Reactie op het in het saaie huiz E. ZIEZO Op de Veluwe wordt binnenkort een nieuwe woonvorm geïntroduceerd H 1 I B D, D 8 D JLf innenkort zal Apeldoorn, voor het eerst in de na-oorlogse woningbouwge schiedenis, kennis maken met een woon vorm die afwijkt van het monotone rijtje eengezinshuizen en de uniforme flatbouw het tot nu toe vrijwel allesbeheersende beeld in de nieuwe wijken van Apeldoorn. ZATERDAG 30 NOVEMBER 1968 Het initiatief om in Apeldoorn eens iets anders te bouwen is niet maar zo uit de lucht komen vallen. Het aantal architecten en bouwers dat ernstige kritiek heeft op de stedebouw, groeit met de dag. Het zijn niet de eersten de besten die hun misnoegen reeds openlijk kenbaar hebben gemaakt. Nog onlangs verklaarde de wereldbekende Nederlandse architect en stedebouwer, prof. J. B. Bakema, letterlijk: „We zullen zo snel mogelijk een einde moeten maken aan het knoeiproces, waardoor ons vlakke Nederland ruimtelijk tot stikkens toe ver ontreinigd wordt. Het kiezen van eigen mo gelijkheden ontbreekt ten enen male in de na-oorlogse stedebouw. Wat er heerst, is een dodelijke, onmenselijke monotonie. Als je weet hoe het ook anders zou kunnen, is er maar één conclusie: in de nieuwbouw wijken worden de mensen gewoon bela zerd". Zo denkt niet alleen prof. Bakema er over. De Nationale Stichting Nieuwe Woonvormen, enkele jaren geleden opge richt en onlangs nog uitbundig door minis ter Schut geprezen, verenigt talloze archi tecten die onze gezamenlijke energie op het punt van de stedebouw, zoals prof. Ba kema het zegt, eens in een trechter willen gooien en niet in zoals al jaren gebeurt in een gieter D e bekende Amsterdamse archi tect, ir. A. Boon, die in binnen- en buiten land vermaardheid kreeg door onder meer de wijze waarop hij een Amsterdams grachtenhuis restaureerde en er één grote open woon- en leefruimte van maakte, heeft zijn inzichten, ervaring en creativiteit op het gebied van wonen en leven samen met de wetenschap van sociologen, medici en heel gewone bewonefs in één grote trechter gegooid en zal Apeldoorn kennis laten ma ken met een unieke vorm in de woning bouw. Vermoedelijk nog dit jaar zal voor een complex van 41 woningen aan de Joost v.d. Vondel la an de eerste schop de grond in gaan. Het worden complexjes in „vormen" van vier, zeven en acht woningen in de lange laan tegenover het lage gebouw van de Motorrijtuigenbelasting. Aanvankelijk lag het in de bedoeling dat de bouwer deze grond een langge rekt terrein met bosjes zou bestemmen voor verschillende rijen eengezinshuizen. Dit plan was reeds goedgekeurd, maar dank zij bemoeiingen van de Nationale Stichting Nieuwe Woonvormen, van archi tect Boon en enkele ingezetenen van Apel doorn, wie de nieuwe woonvorm zeer ter harte gaat, wilde de bouwer zijn eerste plan wijzigen. liet bouwcomplex van ir. Bopn wijkt volledig af van de traditionele wo ning, waarmee nu zo langzamerhand half Nederland is volgebouwd. Zijn plan is niet met enkele woorden te omschrijven al zegt ir. Boon er zelf van: „Och, het is eigenlijk heel simpel gewoon, een plaats waar mensen kunnen wonen en leven. De bouw kundige mogelijkheden zijn legio om de mensen zelf te laten beslissen in de be stemming van de ruimte die ze krijgen. Het is toch hun ruimte „Als ik een plan ontwerp, vraag ik me steeds weer af: voor wie bouw ik dat huis? Ik ken die mensen niet. Misschien hebben ze een klein gezin, misschien alleen maar jongens, of meisjes, misschien hebben ze wel een ongelukkig kindje. Misschien zijn het individualisten, mogelijk wel gemeen schapsmensen. In mijn huizen geef ik aan de ruimte vorm de bewoners kunnen zelf kiezen waar ze willen eten, slapen, wo nen, werken, zich vermaken, relaxen. Wij mogen de mensen in de woningen die we maken niet het „gesneden leven" opdrin gen. Dat gebeurt helaas wel in het saaie, levenloze rijtje van allemaal dezelfde hui zen zonder enige variatie, zonder verras sing, waarin de architect de nieuwe bewo ners voorschrijft waar ze zullen wonen, sla pen ennou ja, als ze niet veel kinderen hebben, waar ze dan een hobbykamer of zoiets kunnen inrichten. Loop eens langs die huidenOveral op dezelfde plaats de „eethoek", het bankstel en de tevee Prof. Bakema noemt dat: de mensen be lazeren. Ir. Boon zegt het wat fijner, maar niet minder scherp: „In hetzelfde „dit" en hetzelfde „dat" in elke woning weer, dringen wij mensen iets op, wat ze mis schien helemaal niet willen, maar toch wel zullen moeten. Onze rijtjes zijn opgedeeld, met als een keurig gesneden koek. Is het een wonder dat talloze mensen, van wie we misschien wel zeggen dat ze toch wel aar- digjes wonen, de gesneden koek ontvluch ten, zodra ze maar de kans krijgen gedu rende de weekends bijvoorbeeld r. Boon vindt het jammer, dat we al zó aan de uniformiteit gewend zijn geraakt, dat we al bijna niet meer beter weten niet weten dat er ook nog andere manieren van wonen zijn en dat wonen ten slotte niets meer en niets minder is dan léven. We zijn gewend geraakt aan blokken van steen en beton, allemaal keurig in het rij tje. Natuurlijk, er waren al lang architec ten die tegen de monotonie en de unifor miteit hebben gewaarschuwd, maar tot voor kort waren zij roependen in de woon- woestijnen. Dat gaat nu heel snel veranderen, denkt ir. Boon. De geweldige reacties die de Na tionale Stichting Nieuwe Woonvormen heeft gekregen, bewijzen, dat er zeer velen zijn die willen méédenken om aan de ruimte vorm te geven, die mooie en verrassende elementen en beweeglijke structuren wil len invoeren, die zelf hun eigen leefruim te willen bepalen. „Men komt zo gauw met de bezwaren van prijzen aandragen", zegt ir. Boon, „maar men vergeet dat we, ondanks de vooruitgang van de techniek bouwen zoals we dat al tientallen jaren geleden gedaan hebben. We hebben wel andere materialen gekregen in overvloed maar we heb ben er geen andere vorm voor gekozen. Dat is creatieve armoede", vindt deze ar chitect. „De nieuwe technische methodie ken hebben we zelfs niet uitgebuit, even min de nieuwe produktie-methodieken. Hierdoor is een massificatie ontstaan, die niet nodig is, al tracht men wel eens het tegendeel te bewijzen. Juist door het ma nipuleren met zovele nieuwe mogelijkhe den kunnen we beter bouwen, verfijnder en minder gedwongen. De saaie zes-en-een- halve-meter-woning is wel de gemakkelijk ste oplossing denkwerk behoeft er nau welijks aan vooraf te gaan maar het is niet de beste oplossing". Ir. Boon is van mening dat we vlak na de oorlog wel moes ten zo vlug mogelijk en zo simpel mo gelijk. Maar hij vindt het vervelend dat we zijn blijven doormeieren op het oude stramien. Daarmee zijn we dan tenslotte crea tief vastgelopen. Ook in de politiek, vindt hij. „Wat maken we echt weinig gebruik van de prachtige mogelijkheden die een democratische samenleving ons biedt..." Ir. Boon verontschuldigt zich even. „Er zijn enkele uitzonderingen kijk die auto van vandaag eens wèt een verscheiden heid in vorm, in kleur, in mogelijkheden. In deze branche is men beslist niet vast gelopen in een vormloze massificatie. een halve etage lager ligt. „Ik heb ge tracht dit huis een grote overmaat te ge ven", is de motivering van de architect. 'ij Gemeentewerken, in Apel doorn, waar het plan van ir. Boon voor de Joost v. d. Vondellaan met veel belang stelling is bekeken, hoorden wij zeggen: „Dit is een heel mooi plan niet eenvou dig uit te leggen, want het is een „den kertje" Men moet er inderdaad de tekening bij hebben om de nieuwe vorm, maar vooral de visie van ir. Boon te kunnen volgen. De 41 woningen zijn dus niet in blokken, maar in vormen gebouwd. Onregelmatige vormen, waaraan onmiskenbaar veel denk vermogen en creatief inzicht vooraf is ge gaan. De woning is eigenlijk één grote trap, waaraan bordessen zitten, zó groot, dat men er op kan wonen, zegt ir. Boon. Op die bordessen vinden we de appartemen ten, die de architect kookhuis, slaaphuis, vuurhuis (verschillende mogelijkheden voor een open vuur) en speelhuis noemt. De „huizen" zijn niet gescheiden door gangen, lange trappen of overlopen („ver knoeide ruimten", zegt ir. Boon), maar vormen samen als het ware één geheel op verschillende hoogte, met telkens een hal ve, open trap er tussen. Vanuit elke ruim te kan men ongeveer achttien meter „bin nenshuis" zien, zowel naar de kamer die vijf treden hoger ligt als naar die welke re woningen bevatten eigenlijk zes ruimten die onderling in hoogte een hal ve verdieping verschillen. De voorkant van het complex is dan ook niet hoger dan nor maal drie verdiepingen, terwijl de achter kant zelfs lager is, omdat de garage-ruim te beneden het maaiveld ligt. Daar, in de garage, is de entree gepro jecteerd. Een half trapje naar boven, volgt de eerste woonruimte, wéér een half trap je naar boven, de tweede enz. Het verrassen de element schuilt hierin dat de verschil lende ruimten niet recht tegenover elkaar liggen, maar in enigszins verschoven po sitie. De eerste verdieping heeft zowel aan de voor- als aan de achterzijde een groot ter ras van elk acht vierkante meter. De laagst gelegen woonruimte heeft eveneens een terras van twee bij vier meter, dat maar even boven het maaiveld uitkomt, omdat de garage er beneden ligt. De garage is voorzien van een overdekte ingang (onder het terras van de eerste verdieping). De heer Boon wil overigens niet spreken van „hier is de eetkamer, daar de slaap kamer, enz." Men deelt het huis in zoals men zelf wil. Dat „switchen" is mogelijk ook naderhand nog omdat er verschil lende alternatieven zijn. e opstelling van de verschillen de afzonderlijke woningen ten opzichte van elkaar is op het eerste gezicht heel vreemd. Zij vormen een eenheid, maar zijn op een heel bijzondere manier in elkaar gepast. Ir. Boon zegt dat de buitenvorm van elke woning namelijk de eigenschap heeft dat 't z'n eigen contravorm is. Het is een ma- trametische vorm. Op tekening no. 1 ziet men twee van de in totaal zeven vormen die aan de Joost v. d. Vondellaan zullen worden gebouwd. Elke woning bestaat in de grondvorm (zie tekening) uit twee rechthoekjes (de gara ge en de eerste woonruimte) en een klein vierkantje (het trappehuis). Aan elk van de rechthoekjes zitten nóg twee rechthoek jes die respectievelijk de overdekte ingang van de garage vormen en het terras. Waar de pijltjes staan is de entree en de ingang van de garage. In de twee complexjes zijn met lettertjes aangegeven de grondvlakken die bij elke woning horen, alsmede de terrassen die tel kens ten opzichte van elkaar „verspringen". Het grijze gedeelte op de tekening is be straat en geeft toegang tot de garages on der de woning. Het open gedeelte vóór het complex is groen met bloemborders. Op tekening no. 2 ziet men de doorsnede van een woning met beneden het maai veld de garage en de entree, vijf trapjes hoger de eerste woonruimte, enz. Midden door de woning loopt dus het open (halve) trappehuis. Tekening no. 3 toont de plattegrond van een woning in drie verdiepingen met tel kens in het midden de halve trappen. Volgens ir. Boon biedt deze, misschien op het eerste gezicht wat vreemde vorm geweldig veel mogelijkheden voor het behoud van de privacy in elke woning. Bo vendien zijn alle muren buitenmuren en zal er, doordat de verdiepingen telkens een hal ve hoogte verschillen en de vloeren onaf hankelijk van elkaar liggen van geluids hinder geen sprake kunnen zijn. ien geheel nieuwe, overigens heel andere woningbouwvorm van ir. Boon zal vermoedelijk ook in Deventer gestalte krijgen. Het zijn echter nog vaak maar kleine stukjes grond die, niet zelden op in stigatie van de Nationale Stichting Nieuwe Woonvormen op verschillende plaatsen in Nederland zullen worden bebouwd met iets anders dan het gebruikelijke type eenge zinswoning. Ir. Boon vindt het jammer, dat nu de verstedelijking in Nederland zo hard gagt en de monotontie steeds duidelijker gaat spre ken de nieuwe woonvorm in het alge meen zo schuchter terrein mag winnen. Verschillende van zijn medestanders mogen ook wel bouwen, maar het liefst wat ach teraf en op kleine terreinen. „Dit is niet het deelnemen van de architect aan het leefproces, maar het toestaan van een af wijking Apeldoorn zal dus binnenkort kennis ma ken met zo'n „afwijking" Tekening 1 0 Tekening 2 Tekening 3 m**-

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 11