Eduard Startz, radiopionier,
40 jaar achter microfoon
Clarke: „Jazz is universeel
Vanavond film van
Pola Negri
Radio herdenkt de
componist Boedijn
Theo Blom exposeert
in Prentenkabinet
Caroline Kaart
niet in tweede show
Koningin bezocht
Haagse Comedie
Verenigde Naties
in debat
VANAVOND
MORGEN
UIT DE KERKEN
Hotelbrand in
Londen; 7 doden
H.B.M. zeer
tevreden
Balans
Smidje Verholen
en de
knap-mutator
Ontgoocheling
PILOOT STORM
TEKKO TAKS
TELEVISIE
TELEVISIE
Hl T.V. LANGENBERG
D. SCHEPS STAAT
BP-RAADSZETEL AF
Pagina 2
MAANDAG 18 NOVÉM;
Als hij de boerderij van Lammert
Battelaar passeert, werpt hij weer een
steelse blik opzij of hij ook iemand
op het erf of in de bloementuin kan
ontdekken. Maar er is niemand te
zien. Waarschijnlijk zit de familie aan
de laatste maaltijd, het licht is al ont
stoken, ze zijn er vroeg bij daar.
Maar al blijft uit zuinigheid de lamp
in de huizen van de keuterboertjes en
boerenarbeiders vaak zo lang moge
lijk uit, bij Battelaar hoeven ze op
een liter meer of minder olie niet te
kijken. Lammert zit er warmpjes bij,
dat is algemeen bekend.
Hij wordt met Hendrik Jans vader,
Hilbert Alving, tot de rijkste boeren
van het dorp gerekend.
Op een geluid van voetstappen langs
het oude huis, houdt Hendrik Jan zijn
passen in. Maar het is niet Koba, die
daar de hoek van het huis om komt,
om de blinden te sluiten en om wie
hij verlangend zijn steelse blikken
naar de hoeve wierp, maar Geertien,
haar jonger zusje.
„Ha, Hendrik Jan. Nog aan de wan
del?"
„Zoals je ziet". Hij loopt naar de
heg en vertelt dat hij eens eyen naar
de es gekuierd is, omdat het zulk mooi
weer was, maar dat er daar nog niets
te zien was. Misschien dat Koba hoort
met wie haar zuster staat te praten
en ook naar buiten komt.
„Och nee, dat kan ook nog niet.
Het zaad is er amper in".
Ze heeft de blinden dicht en komt
ook naar de heg toe. Hij denkt weer
hoe jammer het is, dat Geertien in
plaats van Koba de blinden kwam
sluiten. Dan had hij meteen een af
spraak voor zaterdagavond kunnen
maken. Het moet er nu maar eens
van komen.
„Is je moeder weer opgeknapt?"
vraagt ze, haar zachte, grijze ogen
met de altijd schuchtere uitdrukking
in de zijne.
„Ja, moeder is er weer door", ant
woordt hij. „Het was wat kolde".
„Gelukkig maar", zegt ze en dan:
„Ik moet eens naar binnen, pap eten
en dan naar bed."
„Ja, ik ga ook verder". Koba komt
toch niet.
Hoe kon hij dat ook verwachten?
vraagt hij zichzelf af, als hij verder
loopt. Hoe kon hij denken, dat Koba
naar buiten zou komen en zich bij
hen voegen, als hij even met haar
zusje staat te praten?
Jaloers hoeft ze op Geertien niet te
zijn en dat weet ze zelf ook wel.
Ze heeft allang gemerkt dat zijn voor
keur naar haar uitgaat en bovendien,
jaren geleden, toen zij nog kinderen
waren, zijn Hilbert Alving en Lam
mert Battelaar overeen gekomen, dat
de tweede zoon van de eerste met de
oudste dochter van de tweede zou
trouwen.
Hepdrik Jan weet dat er vaak jon
gelui tegen hun eigen zin door de
ouders aan elkaar worden gekoppeld;
dat daar veel narigheid uit voort
komt en diep in zijn hart neemt hij
het zijn vader ook kwalijk, dat hij
met Lammert die overeenkomst ge
sloten heeft. Hoewel... vader kon toen
misschien niet anders.
Lammert heeft Egge, zijn oudste
broer, van de verdrinkingsdood gered.
Hijzelf, Hendrik Jan was toen een
jaar en een ziekelijk, minlijk kereltje,
van wie de mensen zeiden dat hij
geen „blievertien" was. Hij was de
jongste van de vijf kinderen; na Eg
ge kwamen er drie dochters en vader
heeft zich natuurlijk ingedacht wat
er gebeurd zou zijn, als Lammert
Egge niet uit de poel, waarin hij spe
lend terecht was gekomen, had ge
haald.
Egge verdronken en Hendrik Jan,
misschien het laatste kind dat hun
geboren zou worden, vandaag of mor
gen aan zijn zwakke gezondheid be
zweken. Geen opvolger voor de plaats.
Later het oude erfgoed in vreemde
handen.
Misschien een schoonzoon, maar
toch een vreemde, geen Alving meer.
Vader heeft het Lammert gevraagd:
„Waar kan ik je mee bedanken?"
Naar het zeggen van zijn vriend
Wicher, die het verhaal weer van zijn
vader had gehoord, moet Lammert
toen gezegd hebben: „Je hoeft me nu
nergens mee te bedanken, maar als
je me toch een plezier wilt doen... als
die kleine jongen het overgroeit en
een flinke knaap wordt, geef hem
dan aan onze Koba. Ze is twee jaar
ouder, maar wat zou dat? Je hebt
het zeker wel gehoord, dat Geertien
onze laatste zal wezen? Ja man, een
zware slag voor me, dat te horen van
de dokter. Geen Battelaar meer op
de stee. Maar als ik nou wist dat
later jouw Hendrik Jan... een zoon
van jou moet wel een goeie boer wor
den... dan heb ik er weer een beetje
vrede mee".
Zijn vader heeft toen zijn hand uit
gestoken en Lambert heeft er de zij
ne in gelegd. Een handdruk heeft hun
overeenkomst bezegeld. Een paar op
geschoten jongens uit het dorp, die
net kwamen aanlopen toen Lammert
Egge uit het water haalde, hebben
het hele voorval gezien en alles ge
hoord. Ze hadden zich achter een bos
je verstopt, uit angst dat de mannen
niet zouden geloven dat ze waarheid
spraken, als ze zeiden dat ze er net
aankwamen en zouden denken dat ze
't wel gezien hadden dat Egge in 't
water raakte, maar geen hand had
den uitgestoken.
Later had een van hen toch van het
voorval verteld en het was als een
nieuwtje dóór het dorp gegaan dat
Hilbert Alving zijn zoon beloofd had
aan Lammert Battelaar voor diens
oudste dochter, omdat hij Egge van
de dood had gered.
Nu wordt er niet meer openlijk over
dat voorval gesproken. De mensen
hebben het aanvaard en waarom ook
niet? Van Lammert begrijpen ze het
en van Hilbert ook. De eerste wil
graag een boer van het goede slag
op zijn stee en Hilbert zal er zeker
mee in zijn schik zijn. Koba Batte
laar is een goede partij. Een flinke
boerenhofstee in 't vooruitzicht, zodat
hij zich over Hendrik Jan geen zorgen
behoeft te maken voor later.
Later, ja! Als Hendrik Jan in leven
blijft en opgroeit tot een flinke boer,
Koba Battelaar waardig. Het jong is
zo zwak en minlijk.
Maar Hendrik Jan bleef in leven,
werd zelfs elk jaar flinker en sterker,
En toen hij eenmaal naar school ging,
was hij als de andere kinderen, ge
zond en levenslustig. Hij is niet zo
breed geworden als Egge, maar in
lengte doet hij niets voor zijn broer
onder en als 't op werken aankomt,
staat hij zijn mannetje ook. Toen de
tijd aanbrak dat hij naar de meisjes
begon te kijken hij heeft altijd wel
een voorkeur voor Koba gehad, maar
hij zag toch ook wel graag een ander
knap wicht en eens een opmer
king maakte over de een of andere
die voorbijging, of waar de kamera
den over spraken, werd er altijd zo'n
beetje meesmuilend gelachen.
Soms ging een van de jongens zo
ver om te waarschuwen: „Pas maar
op dat je vader het niet merkt".
Als hij vroeg waarom zijn vader
dat niet mocht merken en waarom
ze zo stonden te glimlachen, kreeg
hij geen antwoord. Tot hij Wicher,
z'n beste vriend, er naar vroeg en die
het hem vertelde.
Hij was toen zeventien jaar en was
er beduusd van geweest. Koba Batte
laar, zo, zo. Hij was versproken aan
Koba van Lammert. „Nog zo gek
niet", had Wicher gezegd, „ze is de
knapste van 't hele dorp".
Ja, dat kon wel wezen. Koba had
hij vaak genoeg gezien, hij had zelfs
heel graag naar haar gekeken. Maar
dat ze de knapste was van allemaal,
dat had hij zich niet gerealiseerd.
De zondag daarop had hij haar in
de kerk eens goed opgenomen. Ja,
Wicher had gelijk, ze was knap. Mooi
was ze met die donkere ogen en fijn-
gewelfde wenkbrauwen. Het gouden
oorijzer stond haar goed en gaf aan
haar gezicht iets voornaams. Haar
huid leek als een perzik zo zacht en
haar kersenrode mond deed hem in
eens verlangen haar te kussen.
(Wordt vervolgd)
3971. Wat was er intussen van de „brave" grootvi
zier Ramad geworden? Och, vanuit zijn standpunt, of
liever zitpunt, bezien, gebeurde er veel te weinig. In 't
begin had hij nog gehoopt, dat zijn vorstin, zijn gelief
de, h^m wel gauw weer op vrije voeten zou stellen. Hij
was immers onmisbaar, vooral waar het staatszaken
betrof. Hoe kon Nala zich bezighouden met allerlei
dingen, die hij haar zo succesievelijk uit handen had
genomen? Of moest die indringer, die verwenste Storm
dat nu doen? De gedachte aan de vreemdeling die hem
uit Nala's gunst had gestoten, deed hem telkens knar
setanden. Hij wreef onwillekeurig langs zijn pijnlijke
kin. Hij moest hieruit zien te komen. Reeds meermalen
had hij getracht de bewakers op zijn hand te krijgen,
maar al zijn beloften, vleierijen of dreigementen moch
ten niet baten. De gedachte kwam niet bij hem op, dat
zijn voormalige knechten wel eens blij konden zijn, dat
hun wrede meester eindelijk achter slot en grendel
zat. Ramad nam een driest besluit. De eerstvolgende
keer dat een cipier hem water bracht zou hij probe
ren de sleutels te pakken te krijgen. Nauwelijks een
half uur later kon hij zijn plan ten uitvoer brengen!"
TEKKO TAKS EN DE WONDERPITTEN
3. Met veel moeite wist Tekko de journalisten van de
ernst van zijn woorden te overtuigen en hoewel zij niet
begrijpen konden dat een man als Tekko Taks vrede
kon hebben met het sleurleven van een eenvoudig ren
tenier, dropen zij eindelijk toch af. De hele stad
scheen van zijn aankomst op de hoogte te zijn en als
een vorst werd Tekko Taks ingehaald. In een open rij
tuig met twee paarden, vooraf gegaan door het stede
lijk fanfarekorps en omstuwd door een enthousiast joe
lende menigte, werd hij thuis gebracht. De opgewon-
de mensen waren zo blij een beroemd man als Tekko
als stadgenoot te hebben, dat zij in groten getale voor
zijn huis samendromden en niet ophielden „Hoera!" en
„Leve Tekko Taks!" te roepen tot onze vriend op zijn
balkonnetje verscheen en zijn medeburgers hartelijk
toewuifde. Doodmoe van alle lof en eerbetoon, die hem
deze dag waren toegezwaaid, ging Tekko die avond
vroeg naar bed. En in zijn rustige vertrouwde beslo
tenheid van zijn slaapkamer, droomde onze vriend de
meest fantastische dromen over olifanten, okapi's, kro
kodillen, zebra's en graftomben.
In de reeks „Bioscoopsuccessen van
weleer" zendt de KRO televisie van
avond via Nederland 2, de uit 1935 da
terende film „Mazurka" uit. De film
werd geregisseerd door Willi Forst. De
hoofdrol wordt gespeeld door Pola Ne
gri.
Zij vertolkt in deze film de rol van
een cabaretzangeres, die tijdens een
voorstelling een van de bezoekers neer
schiet. In het proces dat daarop volgt,
wordt duidelijk wat de beweegredenen
zijn geweest.
Pola Negri werd aan het eind van de
19de eeuw in Polen geboren. Haar ver
schijning in 1935 in Berlijn, waar de
film werd opgenomen, deed enig stof
opwaaien. Duitsland leefde in de roes
van het 1000-jarig rijk en het verblijf
van een pools-joodse actrice in Duits
land behoorde niet tot het ideaal beeld.
Goebbels, die ten onrechte meende dat
Pola Negri van Joodse afkomst was,
vaardigde een vertoningsverbod uit.
Pola Negri heeft zelf bij Goebbels we
ten te bewerkstelligen dat dit verbod
werd opgeheven.
In haar radioprogramma op dinsdag
19 november van 12.00 tot 12.26 uur her
denkt de AVRO het feit, dat de Neder
landse componist Gerard Boedijn vijf
enzeventig jaar geleden in Hoorn werd
geboren.
Gerard Boedijn, die zich als compo
nist voornamelijk heeft toegelegd op
harmonie- en fanfaremuziek, is bekend
door zijn „Vijf epigrammen", het sym
fonisch gedicht „Halewijn", de legende
„Sint Hubertus" en de „Landelijke sui
te". Van zijn vele composities voor
klokkenspel werden er verscheidene
bekroond
In het bovengenoemde radioprogram
ma worden achtereenvolgens „Marche
gamatique", „Ouverture Cesar en
Cleopatra" en „Chain of British Songs"
in de uitvoering door de Amsterdamse
Politiekapel onder leiding van Johan
Pinkse, ten gehore gebracht.
Van 16 november tot en met 5 januari
a.s. wordt in het Prentenkabinet van het
Haags Gemeentemuseum een tentoon
stelling gehouden van werk van de
Amsterdamse kunstenaar Theo Blom.
Blom, die in 1935 werd geboren, kreeg
deze zomer bekendheid doordat hij de
derde prijs won op de door het Holland
Festival georganiseerde tentoonstel
ling „Critici kiezen grafiek". Hij is be
halve graficus en tekenaar ook schilder
en maker van monumentale kunst.
De tentoonstelling in het Haags Ge
meentemuseum, die Bloms eerste een-
mansexpositie in een museum is, tracht
een indruk te geven van zijn veelzijdig
werk.
De tweede aflevering van het televi
sieprogramma van de NCRV Concert
met Caroline Kaart op zaterdag 1 de
cember gaat niet door. In de plaats
daarvan komt waarschijnlijk een mu
ziekprogramma met Aafje Heynis.
Het afgelasten van het programma
houdt verband met moeilijkeden, die
zijn gerezen tussen Caroline Kaart en
de regisseur van h,aar programmaserie
Jurriaan Andriessen. Op het ogenblik
wordt overlegd of de vier andere pro
gramma's van de serie, die volgend
jaar zouden worden uitgezonden, kun-
nen doorgaan.
HILVERSUM I.
18.00 Stereo: Meisjeskoor met instr.
sextet. 18.19 Uitz. v. h. Ger. Pol. Verb.
18.30 Nws. en weerpraatje. 18.46 Act.
19.05 Literama: radiokron. over boeken
en schrijvers en toneel. 19.20 Stereo:
NCRV-Vocaal ensemble: mod. gewijde
lied. 19.50 Stereo: Promenade ork.: am.
muz. 20.15 Stereo: Koorzang (gr). 20.25
Op de man af, praatje. 20.30 Amster
dams kamerork. en sol.: klass. en mod.
muz. 21.15 Den Haag ligt zo ver: ge
sprekken met Nederlanders in O.-Afr-
ka. 21.40 Stereo: Vocaal ensemble: li.
müz. 22.00 Stereo: Li. gr.muz. 22.20
Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Te
kens bij de tijd, cultureel pr. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM II.
18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.30
Schatten der toenkunst: li. ensemble
en zangsol. 19.15 Stereo: Li. gr.muz.
19.30 Nws. 19.35 RVU: muz. spectrum
door Klaas A. Posthuma. NRU: 20.05
Het scheppen van een precedent, ge
sprek. 20.30 Gamma van alpha en beta:
pr. over recente vorderingen in de we
tenschap. 21.30 Jazzmuz. 22.00 Esperan
to: uitz. ter nadere kennismaking met
de wereld-hulptaal. BOND ZONDER
NAAM: 22.20 Zeg eens tegen jezelf:
Kijk naar je eigen! NRU. 22.30 Nws.
AVRO: 22.40 Radiojournaal. NRU: 22.55
Stereo: Metro's Midnight music: Metro-
pole-ork. en sol.: am.muz. 23.55-24.00
Nws.
NEDERLAND I
NTS: 18.40 Teleac: Nieuw systeem
voor omzetbelasting. BTW (les 3) 18.40
In kleur: De Fabeltjeskrant. 19.00
Journ. VARA: 19.06 In kleur: Samen op
19.31 Kenmerk, de wekelijkse inf.rubr.
het dak. tv-feuilleton. IKORCVK'RKK
over kerk en samenleving. NTS: 20.00
Journaal. VARA: 20.20 Per seconde wij
zer. quiz. 21.05 Achter het nws. NTS:
22.15 Journ. 22.20 Teleac: Cursusinfor
matie Export. 22.25 Pauze. 22.50 Teleac
Nieuw systeem voor ^omzetbelasting -
BTW (les 3). 23.00-23.30 Teleac: Me
ten en vergelijken (les 9, herh.).
NEDERLAND II
NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjes
krant. 19.00 Journ. KRO: 19.03 In kleur:
De Flintstones, tekenfilm. 19.28 In kleur
Rinaldo Rinaldini, tv-feuilleton. NTS:
20.00 Journ. KRO: 20.20 In kleur: Po
litie New York Geld te leen, tv-
feuilleton. 20.45 De boot is aan: tips
voor het kopen van speelgoed en kin
derboeken. 21.05 Mazurka, speelfilm uit
1935 (keuring boven 14 jaar). NTS:
22.35-22.40 Journ.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Op het eerste gehoor: Li.
muz. m. nws. en act. 8.00 Nws. 8.11 Ge
wijde muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de
huisvr. (9.00-9.10 Ochtendgymn. v.d.
huisvr.). 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio.
10.00 Bijbelse verkenningen, lez. 10.15
Stereo: Omroep-ork. m. Ned. sol.: ope
ra-aria's. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zie
ken. 11.55 Meded. KRO: 12.00 Van
twaalf tot twee: gevar. progr. (12.22
Wij-van het land; 12.26- Mèded. t.b.v.
DEN HAAG H M. de Koningin heeft
in gezelschap van freule Röell de Ko
ninklijke Schouwburg in Den Haag be
zocht. In de schouwburg werd door de
Haagse Comedie „Het wijde land" van
Arthur Schnitzler opgevoerd.
land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 Act.;
13.00 Raden maar...). 14.00 Concilie
postbus. 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzi
cato: muz. middagmag. (16.00-16.02
Nws.). 17.00 Overh.-voorl.: Hetver
keer op Curagao. Vraaggespr. van C.
van Maasdam m. mr. J. C. Hooftman.
17.10 v.d. Kinderen.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Stereo: Li. gr.muz. VPRO: 7.54
Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Ra-
diojourn. 8.20 Stereo: Li. gr.muz. (8.30-
8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijd.
NRU: 9.00 Uitgebr. rep. of herh. NRU-
progr. 9.40 Muz. uit de Middeleeuwen
en Renaissance (opn.). AVRO: 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami
nen (gr.). (11.00-11.02 Nws.). 11.30 Ste
reo: Fragm. uit Duitse opera's (gr.).
11.55 Beur9ber. 12.00 De Amsterdamse
Politiekapel. 12.26 Meded. t.b.v. land
en tuinb. 12.29 Overh.voorl.: Uitz. voor
de landbouw. 12.39 Sportrev. 13.00 Nws.
13.11 Radiojourn. NRU: 13.30 Spiegel
van België: Muz. en nws. van onze Zui
derburen. 14.00 Stereo: De lichte muze
belicht: filmmuz. AVRO: 15.00 Stereo:
Wijs: zang en gitaar: Joodse wijsheden
en wijsjes. 15.05 Stereo: Rotterdams
Kamermuz. Gezelsch.: mod. muz. 15.40
Weerklank uit het verleden (IV): stem
mingsbeeld rondom een muzikaal on
derwerp. 16.00 Nws. 16.02 Braziliana:
lichte Zuidamerikaanse muziek. 16.30
Kunstkron. 17.00 Stereo: Big Band
Beat: Ned. Jazz-ork. 17.25 Jazz Spec
trum. NRU: 17.50 Opening wervings
campagne van Openbaar Kunstbezit
1969, door mr. H. A. M. T. Kolfschoten.
AVRO: 17.55 Meded.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor
de pep. (10.00 Nws.). 11.00 Nws. 11.03
Pow - Pow: licht muz.progr. 12.00 Nws.
12.03 Zorro, een progr. v. tieners. 13.00
Nws. 13.03 Ekspres: gevar. pl.progr.
(14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Er - Jee
- Em - Drie. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix,
licht gevar. pl.progr. (17.00 Nws.).
NEDERLAND I
NTS/NOT: 11.00 - 11.50 Schooltelevi
sie.
DUITSLAND I
18.00-18.05 Journ. (Reg. progr. NDR:
18.05 Act. 18.19 Sportjourn. 18.53 Zand-
mennetje. 19.00 Act. 19.26 In kleur:
Mussa, der Tuareg, tv-serie. 19.59 Pr.-
overz. WDR: 18.05 In kleur: Vorwie-
gen heiter, tv-serie (herh). 18.25 Goe
denavond. 18.30 Hier und heute: journ.
19.10 In kleur: Weltreisen und Aben-
teuer: tv-film. 19.40 In kleur: Kleine
Skizzen von grossen Reisen, tv-film.
19.45 In kleur: Weekoverzicht). 20.00
Journ. en weerber. 20.15 Monitor: act.
21.00 Zwischenmahlzeit.: am.pr. 21.50
Die deutsche Unruhe: doe. serie. 22.35
Journ., comm. en weerber. 22.55 In
kleur: Tausendschönchen - kein Mar-
chen: speelfilm. 0.15 Journ.
DUITSLAND II
18.15 In kleur: Scharzsucher unse-
rer Tage: tv-film. 18.50 In kleur: Sen-
sationen zwischen Himmel und Er-
de: circuspro. 19.27 Weerber. 10.30 Nws.
en act. 20.00 Dagboek uit de protestant
se kerk. 20.15 Uit onderzoek en techniek
tv-serie. Aansl.r nws. 21.00 ...der werfe
den ersten Stein: speelfilm, (niet gesch.
voor jeugdige kijkers). 22.40 Nws., weer
ber. en act.
DINSDAG 19 NOVEMBER 1968
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis
teravond). 10.20 Die aktuelle Schaubu-
de: amusem.progr. 11.00 Ein Platz für
Tiere. 12.00-13.30 Act.kron. 16.40 Journ.
16.45 Voor de kinderen: In der Kinder-
bücherei.
HILVERSUM Eduard Startz jubi
leert. De veeltalige radiopioqier, die
met zijn programma Happy Station
wereldwijde bekendheid kreeg, zit deze
maand veertig jaar achter de microfoon.
In november 1928 ging zijn Happy
Station voor het eerst de ether in. De
korte golven van de experimentele zen
der P.C.J. van Philips in Eindhoven en
(na de oorlog) van Radio Nederland
Wereldomroep in Hilversum brachten
zijn zondagse uitzendingen met muziek,
groeten, informaties en spelletjes in de
verste uithoeken van de wereld. Eddie
Startz werd en is een begrip.
Startz (69) is een heer, keurig ver
zorgd, beweeglijk als een tiener, enthou
siast alsof hij gisteren zijn eerste ra
dioprogramma maakte en naar eigen
zeggen ijdel en trots. Een systematisch
opgebouwd levensverhaal vertellen lukt
hem niet. Zijn vele uitweidingen en zijn
ontstellend van de hak-op-de-tak ge
spring leveren het beeld op van een ra
dioartiest van de oude stempel, die
vloeiend zeven talen spreekt, de wereld
op zijn duimpje kent en jaarlijks zo'n
tienduizend brieven krijgt.
Zijn jeugd: „Ik ben in Vaals geboren.
In Luxemburg, België en Duitsland heb
ik op kostschool gezeten. In 1923 ben
mmmm.
ik naar Amerika gegaan. Op de bonne
fooi. Ik had geen baan en geen geld.
Ik ben er vijf jaar geweest. Terug in
Nederland ben ik als vertaler bij Phi
lips gaan werken. Omdat ik goed
Spaans sprak, mocht ik radio-uitzendin
gen doen".
Zijn programma. „Het is lichte kost,
maar het is niet oppervlakkig. Een po
pulair programma, maar met een goe
de smaak. Het belangrijkste is de ba
lans. Er komt wat ouds in voor, wat
nieuws, wat leuks, wat ernstigs. Ook op
de overgangen komt het aan, op de ma
nier waarop je het één met het ander
verbindt. Daarvoor moet je artistiek ge
voel hebben. Je moet met je woorden
schilderen in de ether. Die woorden
moeten als het ware in de lucht geschre
ven staan".
Doel van Happy Station: „De mensen
in den vreemde een hart onder de riem
steken en een sfeer van goodwill en
vriendschap kweken. Gevangenen in
Engeland schrijven mij: één uur in de
week ben ik vrij, dat is als ik uw pro
gramma hoor. Een zieke schrijft: na
uw uitzending voel ik me weer stukken
beter. Om de luisteraars gaat het. Niet
de directeur of Den Haag is de baas.
Maar de luisteraar. Die zit aan de knop."
Zijn trots: „Mijn lintje. Ik ben ridder
in de Orde van Oranje-Nassau.
Dat ben ik geworden toen ik mijn 25-
jarig jubileum vierde. Wie weet, mis
schien zit er op een goede dag nog wel
eens promotie in. Een lintje krijgen is
toch wel mooi. Voordat het gebeurt
gaan ze al je gangen na. Nu ben ik
nogal een wilde jongen geweest, maar
ik ben altijd binnen de grenzen geble
ven".
Zijn grootste ontgoocheling: „Dat
was toen de Duitsers in 1940 onze zen
der in Huizen opbliezen. Het was toen
alsof mijn hele levensideaal de lucht in
ging".
Zijn toekomst: „Happy Station is een
feuilleton, een programma dat nooit
ophoudt. Als ik er mee moest ophou
den zou ik dood gaan. Nee, ik stop er
nog lang niet mee. Ik moet nog mee
maken dat onze nieuwe zenders in Bo
naire en Madagascar gaan werken".
AVRO's discussierubriek voor actuele
zaken, „Trefpunt", is op dinsdag 19 no
vember van 19.00 tot 19.30 uur gewijd
aan de 23ste Algemene Vergadering
van de Verenigde Naties in New York.
Vier vertegenwoordigers van onze po
litieke partijen, te weten dr. K. van
Dijk (WD), G. Boot (KVP), mr. C. A.
Bos (CHU) en H. Wieringa (PvdA), de
batteren over de belangrijkheid van de
ze Algemene Vergadering. De gespreks
leider is Jlaas Jan Hendriks, AVRO-
correspondent in de Verenigde Staten.
1091. Maar terwijl de aandacht van de toekijkende
dorpelingen helemaal toegespitst was op de won
derlijke provo-heppening, maakten zich naast de
toren twee schimmige schaduwen los uit de krin
gelende, vette rook. „Heb je de knekelsleuteltjes bij
je, Pjotr...", siste de een. „Ja zeker..." antwoord
de deze. „Ik zal daar mijn knekelsleuteltjes niet bij
me hebben. Let op in een wipje heb ik de kerker
deur open..." En wéér deed die knekelsleutel,
dat onmisbare hulpmiddeltje voor spionnen, feilloos
zijn werk. Wéér kraakte het eventjes in het slot en
wéér zwaaide er een deur geruisloos open. Kille
Klansky was de eerste, die de kerker binnendrong
en een gevoel van opluchting maakte zich van hem
meester, toen hij zag hoe zwaar de gevreesde
Sjeems 009 Pond in de boeien lag. „Hihi..., ik lach
me een aap", grinnikte hij. „En dit zou Heintje de
Wit uit Vierakkershoek voorstellen! Dat probeerde
die oliedomme veldwachter ons tenminste wijs te
maken. Niks hoor..., ik herken hem wel! Weet jij
wie het is, Pjotr?" „Het is Sjeems Pond", ant
woordde Pjotr Nogrottr. „Jammer dat ik dat niet
eerder geweten heb. Dan had ik hem wel..„ je
wéét wel..." „Dat gaat dan nu wel gebeuren",
hernam Klansky. „Ik heb hier een leuk waterpis
tooltje, maar in plaats van water zit er een ver
dovende vloeistof in. Da's voor het gemak, meneer
009. Daar ga je..., op de gezondheid van doctor
Polnyck." En flats..., daar schoot de Kille al een
fikse straal midden in het gezicht van Sjeems Pond.
Toen was de rest ook gauw gebeurd, want nog geen
minuut later droegen de twee schurken al een zwa
re goniezak met menselijke inhoud naar de laadbak
toe van KLANPOL's filmauto...
De nestor van de moderne jazzslag-
werkers, Kenny Clarke (54), was een
paar uur in de Rotterdamse Doelen. Hij
hield er een warm pleidooi voor zijn
troetelkind, de Clarke-Boland big band,
die op zondagavond 1 december in het
zelfde gebouw zijn eerste Nederlandse
concert zal geven.
Clarke: „Het is moeilijk om vooral
I de Amerikaanse critici ervan te over
tuigen dat er naast de orkesten van
f Count Basie en Duke Ellington nog iets
anders bestaat. Mijn band, die een paar
dagen per maand in Keulen repeteert,
bestaat uit de beste Amerikaanse solis
ten die in Europa wonen. Verder spe
len er Engelse, Zweedse, Belgische en
Joegoslavische musici in mee. Benja
min van het orkest is een Nederlandse
I bastrombonist, de kleine Erik van Lier.
1 Ik heb vooral sinds ik in Parijs
woon een duidelijke mening over jazz
gekregen: het is een universele muziek.
Het is echt een uiting die de hele we
reld bestrijkt. Dat is de grondgedachte
geworden van mijn band. Arrangeur
Francy Boland leidt het orkest samen
met mij en hij denkt er precies zo over".
In Parijs leidt Kenny Clarke het de
gelijke leven van een slagwerkleraar.
Hij heeft een eigen school (met leerlin
gen van acht tot zestig jaar) en geeft
les aan twee bekende conservatoria.
„Nee, dat vermoeiende spelen in de be
kende Parijse jazzclubs is er niet meer
bij. Trouwens, de Blue Note, waar ik
min of meer huisslagwerker was, is
dicht. Je kunt alleen nog spelen in Ca-
méléon, Chat qui pêche en in de op
nieuw geopende club St Germain. Maar
laat mij maar fijn les geven en af en
toe Europese concerten geven met deze
band. Zo jong ben ik nu ook niet meer".
De wereldberoemde Franse mime
kunstenaar Marcel Mercaux, die
momenteel in ons land enkele voor
stellingen geeft en daarbij grote
triomfen viert.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen: te Voorst (toez.): K. van Ot
teren te Lathum
Bedankt: voor Arnemuiden: A. J. Wijn-
maaien te Maartensdijk; voor Dintel-
oord: C. J. Lam te Putten.
Geref. Kerken
Bedankt: voor Sneek: H. A. Starrenburg
te Wolvega.
Christ. Geref. Kerken
Beroepen: te Zaandam: P. N. Ribbers
te Enschede.
Geref. Gemeenten
Bedankt: voor Middejharnis: A. Hooger-
land te Werkendam; voor Terwolde
H. Ligtenberg te Genemuiden.
LONDEN Zeven hotelgasten zijn
gistermorgen om het leven gekomen
door een brand in een hotel aan de
boulevard van de Zuid-Engelse bad
plaats Brighton. Vier mensen werden
gewond.
De brand brak uit op de beneden
verdieping. Binnen korte tijd stond het
uit vier verdiepingen bestaande hotel
in lichterlaaie. Onder de slachtoffers
was een gezin van drie personen.
Het was de tweede keer binnen 24
uur dat in het hotel brand was uitge
broken. Bij de eerste brand, die be
perkt bleef tot een kamer, werd nie
mand gewond.
Een man is gearresteerd, beschuldigd
de brand te hebben aangestoken.
VOORSCHOTEN De free-lance
journalist D. Scheps heeft als lid van
de Boerenpartij bedankt en zijn zetel
in de raad van Voorschoten, waar hij
sedert 1966 zitting in had, ter beschik
king gesteld. De heer Scheps is lid van
het voorlopig bestuur van de nieuwe
politieke partij „Nieuw Rechts". Hij
was één der drie oprichters van de uit
geefster van het blad „Rechtsom", de
stichting Nieuw Rechts.
LONDEN Uit het landhuis van
Lee Radziwill bij Londen, waar Jac
queline Onassis en haar man het week
einde doorbrachten zijn juwelen ter
waarde van ca. 50.000 gld gestolen.
De politie deelde mee, dat geen van
de gestolen juwelen aan mevrouw
Onassis behoorde.
RIJSWIJK In een in Rijswijk ge-
nouden buitengewone vergadering van
aandeelhouders van de NV Hollandsche
Beton Maatschappij is meegedeeld, dat
het bestuur tevreden is over de gang
van zaken. De orderportefeuille kon op
peil worden gehouden, onder meer door
aanneming van circa 3500 woningen en
serviceflats (waaronder 9 torenflats
van 20 verdiepingen), een groot deel
van het civiele werk voor de dhemi-
sche installaties van Dow Chemical te
Terneuzen, 600 m. kademuur te Rotter
dam en (in combinatie) het St. Antonius
ziekenhuis te IJmuiden (312 bedden).
Ook in groepsverband, na de fusie
met de Hollandse Constructiegroep
(HCG), heeft men „zoveel pijlen op
zijn boog", dat men tot zelfstandige
aanbiedingen in staat is.
De Nederlandsche Electrolasch Maat
schappij NV, lid van de Hollandsche
Constructiegroep, werkte samen met
Dirk Verstoep Nederland NV op het ge
bied van pijpleidingen. Deze samenwer
king leidde tot een overeenkomst tussen
Dirk Verstoep Nederland en de Hol
landsche Beton Groep om zich in gro
ter verband gezamenlijk op dit gebied
toe te leggen.
De Maatschappij Voorbereiding
Bouwprojecten NV (MAVOB) die vo
rig jaar werd opgericht, heeft reeds een
aantal interessante projecten in uitvoe
ring, zoals kantoren, winkels en wonin
gen te Amsterdam, Rijswijk en Eindho
ven. De dochtermaatschappij nv Bouw
bedrijf Brabant-Oost, heeft met nog
drie andere in de omgeving van Eind
hoven werkzame dochterondernemin
gen de projectfinancieringsmaatschap
pij Profim NV opgericht, die betrokken
hoopt te worden bij de uitvoering van
het „city-plan" van de gemeente Eind
hoven.
De ondervindingen met het Jack-
block-bouwsysteem zijn goed, nieuwe
opdrachten worden in de toekomst ver
wacht. Een nieuwe versie van het sys
teem bevindt zich in de eindfase van
ontwikkeling.
In de vergadering werd een statuten-
afwijziging goedgekeurd, welke noodza
kelijk was geworden in verband met de
fusie met de Hollandse Constructie
groep NV in de nieuwe statuten is de
naam van de houdstermaatschappij Hol
landsche Beton Maatschappij NV ge
wijzigd in Hollandsche Betongroep. De
werkmaatschappij HBM-Nederland NV
zal in het vervolg Hollandsche Beton-
Maatschappij NV worden genoemd.