denk er eens over na Fietsloodjes Specialisten in teamverband Ben van Londen ontvangt weer bezoekers op en in zijn woonark SCHAKEN jf7 door H. KRAMER n Etmwmimk ii O ■AH O a f HA HZB DAMMEN door J. M. BOM BRIDGE door H. W. FILARSKI KRUISWOORDRAADSEL j notities Hij trok zich er niets van aan... de. Wat een actie gaat er uit, wat een indruk van solidariteit ook van de .Zeilende bons". Hoe ontroerend mooi is hier het vluchtige spel van water en wind op het linnen vereeuwigd. En wijst dat stuk blauw in de wolkenlucht op de verbintenis van de zeeman met het hogere, dat niet van deze zee is en niet ge bonden aan deze tijd? Aan het grote hoofd te Hoorn heeft Lussen burg schepen geschilderd met een liefde, die het geheim is van hen die in het alledaagse meer zien dan hun medemensen die er duizend keer onbedachtzaam zijn langs gelopen. Wat een intiem tafereel, die kippen bij het oude huis, de oude wagen in het straatje. Bij het bekijken van dit schilderij is het of de geur van lieve bekende dingen opstijgt, zo sugges tief is dit alles weergegeven. De geschilderde en getekende naakten stralen een vitaliteit uit, die verbaast. In dit werk doet Lussenburg zich kennen als een genieter van de wel zeer aardse schoonheid, iets zeld zaams in een tijd, waarin men soms de indruk krijgt, dat de bedrijvers van kunst met vereende krachten bezig zijn met het ontluisteren van de lichamelijkheid en de daarmee samenhan gende levensaspecten. Het schilderij ,,De stormin zijn wisselende tinten grijs laat zien hoe klein de kunstenaar zich voelt ten opzichte van het woeden der elementen. Veel sfeer en uiteraard van een geheel andere soort wordt opgeroepen door „De berken"Hier in het gezeefde licht treedt de weemoed aan de dag, misschien wel de weemoed om het ouder worden. Lussenburg schildert ook in het buitenland, waarvan het straatje in Uffenheim getuigt. Dit stadje is leuk gety peerd, maar wij geven de voorkeur aan het laatste schilderij, dat de schilder maakte toen hij met een aantal andere kunste naars vertoefde in het Limburgse Beek. Stervende molen" heet dit werk. Haast surrealistisch is de afbeelding van het vervallen karkas van de molen tegen een lucht, die in alle tin ten rood is, zoals men zich dit voorstelt, als de jongste dag zal zijn aangebroken. Fen enkele keer ziet men er hier wel een jongen mee rijden met loodjes in zijn fietsspaken. Waarom hij 't doet, is ons altijd een raadsel geweest, maar hu vernamen wij de oorsprong. Die loodjes in een fietswiel zijn kennelijk overgewaaid uit Zeist. Daar meent iemand een manier te hebben ontdekt om een fiets lichter te laten lopen. De vin ding is gebaseerd op een prin cipe, dat het wiel door de zwaarte vaart krijgt en voort gestuwd wordt (zoals een zwaar vliegwiel dat als 't een maal loopt, lange tijd flinke gang blijft houden). De Zeistenaar heeft daarom aan het voor- en achterwiel van zijn fiets aan de spaken stukjes lood bevestigd. Hij ge bruikte zogenaamd peurlood, dat ook wel dienst doet bij de sport visserij. De man vertelde dat het een verbluffend resultaat heeft en dat zijn fiets aanmerkelijk gemakkelijker loopt. Hij raadt de fietsliefhebbers aan het ook eens te proberen. Wat zeggen de deskundigen ervan? Het RAI-TNO Instituut voor Wegtransportmiddelen in Delft staat nogal sceptisch tegenover de technische meri tes van dit middeltje. Waaróm, hebben we niet vernomen. Maar goed, wie er zin in heeft, kan 't eens pro beren. In de Philips Koerier lazen wij de volgende interessante mededeling over de instelling van een nieuwe afdeling bij de N.V. Philips-Electrologica in Apeldoorn: In de meeste bedrijven van de onderneming, ook al ma ken zij zeer verschillende pro- dukten, vindt men eenzelfde organisatorische opbouw. Ook de hiërarchische ver houdingen (de commandolijn) zijn overal in hoofdzaak aan elkaar gelijk, ondanks de ver schillen in produkt, in fabri cagemethoden enz. Er is ech ter één uitzondering. Het be drijf van de hoofdindustrie- groep Data Systems te Apel doorn heeft zich in de op bouwfase van vijf jaar voor zien van speciale afdelingen, die men in andere bedrijven niet vindt. Dit geldt vooral voor de activiteiten op het ge bied van de apparatuuront- wikkeling. Een voorbeeld van een der gelijke afdeling, die men in een meer conventionele orga nisatie niet aantreft, is de af deling „Design automation" (Ontwerpautomatisering). Aan het oprichten van deze afde ling ligt de volgende gedach te ten grondslag. Het gaat er niet slechts om een computer te ontwerpen; de onderneming moet een industrieel appa raat ter beschikking hebben, dat het mogelijk maakt com puter-apparatuur seriematig te ontwerpen, zodat in gege ven omstandigheden een opti male keuze kan worden ge daan. Dit is een geheel andere wijze van professionele ont wikkeling dan men elders in het concern aantreft. Enige maanden geleden is bij de N.V. Philips-Elektrolo- gica in Apldoorn weer een afdeling opgericht, die een nieuw element vormt in het organisatiepatroon van het concern: de afdeling Hard ware systems engineering, die onder leiding staat van ir. H. Mulder, die eerder de lei ding had van de afdeling Design automation. De afde ling Hardware systems engi neering omvat een team van organisators, dat verantwoor ding draagt voor het doen ver wezenlijken van een appara- tuurproject in zijn totaliteit. Zij zijn sterk betrokken in de keuze van het project, berei den het gekozen project voor, laten het ontwikkelen door 't inschakelen van op verschil lende vakgebieden gerichte specialisten en laten tenslotte het eerste prototype in de fa briek fabriceren en vervolgens uittesten. Het geheel vertoont gelijke nis met de functies die archi tect, aannemer en onderaan nemer bij realisatie van een bouwproject uitoefenen. Uiteraard is de inschakeling van teams van specialisten op het gebied van elektronika, geheugens, mechanische en elektromechanische construc ties enzovoort in al deze fa sen noodzakelijk. Reeds bij 't maken van een keuze en het voorbereiden van een project moeten zij worden geraad pleegd, opdat alleen projecten in ontwikkeling zullen worden gefabriceerd. Ook de afdeling Design automation speelt hier in een rol als vormgever van het logische ontwerp. In het hele traject van de verwezenlijking van een ap- paratuurproject zijn bij na der toezien een vrij groot aantal fases te onderscheiden met betrekking tot conceptie, definitie, voorbereiding, enzo voort. Naarmate deze fases voortschrijden worden meer en ook andere specialisten in het teamwerk betrokken. Deze methode van werken klinkt niet revolutionair en is ook niet geheel nieuw, maar zij is in de Europese industrie in het algemeen niet gang baar. Traditionele organisatie vormen zijn echter minder ge schikt, naarmate de hoeveel heid informatie, die men tij dens het ontwikkelen van een project nodig heeft en moet uitwisselen, toeneemt. Hoofd zakelijk op hiërarchische ver houdingen gebaseerde organi satiepatronen, zoals in Euro pa bij traditie bestaan, zijn minder bruikbaar bij het ont wikkelen van dit soort techni sche systemen. De informatieoverdracht, die het produkt vraagt, is zo omvangrijk, dat de mede werkers in teams dienen te worden samengevoegd, zodat zij dichter bij elkaar staan. De hoeveelheid aandacht en inspanning die voor de ont wikkeling vereist wordt, is zeer veel groter dan die, wel ke later voor de produktie of fabricage nodig is. In deze laatste sector kan men in het algemeen nog met de tradi tionele organisatievormen toe komen. Ideeën over een dergelijke organisatorische methodiek zijn vooral in de Amerikaan se systeemindustrie uitge werkt. Hier stond men voor het probleem projecten te realiseren door vele verschil lende technische kundigheden te bundelen op een centrale doelstelling. Het ging daarbij bovendien om projecten waar in nieuwe technologieën moe sten worden toegepast. In deze omstandigheden leerde men nieuwe methodieken ken nen en toepassen: systems engineering en systems man agement. In plaats van een nroduktieorganisatie met een hiërarchische opbouw groeide een besturingsorganisatie, ge baseerd op teamwork. Voor de afdeling, die nu bij Philips-Electrologica in Apel doorn is opgericht, zullen technici nodig zijn die zich in een dergelijke teamwerk organisatie kunnen voegen. Gezegd moet worden, dat de ze mensen in het Europese cultuurpatroon niet gemakke lijk te vinden zijn, alleen reeds omdat de opleidingsme thoden velen daarvoor min der geschikt maken. Terwijl in Amerika de opleiding van stond af aan gericht is op het in teamverband denken en werken, kweekt de Europese opleidingsmethode in het al gemeen individualisten, die technische koninkrijkjes bou wen en beheren, maar min der geschikt zijn om in team verband te denken en te wer ken. Er zijn echter ongetwij feld ook in Europa hoogge kwalificeerde technici, die zich aan deze wijze van wer ken zullen weten aan te pas sen. Iedere mens is feitelijk een scheppende kunstenaar. Daarom moeten de grenzen tussen de artiest en zijn pu bliek vervagen". Dat is een opvatting van onze tijd, waarin nogal wat zaken op het terrein van de geest op drift schijnen te ra ken. Merkwaardig, maar mis schien wel begrijpelijk, dat die stroomversnelling gaat in een richting, juist tegenge steld aan de beweging naar steeds meer perfectie en spe cialisatie op materieel gebied. Het is immers een natuurwet, dat actie altijd reactie ople vert? En zal de kunst een ho ge vlucht nemen, dan moet de vlinder van de inspiratie zich kunnen ontworstelen aan de knel lende cocon van beperkingen, in het verleden door de materie en het woord aan de schilder en de schrijver gesteld. De ambachtelijke eisen, de kennis van het artistieke vak, raakten bij deze ontwikkeling op de achtergrond en het aan- rotzooien" werd boven zijn veronderstelde merites uitgetild. Wie de beeldende kunstenaar nog vraagt naar een gelijkend portret of een zinnige weergave van een landschap, ontmoet dan ook dikwijls een medelijdende glimlach. Jonge, maar o zo wijze hoofden worden geschud. Het weergeven der mensen en dingen is toch reeds lang op veel doelmatiger wijze naar het werkterrein van de fotograaf verhuisd? In Nunspeet woont een schilder, die zich van cd deze overwe gingen niets aantrekt: Jos Lussenburg. Achtenzeventig is hij, maar taai als een knoestige den in het Veluwse landschap. In hem roert zich het leven heftig als de sapstroom in zo'n oude boom, wanneer de wulp jodelt, terwijl de lentebries over de heide waait. Hij beheerst zijn métier, vervaardigt in een minimum van tijd een experimenteel schilderij, cd is het maar om te laten zien, dat hij daarvoor zijn hand niet omdraait en zo iets als een grapje beschouwt. Voorts beeldt hij de realiteit uit, zoals die door zijn ogen wordt aanschouwd en door zijn hart en ziel wordt ondergaan. Hij doet dat met eerbied voor het vak. En zie, zijn boodschap komt verder. Wonder boven wonder slaat de vonk over van de kunstenaar op zijn publiek, ook op de jongeren. Er komen veel mensen naar de galerij „De Hamer" in Apel doorn, waar een kleine keurcollectie schilderijen en te keningen uit het vele werk van Jos Lussenburg is opgehangen. De kunstenaar doet zich hier weer kennen als de man van het land rondom de oude Zuiderzee. Wij weten van hem, dat hij moeilijk heeft kunnen verkroppen, dat zijn zee aan banden werd gelegd. Maar Lussenburg zag niet mokkend toe. Met zijn vaardige penselen streek hij zijn protest uit tot een lange, statige balla- FAe Tamalone ligt bij het Lexkesveer te Wageningen, en de bewoner van deze ark, de schilder Ben van Londen, houdt er weer zijn herfstten- toonstelling. Van Londen is de schilder der seizoenen en weer kan de bezoeker in de beperkte ruimte van zijn woonark het jaar doorwandelen van de prille lente-ontplooiing, door de welige groene zomer, door de herfst met zijn gouden pail letten en de kleur van late bloemen, naar de winter met stille besneeuwde velden. Die wandeling is er een met een dichter, die zijn stemmin gen weergeeft van een rijk pa let, waarop de kleuren in hun nuances het landschap niet de natureren noch spectaculair maken, doch het voor ons doet leven in de fijne, levendige of pralende toon der seizoenen, melodieus, elk schilderij een stemmingsbeeld. Op de Tamalone stemt de expositie de beschouwer tot een rustig genieten van de ge voelige, natuurlijke voordracht, die Ben van Londen tot een schilder en dichter maakt, de stem van een kunstenaar, die niet slechts de seizoenen schil dert, maar ze ook innerlijk be leeft. Het jaar door, van de lente tot de winter er mee ver bonden is. Een bezoek aan de Tamalone is een verkwikking in de on rust der tijden. Zie bijv. de lente in de bloeiende meidoorn, onderga haar aan de zonnige plas, de zomer aan de rivier, het kleur- spel van de herfst aan de Ren- kumse beek, het sneeuwland schap zo eenzaam in de zilver grijze stilte. Om slechts enkele van een 20-tal schilderijen en de vele aquarellen in porte feuille te noemen. Voor mij, zo schrijft onze kunstmedewerker Johan Wes- selink, is een bezoek aan de Tamalone altijd een feest van stil genieten. Ook om de sfeer van het schip en daar rondom: het land met een groepje vaar zen aan de heuvelrand, de ri vier met de schepen, de neve lige verten, het is er, binnen en buiten, één pastorale har monie. Tot en met zondag 10 no vember zijn iedere dag van 2 tot 8 uur de bezoekers wel kom. nt JONGE Amerikaanse meester u Bernard Zuckerman heeft in dit jaar aan verscheidene toernooien in blnnen- en buitenland deelgenomen en hij heeft daarin geen onverdienstelijke resultaten behaald. Vooral als aanvalsspeler heeft hij opmerkelijke dingen laten zien, zoals bijvoorbeeld onze landgenoten Van Scheltlnga en Hartoch moesten onder vinden. Toch behoort Zuckerman (nog) niet tot de top. In de onlangs gehouden wedstrijd om het gesloten kampioenschap van de Ver enigde Staten eindigde hij op de 7e tot en met 9e plaats, samen met Rossollmo en Saldy. Winnaar werd Larry Evans, gevolgd door Robert Byrne, Reshevsky en Benkö. Amerika's sterkste speler. Bobby Fischer. was ditmaal niet van de partij. Het belangrijkste wapenfeit van Zuc kerman in deze wedstrijd was stellig de hieronder besproken partij tegen Benkö. Wit: B. ZUCKERMAN Zwart: P. BENKÖ (New York 1968) Plrc-verdedlglng. 1. e2—e4, d7—d6 1. d2—d4, Pg8—f6 8. PblC3, g7—gfl 4. f2—f4. Lf8g7 5. Pgl—f3. 0—0 6. Lfld3, Pd8a6!? (De Pirc-verdediging ia een lijfwapen van de zwartspeler. Naast overwinningen heeft hij er evenwel ook vele pijnlijke nederlagen mee geleden. Zoals bijvoor beeld in de kampioenswedstrijd van 1964 tegen Bobby Fischer: 6Lg4 7. hS, Lxf3 8. Dxf3, Pc6 9. Le3, e5 10. dxe5. dxe5 11. f5, gxf5 12. Dxf5, Pd4 13. Df2, Pe8 14. 00, Pd6 15. Dg3. Kh8 16. Dg4, c€ 17. Dh5. De8 18. Lxd4, exd4 19. Tf6!, Kg8 20. e5, h6 2. Pe2 en zwart gaf het op). 7. 0-0. C7—C5 8. d-id5 Pa6—C7 8. a2—a4. (Het is duidelijk dat wit de op mars b7b5 niet zonder meer mag toela ten). GLIGORIC 9a7a6 10. Ddl—el. (Het is ook bij andere gelegenheden gebleken, dat Zuc kerman zeer goed op de hoogte is van de nieuwste snufjes. De tekstzet is van Gli- goric afkomstig). 1 0Lc8d7 11.a4a5, Ld7—b5 12. Del—h4. (De witte opzet laat aan duide lijkheid niets te wensen over: hij wil de vijandelijke koningsstelling overvallen.) 12 Lb5xd3 13. c2xd3, e7—e6 14. f4—f51 (lN[og altijd in de voetsporen van Gligo- ric). 14e6xd5 IB. e4xd5, Pc7xd5. (In de partij Gligoric Larsen, Beverwijk 1867 werd voortgezet met 15Pd7 16. Lg5, f6 17. Ld2. Later werd de versterking 17. fxg6, hxg6 18. Ld2, Pe5 19. Dg3 ontdekt, waarna wit er het beste voor staat). 16. Lel—g5!. Pd5xc3 17. b2xc3, g6xfl lê. Tal—a4! (Na 18h6 heeft wit nu 10. Lxh6, Lxh6 20. Dxh6, Pg4 21. Txg4t, fxg4 22. Pg5 klaarliggen.) 18. Dd8d7 (Deze poging om de dodelijke penning van het paard op te heffen wordt elegant weerlegd). Kö m m m m ZM m m m m m m b c d e f g h ZUCKERMAN De opgave van de week: hoe won wM de partij vanuit de diagramstelMng? De oplossing kunt u in de rubriek vak de volgende week vinden. OPLOSSING De stand was: Wit (Johansson): KgL Dc2, Tal en fl. Lel en d3. Pf3, plonnek a3, b2, C4, f5, f2, g2, h3. Zwart (Hoen): Kg8, Db8, Ta» en f8. Lhf en d4, Pg4, pionnen a7, b6, d7, «8, g7 e* h7. Er volgde: 15 Lb7xf8 15. hSxgt Db»—gSü en wit gat net op. AM HEDEN ten dage kampioen van u Friesland te worde* Is al net zo moeilijk als destijds, toen „het westen" nog de damhegemonie bezat, in Noord-Holland of Zuld-HoUand: Dat Harm Wlersma In deze wedstrijd kans ziet, om met 3 punten voorsprong te eindigen, 1* wellicht nog niet verwonder lijk, maar dat de nationale kampioen Bergsma op 4 punten gespeeld wordt en de „halve finalisten" om de persoonlijke nationale titel Anton Schotanus en Frank Drost Jr. (keuzeplaatsing) pas als zevende en achtste finishten is zeker veelbetekenend! Dat Harm niet alleen in de persoon lijke wedstrijden op zijn scherpst speelt, zien we hieronder in de partij tussen hem en Douwe de Jong, gespeeld aan het eerste bord ln de Ereklasse competi tiewedstrijd ..Huizum" tegen het Gro ningse ,.DGZ": Wit: H. Wlersma; Zwart D. de Jong; Leeuwarden. 28-9-'68. 1. 33-29 19—23 2. 35—30 20—25 3. 40—35 14—19; 4. 30—24 19x30; 5. 35x24 Deze varia tie in de onvervalste „Roozenburg-ope- ning" is bijzonder populair de laatste Ja ren en zeker favoriet bij Wlersma. 5. 17—22; Ook veel gespeeld wordt: (9—14) 45—40 (15—20) 24X15 (25—30) 34x25 (23x45) met een moeilijk en onduidelijk randschtjvensysteem6. 31—27! 22x31; 7. 36x27. De scherpste voortzetting; 7 11—17; 8. 38—33 6—1; 9. 44—40 17—21; 10. 43—38 12—17; 11. 5044 8—12; 12. 41—36 Een merkwaardig aandoende zet. Gang baar is 48—43, doch daarna moet wit steeds rekening houden met damdreigln- gen vooral na (21—26), dat zowel 40—35 (wegens 25—30 en 13—19) als 41—36 (doo r 26—31 en 13—19) belet. 12 "*1 2«: Vreest een overmachtige centrumaanval na (23—28) 32x23 enz. 13. 36—31! Origineel en steric. 13. 3—8; 14. 33—28! Bereikt nu toch een sterke flank-voorpost-aanval. 14. 1—6; 15 28x19 18—22: 16. 27x18 12x14; Theoretisch heeft zwart nu 5 schijven voor de aanval op de voorpost 24 (4, 5, 9 en 10) maar wit maar 4 voor de verdedi ging (40, 44, 45, 49) maar één aanvals- schijf moet al naar 20 om de uitwijk 24—20 te voorkomen. Zeer ingenieus voorkomt Wlersma de uitputting van zijn rechtervleugel: 17. 4641 7—12; Op (14—19) natuurlijk 31—27 en 27—2118. 38—33 14—20; 19. 41—36 10—14; 20. 42—38 14—19; Zwart opent de aanval; 21. 40—35 19x30; 22. 35x24 5—10; 23. 45—40 10-14: 24. 33—28 17—22 25. 28x17 12x21; Een ander Idee is (11x22) Nu krijgt wit de beschik king over het gehele centrum. 26. 38—33 14—19; 27. 40—35 19x30; 28. 35x24 9—14; 29. 44—40 14—19; 30. 49—35 19x30; 31. 35x24 4—10; 32. 33—28 10—14; De witte voorpost schijnt thans ernstig bedreigd. Fraai weerlegt de Friese kampioen alle drei gingen: 33. 48—43! 11—17; op (14—19) volgt 31—27 (19x30) 37—31 (26x37 32x41 (21x23) 29x9 (8—13) 9x18 (2—8) en zwart staat positioneel verloren. 34. 31—27! Handhaaft de dreiging; 348—12; 35. 47—41! 13—18; Na (14—19) volgt: 27—22! (19x30) 22x11 (6x17 of 16x7) 32—27! (21x23) 29x9 (Zie diagram). Schitterend heeft wit de aanval op zijn voorpost gestopt en gelijkertijd de basis gelegd voor de overwinning. Jammer dat hij hier even oppervlakkig tewerk gaat: 36. 28227 Schijnt voldoende, doch zwart vindt een zeer verrassende ressource. Aan onze lezers de opgave: Hoe had wit de partU kunnen winnen? 36. 17x28 37. 32x23 31x32; 38. 37x21 16—21; 39. 41—37 6-11; 40.43—38 11—17; 41. 38—32 17—22 42. 28x8 2x13; 43 23x11 21—27; 44. 32x21 26x8; 45. 37—32 14-49; 46. 32—27 19x30; 47. 27—22 13—19 48. 22—18 1924; 49. 1813 remise. OPLOSSING Wit (Mogiljanski) 26, 30, 31. 36, 39. 4S, 48. 49 (8 st.). Zwart: (Varkevisser) 4, 11, 17, 20, 22. 23, 27, 28 (8 St.) Verrassend volgde( 23—29!) 30—24 gedw. (29—34!) 39x30 (20x29) 42—38 (4—81) 38—32 er is niet beter (28x37) 31x42 (22—28 )42—37 (17—22) 43—38 (28—33!; 26—21 of? (33x31) 21x32 (22—27!) 32x21 (3'— 37) 49—14 (29—831) en wint. TT EBT u het drie-San* contract van de vorige opgave goed tegengespeeld? De oplossing is, dat west in de ne gende slag de ruitenheer moet naspelen, wat duidelijk zal worden wanneer gehele ziet: V 10 96 3 s?B9 OH AH863 de uitleg van dit Interessante spel A B 4 9AHV 09876 1072 72 C? 10 3 7 6 O V 5 4 3 2 *35 H85 <?5432 O AB 10 VB4 N. gev., allen kwb. Noord een ruiten zuid twee SA noord drie SA. West startte met klaver zes. voor zuids kla vervrouw. Een schoppensnit naar de boer volgde en daarna twee hoge hartens, wat erop wijst dat zuid probeert een vier- kaart in die kleur vrij te spelen. Als harten B 9 bij west vallen, geeft zuid dit plan voorlopig op, incasseert schoppen- heer en biedt dan door klavernaspel de westspeler aan vier slagen in die kleur te maken. Na 9 slagen ls de sitvntle V10 9 OH - West heeft vier slagen en is aan slag. In de praktijk speelde west cchoppen, in de hoop ruitenheer nog te zullen maken. Daarmee bracht west zijn partner oost in dwang. Gooit oost harten af. dan doet zuid ruitenboer weg en maakt nog har tenvrouw, ruitenaas en harten vijf. Even min kan oost ruiten vijf weggooien zuid doet harten vier weg. De kunst was, dat west moet 'zien' dat schoppen spe len een dwangstelling tegen oost creëert. Daarom moet west ruitenheer spelen, waarna zuid kansloos is en één down gaat. punten, maar wanneer Slavenburg wee* mee gaat doen zullen de Rotterdammers wel een ander lied gaan zingen. Het pas gepromoveerde Amsterdamse ABC ging tegen Bridgekring met 1S tenonder. Kallos—Esslng boden onder staand partijtje snel in het goede con tract: zuid vier harten noord ze» harten! De jeugdspelers Rebattu Jr— Sint kwamen er tegen KreynsHaver ook. maar langs speelt u 7 7 zeer vele omwegen. Hoo B 10 7 2 A94 AHB653 *- 7 77 NIEUWE OPGAVE De meesterklasse-viertallencompetitie is van start gegaan, compleet van demon stratietableau en vele belangstellenden. Culemborg nam met 16 uit 24 de leiding, maar er liggen nog vele concurrenten op slechts een neuslengte achter. Landskam pioen Bridgekring kwam slechts tot 11 <?HVB 10 852 O V H B 3 2 Oost gever, allen kwetsbaar. Oost past, zuid vier harten, west past, noord zes harten, einde. West komt uit met schoppenheer en speelt een kleine schoppen na, waarop oost schoppenaas speelt. Hoe moet zuid dit contract spelen Tweede vraag: veronderstel dat west in slag 1 schoppenheer maakt en ln slag 2 een kleine klaver naspeelt, die noord troeft met harten vier. Zou zuid het spel nu nog kunnen winnen, óók als oost alle drie de troeven (harten*) tegen heeft? Oplossing volgende week. HORIZONTAAL 1. Nederlander 5. Nederlander 8. Nederlander 12 nonsens 14. rivier in Rusland 16 op die plaats 18. meisjesnaam 20. onomstotelijke waarheid 22. draaikolk 23. wij niet 26. slechte vrouw 27. onderafdeling van departement (afk.) 28 in het jaar 29. ligplaats 31. boom 32. Bijbelse figuur 34 godheid 36. verdriet 38. voorzetsel 39. maat 41. zoogdier 42. deel van het gezicht 43. waterloop 45. reptiel 47. lichaamsdelen 49. plaats in Frankrijk 50. verhalend lied 51. tocht 52. handel (Eng.) 54. afscheiding 50. meisjesnaam 58. lof 59 kleur 61 soort touw 62. voorzetsel 63. voormalig water in Zeeland 65. plaats in Zeeland 67. grondsoort 69 vervoermaatschappij 70. voormalig water in Zeeland 72 dakbedekking van palmblad "r 74. bergplaats 76 familieroman 78. het wezenlijke 80. verbond 81. tersluiks 83. hoofdbedekking 84. voedsel 86. keur 88 angst of moeilijkheden 89 zotskolf 90. lijst 91. deel van muziekinstrument VERTICAAL 1. godin 2. niet hier 3. voorzetsel 4. baan voor balspel 5. pers. vrnwrd. 6 plaats in Zeeland 7 verzekeringsterm (afk.) 8 soort hond 2 vreemde munt 10. bedekte spot 11. hoofdhuid 13 deel van Azië 15. bewaarplaats 17. onderwijzen 18. afgod 19. plaats in Frankrijk 21, vrij uitgeput 24. windrichting 25. plaats in Drenthe 28. natuur 30. rustoord 33. uitkrassen 35. bijdrage 37. arbeidsvermogen 38 deel van Azië 40. plaats in Brabant 42. uitroep 44. plaats in Duitsland 45. muziekinstrument 40. strafwerktuig 47. uitroep 48. ontkenning 53. godheid 55. rivier in Nederland 57. deel van Afrika 59. plaats in Noord-Holland 60. wijze 62. beeld 64. jongensnaam 65. zoogdier 66. enzovoorts (afk.) 68. meisjesnaam 69. deel van Azië 71. wat het beste heet te zijn 73. eeuwigheid 75. geestelijke 77 plaats in Drenthe 79. vogel 80. jongensnaam 82. plakmiddel 85. plantje 87. maanstand 88. vreemde munt (afk) Oplossing vorige cryptogram HORIZONTAAL: 1. nazaten, 3. krieken, 6. boterhammen, 10. regelen, 11. verweer, 12. none, 14. wratje, 17. elkaar, 19. mooi, 23. duister, 25. nadagen, 26. Grevelingen, 27. tulband, 28. kanalen. VERTICAAL: 1. negeren, 2. totalen, 4. immer, 5 .na dorst, 6. beginneling, 7. rond, alver, 9. nietellngen, 13. Eva, 15. arm, 16. geducht. 18. aarde, 20. opdagen, 21. innemen, 22. anti, 24. trema

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 9