doet iets voor kinderen Ter overdenking Waarom? HELP KIND VRIND Kinderleed is niet tergend op zich zelve wel het feit dat het ongerechtvaardigd iY (naar Albert Gevraagd: mensen die hart heb ben voor het kind in nood en die willen meewerken om die nood te le nigen. Unicef zou er namelijk mee gebaat zijn als men in bedrijven, in verenigingen, in clubs en dergelijke kon beschikken over contactperso nen die als het pas geeft eens een goed woordje voor het kinderfonds kunnen doen. Die er op attenderen dat het leuk is gebruik te maken van de wenskaarten en van de Uni- cef-agenda. Die als er een feest- avond-met-een-dansje, in kienavond of Iets dergelijks georganiseerd moet worden, naar mogelijkheden zoeken om wat van het geld dat dan rolt in de Unicef-kas te krijgen. Mensen die daar iets voor voelen wordt verzocht contact op te ne men met een van de Unicef-mensen in eigen stad of streek. Namen en adressen vindt u op de stad- of streekpagina. UNICEF Vraag aan tien mensen wat Unicef is. Drie zullen u wat hulpeloos aan kijken: ze hebben er wel eens van gehoord maar ze weten het niet meer. Drie zullen u vertellen dat het een of ander liefdadigheidsfonds is dat iets met kinderen te maken heeft en één zal er dan de naam van Danny Kaye aan toevoegen, de Amerikaanse filmkomiek, want hij heeft hem wel eens op het televisie scherm bezig gezien om reclame te maken voor Unicef. En nog Weer drie zullen de naam in verband brengen met de Verenigde Naties en ze leggen die verbinding beslist niet in een% al te gunstige zin! Maar ge lukkig is er altijd wel een van die tien die het u haarfijn kan vertel len: dat dank zij Unicef honderd duizenden kinderen niet alleen in leven zijn gebleven maar zelfs een kans hebben op een lach, op wat blijdschap en enige toekomst in hun leven. Die ene zal het misschien zo zeggen: „De "kinderen van van daag zullen de wereld van morgen bouwen met hun gedachten, vol gens hun idealen. En daarom zal onze wereld in ruime mate afhan kelijk zijn van wat wij doen voor de ontplooiing van de jongeren!" En misschien zal hij er de conclusie aan verbinden: „Wat wij, deze genera tie. voor de generatie van morgen gedaan hebben is maar bitter wei nig!" ten. Men is integendeel geheel af hankelijk van de goedgeefsheid van regeringen en particulieren die mét de mensen die het werk doen, gelo ven dat het kind inderdaad rechten heeft en dat de toekomst van het kind (en dus van de wereld) het waard is zich ervoor in te zetten. Daarom is ook in Nederland een van de 117 Nationale Unicef-Comités actief (adres: Bankastraat 128 te 's-Gravenhage giro 75l5). Daar om geeft een man al» Danny Kaye zoveel van zijn tijd (en zijn geld) dm toch vooral te zorgen dat Uni cef zijn werk kan voortzetten. En daarom ook zijn in vele steden en dorpen in Nederland mensen actief, plaatselijke actiegroepen die tijd en energie geven om iedereen ervan te doordringen: door Unicef te steunen bouwt men mee aan een betere toe komst. Op hun verzoek is dit artikel ge schreven. Uiteraard om u op te wek ken toch vooral de zo langzamer hand bekend geworden slagzin: „Groet een vrind en help een kind" niet te vergeten. Dat is immers eèn gemakkelijke manier om steun te geven. Maar een paar dubbeltjes of kwartjes geven is niet alleen vol doende: Unicef is waard dat u dat doet met volle overtuiging. U moet weten waarom u het doet: dat het gaat om het geluk van kinderen. Om een lach en om gezondheid in plaats van ziekte en honger. Een kind heeft récht op een toekomst als mens in de volle en rijke be tekenis van dat woord. Dat wil Uni cef u op het hart binden. Als heel de wereld daarvan doordrongen is, dan bestaan er immers geen finan ciële problemen meer. gen en zorg nodig heeft, waaronder passende wettelijke bescherming voor en na. de geboorte en gedu rende de groeiperiode. Beginselen, waarin voor kinderen een zorgeloze, gelukkige, gezonde jeugd wordt op geëist als voorbereiding op de ver antwoordelijkheid die elk kind te dragen krijgt als de kindertijd voor bij is. Daarom: als Unicef er naar streeft het kind te bevrijden van ar moede en honger, onwetendheid en ziekte, dan is dat niet zo maar een mooi streven van een groep volwas sen mensen, maar dan heeft men het over het onvervreemdbare recht van het kind Uit dit alles wordt tevens duide lijk: hoe Unicef werkt: niet recht streeks door gaven en goederen te schenken, maar altijd in samenwer king met „bevoegde instanties", met regeringen en organisaties. Er wordt niets opgedrongen ontwikkelings landen willen en moeten ook hun eigen toekomst bouwen. Het is aan hen om plannen te maken voor de verbetering van de zorg voor moe der en kind. En daarbij vinden ze dan altijd Unicef aan hun zijde om te proberen die plannen te verwe zenlijken Volksgezondheidsdiensten worden ingericht, voorlichting wordt gegeven over voeding en hygiëne, 't onderwijs wordt verbeterd, vrouwen en mannen worden opgeleid tot vroedvrouw en verpleegster, tot maatschappelijk werker en onder wijzer. Unicef helpt, waar het maar mogelijk en in de mate waarin het mogelijk is. Hier komt dan tevens de zwakte van Unicef aan het licht: men heeft geen leden die verplicht zijn ieder jaar een financiële bijdrage te stor- net-volwassenen van nu, zo rond de twintig jaar. en menigeen van hen heeft, uit dankbaarheid, zich aange sloten bij een van*de nationale Uni- cef-comités die nu proberen het werk van Unicef te steunen zoveel ze kunnen. Want Unicef is blijven bestaan, ook nadat de eerste nood was ge lenigd. Op 1 december 1950 verzocht de algemene vergadering der Ver enigde Naties aan Unicef zijn nood- actie om te schakelen tot hulp op langere termijn en op 6 oktober 1953 werd dat mandaat voor onbepaalde tijd verlengd. En. Unicef is overge schakeld. Van noodfonds tot een or ganisatie die de noden van de kin deren vooral in de ontwikke lingslanden wil lenigen. Nu en in de toekomst. Zo lang als het no dig is. En hoe nodig het is en hoe voortreffelijk Unicef tot dusverre zijn taak heeft vervuld, bleek kort geleden nog toen het de wereld dui delijk werd dat Biafra .van honger ging sterven. Toen was Unicef de eerste organisatie die uit in de buurt opgeslagen voorraden nood kon le nigen. Niet rechtstreeks want Uni cef werkt niet rechtstreeks, maar wel via het Rode Kruis. Keren we terug naar de geschie denis want de meest gedenkwaardi ge datum moet nog komen: 20 no vember 1959; de dag waarop de al gemene vergadering van de Verenig de Naties besloot de schuld van de wereld jegens het kind te erkennen. De dag waarop „de rechten van het kind" werden erkend: tien zorgvul dig omschreven beginselen waarin wordt verklaard dat het kind krach tens zijn lichamelijke en geestelijke onvolwassenheid speciale waarbor- Laten we eerst een paar misver standen opruimen. Unicef, het Uni ted Nations Children Fund, heeft inderdaad iets met de Verenigde Na ties te maken maar het heeft niets van de jammerlijke be sluiteloosheid die het politieke werk van de volkerenorganisatie soms kenmerkt. Unicef is al evenmin een soort liefdadigheidsvereniging het is een instantie die zoveel als maar mogelijk is zorgt dat de „rechten van het' kind" worden nageleefd (daarover straks meer). En Unicef is nog veel minder een soort particu liere hobby van wat fijke mensen als Danny Kaye, maar het ware te wensen dat heel wat meer mensen zich er voor inspanden. Dan zou de wereld er beter uitzien. De geschiedenis van Unicef be gint tegelijk met die van de Ver enigde Naties: in een door een we reldoorlog bijkans verscheurde en verwoeste wereld. Er was toen geen scherpe blik voor nodig om ze te zien: de miljoenen en miljoenen kin deren voor wie lach en spél iets vreemds waren omdat ze alleen maar kenden: honger, koude, ziek.e en dood. Toen is Unicef gesticht: het kinder-noodfonds van de Ver enigde Naties. En het heeft hulp gegeven: aan moeders en kinderen, aan kleuters en zuigelingen. Zoveel hulp dat velen de ramp hebben overleefd. Die velen dat zijn de In Tsjecho-Slowakije is het begonnen: daar ontstond een aantal jaren gele den de eerste Unicef-wenskaart die nu, onder het motto „Groet een vrind en help een kind" alom bekendheid heeft gekregen. Ook dit jaar weer hebben kunstenaars uit Tsjecho-Slo wakije en nog zeven andere landen meegewerkt om vijftien nieuwe se ries van deze wenskaarten samen te stellen twee van deze wenskaarten ziet u hierboven afgebeeld. Die kun stenaars hebben hun ontwerp gratis tef beschikking gesteld: Unicef heeft nog nooit voor een ontwerp één cent betaald. En altijd zijn de kunstenaars daarmee akkoord gegaan, omdat ook zij beseffen dat iedere cent nodig is om de miljoenen kinderen op deze wereld die tekort komen, te helpen. Van u wordt nu verwacht dat u zo'n pakketje wenskaarten koopt: een leuk doosje van 10 stus voor de prijs van vijf gulden. Ze zijn mooi: het zijn mensen van naam die ze gemaakt hebben; ze zijn bruikbaar: u kunt er uw goede wensen voor verwanten of vrienden op schrijven (of ze daarmee laten bedrukken) en als menukaart tijdens uw feestdiner doen ze het ook uitstekend; èn ze zijn voor veel kin deren in de wereld van enorm belang weet dat één Unicef-gulden voor tien ondervoede kinderen elke dag een flink glas melk betekent; dat tien Uni- cef-guldens genoeg penicilline beteke nen om vijftig kinderen te genezen van framboesia, een tropische ziek te die velen voor hun leven, verminkt; dat honderd Unfcef-guldens genoeg Sulphone betekenen om 25 melaatsen drie jaar lang te behandelen en (als het niet te laat is) te genezen; en dat voor 2000 Unicef-guldens 'n klein ge zondheidscentrum voor moeder en kind kan worden ingericht. Unicef doet wat met uw guldens niet voor niets kreeg deze organisatie in 1965 de Nobelprijs voor de vrede! En niet voor niets is prinses Beatrix erevoor zitster van het Nederlandse Unicef- comité. Misschien stuurt u geen kaarten dan is er voor u de Unicef-weekagenda, formaat 17 x 19 cm, praktisch inge deeld met veel ruimte voor aanteke ningen en kleurrijk bovendien want naast iedere bladzijde staat een kleu-' renreprdÖuktie van een eerder uitge geven wenskaart. Prijs f 7.50, ver pakt in een kartonnen hoes, klaar voor eventuele verzending. Een ca deau waarmee u nu eens echt velen een plezier doet. En wilt u hele maal niets kopen, stuur dan maar uw gift rechtstreeks aan Unicef, Banka straat 128 Den Haag, giro 7515 of geef u op als donateur. En wilt u we ten wat er met uw geld gebeurt, abon neer u dan op het Unicef-bulletin, een tweemaandelijks geïllustreerd blad van vier pagina's. In ieder geval: doe iets! Want de mens heid is aan het kind het beste wat zij geven kan verschuldigd. MOZES ZIET KANAAN DEUTERONOMIUM 34 Mozcs beklom de top van de berg Nebo en de Heer liet hem het hele land zien dat Hij aan alle stammen van Israël zou geven. „Dit is het land dat Ik je voorvaders heb beloofd. Ik heb het jou met je eigen ogen laten zien voordatje sterft,".zei de Heer tegen Mozcs. Nadat Mozes gestorven was, luisterde het volk naar Jozua, die wijs was en goed. Maar zij gingen een lange tijd voor Mozes in de rouw. Er was nooit meer iemand als Mozes in Israël, iemand die van aangezicht tot aangezicht met de Heer sprak en die al de tekenen en wonderen deed, die Mozes in de naam van de Heer had verricht. Het moest er wel van komen: een ïfieu- we kinderbijbel is op d.e markt versche nen. Daarmee is geen woord kwaad ge zegd van het boek onzer kinderjaren, de tere bijbelbenadering van de meesterver teller W. G. van de Hulst en al evenmin van die van Anne de Vries en anderen, die weer wat latere generaties aan de kin derhand hebben meegenomen door het land van de bijbel zij waren voortref felijk. Maar daarmee is niet gezégd dat ze op diezelfde manier genoten worden door de kinderen van nu. Want of men het pret tig vindt of niet: het kind Van nu is an ders dan het kind van 50 jaar geleden. Omdat het leeft in een andere tijd met an dere gewoonten en andere opvoedingsme thoden. De kinderpsychologie is in al die jaren ouder en rijper geworden en daar mee zijn er veranderingen gekomen in de „aanpak" van het kind. voor hun kinderen dè bijbel zoals die is: g- de eigen sfeer en de eigen verteltrant van S de bijbel en die dan overgebracht in de eenvoudige taal van het kind. Een echte kinderbijbel dus en dat is iets anders dan een bundel bijbelse verhalen voor kin- deren. Want zij geloven dat de waarde van een dergelijke werkwijze ten aanzien van de godsdienstige en culturele vorming van de jeugd niet mag worden onderschat Die werkwijze nu is toegepast door de Engelse schrijfster en publiciste Anne Ed- «5 wards. Zij heeft „De nieuwe kinderbijbel" geschreven, die eind 1967 in Engeland is verschenen en daar een bijzonder gunstig 5» onthaal heeft gekregen. Terecht, want het is een juweel van een boek. En men kan er dankbaar voor zijn dat de nv Gebr. Zomer en Keunings Uitgeversmaatschap- 0 pij in Wageningen er heel vlot bij is ge- weest om het? ook in Nederland op de markt te brengen in een bewerking van Marianne Jager (zuster van Okke), waarbij dr. Okke Jager en pastoor J. M. E. Keet «3 medewerking hebben verleend. Wat is dan het bijzondere van dit boek? Dat de taal zo diéht aansluit bij de bijbel? Ja en neen. Dat twee Engelsen, Charles Front en David Christian, er meer dan 220 3; voortreffelijke kleurentekeningen bij heb- ben gemaakt? Ja en neen. Dat het boek zo kleurig is als de „veelvervige rok" van Jozef? Ja en neen. Het bijzondere is de >3 combinatie van dit alles, waardoor het alles heeft van een modern kinderboek én alles heeft van de waardigheid en sfeer van de bijbel. „Fijn om te lezen, heerlijk -3 om naar te luisteren, een feest om te be- kijken!" zo heet het op de omslag. Wie wil |jj weten of het waar is geve dit boek zijn kinderen in handen. De prijs van dit deel (dit is het Oude Testament het Nieuwe 3; Testament verschijnt eind volgend jaar) bedraagt f 8,90. Dat die nieuwere aanpak ook tot uiting zou komen in de kinderbijbel is even ge lukkig als vanzelfsprekend. Vele ouders en opvoeders geloven niet meer in een om zetten van de bijbel in „verhalen", hoe goed die ook worden verteld. Zij willen Twee bladzijden uit deze Nieuwe Kinderbijbel in kleuren ten voorbeeld: het geïllustreerde verhaal uit het laatste hoofdstuk van Deuteronomiumwaarin ons de dood van Mozes beschreven wordt. Ir\ de bijbel is Deuteronomium 34 een aangrijpend hoofdstuk: een eerbewijs van God èn van de schrijver aan deze grootste pro feet" die Israël ooit gekend had en kennen zal, ,,daar hij immers de Here gekend had van aangezicht tot aangezicht." Een hoofdstuk ook, dat prachtig aansluit bij het voorafgaande: het loflied van Mozes en de zegen die hij uitspreekt? over de stammen Israels. Men oordele zelf hoezeer schrijfster en tekenaar er in geslaag^, zijn sfeer en taal van de bijbel in deze bladzijden weer te geven. De veelkleurigheid van het boek konden we u helaas bij deze weer gave niet laten zien feit is. dat ook die er sterk toe bijdraagt, dal deze kinderbijbel een juweel genoemd mag worden. ..Waarom heb ik genade gevon den in uw ogen, dat gij mij kent. daar ik een vreemde ben?" Rhth 2 10b. Onder ons mensen wordt zo vaak de vraag gesteld: „Waarom moest dèt nu in mijn leven gebeuren?" En dat is een zeer goed te begrijpen vraag! Waarom moest mijn kleine kind sterven? Waar om moest mijn man verongelukken? Waarom moest ik alleen overblijven, want we hadden het samen toch zo goed? Waarom moet ik nu al zó lang ziek liggen? Waarom juist die of die tegenslag in mijn leven, in ons gezin? Wanneer we ook zelf de harde slagen van het leven meegemaakt hebben, zul len we ons e^ht niet boven hen verhef fen, die met de waarom's in hun leven zitten! In tegendeel! Ze zijn zó mense lijk en van zelf sprekend! Ma£r waarom dan al dat leed er is. zo vraagt U? Een bekend en waar rijmpje zegt: „Waren er geen zonden, zo waren er geen wonden". De zonde val, de zonden van ons mensen, is de grond-oorzaak van alle leed! Maar moe ten we dan één rechte lijn trekken van uit een bepaalde zonde, die een mens gedaan heeft naar de ziekte, de tegen slag, die een mens overkomt? De mo gelijkheid in deze bestaat wel: denkt U maar eens aan het levenseinde van Ko- rach, Datan en Abiram; denkt U maar eens aan Ananias en Saffira, die wegens hun leugenachtigheid, staande vóór de apostel Simon Petrus, dood ter aarde vielen; denkt U maar eens aan Geha- zie en aan mensen, die door eigen zon de de geslachtsziekte hebben veroor zaakt! En welke nare gevolgen kan de dronkenschap al niet hebben! Ander zijds mogen we niet altijd één rechte lijn trekken vèn een bepaalde zonde naar het kwaad, dat een mens over komt: denkt U maar eens aan Job; hij verloor vrouw, kinderen, have en goed; zijn vrienden redeneren veel té rechtlij nig en menen dat Job nu toch wel iets heel bijzonders op zijn kerfstok zal heb ben. Wij weten, dat Job dit alles moest meemaken, opdat hij beproefd zou wor- Zittert' we met de vraag, waarom dit of dat in mijn leven, dan dient er enerzijds zelfonderzoek te zijn, door welke zonden we de Heere bedroefd hebben; Een grote zegen is het, als dat zelfonderzoek ons tot waarachtig berouw brengt over onze zonden! An derzijds weten we dat de Heere slaat, niet om ons, mense®, te plagen, maar om zijn kinderen nader tot hem te bréngen, óók langs de weg van tegen slagen! Antwoord één van de Catechis mus zegt het zo treffend: „Dat alle ding tot mijn zaligheid dienen moet". Dus ook de tegenslagen! En... de zalig heid is mogelijk geworden, omdat er bij de Zaligmaker verband gelegd is tussen zonde en straf! Daarom sprak Hij het „waarom" uit in deze beteke nis op Golgotha's kruisheuvel: „Mijn God, mijn God, waarom hebt gij Mij verlaten?" Maar Christus onderging de helse straf-aan <T.a. het kruis niet van wege zonden die Hij zelf zou bedreven hebben, maar vanwege Gode vijandige mensen, vanwege zondaren! Om verlo renen in zichzelf te verzoenen met God! Zo dient er door ónze waarom's een streep te komen en daarvoor dient in de plaats gesteld te worden: WAARTOE"? Met welke bedoeling kastijdt de Heere mij? Antwoord: „Dat alle dingen tot mijn zaligheid dienen moet!" Van dit laatste wist ook die Moabie- tische jonge vrouw Ruth te spreken. Zeer vroeg haar man verloren en veel ander leed overkwam ook haar! Onge twijfeld heeft ook zij geworsteld met het „waarom dit" en „waarom dat"? Maar God is bezig om deze vrouw, die lag onder het zegel der verkiezing, te leiden van het „waarom" naar het „waartoe" n.l. dat alle ding tot haar zaligheid dienen moest! En daarom leidt God haar uit Moab; daarom komt zij tot de juiste keuze: „Uw volk is mijn volk en uw God mijn God." Daar om is het niet toevallig, maar door de Heere Zelf zo geleid en beschikt, dat zij op de akker van Boaz terecht komt. Daarom buigt God het hart van Boaz, zodat hij buitengewoon vriendelijk te gen haar is en hij zegt: „Als U dorst zo ga tot de watervaten." Maar Ruth begrijpt al die „daarom's" van de kant van de God Israëls niet: het is voor haar allemaal veel te groot! Zij kan het maar niet op, dat Boaz haar zó liefdevol benadert, zodat zij ten te ken van ootmoed voor hem ter aarde buigt en als een zaak van de meest grote verwondering uitroept: „Waarom heb ik genade gevonden in uw ogen. dat gij mij kent daar ik een vreemde ben?" Mocht ook U daar al eens bij bepaald worden? Niet alleen: Waarom deze of die tegenslag? Maar ook: Waarom is die meerdere Boaz, de Heere Zelf, toch zó goed voor mij, die niets verdiend heb dan alleen maar de toorn Gods vanwege mijn zonde? Waarom heb ik genade gevonden in uw ogen? Daar wordt ieder kind des Heeren bij be paald en niet in het minst bij de eerste doorbraak des geloofs! Maar, zo vraagt U: „Wat is in de ge schiedenis van Ruth de reden, dat zij zich zó verwonderde?" Dat lezen we ook in onze tekst n.l. „dat gij mij kent. daar ik een vreemde ben!" Dat is dus de oorzaak van de verwondering, dat Boaz Ruth wilde kennen, contact met haar wilde hebben, hoewel zij een Moa- bietische was! Deze lijn wil ik graag doortrekken naar het geestelijke leven: „Wat is de oorzaak van de verwonde ring in het geloofsleven?" Antwoord: „Dat die meerdere Boaz, Jezus Chris tus, mij kent, hoewel ik een vreemde ben!" Dat Jezus nog contact met mij wil hebben, hoewel ik in geestelijk op zicht een Moabietische ben, zwart dooi de zonde! Dat is de oorzaak van ver wondering van al Gods kinderen! Van harte bid ik U, lezer, toe, dat U van het „waarom dit en dat in mijn le- van" mag gebracht worden tot het waartoe n.l. dat alle ding tot mijn za ligheid dienen moet! Dat daarom Chris tus Jezus moest lijden en sterven aan het Kruis van Golgotha! Dat mensen langs de weg van de erkenning van ons vervreemd zijn van God door de zonde, door de toepassing van de Hei lige Geest geleid worden tot de verwon dering over het gekend zijn van eeu wigheid! En de eeuwigheid zal blijken te kort te zijn om daarover „uit-ver - wonderd" te raken! Maar... iets van dit „waarom" der verwondering zal aan deze kant van het graf gekend moeten worden! Geve het de Heere, dat ook aanstaande zondag door middel van de bediening van het Woord (en het Heili ge Sacrament van het Heilig Avond maal in meerdere kerken) velen tot het „waarom" der verwondering over de goedheid des Heeren over schuldige zondaren mogen geleid worden, opda de Koning der Kerk verheerlijk worde! Veenendaal. Ds. S. P. van Assenbergh. t

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 11