Trouwen voor kerk en wet combineren in Etten-Leur ONTWIKKELINGSHULP: RAMINGEN EN WERKELIJKE UITGAVEN Kremlin-musea trekken veel belangstelling Onmenselijke taferelen op de grens tussen blank en zwart Kunstmatige ademhaling bij sneeuwpanter FRANSE „PRESIDENTEUTO" Burgemeester brengt kerkelijk en burgerlijk huwelijk onder één dak Rijkdom der tsaren en de saaie Sovjet-cultuur MUIZEVAL „RISKANT" ONDERWERP IN NIEUWE ZUID AFRIKAANSE FILM E7 TTEN-LEVR - Dank zij .1 j een speelse gedachte van burgemeester A. Oder kerk gaan er in het Brabant se Etten-Leur revolutionaire dingen gebeuren. Na de zo mer van 1969 kunnen bruidsparen er in één ge bouwtje terecht voor de burgerlijke voltrekking èn kerkelijke inzegening van hun huwelijk. Geen voetangels Kitsch eruit Geslaagd Negatief VERLEDEN RIJTUIGEN EERSTE KEER Eens een protestants kerkje, het vol gende jaar de plaats waar huwelijken burgerlijk worden voltrokken en ker kelijk ingezegend. Opzienbarender nog is dat beide handelingen zullen worden verricht door. naar verkiezing, een katholieke of protestantse geestelijke. Plaats van handeling: het nu nog leegstaande en op de monumentenlijst prijkende her vormde kerkje. Voordat het plan werkelijkheid kan worden, moet er wel een en ander ge beuren. Om aan het Burgerlijk Wetboek te voldoen, moet het kerkje „huis der gemeente" worden. „Ik ben er zeker van", zegt burgemeester Oderkerk, „dat de gemeenteraad daarmee zal in stemmen." In juridisch opzicht liggen er ook geen voetangels en klemmen. Het is inderdaad mogelijk, dat een geeste lijke optreedt als onbezoldigd ambtenaar van de Burgerlijke Stand. En het is al zeker dat enkele pastoors, kapelaans en dominees daartegen geen bezwaren hebben. Tenslotte: aan de restauratie van het kerkgebouwtje wordt gewerkt. Een pikante bijzonderheid: Dit kerk je is het eerste als zodanig gebouwde Nederlands Hervormde kerkje na de re formatie. Voor de gebruikelijke sym bolische gulden is het eigendom van de overheid geworden. Op haar beurt gaat die overheid het gebouwtje ter beschik king stellen aan de protestantse en katholieke groeperingen. De burgemeester wiens initiatief het was: „Ik ken nergens een vergelijkbaar voorbeeld. Althans ik heb nooit gehoord dat de burgerlijke en kerkelijke plech tigheden zich in één ruimte voltrekken". Wat wilt u hiermee bereiken? „Pratend met Monumentenzorg kwam de gedachte zo maar bij me op, maar er zit natuurlijk een bepaalde filosofie achter.«Tegenwoordig hoor ik nogal eens: Is een burgerlijk huwelijk eigenlijk niet voldoende? Deze combi natie van burgerlijk en kerkelijk vind ik veel mooier. Vroeger is er in de twee plechtigheden een scheiding gelegd. Op aan het sprongetje dat ik heb gemaakt: 't doen trouwen door één persoon. Voor de rest geen bezwaren. Vrij algemene opinie: een machtig idee, ook ten ge rieve van de mensen." Bij de bevolking, zegt burgemeester Oderkerk, heeft hij niets anders dan prettige geluiden gehoord, zij het langs indirecte weg. „Geen woord van verzet. Er blijft immers sprake van katholieke en protestantse huwelijken, naar eigen opvatting en volgens eigen liturgie." Hoe zullen katholieken het vinden kerkelijk te trouwen in 'n gewezen pro testants kerkgebouw? „Het kerkje gaan we zo sfeervol in richten, dat protestant en katholiek er zich thuis zullen voelen. Er ko men, om maar eens wat te noemen, geen echte kerkbanken in, maar rie ten stoeltjes. Wat kitsch is gooi ik er uit; wat van waarde is en traditie heeft zullen we beschermen." De restauratie van het kerkje (zon der de inrichting en het opknappen van het orgel uit het begin van de achttiende eeuw) gaat drie ton kos ten. Het ministerie van sociale zaken draagt zestig procent bij, Monumen tenzorg en de provincie ieder V/t pro cent en de gemeente de rest. Met het orgel en de inrichting is dan nog een ton gemoeid. In tien jaar tijds is dit het twaalfde bouwwerk in Etten, dat op de Mo numentenlijst staat en dat met me dewerking van het gemeentebestuur is gerestaureerd. Burgemeester A. Oderkerk van Etten-Leur: man met een speelse gedachte, die een diepe achtergrond heeft. deze manier kunnen we elkaar terug vinden. Nu de kerk met de wereld praat en de wereld »met de kerk, vind ik die kunstmatige scheiding bij een zo belangrijke gebeurtenis overbodig. Door er één functionaris bij te hebben, is die scheiding op te heffen." Zal er straks ook nog op het ge meentehuis getrouwd kunnen worden? „Neen, niet als men mijn advies op volgt. Ik meen, dat de gemeenteraad er ook zo over zal denken. De trouwzaal is bestemd als vergaderruimte. Iedereen zal dan met de nieuwe situatie vrede moeten hebben. Overigens is alles een spel op basis van vrijwilligheden. Een geestelijke die niet mee wil doen, is daarin vrij." Hoe waren de reacties in de kerken en onder de bevolking? De burgemeester kan het antwoord ROTTERDAM Nu de vaste Kamercommissie voor ontwikkelings samenwerking overlegt over de begroting en over het meerjarenplan van minister Udink, publiceerde „Economisch-statistische berichten" dezer dagen een artikel, dat bespreekt „Wat het driejarenprogram voor ontwikke lingshulp ons biedt, en wat wij erin missen". Het artikel is van de hand van een tweetal medewerkers van ISMOG, Insti tuut voor sociaal-economische studie van minder ontwikkelde gebieden aan de Universiteit van Amsterdam. De aanvaarding van de 1 procent norm (de uitgaven voor de jaren 1969, 1970 en 1971 zijn zodanig geraamd dat, via geleidelijke verhogingen, in 1970 één procent van het netto nationaal pro- dukt aan ontwikkelingshulp kan worden uitgegeven) lijkt een stap in de goede richting. De betekenis ervan wordt ech ter aanzienlijk gereduceerd, zeggen de schrijvers, wanneer we ons er goed rê- kenschap van geven, dat het om ramin gen gaat, en niet om werkelijke uitga ven. Een vergelijking van begrote en gerealiseerde uitgaven voor de Neder landse ontwikkelingshulp sinds 1960 leert ons namelijk, dat de uitgaven aan zienlijk lager zijn dan de ramingen. Ten gevolge daarvan is in de loop der jaren een formidabel bedrag aan over heidsmiddelen, bestemd voor ontwikke lingshulp, in feite niet daaraan besteed. Uit de cijfers blijkt dat in de loop van de desbetreffende 8 jaren de niet-beste- de ontwikkelingshulp maar liefst f 696 miljoen bedraagt, hetgeen neerkomt op 29 procent van het totaal der begrote bedragen. Bovendien zijn de in het driejaren- program vermelde bedragen bruto, d.w.z. dat er geen rekening is gehou den met betalingen door arme landen aan Nederland voor rente en aflossin gen op leningen. Hoeveel deze „nega tieve ontwikkelingshulp" precies zal bedragen is de E.S.B. niet bekend, maar op grond van enkele cijfers uit recente jaren schat men dat er onge veer f 15 miljoen t>er jaar mee is ge moeid. Het is niet overdreven te stellen, al dus het artikel, dat door bovengenoem de factoren de geraamde 1 procent voor 1971 in een ander daglicht komt te staan. Natuurlijk weten we niet of in de komende jaren het verschil tussen be grote en gerealiseerde uitgaven in de zelfde orde van grootte (29 procent van de begrote bedragen) zal zijn als in de periode 19601967. Indien dit echter wel het geval is en we voorts rekening houden met de terugbetalingen en de andere interpretatie van de leningfinan ciering van de F.M.O. (Ned. Financie- rings Maatschappij voor Ontwikkelings landen) dan zouden de overheidsuitga ven voor ontwikkelingshulp in 1971 niet 1 procent maar ongeveer 0,64 procent van het nationaal inkomen bedragen, hetgeen procentueel nauwelijks meer is dan in 1967. zonder dralen geven: „Eerst heb ik ge sproken met leden van de kerkeraad en de predikant. Niemand heeft daarbij het woord ontheiliging of zo in de mond genomen; ook de katholieke geestelij ken niet. Zij moesten wel even wennen Om evëntuele verkeerde indrukken weg te nemen zegt de burgemeester: „Etten-Leur is de best-geslaagde indus triekern van Brabant, zo niet van Ne derland. De laatste tien jaar zijn er vierduizend nieuwe arbeidsplaatsen bij gekomen. In dit opzicht zijn wij na Eindhoven de grootste. Door de komst van veel nieuwe industrieën is onze be volking in elf maanden met 4 3/4 pro cent gegroeid tegenover lVi procent provinciaal. Deze maand zijn we de ne gentienduizend gepasseerd." jl/TOSKOU Eeuwfn van storm- •T" achtige Russische politiek heb ben er voor gezorgd, dat het woord Kremlin een onheilspellende klank in het Westen heeft gekregen. De mas sieve bakstenen muren van het Krem lin hebben enkele van de meest bizar re politieke transacties uit de geschie denis aan het ook onttrokken met als hoofdfiguren een rijtje personen, dat loopt van middeleeuwse tsaristische despoten tot Sovjet-dictator Josef Sta lin. Het meeste van wat in het Kremlin gebeurt wordt tot op de dag van van daag zorgvuldig geheim gehouden, hoe wel gedeelten van het reusachtige uit vijftien gebouwen bestaande complex de laatste jaren voor Russische en bui tenlandse journalisten zijn opengesteld. Uitgebreide restauratie van deze eeuwenoude gebouwen geeft het Krem lin zijn huidige, zij het enigszins ste riele, uiterlijk, waarvan de schoonheid vermoedelijk niet onderdoet voor die van vroeger. Voor wat betreft het open gestelde gedeelte wordt het toerisme aangemoedigd. Voor de meeste Rus sen uit de provincies is een bezoek aan het Kremlin dan ook een „must". De gouden koepels van de kathe draal van Maria's boodschap en de klokketoren van Iwan de Grote verbijs teren, zoals eens naar men zegt Napo leon in 1812, ook de hedendaagse bezoe kers nog steeds. Wanneer men de stenen gangen door gaat en de uitgesleten trappen in de kathedralen betreedt komt het rijke verleden van Rusland tot leven. Ikonen van onschatbare waarde en de doods kisten van de tsaren kan men van zeer dichtbij bekijken. Russen die een bezoek brengen aan deze eens heilige bodem doen dikwijls geen moeite om hun gelovige eerbied voor de oude orthodoxe kerken te ver bergen. „Dit is nu een museum", vertelde een jonge vrouwelijke gids aan een groep buitenlandse bezoekers. „Alleen enkele oude mensen van een andere generatie komen om religieuze rede nen hier". Het komt ook voor dat de musea bin nen in het Kremlin stampvol zijn met eenvoudige Russische boeren en fa brieksarbeiders, die een kort bezoek aan Moskou brengen. Vele van de oude mannen, met baard en leunende op ruwhouten wandelstokken, dragen de 19de eeuwse tuniek met riem. Met gro te nieuwsgierigheid turen ze op de oude relikwieën van de Bolsjewistische re volutie. Tevens kan men een magnifieke col lectie achttiende en negentiende eeuwse rijtuigen, kleding en huishoudelijke voorwerpen bekijken, alles uit de tsa ristische tijd. Deze dingen schijnen de oude mensen buitengewoon te interes seren. Wat bovenal opvalt ia deze musea is het contrast tussen' de buitensporige rijkdom van de oude adel en de eento- Het Rode Plein in Moskou; op de achtergrond het Kremlin en rechts het Lenin-Mausoleum nige saaiheid van het huidige Russi sche leven. Degenen onder de Sovjetleiders die dagelijks in het Kremlin kantoor hou den, komen niet in contact met de mas sa's arbeiders, boeren en buitenlandse toeristen die dagelijks over de Kremlin- gronden uitzwermen. De veiligheids maatregelen zijn zo streng dat de gid sen niet willen zeggen waar de bu- „The Mousetrap" de muizeval het bekende toneelstuk van Agatha Christie, heeft maandagavorfd in het Londense Ambassadorstheater zijn 6647ste opvoering beleefd. Volgende week begint het zeventiende opvoe ringsjaar van het stuk. Nog nooit heeft een toneelstuk in een Londens theater zo lang gelopen. Sinds de première op 25 november 1952 hebben ruim 2,5 miljoen men sen „The Mousetrap" gezien. Acht van de dagbladen, die de première recenseerden, bestaan niet meer. In de eerste zestien jaar hebben in to taal 112 acteurs en actrices de acht rollen gespeeld. Agatha Christie schreef zeventien to neelstukken. Volgens theaterdirec teur Peter Saunders is „The Mouse trap" beslist niet het beste. „Maar we hebben geen plannen om ermee op te houden", zei hij. JOHANNESBURG ^Solliciteer naar blank", zo heet het spel en elke generatie speelt het op dezelfde manier. Alleen, dit solliciteren naar blank in Zuid-Afrika is geen spel in een plezie rige betekenis. Het is een dodelijk ernstige en hartverscheurende zaak, die door duizenden, op de grens tussen blank en gekleurd (mulatten), wordt ver dragen in de hoop op een beter leven. Als je geluk hebt ben je wettelijk blank en geniet je de voordelen van de bevoorrechte heersende klasse. Maar heb je pech. dan word je als niet-blank gebrandmerkt en is het goede leven buiten je bereik. Duizenden leven in het wazige nie mandsland tussen duidelijk blank en gekleurd. Het zijn degenen wier ge- Faatstrekken door een bijzonder tribu naal worden bepaald. De Zuidafri- kaanse rassenpolitiek schrijft voor, dat elke persoon volgens ras officieel wordt geklassificeerd. Het is hoewel niet dikwijls voor gekomen dat enkele leden van een gezin tot blanken werden verklaard, terwijl andere niet-blank bleven. Het aldus splitsen van een gezin betekende onder andere, dat de leden niet wettig bijeen konden wonen, tenzij de niet- blanken als bedienden werden be schouwd. Solliciteren naar blank" is het ris kante onderwerp, dat een van Zuid- Afrika's top-filmproducers Emil Nofal voor zijn eerstvolgende film heeft geko zen. De censors zullen misschien moei lijkheden maken. Zuid-Afrika's „tradi tionele manier van leven" is bij hen een gevoelig punt. Met wantrouwen be kijken ze films waarin andere rassen- betrekkingen worden uitgebeeld dat de van de regeringswege voorgeschrevene. Buitenlandse films zoals „In the heat of the night", die een prijs kreeg en waarin zwart gelijk met blank wordt gesteld of hoger aangeslagen, zijn in Zuid-Afrika verboden. De in Zuid-Afrika geboren producer Emil Nofal moet dus eerst proberen zijn film door de censuur te krijgen. Daarna pas beginnen zijn financiële zorgen. Met zijn assistent Jans Rautenbach heeft Nofal 300.000 rand dollar, gelijk staande aan 420.000 Amerikaanse dol lars in „Katrina" (titel van de film) ge stopt. Dit is maar weinig vergeleken met de budgets voor de meeste Ameri kaanse films maar meer hebben ze niet. „Dit wordt de eerste keer dat dit tra gische onderwerp, waarmee zo vele duizenden in geheel Zuid-Afrika te ma ken hebben in een film wordt behan deld", zegt Nofal. Volgens Rautenbach zal het er voor al om gaan of de censors een scène zul len doorlaten, waarin door personen van verschillend ras aan een party wordt deelgenomen. „Of de censors al of niet bezwaar hiertegen zullen maken hangt af van de vraag hoe eigenwijs en stijf koppig ze zijn", zegt hij ronduit. „Ik hoop dat wanneer ze scènes zoals deze in de context van de film zien, ze die zullen doorlaten. Wij zullen de apart heid humaan behandelen, maar we zul len ons beslist niet aan de propaganda storen. Wij praten niemand schoon en we zullen de goede en de slechte kanten van kleurlingen zowel als van blanken laten zien. Wij hopen dat ons werkstuk een zuivere analyse van de situatie zal worden." De film vertelt het verhaal van Katrina, een vrouw die haar hele leven als blanke heeft geleefd, dan wordt plotseling ontdekt dat zij 'n kleurlinge is. Twee mannen zijn op haar ver liefd, de een is een blanke geestelijke, de ander een niet blanke die een leiden de rol speelt in de strijd voor de iden titeit van de gekleurde bevolking. Katrina's 21-jarige zoon is verliefd op een blank meisje van een vooraan- staande familie. De ontdekking dat Katrina (en haar zoon) kleurlingen zijn doet problemen ontstaan die, naar No fal zegt „de kern van onze samenleving raken". „Vooroordelen voeren onvermij delijk in alles de boventoon met al$ ge volg een tragedie", aldus Nofal. Een gedeelte van de film zal worden opgenomen in door kleurlingen bewoon de sloppenwijken en de maleise buurt van Kaapstad met niet-blanke acteurs en actrices. De hoofdrollen worden door blanken gespeeld. Volkszangeres Jill Kirkland speelt als Katrina haar eerste filmrol. Ian Strauss, zoon van de vroe gere minister Jacobus Strauss, speelt Katrina's zoon. Joe Stewardsone is de geestelijke en Cobus Raussouw de kleurlingenleider. Nofal weet dat hij zich met deze film op gevaarlijk gebied begeeft, maar hij vindt dat de jonge Zuidafrikaanse film industrie „de problemen van het heden daagse leven" moet durven aanpakken, zelfs indiend dit een botsing met de censuur betekent. Hij had ook moeilijk heden met de censuur over zijn laatste film, getiteld „Die kandidaat". Hierin werden de verschillen tussen de twee voornaamste blanke groepen in Zuid- Afrika behandeld: de Afrikaners (boe ren) en degenen die van Engelse ori gine zijn. „Kunst heeft als functie zich met de waarheid bezig te houden en wij ge loven werkelijk dat de Zuidafrikaanse filmindustrie het ogenblik van de waar heid heeft bereikt", aldus Nofal. reaus van de leiders zich bevinden. Het is bekend dat het bureau van pre mier Kosygin zich op enkele honderden meters afstand van de zes kerken bin nen de Kremlinmuren bevindt. Hij ont vangt buitenlandse diplomaten in zijn von houten wandpanelen voorziene bu reau, waarin verder een grote confe rentietafel en verscheidene oprolwand- kaarten zijn aangebracht. Zijn zes telefoons, elk een andere kleur, houden hem in contact met zijn plaatsvervangers en met Breznjef, de secretaris van de communistische par tij- AMSTERDAM In Artis maakt men zich ernstig bezorgd over de ge zondheid van het sneeuwpantermanne- tje Naltar. Dit dier vertoeft als gast in Artis. Het is namelijk eigendom van de Londense dierentuin. Toen men onge veer anderhalf jaar geleden in Londen met de bouw van een nieuwe roofdie rengalerij begon, vroeg men of de sneeuwpanter gedurende enkele jaren in Artfis kon worden ondergebracht. Kortgeleden lag de sneeuwpanter zeer plotseling ernstig ziek in zijn buiten verblijf. Toen men de schuif naar het nachtverblijf opende, sleepte het dier zich naar binnen. Het hield de kop scheef en men kreeg de indruk dat het in de achterpoten verlamd was. De on middellijk gewaarschuwde dierenartsen achtten de toestand dusdanig ernstig, dat zij besloten de panter te verdoven en aan den lijve te onderzoeken. Tijdens het toedienen van de verdo vingsinjecties stopte eensklaps de adem haling, doch dank zij snel en vakkun dig ingrijpen, waarbij o.m. kunstmati ge ademhaling werd toegepast, slaag den de artsen, bijgestaan door enkele verzorgers, erin de ademhaling weer op gang te brengen. Bij het daarna inge stelde onderzoek kwam men tot de con clusie dat een hersenbloeding de ver moedelijke oorzaak van de verlam mingsverschijnselen was. De op een dik stronest, diep slapen de sneeuwpanter moest na de behan deling diverse malen worden omge draaid, opdat geen stagnatie in de bloedstroming zou ontstaan. Gelukkig bleek hij later goeddeels uit zijn verdo ving te zijn ontwaakt en was hij uit zichzelf op een andere zijde gaan lig gen. Gedurende enkele dagen heeft het dier nauwelijks gegeten. Doch geleidelijk aan kwam zijn eet lust terug. Ofschoon zijn toestand nog allesbehalve rooskleurig is hoopt men toch dat hij zover zal opknappen dat hij over enkele maanden de terugreis naar Londen kan aanvaarden. I Citroen heeft een speciale „pre sidentenauto" geconstrueerd. De 6.35 meter lange en 2.13 meter brede wagen kan urenlang met zeer lage snelheid rijden; dit met het oog op parades. Een auto van dit type zal aan president De Gaulle worden aan geboden.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 13