Kardinaal Alfrink deed beroep op katholieke wetenschapsbeoefenaars 150.000 LEDEN „ONZE DEMOCRATIE ZAL ALTIJD ONVOLMAAKT ZIJN" Duitsland eist voor DPA geen monopolie op Intieme geschiedenis der laatste tsarenfamilie Wie ben ik Rechter accepteert beroep op noodweer voor dodelijk pistoolschot VéGé breidt Ongeregeldheden in Buffalo Nicolaas en Alexandra" Tragisch' start Slechte invloed PROF. MR. H. DRION: ...om zéker te zijnT spaarsysteem uit Maandag start 7e anti-honger-actie EÉN LANDELIJKE VERENIGING R.K. ONDERWIJS- GEVENDEN Mijnstakingen in Asturië Bij lustrumviering Nijmeegse universiteit De AUTHENTICITEIT WEG VINDEN „VOOR POLITIEKE PROBLEM EN KRIJGEN WE PAS BELANGSTELLING ALS ER IETS NIET GOEl) GAAT99 Wezenlijk Revolutie Voorbehoud Toekomst ZATERDAG 19 OKTOBER 1968 NIJMEGEN Onder de H. Mis ter opening van de viering van 't negende lustrum van de Nijmeegse katholieke universiteit heeft kardinaal Alfrink zelf oud-hoog leraar aan deze universiteit gisteren in de studentenkerk 'n ernstig beroep ge daan op de wetenschapsbeoefenaars in verband met de onrust binnen en buiten de Nederlandse kerkprovincie. In i{Jn predikatie sprak hy over de vrijheid der wetenschapsbeoefening, welke ook voor de theologie geldt en over de impuls, die van de katholieke universiteit zou kunnen uitgaan om de tegenstellingen, welke momenteel binnen de geloofsgemeenschap bestaan te helpen overbruggen. BUFFALO (New York) Jeugdben den hebben politieauto's bekogeld, rui ten ingegooid en enkele winkels geplun derd in de voornamelijk door negers be woonde oostelijke wijk van Buffalo. De brandweer deelde mee dat een brand was gesticht, die voor 150.000 dol lar schade aanrichtte. Een tweede brand, die voor 125.000 dollar schade aanrichtte, was volgens de politie door inbrekers aangestoken. De ongeregeldheden begonnen don derdag toen honderden jonge negers hun scholen verlieten om deel te nemen aan een bijeenkomst die werd georgani seerd door de conferencier Dick Grego ry of om de begrafenis bij te wpnen van een jonge neger, die na de verkiezings campagne van George C. Wallace op 4 oktober in Buffalo werd neergeschoten. De politie heeft tenminste tien arres taties verricht. De kardinaal zei o.m.: .Wanneer een katholiek instituut van hoger weten schappelijk onderwijs niet bij machte zou zijn zonder hechte en intieme band met het episcopaat de juiste koers te varen als katholiek instituut, zou dat kunnen worden aangemerkt als een te ken van onvolwassenheid. In het losser worden van die banden is 'n erkenning van de volwassenheid en erkenning van de autonomie, welke de wetenschapbe- ofening van nature toekomt. Het twee de Vaticaanse Concilie heeft in de pas torale constitutie Gaudium et Spes over de kerk in de wereld van deze tijd de ze autonomie, welke aan de weten schapsbeoefening toekomt, duidelijk uit gesproken. En het concilie heeft in 1965 duidelijk willen laten uitkomen, dat het daarmee niets nieuws naar voren bracht maar een oud standpunt repeteert dat in de kerk aanvaard wordt. Menselijke waardigheid vraagt niet alleen om vrijheid voor zichzelf, zij vraagt ook respect te hebben voor de vrijheid van de ander. Daarom vraagt zij er ook om rekening te houden met het geloof van de ander en het geloof van de kerk. Ieder gelovige weten- ADVERTENTIE VERENIGING VOOR CREMATIE AVVL ^AMSTERDAM, POLDERWEG 4. TEL 020 - 54954 Als ooit in de moderne geschiedenis het lot een vorstelijke familie ongunstig gezind is geweest, dan was het wel Nicolaas II, de laatste Russische tsaar, en zijn gezin. Daarvan getuigt het historische verhaal Nicolaas en Alexandra de intieme geschiedenis van de laatste tsarenfamilie" door Robert K. Mas sie, dat onlangs in een Nederlandse vertaling is verschenen bij de Amsterdamse uitgeverij H. J. Paris N.V. (Prijs: f 21,50). Het is een bijzonder boeiend re laas over een illustere familie, die autocratisch heerste over 120 miljoen men sen, door een persoonlijke tragedie en de onstuitbare loop der geschiedenis ten val kwam, de vernedering van een barbaarse gevangenschap moest ondergaan en tenslotte nu vijftig jaar geleden op afschuwelijke wijze werd vermoord. T^e tragedie van Nicolaas Romanow was eigenlijk, dat hij op de ver keerde plaats en op het verkeerde mo ment een rol speelde in het wereldge beuren. De historici zijn het erover eens, dat het een bijzonder aardige man U geweest; weliswaar geen briljant vorst, maar met zijn kwaliteiten zou hij het bijvoorbeeld In Engeland, maar dan wel als constitutioneel monarch, uitstekend gedaan hebben. „Door opvoeding voorbereid om te re geren in de negentiende eeuw, door ka rakter het meest geschikt om monarch te zijn in Engeland, leefde en regeerde hij in het Rusland van de twintigste eeuw. Daar brokkelde de wereld, die hij begreep, rondom hem af. De ge beurtenissen volgden elkaar in een te hoog tempo op, de ideeën veranderden te snel. In de grote storm, die over Rusland joeg, werden hij en allen die hij beminde meegesleurd. Tot het ein de toe deed hij zijn best. Voor zijn vrouw en kinderen betekende dat veel. Voor Rusland was het te weinig", zegt de schrijver er zelf van. Hij heeft bij de compositie van zijn boek inzage ge had van alle dagboeken, brieven en me moires, die van de betrokkene nog over zijn. De hier en daar nogal slor dig vertaling door J. van Heerden doet gelukkig weinig afbreuk aan de nauw gezetheid, waarmee Massie zich over zijn onderwerp heeft gebogen. Het meer van 500#bladzijden tellende boek geeft een levendige beschrijving van de lotgevallen van Nicolaas II. zijn gemalin Alexandra voor haar huwe lijk prinses Alix van Hessen, de lieve- lingskleindbchter van koningin Victoria hun vier dochters en enige zoon. Veel aandacht krijgt ook de beruchte mys ticus Raspoetin, die door omstandighe den zo'n catastrofale invloed op het vorstenpaar en via hen op de Russische geschiedenis kon krijgen, andere leden van de keizerlijke familie en tal van po litici, onder wie Kerenski en Lenin. Uet leven was door Nicolaas en Alexandra zo goed begonnen: toen zij zich in 1904 verloofden, was hij 25 en zij 21. Nicolaas' vader, Alexander III, was op 49-jarige leeftijd in de kracht van zijn leven en daaróm zag het er naar uit, dat het jonge paar nog vele zorgeloze jaren voor zich zou heb ben. Alexander stierf evenwel plotseling in de herfst van hetzelfde jaar. zodat Nicolaas geheel onvoorbereid het be wind moest overnemen. Toen Alexan dra door haar huwelijk enkele weken later keizerin van Rusland werd. kende zij het land nog geen maand. Ondanks haar goede bedoelingen, heeft zij nim mer de weg tot het hart van haar volk weten te vinden. Het huwelijk was tot het einde toe trouwens bijzonder goed en toen hun na vier dochters in 1904 een zoon en troonopvolger werd geboren, leek het geluk van het keizerlijk paar volmaakt. Al na enkele weken kwam echter de verpletterende slag: net als sommige andere mannelijke nazaten van zijn ge neratie, bleek Alexis een „bloeder" te zijn. 'Van zijn overgrootmoeder konin gin Victoria had hij de gevreesde he mofilie geërfd en dat maakte zijn le ven bijzonder kwetsbaar. De ernstige kwaal van de troonopvol ger. die de overigens zeer intelligente en levenslustige tsarewitsj van tijd tot tijd aan de rand van het graf bracht, werd de sleutel tot de gebeurtenissen, die de Romanows in een fatale climax naar de ondergang hebben geleid. Hier door kon namelijk de deels vrome, deels liederlijke figuur van Raspoetin zijn si nistere invloed doen gelden. ieze „Heilige Duivel" was de enige, die de kroonprins in een crisissitu atie door zijn hypnotische gaven ver lichting en genezing kon brengen. De vertwijfelde moeder klampte zich ge heel aap hem vast en was daarbij doof en blind voor de vele argumenten, die tegen hem getuigden. In de tijd ge durende de eerste wereldoorlog, dat zij voor haar aan het frond vertoevende ge maal de staatszaken waarnam, was het in feite Raspoetin, die Rusland regeer de en de tsarina en via haar ook de tsaar een reeks hoogst ongunstige be slissingen deed nemen. Toen de „man Gods" in de nieuw jaarsnacht van 1917 werd vermoord, was het al te laat om het roer te wen den enrzo werden de Romanows in de stroomversnelling van de gebeurtenis sen daarna meedogenloos weggevaagd. Nadat Nicolaas en Alexandra in maart 1917 hun troon hadden verspeeld, had hun leven en dat van hun kinderen gemakkelijk gespaard kunnen blijven, maar de ene ongelukkige samenloop van omstandigheden na de andere sneed tenslotte iedere mogelijkheid tot redding af. Hun steeds meer geïsoleer de gevangenschap maakte hen voor de buitenwereld onbereikbaar totdat zij in juli 1918 te Jekaterinaburg allen een gruwelijk einde vonden. Een bijzonder zwarte bladzijde in de geschiedenis, die wellicht nooit geschre ven zou zijn, als de tsarewitsj niet aan hemofilie had geleden. Zo kon een ge netisch afwijking het lot van een hoog gezeten familie en misschien indi rect de geschiedenis van een heel volk op beslissende wijze beïnvloeden. schapbeoefening zal nooit in strijd mo gen komen met het authentieke geloof der kerk als een minimum, dat van ie dere gelovige gevraagd moet worden, en om een maximum aan vrijheid open te houden. Het lijkt mij, aldus de kardinaal, dat de kritische situatie van deze t|jd hier in is gelegen, dat de hedendaagse theo logie zich geconfronteerd ziet met de vraag wat precies tot dat authentieke geloof van de kerk behoort, wat de exacte zin en inhoud is van hetgeen het gewone en buitengewoon leergezag van de kerk. dat wij allen willen eerbiedi gen, „ons te geloven voorhoudt", zoals de oude formule luidt. Kardinaal Alfrink verklaarde vervol gens: „Ik dacht dat het een legitieme vraagstelling is. tenminste als men ze van meet af aan hanteert als een I methodiek om reeds aanwezige twijfels een alibi te bezorgen. Maar is het van de andere kant ook niet waar. dat juist deze vraagstelling in de geloofsgemeenschap van vandaag oorzaak wordt van veel onzekerheid, veel onrust en veel angst? Discussies van vakgeleerden kan men op het ogen blik nauwelijks meer buiten de algeme- ne publiciteit houden. Maar men stelle zich de goegemeente voor, die, zelf niet tot kritisch onderscheiden onderlegd, dag na dag", aldus kardinaal Alfrink, „wordt overstelpt met vragen door twij felende vragen r ondom vrijwel al le details van ons christelijk geloof. Uit zuivering van hetgeen als geloofsgoed van de kerk wordt aangezien is een dienst aan de kerk, aan de geloofsge meenschap. maar is het misschien toch ook geen tijd om wat meer rekening te houden met zoals Paulus in het 8ste hoofdstuk van zijn eerste brief aan de gelovigen van Korinthe stelt de zwakke broeders onder ons". „Ik zou de vraag willen stellen als her der van heel de geloofsgemeenschap van ons land: is het niet mogelijk een weg te vinden dat althans de tegenstel lingen enigermate worden overbrugd. De tegenstellingen zelf zijn geen Neder lands verschijnsel. Zij spelen op het ogenblik in geheel de kerk. Zij spelen ook in andere geloofsgemeenschappen". De kardinaal vervolgde: „En zou van een instituut als een katholieke univer siteit waar goedwillende beoefenaars van allerlei disciplines, sociologen, psy chologen, theologen en filosofen en ook historici samenwerken geen reële im puls kunnen uitgaan om de Nederlandse katholieke geloofsgemeenschap terug te brengen in de beddingen van verdraag zaamheid, van elkander willen ^verstaan, van wederzijds begrip, van werkelijke dialoog.Is deze gedachte een utopie, een hersenschim? In ieder geval is het een uitdaging die ieder, hoop ik, goed wil verstaan. Het is een zeer persoon lijke gedachte zonder enige verdere pretentie. Mocht ze ooit enig resultaat opleveren," zo besloot kardinaal Alfrink zijn oproep, „dan zou dat het bestaan van een eigen katholieke universiteit helpen bevestigen". ADVERTENTIE Er is moeilijk een woord te vinden dat in de geschiedenis der mensheid voor zoveel verschillende begrippen is gebruikt als het woord democrattie let terlijk vertaald: volksmacht. Democraat was een eeuw geleden in ons goede vaderland een scheldwoord. Nu staat de democratie hoog genoteerd: Mos kou en de Gaulle, Den Haag en Washington prijzen om strijd hun democra tie, maar zij allen verslaan onder het woord iets anders. Prof. mr. H. Drion zegt: „Wij verstaan onder democratie de maatschappij zoaJs wij ons die wensen. Daarom zal onze democratie altijd onvolmaakt zijn en onderhevig aan felle kritiek, want er zal altijd wel wat te wensen overblijven". Prof. Drion doceert sinds 1958 in Leiden burgerlijk recht, zodat hij niet als wetenschapsman over de democratie praatte, toen hy deze week meewerkte aan 'n tv-program- ma van de VPRO over de mogelijk heden van de democratie. Het vorig jaar november hield hij in de Pieterskerk in Leiden de rede bij de jaarlijkse herdenking van het universitaire verzet in oorlogstijd. Zijn onderwerp was: Intellectueel en Democratie. Bovendien heeft prof. Drion tijdens de oorlog als stu dent bewezeh dat het woord de mocratie voof de thans 51-jarige hoogleraar een beproefd en over dacht begrip is. Zou men niet kunnen spreken van een politieke democratie in de kapitalistische landen en een demo cratie binnen het bedrijfsleven in de communistische landen, zodat de wezenlijke hoeveelheid vrijheid voor de burgVr elkaar in Oost en West niet zo erg veel ontloopt? „Dat zou ik niet durven zeggen. Ik geloof niet dat in Rusland de demo cratisering van het bedrijfsleven zo'n grote omvang heeft, al zijn er landen, zoals Zuid-Slavië, waar deze democratisering goed voortgang maakt. Het wezenlijke van onze poli tieke democratie is dat door vrije meningsuiting en door oppositie-vor ming niet-revolutionaire maatschap pij-veranderingen mogelijk /.ijn"•• Er is dus in kapitalistische landen meer wezenlijke vrijheid dan in communistische landen? „Dat geloof ik wel. Uiteindelijk heeft men in kapitalistische landen nog de vrijheid om een bedrijf te verlaten als men het met het ge voerde beleid niet eens is, al is de ze vrijheid in tijden van werkloos heid natuurlijk niet erg reëel". U zegt dat de democratie revo lutionaire ontwikkelingen bemoei lijkt. Acht u een revolutie onge- wenst? „In landen met onze welvaartsont wikkeling is een revolutionaire ont wikkeling niet wel mogelijk. Iedere radicalisering roept onmiddellijk bij een brede massa een reactie op die op het behoud van de bestaande toe stand is gericht". „In andere landen, zoals in La- fijns-Amerika lijkt een revolutionai re ontwikkeling onvermijdelijk, al is het nog helemaal de «vraag of de verdrukte groepen van de revolutie zullen profiteren". Besturen in onze tijd betekent het aanvaarden van de. uitdaging die de toekomst stelt. Acht u het niet ge vaarlijk dat het bestuur wordt be paald door een massa die in feite slechts belangstelling heeft voor het behoud van het profijtelijk geachte heden? „Dat is de eeuwige kritiek op de democratie. Het is nu eenmaal een feit dat het resultaat van een demo cratie niet groter kan zijn dan de meerderheid wil. In onze democra tie vindt een automatische selectie van leiders plaats. De functie van de democratie is die leiders te contro leren, ter verantwoording te roepen en hen eventueel uit hun functie te zetten". - Als de massa het heden wil handhaven zal het door hen geko zen en gecontroleerde bestuur op straffe van ontslag de uitdaging van de toekomst dus niet kunnen aan vaarden? „Niet in de mate waarin de men sen die bewust de uitdaging willen aanvaarden zouden willen zien, maar er is een merkwaardig verschijnsel: gekozen bestuurders zijn nooit zo extreem als hun kiezers. Een rechts politicus is minder rechts en een links politicus is minder links dan 'zijn kiezers". Acht u de controle op het be stuur in onze democratie nog steeds voldoende? „De controle op de bestuurders is nog wel voldoende, dacht ik. Angsti ger vind ik de oncontroleerbare macht van overheidsinstellingen die een eigen leven zijn gaan 'leiden". Kan een democratie werken als het merendeel van de kiezers niet voldoende inzicht of belangstelling heeft voor politieke problemen? „De massa en daartoe behoren op gezette tijden ook u en ik krijgt pas belangstelling als men vindt dat er iets niet goed gaat. Wa ter is een primaire levensbehoefte, toch heb ik geen behoefte aan in spraak in de leiding van het water bedrijf, zolang er goed water uit mijn kraan komt". De zeer milde hoogleraar die met bescheiden stem en met veel voorbe houd de vragen beantwoordt, zet uit een hoe hij de kiezersactiviteiten in het stemhokje waardeert: „Het le ven van een mens zou onmogelijk Zijn zonder een doorlopend geven van vertrouwen. Men komt pas tot actie als dat hertrouwen wordt be schaamd. Daarom kiest de kiezer een man die door een bepaalde par tij, waarin hij zijn vertrouwen stelt, naar voren wordt gebracht. Het ge vaar van onze democratie is dat de partijen verstarren en bij de ontwik kelingen achterraken. Onze demo cratie biedt ook geen volledige garan tie verre van dat maar zij geeft tot nu toe een redelijke zeker heid dat erge uitwassen kunnen wor den tegengegaan. Er zijn correcties mogelijk, ook als men zich heeft ver gist. Als een partij, waarin men wel licht uit onbehagen vertrouwen heeft gesteld, faalt dan verliest zij de kie zersgunst. De democratische ge dachte gaat er van uit dat leiders nooit volmaakt zijn en zeker niet volmaakt blijven als zij min of meer onbedreigd macht kunnen uit oefenen". „Een van de gevaren van onze de mocratie is, dat zij in tijden van cri sis de gelegenheid biedt tot poli tieke zelfmoord door de kiezers, zo als in Duitsland is bewezen. Behal ve door haar eigen structuur, kan de democratie ook bedreigd worden door een constante ondergraving van het vertrouwen in dit stelsel; hieraan zouden kritisch ingestelde intellectue len weieens wat meer kunnen den ken". Heeft onze democratie een toe komst, nu de politieke vraagstukken zo ingewikkeld worden dat zij door niemand meer overzien en beoor deeld kunnen worden? „Ik ben er van overtuigd dat onze huidige democratie op een bepaald moment in de toekomst niet meer zal functioneren. Zo moeten wij ons nu al de vraag stellen of ons partij systeem nog wel deugdelijk is als kanaal dat naar de macht voert Er zullen ongetwijfeld grote spanningen komen en daarom zullen we de onge vaarlijke kanalen voor irrationele emoties zoveel mogelijk open moe ten houden. Uit dien hoofde zou ik de verdwijning van het koningschap in Nederland betreuren, want naar mijn inzicht is het koningschap in ons land zo'n ongevaarlijk kanaal van irrationele emoties". fn.v. verzekerings maatschappij brand-, inbraak-, storm-en glasverzekering, wettelijke aansprakelijkheid voor particu lieren en rechtsbijstandverzekering, onge vallen-, ziekte-en ziektekostenverzekering, reisverzekering vraagt uw assurantieman of rechtstreeks west blaak 22-r'dam tel. 010-110004* ROTTERDAM De 30-jarige koopman Jan van W. uit Gouda die op 9 juli van het vorig jaar zijn 29-jarige collega. Haring Bos. met een pistoolschot heeft gedood is gistermiddag door de rechtbank ontslagen van elke rechtsvervolging. De rechtbank achtte doodslag bewezen, maar accepteerde het beroep op nood weer. De officier van justitie mr. A. C. van der Spek eiste een straf van vier jaar gevangenisstraf tegen hem. De. Haagse Strafpleiter mr. H. Huy- gens zei ter rechtszitting op 9 oktober: „Een klassiek geval van noodweer". Hij stelde vast dat Jan van W. niets anders overbleef dan op Haring Bos te schieten. De Goudse koopman doodde B. in de onmiddellijke nabijheid van een woon wagenkamp in Gouda, ten aanschouwen van enkele tientallen bewoners van het kamp, vrouwen en kinderen incluis. De fatale schietpartij volgde na een vro lijk avondje uit van Jan met een aan tal families uit het kamp. Tijdens een „afzakkertje" in een van de woonwa gens raakten de gemoederen door de BONN Staatssecretaris Günther Diehl heeft gisteren in hot parlement verklaard, dat de Westduitse regering geen monopoliepositie verlangt voor het Duitse persbureau DPA (Deutsche Prcs- se Agentur). „Wij willen geen beperkingen op de Duitse nieuwsmarkt", zei hij. Diehl, die de voornaamste woordvoer der van de regering is, zei dit in ant woord op vragen van afgevaardigden in de Bondsdag, behorende tot de oppo sitiepartij der Vrije Democraten, aan gaande zijn recente opmerkingen over The Assciated Press en United Press. International, die hij had beschreven als „een opmerkelijk verschijnsel". Diehl handhaafde deze opmerking, maar voegde eraan toe: „De activiteit van de beide Amerikaanse persbureaus in de Bondsrepubliek geeft inderdaad geen reden tot klagen. Het is niet zo, dat wij een „kop-op-Duitsland-campag- ne" willen voeren, maar het feit, dat een .Amerikaans concern een groot deel van de Duitse markt bezit, brengt een speciale verplichting mee om een bij zondere objectiviteit te betrachten bij de behandeling van binnenlandse poli tieke aangelegenheden". Diehl, die door kanselier Georg Kurt Kiesinger persoonlijk is benoemd tot hoofd van een federale persdienst, die 28 miljoen dollar per jaar kost, ver klaarde niet of hij reden had om de objectiviteit van de persbureaus in twij fel te trekken. AMSTERDAM VéGé-Nederland garat haar spaarzcgelsystcem uitbreiden. De tien procent korting in gratis geld- zcgels blijft gehandhaafd, maar vanaf 21 oktober kan men bovendien voor elke bestede gulden een tienpunts zegel ko pen voor vyf cent. De gekochte en de gratis zegels dienen in een zegelböekje te worden geplakt, waarvoor men, als het vol gespaard is, met een waarde aan zegels van tien gul den, elf gulden terug ontvangt. Bovendien geeft een volgeplakt boekje recht op het kopen tegen een voordeel - prijs van een speciaal artikel buiten de kruidenierswarensector. Tenslotte brengt VéGé een eigen assorti ment kruidenierswaren zonder tien pro cents-korting, onder eigen'merk, tegen prijzen die lager liggen, aldus VéGé, dan de merkartikelen. drank zo verhit, dat er een ernstige woordenwisseling ontstond tussen Jan van W. en Haring B. De twist liep zo hoog op dat Jan van W. plotseling als een haas de wagen uitvluchtte, even later gevolgd door een ziedende Ha ring B. Flatbewoners aan de Goudstraat in Gouda, verklaarden dat zij Jan van W. buiten het kamp zagen lopen toen plot seling een grote blauwe personenauto op de koopman Inreed. De koopman zou zich door snel opzij te springen nog juist in veiligheid hebben weten te stel len. Uit de wkgen sprongen drie man nen, die volgens enkele getuigen met messen waren gewapend. Eén van de drie was Haring B„ die volgens ooggetuige een groot mes met een lem met van zeker vijftien centimeter bij zich had, terwijl de drie mannen Jan van W. langzaam terugdrongen, zou uit hun midden plotseling Haring B. met het mes in de hand naar voren zijn ge sprongen. Jan van W., het pistool al in de vuist, vuurde van dichtbij. Dode lijk in de hartstreek getroffen stortte Haring B. neer. Tientallen kampbewo ners en een handvol flatbewoners sloe gen dit schouwspel van veraf gade. Jan van W. vluchtte in de auto, waarmee men hem kort tevoren had willen overrijden. Vanuit de schare kampbewoners klonken schoten, afge vuurd op de snel-wegrijdende auto. Zij werden afgevuurd door Frits L. „Ik wilde niet dat Jan zou ontsnappen", verklaarde Frits voor de Rotterdamse rechtbank. De man die het voor Haring B. dodelijke schot afvuurde reed re gelrecht naar een politiebureau in Gou da, om daar, volkomen overstuur, te vertellen wat hij had gedaan. De officier van Justitie eiste tegen Frits L„ die schoten afvuurde op de au to waarmee Jan van W. verdween, een gevangenisstraf van een jaar met af trek. De 19-jarige koopman Johan van E„ eveneens bewoner van het kamp in Gouda, wilde hij yrijgesproken zien vah de medeplichtigheid aan doodslag, Öie hij in zijn dagvaarding ten laste had ge legd. Johan van E. was de man die Jan van W. kort voor de schietpartij van het pistool oorzag. Frits L. werd eveneens vrijgespro ken (eis: één jaar met aftrek). De rechtbank achtte de opzet tot doodslag niet bewezen. ADVERTENTIE Ik ben het mannetje van kr-kr-krakend verse chips verkleed als soldaat. Stuur een lege verpakking van mijn produkt naar «Postbus 120, Deventer en u krijgt een leuke verrassing. (vergeet niet afzender te vermelden) DEN HAAG Evenals in 80 ande re landen zal ook in Nederland vah 21 tot 27 oktober voor de zevende maal een anti-hongeractie worden gevoerd, waarvan de opbrengst bestemd is voor het uitvoeren van projecten, die op de voedselverbeterirrg in de breedste zin in de ontwikkelingslanden zijn gericht. De inzameling wordt georganiseerd door de NOVIB in samenwerking met het Unescocentrum Nederland en het Nederlands Comité Unicef. Hetv motto voor de inzameling van dit jaar „wedloop voor de wereldwel vaart" wil inhaken op de Olympische Spelen. De NOVIB voert dp actie met hulp van ruim 1000 plaatselijke actie comités. In de jaren 1960 tot 1967 kon 8,6 min. gulden in ontwikkelingspro jecten worden gestoken. De totale we reldcampagne leverde tot dusver 2,1 miljard gulden op. De voedsel- en landbouworganisatie van de VN heeft becijferd dat de we reld 4V2 miljoen mensen telt, die per manent te weinig voedsel krijgen en l1/* miljard mensen, die slecht gevoed worden. Het geld moet in feite uit een 20-tal rijke landen, want al omvat de actie 80 landen, 3/4 ervan behoort tot de arme landen. Wernink's beton- en aannemings- maatschappy NV in Leiden zet op 1 januari de activiteiten van de bouw- materialenhandel en het natuursteen- bedrijf Vonk stop. Er worden geen nieu we orders meer aangenomen, de lopen de worden afgewerkt. In overleg met de vakbonden en de ondernemingsraad hebben de 22 werk nemers een andere werkkring in de be drijven aangeboden gekregen. DEN HAAG Het bestuur van het Katholiek Onderwijzers Verbond (KOV) heeft de verbondsvergadering voorge steld dat statuten worden ontworpen voor een landelijke vereniging van ka tholieke onderwijsgevenden. Deze vereniging zal sectiegewijs wor den opgebouwd en regionale organen dienen te omvatten. Dit laatste onder andere mede ter behartiging van de persoonlijke belangen van de leden. Zij zouden op bepaalde terreinën autonoom dienen te zijn, bijvoorbeeld voor het overleg over de schoolkatechese, activi teiten op cultureel en regionale gebied, en diocesane schoolraden. De verbondsvergadering, die op 30 december in Arnhem wordt gehouden, wordt voorgesteld een commissie te la ten benoemen, die de statuten voor de ene landelijke vereniging ontwerpt. Het verbondsbestuur merkt op, dat men op zoveel praktische moeilijkheden stuitte bij het uitwerken van de eerste fase van het destijds opgestelde structuur rapport, dat totale unificatie van struc tuur en statuten van de diocesane ver enigingen uitgesloten bleek. Daarom wil men nu rechtstreeks een landelijke ver eniging zien te krijgen. Ook komt op de verbondsvergadering het voorstel aan de orde, dat de afde ling Midden-Kennemerland doet, opdat een schoolbestuur op meer democra tische wijze kan worden gevormd en functioneren. Vele kerk- en schoolbe sturen zijn omgevormd tot stichtingen, andere zijn dit van plan. De bestuurs vorming en bestuurspraktijk van deze nieuwe schoolbesturen toont al vaak aan, dat de ouders en leerkrachten geen enkele invloed hebben, aldus de toe lichting. MIERES (Spanje) Tussen de 1500 en 2000 Asturische mijnwerkers hebben geweigerd de mijn in te gaan uit protest tegen sancties van de mijnmaatschappij, omdat zij de begrafenis hadden bijge woond van een kameraad, dia» bij een ongeluk in de mijn om het leven was gekomen. De staking begon in twee mijnen van de Empresa Hüllera Del Norte bij Mie- res toen 700 mijnwerkers de mijnen ver lieten, om de begrafenis bij te wonen. De staking heeft zich uitgebreid tot drie andere mijnen van de maatschap pij.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 5