Jaarinkomen van Koningin en Prins fors omhoog Definitieve regeling voor 1 januari 1971 nodig Premie A.W.B.Z. van 0,4 naar 1 proeent Nederland heeft genoeg aan één selieepsfabriek VEEL VERZET IN KAMER TEGEN HUURHEFFING Plan voor soepeler afwikkeling van vervoer op, uit en door Duitsland DampO breekt centrale verwarm ing I Ti Straks lossen we elk jaar f 100,- extra af op onze hypotheek... dank zij het Premie Spaarplan! PREMIE SPAARPLAN AGILON TISSOT Niet overtuigd? Dan betaalt Jovando (wel wat verbaas# uw geld terug. A. MERKX wc? SLECHTS ACHT KAMERLEDEN WAREN TEGEN Ir. A. Ooiman treedt af bij Philips INDE - X GREEP Xi VAN DE GRIEP? WITTE KRUIS Agenten hielpen een tweeling ter wereld Ook verdenkino; tegen lagere loodsen Aan ministers plannen wordt veel gesleuteld Niet naar Londen Fatsoen helpt u eruit Een horloge a la mode TUSSENVOORSTEL Vierde volksverzekering in 1969 duurder Brochure SPOEDIG ADVIES Direkteur Hupkes Basis voor persoonlijk bezit Ep STAATSSECRETARIS KEYZER ONTHULT OF NIWO-VERG ADERING: HETERE POSITIE DOORSTROMING „NAAR ONTWERP"! Aardgas Oliestookinstallaties Bedrijfsinstallaties Luchtverwarming Sprinklerinstallaties WOENSDAG 16 OKTOBER 1968 ADVERTENTIE 1041 JOOST VAN DEN VONDEL RIJMT "TREK" OP "VLEK". DICHTERLIJKE JENEVER IN KLARE TAAL Wel wis en waarachtig was in die tijd "Vlek" er al. Van 1550 af wordt "Vlek" volgens hetzelfde oude recept uit zuiver graan gestookt. Ook die extra zachte jonge Jenever "Vlekje". De goedkoopste van alle merkjenevers. 10.25 per liter. ANNO 1550 EINDHOVEN Naar wij vernemen, heeft ir. A. Ooiman de wens te ken nen gegeven per 1 maart 1969 af te wilen treden als lid van de raad van bestuur der N.V. Philips' Gloeilampen fabrieken. In februari 1969 zal ir. Ooiman een periode van veertigjarige activiteit in verschillende functies bij het bedrijf gaan afsluiten. De heer Ooiman (ge boren 7 augustus 1905) heeft gestu deerd in Delft en trad 4 februari 1929 in dienst van Philips. Sinds 1 januari 1957 is hij lid van de raad van be stuur. ADVERTENTIE (en spaart bovendien de maag) Lpoeders. tabletten, cachets.^. UTRECHT Twee Utrechtse agen ten zijn gisternacht opgetreden als ver loskundigen. Een zenuwachtige Utrech tenaar belde het bureau op met de me dedeling, dat zijn vrouw op het punt stond voortijdig te bevallen. De agen ten waren er eerder dan de GGD. Toen de ziekenauto arriveerde, waren •r al weer twee meisjes meer op de wereld. Een van de tweeling ging met de moeder naar het ziekenhuis in de ambulance. In de politiewagen volgde het andere meisje. Dat was in niet min der goede handen: de chaufferende agent heet Liefde. ADVERTENTIE Dit is één van die snoe zige modellen die Tissot tot hèt merk maken voor de chique vrouw. Voor de vrouwdie heel veel jaren plezier van haar horloge toil hebben. Goud f 218.-; doublé f 116.- DEN HAAG Met de indrukwekkende meerderheid van 124 tegen 8 stem men heeft de Tweede Kamer gisteren haar goedkeuring gegeven aan het rege ringsvoorstel om, in afwachting van een definitieve regeling, het jaarlijks inko men van de Koningin van 2,5 tot 4,75 miljoen gulden te verhogen en dat van prins Bernhard van 300.000 tot 475.000 gulden per jaar. Verder neemt de staat paleis Soestdijk over. Voor rekening van de staat komt ook het onderhoud van de paleizen, voor 825.000 gulden per jaar. Dit alles heeft terugwerkende kracht van 1 januari 1966 af. In dezelfde wet is vastgelegd, dat de definitieve regeling voor 1 januari 1971 zal moeten komen. Voordat deze meerderheid tot stand kwam, moest premier De Jong het met de oppositie eens worden over de vraag of de toezegging van de rege ring. dat het hele vraagstuk van het inkomen van de Kroon nog binnen twee jaar zal worden geregeld, met zoveel woorden in de wet diende te worden vastfelegd. Oppositieleider drs. Den Uyl, van de P.v.d.A., deed dit voor stel, met steun van D'66 en de Radi calen. Als het een gewoon wetsontwerp was geweest, had de minister-president niet zoveel moeite met deze eis hoe ven te hebben. Maar het gold hier een wetsvoorstel, waarvan de Grondwet voorschrijft, dat het eein meerderheid van twee derden moet krijgen, dat is voor de Tweede Kamer dus de steun van ten minste honderd afgevaardig den. Er is geen bloed gevloeid, maar even dreigde het gevaar dat bij afwij zing van het voorstel-Den Uyl de oppo sitie zou hebben tegengestemd en dat zou fataal hebben uitgepakt. Premier De Jong probeerde het nog wel met een tussenvoorstel. Hij deed de suggestie de tijdelijkheid, voor de AMSTERDAM De premie voor de Algemene wet bijzondere ziektekosten moet volgend jaar worden verhoogd van 0,4 naar één procent van het pre mieplichtig inkomen. Dit is het gevolg van het nu al tot ongeveer zestigdui zend gestegen aantal verpleegden. Voor 1968 is het tekort geraamd op 24 mil joen gulden. Zonder premieverhoging zou er In 1969 een tekort zijn van 203 miljoen. Bij een verpleegprijs van een kleine veertig gulden per dag zal volgend jaar voor ongeveer 63.000 patiënten een bedrag van 861 miljoen gulden nodig zijn. De bijdragen van de patiënten zijn geraamd op 30 miljoen. De AWBZ vierde volksverzekering in Nederland functioneert nu een half jaar. Na een periode vol moeilijk heden en improvisatie, beginnen de uit voeringsorganen en de Ziekenfondsraad nu enige ervaring te krijgen. Om de meeste belanghebbenden te kunnen inlichten, zal over enkele dagen in een oplage van tachtigduizend exem plaren gratis een brochure verkrijg baar zijn bij de ziekenfondsen en er kende ziektekostenverzekeraars. Enkele belangrijke nieuwe bepalin gen: Ook dove en of slechthorende, blin de en/of slechtziende kinderen kunnen nu op de kosten van de AWBZ worden verpleegd of in een pleeggezin verblijven. Er moet wel sprake zijn van het ontvangen van buitengewoon onderwijs, scholing of omscholing. Ongetrouwde mannelijke verzekerden van 65 jaar en ouder zullen (na een jaar) 197 gulden per maand moeten bijbetalen; getrouwde 232 gulden indien hun vrouw ook 65 jaar of ouder is en beiden op kosten van de AWBZ in een inrichting verblijven. Aldus kunnen on- gehuwden die uitsluitend op de aow zijn aangewezen, beschikken over dui zend en gehuwden over tweeduizend gulden per jaar. Dr. W. L. P. M. de Kort, voorzitter van de Ziekenfondsraad, noemde naar aanleiding hiervan ons sociaal verzeke ringssysteem niet sluitend. Als de ver pleging van deze bejaarden grotendeels door de AWBZ wordt betaald en zij niettemin een volledige aow-uitkering krijgen, dan is er sprake van een dubbele verzekering, zei hij. En dat vind ik niet nodig. IJMUIDEN De rijkspolitie te water zal volgende weck in IJmuiden ook een aantal loodsen van een lagere klasse verhoren. Zij worden ervan verdacht geld te hebben aangenomen uit de pot die volgens de justitie met steek penningen was gevuld. Deze loodsen in het algemeen jon gere zouden zelf geen steekpennin gen van sleepbootrederijen hebben aan- nomen. Zij zouden daarom ook niet in voorlopige hechtenis kunnen worden ge nomen omdat op hun delict geen voor arrest staat. Gisteren werden opnieuw drie loodsen aangehouden. Het waren de 38-jarige J. F. H., de eveneens 38- jarige T. V. en de 42-jarige P. K. Het aantal arrestaties is nu gegroeid tot 39. duur van twee jaar dus, op te nemen in de considerance van het wetsont werp, dat is de gebruikelijke aanhef die de bedoeling van de wet aanduidt, maar dit compromis wees drs. Den Uyl af. Toen nam de minister-presi dent het voorstel maar over en daar mee was alle gevaar geweken. Daar na stemden alleen nog de communis ten en de pacifisten, alsmede mejuf frouw mr. Goudsmit van D'66 tegen. De bezwaren uit de Kamer waren van tweeërlei aard. De oppositie ver langde dat de uitgaven van de Konin gin in haar functie van staatshoofd zou den worden opgenomen in de rijksbe groting om aldus aan de parlementai re controle te kunnen worden onder worpen. Verder wilde men opheffing van de belastingvrijdom van het staats hoofd. Drs. Den Uyl sprak van een overblijfsel van het spinrag uit het ver leden, toen er nog geen onderscheid bestond" tussen het geld van de Koning en dat van de staat. Premier De Jong kondigde aan dat over de belastingvrijdom, welke kwes tie in handen is van de eommissie- Simons, binnenkort advies is te ver wachten. De rest is in studie bij de staatscommissie voor Grondwet cn Kieswet en daarover verwachtte de minister-president rapport in de eerste helft van volgend jaar. Over de thans goedgekeurde tijdelij ke verhoging zei premier De Jong nog, dat deze een adempauze mogelijk maakt, in afwachting van de definitie ve regeling: „Wij kunnen nu het gat beneden de waterlijn dichten. De pe riode van snel interen van het persoon lijk vermogen van de Konigin is voor bij". Drs. Den Uyl had hierover al ge zegd dat het goed was dat de ver moedens en speculaties over fret ver mogen van de Koningin de kop waren ingedrukt: „Wij hebben geen behoefte aan de sprookjes van de damesbla den". De suggestie van fractievoorzitter drs. Schmelzer van de KVP om in de definitieve regeling ook een automati sche aanpassing op te nemen, viel bij premier De Jong wel in goede aarde, maar hij verwees dit punt naar de grondwetscommissie, aangezien dit in ieder gaval een wijziging van de Grondwet vereist .Daarin staan n.l. de bedragen die het Koninklijk Huis uit de schatkist ontvangt vermeld. De gis teren goedgekeurde regeling diende om deze bedragen te verhogen. VLISSINGEN „Sticht één of twee scheepsfabrieken en vergeet de rest van de Nederlandse scheepsbouw. Pas dan is er een kans dat ons land ooit nog eens de positie in de wereldscheeps- bouw zal innemen die het vroeger had." Het oordeel van de heer J. W. Hup kes, president^directeur van de Rijn- Scheldegroep, laat geen ruimte toe voor illusies. Het aandeel van ons land in de produktie van schepen is teruggelopen van acht tot drie procent. Volgens berekeningen van de Rijn- Schelde, zal voor het stichten van een scheepsfabriek honderdvijftig tot hon derdtachtig miljoen gulden nodig zijn. Een scheepsfabriek is niets anders dan een werf, maar dan een werf, waar schepen worden gebouwd volgens in dustriële werkmethoden, zoals Japan en Zweden die kennen. De opmerkingen van de heer Hupkes houden niet in dat de Rijn-Schelde con crete plannen heeft voor een scheeps fabriek. „Zij zijn slechts bedoeld om te illustreren wat er zou moeten gebeuren". ADVERTENTIE Dc belangrijkste amendementen op minister Schuts voorstel een hef fing op te leggen aan bewoners van een woningwetwoning, die een vrij groot salaris verdienen: De met woningwetwoningen ver gelijkbare particuliere huurhuizen moeten ook onder de wet vallen. Daarentegen zullen de huurwonin gen, die volgens het sinds 1 januari werkende subsidiesysteem worden gebouwd, moeten worden uitgezon derd. Mr. F. H. J. J. Andriessen (KVP) en de heer H. Wiegel (VVD) dienden dit amendement in. De wet mag slechts gelden tot 1 januari 1974. Als ze moet worden verlengd, dient er tijdig een algeme ne maatregel van, bestuur te komen, die later in de vorm van een wets ontwerp door het parlement zal moe ten worden goedgekeurd. Dit amen dement is namens de vier rege ringspartijen ingediend. De huurdersbijdrage zal in 1969 slechts mensen mogen treffen die meer dan vijftienduizend gulden ver dienen. In het wetsontwerp is de grens van 12.600 gulden aangehou den. Ook dit amendement wordt door de vier regeringspartijen ge steund. Deze zelfde partijen en D'66 on dertekenden een amendement dat mensen boven 65 jaar vrij wil tsel- len van de huurdersbijdrage. Alles wat we doen is deelnemen aan het Premie Spaarplan. Straks krijgen we dan samen jaarlijks zomaar 100 gulden premie van dit nationale plan. Belastingvrij! Dat geld kunnen we fijn gebruiken voor een extra aflossing... Daarom werd een huis met hypotheek voor ons opeens een stuk aantrekkelijker! Misschien is het Premie Spaarplan ook Iets voor Even een briefkaartje aan Premie Spaarplan, Postbus 51, Den Haag en u ontvangt vrijblijvend een brochure over alle mogelijkheden (hypotheekaflossingen, spaar- en effectenbewijzen, levensverzekeringen, spaarkasinschrijvingen, garantiekredietaflossingen). Wilt u persoonlijk advies? Spaarbanken, Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken, Postkantoren, Banken, Borgstellingsfondsen, Hypotheekbanken, Bouwfondsen, Spaarkassen, Levensverzekeringmaatschappijen, assurantie-tussenpersonen en de Sociale Verzekeringsbank zullen u graag alles over het Premie Spaarplan vertellen. v-W DEN HAAG „Het wetsontwerp, dat mensen met een vrjj groot salaris die In goedkope woningwetwoningen wonen, een extra bijdrage wil laten betalen, houdt de gemoederen in ons volk en ook hier in de Kamer sterk verdeeld. Mijn fractie is geen uitzondering". Met deze woorden maakte mr. F. H. J. J. Andriessen gistermiddag in de Tweede Kamer duidJÜijk, dat minister Schut (volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) vooralsnog niet op de steun van de gehele KVP kan rekenen. De socialisten, D'66, de PSP. de Groep- Aarden en de Boeren zullen tegenstem men. Drs. J. van den. Doel (soc.) zei het heel duidelijk: „Wij hebben het wets ontwerp indertijd al onaanvaardbaar genoemd en dit standpunt is niet ver anderd". Een van zijn grootste bezwaren was, dat het wetsontwerp de doorstroming niet groter zal maken. Een ander punt was, dat iemand die van een gesubsi- ADVERTENV h Als u er niet van overtuigd bent dat Jovanua Kousen van Agilon garen volkomen rimpelloos zitten vergeleken bij welke kous van een ander merk ook, dan betaalt Jovanda (wel wat verbaasd) uw geld ter' ig. Postbus 41Hengelo (O) UTRECHT Computers, telexappa- raten en grenskantoren zullen worden ingezet om het Nederlandse wegver voer naar, van en door West-Duits- land soepeler te laten lopen. Dit ten minste. als ook de Bondsrepubliek zich met het nieuwe systeem wil verenigen. Staatssecretaris Keyzer (Verkeer en Waterstaat) steunt het plan van de Ne derlandse wegvervoerders om op deze manier de Westduitse beperkingen op ons vervoer zo klein mogelijk te ma ken. Op een vergadering van de Stich ting Nederlanosche Irternationale Wegvervoer Organisatie 'ATiwo) in Utrecht waarschuwde de jarige staats secretaris gisteren echter voor „over dreven optimisme". Het plan is nog niet helemaal klaar en bovendien moe ten de Duitsers er nog akkoord mee gaan. Sinds 1 april mogen in West-Duits- land hooguit 1950 Nederlandse vracht auto's rondrijden, waarvoor even zove le vergunningen zijn uitgedeeld. Hier van zijn er 300 één dag, de overige doorlopend geldig. Van de laatste is slechts driekwart volledig in gebruik, van de dagvergunningen wel negentig tot 95 procent. Het nieuwe plan wil dan ook uitslui tend met dagvergunningen werken om dus van een optimaal gebruik ver zekerd te zijn. Voor een zo doelmatig mogelijke verdeling van deze vergun ningen zijn automatische apparaten nodig, en kantoren dichtbij de grens, die het kantoor van de Niwo in Den Haag behulpzaam zijn. Omdat het nog wel enige tijd kan du ren voor het plan werkelijkheid is, zal mogelijk eerst nog een tussenregeling worden getroffen. Natuurlijk is ook het nieuwe sys teem voor staatssecretaris Keyzer geen werkelijke oplossing. De West duitse maatregelen, die ons vervoer zo duperen, noemde hij A-Europees, niet passend in de geest van deze tijd en niet te rijmen met het streven van de Zes om de uitwisseling van goederen in de Europese Gemeenschap zo vrij mogelijk te maken. Heil verwachtte hij slechts van een Europese vervoerpolitiek, waarvoor onlangs een begin is gemaakt. Vooral ADVERTENTIE de kracht van eer verkoudheid mmrnm bij Vader, Moeder en Kind mmmm voor Nederland, dat jaarlijks voor bijna vijf miljard gulden aan deviezen uit het vervoer ontvangt. Het afgelopen jaar heeft ons weg vervoer zijn positie opnieuw verbeterd. Het aantal tonnen goederen dat tussen Nederland en andere Europese landen werd vervoerd steeg mét 15^ procent, Het deel dat onze wegvervoerders hier van voor hun rekening namen ging zelfs met negentien procent omhoog, waardoor het Nederlandse aandeel in het totaal op 65 procent kwam. In de eerste helft van dit jaar brach ten de Nederlandse vervoerders het percentage zelfs op 66 procent. Ook in het vervoer op de Bondsrepubliek wis ten zij hun positie te verstevigen: Het aandeel ging van 72 naar 73 procent. Zorgen maakte de Niwo zich echter over de winstgevendheid van de be drijfstak. Deze is opnieuw weinig flo rissant: eensdeels als gevolg van de stijgende lasten, anderdeels doordat menig ondernemer het met zijn prijzen niet al te nauw neemt. Evenals in 1966. was in het afgelopen jaar 41 procent van de onderzochte bedrijven verlies gevend. dieerde woningwetwoning verhuist naa? een even goedkope ongesubsidieerde vooroorlogse woning, geen heffing meer zou betalen. Drs. Nypels (D'66) wees erop. dat het in de Woningwet nooit is verboden om mensen met een hoger salaris een woningwethuis te laten huren. Velen hadden na de oorlog bovendien door het tekort aan huizen geen keuze. Het Rijk stopte* er zelfs zijn beter betaalde ambtenaren in. Moeten deze mensen nu ineens een extra heffing op tafel leggen? Hij pleitte evenals drs. Van den Doel voor een individuele huursub sidie. Mr. Andriessen vond wel dat ir. Schut het wetsontwerp van zijn voor ganger Bogaers belangrijk had verbe terd. Alle moeilijkheden zijn echter niet weggenomen. Hij wilde graag van de minister weten welke mogelijkheden er voor een werkelijke doorstroming zijn. Mr. W. Scholten (ch) was gister avond bijzonder kritisch over het wets ontwerp. Hij noemde het rechtmatig noch doelmatig. „De minister zal gper sterke argumenten moeten aanvoeren om mijn fractie in haar geheel mee te krijgen". De liberaal H. Wiegel vond, evenals mr. Andriessen dat minister Schut het oorspronkelijke wetsontwerp heeft ver beterd. Dat mensen met te hoge inko mens in woningwetwoningen huizen, is volgens hem het gevolg van het naoor logse bouw-, huur- en subsidiebeleid. De schuldigen hieraan zijn de ministers van volkshuisvesting, medeplichtig is de meerderheid van het parlement. De heer Wiegel sprak over een „naar wetsontwerp met onbillijke kan ten", maar er is geen andere moge lijkheid om de doorstroming op gang te krijgen. Mr. W. Aantjes (a.r.) was gister avond nog het vriendelijkst voor minis ter Schut. Hij meende, dat het wets ontwerp de doorstroming werkelijk kan bevorderen. Ook hij vond dat de minis ter het oorspronkelijke wetsontwerp van zijn voorganger Bogaers heeft ver beterd. „Het is nog wel geen ideaal ontwerp, maar ik zie geen betere mo gelijkheid", aldus mr. Aantjes. vooruitlopend op de Verenigde Sta ten van Europa, van zulke wat en van de maDde (ochten die de automobilist in dit lieve land, dat zich zo uitslooft groter te lijken dan het is, kan ondernemen, is de rk van Apeldoorn via Hoevelaken naar Am sterdam schrijft „D agboekanier** in „H et Parool" (soc.). ..Van stonde af aan, nadat hij onder de fraaie nieuwe lichtinstallatie bij Het Loo door is gereden, ziet hij dat hij op weg is naar Londen: elke kilometeraanduiding vermeldt dat met grote letters. Daaronder staat weliswaar met veel kleinere letters Amsterdam, maar in een snelrij dende auto krijgt men geen enkele kans dat tweede woord te lezen. Het toch proberen is gevaarlijk. Dat geldt helemaal als het donker is. Dan ziet hij alleen maar Londen- Londen-Londen voorbijschieten. Buitenlanders en wie in de provin cie wonend niet zo vaak van Apel doorn naar Amsterdam rijdt raken in de grootste verwarring. Natuur lijk, er staat wel „E 8" (daarmee houdt die plaatsaanduiding ook verband), maar de stakkers gaan aarzelen. Zij dachten op weg te zijn naar Amsterdam, mét randgemeen ten nog altijd dik één miljoen men sen en de hoofdstad van Nederland, maar nee, zij blijken op weg naar Londen te zijn. Stel u eens voor dat een Deen in Apeldoorn de weg naar Amsterdam vraagt en dat men hem zou ant woorden: „U volgt maar de borden naar Londen..." niemand in Apeldoorn is zó getikt en geen Deen is zó getikt, dat hij zo'n geval die ander niet getikt zou vinden. Een eind verder wordt de arme bui tenlandse toerist helemaal wanho pig: hij leest dan. dat hij niet eens meer in de tweede plaats op weg is naar Amsterdam, maar naar Hoe velaken en Londen. Laat ons veronderstellen dat bij de pak weg 20.000 autobestuurders, die zich dagelijks over die weg spoe den, er één is die met die auto op weg is naar Londen. Die stumper raakt, indien hij Hoevelaken na dert, helemaal de kluts kwijt want opeens houden die verwijzingen naar Londen op! Hij raakt van die „E 8" af en ziet nu (eindelijk), dat hij op weg is naar Amsterdam# Ook andere wegen zijn, zéér ver "igd ilk snorkende verwijzingen voorzien. Maar als je bijvoorbeeld de weg rijd die aldoor Oberhausen schreeuwt, kóm je ook in Oberhausen, al wil len 99 van de 100 gebruikers van die weg daar helemaal niet naar toe. Maar Londen? Waarom dan niet alle borden langs de weg via Gorkum naar Breda voorzien van de aanduiding Rabat, in Morokko? Dat is óók zowat die kant uit. Madrid mag óók, tenmin ste van mij. Maar Rabat ligt aan de andere kant van water, net als Londen, dus dat is nuttiger, want nóg gekker. Denkt u maar niet dat u uit Londen naar Harwich vertrekkend grote borden ziet met Rotterdam, of uit Parijs rijdend naar Reims kilometer- borden met Amsterdam. Maar nu even spot terzijde: indien de borden zouden vermelden éérst Amsterdam en dan, kleiner, secun dair, als aanduiding, dat de weg onderdeel is van een internationale route, Londen, zou ik dat passend en logisch vinden. Maar zó ver warring stichtend en eigenlijk ten gebuike van hooguit een dozijn mensen per maand, vind ik het een zaak, die verdient geridiculiseerd te worden. Wat hierbij dan ook is ge schied." ]yfgr. Bluyssen mag in de Liturgische raad te Rome weer binnenkomen. Hij heeft een tijdje als een stoute schooljongen in de gang moeten staan. Niet omdat hij zich in dc klas misdra gen zou hebben, maar omdat hij elders iets heeft gedaan wat iemand niet aan staat. meent '„De Volkskrant" (r.-k.). „Wie die iemand is blijft in het duister. En juist dat zal velen ook na de opluchting dat de hele kwestie rond het jongste lid van het Nederlandse episcopaat de we reld uit is geholpen een nare nasmaak geven. Niemand zal er in redelijkheid be zwaren tegen kunnen maken, dat Rome zich oriënteert omtrent be leidsbeslissingen die daar niet wor den begrepen. Maar dat een bisschop die eenvoudig de kans niet had om uitleg te geven, naar de strafhoek wordt gestuurd door een anonieme prelaat, is onduldbaar. Dat heeft niets te maken met kerkelijke ont wikkelingen, maar alles met ge woon menselijk respect en burger fatsoen. Drie vragen blijven: Als Rome zó een bisschop behandelt, hoe zal het dan anderen (theologen bijvoor beeld) vergaan? En denkt Rome dit te kunnen doen zonder het gezag van die bisschop in de ogen van sommigen te beschadigen? En ook: zonder het eigen gezag afbreuk te doen? Een gezag dat zich met dit soort middelen overeind moet hou den, verliest iedere autoriteit." ADVERTENTIE VERWARMINGS- EN STOOKTECHNISCH BEDRIJF N.V. APELDOORN Kanaalpad 1, Tel. (05760) 13879 Vestigingen te Beverwijk en Bussum

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 7