In Duitsland nel bet
1 allemaal er? mee
Prijsverloop niet te voorzien
Het „spook"
van de
B.T.W.
NA 1 JANUARI GAA T ER HEEL WA T VERANDEREN
EconControle Dienst
ziet nauwlettend toe
Lezingen
I met B.T.W.
M'.
Drie novellen van
Simone de Beauvoir
Encyclopedie over
aquariumvissen
RIJDEN IN GESTOLEN AUTO'S
Jaar ervaring
1
Het werd te gek
met het gaslek...
UIT DE KERKEN
OPRUIMING
AlTO-MELKKOE
INRUILEN
BOUWPERÏKELÈN
NA 1 JANUARI
Vier kolommen
Paniek
Levensmiddelen
BIJBETALING
„T)e gevoelige leeftijd", „Monoloog"
Douane verliest
Aangifte
In achterlichten
Geen regel
Uitgesneden
Sanerend
ZATERDAG 23 NOVEMBER 1968
I "Ie naam „belasting over toege
voegde waarde" waart als een
schimmig spook door de kolommen
van de kranten. Voor bijna alle Ne
derlanders is deze belasting abraca
dabra, evenals alle andere belastin-
l. gen. In het kort komt het hier op
neer: het systeem van omzetbelas-
ting wordt omgezet in een nieuwe
soort omzetbelasting, die belasting
over toegevoegde waarde heet, in de
i wandeling kortweg B.T.W. Betalers
I van deze belasting zijn de consumen-
ten. Ze krijgen geen aanslag van de
belastingdienst, maar betalen deze
belasting in de winkel, als een on
derdeeltje van de prijs.
I De ondernemers, die de prijzen
I vaststellen, betalen op het ogenblik
z belasting over hun bruto omzet,
iover de opbrengst dus van wat zij
verkopen. Deze omzetbelasting zit in
de prijzen verwerkt. Na 1 januari
betaalt diezelfde ondernemer een be
paald percentage belasting over het
bedrag dat hij aan waarde toevoegt 1
aan een artikel.
Een voorbeeld: Een kapper fat- 1
I soeneert uw haardos en vraagt daar- 1
voor pakweg drie gulden. Dit bedrag
I is voor een belangrijk deel een ver- 1
goeding voor zijn werk. Die presta-
tie wordt belast, omdat zij waarde
toevoegt aan uw uiterlijk schoon.
Een ander voorbeeld: Een meu-
belmaker verhoogt de waarde van
hout als hij er stoelen van maakt.
Ook hij betaalt belasting over de
waarde die aan het hout wordt toe-
i gevoegd. Die belasting betaalt hij j
niet zelf, hij berekent haar door in
I de prijs.
De nieuwe belasting is echter heel
I wat ingewikkelder dan uit deze twee
voorbeelden blijkt. Daarom krijgen
vooral de middenstanders een flink
brok voorlichting. Het ministerie van l
Financiën heeft er een half miljoen
gulden voor uitgetrokken. Zeshon- 1
derd belastingdeskundigen lichten I
I zo n 150.000 winkeliers in.
Niet alleen zij, ook de vier mid
denstandsverenigingen dragen een
steentje bij. Ongeveer twintig men
sen die de kneepjes van het vak ken
nen, gaan door het land en geven
lezingen (ruim honderd) die volle
zalen trekken, Op de beeldbuis geeft
Teleac een serie van dertien lessen
over de BTW.
Ook de consument krijgt voorlich
ting. De regering heeft plannen met,
advertenties, radio- en televisiere
clame de kopers irï te lichten over
het hoe en het waarom van de BTW.
Verder staan consumentenorganisa-
ties en overheid klaar om ervoor te
waken, dat de prijzen na 1 januari f
(en ook ervoor) niet meer worden
verhoogd dan is toegestaan.
Invoering van de BTW in alle lan-
den van de EEG betekent niet dat
alle tarieven dezelfde worden. Dat
is een volgende (en moeilijker) stap.
Nederland kent drie tarieven: een
van nul, een van vier en een van f
twaalf procent. Alle groepen goede-
ren en diensten zijn in deze tarie
ven ondergehracht. Duitsland kent
twee en Frankrijk vier tarieven, al
le met verschillende percentages,. In
België en Luxemburg wordt de BTW
voorbereid, in Italië moet men er
nog aan beginnen.
iiiHiiiiiriiiiiiiNifiiiii
Donderdag 21 november een half
jaar eerder dan verwacht heeft
het Evoluon te Eindhoven de één mil
joenste bezoeker verwelkomd, zo is
door Philips meegedeeld. Het Evoluon
werd twee jabr en twee maanden ge
leden door prins Bernhard geopend.
Ovei*Ieg CAO
Belasting op toegevoegde waarde
brengt de prijzen in beweging
Er zal scherp op worden toegezien, dat er geen rare din
gen gebeuren met de prijzen als de belasting over de
toegevoegde waarde is ingevoerd.
De Economische Controle Dienst zal er op letten of er
geen ongemotiveerde prijsstijgingen komen. De dienst is
nu al bezig het prijsverloop nauwkeurig te volgen.
De E.C.D.. die thuis hoort onder het ministerie van Eco
nomische Zaken heeft gespreid over alle branches een
..dunne" bewaking ingesteld. Dit wil zeggen: op elke tak
van bedrijf zijn enkele ambtenaren gezet die nauwkeurig
volgen hoe het prijsverloop is.
Zodra blijkt, dat het ergens misloopt, dat de prijzen om
hoog gaan. wordt een legertje ambtenaren ingezet om na
te gaan wat er aan de hand is.
Deze controle Is nodig omdat het
niet is uitgeslotèn, dat bepaalde on
dernemingen nu al maatregelen willen
nemen om wat er na 1 januari komt,
te kunnen opvangen. Maar het is niet
toegestaan dat de prezen omhoog gaan
en daar ziet de ECD nauwlettend op
toe.
Van de 250 ambtenaren die bij deze
dienst werken, zal een flink aantal
worden ingezet bij de controle -op het
juist toepassen van de B.T.W. na 1
januari. Doen er zich ergens ongemo
tiveerde priisstiiguiten voor. dan zal
worden geprobeere om met overleg
en verduidelijking de zaak weer in het
reine te brengen. Maar springen de
prijzen van bepaalde artikelen hele
maal uit de band, dan wordt dit aan
de minister van Economische Zaken ge
meld, die zal laten onderzoeken of er
maatregelen nodig zijn.
Voor de kopers zal het niet mogelijk
zijn te controleren of er eventueel te
veel wordt betaald voor artikelen.
Voorschrift is namelijk, dat de b.t.w.
in de verkoopprijs moet zitten. De win
keliers mogen dus niet bij hun prijzen
zetten „plus B.T.W.". Ook in de hotels,
cafés en restaurants moet de B.T.W.
in de prijzen zijn opgenomen.
Het cal moeilijk zijn om in januari
al een indruk te krtfgen van de in
vloed, die de nieuwe belasting heeft op
de prijzen. De opruiming in die maand
zal de gevolgen versluieren. Drukke
zaken zullen, naar verwachting de tex
tiel- en schoenwinkels dan doen.
In deze winkels gaan de prijzen een
flinke sprong maken. Nu drukt er op
de artikelen, die daar verkocht worden
4,8 procent omzetbelasting, de B.T.W.
komt op twaalf procent. Menigeen zal
'daarom z'n slag willen slaan in de op
ruiming.
Prijsverlagingen zullen er echter ook
zijn. Om het publiek aan het kopen te
houden, hebben sommige fabrikanten
nu al prijsverlagingen doorgevoerd.
Dit is het geval met televisietoestel
len. Het weeldetarief van achttien pro
cent gaat begin volgend jaar van deze
apparaten af en dan komt er twaalf
procent B.T.W. op. De rpijzen van de
kijktoestellen zijn echter enige tijd
geleden al verlaagd.
Het ziet er naar uit dat artikelen
die nodig zijn voor het dagelijks le
ven (zoals levensmiddelen) niet fors
in prijs zullen stijgen. De E.C.D. zal
ook bij de verkoop van deze artike
len voortdurend nagaan of er niet te
veel wordt gevraagd aan het publiek.
De catalogusprijzen van nieuwe
auto's zullen door invoering van de
B.T.W. niet of nauwelijks worden be
ïnvloed, maar toch worden de auto's
duurder.
Op het ogenblik wordt het zogenaam
de weeldetarief omzetbelasting gehe
ven over de invoerwaarde van een
personenauto. Dat is 25 procent. Daar
komt nog 4,6 procent heffing invoer
rechten bij. Bij elkaar dus 29,6 pro
cent. Dat vervalt.
Daarvoor In de plaats komt twaalf
procent B.T.W. Bleef het daarbij, dan
zouden de auto's een stuk goedkoper
worden. De regering vindt het echter
niet prettig dat de melkkoe, de auto,
dan minder zou opbrengen.
Bovendien is zij bang, dat er door
prijsverlagingen opeens veel meer
auto's op het al overbelaste wegennet
komen. Daarom werd een bijzondere
extra belasting van vijftien procent
ingesteld, de „bijzondere verbruiksbe
lasting op personenauto's".
Het komt er dus op neer dat er 29,6
procent van de autoprijzen afgaat en
27 procent bij komt. Omdat de 27 p ro
dent over andere bedragen wordt be
rekend dan de 29.6 procent, blijft het
lood om oud ijzer. Misschien dat er
hier en daar kleine prijscorrecties ko
men, maar die zullen uiterst gering
zijn.
Ais er op de nieuwe auto een ge
bruikte moet worden ingeruild, ligt de
zaak anders. Dan moet er B.T.W. wor
den betaald over het verschil tussen
de „kale" prijs van de nieuwe auto
(de prijs zonder B.T.W.) en de dag
waarde van de gebruikte auto.
Voorbeeld. Een nieuwe auto kost in
clusief B.T.W. 6720 gulden. Dat is ex
clusief 6000 gulden. De'dagwaarde van
de in te ruilen auto is 2000 gulden. Het
versQhil is 4000 gulden, waarover 12
procent B.T.W. moet worden betaald.
De koper moet dus 4480 gulden bij be
talen, terwijl hij er zonder B.T.W.
waarsri^j^ijk met een bijbetaling van
4000 gtrnren was afgekomen.
Bij aankoop van een gebruikte auto
bfj een handelaar ligt de zaak nog on
gunstiger, ometat dan over de volle ver
koopprijs B.T.W. moet worden betaald.
De gebruikte auto's moeten dus bij de
handelaren na 1 januari twaalf pro
cent duurder worden.
Prijzen hangen echter in de eerste
plaats af van wat het publiek wil beta
len. Daarom kon van een dergelijke
prijsstijging van gebruikte auto's wel
eens niet te veel komen.
De handelaren zullen dan bij het
vaststellen van hun inkoopprijzen re
kening gaan houden met de B.T.W.
Voor de bouw heeft de invoering
van de BTW waarschijnlijk de meeste
problemen gebracht. De aannemers-
bonden proberen die vraagstukken met
reeksen voorlichtingsavonden voor hun
leden zoveel mogelijk op te lossen,
maar de onzekerheid is nog groot.
Voor de consument, dat is in dit ge
val de koper of de huurder van een
nieuwe woning, komt de BTW in grote
lijnen overeen met een prijsstijging
van ongeveer vijf procent.
De druk van de omzetbelasting op
bouwkosten bedroeg gemiddeld acht
procent en dat wordt 1 januari twaalf
procent BTW. Wie een huis koopt be
taalt echter niet alleen de bouwkosten,
maar de totale stichtingskosten, waarin
ook de grondkosten zijn opgenomen
(tenzij de grond in erfpacht wordt ge
geven).
Over de grondprijs moest tot nu toe
vijf procent registratierecht worden be
taald. Daarvan krijgt de koper voort
aan vrijstelling als hij met zijn aan
koop in de BTW valt. Dat betekent dat
hij over de grond zeven procent meer
'moet baaien dan tot 1 januari het ge
val is. althans over de nog niet bouw
rijp gemaakte grondT want de kosten
van het bouwrijp maken hebben een
verlagende invloed op de BTW.
Het aandeel van de grond in de
stichtingskosten wordt dus zwaarder
belast dan de bouwkosten. Daardoor
wordt wat de koper voor zijn huis moet
betalen minimaal vier en gemiddels
vijf rpocent meer.
Dat geldt voor woningen die na 1 ja
nuari in aanbouw worden genomen.
Voor huizen die dit jaar nog klaar ko
men, heeft men niets met de BTW te
maken. Panden die 1 januari ge
deeltelijk klaar zijn, vallen ook gedeel
telijk onder de oude en gedeeltelijk on
der de nieuwe regeling. De BTW moet
worden betaald over alle termijnen van
de aanneemsom die de opdrachtgever
na 1 januari aan de aannemer betaalt.
Voor de bouwer die voor eigen verkoop
bouwt, de bouwondernemer dus, wordt
aan de hand van de balans bepaald
welk deel daaronder stijgt.
Door de stijging van de stichtingskos
ten, zullen de huren van huizen die na
1 januari gereed komen ook evenre
dig stijgen, althans bij de bouw in de
vrije sector. Bij de gesubsidieerde bouw
ook de premiebouw voor de verkoop
daalt het subsidiebedrag als de bouw
kosten stijgen. Dat zou betekenen dat
de BTW een verlaging van de subsidie
zou veroorzaken. Om dat geheel of ge
deeltelijk te voorkomen zal bij de her
ziening van het prertriebesluit per 1 ja
nuari hieraan ook aandacht worden
besteed. Aan deze herziene premierege
ling wordt op het ministerie van volks
huisvesting en ruimtelijke ordening nog
gewerkt.
Er wordt op het ogenblik geadver
teerd met koopprijzen waarin de gevol
gen van de BTW zouden zijn verrekend.
De wet zegt echter dat die gevolgen al
tijd bij naberekening precies moeten
worden bepaald, dus ook al wordt in.
,\\\\\\\\V\V\\\\\\VVV\\\\\\V\V\\\\\\\\\\VV\\\\\\\V\\\V\V\V\\\V\V\VV\\\V\V\\VVW\V\\V\VV\\\X\%'
5 W/est-DuP-sland heeft de sprong in
2 n het
begin van dit jaar gedaan. Zowel de
kopers als de bedrijven zagen hui
zenhoog op tegen deze meest drasti
sche ingreep in een halve eeuw be
lastinghistorie. Aanvankelijk bracht
de nieuwe belasting ook onbegrip,
verwarring, misbruik en veront
waardiging. Maar de gevreesde wil-
de prijsstijging viel. globaal gespro-
g ken. erg mee.
De BTW in de Bondsrepubliek be-
gon 1 januari met 10 procent en is
1 juli tot 11 procent verhoogd. Dit
volle tarief geldt voor goederen en
diensten, die door de fiscus als
„luxe" worden beschouwd, zoals con-
sumpties in een café of autorijden.
J Op dagelijkse levensbehoeften, zoals
brood, aardappelen of groenten
wordt maar het halve percentage (5
2 respectievelijk 5.5 procent) BTW ge-
2 heven.
1
5 Met het naderen van de jaarwisse-
ling was vorig jaar in het Westduitse
economische leven een bescheiden
paniek ontstaan. Niemand snapte
eigenlijk het rechte van de nieuwe
belasting. Consumentenorganisaties
maanden de huisvrouwen tot waak-
zaamheid. Kamers van koophandel
organiseerden spoedcursussen voor
boekhouders om het naderend onheil
het hoofd te bieden. De overheid
kreeg een storm van kritiek te ver-
duren hoewel rij had geprobeerd
met brochures de ergste onwetend-
2 heid weg te nemen.
Bijzonder agressief weerde zich
J de toch al noodlijdende horecabran-
che, omdat haar „luxe" diensten
met het volle pond van tien procent
BTW moesten worden belast, in
plaats van de circa vier procent der
vroegere omzetbelasting. Postorder-
bedrijven en warenhuizen maakten
er welbewust reclame mee dat zij
hun prijzen niet verhoogden. Vele
grootwinkelbedrijven namen een af- 0
wachtende houding aan, maar be-
snoeiden op hun spaarzegelsystemen
en dergelijke om nog wat speel-
ruimte te krijgen.
Zonderlinge toestanden ontstonden
in café's en restaurants waar de
gasten soms een rekening met vier
kolommen kregen voorgelegd, waar-
in achtereenvolgens de nettoprijs, J
het bedieningsgeld, de BTW en de
uiteindelijke brutoprijs stonden ge-
specificeerd. De horeca-exploitan-
ten moesten die eerste maanden een
groot deel van hun tijd aan ruzie
met hun gasten besteden.
Algemene hilariteit verwekte ook
dit fiscale unicum: Wie in een fri-
teszaakje een zakje patat haalt, be-
taalt maar vijf procent BTW doch
wanneer men het eerste frietje op-
peuzelt vóór men de winkel uit is,
dan wordt de hartige versnapering g
plotseling een luxe en vijf procent
duurder...
een contract anders
hing blijft mogelijk.
gesteld, nabereke-
hoeveel gaan de prijzen omhoog, als de nieuwe om
zetbelasting er is? Die vraag is heel moeilijk te be
antwoorden. Met de nieuwe belastingtarieven in de
hand is alleen na te gaan of in een prjjs meer of minder
omzetbelasting is verwerkt. Want ook door andere oorzaken
gaan de prijzen per 1 januari omhoog of omlaag. Grond
stoffen bijvoorbeeld kunnen duurder of goedkoper worden
en op sommige artikelen komt nog eens een extra verhoging
van de accijns.
Cosmetische artikelen bijvoorbeeld zouden alle in prijs om
laag kunnen gaan. Maar van sommige van deze artikélen
zal de prijs zeker stijgen. Lotions bijvoorbeeld dalen een
klein beetje in prijs omdat er minder belasting hoeft te wor
den betaald. Maar lotions worden uiteindelijk toch flink
duurder doordat de grondstoffen in prijs stijgen en het ac
cijns op alcohol (dat in lotions wordt verwerkt) hoger is
na 1 januari.
Duurder geworden zijn onder an
dere autoreparaties, benzine,, open
baar vervoer, water, gas en elektri- 9
citeit. Het zo belangrijke levensmid-
delenpakket is daarentegen goedko-
per geworden. Ongeveer gelijk ble- g
ven de prijzen van kleren, huisraad
en keukenapparaten.
Voor de horecabedrijven is intus-
sen een nieuwe regeling tot stand
gekomen, waarbij „inclusieve prij-
zen" worden berekend; daarin rijn
dus BTW en bedieningsgeld al mee- g
gerekend. Het algemene prijspeil in
deze branche liep op met vijf tot g
zes procent.
a
mTOW\TOTOW\\W\\WTOrtntmWTOXWWWVVTO\\«WWWTOV\TOWW\WWVWV\WWTOn\«\\V\W«W
taald voor de. BTW. kan hij terugbeta
ling vomeren.„-ff
In de praktijk zal échter gebruikma
king van dat recht voor de aannemer
veel psychologische en voor de koper
veel technische bezwaren met zich mee
brengen.
DEN HAAG Een van de drukste
verkeersadres in de Haagse binnen
stad. de Groenmarkt, is gisteren tussen
de middag drie kwartier afgesloten ge
weest, omdat een flink lek was ont
staan in een hoofdaardgasleiding op de
hoek van de Groenmarkt en de Vene
straat. De politie zette, om de kansen
op ontploffingen zo gering mogelijk te
maken de straat af en leidde het ver
keer om.
Het lek in de gasleiding was al eer
der ontdekt, maar tijdens werkzaam
heden was het gistermorgen groter ge
worden. Metirifeen op straat in de buurt
van het gaslek gaven een gaspercenta-
ge ten opzichte van de lucht te zien van
20. Nadat afdoende maatregelen waren
genomen kon het verkeer over de
Groenmarkt weer worden vrijgegeven.
De aannemer kan die dus altijd toe
passen en alsnog een bij-betaling verlan
gen, ook al zou in het contract anders
zijn bepaald.
Dat recht heeft ook de koper. Als hij
achteraf te veel blijkt te hebben be-
Vermakelijkheden vallen, wat de B.T.W. befireft, in twee
groepen uiteen. Het kijken naar opera, operette, revue, ca
baret, pantomime, en circus, en het dansen worden met
vier procent belast. Alle andere vermakelijkheden vallen in
de belastinggroep van twaalf procent. De vermakelijkheids
belasting, die nu wordt betaald, zal echter worden ver
vangen door een andere belasting.
Over het algemeen, zo verwacht het ministerie van Finan
ciën, zullen de prijzen met ruim één procent stijgen. Sociale
uitkeringen gaan als gevolg daarvan omhoog. De premies
a.o.w. en a.w.w. zullen worden verhoogd, evenals de kinder
bijslagen.
Ook zal er iets worden gedaan aan de inkomsten- en loon
belasting (optrekking van de belastingvrije voet). Minister
Schut overweegt de subsidies voor de woningbouw te ver
hogen.
„De gebroken vrouw", drie novel
len van Simone de Beauvoir die Uitge
verij C. de Boer jr. in Hilversum in
een verzorgde band heeft gevat. Drie
novellen ook, waarin de Franse schrijf
ster drie vrouwen schildert, die een uit
zichtloze strijd voeren tegen resp. de
ouderdom, de eenzaamheid en de ech
telijke onderworpenheid.
Van deze novellen heeft de schrijf
ster zelf gezegd, dat zij daarin geen
moraal heeft gelegd en dat men tever
geefs zal zoeken naar een les ter lering.
Simone de Beauvoir wil de lezer slechts
uit zijn huid doen kruipen door begrip
voor een ander op te brengen. Zonder
in deze novellen een oplossing aan de
hand te doen voor de problemen, waar
mee höar figuren te kampen hebben,
voelt de schrijfster zich solidair met de
door haar beschreven vrouwen.
Simone de Beauvoir bewijst ook in
deze novellen haar talent. En haar
diep medegevoel voor de piens in ver
drukking. Vooral in de novelle „De ge
broken vrouw" neemt ze het op voor
de vrouw die, evenals in haar beide
andere novellen, een nederlaag lijdt.
Het is ook deze novelle, waarin ze de
man de spiegel voorhoudt, hem zelfs
verwijt: „De mannen kiezen de gemak
kelijkste weg: het is moeilijker bij je
vrouw te blijven, dan je in een nieuw
leven te wagen".
Zij die „De Mandarijnen' en „Een
zachte dood" van Simone de Beauvoir
hebben gelezen, zullen ook.de drie no
vellen die nu zijn verschenen, weten te
waarderen.
JJe meer dan honderdduizend serieu
ze aquariumhouders in Nederland
zullen verheugd zijn over de heruitga
ve in zes Elsevierpockets van de Aqua
riumvissen-Encyclopedie door J. J.
Hoedeman die zowel in binnen- als
buitenland grote bekendheid verwierf.
Deze geheel herziene uitgave, waarin
ook de nieuwste importen uit Afrika,
Azië en Zuid-Amerika rijn opgenomen,
is geïllustreerd met talrijke versprei
dingskaartjes, foto's en tekeningen. De
helft van deze illustraties is in kleuren
uitgevoerd. Iedere soort wordt uitvoe
rig beschreven, waarbij tevens naar
vroegere literatuurgegevens wordt ver
wezen, en is voorzien van een afbeel
ding. Nog meer dan voorheen is aan
dacht besteed aan het natuurlijke mi
lieu, de broedverzorging, de ontwikke
ling van ei tot vis en een aantal ande
re aspecten van deze boeiende liefheb
berij.
De omvang van elk deel beslaat ca.
192 bladzijden. De eerste twee delen
zijn onlangs verschenen. Ze zijn geïl
lustreerd met 265 foto's en tekeningen,
voor de helft in kleuren. Ondanks de
kostbare uitvoering, bedraagt de inte
kenprijs slechts f4,90 per deel. De prijs
voor afzonderlijke delen bedraagt f 5,50.
Voorts ontvingen wij de volgende
nieuwe uitgaven:
„Juliana Regina 1963 1968", een
stevig gebonden gebundelde uitgave
van vijf jaargangen van de gelijkna
mige fotoboeken over de koninklijke
familie („Hollandia te Baarn f 19,50).
„De oude sprookjes" door J. Rie-
mens Reurslag, 11de druk („Hollan
dia" te Baarn, f 4.50)
„Lodewijk de mensenredder" door
Diet Kramer, 14de druk („Hollandia"
te Baarn, f 4.50)
„Insluiten in giethars" en „Siera
den om zelf te maken", twee uitgaven
in de Topserie van Zomer en Keuning
te Wageningen, (per stuk f 7.90)
Geref. kerken
Aangenomen naar Middelburg: H. van
Benthem te Apeldoorn.
Geref. kerken, vrijgemaakt
Beroepen te Utrecht-Centrum: J. M.
Goedhart te Drachten.
NEDERLAND VUILNISBAK VOOR OUDE AUTO'S
..'T'elfs de speciaal opgeleide en gerouti-
neerde douaniers kunnen aan de
grens niet alle trucjes en listigheidjes van
de autozwendelaars ontdekken". De heren
L. D. I. Barneveld (Fiscale Inlichtingen-
en Opsporingsdienst en J. Bergwerf
(Douanerecherche) geven het met een be
zwaard gemoed toe.
„Het arsenaal voor fraude en ontduiking
is vrijwel onuitputtelijk", zegt de heer
Barneveld. „De verificateur aan de grens
kan daar slechts eeen betrekkelijk opper
vlakkige en haastig uitgevoerde controle
tegenover stellen. Hij moet op het oog de
waarde vaststellen van de vele auto's die
hij per dag ziet. Daarbij moet hij tevens
rekening houden met de kosten van repa
ratie of het slopen die erbij komen en die
moet hij dan weer in mindering brengen
op het bedrag waarover invoerrechten
moet worden betaald".
„Tijd en mogelijkheid om de wagens te
controleren is er nauwelijks bij dit grote
aanbod. Het blijft bij een uitwendige be
schouwing", zegt de heer Bergwerf. „Motor
en andere inwendige onderdelen onttrek
ken zich aan de beoordeling van de
douane. Er kan geen sprake zijn van een
technische keuring, een controle op de
brug of een proefrit".
Als er verschil van mening ontstaat
tussen importeur en verificateur over de
geschatte dagwaarde van de kreukelaar
en de zaak wordt aan de tarief commissie
voorgelegd, dan verliest de douane in ne
gen van de tien gevallen, zegt de heer
Barneveld.
„De importeur", zo is zijn ervaring,
„komt dan al gauw met een aantal on
controleerbare kosten voor inwendige re
paraties van motor, het overbrengingsme
chanisme, in plaatschade". De douaniers
aan de grensposten waar de meeste kreu
kelaars in Duitsland en België worden
ingevoerd, hebben een speciale opleiding
gehad in het beoordelen van kapotte auto's.
„De grote variatie in het aanbod stelt
echter de zwaarste eisen aan hun parate
kennis. Aan de grens komen zoveel afwij
kende gevallen, in allerlei staten van be
schadiging, dat het telkens weer aankomt
op een waardebepaling van het moment
Dit zijn dan nog de normale gevallen.
Daartussendoor zijn er altijd de fraude
gevallen; het ontduiken van invoerrech
ten; te veel invoerrechten willen betalen
om ouderejaars jonger te maken; een ge
stolen auto erdoor laten glippen; valse pa
pieren legaliseren.
liiimiuniiiiiifiuimHfiiiMiiiiinitiiiHMiMiMiiMfiNiiiqMiu
nummtuwummfHwmtHiiHHBwmimwmwifmiiwuDmuit
„Voorop staat dat elke douaneman on
middellijk aangifte zal doen als hij zeker
weet met een fraudegeval te doen te heb
ben", zegt de heer Barneveld. „Maar wat
kan hij doen als hij wel vermoedt dat een
wrak wordt ingevoerd, maar het niet kan
bewijzen? Aan de grens kan de douanier
niet vaststellen dat men later met de chas
sisnummers gaat knoeien. Evenmin is het
eenvoudig vast te stellen dat een auto is
gestolen".
Er is de heer Barneveld een geval be
ken, waarin de douanier bij de politie in
formeerde en prompt ten antwoord kreeg
dat de opgegeven auto niet als gestolen in
het opsporingsregister vermeld stond. La
ter nam de politie de wagen toch in be
slag, omdat bij een ander onderzoek kwam
vast te staan dat de auto wél gestolen
was.
Hij meent, dat de veel dieper gaande
keuring door de Rijksdienst voor het weg
verkeer, die aan het uitreiken van het
Nederlandse kentekenbewijs voorafgaat,
veel meer kansen biedt om onrechtmatig
heden te ontdekken. Dat geldt dan ook
het bouwjaar dat op de papieren staat,
vindt hij.
De heer Bergwerf zegt: „Bij Amerikaan
se auto's lijkt dat gemakkelijk. Die heb
ben het bouwjaar in de achterlichten
staan. Bij een uitgebreide keuring kun je
IJonderden Nederlanders rfjden in een
gestolen auto, die zij tweedehands
hebben gekocht. Daar zijn ook tiental
len gangsterauto's bij, die kort geleden
nog zijn gebruikt bij bankovervallen en
berovingen van juwelierszaken. In het
Nederlandse wagenpark rijdt zelfs een
auto, waarin een paar maanden geleden
een moordenaar in West-Duitsland het
lijk van zijn slachtoffer heeft vervoerd.
Dit alles is onlangs vastgesteld bij een
onderzoek naar een serie autodiefstal-*
len. Het onderzoek strekte zich uit over
ons land, een groot deel van West-
Duitsland en het Vlaamse deel van
België. Rechercheurs uit deze drie land
den ontdekten dat onder andere in het
Ruhrgebied organisaties bestaan, die
gestolen auto's leveren aan gangster
benden. Direct na een overval of ander
misdrijf worden de auto's doorgegeven
aan Nederlandse en Belgische hande
laars, die er op hun beurt voor zorgen,
dat ze in de korste tijd naar Nederland
worden overgebracht.
Vaak gebeurt dat klandestien. Men
waagt het erop gewoon de grens over
te rijden, wat bij de steeds afnemende
controle niet zo moeilijk is. Ook smok
kelt men de auto's 's nachts binnen,
maar misschien nog vaker worden de
besmette wagens normaal ingevoerd,
waarbij dan correct invoerrechten en
omzetbelasting worden betaald. Bij de
ze methode hebben de slimme hande
laars de meeste kans om voor hun ge
stolen auto legale papieren te krijgen.
Niettemin lopen de kopers van deze au
to's, ondanks het officiële kentekenbe
wijs, het risico dat hun wagen in beslag
wordt genomen en verbeurd verklaard,
zodra wordt vastgesteld dat hij van
diefstal afkomstig is. Heel wat brave
MltlllUIUillllllllDIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIDimiUI
burgers zouden tot ontstellende ontdek-
kingen komen als zij de geschiedenis
nagingen van de auto die zij tweede
hands hebben gekocht.
Zo'n onderzoek is zonder meer fataal
als de politie dit doet of de douanere
cherche van de Fiod (Fiscale Inlich
tingen en Opsporingsdienst) zich met die
wagens bezighoudt. Reeds een simpele
vergelijking van het chassisnummer op
de wagen en op het kentekenbewijs kan
tot verrassende resultaten leiden.
Zelfs een officieel afgegeven kente
kenbewijs, dat correspondeert met het
nummer op de auto, vrijwaart de bezit
ter niet tegen beslagneming en ver
beurdverklaring als achteraf blijkt dal
de wagen is gestolen of dat het chassis
nummer van de auto niet het originele
fabrieksnummer blijkt te zijn. Zo'n ken
tekenbewijs kan zijn afgegeven op een
renversaal, een invoerverklaring van de
douane.
Dit bewijs zegt niets omtrent de her
komst van de auto; het zegt alleen dat
hij Nederland is ingevoerd en dat de
invoerrechten zijn betaald. In veel ge
vallen zijn nietsvermoedende kopers
van tweedehands auto's de dupe gewor
den van de onmacht bij de officiële in
stanties om het kwaad tijdig te ontdek
ken.
De moeilijkheden beginnen bjj de
grens, waar nog altijd overstelpende
aantallen oude auto's voor invoer in ons
land worden aangeboden. Dat ook de
douane vrijwel machteloos staat tegen
geknoei en fraude bleek ons in een ge
sprek met de heren L. D. J. Barneveld
en J. Bergwerf, respectievelijk hoofd
van de Fiod en van de Douanerecher
che.
iiinwninwinnininiimiiiiimiiitniiiiimiiititniiTiimiitritTmiiTr
zelfs aan de vorm van de lichten het jaar
tal achterhalen, ook als het glas kapot zou
zijn. Aan de grens is dat allemaal niet
zo gauw vast te stellen".
„De modellen in Amerika liggen één tot
twee jaar voor op die in Europa. Je kunt
van een douanier aan de grens niet ver
langen dat hij al die vormen en typen van
alle jaargangen uit het hoofd weet. Dit
wordt nog moeilijker als het om wagens
gaat waarvan er duizenden op de weg
zijn. En daarvan worden ook de meeste
aangevoerd."
Een bron van moeilijkheden is, dat er
geen uniforme regel bestaat voor de pa
pieren die bij invoer moeten worden over
légd. Nu eens wordt een kwitantie ge
toond om te laten zien voor hoeveel (of
weinig) men de auto heeft gekocht in het
buitenland, dan weer komt men met de
..Kraftfahrzeugbrief", het Duitse kente
kenbewijs, al naar gelang het de politiek
van de Nederlandse importeur te pas
komt.
Bij invoer ligt het zwaartepunt bij het
invoerrecht. Verder is de douane mip of
meer passief. De man aan de grens kan
zeker niet de invoer verijdelen van goe
deren die niet genoemd zijn als ten invoer
verboden of artikelen waar een speciale
vergunning voor nodig is.
Bij dit alles komt dan nog het alge
meen bekende feit, dat in verschillende
plaatsen in Duitsland (Essen, Oberhausen.
Keulen) stapels blanco kentekenbewijzen
zijn gestolen met de officiële stadsstem-
pels. Slechts bij uitgebreid onderzoek en
met hulp van de Duitse recherche zou
men kunnen uitzoeken of een helemaal
officieel kentekenbewijs misschien toch
nog uit die gestolen massa afkomstig ïs
Uit ervaring weet de heer Bergwerf, dat
de chassisnummers worden uitgesneden
om er andere voor in de plaats te zetten.
„Dat kan niet bij een oppervlakkige con
trole aan de grens worden ontdekt. Daar
is een heel ander onderzoek voor nodig".
Om dit alles nog ingewikkelder te maken,
zijn er zelfs bij auto's van hetzelfde merk
verschillen in lettertype, die door de fa
briek worden aangebracht.
Daar komt weer bij dat in Russelheim
gefabriceerde Opeis geen ingeslagen chas
sisnummers hebben, zodat ze bij invoer
aan de grens erin geslagen moeten wor
den. Tel daarbij dat er geen sancties of
strafmaatregelen zijn als men het kente
kenbewijs in Nederland niet inzendt wan
neer de auto naar de sloop gaat en het ls
duidelijk dat aan alle kanten kan worden
geknoeid.
In België werkt de jaarlijkse verplichte
schouw van auto's ouder dan vijf jaar
sanerend, weet de heer Barneveld. De keu
ring is niet duur (140 francs) en streng.
Wagens die zo'n keuring niet meer waard
zijn, worden naar Nederland afgestoten.
Hetzelfde gebeurt met Duitse auto's,
waar zelfs èen tweejaarlijkse keuring ver
plicht is voor oudere wagens. Zolang in
ons land geen aansluitende regeling be
staat, blijft Nederland de virtlnisbak voor
oude auto's.
De betrekkelijk nieuwe bepaling die de
politie machtigt bij ernstige schadg en ge
constateerde gebreken het kentekenbewijs
in te nemen, geeft al wat meer armslag.
Daardoor kan ook 'de handel in kneusjes
worden beperkt.
Na nieuwjaar zal de BTW ook een sa
nerende invloed hebben door de zwaardere
belasting die op de tweedehands auto's
gaat drukken. Niettemin zullen de kopers
van die auto's er altijd op bedacht moe
ten zijn, dat zij hun goede trouw kunnen
aantonen. Dat kan als zij hun wagen bij
pen te goeder naam en faam bekend staan
de handelaar of firma hebben gekocht.
Wie op een automarkt of bij een gele-
senheidshandelaartje koopt, neemt het ri
sico zijn wagen te verspelen. Zonder kans
op schadevergoeding als blijkt dat de wa
gen is gestolen of van een ander misdrijf
afkomstig is.