Kardinaal Alfrink deed
beroep op katholieke
wetenschapsbeoefenaars
150.000
LEDEN
„ONZE DEMOCRATIE
ZAL ALTIJD
ONVOLMAAKT ZIJN"
Duitsland eist voor DPA
geen monopolie op
Intieme geschiedenis der
laatste tsarenfamilie
Wie ben ik
Rechter accepteert beroep
op noodweer voor
dodelijk pistoolschot
VéGé breidt
Ongeregeldheden
in Buffalo
Nicolaas en Alexandra"
Tragisch' start
Slechte invloed
PROF. MR. H. DRION:
...om zéker
te zijnT
spaarsysteem uit
Maandag start 7e
anti-honger-actie
EÉN LANDELIJKE
VERENIGING
R.K. ONDERWIJS-
GEVENDEN
Mijnstakingen in
Asturië
Bij lustrumviering Nijmeegse universiteit
De
AUTHENTICITEIT
WEG VINDEN
„VOOR POLITIEKE PROBLEM EN
KRIJGEN WE PAS BELANGSTELLING
ALS ER IETS NIET GOEl) GAAT99
Wezenlijk
Revolutie
Voorbehoud
Toekomst
ZATERDAG 19 OKTOBER 1968
NIJMEGEN Onder de H. Mis ter opening van de viering van 't negende lustrum
van de Nijmeegse katholieke universiteit heeft kardinaal Alfrink zelf oud-hoog
leraar aan deze universiteit gisteren in de studentenkerk 'n ernstig beroep ge
daan op de wetenschapsbeoefenaars in verband met de onrust binnen en buiten
de Nederlandse kerkprovincie. In i{Jn predikatie sprak hy over de vrijheid der
wetenschapsbeoefening, welke ook voor de theologie geldt en over de impuls, die
van de katholieke universiteit zou kunnen uitgaan om de tegenstellingen, welke
momenteel binnen de geloofsgemeenschap bestaan te helpen overbruggen.
BUFFALO (New York) Jeugdben
den hebben politieauto's bekogeld, rui
ten ingegooid en enkele winkels geplun
derd in de voornamelijk door negers be
woonde oostelijke wijk van Buffalo.
De brandweer deelde mee dat een
brand was gesticht, die voor 150.000 dol
lar schade aanrichtte.
Een tweede brand, die voor 125.000
dollar schade aanrichtte, was volgens de
politie door inbrekers aangestoken.
De ongeregeldheden begonnen don
derdag toen honderden jonge negers
hun scholen verlieten om deel te nemen
aan een bijeenkomst die werd georgani
seerd door de conferencier Dick Grego
ry of om de begrafenis bij te wpnen van
een jonge neger, die na de verkiezings
campagne van George C. Wallace op 4
oktober in Buffalo werd neergeschoten.
De politie heeft tenminste tien arres
taties verricht.
De kardinaal zei o.m.: .Wanneer een
katholiek instituut van hoger weten
schappelijk onderwijs niet bij machte
zou zijn zonder hechte en intieme band
met het episcopaat de juiste koers te
varen als katholiek instituut, zou dat
kunnen worden aangemerkt als een te
ken van onvolwassenheid. In het losser
worden van die banden is 'n erkenning
van de volwassenheid en erkenning van
de autonomie, welke de wetenschapbe-
ofening van nature toekomt. Het twee
de Vaticaanse Concilie heeft in de pas
torale constitutie Gaudium et Spes over
de kerk in de wereld van deze tijd de
ze autonomie, welke aan de weten
schapsbeoefening toekomt, duidelijk uit
gesproken. En het concilie heeft in 1965
duidelijk willen laten uitkomen, dat het
daarmee niets nieuws naar voren bracht
maar een oud standpunt repeteert dat
in de kerk aanvaard wordt.
Menselijke waardigheid vraagt niet
alleen om vrijheid voor zichzelf, zij
vraagt ook respect te hebben voor de
vrijheid van de ander. Daarom vraagt
zij er ook om rekening te houden met
het geloof van de ander en het geloof
van de kerk. Ieder gelovige weten-
ADVERTENTIE
VERENIGING VOOR CREMATIE AVVL
^AMSTERDAM, POLDERWEG 4. TEL 020 - 54954
Als ooit in de moderne geschiedenis het lot een vorstelijke familie ongunstig
gezind is geweest, dan was het wel Nicolaas II, de laatste Russische tsaar,
en zijn gezin. Daarvan getuigt het historische verhaal Nicolaas en Alexandra
de intieme geschiedenis van de laatste tsarenfamilie" door Robert K. Mas
sie, dat onlangs in een Nederlandse vertaling is verschenen bij de Amsterdamse
uitgeverij H. J. Paris N.V. (Prijs: f 21,50). Het is een bijzonder boeiend re
laas over een illustere familie, die autocratisch heerste over 120 miljoen men
sen, door een persoonlijke tragedie en de onstuitbare loop der geschiedenis ten
val kwam, de vernedering van een barbaarse gevangenschap moest ondergaan
en tenslotte nu vijftig jaar geleden op afschuwelijke wijze werd vermoord.
T^e tragedie van Nicolaas Romanow
was eigenlijk, dat hij op de ver
keerde plaats en op het verkeerde mo
ment een rol speelde in het wereldge
beuren. De historici zijn het erover
eens, dat het een bijzonder aardige man
U geweest; weliswaar geen briljant
vorst, maar met zijn kwaliteiten zou
hij het bijvoorbeeld In Engeland, maar
dan wel als constitutioneel monarch,
uitstekend gedaan hebben.
„Door opvoeding voorbereid om te re
geren in de negentiende eeuw, door ka
rakter het meest geschikt om monarch
te zijn in Engeland, leefde en regeerde
hij in het Rusland van de twintigste
eeuw. Daar brokkelde de wereld, die
hij begreep, rondom hem af. De ge
beurtenissen volgden elkaar in een te
hoog tempo op, de ideeën veranderden
te snel. In de grote storm, die over
Rusland joeg, werden hij en allen die
hij beminde meegesleurd. Tot het ein
de toe deed hij zijn best. Voor zijn
vrouw en kinderen betekende dat veel.
Voor Rusland was het te weinig", zegt
de schrijver er zelf van. Hij heeft bij
de compositie van zijn boek inzage ge
had van alle dagboeken, brieven en me
moires, die van de betrokkene nog
over zijn. De hier en daar nogal slor
dig vertaling door J. van Heerden doet
gelukkig weinig afbreuk aan de nauw
gezetheid, waarmee Massie zich over
zijn onderwerp heeft gebogen.
Het meer van 500#bladzijden tellende
boek geeft een levendige beschrijving
van de lotgevallen van Nicolaas II. zijn
gemalin Alexandra voor haar huwe
lijk prinses Alix van Hessen, de lieve-
lingskleindbchter van koningin Victoria
hun vier dochters en enige zoon. Veel
aandacht krijgt ook de beruchte mys
ticus Raspoetin, die door omstandighe
den zo'n catastrofale invloed op het
vorstenpaar en via hen op de Russische
geschiedenis kon krijgen, andere leden
van de keizerlijke familie en tal van po
litici, onder wie Kerenski en Lenin.
Uet leven was door Nicolaas en
Alexandra zo goed begonnen: toen
zij zich in 1904 verloofden, was hij 25
en zij 21. Nicolaas' vader, Alexander
III, was op 49-jarige leeftijd in de
kracht van zijn leven en daaróm zag
het er naar uit, dat het jonge paar nog
vele zorgeloze jaren voor zich zou heb
ben. Alexander stierf evenwel plotseling
in de herfst van hetzelfde jaar. zodat
Nicolaas geheel onvoorbereid het be
wind moest overnemen. Toen Alexan
dra door haar huwelijk enkele weken
later keizerin van Rusland werd. kende
zij het land nog geen maand. Ondanks
haar goede bedoelingen, heeft zij nim
mer de weg tot het hart van haar volk
weten te vinden.
Het huwelijk was tot het einde toe
trouwens bijzonder goed en toen hun
na vier dochters in 1904 een zoon en
troonopvolger werd geboren, leek het
geluk van het keizerlijk paar volmaakt.
Al na enkele weken kwam echter de
verpletterende slag: net als sommige
andere mannelijke nazaten van zijn ge
neratie, bleek Alexis een „bloeder" te
zijn. 'Van zijn overgrootmoeder konin
gin Victoria had hij de gevreesde he
mofilie geërfd en dat maakte zijn le
ven bijzonder kwetsbaar.
De ernstige kwaal van de troonopvol
ger. die de overigens zeer intelligente
en levenslustige tsarewitsj van tijd tot
tijd aan de rand van het graf bracht,
werd de sleutel tot de gebeurtenissen,
die de Romanows in een fatale climax
naar de ondergang hebben geleid. Hier
door kon namelijk de deels vrome, deels
liederlijke figuur van Raspoetin zijn si
nistere invloed doen gelden.
ieze „Heilige Duivel" was de enige,
die de kroonprins in een crisissitu
atie door zijn hypnotische gaven ver
lichting en genezing kon brengen. De
vertwijfelde moeder klampte zich ge
heel aap hem vast en was daarbij
doof en blind voor de vele argumenten,
die tegen hem getuigden. In de tijd ge
durende de eerste wereldoorlog, dat zij
voor haar aan het frond vertoevende ge
maal de staatszaken waarnam, was het
in feite Raspoetin, die Rusland regeer
de en de tsarina en via haar ook de
tsaar een reeks hoogst ongunstige be
slissingen deed nemen.
Toen de „man Gods" in de nieuw
jaarsnacht van 1917 werd vermoord,
was het al te laat om het roer te wen
den enrzo werden de Romanows in de
stroomversnelling van de gebeurtenis
sen daarna meedogenloos weggevaagd.
Nadat Nicolaas en Alexandra in
maart 1917 hun troon hadden verspeeld,
had hun leven en dat van hun kinderen
gemakkelijk gespaard kunnen blijven,
maar de ene ongelukkige samenloop
van omstandigheden na de andere
sneed tenslotte iedere mogelijkheid tot
redding af. Hun steeds meer geïsoleer
de gevangenschap maakte hen voor de
buitenwereld onbereikbaar totdat zij in
juli 1918 te Jekaterinaburg allen een
gruwelijk einde vonden.
Een bijzonder zwarte bladzijde in de
geschiedenis, die wellicht nooit geschre
ven zou zijn, als de tsarewitsj niet aan
hemofilie had geleden. Zo kon een ge
netisch afwijking het lot van een hoog
gezeten familie en misschien indi
rect de geschiedenis van een heel volk
op beslissende wijze beïnvloeden.
schapbeoefening zal nooit in strijd mo
gen komen met het authentieke geloof
der kerk als een minimum, dat van ie
dere gelovige gevraagd moet worden,
en om een maximum aan vrijheid open
te houden.
Het lijkt mij, aldus de kardinaal, dat
de kritische situatie van deze t|jd hier
in is gelegen, dat de hedendaagse theo
logie zich geconfronteerd ziet met de
vraag wat precies tot dat authentieke
geloof van de kerk behoort, wat de
exacte zin en inhoud is van hetgeen het
gewone en buitengewoon leergezag van
de kerk. dat wij allen willen eerbiedi
gen, „ons te geloven voorhoudt", zoals
de oude formule luidt.
Kardinaal Alfrink verklaarde vervol
gens: „Ik dacht dat het een legitieme
vraagstelling is. tenminste als men ze
van meet af aan hanteert als een I
methodiek om reeds aanwezige twijfels
een alibi te bezorgen.
Maar is het van de andere kant ook
niet waar. dat juist deze vraagstelling
in de geloofsgemeenschap van vandaag
oorzaak wordt van veel onzekerheid,
veel onrust en veel angst? Discussies
van vakgeleerden kan men op het ogen
blik nauwelijks meer buiten de algeme-
ne publiciteit houden. Maar men stelle
zich de goegemeente voor, die, zelf niet
tot kritisch onderscheiden onderlegd,
dag na dag", aldus kardinaal Alfrink,
„wordt overstelpt met vragen door twij
felende vragen r ondom vrijwel al
le details van ons christelijk geloof. Uit
zuivering van hetgeen als geloofsgoed
van de kerk wordt aangezien is een
dienst aan de kerk, aan de geloofsge
meenschap. maar is het misschien toch
ook geen tijd om wat meer rekening
te houden met zoals Paulus in het
8ste hoofdstuk van zijn eerste brief aan
de gelovigen van Korinthe stelt de
zwakke broeders onder ons".
„Ik zou de vraag willen stellen als her
der van heel de geloofsgemeenschap
van ons land: is het niet mogelijk een
weg te vinden dat althans de tegenstel
lingen enigermate worden overbrugd.
De tegenstellingen zelf zijn geen Neder
lands verschijnsel. Zij spelen op het
ogenblik in geheel de kerk. Zij spelen
ook in andere geloofsgemeenschappen".
De kardinaal vervolgde: „En zou van
een instituut als een katholieke univer
siteit waar goedwillende beoefenaars
van allerlei disciplines, sociologen, psy
chologen, theologen en filosofen en ook
historici samenwerken geen reële im
puls kunnen uitgaan om de Nederlandse
katholieke geloofsgemeenschap terug te
brengen in de beddingen van verdraag
zaamheid, van elkander willen ^verstaan,
van wederzijds begrip, van werkelijke
dialoog.Is deze gedachte een utopie,
een hersenschim? In ieder geval is het
een uitdaging die ieder, hoop ik, goed
wil verstaan. Het is een zeer persoon
lijke gedachte zonder enige verdere
pretentie. Mocht ze ooit enig resultaat
opleveren," zo besloot kardinaal Alfrink
zijn oproep, „dan zou dat het bestaan
van een eigen katholieke universiteit
helpen bevestigen".
ADVERTENTIE
Er is moeilijk een woord te vinden dat in de geschiedenis der mensheid voor
zoveel verschillende begrippen is gebruikt als het woord democrattie let
terlijk vertaald: volksmacht. Democraat was een eeuw geleden in ons goede
vaderland een scheldwoord. Nu staat de democratie hoog genoteerd: Mos
kou en de Gaulle, Den Haag en Washington prijzen om strijd hun democra
tie, maar zij allen verslaan onder het woord iets anders.
Prof. mr. H. Drion zegt: „Wij verstaan onder democratie de maatschappij
zoaJs wij ons die wensen. Daarom zal onze democratie altijd onvolmaakt
zijn en onderhevig aan felle kritiek, want er zal altijd wel wat te wensen
overblijven".
Prof. Drion doceert sinds 1958 in
Leiden burgerlijk recht, zodat hij
niet als wetenschapsman over de
democratie praatte, toen hy deze
week meewerkte aan 'n tv-program-
ma van de VPRO over de mogelijk
heden van de democratie.
Het vorig jaar november hield hij
in de Pieterskerk in Leiden de rede
bij de jaarlijkse herdenking van het
universitaire verzet in oorlogstijd.
Zijn onderwerp was: Intellectueel
en Democratie. Bovendien heeft
prof. Drion tijdens de oorlog als stu
dent bewezeh dat het woord de
mocratie voof de thans 51-jarige
hoogleraar een beproefd en over
dacht begrip is.
Zou men niet kunnen spreken
van een politieke democratie in de
kapitalistische landen en een demo
cratie binnen het bedrijfsleven in de
communistische landen, zodat de
wezenlijke hoeveelheid vrijheid voor
de burgVr elkaar in Oost en West
niet zo erg veel ontloopt?
„Dat zou ik niet durven zeggen. Ik
geloof niet dat in Rusland de demo
cratisering van het bedrijfsleven
zo'n grote omvang heeft, al zijn er
landen, zoals Zuid-Slavië, waar deze
democratisering goed voortgang
maakt. Het wezenlijke van onze poli
tieke democratie is dat door vrije
meningsuiting en door oppositie-vor
ming niet-revolutionaire maatschap
pij-veranderingen mogelijk /.ijn"••
Er is dus in kapitalistische
landen meer wezenlijke vrijheid dan
in communistische landen?
„Dat geloof ik wel. Uiteindelijk
heeft men in kapitalistische landen
nog de vrijheid om een bedrijf te
verlaten als men het met het ge
voerde beleid niet eens is, al is de
ze vrijheid in tijden van werkloos
heid natuurlijk niet erg reëel".
U zegt dat de democratie revo
lutionaire ontwikkelingen bemoei
lijkt. Acht u een revolutie onge-
wenst?
„In landen met onze welvaartsont
wikkeling is een revolutionaire ont
wikkeling niet wel mogelijk. Iedere
radicalisering roept onmiddellijk bij
een brede massa een reactie op die
op het behoud van de bestaande toe
stand is gericht".
„In andere landen, zoals in La-
fijns-Amerika lijkt een revolutionai
re ontwikkeling onvermijdelijk, al is
het nog helemaal de «vraag of de
verdrukte groepen van de revolutie
zullen profiteren".
Besturen in onze tijd betekent
het aanvaarden van de. uitdaging die
de toekomst stelt. Acht u het niet ge
vaarlijk dat het bestuur wordt be
paald door een massa die in feite
slechts belangstelling heeft voor het
behoud van het profijtelijk geachte
heden?
„Dat is de eeuwige kritiek op de
democratie. Het is nu eenmaal een
feit dat het resultaat van een demo
cratie niet groter kan zijn dan de
meerderheid wil. In onze democra
tie vindt een automatische selectie
van leiders plaats. De functie van de
democratie is die leiders te contro
leren, ter verantwoording te roepen
en hen eventueel uit hun functie te
zetten".
- Als de massa het heden wil
handhaven zal het door hen geko
zen en gecontroleerde bestuur op
straffe van ontslag de uitdaging van
de toekomst dus niet kunnen aan
vaarden?
„Niet in de mate waarin de men
sen die bewust de uitdaging willen
aanvaarden zouden willen zien, maar
er is een merkwaardig verschijnsel:
gekozen bestuurders zijn nooit zo
extreem als hun kiezers. Een rechts
politicus is minder rechts en een
links politicus is minder links dan
'zijn kiezers".
Acht u de controle op het be
stuur in onze democratie nog steeds
voldoende?
„De controle op de bestuurders is
nog wel voldoende, dacht ik. Angsti
ger vind ik de oncontroleerbare
macht van overheidsinstellingen die
een eigen leven zijn gaan 'leiden".
Kan een democratie werken als
het merendeel van de kiezers niet
voldoende inzicht of belangstelling
heeft voor politieke problemen?
„De massa en daartoe behoren
op gezette tijden ook u en ik
krijgt pas belangstelling als men
vindt dat er iets niet goed gaat. Wa
ter is een primaire levensbehoefte,
toch heb ik geen behoefte aan in
spraak in de leiding van het water
bedrijf, zolang er goed water uit
mijn kraan komt".
De zeer milde hoogleraar die met
bescheiden stem en met veel voorbe
houd de vragen beantwoordt, zet uit
een hoe hij de kiezersactiviteiten in
het stemhokje waardeert: „Het le
ven van een mens zou onmogelijk
Zijn zonder een doorlopend geven
van vertrouwen. Men komt pas tot
actie als dat hertrouwen wordt be
schaamd. Daarom kiest de kiezer
een man die door een bepaalde par
tij, waarin hij zijn vertrouwen stelt,
naar voren wordt gebracht. Het ge
vaar van onze democratie is dat de
partijen verstarren en bij de ontwik
kelingen achterraken. Onze demo
cratie biedt ook geen volledige garan
tie verre van dat maar zij
geeft tot nu toe een redelijke zeker
heid dat erge uitwassen kunnen wor
den tegengegaan. Er zijn correcties
mogelijk, ook als men zich heeft ver
gist. Als een partij, waarin men wel
licht uit onbehagen vertrouwen heeft
gesteld, faalt dan verliest zij de kie
zersgunst. De democratische ge
dachte gaat er van uit dat leiders
nooit volmaakt zijn en zeker niet
volmaakt blijven als zij min of
meer onbedreigd macht kunnen uit
oefenen".
„Een van de gevaren van onze de
mocratie is, dat zij in tijden van cri
sis de gelegenheid biedt tot poli
tieke zelfmoord door de kiezers, zo
als in Duitsland is bewezen. Behal
ve door haar eigen structuur, kan de
democratie ook bedreigd worden
door een constante ondergraving van
het vertrouwen in dit stelsel; hieraan
zouden kritisch ingestelde intellectue
len weieens wat meer kunnen den
ken".
Heeft onze democratie een toe
komst, nu de politieke vraagstukken
zo ingewikkeld worden dat zij door
niemand meer overzien en beoor
deeld kunnen worden?
„Ik ben er van overtuigd dat onze
huidige democratie op een bepaald
moment in de toekomst niet meer
zal functioneren. Zo moeten wij ons
nu al de vraag stellen of ons partij
systeem nog wel deugdelijk is als
kanaal dat naar de macht voert Er
zullen ongetwijfeld grote spanningen
komen en daarom zullen we de onge
vaarlijke kanalen voor irrationele
emoties zoveel mogelijk open moe
ten houden. Uit dien hoofde zou ik
de verdwijning van het koningschap
in Nederland betreuren, want naar
mijn inzicht is het koningschap in
ons land zo'n ongevaarlijk kanaal
van irrationele emoties".
fn.v. verzekerings
maatschappij
brand-, inbraak-, storm-en glasverzekering,
wettelijke aansprakelijkheid voor particu
lieren en rechtsbijstandverzekering, onge
vallen-, ziekte-en ziektekostenverzekering,
reisverzekering
vraagt uw assurantieman of
rechtstreeks
west blaak 22-r'dam
tel. 010-110004*
ROTTERDAM De 30-jarige koopman Jan van W. uit Gouda die op 9 juli
van het vorig jaar zijn 29-jarige collega. Haring Bos. met een pistoolschot heeft
gedood is gistermiddag door de rechtbank ontslagen van elke rechtsvervolging.
De rechtbank achtte doodslag bewezen, maar accepteerde het beroep op nood
weer. De officier van justitie mr. A. C. van der Spek eiste een straf van vier
jaar gevangenisstraf tegen hem.
De. Haagse Strafpleiter mr. H. Huy-
gens zei ter rechtszitting op 9 oktober:
„Een klassiek geval van noodweer".
Hij stelde vast dat Jan van W. niets
anders overbleef dan op Haring Bos te
schieten.
De Goudse koopman doodde B. in de
onmiddellijke nabijheid van een woon
wagenkamp in Gouda, ten aanschouwen
van enkele tientallen bewoners van het
kamp, vrouwen en kinderen incluis. De
fatale schietpartij volgde na een vro
lijk avondje uit van Jan met een aan
tal families uit het kamp. Tijdens een
„afzakkertje" in een van de woonwa
gens raakten de gemoederen door de
BONN Staatssecretaris Günther
Diehl heeft gisteren in hot parlement
verklaard, dat de Westduitse regering
geen monopoliepositie verlangt voor het
Duitse persbureau DPA (Deutsche Prcs-
se Agentur).
„Wij willen geen beperkingen op de
Duitse nieuwsmarkt", zei hij.
Diehl, die de voornaamste woordvoer
der van de regering is, zei dit in ant
woord op vragen van afgevaardigden
in de Bondsdag, behorende tot de oppo
sitiepartij der Vrije Democraten, aan
gaande zijn recente opmerkingen over
The Assciated Press en United Press.
International, die hij had beschreven
als „een opmerkelijk verschijnsel".
Diehl handhaafde deze opmerking,
maar voegde eraan toe: „De activiteit
van de beide Amerikaanse persbureaus
in de Bondsrepubliek geeft inderdaad
geen reden tot klagen. Het is niet zo,
dat wij een „kop-op-Duitsland-campag-
ne" willen voeren, maar het feit, dat
een .Amerikaans concern een groot deel
van de Duitse markt bezit, brengt een
speciale verplichting mee om een bij
zondere objectiviteit te betrachten bij
de behandeling van binnenlandse poli
tieke aangelegenheden".
Diehl, die door kanselier Georg Kurt
Kiesinger persoonlijk is benoemd tot
hoofd van een federale persdienst, die
28 miljoen dollar per jaar kost, ver
klaarde niet of hij reden had om de
objectiviteit van de persbureaus in twij
fel te trekken.
AMSTERDAM VéGé-Nederland
garat haar spaarzcgelsystcem uitbreiden.
De tien procent korting in gratis geld-
zcgels blijft gehandhaafd, maar vanaf
21 oktober kan men bovendien voor elke
bestede gulden een tienpunts zegel ko
pen voor vyf cent.
De gekochte en de gratis zegels dienen
in een zegelböekje te worden geplakt,
waarvoor men, als het vol gespaard is,
met een waarde aan zegels van tien gul
den, elf gulden terug ontvangt.
Bovendien geeft een volgeplakt boekje
recht op het kopen tegen een voordeel -
prijs van een speciaal artikel buiten de
kruidenierswarensector.
Tenslotte brengt VéGé een eigen assorti
ment kruidenierswaren zonder tien pro
cents-korting, onder eigen'merk, tegen
prijzen die lager liggen, aldus VéGé, dan
de merkartikelen.
drank zo verhit, dat er een ernstige
woordenwisseling ontstond tussen Jan
van W. en Haring B. De twist liep zo
hoog op dat Jan van W. plotseling als
een haas de wagen uitvluchtte, even
later gevolgd door een ziedende Ha
ring B.
Flatbewoners aan de Goudstraat in
Gouda, verklaarden dat zij Jan van W.
buiten het kamp zagen lopen toen plot
seling een grote blauwe personenauto
op de koopman Inreed. De koopman
zou zich door snel opzij te springen nog
juist in veiligheid hebben weten te stel
len. Uit de wkgen sprongen drie man
nen, die volgens enkele getuigen met
messen waren gewapend. Eén van de
drie was Haring B„ die volgens
ooggetuige een groot mes met een lem
met van zeker vijftien centimeter bij
zich had, terwijl de drie mannen Jan
van W. langzaam terugdrongen, zou uit
hun midden plotseling Haring B. met
het mes in de hand naar voren zijn ge
sprongen. Jan van W., het pistool al in
de vuist, vuurde van dichtbij. Dode
lijk in de hartstreek getroffen stortte
Haring B. neer. Tientallen kampbewo
ners en een handvol flatbewoners sloe
gen dit schouwspel van veraf gade.
Jan van W. vluchtte in de auto,
waarmee men hem kort tevoren had
willen overrijden. Vanuit de schare
kampbewoners klonken schoten, afge
vuurd op de snel-wegrijdende auto. Zij
werden afgevuurd door Frits L. „Ik
wilde niet dat Jan zou ontsnappen",
verklaarde Frits voor de Rotterdamse
rechtbank. De man die het voor Haring
B. dodelijke schot afvuurde reed re
gelrecht naar een politiebureau in Gou
da, om daar, volkomen overstuur, te
vertellen wat hij had gedaan.
De officier van Justitie eiste tegen
Frits L„ die schoten afvuurde op de au
to waarmee Jan van W. verdween, een
gevangenisstraf van een jaar met af
trek. De 19-jarige koopman Johan van
E„ eveneens bewoner van het kamp in
Gouda, wilde hij yrijgesproken zien vah
de medeplichtigheid aan doodslag, Öie
hij in zijn dagvaarding ten laste had ge
legd. Johan van E. was de man die Jan
van W. kort voor de schietpartij van het
pistool oorzag.
Frits L. werd eveneens vrijgespro
ken (eis: één jaar met aftrek). De
rechtbank achtte de opzet tot doodslag
niet bewezen.
ADVERTENTIE
Ik ben het mannetje van
kr-kr-krakend verse chips
verkleed als soldaat.
Stuur een lege verpakking
van mijn produkt naar
«Postbus 120, Deventer en u
krijgt een leuke verrassing.
(vergeet niet afzender te vermelden)
DEN HAAG Evenals in 80 ande
re landen zal ook in Nederland vah
21 tot 27 oktober voor de zevende maal
een anti-hongeractie worden gevoerd,
waarvan de opbrengst bestemd is voor
het uitvoeren van projecten, die op de
voedselverbeterirrg in de breedste zin
in de ontwikkelingslanden zijn gericht.
De inzameling wordt georganiseerd
door de NOVIB in samenwerking met
het Unescocentrum Nederland en het
Nederlands Comité Unicef.
Hetv motto voor de inzameling van
dit jaar „wedloop voor de wereldwel
vaart" wil inhaken op de Olympische
Spelen. De NOVIB voert dp actie met
hulp van ruim 1000 plaatselijke actie
comités. In de jaren 1960 tot 1967 kon
8,6 min. gulden in ontwikkelingspro
jecten worden gestoken. De totale we
reldcampagne leverde tot dusver 2,1
miljard gulden op.
De voedsel- en landbouworganisatie
van de VN heeft becijferd dat de we
reld 4V2 miljoen mensen telt, die per
manent te weinig voedsel krijgen en
l1/* miljard mensen, die slecht gevoed
worden. Het geld moet in feite uit een
20-tal rijke landen, want al omvat de
actie 80 landen, 3/4 ervan behoort tot
de arme landen.
Wernink's beton- en aannemings-
maatschappy NV in Leiden zet op
1 januari de activiteiten van de bouw-
materialenhandel en het natuursteen-
bedrijf Vonk stop. Er worden geen nieu
we orders meer aangenomen, de lopen
de worden afgewerkt.
In overleg met de vakbonden en de
ondernemingsraad hebben de 22 werk
nemers een andere werkkring in de be
drijven aangeboden gekregen.
DEN HAAG Het bestuur van het
Katholiek Onderwijzers Verbond (KOV)
heeft de verbondsvergadering voorge
steld dat statuten worden ontworpen
voor een landelijke vereniging van ka
tholieke onderwijsgevenden.
Deze vereniging zal sectiegewijs wor
den opgebouwd en regionale organen
dienen te omvatten. Dit laatste onder
andere mede ter behartiging van de
persoonlijke belangen van de leden. Zij
zouden op bepaalde terreinën autonoom
dienen te zijn, bijvoorbeeld voor het
overleg over de schoolkatechese, activi
teiten op cultureel en regionale gebied,
en diocesane schoolraden.
De verbondsvergadering, die op 30
december in Arnhem wordt gehouden,
wordt voorgesteld een commissie te la
ten benoemen, die de statuten voor de
ene landelijke vereniging ontwerpt. Het
verbondsbestuur merkt op, dat men op
zoveel praktische moeilijkheden stuitte
bij het uitwerken van de eerste fase
van het destijds opgestelde structuur
rapport, dat totale unificatie van struc
tuur en statuten van de diocesane ver
enigingen uitgesloten bleek. Daarom wil
men nu rechtstreeks een landelijke ver
eniging zien te krijgen.
Ook komt op de verbondsvergadering
het voorstel aan de orde, dat de afde
ling Midden-Kennemerland doet, opdat
een schoolbestuur op meer democra
tische wijze kan worden gevormd en
functioneren. Vele kerk- en schoolbe
sturen zijn omgevormd tot stichtingen,
andere zijn dit van plan. De bestuurs
vorming en bestuurspraktijk van deze
nieuwe schoolbesturen toont al vaak
aan, dat de ouders en leerkrachten geen
enkele invloed hebben, aldus de toe
lichting.
MIERES (Spanje) Tussen de 1500
en 2000 Asturische mijnwerkers hebben
geweigerd de mijn in te gaan uit protest
tegen sancties van de mijnmaatschappij,
omdat zij de begrafenis hadden bijge
woond van een kameraad, dia» bij een
ongeluk in de mijn om het leven was
gekomen.
De staking begon in twee mijnen van
de Empresa Hüllera Del Norte bij Mie-
res toen 700 mijnwerkers de mijnen ver
lieten, om de begrafenis bij te wonen.
De staking heeft zich uitgebreid tot
drie andere mijnen van de maatschap
pij.