Eduard Startz, radiopionier, 40 jaar achter microfoon Clarke: „Jazz is universeel Vanavond film van Pola Negri Radio herdenkt de componist Boedijn Theo Blom exposeert in Prentenkabinet Caroline Kaart niet in tweede show Koningin bezocht Haagse Comedie Verenigde Naties in debat VANAVOND MORGEN UIT DE KERKEN Hotelbrand in Londen; 7 doden H.B.M. zeer tevreden Balans Smidje Verholen en de knap-mutator Ontgoocheling PILOOT STORM TEKKO TAKS TELEVISIE TELEVISIE Hl T.V. LANGENBERG D. SCHEPS STAAT BP-RAADSZETEL AF Pagina 2 MAANDAG 18 NOVÉM; Als hij de boerderij van Lammert Battelaar passeert, werpt hij weer een steelse blik opzij of hij ook iemand op het erf of in de bloementuin kan ontdekken. Maar er is niemand te zien. Waarschijnlijk zit de familie aan de laatste maaltijd, het licht is al ont stoken, ze zijn er vroeg bij daar. Maar al blijft uit zuinigheid de lamp in de huizen van de keuterboertjes en boerenarbeiders vaak zo lang moge lijk uit, bij Battelaar hoeven ze op een liter meer of minder olie niet te kijken. Lammert zit er warmpjes bij, dat is algemeen bekend. Hij wordt met Hendrik Jans vader, Hilbert Alving, tot de rijkste boeren van het dorp gerekend. Op een geluid van voetstappen langs het oude huis, houdt Hendrik Jan zijn passen in. Maar het is niet Koba, die daar de hoek van het huis om komt, om de blinden te sluiten en om wie hij verlangend zijn steelse blikken naar de hoeve wierp, maar Geertien, haar jonger zusje. „Ha, Hendrik Jan. Nog aan de wan del?" „Zoals je ziet". Hij loopt naar de heg en vertelt dat hij eens eyen naar de es gekuierd is, omdat het zulk mooi weer was, maar dat er daar nog niets te zien was. Misschien dat Koba hoort met wie haar zuster staat te praten en ook naar buiten komt. „Och nee, dat kan ook nog niet. Het zaad is er amper in". Ze heeft de blinden dicht en komt ook naar de heg toe. Hij denkt weer hoe jammer het is, dat Geertien in plaats van Koba de blinden kwam sluiten. Dan had hij meteen een af spraak voor zaterdagavond kunnen maken. Het moet er nu maar eens van komen. „Is je moeder weer opgeknapt?" vraagt ze, haar zachte, grijze ogen met de altijd schuchtere uitdrukking in de zijne. „Ja, moeder is er weer door", ant woordt hij. „Het was wat kolde". „Gelukkig maar", zegt ze en dan: „Ik moet eens naar binnen, pap eten en dan naar bed." „Ja, ik ga ook verder". Koba komt toch niet. Hoe kon hij dat ook verwachten? vraagt hij zichzelf af, als hij verder loopt. Hoe kon hij denken, dat Koba naar buiten zou komen en zich bij hen voegen, als hij even met haar zusje staat te praten? Jaloers hoeft ze op Geertien niet te zijn en dat weet ze zelf ook wel. Ze heeft allang gemerkt dat zijn voor keur naar haar uitgaat en bovendien, jaren geleden, toen zij nog kinderen waren, zijn Hilbert Alving en Lam mert Battelaar overeen gekomen, dat de tweede zoon van de eerste met de oudste dochter van de tweede zou trouwen. Hepdrik Jan weet dat er vaak jon gelui tegen hun eigen zin door de ouders aan elkaar worden gekoppeld; dat daar veel narigheid uit voort komt en diep in zijn hart neemt hij het zijn vader ook kwalijk, dat hij met Lammert die overeenkomst ge sloten heeft. Hoewel... vader kon toen misschien niet anders. Lammert heeft Egge, zijn oudste broer, van de verdrinkingsdood gered. Hijzelf, Hendrik Jan was toen een jaar en een ziekelijk, minlijk kereltje, van wie de mensen zeiden dat hij geen „blievertien" was. Hij was de jongste van de vijf kinderen; na Eg ge kwamen er drie dochters en vader heeft zich natuurlijk ingedacht wat er gebeurd zou zijn, als Lammert Egge niet uit de poel, waarin hij spe lend terecht was gekomen, had ge haald. Egge verdronken en Hendrik Jan, misschien het laatste kind dat hun geboren zou worden, vandaag of mor gen aan zijn zwakke gezondheid be zweken. Geen opvolger voor de plaats. Later het oude erfgoed in vreemde handen. Misschien een schoonzoon, maar toch een vreemde, geen Alving meer. Vader heeft het Lammert gevraagd: „Waar kan ik je mee bedanken?" Naar het zeggen van zijn vriend Wicher, die het verhaal weer van zijn vader had gehoord, moet Lammert toen gezegd hebben: „Je hoeft me nu nergens mee te bedanken, maar als je me toch een plezier wilt doen... als die kleine jongen het overgroeit en een flinke knaap wordt, geef hem dan aan onze Koba. Ze is twee jaar ouder, maar wat zou dat? Je hebt het zeker wel gehoord, dat Geertien onze laatste zal wezen? Ja man, een zware slag voor me, dat te horen van de dokter. Geen Battelaar meer op de stee. Maar als ik nou wist dat later jouw Hendrik Jan... een zoon van jou moet wel een goeie boer wor den... dan heb ik er weer een beetje vrede mee". Zijn vader heeft toen zijn hand uit gestoken en Lambert heeft er de zij ne in gelegd. Een handdruk heeft hun overeenkomst bezegeld. Een paar op geschoten jongens uit het dorp, die net kwamen aanlopen toen Lammert Egge uit het water haalde, hebben het hele voorval gezien en alles ge hoord. Ze hadden zich achter een bos je verstopt, uit angst dat de mannen niet zouden geloven dat ze waarheid spraken, als ze zeiden dat ze er net aankwamen en zouden denken dat ze 't wel gezien hadden dat Egge in 't water raakte, maar geen hand had den uitgestoken. Later had een van hen toch van het voorval verteld en het was als een nieuwtje dóór het dorp gegaan dat Hilbert Alving zijn zoon beloofd had aan Lammert Battelaar voor diens oudste dochter, omdat hij Egge van de dood had gered. Nu wordt er niet meer openlijk over dat voorval gesproken. De mensen hebben het aanvaard en waarom ook niet? Van Lammert begrijpen ze het en van Hilbert ook. De eerste wil graag een boer van het goede slag op zijn stee en Hilbert zal er zeker mee in zijn schik zijn. Koba Batte laar is een goede partij. Een flinke boerenhofstee in 't vooruitzicht, zodat hij zich over Hendrik Jan geen zorgen behoeft te maken voor later. Later, ja! Als Hendrik Jan in leven blijft en opgroeit tot een flinke boer, Koba Battelaar waardig. Het jong is zo zwak en minlijk. Maar Hendrik Jan bleef in leven, werd zelfs elk jaar flinker en sterker, En toen hij eenmaal naar school ging, was hij als de andere kinderen, ge zond en levenslustig. Hij is niet zo breed geworden als Egge, maar in lengte doet hij niets voor zijn broer onder en als 't op werken aankomt, staat hij zijn mannetje ook. Toen de tijd aanbrak dat hij naar de meisjes begon te kijken hij heeft altijd wel een voorkeur voor Koba gehad, maar hij zag toch ook wel graag een ander knap wicht en eens een opmer king maakte over de een of andere die voorbijging, of waar de kamera den over spraken, werd er altijd zo'n beetje meesmuilend gelachen. Soms ging een van de jongens zo ver om te waarschuwen: „Pas maar op dat je vader het niet merkt". Als hij vroeg waarom zijn vader dat niet mocht merken en waarom ze zo stonden te glimlachen, kreeg hij geen antwoord. Tot hij Wicher, z'n beste vriend, er naar vroeg en die het hem vertelde. Hij was toen zeventien jaar en was er beduusd van geweest. Koba Batte laar, zo, zo. Hij was versproken aan Koba van Lammert. „Nog zo gek niet", had Wicher gezegd, „ze is de knapste van 't hele dorp". Ja, dat kon wel wezen. Koba had hij vaak genoeg gezien, hij had zelfs heel graag naar haar gekeken. Maar dat ze de knapste was van allemaal, dat had hij zich niet gerealiseerd. De zondag daarop had hij haar in de kerk eens goed opgenomen. Ja, Wicher had gelijk, ze was knap. Mooi was ze met die donkere ogen en fijn- gewelfde wenkbrauwen. Het gouden oorijzer stond haar goed en gaf aan haar gezicht iets voornaams. Haar huid leek als een perzik zo zacht en haar kersenrode mond deed hem in eens verlangen haar te kussen. (Wordt vervolgd) 3971. Wat was er intussen van de „brave" grootvi zier Ramad geworden? Och, vanuit zijn standpunt, of liever zitpunt, bezien, gebeurde er veel te weinig. In 't begin had hij nog gehoopt, dat zijn vorstin, zijn gelief de, h^m wel gauw weer op vrije voeten zou stellen. Hij was immers onmisbaar, vooral waar het staatszaken betrof. Hoe kon Nala zich bezighouden met allerlei dingen, die hij haar zo succesievelijk uit handen had genomen? Of moest die indringer, die verwenste Storm dat nu doen? De gedachte aan de vreemdeling die hem uit Nala's gunst had gestoten, deed hem telkens knar setanden. Hij wreef onwillekeurig langs zijn pijnlijke kin. Hij moest hieruit zien te komen. Reeds meermalen had hij getracht de bewakers op zijn hand te krijgen, maar al zijn beloften, vleierijen of dreigementen moch ten niet baten. De gedachte kwam niet bij hem op, dat zijn voormalige knechten wel eens blij konden zijn, dat hun wrede meester eindelijk achter slot en grendel zat. Ramad nam een driest besluit. De eerstvolgende keer dat een cipier hem water bracht zou hij probe ren de sleutels te pakken te krijgen. Nauwelijks een half uur later kon hij zijn plan ten uitvoer brengen!" TEKKO TAKS EN DE WONDERPITTEN 3. Met veel moeite wist Tekko de journalisten van de ernst van zijn woorden te overtuigen en hoewel zij niet begrijpen konden dat een man als Tekko Taks vrede kon hebben met het sleurleven van een eenvoudig ren tenier, dropen zij eindelijk toch af. De hele stad scheen van zijn aankomst op de hoogte te zijn en als een vorst werd Tekko Taks ingehaald. In een open rij tuig met twee paarden, vooraf gegaan door het stede lijk fanfarekorps en omstuwd door een enthousiast joe lende menigte, werd hij thuis gebracht. De opgewon- de mensen waren zo blij een beroemd man als Tekko als stadgenoot te hebben, dat zij in groten getale voor zijn huis samendromden en niet ophielden „Hoera!" en „Leve Tekko Taks!" te roepen tot onze vriend op zijn balkonnetje verscheen en zijn medeburgers hartelijk toewuifde. Doodmoe van alle lof en eerbetoon, die hem deze dag waren toegezwaaid, ging Tekko die avond vroeg naar bed. En in zijn rustige vertrouwde beslo tenheid van zijn slaapkamer, droomde onze vriend de meest fantastische dromen over olifanten, okapi's, kro kodillen, zebra's en graftomben. In de reeks „Bioscoopsuccessen van weleer" zendt de KRO televisie van avond via Nederland 2, de uit 1935 da terende film „Mazurka" uit. De film werd geregisseerd door Willi Forst. De hoofdrol wordt gespeeld door Pola Ne gri. Zij vertolkt in deze film de rol van een cabaretzangeres, die tijdens een voorstelling een van de bezoekers neer schiet. In het proces dat daarop volgt, wordt duidelijk wat de beweegredenen zijn geweest. Pola Negri werd aan het eind van de 19de eeuw in Polen geboren. Haar ver schijning in 1935 in Berlijn, waar de film werd opgenomen, deed enig stof opwaaien. Duitsland leefde in de roes van het 1000-jarig rijk en het verblijf van een pools-joodse actrice in Duits land behoorde niet tot het ideaal beeld. Goebbels, die ten onrechte meende dat Pola Negri van Joodse afkomst was, vaardigde een vertoningsverbod uit. Pola Negri heeft zelf bij Goebbels we ten te bewerkstelligen dat dit verbod werd opgeheven. In haar radioprogramma op dinsdag 19 november van 12.00 tot 12.26 uur her denkt de AVRO het feit, dat de Neder landse componist Gerard Boedijn vijf enzeventig jaar geleden in Hoorn werd geboren. Gerard Boedijn, die zich als compo nist voornamelijk heeft toegelegd op harmonie- en fanfaremuziek, is bekend door zijn „Vijf epigrammen", het sym fonisch gedicht „Halewijn", de legende „Sint Hubertus" en de „Landelijke sui te". Van zijn vele composities voor klokkenspel werden er verscheidene bekroond In het bovengenoemde radioprogram ma worden achtereenvolgens „Marche gamatique", „Ouverture Cesar en Cleopatra" en „Chain of British Songs" in de uitvoering door de Amsterdamse Politiekapel onder leiding van Johan Pinkse, ten gehore gebracht. Van 16 november tot en met 5 januari a.s. wordt in het Prentenkabinet van het Haags Gemeentemuseum een tentoon stelling gehouden van werk van de Amsterdamse kunstenaar Theo Blom. Blom, die in 1935 werd geboren, kreeg deze zomer bekendheid doordat hij de derde prijs won op de door het Holland Festival georganiseerde tentoonstel ling „Critici kiezen grafiek". Hij is be halve graficus en tekenaar ook schilder en maker van monumentale kunst. De tentoonstelling in het Haags Ge meentemuseum, die Bloms eerste een- mansexpositie in een museum is, tracht een indruk te geven van zijn veelzijdig werk. De tweede aflevering van het televi sieprogramma van de NCRV Concert met Caroline Kaart op zaterdag 1 de cember gaat niet door. In de plaats daarvan komt waarschijnlijk een mu ziekprogramma met Aafje Heynis. Het afgelasten van het programma houdt verband met moeilijkeden, die zijn gerezen tussen Caroline Kaart en de regisseur van h,aar programmaserie Jurriaan Andriessen. Op het ogenblik wordt overlegd of de vier andere pro gramma's van de serie, die volgend jaar zouden worden uitgezonden, kun- nen doorgaan. HILVERSUM I. 18.00 Stereo: Meisjeskoor met instr. sextet. 18.19 Uitz. v. h. Ger. Pol. Verb. 18.30 Nws. en weerpraatje. 18.46 Act. 19.05 Literama: radiokron. over boeken en schrijvers en toneel. 19.20 Stereo: NCRV-Vocaal ensemble: mod. gewijde lied. 19.50 Stereo: Promenade ork.: am. muz. 20.15 Stereo: Koorzang (gr). 20.25 Op de man af, praatje. 20.30 Amster dams kamerork. en sol.: klass. en mod. muz. 21.15 Den Haag ligt zo ver: ge sprekken met Nederlanders in O.-Afr- ka. 21.40 Stereo: Vocaal ensemble: li. müz. 22.00 Stereo: Li. gr.muz. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Te kens bij de tijd, cultureel pr. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM II. 18.00 Nws. 18.16 Radiojournaal. 18.30 Schatten der toenkunst: li. ensemble en zangsol. 19.15 Stereo: Li. gr.muz. 19.30 Nws. 19.35 RVU: muz. spectrum door Klaas A. Posthuma. NRU: 20.05 Het scheppen van een precedent, ge sprek. 20.30 Gamma van alpha en beta: pr. over recente vorderingen in de we tenschap. 21.30 Jazzmuz. 22.00 Esperan to: uitz. ter nadere kennismaking met de wereld-hulptaal. BOND ZONDER NAAM: 22.20 Zeg eens tegen jezelf: Kijk naar je eigen! NRU. 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojournaal. NRU: 22.55 Stereo: Metro's Midnight music: Metro- pole-ork. en sol.: am.muz. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NTS: 18.40 Teleac: Nieuw systeem voor omzetbelasting. BTW (les 3) 18.40 In kleur: De Fabeltjeskrant. 19.00 Journ. VARA: 19.06 In kleur: Samen op 19.31 Kenmerk, de wekelijkse inf.rubr. het dak. tv-feuilleton. IKORCVK'RKK over kerk en samenleving. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Per seconde wij zer. quiz. 21.05 Achter het nws. NTS: 22.15 Journ. 22.20 Teleac: Cursusinfor matie Export. 22.25 Pauze. 22.50 Teleac Nieuw systeem voor ^omzetbelasting - BTW (les 3). 23.00-23.30 Teleac: Me ten en vergelijken (les 9, herh.). NEDERLAND II NTS: 18.50 In kleur: De Fabeltjes krant. 19.00 Journ. KRO: 19.03 In kleur: De Flintstones, tekenfilm. 19.28 In kleur Rinaldo Rinaldini, tv-feuilleton. NTS: 20.00 Journ. KRO: 20.20 In kleur: Po litie New York Geld te leen, tv- feuilleton. 20.45 De boot is aan: tips voor het kopen van speelgoed en kin derboeken. 21.05 Mazurka, speelfilm uit 1935 (keuring boven 14 jaar). NTS: 22.35-22.40 Journ. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: Li. muz. m. nws. en act. 8.00 Nws. 8.11 Ge wijde muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvr. (9.00-9.10 Ochtendgymn. v.d. huisvr.). 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Bijbelse verkenningen, lez. 10.15 Stereo: Omroep-ork. m. Ned. sol.: ope ra-aria's. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zie ken. 11.55 Meded. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. progr. (12.22 Wij-van het land; 12.26- Mèded. t.b.v. DEN HAAG H M. de Koningin heeft in gezelschap van freule Röell de Ko ninklijke Schouwburg in Den Haag be zocht. In de schouwburg werd door de Haagse Comedie „Het wijde land" van Arthur Schnitzler opgevoerd. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 Act.; 13.00 Raden maar...). 14.00 Concilie postbus. 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzi cato: muz. middagmag. (16.00-16.02 Nws.). 17.00 Overh.-voorl.: Hetver keer op Curagao. Vraaggespr. van C. van Maasdam m. mr. J. C. Hooftman. 17.10 v.d. Kinderen. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Stereo: Li. gr.muz. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.11 Ra- diojourn. 8.20 Stereo: Li. gr.muz. (8.30- 8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijd. NRU: 9.00 Uitgebr. rep. of herh. NRU- progr. 9.40 Muz. uit de Middeleeuwen en Renaissance (opn.). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen (gr.). (11.00-11.02 Nws.). 11.30 Ste reo: Fragm. uit Duitse opera's (gr.). 11.55 Beur9ber. 12.00 De Amsterdamse Politiekapel. 12.26 Meded. t.b.v. land en tuinb. 12.29 Overh.voorl.: Uitz. voor de landbouw. 12.39 Sportrev. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. NRU: 13.30 Spiegel van België: Muz. en nws. van onze Zui derburen. 14.00 Stereo: De lichte muze belicht: filmmuz. AVRO: 15.00 Stereo: Wijs: zang en gitaar: Joodse wijsheden en wijsjes. 15.05 Stereo: Rotterdams Kamermuz. Gezelsch.: mod. muz. 15.40 Weerklank uit het verleden (IV): stem mingsbeeld rondom een muzikaal on derwerp. 16.00 Nws. 16.02 Braziliana: lichte Zuidamerikaanse muziek. 16.30 Kunstkron. 17.00 Stereo: Big Band Beat: Ned. Jazz-ork. 17.25 Jazz Spec trum. NRU: 17.50 Opening wervings campagne van Openbaar Kunstbezit 1969, door mr. H. A. M. T. Kolfschoten. AVRO: 17.55 Meded. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nws.). 11.00 Nws. 11.03 Pow - Pow: licht muz.progr. 12.00 Nws. 12.03 Zorro, een progr. v. tieners. 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: gevar. pl.progr. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Er - Jee - Em - Drie. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix, licht gevar. pl.progr. (17.00 Nws.). NEDERLAND I NTS/NOT: 11.00 - 11.50 Schooltelevi sie. DUITSLAND I 18.00-18.05 Journ. (Reg. progr. NDR: 18.05 Act. 18.19 Sportjourn. 18.53 Zand- mennetje. 19.00 Act. 19.26 In kleur: Mussa, der Tuareg, tv-serie. 19.59 Pr.- overz. WDR: 18.05 In kleur: Vorwie- gen heiter, tv-serie (herh). 18.25 Goe denavond. 18.30 Hier und heute: journ. 19.10 In kleur: Weltreisen und Aben- teuer: tv-film. 19.40 In kleur: Kleine Skizzen von grossen Reisen, tv-film. 19.45 In kleur: Weekoverzicht). 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Monitor: act. 21.00 Zwischenmahlzeit.: am.pr. 21.50 Die deutsche Unruhe: doe. serie. 22.35 Journ., comm. en weerber. 22.55 In kleur: Tausendschönchen - kein Mar- chen: speelfilm. 0.15 Journ. DUITSLAND II 18.15 In kleur: Scharzsucher unse- rer Tage: tv-film. 18.50 In kleur: Sen- sationen zwischen Himmel und Er- de: circuspro. 19.27 Weerber. 10.30 Nws. en act. 20.00 Dagboek uit de protestant se kerk. 20.15 Uit onderzoek en techniek tv-serie. Aansl.r nws. 21.00 ...der werfe den ersten Stein: speelfilm, (niet gesch. voor jeugdige kijkers). 22.40 Nws., weer ber. en act. DINSDAG 19 NOVEMBER 1968 DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. (herh. v. gis teravond). 10.20 Die aktuelle Schaubu- de: amusem.progr. 11.00 Ein Platz für Tiere. 12.00-13.30 Act.kron. 16.40 Journ. 16.45 Voor de kinderen: In der Kinder- bücherei. HILVERSUM Eduard Startz jubi leert. De veeltalige radiopioqier, die met zijn programma Happy Station wereldwijde bekendheid kreeg, zit deze maand veertig jaar achter de microfoon. In november 1928 ging zijn Happy Station voor het eerst de ether in. De korte golven van de experimentele zen der P.C.J. van Philips in Eindhoven en (na de oorlog) van Radio Nederland Wereldomroep in Hilversum brachten zijn zondagse uitzendingen met muziek, groeten, informaties en spelletjes in de verste uithoeken van de wereld. Eddie Startz werd en is een begrip. Startz (69) is een heer, keurig ver zorgd, beweeglijk als een tiener, enthou siast alsof hij gisteren zijn eerste ra dioprogramma maakte en naar eigen zeggen ijdel en trots. Een systematisch opgebouwd levensverhaal vertellen lukt hem niet. Zijn vele uitweidingen en zijn ontstellend van de hak-op-de-tak ge spring leveren het beeld op van een ra dioartiest van de oude stempel, die vloeiend zeven talen spreekt, de wereld op zijn duimpje kent en jaarlijks zo'n tienduizend brieven krijgt. Zijn jeugd: „Ik ben in Vaals geboren. In Luxemburg, België en Duitsland heb ik op kostschool gezeten. In 1923 ben mmmm. ik naar Amerika gegaan. Op de bonne fooi. Ik had geen baan en geen geld. Ik ben er vijf jaar geweest. Terug in Nederland ben ik als vertaler bij Phi lips gaan werken. Omdat ik goed Spaans sprak, mocht ik radio-uitzendin gen doen". Zijn programma. „Het is lichte kost, maar het is niet oppervlakkig. Een po pulair programma, maar met een goe de smaak. Het belangrijkste is de ba lans. Er komt wat ouds in voor, wat nieuws, wat leuks, wat ernstigs. Ook op de overgangen komt het aan, op de ma nier waarop je het één met het ander verbindt. Daarvoor moet je artistiek ge voel hebben. Je moet met je woorden schilderen in de ether. Die woorden moeten als het ware in de lucht geschre ven staan". Doel van Happy Station: „De mensen in den vreemde een hart onder de riem steken en een sfeer van goodwill en vriendschap kweken. Gevangenen in Engeland schrijven mij: één uur in de week ben ik vrij, dat is als ik uw pro gramma hoor. Een zieke schrijft: na uw uitzending voel ik me weer stukken beter. Om de luisteraars gaat het. Niet de directeur of Den Haag is de baas. Maar de luisteraar. Die zit aan de knop." Zijn trots: „Mijn lintje. Ik ben ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Dat ben ik geworden toen ik mijn 25- jarig jubileum vierde. Wie weet, mis schien zit er op een goede dag nog wel eens promotie in. Een lintje krijgen is toch wel mooi. Voordat het gebeurt gaan ze al je gangen na. Nu ben ik nogal een wilde jongen geweest, maar ik ben altijd binnen de grenzen geble ven". Zijn grootste ontgoocheling: „Dat was toen de Duitsers in 1940 onze zen der in Huizen opbliezen. Het was toen alsof mijn hele levensideaal de lucht in ging". Zijn toekomst: „Happy Station is een feuilleton, een programma dat nooit ophoudt. Als ik er mee moest ophou den zou ik dood gaan. Nee, ik stop er nog lang niet mee. Ik moet nog mee maken dat onze nieuwe zenders in Bo naire en Madagascar gaan werken". AVRO's discussierubriek voor actuele zaken, „Trefpunt", is op dinsdag 19 no vember van 19.00 tot 19.30 uur gewijd aan de 23ste Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in New York. Vier vertegenwoordigers van onze po litieke partijen, te weten dr. K. van Dijk (WD), G. Boot (KVP), mr. C. A. Bos (CHU) en H. Wieringa (PvdA), de batteren over de belangrijkheid van de ze Algemene Vergadering. De gespreks leider is Jlaas Jan Hendriks, AVRO- correspondent in de Verenigde Staten. 1091. Maar terwijl de aandacht van de toekijkende dorpelingen helemaal toegespitst was op de won derlijke provo-heppening, maakten zich naast de toren twee schimmige schaduwen los uit de krin gelende, vette rook. „Heb je de knekelsleuteltjes bij je, Pjotr...", siste de een. „Ja zeker..." antwoord de deze. „Ik zal daar mijn knekelsleuteltjes niet bij me hebben. Let op in een wipje heb ik de kerker deur open..." En wéér deed die knekelsleutel, dat onmisbare hulpmiddeltje voor spionnen, feilloos zijn werk. Wéér kraakte het eventjes in het slot en wéér zwaaide er een deur geruisloos open. Kille Klansky was de eerste, die de kerker binnendrong en een gevoel van opluchting maakte zich van hem meester, toen hij zag hoe zwaar de gevreesde Sjeems 009 Pond in de boeien lag. „Hihi..., ik lach me een aap", grinnikte hij. „En dit zou Heintje de Wit uit Vierakkershoek voorstellen! Dat probeerde die oliedomme veldwachter ons tenminste wijs te maken. Niks hoor..., ik herken hem wel! Weet jij wie het is, Pjotr?" „Het is Sjeems Pond", ant woordde Pjotr Nogrottr. „Jammer dat ik dat niet eerder geweten heb. Dan had ik hem wel..„ je wéét wel..." „Dat gaat dan nu wel gebeuren", hernam Klansky. „Ik heb hier een leuk waterpis tooltje, maar in plaats van water zit er een ver dovende vloeistof in. Da's voor het gemak, meneer 009. Daar ga je..., op de gezondheid van doctor Polnyck." En flats..., daar schoot de Kille al een fikse straal midden in het gezicht van Sjeems Pond. Toen was de rest ook gauw gebeurd, want nog geen minuut later droegen de twee schurken al een zwa re goniezak met menselijke inhoud naar de laadbak toe van KLANPOL's filmauto... De nestor van de moderne jazzslag- werkers, Kenny Clarke (54), was een paar uur in de Rotterdamse Doelen. Hij hield er een warm pleidooi voor zijn troetelkind, de Clarke-Boland big band, die op zondagavond 1 december in het zelfde gebouw zijn eerste Nederlandse concert zal geven. Clarke: „Het is moeilijk om vooral I de Amerikaanse critici ervan te over tuigen dat er naast de orkesten van f Count Basie en Duke Ellington nog iets anders bestaat. Mijn band, die een paar dagen per maand in Keulen repeteert, bestaat uit de beste Amerikaanse solis ten die in Europa wonen. Verder spe len er Engelse, Zweedse, Belgische en Joegoslavische musici in mee. Benja min van het orkest is een Nederlandse I bastrombonist, de kleine Erik van Lier. 1 Ik heb vooral sinds ik in Parijs woon een duidelijke mening over jazz gekregen: het is een universele muziek. Het is echt een uiting die de hele we reld bestrijkt. Dat is de grondgedachte geworden van mijn band. Arrangeur Francy Boland leidt het orkest samen met mij en hij denkt er precies zo over". In Parijs leidt Kenny Clarke het de gelijke leven van een slagwerkleraar. Hij heeft een eigen school (met leerlin gen van acht tot zestig jaar) en geeft les aan twee bekende conservatoria. „Nee, dat vermoeiende spelen in de be kende Parijse jazzclubs is er niet meer bij. Trouwens, de Blue Note, waar ik min of meer huisslagwerker was, is dicht. Je kunt alleen nog spelen in Ca- méléon, Chat qui pêche en in de op nieuw geopende club St Germain. Maar laat mij maar fijn les geven en af en toe Europese concerten geven met deze band. Zo jong ben ik nu ook niet meer". De wereldberoemde Franse mime kunstenaar Marcel Mercaux, die momenteel in ons land enkele voor stellingen geeft en daarbij grote triomfen viert. Ned. Herv. Kerk Beroepen: te Voorst (toez.): K. van Ot teren te Lathum Bedankt: voor Arnemuiden: A. J. Wijn- maaien te Maartensdijk; voor Dintel- oord: C. J. Lam te Putten. Geref. Kerken Bedankt: voor Sneek: H. A. Starrenburg te Wolvega. Christ. Geref. Kerken Beroepen: te Zaandam: P. N. Ribbers te Enschede. Geref. Gemeenten Bedankt: voor Middejharnis: A. Hooger- land te Werkendam; voor Terwolde H. Ligtenberg te Genemuiden. LONDEN Zeven hotelgasten zijn gistermorgen om het leven gekomen door een brand in een hotel aan de boulevard van de Zuid-Engelse bad plaats Brighton. Vier mensen werden gewond. De brand brak uit op de beneden verdieping. Binnen korte tijd stond het uit vier verdiepingen bestaande hotel in lichterlaaie. Onder de slachtoffers was een gezin van drie personen. Het was de tweede keer binnen 24 uur dat in het hotel brand was uitge broken. Bij de eerste brand, die be perkt bleef tot een kamer, werd nie mand gewond. Een man is gearresteerd, beschuldigd de brand te hebben aangestoken. VOORSCHOTEN De free-lance journalist D. Scheps heeft als lid van de Boerenpartij bedankt en zijn zetel in de raad van Voorschoten, waar hij sedert 1966 zitting in had, ter beschik king gesteld. De heer Scheps is lid van het voorlopig bestuur van de nieuwe politieke partij „Nieuw Rechts". Hij was één der drie oprichters van de uit geefster van het blad „Rechtsom", de stichting Nieuw Rechts. LONDEN Uit het landhuis van Lee Radziwill bij Londen, waar Jac queline Onassis en haar man het week einde doorbrachten zijn juwelen ter waarde van ca. 50.000 gld gestolen. De politie deelde mee, dat geen van de gestolen juwelen aan mevrouw Onassis behoorde. RIJSWIJK In een in Rijswijk ge- nouden buitengewone vergadering van aandeelhouders van de NV Hollandsche Beton Maatschappij is meegedeeld, dat het bestuur tevreden is over de gang van zaken. De orderportefeuille kon op peil worden gehouden, onder meer door aanneming van circa 3500 woningen en serviceflats (waaronder 9 torenflats van 20 verdiepingen), een groot deel van het civiele werk voor de dhemi- sche installaties van Dow Chemical te Terneuzen, 600 m. kademuur te Rotter dam en (in combinatie) het St. Antonius ziekenhuis te IJmuiden (312 bedden). Ook in groepsverband, na de fusie met de Hollandse Constructiegroep (HCG), heeft men „zoveel pijlen op zijn boog", dat men tot zelfstandige aanbiedingen in staat is. De Nederlandsche Electrolasch Maat schappij NV, lid van de Hollandsche Constructiegroep, werkte samen met Dirk Verstoep Nederland NV op het ge bied van pijpleidingen. Deze samenwer king leidde tot een overeenkomst tussen Dirk Verstoep Nederland en de Hol landsche Beton Groep om zich in gro ter verband gezamenlijk op dit gebied toe te leggen. De Maatschappij Voorbereiding Bouwprojecten NV (MAVOB) die vo rig jaar werd opgericht, heeft reeds een aantal interessante projecten in uitvoe ring, zoals kantoren, winkels en wonin gen te Amsterdam, Rijswijk en Eindho ven. De dochtermaatschappij nv Bouw bedrijf Brabant-Oost, heeft met nog drie andere in de omgeving van Eind hoven werkzame dochterondernemin gen de projectfinancieringsmaatschap pij Profim NV opgericht, die betrokken hoopt te worden bij de uitvoering van het „city-plan" van de gemeente Eind hoven. De ondervindingen met het Jack- block-bouwsysteem zijn goed, nieuwe opdrachten worden in de toekomst ver wacht. Een nieuwe versie van het sys teem bevindt zich in de eindfase van ontwikkeling. In de vergadering werd een statuten- afwijziging goedgekeurd, welke noodza kelijk was geworden in verband met de fusie met de Hollandse Constructie groep NV in de nieuwe statuten is de naam van de houdstermaatschappij Hol landsche Beton Maatschappij NV ge wijzigd in Hollandsche Betongroep. De werkmaatschappij HBM-Nederland NV zal in het vervolg Hollandsche Beton- Maatschappij NV worden genoemd.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 2