Amerika enorm om te wonen en te werken VEL Greta Kauffeld zoekt naar nieuwe kansen Omdat Lij zo 'n act. Dure stoomcursus Frans voor prinses Anne halm MiAJORICA Zure augurken bij de NTS MODE IN LEER wpp- :- w VERHUIZEN NAAR SAN FRANCISCO Naam te moeilijk Nieuwe nummers °peiden duur-in Duitsland toch 60111 j/ i MODE IN SIERADEN Nu ook voormannen: elastisch katoen. Lekker luchtig katoenen ondergoed dat nooit slobbeigoed wordt omdat't elas tisch blijft ook na eindeloos vaak v\assen.Dat is on dergoedwaar je een man 'n ple zier mee doet Nieuw vanTima A v "Jima „Alles bereikt san i C VONTDEK Sffll PARELS-BIJOUX halm HANDCREME LESSEN VAN PABLO CASALS desinfecterende créme-zeep voor de HALVE PRIJS, bij grote tube SANBALM handcréme DONDERDAG 31 OKTOBER 1968 ADVERTENTIE Plant nu hyacinten...voor kleur in kamer en tuin ^Lj anneer men likkebaardend verneemt, dat de heer Onassis destijds naar Amerika vertrok met zestig dollar op zak, om twee jaar later als dubbel miljonair te rug te keren, zal iedereen weten: „Die tijd is voorbij, dat lukt nu niet meer." Maar dezer dagen zat in het restau rant van de Rotterdamse Doelen mejuffrouw Frangoise Vetter, die rustig een paar programma's van concerten op tafel legde: boekjes over concerten in Zuid-Amerika, in India, in de Verenigde Staten. En overal staat haar naam boven: Frangoise Vetter, celliste, soliste. ..Er lukt nog van alles", lachte Frangoise, die in haai laatste woonplaats. Washington, opeens bedacht dat ze na haar tournee door India haar familie in Bilthoven wel weer eens wilde zien. „Je moet alleen niet naar Amerika ver trekken met de gedachte, dat de mensen al in rijen voor je deur staan om te vragen of je bij orkest zus of zo wilt komen spelen. Je moet voortdurend contacten leggen, veel van je laten horen. Veel brieven schryven, veel grammo foonplaten van jezelf naar relaties sturen. Op die manier ben ik ooi aai mjjn reis naar India gekomen". Nu vergat Frangoise Vetter één klein dingetje. Toen zij naar Amerika vertrok, had ze wél een studie bij onder an dere Pablo Casals in Parijs achter de rug. was in Europa haar naam al gevestigd (ook in Israël), had ze een tante die haar als operazangeres al was voorgegaan naar de andere kant van de oceaan en ook was aan die kant haar eigen naam niet meer onbekend, dank zij bijvoor beeld wijlen Max Tak. ,.Och ja", vond Frangoise, die nog nooit één moment heeft gedacht: Blijf zitten waar je zit, ,.ik heb een baan bij het Washington National Symphony Orchestra, wat zal ik me nog druk makën". Want Frangoise heeft zich wél druk gemaakt, daarom vindt ze de Verenigde Staten enorm om te wonen en te werken („Zo cosmopolitisch. mensen van alle mogelijke nationaliteiten"). Daarom zat ze vorig jaar nog in Zuid- Amerika als de „violoncelista holendesa", die daar recitals en concerten gaf, daarom verliet ze haar woonplaats Wash ington zojuist nog om dwars door India te trekken en daar voor een zeer aandachtig gehoor op te treden. En nu zat ze eigenlijk weer doodgewoon in een gele win terjas achter de koffie in Rotterdam. Even een maandje in Nederland, om haar familie te zien en wat te concerteren voor scholen. En om te beslissen waar ze na die maand in Amerika zal gaan werken. „Nederland blijft natuurlijk trekken vanwege familie en kennissen", aldus de jonge vrouw die eigenlijk violiste had moeten worden, zo het aan haar familie had gelegen. ..Maar", zei ze, „om met Bertus Aafjes te spreken: De gren zen van Nederland zijn het aantrekkelijkst. Maar dat méén ik niet helemaal, hoor". I Frangoise Vetter uit Bilthoven (beter: uit Washington): dertien jaar concerteert ze nu buiten de Nederlandse grenzen en in al die tijd is er, voor zover ze zich herinnert, maar één dingetje misgegaan: op een vliegveld in India vergat ze haar tas met muziekpapieren. ADVERTENTIE mmmmmmmmmmmmmmmwwmmmmmummmmmmmmmmmmmmm ADVERTENTIE Wie het Hoepla-boek heeft gelezen {opkomst en val van een televisiepro gramma) weet ook iets over de gang van zaken in de kantine van de NTS. Wie daar een kop koffie bestelt, betaalt in feite niet zijn koffie, maar zijn sui kerzakje. Wil men twee zakjes suiker bij de koffie hebben dan kan dat. maar dan moet men wel twee koffiebonnen afscheuren of twee maal veertig is tachtig cent deponeren. Dat het nog erger kan, heeft Jan Blokker ondervonden. Hij stapte op een avond de kantine binnen onthult hij in de nieuwe Vara-Gids vroeg een eenvoudige boterham met warm gehakt en liet zijn oog begerig op 'n pot augur ken vallen. Waarop zich déze dialoog ontspon „En bij het gehakt graag een paar augurkjes", riep ik terwijl het water me in de mond liep. Maar de dienst doende dame sprak onverbiddelijk: „Dan moet u een uitsmijter bestellen. De augurkjes horen bij de uitsmijter". „Toe", trachtte ik nog te flemen, „ik kan bij m'n warme gehakt toch wel een stukje zuur krijgen?" „Alleen bij de uitsmijter", zei ze, „niet los". Wat deed Jan Blokker dus? „Toen heb ik ook nog een uitsmijter besteld, de gele massa van het bord in de prullen mand geworpen en de augurkjes apart gelegd bij het warme gehakt. Het is wel verkwistend, maar u weet nou tenmin ste dat ze in NTS-kringen de augurken van uw kijkgeld niet over de balk gooi en". Het is niet zó erg, maar „mijn bruine tas" kunt u eigenlijk niet meer zeggen. Goed, de Stichting Le derwaren heeft laten weten dat bruin zwart heeft verdrongen in de tassen- mode, maar dan komt het. Is die bruine tas nu amberkleurig, dadel, pony of mexicobruin, sunset of texas want dat zijn de kleuren die alle maal liggen tussen de nuances es presso en cognac. U hoeft niet te schrikken: het is allemaal bruin en in al die tinten bruin mag u dit sei zoen tassen dragen. Wanneer u een groene tas bezit moet u die pijlsnel even meene men naar tuin of plantsoen en hem vergelijken met de kleur van de li guster. Zijn de kleuren gelijk, dan zit u goed: ligustergroen is „in". U hoeft echt niet te blijven rennen met tassen, want waaraan toets je of een tas nu „bajtisch blauw" is? Het komt er op neer, dat u tas sen rustig in alle kleuren mag blijven dragen, behalve geel. Zwart lakleer blijft modern, maar de stads- tassen worden iets kleiner. De tie- nertassen zijn ook veranderd: iets minder barok, iets minder versie ringen dus. Kleuren samenstellen en die na men geven moet trouwens een aantrekkelijke bezigheid zijn, want in Rome is men onlangs drukdoen de geweest met de kleuren die onze schoenen en leren kleding over een jaar moeten hebben. U zult de schoenmode, wat kleur betreft, al een jaar voor zijn wan neer u iets draagt in de kleuren mink, antiloop, beaujolais, chinchil la of antraciet. En hoewel bijvoor beeld mink (nerts) ook héél licht beige kan zijn, bedoelen de mannen van de schoenen er de bruine tint F DRAKA De matras waarop U wérkelijk uitrustl I Van DRAKA. V<"GG- r-.-v HILVERSUM Zaterdag hebben de televisiekijkers afscheid kun nen nemen van de zangeres Greetje Kauffeld. Haar optreden in het pro gramma Pick up van Ted de Braak via Nederland 2 was het laatste op het Nederlandse televisiescherm van dit jaar. althans als zangeres. Over enkele weken zal zij nog geïn terviewd worden in het programma Scala van de NTS. Dan is het met Greetje Kauffeld afgelopen. Zij zet haar carrière voort als Greta Kauffeld. een zangeres die in de Verenigde Sta ten furore hoopt te maken op dezelfde manier als in Nederland. Elf jaar ge leden kreeg zij langzaam maar zeker naam als radio-zangeres en de laatste zes jaar boekte zij successen in West- Duitsland. „Ik heb elf jaar over het vak ge daan. Ik voel me er nu rijp voor het in Amerika te proberen. Vier jaar ge leden had ik mijzelf daar misschien ADVERTENTIE langsp&lplaat Sunday Melody met uitsluitend Duitse nummers. Zij laat iets horen en breekt dan plotseling de plaat af. „Ik heb nog <en groot optreden in Duitsland, dat is op het Presseball. Op 3 december ga ik dan naar Ame rika. Ik ga wonen in San Francisco, dat lijkt mij een heerlijke stad. Aan mijn manier van optreden daar moet ik nog wel even wennen. Het is bijna allemaal in clubs. Ik blijf er voorlo pig een jaar": „In ieder geval kom ik nog naar Nederland terug om platen te maken, want ik heb nog steeds een contract met mijn maatschappij. Ik wil ook platen blijven maken voor mijn pu bliek in Europa. Voor hen blijf ik Greetje heten, maar voor de Amerika nen is die naam veel te moeilijk. Mijn manager heeft daarom Greta be dacht. Het voordeel van mijn verblijf in Amerika is dat ik veel attractiever zal zijn als ik weer terugkom. Ik heb dan immers heel nieuwe ervaringen opge daan. Er gaat, hoop ik, in Amerika veel gebeuren. Daarmee kan ik dan de sleur doorbreken. Want sleur werd het Zij stapte elke week mijn tuinhek binnen om een raam te zemen dat alleen over mijn grondgebied te bereiken was. Zij had daarvoor deugdelijk van tevoren toestemming gevraagd, en waakte er telkens angstvallig voor ook maar enige overlast te bezorgen. Het keukentrapje werd zo opgesteld dat er geen plant werd beschadigd, de emmer met spons en zeem stond een paar stappen ver op het grint. Ouderwets hoffelijk en bescheiden, een optreden dat wij wel wat ontwend beginnen te raken. En het merkwaardige was, dat zij daar uiterlijk de vrouw niet toe leek. Groot, struis en hoekig, met een ruige stroeve haardos en een stuurs, bars stemgeluid. Haar breed gezicht met de lichte ogen keek altijd wat misprijzend, alsof zij bij voorbaat het nutteloze van al dat gezeem inzag. Een raam op het noordwesten, wat wilt u in dit klimaat Maar dat belette haar niet om dit stukje werk in de perfectie af te leveren, op haar eigen fikse geroutineerde manier. Haar sterke handen zagen ernaar uit alsof zij in één draai een dweil droog wrongen, in drie streken een stoep schoon schrobden. Laat iemand als zij een morgen lang haar zwijgzame gang gaan en elke bezoeker staat van puur ontzag voor zoveel blinkende properheid de zolen van zijn schoenen te vegen op de voordeurmat. Zij had mijn hart gestolen, juist door haar ogenschijnlijke stuursheid, waaronder niet zo weinig hartelijkheid en wakkere belangstelling moesten schuilgaan. Had zij mij bij dat ramen zemen niet een keer in het voorbijgaan erop gewezen hoe prachtig de sering naast haar trapje in bloei stond. Zij was iemand, eén persoonlijkheid op haar eigen plan. Een vrouw die er rond voor uitkwam dat zij graag bezig was, dat zij hield van orde en netheid en regelmaat. Dat zij, in de beste zin van het woord, een werkvrouw was. A ls ik haar mijn hekje zag binnenstappen in haar fleurige duster op een ^paar keurige stevige schoenen moest ik haar altijd even toeknikken met een zeker genegen respect. Met haar hele houding en optreden maakte zij in mijn ogen resoluut een einde aan de gangbare zielige voorstelling van de werkvrouw, die met haar schort in een krant gerold al vroeg bij weer en wind de deur uitstapt om voor zich en haar gezin het schamele kostje op te halen. Zij behoefde niets op te halen, naar ik later vernam. Haar man verdiende een góed loon, zij bewoonde een eigen huis, de kinderen waren getrouwd. Zij had rustig thuis kunnen zitten met een poes en een kopje koffie, of langs de winkels drentelen met een vriendin. Maar zij kon de kostbare tijd nu eenmaal niet met beuzelingen verknoeien. Als zij haar eigen huis aan kant had en het eten panklaar, moest zij iets nuttigs omhanden hebben. Zij hield ervan ergens bij te springen waar het druk was, op kinderen te passen, als de moeder een dag of meer van huis moest. En zij verstond een vak zij kon grondig en doelmatig een huis schoon houden, en als het moest een degelijke pot koken. Die kundigheden waren geld waard, en zo bezag zij ook-haar bezigheden buitenshuis. Zij was hoe vreemd dat mag klinken een geëmancipeerde vrouw, die metterdaad toonde, dat alle werk goed is dat goed wordt gedaan, met het hoofd of met de handen. Tyfaar daarbij bleek haar hart ook niet achtergebleven, integendeel. Toen haar enige dochter in het kraambed stierf had zij het kleintje, naar ik hoorde, met wieg en al mee naar haar eigen huis genomen en het voorbeeldig verzorgd en grootgebracht. Geen geringe prestatie van een vrouw die al jaren „uit de kleine kinderen" was. Nu was de baby van eertijds ook al aardig uit de kluiten gewassen en teruggekeerd in het nieuwe gezin dat zijn vader had gesticht. Het had haai' hartzeer genoeg gegeven, maar nu zij hun kleine auto voor de deur hadden staan, konden zij samen tenminste in het weekend alle kinderen en kleinkinderen bij toerbeurt gaan opzoeken. En toen was daar, op die rustige weg die zij al tientallen malen gereden hadden dat haastig heerschap geweest dat zo nodig zijn voorman moest inhalen. Hij meende zijn kans schoon te zien toen de oudere man met zijn vrouw naast zich juist aan de overkant van de weg passeerde. De haasthebber stoof in volle vaart naar het midden van de weg om met een grote boog de wagen voor hem voorbij te komen. De man aan de overkant zag onverwacht die onbesuisde rijder op zich afkomen, trachtte bliksemsnel naar rechts uit te wijken, maar daar stond juist die enige boom. Zwaar gewond werd hij uit het wrak bevrijd. Voor de vrouw naast hem kwam alle.hulp te laat. „Geheel onverwacht, door een noodlottig ongeval, onze lieve zorgzame vrouw en moeder, in de ouderdom van vierenvijftig jaar". Zij zal nooit meer mijn tuinhekje komen binnenstappen en dat vervult mij, een wildvreemde, met een machteloze woede. Zij is er maar één uit de trieste oogst van duizenden, die de rijdende dood per jaar binnenhaalt, ik weet het wel. Maar hoeveel goeds, hoeveel liefs, hoeveel waardevols gaat er zo enkel en alleen door stompzinnige geldingsdrift verloren. Een foto van enige jaren gele den Greetje Kauffeld boekte successen in Nederland. niet waar kunnen maken", zegt ze. „Je kunt niet naar Amerika gaan en als je aankomt zeggen: „Hier ben ik." Je moet alles goed voorbereiden." Grafiet, platina grijs, medoc (rood), mastic (beige), dat zijn een paar namen voor kleuren die u over een jaar in de afdeling lederen kleding zult zien. 9 En het komt er allemaal weer op neer, dat u lekker alle mogelijke kleuren kunt blijven hanteren. En wanneer u nu denkt, dat de portemonnaie van uw echtge noot dik genoeg is om geruild te wor den tegen een nieuw horloge (voor u zelf dan), weet dan, dat in Genève zojuist is vastgesteld, dat horloges en bijoux „romantischer" zijn ge worden. In Genève wordt op dit mo ment een tentoonstelling van horlo ges en juwelen gehouden, die toon aangevend is voor de „mode" op dat gebied. Zo zijn de wijzerplaten van de horloges blauw of grijs en vaak versierd met edelsteentjes of na- maak-edelsteentjes. „Staafjes" ver vangen de cijfers op de wijzerplaat- jes. En het geheel is ovaal gebogen vierkant, of „tonvormig". r and gmnki. p*dviki Rffrurf 8portief model, comfortabel elastisch katoen. Blijvend wit en elastisch (u wast de pasvorm er niet uit). TIJDELIJK 1,- REDUCTIE PER STEL (OF 50 CENT PER APARTE SINGLET OF SLIP). Eén van die voorbereidingen is de opname van een langspeelplaat voor de Amerikaanse markt. De plaat bestaat bijna uitsluitend uit nieuwe nummers, die voor Greetje Kauffeld zijn geschre ven door Jimmy Wood, de bassist van Duke Ellington. De arrangementen zijn van Bert Paige. „Ik ben twee jaar geleden al naar de Verenigde Staten geweest om daar eens rond te kijken naar de mogelijkhe den. Vooral de showbusiness in Las Vegas was voor mij een sensatie. Maar om daar een engagement te krijgen, moet je wel een naam hebben. Heb je die eenmaal, dan is het niet moeilijk. Ik geloof wel dat ik met mijn stem mo gelijkheden heb bij het Amerikaanse publiek." De reis van Greetje Kauffeld naar de Verenigde Staten werd mogelijk dank zij een kennis in Duitsland, die een Amerikaanse manager inlichtte. Hij liet hem platen horen van Greetje. waarop deze naar Duitsland kwam en prompt een contract afsloot. „Ik heb er altijd naar verlangd naar Amerika te gaan. de bakermat van de showbusiness. Duitsland lijkt groot, maar je blijft toch steeds in hetzelfdt kringetje ronddraaien." „Ik heb nu zes jaar in Duitslanc gewerkt en ik heb er alles bereikt wat ik wilde. Ik heb met alle grote orkesten gewerkt; maar met mijn genre heb je meer mogelijkheden in Amerika. In Duitsland willen ze alleen maar Duits horen. Hier in Nederland kun je tenminste ook nog met Engels op treden. En ik vind de Engelse taal veel fijner. Het Duits is vaak zo zwaar". Greetje Kauffeld veert op uit de vierzitsbank van zwart leer waarin zij is weggedoken en zet een van haar laatste platen op. Het is de ADVERTENTIE uw handen vragen erom 1^ oningin Elizabeth heeft er een dikke 4500 gulden voor over, opdat haar achttienjarige dochter, prinses Anne, behoorlijk Frans leert. Niét het afgrijselijke Frans met dik Engels accent en de ver keerde klemtonen, dat de meeste Engelse kinderen op school leren. Deze week is de blonde prinses gekleed in een bescheiden mini rok, begonnen aan een stoomcur sus Frans op een der talenscholen van Berlitz in Londen. Het is een privé-cursus, waarbij ze zes we ken lang van negen uur 's och tends tot zeven uur 's avonds in tensief onder handen wordt geno men door twee of drie leraren. Daarbij wordt voortdurend Frans gesproken. Voor het grootste deel is het een mondelinge cuteus, vertelde men ons op het instituut, maar er komt natuurlijk ook wel wat schrijfwerk aan te pas. „Wij geven de leerlingen meest al één tot anderhalf uur vrij tus sen de middag", aldus mensen van het instituut, waar men dit soort stoomcursussen kan geven in alle mogelijke talen. Men heeft er leerlingen uit de meest uiteen lopende milieus en beroepen. De leerkrachten bij Berlitz zijn altijd uit het land afkomstig waar van zij de tagl onderwijzen. Dit garandeert een behoorlijke uit spraak. Zo nodig kan er ook ge bruik worden gemaakt van een zogenaamd talenlaboratorium rrpet bandopneemapparaten, maar bij stoomcursussen ligt het accent op direct contact met de leraren. De prinses wordt elke dag per auto naar de talenschool ge bracht; ze woont daar tien minu ten rijden vandaan. De eerste dag droeg ze een pakje van rose wol met een witte blouse. In juli nam prinses Anne af scheid van Benenden, een dure kostschool voor meisjes in Kent. Een van haar eindexamenvakken was Frans. Met die kennis en door middel van de stoomcursus hoopt ze straks vloeiend Frans te kunnen spreken. „Het is ver draaid hard werken, maar de meeste mensen vinden het erg leuk", aldus de leraren van haar nieuwe school. Woensdagochtend liet de prin ses al enkele uren verstek gaan, want toen moest ze met haar moeder mee naar de opening van de nieuwe zitting van het parle ment

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 5