Blue Cheer" in Zutphen
Schilder Francois
Albert Mooy
overleden
Oriënteringscursus
aan de Arnhemse
Toneelschool
Boekenmarkt RAI
werd groot succes
A. M. de Jong-museum
geopend
Carel Visser op de
biennale bekroond
„Van tijd tot tijd" in
„Eigentijds"
Philips V.S.
consolideert
belangen
VANAVOND
Smidje Verholen
en de
knap-mutator
MORGEN
FINANCIËLE
Ziekenhuis-
leningen tegen
IV2 procent
Meneba verlaagt
dividend
PILOOT STORM
TEKKO TAKS
TELEVISIE
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
w
Pagina 2
MAANDAG 21 OKTOBER I960
Kort voor het intreden van de duis
ternis verscheen in de nabijheid van
de Gamhoeve een jonge vrouw. Zij
bleef staan en keek met nieuwsgieri
ge ogen over een smalle, hobbelige
landweg, die naar enige grote schu
ren leidde. Rijke mensen woonden in
dit dal had men haar verteld,
mensen die uitgebreide landstreken
de hunne noemden en honderd, twee
honderd koeien of misschien nog wel
meer hadden; mensen, die nooit aan
den lijve hadden ondervonden, wat het
zeggen wil honger of dorst te hebben;
mensen die het leven volop genoten.
Een ogenblik stond de jonge vrouw
nadenkend stil. Zij keek het dal in,
waaruit zij was gekomen. Het lag
daar, goed beschut, tussen de brede,
groene hellingen, die zich golvend te
gen de dennenbossen en de bleke, hoog
oprijzende rotsen der kantige bergen
van het Oberland drukten. Men had
haar voorts boven in het dal ver
teld dat er nauwelijks iemand te vin
den zou zijn, die haar werk kon geven;
het beste zou zijn zich tot Aron Mül-
ler om werk te wenden.
Ze liep de landweg af, naar de schu
ren. Een grote kudde vette, Simmen-
dalse koeien drong drinkend om la
ge, stenen troggen, die tot de rand met
kirstalhelder water waren gevuld. Iets
meer naar beneden werd gekarnd,
blauwachtig witte melk sieperde uit
de kuipen. Van de hooizolders schal
den de stemmen der knechts, die het
voer naar de stallen brachten. Het ge
zoem van een elektrische machine be
geleidde de luidruchtige bedrijvigheid
van het talrijke werkvolk.
„Joggi", riep iemand, „ga eens kij
ken, wat ze wil"!
„Wat wie wil?" riep een dunne,
oude stem uit een der stallen. „Heb-
je geen benen, lui zwijn? Waar zijn
Cosimo en Leonhard voor de drom
mel! Moet ik dan alles tegelijk doen?
Karoline, die een kater heeft, inwrij
ven en dan nog dit en dat?"
„Ik moet met Christina eens een
woordje over jou praten" riep de eer
ste stem weer terug.
En toen werd opeens het jutegor-
dijn voor een van de staldeuren op
zijgeschoven en er trad een man, op
de geplaveide binnenplaats, naar bui
ten. Het was een oude kerel naakt tot
aan de heupen, mager en met zweet
bedekt. Aan zijn zitvlak hing, vastge-
gespt, een melkersstoeltje. Met ogen
die van nature toornig fonkelden,
staarde hij de man aan, die tegen
hem had gesproken.
„Daarbij heeft zij koorts en moet ik
haar uier met mest zalven! Moet ik
haar er doorheen helpen of niet?" zei
hij kwaad.
„Ach, die oude Karoline is zo goed
als dood!" brulde de jongste.
„Dood, ik help haar er doorheen,
zodra de wind eruit is".
„Zo goed als dood onder jouw han
den, Joggi"!
De melker wees met een ruk van
zijn hoofd naar de jonge vrouw.
„Wie ben je?" riep hij haar toe.
Zij noemde zich Therese Etienne.
„Wat wil je?"
„Werk, als er is". Joggi strekte zijn
dunne hals uit.
„Hé, die hoort niet bij ons", ver
klaarde hij, „en zij stamt ook niet
uit het Oberland."
„Nee", zei het meisje, „ik ben uit
Wallis".
„Oho!" schreeuwde Joggi van de
andere kant af. „Here Jezus! Een ka
tholieke! Een Welse"!
„Ach, ja een Welse", zei de jong
ste, „maar aan haar praten kun je
het niet merken".
„Katholiek?" zei nu het meisje. „Ik
ben niet katholiek".
„Protestant dus?".
Therese antwoordde niets. De beide
mannen kwamen dichterbij en Joggi
ging een beetje verlegen voort: „Poeh,
Walles! Dat is aan de andere kant
van de Wildstrubel en de Blümlisalp
Nog dichter bij Italië dan bij Bem".
De jongste kwam dicht bij haar. „Wat
voor werk wil je doen? Je ziet er niet
uit, alsof je veel kan". „Ik ben al
van vanmorgen vroeg op weg".
„Daar komt Röth lisberger!" riep
Joggi en liep naar de stal terug, ter
wijl een lange, zwarte man Therese
Etienne naderde.
„Wat is er?", vroeg hij. „Wat lum
melen jullie hier rond? Wie is dat
meisje?"
„Zoekt werk", legde de jongste uit
en trok zijn kiel in de hoogte. „Heb
ik niet", zei de man, die Röthlisber-
ger heette.
Zijn blik gleed oplettend over The-
rese's gestalte en ondanks de intre
dende duisternis zag hij hoe zij bij
zijn gezegde pijnlijk ineenkromp.
„Wat wil je?" vroeg hij op een an
dere toon. En zijn stem klonk bijna
verontschuldigend.
„Is dit hier de Gamhoeve?" vroeg
ze. „De boerderij van de voormalige
magistraatpersoon Anton Müller, ja
wel". „De mensen zeggen, dat hij al
tijd werk heeft voor overtollige han
den".
„Wat kun je?". „Ik heb in Sitten ge
werkt". „Waarom ben je weggegaan?"
„Mijn vader is gestorven". „Was hij
boer?"
Zij scheen een ogenblik te aarzelen.
„Ja, dat was hij". „Had hij een eigen
boerderij?" „Nee, anders zou ik nu
geen werk zoeken". „Je hebt een goed
verstand, meiske".
„En ook flinke handen. Ik melk mijn
koe vlugger dan wie dan ook van jul
lie".
Röthlisberger en de jongeman lach
ten. Een ogenblik stonden zij zwijgend
Therese aan te kijken, en toen riep
Röthlisberger: „Frieda, Frieda"!
Uit een naburig woonhuis verscheen
een vrouw. Zij was blond, dik, en
haar blouse stond tot op de helft van
haar borst open.
„Daar is een meid voor je", zei
Röthlisberger; „neem haar mee en
kijk, wat ze kan".
Frieda had haar armen over elkaar
geslagen. „Die daar?" zei ze, na een
snelle, monsterende blik. „Die daar?
Draagt een grijze sjaal en knoop
schoenen. Wij kunnen geen hovaardij
in ons huis gebruiken".
„Hé, had je niet gezegd, dat je
iemand kon gebruiken?"
„Een meisje van haar leeftijd dat
loopt te bedelen, kan ik niet gebrui
ken". „Hoe oud ben je nu?" vroeg
Röthlisberger, terwijl hij zich naar
Therese omdraaide. „Eenentwintig"
zei Therese, bijna onhoorbaar.
„Pas eenentwintig en uit het Welse
land"! riep Frieda uit. „Dat mankeer
de er juist nog aan'T
„Wanneer jij haar niet wil hebben,
vrouw, dan neem ik haar en laat haar
Adriaans werk doen, wanneer hij in
dienst' gaat".
„Zeg, heb ik je niet gezegd, dat de
Welse meisjes het zijn, die de man
nen altijd het hoofd op hol brengen?"
riep Frieda, met een zure blik op The
rese. „Geen twee dagen zal het du
ren, of ze lummelt hier met Leon
hard en Cosimo in alle hoeken rond".
„Mij zal men met niemand zien
rondlummelen"! antwoordde Therese
snel. „Ik wil werken en ik neem, wat
men mij geeft".
„Zo dat is goed", zei Röthlisberger.
„Kom mee naar binnen". Bij deze
woorden gaf hij haar een wenk en
liet zijn vrouw onder het dak van de
veeplaats, bij de koeien, staan.
Anton Jakob Müller was een man
in wie bijna alle patriarchale deug
den van zijn voorouders waren ver
enigd. Hoewel hij een aanzienlijk ver
mogen bezat, waarvan de rente alleen
al voldoende zou zijn geweest om hem
de vreugde en aangename verstrooi
ingen van een stadse levenswijze te
veroorloven, kende hij geen groter
eerzucht, dan een bodemvaste boer
te zijn, een zwart lakens pak te dra
gen, de akker van zijn voorvaderen
te beploegen en temidden van zijn
koeien, zijn stieren, zijn knollen en
zijn gevogelte te leven; kortom, hij
was de geboren boer en hij wilde boer
blijven. Gedurende de vele jaren had
hij de boerenstand in het Berner kan
ton vertegenwoordigd en daar de taaie
opvattingen van 't bergvolk op een zo
danige wijze tot uitdrukking gebracht,
dat hij er een zekere beroemdheid
door had gekregen. Hij was in dit li
chaam de beschermer en beschutter
van zijn landslieden geweest en meer
dan eens had hij de nieuwlichters met
zijn brede boerenvoet de pas afgesne
den. Ook als president van de ge
meente Gam maakte hij zich een tijd
lang nuttig.
Maar ondanks waardigheden en
ambten had hij de vanouds meege
brachte zeden bewaard.
Gastvrij, volgens het oude gebruik,
weigerde hij zelden iemand zijn hulp.
(Wordt vervolgd)
Wtm
MmmmmmmmmmmmmmmmmmmMMm%MM
3947. De chef had zijn celgenoten beloofd dat er die
nacht 'n poging van buitenaf zou worden gedaan om hen
te bevrijden. Doch eerlijk gezegd hadden dezen er niet
erg veel vertrouwen in. De brave en krasse, oude heer
mocht dan heel wat in zijn ondergrondse beweging
presteren, binnen de muren van Bundolo achtten zij hem
even onmachtig als zichzelf. Hoe zou men ooit uit deze
potdichte gevangenis iemand wegvoeren, zonder gesnapt
te worden door één der wachtposten, waarvan het hier
onder de tempel wemelde? Als om hun ongeloof te be
schamen, verscheen in het duister aan de andere zijde
van de traliedeur de gestalte van een Antax. Er knarste
een sleutel in het slot en de deur zwaaide open. „Goed
werk, mijn jongen!" fluisterde de chef en klopte de
grijnzende agent dankbaar op de schouder. „Breng ons
nu vlug naar boven." De cipiers hadden nog steeds geen
onraad bespeurd en daarom liepen de mannen zo stille
tjes mogelijk door de gangen achter hun bevrijder aan.
67. Alfredo en Glupo stonden zich te verbijten toen
zij zagen hoe Tekko het één na het andere blinkende
voorwerp in de hand nam en met de blikken streelde.
Voor hen was de kunstwaarde noch de historische be
tekenis van belang. Het enige dat hen interesseerde
was de geldwaarde. „Hoe raken wij die lastige ke
reltje kwijt?" bromde Glupo. „De schatkamer zijn
ruim en groot en vol lastige opstakels. Als ons hem
proberen te bespringen, lopen ons de kans dat hij ons,
voor wij hem te pakken hebben, horen en er vandoor
gaan. En als hij dan dikke opschepper van zo even
te hulp roepen, zijn het vraag of wij als overwinnaren
uit strijdperk zullen treden!" „Niks bespringen! Niks
vechten!" siste Alfredo de Gappos en ging op kouse
voeten naar het lotusreliëf, waardoor de toegang tot de
schatkamer ontstaan was. „Zonder lucht kunnen nie
mand leven! Het gaan langzaam, maar het gaan goed!
Letten op Glupo!" En knipogend drukte Alfredo de lo
tus weer in zijn oorspronkelijke stand terug. Even ge
ruisloos als de muren vaneen geweken waren, sloten
zij zich weer en de beide boosdoeners dansten van
vreugde. Tekko was levend begraven.
Te Laren (NH) is, 84 jaar oud, de
kunstschilder Frangois Albert Mooy
overleden. Met deze kunstenaar is de
laatste schilder heengegaan, die enige
jaren lid van de Renkumse vereniging
„Pictura Veluvensis" was. Zijn me
deleden waren o.a. H. A. van Ingen,
Cornells Kuypers, Xerco Meininghof,
Barend Ferwerda, Charles Doulemey-
er en August Falise, de beeldhouwer.
Zijn werk was in die tijd van een
brede, wat wilde en spontane peinture.
Later heeft hij de lage landen gezocht
en zijn werk werd stiller, tonalistisch
grijzer. Het eclatante werd rustiger
bij het oeverriet aan het water, bij
een eenzame boot en een visser. Het
onderwerp werd meer beleefd in de
stemming en de rust.
Albert Mooy heeft nogal gereisd.
We herinneren ons een gezicht op de
Sacré Coeur te Parijs, op Montmartre
en op de Seine. In deze schilderijen
is de ondertoon gedempt, een «verstild
grijs, ver van het petillante van de
wereldstad. Het is of hij zijn onder
werpen mijmerend aanschouwde. Iets
weemoedigs is er in, naar het sombe
re overhellend. In zijn berglandschap
pen verdwijnt de realiteit in een waas
van mijmering. In drie latere werken
horen we de weerklank van een dich
terlijke, wat mediterende geaardheid,
een lyrische romantiek.
Met Albert Mooy is een pur-sang
schilder heengegaan, een van die schil
ders, die nog kleuren wisten te modu
leren en het palet hooghielden.
lm aansluiting op vroegere initiatie
ven opent de Arnhemse Toneelschool
op 11 januari een oriënteringscursus.
Jongelui in de leeftijd van 18 tot 24
jaar, die van plan zijn de toneelvakop
leiding te gaan volgen, kunnen op de
ze cursus terecht. Zij zullen zich dan
een beeld kunnen vormen van wat de
eigenlijke beroepsopleiding op de to
neelschool vraagt en biedt.
„Er bestaat grote behoefte aan de
ze cursus", aldus de heer Binne Groe-
nier, directeur van de Arnhemse To
neelschool. „Over het toneelspelersbe-
roep bestaan de merkwaardigste idee-
en. We mikken met deze cursus voor
al op degenen, die in de hoogste klas
sen van het „middelbaar" onderwijs
zitten en natuurlijk beperkt dat zich
dat niet tot Arnhem en onmiddellijke
bij. Eigenlijk kan iedereen meedoen
die in staat is op de zaterdagmiddagen
tijdig in Arnhem te zijn."
De cursussen worden elke zaterdag
van twee tot half zes in de Arnhemse
Toneelschool gehouden. De laatste cur
susdag is zaterdag 26 april en dan
gaat men met de cursisten praten. Die
zullen dan tot de conclusie moeten zijn
gekomen dat ze inderdaad de richting
van het toneel op willen, of wel hebben
ingezien dat dit toch hun toekomstver
langen niet is. Wie wel verder wil, kan
vervolgens meedoen aan het toelatings
examen.
Er wordt op deze oriënteringscursus
les gegeven in groepen van maximaal
15 cursisten. De lessen zijn gericht op
expressie en improvisatie. Voor f 150,-
kan men meedoen (in drie keer te beta
len). Er behoeft geen examen te wor
den afgelegd.
HILVERSUM I
18.19-18.29 Uitzending van het Gere
formeerd Politiek Verbond. Spreker:
Dr. A. J. Verbrugh, algemeen secreta
ris van de Centrale Verbondsraad;
18.30 Nws.; 18.46 Actualiteiten). NCRV:
19.05 Literama: radiokroniek over boe
ken, schrijvers en toneel. 19.20 NCRV-
AMSTERDAM De boekenmarkt die
tien dagen in het internationaal con-
grecentrum Rai in Amsterdam is gehou
den, mag in alle opzichten als geslaagd
worden beschouwd, zo is na de sluiting
zondagmiddag meegedeeld. Niet alleen
was het bezoek met 59.869 belangstel
lenden zeer bevredigend, doch het was
vooral de sterk gestegen verkoop die
bij de meeste exposanten ruim twee
maal zo hoog lag als de vorige keer
(1965), welke volgens organisatoren deze
boekenmarkt tot een opmerkelijk ge
beuren maakte. De vele evenementen
die geheel gericht waren op de wereld
van het boek, trokken zeer veel belang
stelling, vaak was hiervoor plaatsruimte
tekort.
De propaganda voor het boek die van
deze gehele manifestatie uitging is
daarnaast van een niet te schatten
waarde. Tot de meest verkochte boeken
behoorden „Sextien sexzestig", (Max
Tailleur), „De kinderen" (Jan de Har-
tog), „Lessen in de-maocratie" (Henri
Faas-Wandelganger), „De overlevenden"
(Ed Hoornik), „Stappen" (Jerzy Kosin-
ski), „Geld speelt geen rol" (Maarten
Toonder), „Schandaal bij de blauw
baard" (Vestdijk), „De brede rug van de
Nederlandse Maagd" (Rinus Ferdinan-
dusse) en „De gevoelige leeftijd" (Slmo-
ne de Beauvoir).
NIEUW-VOSSEMEER In het West
brabantse dorp Nieuw Vossemeer is za
terdag het voorlopig museum geopend
dat aan het werk van de in dit twee
duizend zielen tellende dorp geboren
schrijver A. M. de Jong is gewijd.
Op 18 oktober was het 25 jaar geleden
dat de schrijver in Blaricum door de
Duitsers werd vermoord.
De voorzitter van de Stichting A. M.
de Jong, prof. dr. Garmt Stuiveling
hield een herdenkingsrede, waarin hij
onder meer zei dat het de bedoeling is
met het museum het werk van A. M. de
Jong weer tot leven te brengen, om dus
te laten zien hoe De Jong zijn „Merijn-
tjes" en zijn andere boeken schreef.
DEN HAAG Aan de beeldhouwer
Carel Visser is door de internationale
jury van de Biennale te Venetië de prijs
van de „David E. Bright Foundation"
voor de beeldhouwkunst toegekend.
■Voor deze prijs komen in aanmerking
beeldhouwers beneden de 45 jaar, die
nooit eerder een internationale prijs op
de Biennale te Venetië ontvangen heb
ben.
„cuue Cheer" de in Amerika meest
populaire popband met een enorme re
putatie op het gebied van gespeciali
seerde geluidstechniek komt naar Zut
phen. Dat betekent een uniek gebeuren
voor Nederland. Zes Nederlandse bands
zullen het veertig minuten durende pro
gramma omlijsten, dat de Blue Cheer
spelen op de Grote Show in de Hanze
hal in Zutphen op zondag 27 oktober.
Het Organisatiebureau van Raymond
Fleming heeft de organisatie in handen
en heeft gecontracteerd: „Pop colour
light schow" Arnhem; „Bintangs" Den
Haag; „Groep 1850" Den Haag; „Sta
tic" Velo; „Full House Amsterdam;
Beatgirls", Vloeistofprojectors" en
Disk Jockey".
Het programma begint 's middags
om drie uur en eindigt om half twaalf.
Liefhebbers uit Apeldoorn kunnen te
recht voor kaarten bij de Muziekbal
aan de Korenstraat hoek Nieuwstraat.
1067. „Ik moet meteen kolonel Plimmp inlich
ten," dacht Sjeems Pond. „Dit is belangrijk
nieuws. Maar thuis opbellen is te gevaarlijk. Ik
zal naar het dorpscafé gaan." Met forse tred wan
delde hij naar „Het Wapen van Rijkhuyzen" en
wierp de deur open. Maar Gait Lamsbout op zijn
brommer was daar natuurlijk veel eerder aange
komen en die had het hele verhaal al in geuren en
kleuren aan Krelis en Thijm Vetjes verteld. Hij
had .zichzelf daarbij een indrukwekkende helden
rol toebedeeld en snoefde: „Ik mos die vliegenier
nog uut z'n brandende vliegtuug halen. Maar die
stadse provo was de schuld. Och kiek 'es an, daar
komt-ie net binnen!" „Dan zullen we die indrin
ger even mooi mores leren", grijnsde Thijm Vet
jes, die een beruchte vechtersbaas was. „Weg we
zen, jij! Voor jou is hier geen plaats!" „Pak
hem, Thijm," grinnikte Krelis, maar Thijm pakte
niks,'want Sjeems Pond was kort van stof en als
een zweepslag zo snel. „Het spijt me, mannen",
zei hij. „Ik doe het liever niet, maar als het niet
anders kan..." En WHAM... PATS...,KLITS...,
KLATS! Daar was het gevecht al in volle gang.
Tafels vlogen omver, biervaten versplinterden en
glaswerk aan diggels. En dit alles blijkbaar tot
groot vermaak van de bejaarde notaris Trubbel-
mans. „Zet hem op, jongens!" kraaide deze. „Ik
heb hier ln jaren niet zo gelachen!" Eilaas, er
viel weinig meer op te zetten, want nu trad er
iemand binnen, die het gezag vertegenwoordigde
en van plan was de orde streng te gaan handha
ven. Hij maakte korte metten en richtte onmiddel
lijk een zware dienstrevolver op Sjeems Pond.
„Hand'n omhoog, provo!" bulderde hij. „Ik
moet opbellen!" brulde de spinnijdige agent 009.
Maar de veldwachter was onverbiddelijk. „Jij mot
je hand'n omhoog steek'n. Nou is het eens en voor
altied uut!" zei hij strijdlustig. Sjeems Pond had
dus weinig keus-
De NTS zendt woensdag 23 oktober
van 22.00 tot 22.40 uur op Nederland 1
in de tweede aflevering van de vlerwe-
kelijk.se kunstserie „Eigentijds" het
speciaal voor inzending naar de Prix
Italia geproduceerde ballet „Van tijd
tot tijd" uit.
Het is een gedanst verhaal over de
liefde tussen een jongen en een meisje
en de moeilijkheden die de wereld om
hen heen bij hun toenaderingspogingen
maakt.
In het programma ontmoeten we de
jongen en het meisje eerst in het ver
leden, tegen het decor van een 18-de
eeuws 9tadje. Op de tonen van het ca
rillon, dat door de vader van het meis
je wordt bespeeld, dansen zij totdat de
vader hun plezier komt verstoren zo
als vaders in alle eeuwen plegen te
doen.
In de volgende scène zien we dezelf
de jongen en het zelfde meisje in het
heden. Ook nu zij op een brommer rij
den blijken ziij niet te zijn veranderd.
Zij dansen weer samen en nog steeds
worden ze door de ouders van elkaar
gescheiden, totdat deze inzien dat hun
kinderen zelfstandig zijn.
In een ruimtevaartuig, symbool van
de toekomst, worden ze snel de man
die, dagdromend, zichzelf en de aardse
tijd wil vergeten en de vrouw die voor
man en kinderen hemdjes breit van de
eindeloos afrollende draad van de tijd.
Altijd weer zullen opstandige jonge
lui berustende ouders worden van kin
deren, die zich op hun beurt weer aan
hun ouders willen onttrekken.
Het ballet wordt gedanst door Olga
de Haas (als het meisje), Toer van
Schayck (de jongen), Christine Antho
ny (de moeder), Johan Mittertreiner
(de vader) en verder Sylvia Bakker,
Willy de Boer, Monique Diederen, Ma
rianne Kip, Clyde Geldrop, Istvan Ma-
tula en Carlos Serrard. De choreogra
fie is van Robert Kaesen.
Vocaal ensemble met kerkorgel: klas
sieke en moderne muziek. 19.50 Stereo:
Lichte orkestmuziek met zang (gr).
20.25 Op de man af, praatje. 20.30 Am
sterdams Kamerorkest en solist: klas
sieke muziek. 21.15 Gezin en ruimte,
documentair programma in verband
met de gezinsweek. 21.40 Licht vocaal
ensemble (gr). NRU: 22.00-02.00 De
Olympische Spelen 1968 in Mexico.
(22.30 Nieuws; 23.55-24.00 Nieuws).
HILVERSUM II
18.00 Nieuws. 18.16 Rdaiojournaal.
18.30 Stereo: Schatten der Toen-Kunst:
liederen en aria's uit vroeger tijden.
19.15 Licht instrumentaal kwintet. 19.30
Nieuws. 19.35 RVU: De Stichting voor
de culturele integratie van Noord en
Zuid: doelstelling en taak, door dr. A.
W. Willemsen. NRU: 20.05 Bond voor
dienstweigeraars: discussie. 20.30
Gamma van alpha en bèta: een pro
gramma over recente vorderingen in
de wetenschap. 21.30 Jazz in actie.
22.00 Cursus Esperanto. BOND ZON
DER NAAM: 22.20 Voor wie de kaars
brandt..., lezing. 22.30 Nieuws. AVRO:
22.40 Radiojournaal. NRU: 22.55 Ste
reo: Metro's Midnight Music: Metro-
pole orkest en solisten. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant.
19.00 Journaal. VARA: 19.06 In kleur:
Samen op het dak, TV-feuilleton.
IKORCVK'RKK: 19.31 Kenmerk, de
wekelijkse informatierubriek over kerk
en samenleving. NTS: 20.00 Journaal.
VARA: 20.20 Per seconde wijzer, quiz.
21.05 Programma ovei de schrijver A.
M. de Jong. 21.40 Achter het nieuws.
22.50-22.55 Journaal. 23.00 Teleac: Me
ten en vergelijken (les 5, herh.) 23.30-
01.40 Gedeeltelijk in kleur: Olympische
Spelen 1968.
NEDERLAND II.
NTS: 18.15 In kleur: Olympische
Spelen 1968. 19.00 Journaal. 19.03 In
kleur: Olympische Spelen 1968. 20.00
Journaal. TROS: 20.20 Programma
overzicht. 20.24 In kleur: Het spook
en mevrouw Muir, TV-feuilleton. 20.55
Een doodkist voor meneer Holloway,
Duits TV-spel. IKOR/CVK: 22.40 David
Frost en De Beatles over meditatie.
NTS: 23.10-23.15 Journaal.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Op het eerste gehoor: li.
muz. met nws. en act. (7.40 Olympisch
journaal), 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz.
(gr). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw.
(9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis
vrouw), 9.35 Waterstanden. 9.40 School
radio. 10.00 Bijbelse verkenning, le
zing. 10.15 Stereo: Fragmenten uit
opera's van Verdi (gr), 11.00 Nws.
11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelin
gen. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee:
gevarieerd pro. (12.22 Wij van het
het land; 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41
Act; 13.00 Raden maar...). 14.00 Can-
ciliepostbus. 14.05 Schoolradio. 14.30
Pizzicato: muz. mid.-magazine (16.00-
16.02 Nws.). NRU: 17.00 De Olympisch
Spelen 1968 in Mexico. (17.00-17.10 Over
heidsvoorlichting: De eigen identiteit
van de Ned. Antillen. Spreker: Henk
Dennert
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym.
7.20 Stereo: Li. gram. muz. VPRO:
7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11
Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte gram.
muz. (vervolg). (8.30-8.33 De groente
man.) 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00
Uitgebreide reportage of herhaling
NRU-pro. 9.40 Stereo: Muziek uit de
M.E. en Renaissance. AVRO: 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami
nen: populair verzoek platenpro. (11.00
-11.02 Nws.). 11.30 Mexicaanse muz. (III)
muz. lezing. 11.55 Beursberichten. 12.00
Stereo: Pianorecital: moderne muziek.
12.26 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.29 Overheidsvoorlichting:
Uitzending voor de landbouw. 12.39
Sport revue. 13.00 Nws. 13.11 Radio
journaal. NRU: 13.30 Spiegel van Bel
gië: muz. en nws. van onze zuiderbu
ren. 14.00 De lichte Muze belicht: film
songs die een Academy-Award ver
wierven. AVRO: 15.00 Wijs: een pro. van
Joodse wijsheden. 15.05 Stereo: Strijk
kwartet: klassieke en moderne muz.
15.40 Weerklank van het verleden:
Muzikanten waren vogelvrij, klank
beeld. 16.00 Nieuws. 16.02 Braziliana: li.
latijns-amerikaanse muz. 16.30 Kunst
kroniek. 17.00 Stereo: Big Band Beat:
Ned. Jazz orkest. 17.25 Jazz-spectrum.
17.55 Mededelingen.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de
pep. (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Fow-
Pow; li. muz.pro. 12.00 Nws. 12.03 Zor-
ro: een pro. voor tieners. 13.00 NWs.
13.03 Ekspres: gevarieerd platenpro.
(14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03 Er
Jee Em Drie. 16.00 Nws. 16.03-
18.00 Mix li. platenpro. (17.00-17.02 Nws.).
NEDERLAND I
NTS: 07.30-09.00 In kleur: Olympi
sche Spelen 1968. NTS/NOT: 11.00-
11.50 Schooltelevisie NTS: 12.45-13.30
In kleur: Directe reportage via Early
Bird van de landing van de Apollo
VII.
MAANDAG 21 OKTOBER 1968.
DUITSLAND I.
10.00 Nieuws. 10.05 Journaal (herh.
van gisteravond). 10.20 Sport. 11.35
Skaat en muziek. 12.00-13.30 Actuele
kroniek. 16.40 Journaal. 16.45 (K)
Olympische Spelen.
18.00-18.05 Journaal. (Regionaal pro
gramma: NDR: 18.05 Actualiteiten.
18.19 Sport. 18.53 Zandmannetje. 19.00
Actualiteiten. 19.26Privatdetektivin Ho
ney West, TV-film. 19.59 Programma-
overzicht. WDR: 18.05 Filmreportage.
18.20 Weekoverzicht. 18.25 Goeden
avond. 18.30 Journaal 19.10 Voor de
kinderen. 19.15 Filmreportage. 19.40
Reisreportage.) 20.00 Journaal en
weerbericht. 20.15 (K) Olympische Spe
len. 21.00 Actualiteiten. 21.45 Muzikaal
amusementsprogramma. 22.30 Jour
naal, commentaar en weerbericht.
22.50 Filmportret. 23.35 Journaal.
DUITSLAND II.
17.45 Nieuws en weerbericht 17.50
Actualiteiten en muziek.
18.15 (K) Schatzsucher unserer Tage,
TV-film 18 50 Quiz. 19.27 Weerbericht.
19.30 Nieuws en actualiteiten. 20.00
Dagboek uit de Protestantse kerk. 20.15
Filmreportage. Aansl.: Nieuws. 21.00
Der Tag und die Nacht, Frans/Ita
liaanse speelfilm. 22.30 Nieuws, weer
bericht en actualiteiten. 23.00 (K) Euro
visie: Olympisch* Spelen turnen da
mes. 23.30 Wieiminen. 24.00 Zwemmen.
01.40-02.00 Boksen.
AMSTERDAM Naar uit New York
wordt vernomen, hebben de estureh van
ConsolidatConsolidated Electronics In
dustries Corp. (Conelco) en van North
American Philips Company (NAP) be
kend gemaakt, dat 'n voorlopige over
eenkomst is gesloten voor de verwerving
van NAP door Conelco.
De transactie zal de vorm aan
nemen van een statutaire fusie en
moet nog worden goedgekeurd door
aandeelhouders van beide maatschap
pijen. Na de fusie za. de naam van Co
nelco worden: North American Philips
Inc. Het gehele kapitaal van NAP is ei
gendom van de U.S. Philips Trust, die
ook direct en indirect ongeveer 35 pet.
bezit van het gewone aandelenkapitaal
van Conelco. Begunstigden van de US.
Philips Trust zijn de aandeelhouders in
nv Philips' Gloeilampen Fabrieken te
Eindhoven. Aandelen Conelco zijn ge
noteerd op de New York Stock Ex
change.
Als gevolg van de voorgestelde fusie
zullen alle activa van NAP en haar
dochtermaatschappijen een onderdeel
worden van de uit de fusie voortkomen
de vennootschap. In ruil daarvoor zul
len nog 4.162.500 aandelen worden ge
plaatst. T.a.v. van de aandelen Conel
co, die zich in handen van het publiek
bevinden komt geen verandering. Al
leen de naam wordt gewijzigd (in North
American Philips Inc.) Na voltooiing
van de fusie zullen er 8.625.200 aande
len uitstaan, exclusief de aandelen die
wellicht worden uitgegeven bij conver
sie van obligaties en uitoefening van
claimrechten. De "US Philips Trust zal
uiteindelijk ongeveer 66 pet., dus twee
derde deel van het gewone aandelen
kapitaal van Conelco (North American
Philips Inc.) in handen hebben tegen
tot dusver 35 pet. of ca. eenderde deel.
(Bij Philips in Eindhoven werden vo
renstaande mededelingen volledig be
vestigd, maar men had geen commen
taar. In welingelichte financiële kringen
te Amsterdam zag men in de transac
tie een consolidatie van de Philips-be-
langen in Amerika en een stroomlijning
van de belangen.
AMSTERDAM Op de Amsterdam
se effectenbeurs komen binnenkort 2
nieuwe ziekenhuisleningen in de note
ring. De stichting tot verpleging en be
handeling van langdurig zieken „Aene
as" in Breda en de stichting Katholie
ke Herstellingsoorden ln Amsterdam
komen beide met een 7'/i procent 30-
jarige obligatielening tegen 100 procent
aan de markt.
De lening van „Aeneas" is nominaal
f 5,7 miljoen groot. Inschrijving staat
open op 25 oktober en storting moet 15
november geschieden. Aflossing begint
in 1974 en extra aflossingen zijn moge
lijk van 1979 tot en met 1983 tegen 101
procent, daarna pari.
De opbrengst van de emissie is be
stemd voor de financiering van nieuw
bouw, waarvoor f 4,8 miljoen nodig is.
Daarnaast zullen een hypothecaire le
ning en een restant schuld aan het dia-
conessenhuis worden afgelost. Het tota
le complex kan dan worden gefinan
cierd met de obligatielening en het
eigen vermogen.
De lening van de Stichting Katholieke
Herstellingsoorden is f 5 miljoen groot.
Ook hiervoor is de inschrijving op 25
oktober en de storting op 15 november.
Aflossing geschiedt in 25 jaarlijkse ter
mijnen, te beginnen in 1974. Vervroeg
de gehele of gedeeltelijke aflossing is
toegestaan van 1979 tot en met 1983 te
gen 101 procent en daarna a pari.
De opbrengst van de lening zal wor
den gebruikt voor de aflossing van een
bankkrediet en verder voor de gedeel
telijke financiering van een bouwpro
gramma, waarmee in totaal f 13,5 mil
joen is gemoeid. De overige middelen
zullen voor een deel uit de afschrijvin
gen komen en voor een ander deel wor
den aangetrokken door in 1969 opnieuw
een obligatielening uit te geven.
De Stichting Katholieke Herstellings
oorden heeft vijf vestigingen in Groes-
beek en drie in Wijk aan Zee.
Unitas. De netto intrinsieke waarde
van de aandelen bedroeg op 15 okto
ber f 494 (vorige maand f 477). Dit
komt overeen met een af gif tep rijs van
f 514 (f 497).
AMSTERDAM Shell Nederland
raffinaderij nv is voornemens onder
handse geldleningen aan te gaan in
orde van grootte van f 100 tot f 150
miljoen. De verkregen geldmiddelen
zullen dienen voor de financiering van
uitbreidingen. De Algemene Bank Ne
derland nv en de Amsterdam-Rotter
dam Bank nv verlenen hun bemidde
ling bij de plaatsing van deze leningen.
De rente van de leningen zal beneden 7
pet. liggen, aldus een communiqué van
het bedrijf.
ROTTERDAM Hoewel de tot dus
ver bij Meneba bereikte resultaten
vooral in de bakkerijsector teleurstel
den, ligt het in de verachting, dat het
lopende jaar, dank zij minder inciden
tele voorzieningen, zal kunnen worden
afgesloten met een ongeveer gelijk
winstsaldo als behaald werd over 1967.
wanrbij echter gewezen wordt op het
volgende:
Het ligt in het voornemen van direc
tie en commissarissen in de komen
de balans het principe van herwaarde
ring op basis van vervangingswaarde
in te voeren en voorts over te gaan
tot reservering voor vennootschapsbe
lasting op basis van de commerciële
winst in plaats van, zoals in het verle
den, op basis van de fiscale winst
die om diverse redenen veel la
ger was. Deze nieuwe wijze van bena
dering zal leiden tot vermindering van
de voor uitdeling beschikbare winst.
Het ia om die reden aan te nemen,
da* dividend niet op 17 pet. gehand
haafd zal klirmen worden, een verla
ging tot omstreeks 10 pet., ligt *n de lijr
der verwachtingen.