Jaarinkomen van Koningin
en Prins fors omhoog
Definitieve regeling voor
1 januari 1971 nodig
Premie A.W.B.Z.
van 0,4 naar
1 proeent
Nederland heeft
genoeg aan één
selieepsfabriek
VEEL VERZET IN KAMER
TEGEN HUURHEFFING
Plan voor soepeler afwikkeling van
vervoer op, uit en door Duitsland
DampO breekt
centrale
verwarm
ing
I Ti
Straks lossen we elk jaar f 100,-
extra af op onze hypotheek...
dank zij het Premie Spaarplan!
PREMIE
SPAARPLAN
AGILON
TISSOT
Niet overtuigd?
Dan betaalt Jovando
(wel wat verbaas#
uw geld terug.
A. MERKX
wc?
SLECHTS ACHT KAMERLEDEN WAREN TEGEN
Ir. A. Ooiman treedt
af bij Philips
INDE - X
GREEP Xi
VAN
DE GRIEP?
WITTE KRUIS
Agenten hielpen
een tweeling
ter wereld
Ook verdenkino;
tegen lagere
loodsen
Aan ministers
plannen wordt
veel gesleuteld
Niet naar Londen
Fatsoen
helpt u eruit
Een horloge
a la mode
TUSSENVOORSTEL
Vierde volksverzekering
in 1969 duurder
Brochure
SPOEDIG ADVIES
Direkteur Hupkes
Basis voor persoonlijk bezit
Ep
STAATSSECRETARIS KEYZER ONTHULT OF NIWO-VERG ADERING:
HETERE POSITIE
DOORSTROMING
„NAAR ONTWERP"!
Aardgas
Oliestookinstallaties
Bedrijfsinstallaties
Luchtverwarming
Sprinklerinstallaties
WOENSDAG 16 OKTOBER 1968
ADVERTENTIE
1041
JOOST VAN DEN VONDEL RIJMT
"TREK" OP "VLEK".
DICHTERLIJKE JENEVER
IN KLARE TAAL
Wel wis en waarachtig was in die tijd
"Vlek" er al. Van 1550 af wordt "Vlek"
volgens hetzelfde oude recept uit zuiver
graan gestookt. Ook die extra zachte
jonge Jenever "Vlekje". De goedkoopste
van alle merkjenevers. 10.25 per liter.
ANNO
1550
EINDHOVEN Naar wij vernemen,
heeft ir. A. Ooiman de wens te ken
nen gegeven per 1 maart 1969 af te
wilen treden als lid van de raad van
bestuur der N.V. Philips' Gloeilampen
fabrieken.
In februari 1969 zal ir. Ooiman een
periode van veertigjarige activiteit in
verschillende functies bij het bedrijf
gaan afsluiten. De heer Ooiman (ge
boren 7 augustus 1905) heeft gestu
deerd in Delft en trad 4 februari 1929
in dienst van Philips. Sinds 1 januari
1957 is hij lid van de raad van be
stuur.
ADVERTENTIE
(en spaart bovendien de maag)
Lpoeders. tabletten, cachets.^.
UTRECHT Twee Utrechtse agen
ten zijn gisternacht opgetreden als ver
loskundigen. Een zenuwachtige Utrech
tenaar belde het bureau op met de me
dedeling, dat zijn vrouw op het punt
stond voortijdig te bevallen. De agen
ten waren er eerder dan de GGD.
Toen de ziekenauto arriveerde, waren
•r al weer twee meisjes meer op de
wereld. Een van de tweeling ging met
de moeder naar het ziekenhuis in de
ambulance. In de politiewagen volgde
het andere meisje. Dat was in niet min
der goede handen: de chaufferende
agent heet Liefde.
ADVERTENTIE
Dit is één van die snoe
zige modellen die Tissot
tot hèt merk maken voor
de chique vrouw.
Voor de vrouwdie heel
veel jaren plezier van haar
horloge toil hebben. Goud
f 218.-; doublé f 116.-
DEN HAAG Met de indrukwekkende meerderheid van 124 tegen 8 stem
men heeft de Tweede Kamer gisteren haar goedkeuring gegeven aan het rege
ringsvoorstel om, in afwachting van een definitieve regeling, het jaarlijks inko
men van de Koningin van 2,5 tot 4,75 miljoen gulden te verhogen en dat van
prins Bernhard van 300.000 tot 475.000 gulden per jaar.
Verder neemt de staat paleis Soestdijk over. Voor rekening van de staat komt
ook het onderhoud van de paleizen, voor 825.000 gulden per jaar. Dit alles
heeft terugwerkende kracht van 1 januari 1966 af.
In dezelfde wet is vastgelegd, dat de definitieve regeling voor 1 januari 1971
zal moeten komen.
Voordat deze meerderheid tot stand
kwam, moest premier De Jong het met
de oppositie eens worden over de
vraag of de toezegging van de rege
ring. dat het hele vraagstuk van het
inkomen van de Kroon nog binnen twee
jaar zal worden geregeld, met zoveel
woorden in de wet diende te worden
vastfelegd. Oppositieleider drs. Den
Uyl, van de P.v.d.A., deed dit voor
stel, met steun van D'66 en de Radi
calen.
Als het een gewoon wetsontwerp was
geweest, had de minister-president
niet zoveel moeite met deze eis hoe
ven te hebben. Maar het gold hier een
wetsvoorstel, waarvan de Grondwet
voorschrijft, dat het eein meerderheid
van twee derden moet krijgen, dat is
voor de Tweede Kamer dus de steun
van ten minste honderd afgevaardig
den. Er is geen bloed gevloeid, maar
even dreigde het gevaar dat bij afwij
zing van het voorstel-Den Uyl de oppo
sitie zou hebben tegengestemd en dat
zou fataal hebben uitgepakt.
Premier De Jong probeerde het nog
wel met een tussenvoorstel. Hij deed
de suggestie de tijdelijkheid, voor de
AMSTERDAM De premie voor de
Algemene wet bijzondere ziektekosten
moet volgend jaar worden verhoogd
van 0,4 naar één procent van het pre
mieplichtig inkomen. Dit is het gevolg
van het nu al tot ongeveer zestigdui
zend gestegen aantal verpleegden. Voor
1968 is het tekort geraamd op 24 mil
joen gulden. Zonder premieverhoging
zou er In 1969 een tekort zijn van 203
miljoen.
Bij een verpleegprijs van een kleine
veertig gulden per dag zal volgend
jaar voor ongeveer 63.000 patiënten een
bedrag van 861 miljoen gulden nodig
zijn. De bijdragen van de patiënten
zijn geraamd op 30 miljoen.
De AWBZ vierde volksverzekering
in Nederland functioneert nu een
half jaar. Na een periode vol moeilijk
heden en improvisatie, beginnen de uit
voeringsorganen en de Ziekenfondsraad
nu enige ervaring te krijgen.
Om de meeste belanghebbenden te
kunnen inlichten, zal over enkele dagen
in een oplage van tachtigduizend exem
plaren gratis een brochure verkrijg
baar zijn bij de ziekenfondsen en er
kende ziektekostenverzekeraars.
Enkele belangrijke nieuwe bepalin
gen:
Ook dove en of slechthorende, blin
de en/of slechtziende kinderen
kunnen nu op de kosten van de AWBZ
worden verpleegd of in een pleeggezin
verblijven. Er moet wel sprake zijn
van het ontvangen van buitengewoon
onderwijs, scholing of omscholing.
Ongetrouwde mannelijke verzekerden
van 65 jaar en ouder zullen (na een
jaar) 197 gulden per maand moeten
bijbetalen; getrouwde 232 gulden indien
hun vrouw ook 65 jaar of ouder is en
beiden op kosten van de AWBZ in een
inrichting verblijven. Aldus kunnen on-
gehuwden die uitsluitend op de aow
zijn aangewezen, beschikken over dui
zend en gehuwden over tweeduizend
gulden per jaar.
Dr. W. L. P. M. de Kort, voorzitter
van de Ziekenfondsraad, noemde naar
aanleiding hiervan ons sociaal verzeke
ringssysteem niet sluitend. Als de ver
pleging van deze bejaarden grotendeels
door de AWBZ wordt betaald en zij
niettemin een volledige aow-uitkering
krijgen, dan is er sprake van een
dubbele verzekering, zei hij. En dat
vind ik niet nodig.
IJMUIDEN De rijkspolitie te water
zal volgende weck in IJmuiden ook een
aantal loodsen van een lagere klasse
verhoren. Zij worden ervan verdacht
geld te hebben aangenomen uit de pot
die volgens de justitie met steek
penningen was gevuld.
Deze loodsen in het algemeen jon
gere zouden zelf geen steekpennin
gen van sleepbootrederijen hebben aan-
nomen. Zij zouden daarom ook niet in
voorlopige hechtenis kunnen worden ge
nomen omdat op hun delict geen voor
arrest staat. Gisteren werden opnieuw
drie loodsen aangehouden. Het waren
de 38-jarige J. F. H., de eveneens 38-
jarige T. V. en de 42-jarige P. K.
Het aantal arrestaties is nu gegroeid
tot 39.
duur van twee jaar dus, op te nemen
in de considerance van het wetsont
werp, dat is de gebruikelijke aanhef
die de bedoeling van de wet aanduidt,
maar dit compromis wees drs. Den
Uyl af. Toen nam de minister-presi
dent het voorstel maar over en daar
mee was alle gevaar geweken. Daar
na stemden alleen nog de communis
ten en de pacifisten, alsmede mejuf
frouw mr. Goudsmit van D'66 tegen.
De bezwaren uit de Kamer waren
van tweeërlei aard. De oppositie ver
langde dat de uitgaven van de Konin
gin in haar functie van staatshoofd zou
den worden opgenomen in de rijksbe
groting om aldus aan de parlementai
re controle te kunnen worden onder
worpen. Verder wilde men opheffing
van de belastingvrijdom van het staats
hoofd. Drs. Den Uyl sprak van een
overblijfsel van het spinrag uit het ver
leden, toen er nog geen onderscheid
bestond" tussen het geld van de Koning
en dat van de staat.
Premier De Jong kondigde aan dat
over de belastingvrijdom, welke kwes
tie in handen is van de eommissie-
Simons, binnenkort advies is te ver
wachten. De rest is in studie bij de
staatscommissie voor Grondwet cn
Kieswet en daarover verwachtte de
minister-president rapport in de eerste
helft van volgend jaar.
Over de thans goedgekeurde tijdelij
ke verhoging zei premier De Jong nog,
dat deze een adempauze mogelijk
maakt, in afwachting van de definitie
ve regeling: „Wij kunnen nu het gat
beneden de waterlijn dichten. De pe
riode van snel interen van het persoon
lijk vermogen van de Konigin is voor
bij".
Drs. Den Uyl had hierover al ge
zegd dat het goed was dat de ver
moedens en speculaties over fret ver
mogen van de Koningin de kop waren
ingedrukt: „Wij hebben geen behoefte
aan de sprookjes van de damesbla
den".
De suggestie van fractievoorzitter
drs. Schmelzer van de KVP om in de
definitieve regeling ook een automati
sche aanpassing op te nemen, viel bij
premier De Jong wel in goede aarde,
maar hij verwees dit punt naar de
grondwetscommissie, aangezien dit in
ieder gaval een wijziging van de
Grondwet vereist .Daarin staan n.l. de
bedragen die het Koninklijk Huis uit
de schatkist ontvangt vermeld. De gis
teren goedgekeurde regeling diende om
deze bedragen te verhogen.
VLISSINGEN „Sticht één of twee
scheepsfabrieken en vergeet de rest
van de Nederlandse scheepsbouw. Pas
dan is er een kans dat ons land ooit
nog eens de positie in de wereldscheeps-
bouw zal innemen die het vroeger had."
Het oordeel van de heer J. W. Hup
kes, president^directeur van de Rijn-
Scheldegroep, laat geen ruimte toe voor
illusies. Het aandeel van ons land in de
produktie van schepen is teruggelopen
van acht tot drie procent.
Volgens berekeningen van de Rijn-
Schelde, zal voor het stichten van een
scheepsfabriek honderdvijftig tot hon
derdtachtig miljoen gulden nodig zijn.
Een scheepsfabriek is niets anders dan
een werf, maar dan een werf, waar
schepen worden gebouwd volgens in
dustriële werkmethoden, zoals Japan en
Zweden die kennen.
De opmerkingen van de heer Hupkes
houden niet in dat de Rijn-Schelde con
crete plannen heeft voor een scheeps
fabriek. „Zij zijn slechts bedoeld om te
illustreren wat er zou moeten gebeuren".
ADVERTENTIE
Dc belangrijkste amendementen op
minister Schuts voorstel een hef
fing op te leggen aan bewoners van
een woningwetwoning, die een vrij
groot salaris verdienen:
De met woningwetwoningen ver
gelijkbare particuliere huurhuizen
moeten ook onder de wet vallen.
Daarentegen zullen de huurwonin
gen, die volgens het sinds 1 januari
werkende subsidiesysteem worden
gebouwd, moeten worden uitgezon
derd. Mr. F. H. J. J. Andriessen
(KVP) en de heer H. Wiegel (VVD)
dienden dit amendement in.
De wet mag slechts gelden tot
1 januari 1974. Als ze moet worden
verlengd, dient er tijdig een algeme
ne maatregel van, bestuur te komen,
die later in de vorm van een wets
ontwerp door het parlement zal moe
ten worden goedgekeurd. Dit amen
dement is namens de vier rege
ringspartijen ingediend.
De huurdersbijdrage zal in 1969
slechts mensen mogen treffen die
meer dan vijftienduizend gulden ver
dienen. In het wetsontwerp is de
grens van 12.600 gulden aangehou
den. Ook dit amendement wordt
door de vier regeringspartijen ge
steund.
Deze zelfde partijen en D'66 on
dertekenden een amendement dat
mensen boven 65 jaar vrij wil tsel-
len van de huurdersbijdrage.
Alles wat we doen is deelnemen aan het Premie Spaarplan. Straks
krijgen we dan samen jaarlijks zomaar 100 gulden premie van dit
nationale plan. Belastingvrij! Dat geld kunnen we fijn gebruiken
voor een extra aflossing... Daarom werd een huis met hypotheek voor
ons opeens een stuk aantrekkelijker!
Misschien is het Premie Spaarplan ook Iets voor Even een briefkaartje aan
Premie Spaarplan, Postbus 51, Den Haag en u ontvangt vrijblijvend een brochure
over alle mogelijkheden (hypotheekaflossingen, spaar- en effectenbewijzen,
levensverzekeringen, spaarkasinschrijvingen, garantiekredietaflossingen).
Wilt u persoonlijk advies? Spaarbanken, Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken,
Postkantoren, Banken, Borgstellingsfondsen, Hypotheekbanken, Bouwfondsen,
Spaarkassen, Levensverzekeringmaatschappijen, assurantie-tussenpersonen en
de Sociale Verzekeringsbank zullen u graag alles over het Premie Spaarplan
vertellen.
v-W
DEN HAAG „Het wetsontwerp, dat mensen met een vrjj groot salaris die In
goedkope woningwetwoningen wonen, een extra bijdrage wil laten betalen, houdt
de gemoederen in ons volk en ook hier in de Kamer sterk verdeeld. Mijn fractie
is geen uitzondering".
Met deze woorden maakte mr. F.
H. J. J. Andriessen gistermiddag in de
Tweede Kamer duidJÜijk, dat minister
Schut (volkshuisvesting en Ruimtelijke
Ordening) vooralsnog niet op de steun
van de gehele KVP kan rekenen. De
socialisten, D'66, de PSP. de Groep-
Aarden en de Boeren zullen tegenstem
men.
Drs. J. van den. Doel (soc.) zei het
heel duidelijk: „Wij hebben het wets
ontwerp indertijd al onaanvaardbaar
genoemd en dit standpunt is niet ver
anderd".
Een van zijn grootste bezwaren was,
dat het wetsontwerp de doorstroming
niet groter zal maken. Een ander punt
was, dat iemand die van een gesubsi-
ADVERTENV h
Als u er niet van overtuigd bent dat Jovanua Kousen
van Agilon garen volkomen rimpelloos zitten
vergeleken bij welke kous van een ander merk ook,
dan betaalt Jovanda (wel wat verbaasd) uw geld ter' ig.
Postbus 41Hengelo (O)
UTRECHT Computers, telexappa-
raten en grenskantoren zullen worden
ingezet om het Nederlandse wegver
voer naar, van en door West-Duits-
land soepeler te laten lopen. Dit ten
minste. als ook de Bondsrepubliek zich
met het nieuwe systeem wil verenigen.
Staatssecretaris Keyzer (Verkeer en
Waterstaat) steunt het plan van de Ne
derlandse wegvervoerders om op deze
manier de Westduitse beperkingen op
ons vervoer zo klein mogelijk te ma
ken. Op een vergadering van de Stich
ting Nederlanosche Irternationale
Wegvervoer Organisatie 'ATiwo) in
Utrecht waarschuwde de jarige staats
secretaris gisteren echter voor „over
dreven optimisme". Het plan is nog
niet helemaal klaar en bovendien moe
ten de Duitsers er nog akkoord mee
gaan.
Sinds 1 april mogen in West-Duits-
land hooguit 1950 Nederlandse vracht
auto's rondrijden, waarvoor even zove
le vergunningen zijn uitgedeeld. Hier
van zijn er 300 één dag, de overige
doorlopend geldig. Van de laatste is
slechts driekwart volledig in gebruik,
van de dagvergunningen wel negentig
tot 95 procent.
Het nieuwe plan wil dan ook uitslui
tend met dagvergunningen werken
om dus van een optimaal gebruik ver
zekerd te zijn. Voor een zo doelmatig
mogelijke verdeling van deze vergun
ningen zijn automatische apparaten
nodig, en kantoren dichtbij de grens,
die het kantoor van de Niwo in Den
Haag behulpzaam zijn.
Omdat het nog wel enige tijd kan du
ren voor het plan werkelijkheid is, zal
mogelijk eerst nog een tussenregeling
worden getroffen.
Natuurlijk is ook het nieuwe sys
teem voor staatssecretaris Keyzer
geen werkelijke oplossing. De West
duitse maatregelen, die ons vervoer zo
duperen, noemde hij A-Europees, niet
passend in de geest van deze tijd en
niet te rijmen met het streven van de
Zes om de uitwisseling van goederen
in de Europese Gemeenschap zo vrij
mogelijk te maken.
Heil verwachtte hij slechts van een
Europese vervoerpolitiek, waarvoor
onlangs een begin is gemaakt. Vooral
ADVERTENTIE
de kracht van eer verkoudheid
mmrnm bij Vader, Moeder en Kind mmmm
voor Nederland, dat jaarlijks voor
bijna vijf miljard gulden aan deviezen
uit het vervoer ontvangt.
Het afgelopen jaar heeft ons weg
vervoer zijn positie opnieuw verbeterd.
Het aantal tonnen goederen dat tussen
Nederland en andere Europese landen
werd vervoerd steeg mét 15^ procent,
Het deel dat onze wegvervoerders hier
van voor hun rekening namen ging
zelfs met negentien procent omhoog,
waardoor het Nederlandse aandeel in
het totaal op 65 procent kwam.
In de eerste helft van dit jaar brach
ten de Nederlandse vervoerders het
percentage zelfs op 66 procent. Ook in
het vervoer op de Bondsrepubliek wis
ten zij hun positie te verstevigen: Het
aandeel ging van 72 naar 73 procent.
Zorgen maakte de Niwo zich echter
over de winstgevendheid van de be
drijfstak. Deze is opnieuw weinig flo
rissant: eensdeels als gevolg van de
stijgende lasten, anderdeels doordat
menig ondernemer het met zijn prijzen
niet al te nauw neemt. Evenals in 1966.
was in het afgelopen jaar 41 procent
van de onderzochte bedrijven verlies
gevend.
dieerde woningwetwoning verhuist naa?
een even goedkope ongesubsidieerde
vooroorlogse woning, geen heffing
meer zou betalen.
Drs. Nypels (D'66) wees erop. dat
het in de Woningwet nooit is verboden
om mensen met een hoger salaris een
woningwethuis te laten huren. Velen
hadden na de oorlog bovendien door
het tekort aan huizen geen keuze. Het
Rijk stopte* er zelfs zijn beter betaalde
ambtenaren in. Moeten deze mensen
nu ineens een extra heffing op tafel
leggen? Hij pleitte evenals drs. Van
den Doel voor een individuele huursub
sidie.
Mr. Andriessen vond wel dat ir.
Schut het wetsontwerp van zijn voor
ganger Bogaers belangrijk had verbe
terd. Alle moeilijkheden zijn echter
niet weggenomen. Hij wilde graag van
de minister weten welke mogelijkheden
er voor een werkelijke doorstroming
zijn.
Mr. W. Scholten (ch) was gister
avond bijzonder kritisch over het wets
ontwerp. Hij noemde het rechtmatig
noch doelmatig. „De minister zal gper
sterke argumenten moeten aanvoeren
om mijn fractie in haar geheel mee te
krijgen".
De liberaal H. Wiegel vond, evenals
mr. Andriessen dat minister Schut het
oorspronkelijke wetsontwerp heeft ver
beterd. Dat mensen met te hoge inko
mens in woningwetwoningen huizen, is
volgens hem het gevolg van het naoor
logse bouw-, huur- en subsidiebeleid.
De schuldigen hieraan zijn de ministers
van volkshuisvesting, medeplichtig is
de meerderheid van het parlement.
De heer Wiegel sprak over een
„naar wetsontwerp met onbillijke kan
ten", maar er is geen andere moge
lijkheid om de doorstroming op gang
te krijgen.
Mr. W. Aantjes (a.r.) was gister
avond nog het vriendelijkst voor minis
ter Schut. Hij meende, dat het wets
ontwerp de doorstroming werkelijk kan
bevorderen. Ook hij vond dat de minis
ter het oorspronkelijke wetsontwerp
van zijn voorganger Bogaers heeft ver
beterd. „Het is nog wel geen ideaal
ontwerp, maar ik zie geen betere mo
gelijkheid", aldus mr. Aantjes.
vooruitlopend op de Verenigde Sta
ten van Europa, van zulke wat
en van de maDde (ochten die de
automobilist in dit lieve land, dat
zich zo uitslooft groter te lijken dan
het is, kan ondernemen, is de rk van
Apeldoorn via Hoevelaken naar Am
sterdam schrijft „D agboekanier**
in „H et Parool" (soc.).
..Van stonde af aan, nadat hij onder
de fraaie nieuwe lichtinstallatie bij
Het Loo door is gereden, ziet hij
dat hij op weg is naar Londen: elke
kilometeraanduiding vermeldt dat
met grote letters. Daaronder staat
weliswaar met veel kleinere letters
Amsterdam, maar in een snelrij
dende auto krijgt men geen enkele
kans dat tweede woord te lezen.
Het toch proberen is gevaarlijk. Dat
geldt helemaal als het donker is.
Dan ziet hij alleen maar Londen-
Londen-Londen voorbijschieten.
Buitenlanders en wie in de provin
cie wonend niet zo vaak van Apel
doorn naar Amsterdam rijdt raken
in de grootste verwarring. Natuur
lijk, er staat wel „E 8" (daarmee
houdt die plaatsaanduiding ook
verband), maar de stakkers gaan
aarzelen. Zij dachten op weg te zijn
naar Amsterdam, mét randgemeen
ten nog altijd dik één miljoen men
sen en de hoofdstad van Nederland,
maar nee, zij blijken op weg naar
Londen te zijn.
Stel u eens voor dat een Deen in
Apeldoorn de weg naar Amsterdam
vraagt en dat men hem zou ant
woorden: „U volgt maar de borden
naar Londen..." niemand in
Apeldoorn is zó getikt en geen Deen
is zó getikt, dat hij zo'n geval die
ander niet getikt zou vinden.
Een eind verder wordt de arme bui
tenlandse toerist helemaal wanho
pig: hij leest dan. dat hij niet eens
meer in de tweede plaats op weg is
naar Amsterdam, maar naar Hoe
velaken en Londen.
Laat ons veronderstellen dat bij de
pak weg 20.000 autobestuurders, die
zich dagelijks over die weg spoe
den, er één is die met die auto op
weg is naar Londen. Die stumper
raakt, indien hij Hoevelaken na
dert, helemaal de kluts kwijt want
opeens houden die verwijzingen
naar Londen op! Hij raakt van die
„E 8" af en ziet nu (eindelijk), dat
hij op weg is naar Amsterdam#
Ook andere wegen zijn, zéér ver
"igd
ilk
snorkende verwijzingen voorzien.
Maar als je bijvoorbeeld de weg rijd
die aldoor Oberhausen schreeuwt,
kóm je ook in Oberhausen, al wil
len 99 van de 100 gebruikers van
die weg daar helemaal niet naar
toe.
Maar Londen?
Waarom dan niet alle borden langs
de weg via Gorkum naar Breda
voorzien van de aanduiding Rabat,
in Morokko? Dat is óók zowat die
kant uit. Madrid mag óók, tenmin
ste van mij. Maar Rabat ligt aan de
andere kant van water, net als
Londen, dus dat is nuttiger, want
nóg gekker.
Denkt u maar niet dat u uit Londen
naar Harwich vertrekkend grote
borden ziet met Rotterdam, of uit
Parijs rijdend naar Reims kilometer-
borden met Amsterdam.
Maar nu even spot terzijde: indien
de borden zouden vermelden éérst
Amsterdam en dan, kleiner, secun
dair, als aanduiding, dat de weg
onderdeel is van een internationale
route, Londen, zou ik dat passend
en logisch vinden. Maar zó ver
warring stichtend en eigenlijk ten
gebuike van hooguit een dozijn
mensen per maand, vind ik het een
zaak, die verdient geridiculiseerd te
worden. Wat hierbij dan ook is ge
schied."
]yfgr. Bluyssen mag in de Liturgische
raad te Rome weer binnenkomen.
Hij heeft een tijdje als een stoute
schooljongen in de gang moeten staan.
Niet omdat hij zich in dc klas misdra
gen zou hebben, maar omdat hij elders
iets heeft gedaan wat iemand niet aan
staat. meent '„De Volkskrant"
(r.-k.).
„Wie die iemand is blijft in het
duister. En juist dat zal velen
ook na de opluchting dat de hele
kwestie rond het jongste lid van
het Nederlandse episcopaat de we
reld uit is geholpen een nare
nasmaak geven.
Niemand zal er in redelijkheid be
zwaren tegen kunnen maken, dat
Rome zich oriënteert omtrent be
leidsbeslissingen die daar niet wor
den begrepen. Maar dat een bisschop
die eenvoudig de kans niet had om
uitleg te geven, naar de strafhoek
wordt gestuurd door een anonieme
prelaat, is onduldbaar. Dat heeft
niets te maken met kerkelijke ont
wikkelingen, maar alles met ge
woon menselijk respect en burger
fatsoen.
Drie vragen blijven: Als Rome zó
een bisschop behandelt, hoe zal het
dan anderen (theologen bijvoor
beeld) vergaan? En denkt Rome dit
te kunnen doen zonder het gezag
van die bisschop in de ogen van
sommigen te beschadigen? En ook:
zonder het eigen gezag afbreuk te
doen? Een gezag dat zich met dit
soort middelen overeind moet hou
den, verliest iedere autoriteit."
ADVERTENTIE
VERWARMINGS- EN STOOKTECHNISCH BEDRIJF N.V.
APELDOORN
Kanaalpad 1, Tel. (05760) 13879
Vestigingen te Beverwijk en Bussum