Duitse teruggave van BTW slag voor middenstand Omzet van Limburgse winkeliers IN BIJLMERMEER WORDT NIEUWE STAD GEBOREN achteruit „ZWARTE JAAP" LIJDT AL VEERTIG JAAR AAN „UITVIND-ZIEKTE In V.S. blijven stoomtreinen rijden voor toeristen Haast achter het Mammoetdok STATION PARKEERTERREINEN PAPIERTJE AANGESLAGEN WERKLOOSHEID ONBEKEND VRAAGTEKENS GELDBELEGGING PARKEERGARAGE WEL VIJFTIG PROCESSEN KLEINIGHEIDJES De winkeliers in de koopcentra van Limburg beleven slag op slag. Door de afvloeiing van het personeel in de m\jnen, de werkloosheid die hieruit voort vloeit en de lagere verdiensten van mijnwerkers die een andere baan kragen, loopt de koopkracht terug. De Duitse kopers gaan minder naar Limburg omdat zü in eigen woonplaats even voordelig terecht kunnen als over de grens. De Limburgers daarentegen gaan steeds meer „over de grup", aangelokt door de lage prezen in Duitsland en het terugbetalen van de belasting op toegevoegde waarde die daar op de prijzen drukt. Door al deze omstandigheden zijn de winkeliers in Limburg in een onzekere toestand terecht gekomen. Het zwaarst weegt wellicht dat de Duitse winkels steeds meer kopers wegsnoepen. Met hele pagina's advertenties in Limburgse bladen proberen de Duitse zaken hun koperspubliek over de grens te vergroten. AMSTERDAM Er is stellig geen volwassen Amsterdammer te vinden die niet ooit het woord Bijlmermeer in zijn mond heeft gehad. En van de 3653 dagen in d« laatste tien jaar is er hoogstwaarschijnlijk niet één waarop de naam van Bijl mermeer niet op zijn minst één keer is gevallen. Bijna een hartstocht was he4 van mr. G. van Hall, toen die nog burgemeester van Amsterdam was. Vaker dan Cato in zijn tijd opmerkte dat Carthago verwoest behoorde te worden, heeft bur gemeester Van Hall gezegd, dat de Bijlmer vol Amsterdamse huizen zou moeten DRS. L HORBACH teruggave B.T.W. onbegrijpelijke zaak ZUID-LIMBURG/AKEN Vele winkeliers in de grensplaatsen van Limburg weten het niet meer. Zij zien hun omzet achteruit hollen, zij raken van week op week meer klanten kwijt. De Duitsers, lange tijd beste klanten in vele zaken, komen steeds minder de grens over omdat ze in eigen woonplaats even voordelig of nog goedkoper kun nen kopen dan in de Limburgse winkels. Voor de liefhebbers van (oude) stoomtreinen is er in de VS heel wat meer te beleven dan in de „Oude tve- reld". Hier heeft men op enkele hoge uitzonderingen na de oude stoom paarden gesloopt of hoogstens in een museum opgeborgen. In de „States" laat men ze rijden! De toerist die stoom wil afblazen kan dan ook goed aan zijn trekken komen in Amerika. In sommige gevallen heeft men zelfs een speciale lijn aangelegd, zoails de Santa Fe en Disneyland Railroad, Ana heim en de Ghost Town en Calico Rail way, Buena Park in Californië, of de Portland Zoo Railway te Portland in Oregon. In de meeste gevallen echter heeft men gebruik gemaakt van be staande, nog niet opgebroken lijnen en lijntjes. Voor de liefhebbers van zeer oud en apart materieel is hier van het smalspoorlijntje van de Roa ring Camp en Big Tress Narrow Gau ge Railroad te Felton, Californië, bij- zander aantrekkelijk. Een aantal „stoompaard"-lijnen voe ren door prachtige landschappen, bij voorbeeld de White Mountain Scenic Railroad (de naam zegt het reeds) in Arizona, of met de jongste loot aan de stoomstam, de New Hope and Ivyland Railroad door de Buckingham Valley in Pennsylvania. Deze laatste lijn wordt overigens niet alleen voor toeristische doeleinden bereden. Er is ook een in tensief vrachtvervoer, maar de tractie- vorm is en blijft stoom. Het is een belevenis je te laten rij den in zo'n oude, luxeuze coach (met open balkons) waarvan een hele sliert wordt getrokken door zo'n typisch Amerikaanse stoomlocomotief door de mooiste delen van de Verenigde Sta ten. De ontwikkeling van de stoomloco motief is in de VS geheel anders ver lopen dan in Europa. Door de enorme afstanden die met deze machines wer den overbrugd, waarbij soms zeer gro te hoogteverschillen moesten worden overwonnen, moesten de locomotieven grote hoeveelheden water en brandstof kunnen meevoeren. Zij hadden niet al leen een lange ketel (Amerikaanse lo comotieven zijn erg lang), maar sleep ten ook een enorme tender achter zich •an. Aan de voorzijde waren de machi nes voorzien van een zeer grote zoge naamde „koevanger" waarmee eventue le ongerechtigheden van de rails werden geschoven. De eerder genoemde New Hope and Ivvland Railroad, de lijn die ook in het huidige vervoerssysteem een belangrij ke rol speelt, biedt nog meer dan al leen maar oude „coaches" en stoom paarden. Men heeft bijvoorbeeld kans gezien het stationsgebouw van New Ho pe, een wonderlijk Victoriaans bouwsel, geheel te restaureren. In de lijn die ruim 25 km lang is vindt men een van de zeldzaam gewor den, zogenaamde „trestle bridges", een brug van een type dat te vergelijken is met de brug over de River Kwaa. En deze ligt ook nog in een bocht! Bij de heropening van de gerestau reerde, met stoomtractie uitgevoerde lijndiensten van de NH en IRR op 4 mei 1968 was een zeer bijzondere passa gier aanwezig, namelijk een 84-jarige dame, die in 1891 als zevenjarige doch ter van treinconducteur Silas Yerkes ook de eetste rit meemaakte. De lijnen die thans veelal particulier worden geëxploiteerd, variëren in leng te van 3 tot 80 km. De ritprijzen zijn navenant: van f 1,80 tot f 23,- voor een retour voor volwassene; kinderen als regel half geld. En de Limburgse kopers zoeken in toenemende mate hun voordeel over de grens. Niet alleen de lagere prijzen van vele artikelen in Duitsland lokken de Limburgers aan. Van belang is ook dat zij de belasting op de toegevoegde waarde, die op boodschappen in Duits land betaald moet worden, terugkrij gen. In Venlo en Roermond, Vaals, Kerk- rade en Heerlen sinds de bevrijding pleisterplaatsen voor de Duitse „Butter- fahrten" kijken de winkeliers nu op als er een Duitse klant binnenkomt. Nog niet zo lang geleden stonden ze in rijen voor de deur. Sommige winkeliers lieten bij hun zaken parkeerterreinen aanleggen om de Duitsers de kans te geven hun auto kwijt te raken. „Wat er nu aan Duitsers in mijn zaak komt is nog geen twintig procent van wat het vroeger was", zegt de heer H. Gilliam, eigenaar van een levens middelenzaak in Kerkrade. Frans Sou- ren in Vaals in de etalages van zijn winkel staan op alle prijskaartjes Duit se teksten is twintig procent van zijn „Duitse" omzet kwijtgeraakt. Er zijn ook zaken waar die omzet met zestig procent terugliep. Die neergang heeft zich geleidelijk aan voltrokken. Maar ineens, als een bliksemslag bij heldere hemel, is daar de actie bovenop gekomen van de Duit se winkeliers om met het lokkertje „te ruggave van de BTW" de Limburgse kopers in hun handelsfuik te vangen. De actie werd ontketend door de Kamer van Koophandel in Aken onder de leu ze „Export über den Ladentisch (Ex port over de toonbank). Met dat lokkertje is het zo: Neder landers die in een Duitse winkel iets kopen moeten over het bedrag dat ze besteden „belasting op toegevoegde waarde" betalen. Evenveel als de Duit sers die boodschappen doen. Maar de Nederlanders kunnen, als ze de grens passeren, bij de Duitse douane een zo genaamde uitvoerbevestiging krijgen. Met dat papiertje kunnen ze naar de winkel waar inkopen gedaan werden te ruggaan, waarna de BTW, ongeveer tien procent van het bestede bedrag, wordt terugbetaald. „Het is voor ons een onbegrijpelijke zaak, dat de Duitse winkeliers op grond van een overgangsregeling, de BTW te rug mogen betalen aan Nederlandse ko pers", zegt drs. L. Horbach, algemeen secretaris van de Kamer van Koophan del in Maastricht. Samen met de an dere drie K.v.K.'s in Limburg, stuurde de Maastrichtse Kamer deze week een brief aan de staatssecretaris van het ministerie van Financiën, waarin tegen deze gang van zaken werd geprotes teerd. „Het systeem van de BTW houdt wel iswaar in dat binnen de landen van de EEG vele artikelen belastingvrij de grens over kunnen, maar dit geldt al leen voor het handelsverkeer en niet voor zaken die door mensen bij win kels worden gekocht", zet de heer Hor bach nader uiteen. De actie die de Kamer van Koophan del in Aken ontketende „Wij hebben de beste contacten met die Kamer", zegt de heer Horbach is uiteraard flink aangeslagen bij de Duitse winke liers. In praktisch alle winkels liggen folders in vier talen over de mogelijk heden voor de kopers om de BTW terug te krijgen. Voor die teruggave is een termijn ge steld van zes maanden. Limburgers die iets in een Duitse winkel kopen en daarvan een bevestiging krijgen bij de Duitse douane, hoeven dus niet meteen naar de zaak terug te gaan. Ze kunnen het papiertje ook de volgende keer, als ze weer inkopen in Duitsland gaan doen, meenemen. De belasting op de toegevoegde waar de, die op 1 jan. in West-Duitsland werd ingevoerd en die bij ons op 1 januari komt, is gericht op het gelijk trekken van de belastingsystemen in de EEG. De heer Horbach, druk gebarend „Maar met zo'n overgangsregeling als Duitsland toepast en die bij ons niet mo gelijk is, worden de verhoudingen scheef getrokken". De secretaris van de K.v.K. is niet gerust op deze gang van zaken. Hij wijst op de grote werkloosheid in Lim burg en zegt: „De dienstverlening in de winkels is een belangrijke bron van werkgelegenheid. Daarom kunnen we moeilijk verdragen dat het werk in die sector terugloopt door het slechter gaan van de zaken". Maar kopers zoeken hun voordeel en trekken zich er weinig van aan hoe de winkeliers er voor staan. „Een half pond roomboter kost nu in een Duitse winkel 1,49 mark (1,34 gulden), ik moet het voor 1,95 mark (1,75 gulden) verko pen" zegt de heer Gilliam in Kerkra de. Hij is uitstekend van de Duitse prij zen op de hoogte. Wat geen wonder is. Want zoals bij iedereen in de Limburg se grensplaatsen, fladderen ook bij hem de reclameblaadjes van Duitse winkels naar binnen. Nog een vergelijking: Suiker kost in de Limburgse winkels 1,28 mark (1,15 gulden) per kilo, een Duitse winkelier verkoopt het voor 98 pfennig (88 cent). Vele duurzame goederen zijn over de grens ook goedkoper. Zoals televisie toestellen. Maar daar moet bij invoer in Nedetrland 39 procent weeldebelas ting op worden betaald. „Hoe het met het kopen van zulke ar tikelen na 1 januari zal gaan, als de weeldetarieven vervallen zijn en er bij ons twaalf procent BTW op komt, dat weet ik niet. Maar ik ben wel bang", zegt drs. J. Wijnen, economisch mede werker van het bureau van de Katho lieke Middenstandsbond in Venlo. Bij deze bond zijn 6000 zaken in het mid den- en kleinbedrijf in Limburg aange sloten. Hij vertelt dat zaken in Venlo geslo ten zijn door het wegblijven van de Duitse kopers. Hij is het eens met de heer Horbach, die de verminderde lust tot investeren bij de winkeliers een' zaak met vele gevolgen noemt. „Maar dat sluiten van winkels kwam ook vaak neer op het dicht doen van filialen. Het ging dus niet om faillisse menten, om het helemaal opdoeken van zaken", voert de heer Wijnen aan. „Bo vendien moet u niet vergeten dat er in Venlo een grote overbezetting aan krui denierszaken was. De stad heeft 60.000 inwoners maar de kruidenierswinkels waren berekend op een inwonertal van tussen de 300.000 en 400.000". Wat gaat het worden als door de in voering van de BTW op 1 januari in ons land, het prijsverschil wellicht nog ongunstiger wordt? ,,'t Kan zijn dat het Duitse voordeel van de terugbetaling van de BTW er dan af is, want daar zijn door de Euro pese Commissie voorstellen over ge daan aan de ministerraad van de EEG. Eind november wordt daarover een be slissing verwacht. Maar die kan ook wel later worden genomen", zegt de heer Wijnen. Het is dus nog lang niet zeker of het voordeel van kopen in Duitsland er snel afgaat. Sterke drank zal er voorlopig wel goedkoper blijven. Schotse whisky kost zes tot zeven gulden minder. Dat komt door de verschillen in accijnzen tussen Nederland en Duitsland. „Kaufen ohne Risiko" staat in deze juwelierszaak in een winkelstraat in Aken. Twee Nederlandse marechaussees kijken met veel interesse naar de gouden voorwerpen die in de etalage zijn uitge stald. Waarom ook niet. Als zij iets kopen kunnen ze immers bij hun Duitse col lega's van de grensbewaking een formu lier halen, waarop ze de betaalde belas ting terugkrijgen. ROTTERDAM Scheepsbouwer Verolme heeft de bouw van het mam moetdok, dat de naam prins Willem Alexander zal dragen en waarin sche pen tot een miljoen ton gebouwd en gerepareerd kunnen worden, opgedra gen aan Aanneming mij. Dirk Ver stoep Nederland n.v. in Den Haag. De ze n.v. heeft ook de andere dokken en hellingen op de werf op het eiland Ro zenburg gemaakt. Het dok voor repa ratie en nieuwbouw heeft een lengte van 600 meter, een diepte van 12 me ter en een breedte van 80 m. Een nieuw element is de beweegbare tus sendeur, die een afscheiding zal vor men tussen een schip dat gerepareerd en een mammoetschip dat gebouwd wordt. Verolme, die geen dag wil verliezen ook al omdat over. de gehele wereld al meer dan 260 mammoettankers in aanbouw zijn, wil eind volgend jaar de eerste mammoet laten dokken. De helling voor schepen tot 400.000 ton dw lengte 360 m breedte 80 meter, waarvoor op 5 december vorig jaar de eerste paal werd geslagen, is gereed gekomen. Op het 2 meter 50 dikke betondek is een 255.000 tons tan ker in aanbouw, die in april a.s. te water moet gaan. komen. Dat is nu aan het gebeuren en nog deze maand gaan de eerste bewoners hun huizen betrekken pioniers in een (op het oog) nog chaotisch gebied dat in een paar jaar moet groeien tot een complete stad, bewoond door ruim honderdduizend mensen. Mr. E. H. Toxopeus heeft, toen hij nog minister van Binnenlandse Zaken was, burgemeester Van Hall lang dwars gezeten. Hij voelde niets voor zo'n groot Amsterdam dat over zijn grenzen zou puilen. Hij wilde liever een stuk van Weesperkarspel afnemen en daar samen met Diemen en Ouder- Amstel een nieuwe gemeente Bijlmer meer van maken om zo een ring van sterke randgemeenten te vormen. Zel den is er zo druk gelobby'd in Neder land. En met succes, want vier jaar geleden kregen de Amsterdammers hun zin. De Tweede Kamer wees de Bijlmer voor voorlopig twaalf jaar met een meerderheid van zeven stemmen aan Amsterdam toe. Het Amsterdamse gemeentebestuur heeft altijd een droomstad in de Bijl mer voor ogen gestaan, al was het er in de eerste plaats om te doen huizen te krijgen ter beteugeling van de gi gantische woningnood. Want die zou nog lang niet zijn opgelost met nieuwbouwwijken in west, noord en zuid, waar snel de laatste beschikbare grond binnen de bestaande gemeente grenzen werd volgebouwd. Amster dam wilde nieuwe grond om te bouwen. „Al kregen we maar eerst de kans om in de Bijlmer huizen te zetten, dan willen we de zaak later best weer af staan", zei burgemeester Van Hall in 1960. Hij heeft nu zijn zin, al beleeft hij het niet meer als burgemeester. Elf miljoen kubieke meter zand uit de Vinkeveense plassen en Muider Zand is gestort op de veenbodem van de Bijlmermeer, die in het begin van de zeventiende eeuw door enkele Am sterdamse kooplieden als geldbeleg ging werd drooggelegd. Nog twee keer daarna is de Bijlmer opnieuw leegge pompt; eerst in de zeventiende eeuw, nadat men hem weer had laten vollo pen als onderdeel van de Hollandse Waterlinie; na de val van Naarden duchtte men een aanval van de Fran sen op Amsterdam. In 1702 brak tij dens een storm een dijk; toen bleef de Bijlmer tot 1825 onder water. Na droog- maling werd het gebied deel van Weesperkarspel. De Bijlmer wordt de stad(swijk) van de voetganger. Twee grote door gaande autowegen, die zes meter bo- van de „begane grond" liggen en waarvan er één uit Amsterdam komt, doorsnijden kruisingsvrij de nieuwe woonwijk in noord-zuid en oost-west richting. Drie tot vier meter hoog lig gen de „lokale" wegen die ook uit sluitend voor gemotoriseerd verkeer bestemd zijn. De begane grond is voor voetganger en fietser, wier paden overal onder de autowegen doorgaan. Autobezitter» zijn verplicht hun wagen in de parkeer garage te zetten die bij hun blok hoort Ze staan vlak bij de lokale wegen en zijn berekend op anderhalve auto per woning, niet meegerekend het dak van de garage waarop de bezoeker zijn wa gen neer kan zetten. Van de garage tot zijn huisdeur is het voor geen enkele Bijlmermeerder verder dan 400 (overdekte) me ters, waarvan een deel door de „straat" die door de eerste verdieping van elk flatgebouw loopt. Alleen de brandweer- en ziekenauto's mogen af dalen tot de brede paden die door de hele Bijlmer lopen en tot vlak voor de flatgebouwen leiden. Zelfs de vuilnis man en de verhuizer komen met hun wagens niet verder dan de garage (waarin ruimte om auto's te wassen en er enkele karweitjes aan te ver richten). Voor het transport van grote stukken staan de verhuizers in de ga rage elektrische lorries ter beschik king. De bakker en de melkboer kunnen met hun „ijzeren honden" nog wel in de straat op de eerste verdieping ko men, waar ook de liften naar de woon- etages zijn. Aan de zogenoemde bin nenstraten liggen enkele ruimten waarvan de bestemming nog niet vast staat. Men heeft gedacht aan kinder crèches, aan koffiebars, aan spreekka mers voor huisartsen, aan bejaarden clubs. Er komt veel, heel veel groen in de Bijlmerstad; één van de parken tussen de huizen wordt bijna zo groot als het Vondelpark en niemand zal er meer dan achthonderd meter vandaan wo nen. Er komen een groot winkelcen trum en een cultureel centrum met een schouwburg, een bioscoop, een zwembad en een hulpsecretarie van de gemeente. De Bijlmermeerders worden ook de eerste Amsterdammers die van de me tro gaan profiteren, want de eerste lijn van het Amsterdamse Stadsspoor loopt straks van het Centraal Station naar de Bijlmer. Er komt trouwens ook een NS-station en tachtig procent van de bewoners zal binnen vijfhonderd meter van het openbare verkeer wo nen. „Het is een ziekte. Als ze zeggen: dat kan nooit, dan krijg ik het weer. Je gaat denken en knutselen en voor dat je het weet heb je er voor duizenden guldens tijd en materiaal in zitten. Daarom zeg ik: uitvinden? Een ziekte, meneer". Zwarte Jaap (Jongkind) die men onder deze bijnaam van de lagere school in het telefoonboek van Aalsmeer treft, kan het al veertig jaar niet laten. Toen hij twintig was bouwde hij een heus watervliegtuig, dat inderdaad de lucht inging, maar niet voor lang, want het toestel ging met de propeller meedraai en en verdween onder water. Zwarte Jaap, 59. jaar, zilvergrijs, in zijn gerieflijke woning „De Ruige Hoek": „Uitvindingen is voor veel din gen die ik gemaakt heb een te groot woord. Vaak waren het betere toepas singen, handige verbeteringen, techni sche verfijningen. Het zijn er wel vijf tig geweest. Ik heb een goede opleiding erg gemist. Je komt er wel, maar het duurt soms te lang". „Nog erger is dat ik helemaal geen za kenman ben. Als ik iets gemaakt heb, is voor mij de lol eraf. Het gaat in hoofdzaak om apparaten voor besproei ing en verwarming, waarvan er nog veel worden gebruikt. Goed, je kunt octrooi aanvragen. Dat moet je dan verdedigen en dat kan vier jaar duren. In die tijd mag je de betreffende vin ding eigenlijk niet op de markt bren gen. Maar ik had altijd geld nodig en ik kon geen vier jaar wachten. Boven dien zijn er veel dingen bij die snel ver ouderen". Zwarte Jaap heeft toch veel bijge dragen tot meerdere glorie van Aals meers internationale flower-power, want bijna steeds waren zijn vindingen voor de kwekers die hem omringen. Een van zijn eerste apparaten was een zwavelverdamper voor de bestrij ding van meeldauw bij rozen, waarop hij octrooi aanvroeg en kreeg. Al snel ging een groot bedrijf de verdampers namaken en moesten er processen wor den gevoerd. Toen Zwarte Jaap tiendui zend gulden had geïnvesteerd om zijn gelijk te krijgen, was hij aan het eind van zijn financiële krachten en liet hij de zaak lopen. De zwavelverdampers worden nog steeds gebruikt. Als eerste ging hij grondstomen in de kassen met lagedrukstoom, in plaats van hogedrukstoom, wat besparingen op de installatie betekende. Verschil lende verstuivingsapparaten voor de tuinbouw kwamen uit zijn handen en natuurlijk deed hij eens mee aan de TT in Assen op een zelfgebouwde mo tor. Om zijn vindingen effectiever te maken heeft Zwarte Jaap zich ooit met een grote fabriek geassocieerd, maar dat werd niets, omdat hij weldra de rol van knecht kreeg toebedeeld. „Het is een soort dwarsigheid van me. Als iets niet lukt, zet ik door. Het gaat wel eens mis hoor. Het hele dak van de garage is een keer de lucht in gevlogen. Maar ik zeg altijd tegen mijn vrouw: Als je de knal hoort, is het al gebeurd". n In „De Ruige Hoek" bevindt zich een van de merkwaardigste liften ter wereld. Op de plaats waar eens een trap als obstakel stond, maakt zich na een druk op de knop nu een gedeelte van het plafond los, dat zakt tot de grond om passagiers op te laden. Het houtvuur in de open haard van „De Ruige Hoek" brandt op gas, hoewel men zou zweren dat het werkelijk een houtvuur is. „Kleinigheidjes, hoor", zegt Zwarte Jaap. Een jaar geleden scoorde Zwarte Jaap weer eens met een ontbladerma- chine voor de bloemenexporteurs. Het luchtvervoer van bloemen kost acht gul den per kilo. Er mogen dus niet te veel bladeren aan zitten, want dat is nadelig. Met de hand werden tot voor kort de onderste bladeren verwijderd. Er bestaat nu een handige machine voor. Er zijn kwekers die per dag honderd kilo afval- bladeren hebben. De machine van Zwar te Jaap kost slechts vijftienhonderd gul den, dus de kosten zijn er in twee da gen al uit. „Neen, je kunt zo'n machine niet duurder maken, want het is nu eenmaal vrij eenvoudig. Als ik te duur word gaat een ander het goedkoper doen. Ik heb nu aardig wat ontbladermachines verkocht". De uitvinder van Aalsmeer spreekt zeer nuchter over zijn constructies. Al leen zijn jongste uitvinding brengt hem wat op temperatuur. „Je kunt voor verwarming lichte of zware olie stoken. Dat scheelt de helft in prijs. Nu loont het alleen voor zeer grote gebouwen en bedrijven om een branderinstallatie van twintigduizend gulden te nemen, zo dat er (goedkope) zware olie gestookt kan worden". „Voor middelgrote stokers, zoals de kwekers hier, zou het voordelig zijn als ze ook zware olie in hun lichte branders konden stoken. Iedereen zei dat het niet kon en dus ben ik gaan experimenteren. Een jaar heeft het geduurd, maar het is gelukt. Ik gebruik zware olie in een lichte brander! Mijn installatie kost ZWARTE JAAPIk gebruik zware olie in een Hokte brander. Ze branden geweldig. vierduizend gulden en is alleen renda bel als er ten minste vijftig ton per jaar doorgaat. Er zijn er nu zes geplaatst Ze branden geweldig. Daar zie ik wer kelijk veel in. Bijvoorbeeld voor de tuinders in het Westland en rondom Rotterdam". Het systeem van Zwarte Jaap komt erop neer dat er voorverwarmde zwa re olie door een extra motortje naar de vlam wordt gepompt. Een klein straal tje lichte olie houdt de vlam op peil. „Neen, ik ga maar geen octrooi aan vragen. Om te beginnen is het vrij moei lijk in massa te maken en bovendien wordt er misschien binnen enkele jaren alleen nog maar op gas gestookt, Ten slotte maak je de dingen om ze te ma ken, nietwaar?"

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 8