denk er eens over na
Fietsloodjes
Specialisten in teamverband
Ben van Londen ontvangt
weer bezoekers op en
in zijn woonark
SCHAKEN jf7 door H. KRAMER
n
Etmwmimk
ii
O
■AH
O
a
f
HA
HZB
DAMMEN
door J. M. BOM
BRIDGE door H. W. FILARSKI
KRUISWOORDRAADSEL
j notities
Hij trok zich er
niets van aan...
de. Wat een actie gaat er uit, wat een indruk van solidariteit
ook van de .Zeilende bons". Hoe ontroerend mooi is hier het
vluchtige spel van water en wind op het linnen vereeuwigd. En
wijst dat stuk blauw in de wolkenlucht op de verbintenis van
de zeeman met het hogere, dat niet van deze zee is en niet ge
bonden aan deze tijd?
Aan het grote hoofd te Hoorn heeft Lussen burg schepen
geschilderd met een liefde, die het geheim is van hen die in het
alledaagse meer zien dan hun medemensen die er duizend keer
onbedachtzaam zijn langs gelopen.
Wat een intiem tafereel, die kippen bij het oude huis, de
oude wagen in het straatje. Bij het bekijken van dit schilderij
is het of de geur van lieve bekende dingen opstijgt, zo sugges
tief is dit alles weergegeven.
De geschilderde en getekende naakten stralen een vitaliteit
uit, die verbaast. In dit werk doet Lussenburg zich kennen
als een genieter van de wel zeer aardse schoonheid, iets zeld
zaams in een tijd, waarin men soms de indruk krijgt, dat de
bedrijvers van kunst met vereende krachten bezig zijn met het
ontluisteren van de lichamelijkheid en de daarmee samenhan
gende levensaspecten.
Het schilderij ,,De stormin zijn wisselende tinten grijs
laat zien hoe klein de kunstenaar zich voelt ten opzichte van
het woeden der elementen.
Veel sfeer en uiteraard van een geheel andere soort wordt
opgeroepen door „De berken"Hier in het gezeefde licht
treedt de weemoed aan de dag, misschien wel de weemoed om
het ouder worden.
Lussenburg schildert ook in het buitenland, waarvan het
straatje in Uffenheim getuigt. Dit stadje is leuk gety
peerd, maar wij geven de voorkeur aan het laatste schilderij,
dat de schilder maakte toen hij met een aantal andere kunste
naars vertoefde in het Limburgse Beek. Stervende molen"
heet dit werk. Haast surrealistisch is de afbeelding van het
vervallen karkas van de molen tegen een lucht, die in alle tin
ten rood is, zoals men zich dit voorstelt, als de jongste dag
zal zijn aangebroken.
Fen enkele keer ziet men er
hier wel een jongen mee
rijden met loodjes in zijn
fietsspaken. Waarom hij 't
doet, is ons altijd een raadsel
geweest, maar hu vernamen
wij de oorsprong. Die loodjes
in een fietswiel zijn kennelijk
overgewaaid uit Zeist. Daar
meent iemand een manier te
hebben ontdekt om een fiets
lichter te laten lopen. De vin
ding is gebaseerd op een prin
cipe, dat het wiel door de
zwaarte vaart krijgt en voort
gestuwd wordt (zoals een
zwaar vliegwiel dat als 't een
maal loopt, lange tijd flinke
gang blijft houden).
De Zeistenaar heeft daarom
aan het voor- en achterwiel
van zijn fiets aan de spaken
stukjes lood bevestigd. Hij ge
bruikte zogenaamd peurlood,
dat ook wel dienst doet bij de
sport visserij.
De man vertelde dat het een
verbluffend resultaat heeft en
dat zijn fiets aanmerkelijk
gemakkelijker loopt. Hij raadt
de fietsliefhebbers aan het ook
eens te proberen.
Wat zeggen de deskundigen
ervan? Het RAI-TNO Instituut
voor Wegtransportmiddelen in
Delft staat nogal sceptisch
tegenover de technische meri
tes van dit middeltje.
Waaróm, hebben we niet
vernomen. Maar goed, wie er
zin in heeft, kan 't eens pro
beren.
In de Philips Koerier lazen
wij de volgende interessante
mededeling over de instelling
van een nieuwe afdeling bij
de N.V. Philips-Electrologica
in Apeldoorn:
In de meeste bedrijven van
de onderneming, ook al ma
ken zij zeer verschillende pro-
dukten, vindt men eenzelfde
organisatorische opbouw.
Ook de hiërarchische ver
houdingen (de commandolijn)
zijn overal in hoofdzaak aan
elkaar gelijk, ondanks de ver
schillen in produkt, in fabri
cagemethoden enz. Er is ech
ter één uitzondering. Het be
drijf van de hoofdindustrie-
groep Data Systems te Apel
doorn heeft zich in de op
bouwfase van vijf jaar voor
zien van speciale afdelingen,
die men in andere bedrijven
niet vindt. Dit geldt vooral
voor de activiteiten op het ge
bied van de apparatuuront-
wikkeling.
Een voorbeeld van een der
gelijke afdeling, die men in
een meer conventionele orga
nisatie niet aantreft, is de af
deling „Design automation"
(Ontwerpautomatisering). Aan
het oprichten van deze afde
ling ligt de volgende gedach
te ten grondslag. Het gaat er
niet slechts om een computer
te ontwerpen; de onderneming
moet een industrieel appa
raat ter beschikking hebben,
dat het mogelijk maakt com
puter-apparatuur seriematig
te ontwerpen, zodat in gege
ven omstandigheden een opti
male keuze kan worden ge
daan. Dit is een geheel andere
wijze van professionele ont
wikkeling dan men elders in
het concern aantreft.
Enige maanden geleden is
bij de N.V. Philips-Elektrolo-
gica in Apldoorn weer een
afdeling opgericht, die een
nieuw element vormt in het
organisatiepatroon van het
concern: de afdeling Hard
ware systems engineering, die
onder leiding staat van ir.
H. Mulder, die eerder de lei
ding had van de afdeling
Design automation. De afde
ling Hardware systems engi
neering omvat een team van
organisators, dat verantwoor
ding draagt voor het doen ver
wezenlijken van een appara-
tuurproject in zijn totaliteit.
Zij zijn sterk betrokken in de
keuze van het project, berei
den het gekozen project voor,
laten het ontwikkelen door 't
inschakelen van op verschil
lende vakgebieden gerichte
specialisten en laten tenslotte
het eerste prototype in de fa
briek fabriceren en vervolgens
uittesten.
Het geheel vertoont gelijke
nis met de functies die archi
tect, aannemer en onderaan
nemer bij realisatie van een
bouwproject uitoefenen.
Uiteraard is de inschakeling
van teams van specialisten op
het gebied van elektronika,
geheugens, mechanische en
elektromechanische construc
ties enzovoort in al deze fa
sen noodzakelijk. Reeds bij 't
maken van een keuze en het
voorbereiden van een project
moeten zij worden geraad
pleegd, opdat alleen projecten
in ontwikkeling zullen worden
gefabriceerd. Ook de afdeling
Design automation speelt hier
in een rol als vormgever van
het logische ontwerp.
In het hele traject van de
verwezenlijking van een ap-
paratuurproject zijn bij na
der toezien een vrij groot
aantal fases te onderscheiden
met betrekking tot conceptie,
definitie, voorbereiding, enzo
voort. Naarmate deze fases
voortschrijden worden meer
en ook andere specialisten in
het teamwerk betrokken.
Deze methode van werken
klinkt niet revolutionair en is
ook niet geheel nieuw, maar
zij is in de Europese industrie
in het algemeen niet gang
baar. Traditionele organisatie
vormen zijn echter minder ge
schikt, naarmate de hoeveel
heid informatie, die men tij
dens het ontwikkelen van een
project nodig heeft en moet
uitwisselen, toeneemt. Hoofd
zakelijk op hiërarchische ver
houdingen gebaseerde organi
satiepatronen, zoals in Euro
pa bij traditie bestaan, zijn
minder bruikbaar bij het ont
wikkelen van dit soort techni
sche systemen.
De informatieoverdracht,
die het produkt vraagt, is zo
omvangrijk, dat de mede
werkers in teams dienen te
worden samengevoegd, zodat
zij dichter bij elkaar staan.
De hoeveelheid aandacht en
inspanning die voor de ont
wikkeling vereist wordt, is
zeer veel groter dan die, wel
ke later voor de produktie of
fabricage nodig is. In deze
laatste sector kan men in het
algemeen nog met de tradi
tionele organisatievormen toe
komen.
Ideeën over een dergelijke
organisatorische methodiek
zijn vooral in de Amerikaan
se systeemindustrie uitge
werkt. Hier stond men voor
het probleem projecten te
realiseren door vele verschil
lende technische kundigheden
te bundelen op een centrale
doelstelling. Het ging daarbij
bovendien om projecten waar
in nieuwe technologieën moe
sten worden toegepast. In
deze omstandigheden leerde
men nieuwe methodieken ken
nen en toepassen: systems
engineering en systems man
agement. In plaats van een
nroduktieorganisatie met een
hiërarchische opbouw groeide
een besturingsorganisatie, ge
baseerd op teamwork.
Voor de afdeling, die nu bij
Philips-Electrologica in Apel
doorn is opgericht, zullen
technici nodig zijn die zich
in een dergelijke teamwerk
organisatie kunnen voegen.
Gezegd moet worden, dat de
ze mensen in het Europese
cultuurpatroon niet gemakke
lijk te vinden zijn, alleen
reeds omdat de opleidingsme
thoden velen daarvoor min
der geschikt maken. Terwijl
in Amerika de opleiding van
stond af aan gericht is op het
in teamverband denken en
werken, kweekt de Europese
opleidingsmethode in het al
gemeen individualisten, die
technische koninkrijkjes bou
wen en beheren, maar min
der geschikt zijn om in team
verband te denken en te wer
ken. Er zijn echter ongetwij
feld ook in Europa hoogge
kwalificeerde technici, die
zich aan deze wijze van wer
ken zullen weten aan te pas
sen.
Iedere mens is feitelijk
een scheppende kunstenaar.
Daarom moeten de grenzen
tussen de artiest en zijn pu
bliek vervagen".
Dat is een opvatting van
onze tijd, waarin nogal wat
zaken op het terrein van de
geest op drift schijnen te ra
ken. Merkwaardig, maar mis
schien wel begrijpelijk, dat
die stroomversnelling gaat in
een richting, juist tegenge
steld aan de beweging naar
steeds meer perfectie en spe
cialisatie op materieel gebied.
Het is immers een natuurwet,
dat actie altijd reactie ople
vert? En zal de kunst een ho
ge vlucht nemen, dan moet de
vlinder van de inspiratie zich kunnen ontworstelen aan de knel
lende cocon van beperkingen, in het verleden door de materie
en het woord aan de schilder en de schrijver gesteld.
De ambachtelijke eisen, de kennis van het artistieke vak,
raakten bij deze ontwikkeling op de achtergrond en het aan-
rotzooien" werd boven zijn veronderstelde merites uitgetild.
Wie de beeldende kunstenaar nog vraagt naar een gelijkend
portret of een zinnige weergave van een landschap, ontmoet
dan ook dikwijls een medelijdende glimlach. Jonge, maar o
zo wijze hoofden worden geschud. Het weergeven der mensen
en dingen is toch reeds lang op veel doelmatiger wijze naar
het werkterrein van de fotograaf verhuisd?
In Nunspeet woont een schilder, die zich van cd deze overwe
gingen niets aantrekt: Jos Lussenburg. Achtenzeventig is
hij, maar taai als een knoestige den in het Veluwse landschap.
In hem roert zich het leven heftig als de sapstroom in zo'n
oude boom, wanneer de wulp jodelt, terwijl de lentebries over
de heide waait.
Hij beheerst zijn métier, vervaardigt in een minimum van
tijd een experimenteel schilderij, cd is het maar om te laten
zien, dat hij daarvoor zijn hand niet omdraait en zo iets als
een grapje beschouwt. Voorts beeldt hij de realiteit uit, zoals
die door zijn ogen wordt aanschouwd en door zijn hart en
ziel wordt ondergaan. Hij doet dat met eerbied voor het vak.
En zie, zijn boodschap komt verder. Wonder boven wonder
slaat de vonk over van de kunstenaar op zijn publiek, ook op
de jongeren.
Er komen veel mensen naar de galerij „De Hamer" in Apel
doorn, waar een kleine keurcollectie schilderijen en te
keningen uit het vele werk van Jos Lussenburg is opgehangen.
De kunstenaar doet zich hier weer kennen als de man van
het land rondom de oude Zuiderzee. Wij weten van hem, dat
hij moeilijk heeft kunnen verkroppen, dat zijn zee aan banden
werd gelegd.
Maar Lussenburg zag niet mokkend toe. Met zijn vaardige
penselen streek hij zijn protest uit tot een lange, statige balla-
FAe Tamalone ligt bij het
Lexkesveer te Wageningen,
en de bewoner van deze ark,
de schilder Ben van Londen,
houdt er weer zijn herfstten-
toonstelling. Van Londen is de
schilder der seizoenen en weer
kan de bezoeker in de beperkte
ruimte van zijn woonark het
jaar doorwandelen van de
prille lente-ontplooiing, door
de welige groene zomer, door
de herfst met zijn gouden pail
letten en de kleur van late
bloemen, naar de winter met
stille besneeuwde velden.
Die wandeling is er een met
een dichter, die zijn stemmin
gen weergeeft van een rijk pa
let, waarop de kleuren in hun
nuances het landschap niet de
natureren noch spectaculair
maken, doch het voor ons doet
leven in de fijne, levendige of
pralende toon der seizoenen,
melodieus, elk schilderij een
stemmingsbeeld.
Op de Tamalone stemt de
expositie de beschouwer tot
een rustig genieten van de ge
voelige, natuurlijke voordracht,
die Ben van Londen tot een
schilder en dichter maakt, de
stem van een kunstenaar, die
niet slechts de seizoenen schil
dert, maar ze ook innerlijk be
leeft. Het jaar door, van de
lente tot de winter er mee ver
bonden is.
Een bezoek aan de Tamalone
is een verkwikking in de on
rust der tijden.
Zie bijv. de lente in de
bloeiende meidoorn, onderga
haar aan de zonnige plas, de
zomer aan de rivier, het kleur-
spel van de herfst aan de Ren-
kumse beek, het sneeuwland
schap zo eenzaam in de zilver
grijze stilte. Om slechts enkele
van een 20-tal schilderijen en
de vele aquarellen in porte
feuille te noemen.
Voor mij, zo schrijft onze
kunstmedewerker Johan Wes-
selink, is een bezoek aan de
Tamalone altijd een feest van
stil genieten. Ook om de sfeer
van het schip en daar rondom:
het land met een groepje vaar
zen aan de heuvelrand, de ri
vier met de schepen, de neve
lige verten, het is er, binnen
en buiten, één pastorale har
monie.
Tot en met zondag 10 no
vember zijn iedere dag van
2 tot 8 uur de bezoekers wel
kom.
nt JONGE Amerikaanse meester
u Bernard Zuckerman heeft in dit jaar
aan verscheidene toernooien in blnnen-
en buitenland deelgenomen en hij heeft
daarin geen onverdienstelijke resultaten
behaald. Vooral als aanvalsspeler heeft
hij opmerkelijke dingen laten zien, zoals
bijvoorbeeld onze landgenoten Van
Scheltlnga en Hartoch moesten onder
vinden. Toch behoort Zuckerman (nog)
niet tot de top.
In de onlangs gehouden wedstrijd om
het gesloten kampioenschap van de Ver
enigde Staten eindigde hij op de 7e tot
en met 9e plaats, samen met Rossollmo
en Saldy. Winnaar werd Larry Evans,
gevolgd door Robert Byrne, Reshevsky
en Benkö. Amerika's sterkste speler.
Bobby Fischer. was ditmaal niet van de
partij.
Het belangrijkste wapenfeit van Zuc
kerman in deze wedstrijd was stellig de
hieronder besproken partij tegen Benkö.
Wit: B. ZUCKERMAN
Zwart: P. BENKÖ (New York 1968)
Plrc-verdedlglng.
1. e2—e4, d7—d6 1. d2—d4, Pg8—f6 8.
PblC3, g7—gfl 4. f2—f4. Lf8g7 5.
Pgl—f3. 0—0 6. Lfld3, Pd8a6!?
(De Pirc-verdediging ia een lijfwapen
van de zwartspeler. Naast overwinningen
heeft hij er evenwel ook vele pijnlijke
nederlagen mee geleden. Zoals bijvoor
beeld in de kampioenswedstrijd van 1964
tegen Bobby Fischer: 6Lg4 7. hS,
Lxf3 8. Dxf3, Pc6 9. Le3, e5 10. dxe5. dxe5
11. f5, gxf5 12. Dxf5, Pd4 13. Df2, Pe8 14.
00, Pd6 15. Dg3. Kh8 16. Dg4, c€ 17. Dh5.
De8 18. Lxd4, exd4 19. Tf6!, Kg8 20. e5, h6
2. Pe2 en zwart gaf het op).
7. 0-0. C7—C5 8. d-id5 Pa6—C7 8.
a2—a4. (Het is duidelijk dat wit de op
mars b7b5 niet zonder meer mag toela
ten).
GLIGORIC
9a7a6 10. Ddl—el. (Het is ook bij
andere gelegenheden gebleken, dat Zuc
kerman zeer goed op de hoogte is van de
nieuwste snufjes. De tekstzet is van Gli-
goric afkomstig).
1 0Lc8d7 11.a4a5, Ld7—b5 12.
Del—h4. (De witte opzet laat aan duide
lijkheid niets te wensen over: hij wil de
vijandelijke koningsstelling overvallen.)
12 Lb5xd3 13. c2xd3, e7—e6 14. f4—f51
(lN[og altijd in de voetsporen van Gligo-
ric).
14e6xd5 IB. e4xd5, Pc7xd5. (In de
partij Gligoric Larsen, Beverwijk 1867
werd voortgezet met 15Pd7 16. Lg5,
f6 17. Ld2. Later werd de versterking 17.
fxg6, hxg6 18. Ld2, Pe5 19. Dg3 ontdekt,
waarna wit er het beste voor staat).
16. Lel—g5!. Pd5xc3 17. b2xc3, g6xfl lê.
Tal—a4! (Na 18h6 heeft wit nu 10.
Lxh6, Lxh6 20. Dxh6, Pg4 21. Txg4t, fxg4
22. Pg5 klaarliggen.)
18. Dd8d7 (Deze poging om de
dodelijke penning van het paard op te
heffen wordt elegant weerlegd).
Kö
m
m
m
m
ZM
m
m
m
m
m
m
b c d e f g h
ZUCKERMAN
De opgave van de week: hoe won wM
de partij vanuit de diagramstelMng?
De oplossing kunt u in de rubriek vak
de volgende week vinden.
OPLOSSING
De stand was: Wit (Johansson): KgL
Dc2, Tal en fl. Lel en d3. Pf3, plonnek
a3, b2, C4, f5, f2, g2, h3.
Zwart (Hoen): Kg8, Db8, Ta» en f8. Lhf
en d4, Pg4, pionnen a7, b6, d7, «8, g7 e*
h7.
Er volgde: 15 Lb7xf8 15. hSxgt
Db»—gSü en wit gat net op.
AM HEDEN ten dage kampioen van
u Friesland te worde* Is al net zo
moeilijk als destijds, toen „het westen"
nog de damhegemonie bezat, in
Noord-Holland of Zuld-HoUand: Dat
Harm Wlersma In deze wedstrijd kans
ziet, om met 3 punten voorsprong te
eindigen, 1* wellicht nog niet verwonder
lijk, maar dat de nationale kampioen
Bergsma op 4 punten gespeeld wordt en
de „halve finalisten" om de persoonlijke
nationale titel Anton Schotanus en
Frank Drost Jr. (keuzeplaatsing) pas als
zevende en achtste finishten is zeker
veelbetekenend!
Dat Harm niet alleen in de persoon
lijke wedstrijden op zijn scherpst speelt,
zien we hieronder in de partij tussen
hem en Douwe de Jong, gespeeld aan
het eerste bord ln de Ereklasse competi
tiewedstrijd ..Huizum" tegen het Gro
ningse ,.DGZ":
Wit: H. Wlersma; Zwart D. de Jong;
Leeuwarden. 28-9-'68.
1. 33-29 19—23 2. 35—30 20—25 3. 40—35
14—19; 4. 30—24 19x30; 5. 35x24 Deze varia
tie in de onvervalste „Roozenburg-ope-
ning" is bijzonder populair de laatste Ja
ren en zeker favoriet bij Wlersma. 5.
17—22; Ook veel gespeeld wordt: (9—14)
45—40 (15—20) 24X15 (25—30) 34x25 (23x45)
met een moeilijk en onduidelijk
randschtjvensysteem6. 31—27! 22x31; 7.
36x27. De scherpste voortzetting; 7
11—17; 8. 38—33 6—1; 9. 44—40 17—21; 10.
43—38 12—17; 11. 5044 8—12; 12. 41—36
Een merkwaardig aandoende zet. Gang
baar is 48—43, doch daarna moet wit
steeds rekening houden met damdreigln-
gen vooral na (21—26), dat zowel 40—35
(wegens 25—30 en 13—19) als 41—36 (doo r
26—31 en 13—19) belet. 12 "*1 2«: Vreest
een overmachtige centrumaanval na
(23—28) 32x23 enz. 13. 36—31! Origineel en
steric. 13. 3—8; 14. 33—28! Bereikt nu
toch een sterke flank-voorpost-aanval.
14. 1—6; 15 28x19 18—22: 16. 27x18 12x14;
Theoretisch heeft zwart nu 5 schijven
voor de aanval op de voorpost 24 (4, 5, 9
en 10) maar wit maar 4 voor de verdedi
ging (40, 44, 45, 49) maar één aanvals-
schijf moet al naar 20 om de uitwijk
24—20 te voorkomen. Zeer ingenieus
voorkomt Wlersma de uitputting van
zijn rechtervleugel: 17. 4641 7—12; Op
(14—19) natuurlijk 31—27 en 27—2118.
38—33 14—20; 19. 41—36 10—14; 20. 42—38
14—19; Zwart opent de aanval; 21. 40—35
19x30; 22. 35x24 5—10; 23. 45—40 10-14: 24.
33—28 17—22 25. 28x17 12x21; Een ander
Idee is (11x22) Nu krijgt wit de beschik
king over het gehele centrum. 26. 38—33
14—19; 27. 40—35 19x30; 28. 35x24 9—14; 29.
44—40 14—19; 30. 49—35 19x30; 31. 35x24
4—10; 32. 33—28 10—14; De witte voorpost
schijnt thans ernstig bedreigd. Fraai
weerlegt de Friese kampioen alle drei
gingen: 33. 48—43! 11—17; op (14—19) volgt
31—27 (19x30) 37—31 (26x37 32x41 (21x23)
29x9 (8—13) 9x18 (2—8) en zwart staat
positioneel verloren. 34. 31—27! Handhaaft
de dreiging; 348—12; 35. 47—41! 13—18;
Na (14—19) volgt: 27—22! (19x30) 22x11
(6x17 of 16x7) 32—27! (21x23) 29x9 (Zie
diagram).
Schitterend heeft wit de aanval op zijn
voorpost gestopt en gelijkertijd de basis
gelegd voor de overwinning. Jammer dat
hij hier even oppervlakkig tewerk gaat:
36. 28227 Schijnt voldoende, doch zwart
vindt een zeer verrassende ressource.
Aan onze lezers de opgave: Hoe had
wit de partU kunnen winnen?
36. 17x28 37. 32x23 31x32; 38. 37x21
16—21; 39. 41—37 6-11; 40.43—38 11—17;
41. 38—32 17—22 42. 28x8 2x13; 43 23x11
21—27; 44. 32x21 26x8; 45. 37—32 14-49;
46. 32—27 19x30; 47. 27—22 13—19 48. 22—18
1924; 49. 1813 remise.
OPLOSSING
Wit (Mogiljanski) 26, 30, 31. 36, 39. 4S, 48.
49 (8 st.). Zwart: (Varkevisser) 4, 11, 17,
20, 22. 23, 27, 28 (8 St.)
Verrassend volgde( 23—29!) 30—24 gedw.
(29—34!) 39x30 (20x29) 42—38 (4—81) 38—32
er is niet beter (28x37) 31x42 (22—28 )42—37
(17—22) 43—38 (28—33!; 26—21 of? (33x31)
21x32 (22—27!) 32x21 (3'— 37) 49—14 (29—831)
en wint.
TT EBT u het drie-San* contract van de
vorige opgave goed tegengespeeld?
De oplossing is, dat west in de ne
gende slag de ruitenheer moet naspelen,
wat duidelijk zal worden wanneer
gehele
ziet:
V 10 96 3
s?B9
OH
AH863
de
uitleg van dit Interessante spel
A B 4
9AHV
09876
1072
72
C? 10 3 7 6
O V 5 4 3 2
*35
H85
<?5432
O AB 10
VB4
N. gev., allen kwb. Noord een ruiten
zuid twee SA noord drie SA. West
startte met klaver zes. voor zuids kla
vervrouw. Een schoppensnit naar de boer
volgde en daarna twee hoge hartens, wat
erop wijst dat zuid probeert een vier-
kaart in die kleur vrij te spelen. Als
harten B 9 bij west vallen, geeft zuid dit
plan voorlopig op, incasseert schoppen-
heer en biedt dan door klavernaspel de
westspeler aan vier slagen in die kleur te
maken. Na 9 slagen ls de sitvntle
V10 9
OH
-
West heeft vier slagen en is aan slag.
In de praktijk speelde west cchoppen, in
de hoop ruitenheer nog te zullen maken.
Daarmee bracht west zijn partner oost in
dwang. Gooit oost harten af. dan doet
zuid ruitenboer weg en maakt nog har
tenvrouw, ruitenaas en harten vijf. Even
min kan oost ruiten vijf weggooien
zuid doet harten vier weg. De kunst was,
dat west moet 'zien' dat schoppen spe
len een dwangstelling tegen oost creëert.
Daarom moet west ruitenheer spelen,
waarna zuid kansloos is en één down
gaat.
punten, maar wanneer Slavenburg wee*
mee gaat doen zullen de Rotterdammers
wel een ander lied gaan zingen.
Het pas gepromoveerde Amsterdamse
ABC ging tegen Bridgekring met 1S
tenonder. Kallos—Esslng boden onder
staand partijtje snel in het goede con
tract: zuid vier harten noord ze»
harten! De jeugdspelers Rebattu Jr—
Sint kwamen er tegen KreynsHaver ook.
maar langs
speelt u
7 7
zeer vele omwegen. Hoo
B 10 7 2
A94
AHB653
*-
7
77
NIEUWE OPGAVE
De meesterklasse-viertallencompetitie
is van start gegaan, compleet van demon
stratietableau en vele belangstellenden.
Culemborg nam met 16 uit 24 de leiding,
maar er liggen nog vele concurrenten op
slechts een neuslengte achter. Landskam
pioen Bridgekring kwam slechts tot 11
<?HVB 10 852
O V
H B 3 2
Oost gever, allen kwetsbaar. Oost past,
zuid vier harten, west past, noord zes
harten, einde.
West komt uit met schoppenheer en
speelt een kleine schoppen na, waarop
oost schoppenaas speelt. Hoe moet zuid
dit contract spelen
Tweede vraag: veronderstel dat west
in slag 1 schoppenheer maakt en ln slag
2 een kleine klaver naspeelt, die noord
troeft met harten vier. Zou zuid het
spel nu nog kunnen winnen, óók als
oost alle drie de troeven (harten*) tegen
heeft? Oplossing volgende week.
HORIZONTAAL
1. Nederlander
5. Nederlander
8. Nederlander
12 nonsens
14. rivier in Rusland
16 op die plaats
18. meisjesnaam
20. onomstotelijke waarheid
22. draaikolk
23. wij niet
26. slechte vrouw
27. onderafdeling van departement
(afk.)
28 in het jaar
29. ligplaats
31. boom
32. Bijbelse figuur
34 godheid
36. verdriet
38. voorzetsel
39. maat
41. zoogdier
42. deel van het gezicht
43. waterloop
45. reptiel
47. lichaamsdelen
49. plaats in Frankrijk
50. verhalend lied
51. tocht
52. handel (Eng.)
54. afscheiding
50. meisjesnaam
58. lof
59 kleur
61 soort touw
62. voorzetsel
63. voormalig water in Zeeland
65. plaats in Zeeland
67. grondsoort
69 vervoermaatschappij
70. voormalig water in Zeeland
72 dakbedekking van palmblad "r
74. bergplaats
76 familieroman
78. het wezenlijke
80. verbond
81. tersluiks
83. hoofdbedekking
84. voedsel
86. keur
88 angst of moeilijkheden
89 zotskolf
90. lijst
91. deel van muziekinstrument
VERTICAAL
1. godin
2. niet hier
3. voorzetsel
4. baan voor balspel
5. pers. vrnwrd.
6 plaats in Zeeland
7 verzekeringsterm (afk.)
8 soort hond
2 vreemde munt
10. bedekte spot
11. hoofdhuid
13 deel van Azië
15. bewaarplaats
17. onderwijzen
18. afgod
19. plaats in Frankrijk
21, vrij uitgeput
24. windrichting
25. plaats in Drenthe
28. natuur
30. rustoord
33. uitkrassen
35. bijdrage
37. arbeidsvermogen
38 deel van Azië
40. plaats in Brabant
42. uitroep
44. plaats in Duitsland
45. muziekinstrument
40. strafwerktuig
47. uitroep
48. ontkenning
53. godheid
55. rivier in Nederland
57. deel van Afrika
59. plaats in Noord-Holland
60. wijze
62. beeld
64. jongensnaam
65. zoogdier
66. enzovoorts (afk.)
68. meisjesnaam
69. deel van Azië
71. wat het beste heet te zijn
73. eeuwigheid
75. geestelijke
77 plaats in Drenthe
79. vogel
80. jongensnaam
82. plakmiddel
85. plantje
87. maanstand
88. vreemde munt (afk)
Oplossing vorige
cryptogram
HORIZONTAAL:
1. nazaten, 3. krieken, 6. boterhammen,
10. regelen, 11. verweer, 12. none, 14.
wratje, 17. elkaar, 19. mooi, 23. duister,
25. nadagen, 26. Grevelingen, 27. tulband,
28. kanalen.
VERTICAAL:
1. negeren, 2. totalen, 4. immer, 5 .na
dorst, 6. beginneling, 7. rond, alver, 9.
nietellngen, 13. Eva, 15. arm, 16. geducht.
18. aarde, 20. opdagen, 21. innemen, 22.
anti, 24. trema