Omroepverenigingen concurreren met geïllustreerde weekbladen Automobilist moet leren „klaverblad" te nemen N.S.-DIRECTIE IN OFFENSIEF Loodsen tegen justitie Ui Nog groter9 nog dikkernog beter J CONCURRENTIEVERVALSING NOODZAAK N.C.R. V. doet niet mee Foutparkeerders brengen goed 4 miljoen op Antieke kast voor 24 mille Minister Udink belooft V.N. hulp Vrees voor druk- verzwaring op middengroepen Van Houten moet 45 man ontslaan Invasielegers voor 86% weg Beatle Lennon Brandende haat omgezet in daad Prof. mr. W. Duynstee overleden Ontwikkeling Bonden in het geweer tegen huurbelasting Oudenrijn geheel vernieuwd Zeifbedi en i ng 21 MILJOEN TOTO VOLOP AANVRAGEN ACTUEEL Zumre boete voor te lang staan Oogst Amsterdam Omhoog Toeristen ZATERDAG 9 NOVEMBER 1968 vnw/«vir4 NEW YORK De minister Bonder portefeuille, belast met aangelegenhe den inzake de hulp aan ontwikkelings landen, drs. B. J. Udink, heeft vrtydag tijdens de besprekingen over ontwikke lingsvraagstukken in de economische en financiële commissie van de algeme ne vergadering van de Ver. Naties in New York, de Nederlandse opvattingen over het ontwikkelingsbeleid voor de jaren seventig uiteengezet. Hij merkte daarbij op dat de Neder landse regering besloten heeft voor de verdere voorbereidingen van de VN-fa- mille van de strategie in het volgende ontwikkelingsdecennium en voor de voorlichting daarover een bedrag van f 3,6 min ter beschikking te stellen. Van dit bedrag zal via de secretaris generaal van de VN een bijdrage gaan naar de internationale arbeidsorganisa tie die bezig is voor de jaren zeventig een wereldwerkgelegenheidsplan op te stellen. Een bedrag zal worden door gegeven aan de landbouw- en voedsel- organisatie als verdere steun voor de opstelling van het wereldvoedselplan. Opnieuw zal een bedrag beschikbaar komen voor de taak van de Ver. Na ties te New York, om alle elementen van een ontwikkelingsstrategie tot een geheel te maken. Tenslotte zal een be drag geschonken worden voor publieke voorlichting over ontwikkeling. Utrecht Huurbelasting is voor ons onaanvaardbaar. De middengroepen van onze bevolking zullen daardoor weer extra zwaar worden belast. Die mening zijn de hoofdbesturen van vier bonden voor beambten en ho ger personeel toegedaan. Zij hebben de leden van de eerste Kamer verzocht hun goedkeuring aan het wetsontwerp te ont houden. De bonden vtinden dat voor de beoog de doorstroming geen voldoende hui zen beschikbaar zijn, die naar prijs en kwaliteit geschikt zijn om het oude huls te vervangen. Een Nederlandse omroepvereniging heeft haar programmablad drastisch ver anderd. Volgens een op ruime schaal verspreid vouwblad, wordt het nieuwe blad Studio van de KRO ..meer dan ooit een blad om elke week in huis te krijgen". Daar lfjkt het mag men de folder geloven inderdaad op. Het blad vertelt ..meer te willen zfjn dan een programmablad.... ook een gevarieerd ontspannings blad". Het heeft een nieuw redactieteam „voor het merendeel klinkende namen uit de dagbladjournalistiek". UTRECHT Oudenrijn is het derde klaverblad in Nederland, maar het is verreweg het meest intensieve van de drie. Per etmaal passeren hier gemid deld bijna 70.000 voertuigen. Dit bete kent een file indien voor iedere auto zes meter wordt gerekend van ruim 400 kilometer. Wanneer het klaverblad eenmaal in gebruik is, zal de automo bilist zich echter wel enige tijd moeten inspelen op het berijden van een kla verblad. Dit zed vandaag ir. A. G. Quack, hoofdingenieur-directeur bij Rijkswa terstaat van de afdeling Utrecht direc- UTRECHT Ons devies zou je „een maximum aan vervoer voor uw gul den" kunnen noemen. Dit zeggen mr. M. G. Bruin en ir. P. H. Bosboom, die op 1 maart zullen gaan optreden als president-directeur, resp. directeur, van de Nederlandse Spoorwegen, in N.S.' personeelsblad „De Koppeling", waarin voor het personeel hun visie geven op de toekomst van de spoorwegen. Zij zien het als een eerste taak van N.S., de gemeenschap de waarde van het openbaar vervoer duidelijk te ma ken: „Het openbaar vervoer kan door zijn hoge ruimterendement en zijn ge ringe luchtvervuiling, in vele gevallen het beste middel zijn om de „beweeg lijkheid" van de gemeenschap mogelijk te maken". Daartoe zullen niet alleen de vervoerders, maar ook de verschil lende overheden moeten samenwerken. De nieuwe directie meent dat tevens de bestuurlijke organisatie verder moet worden aangepast, wil men het ver voersprobleem werkelijk in groot ver band kunnen aanpakken. In januari zal N.S. concrete toekomst plannen op tafel leggen. Als die wor den aanvaard, kan een begin worden gemaakt met de reorganisatie van het bedrijf. Na één maart neemt mr. De Bruin de financieel-economische, de commerciële en concern-aangelegenhe den voor zijn rekening en ir. Bosboom de technische en exploitatieve zaken. De planning op lange termijn en het sociale beleid zien zij als hun gezamen lijke taak. De directeuren zijn van plan, de •temming „om te buigen van defensief naar offensief" met andere woorden: te gaan proberen, N.S. en het personeel uit de onzekerheid en de dreigende im passe te halen. Ze willen naar een zo danige situatie dat N.S. weer winst maakt. Daar waar de inkomsten voor bepaalde diensten die worden geleverd niet voldoende zijn om de kosten van die diensten te dekken, verwachten zij in de toekomst een bijdrage van de overheid. Ook de overheid geeft er vol gens hen de voorkeur aan, dat de orga nisatievorm voor N.S. de naamloze ven nootschap blijft, maar dan met dien verstande dat het „sluitend werken" in het produktieproces niet alleen wordt bepaald door datgene wat N.S. van de reizigers ontvangt, of door een verlaging van de kosten, maar ook door een bij drage van de overheid voor bepaalde diensten. De heren De Bruin en Bosboom wil len doorgaan op de weg van frequentie verhoging, reistijdverkorting en goed dienstbetoon. Het dienstbetoon zal over eenkomen met dat in een goede zelf bedieningswinkel: de „produkten" moe ten aantrekkelijk en overzichtelijk wor den uitgestald, zodat de klant zelf zijn weg kan vinden. Het personeel zal er voor moeten zorgen, dat de reizigers zich vertrouwd gaan voelen met de zelfbedieningsmiddelen die worden in gevoerd. Ook de nieuwe directie wil via ver eenvoudigde exploitatie (door middel van bijvoorbeeld centrale radio verkeers leiding) de kosten van de nevenlij nen zodanig proberen te verlagen, dat ze zo al nit bedrijfseconomisch, dan toch maatschappelijk rendabel worden en gehandhaafd kunnen blijven. WEESP Door de noodzaak om door grotere efficiency de concurrentie positie binnen en buiten Nederland te verstevigen, is Van Houten de laatste 2 jaar verder gemechaniseerd, en be hoort het bedrijf nu tot de best ge outilleerde fabrieken in Europa. Het as sortiment produkten werd gerationali seerd en verschillende produktie-eenhe- den werden samengetrokken. Vergaan de mechanisatie werd in het hele bedrijf doorgevoerd. Aldus een door het bedrijf verstrekt communiqué. Hiermee is toegewerkt naar een re organisatie, die nu in uitvoering komt. Door deze maatregelen is personeel vrij gekomen. Een aantal medewerkers kan door overplaatsing binnen het bedrijf in functie blijven. Ook met hen, die bin nenkort de pensioengerechtigde leeftijd bereiken, blijft het dienstverband ge handhaafd. Voor ongeveer 45 medewer kers is echter geen werk meer. Hun moest worden verzocht naar een ande re werkkring om te zien PRAAG Frantisek Kouril, perschef van de Tsjecho-Slowaakse regering heeft tijdens een persconferentie mee gedeeld, „dat 86 procent van de gealli eerde troepen van wie verondersteld werd dat zij Tsjecho-Slowakije zouden verlaten, nu uit het land zijn". Hij zinspeelde op troepen van de Sovjet-Unie, Oost-Duitsland, Polen, Hongarije en Bulgarije die in augustus van dit jaar het land binnendrongen. Een onbekend aantal Sovjet-soldaten zal „tijdelijk gelegerd" worden in het land tie wegen, op een persconferentie ter gelegenheid van de openstelling van het klaverblad Oudenrijn op 13 novem ber. Het verkeersplein is 16 hectare groot en van dezelfde afmetingen als het klaverblad in Badhoevedorp. Vol gens hem zal vooral het afslaande ver keer op de gelijkvloerse zogenaamde „weefvakken" de tijd moeten hebben om te leren. De technische capaciteit op de „weefvakken" is ongeveer 2000 voertuigen per uur, hetgeen voldoende is voor een vlot verloop van het ver keer dat hier kruist. „Men zal hier niet te hard moeten rijden om elkaar zo doende de kans te geven van en op de gewenste rijbaan te gaan", zo zei ir. Quack. Het Verbond voor Veilig Verkeer zal een folder verspreiden, waarin de auto mobilist over het rijden op het klaver blad volledig wordt ingelicht. Ir. Quack ging in op de kritiek over het klaverblad, dat geen ideale oplos sing zou zijn. „Er bestaan betere op lossingen, maar gezien de beperkte ruimte en de financiële offers kon hier aan niet worden voldaan", aldus ir. Quack, die eraan toevoegde dat bij de bouw van dit knooppunt (een „noodza kelijk kwaad") zoveel mogelijk alle idealen zijn nagestreefd. Wel is 't volgens ir. Quack te verwachten, dat in de toe komst enkele wegen met afslaand ver keer zullen worden verplaatst, zodat ze dan volledig afzijdig van het verkeers plein komen te liggen. Voorlopig zullen op het klaverblad geen maximumsnel heden worden ingevoerd. Het nieuwe klaverblad telt behalve de twee hoofdrijbanen van ieder twee maal twee rijstroken Den Haag - Arnhem en Amsterdam - Den Bosch een groot aantal parallelwegen voor het afslaande verkeer. In totaal ts circa 600.000 m3 zand verwerkt. Het gemid delde aantal auto's, dat Oudenrijn da gelijks passeert, liep op van 15.000 in 1953 naar 36.000 in 1960 tot bijna 70.000 het vorig jaar. Op feestdagen (Pinkste ren) is de verkeersintensiteit ruim 100.000 voertuigen per etmaal, maar volgens Rijkswaterstaat kan het kla verblad deze stroom voertuigen de eerstkomende tien jaar wel verwerken. De totale kosten van het klaverblad inclusief fiet wijzigen van de water lozing en de aankoop van terreinen bedraagt circa f 21 miljoen. De lijn- verlichting kostte f 1,75 miljoen, de bewegwijzering met de portalen circa f 800.000 en de tijdelijke verkeerslich- teninstallatie circa f 150.000. Het brengt een uitvoerige biografie in afleveringen van een Duitse quiz master t een redactieteam reisde naar Ham ar in Noorwegen en besprak daar met Kees Verkerk diens kansen voor het nieuwe (schaats-)seizoen; het heeft als (bijna) wekelijkse medewerker sport verslaggever Theo Koomen „die met veel kennis van zaken en veel inside- information allerlei sporten behandelt"; Remco Cam pert schrijft „verrukkeluk- ke" verhaaltjes; het blad heeft een hobbyrubriek, gaat véél doen aan re cepten en bevat elke week een puzzel... en tenslotte hebben Yrrab. Wlbo en Opland met zijn drieën een stripver haal in afleveringen getekend. Vaste prik, belooft het blad, zal zijn een toto. waarmee de lezers een kleu ren-TV kunnen winnen, of een 2-per- soons- droomreis naar Israël.... Als Map op de vuurpijl vertelt het vouwblad zonder meer dat men rich nu abonnerend de nummers tot 1 januari 1969 gratis krijgt. Dan heeft men suggereert het vouwblad zonder veel omhalen nog de gelegenheid per 1 januari voor rijn huidige pro grammablad te bedanken! Het is duidelijk genoeg. De program mabladen hebben zich ontwikkeld tot een zeer krachtdadige doelbewuste concurrent van de onafhankelijke, ge wone, geïllustreerde weekbladen. Er is geen enkel onderwerp taboe, ai is de relatie met de TV of in het geheel niet aanwezig, of slechts in zeer ver verwij derd verband. Men zou hiermee vrede kunnen heb ben, ware het niet dat hier een formi dabel stuk concurrentievervalsing op treedt. De radio-TV -bladen ontlenen hun kracht niet uitsluitend aan het feit, dat rij beschikken over de auteursrechten van radio en TV. Het zijn commercieel de revenuen ten goede komen aan de omroepverenigingen. De concurrentievervalsing rit hierin, dat deze bladen via de verenigingen door welke zij worden geëxploiteerd, de vrije beschikking hebben over de aan de vereniging als zodanig toegewe zen zendtijd. Het gevolg hiervan is, dat deze commercieel geëxporteerde objec ten buiten de door de regering ten be hoeve van adverteerders ter beschik king gestelde zendtijd, verzorgd door de Ster (stichting voor etherreclame), vol-op reclame maken. Zoals de AVRO in een filmpje voor Televizier. Over de hoofden der kijMuisteraars heen wordt de concurrentie tussen de omroepbladen anderiing en tussen de en de vrije geïllustreerde week bladenuitgevochten, waarbij de niet met een omroep-TV-vereniging ge lieerde weekbladen zeer ernstig worden benadeeld. Reclamespots van drie of vier minuten buiten de recla meblokken zijn geenszins zeldzaam, ja een vrijwel dagelijks voorkomend verschijnsel. Met als enige, opvallen de, gunstige uitzondering de NCRV, die haar zendtijd niet gebruikt voor haar programmablad, maar ruimte kocht in de reclametijd. Wanneer een willekeurig algemeen geïllustreerd weekblad in een recla meblok een reclamespot zou willen uit zenden van 1x3 minuten zou dat blad om te beginnen zéér geruime tijd voordat die spot zou moeten worden uitgezonden aan de Ster moeten vragen of die mogelijkheid bestond. Het blad zou „zendtijd moeten aanvragen" zoals dat LONDEN Cynthia, de vrouw van Beatle John Lennon, is vrijdag geschei den van haar man. John en Cynthia waren getrouwd voor de Beatles beroemd werden. Yoko Ono is inmiddels in een zieken huis opgenomen. Zij verwacht in febru ari een kind en er zijn complicaties opgetreden ln de zwangerschap John was bij haar in het ziekenhuis AMSTERDAM Onder z.eer grote belangstelling van de z()de der rijksloodsen diende gisterochtend voor de president van de Amsterdamse rechtbank het kort geding, dat drie in Amsterdam gestationeerde Ryksloodsen hadden aangespannen tegen het hoofd van het arrondissementsparket, de officier van Justitie, mr. J. F. Hartsuiker en de substituut-officier van Justitie, mr. J. H. Bergsma. De laatste behandelt in samenwerking met een Haarlemse collega de loodsenaffaire. Mr. Bergsma deelde dinsdag jL mee, dat volgende week een begin wordt gemaakt met de aanhouding voor verhoor van ca. twintig loodsen uit Amsterdam. De recherche van de Rijkspolitie te water in de hoofdstad heeft, zoals bekend, reeds 61 loodsen uit IJmuiden gehoord. Gevraagd wordt van de president, die volgende week vrijdag uitspraak doet, de officieren te bevelen zich ten aanzien van de drie loodsen te onthouden van hun voorgenomen in verzekeringstelling. De loodsen worden er van verdacht giften te hebben aangenomen van de sleepbootrederijen, om de kapiteins van zeeschepen aan te raden meer sleepboothulp te nemen dan noodzakelijk was. Volgens de raadsman van de loodsen, mr. H. M. Voetelink, is er geen sprake van dat het onderzoek hun inverzekeringstelling vordert, tenzij om ze tot een bekentenis te nopen. De officieren beogen volgens pleiter hun bevoegdheid te gebruiken voor een ander doel dan waarvoor de wetgever deze heeft verleend. officieel heet Afgezien van het fedit, dat het blad, will heit een kaïns maken die 3 minuten toegewezen te krijgen, eigenlijk 12 mi nuten zou moeten aanvragen (gewoon lijk wordt slechts 1/3 of 1/4 van wajt men aanvraagt toegewezen) zou het een apen vfaag rijn of de aanvraag uitgerekend Ingewilligd zou kunnen worden op dag en uut dat men zou willen uitzenden Het moet de Ster heel wat hoofdbre kens boeten om een Jaar van tevoren al die seconden ln te delen, die door de adverteerder» worden aange vraagd. Al» het toevallig zou lukken dat dat algemene geïllustreerde weekblad op rijn aanvraag voor de loop van het volgende jaar die uitzen ding op de uitverkoren plaats en tijd toegewezen kreeg, is het ex nog niet. Het zou een „sipot" moeten doen vervaardigen. Die zou voor drie minu ten televisie een willekeurig bedrag tussen de 25 en 40 mille kosten. Wordt die spot op een aanvaardbaar uw, laten we zeggen in het reclame blok na het nieuws van 8 uur "s avonds uitgezonden, dan kost dat per seconde 350 gulden aan zendtijd. Het eerzame, eenzame spotje zou dan ko men op (we zullen zuinig zijn!) dertig mille aan productiekosten plus 3 (mi nuten;) x 60 (seconden) x 350 gulden of 63.000 gulden zendtijd. In totaal dus 93.000 guldien. Die spot zou noodt actueel kunnen rijn. Ze moet namelijk ettelijk weken van tevoren worden ingeleverd bij de Ster, om gekeurd te worden. Soit... het lukt dan om een (niet-ac- tuede) spot op die fraaie tijd, direct na het nieuws van 8 uur 's avonds, uitgezonden te krijgen en het vrije ac tuele algemene geïllustreerde week blad heeft z"n f93.000,- uitgegeven. Dan heeft het een Juweel van een kans, dat praktisch onmiddellijk na dat die 93.000 gulden Is opgesoupeerd, er een radiovereniging op het televi siescherm verschijnt met een spot van 3 of 4 of 5 minuten, die niet in de officiële reclamezendtijd wordt uitge zonden en die rechtstreekse concur rentie betekent voor het algemene ge- illustreerde weekblad! Zo is de situatie. En de tv-fcijkiuisteraar die z'n bij drage zo juist stevig verhoogd zag, ziet in de dure tijd, die door de om roepverenigingen behoort te worden gevuld met de uit het kijkgeld gefi nancierde programma's (waarvan zij de auteursrechten benutten in hun programmabladen) de reclameblok ken aangevuld met reclame voor dde programmabladen. Volop. En dat gebeurt dan op de voor keursplaatsen, die geen enkele beta lende tv - adverteerderal wil hij nog zoveel betalen, kan kopen. UTRECHT De Nederlandse automobilist blQkt rich in de „parkeerarme" ste delijke centra, weinig om z\jn parkeerfouten te bekommeren. Verdween er in 1966 „nog maar" ruim 1,5 miljoen gulden in de schatkist als gevolg van parkeren bij stop- en wachtverboden en fouten bij de parkeermeters en in de zogenaamde blauwe zones, het vorig jaar was dit bedrag al opgelopen tot oirca 3,8 miljoen gul den. Het riet er naar uit, dat 1968 opnieuw de kroon zal gaan spannen want tot en met de maand juni werd al 2,2 miljoen gulden „afgedragen". Het ANP heeft deze gegevens verkre gen door alle parkeerovertredingen in de 15 Nederlandse gemeenten met meer dan 100.000 inwoners te verzamelen. Bovendien werden ook vijf belangrijke toeristische centra (Maastricht, Valken burg, Zandvoort, Katwijk en Noord- wijk) doorgelicht Hoewel in deze 20 steden slechts een derde deel van de to tale Nederlandse bevolking woont (ruim 4 milj.), kan volgens een functionaris van de centrale politie verkeerscom- missie worden aangenomen, dat de par- keeroood elders in het land vrijwel nihil is. In de twintig in het onderzoek be trokken steden rijden ruim 800.000 van de in totaal ruim twee miljoen Neder landse personenauto's. Hoewel de automobilist na juli 1966 moest wennen aan de opgetrokken tarie ven voor verkeersovertredingen (van f 7,50 naar f 10) heeft deze verhoging toch weinig invloed gehad op het ge drag van de ruimte zoekende automo bilist. Naar het oordeel van verschil lende politiekorpsen zal het aantal overtredingen op dit gebied de komen de jaren nog toenemen, omdat de par keergelegenheid op geen stukken na te gemoet komt aan de steeds groter wor dende parkeerbehoefte. Bovendien, al dus de politie, heeft de man of vrouw achter 't stuur de neiging, zo dicht mo gelijk bij de plaats van bestemming te parkeren. „Dat ls begrijpelijk", aldus de functionaris van de Amsterdamse verkeerspolitie, „maar het is jammer, dat Indien dit niet lukt, een grote on verschilligheid aan de dag wordt ge legd. Autorijden maakt kennelijk lui". Dagelijks controleren in zes gemeen ten de politie en in 12 gemeenten de 118 speciaal aangestelde parkeerwach ters (zowel Valkenburg als Nijmegen doen het zonder meters) bijna 9500 par keermeters. Het vorig jaar werden ruim 330.000 parkeerovertredingen geregis treerd, 48.000 in de blauwe zones, 74.000 bij de meters en 108.000 op we gen met stop- en wachtverboden. De cijfers over 1966 waren respectievelijk 35.000, 40.000 en 100.000). In het eerste half jaar van 1968 was de „oogst" in verhouding tot het voor gaande jaar, aanmerkelijk groter: het aantal parkeerovertredingen bedroeg ruim 190.000, waarvan 20.000 in de blauwe zones, 48.000 bij de meters en 122.000 bij de stop- en wachtverboden. Het bedrag van het hiermee gemoeide „parkeergeld" zou een stuk lager zijn als men vlot betaalde. Maar in het al gemeen wordt slechts 70 procent van alle park eerbekeuringen met transacties (f 10) afgedaan. De overige 30 procent van de parkeerzondaars krijgt een pro ces verbaal, dat f 15 kost. In totaal stonden in 1967 in de 20 gemeenten ruim 90.600 processenver- baal tegenover 240.800 transacties. Over de eerste zes maanden van dit jaar werden 60.400 processen-verbaal uitge schreven, terwijl er slechts 130.000 auto mobilisten eieren voor hun geld kozen en tot een transactie besloten. Amsterdam is met zijn 860.000 inwo ners nog altijd de enige stad in Neder land waar jaarlijks zo'n anderhalf mil joen gulden aan parkeergeld bijeen wordt „geparkeerd". Meer dan 37 par keerwachters controleren de 2760 par keermeters, die vooral het vorig jaar sterk werden uitgebreid. De volgende indrukwekkende cijfers tonen aan dat Nederlands hoofdstad niet voor niets steen en been klaagt over de parkeer- nood: 35.665 processenverbaal en 106.685 transacties (opbrengst f 1,6 miljoen) in Een T s je cho-Slowaakse demonstrant verbrandt een Russische vlag op de 51ste verjaardag van de Russische revolutie, uit protest tegen de bezetting van Tsjecho-Slowakije door Russische troepen. 1967 tegen 27.900 processen-verbaal en 61.700 transacties (opbrengst ruim f 1 miljoen) over het eerste helfjaar van 1968. Volgens de Amsterdamse verkeerspo litie rijn er dit jaar relatief meer par keerovertredingen geconstateerd dan f vorig jaar. Dit is het gevolg van meer activiteiten van enerzijds de motor- dienst in de spitsuren en anderzijds het optreden van het speciale verkeersde- tachememt van de Koninklijke Mare chaussee. Typerend voor de zorgvuldigheid van de controleurs is de „service" die enige tijd geleden werd ingevoerd: bij regen achtig weer vinden de automobilisten hun bekeuring netjes verpakt ln een plastio hoesje. Steden met flinke aantallen parkeers- zondaars zijn Arnhem (8450 in 1967 en 5100 in het eerste halfjaar van 1968), Eindhoven (resp. 10.000 en 5.700), Haar lem (9650 resp. 5800). Apeldoorn (8300 en 4.400), Enschede (5.900 en 2.300) en Leiden (7700 en 3150). Vooral in Leiden zou het aantal ge strafte parkeerovertredingen veel ho ger liggen, als de gemeentepolitie de tijd had om er iets aan te doen. Be halve met een enorm gebrek aan par keerruimte kampt het Leidense politie korps namelijk met een groot tekort aan mankracht Nijmegen kan zich erop beroemen als grote gemeente geen parkeermeters en parkeerschijven „in dienst te hebben". Men doet het in de Waalstad (ruim 146.000 inwoners) met parkeerverboden en zogenaamde gele strepen. De ge meentepolitie controleert de zaak en kan dat, volgens de politie, nog wel klaren. Het centrum heeft langs de Waal veel braakliggend terrein, waar de meeste langparkeerders een (kosteloos) plaats je kunnen vinden. Ook het drastisch ingevoerde eenrichtingsverkeer in Nij megen is gunstig voor de parkeerders. In 1967 waren er 3400 overtredingen en dit Jaar tot en met juni 1400. Het probleem van de buitenlandse toeristen speelt in de plaatsen als Zand- voort. Katwijk en Noord wijk een grote rol. In Zandvoort constateerde men re spectievelijk 2.800 en 1.700 overtredingen. Katwijk bracht het toit 1500 en 680 overtreders en Noord wijk tot 2800 en 2000. In het Limburgse Valkenburg is het aantal transacties en processenver baal opvallend, omdat ze weinig voor elkaar onderdoen. Ook hier ls het bui tenlands bezoek de schuldige. De cij fers spreken in dit opzicht boekdelen: ln 1967 vielen er 800 processenverbaal tegen 900 transacties. In de eerste zes maanden van 1968 waren de cijfers het seizoen was pas begonnen nog laag: 225 processenverbaal tegen 250 transacties. AMSTERDAM „Enorm, nog nooit meegemaakt", zo omschreef de heer Paul Brandt Sr. het verloop van de gisteren in zijn veilingzalen aan de Keizersgracht in Amsterdam gehouden openbare ver koop van antieke meubelen en klokken. De vorige dagen waren hoofdzakelijk schilderijen aan bod gekomen. De bedra gen die werden gehaald lagen volgens de heer Brandt uitzonderlijk hoog. Een eikehouten antieke kast b.v. werd door een Nederlandse handelaar gekocht voor 24 mille. Een wandtafeltje kocht een Nederlandse particuliere kunstliefhebber voor 10.000 gulden. Het waren overigens vrijwel allen Neder landers die tot de kopers behoorden, omdat er veel Hollands antiek bij de collecties was. Een staande klok uit de 18de eeuw werd geveild voor 11.200 gulden. Voor 8.000 gulden werd het Zeeuws museum in Middelburg eigenaar van een staan de klok. Een Zaanlandse kast uit de 18de eeuw, haalde een bedrag van 8.200 gul den, een paar wandluchters brachten 7.200 gulden op, een mahoniehouten Friese stoeltjesklok 6.700 gulden en een antieke tafelklok 4.800 gulden. NIJMEGEN - Gisternacht is onver wacht in Menton in Frankrijk overle den, prof. mr. W. Duynstee, redempto rist. HU is 82 jaar geworden. Prof. Duynstee was jarenlang „per sona non grata'' bij het toenmalige H. Officie, thans de congregatie voor de geloofsleer. In 1956 werd hij samen met de Nijmeegse psychiater mevr. dr. A. Terruwe getroffen door de veroordeling door het H. Officie, wegens de theorie- en. die mevr. Terruwe heette aan te hangen. De toen nog Nijmeegse hoog leraar Duynstee werd na deze veroor deling naar Rome overgeplaatst in een onbetekenende functie. In 1960 keerde hij geruisloos naar Nederland terug, zulks om de delicate kwestie rond dr. Terruwe niet te veel in het licht van de publiciteit te zetten. Toen kardinaal Alfrink er in 1965 ech ter in slaagde om de volledige rehabili tatie van dr. Terruwe te bewerken, keerde prof. Duynstee ook weer naar Nijmegen terug, waar hij sindsdien ver bleef in het Nebo-Mooster. Prof. Duynstee werd geboren in Sit- tard 6 september 1886. Hij trad in bij de redemptoristen op 28 mei 1909 en werd op 7 oktober 1913 te Wittem pries ter gewijd. Van 1928 tot 1957 was hij hoogleraar in de rechtswetenschappen aan de katholieke universiteit te Nij megen. BOCHUM Drie voormalige kor poraals van de S.S. staan sinds giste ren terecht in Bochum in West- Duitsland wegens hun aandeel in de moord op veertigduizend joden bij Kra- kau in Polen tijdens de Tweede Wereld oorlog.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 6