Randstad krijgt gestalte
SLAAPPILLEN
IN DE
APOLLO-S
Strauss en Rey over de
E.E.G. optimistisch
OPEL
Uw melkman laat daar 'n aardig
duitje vallen.
Hij brengt u tijdelijk een halve
liter Santomei koffiemelk
voor 95 cent (i.p.v. f 1,02
Maak dus kennis met de beste
koffiemelk die er is.
U hebt nu een 'geld' ige reden
ffj pr°d'
Kadett f 5995,-
V.A.B. - KIRPESTEIN N.V.
ALBERT PLESMAN KRIJGT GELIJK
Thomas Merton
in Bangkok
overleden
Jhr. De Ranitz
wil meer
Drie Joegoslaven
verdacht van
roofoverval
Spoorweg
ongeluk bij Como
Stad Rotterdam
vergaderde
Varossieau ziet
meer winst
Capitol wordt
bouwvallig
Nog kansen voor
Nijma
Wijzigingen in Mao
-griep een
AMEV-groep
de sterke
jonge
qeneratie.
Rey
De volwassen wagen voor een jeugdige prijst
WOENSDAG 18 DECEMBER 1968
RANDSTAD Albert Plesman krijgt
postuum gelqk. Er groeit eindelijk
een randstad Holland uit de vier grote
gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den
Haag en Utrecht.
De burgemeesters hebben afgespro
ken te trachten zoveel mogelijk zaken
voor gezamenlijke rekening te gaan
aanpakken. Een centraal slachthuis is
daar één voorbeeld van.
Burgemeester W. Thomassen van
Rotterdam heeft jarenlang verkondigd,
dat de randstad de enige stad in Ne
derland is zonder een bestuur. Dat
grapje gaat niet meer op, al ziet het
er nog lang niet naar uit, dat er één
bestuur over de vier woonkernen
komt.
De steden zullen in elk geval niet
meer langs elkaar heen werken of de
onderlinge- afstand die van Parijs naar
Wenen is.
Want wat is het kenmerk van Parijs
en van,Wenen en wat missen elk van
de vier steden van de randstad?
De man, die dat met vuur kan vertel
len (en dat al zo vaak heeft gedaan),
is burgemeester W. Thomassen van
Rotterdam. „Ga naar Wenen en men
vindt er het parlement. Ga naar We-
ne en ge vindt er de opera. Ga naar
Wenen en ge vindt er de nationale
bank en het nationale museum. Ga naar
Wenen en ge vindt er de paleizen en de
universiteit.
In elk van de vier randsteden vindt
men iets van dat totaal, maar geen van
de vier randsteden kan zich een wereld
stad noemen zoals zelfs Kopenhagen
dan kan, want dat heeft alles.
De Rotterdamse burgemeester kan
een heerlijke anekdote vertellen over
een Amerikaan in de randstad. Hij
reisde per spoor van Amsterdam naar
Rotterdam. Op het stadhuis aan de
Coolsingel zei hij: „Wat een heerlijke
snelle metro hebben jullie bovengronds
en wat een grote parken in de stad".
Wat de heer Thomassen met de sa
menwerking tussen de besturen van de
vier randsteden voor ogen staat is: sa
men een slachthuis en andere centrale
voorzieningen bouwen in het hartje van
de randstad en beter profiteren van
AMSTERDAM De Amsterdamse
politie heeft drie Joegoslaven aangehou
den op verdenking betrokken te zijn ge
weest bij de gewapende roofoverval
die in de nacht van zaterdag op zondag
op de Keizersgracht in Amsterdam
werd gepleegd. Vier mannen dwongen
toen met een naar later bleek gestolen
wagen de auto van de 30-jarige be
drijfsleider R. W. Pelser tot stoppen en"
roofden van de achterbank een koffertje
met f 830. De heer Pelser was van de
bar waar hij werkte op weg naar huis
en zou onderweg het geld in de nacht
kluis van een bank deponeren.
De verdachten, de 27-jarige monteur
M. R. diens 21-jarige collega V. K. en
de 36-jarige los arbeider M. S. ont
kennen. Het pistool waarmee werd ge
dreigd en het gestolen geld zijn nog niet
gevonden.
COMO (Italië) Twee employés
van de Italiaanse spoorwegen zijn om
het leven gekomen en vier werden ge
wond, toen twee goederentreinen bij het
station van Como op elkaar botsten.
Het ongeluk gebeurde op de lijn Chias-
so-Como, die Italië met Zwitserland ver
bindt.
De politie deelde mee dat een goede
rentrein uit Milaan niet stopte op het
station, waarschijnlijk omdat de rem
men het niet deden. Omdat de spoorlijn
na het station naar beneden gaat, kreeg
de trein extra snelheid en kwam hij
frontaal in botsing met een andere goe
derentrein, die stilstond.
De drie mannen in de stilstaande
trein, die het ongeluk zagen aankomen
zijn eraf gesprongen en werden licht
gewond.
De drie mannen in de andere trein
raakten bekneld in de locomotief
Twee van hen kwamen om het leven
en een derde werd ernstig gewond.
CAPE KENNEDY Het werk van
de drie Amerikaanse ruimtevaarders
Frank Borman, James Lovell en Wil
liam Anders aan boord van het ruimte
schip Apollo-8, dat op 21 december as.
een reis rond de maan gaat maken, zal
zoveel van hun kracht vergen, dat
ruimtevaartdoktoren slaappillen willen
meegeven voor onderweg.
De Apollo-8 zal het eerste Ameri
kaanse ruimtevaartuig zijn, dat met dit
soort pillen is uitgerust.
Overigens bevelen de doktoren de
slaappillen niet zonder jnige tegenzin
aan, omdat men de ruimtevaarders
graag enige speling laat in hun rust- en
werktijden. Het programma, dat tij
dens de vlucht moet worden afgewerkt,
is echter zo nauwgezet, dat het bijna on
mogelijk is van de rusttijden af te wij
ken. Niettemin zal de medische staf van
het gebruik van slaappillen afzien in
dien de astronauten er niet gunsti gop
zouden reageren gedurende de voor 21
december gehouden proeven.
In het verleden hebben ruimtevaar
ders wel eens moeilijkheden gehad met
het slapen, vooral de eerste drie nach
ten na hun lacnering. Als de grond-
proeven gunstig verlopen, overweegt
men de ruimtevaarders voor de eerste
drie rustperioden een Slaappil te laten
innemen.
De Apollo-8 zal er drie dagen over
doen om de maan te bereiken. Eenmaal
in de buurt van het hemellichaam zal
er een raket worden afgevuurd om in
een baan om de maan te komen. De
tien ronden er omheen zullen ongeveer
20 uur in beslag nemen. Dan zullen de
astronauten het bijzonder druk hebben
en zullen er geen slaapmiddelen inge
nomen mogen worden.
Het hangt nu van de reactie van de
drie astronauten af, of de slaappillen
worden meegegven en ook in de toe
komst zullen worden gebruikt.
Wijlen dr. Albert Plesman
eikaars voorzieningen, zoals een opera.
Een heibeltje over de vestigings
plaats van een wereldhandelscentrum
doet daar niets aan af, verwachten
wij. Dat probleem komt naar onze me
ning gewoon te vroeg in het randstad-
overleg. Het slachthuis, waaraan nu als
een eerste gezamenlijk project wordt
gedacht, heeft gelukkig alle voordelen
die men maar denken kan om een be
gin van samenwerking mogelijk te ma
ken zonder afgunst te wekken.
Immers, een slachthuis is voor geen
enkele stad een status-symbool, het
kost iedere gemeente veel geld om het
zijne te moderniseren of te herbouwen,
het kan op een centrale plaats in het
hart van de randstad worden gebouwd
en geduld.
Het zal nog wel tact vergen om uit
een stapel onderwerpen voor gezamen
lijke aanpak die te kiezen, welke zo min
mogelijk stenen des aanstoots kunnen
worden.
Wij hebben de directeur van de
Rijksplanologische dienst ir. Queney
gevraagd hoe hij de ontwikkeling van
de randstad ziet, als de besturen nau
wer gaan samenwerken.
Hij verwacht behalve een slachthuis
meer centrale voorzieningen in het
hartje van de randstad, zo lang die een
distributieve functie hebben. De spoor
wegen (inclusief een Schiphol-lijn) en
de rijkswegen (inclusief die op de kaart
van het Rijkswegenplan staan) kunnen
dat wel opvangen meent hij.
Een al te grote aanwas van bedrij
ven in het centrum zou hij willen te
genhouden. „Juist om de grote ste
den meer gewicht te geven als Kopen
hagen en Wenen moeten wij de uittocht
van de diensten en bedrijven tegenhou
den".
De verbindingen over de weg en
langs de rail tussen de vier steden acht
hij tot in lengte van tijd voldoende om
de goederen- en personenstromen op te
vangen, die kunen ontstaan, als de
vier gemeenten voor elkaar een aanvul
lende functie willen gaan verzorgen.
Een opera in Amsterdam moet ook de
opera voor de Rotterdammer en de Ha
genaar worden, vindt hij. Maar dat kan
op één ding stuk lopen, waarschuwt
Mij: op de verkeerscongestie in de bin
nensteden.
Het probleem van de randstad zal,
wil men tot een werkelijke integratie
komen, het probleem worden van het
oplossen van de verkeersmoeilijkheden
in de binnensteden, verwacht jr. Que
ney.
Toch kan, menen wij, een verdere
ontwikkeling van de randstad meer pla
nologische problemen gaan oproepen.
Verstikking van de binnensteden kan
onder invloed van een groeiende
gedachte over één randstad nog meer
dan vroeger tot gevolg hebben dat veel
publiek trekkende bedrijven of instellin
gen zich gaan vestigen aan de stadsran
den.
De steden zullen dan naar elkaar toe
groeien, in strijd met de tweede nota
over de ruimtelijke ordening. Het idee
van de randstad of de vingerstad kan
er zelfs een nieuwe impuls door krij
gen.
Maar de nota tekende ook een groene
zone tussen twee reeksen van steden:
Haarlem, Amsterdam, Utrecht, Am-
hem enerzijds en Den Haag, Rotter
dam, Breda, Eindhoven anderzijds.
Nauwere samenwerking tussen de
grote vier in het Westen zal de groene
zones tussen elk van die vier heel
zwaar op de proef gaan stellen!
BARDSTOWN Thomas Merton, de
trappist die wereldbekendheid ver-
verkreeg als auteur en filosoof, is op
53-jarige leeftijd in Bangkok overle
den, aldus heeft de Ghetsemane ab
dij bij Bardstown, Kentucky, woens
dag bekend gemaakt.
Merton, die beroemd werd door zijn
boek „The seven story mountain",
een autobiografisch verslag van zijn
overgang tot het katholicisme, heeft
daarnaast nog 19 andere boeken ge
schreven die een wyd scala van re
ligieuze en aardse thema's bestrijken.
Mertoon is in het midden der dertiger
jaren katholiek geworden. In 1941
trad hij in bij de Cisterciëncers,
waar hij in 1946 priester gewijd werd.
Merton is in 1915 in de Franse Pyre
neeën geboren. Zijn vader was een
Engelse schilder, zijn moeder een
Amerikaanse. Hij studeerde in Cam
bridge, Engeland en later aan de Co
lumbia Universiteit in New York.
Pas in 1941 werd hij Amerikaans
staatsburger.
In zijn boeken toonde Merton zich een
groot strijder voor de vrede. Hij
noemde oorlog „een onafwendbare
tragedie" en heeft eens verklaard,
dat het Drobleem hoe conflicten in de
moderne tijd op te lossen zonder
massaal krijgsgeweld, het belangrijk
ste probleem is waarvoor onze tijd
is gesteld.
Merton wordt geprezen om de heldere,
concrete wijze waarop hij ingewik
kelde filosofische on theologische the
ma's behandelde. Merton beschouw
de zich zelf echter allereerst een
dichter en was verbaasd over de
weerklank die zijn geschriften in de
hele wereld vonden.
UTRECHT In een oriënterend
gesprek tussen de burgemeesters
van de vier grote steden zijn de mo
gelijkheden van nauwere samenwer
king afgetast, heeft jhr. mr. C. J.
A. de Ranitz, burgemeester van
Utrecht, meegedeeld. Hij meent dat
dit overleg niet beperkt moet blijven
tot de burgemeesters, hij geeft de
voorkeur aan overleg tussen de col
leges van B. en W.
Burgemeester De Ranitz meent
dat ook de congresactiviteiten van
de vier grote steden in dit overleg
kunnen worden betrokken. Volgend
jaar voegt Utrecht meer congres-
en vergaderruimte aan de bestaande
toe en die kunnen „concurrentie"
betekenen voor Amsterdam, Rotter
dam en Den Haag.
Op 16 december 1968 werd een Bij
zondere Algemene Vergadering van
Aandeelhouders van het Assurantiecon
cern Stad Rotterdam Anno 1720 gehou
den. Zoals aangekondigd werden tot
directeuren benoemd de heren F. van
Bodengraven. C. Ketting en P. van
Steensel, en tot adjunct-directeur dr. L.
M. van Leeuwen.
De statuten van de vennootschap wer
den gewijzigd in die zin, dat thans de
mogelijkheid voor Commissarissen
wordt geschapen, over te gaan tot be
noeming van 'n hoofddirecteur. Als zo
danig werd benoemd mr. D. G. Postma.
Een tweede wijziging in de statuten
houdt in, dat de besluitvorming in de
directie zal geschieden volgens regels,
door Commissarissen in een directie
reglement vastgelegd.
ALPHEN a/d RIJN De directie
van Varossieau en Cie n.v. deelt me
de: de omzetten toonden ten opzichte
van die in 1967 wederom een stijging.
De verwachting is, dat, mede als ge
volg van de bewaking van de kosten,
het resultaat over 1968 hoger zal zijn
dan dat van 1967.
LONDEN De Westduitse minister van Financiën, Franz-Joseph Strauss, heeft
in een interview met David Shears van de Londense Daily Telegraph verklaard,
dat de EEG snel een verdrag moet sluiten waardoor de toetreding van Engeland
tot de EEG binnen enkele jaren automatisch geregeld wordt.
Strauss, een van de leidende politici van West-Duitsland en een mogelijke kandi
daat voor het kanselierschap, verklaarde tegenover Shears
„Het zal voor Frankrjjk steeds moeilijker worden „nee" te blijven zeggen tegen
elk aanbod van Engeland, de Engelse kernmacht ter beschikking te stellen van
een Europese politieke unie".
Op de vraag of hij dacht dat Enge
land rijp was voor het EEGrlidmaat-
schap antwoordde Strauss volgens
Shears zonder aarzelen „ja". Wel was
Strauss van mening dat een overgangs
periode van enkele jaren noodzakelijk
was voor aanpassing op het gebied
van landbouw en geldstelsel.
Strauss zei dat hij geen enkel res
sentiment koesterde over het feit dat
premier Wilson de Westduitse ambas
sadeur in Londen op de vooravond van
het monetair beraad in Bonn midden in
de nacht naar zijn ambtswoning had
ontboden.
In een interview op de voorpagina
van de Times van woensdag heeft
Strauss zi op ongeveer gelijke wijze uit
gelaten als tegenover Shears. Hij noem
de het feit dat Frankrijk staat op „on
mogelijke voorwaarden" voor Engelands
toelating tot de EEG" een oppervlakkig
verdovend middel tegen een slecht ge
weten".
Strauss heeft in een artikel in het
maandblad „Europaische Gemein-
schaft" West-Europa verweten zich
over te geven aan zelfzuchtig nationa
lisme, en geen oog te hebben voqr de
militaire dreiging uit het Oosten.
Jean Rey, de voorzitter van de Euro
pese commissie, denkt dat er nog voor
Pasen volgend jaar eèn oplossing ge
vonden zal worden voor het probleem
van de uitbreiding der Europese ge
meenschappen. Hij denkt daarbij aan
handelsarrangementen met de lidmaat
schapsaanvragers die in overeenstem
ming zijn met het GATT, d.w.z. dat er
de bepaling aan verbonden is dat ze
een eerste stap zijn op de weg naar
toetreding. Hij heeft dit dinsdag in
Brussel tijdens een persconferentie
verklaard.
Rey verklaarde niet waar zijn opti
misme op steunt, behalve dat hij zei
altijd optimist te zijn. Hij weigerde
antwoord te geven op de vraag of hij
de kans groot acht dat Frankrijk met
zo'n oplossing zal instemmen. Wel liet
hij doorschemeren, dat de tegenstel
lingen tussen de lidstaten van de ge
meenschap wellicht wat afnemen en
dat regeringen bereid zijn wat water
in de wijn te doen. Als voorbeelden
noemde hij de houding van de Neder
landse regering ten opzichte van de
werkzaamheden van de commissie-
Marèchal en de Franse houding ten
aanzien van technologie en Europees
octrooirecht.
Over de recente landbouwvoorstellen
van dr. Mansholt, de Nederlandse vice-
voorzitter van de Commissie, bestaat
geen fundamenteel verschil van me
ning binnen de executieve.
WASHINGTON Het Capitol in
Washington, de regeringszetel van
de Verenigde Staten, heeft zijn
langste tijd gehad. Het doorbreken
van de geluidsbarrière door een
vliegtuig kan <al het einde beteke
nen van het monumentale gebouw
met zijn befaamde koepel. Ook het
opblazen van een pand in de buurt
of een lichte aardschok kunnen
rampzalig zijn.
Deze ernstige waarschuwing
komt van een van de architecten
in dienst voor het Capitol, Mario
Campioli. Hij wijst erop, dat op
verscheidene plaatsen in het ge
bouw scheuren zijn ontstaan. In
sommige gevallen wordt de con
structie zelfs gestut met houten
balken. Aan de westelijke voor
kant helt het Capitol tien centime
ter naar voren.
Campioli vindt het niet langer
verantwoord het gebouw in stand
te houden met reparaties zoals die
tot nu toe werden uitgevoerd. Er
zullen ingrijpende verbouwingen
moeten worden verricht. Die gaan
volgens Campioli 182.500.000 gul
den kosten en zullen zeker vier
jaar duren.
NIJMEGEN I)e bewindvoerders van
Kunstzijdespinnerij Nyma zijn voor ver
lenging van de situatie van surséance
van betaling. Uit een overzicht over de
periode van 1 januari tot 2 november
blijkt:
1. De afschrijvingen op vaste activa
zijn, over het gehele bedrijf genomen,
voor het grootste deel verdiend;
2. Onderhandelingen met derden over
een overneming hebben nog niet tot een
positief resultaat geleid. Het is alles
zins wenselijk dat verder de gelegen
heid wordt geboden om alle mogelijk
heden op dit gebied te onderzoeken.
Enige nieuwe contacten zijn ontstaan.
3. De bedrijfsresultaten zijn verbe
terd. De produktie van lonende onder
delen van het bedrijf wordt vergroot,
maar positieve resultaten mogen daar
van op zeer korte termijn niet worden
verwacht.
4. De liquiditeit is door verkoop van
terrein en opstal in Wychen verbeterd.
Liquidatie zou zeer aanzienlijke af-
vloeiingskosten met zich brengen, ter
wijl de betere resultaten van de uit
breiding der lonende afdelingen bij een
gedwongen liquidatie geen rol meer zou
den spelen.
UTRECHT Per 1 januari 1969 zul
len bij de AMEV-groep te Utrecht enige
maatregelen van kracht worden, waar
door men beoogt de bestuurbaarheid
te verbeteren en de structuur te ver
eenvoudigen.
De n.v. Levensverzekering maat
schappij „Utrecht", die tevens houd
stermaatschappij is van de aandelen
in de n.v. levensverzekeringmaatschap
pij HAV-Bank te Schiedam en de n.v.
Verenigde Verzekering maatschappij
(VVM) te Utrecht, zal nu de directie
over deze maatschappijen gaan voeren.
De levensverzekeringsportefeuille van
„de groote bossche" te 's-Hertogen-
bosch werd inmiddels aan de Utrecht
overgedragen.
In de sector schadeverzekeringen van
de AMEV-groep gaat de n.v. verzeke
ring maatschappij Holland te Utrecht,
de directie voeren over de n.v. Verze-
kering-maatsohappij „Holland van 1859
te Dordrecht, de n.v. assurantie-maat
schappij Nieuwe HAV-Bank te Schie
dam, de n.v. Algemene Verzekering So
ciëteit (AVS) te Utrecht en de n.v. maat
schappij van brandverzekering voor het
koninkrijk der Nederlanden,, De Groote
Bossche van 1838" te 's-Hertogenbosch.
Tevens zullen de portefeuilles van de
AVS en de Nieuwe HAV-Bank voor het
einde van 1968 worden overgedragen
aan de Holland. Hun verkooporganisa
ties zullen, evenals die van De Groote
Bossche, voor de Holland gaan werken.
De Holland van 1859 zal haar werk
zaamheden normaal voortzetten. De
portefeuille van De Groote Boscche zal
vooralsnog bij deze maatschappij in be
heer blijven.
„ramp
55
NEW YORK Het Amerikaan e
Rode Kruis heeft de griep-epidemie in
de Verenigde Staten een „ramp" ge
noemd en al haar afdelingen opdracht
gegeven ziekenhuizen, scholen en ver
pleeginrichtingen hulp en materiële bij
stand te verlenen.
Uit alle delen van het land wordt
griep in zijn vele vormen waaronder
Mao-griep gemeld.
In New York hebben in de afgelopen
twee weken volgens officiële cijfers on
geveer 500.000 personen een op elke
6 inwoners griep gehad. Ongeveer
100.000 hadden er dinsdag nog last van.
Men verwacht dat de piek van de epi
demie in New York zal komen in de
eerste dagen van het nieuwe jaar.
In Philadelphia en Baltimore is vol
gens de autoriteiten de epidemie over
haar hoogtepunt heen.
Volgens nationale statistieken zijn de
eerste week van december 700 perso
nen overleden aan griep of ander adem
haling kwalen. Dit is 200 meer dan
normaal voor deze tijd van het jaar.
In de directies van Utrecht en Hol
land werden enige tijd geleden reeds
directieleden van de andere werkmaat
schappijen benoemd. De leden van d«
raad van beheer van de AMEV-groep
zullen zich per 1 januari uit de directe
leiding van de werkmaatschappijen te
rugtrekken, zij werden tot commissa
ris ervan benoemd, zo zegt een com
muniqué.
Voiwassen is-ie zeker! Ruim van binnen, en een lijn die ei* zijn mag.
Perfecte ventilatie. Grote spoorbreedte, rustige wealigging.
4 cil. 1100 cc motor, 55 pk, met hoogliggende nokkenas.
Volledig gesynchroniseerde 4-versnellingsbak.
Gescheiden remcircuif. Veiligheidsstuurkolom. Olieverversen
om de 5000 km en geen smeerpunten. 12 volts electr. install.
Keus uit 2- en 4-deurs en DeLuxe uitvoeringen. Ook leverbaar met 1500 S,
1700 S of 1900 S motor. Die proefrit maakt u toch zeker? Afgesprokenl
Wij helpen u graag bij uw keuze.
Dealer voor Veenendaal en omgeving
INDUSTRIELAAN 12 VEENENDAAL TEL. 08385 - 12450
V.K-470-*
Ping ping
Kent u Santomei nog niet? De heerlijk romige
koffiemelk. Het exclusieve merk van de melkhandel.
Met waardevolle CCM-zegel op 't etiket. Nu hebt u d-
kans er heel voordelig w* kennis te maken.
Vraag uw melkman.
PUBLICATIE TEN BEHOEVE VAN DE MELKHANDEL EN HAAR KLANIL
'n