Prinses Margriet opent NO VA-filmfestival Orpheus wordt te klein voor amateur-filmers Openbaar Kunstbezit 1969 in gelijke opzet als vorig jaar Ook bij Tros ontslag op staande voet Nieuw toneeibestel wekt zorgen Honderdste première Ned. Dans Theater Expositie werk van Theo van Doesburg VANAVOND MORGEN Nieuwe doelstellingen bij VPRO Eenzame zwaan Smidje Verholen en de knap-mutator Televisie-series Platen-albums Museumkaart UIT DE KERKEN Hogere winst KLM Oosthoek vermindert dakpan-produktie B.A.S.F. koopt Win tershall D.I.F.-aandelen in buitenland Prijzen Ereprijzen PILOOT STORM TEKKO TAKS TELEVISIE HI T.V. LANGENBERG Pagina 2 MAANDAG II NOVEMBER 196. Voor de derde achtereenvolgende keer is zaterdag en zondag in Apeldoorn het filmfestival van de Nederlandse Organisatie van Amateurfilmclubs (NOVA) ge houden. Het festival werd zaterdagmiddag door prinses Margriet geopend met een druk op de knop, waarna achter haar een bord met het opschrift „NOVA- filmfestival 1968" uit het gordijn viel van Apeldoorns cultureel centrum Orpheus. Daarvoor was de prinses, die vergezeld was van mr. P. van Vollenhoven, be groet door loco-burgemeester J. Wieten en de heren A. J. Hendriks en J. P. Franx, respectievelijk vice-voorzitter van de NOVA en voorzitter van de Ver eniging Apeldoornse Amateur Cineasten (VAAC). Voor dit festival, waarop een kleine 40 films werden vertoond, bestond weer grote belangstelling. Orpheus was tot de laatste plaats bezet. Die groeiende belangstelling zou er wel eens oorzaak van kunnen zijn, dat het filmfestival voor het laatst in Apeldoorn is gehou den. Dat ligt dan niet aan de, wat ge noemd werd, voortreffelijke organisa tie van VAAC, maar aan de beschikba re ruimte. Van de zijde van het NOVA-bestuur werd meegedeeld, dat, als de belang stelling voor het festival zo blijft toene men, men naar een congreszaal zal moeten uitzien, die aanmerkelijk meer stoelen bevat dan Orpheus. Dat zou dan jammer zijn voor het bestuur van VAAC, dat er in 3 achtereenvolgende jaren in is geslaagd het festival in Apeldoorn te houden. Ook voor loco-burgemeester Wieten waarschijnlijk. Hij had in 'n voorwoord in het programmaboekje geschreven, dat het gemeentebestuur er trots op is dat een dergelijk evenement in Apel doorn wordt gehouden. De amateurfil mers voelden zich echter al zo met Apeldoorn verbonden, dat zij burge meester mr. Des Tombe, die ziek is, 'n telegram stuurden. Omstreeks 4 uur vertrok de prinses weer. Ityet de bloemen die de 7-jarige Lucienne Dekker, dochtertje van NOV- seoretaris J. Dekker haar had aangebo den. In de verschillende categorieën waren te samen 36 films ingezonden. Na de of ficiële opening door de prinses werd di rect met de projectie begonnen. Al di rect bleek, dat de kwaliteit van de meeste films vergeleken bij het vorig jaar beter was. Voor de jury, die di rect na de vertoning van elk filmpje een directe puntenwaardering bekend maakte was het geen eenvoudige taak. Er ontstond nogal eens hilariteit onder de aanwezigen bij 't bekend maken van de waardering omdat de punten vaak vrij veel uiteenliepen bij de ver schillende juryleden. De jury bestond uit de Nederlanders Cor Braam, Han Baartmans, Jan Dorresteyn, Ton Gransbergen en Nico Verhoeven, de Engelsman Bert Wicks en de Duitser dr. Günther Köpke. In de jury-nabe spreking, was het ondanks de grote waarderingsverschillen niet nodig wij zigingen in de aanvankelijke uitslag aan te brengen. Een poppenfilm van de heer en mevrouw M. en J. Hobijn uit Amsterdam stak met kop en schouders boven de rest uit. De poppen die in de film meespeelden waren door de heer en mevrouw Hobijn zelf gemaakt. Zij kregen de hoogste onderscheidingen van dit festival. De volgende prijzen wer den door de jury toegekend en door de heer A. J. Hendriks uitgereikt. Nationale Wisselprys: M. en J. Ho bijn, Amsterdam met de film „Voor geen goud". Brusse Wisselprijs: hoogst geklas seerde 8 mm film: J. L. J. G. Meer- tens, Geleen met de film „Spot". De Triborgh Wisselprijs: beste club prestatie: „De Viewer", Amsterdam. „Cinepa" Wisselprijs: beste film met Paillard camera: M. en J. Hobijn „Voor geen goud". Ergon Electric-Wisselprys: het beste functionele geluid: B. Jansen, Maas tricht met „Soldiers never die". Zilveren beker der gemeente Apel doorn voor de beste familiefilm: M. J. Dorn, Eindhoven met „Onze oom uit Amerika". Overige wisselprijzen werden niet toegekend. Eerste prijs: vergulde legpenning: M. en J. Hobijn, Amsterdam met een poppenfilm „Voor geen goud". Tweede prijzen: verzilverde legpen ning: J. de l'Ecluse, Leiden met teken film „U bent nummer..."; J. L. J. G. Meertens, Geleen met speelfilm „Spot"; J. Pieëte, Leiden met genrefilm „Op onthoud"; M. J. Dorn, Eindhoven met familiefilm „Onze oom uit Amerika". Derde pry zen: bronzen legpenning: J. Hendriks, Nijmegen met speelfilm „Een modeljongen"J. L. J. G. Meer tens, Geleen met speelfilm „Zelfont spanners"; J. Boeri, Haarlem met speel film „Hakke, hakke puf puf"; H. Brink huis, Utrecht met genrefilm „Kijk"; E. Schouten, Den Haag met documentaire „Bebiche"; J. G. Hooyland, Amster dam met „Neemt mij in der hand" (do cumentaire); B. Jansen, Maastricht, met genrefilm „Soldiers never die"; J. Maigret, Utrecht met genrefilm „Kunst mest"; J. J. Kanters, Eindhoven met speelfilm „Wantrouwen"; A. van de Donk, Den Haag met documentaire „Hyde Park"; J. Stolk en A. Vroklage, Rotterdam met speelfilm „Ping Boem"; H. Brinkhuis, Utrecht met documentai re „De Muis". T~)e seksuele problemen van de zwaan in de Haagse Hofvijver vormen al evenzeer problemen voor het stadsbestuur. Al geruime tijd wordt het eilandje bewoond door een mannelijke zwaan, die geen gezelschap van eigen kunne naast zich duldt. Een vrouwtje wel maar dat vinden de Haagse be stuurders weer niet zo'n gelukkig idee. Daar komt broedsel van en de ervaringen hebben geleerd dat zwanenechtparen met jongen agressief worden. Komende winter zal niet voor het eerst worden geprobeerd de bejaarde zwaan te laten verhuizen om ruimte te maken voor twee vrouwtjes of twee mannetjes. Dat is dan tevens het antwoord op de brief van een vrouw, die dezer da gen in aandoenlijk bibberschrift de Haagse gemeenteraad vroeg: „Mij ne Heeren, is het niet mogelijk om onze mooie, eenzame melan cholieke zwaan een levensgezel (gezellin) te geven?" 3965. Het behoorde niet tot koningin Nala's regelma tige bezigheden, om in haar eentje door de oerwou den rondom Bundulo te kuieren. De gevaren die daar loerden waren immers legio. Dit had zij echter niet in overweging genomen, toen zij impulsief de benen nam om aan de Chef en de andere blanken te ont komen. Dat zij daarmee haar kersverse uitverkorene te midden van de gebakken peren achterliet, schokte haar gemoedsrust geenszips. Maar nu kreeg zij blijk baar haar verdiende loon, want zij had nog slechts wei nige meters afgelegd, of zij kreeg de schrik van haar leven. Vlak voor haar liet zich opeens een harige ge stalte uit het gebladerte zakken en strekte een vrese lijke klauw uit...Het was genoeg om zelfs een stoere kerel angst aan te jagen. Zij slaakte een gil en maak te meteen rechtsomkeert langs het pad dat zij met moeite gebaand had. En daar liep zij recht in de ar men van de twee Valeroniërs! Enkele minuten later was het hele gezelschap weer bijeen en stonden Nala en Arend met gemengde gevoelens tegenover elkaar... 85. De beide vliegmachines vlogen recht op het rots- graf aan en Tekko herkende nu duidelijk het toestel van Sir Patrick. Nog een kort ogenblik en met dave rende motoren doken de vliegtuigen omlaag, om te dalen op de rivier. Terwijl hij de helling afstormde zwaaide Tekko zijn arm bijna uit het lid en schreeuw de: „Ik heb ze Sir Patrick! Hierheen!" Maar noch de vliegende jager, noch de inzittende van het andere vliegtuig kon natuurlijk verstaan wat Tekko in zijn enthousiasme allemaal uitriep. Terwijl de golven schui mend opspatten taxiden de beide machines tegen de stroom op naar de kant om daar gemeerd te worden. De eerste die voet op de rotsachtige bodem zette was Sir Patrick en de beide vrienden klopten elkaar lang durig op de schouders. „En dit, knaap, is de be roemde Egyptoloog, meester, dokter, professor Mon- Key!" lachte de edele Courage en hij schoof een klein bedeesd mannetje naar voren die gevolgd door een half dozijn politiedienaren en een commissaris uit het andere toestel gestapt was. „De oude professor inte resseerde zich heel erg voor onze ontdekking en was direct bereid om te helpen je op te sporen. Ik dacht namelijk dat je spoorloos verdwenen was!" HILVERSUM Rob Funcke, hoofd radio-actualiteiten van de Tros, is za terdag op staande voet ontslagen om dat hij aan de pers mededelingen zou hebben verstrekt over de relatie tussen de Tros en een landelijk ochtendblad. De Tros voert aan dat dit in strijd is met de c.a.o. voor het omroeppersoneel. UTRECHT De Vereniging van schouwburg- en concertgebouwdirecties is ernstig verontrust over de gang van zaken by de uitvoering van het plan tot reorganisatie van het toneeibestel (het Toneelplan). In een telegram aan minister Klompé (c.n.m.) seinen de directies dat er nu al een aantal maanden van het eerste proefjaar zijn verlopen zonder dat is be gonnen met enig overleg met de instel lingen die worden gesubsidieerd. Aan de voor dit proefjaar gestelde minimale eisen is volgens de directies zelfs niet voldaan. Zij noemen een even redige verdeiing van de speelbeurten, afschaffing van de gehele of gedeelte lijke exclusiviteit van de opvoerings rechten en vestiging van de regionale gezelschappen in de streek zelf. DEN HAAG Het Nederlands Dans Theater zal op woensdag 13 november in de Koninklyke Schouwburg in Den Haag de 100ste première geven sinds zyn op richting in 1959. Het betreft een ballet van Hans van Manen, getiteld „Three pieces", op muziek van de Poolse com poniste Gracyna Baoewicz. Het decor en de kostuums voor dit ballet werden ontworpen door Jan van der Wal. Het programma rond de 100ste première vermeldt voorts de balletten „Rococo variaties", „variomatic" en „circles". De honderd balletten werden gecre- eerd door 19 choreografen in samen werking met 30 ontwerpers, en met gebruikmaking van de muziek van 67 componisten. Hans van Manen en Ben jamin Harkarvy hebben de meeste choreografieën geproduceerd: elk 22. Voor de muziek bij de balletten werd het meest gebruik gemaakt van compo sities van Igor Strawinsky (voor negen balletten). Van de honderd balletten van het Nederlands Dans Theater werden er 79 speciaal voor het gezelschap ont worpen. EINDHOVEN Het Van Abbemu- seum te Eindhoven bereidt een retro spectieve tentoonstelling voor van het werk van Theo van Doesburg (1883 tot 1931), schilder, architect, dichter, schrij ver, typograaf, designeur, theoreticus, stichter en hoofdredacteur van het tijd schrift „De Stijl" (1917 tot 1931). In Eindhoven zal de tentoonstelling wor den gehouden van 14 december 1968 tot en met lf januari 1969, waarna zij overgebracht zal worden naar het ge meentemuseum in Den Haag van 7 februari tot 24 maart 1969. Daarna zal zij in het buitenland getoond worden, o.a. in de Kunsthalle in Basel. De tentoonstelling tracht Van Doesburgs eigen inbreng in het neo-plasticisme duidelijk te maken, voortgezet in zijn elementarisme en voorts het belang van zijn bijdrage aan de kunst van de twintiger jaren op velerlei gebied. HILVERSUM I. 18.00 Stereo: Meisjeskoor met instru mentaal sextet. 18.19 Uitzending van de Kath. Volkspartij. Kaarten op tafel. Een uitzending over politieke zaken die de aandacht verdienen. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.46 Act. 19.05 Literama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 19.20 Muziek en dienst: infor matie over kerklied en kerkmuziek in klank en geschrift. 19.50 Stereo: Lich te gr.muz. 20.25 Op de man af, praatje. 20.30 Noordholl. Filharmonisch Orkest en solisten: klass. muz. 21.50 Stereo: Lichte orkestmuz. (gr). 22.20 Avond overdenking. 22.30 Nws. 22.40 Tekens bij de tijd: cultureel progr. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 18.00 Nws. 18.16 Radiojourn. 18.25 Ik verbind u door..., pr. 18.30 Stereo: Pro menade orkest met zangsolisten: amu- sementsmuz. 19.30 Nws. 19.35 RVU: In vreemde spiegels, door Paul Storm. NRU: 20.05 Malam Kenangan: een pro gramma dat herinnert aan toen. 20.30 Toonbeeld: muz. uit Japan (II), muzi kaal vraaggesprek. 21.30 Vonken onder de as: progr. over Ned. volksverhalen en volksgebruiken. 22.00 Esperanto: uitz. ter nadere kennismaking met de wereld-hulptaal. 22.20 Het veertiendaags progr. voor blinden. 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojourn. NRU: 22.55 New- Port Jazz Festival 1968. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I. NTS: 18.40 Teleac: Nieuw systeem voor omzetbelasting - BTW (les 2). 18.50 In kleur: De Fabeltjeskrant. 19.00 Journ. AVRO: 19.06 AVRO's Regiovi zier. IKOR/CVK/RKKKenmerk: De wekelijkse informatierubr. over kerk en samenleving. NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. AVRO: 20.20 De Moun- ties: amusementsprogramma. 21.00 Oekraiens Nationaal Ballet. 21.30 Euro poort... Oliepoort?, documentaire. 22.00 AVRO's Televizier. HUM. VERBOND: 22.30 Meedoen of niet?, discussie. NTS: 22.45 Journaal. 22.50 Teleac: Nieuw systeem voor omzetbel. - BTW (les 2- herh.). 23.00-23.30 Teleac: Meten en vergelijken (les 8 - herh.). NEDERLAND IL NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjeskr. 19.00 Journ. NCRV: 19.03 In kleur: Ri- naldini, TV-feuill. 19.28 Tom Jones Sh. NTS: 20.00 Journ. NCRV: 20.20 De eer ste wereldoorlog, doe. 21.50 Rott. Phil- harmonisch Orkest en solisten: klass. muz. 22.20 Geloven op maandag. NTS: 22.25-22.30 Journaal. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor. (Om 7.30 Nws. 7.32 Actualiteiten). 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Bijbelse verkenningen, lezing. 10.15 Radio-orkest van de BRT met zangso listen: fragmenten uit opera's van Ros sini. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd program ma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden maar...) 14.00 Conciliepostbus. 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: mu zikaal middag-magazine. (16.00-16.02 Nws.) 17.00 Overheidsvoorlichting: De woningbouw op de Bovenwindse ei landen. Spreker: Henk Dennert. 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM II. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammo- foonmuz. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammof oonmuziek. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Mor genwijding. NRU: 9.00 Uitgebreide re portage of herhaling NRU-programma. 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance (opn). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.): populair verzoekplatenprogram- ma. (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Stereo: In strumentaal trio: klassieke en moder ne muziek. 11.55 Beursberichten. 12.00 Stereo: Week van de koorzang: Om roep Dubbelkwartet: volksliederen. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.29 Overheidsvoorlichting. Uit zending voor de landbouw. 12.39 Sport- revue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 14.00 Rostrum of Composers 1968: mo derne japanse muziek. 14.40 Jazz uit het historisch archief. AVRO: 15.00 Stereo: De wereld van de opera: ope ramuziek met toelichting. 16.00 Nws. 16.02 Canta Amierca!: lichte muziek uit Latijns Amerika. 16.30 Kunstkro niek. 17.00 Stereo: Big Band Beat: Dansorkest The Skymasters met zang solist: moderne muziek. 17.25 Jazz Spectrum. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III. VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Pow Pow. 12.00 Nws. 12.03 Zorro: een programma voor tieners. 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: gevarieerd platenpro- gramma. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Er Jee Em Drie. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix: licht platenprogram- ma. (17.00-17.0 2Nws.). MAANDAG 11 NOVEMBER 1968 DUITSLAND I 18.00-18.05 Journ. (Regionaal progr. NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportjourn. 18.53 Kleur: Zandmannetje. 19.00 Act. 19.26 Kleur: Mussa, der Tuareg: TV-film. 19.59 Progr.-overzicht. DWR: 18.05 Was ist geblieben drüben?: Jena (herhaling) 18.10 Novellen aus aller Welt: TV-serie. 18.25 Goedenavond. 18.30 Journ. 19.10 Te gast in Keulen (herh.). 19.40 Voor dracht (herhaling). 19.45 Weekoverzicht. 20.00 Journ. en weerbericht. 20.15 Re portages. 21.00 Kleur: Das Geheimnis Koumiko: filmfeuill. 21.45 Die Deutsche Unruhe: documentaire. 22.30 Journaal, commentaar en weerber. 22.50 Kompo- nist - Interpret: muziekprogramma. DUITSLAND II 18.15 Kleur: Schatzsucher unserer Ta- ge: Rivalen: TV-film. 18.50 Rund um den Montmartre: Franse chansons. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. en act. 20.00 Dagboek uit de Kath. kerk. 20.15 Thea ter drüben: filmreportage. Aansluitend: Nws. 21.00 Karawane der Frauen: speel film. 22.50 Nws., weerber. en act. DINSDAG 12 NOVEMBER 1968 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal (herhaling van gisteravond). 10.20 Die aktuelle Schaubude: am useme n ts pro gramma. 11.00 Operaeoncert. 12.00-13.30 Actuali teitenkroniek. 16.40 Journaal. 16.45 Voor de kinderen: Ich wünsch' mir was: verzoekprogramma voor kinde ren. 17.10 Voor de kinderen: Betty's Beat-Box Haus: amusementsprogram ma. DUITSLAND II 17.35 Kleur: Venezianische Masken und Zaubereien: TV-serie. 17.45 Nws. en weerbericht. 17.50 Die Drehscheibe: actualiteiten en muziek. De nieuwe opzet, die dit jaar voor de programma's van Openbaar kunstbe zit werd beproefd, blijkt in de praktijk te voldoen en te worden gewaardeerd: series tv-programma's over een thema in plaats van uitzendingen over losse onderwerpen. In 1969 wordt deze lijn dan ook doorgetrokken. Aldus de Stichting Openbaar Kunst bezit, die voorts meedeelt, dat er voor 1969 overigens weer nieuwe ontwikke lingen te melden zijn: elk van de vijf televisie-series, die dat jaar op het programma staan, zal worden afgeslo ten met een uitzending in de trant van de cursus „Doen en zien", die Christa van Santen in het Haagse Gemeente museum geeft. In deze cursus wordt men niet alleen door luisteren en kij ken, maar ook met de handen ver trouwd gemaakt met de kunst. Een bij komende overweging is geweest, dat tv-uitzendingen waarin niet alleen iets wordt verteld en getoond, maar waar in ook iets gebeurt, aantrekkelijker zijn. In het komende jaar verdringen de herdenkingen elkaar. 1969 is een Rem- brandt-jaar, een Erasmus-jaar, ook 'n 1085. Kolonel Plimmp begaf zich naar een stil hoekje van het dorp Rijkhuyzen, waar hij had af gesproken met chauffeur Mauk Moker. Overigens moet erkend worden, dat Krelis en Gait met hun kletspraatjes over de guitaar nog niet zo ver uit de buurt waren, hetgeen 'nu gaat blijken. „En...?" vroeg Mauk opgetogen. „Is alles goed gelukt, ko lonel?" „Uitstekend, Mauk", lachte de kolonel, weer in de kostbare, oude auto stappend. „De spe ciale B.G.D.-guitaar met zijn geheime zender en al die andere foefjes heb ik omgeruild voor een heel gewone, onschuldige guitaar.. Over een dik uur gaat Eelco Eelkema die met een passend smoes je ophalen. Natuurlijk zal Pjotr Nogrottr het in strument dan met de nodige nauwkeurigheid be kijken..." „En dan zal-ie niks vinden", lachte Mauk. „Goed zo, kolonel! Dat was weer eens echt op de B.G.D.-toer! En dan nu maar vlug naar huis. hè? Het was een welbestede ochtend". Nu is het een heel gewone zaak als men over een auto weg rijdt, dat men dan ander verkeer tegenkomt. Het is dus begrijpelijk, dat noch kolonel Plimmp, noch Mauk Moker bijzonder veel aandacht schonk aan de bedrijfswagen, die hen passeerde, en waarop met grote letters geschilderd was: FILM UNIT KLANPOL'S INTERNATIONALE FILMON DERNEMING... Wat er in die wagen verborgen was, was niet goed zichtbaar. Maar al wie een nauwkeurige blik zou werpen in de kabine, kon daar Kille KLAN-sky en doctor POL-nyck zien zit ten. En hiermee is de naam KLAN-POL duidelijk verklaard... Breughel-jaar. Openbaar Kunstbezit heeft niet het plan ai te veel te offe ren aan zulke „verplichte nummers", maar wel zullen zowel Rembrandt als Erasmus en Beughel op een wat b(j- zondere manier in het programma pre sent zijn. De televisiereeksen hebben aantrek kelijke onderwerpen. Daartoe behoren o.m.: Kunst en techniek (kunnen tech nische dingen worden bekeken als voorwerpen van kunst?; hebben kunst en techniek nog andere raakpunten?), Kunst en kijken (wordt de manier, waarop wij in ons dagelijks leven kij ken haar de dingen om ons heen, beïn vloed door de kunst?; keken de men sen van vroeger anders naar de wereld om hen heen en is dat terug te vinden in de kunst van toen?), Teylers Mu seum in Haarlem (een van de wonder lijkste musea die wij hebben; waar ook helemaal niet alleen „kunst" is te zien), Negentiende-eeuwse tekeningen uit het Museum Boymans-van Beunin- gen in Rotterdam; gelijk op met de ze serie zullen in het museum tekenin gen, die dan aan de orde komen, wor den geëxposeerd. Regisseurs, die al eerder aan Open baar Kunstbezit-programma's hebben meegewerkt, verlenen ook in 1969 weer hun medewerking, o.a. Rob Mariouw Smit, Joes Odufré, Lies Westenurg en waarschijnlijk ook Emily Werner. Het platen-album, dat dit jaar sterk werd uitgebreid, houdt zijn omvang van in totaal 60 kleurenprodukties en nog een aantal afbeeldingen in zwart wit. Ook de prijs van een jaarabonne- meht blijft f 13,75. Dit ondanks het feit, dat de nieuwe omzetbelasting voor Openbaar Kunstbezit nadelig zal uit pakken. Zolang de precieuze omvang van de kostenverhoging niet vaststaat wil het bestuur de abonnees niet in het ongewisse laten en heeft het besloten het risico zelf te dragen. Openbaar Kunstbezit geeft zijn abon nees een museumkaart, die gratis toe gang verzekert tot de vaste collecties van vele tientallen Nederlandse musea. Op dezelfde manier hebben de abon nees van Openbaar Kunstbezit in Vlaan deren, een zusterorganisatie, gratis toe gang tot een groot aantal Belgische musea. Op het ogenblik wordt gepro beerd en naar het zich laat aanzien met succes om te komen tot één ge meenschappelijke museumkaart, die dan goed zou zijn voor over de honderd musea in België en Nederland. HILVERSUM Het algemeen be stuur van de VPRO heeft de nieuwe doelstelling aanvaard, zoals die is ge formuleerd door de heren F. de Smit, prof. dr. J. G. Sperna Weiland, drs. W. J. Overdiep en dr. K. H. Roessingh. De tekst luidt: „De VPRO, die in kritische verbonden heid met de door het vrijzinnig chris tendom en 't humanisme in al hun scha keringen gevormde traditie werkt met de intentie een op de toekomst gerichte onafhankelijke verkennende omroep te zijn, stelt zich ten doel radio- en tele visie-uitzendingen te verzorgen, die luisteraars en kijkers ten dienste staan bij de vormgeving van hun persoon lijke en gezamenlijke verantwoordelijk heid in levensovertuiging, samenleving en cultuur en daardoor bij te dragen tot de vorming van een verantwoorde lijke maatschappij. Hij doet dit in voortdurende wisselwerking met zijn leden". De formulering komt aan de orde in een buitengewone algemene ledenver gadering op 14 december. Ned. Herv. Kerk: Aangenomen: naar St. Anna Paro chie: G. van der Meulen te Zevenhui zen (Gron.). Bedankt: voor Zwijndrecht: C. van den Bosch te Gorinchem. Geref. Kerken: Beroepen: te Zweeloo: J. de Haan te Bellingwolde. Geref. Kerken Vrygem.: Bedankt: voor Sneek: K. J. Kapteyn te Overschild-Appingedam. Geref. Gemeenten: Beroepen: te Groningen: J. van Haa- ren te Amersfoort. Bedankt: voor Rotterdam c.a.: G. Schipaanboord te Apeldoorn. DEN HAAG De KLM deelt mede. dat over het kwartaal juli tot en met september 1968 (d.i. het tweede kwar taal van het boekjaar 1968/69) een winst behaald werd van f 55,2 miljoen, d.i. f 22,11 per gewoon aandeel van f 100,-. Inclusief het resultaat over het eer ste kwartaal (april tot en met juni '68) bedraagt de over het zomer-halfjaar behaalde winst f74,4 miljoen, d.i. 29,78 gulden per gewoon aandeel (vorig jaar winst f 66,4 miljoen of f 26,55 per aan deel). Directie en commissarissen hebben in hun vergadering van 7 november 1968 besloten, vooruitlopende op het te verwachten dividend over het volledige boekjaar 1968-'69, een zelfde interim- dividend uit te keren als vorig jaar, n.l. van f 3,- per gewoon aandeel van f 100. De betaalbaarstelling zal nader worden aangekondigd. Omtrent de hoogte van het totaal dividend over het boekjaar 1968/69 kan pas een gefundeerde be slissing worden genomen, als de volle dige jaarresultaten bekend zijn. Het kwartaalbericht aan de aandeel houders zal eind november worden uit gegeven. ALPHEN AAN DEN RIJN De di rectie van Oosthoek en Zoon N.V. te Alphen aan den Rijn, heeft op grond van de structurele wijzigingen in de kleinwaremndustrie, het besluit moeten nemen de produktie van dakpannen ge leidelijk te verminderen. Het overgrote deel van het 30 man pellende personeel dat thans nog bij de fabricage van dakpannen betrokken is, zal, naar de directie mededeelde, kun nen worden ingeschakeld bij de produk tie van betonwaren die verreweg het belangrijkste produktiepakket van de onderneming vormen. Voor hen voor wie eventueel op grond van hun leeftijd of om andere redenen de overschakeling moeilijkheden zou opleveren, zullen in overleg met de vakverenigingen passende maatrege len worden genomen die bijvoorbeeld de geldelijke gevolgen hiervan opvan gen, aldus de directie. Zo zullen onder andere de pensioen rechten van deze mensen worden vei lig gesteld. ARNHEM. De Badische Anilin- und Soda-Fabriek heeft het concern Win- tershall gekocht voor ongeveer 720 mil joen gulden. Uit deze grote Duitse fu sie ontstaat een chemische gigant met een jaaromzet van 6,6 miljard mark (ca. zes miljard gulden) en 1 ongeveer 59,000 personeelsleden. Wintershall, die eind 1967 bijna 12.000 mensen in dienst had, boekte vorig jaar een omzet van 1,6 miljard mark Daarvan leverde de kunstmestsector bijna eenderde. De rest kwam voor re kening van de aardolie-, aardgas- en raffinaderijsector. Wintershall zal als een zelfstandige eenheid in BASF-groep blijven werken. De fusie wordt gerealiseerd door de uitgifte van nominaal 164 miljoen mark nieuwe aandelen BASF. Voor tien aan delen Wintershall worden negen stuk ken BASF gegeven, die daarmee haar aandelenkapitaal tot ongeveer 1,4 mil jard mark ziet stijgen. Op het gebied van de petrochemie zijn de aardgas- en aardoliebelangen voor Wintershall voor de BASF van groot belang. De olieraffinaderij Mann heim, waarin Wintershall voor 60 pet. deelneemt, heeft een aanzienlijk aan deel in de levering aan de fabriek van de BASF in het nabije Ludwigshafen van petrochemische grondstoffen. Als een van de grootste producenten van kunstmest is de BASF ook in de kali- produktie van Wintershall de groot ste in de Bondsrepubliek geïnteres seerd. AMSTERDAM In de jaarverga dering van de NV beleggingsfonds voor Nederlandse internationale waar den Dutch Internationals Fund („DIF") heeft de plaatsvervangend voorzitter van de raad van commissa rissen, de heer L. J. Ph. M. Thole (vice-voorzitter), de vragen van aan deelhouders uitvoerig beantwoord. ,Nu de „DIF" de kinderjaren gunstig achter de rug heeft, ligt het in het voornemen van het bestuur meer aan dacht te gaan besteden aan het plaat sen der aandelen van het fonds in het buitenland, alwaar een goed ontwikke lingsgebied voor DIF openligt", aldus de heer Thole. Het vermogen van DIF bedraagt thans circa f 60 min. De aan delen van dit fonds bevinden zich voor 80 tot 90 procent in handen van de kleine beleggers. Dit verklaart de sta bilisatie van het fonds. Er wordt streng op de koersfluctuaties ter beur ze toegezien waarbij de speling zeker niet meer dan een gulden mag zijn voor de DIF-aandelen. In het begin bedroeg het buitenlandse bezit in DIF- aandelen circa 15 procent, en 85 pet voor het binnenland. Het percentage voor het buitenland is intussen iets ge daald. Men wil het DIF-aandeel in zo veel mogelijk landen van Europa on derbrengen. Op een vraag ot in overweging wordt genomen meer Nederlandse aandelen deel te laten uitmaken van het fonds, antwoordde de heer Thole, dat zeer streng en selectief te werk wordt ge gaan met het kiezen van aandelen. Het gaat z.i. niet alleen om de kwali teit van het aandeel ,maar tevens ook om de behandeling van een dergelijke maatschappij. Er bestaat thans geen enkele moeilijkheid om de koersfluc tuaties van het DIF-aandeel in de hand te houden, en zo moet het ook blijven. Er worden dus zeer strenge maatsta ven voor het uitbreiden van de porte feuille aangelegd, doch dit neemt niet weg dat het aantal Nederlandse aande len thans zes (AKU, Kon. Olie Philips, Unilever, Hoogovens en KZ- Organon), wel eens tot tien zou kunnen stijgen. De politiek blijft gericht op een verdere groei van het fonds, aldus de heer Thole.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2