Prinses Margriet opent
NO VA-filmfestival
Orpheus wordt te klein
voor amateur-filmers
Openbaar Kunstbezit 1969 in
gelijke opzet als vorig jaar
Ook bij Tros ontslag
op staande voet
Nieuw toneeibestel
wekt zorgen
Honderdste première
Ned. Dans Theater
Expositie werk van
Theo van Doesburg
VANAVOND
MORGEN
Nieuwe doelstellingen
bij VPRO
Eenzame zwaan
Smidje Verholen
en de
knap-mutator
Televisie-series
Platen-albums
Museumkaart
UIT DE KERKEN
Hogere winst
KLM
Oosthoek vermindert
dakpan-produktie
B.A.S.F. koopt
Win tershall
D.I.F.-aandelen
in buitenland
Prijzen
Ereprijzen
PILOOT STORM
TEKKO TAKS
TELEVISIE
HI T.V. LANGENBERG
Pagina 2
MAANDAG II NOVEMBER 196.
Voor de derde achtereenvolgende keer is zaterdag en zondag in Apeldoorn het
filmfestival van de Nederlandse Organisatie van Amateurfilmclubs (NOVA) ge
houden. Het festival werd zaterdagmiddag door prinses Margriet geopend met
een druk op de knop, waarna achter haar een bord met het opschrift „NOVA-
filmfestival 1968" uit het gordijn viel van Apeldoorns cultureel centrum
Orpheus.
Daarvoor was de prinses, die vergezeld was van mr. P. van Vollenhoven, be
groet door loco-burgemeester J. Wieten en de heren A. J. Hendriks en J. P.
Franx, respectievelijk vice-voorzitter van de NOVA en voorzitter van de Ver
eniging Apeldoornse Amateur Cineasten (VAAC).
Voor dit festival, waarop een kleine
40 films werden vertoond, bestond weer
grote belangstelling. Orpheus was tot
de laatste plaats bezet. Die groeiende
belangstelling zou er wel eens oorzaak
van kunnen zijn, dat het filmfestival
voor het laatst in Apeldoorn is gehou
den. Dat ligt dan niet aan de, wat ge
noemd werd, voortreffelijke organisa
tie van VAAC, maar aan de beschikba
re ruimte.
Van de zijde van het NOVA-bestuur
werd meegedeeld, dat, als de belang
stelling voor het festival zo blijft toene
men, men naar een congreszaal zal
moeten uitzien, die aanmerkelijk meer
stoelen bevat dan Orpheus. Dat zou dan
jammer zijn voor het bestuur van
VAAC, dat er in 3 achtereenvolgende
jaren in is geslaagd het festival in
Apeldoorn te houden.
Ook voor loco-burgemeester Wieten
waarschijnlijk. Hij had in 'n voorwoord
in het programmaboekje geschreven,
dat het gemeentebestuur er trots op is
dat een dergelijk evenement in Apel
doorn wordt gehouden. De amateurfil
mers voelden zich echter al zo met
Apeldoorn verbonden, dat zij burge
meester mr. Des Tombe, die ziek is, 'n
telegram stuurden.
Omstreeks 4 uur vertrok de prinses
weer. Ityet de bloemen die de 7-jarige
Lucienne Dekker, dochtertje van NOV-
seoretaris J. Dekker haar had aangebo
den.
In de verschillende categorieën waren
te samen 36 films ingezonden. Na de of
ficiële opening door de prinses werd di
rect met de projectie begonnen. Al di
rect bleek, dat de kwaliteit van de
meeste films vergeleken bij het vorig
jaar beter was. Voor de jury, die di
rect na de vertoning van elk filmpje
een directe puntenwaardering bekend
maakte was het geen eenvoudige taak.
Er ontstond nogal eens hilariteit onder
de aanwezigen bij 't bekend maken van
de waardering omdat de punten vaak
vrij veel uiteenliepen bij de ver
schillende juryleden. De jury bestond
uit de Nederlanders Cor Braam, Han
Baartmans, Jan Dorresteyn, Ton
Gransbergen en Nico Verhoeven, de
Engelsman Bert Wicks en de Duitser
dr. Günther Köpke. In de jury-nabe
spreking, was het ondanks de grote
waarderingsverschillen niet nodig wij
zigingen in de aanvankelijke uitslag
aan te brengen. Een poppenfilm van de
heer en mevrouw M. en J. Hobijn uit
Amsterdam stak met kop en schouders
boven de rest uit. De poppen die in de
film meespeelden waren door de heer
en mevrouw Hobijn zelf gemaakt. Zij
kregen de hoogste onderscheidingen van
dit festival. De volgende prijzen wer
den door de jury toegekend en door de
heer A. J. Hendriks uitgereikt.
Nationale Wisselprys: M. en J. Ho
bijn, Amsterdam met de film „Voor
geen goud".
Brusse Wisselprijs: hoogst geklas
seerde 8 mm film: J. L. J. G. Meer-
tens, Geleen met de film „Spot".
De Triborgh Wisselprijs: beste club
prestatie: „De Viewer", Amsterdam.
„Cinepa" Wisselprijs: beste film met
Paillard camera: M. en J. Hobijn
„Voor geen goud".
Ergon Electric-Wisselprys: het beste
functionele geluid: B. Jansen, Maas
tricht met „Soldiers never die".
Zilveren beker der gemeente Apel
doorn voor de beste familiefilm: M. J.
Dorn, Eindhoven met „Onze oom uit
Amerika".
Overige wisselprijzen werden niet
toegekend.
Eerste prijs: vergulde legpenning:
M. en J. Hobijn, Amsterdam met een
poppenfilm „Voor geen goud".
Tweede prijzen: verzilverde legpen
ning: J. de l'Ecluse, Leiden met teken
film „U bent nummer..."; J. L. J. G.
Meertens, Geleen met speelfilm „Spot";
J. Pieëte, Leiden met genrefilm „Op
onthoud"; M. J. Dorn, Eindhoven met
familiefilm „Onze oom uit Amerika".
Derde pry zen: bronzen legpenning:
J. Hendriks, Nijmegen met speelfilm
„Een modeljongen"J. L. J. G. Meer
tens, Geleen met speelfilm „Zelfont
spanners"; J. Boeri, Haarlem met speel
film „Hakke, hakke puf puf"; H. Brink
huis, Utrecht met genrefilm „Kijk"; E.
Schouten, Den Haag met documentaire
„Bebiche"; J. G. Hooyland, Amster
dam met „Neemt mij in der hand" (do
cumentaire); B. Jansen, Maastricht,
met genrefilm „Soldiers never die"; J.
Maigret, Utrecht met genrefilm „Kunst
mest"; J. J. Kanters, Eindhoven met
speelfilm „Wantrouwen"; A. van de
Donk, Den Haag met documentaire
„Hyde Park"; J. Stolk en A. Vroklage,
Rotterdam met speelfilm „Ping Boem";
H. Brinkhuis, Utrecht met documentai
re „De Muis".
T~)e seksuele problemen van de
zwaan in de Haagse Hofvijver
vormen al evenzeer problemen
voor het stadsbestuur. Al geruime
tijd wordt het eilandje bewoond
door een mannelijke zwaan, die
geen gezelschap van eigen kunne
naast zich duldt. Een vrouwtje wel
maar dat vinden de Haagse be
stuurders weer niet zo'n gelukkig
idee. Daar komt broedsel van en
de ervaringen hebben geleerd dat
zwanenechtparen met jongen
agressief worden.
Komende winter zal niet voor
het eerst worden geprobeerd de
bejaarde zwaan te laten verhuizen
om ruimte te maken voor twee
vrouwtjes of twee mannetjes. Dat
is dan tevens het antwoord op de
brief van een vrouw, die dezer da
gen in aandoenlijk bibberschrift de
Haagse gemeenteraad vroeg: „Mij
ne Heeren, is het niet mogelijk
om onze mooie, eenzame melan
cholieke zwaan een levensgezel
(gezellin) te geven?"
3965. Het behoorde niet tot koningin Nala's regelma
tige bezigheden, om in haar eentje door de oerwou
den rondom Bundulo te kuieren. De gevaren die daar
loerden waren immers legio. Dit had zij echter niet
in overweging genomen, toen zij impulsief de benen
nam om aan de Chef en de andere blanken te ont
komen. Dat zij daarmee haar kersverse uitverkorene
te midden van de gebakken peren achterliet, schokte
haar gemoedsrust geenszips. Maar nu kreeg zij blijk
baar haar verdiende loon, want zij had nog slechts wei
nige meters afgelegd, of zij kreeg de schrik van haar
leven. Vlak voor haar liet zich opeens een harige ge
stalte uit het gebladerte zakken en strekte een vrese
lijke klauw uit...Het was genoeg om zelfs een stoere
kerel angst aan te jagen. Zij slaakte een gil en maak
te meteen rechtsomkeert langs het pad dat zij met
moeite gebaand had. En daar liep zij recht in de ar
men van de twee Valeroniërs! Enkele minuten later
was het hele gezelschap weer bijeen en stonden Nala
en Arend met gemengde gevoelens tegenover elkaar...
85. De beide vliegmachines vlogen recht op het rots-
graf aan en Tekko herkende nu duidelijk het toestel
van Sir Patrick. Nog een kort ogenblik en met dave
rende motoren doken de vliegtuigen omlaag, om te
dalen op de rivier. Terwijl hij de helling afstormde
zwaaide Tekko zijn arm bijna uit het lid en schreeuw
de: „Ik heb ze Sir Patrick! Hierheen!" Maar noch
de vliegende jager, noch de inzittende van het andere
vliegtuig kon natuurlijk verstaan wat Tekko in zijn
enthousiasme allemaal uitriep. Terwijl de golven schui
mend opspatten taxiden de beide machines tegen de
stroom op naar de kant om daar gemeerd te worden.
De eerste die voet op de rotsachtige bodem zette was
Sir Patrick en de beide vrienden klopten elkaar lang
durig op de schouders. „En dit, knaap, is de be
roemde Egyptoloog, meester, dokter, professor Mon-
Key!" lachte de edele Courage en hij schoof een klein
bedeesd mannetje naar voren die gevolgd door een
half dozijn politiedienaren en een commissaris uit het
andere toestel gestapt was. „De oude professor inte
resseerde zich heel erg voor onze ontdekking en was
direct bereid om te helpen je op te sporen. Ik dacht
namelijk dat je spoorloos verdwenen was!"
HILVERSUM Rob Funcke, hoofd
radio-actualiteiten van de Tros, is za
terdag op staande voet ontslagen om
dat hij aan de pers mededelingen zou
hebben verstrekt over de relatie tussen
de Tros en een landelijk ochtendblad.
De Tros voert aan dat dit in strijd is
met de c.a.o. voor het omroeppersoneel.
UTRECHT De Vereniging van
schouwburg- en concertgebouwdirecties
is ernstig verontrust over de gang van
zaken by de uitvoering van het plan
tot reorganisatie van het toneeibestel
(het Toneelplan).
In een telegram aan minister Klompé
(c.n.m.) seinen de directies dat er
nu al een aantal maanden van het eerste
proefjaar zijn verlopen zonder dat is be
gonnen met enig overleg met de instel
lingen die worden gesubsidieerd.
Aan de voor dit proefjaar gestelde
minimale eisen is volgens de directies
zelfs niet voldaan. Zij noemen een even
redige verdeiing van de speelbeurten,
afschaffing van de gehele of gedeelte
lijke exclusiviteit van de opvoerings
rechten en vestiging van de regionale
gezelschappen in de streek zelf.
DEN HAAG Het Nederlands Dans
Theater zal op woensdag 13 november in
de Koninklyke Schouwburg in Den Haag
de 100ste première geven sinds zyn op
richting in 1959. Het betreft een ballet
van Hans van Manen, getiteld „Three
pieces", op muziek van de Poolse com
poniste Gracyna Baoewicz. Het decor
en de kostuums voor dit ballet werden
ontworpen door Jan van der Wal. Het
programma rond de 100ste première
vermeldt voorts de balletten „Rococo
variaties", „variomatic" en „circles".
De honderd balletten werden gecre-
eerd door 19 choreografen in samen
werking met 30 ontwerpers, en met
gebruikmaking van de muziek van 67
componisten. Hans van Manen en Ben
jamin Harkarvy hebben de meeste
choreografieën geproduceerd: elk 22.
Voor de muziek bij de balletten werd
het meest gebruik gemaakt van compo
sities van Igor Strawinsky (voor negen
balletten). Van de honderd balletten van
het Nederlands Dans Theater werden
er 79 speciaal voor het gezelschap ont
worpen.
EINDHOVEN Het Van Abbemu-
seum te Eindhoven bereidt een retro
spectieve tentoonstelling voor van het
werk van Theo van Doesburg (1883 tot
1931), schilder, architect, dichter, schrij
ver, typograaf, designeur, theoreticus,
stichter en hoofdredacteur van het tijd
schrift „De Stijl" (1917 tot 1931). In
Eindhoven zal de tentoonstelling wor
den gehouden van 14 december 1968
tot en met lf januari 1969, waarna zij
overgebracht zal worden naar het ge
meentemuseum in Den Haag van 7
februari tot 24 maart 1969. Daarna zal
zij in het buitenland getoond worden,
o.a. in de Kunsthalle in Basel. De
tentoonstelling tracht Van Doesburgs
eigen inbreng in het neo-plasticisme
duidelijk te maken, voortgezet in zijn
elementarisme en voorts het belang van
zijn bijdrage aan de kunst van de
twintiger jaren op velerlei gebied.
HILVERSUM I.
18.00 Stereo: Meisjeskoor met instru
mentaal sextet. 18.19 Uitzending van de
Kath. Volkspartij. Kaarten op tafel.
Een uitzending over politieke zaken die
de aandacht verdienen. 18.30 Nws. en
weerpraatje. 18.46 Act. 19.05 Literama:
radiokroniek over boeken, schrijvers en
toneel. 19.20 Muziek en dienst: infor
matie over kerklied en kerkmuziek in
klank en geschrift. 19.50 Stereo: Lich
te gr.muz. 20.25 Op de man af, praatje.
20.30 Noordholl. Filharmonisch Orkest
en solisten: klass. muz. 21.50 Stereo:
Lichte orkestmuz. (gr). 22.20 Avond
overdenking. 22.30 Nws. 22.40 Tekens
bij de tijd: cultureel progr. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II.
18.00 Nws. 18.16 Radiojourn. 18.25 Ik
verbind u door..., pr. 18.30 Stereo: Pro
menade orkest met zangsolisten: amu-
sementsmuz. 19.30 Nws. 19.35 RVU: In
vreemde spiegels, door Paul Storm.
NRU: 20.05 Malam Kenangan: een pro
gramma dat herinnert aan toen. 20.30
Toonbeeld: muz. uit Japan (II), muzi
kaal vraaggesprek. 21.30 Vonken onder
de as: progr. over Ned. volksverhalen
en volksgebruiken. 22.00 Esperanto:
uitz. ter nadere kennismaking met de
wereld-hulptaal. 22.20 Het veertiendaags
progr. voor blinden. 22.30 Nws. AVRO:
22.40 Radiojourn. NRU: 22.55 New-
Port Jazz Festival 1968. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I.
NTS: 18.40 Teleac: Nieuw systeem
voor omzetbelasting - BTW (les 2).
18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant. 19.00
Journ. AVRO: 19.06 AVRO's Regiovi
zier. IKOR/CVK/RKKKenmerk: De
wekelijkse informatierubr. over kerk
en samenleving. NTS: 20.00 Journaal
en weeroverz. AVRO: 20.20 De Moun-
ties: amusementsprogramma. 21.00
Oekraiens Nationaal Ballet. 21.30 Euro
poort... Oliepoort?, documentaire. 22.00
AVRO's Televizier. HUM. VERBOND:
22.30 Meedoen of niet?, discussie. NTS:
22.45 Journaal. 22.50 Teleac: Nieuw
systeem voor omzetbel. - BTW (les 2-
herh.). 23.00-23.30 Teleac: Meten en
vergelijken (les 8 - herh.).
NEDERLAND IL
NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjeskr.
19.00 Journ. NCRV: 19.03 In kleur: Ri-
naldini, TV-feuill. 19.28 Tom Jones Sh.
NTS: 20.00 Journ. NCRV: 20.20 De eer
ste wereldoorlog, doe. 21.50 Rott. Phil-
harmonisch Orkest en solisten: klass.
muz. 22.20 Geloven op maandag. NTS:
22.25-22.30 Journaal.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Op het eerste gehoor. (Om
7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten). 8.00
Nws. 8.11 Gewijde muziek (gr.). 8.30
Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10
Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00
Bijbelse verkenningen, lezing. 10.15
Radio-orkest van de BRT met zangso
listen: fragmenten uit opera's van Ros
sini. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken.
11.55 Mededelingen. KRO: 12.00 Van
twaalf tot twee: gevarieerd program
ma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 13.00
Raden maar...) 14.00 Conciliepostbus.
14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: mu
zikaal middag-magazine. (16.00-16.02
Nws.) 17.00 Overheidsvoorlichting: De
woningbouw op de Bovenwindse ei
landen. Spreker: Henk Dennert. 17.10
Voor de kinderen.
HILVERSUM II.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammo-
foonmuz. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO:
8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20
Stereo: Lichte grammof oonmuziek.
(8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Mor
genwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide re
portage of herhaling NRU-programma.
9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en
Renaissance (opn). AVRO: 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen
(gr.): populair verzoekplatenprogram-
ma. (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Stereo: In
strumentaal trio: klassieke en moder
ne muziek. 11.55 Beursberichten. 12.00
Stereo: Week van de koorzang: Om
roep Dubbelkwartet: volksliederen.
12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.29 Overheidsvoorlichting. Uit
zending voor de landbouw. 12.39 Sport-
revue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal.
14.00 Rostrum of Composers 1968: mo
derne japanse muziek. 14.40 Jazz uit
het historisch archief. AVRO: 15.00
Stereo: De wereld van de opera: ope
ramuziek met toelichting. 16.00 Nws.
16.02 Canta Amierca!: lichte muziek
uit Latijns Amerika. 16.30 Kunstkro
niek. 17.00 Stereo: Big Band Beat:
Dansorkest The Skymasters met zang
solist: moderne muziek. 17.25 Jazz
Spectrum. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM III.
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor
de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03
Pow Pow. 12.00 Nws. 12.03 Zorro: een
programma voor tieners. 13.00 Nws.
13.03 Ekspres: gevarieerd platenpro-
gramma. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03
Er Jee Em Drie. 16.00 Nws.
16.03-18.00 Mix: licht platenprogram-
ma. (17.00-17.0 2Nws.).
MAANDAG 11 NOVEMBER 1968
DUITSLAND I
18.00-18.05 Journ. (Regionaal progr.
NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportjourn. 18.53
Kleur: Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26
Kleur: Mussa, der Tuareg: TV-film.
19.59 Progr.-overzicht. DWR: 18.05 Was
ist geblieben drüben?: Jena (herhaling)
18.10 Novellen aus aller Welt: TV-serie.
18.25 Goedenavond. 18.30 Journ. 19.10
Te gast in Keulen (herh.). 19.40 Voor
dracht (herhaling). 19.45 Weekoverzicht.
20.00 Journ. en weerbericht. 20.15 Re
portages. 21.00 Kleur: Das Geheimnis
Koumiko: filmfeuill. 21.45 Die Deutsche
Unruhe: documentaire. 22.30 Journaal,
commentaar en weerber. 22.50 Kompo-
nist - Interpret: muziekprogramma.
DUITSLAND II
18.15 Kleur: Schatzsucher unserer Ta-
ge: Rivalen: TV-film. 18.50 Rund um
den Montmartre: Franse chansons.
19.27 Weerber. 19.30 Nws. en act. 20.00
Dagboek uit de Kath. kerk. 20.15 Thea
ter drüben: filmreportage. Aansluitend:
Nws. 21.00 Karawane der Frauen: speel
film. 22.50 Nws., weerber. en act.
DINSDAG 12 NOVEMBER 1968
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal (herhaling
van gisteravond). 10.20 Die aktuelle
Schaubude: am useme n ts pro gramma.
11.00 Operaeoncert. 12.00-13.30 Actuali
teitenkroniek. 16.40 Journaal. 16.45
Voor de kinderen: Ich wünsch' mir
was: verzoekprogramma voor kinde
ren. 17.10 Voor de kinderen: Betty's
Beat-Box Haus: amusementsprogram
ma.
DUITSLAND II
17.35 Kleur: Venezianische Masken
und Zaubereien: TV-serie. 17.45 Nws.
en weerbericht. 17.50 Die Drehscheibe:
actualiteiten en muziek.
De nieuwe opzet, die dit jaar voor de
programma's van Openbaar kunstbe
zit werd beproefd, blijkt in de praktijk
te voldoen en te worden gewaardeerd:
series tv-programma's over een thema
in plaats van uitzendingen over losse
onderwerpen. In 1969 wordt deze lijn
dan ook doorgetrokken.
Aldus de Stichting Openbaar Kunst
bezit, die voorts meedeelt, dat er voor
1969 overigens weer nieuwe ontwikke
lingen te melden zijn: elk van de vijf
televisie-series, die dat jaar op het
programma staan, zal worden afgeslo
ten met een uitzending in de trant van
de cursus „Doen en zien", die Christa
van Santen in het Haagse Gemeente
museum geeft. In deze cursus wordt
men niet alleen door luisteren en kij
ken, maar ook met de handen ver
trouwd gemaakt met de kunst. Een bij
komende overweging is geweest, dat
tv-uitzendingen waarin niet alleen iets
wordt verteld en getoond, maar waar
in ook iets gebeurt, aantrekkelijker zijn.
In het komende jaar verdringen de
herdenkingen elkaar. 1969 is een Rem-
brandt-jaar, een Erasmus-jaar, ook 'n
1085. Kolonel Plimmp begaf zich naar een stil
hoekje van het dorp Rijkhuyzen, waar hij had af
gesproken met chauffeur Mauk Moker. Overigens
moet erkend worden, dat Krelis en Gait met hun
kletspraatjes over de guitaar nog niet zo ver uit
de buurt waren, hetgeen 'nu gaat blijken. „En...?"
vroeg Mauk opgetogen. „Is alles goed gelukt, ko
lonel?" „Uitstekend, Mauk", lachte de kolonel,
weer in de kostbare, oude auto stappend. „De spe
ciale B.G.D.-guitaar met zijn geheime zender en
al die andere foefjes heb ik omgeruild voor een
heel gewone, onschuldige guitaar.. Over een dik uur
gaat Eelco Eelkema die met een passend smoes
je ophalen. Natuurlijk zal Pjotr Nogrottr het in
strument dan met de nodige nauwkeurigheid be
kijken..." „En dan zal-ie niks vinden", lachte
Mauk. „Goed zo, kolonel! Dat was weer eens echt
op de B.G.D.-toer! En dan nu maar vlug naar huis.
hè? Het was een welbestede ochtend". Nu is
het een heel gewone zaak als men over een auto
weg rijdt, dat men dan ander verkeer tegenkomt.
Het is dus begrijpelijk, dat noch kolonel Plimmp,
noch Mauk Moker bijzonder veel aandacht schonk
aan de bedrijfswagen, die hen passeerde, en
waarop met grote letters geschilderd was: FILM
UNIT KLANPOL'S INTERNATIONALE FILMON
DERNEMING... Wat er in die wagen verborgen
was, was niet goed zichtbaar. Maar al wie een
nauwkeurige blik zou werpen in de kabine, kon
daar Kille KLAN-sky en doctor POL-nyck zien zit
ten. En hiermee is de naam KLAN-POL duidelijk
verklaard...
Breughel-jaar. Openbaar Kunstbezit
heeft niet het plan ai te veel te offe
ren aan zulke „verplichte nummers",
maar wel zullen zowel Rembrandt als
Erasmus en Beughel op een wat b(j-
zondere manier in het programma pre
sent zijn.
De televisiereeksen hebben aantrek
kelijke onderwerpen. Daartoe behoren
o.m.: Kunst en techniek (kunnen tech
nische dingen worden bekeken als
voorwerpen van kunst?; hebben kunst
en techniek nog andere raakpunten?),
Kunst en kijken (wordt de manier,
waarop wij in ons dagelijks leven kij
ken haar de dingen om ons heen, beïn
vloed door de kunst?; keken de men
sen van vroeger anders naar de wereld
om hen heen en is dat terug te vinden
in de kunst van toen?), Teylers Mu
seum in Haarlem (een van de wonder
lijkste musea die wij hebben; waar
ook helemaal niet alleen „kunst" is te
zien), Negentiende-eeuwse tekeningen
uit het Museum Boymans-van Beunin-
gen in Rotterdam; gelijk op met de
ze serie zullen in het museum tekenin
gen, die dan aan de orde komen, wor
den geëxposeerd.
Regisseurs, die al eerder aan Open
baar Kunstbezit-programma's hebben
meegewerkt, verlenen ook in 1969 weer
hun medewerking, o.a. Rob Mariouw
Smit, Joes Odufré, Lies Westenurg en
waarschijnlijk ook Emily Werner.
Het platen-album, dat dit jaar sterk
werd uitgebreid, houdt zijn omvang
van in totaal 60 kleurenprodukties en
nog een aantal afbeeldingen in zwart
wit. Ook de prijs van een jaarabonne-
meht blijft f 13,75. Dit ondanks het feit,
dat de nieuwe omzetbelasting voor
Openbaar Kunstbezit nadelig zal uit
pakken. Zolang de precieuze omvang
van de kostenverhoging niet vaststaat
wil het bestuur de abonnees niet in het
ongewisse laten en heeft het besloten
het risico zelf te dragen.
Openbaar Kunstbezit geeft zijn abon
nees een museumkaart, die gratis toe
gang verzekert tot de vaste collecties
van vele tientallen Nederlandse musea.
Op dezelfde manier hebben de abon
nees van Openbaar Kunstbezit in Vlaan
deren, een zusterorganisatie, gratis toe
gang tot een groot aantal Belgische
musea. Op het ogenblik wordt gepro
beerd en naar het zich laat aanzien
met succes om te komen tot één ge
meenschappelijke museumkaart, die
dan goed zou zijn voor over de honderd
musea in België en Nederland.
HILVERSUM Het algemeen be
stuur van de VPRO heeft de nieuwe
doelstelling aanvaard, zoals die is ge
formuleerd door de heren F. de Smit,
prof. dr. J. G. Sperna Weiland, drs.
W. J. Overdiep en dr. K. H. Roessingh.
De tekst luidt:
„De VPRO, die in kritische verbonden
heid met de door het vrijzinnig chris
tendom en 't humanisme in al hun scha
keringen gevormde traditie werkt met
de intentie een op de toekomst gerichte
onafhankelijke verkennende omroep te
zijn, stelt zich ten doel radio- en tele
visie-uitzendingen te verzorgen, die
luisteraars en kijkers ten dienste staan
bij de vormgeving van hun persoon
lijke en gezamenlijke verantwoordelijk
heid in levensovertuiging, samenleving
en cultuur en daardoor bij te dragen
tot de vorming van een verantwoorde
lijke maatschappij. Hij doet dit in
voortdurende wisselwerking met zijn
leden".
De formulering komt aan de orde in
een buitengewone algemene ledenver
gadering op 14 december.
Ned. Herv. Kerk:
Aangenomen: naar St. Anna Paro
chie: G. van der Meulen te Zevenhui
zen (Gron.).
Bedankt: voor Zwijndrecht: C. van
den Bosch te Gorinchem.
Geref. Kerken:
Beroepen: te Zweeloo: J. de Haan te
Bellingwolde.
Geref. Kerken Vrygem.:
Bedankt: voor Sneek: K. J. Kapteyn
te Overschild-Appingedam.
Geref. Gemeenten:
Beroepen: te Groningen: J. van Haa-
ren te Amersfoort.
Bedankt: voor Rotterdam c.a.: G.
Schipaanboord te Apeldoorn.
DEN HAAG De KLM deelt mede.
dat over het kwartaal juli tot en met
september 1968 (d.i. het tweede kwar
taal van het boekjaar 1968/69) een
winst behaald werd van f 55,2 miljoen,
d.i. f 22,11 per gewoon aandeel van
f 100,-.
Inclusief het resultaat over het eer
ste kwartaal (april tot en met juni '68)
bedraagt de over het zomer-halfjaar
behaalde winst f74,4 miljoen, d.i. 29,78
gulden per gewoon aandeel (vorig jaar
winst f 66,4 miljoen of f 26,55 per aan
deel).
Directie en commissarissen hebben
in hun vergadering van 7 november
1968 besloten, vooruitlopende op het te
verwachten dividend over het volledige
boekjaar 1968-'69, een zelfde interim-
dividend uit te keren als vorig jaar, n.l.
van f 3,- per gewoon aandeel van f 100.
De betaalbaarstelling zal nader worden
aangekondigd. Omtrent de hoogte van
het totaal dividend over het boekjaar
1968/69 kan pas een gefundeerde be
slissing worden genomen, als de volle
dige jaarresultaten bekend zijn.
Het kwartaalbericht aan de aandeel
houders zal eind november worden uit
gegeven.
ALPHEN AAN DEN RIJN De di
rectie van Oosthoek en Zoon N.V. te
Alphen aan den Rijn, heeft op grond
van de structurele wijzigingen in de
kleinwaremndustrie, het besluit moeten
nemen de produktie van dakpannen ge
leidelijk te verminderen.
Het overgrote deel van het 30 man
pellende personeel dat thans nog bij de
fabricage van dakpannen betrokken is,
zal, naar de directie mededeelde, kun
nen worden ingeschakeld bij de produk
tie van betonwaren die verreweg het
belangrijkste produktiepakket van de
onderneming vormen.
Voor hen voor wie eventueel op grond
van hun leeftijd of om andere redenen
de overschakeling moeilijkheden zou
opleveren, zullen in overleg met de
vakverenigingen passende maatrege
len worden genomen die bijvoorbeeld
de geldelijke gevolgen hiervan opvan
gen, aldus de directie.
Zo zullen onder andere de pensioen
rechten van deze mensen worden vei
lig gesteld.
ARNHEM. De Badische Anilin- und
Soda-Fabriek heeft het concern Win-
tershall gekocht voor ongeveer 720 mil
joen gulden. Uit deze grote Duitse fu
sie ontstaat een chemische gigant met
een jaaromzet van 6,6 miljard mark
(ca. zes miljard gulden) en 1 ongeveer
59,000 personeelsleden.
Wintershall, die eind 1967 bijna 12.000
mensen in dienst had, boekte vorig
jaar een omzet van 1,6 miljard mark
Daarvan leverde de kunstmestsector
bijna eenderde. De rest kwam voor re
kening van de aardolie-, aardgas- en
raffinaderijsector. Wintershall zal als
een zelfstandige eenheid in BASF-groep
blijven werken.
De fusie wordt gerealiseerd door de
uitgifte van nominaal 164 miljoen mark
nieuwe aandelen BASF. Voor tien aan
delen Wintershall worden negen stuk
ken BASF gegeven, die daarmee haar
aandelenkapitaal tot ongeveer 1,4 mil
jard mark ziet stijgen.
Op het gebied van de petrochemie
zijn de aardgas- en aardoliebelangen
voor Wintershall voor de BASF van
groot belang. De olieraffinaderij Mann
heim, waarin Wintershall voor 60 pet.
deelneemt, heeft een aanzienlijk aan
deel in de levering aan de fabriek van
de BASF in het nabije Ludwigshafen
van petrochemische grondstoffen. Als
een van de grootste producenten van
kunstmest is de BASF ook in de kali-
produktie van Wintershall de groot
ste in de Bondsrepubliek geïnteres
seerd.
AMSTERDAM In de jaarverga
dering van de NV beleggingsfonds
voor Nederlandse internationale waar
den Dutch Internationals Fund
(„DIF") heeft de plaatsvervangend
voorzitter van de raad van commissa
rissen, de heer L. J. Ph. M. Thole
(vice-voorzitter), de vragen van aan
deelhouders uitvoerig beantwoord.
,Nu de „DIF" de kinderjaren gunstig
achter de rug heeft, ligt het in het
voornemen van het bestuur meer aan
dacht te gaan besteden aan het plaat
sen der aandelen van het fonds in het
buitenland, alwaar een goed ontwikke
lingsgebied voor DIF openligt", aldus
de heer Thole. Het vermogen van DIF
bedraagt thans circa f 60 min. De aan
delen van dit fonds bevinden zich voor
80 tot 90 procent in handen van de
kleine beleggers. Dit verklaart de sta
bilisatie van het fonds. Er wordt
streng op de koersfluctuaties ter beur
ze toegezien waarbij de speling zeker
niet meer dan een gulden mag zijn
voor de DIF-aandelen. In het begin
bedroeg het buitenlandse bezit in DIF-
aandelen circa 15 procent, en 85 pet
voor het binnenland. Het percentage
voor het buitenland is intussen iets ge
daald. Men wil het DIF-aandeel in zo
veel mogelijk landen van Europa on
derbrengen.
Op een vraag ot in overweging wordt
genomen meer Nederlandse aandelen
deel te laten uitmaken van het fonds,
antwoordde de heer Thole, dat zeer
streng en selectief te werk wordt ge
gaan met het kiezen van aandelen.
Het gaat z.i. niet alleen om de kwali
teit van het aandeel ,maar tevens ook
om de behandeling van een dergelijke
maatschappij. Er bestaat thans geen
enkele moeilijkheid om de koersfluc
tuaties van het DIF-aandeel in de hand
te houden, en zo moet het ook blijven.
Er worden dus zeer strenge maatsta
ven voor het uitbreiden van de porte
feuille aangelegd, doch dit neemt niet
weg dat het aantal Nederlandse aande
len thans zes (AKU, Kon. Olie
Philips, Unilever, Hoogovens en KZ-
Organon), wel eens tot tien zou kunnen
stijgen. De politiek blijft gericht op
een verdere groei van het fonds, aldus
de heer Thole.