ik nu had kunnen schrijven dat, toen het stuk eenmaal klaar was, het ons door producenten en finan ciers uit de hand werd gegrist. Dat werd het niet. Men vond het te radi- Guus Hermus vertolkt in de Neder landse versie de rol van Don Qui- chotte. caal, te speciaal, en wat ons het meest teleurstelde te intellectueel. Met vallen en opstaan bereikte DE MAN VAN LA MANCHA het stadium van produktie, alleen gesteund door de taaie volharding van hen, die, zoals wijzelf, geloofden in de Droom van Don Quichot. Maar op een avond be schenen de schijnwerpers het ronde toneel van Howard Bay en het publiek ontving de voorstelling met een enthou siasme, dat zelfs de grootste optimist onder ons verbluft deed staan. Een fenomeen, waarmee we na elke voor stelling vertrouwder raakten: een soort elektriciteit, die eerst door de rijen van de toeschouwers flitste en zich dan ontl oadde in een massale uitbarsting van emoties. Of, zoals Mar re het kort en bondig uitdrukte: „Ze kijken niet naar een toneelstuk; ze ondergaan een religieuze belevenis". Voor mij is het interessante aspect van het succes van DE MAN VAN LA MANCHA het feit, dat het stuk dwars tegen alle stromingen van het hedendaagse toneel ingaat. Zo kennen we het theater van het absurde, Black Comedy, het theater van de wreed heid. M.a.w. het toneel van de ver vreemding, van morele anarchie en ver twijfeling. Voor de aanhangers van deze filosofieën moet DE MAN VAN LA MANCHA, waarin de illusie wordt ge schilderd als de belangrijkste geeste lijke behoefte van de mens de be langrijkste functie van zijn fantasie wel zeer naïef aandoen. Maar daar ben ik niet ongelukkig onder. 1 WW: HILVERSUM „Zodra er capabele mensen kunnen worden aangetrokken om de Exploitatie Maatschappij Sche- veningen te leiden, ben ik de eerste, die bereid is mijn taak als directeur over te dragen. Op het ogenblik kan niemand nog die taak vervullen. Bo vendien is de liquiditeit van de EMS zodanig moeilijk, dat er maar één is, die de zaak kan leiden en dat ben ik". Dit verklaarde gistermiddag in een televisie-interview de heer Reinder Zwolsman, president-commissaris van de EMS, maar na 25 oktober, als de jaarlijkse algemene vergadering van aandeelhouders daarmee akkoord gaat, weer president-directeur. Dit verschil vond de heer Zwolsman trouwens ook niet zo groot, alweer omdat het niet mogelijk is de verantwoordelijkheid aan een raad van bestuur over te laten. „Deze zat tijdens de aandeelhouders vergadering vorig jaar ook in de zaal en ik achter de tafel." Hetzelfde antwoord had de leider van de EMS ook op de conclusie in het rap port van de vijf vooraanstaande Neder landers over de toekomst van het be drijf. Daarin zien deze vijf de heer Zwolsman alleen graag als commissa ris, maar volgens de president is dat rapport slechts een advies. „De com missie juicht het alleen maar toe als wij ons aan het rapport houden". Gevraagd naar de vele wisselingen in de raad van bestuur zei de heer Zwols man, dat er ook veel leden zijn geble ven en dat dit echt geen ja-knikkers zijn. En over drs. A. H. Langeraar, een van de twee leden van de raad van be stuur die hij wil ontslaan: „Deze heeft na zijn ontslag een zeer groot bedrag gevraagd, maar ik ben echt niet van plan daarmee door te gaan". HENGELO De NV Hazemeijer t« Hengelo heeft het plan om aan de bin nenhaven in Hengelo een tweede mag- nefixfabriek te bouwen. De nieuwe fa briek zal een vloeroppervlak van 3.000 vierkante meter krijgen. Met de bouw zal ongeveer een half miljoen gulden gemoeid zijn, afgezien van investerin gen in machines en verdere technische outillage. Verwacht wordt dat de nieu we fabriek, die tevens een verdere uit breiding van de werkgelegenheid bij 't bedrijf zal betekenen, in juni 1969 in ge bruik zal worden genomen. In AVRO's radiorubriek ,,'t Is Histo risch", een programma van Jan van Herpen over geschiedenis en archeolo gie, komen op donderdag 17 oktober van 14.30 tot 15.00 uur volgende opna men voor de microfoon: Simon Vestdyk 70 jaar; een vraaggesprek met de Val kenier, de heer Van Arendonk op de vliegbasis Leeuwarden en de première van Beethovens Negende Symfonie op 7 mei 1824 te Wenen. Jan van Herpen vernam bij toeval, dat de vliegbasis Leeuwarden de be schikking heeft over 'n Valkenier, wiens haviken, de meeuwen op de basis ver drijven, omdat die meeuwen een gevaar kunnen betekenen voor de straaljagers. Valkeniers zijn er tegenwoordig niet veel meer. Dat was anders in de mid deleeuwen, toen de valkenjacht of val kerij een heel gewone zaak was. Men joeg op klein wild met valken, haviken, smellekens of zelfs wel arenden. Vuur wapens waren er immers nog niet. Toch zijn de valkeniers niet uitgestorven. Er zijn er in Nederland zo'n twintig. Maar hoe gebeurt het africhten van valken en haviken, dat wil zeggen: trei nen? Hoe lang duurt het voor je een vogel geleerd hebt terug te komen op de geschoeide hand van de valkenier? En op welke wijze krijgt men hem weer op de grond? Simon Vestdijk, die op 17 oktober 70 jaar wordt, zal iets vertellen over de manier waarop hij een historische ro man opzet en radio-verslaggever Jules Huf brengt een „verbeelde" reportage van de première in Wenen van Beet hovens Negende Symfonie. Chr. Geref. Kerken Beroepen: te Amsterdam-Nieuw-West: Chr. Verhage te Den Haag-Centrum. Baptisten Gemeenten Aangenomen: naar Harlingen: J. C. Loot te Vriescheloo. AMSTERDAM Minister Polak (justitie) is van oordeel dat de zaak- Mia Versluis voor de justitie geenszins van de baan is. De minister deelt dit mee in een brief aan haar vader. Prof. mr. C. H. F. Polak is echter van oordeel dat pas kan worden be sloten tot een justitiële aanpak als het Medische Tuchtcollege in hoogste in stantie uitspraak heeft gedaan. Eind volgende maand krijgt de medisch tucht rechtelijk procedure een vervolg als het gerechtshof in Amsterdam zich met de zaak gaat bezighouden. Vorige maand besliste de Hoge Kaad dat de zaak voor een nieuwe behande ling naar een hof moest worden terug verwezen. Mia Versluis ligt nu al bijna 2 y2 jaar buiten bewustzijn in een ziekenhuis nadat zij aan haar hielen was geope reerd. Bij die operatie zouden narcose- fouten zijn gemaakt.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2