Omroepverenigingen concurreren
met geïllustreerde weekbladen
Automobilist moet leren
„klaverblad" te nemen
N.S.-DIRECTIE IN
OFFENSIEF
Loodsen tegen justitie
Ui
Nog groter9 nog dikkernog beter
J
CONCURRENTIEVERVALSING NOODZAAK
N.C.R. V. doet niet mee
Foutparkeerders brengen
goed 4 miljoen op
Antieke kast
voor 24 mille
Minister Udink
belooft V.N.
hulp
Vrees voor druk-
verzwaring op
middengroepen
Van Houten
moet 45 man
ontslaan
Invasielegers
voor 86% weg
Beatle Lennon
Brandende haat omgezet in daad
Prof. mr. W. Duynstee
overleden
Ontwikkeling
Bonden in het geweer
tegen huurbelasting
Oudenrijn geheel vernieuwd
Zeifbedi en i ng
21 MILJOEN
TOTO
VOLOP
AANVRAGEN
ACTUEEL
Zumre boete voor te lang staan
Oogst
Amsterdam
Omhoog
Toeristen
ZATERDAG 9 NOVEMBER 1968
vnw/«vir4
NEW YORK De minister Bonder
portefeuille, belast met aangelegenhe
den inzake de hulp aan ontwikkelings
landen, drs. B. J. Udink, heeft vrtydag
tijdens de besprekingen over ontwikke
lingsvraagstukken in de economische
en financiële commissie van de algeme
ne vergadering van de Ver. Naties in
New York, de Nederlandse opvattingen
over het ontwikkelingsbeleid voor de
jaren seventig uiteengezet.
Hij merkte daarbij op dat de Neder
landse regering besloten heeft voor de
verdere voorbereidingen van de VN-fa-
mille van de strategie in het volgende
ontwikkelingsdecennium en voor de
voorlichting daarover een bedrag van
f 3,6 min ter beschikking te stellen.
Van dit bedrag zal via de secretaris
generaal van de VN een bijdrage gaan
naar de internationale arbeidsorganisa
tie die bezig is voor de jaren zeventig
een wereldwerkgelegenheidsplan op te
stellen. Een bedrag zal worden door
gegeven aan de landbouw- en voedsel-
organisatie als verdere steun voor de
opstelling van het wereldvoedselplan.
Opnieuw zal een bedrag beschikbaar
komen voor de taak van de Ver. Na
ties te New York, om alle elementen
van een ontwikkelingsstrategie tot een
geheel te maken. Tenslotte zal een be
drag geschonken worden voor publieke
voorlichting over ontwikkeling.
Utrecht Huurbelasting is voor ons
onaanvaardbaar. De middengroepen
van onze bevolking zullen daardoor
weer extra zwaar worden belast.
Die mening zijn de hoofdbesturen
van vier bonden voor beambten en ho
ger personeel toegedaan. Zij hebben de
leden van de eerste Kamer verzocht hun
goedkeuring aan het wetsontwerp te ont
houden.
De bonden vtinden dat voor de beoog
de doorstroming geen voldoende hui
zen beschikbaar zijn, die naar prijs en
kwaliteit geschikt zijn om het oude huls
te vervangen.
Een Nederlandse omroepvereniging heeft haar programmablad drastisch ver
anderd. Volgens een op ruime schaal verspreid vouwblad, wordt het nieuwe
blad Studio van de KRO ..meer dan ooit een blad om elke week in huis te
krijgen".
Daar lfjkt het mag men de folder geloven inderdaad op. Het blad vertelt
..meer te willen zfjn dan een programmablad.... ook een gevarieerd ontspannings
blad". Het heeft een nieuw redactieteam „voor het merendeel klinkende namen
uit de dagbladjournalistiek".
UTRECHT Oudenrijn is het derde
klaverblad in Nederland, maar het is
verreweg het meest intensieve van de
drie. Per etmaal passeren hier gemid
deld bijna 70.000 voertuigen. Dit bete
kent een file indien voor iedere auto
zes meter wordt gerekend van ruim
400 kilometer. Wanneer het klaverblad
eenmaal in gebruik is, zal de automo
bilist zich echter wel enige tijd moeten
inspelen op het berijden van een kla
verblad.
Dit zed vandaag ir. A. G. Quack,
hoofdingenieur-directeur bij Rijkswa
terstaat van de afdeling Utrecht direc-
UTRECHT Ons devies zou je „een
maximum aan vervoer voor uw gul
den" kunnen noemen. Dit zeggen mr.
M. G. Bruin en ir. P. H. Bosboom, die
op 1 maart zullen gaan optreden als
president-directeur, resp. directeur, van
de Nederlandse Spoorwegen, in N.S.'
personeelsblad „De Koppeling", waarin
voor het personeel hun visie geven
op de toekomst van de spoorwegen.
Zij zien het als een eerste taak van
N.S., de gemeenschap de waarde van
het openbaar vervoer duidelijk te ma
ken: „Het openbaar vervoer kan door
zijn hoge ruimterendement en zijn ge
ringe luchtvervuiling, in vele gevallen
het beste middel zijn om de „beweeg
lijkheid" van de gemeenschap mogelijk
te maken". Daartoe zullen niet alleen
de vervoerders, maar ook de verschil
lende overheden moeten samenwerken.
De nieuwe directie meent dat tevens de
bestuurlijke organisatie verder moet
worden aangepast, wil men het ver
voersprobleem werkelijk in groot ver
band kunnen aanpakken.
In januari zal N.S. concrete toekomst
plannen op tafel leggen. Als die wor
den aanvaard, kan een begin worden
gemaakt met de reorganisatie van het
bedrijf. Na één maart neemt mr. De
Bruin de financieel-economische, de
commerciële en concern-aangelegenhe
den voor zijn rekening en ir. Bosboom
de technische en exploitatieve zaken.
De planning op lange termijn en het
sociale beleid zien zij als hun gezamen
lijke taak.
De directeuren zijn van plan, de
•temming „om te buigen van defensief
naar offensief" met andere woorden:
te gaan proberen, N.S. en het personeel
uit de onzekerheid en de dreigende im
passe te halen. Ze willen naar een zo
danige situatie dat N.S. weer winst
maakt. Daar waar de inkomsten voor
bepaalde diensten die worden geleverd
niet voldoende zijn om de kosten van
die diensten te dekken, verwachten zij
in de toekomst een bijdrage van de
overheid. Ook de overheid geeft er vol
gens hen de voorkeur aan, dat de orga
nisatievorm voor N.S. de naamloze ven
nootschap blijft, maar dan met dien
verstande dat het „sluitend werken" in
het produktieproces niet alleen wordt
bepaald door datgene wat N.S. van de
reizigers ontvangt, of door een verlaging
van de kosten, maar ook door een bij
drage van de overheid voor bepaalde
diensten.
De heren De Bruin en Bosboom wil
len doorgaan op de weg van frequentie
verhoging, reistijdverkorting en goed
dienstbetoon. Het dienstbetoon zal over
eenkomen met dat in een goede zelf
bedieningswinkel: de „produkten" moe
ten aantrekkelijk en overzichtelijk wor
den uitgestald, zodat de klant zelf zijn
weg kan vinden. Het personeel zal er
voor moeten zorgen, dat de reizigers
zich vertrouwd gaan voelen met de
zelfbedieningsmiddelen die worden in
gevoerd.
Ook de nieuwe directie wil via ver
eenvoudigde exploitatie (door middel
van bijvoorbeeld centrale radio verkeers
leiding) de kosten van de nevenlij nen
zodanig proberen te verlagen, dat ze zo
al nit bedrijfseconomisch, dan toch
maatschappelijk rendabel worden en
gehandhaafd kunnen blijven.
WEESP Door de noodzaak om
door grotere efficiency de concurrentie
positie binnen en buiten Nederland te
verstevigen, is Van Houten de laatste
2 jaar verder gemechaniseerd, en be
hoort het bedrijf nu tot de best ge
outilleerde fabrieken in Europa. Het as
sortiment produkten werd gerationali
seerd en verschillende produktie-eenhe-
den werden samengetrokken. Vergaan
de mechanisatie werd in het hele bedrijf
doorgevoerd. Aldus een door het bedrijf
verstrekt communiqué.
Hiermee is toegewerkt naar een re
organisatie, die nu in uitvoering komt.
Door deze maatregelen is personeel vrij
gekomen. Een aantal medewerkers kan
door overplaatsing binnen het bedrijf in
functie blijven. Ook met hen, die bin
nenkort de pensioengerechtigde leeftijd
bereiken, blijft het dienstverband ge
handhaafd. Voor ongeveer 45 medewer
kers is echter geen werk meer. Hun
moest worden verzocht naar een ande
re werkkring om te zien
PRAAG Frantisek Kouril, perschef
van de Tsjecho-Slowaakse regering
heeft tijdens een persconferentie mee
gedeeld, „dat 86 procent van de gealli
eerde troepen van wie verondersteld
werd dat zij Tsjecho-Slowakije zouden
verlaten, nu uit het land zijn".
Hij zinspeelde op troepen van de
Sovjet-Unie, Oost-Duitsland, Polen,
Hongarije en Bulgarije die in augustus
van dit jaar het land binnendrongen.
Een onbekend aantal Sovjet-soldaten
zal „tijdelijk gelegerd" worden in het
land
tie wegen, op een persconferentie ter
gelegenheid van de openstelling van
het klaverblad Oudenrijn op 13 novem
ber. Het verkeersplein is 16 hectare
groot en van dezelfde afmetingen als
het klaverblad in Badhoevedorp. Vol
gens hem zal vooral het afslaande ver
keer op de gelijkvloerse zogenaamde
„weefvakken" de tijd moeten hebben
om te leren. De technische capaciteit
op de „weefvakken" is ongeveer 2000
voertuigen per uur, hetgeen voldoende
is voor een vlot verloop van het ver
keer dat hier kruist. „Men zal hier niet
te hard moeten rijden om elkaar zo
doende de kans te geven van en op de
gewenste rijbaan te gaan", zo zei ir.
Quack.
Het Verbond voor Veilig Verkeer zal
een folder verspreiden, waarin de auto
mobilist over het rijden op het klaver
blad volledig wordt ingelicht.
Ir. Quack ging in op de kritiek over
het klaverblad, dat geen ideale oplos
sing zou zijn. „Er bestaan betere op
lossingen, maar gezien de beperkte
ruimte en de financiële offers kon hier
aan niet worden voldaan", aldus ir.
Quack, die eraan toevoegde dat bij de
bouw van dit knooppunt (een „noodza
kelijk kwaad") zoveel mogelijk alle
idealen zijn nagestreefd. Wel is 't volgens
ir. Quack te verwachten, dat in de toe
komst enkele wegen met afslaand ver
keer zullen worden verplaatst, zodat ze
dan volledig afzijdig van het verkeers
plein komen te liggen. Voorlopig zullen
op het klaverblad geen maximumsnel
heden worden ingevoerd.
Het nieuwe klaverblad telt behalve
de twee hoofdrijbanen van ieder twee
maal twee rijstroken Den Haag -
Arnhem en Amsterdam - Den Bosch
een groot aantal parallelwegen voor het
afslaande verkeer. In totaal ts circa
600.000 m3 zand verwerkt. Het gemid
delde aantal auto's, dat Oudenrijn da
gelijks passeert, liep op van 15.000 in
1953 naar 36.000 in 1960 tot bijna 70.000
het vorig jaar. Op feestdagen (Pinkste
ren) is de verkeersintensiteit ruim
100.000 voertuigen per etmaal, maar
volgens Rijkswaterstaat kan het kla
verblad deze stroom voertuigen de
eerstkomende tien jaar wel verwerken.
De totale kosten van het klaverblad
inclusief fiet wijzigen van de water
lozing en de aankoop van terreinen
bedraagt circa f 21 miljoen. De lijn-
verlichting kostte f 1,75 miljoen, de
bewegwijzering met de portalen circa
f 800.000 en de tijdelijke verkeerslich-
teninstallatie circa f 150.000.
Het brengt een uitvoerige biografie
in afleveringen van een Duitse quiz
master t een redactieteam reisde naar
Ham ar in Noorwegen en besprak daar
met Kees Verkerk diens kansen voor
het nieuwe (schaats-)seizoen; het heeft
als (bijna) wekelijkse medewerker sport
verslaggever Theo Koomen „die met
veel kennis van zaken en veel inside-
information allerlei sporten behandelt";
Remco Cam pert schrijft „verrukkeluk-
ke" verhaaltjes; het blad heeft een
hobbyrubriek, gaat véél doen aan re
cepten en bevat elke week een puzzel...
en tenslotte hebben Yrrab. Wlbo en
Opland met zijn drieën een stripver
haal in afleveringen getekend.
Vaste prik, belooft het blad, zal zijn
een toto. waarmee de lezers een kleu
ren-TV kunnen winnen, of een 2-per-
soons- droomreis naar Israël....
Als Map op de vuurpijl vertelt het
vouwblad zonder meer dat men rich
nu abonnerend de nummers tot 1
januari 1969 gratis krijgt. Dan heeft
men suggereert het vouwblad zonder
veel omhalen nog de gelegenheid
per 1 januari voor rijn huidige pro
grammablad te bedanken!
Het is duidelijk genoeg. De program
mabladen hebben zich ontwikkeld tot
een zeer krachtdadige doelbewuste
concurrent van de onafhankelijke, ge
wone, geïllustreerde weekbladen. Er is
geen enkel onderwerp taboe, ai is de
relatie met de TV of in het geheel niet
aanwezig, of slechts in zeer ver verwij
derd verband.
Men zou hiermee vrede kunnen heb
ben, ware het niet dat hier een formi
dabel stuk concurrentievervalsing op
treedt.
De radio-TV -bladen ontlenen hun
kracht niet uitsluitend aan het feit, dat
rij beschikken over de auteursrechten
van radio en TV. Het zijn commercieel
de revenuen ten goede komen aan de
omroepverenigingen.
De concurrentievervalsing rit hierin,
dat deze bladen via de verenigingen
door welke zij worden geëxploiteerd,
de vrije beschikking hebben over de
aan de vereniging als zodanig toegewe
zen zendtijd. Het gevolg hiervan is, dat
deze commercieel geëxporteerde objec
ten buiten de door de regering ten be
hoeve van adverteerders ter beschik
king gestelde zendtijd, verzorgd door
de Ster (stichting voor etherreclame),
vol-op reclame maken. Zoals de AVRO
in een filmpje voor Televizier.
Over de hoofden der kijMuisteraars
heen wordt de concurrentie tussen de
omroepbladen anderiing en tussen de
en de vrije geïllustreerde week
bladenuitgevochten, waarbij de niet
met een omroep-TV-vereniging ge
lieerde weekbladen zeer ernstig
worden benadeeld. Reclamespots van
drie of vier minuten buiten de recla
meblokken zijn geenszins zeldzaam,
ja een vrijwel dagelijks voorkomend
verschijnsel. Met als enige, opvallen
de, gunstige uitzondering de NCRV,
die haar zendtijd niet gebruikt voor
haar programmablad, maar ruimte
kocht in de reclametijd.
Wanneer een willekeurig algemeen
geïllustreerd weekblad in een recla
meblok een reclamespot zou willen uit
zenden van 1x3 minuten zou dat blad
om te beginnen zéér geruime tijd voordat
die spot zou moeten worden uitgezonden
aan de Ster moeten vragen of die
mogelijkheid bestond. Het blad zou
„zendtijd moeten aanvragen" zoals dat
LONDEN Cynthia, de vrouw van
Beatle John Lennon, is vrijdag geschei
den van haar man.
John en Cynthia waren getrouwd voor
de Beatles beroemd werden.
Yoko Ono is inmiddels in een zieken
huis opgenomen. Zij verwacht in febru
ari een kind en er zijn complicaties
opgetreden ln de zwangerschap John
was bij haar in het ziekenhuis
AMSTERDAM Onder z.eer grote belangstelling van de z()de der rijksloodsen
diende gisterochtend voor de president van de Amsterdamse rechtbank het kort
geding, dat drie in Amsterdam gestationeerde Ryksloodsen hadden aangespannen
tegen het hoofd van het arrondissementsparket, de officier van Justitie, mr. J. F.
Hartsuiker en de substituut-officier van Justitie, mr. J. H. Bergsma. De laatste
behandelt in samenwerking met een Haarlemse collega de loodsenaffaire. Mr.
Bergsma deelde dinsdag jL mee, dat volgende week een begin wordt gemaakt met
de aanhouding voor verhoor van ca. twintig loodsen uit Amsterdam. De recherche
van de Rijkspolitie te water in de hoofdstad heeft, zoals bekend, reeds 61 loodsen
uit IJmuiden gehoord.
Gevraagd wordt van de president, die volgende week vrijdag uitspraak doet, de
officieren te bevelen zich ten aanzien van de drie loodsen te onthouden van hun
voorgenomen in verzekeringstelling. De loodsen worden er van verdacht giften
te hebben aangenomen van de sleepbootrederijen, om de kapiteins van zeeschepen
aan te raden meer sleepboothulp te nemen dan noodzakelijk was. Volgens de
raadsman van de loodsen, mr. H. M. Voetelink, is er geen sprake van dat het
onderzoek hun inverzekeringstelling vordert, tenzij om ze tot een bekentenis te
nopen. De officieren beogen volgens pleiter hun bevoegdheid te gebruiken voor
een ander doel dan waarvoor de wetgever deze heeft verleend.
officieel heet
Afgezien van het fedit, dat het blad,
will heit een kaïns maken die 3 minuten
toegewezen te krijgen, eigenlijk 12 mi
nuten zou moeten aanvragen (gewoon
lijk wordt slechts 1/3 of 1/4 van wajt
men aanvraagt toegewezen) zou het
een apen vfaag rijn of de aanvraag
uitgerekend Ingewilligd zou kunnen
worden op dag en uut dat men zou
willen uitzenden
Het moet de Ster heel wat hoofdbre
kens boeten om een Jaar van tevoren
al die seconden ln te delen, die door
de adverteerder» worden aange
vraagd. Al» het toevallig zou lukken
dat dat algemene geïllustreerde
weekblad op rijn aanvraag voor de
loop van het volgende jaar die uitzen
ding op de uitverkoren plaats en tijd
toegewezen kreeg, is het ex nog niet.
Het zou een „sipot" moeten doen
vervaardigen. Die zou voor drie minu
ten televisie een willekeurig bedrag
tussen de 25 en 40 mille kosten.
Wordt die spot op een aanvaardbaar
uw, laten we zeggen in het reclame
blok na het nieuws van 8 uur "s
avonds uitgezonden, dan kost dat per
seconde 350 gulden aan zendtijd. Het
eerzame, eenzame spotje zou dan ko
men op (we zullen zuinig zijn!) dertig
mille aan productiekosten plus 3 (mi
nuten;) x 60 (seconden) x 350 gulden
of 63.000 gulden zendtijd. In totaal
dus 93.000 guldien.
Die spot zou noodt actueel kunnen
rijn. Ze moet namelijk ettelijk weken
van tevoren worden ingeleverd bij de
Ster, om gekeurd te worden.
Soit... het lukt dan om een (niet-ac-
tuede) spot op die fraaie tijd, direct
na het nieuws van 8 uur 's avonds,
uitgezonden te krijgen en het vrije ac
tuele algemene geïllustreerde week
blad heeft z"n f93.000,- uitgegeven.
Dan heeft het een Juweel van een
kans, dat praktisch onmiddellijk na
dat die 93.000 gulden Is opgesoupeerd,
er een radiovereniging op het televi
siescherm verschijnt met een spot
van 3 of 4 of 5 minuten, die niet in de
officiële reclamezendtijd wordt uitge
zonden en die rechtstreekse concur
rentie betekent voor het algemene ge-
illustreerde weekblad!
Zo is de situatie.
En de tv-fcijkiuisteraar die z'n bij
drage zo juist stevig verhoogd zag,
ziet in de dure tijd, die door de om
roepverenigingen behoort te worden
gevuld met de uit het kijkgeld gefi
nancierde programma's (waarvan zij
de auteursrechten benutten in hun
programmabladen) de reclameblok
ken aangevuld met reclame voor dde
programmabladen. Volop.
En dat gebeurt dan op de voor
keursplaatsen, die geen enkele beta
lende tv - adverteerderal wil hij nog
zoveel betalen, kan kopen.
UTRECHT De Nederlandse automobilist blQkt rich in de „parkeerarme" ste
delijke centra, weinig om z\jn parkeerfouten te bekommeren. Verdween er in 1966
„nog maar" ruim 1,5 miljoen gulden in de schatkist als gevolg van parkeren bij
stop- en wachtverboden en fouten bij de parkeermeters en in de zogenaamde
blauwe zones, het vorig jaar was dit bedrag al opgelopen tot oirca 3,8 miljoen gul
den. Het riet er naar uit, dat 1968 opnieuw de kroon zal gaan spannen want tot en
met de maand juni werd al 2,2 miljoen gulden „afgedragen".
Het ANP heeft deze gegevens verkre
gen door alle parkeerovertredingen in
de 15 Nederlandse gemeenten met meer
dan 100.000 inwoners te verzamelen.
Bovendien werden ook vijf belangrijke
toeristische centra (Maastricht, Valken
burg, Zandvoort, Katwijk en Noord-
wijk) doorgelicht Hoewel in deze 20
steden slechts een derde deel van de to
tale Nederlandse bevolking woont (ruim
4 milj.), kan volgens een functionaris
van de centrale politie verkeerscom-
missie worden aangenomen, dat de par-
keeroood elders in het land vrijwel nihil
is. In de twintig in het onderzoek be
trokken steden rijden ruim 800.000 van
de in totaal ruim twee miljoen Neder
landse personenauto's.
Hoewel de automobilist na juli 1966
moest wennen aan de opgetrokken tarie
ven voor verkeersovertredingen (van
f 7,50 naar f 10) heeft deze verhoging
toch weinig invloed gehad op het ge
drag van de ruimte zoekende automo
bilist. Naar het oordeel van verschil
lende politiekorpsen zal het aantal
overtredingen op dit gebied de komen
de jaren nog toenemen, omdat de par
keergelegenheid op geen stukken na te
gemoet komt aan de steeds groter wor
dende parkeerbehoefte. Bovendien, al
dus de politie, heeft de man of vrouw
achter 't stuur de neiging, zo dicht mo
gelijk bij de plaats van bestemming te
parkeren. „Dat ls begrijpelijk", aldus
de functionaris van de Amsterdamse
verkeerspolitie, „maar het is jammer,
dat Indien dit niet lukt, een grote on
verschilligheid aan de dag wordt ge
legd. Autorijden maakt kennelijk lui".
Dagelijks controleren in zes gemeen
ten de politie en in 12 gemeenten de
118 speciaal aangestelde parkeerwach
ters (zowel Valkenburg als Nijmegen
doen het zonder meters) bijna 9500 par
keermeters. Het vorig jaar werden ruim
330.000 parkeerovertredingen geregis
treerd, 48.000 in de blauwe zones,
74.000 bij de meters en 108.000 op we
gen met stop- en wachtverboden. De
cijfers over 1966 waren respectievelijk
35.000, 40.000 en 100.000).
In het eerste half jaar van 1968 was
de „oogst" in verhouding tot het voor
gaande jaar, aanmerkelijk groter: het
aantal parkeerovertredingen bedroeg
ruim 190.000, waarvan 20.000 in de
blauwe zones, 48.000 bij de meters en
122.000 bij de stop- en wachtverboden.
Het bedrag van het hiermee gemoeide
„parkeergeld" zou een stuk lager zijn
als men vlot betaalde. Maar in het al
gemeen wordt slechts 70 procent van
alle park eerbekeuringen met transacties
(f 10) afgedaan. De overige 30 procent
van de parkeerzondaars krijgt een pro
ces verbaal, dat f 15 kost.
In totaal stonden in 1967 in de 20
gemeenten ruim 90.600 processenver-
baal tegenover 240.800 transacties. Over
de eerste zes maanden van dit jaar
werden 60.400 processen-verbaal uitge
schreven, terwijl er slechts 130.000 auto
mobilisten eieren voor hun geld kozen
en tot een transactie besloten.
Amsterdam is met zijn 860.000 inwo
ners nog altijd de enige stad in Neder
land waar jaarlijks zo'n anderhalf mil
joen gulden aan parkeergeld bijeen
wordt „geparkeerd". Meer dan 37 par
keerwachters controleren de 2760 par
keermeters, die vooral het vorig jaar
sterk werden uitgebreid. De volgende
indrukwekkende cijfers tonen aan dat
Nederlands hoofdstad niet voor niets
steen en been klaagt over de parkeer-
nood: 35.665 processenverbaal en 106.685
transacties (opbrengst f 1,6 miljoen) in
Een T s je cho-Slowaakse demonstrant verbrandt een Russische vlag op de
51ste verjaardag van de Russische revolutie, uit protest tegen de
bezetting van Tsjecho-Slowakije door Russische troepen.
1967 tegen 27.900 processen-verbaal en
61.700 transacties (opbrengst ruim f 1
miljoen) over het eerste helfjaar van
1968.
Volgens de Amsterdamse verkeerspo
litie rijn er dit jaar relatief meer par
keerovertredingen geconstateerd dan f
vorig jaar. Dit is het gevolg van meer
activiteiten van enerzijds de motor-
dienst in de spitsuren en anderzijds het
optreden van het speciale verkeersde-
tachememt van de Koninklijke Mare
chaussee.
Typerend voor de zorgvuldigheid van
de controleurs is de „service" die enige
tijd geleden werd ingevoerd: bij regen
achtig weer vinden de automobilisten
hun bekeuring netjes verpakt ln een
plastio hoesje.
Steden met flinke aantallen parkeers-
zondaars zijn Arnhem (8450 in 1967 en
5100 in het eerste halfjaar van 1968),
Eindhoven (resp. 10.000 en 5.700), Haar
lem (9650 resp. 5800). Apeldoorn (8300
en 4.400), Enschede (5.900 en 2.300) en
Leiden (7700 en 3150).
Vooral in Leiden zou het aantal ge
strafte parkeerovertredingen veel ho
ger liggen, als de gemeentepolitie de
tijd had om er iets aan te doen. Be
halve met een enorm gebrek aan par
keerruimte kampt het Leidense politie
korps namelijk met een groot tekort
aan mankracht
Nijmegen kan zich erop beroemen als
grote gemeente geen parkeermeters en
parkeerschijven „in dienst te hebben".
Men doet het in de Waalstad (ruim
146.000 inwoners) met parkeerverboden
en zogenaamde gele strepen. De ge
meentepolitie controleert de zaak en kan
dat, volgens de politie, nog wel klaren.
Het centrum heeft langs de Waal veel
braakliggend terrein, waar de meeste
langparkeerders een (kosteloos) plaats
je kunnen vinden. Ook het drastisch
ingevoerde eenrichtingsverkeer in Nij
megen is gunstig voor de parkeerders.
In 1967 waren er 3400 overtredingen en
dit Jaar tot en met juni 1400.
Het probleem van de buitenlandse
toeristen speelt in de plaatsen als Zand-
voort. Katwijk en Noord wijk een grote
rol. In Zandvoort constateerde men re
spectievelijk 2.800 en 1.700 overtredingen.
Katwijk bracht het toit 1500 en 680
overtreders en Noord wijk tot 2800 en
2000. In het Limburgse Valkenburg is
het aantal transacties en processenver
baal opvallend, omdat ze weinig voor
elkaar onderdoen. Ook hier ls het bui
tenlands bezoek de schuldige. De cij
fers spreken in dit opzicht boekdelen:
ln 1967 vielen er 800 processenverbaal
tegen 900 transacties. In de eerste zes
maanden van 1968 waren de cijfers
het seizoen was pas begonnen nog
laag: 225 processenverbaal tegen 250
transacties.
AMSTERDAM „Enorm, nog nooit
meegemaakt", zo omschreef de heer Paul
Brandt Sr. het verloop van de gisteren
in zijn veilingzalen aan de Keizersgracht
in Amsterdam gehouden openbare ver
koop van antieke meubelen en klokken.
De vorige dagen waren hoofdzakelijk
schilderijen aan bod gekomen. De bedra
gen die werden gehaald lagen volgens de
heer Brandt uitzonderlijk hoog.
Een eikehouten antieke kast b.v.
werd door een Nederlandse handelaar
gekocht voor 24 mille. Een wandtafeltje
kocht een Nederlandse particuliere
kunstliefhebber voor 10.000 gulden. Het
waren overigens vrijwel allen Neder
landers die tot de kopers behoorden,
omdat er veel Hollands antiek bij de
collecties was.
Een staande klok uit de 18de eeuw
werd geveild voor 11.200 gulden. Voor
8.000 gulden werd het Zeeuws museum
in Middelburg eigenaar van een staan
de klok. Een Zaanlandse kast uit de 18de
eeuw, haalde een bedrag van 8.200 gul
den, een paar wandluchters brachten
7.200 gulden op, een mahoniehouten
Friese stoeltjesklok 6.700 gulden en een
antieke tafelklok 4.800 gulden.
NIJMEGEN - Gisternacht is onver
wacht in Menton in Frankrijk overle
den, prof. mr. W. Duynstee, redempto
rist. HU is 82 jaar geworden.
Prof. Duynstee was jarenlang „per
sona non grata'' bij het toenmalige H.
Officie, thans de congregatie voor de
geloofsleer. In 1956 werd hij samen met
de Nijmeegse psychiater mevr. dr. A.
Terruwe getroffen door de veroordeling
door het H. Officie, wegens de theorie-
en. die mevr. Terruwe heette aan te
hangen. De toen nog Nijmeegse hoog
leraar Duynstee werd na deze veroor
deling naar Rome overgeplaatst in een
onbetekenende functie.
In 1960 keerde hij geruisloos naar
Nederland terug, zulks om de delicate
kwestie rond dr. Terruwe niet te veel
in het licht van de publiciteit te zetten.
Toen kardinaal Alfrink er in 1965 ech
ter in slaagde om de volledige rehabili
tatie van dr. Terruwe te bewerken,
keerde prof. Duynstee ook weer naar
Nijmegen terug, waar hij sindsdien ver
bleef in het Nebo-Mooster.
Prof. Duynstee werd geboren in Sit-
tard 6 september 1886. Hij trad in bij
de redemptoristen op 28 mei 1909 en
werd op 7 oktober 1913 te Wittem pries
ter gewijd. Van 1928 tot 1957 was hij
hoogleraar in de rechtswetenschappen
aan de katholieke universiteit te Nij
megen.
BOCHUM Drie voormalige kor
poraals van de S.S. staan sinds giste
ren terecht in Bochum in West-
Duitsland wegens hun aandeel in de
moord op veertigduizend joden bij Kra-
kau in Polen tijdens de Tweede Wereld
oorlog.