Nog meer bezwaren tegen staken reizigersvervoer op grenslijn A'doorn-Zutphen-W inters wijk Van de hak met Annet op de tak van Battum UHM ill id IdM al JH SCHAKEN f door H. KRAMER Fiets mag best in de kou ven staan A.N.W.B. vertelt over het Bondswerk Op de grote, zure heide Wie weet hier méér van? a e Ai 111 i:ii AD B DAMMEN BRIDGE KRUISWOORDRAADSEL door J. M. BOM OPLOSSING door H. W. FILARSKI notitiesi TLTede namens een groot aantal gemeentebesturen en organisaties heeft de Ka mer van Koophandel en Fa brieken voor Noord-Oost Gel derland opnieuw de minister van Verkeer en Waterstaat benaderd met het verzoek, 't reizigersvervoer op de spoor lijnen Apeldoorn - Zutphen - Winterswijk en Zevenaar - Winterswijk te handhaven. Zoals bekend, hebben de NS de minister gevraagd, het reizigersvervoer op vijftien lijnen, waaronder deze twee, te mogen staken. De minis ter komt nu binnenkort voor de definitieve beslissing te staan, na het raadplegen van de vas te Commissie voor Verkeer en Waterstaat uit de Tweede Kamer. Dat zou voor de adressanten al voldoende re den geweest zijn om de argu menten nog eens te rangschik- keer, waar het in dit ge- te leggen, maar er is nóg een reden. Een nieuw aspect, al dus de adressanten. Sinds een jaar zijn name lijk besprekingen aan de gang om te komen tot een onder zoek naar de economische toestand van het grensver keer, waar het het in dit ge val om gaat. De voorbereidin gen zijn al zover gevorderd, dat de ministeries van Eco nomische Zaken te Den Haag en Bonn zich dezer dagen tot de EEG-commissie zullen, wenden met een verzoek om medewerking. Wellicht kan begin 1969 al met het onder zoek worden begonnen, waar na het rapport dan binnen 't jaar zal kunnen verschijnen. De opdracht houdt waar schijnlijk in een ontleding van de economische situatie in het gebied, mede tegen de achtergrond van zijn functie en plaats in de EEG, een on derzoek naar de economische vooruitzichten en een studie over de gewenste industriële differentiatie. Verder bepa ling van de gewenste dienst verlenende instituten, vast stelling van de op het gebied van de infrastructuur noodza kelijke voorzieningen en het aanbevelen van maatregelen, vervat in een urgentiepro gramma. „Er zal ook aandacht wor den geschonken aan de stand van zaken met betrekking tot de spoorlijnen waar het nu om gaat", aldus de adressan ten; „het is dus naar onze overtuiging prematuur, al 'n XJet is een verkeerde opvat ting te menen dat men in de winter de fiets beter op zol der kan zetten, omdat het fietsseizoen dan voorbij zou zijn, lazen wij dezer dagen in een vlugschrift van de Stich ting „Fiets". Ook de winter tijd is uitstekend geschikt voor het maken van een fiets tocht; een beetje kou kan echt geen kwaad als men er zich op kleedt. Bij mist, regen, sneeuw en ijzel kan men de fiets uiteraard beter thuis la ten, maar als dat niet het ge val is, biedt de fiets moge lijkheden tot gezonde ontspan ning en het nemen van de no dige beweging, die wij juist in de wintermaanden vaak te veel missen. Ook in de winter dus op de fiets. beslissing over het staken van het reizigersvervoer te nemen voordat het onderzoek is afge sloten". Zij vragen de minis ter dan ook in ieder geval de beslissing op te schorten tot een tijdstip na de verschij ning van het rapport. mmmmmmmmmmmmmmm De ANWB organiseert in een beperkt aantal plaatsen door het gehele land tot eind april zogenaamde Bondsavon- den. Deze informatieavonden hebben tot doel de veelom vattende werkzaamheden van de ruim 1 miljoen leden tel lende toeristenbond zowel voor leden als belangstellen den toe te lichtën. Zo zullen enige interessante films wor den vertoond, die betrekking hebben op toerisme en ver keer. Met behulp van kleuren dia's worden enige aspecten van het ANWB-werk onder de loep genomen. Ook zal een kleine expositie in de zaal een indruk geven van de grote verscheidenheid aan gidsen en kaarten die de bond uit geeft. Voor een groot deel van de Veluwe wordt op maandag 9 december in „De Smitten- berg'in Beekbergen zo'n Bondsavond gehouden. mm "Tk« belangstelling voor de aanleg van een heidetuin neemt allerwegen toe. Geen wonder overigens, want een dergelijke tuin vraagt rela tief weinig onderhoud en bo vendien is het puur natuur. Hier en daar komen echter teleurstellingen voor. De fei telijke oorzaak is dat alleen werkelijk zure zandgronden in aanmerking komen voor de aanleg van een heidetuin. Op andere grondsoorten en ook op meer kalkrijke zand gronden kan men zich beter de moeite besparen om hei- deachtigen te planten. Of de grond geschikt is voor het aanleggen van een heidetuin kan men laten nagaan door grondonderzoek te laten ver richten, speciaal op de kalk- toestand. Inlichtingen over 't onderzoek worden verstrekt door de assistenten van het bedrijfslaboratorium voor Grond- en Gewasonderzoek te Oosterbeek. Het gemeentemuseum in Arnhem heeft dezer dagen de enige tekening, die de schilder Raoul Hynckes heeft ge maakt, verworven een stilleven met vruchten en boek uit 1035, getekend met verdunde inkt en waterverf. Evenals de onlangs verkregen tekening van Pyke Koch verlevendigt deze nieuwe aanwinst de Arnhemse collectie neo-realisten. Tn de tunneleditie van ons blad stonden een paar foto's van oud-Apeldoorn. Dat doet het altijd leuk, dachten we, voor jong en oud. Maar soms kan zo'n plaat wel heel recht streeks een bejaarde lezer treffen: in dit geval de heer G. de Ronde, Korteweg 46 in Apeldoorn, die in een van de antieke figuurtjes op een oude al vergeelde foto het meisje herkent, waarmee hij later is getrouwd. „Tenminste, als ik het zo bekijk moet het de dienstbode zijn van de heer Veldman, die indertijd ver bonden was aan de Raad van Arbeid. En met dat meisje ben ik getrouwd, dus als ze het geweest is, is het mijn vrouw.'' Ter vergelijking stuurde hij de nu eveneens afgedrukte fo to, waarop zijn vrouw in haar toenmalig ambtsgewaad staat afgebeeld. VT/at de heer De Ronde nu wil, is een afdruk van 't negatief. We hebben veel bij de krant, maar dat nu juist niet. Er is ook niet aan te komen, voor dat bekend is wannéér en door wie de foto eigenlijk is geno men. Bekend is alleen, zo schrijft de heer De Ronde, dat de foto tussen 1918 en 1925 is gemaakt. Maar het maken van een straatfoto was nogal een gebeurtenis in die dager, en dus is er misschien iemand die er bij heeft gestaan en die het nog wèl weet...? "VTaast een pas omgeploegd roggeveldje met in het midden twee bomen waar de ploegvoren om heen lopen als de houtnerven rond een kwast, staat een oud wit boerderijtje midden in de Imbosch. „Lam Groen" staat er in groene let ters op de gevel. Het eeuwen oude gebouwtje is eigendom van de Vereniging tot Be scherming van Natuurmonu menten en is geplaatst op de Monumentenlijst. Daar woont de schrijfster van jeugdboe ken Annet van Battum met haar man Wim Noordhoek en haar vier dochters, van wie de oudste twee studeren op de Europese school in Brus sel. Ze is druk bezig met het verbouwen van het boerde rijtje tot een geriefelijke wo ning, vlak aan de rand van de uitgestrekte bossen. Waar vroeger de hooizolder was is nu de ruime werkka mer van mevrouw Noordhoek vlak onder de pannen. Voor het ene raam, dat de kamer rijk is staat een tafel, bedol ven onder papieren en boe ken. Langs de wand enkele boekenkasten en een Oudhol lands glazen kastje met spul letjes porseleinen beeldjes en een popperig klein thee serviesje. Midden in de ka mer de witgekalkte schoor steen. Op en langs de trap naar boven boeken en nog eens boeken. „U treft het; ik ben in een goede bui. Ik ben op het ogen blik bezig met het vertalen van een jeugdboek. „De No- tekraker" heet het en het is gemaakt naar het libretto van de orkest-suite van Tsjaikovs- ky. Het is een Tsjechisch boek en dit wordt ook in Tsjecho- Slowakije gedrukt, 't Is eigen lijk meer een bewerking, ont zettend moeilijk, want je bent gebonden aan de illustraties. Maar daarom gaat het juist zo lekker het is een uitda ging". Er zijn pas twee nieuwe boeken van Annet van Bat tum verschenen: „Ib'n Ben Lari, de geest in de fles". „Dat is een televisiespel ge weest, daar heb ik nu een boek van gemaakt. Dat draai boek maken toen, vond ik bij zonder moeilijk. Zo'n draai boek is een combinatie van beeld en woord: aan de ene kant de dialogen en aan de andere kant het beeld. En om daarvan dan 'n boek te ma ken In een boek moet je de situa ties wat meer beschrijven en uitspinnen om het duidelijk te maken". „Schrijven is een heel leuk beroep, een heel mooi beroep, 't Weegt niet zo zwaar, het weegt zelfs heel licht. Ik heb mijn hele leven willen spelen, ernstig spelen. Later ben ik mij dat pas bewust geworden, toen ik mijn eerste verhaal schreef. Ik heb dat toen altijd ernstig genomen, maar wel poëtisch, vriendelijk". „Ik moest eens een draai boek voor een toneelspel voor kinderen schrijven. Toen ik na het gesprek met de regis seur in mijn auto stapte, had ik na vijf minuten al een in val. Ik zag toen een kastje, met allemaal potjes en fles sen erop. Toen hoorde ik al iemand zeggen: „Een fles met een geest erin, dat komt niet zo vaak voor". Toen had ik meteen mijn idee voor dat draaiboek, hoewel ik er eerst niet eens zoveel zin in had om de opdracht aan te ne men". „Ik ben helemaal niet con ventioneel. Ik heb een hekel aan code's. Onze hele maat schappij is nog gebaseerd op code's. „Wat je moet doen of moet hebben om iemand te zijn". Je moet je gewoon af vragen bij iedere gelegenheid: is het niet onfatsoenlijk om zo fatsoenlijk te zijn, of is het niet eens fatsoenlijk om een keer onfatsoenlijk te zijn?" „Ik ben blij met de kriti sche instelling van jonge men sen. Dat is gewoon noodzake lijk. Ik hoop, dat dat zo zal blijven. Nadenken bij alles wat je ziet en doet; in eerste instantie bij jezelf". „Ik wil ook alles weten Over het moderne atoombeeld en over opgravingen, die zijn gedaan en wat er allemaal gebeurt. Ik wil weten wat ze bijvoorbeeld in Afrika en zo denken van Ziel, God en tech- niek... Techniek is eigenlijk volkomen Wester". „Gezag? Ja, geestelijk ge zag. Geen geijkt gezag. Wet ten moeten er zijn, je moet gebonden zijn aan bepaalde regels, maar het moeten re delijke, levende wetten zijn, die iedere keer veranderd moeten kunnen worden. Iemand heeft tenslotte gezag bij de gratie van degenen over wie hij het gezag uit oefent". „De bron van het gezag is de wijsheid. Wijsheid? 't Is niet de intelligentie, 't Is een samenraapsel van verschil lende begrippen. Wijsheid is meer een geestelijke instel ling. Mijn vader was een wijs man. Hij geloofde niet in zwart-wit. Hij dacht zeer ge- nuancerd." „Ik heb veel invallen. Ik kan ze niet eens allemaal ver werken. Ik leef langzaam, maar toch doe ik veel. Dat ik soms niet alles kan doen, waar ik zin in heb, dat maakt me dan wel eens zenuwach tig". „Een kind leeft totaal. Een kind vindt ook alles belang rijk: de aarde, de zee, de tram, een beukeblad... Vol wassenen gaan alles in laa tjes stoppen en er etiketten opplakken. Die weten op laatst alles van een bepaald onder werp, omdat zij dat belang rijk vinden. Van andere din gen weten zij dan niets meer af. Dat is het gevaar van spe cialisatie". „Schrijven is voor mij al leen maar een spel. Toen ik de opdracht kreeg een boek te schrijven over Jeanne d'Arc had ik daar niet zoveel zin in en ik heb toen gewei gerd. Van de uitgever kreeg ik toen een boekje over Jean ne d'Arc mee om te bewer ken. Ik vond dat helemaal niet zo'n goed boek. Toch be gon 't mij een beetje te inte resseren. Ik heb in „Herfsttij der Middeleeuwen" van Hui- zinga zitten lezen, ben naar Orleans geweest en heb de processtukken kunnen lezen. In negen dagen heb ik het boek geschreven, helemaal klaar. Toen kon ik er geen af stand van doen; dat er zet ters aan zouden zitten of dat de uitgever er aan zou veran deren. Ik kon het niet door de brievenbus gooien. In septem ber is het dan toch uitgeko men ter gelegenheid van de Kinderboekenweek". „Het maken het dóén, is voor mij 't fijnste. Je maakt het verhaal eigenlijk voor je zelf, of voor de kinderen die je hebt of waaraan je denkt". „Ik heb vroeger ook toneel gespeeld. Bij een gezelschap, dat later „Arena" is gewor den. Ook bij een experimen tele toneelgroep. Ik heb ook hoorspelen gedaan. Nu regis seer ik een toneelstuk bij het Nut in Eerbeek. Zij hadden niemand en ik wilde wel weer wat aan toneel doen. Het is een Engelse komedie. Het is een beetje een spookachtige geschiedenis. Het heet „Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet". Theater is visueel en alles wat je zegt en doet, moet enorm geladen zijn. Op de tv kan je met kleine gebaartjes volstaan, maar op het toneel moet alles enorm geladen zijn". „Film heb ik nog niet ge daan. Ik heb al wel aanteke ningen voor een draaiboek van een film, die ik al heb gedroomd. Het wordt heel po ëtisch. Ik heb al contact met een jonge fotograaf, die op film is overgestapt". „Ik heb helemaal geen am bities. Ik vind het gewoon fijn om te werken. Ik zou het leuk vinden, als er veel meer men sen zouden zijn, die met even veel plezier zouden werken, als ik schrijf". „Maar mensen gaan veel minder werken. Dan moeten ze andere dingen gaan doen. Laat ze dan gaan schrijven of schilderen. Over een paar jaar is er geen werk meer voor die vele mensen, die dan in ons land wonen. Zonder werk zitten is dan helemaal geen schande meer. We moe ten gewoon af van „Werk is een zegen Gods". Want dat betekent, dat iemand die geen werk heeft, niet gezegend is. Daar moeten wij van af. Wij moeten veel meer onze vrije tijd gaan vullen"..... DK BEZETTING van Tsjechoslowa- k:ij« heeft ook over de schaakolym piade te Lugano «en schaduw ge worpen. Uit protest tegen de gang van zaken tn hun vaderland hebben de Tsje chische grootmeesters Pachman en Ka- valek niet aan deze belangrijke kracht meting deelgenomen. Het spreekt van zelf, dat het Tzjechoslowaakse team daardoor ematig was verzwakt. Dat ze het desondanks nog tot de 9e plaats ln het algemeen klassement hebben ge bracht. la vooral te danken aan het prachtige spel van de jonge Vladimir Hort, die aan het eerste bord een van de öeste persoonlijke scores behaalde: V,i ount uit 12 partijen. De Jonge Hort maakt over het alge meen een ontspannen indruk. Gewoon lijk verschijnt hij zonder Jas achter het schaakbord. Zijn brede, forse gestalte komt goed uit in het sporthemd dat hij graag draagt. Een van zijn beste partijen vaa wel de volgende krachttoer tegen niemand minder dan de Deense groot meester Bengt Larsen. Wit: T. HORT <T»Jechoak>wakiJe). Zwart: B. LARSEN (Denemarken). Konlnfrindlzche verdediging. (Lugano 1968) 1. d2d4, g7g6 2. C2—C4, Lf8—g7 3. Pblc3. d7d6 4. Pgl—f3. c7—c« (Larsen zou Lareen niet rijn als hij alleen maar normale openingen zou spelen!!) S. e2et, a7—a« 6. Lfl—e2. b7—b5 7. •—0. (Hort trekt zich van de ongewone zetten van d« tegenstander niets aan. Overigen» 1s 7. cxb5, axb5 8. d6 wegens 8. b4! helemaal niet aan te bevelen). 7Lc6g4 8. Lel—e8, b5xc4 (Op 8, Lxf3 t. LxfS, bxc4 kan eenvoudig 10. Da4 volgen). 9. Le2xc4, e7e6 10. b3-hi, Lgtxfl U. Ddlxf.t, Pg8—«7 12. Tal—cl, 0—0 13. Lc4—b3, Pb8d7 14. Tfl—dl. d«—dS (Zwart stond voor een moeilijke keuze. Behalve de tekstzet, die een duidelijke verzwakking van de c-plon tengevolge heeft, kwam 14Da5 in aanmerking om zloh de keus uit de mogelijkheden c5. d5 of e5 voor te behouden). DWANG 15. Df3e2, EX18bé 16. De2—<tt, Tag— 17. Le3g5! (Dwingt een verdere kleine verzwakking af. daar 17Tfe8 faalt op 18. Lxe7 Txe7 19 exdS. cxd« 20 Pxd5!) 17. n—f« 18. Lg5—f4, Db6—b7 (Om enerzijds Pa4 te ontgaan, andersrijds de dreiging 19. Ld6, Tfe8, 20. Lxe7, Txe7 tl. cxda, cxd5 22. PxdS! te pareren.) 19. Tdlel. (Andermaal met dezelfde dreiging!). 19Tf8—eg >0. Lf4—dS, Pd7—bg XL Ld6cé, f6—f6 (om de tegenstander einde lijk tot een verklaring te dwingen). 22. e-lxd5, Pe7xdfi 23. Lc5xbg, Db7xb6 24. Telxegl! (Zeer fraai gespeeld. Het motief ls nog altijd hetzelfde: alles draalt om de gevaarlijke diagonaal a2—g8 en de vaak niet gedekte stelling van Tc8. Op 24 Txeg komt 25. Pxd5. Dxd4 26. DxcH, Lxd4 27. Pf4 en wint). 24. Db6xd4 25. Dd2—e2l, Kg8—f8 26. Tel—el I (Alles even eenvoudig als krach tig gespeeld. Na 26Txe6 27 Dxe6. Td8 28. LxidS is het uit). «6Te8—d8. LARSEN mix m m mmtm m mm m mmm mm b abcdefgh HORT De opgave van de week: hoe maakte de wltspeler er in de diagram stelling eea eind i De^yploering komt in de volgende m- OPLOSS1NG De stand was: Wit (Reshevsky): Kh2. De3, Lc2. PeS, pionnen a3. d5. e4, g4, g2. Zwart (Larsen): Kh7. Dfl, Ld7, Pf8» pionnen a6. b5, f7, h4. Er volgde: 42Dfl—al! en wit gaf „>et op. Als het paard opzij gaat wint 43, Pxg4 een dame en na 43. Dxga, DxeSl 44. Dxe5. Pxg4t en Pxe5 heeft zwart een stuk gewonnen. TIJDENS d* schaakolympiade te Lu gano organiseerde Wereldkampioen Iser Koeperman, als gast hier aanwezig, met de Zwitserse spelers Kuyken, Case- mier en Gutgnard een tralnlngsvierkamp. Een volkomen onverwachte remise tegen de minste van de drie Helveten, Gutg nard, hield Koeperman van de eerste plaats, ook al omdat hij tegen Kuyken een voordelige partij niet tot winst kon voeren. Andreas Kuyken werd eerste, al had hij daarbij veel medewerking van Case- mier nodig. Hoewel de dagen van de laatste als sterkste speler van Zwitser land wel definitief voorbij schijnen, ls toch het overwicht van Kuyken minder duidelijk, dan na zijn eerste daverende successen werd verwacht. Hieronder de laatste ontmoeting tussen belde rivalen: Wit: Andreas Kuyken; Zwart Jan Casemier; Lugano 2-ll-'68. 1. 33—28 17—21: 2. 31—27 11—17; Het ..half open - klassiek" door (19-23) 28x19 (14x23) leidt tot zeer moeilijk spel. waarin men wit tegenwoordig de voorkeur geeft. 3. 39—33 7—11; 4. 44—39 21—26; 5. 50—14 De ruilvarlant 2722 enz. en 2823 is minder interessant, maar waarschijnlijk de sterkste. 5. 1—7; 8. 37—31 26x37 7. 42x31 17—21; Beslist beter is nu (19—23) 8. 31—26 19—13; 9. 26x17 11x31; 10. 36x27! 14-19; De druk op wits lange vleugel met (12—17) 28x19 (14x23) ls gemakkelijk te pareren. 11. 41—36 7—11; 12. 46—41 12—17: 13. 36—31 Een merkwaardige zet, die zwart echter moeilijkheden bezorgt. Na (17—21) 41—36 S—26) 47—42 (26x37) 42x31 gaat zwart den aan een ongelijke schijven verde ling. Ook ln de partij ls dit het geval: 13. 10—14; 14. 35—30! 17—22; 15. 28x17 11x22; Dreigt (22—28) (23—29) dam zodat aange wezen ls: 16. 31—26 22x31; 17. 28x37 20—25! 18. 40—35 14—20; 19. 47—42 5—10 20. 44—40 20—24; Zwart zoekt alleen maar weer een egaliseren van de posities. Te overwegen ware geweest (10—14) 21. 34—29 23x34 22. 40x20 15x24; 23. 32—27 25x34 24. 39x30 Deze half klassieke stellingen rijn bijzonder moeilijk te spelen en vergen het uiterste van het posltiegevoel. 24. 812; Beter is direct <6ll17) 25. 33—28 2-8; 26. 37—32 6—11; 27. 41—37 18—23; 28. 43—39 10-14; 29. 37—31 11—17; 30. 31—28 Nog steeds laboreert de zwarte stand aan een iets ongelijkmatige materiaal verdeling, terwijl de witte positie ook nog Iets flexibeler i«s Men zou geneigd rijn aan de witte positie daarom de voorkeur te geven. In deze gesloten klassieke posities is het echter zeer moeilijk definitief voordeel te behalen, hetgeen wit dan ook onder vindt: 30. 13—18; 31. 49—44 17—21; 32. 26X17 12x21; 33. 44—40 8—12; 34. 30—25 12—17 35. 39—33 9—13 36 42—37 4—9; Zeer juist getaxeerd. Na (410) of 38) is de laat-klassieke tempopositie voordelig voor wit! 37. 48—43 14—20; 38. 25x14 9x20; 39 43—39 20—25; Precies op tijd; het ster ke 39—34 wordt nu belet door (2430) 35x24 (19x39) 28x8 (39x28!) 32x12 (21x41) 12x21 (3x12) met winst! 40. 28—22 17x28; 41. 33x22 3—9 42 38—33 23—29 43 33—28 29—33: 44. 37—31 33x44; 45. 40x49 (zie dia gram) Schijnbaar is zwart in moeilijkhe den gebracht. Schijf 21 dreigt verloren te gaan. Zwart speelde onder de Indruk hiervan: 45. 21—26?? Aan onze lezers de opgave: Hoe maak te wit van deze fout gebruik en wat had zwart in de plaats van deze foutzet wel moeten spelen? De stand: Wit: (Sybrands) 26, 21, 30. 32. 33 34. 35. 36, 37, 38, 40, 42, 43, 44, 45 (16 st.) Zwart (Wiersma) 1, 3. 9, 12, 13. 14, 15. 16, 17. 18 19. 20, 23, 24, 25 (13 stukken) Wit heeft de posities wel zeer minu tieus moeten berekenen, om te weten, dat de damcombinatle door 23—29 (34x23) 39x50. (30x8!) 50-33 (38x29) 18—22 (27::7) 16x49 gedw! (8—21) 1x12 (40—34!) zeer moeilijk spel voor zwart oplevert. Zeer fraai berekend van wit. TV/IE d« meesterklasse-wedstrijden ht: W vorige weekeinde te Rotterdam heeft gezien zal tot de konklusie hebben kunnen komen dat de Bridgekring het prolongeren van de kampioenstitel wél kan vergeten. Té lang heeft Bob Slavenburg niet meegespeeld wat ook aan het samenspel met Hans Kreyns dat weliswaar goed, maar niet briljant als zo vaak voorheen, te merken leek. Bo vendien Is de concurrentie thans aanzien lijk sterker dan vorig jaar: Culemborg heeft in Kokkes—Van Heusden een paar van grote klasse, dat door mevrouw Van Heusden-Maripuu uitstekend begeleid wordt en waarnaast Ravestyn—De Vrij zich wel enkele foutjes kunnen veroor loven. Het lijkt mij zelfs aannemelijk dat Cu lemborg zijn enorme voorsprong binnen kort nog zal uitbreiden, want géén der tegenstanders lijkt momenteel in staat dit ln opmars zijnde team een halt toe te roepen. Genoegen konden de toeschouwers be leven aan onderstaand partijtje, waarin zowel Kokkes als Slavenburg tot een niet- slledaagse verrichting kwamen: V6 C?AB109 O B 6 5 2 H42 95 <?H542 OHIO 3 B 9 7 5 B832 9V3 O V74 A V 8 6 AH 10 7 4 <7876 O A 9 8 10 3 Noord gever, allen kwetsbaar. Kokkes (noord) paste OW pasten zuid één tuiten (minder dan 17 punten, geen vierkaart in hoge kleur) noord één herten zuid één schoppen noord twee RA zutd paste. Haver jr. (Oost) kwam tegen twee SA met klaver zes uit, noord maakte de heer, daarna schoppenvrouw, speelde de schoppen zes na en sneed op tafel (zuid) met de tien! De inspiratie bleek juist en acht slagen waren een feit. Slavenburg (noord) opende 'natuur; lijk" één harten zuid één schop pen noord één SA zuid twee SA einde Eveneens was klaver zes de start en maakte noord de heer. Schoppenvrouw en schoppenheer maakten de volgende twee slagen, waarna in slag 4 harten uit zuid volgde naar noords hartenboer en oosts hartenvrouw. Oost incasseerde drie k la verslagen en speelde ruiten vier na, op tafel (zuid) gewonnen met het aas. Schoppenaas onthulde het slechte zitsel van die kleur, waarom harten werd ver volgd voor noords harten tien. West had inmiddels ruitenheer sec gezet welk soort gebeurtenis Slavenburg altijd onmiddellijk door heeft. Hij speelde dan ook ruiten na. west maakte ruitenheer maar moest harten terugbrengen, zodat noord nog de harten negen en aas maakte alsmede ziln contract. Een partij uit de tweede nelft van de match Bridgekring-Culemborg laat zien dat het Culemborg se biedsysteem der „Crazy Diamond" (Rare Ruiten!) niet altijd even eenvoudig te bestrijden is. B5 VU V72 O 10 9 2 R 10 9 5 V 9 8 4 3 2 V A 10 3 O 8 7 H3 10 7 6 VB 8 5 4 O 5 AV842 AH <?96 O AHVB643 76 Noord gever, allen kwetsbaar. Na passen van noord en oost opende mevr. Van Heueden (zuid) met één klaver west één schoppen noord doublet oost twee schoppen zuid drie Sansatout, Verklaring der mysteries: één klaver toont een spel van 17 of meer punten, noords doublet op één schoppen toont een spel van tenminste 6 punten maar géén twee topcontroles (twee heren, of één aas) en een evenwichtig spel. Hierna was het drie SA-bod voor zuid gesneden koek. Daar er nooit over de lange ruitens was gesproken wisten de tegenstanders niet waaraan zij goed deden: bieden of pas sen f Het werd passen en na schoppen start en harten na door zuid, werd het vier SA voor 630 punten. Voor bridgerama opende Kreyns (zuid) met twee ruiten Van Heusden (oost) twee schoppen noord drie ruiten oost drie schoppen zuid drie SA door oost afgenomen met vier schoppen en gedoubleerd door noord. Dit voortreffelijke red bod van Kokkes (oost) ging twee down zodat Bridgekring hier slechts 500 terugkreeg. Tegen vier gedoubleerde schoppen kwam noord uit met klaverboer. Vraag A: Had west (Van Heusden) ar nu met één down kunnen afkomen? Het spel verliep: slag 1 voor klaver vrouw. slag 2 ruiten voor zuid, slag t harten vanuit zuid. Vraag B: Kon west er, na gegeven spel- begin, nu met minder dan twee down afkomen?? Oplossing volgende week. HORIZONTAAL 1. afbreken; 6. Bijbelse figuur; 12. ri vier in Nederland; 14. voedsel; 16 zoogdier; 18. nieuwzilver; 21 uitroep, 22. meisjesnaam; 24. rivier in Frank rijk; 25. speelgoed; 26 snelle gang; 27. orgaan; 29. muziekteken; 30 getal; 31. aan de onderkant: 33. rivier in Gali- cië; 34. aandacht; 36. voorgebergte; 38. op bepaalde manier zwart gemaakt; 39. afgelopen; 41. taai rijsje; 43 die renverblijfplaats; 45. voorzetsel; 47. volmaaktheden; 50. baan voor balspel; 52. plaats in Limburg; 53. plaats in Duitsland; 54. loods; 55. waterplas; 57. elektrisch geladen atoom; 59. vang- tuig; 60. voegwoord; 61. brutale; 65. voorzetsel; 66. meisjesnaam; 67 vreem de munt: 69 Ned dichter: 70. aan zicht. VERTICAAL 2. noot; 3. familielid; 4. deel van tuin. 5. hevig: 7. plaats in België; 8. ver voermiddel; 9. vogel; 10. voedsel; 11 plaats in Gelderland; 13. lichaamdeel van een dier; 15. schepper van de Waterweg;; 17. titel; 19. gedurende 'korte tijd; 20. pas: 21. plaats in Wales 28. in beweging brengen; 25. natma ken; 27. soort verhaal; 28. schoolvak. 31. onweersdreiging; 32 verbindingen 35. vreemde munt; 37. lokmiddel; 40 deel van een vaartuig; 42. bepaald stof; 44. grijpen; 46 toegankelijk; 48 rustoord; 49. plaats in Gelderland; 51 kier; 56. vogel; 58. rots in het water 61. deel van een vis; 62. zoogdier; 63 boom; 64. lof; 86. meisjesnaam: 68 n het lopende jaar (afk.). Oplossing vorige cryptogram 22. rollen, 23. tweemaal, 24. extra's. 25. stroming. 26. lenige. 27. verweren. VERTICAAL: 1. vapeur. 2. Rosita, ahoorn. 4. kerstkrans, 6. lastpost, 7. o J- vermaakt, S. slapie, paastool, 8. eiermuts, 13. ouderwetse! 15! aslade. 11. uiterste. 12, voordeel. 16. verlaten. 17. ommegang. 19. sputum. 14. trouwstoet. 18. overmannen, berouw. 20. magiëlr 21 slagen aa

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 9