Betuwse fruittelers hebben grote Europ. concurrentie STV-Climax 5 kreeg eerste punten tegen „Kerken helpen heter dan Rode Kruis Panters contra gevaarlijke ploeg Vaardigheidsproeven van „Amerongen" Doel Uitputting Sao Tomé Gebrek Stille strijd Samaritaan Ellende Gesprekken Wapens Achterblijvers NOG GROOT DEEL BOOMGAARDEN TE OUD EEG-maatregelen laten veel te wensen over Tafeltennis Geld. Vallei Monsterzeges Onderverdeeld INKOMEN GROEI OUD GROTER Volleybal Turnen VRIJDAG 13 DECEMBER 1968 De heer G. J. Vink uk Och ten. die beroepshalve speciale charter-vluchten organiseert, was in de gelegenheid een zogenaamde voedselvlucht naar Biafra mee te maken. Speciaal voor onie krant zette hij zijn ervaringen op papier. 0 Het type vliegtuig, waarmee de heer Vink naar Biafra ging. G. J. VINK UIT OCHTEN VLOOG NAAR HONGEREND BIAFRA De zon komt op en schitterend is dit ochtendgloren, gezien 's morgens vroeg vanuit een Boeing 707, op een hoogte van 36.000 voet, of 12.000 m. Te meer wanneer dit gloren plaatsvindt boven de Sahara, de eindeloze zandvlakte, die er op deze hoogte uitziet als een gigantische zandbak, waar spelende kinderen, in dit geval de speling der natuur, de merkwaardige fi guren, strepen en karikaturen heeft getekend. Maar zo troosteloos en ein deloos als die oneindige ruimte is, zo gemoedelijk en zo rustig en veilig voel je je wanneer je in de cockpit van een modern straalvliegtuig, op weg van Amsterdam naar Sao Tomé, een eilandje op de evenaar, je indrukken en je gevoelens met ell^ar in evenwicht probeert te brengen., Zal de serieuze navigator, die in gespannen zit te rekenen en nauw lettend de koers, de hoogte, de snel heid en de temperatuur in de ga ten houdt, ons wel precies brengen waar we zijn moeten? Houdt de boordwerktuigkundige de meer dan honderd knopjes, meters en handles steeds maar weer in de gaten? Ja, blijkt het antwoord steeds te zijn, want als de captain vraagt aan de navigator, waar we precies zijn boven deze verlaten Sahara-we- reld, komt het juiste antwoord binnen 10 seconden. Een directe, nauwgezette, op het oog laconieke, communicatie tussen de vier cockpit-mannen, getuigend van een voortreffelijke, maar voor al noodzakelijke teamgeest, is nodig om te komen waar men wil. Voortgaand in de overdenkingen kom je tot de vreemdste conclusies. Toen de gebroeders Wright in Day ton Ohio de eerste vliegsprongetjes gingen maken, hebben ze nooit kun nen denken voor wat voor doelein den hun inspanning zou worden gebruikt. Dat besef ik nu. Hulp bieden is zonder meer één der belangrijkste opgaven van de mens. De inzet van het vliegtuig voor dit doel, spreekt velen aan. De vlucht van vandaag is een voedselvlucht voor Biafra. De dui zenden, ja miljoenen, die de dood door honger en uitputting voor ogen zien als gevolg van de zinloz stam zien als gevolg van de zinloze stam men- en afscheidingsoorlog in Nige- rië, worden door het ontwaakte ge weten van onze vrije wereld gehol pen. Zo veel als mogelijk is. Voed sel en medicamenten worden met duizenden tonnen aangevlogen en de organisatie, die daarvoor nodig is, is veelomvattend, groot en groots, maar vooral improviserend. De aard van de hulp en de belem meringen, vanwege politieke, zake lijke en menselijke oorzaken, zijn daarvan oorzaak. Wij vliegen vandaag behalve wat voedsel, een lading van 34 ton, in hoofdzaak aluminium platen voor landingsbanen en vliegtuigparkeer plaatsen, hulpmiddelen die ver schrikkelijk hard nodig zijn, want voedsel en medicamenten kunnen de slachtoffers niet bereiken wan neer de vliegtuigen van de nachte lijke „durvers" niet kanden landen en parkeren. Ook wapens en muni tie kunnen dan niet worden aange voerd! De bestemmig van onze vlucht is het centrum der hulpverlening en de basis van de letterlijk duistere bevoorradingsvluchten, het eilandje Sao Tomé, voor de kust van Biafra. Een zielig, miniscuul klein landings stripje (gezien van 10.000 meter hoogte) op een klein eiland, uitlo pend in de oceaan, is weinig moed gevend voor de gezagvoerder van een grote Boeing om zijn zware last er op neer te zetten. De praktijk en ervaring, gekop peld aan flink remmen, blijken toch voldoende om in dit krioelend wespennest prchtig te landen en daarmede staan we dan op een nor maal door ieder verlaten en onbe kend plekje in onze wereld, dat nu ineens tengevolge van de nare en bizarre omstandigheden een druk, verward, maar vooral bruisend cen trum is geworden. Op Sao Tomé, een klein met pal- menbomen bedekt eilandje, waar de negerbevolking een gezapig zij het naar mijn smaak wel wat onder danig leventje leidt, is nu ineens vanwege de ligging van het eiland, een invasie gekomen van allerlei mensen, uit allerlei landen. In de eerste plaats zijn er de ver tegenwoordigers van de Wereldraad van Kerken en van Caritas Interna tional. Instanties, die zich bezighou den met de ingevlogen goederen, die op de juiste wijze toegedeeld moe ten worden aan de diverse gebieden in het doodbloedende Biafra. Ame rikanen, Canadezen, Zweden, Denen, Duitsers en Portugezen werken er samen (althans trachten samen te werken) om een min of meer gere gelde luchtbrug van mensen, mate rieel, voedsel en medicamenten mo gelijk te maken. Dit zijn allen liefdadigheidswer kers, die voor weinig geld zich heb ben laten uitzenden naar dit veria hoe en waarom, dag en nacht in de weer te zijn teneinde te helpen de nood te lenigen. Daarnaast zit er de gemeenschap van vliegers, die of voor goed voorzover goed en mogelijk is georganiseerde maatschappijen of' instellingen, of voor gok-maatschap- pijen vliegen. Eén ding hebben al deze vliegers op een enkele uitzon dering na gemeen: de wil om in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk geld te verdienen. Gezien de risi co's overigens een begrijpelijke zaak. In hotel Salazar is praktisch iedereen ondergebracht en overdag hangen en slenteren er bemannin gen rond tussen druk organiserende en meer inproviserende stafleden. In ieder- geval is er volop gelegen heid om een praatje te maken met zo nodig ieder der aanwezigen. Hoop, berusting, kwaadheid, te leurstelling, onzekerheid en vastbe radenheid kunnen uit al de gesprek ken worden gedestilleerd. De kerkelijke instanties hopen op een vergroting der hoeveelheden, vermeerdering van financiën om tot een beter coördinerend geheel te komen met beter toegeruste vlieg tuigen, voldoende reserve-onderde len en goede betrouwbare piloten. Teveel staan er vliegtuigen aan de grond door gebrek aan onderde len en gedurig moeten vliegers naar Europa om te trachten nieuwe wie len, banden en motoronderdelen te kopen, want de DC-7-machines staan nogal eens vleugellam. Dat neemt niet weg dat de katho lieke en protestantse hulpverleners direct na aankomst van een voor raad uit Europa, met alle mogelijke middelen en wat met vooral veel overleg en inproviseren,»de ingevlo gen voorraden gaan herverdelen over de beschikbare DC-7-vliegtui- gen, die de zo benodigde, middelen in de nacht naar de strips in Biafra vliegen. Hier kun je de kerken zien op hun best, want voorzover in een zo moeilijk gebied is samen te wer ken, worden eendrachtig de handen inéén geslagen. We kunnen eigen lijk wel stellen dat de paters en de protestante geestelijken zich in niets van elkaar onderscheiden, hier op dit plekje bij de evenaar. Een zeer been in de hele aangele genheid is de stille strijd, die er gaande is tussen het Rode Kruis en de Kerkelijke hulporganisaties. Het Rode Kruis opereert van het eiland je Fernando Poo en heeft op het eerste oog een wat meer officiële status, zodat zij door de federale Nigeriaanse regering niet beschul digd wordt van clandestien wa- penvervoer. Dit laatste wordt de Ca- ritas-vliegtuigen regelmatig wel ver weten. Deze vliegtuigen pionieren zeker meer, de piloten gokken meer, maar doen het dan toch maar. Een der grote voormannen bleek te zijn Graaf Carl Gustav von Ro sen, de man, die voor de oorlog als KLM-vlieger veel de Indië-route be vloog en de man die in de oorlog de Nederlandse vlieger A. Viruly op slinkse wijze uit Nederland wist te helpen. Deze 60-jarige ervaren piloot, oud-adviseur van keizer Hai- le Selassie in Ethiopië, had de lei ding over het grootste deel van het vliegwerk. Zijn vrouw stond hem daarbij administratief bij. Iedere avond vloog Von Rosen zelf naar het hongerende gebied en hij deed dit vol overgave. Hij noemde zich en al de andere bemanningen, die nacht op nacht de stripjes in Biafra opzoeken, barmhartige Samaritanen van Afri ka. Fel keerde hij zich tegen de be schuldigingen, dat hij en zijn men sen ook wapens vervoerden. Zelf had hij voor eigen bescherming nog geen revolver op zak. Uitsluitend vanwege een heilig moeten, vloog hij en deed hij dit toch zeker niet van gevaar ontblote werk. Ook fel was hij in zijn verdediging van het Caritas-werk. In het vuur van het gesprek stelde hij kort en bondig: „De kerken doen het werkelijke werk en het Rode Kruis komt niet veel verder dan vergaderen." Al zal dit dan ook wel wat te scherp zijn gesteld, het was wel het algemene gevoel onder al deze hulp verlenende instanties en mensen. De'heer Von Rosen, overigens nog zeer vitaal en zelfverzekerd, hield iedere romantiek uit de vlie- gerverhalen in deze wereld. Hij was alleen maar diep begaan met de vre selijke ellende, die hij iedere nacht meemaakte. Het overschot van Biafra is slechts te vergelijken met het get to van Warschau. Honger, ellende, dood en verderf vieren er hoogtij. Hij maakte een raket-aanval van de Nigeriaanse troepen mee en het vreselijke resultaat was 520 doden, waaronder geen enkele man. Hulp op allerlei manieren is er nodig en deze zendeling onder de vliegers maakte er geen geheim van dat hij dit onder alle omstan digheden zal blijven doen. In het hotel Salazar en op het vliegveld hingen in de loop der dag allerlei oudere captains en jonge tweede vliegers rond, die onder het genot van een levensgroot glas bier gaarne bereid waren van gedach ten te wisselen. Uit al deze gesprekken kwam naar voren dat het gevaar-element niet hoog werd geacht qua bedrei ging door Nigeriaans luchtafweer geschut of nacht jagers. Algemeen was men van mening dat wanneer de Nigeriaanse regering dit per se wenste, dat de hulpvluchten binnen de kortst mogelijke tijd waren afge lopen. Zeer cynisch werd daarbij gesteld dat juist de Nigeriaanse re gering de hulpvluchten toelaat om dat het dan tenminste op een legale manier, heel langzaam, maar heel veel Biafranen kan afslachten. Het gevaar voor de piloten zit meer in de landingsbanen, die van slecht tot zeer slecht moeten wor den genoemd. De meeste banen zijn lange we gen, waar aan de zijkanten de bo men en struiken zijn weggehakt en waar zeer weinig goede parkeer plaatsen zijn. Deze zijn dringend nodig óm anderen te laten landen en opstijgen. Een ander probleem: en dit is juist één van de hete hangijzers die O J. VINK er in deze „Biafraanse" vuurpoel liggen: het komt vaak voor dat vlieg tuigen met voedsel of medicamenten op afgelegen plaatsen de grootste moeite hebben om gelost te worden. De eerste vraag na de landing is: „Hoeveel en wat voor wapens heb je bü je". Onomstotelijk staat vast, dat Bia fra tot ondergang is gedoemd, wan neer niet op grote schaal voedsel en medicijnen worden binnengevlogen, maar even onomstotelijk staat vast dat wapens even nodig zijn. De Biafranen redeneren van: „Wanneer wij geen wapens hebben om de levens van vrouwen en kin deren te verdedigen, hebben we ook geen voedsel nodig, want dan sterft iedereen toch". Eindeloos zijn de verhalen van al deze vliegers, journalisten en foto journalisten. Al deze mensen hebben eigenlijk maar twee punten op dit kleine eilandje, waar ze elkaar ontmoeten, n.l. het behoorlijk geoutilleerde ho tel en het vliegveld. Tegen 6 uur 's middags bevindt iedereen zich op het vliegveld, waar de volgeladen machines, vuurspugend en sputte rend onder de bekwame handen van de oude rotten in het vak, over het platform rollen naar de baan om nagewuifd door vrienden en beken den koers te zetten naar het onge wisse. En het leven op het vliegveld gaat weer zijn gewone gang, afwachtend en gonzend van geruchten. Het deed mij denken aan de donkerste dagen uit de 2e wereldoorlog, toen iedere dag nieuwe geruchten hoop gaven. Ook hier steeds nieuwe verhalen over vliegtuigmaatschappijen, die zich terug zullen trekken, over pi loten, die op hol raken, over avon tuurlijke wapenvliegers, die in de knoei raakten en vooral over hoe lang deze affaire nog zal kunnen voortduren. Het eilandje leeft wel mee met deze Amerikaanse, Canadese, Zweedse, Duitse en Nederlandse in vasie. Een korte onderzoekingstocht in het kleine stadje leerde mij wel dat van een dergelijk gebeuren een ze ker welvaartsstaartje blijft hangen onder de inheemse negerbevolking. Na op de inheemse markt verse ananas te hebben gekocht en een jaar souvenirtjes, verzamelden we ons weer in de nacht bij de machtige Boeing van Transvalia, die nu ge flankeerd werd door een vliegtuig van Martin Air om de weg door de Afrikaanse heldere lucht naar huis te vinden. Nadat er een paar extra plaatsen en slaapzakken wa ren georganiseerd voor enkele pas sagiers, te weten piloten en jour nalisten, sleurde gezagvoerder Wil Albers de gróte vogel de lucht in. Een stop voor benzine en voor een drankje in Libreville (Gabon) was nodig en daarna, slapend in de ge»- weldig grote en lege kabine of wa kend voorin, ging de vlucht recht streeks naar Frankfort, waar een nieuwe landing wachtte. Vermoeid, maar boordevol indruk ken en gedachten en op het laatst bijzonder genietend van een helder zonovergoten alpengebied, was dit experiment ten einde. Mjjn conclu sie was dat ik heel veel moedige en onvermoeibare mensen aan het werk had gezien aan een gigantische, maar op het oog hopeloze taak. GELDERMALSEN De toestand van de fruitteelt is al niet veel gunstiger dan in de overige sectoren van de landbouw. Ook hier heeft men in de afge lopen oogstperiode te doen gehad met zeer grote overschotten, met name van appels en peren, waarvoor slechts ten dele en dan nog met moeite een afzet gebied kon worden gevonden. Evenals in de landbouw zal er voor een groot aantal fruittelers en dat zullen in de praktijk wel de kleine worden, niet veel anders opzitten dan een zekere vorm van sanering te accepteren. Vooral in de komende jaren zullen er in de fruitteeltgebieden van ons land, vooral ook in de Betuwe, spaanders vallen. En die komen dan niet alleen van het rooien van oude en onrendabele fruitbomen, een zaak waarmee overigens al een begin is gemaakt. nele schakels van de handel, maar hij zag dat op den duur toch niet als een oplossing. De concurrentie-positie is er de laat ste jaren ondanks de EEG-maatrege len, ja misschien wel gedeeltelijk dank zij de EEG-maatregelen, niet beter op geworden in de fruitteelt. Er z(jn tal van zuidelijke landen, Frankrijk en Ita- Më, die goedkoper kunnen produceren en leveren en de Nederlandse fruitte ler die niet op zjjn tellen past, van de Europese markt verdringen. Er is nog maar een klein aantal telers dat in al le opzichten mee kan komen en een vrij groot aantal kwekers die econo misch niet sterk staan en daarbij dan nog een produkt leveren dat niet aan de top staat, zullen de strijd in de ko mende vijf jaren gaan verliezen. Men voorziet dan ook dat een grote groep kleinere aanvoerders op den duur bij de veilingen weg zal blijven. Dat was in grote trekken het beeld dat enige honderden Betuwse fruitte lers, in Geldermalsen bijeen voor het bijwonen van de fruitteeltdag 1968/'69 in hotel De Gouden Leeuw zowel van de zijde van hun eigen organisatie, de Nederlandse Fruittelers Organisatie, als van de zijde van de overheid, de voor lichtingsdiensten in dit geval, kregen voorgetoverd. De heer H. van Steenis, voorzitter van de kring Geldermalsen van de N.F.O., wees er in zijn wel komstwoord al op dat nu reeds velen moeite hebben het hoofd boven water te houden. Sommigen redden het nog wel door het fruit aan de deur te ver kopen met uitsluiting van de traditio- De EEG-regelingen zijn op zich zelf genomen wel goed, maar de detailuit voeringen in vele lahden laten wel eens wat te wensen over. In de fruitteelt moet men echter de zaken wel over een aantal jaren bekijken. Als men nu nieu we bomen inplant, dan heeft men daar pas over enige jaren profijt van. Het is echter voor de fruitteler een onver teerbare zaak, dat in deze welvaarts staat, waarin vrijwel iedereen zijn loon verhoogd ziet, hij in zijn inkomsten steeds meer achteruit gaat. Nederland neemt overigens als landbouwend land niet zo'n sterke positie meer in als vroe ger. We hebben een agrarische bevol king van amper 7 procent die onderling nogal verdeeld is. Frankrijk daarente gen, onze grootste concurrent, heeft nog een landbouwbevolking van ruim 18 procent en dus ook meer in de melk te brokkelen. We kunnen echter met het fruit in Ne derland nu nog alle kanten uit, al zal de concurrentie in de toekomst zwaar worden. We zitten wat het klimaat be treft, de grond en de ligging ten opzich te van grote consumentencentra zo'n beetje in de middenmoot. Er kan nog iets gedaan worden aan de factor ar beid en kapitaal, maar ook niet bar veel meer, aldus de heer L. Gijsberts van het Centraal Bureau van de Tuinbouw veilingen in Nederland die van mening is dat de prijsdruk de eerste jaren nog wel aan zal houden. Voor de druiven lig gen de kansen hier niet zo best, gezien de enorme aanvoeren uit het buiten land. Griekenland kwam in 1965 met 200.000 ton aan de markt, Italië met 1.520.000 ton, Spanje met 430.000 ton en Frankrijk met 490.000 ton. Aan appelen komt er jaarlijks zo'n 30.000 ton meer aan de markt uit West- en Zuid-Europa. Daar komen dan ook nog ieder jaar 140.000 ton peren extra bij uit deze lan den en 136.000 ton druiven. Dan nog ie der jaar maar moeten worden afgezet landen en uit het middellandse zeege bied nog eens 280.000 ton citrusfruit. Het zijn zo langzamerhand onvoorstelbaar grote voorraden geworden die toch ie- deer jaar maar moten worden afgezet en als dit zo doorgaat met de produk- tievergroting, komen we in een chaos terecht. Wil de Nederlandse fruitteler het spel nog een beetje meespelen, dan moet men met hooggekwalificeerd fruit aan de markt komen en dan 'moet er zo ra tioneel mogelijk op de bedrijven ge werkt kunnen worden. En in Gelder land is dat nu niet direct overal het geval. In de kring Geldermalsen van de NFO wordt pakweg zo'n 6000 ha aan fruitboomgaarden geteld. Maar on geveer de helft daarvan is vrij oud, in ieder geval boven de 15 jaar en be slist niet erg rendabel meer. Ook wat de kwaliteit van het fruit betreft kan er in de Betuwe beslist wel een beter produkt geteeld worden vindt de heer P. A. Spoor van het Landbouw-Econo- misch Instituut, die naar een reconstruc tie van de hele fruitteelt in Nederland wil. Sommige telers hebben het met de perenteelt geprobeerd en er kwam daardoor dit seizoen zo'n 155.000 ton peren aan de markt. Maar het is ge bleken dat perenteelt een groot waag stuk is en men moet echt wel van goe den huize komen om het op dit terrein op te kunnen nemen tegen Zuid-Frank rijk. De crisis, aldus de heer Spoor, kan alleen door de economisch sterken over leefd worden. Een goed geleid, niet te oud bedrijf met jongere aanplant kan nog wel zo'n 20.000 gulden winst ma ken. Maar dan moet men er appels te len die hier gewild zijn en moet de be- drijfsgrootte zeker rond de 10 ha bedra gen. Trouwens, over dat assortiment is ook het laatste woord nog niet gezegd. De teelt van de Golden Delicious kan men wel gevoeglijk aan Zuid-Europa overlaten. Maar de James Grieve en vooral de goudreinet zijn appelen die beter in ons klimaat kunnen worden geteeld en ook bij de gemiddelde Neder lander er wel in wil. Verder vinden deskundigen zoals de heer G. S. Roosje, landbouwingenieur bij een proefteeltbedrijf in Zeeland, dat het gemiddelde Betuwse bedrijf moei lijk met de concurrentie mee kan ko men. Veelal is de kwaliteit wel redeiljk, maar men heeft vaak nog te oude bo men en de beplantingsdichtheid kon ook beter. Een kleine jonge boom is gemak kelijker en efficiënter te bewerken. Wat dat betreft zit de NOP, de nieuwe pol ders overigens allemaal wel, beter. De kostprijs ligt in de Betuwe ook niet overal even gunstig mede omdat de kilo-opbrengst vaak nog laag is. In Lim burg met name ontwikkelen de bomen zich sneller en beter. Maar ook daar kan niets aan worden gedaan. Zo denkt men tegenwoordig meer en meer aan het aanleggen van windschermen, een dure zaak die echter op den duur zijn geld wel opbrengt. Toch zal men. wil men rendabel kunnen werken, ook in de Betuwe naar wat grotere bedrijven toe moeten gaan. Schaalvergroting dus ook in de fruitteelt. Deskundigen achten het eenmansbe drijf momenteel economisch te kwets baar en willen naar bedrijven van ze ker 10 tot 15 ha en-in de toekomst zelfs naar 20 ha, die nog door twee -man zijn te runnen. Naast de aandacht, te wijden aan de produktie-omstandighe- den, zal er beslist ook nog wat meer moeten worden gedaan aan de afzet, desnoods in samenwerking, hechter dan tot nu toe. Verwacht wordt dat de consumptie van appelen verhoudingsgewijs weinig of niet zal toenemen. Daar moet men dus rekening mee gaan houden. Men moet het assortiment beter gaan uit kienen en overgaan tot nieuwe aan plant omdat nog vele oude boomgaar den zullen worden gerooid. De toe komst wijst er voorts op, dat nog maar de helft van het Betuwse areaal ge schikt is voor de fruitteelt van morgen. En wat dan te doen met het andere land dat overblijft, waar de fruitbo men verdwijnen moeten. Dat kan men, mits het daarvoor geschikt is gemaakt, gebruiken voor de inzaai van win tertarwe en van rogge. Ook suiker bieten zullen het hier in de Betuwe wel doen. Aardappelen overigens ook wel, maar daar is al genoeg voorraad van en die teelt kon ir. J. Luyendijk, de landbouwconsulent voor Gelderland, dan ook moeilijk aanbevelen. Verder zag hij ook wel brood in de verkoop van grond aan bedrijven die uit willen breiden. Dus een soort vrijwillige sa nering. Problemen dus genoeg in de Betu we. Maar problemen die mede dank zij de uitstekende voorlichting en de op hoog peil staande research, Neder land staat wat dat betreft wel aan de top, tot een oplossing zullen kunnen worden gebracht. Dat neemt echter niet weg dat de tijd dringt en dat de fruitteler in Nederland, en zeker die in de Betuwe, op zijn qui vive zal moe ten zijn om in de toekomst nog te kun nen concurreren met landen, die alles op alles schijnen te zetten om de markt te kunnen veroveren. Met het stellen van de problemen zoals ze nu liggen heeft de fruitteeltdag in Gelder malsen dan ook zeker aan zijn doel beantwoord. VEENENDAAL Vanavond reeds gaan de heren van Panters 1 naar De Bilt om de laatste competitiewedstrijd van dit jaar te spelen. Tegenstander is GGSI 1, dat in eigen huis voor ver rassingen heeft gezorgd door o.a. te gen Nijenrode 1 gelijk te spelen. CGSI neemt momenteel een bescheiden plaats in de middenmoot in, maar moet in eigen huis als één der gevaar lijkste tegenstanders worden gezien. Voor Panters is het dus goed oppassen om niet weer een punt te verliezen. De ontwikkeling in deze eerste klas is voor Panters overigens niet best. Het IJsselsteinse Vives 1 heeft zich uit de competitie teruggetrokken. Daar dit team thuis tegen Nijenrode had ge lijk gespeeld loopt Nijenrode nu-weer een punt van Panters weg, want door deze maatregel komen alle reeds ge speelde en nog te spelen wedstrijden tegen Vives te vervallen, waardoor het verliespunt van Nijenrode dus even eens komt te vervallen. De situatie is thans zo, dat SVV 2 met drie verlies- punten de eerste klas aanvoert, ge volgd door Nijenrode met drie verlies- punten en Panters met vijf verliespun- ten. SVV en Nijenrode moeten echter nog tweemaal tegen elkaar uitkomen, terwijl SVV nog bij Panters op bezoek moet. Het thuisprogramma is als volgt: Om vier uur heren 2 tegen SVE 2 uit Utrecht en om vijf uur heren 4 tegen Rhevo 1 uit Rhenen. Heren 3 speelt thuis tegen Valbovol 6 en maandagavond weer uit tegen De Valk 1 in De Meern. Dames 2 gaat op bezoek bij Dalto 1 in Driebergen, terwijl het jongens- en jeugdteam het in Culemborg tegen de jeugd van Shot bijzonder moeilijk gaat krijgen. VEENENDAAL Deze week werden er in de klasse 3E van de Geldersche Vallei maar twee wedstrijden gespeeld. SKF 2 verloor van STV-Climax 4 met 3—7 en Schimmelpenninck I behield zijn laatste kans om bij de bovenste drie te komen door RTC 3 met 73 te verslaan. De wedstrijd RTTV 6Schimmel penninck werd op verzoek van de laatste uitgesteld. De stand is nu: STV-Climax 4 8 8 16 68-12 KEV 3 8 4 2 2 10 44-36 RTTV 6 7 3 2 2 8 38-32 Schimmelp. 1 7 4 - 3 8 36-34 SKF 2 8 1 - 7 2 23-57 RTC 3 8 1 - 7 2 21-59 Wie in deze klasse de uiteindelijke 2e en 3e plaats zal bereiken is nog met geen mogelijkheid te zeggen. Schim melpenninck moet n.l. nog naar RTTV 6 en KEV 3. Wederom 2 monsterzeges in 3 F, na melijk van koploper RTTV 5 op KEV 4 (91) en van Swift 2 op het bezoeken de Shot 3, eveneens 91. SKF 1 won van RTTV 7 met 28 en behoudt door een beter gemiddelde dan Swift 2 de tweede plaats. In deze afdeling zijn zo wel de teams voor de promotiegroep, als voor de degradatiegroep bekend, on danks het feit dat er nog twee wed strijden moeten worden gespeeld. 3 F RTTV 5 8 7 1 - 15 64-16 SKF 1 8 6 - 2 12 55-25 Swift 2 8 5 2 1 12 49-31 RTTV 7 8 2 1 5 5 31—49 KEV 4 8 1 - 7 2 24-56 Shot 3 8 1 - 7 2 17-63 In 4 J kreeg STV-Climax 5 zijn eerste punten tegen. De wedstrijd tegen RTC 4, dat vocht voor zijn laatste kans, werd door STV-Climax 5 gewonnen met 8-2. G. de Man en Lankveld werden van hun ongeslagen record beroofd door respectievelijk Snijder en v. Smaalen. Verder speelde RTTV 8RTC 4 gelijk (55). In deze afdeling is H. v. Velsen nog de enige ongeslagen speler. De stand is als volgt: STV-Climax 5 7 7 - - 14 68- 2 RTTV 8 7 4 1 2 9 36-34 RTC 4 7 2 2 3 6 33-37 STV-Climax 7 6 1 1 4 3 17-43 SKF 4 7 1 - 6 2 16-54 STV-Climax 5 en RTTV 8 gaan over naar de promotiegroep, de rest wordt weer onderverdeeld in twee degradatie- groepen. In 4 K boekte SKF 3 een regel matige 73 overwinning op Schimmel penninck 2. Met nog enkele wedstrij den te spelen is hier de stand: KEV 6 WSTC 1 SKF 3 STV-Climax 9 Schimmelp. 2 x twee punten in mindering W.N.O. STV-Climax 8 ^verloor in 4 L zijn voorlaatste wedstrijd van Ribac 2 (82), dat zijn laatste duel speelde. SKF ver loor met 82 bij leider STV-Climax 6, welk team uit de laatste wedstrijd te gen Shot 4, maar 1 punt behoeft te ha len om Kerstkampioen te zijn. De stand luidt hier: 6 5 1 - 11 39-21 5 4 1 - 7x 33-17 6 3 - 3 6 36-24 6 1 - 5 2 24-36 7 - - 6 2 18-52 7 6 1 - 13 54-16 8 6 1 1 13 56-24 7 3 1 3 7 39-31 7 113 3 19-51 7 - - 7 0 12-58 STV-Climax 6 Ritac 2 Shot 4 STV-Climax 8 SKF 5 AMERONGEN Dinsdag 17 de cember worden in het Dorpshuis in Amerongen vaardigheidsproeven ge houden voor de leden van de sportver eniging „Amerongen". 's Middags om 16.00 uur treedt de jeugd tot 12 jaar aan, terwijl 's avonds om 19.00 uur de ouderen hun prestaties tonen. In totaal gaan 200 turners en turn sters deze proeven afleggen, waarbij zij per groep in aanmerking kunnen komen voor een le, 2e of 3e prijs.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 15