„Ons' Lieve Heer op Solder" is hoogst merkwaardig museum „Inburgeren" brengt weer een „Wetstrijd" Residentie Orkest met Leonid Kogan als vioolsolist Bolsjoi-ballet gaat Zwanenmeer moderniseren VANAVOND MORGEN Smidje Verholen en de knap-mutator FINANCIËLE NOTITIES Aan- en verkopen van Robeco v. Ommeren meer winst Spaarbanken werken samen Concentratie in verzekeringen UIT DE KERKEN PILOOT STORM TEKKO TAKS TELEVISIE T.V. LANGENBERG Pagina 2 BAANDAG 4 NOVEMBER 1968 13 De persoon, die deze stoornis in de majesteitelijke alpenvrede had ver oorzaakt, was een rijzige jongeman, die ongeveer driehonderd meter die per op de rand van een rots met een rood gezicht en goed gewassen wan gen stond en die zijn koperen instru ment met de kalme gemakkelijkheid van een virtuoos hanteerde. Hij heet te Paul Werdemann. Hij was student aan de Bazeler universiteit. Achter hem stonden twee andere jongeman nen; de ene was Theodor Straub, een knaap met donkere haren, montere blik. een groot hoofd, een tenger li chaam en een paar scherpzinnige, vriendelijke ogen, de andere was Gottfried Sixtus Müller. Toen Paul Werdemann zijn koraal had gespeeld, draaide hij zijn waldhoorn om en liet het speeksel eruit stromen, terwijl de beide vrienden met een krachtige knik mompelden: „Bravo, bravo". „En nu een vaderlands lied," sprak Theodor Straub. „Neen, nu niets meer. Ik zei jullie, dat ik ieder uur wat voor jullie zou spelen. Ieder uur, dat we dichter bij de top van de Gamfluh komen, moet door een muzikaal intermezzo worden ingeluid." „Wat een heerlijk weer!" riep Theodor. „Nun danket alle Gott! Un- serm allgegenwartigen Herrn!" „Dat jij nu altijd zo verdomd theo logisch moet zijn!" spotte Paul. „We hebben ons op weg begeven om deze berg te bedwingen en niet om kennis te nemen van jouw betrekkingen tot de goede God." „Je kunt de godheid toch niet ont lopen," herinnerde Theodor ernstig. „Dat is wel heel zalvend!" sprak Gottfried op luchthartige toon. „We gaan nu verder," Zij wierpen hun rugzakken weer stevig over hun schouders en klauter den langzaam naar boven door de reusachtige kathedralen der grenen, die hen, als waren het met leven be giftigde zuilen, insloten. Gottfried Six tus stapte vooruit de berg op aan welks voet zijn wieg had gestaan. Van tijd tot tijd bleef hij staan en zijn scherpe blauwe ogen tuurden vol trots door de takken der bomen. Hij voelde zich, alsof hij zijn vrienden zijn particulier bezit toonde. De morgen was nog niet ver voort geschreden, toen de vrienden uit het bos in de open vlakte opdoken en voor zich de uitgestrekte alpenweide- aanschouwden. „Gaudeamus!" riep Paul. „Juhu!" Hij bracht de waldhoorn aan de lippen en blies een maanroep. „Kijken jullie eens recht voor jullie uit," sprak Gottfried Sixtus, „daar zijn onze koeien." Ze stapten op de hut af. Na enige stappen kwamen ze bij een kleine kloof. Een bergbeek klok te daar doorheen en stortte zich in vrolijke watervallen van de ene rots naar de andere. Aan de oevers groei de zacht mooi mos en bloeiden de sleutelbloemen. Talloze gentianen openden hun blauwe sterren en hier en daar dook een schuchter vergeet- mij-nietje op. Iets verder naar boven lag een groot plat rotsblok, dat wel licht eeuwen geleden van de wanden van het gebergte was afgebroken. Op dit rotsblok zat Therese, en liet haar door de zon verbrande benen bunge len. Haar donker haar was met een rodev zakdoek samengebonden waarvan ze de punten op haar achterhoofd had vastgeknoopt. Haar handen rustten in haar schoot en hielden een boek vast. Haar lippen stonden open als een ro- zeknop en haar rond geworden ogen staarden in wezenloze verwondering naar de drie zwervers. De jonge theo loog was de eerste, die haar gewaar werd. „Kijk jullie eens", sprak hij. Paul en Gottfried spalkten de ogen wijd open. „Goedemorgen, juffrouw, hoe gaat t?" begon Paul joviaal met een sterk Bazels accent. Zij gaf geen antwoord. Gottfried Sixtus keek naar haar op en ontmoet te haar blik. „Kom jullie nu!" riep Paul. „Voor waarts!" „Ja, voorwaarts," sprak Gottfried Sixtus verstrooid. „Voorwaarts, adieu juffrouw." Ze liepen op de hut af. Maar plot seling bleef Gottfried achter. Tal mend slenterde hij achter zijn vrien den aan. Er scheen hem iets te lok ken. „Wat is er aan de hand, Gott fried?" vroeg Paul. „Ik wil eens een seconde met haar spreken," antwoordde Gottfried Six tus, „een ogenblik, ik haal jullie wel weer in." Hij maakte rechtsomkeert en stap te regelrecht op Therese af. Zij sprong op, trok haar rok af en zwaaide van de rots op de grond. „Wie bent u?" „Therese Etienne!" „O, die uit Sitten!" „Ja. Hoe weet u dat?" „Ik heb 't in Gam gehoord." „In Gam! Komt u uit Gam?" „Ik ben Gottfried Müller." „U heeft in Gam over me horen spreken?" herhaalde ze met zachte stem. Plotseling scheen ze buiten adem te zijn. Gottfried keek naar haar zijig bruine huid en naar de matte roodachtige glans op haar wangen. Daarop sloeg hij deogen neer. Haar blikken bleven strak op hem gevestigd. „En wat heeft u dan gehoord?" „Oh niets, mademoiselle Etienne, Rien du Tout." „U spreekt Frans?" „Oui." Zij zette het gesprek in het Frans voort, het was een eigenaardig Ita liaans gekleurd Frans. „Ik zou nu wel eens willen weten, wat u over mij heeft gehoord," vervolgde zij op bijna bevelende toon. „Wel, dat u nu op de alpenweide bent. Dat alles, wat ik gehoord heb; dat u in dienst bij mijn vader bent en dat u op de alpenweide was." „Wie heeft dat verteld?" „Wel, Röthlisberger en de ande ren." „Is dat alles, wat ze over mij wis ten te vertellen?" „Ja. Ik ben blij dat ik u ontmoet heb, maar nu moet ik er gauw van door, om mijn vrienden in te halen." Met een vluchtige blik zag hij welk boek ze in haar hand hield: Les Mi- sérables van Victor Hugo! Hij was geheel verbluft. Hij boog voor haar, het was slechts een heel lichte bui ging, zoals hij voor alle mensen ge woon was te maken sedert hij stu dent was geworden. Daarop verwij derde hij zich met snelle stappen. Therese leunde tegen het rotsblok en volgde hem met haar blikken, tot hij verdwenen was. Ze bleef een poos in stil gepeins staan. Daarop kom ze weer op het rotsblok, wierp er zich in volle lengte op en hervatte haar lectuur, waarbij ze met de wijsvinger langzaam langs de drukregels streek. Maar ze scheen haar belangstelling voor het verhaal verloren te hebben, want zij staarde over haar boek heen naar een kleine gentiaanbloesem, die uit een rotsspleet te voorschijn kwam. „Theresli," hoorde ze plotseling Leonhards stem. „Kom toch, Theres li. De jonge baas is hier met twee van zijn vrienden. Ze zitten in het huis melk te drinken. Hij heeft ons een pakje sigarillos gebracht. Hij wil de eerst nog vandaag naar de top van de Gamfluh klauteren, maar nu zijn hij en zijn vrienden van idee veranderd. Een van hen speelt op mijn harmonika, kom nu Theresli." „Neen, ik wil niet," antwoordde zij kortaf. „Wat is er aan de hand? Heb ik je wat gedaan?" „Neen, neen, neen, maar ik kan niet komen." Leonhard ging naar de hut terug. Toen Gottfried zijn vrienden had ingehaald, vertelde hij hun, dat juf frouw Etienne bij zijn vader in dienst was. (Wordt vervolgd) 3959. De Chef, die zich wat trager dan zijn metge zellen over de drassige grond verplaatste, was onaan genaam verrast de zwarte vorstin aldaar aan te tref fen. Zij moest dus ook in het vliegtuig gezeten heb ben, dat Ferdydik en Mare hadden neergehaald. Dit veranderde de situatie aanmerkelijk en vooral met de overval op het vliegveld, die zij in de zin hadden, was de aanwezigheid van deze hooggeplaatste en bemoei zieke dame bepaald overbodig. De oude man vroeg zich juist af, hoe hij Nala en haar lijfwacht het best op non-actief kon zetten, toen de laatste reeds het ini tiatief nam, door onverwachts de lopen van de twee straalgeweren beet te pakken, die Ferdydik en Mare half voor de borst hielden. Hij stootte daarna zijn bei de „vrienden" uit alle macht van zich af 79. „Ja! Waar zijn hij?" riep Glupo die de gedachte aan Tekko zijn handen al voelde jeuken en er liefst zo gauw mogelijk op los wilde slaan. „Waar zijn die ake lige dwarskijker? Goud zijn van ons, niet van hem!" De beide schavuiten hielden de flambouwen hoog boven zich, zodat het licht zo ver mogelijk de omtrek ver lichtte. Van Tekko was echter geen spoor te ontdekken en de booswichten begonnen zich al een beetje on zeker te voelen. Veel liever hadden zij gezien dat Tekko zich achter het een of ander trachtte te ver bergen en zij hem er vandaan konden sleuren om met hem af te rekenen. Dat plotselinge verdwijnen van het eigenwijze kereltje vonden zij maar een geheim zinnig gedoe en maakte hen zenuwachtig en onzeker. Schoorvoetend bewogen de beide rovers zich door het ruime vertrek, en naderden meer en meer de sarco- phaag, waarin Tekko een schuilplaats gevonden had. „Brrrr! Griezelig! Daar staan tombe van dode pharao! Hier zijn hij ook niet!" rilde Glupo en hij duwde Al fredo met zich mee uit de nabijheid van de sarcop- haag. De gedachten om eens even in de stenen kist te kijken kwam zelfs niet bij hen op. Onder het motto „Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen" zal woensdag 6 november van 20.35 tot 21.00 uur op Nederland I in het pro gramma „Inburgeren" weer een „Wet strijd" worden uitgezonden. Ditmaal zul len leden van de Provinciale Staten van Groningen en Limburg tegen elkaar uitkomen. Zij zullen tien test- en twee opinlevragen beantwoorden. In de uitzending zullen tevens de ant woorden worden bekend gemaakt, die een representatief deel van het Neder landse volk op de vragen gaf. Het programma kwam tot stand met medewerking van de Nederlandse Orde van Advocaten, mr. Marja Krans, mr. J. C. Hooftman mr. G. P. Hoefnagels, D. Hillenius, H. van Seumeren, J. Vis en mej. I. Kok. Drs. H. van Run zorgt voor de pre sentatie. Het programma is geprodu ceerd door Miep van Kampen en ge regisseerd door Leen Timp. Samenstel ling en eindredactie: drs. W. Lange- veld. Op donderdag 7 november van 20.05 tot ongeveer 21.15 zendt de AVRO de opname uit van het concert, dat op woensdag 30 oktober j.l. werd gegeven in de Kurzaal te Scheveningen door het Residentie Orkest onder leiding van Gianpiero Taverna met medewerking van de wereldvermaarde violist Leonid Kogan. Uitgevoerd werden het Vioolconcert van de Russische componist Aram Katsjatoerian en de Tweede symfonie opus 40 van zijn landgenoot Sergei Prokofjef. Met betrekking tot deze tweede sym fonie van Prokofjef zal Henk Stam die dag in AVRO's radiorubriek „Inleiding tot muziekbegrip" van 16.02 tot 16.20 uur de compositie nader toelichten. Leonid Kogan is een van de beste vertegenwoordigers van de Russische vioolschool. Hij werd in 1924 in Dnje- proptowsk geboren. Op zevenjarige leeftijd ging hij naar het conservato rium en had les van de beroemde peda goog Phillip Jampolski. Drie jaar later verhuisden de ouders van Kogan naar Moskou om de jongen een meer uitgebreide muzikale oplei ding te geven. In Moskou werd hij in een speciale groep voor bijzonder be gaafde kinderen aan het Conservatorium in de klas van professor Abram Jam polski opgenomen. Onder leiding van deze uitstekende pedagoog behaalde Leonid zeer snel grote successen. Tij dens een gastoptreden in Moskou hoor de Jacques Thibaud een solistisch viool optreden van Kogan en voorspelde hem een grote toekomst. In het voorjaar van 1941, toen hij nog aan het Conser vatorium te Moskou studeerde, begon Kogan reeds concerten te geven. Zijn vertolking van het Concert van Brahms in de grote zaal van het Moskou's Conservatorium bracht hem algemene erkenning. In 1943 slaagde Kogan met de hoogste lof aan het conservatorium en in 1951 ontving hij de eerste prijs op het Koningin Elisabeth Concours te Brussel. Van 1948 tot 1953 studeerde hij in de meesterklasse van het Conserva torium en werd daarna assistent van professor Jampolski. Momenteel is hij ook professor aan het Moskou's Conser vatorium. Kogan behoort tot de grootste viool- HILVERSUM I 18.00 Stereo: Meisjeskoor met instru mentaal sextet. 18.19 Uitzending van het Geref. Politiek Verbond. Spreker: de heer A. Kamsteeg. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.46 Act. 19.05 Literama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 19.20 Stereo: NCRV-Vocaal en semble: oude gewijde muz. 19.50 Toog- dag Hervormd-Gereformeerde Mannen, reportage. 20.10 Stereo: Roemeense klanken (gr.). 20.25 Op de man af, praatje. 20.30 Stereo: Radio Filh. orkest en zangsoliste: mod. muz. (21.0521.50 Amerikanen naar de stembus, documen tair progr.). 22.10 Stereo: Lichte gr. muziek. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Tekens bij de tijd, cultureel progr. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.16 Radiojourn. 18.30 Stereo: Camelot, musical van Frede rick Loewe, door Radiokoor, Promena de orkest en solisten. (Uitvoering in ver korte vorm.) 19.30 Nws. 19.35 R.V.U.: Schatten in de bodem: Muntvondsten, door dr. H. Enno van Gelder, directeur van het Koninklijk Penningkabinet. NRU: 20.05 Scala Intern.: Kunstkroniek met gr.muz. Bond Zonder naam: 22.20 Geef ze 'n lift, praatje. 22.30 Nws .22.40 22.55 Radiojourn. 22.55 Stereo: Metro's Midnight Music: Metropole orkest en solisten. 23.55—24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.40 Teleac: Nieuw systeem voor omzetbelasting - BTW (les 1). 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant. 19.00 Journ. KRO: 19.06 In kleur: Rinaldo Rinaldini, TV-feuilleton. IKOR/CVK/ RKK: 19.31 Kenmerk, de wekelijkse in formatierubriek over kerk en samenle ving. NTS: 20.00 Journ. KRO: 20.20 In kleur: Flitsen uit het dagboek van Joop ter Heul, TV-spel. 21.10 Het Kernwapen voor de onvermogenden, documentair progr. 22.00 In Kleur: Politie New York Smokkelwaar, TV-feuilleton. NTS: 22.2522.30 Journ. 22.50 Teleac: Nieuw systeem voor omzetbelasting - BTW (les 1). 23.0023.30 Teleac: Meten en vergelijken (les 7 - herh.). NEDERLAND II NTS: 18.50 In kleur: De fabeltjes krant. 19.00 Journ. VARA: 19.03 Coro nation Street, TV-feuilleton. NTS: 20.00 Journ. VARA: 20.20 Achter het nws. 20.45 Koning Klant: consumentenrubr. 21.00 De stuurloze twee (Un Singe en Hiver), film. (filmkeuring: 14 jaar en ouder). NTS: 22.4022.45 Journaal HILVERSUM I. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lichte muz. met nws. en act. 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw (9.00-9.10 Gymn. voor de huisvrouw). 9.35 Wa terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Bijbelse verkenningen, lezing. 10.15 Stereo: Operamuz. (gr.). 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Med. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. pro virtuozen van zijn generatie en heeft in korte rijd wereldcarrière gemaakt. De bekende Franse criticus mevr. Helene Jouden-Morange schreef, dat het haar leek „alsof Paganini zelf op het toneel stond en zijn concert speelde". In alle grote muziekcentra ter we reld treedt hij regelmatig op en heeft onder de grootste dirigenten en met de meest belangrijke orkesten gespeeld. Ook zijn solo-recitals zijn wereldbe roemd. gramma. (12.22 Wij van het land 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Act.; 13.00 Raden maar14.00 Conciliepostbus 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag-magazine. (16.00-16.02 Nws.). 17.00 Overheidsvoorlichting: De wo ningbouw op Bonaire. Spreker: Henk Dennert. 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 Stereo: Lichte gr. muz. VPRO: 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Radio journ. 8.20 Lichte gr. muz. (8.30-8.33 De groenteman.) 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide reportage of herhaling NRU-Programma. 9.40 Muz. uit de Middeleeuwen en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verz. pl. progr. 11.00 Nws. 11.02 RVU: Slecht horend! - Wat nu?, door A. J. C. van der Lijcke. 11.23 Stereo: Amsterdamse politiekapel: amuo.muz. 11.55 Beursbe richten. 12.00 Gelders orkest met zangsolisten: amus. muz. 12.26 Med. 12.29 Overheidsvoorlichting: Uitzen ding voor de landbouw. 12.39 Sportre- vue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. NRU: 13.30 Spiegel van België: muz. en nieuws van onze Zuiderburen. 14.00 Stereo: De Lichte Muze belicht: Kaza- blan, Israëlische musical (gr.). AVRO: 15.00 Wijs: een progr. met Joodse wijsheden, gecombineerd met Israëli sche en Jiddische wijsjes. 15.05 Stereo: Rotterdams kamermuz. gezelschap: mod. muz. 15.40 Weerklank uit het verledenstemmingsbeeld rondom een muzikaal onderwerp. 16.00 Nws. 16.02 Braziliana: lichte Zuidamerik. muz. 16.30 Kunstkroniek. 17.00 Big Band Beat: licht orkest. 17.25 Jazz Spectrum. 17.55 Med. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Pow Pow: licht pl. progr. 12.00 Nws. 12.03 Zorro: een progr. voor tieners. 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: gevar. pl. progr. (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03 Er - Jee - Em - Drie. 16.00 Nws. 16.03- 18.00 Mix: licht pl. progr. (17.00-17.02 Nws.) MAANDAG 4 NOVEMBER 1968 DUITSLAND I 18.0018.05 Nws. (Regionaal progr.: NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportjourn. 18.53 Kleur: Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 Kleur: Mussa, der Tuareg, TV-serie. 19.59 Progr.-overzicht. WDR: 18.05 Kleur: Woody Woodpecker, tekenfilm. 18.10 Kleur: Voordracht. 18.25 Goeden avond. 18.30 Journ. 19.10 Kleur: Wereld reizen en avonturen. 19.40 Kleur: brie- venbeantwoording. 19.45 Programma- overzicht). 20.00 Journ. en weerbericht. 20.15 Reportages, analyses, meningen. 21.00 Kleur: Wedstrijdspel. 21.45 Tea- Party, toneelstuk. 23.15 Journ., com mentaar en weerbericht. DUITSLAND II 18.15 Kleur: Schatzsucher unserer Tage, TV-film. 18.50 Kleur: Circuspro- gr. 19.27 Weerbericht. 19.30 Nws. en act. 20.00 Dagboek uit de Protestant se kerk. 20.15 Reportage over kinder mishandeling in Duitsland. Aansl.: Nws. 21.00 Sonntag um 6, Roemeense speel film. Aansl.: filmtips. 22.25 Nws., weer bericht en actualiteiten. DINSDAG 5 NOVEMBER 1968 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. van gisteravond). 10.20 Amusementsprogr. 11.00 Wedstrijdspel. 12.00-13.30 Act. ru briek. 16.40 Nws. 16.45-17.55 Gevar. kinderprogr. DUITSLAND II 17.45 Nws. en weerber. 17.50 Act. en muz. „Ons' Lieve Heer op Solder" is de titel van een reeks van drie program ma's van de Stichting Openbaar Kunst bezit, die de NTS op de dinsdagen 5, 12 en 19 november van 19.40 tot 19.55 uur in het programma „Scala" op Ne derland 2 uitzendt. De programma's worden herhaald op de woensdagen 6, 13 en 20 november, steeds na afloop van het avondprogramma op Neder land 1. De serie werd voorbereid door een werkgroep, bestaande uit mej. dr. I. H. van Eeghen, mevr. M. Ferguson, drs. H. van Haaren, J. Leeuwenberg, drs. S. H. Levis en C. A. M. Middel hof!. De regie berust bij Joost Tholens. Met deze programmareeks wil Open baar Kunstbezit een introductie bieden tot een museum als geheel, een hoogst merkwaardig museum, dat vier dingen in één is: een kunstcollectie die het be kijken meer dan waard is, een 17e/18e- eeuws Hollands grachtenhuls, een kerk en een stukje documentatie van onze eigen geschiedenis. Toen in de zeventiende eeuw Amster dam naar het protestantisme overging, 1079: Toen doctor Polnyck dét hoorde, ontplofte hij bijna en zei hij een héél leijk Nicolagonisch woord. „Dat kost je de kop, Klansky!" brulde hij. „Lacrymytsc bylccop hacaffy! „Waarom kost dat mij de kop?" riep Klansky angstig. „Het is mijn schuld niet! Uw eigen dienst heeft mij ver keerde inlichtingern verschaft!" „Mijn dienst geeft geen verkeerde iinlchtingen," bulderde Pol nyck en hij gaf een dreunende vuistslag op tafel. „Verklaar je nader, driedubbele ezel!" „Het was wél een een verkeerde inlichting," verdedig de Klansky zich wanhopig. „Men heeft mij mee gedeeld, dat die kleine leerjonge..., dat dat Ka... Kareltje Knetter was! Maar het is Kareltje Knet ter niet. De echte Kareltje is al lang onder dienst. Dit is heel iemand anders, die maar net deed als- of-ie Kareltje Knetter was!" Even was het stil. „Grote goedheid...", siste doctor Polnyck toen. „Dat is heel kwalijk, Klansky! Deze valste, laag hartige indringer heeft de fabricage van de KNAP- mutator dus helemaal kunnen volgen." „Niet alleen dat, meneer Polnyck. Hij heeft er zelfs aan meegewerkt," antwoordde Kille Klansky schuch ter. „Dan ga je nu als de bliksem terug naar Rijkhuyzen, Klansky," zei doctor Polnyck en hij bracht de Kille naar de grote statietrap. „Zoek die vent op en mol hem! Dit is een bevel!" „Maar dat kèn niet...," steunde Klansky benepen. „Hij zit gevangen onder de toren. De veldwachter heeft hem opgesloten, omdat-ie met dorpelingen heeft geknokt!" „Ga den onmiddellijk mijn auto ha len," beval doctor Polnyck. „Er rest ons nu al leen nog maar gewelddadig optreden. Wij gaan sa men dat kereltje uit de gevangenis halen. En ont houdt dit goed, Klansky. Het gaat om jouw kop..., of misschien om die van Sjeems Pond..." En wéér brak het koude angstzweet Klansky uit, toen hij de naam Sjeems Pond hoorde... werd het de katholieken verboden nog kerken te bouwen. Maar het vrij tolerante stadsbestuur liet wel toe, dat in particuliere huizen de mis werd opgedragen. Er waren nog veel katholieken in Amsterdam en er waren veel van die kerkhuizen. Een protest van de calvinistische kerke- raad in 1656 somt er 62 op! Zo'n kerkhuis was ook het gebouw aan de Oude Zijds Voorburgwal 40, waar nu het museum Amstelkring is gevestigd. Het werd gebouwd met de bedoeling om de zolderverdieping als kerk te gebruiken. Zelfs aan de gevel was al te zien, dat hier geen gewoon koopmanshuis stond. De inrichting van de kerk (die ook nu nog voor speciale diensten wordt gebruikt) en van een groot deel van het huis stamt uit de achttiende eeuw, toen het interieur in grijpend werd verbouwd. De schilderijen en andere kunstwer ken, aldus Openbaar Kunstbezit, geven ons een onderstroming te zien van de zeventiende eeuwse cultuur. Of onder stroming... verscheidene grote kunste naars uit onze „calvinistische" zeven tiende eeuw waren katholiek en ook menig vooraanstaand burger hield het bij de oude religie. Van enkele heren, afgebeeld op Rembrandts „Staalmees ters" bij voorbeeld, is dat bekend. Toch is aan de schilderijen bij voorbeeld „Maria Boodschap" van Adriaen van der Velde te zien, dat het Hollandse culturele klimaat hem geen inspiratie meer bood voor zijn kerkelijke opdrachten. We kennen hem als landschaps-schilder. Heel anders het schilderij uit museum Amstelkring. Van der Velde grijpt er voor terug op de internationale kerkelijke barokstijl. Herhaaldelijk heeft men het gevoel, rondwandelend door dit museum, voor verkleinde versies te staan van wat elders, in Vlaanderen bij voorbeeld, breed kon uitwaaieren. Een soort mini- barok. Een belangrijk onderdeel van het mu- seumbezit is de zilvercollectie, waar van in de uitzendingen ook voorbeelden te zien zullen zijn. Van de vele zeventiende eeuwse zol- derkerken is vrijwel niets meer over. In de negentiende eeuw waren ze al zeldzaam en uit die tijd dateert de ka rakteristieke bijnaam van het huis, waar nu museum Amstelkring is gevestigd. Het zelfde vermogen om plastische na men te bedenken, dat de Amsterdam mers er nu toe brengt om een kerk met een wat vreemd afgeschuinde kerk toren „de kolenkit" te noemen, gaf hun toen de aanduiding „Ons* Lieve Heer op Solder" in de mond. Overigens: dit merkwaardige gebouw heeft nog een kwaliteit. Het is behalve museum en kerk en huis ook nog een verrukkelijk labyrinth, een kruipdoor- sliupdoor-toestand. Daarvan zal de ca mera een dankbaar gebruik maken. MOSKOU Het befaamde Bolsjoi ballet uit Moskou is bezig met een ge heel gemoderniseerde produktie van het ballet. „Het Zwanenmeer" op mu ziek van Tsjaikofski. Na meer dan dui zend voorstellingen in Moskou en in ste den over de hele wereld acht de eerste balletmeester van Bolsjoi Yuri Grigo- rowitsje detijd gekomen het ballett e moderniseren. Grote Russische balle rina's zoals Galina Ulanova, Maya Pli- setskaja en de opkomende ster Elena Maximova hebben inmiddels tromfen gevierd in dit ballet. Grogorowitsje is echter niet langere gelukkig met de tegenwoordige versie, hoewel hij er naar zijn zeggen lang over heeft nagedacht alvorens tot verande ring over te gaan. „Er zijn twemen ingen in dit geval", aldus de balletmeester, „de ene zegt dat er niets veranderd moet worden omdat het goed is zoals het nu is. De andere zegt dat het theater in ontwik keling is en dat de oude toestand geda teerd gaat lijken en ouderwets aan doet." Grigorowitsj, die „Het Zwanenmeer" het visitekaartje van het Bolsjoi ballet noemt, is nog niethelemaal tevreden over de nieuwe produktie. Het ballet beleefde zijn première in 1877 in het Bolsjoi theater, maar het werd niet als een groot werk gezien hoewel het op het repertoire van het gezelschap bleef staan tot 1884. De grote choreograaf Lew Iwanof maakte het ballet in 1895 in een pro duktie in het vroegere St. Petersburg (nu Leningrad) beroemd. Volgens vri- tici uit die dagen had Iwanof met zijn lyrisch talent de geest van Tsjaikofski in dit werk goed begrepen. De principes van Iwanof werden in de produktie van 1901 weer toegepast en sindsdien heeft het ballet altijd op het repertoire van Bolsjoi gestaan. ROTTERDAM Het tweede tussen tijdse bericht van Rotterdamsch beleg - gings-consortium N.V. (Robeco) per 1 oktober 1968 bevat de volgende meest saillante punten: 1. 99 procent van de aandelen Vereenigd Bezit van 1894 is ter ruil aangeboden, circa tweederde hiervan in aandelen Robeco. 2. Het in terimdividend van f 4,80 (1967: f 4,40) is betaalbaar vanaf 4 november. 3. In de zomermaanden steeg de waarde van een aandeel Robeco van f 237 (1 juni) tot f 250 (1 oktober). 4. Het vermogen nam met f 178 miljoen toe van f 2.047 miljoen tot f 2.225 miljoen. Het groot ste gedeelte van deze stijging valt toe te schrijven aan waardevermeerdering van de beleggingen. In de periode 1 juni tot 1 oktober 1968 werden in het Nederlandse deel van de portefeuille de volgende wijzigingen aangebracht. Hierbij wordt opgemerkt, dat de beleggingsportefeuille van Ver eenigd Bezit van 1894, een waarde ver tegenwoordigend van ca. f 190 miljoen, welke aan de Robeco-portefeuille zal worden toegevoegd, nog niet in de lijst van beleggingen is opgenomen. Aankopen: 20 stuks Amsterdamsche Ballast, nominaal f 157.400 assurantie concern Stad Rotterdam, nom. f 40.000 Bataaf sche Aannemingmij., nom. f 24.000 Buehrmann-Tetterode, nom. f 500.000 Internatio, nom. f 1.000 Mahez, nom. f 225.000 Nationaal Grondbezit, nom. f 190.000 Nutricia v.b., nom. f 264.000 Van Ommeren, st. 18.800 Pak hoed Holding, nom. f 30.000 Rommen- hoeller, nom. f 52.000 R.V.S., nom. f 175.000 V.R.G. Papier en nom. f 215.00U Wereldhaven. Verkopen: st. 1.000 Bols, nom. f 12.500 Chas Macintosh, st. 5.000 Drie Hoefij zers, st. 1.222 Elsevier, nom. f 11.000 Etna, st. 3.750 Gelderland Tielens, nom. f 71.000 Jongeneel, nom. f 50.000 Rijn- Schelde, st. 4.000 Scholten-Honig, nom. f 3.000 Smit Sleepdienst, st. 2.000 Tho massen en Drijver-Verblifa, st. 24.000 Unilever en nom. f 500.000 Wilton- Fijenoord-Bronswerk. Overige mutaties: toegevoegd uit stockdividend: st. 2.880 Amsterdamsche Ballast, nom. f 6.600 Stad Rotterdam, nom. f 62.500 Chas Macintosh, st. 522 Elsevier, nom. f 70.000 Furness, nom. f 11.000 Jongeneel, nom. f 9.000 Mahez. nom. f 36.000 Van Ommeren en st. 50 V.N.U. Voorts werden nom. f 100.000 aandelen Mahez omgewisseld in nom. f 100.000 V.R.G. Papier. ROTTERDAM De resultaten van Phs. van Ommeren tot nu toe dit jaar liggen aanmerkelijk boven die van de zelfde periode van 1967. Met General American Transportation in Chicago is GATX-Matex Gamatex in Antwerpen opgericht, zo wordt verder meegedeeld. Deze nieuwe maatschappij zal in Ant werpen een tankinstallatie bouwen, in 't bijzonder voor de opslag van cnemische produkten. In eerste aanleg zal 22 van de 44 toegezegde hectare in gebruik worden genomen aan het Kanaaldok B2, waar vooralsnog schepen van 60.000 70.000 ton met een maximum diepgang van 16,75 meter kunnen meren. De winst van Van Ommeren steeg in 1967 van f 13,75 miljoen tot f 16.62 mil joen. Het dividend bedroeg onveran derd 14 pet., maar dit jaar werd daar van 4 pet., in agio-aandelen betaald. ZWOLLE De nutsspaarbanken in Assen, Hoogeveen, Kampen, Meppel, Steenwijk en Zwolle en de gemeente lijke spaarbank Avereest in Dedems- vaart gaan samenwerken. Samen heb ben zij 140.000 spaarders, die een te goed hebben van meer dan f 200 mil joen. De reserves van de banken be dragen ruim f 9 miljoen. DEN HAAG De NV Levensver/ keringmaatschappij BTL te 's-Graver. hage en de schadeverzekeringsmaat schappijen Onderlinge Verzekering Maatschappij van de ABTB te Arn hem, verzekeringen van de LTB te Leiden, Limburgse Onderlinge Verze keringsmaatschappij te Roermond en verzekeringen NCB te Tilburg, hebben besloten hun vergadering van aandeel houders resp. hun ledenvergaderingen een voorstel tot fusie te doen. Het voorstel houdt in de vorming van een holdingmaatschappij, waarin de thans bestaande verzekeringsinstellingen als groep zullen optreden. De ondernemin gen zullen zich, zoals zij dit ieder thans afzonderlijk reeds doen, richten tot de gehele markt en tot de agrari sche sector in het bijzonder. De scha de verkeringsmaatschappijen blijven hun werkzaamheden gewestelijk uit voeren. De totale premie-omzet van het te vormen concern bedraagt - voor wat de schadeverzekering betreft - ruim honderd miljoen gulden. Het ver zekerd kapitaal bij NV BTL bedraagt ruim 1 3/4 miljard. Het nieuwe con cern zal tot de grotere in den lande gaan behoren, zo wordt in een com muniqué medegedeeld. Geref. Gemeenten: Beroepen: te Stolwijk-Berkenwoude: A. W. Verhoef te Barneveld; te Kootwij kerbroek: H. Ligtenberg te Gen emu i- den. Chr.-Geref. Kerken: Beroepen: te Alphen aan de Rijn: H. C. van der Ent te Katwijk aan Zee. Geref. Kerken (Vrtfgem.): Beroepen: te Oosterwolde-Smilde: Joh. de Wal, emeritus-pred. te Ermelo, woonachtig te Hildam; te Heemse: P. Timmerman te Bunschoten-Spaken burg; te Zutphen: H. J. Venhuizen te Noordbergum. Bedankt: voor Zaandam: J. J. Arnold te Amersfoort-West

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2