De man die Shell adviseerde IS PAS JONGENS BEGIN ERGENS ANDERS DE DIRECTEUR NEGENTIEN.... CAMEL - MET OF ZONDER Plannen voor in Vollenhove HET GAAT OM j EEN PAAR MILJARD „Zuid-Afrika moet in Unctad blijven" Nu hebt u keuze uit twee Camel pakjes: met of zonder filter! Maar welk pakje u ook kiest, u geniet altijd van de wereldberoemde Camel-kwaliteit! VER. NATIES: Geen zorgen Verkeer BEST BIJ MOERDIJK Hoe voelt een man zich die de verantwoordelijkheid krijgt voor de bouw van een complex fabrieken, waarmee een paar miljard gulden kan zijn gemoeid Zo'n man is ir. M. J. H. Gerla van SheH Chemie. Hij hielp bij het adviseren van Moerdijk als vestigingsplaats, hij is als hoofd van het ontwerpbureau Chemie van de Koninklijke/Shell in Den Haag verant woordelijk voor de globale opzet van het plan en hij moet een begin gaan ma ken met de uitvoering óók. Ir. M. J. H. Gerla, verantwoorde lijk voor de bouw van het complex chemische fabrieken van Shell in Moerhijk. IR. GERLA SLAAPT ER VOLLENHOVE Vollenhove, het stadje met ruim 5300 inwoners, in Noordwest-Overijssel, welke landstreek behoort tot het gebied dat in de twee de nota over de ruimtelijke ordening is aangewezen als park- en watersport- gebied van regionale betekenis, heeft plannen ontworpen om van zijn voor malige vissershaven een jachthaven te maken, plaatsbiedend aan 88 jachten van diverse afmetingen. De totale kos ten van dit plan belopen globaal f 600.000,- te verdelen in f 400.000,- ten behoeve van restauratiewerkzaamhe den en f 200.000,- voor de inrichting van de haven voor de recreatie. Daar het plan in de ogen van alle erbij betrokken deskundigen voor uit voering in aanmerking komt, heeft het provinciaal bestuur dit project reeds voorgedragen voor subsidie in 1969. Vollenhove zit reeds jaren met een moeilijke erfenis van de Zuiderzee: de oude vissershaven. Deze haven ligt aan het randkanaal, dat het Vollenhover- meer verbindt met het Kadoelermeer. Watersporters uit het westen of vanaf het Veluwemeer gaan via het Zwarte- meer langs Vollenhove naar het Noor den. Prognoses hebben uitgewezen dat een passantenhaven in Vollenhove een groot gerief zou betekenen voor de in aantal steeds toenemende watersporters. Hierin heeft het gemeentebestuur aanleiding gevonden om wederom een monument een passende bestemming te geven. Het heeft landelijk en pro vinciaal een aantal facetdeskundigen, o.a. van het minsterie van CRM en van het provinciaal bestuur van Over ijssel, om de tafel geroepen om na te gaan of en in hoeverre t.a.v. deze oude en historisch bekende haven mo numentenzorg en recreatie hand in hand zouden kunnen gaan. Vollenhove was één der Zuiderzee steden, die getroffen werd door de in poldering (in casu de Noordoostpolder) De gevolgen daarvan zijn duidelijk: om slechts een voorbeeld te noemen: varf de vissersvloot van- meer dan 125 schepen is er nog één over. Vollenhove heeft daarna gestreefd naar verrui ming van de werkgelegenheid, o.a. door industrialisatie. Doordat het gunstig ligt aan het water in het waterrijke NW- Overijssel, heeft Vollenhove getracht ook zich dienstbaar te maken aan de recreatie. Zo is voor het Vollenhover- meer een groot recreatieplan ontwor pen, waarvan de eerste fase in uitvoe ring is genomen. Dit plan richt zich primair op de dag- en verblijfsrecrea- tie in relatie tot het water. Verder ligt Vollenhove niet ver van de toekomstige Rijksweg 1 (Amster- dam-Lelystad-Groningen) en Rijksweg 10a, die in de toekomst Lelystad met Noordwest-Overijssel moet verbinden. a NEW YORK De algemene verga dering der Verenigde Naties heeft gis teren een Afrikaans-Aziatisch voorstel Zuid-Afrika uit de VN-organiaatie voor handel en ontwikkeling (Unctad) te stoten van de hand gewezen. De stemverhouding was 55 voor en 33 tegen. De vereiste tweederden meer derheid werd niet gehaald. Achtentwin tig landen onthielden zich van stem ming. De tegenstemmers vreesden dat bij aanvaarding van het voorstel Portu gal. Israël en nationalistisch-China het zelfde lot zouden ondergaan. Voor de wegen op het terrein heeft Shell zijn eigen verkeersdeskundigen geraadpleegd. Twee- a drieduizend auto's van werknemers zullen uiteinde lijk op het Shell-terrein van Moerdijk een plaats moeten vinden. De parkeerterreinen op het complex, maar vooral de afvoerwegen naar de hoofdweg buiten het terrein, worden zo aangelegd dat een massale uittocht aan het einde van de werkdag zonder ver keersopstoppingen mogelijk is. De ontwerpbureaus van de Koninklij ke/Shell beschikken over nauwelijks vermoede experts. Het probleem van de energievoorzie ning, die wordt opgewekt en van elek triciteitsmaatschappijen, gekocht wordt bekeken door de eigen elektrotechni sche ingenieurs. Voor de oplossing van problemen over intern transport en de veiligheid van mens en machines staan andere deskundigen ter beschikking. In het eigen huis krijgt men adviezen van experts op het gebied van water- en luchtverontreiniging en van roestvor- ming. Ir. Gerla maakt zich dus geen zor gen over de vraag of Moerdijk wel op zijn pootjes terecht komt. Zijn carrière voerde hem (na Delft, waar hij als werktuigbouwkundig ingenieur afstu deerde) eerst naar Werkspoor als ont werper van ketels, daarna naar Shell op dezelfde ontwerpafdeling, waarvan hij nu de chef is. Hij werkte twee jaar op Pernis, bouw de daarna volgens tekening van het ont werpbureau een raffinaderij in India, ontwierp later zelf de bouw van de rub berfabriek op Pernis (investering f 120 miljoen) en werpt zich nu op Moer dijk. „Daar gaat zover de plannen nu rei ken, een miljard gulden inzitten. Als de vijfhonderd hectaren zijn volgebouwd, staat er voor een paar miljard" ver wacht hij. Toch noemt hij fabrieken bouwen zijn hobby. Werken doet hij alleen thuis in de tuin en als hij speelgoed maakt voor zijn kleinkinderen. T~ke directeur is negentien en heet Hans. Z(jn vrouwelijke mede directeuren zjjn Henny, Elly en Marjan, respectievelijk twintig, 22 en 23 jaar oud. Samen zijn deze vier oudste kinderen van jachten- bouwer Zaadnordijk uit Uitgeest, deze week een eigen bedrijf begon nen: een jachtwerf op het industrie terrein bij Heerenveen in Friesland. Ze hebben een groot stuk grond in gebruik, twee enorme loodsen waar in straks dertig man personeel bo ten bouwt en een bungalow die hun vader ook heeft laten neerzetten, om de directie huisvesting vlak bij te garanderen. Voor een uurtje want er wordt gewerkt, ook voor de Hiswa van straks zijn ze vereend in de zit kamer van de bungalow: in broe ken en truien, Marjan en Henny met blond haar, Elly en Hans met zwart. Op de schoot van Henny een Siamese poes en een bolletje wol met kwispelstaart, hetgeen herders hond heet en straks waakzaam moet zijn, maar voorlopig nog het liefst bij bezoekers op schoot springt. AMERIKA Buiten staan een Opel-bestel, om materiaal en boten te vervoeren, en „een BMW-tje" voor het boodschap- pendoen. En binnen legt Hans Zaad- noordijk het „waarom" van het ei gen bedrijf uit. Alle vier zijn ze, na ULO, huishoudschool en een jaar High-school in Amerika (voor Hans), bij hun vader op de jacht werf annex jachthaven komen wer ken. Elly verzorgde de volledige administratie, de drie anderen gin gen met eigen handen polyester bo ten bouwen. Dat was in Uitgeest,waar het be drijf Zaadnoordijk wilde uitbreiden, maar dat wegens gebrek aan ruim te in die gemeente niet kon. „En toen", vertelt Hans, die net terug is van een partijtje voetbal met het personeel, „heeft mijn va der gezegd: Jongens, we zullen er gens anders een tweede bedrijf moeten opzetten. Jullie weten hoe je boten moet bouwen, Elly weet alles van de administratie, ik geef jullie de leiding en ga nu maar een plek zoeken". IJS EN PAARDEN De vier waren zeer vereend, maar moesten wel meteen aan de slag. Het viertal kwam ten slotte terecht in Heerenveen. waar de vestigingsvoorwaarden gunstig zijn, de Friese watersportcentrea vlak bij en waar bovendien een kunst ijsbaan is. Want alle vier zijn schaats-lief- hebbers; Hans en Marjan met na me zijn goede hard-rijders. „En behalve Hans dan, rijden we alle- Hij heeft er geen nacht wakker van gelegen. Hij ziet er niet tegen op en hij voelt het niet als een last. Integendeel: „Ik vind het een mooie opdracht. Ik kan mij geen betere bekroning voorstel len van mijn carrière bij Shell." „Mijn eerste jaren als jong ingenieur bij Shell waren moeilijker. Nu heb ik mijn ervaringen en wat uiteindelijk in Moerdijk wordt gedaan, is het resul taat van reeksen onderzoekingen door uitgebreide teams, die over de beste deskundigen van Shell beschikken." Hij gaat dus met een gerust hart naar Breda, waar een bungalow (ook naar zijn ontwerp) wordt gebouwd, om in Moerdijk te beginnen aan het groot ste project dat Shell ooit in één keer op touw heeft gezet. Als hoofd van 't ontwerpbureau bun delde hij alle onderzoekingen van zijn bureau en van Pernis naar de voor- en nadelen van de dertig plaatsen waar Shell Chemie de ruimte zou kunnen vin den. Ruimte waar het in Pernis aan be gint te mankeren. Hij adviseerde tenslotte aan zijn di rectie Moerdijk. Als hoofd van datzelf de bureau begon hij met de indeling, de „planologie" van het voor Shell be stemde deel van Moerdijk. Omdat hij ook de uitvoering van het plan voor zijn rekening gaat nemen, be gon hij inmiddels reeksen besprekin gen met autoriteiten over de aanleg van het industrieterrein, het vaststellen van het tracee voor de nodige pijplei dingen vanuit Pernis en de bouw van een leiding voor afvalwater naar de Westerschelde. Waar moet een man beginnen als hij een terrein van vijfhonderd hectaren voor zich krijgt met de boodschap: „Daar moeten de nieuwe fabrieken ko men"? Zijn antwoord: „De oplossing van elk groot probleem vindt men door het in details te laten uiteenvallen, en naar hun meest elementaire vorm te zoe ken." Dat betekent voor een industrieter rein van vijfhonderd hectaren een ba sisplan voor de bebouwing ontwerpen, waarmee men ongeveer twintig jaar lang elke kant uit kan. Waar welke soort chemische fabriek dan ook over vijftien jaar nog gebouwd kan worden. Zulk een plan groeit vanzelf als men zich afvraagt waar de meeste mensen zullen komen te werken. Hun plaats moet dan aan de rand van het terrein zijn. Dat geldt het kantoorgebouw bij voorbeeld, maar ook de laadplaatsen waar eindprodukten in spoorwagons en in vrachtauto's gaan. Pijpleidingen voor koelwater, grond stoffen en produkten worden in cirkels gelegd, zodat zij elkaar nooit kruisen, in het centrum van het vijfhonderd hec taren grote terrein wordt ruimte gere serveerd vóór dienstverlenende afdelin gen als centrale werkplaatsen en ma gazijnen. Have C 68-1 Omdat ze van hun vader „iets voor zichzelf mochten beginnen", zit hier nu de directie van de nieuwe jachtwerf in Heerenveen v.l.n.rHans Zaad noordijk (19), Henny (20), Elly (22) en Marjan Zaadnoordijk. maal paard", aldus Hennie, „en skiën doen we ook allemaal. Straks gaan we nog heel even winterspor ten met de rest van de familie". Dat vakantietje in de sneeuw kan er nog net even af, want met ingang van januari zullen ze een_ heel jaar geen dag vakantie kunnen nemen. De eerste opdrachten zijn al binnen en in Uitgeest zit een vader die wel een en ander van zijn directie in Heerenveen verwacht. „Het is ook een enorme uitda ging", vindt Marjan, die behalve bo ten bouwt ook kookt voor allemaal en meehelpt de (witte) vloerbedek king in huis te leggen. „Om 't toch nog 'n beetje goedkoop te houden", lacht Elly over die vloerbedekking. Een uitdaging datho udt in dat de vier om half acht 's morgens in de loodsen staan, om met 't perso neel van leer te trekken. Dat perso neel is gemiddeld niet ouder dan 30 jaar en dat is helemaal volgens de afspraken die Hans, Marjan, Elly en Henny samen hebben gemaakt. GEEN MIJNHEER „Als je negentien bent, is het mis schien een beetje moeilijk mensen van veertig of vijftig onder je te hebben", aldus Hans, die voor de jonge botenbouwer, die zojuist via de keuken binnenkomt, geen „Me neer" of „Meneer Hans" is maar doodgewoon Hans. En wel een Hans die meteen even mee moet komen om twee handjes te helpen in de loodsen. Daar worden de kano's gebouwd, roeiboten en kajuitjachten, tot een lengte van zeven meter twintig. Hans heeft voor later ook nog iets in het hoofd betreffende race- boten, die hij zelf wil gaan ontwer pen. Er wordt straks wanneer de zaak eenmaal goed op gang is door de vier Zaadnoordijks iedere dag net zo lang gewerkt als nodig is, eventueel 's avonds. „En anders", oreert Hans, voordat hij de deur uit stapt, „worden de avonden hier in een ontspannen sfeer doorgebracht." Hetgeen dan inhoudt dat er wordt gelezen en platen gedraaid worden, maar zo nodig ook vergaderd. Want de vier hebben het druk; te druk om zich af te vragen of ze niet een beet je eenzaam wonen daar op het in dustrieterrein. Maar in het voorjaar gaat Marjan wel rozen in de tuin zetten en de waakhond ligt dan wellicht nog steeds op schoot.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 6