Partij van de Arbeid staat voor keuze voorzitter TANS: VLOT MAAR GEEN LEIDER VONDELING: MAN MET BREDE VISIE VAN DER LOUW: DE MAN VAN HET WOORD Gezonde werkplaats in Eindhoven Geen kaartje of bankje Petula Clark nam het niet ZORGVULDIG JA EIS AMETS SPECÏALÏST OP DE VLAKTE PUBLICITEIT TACTVOL Frits Tachtig Anders SUEZ-KANAAL j DOZIJ1S 10 MAANDEN NOVEMBER 1968 DE ROUTINE IN STRIJD MET HET ELAN No dr. Torn het voorzitterschap van de Partij van de Arbeid in maart aan een onder wil overdra gen, ral de P.v.d.A. schielijk moe ten zoeken naar een opvolger. On langs berichtten wij dat de meerder heid van het partijbestuur oud-mi- nieter dr. Vondeling graag op de stoel ran dr. Tans son zien. Een minderheid, Nieuw-Links, voelt meer voor het naar voren schuiven van de vice-voorzitter van de Partij van de Arbeid, Van der Louw. Het ziet er naar ott dat dr. Vondeling de meeste kans maakt Qnderwtfsspecialist dr. J. G. H. (Sjeng) Tans geeft er de brui aan. Misschien heeft „Rotterdam" (de partijraad van 21 september) voor hem de deur dicht gedaan. Hjj gaf toen duldeljjk bljjk, de vergadering niet op de meest tactische manier te leiden. Toen kwam aan het licht dat dr. Tans uit Maastricht niet de aangewezen man was om de veelvormige partjj die de Partij van de Arbeid wil zjjn te leiden. Dr. Tans is een vlotte prater., een goed do cent Dat laatste is hij in de politiek, dat laatste was hij ook bij het voorbereidend hoger en middelbaar onderwijs. Dr. Tans is de neerlandicus die zijn woor den zorgvuldig kiest, maar als hij geprik keld raakt neemt hij zoals ook dr. Von deling wel deed een betweterige houding aan, een schoolmeesterachtige trant van spreken, ondanks een regelmatig terugke rende glimlach. De eerste katholieke voorzitter van de Par tij van de Arbeid zei vorig jaar in een brochure, dat de meningen die in een partij leven de kans moeten krijgen om door te komen. Maar zoiets wil niet zeggen zei dr. Tans erbij dat de leiding maar ja en amen moet knikken op wat de partij voorschrijft Dr. J. G. H. TANS de visie De leiding van een veelvormige partij kan niet uit slapjanussen bestaan. Het kan best zijn dat dr. Tans te streng is opgetreden, te weinig soepel, misschien ook vond hij dat zijn weg de enige juiste was om de roerige partij te leiden. Hoe het ook zij, dr. Tans trekt zich terug, mede on der invloed van het structuurrapport. Hierin staat dat het partijvoorzitterschap verenigbaar is met het Kamerlidmaatschap, mits het Kamerwerk geen veeleisend spe cialisme is. Onderwijs en dr. Tans is ook nog voorzitter van de vaste commissie uit de Tweede Kamer is dat nu juist wel. T~)r. Anne Vondeling, de socialistische in tellectueel mét de brede visie, een academicus ook die als het moet geen enkel blad voor de mond neemt, heeft al een rijke politieke loopbaan achter de rug. Hij is ook de man-die-terugkwam, niet alleen fysiek na een ernstig auto-on geluk, maar ook politiek. Nauwelijks verscheen hij in september weer in de Tweede Kamer of de geruch ten staken de kop op: hij zou weer frac tieleider worden in plaats van drs. Den Uyl op wie Nieuw-Links kritiek had; hij zou de nieuwe voorzitter worden als op volger van dr. Tans op wis Nieuw-Links nog veel meer kritiek had. Maar dr. Vondeling hield zich, terwijl hij zich moeizaam door het Kamerge bouw bewoog, diplomatiek op de vlakte. Hij zei evenwel voldoende om door een aantal socialisten te worden aangeduid als de man die de verfomfaaide partij weer uit het slop zou kunnen helpen. Nu is hij kandidaat nummer één voor het voorzitterschap. Landbouwkundig ingenieur dr. Vonde ling is een vriendelijk man, die als dat zo uitkomt ook heel fel kan zijn. Begin 1965 schrok hij er niet voor terug om vier le den van het kabinet-Marijnen kortweg 1 voor „slechte ministers" uit te maken. Enkele maandenlater stapt hij als mi nister van Financiën in het kabinet-Cals. Het duurde niet lang of de storm brak los over dr. Vondeling zelf. Later gaf de PvdA toe dat de grote voorman er ver- Dr. A. VOND EU NO da daad standlger aan had gedaan om „Finan ciën" te laten lopen. Hij had als fractie leider in de Tweede Kamer veel indruk gemaakt. Vondeling groeide op als boerenzoon in Appelscha. Hij werd ijveraar voor de Vrijzinnig-Democratische Bond (van wij len prof. Oud), batterij-officier bij de luchtdoelartillerie, verzetsleider in Fries land, Tweede-Kamerlid voor de Partij van de Arbeid, minister van Landbouw in het kabinet-Dreess (1958), fractieleider, minister van Financiën en opnieuw Twee de-Kamerlid. De altijd in de weer zijnde Leeuwarder legt nu de laatste hand aan een boek. Het is de bedoeling dat het nog deze maand zal verschijnen. Het heet „Namaak en voorproef". Misschien dat het boek al een beetje aangeeft hoe de 52-jarige politicus straks een progressieve concentratie denkt te leiden... |^e rykbesnorde vice-voorzitter van Ae Partij van de Arbeid, André van der Louw, heeft de gave zftn toehoorders op hun gemak te stellen. Hij deed dat ook in het Groothandelsgebouw in Rotterdam waar de Partijraad zich in allerlei boch ten wrong om uit de impasse te komen, ▼an der Louw heeft een redenaarstalent. Hij kan ook goed luisteren. Dat combi neert hij dan met bet reken ven een niet onaamdenHjke pijp. De politieke carrière van André van der Louw is nog maar zeer jong. Hij kwam in het nieuws door zijn leidingge vend optreden in de groep Nieuw Links. Hij was een van de mannen die een voor keur had voor een spelletje Tien over Rood. Hij wae ook redacteur van Hit week. Van der Louw is gewend zich in de par tij te bewegen. Hij is perschef van de VARA en als zodanig bekend mot presen tatie en publiciteit. Hij weet zijn nummer te brengen. Het ie niot onmogelijk dat Van d«r Louw het straks krijgt op te nemen tegen YAM DER LOUW hot woord routinier dr. Vondeling. Vele socialisten zullen vermoedelijk de balans laten door slaan naar de doorknede politicus die de partij door zijn fractieleiderschap een be tere image gaf. Van der Louw mag dan de Jeune pre mier" zijn, of hij de hardheid zal bezitten om een so pluriforme partij als de PvdA te leiden staat nog te bezien. Het is ook moeilijk vergelijken. Van der Louw moot zijn kansen nog krijgen. Tot nu toe heeft hij zich op het voorste plan bijzonder tactvol gedragen. Dat kan een winstpunt zijn, maar of het voldoende is om dr. Vondeling voorbij te streven lijkt niet aannemelijk. GEPENSIONEERD, MAAR NIET BUITENGESLOTEN Als ik bij hem binnenstap in Eind hoven, is de mist net helemaal weg en de zon schijnt in de grijze krul len, die zijn hoofd omzomen. „Zo, blij dat u er bent", begint prof. Ir. F. M. Roeterink. „Gaat u zitten, hier staan sigaren, oh, die rookt u niet, nou ja, dan niet". Hij steekt de vlam in zijn siga- repeuk en valt meteen met de deur In huis: „Kijk, de tijd is voorbij dat we tegen bejaarden zeiden: „Nou, oudjes, zoet maar" en ze dan ergens opborgen. Een van de belangrijkste dingen is, dat je het gevoel van een zaamheid voorkomt. Maar wat we ten mensen van de werkende gene ratie van de tjjd dat je oud bent". 8Zo, de eerste les zit in m'n zak. Professor Roeterink is een man die best tegenspraak duit, maar hij wil de dit allemaal toch even duidelijk zeggen. Dan hebben we een uitgangs punt in ons gesprek en dan weet ik meteen hoe hij de grote lijn ziet. Eerst even dit: wie is prof. ir. Roeterink? Hij geeft zelf het antwoord: „In 1917 ben ik ingenieur geworden en in het leger bracht ik het tot ser geant honoris causa. In mijn jonge jaren heb ik de Betuwe geëlektrifi ceerd en in 1926 kwam ik bij Phi lips. Toen had Philips nog zesdui zend man over de gehele wereld, nu 250.000. Overigens: ik ben binnen kort vijftig jaar getrouwd, dus niet zo gek jong meer". Professor Roeterink is een man die „Anton" zei tegen de oude heer Philips en „Frits" zegt tegen zijn Boon. „In 1956 was ik 62 jaar en Frits zei tegen me: Nu gaat voor jou ook de poort dicht", zegt prof. Roete rink. „Toen ging ik pas de geestelij ke gevaren van de gepensioneerde situatie begrijpen". Er zijn drie dingen, die lr. Roe terink zo gevaarlijk vindt voor de gepensioneerde.Nummer één is de steeds groter wordende eenzaam heid. „Dan heb je verder het verlies van zelfrespect", gaat hij verder. „Niemand vraagt je meer wat, je bent een oudje. En ten derde heb je melancholie. Je hebt geen toekomst meer, je kunt alleen nog maar je testament maken en je begraaf plaats uitzoeken. Deze drie dingen brachten mij er toe een vorm van nuttige vrijetijdsbesteding te zoeken in plaats van het kaartje leggen en in het park op een bankje zitten". Het is nu bijna tien jaar geleden dat de werkgemeenschap „Sterk door Werk" werd opgericht. „Dit is dus een Vereniging van gepensioneerden In Eindhoven en geen afdeling van Philips, zoals velen denken", zegt prof. Roeterink met nadruk. „Een vereniging met 250 man, een omzet van een half miljoen gulden per jaar en een batig saldo van een kwart miljoen per jaar. Bij ons is geen sprake van loon of salaris; de leden verdelen het batig saldo onder el kaar. En iedereen krijgt hetzelfde of hij nu Ingenieur, portier of poet ser is." Er wordt In twee ploegen ge werkt, bij „Sterk door Werk", drie uur 's ochtends en door de tweede ploeg drie uur 's middags. En wie beslist het „uurloon" wil gaan uitre kenen die ontdekt, dat dit tien jaar geleden één gulden was en nu bij de 1,85 gulden is aangekomen. „Het be stuur krijgt geen cent", zegt prof. Roeterink, die voorzitter van dat be stuur is. „En de absentie bij ons is geringer dan bij een aantal bedrij ven in Eindhoven, hetgeen dus be wijst hoe graag ze hier zijn, die ou de mensen". Prof. Roeterink gaat me voor de werkplaats in, ik mag wel zeggen: de fabriekshal. Niet één gezicht van achttien, veertig of vijftig. Allemaal mannen van 65 jaar en ouder. Pro fessor Roeterink vraagt naar ie mand. „Die is naar huis", wordt er gezegd, „hij ging wat vroeger, maar hij is ook al tachtig dus hij mag wel". Series machines staan bij elkaar, werkbanken, tafels, dozen 'en als ik kijk wat er allemaal gemaakt wordt, dan komt dat neer op brief ordners, het monteren van stortbakken voor toiletten, het repareren bij tiental len van de koopwagentjes uit super markten, het maken van technische onderwijsmodellen voor universitei ten en scholen, het afwerken van plastic artikelen, het uitdokteren van het stofvrijmaken van fabrieksruim- ten en nog meer. Nergens wordt geschreeuwd, ner gens brult de jengelende schreeuwer Veronica. Met zeer tevreden gezich ten is men overal in bruine stofjas sen aan het werk. A Daar zitten ze, 65 geweest, gepensioneerd, maar niet buiten gesloten. Integendeel: volop aan het werk, elke dag in Eindhoven, voorbeeld tot in Japan toe. En hun voorzitter zegt: ,,Het belangrijkste is, dat de mensen hier weten: je hebt wel je pensioen gekregen, maar je bent nog waardevol en daardoor heeft iedereen zijn zelfrespect weer. Dat is onbetaalbaar." Ook de bedrijfsleiders (HTS-ers) zijn gepensioneerden. Ook de admi nistrateur. Ook de portier, de heer C. Nab, die 38 jaar bij de Neder landse Spoorwegen werkte, er ma chinist was en altijd de Koningin reed. Hij is 71 jaar, werkt acht jaar in de werkplaats en wandelt erbij als een gouden haantje. „Het bestuur bestaat ook allemaal uit gepensioneerde jongens", vertelt prof. Roeterink. „Ingenieurs, koop lui, mensen met verstand van de commerciële dingen, een vertrou wensman van de arbeiders, alle maal boven de #5 jaar". Prof. Roeterjjk wandelt voor me uit de kantin* fn. „Even naar de grootmoeders", zegt hij. En wat la ter: „Zeg, koffiemeisjes, laat je eens zien". Twee mevrouwen (uiteraard gepensioneerd) lachen breeduit: ae kennen hun prof. Prof. Roeterink en het hele be stuur van „Sterk door Werk" zijn er niet weinig trots op, dat niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland en Engeland de Eindhovense werk gemeenschap is nageaapt. Zelfs van uit Japan is er belangstelling ge weest. „We hebben pas een televi sieploeg hier gehad en de zaak wordt dezer dagen in Japan uitgezonden", zegt de voorzitter. Hij vertelt nog even hoe de twee Mammoettanker is nog niet volgroeid Nadat enkele jaren na de Tweede Wereldoorlog een tanker van 18.000 ton voor alle doeleinden geschikt leek, werd een olieschip met een tienduizend ton groter draagvermo- f gen een twintig Jaar geleden voor het eerst een supertanker genoemd. Toen daarna weer grotere tanksche- S pen werden gebouwd, gebeurde dit nooit nit overwegingen van prestige. De scheepsgrootte hield steeds verband met economische achter- j gronden. De schepen werden groter naarmate de scheepsbouwindustrie de moeilijkheden voor het bereiken van de nodige veiligheid in de sterk te van de constructie onder de knie kreeg. De olievervoerders die in dit opzicht een vruchtbare samenwer king hadden met de werven, kregen daardoor de begeerde kans om de transportkosten verder omlaag te brengen op reizen die soms neerko men op de halve omtrek vain de aar de. Een versnelling in het opvoeren van de capaciteit van tankers werd in 1956 teweeggebracht door de vijf maanden durende sluiting van het Suez-Kanaal. Het was een zakelijke durfal, de Amerikaanse scheepvaart man Daniel K. Ludwig (van wie men zegt dat hij op vijf na de rijk ste man ter wereld is) die aan de vloot van zijn National Bulk Car riers Corporation zeven schepen van 85.000 ton toevoegde. Het begon met de Universe Leader van die maat, maar in 1959 verraste hij de wereld al weer met een nieu we doorbraak. De Universe Apollo van 117.000 ton verscheen op de we reldzeeën. Daarna hebben de Japan ners enige jaren het heft in handen genomen. De Nissho Maru van 130.000 ton werd in 1963 gebouwd, de Tokyo Maru volgde in 1966 met 150.000 ton en nog in hetzelfde jaar kwam de Idemitsu Maru met 212.000 ton. De volgende schaalvergroting kwam het jaar erop tot stand na de zesdaagse oorlog tussen Israël en de Arabische landen. Een vloedgolf van een paar honderd bestellingen van schepen van tweehonderdduizend ton en groter ging in een jaar tijd over de wereld. Daarbij viel het op, dat de wester se werven het konden opnemen tegen de Japanse bedrijven waarom al ve le jaren het odium van onaantast bare concurrentiekracht hing. Ne derland f er wierf zijn deel met een dozijn van zulke mammoeten dat door de combinatie Verolme/NDSM wordt gebouwd. In verscheidene gevallen bleek de toepassing van de nieuwe voorschrif ten met betrekking tot de laadlljn het mogelijk te maken de eerste be rekeningen voor de nieuwe generatie giganten met enkele tienduizenden tonnen te herzien. Zo zullen de Esso- tankers door Verolme worden afge leverd met een draagvermogen van ruim 250.000 ton. Die maat scheelt altijd nog een dikke zestigduizend ton met de gloed nieuwe Universe Ireland die deze week voor het eerst aankwam bij een Europese steiger. Toch werd dit schip aanvankelijk ontworpen voor „slechts" 276.000 ton waarbij reke ning werd gehouden met een diep gang van 72,8 voet wat overeenkomt met bijna 22 meter. Na uitvoerige proeven in sleeptanks onder ande re in Wageningen bleek het moge lijk ook veilig tussen het Midden- Oosten en Ierland te navigeren met een diepgang van 24 meter. Als ge volg hiervan kon het draagvermo gen worden iogevoerd tot 312.000 ton. Voor de twee Japanse werven' die elk drie van deze schepen in op dracht kregen, bleek het geen hek sentoer om aan de verlangde ople veringstermijnen van de rederij fe voldoen. Met elk schip is een bouw tijd van slechts tien maanden ge moeid. De Universe Ireland werd op 7 oktober 1967 op stapel gezet, zij werd op 9 januari van dit jaar te water gelaten en de voltooiing werd op 23 augustus bereikt. Het schip vertrok op 4 september uit Yokoha ma en arriveerde negentien dagen dagen later in Koeweit. Het tweede deel van de eerste reis nam 32 da gen in beslag. Niemand durft nu nog te beweren dat het einde langzamerhand wel in zicht is van de omvang van tankers. Ernstig studeert men in Japan en Europa op oliereuzen van een half miljoen ton. De nu (ook in ons land) begonnen activiteiten voor het tot stand bren gen van dokken met een capaciteit van een miljoen ton, wijzen er ten slotte op dat een zichzelf respecte rend scheepsbouwbedrijf gedekt wil zijn bij de volgende explosie hoe groot die ook mag uitvallen. De enige zekerheid die deze situa tie schept is dat niemand zich meer kan vergissen als hij op dit terrein iets over de toekomst wil zeggen. Hij kan alle kanten op. ploegen geformeerd zijn: De och tendploeg bestaat uit jongens die met een knipoog zeggen, dat ze thuis hun vrouw niet in de weg willen lo pen, want ze zijn oh zo bang dat ze anders moeten stofzuigen of bood schappen doen. De middagploeg kent de langslapers, die nu eens eindelijk heerlijk lang in bed kunnen blijven liggen. Ook wel mannen, die hun vrouw 's morgens inderdaad gehol pen hebben en dan nog wat mannen die „haar" zijn ontvlucht, want se hebben een vrouw die denkt: Mijn kerel is er nog, mi zal die do was doen ook". LECCE (Italië) De Britse poï>- zangeres Petula Clark is in beroep ge gaan tegen haar veroordeling om IA miljoen lire schadevergoeding te beta len, omdat zij in een nachtclub van hot toneel was weggelopen om te protesto ren dat mensen tijdens haar liedjes dansten. Het incident had plaats op 18 Mf. 1964 ln hot naburige GallipolL

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 10