Blue Cheer" in Zutphen Schilder Francois Albert Mooy overleden Oriënteringscursus aan de Arnhemse Toneelschool Boekenmarkt RAI werd groot succes A. M. de Jong-museum geopend Carel Visser op de biennale bekroond „Van tijd tot tijd" in „Eigentijds" Philips V.S. consolideert belangen VANAVOND Smidje Verholen en de knap-mutator MORGEN FINANCIËLE Ziekenhuis- leningen tegen IV2 procent Meneba verlaagt dividend PILOOT STORM TEKKO TAKS TELEVISIE TELEVISIE T.V. LANGENBERG w Pagina 2 MAANDAG 21 OKTOBER I960 Kort voor het intreden van de duis ternis verscheen in de nabijheid van de Gamhoeve een jonge vrouw. Zij bleef staan en keek met nieuwsgieri ge ogen over een smalle, hobbelige landweg, die naar enige grote schu ren leidde. Rijke mensen woonden in dit dal had men haar verteld, mensen die uitgebreide landstreken de hunne noemden en honderd, twee honderd koeien of misschien nog wel meer hadden; mensen, die nooit aan den lijve hadden ondervonden, wat het zeggen wil honger of dorst te hebben; mensen die het leven volop genoten. Een ogenblik stond de jonge vrouw nadenkend stil. Zij keek het dal in, waaruit zij was gekomen. Het lag daar, goed beschut, tussen de brede, groene hellingen, die zich golvend te gen de dennenbossen en de bleke, hoog oprijzende rotsen der kantige bergen van het Oberland drukten. Men had haar voorts boven in het dal ver teld dat er nauwelijks iemand te vin den zou zijn, die haar werk kon geven; het beste zou zijn zich tot Aron Mül- ler om werk te wenden. Ze liep de landweg af, naar de schu ren. Een grote kudde vette, Simmen- dalse koeien drong drinkend om la ge, stenen troggen, die tot de rand met kirstalhelder water waren gevuld. Iets meer naar beneden werd gekarnd, blauwachtig witte melk sieperde uit de kuipen. Van de hooizolders schal den de stemmen der knechts, die het voer naar de stallen brachten. Het ge zoem van een elektrische machine be geleidde de luidruchtige bedrijvigheid van het talrijke werkvolk. „Joggi", riep iemand, „ga eens kij ken, wat ze wil"! „Wat wie wil?" riep een dunne, oude stem uit een der stallen. „Heb- je geen benen, lui zwijn? Waar zijn Cosimo en Leonhard voor de drom mel! Moet ik dan alles tegelijk doen? Karoline, die een kater heeft, inwrij ven en dan nog dit en dat?" „Ik moet met Christina eens een woordje over jou praten" riep de eer ste stem weer terug. En toen werd opeens het jutegor- dijn voor een van de staldeuren op zijgeschoven en er trad een man, op de geplaveide binnenplaats, naar bui ten. Het was een oude kerel naakt tot aan de heupen, mager en met zweet bedekt. Aan zijn zitvlak hing, vastge- gespt, een melkersstoeltje. Met ogen die van nature toornig fonkelden, staarde hij de man aan, die tegen hem had gesproken. „Daarbij heeft zij koorts en moet ik haar uier met mest zalven! Moet ik haar er doorheen helpen of niet?" zei hij kwaad. „Ach, die oude Karoline is zo goed als dood!" brulde de jongste. „Dood, ik help haar er doorheen, zodra de wind eruit is". „Zo goed als dood onder jouw han den, Joggi"! De melker wees met een ruk van zijn hoofd naar de jonge vrouw. „Wie ben je?" riep hij haar toe. Zij noemde zich Therese Etienne. „Wat wil je?" „Werk, als er is". Joggi strekte zijn dunne hals uit. „Hé, die hoort niet bij ons", ver klaarde hij, „en zij stamt ook niet uit het Oberland." „Nee", zei het meisje, „ik ben uit Wallis". „Oho!" schreeuwde Joggi van de andere kant af. „Here Jezus! Een ka tholieke! Een Welse"! „Ach, ja een Welse", zei de jong ste, „maar aan haar praten kun je het niet merken". „Katholiek?" zei nu het meisje. „Ik ben niet katholiek". „Protestant dus?". Therese antwoordde niets. De beide mannen kwamen dichterbij en Joggi ging een beetje verlegen voort: „Poeh, Walles! Dat is aan de andere kant van de Wildstrubel en de Blümlisalp Nog dichter bij Italië dan bij Bem". De jongste kwam dicht bij haar. „Wat voor werk wil je doen? Je ziet er niet uit, alsof je veel kan". „Ik ben al van vanmorgen vroeg op weg". „Daar komt Röth lisberger!" riep Joggi en liep naar de stal terug, ter wijl een lange, zwarte man Therese Etienne naderde. „Wat is er?", vroeg hij. „Wat lum melen jullie hier rond? Wie is dat meisje?" „Zoekt werk", legde de jongste uit en trok zijn kiel in de hoogte. „Heb ik niet", zei de man, die Röthlisber- ger heette. Zijn blik gleed oplettend over The- rese's gestalte en ondanks de intre dende duisternis zag hij hoe zij bij zijn gezegde pijnlijk ineenkromp. „Wat wil je?" vroeg hij op een an dere toon. En zijn stem klonk bijna verontschuldigend. „Is dit hier de Gamhoeve?" vroeg ze. „De boerderij van de voormalige magistraatpersoon Anton Müller, ja wel". „De mensen zeggen, dat hij al tijd werk heeft voor overtollige han den". „Wat kun je?". „Ik heb in Sitten ge werkt". „Waarom ben je weggegaan?" „Mijn vader is gestorven". „Was hij boer?" Zij scheen een ogenblik te aarzelen. „Ja, dat was hij". „Had hij een eigen boerderij?" „Nee, anders zou ik nu geen werk zoeken". „Je hebt een goed verstand, meiske". „En ook flinke handen. Ik melk mijn koe vlugger dan wie dan ook van jul lie". Röthlisberger en de jongeman lach ten. Een ogenblik stonden zij zwijgend Therese aan te kijken, en toen riep Röthlisberger: „Frieda, Frieda"! Uit een naburig woonhuis verscheen een vrouw. Zij was blond, dik, en haar blouse stond tot op de helft van haar borst open. „Daar is een meid voor je", zei Röthlisberger; „neem haar mee en kijk, wat ze kan". Frieda had haar armen over elkaar geslagen. „Die daar?" zei ze, na een snelle, monsterende blik. „Die daar? Draagt een grijze sjaal en knoop schoenen. Wij kunnen geen hovaardij in ons huis gebruiken". „Hé, had je niet gezegd, dat je iemand kon gebruiken?" „Een meisje van haar leeftijd dat loopt te bedelen, kan ik niet gebrui ken". „Hoe oud ben je nu?" vroeg Röthlisberger, terwijl hij zich naar Therese omdraaide. „Eenentwintig" zei Therese, bijna onhoorbaar. „Pas eenentwintig en uit het Welse land"! riep Frieda uit. „Dat mankeer de er juist nog aan'T „Wanneer jij haar niet wil hebben, vrouw, dan neem ik haar en laat haar Adriaans werk doen, wanneer hij in dienst' gaat". „Zeg, heb ik je niet gezegd, dat de Welse meisjes het zijn, die de man nen altijd het hoofd op hol brengen?" riep Frieda, met een zure blik op The rese. „Geen twee dagen zal het du ren, of ze lummelt hier met Leon hard en Cosimo in alle hoeken rond". „Mij zal men met niemand zien rondlummelen"! antwoordde Therese snel. „Ik wil werken en ik neem, wat men mij geeft". „Zo dat is goed", zei Röthlisberger. „Kom mee naar binnen". Bij deze woorden gaf hij haar een wenk en liet zijn vrouw onder het dak van de veeplaats, bij de koeien, staan. Anton Jakob Müller was een man in wie bijna alle patriarchale deug den van zijn voorouders waren ver enigd. Hoewel hij een aanzienlijk ver mogen bezat, waarvan de rente alleen al voldoende zou zijn geweest om hem de vreugde en aangename verstrooi ingen van een stadse levenswijze te veroorloven, kende hij geen groter eerzucht, dan een bodemvaste boer te zijn, een zwart lakens pak te dra gen, de akker van zijn voorvaderen te beploegen en temidden van zijn koeien, zijn stieren, zijn knollen en zijn gevogelte te leven; kortom, hij was de geboren boer en hij wilde boer blijven. Gedurende de vele jaren had hij de boerenstand in het Berner kan ton vertegenwoordigd en daar de taaie opvattingen van 't bergvolk op een zo danige wijze tot uitdrukking gebracht, dat hij er een zekere beroemdheid door had gekregen. Hij was in dit li chaam de beschermer en beschutter van zijn landslieden geweest en meer dan eens had hij de nieuwlichters met zijn brede boerenvoet de pas afgesne den. Ook als president van de ge meente Gam maakte hij zich een tijd lang nuttig. Maar ondanks waardigheden en ambten had hij de vanouds meege brachte zeden bewaard. Gastvrij, volgens het oude gebruik, weigerde hij zelden iemand zijn hulp. (Wordt vervolgd) Wtm MmmmmmmmmmmmmmmmmmmMMm%MM 3947. De chef had zijn celgenoten beloofd dat er die nacht 'n poging van buitenaf zou worden gedaan om hen te bevrijden. Doch eerlijk gezegd hadden dezen er niet erg veel vertrouwen in. De brave en krasse, oude heer mocht dan heel wat in zijn ondergrondse beweging presteren, binnen de muren van Bundolo achtten zij hem even onmachtig als zichzelf. Hoe zou men ooit uit deze potdichte gevangenis iemand wegvoeren, zonder gesnapt te worden door één der wachtposten, waarvan het hier onder de tempel wemelde? Als om hun ongeloof te be schamen, verscheen in het duister aan de andere zijde van de traliedeur de gestalte van een Antax. Er knarste een sleutel in het slot en de deur zwaaide open. „Goed werk, mijn jongen!" fluisterde de chef en klopte de grijnzende agent dankbaar op de schouder. „Breng ons nu vlug naar boven." De cipiers hadden nog steeds geen onraad bespeurd en daarom liepen de mannen zo stille tjes mogelijk door de gangen achter hun bevrijder aan. 67. Alfredo en Glupo stonden zich te verbijten toen zij zagen hoe Tekko het één na het andere blinkende voorwerp in de hand nam en met de blikken streelde. Voor hen was de kunstwaarde noch de historische be tekenis van belang. Het enige dat hen interesseerde was de geldwaarde. „Hoe raken wij die lastige ke reltje kwijt?" bromde Glupo. „De schatkamer zijn ruim en groot en vol lastige opstakels. Als ons hem proberen te bespringen, lopen ons de kans dat hij ons, voor wij hem te pakken hebben, horen en er vandoor gaan. En als hij dan dikke opschepper van zo even te hulp roepen, zijn het vraag of wij als overwinnaren uit strijdperk zullen treden!" „Niks bespringen! Niks vechten!" siste Alfredo de Gappos en ging op kouse voeten naar het lotusreliëf, waardoor de toegang tot de schatkamer ontstaan was. „Zonder lucht kunnen nie mand leven! Het gaan langzaam, maar het gaan goed! Letten op Glupo!" En knipogend drukte Alfredo de lo tus weer in zijn oorspronkelijke stand terug. Even ge ruisloos als de muren vaneen geweken waren, sloten zij zich weer en de beide boosdoeners dansten van vreugde. Tekko was levend begraven. Te Laren (NH) is, 84 jaar oud, de kunstschilder Frangois Albert Mooy overleden. Met deze kunstenaar is de laatste schilder heengegaan, die enige jaren lid van de Renkumse vereniging „Pictura Veluvensis" was. Zijn me deleden waren o.a. H. A. van Ingen, Cornells Kuypers, Xerco Meininghof, Barend Ferwerda, Charles Doulemey- er en August Falise, de beeldhouwer. Zijn werk was in die tijd van een brede, wat wilde en spontane peinture. Later heeft hij de lage landen gezocht en zijn werk werd stiller, tonalistisch grijzer. Het eclatante werd rustiger bij het oeverriet aan het water, bij een eenzame boot en een visser. Het onderwerp werd meer beleefd in de stemming en de rust. Albert Mooy heeft nogal gereisd. We herinneren ons een gezicht op de Sacré Coeur te Parijs, op Montmartre en op de Seine. In deze schilderijen is de ondertoon gedempt, een «verstild grijs, ver van het petillante van de wereldstad. Het is of hij zijn onder werpen mijmerend aanschouwde. Iets weemoedigs is er in, naar het sombe re overhellend. In zijn berglandschap pen verdwijnt de realiteit in een waas van mijmering. In drie latere werken horen we de weerklank van een dich terlijke, wat mediterende geaardheid, een lyrische romantiek. Met Albert Mooy is een pur-sang schilder heengegaan, een van die schil ders, die nog kleuren wisten te modu leren en het palet hooghielden. lm aansluiting op vroegere initiatie ven opent de Arnhemse Toneelschool op 11 januari een oriënteringscursus. Jongelui in de leeftijd van 18 tot 24 jaar, die van plan zijn de toneelvakop leiding te gaan volgen, kunnen op de ze cursus terecht. Zij zullen zich dan een beeld kunnen vormen van wat de eigenlijke beroepsopleiding op de to neelschool vraagt en biedt. „Er bestaat grote behoefte aan de ze cursus", aldus de heer Binne Groe- nier, directeur van de Arnhemse To neelschool. „Over het toneelspelersbe- roep bestaan de merkwaardigste idee- en. We mikken met deze cursus voor al op degenen, die in de hoogste klas sen van het „middelbaar" onderwijs zitten en natuurlijk beperkt dat zich dat niet tot Arnhem en onmiddellijke bij. Eigenlijk kan iedereen meedoen die in staat is op de zaterdagmiddagen tijdig in Arnhem te zijn." De cursussen worden elke zaterdag van twee tot half zes in de Arnhemse Toneelschool gehouden. De laatste cur susdag is zaterdag 26 april en dan gaat men met de cursisten praten. Die zullen dan tot de conclusie moeten zijn gekomen dat ze inderdaad de richting van het toneel op willen, of wel hebben ingezien dat dit toch hun toekomstver langen niet is. Wie wel verder wil, kan vervolgens meedoen aan het toelatings examen. Er wordt op deze oriënteringscursus les gegeven in groepen van maximaal 15 cursisten. De lessen zijn gericht op expressie en improvisatie. Voor f 150,- kan men meedoen (in drie keer te beta len). Er behoeft geen examen te wor den afgelegd. HILVERSUM I 18.19-18.29 Uitzending van het Gere formeerd Politiek Verbond. Spreker: Dr. A. J. Verbrugh, algemeen secreta ris van de Centrale Verbondsraad; 18.30 Nws.; 18.46 Actualiteiten). NCRV: 19.05 Literama: radiokroniek over boe ken, schrijvers en toneel. 19.20 NCRV- AMSTERDAM De boekenmarkt die tien dagen in het internationaal con- grecentrum Rai in Amsterdam is gehou den, mag in alle opzichten als geslaagd worden beschouwd, zo is na de sluiting zondagmiddag meegedeeld. Niet alleen was het bezoek met 59.869 belangstel lenden zeer bevredigend, doch het was vooral de sterk gestegen verkoop die bij de meeste exposanten ruim twee maal zo hoog lag als de vorige keer (1965), welke volgens organisatoren deze boekenmarkt tot een opmerkelijk ge beuren maakte. De vele evenementen die geheel gericht waren op de wereld van het boek, trokken zeer veel belang stelling, vaak was hiervoor plaatsruimte tekort. De propaganda voor het boek die van deze gehele manifestatie uitging is daarnaast van een niet te schatten waarde. Tot de meest verkochte boeken behoorden „Sextien sexzestig", (Max Tailleur), „De kinderen" (Jan de Har- tog), „Lessen in de-maocratie" (Henri Faas-Wandelganger), „De overlevenden" (Ed Hoornik), „Stappen" (Jerzy Kosin- ski), „Geld speelt geen rol" (Maarten Toonder), „Schandaal bij de blauw baard" (Vestdijk), „De brede rug van de Nederlandse Maagd" (Rinus Ferdinan- dusse) en „De gevoelige leeftijd" (Slmo- ne de Beauvoir). NIEUW-VOSSEMEER In het West brabantse dorp Nieuw Vossemeer is za terdag het voorlopig museum geopend dat aan het werk van de in dit twee duizend zielen tellende dorp geboren schrijver A. M. de Jong is gewijd. Op 18 oktober was het 25 jaar geleden dat de schrijver in Blaricum door de Duitsers werd vermoord. De voorzitter van de Stichting A. M. de Jong, prof. dr. Garmt Stuiveling hield een herdenkingsrede, waarin hij onder meer zei dat het de bedoeling is met het museum het werk van A. M. de Jong weer tot leven te brengen, om dus te laten zien hoe De Jong zijn „Merijn- tjes" en zijn andere boeken schreef. DEN HAAG Aan de beeldhouwer Carel Visser is door de internationale jury van de Biennale te Venetië de prijs van de „David E. Bright Foundation" voor de beeldhouwkunst toegekend. ■Voor deze prijs komen in aanmerking beeldhouwers beneden de 45 jaar, die nooit eerder een internationale prijs op de Biennale te Venetië ontvangen heb ben. „cuue Cheer" de in Amerika meest populaire popband met een enorme re putatie op het gebied van gespeciali seerde geluidstechniek komt naar Zut phen. Dat betekent een uniek gebeuren voor Nederland. Zes Nederlandse bands zullen het veertig minuten durende pro gramma omlijsten, dat de Blue Cheer spelen op de Grote Show in de Hanze hal in Zutphen op zondag 27 oktober. Het Organisatiebureau van Raymond Fleming heeft de organisatie in handen en heeft gecontracteerd: „Pop colour light schow" Arnhem; „Bintangs" Den Haag; „Groep 1850" Den Haag; „Sta tic" Velo; „Full House Amsterdam; Beatgirls", Vloeistofprojectors" en Disk Jockey". Het programma begint 's middags om drie uur en eindigt om half twaalf. Liefhebbers uit Apeldoorn kunnen te recht voor kaarten bij de Muziekbal aan de Korenstraat hoek Nieuwstraat. 1067. „Ik moet meteen kolonel Plimmp inlich ten," dacht Sjeems Pond. „Dit is belangrijk nieuws. Maar thuis opbellen is te gevaarlijk. Ik zal naar het dorpscafé gaan." Met forse tred wan delde hij naar „Het Wapen van Rijkhuyzen" en wierp de deur open. Maar Gait Lamsbout op zijn brommer was daar natuurlijk veel eerder aange komen en die had het hele verhaal al in geuren en kleuren aan Krelis en Thijm Vetjes verteld. Hij had .zichzelf daarbij een indrukwekkende helden rol toebedeeld en snoefde: „Ik mos die vliegenier nog uut z'n brandende vliegtuug halen. Maar die stadse provo was de schuld. Och kiek 'es an, daar komt-ie net binnen!" „Dan zullen we die indrin ger even mooi mores leren", grijnsde Thijm Vet jes, die een beruchte vechtersbaas was. „Weg we zen, jij! Voor jou is hier geen plaats!" „Pak hem, Thijm," grinnikte Krelis, maar Thijm pakte niks,'want Sjeems Pond was kort van stof en als een zweepslag zo snel. „Het spijt me, mannen", zei hij. „Ik doe het liever niet, maar als het niet anders kan..." En WHAM... PATS...,KLITS..., KLATS! Daar was het gevecht al in volle gang. Tafels vlogen omver, biervaten versplinterden en glaswerk aan diggels. En dit alles blijkbaar tot groot vermaak van de bejaarde notaris Trubbel- mans. „Zet hem op, jongens!" kraaide deze. „Ik heb hier ln jaren niet zo gelachen!" Eilaas, er viel weinig meer op te zetten, want nu trad er iemand binnen, die het gezag vertegenwoordigde en van plan was de orde streng te gaan handha ven. Hij maakte korte metten en richtte onmiddel lijk een zware dienstrevolver op Sjeems Pond. „Hand'n omhoog, provo!" bulderde hij. „Ik moet opbellen!" brulde de spinnijdige agent 009. Maar de veldwachter was onverbiddelijk. „Jij mot je hand'n omhoog steek'n. Nou is het eens en voor altied uut!" zei hij strijdlustig. Sjeems Pond had dus weinig keus- De NTS zendt woensdag 23 oktober van 22.00 tot 22.40 uur op Nederland 1 in de tweede aflevering van de vlerwe- kelijk.se kunstserie „Eigentijds" het speciaal voor inzending naar de Prix Italia geproduceerde ballet „Van tijd tot tijd" uit. Het is een gedanst verhaal over de liefde tussen een jongen en een meisje en de moeilijkheden die de wereld om hen heen bij hun toenaderingspogingen maakt. In het programma ontmoeten we de jongen en het meisje eerst in het ver leden, tegen het decor van een 18-de eeuws 9tadje. Op de tonen van het ca rillon, dat door de vader van het meis je wordt bespeeld, dansen zij totdat de vader hun plezier komt verstoren zo als vaders in alle eeuwen plegen te doen. In de volgende scène zien we dezelf de jongen en het zelfde meisje in het heden. Ook nu zij op een brommer rij den blijken ziij niet te zijn veranderd. Zij dansen weer samen en nog steeds worden ze door de ouders van elkaar gescheiden, totdat deze inzien dat hun kinderen zelfstandig zijn. In een ruimtevaartuig, symbool van de toekomst, worden ze snel de man die, dagdromend, zichzelf en de aardse tijd wil vergeten en de vrouw die voor man en kinderen hemdjes breit van de eindeloos afrollende draad van de tijd. Altijd weer zullen opstandige jonge lui berustende ouders worden van kin deren, die zich op hun beurt weer aan hun ouders willen onttrekken. Het ballet wordt gedanst door Olga de Haas (als het meisje), Toer van Schayck (de jongen), Christine Antho ny (de moeder), Johan Mittertreiner (de vader) en verder Sylvia Bakker, Willy de Boer, Monique Diederen, Ma rianne Kip, Clyde Geldrop, Istvan Ma- tula en Carlos Serrard. De choreogra fie is van Robert Kaesen. Vocaal ensemble met kerkorgel: klas sieke en moderne muziek. 19.50 Stereo: Lichte orkestmuziek met zang (gr). 20.25 Op de man af, praatje. 20.30 Am sterdams Kamerorkest en solist: klas sieke muziek. 21.15 Gezin en ruimte, documentair programma in verband met de gezinsweek. 21.40 Licht vocaal ensemble (gr). NRU: 22.00-02.00 De Olympische Spelen 1968 in Mexico. (22.30 Nieuws; 23.55-24.00 Nieuws). HILVERSUM II 18.00 Nieuws. 18.16 Rdaiojournaal. 18.30 Stereo: Schatten der Toen-Kunst: liederen en aria's uit vroeger tijden. 19.15 Licht instrumentaal kwintet. 19.30 Nieuws. 19.35 RVU: De Stichting voor de culturele integratie van Noord en Zuid: doelstelling en taak, door dr. A. W. Willemsen. NRU: 20.05 Bond voor dienstweigeraars: discussie. 20.30 Gamma van alpha en bèta: een pro gramma over recente vorderingen in de wetenschap. 21.30 Jazz in actie. 22.00 Cursus Esperanto. BOND ZON DER NAAM: 22.20 Voor wie de kaars brandt..., lezing. 22.30 Nieuws. AVRO: 22.40 Radiojournaal. NRU: 22.55 Ste reo: Metro's Midnight Music: Metro- pole orkest en solisten. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant. 19.00 Journaal. VARA: 19.06 In kleur: Samen op het dak, TV-feuilleton. IKORCVK'RKK: 19.31 Kenmerk, de wekelijkse informatierubriek over kerk en samenleving. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Per seconde wijzer, quiz. 21.05 Programma ovei de schrijver A. M. de Jong. 21.40 Achter het nieuws. 22.50-22.55 Journaal. 23.00 Teleac: Me ten en vergelijken (les 5, herh.) 23.30- 01.40 Gedeeltelijk in kleur: Olympische Spelen 1968. NEDERLAND II. NTS: 18.15 In kleur: Olympische Spelen 1968. 19.00 Journaal. 19.03 In kleur: Olympische Spelen 1968. 20.00 Journaal. TROS: 20.20 Programma overzicht. 20.24 In kleur: Het spook en mevrouw Muir, TV-feuilleton. 20.55 Een doodkist voor meneer Holloway, Duits TV-spel. IKOR/CVK: 22.40 David Frost en De Beatles over meditatie. NTS: 23.10-23.15 Journaal. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: li. muz. met nws. en act. (7.40 Olympisch journaal), 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw), 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Bijbelse verkenning, le zing. 10.15 Stereo: Fragmenten uit opera's van Verdi (gr), 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelin gen. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd pro. (12.22 Wij van het het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act; 13.00 Raden maar...). 14.00 Can- ciliepostbus. 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muz. mid.-magazine (16.00- 16.02 Nws.). NRU: 17.00 De Olympisch Spelen 1968 in Mexico. (17.00-17.10 Over heidsvoorlichting: De eigen identiteit van de Ned. Antillen. Spreker: Henk Dennert HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 Stereo: Li. gram. muz. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte gram. muz. (vervolg). (8.30-8.33 De groente man.) 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide reportage of herhaling NRU-pro. 9.40 Stereo: Muziek uit de M.E. en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen: populair verzoek platenpro. (11.00 -11.02 Nws.). 11.30 Mexicaanse muz. (III) muz. lezing. 11.55 Beursberichten. 12.00 Stereo: Pianorecital: moderne muziek. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.39 Sport revue. 13.00 Nws. 13.11 Radio journaal. NRU: 13.30 Spiegel van Bel gië: muz. en nws. van onze zuiderbu ren. 14.00 De lichte Muze belicht: film songs die een Academy-Award ver wierven. AVRO: 15.00 Wijs: een pro. van Joodse wijsheden. 15.05 Stereo: Strijk kwartet: klassieke en moderne muz. 15.40 Weerklank van het verleden: Muzikanten waren vogelvrij, klank beeld. 16.00 Nieuws. 16.02 Braziliana: li. latijns-amerikaanse muz. 16.30 Kunst kroniek. 17.00 Stereo: Big Band Beat: Ned. Jazz orkest. 17.25 Jazz-spectrum. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Fow- Pow; li. muz.pro. 12.00 Nws. 12.03 Zor- ro: een pro. voor tieners. 13.00 NWs. 13.03 Ekspres: gevarieerd platenpro. (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03 Er Jee Em Drie. 16.00 Nws. 16.03- 18.00 Mix li. platenpro. (17.00-17.02 Nws.). NEDERLAND I NTS: 07.30-09.00 In kleur: Olympi sche Spelen 1968. NTS/NOT: 11.00- 11.50 Schooltelevisie NTS: 12.45-13.30 In kleur: Directe reportage via Early Bird van de landing van de Apollo VII. MAANDAG 21 OKTOBER 1968. DUITSLAND I. 10.00 Nieuws. 10.05 Journaal (herh. van gisteravond). 10.20 Sport. 11.35 Skaat en muziek. 12.00-13.30 Actuele kroniek. 16.40 Journaal. 16.45 (K) Olympische Spelen. 18.00-18.05 Journaal. (Regionaal pro gramma: NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.19 Sport. 18.53 Zandmannetje. 19.00 Actualiteiten. 19.26Privatdetektivin Ho ney West, TV-film. 19.59 Programma- overzicht. WDR: 18.05 Filmreportage. 18.20 Weekoverzicht. 18.25 Goeden avond. 18.30 Journaal 19.10 Voor de kinderen. 19.15 Filmreportage. 19.40 Reisreportage.) 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 (K) Olympische Spe len. 21.00 Actualiteiten. 21.45 Muzikaal amusementsprogramma. 22.30 Jour naal, commentaar en weerbericht. 22.50 Filmportret. 23.35 Journaal. DUITSLAND II. 17.45 Nieuws en weerbericht 17.50 Actualiteiten en muziek. 18.15 (K) Schatzsucher unserer Tage, TV-film 18 50 Quiz. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nieuws en actualiteiten. 20.00 Dagboek uit de Protestantse kerk. 20.15 Filmreportage. Aansl.: Nieuws. 21.00 Der Tag und die Nacht, Frans/Ita liaanse speelfilm. 22.30 Nieuws, weer bericht en actualiteiten. 23.00 (K) Euro visie: Olympisch* Spelen turnen da mes. 23.30 Wieiminen. 24.00 Zwemmen. 01.40-02.00 Boksen. AMSTERDAM Naar uit New York wordt vernomen, hebben de estureh van ConsolidatConsolidated Electronics In dustries Corp. (Conelco) en van North American Philips Company (NAP) be kend gemaakt, dat 'n voorlopige over eenkomst is gesloten voor de verwerving van NAP door Conelco. De transactie zal de vorm aan nemen van een statutaire fusie en moet nog worden goedgekeurd door aandeelhouders van beide maatschap pijen. Na de fusie za. de naam van Co nelco worden: North American Philips Inc. Het gehele kapitaal van NAP is ei gendom van de U.S. Philips Trust, die ook direct en indirect ongeveer 35 pet. bezit van het gewone aandelenkapitaal van Conelco. Begunstigden van de US. Philips Trust zijn de aandeelhouders in nv Philips' Gloeilampen Fabrieken te Eindhoven. Aandelen Conelco zijn ge noteerd op de New York Stock Ex change. Als gevolg van de voorgestelde fusie zullen alle activa van NAP en haar dochtermaatschappijen een onderdeel worden van de uit de fusie voortkomen de vennootschap. In ruil daarvoor zul len nog 4.162.500 aandelen worden ge plaatst. T.a.v. van de aandelen Conel co, die zich in handen van het publiek bevinden komt geen verandering. Al leen de naam wordt gewijzigd (in North American Philips Inc.) Na voltooiing van de fusie zullen er 8.625.200 aande len uitstaan, exclusief de aandelen die wellicht worden uitgegeven bij conver sie van obligaties en uitoefening van claimrechten. De "US Philips Trust zal uiteindelijk ongeveer 66 pet., dus twee derde deel van het gewone aandelen kapitaal van Conelco (North American Philips Inc.) in handen hebben tegen tot dusver 35 pet. of ca. eenderde deel. (Bij Philips in Eindhoven werden vo renstaande mededelingen volledig be vestigd, maar men had geen commen taar. In welingelichte financiële kringen te Amsterdam zag men in de transac tie een consolidatie van de Philips-be- langen in Amerika en een stroomlijning van de belangen. AMSTERDAM Op de Amsterdam se effectenbeurs komen binnenkort 2 nieuwe ziekenhuisleningen in de note ring. De stichting tot verpleging en be handeling van langdurig zieken „Aene as" in Breda en de stichting Katholie ke Herstellingsoorden ln Amsterdam komen beide met een 7'/i procent 30- jarige obligatielening tegen 100 procent aan de markt. De lening van „Aeneas" is nominaal f 5,7 miljoen groot. Inschrijving staat open op 25 oktober en storting moet 15 november geschieden. Aflossing begint in 1974 en extra aflossingen zijn moge lijk van 1979 tot en met 1983 tegen 101 procent, daarna pari. De opbrengst van de emissie is be stemd voor de financiering van nieuw bouw, waarvoor f 4,8 miljoen nodig is. Daarnaast zullen een hypothecaire le ning en een restant schuld aan het dia- conessenhuis worden afgelost. Het tota le complex kan dan worden gefinan cierd met de obligatielening en het eigen vermogen. De lening van de Stichting Katholieke Herstellingsoorden is f 5 miljoen groot. Ook hiervoor is de inschrijving op 25 oktober en de storting op 15 november. Aflossing geschiedt in 25 jaarlijkse ter mijnen, te beginnen in 1974. Vervroeg de gehele of gedeeltelijke aflossing is toegestaan van 1979 tot en met 1983 te gen 101 procent en daarna a pari. De opbrengst van de lening zal wor den gebruikt voor de aflossing van een bankkrediet en verder voor de gedeel telijke financiering van een bouwpro gramma, waarmee in totaal f 13,5 mil joen is gemoeid. De overige middelen zullen voor een deel uit de afschrijvin gen komen en voor een ander deel wor den aangetrokken door in 1969 opnieuw een obligatielening uit te geven. De Stichting Katholieke Herstellings oorden heeft vijf vestigingen in Groes- beek en drie in Wijk aan Zee. Unitas. De netto intrinsieke waarde van de aandelen bedroeg op 15 okto ber f 494 (vorige maand f 477). Dit komt overeen met een af gif tep rijs van f 514 (f 497). AMSTERDAM Shell Nederland raffinaderij nv is voornemens onder handse geldleningen aan te gaan in orde van grootte van f 100 tot f 150 miljoen. De verkregen geldmiddelen zullen dienen voor de financiering van uitbreidingen. De Algemene Bank Ne derland nv en de Amsterdam-Rotter dam Bank nv verlenen hun bemidde ling bij de plaatsing van deze leningen. De rente van de leningen zal beneden 7 pet. liggen, aldus een communiqué van het bedrijf. ROTTERDAM Hoewel de tot dus ver bij Meneba bereikte resultaten vooral in de bakkerijsector teleurstel den, ligt het in de verachting, dat het lopende jaar, dank zij minder inciden tele voorzieningen, zal kunnen worden afgesloten met een ongeveer gelijk winstsaldo als behaald werd over 1967. wanrbij echter gewezen wordt op het volgende: Het ligt in het voornemen van direc tie en commissarissen in de komen de balans het principe van herwaarde ring op basis van vervangingswaarde in te voeren en voorts over te gaan tot reservering voor vennootschapsbe lasting op basis van de commerciële winst in plaats van, zoals in het verle den, op basis van de fiscale winst die om diverse redenen veel la ger was. Deze nieuwe wijze van bena dering zal leiden tot vermindering van de voor uitdeling beschikbare winst. Het ia om die reden aan te nemen, da* dividend niet op 17 pet. gehand haafd zal klirmen worden, een verla ging tot omstreeks 10 pet., ligt *n de lijr der verwachtingen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2