Randstad krijgt gestalte SLAAPPILLEN IN DE APOLLO-S Strauss en Rey over de E.E.G. optimistisch OPEL Uw melkman laat daar 'n aardig duitje vallen. Hij brengt u tijdelijk een halve liter Santomei koffiemelk voor 95 cent (i.p.v. f 1,02 Maak dus kennis met de beste koffiemelk die er is. U hebt nu een 'geld' ige reden ffj pr°d' Kadett f 5995,- V.A.B. - KIRPESTEIN N.V. ALBERT PLESMAN KRIJGT GELIJK Thomas Merton in Bangkok overleden Jhr. De Ranitz wil meer Drie Joegoslaven verdacht van roofoverval Spoorweg ongeluk bij Como Stad Rotterdam vergaderde Varossieau ziet meer winst Capitol wordt bouwvallig Nog kansen voor Nijma Wijzigingen in Mao -griep een AMEV-groep de sterke jonge qeneratie. Rey De volwassen wagen voor een jeugdige prijst WOENSDAG 18 DECEMBER 1968 RANDSTAD Albert Plesman krijgt postuum gelqk. Er groeit eindelijk een randstad Holland uit de vier grote gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. De burgemeesters hebben afgespro ken te trachten zoveel mogelijk zaken voor gezamenlijke rekening te gaan aanpakken. Een centraal slachthuis is daar één voorbeeld van. Burgemeester W. Thomassen van Rotterdam heeft jarenlang verkondigd, dat de randstad de enige stad in Ne derland is zonder een bestuur. Dat grapje gaat niet meer op, al ziet het er nog lang niet naar uit, dat er één bestuur over de vier woonkernen komt. De steden zullen in elk geval niet meer langs elkaar heen werken of de onderlinge- afstand die van Parijs naar Wenen is. Want wat is het kenmerk van Parijs en van,Wenen en wat missen elk van de vier steden van de randstad? De man, die dat met vuur kan vertel len (en dat al zo vaak heeft gedaan), is burgemeester W. Thomassen van Rotterdam. „Ga naar Wenen en men vindt er het parlement. Ga naar We- ne en ge vindt er de opera. Ga naar Wenen en ge vindt er de nationale bank en het nationale museum. Ga naar Wenen en ge vindt er de paleizen en de universiteit. In elk van de vier randsteden vindt men iets van dat totaal, maar geen van de vier randsteden kan zich een wereld stad noemen zoals zelfs Kopenhagen dan kan, want dat heeft alles. De Rotterdamse burgemeester kan een heerlijke anekdote vertellen over een Amerikaan in de randstad. Hij reisde per spoor van Amsterdam naar Rotterdam. Op het stadhuis aan de Coolsingel zei hij: „Wat een heerlijke snelle metro hebben jullie bovengronds en wat een grote parken in de stad". Wat de heer Thomassen met de sa menwerking tussen de besturen van de vier randsteden voor ogen staat is: sa men een slachthuis en andere centrale voorzieningen bouwen in het hartje van de randstad en beter profiteren van AMSTERDAM De Amsterdamse politie heeft drie Joegoslaven aangehou den op verdenking betrokken te zijn ge weest bij de gewapende roofoverval die in de nacht van zaterdag op zondag op de Keizersgracht in Amsterdam werd gepleegd. Vier mannen dwongen toen met een naar later bleek gestolen wagen de auto van de 30-jarige be drijfsleider R. W. Pelser tot stoppen en" roofden van de achterbank een koffertje met f 830. De heer Pelser was van de bar waar hij werkte op weg naar huis en zou onderweg het geld in de nacht kluis van een bank deponeren. De verdachten, de 27-jarige monteur M. R. diens 21-jarige collega V. K. en de 36-jarige los arbeider M. S. ont kennen. Het pistool waarmee werd ge dreigd en het gestolen geld zijn nog niet gevonden. COMO (Italië) Twee employés van de Italiaanse spoorwegen zijn om het leven gekomen en vier werden ge wond, toen twee goederentreinen bij het station van Como op elkaar botsten. Het ongeluk gebeurde op de lijn Chias- so-Como, die Italië met Zwitserland ver bindt. De politie deelde mee dat een goede rentrein uit Milaan niet stopte op het station, waarschijnlijk omdat de rem men het niet deden. Omdat de spoorlijn na het station naar beneden gaat, kreeg de trein extra snelheid en kwam hij frontaal in botsing met een andere goe derentrein, die stilstond. De drie mannen in de stilstaande trein, die het ongeluk zagen aankomen zijn eraf gesprongen en werden licht gewond. De drie mannen in de andere trein raakten bekneld in de locomotief Twee van hen kwamen om het leven en een derde werd ernstig gewond. CAPE KENNEDY Het werk van de drie Amerikaanse ruimtevaarders Frank Borman, James Lovell en Wil liam Anders aan boord van het ruimte schip Apollo-8, dat op 21 december as. een reis rond de maan gaat maken, zal zoveel van hun kracht vergen, dat ruimtevaartdoktoren slaappillen willen meegeven voor onderweg. De Apollo-8 zal het eerste Ameri kaanse ruimtevaartuig zijn, dat met dit soort pillen is uitgerust. Overigens bevelen de doktoren de slaappillen niet zonder jnige tegenzin aan, omdat men de ruimtevaarders graag enige speling laat in hun rust- en werktijden. Het programma, dat tij dens de vlucht moet worden afgewerkt, is echter zo nauwgezet, dat het bijna on mogelijk is van de rusttijden af te wij ken. Niettemin zal de medische staf van het gebruik van slaappillen afzien in dien de astronauten er niet gunsti gop zouden reageren gedurende de voor 21 december gehouden proeven. In het verleden hebben ruimtevaar ders wel eens moeilijkheden gehad met het slapen, vooral de eerste drie nach ten na hun lacnering. Als de grond- proeven gunstig verlopen, overweegt men de ruimtevaarders voor de eerste drie rustperioden een Slaappil te laten innemen. De Apollo-8 zal er drie dagen over doen om de maan te bereiken. Eenmaal in de buurt van het hemellichaam zal er een raket worden afgevuurd om in een baan om de maan te komen. De tien ronden er omheen zullen ongeveer 20 uur in beslag nemen. Dan zullen de astronauten het bijzonder druk hebben en zullen er geen slaapmiddelen inge nomen mogen worden. Het hangt nu van de reactie van de drie astronauten af, of de slaappillen worden meegegven en ook in de toe komst zullen worden gebruikt. Wijlen dr. Albert Plesman eikaars voorzieningen, zoals een opera. Een heibeltje over de vestigings plaats van een wereldhandelscentrum doet daar niets aan af, verwachten wij. Dat probleem komt naar onze me ning gewoon te vroeg in het randstad- overleg. Het slachthuis, waaraan nu als een eerste gezamenlijk project wordt gedacht, heeft gelukkig alle voordelen die men maar denken kan om een be gin van samenwerking mogelijk te ma ken zonder afgunst te wekken. Immers, een slachthuis is voor geen enkele stad een status-symbool, het kost iedere gemeente veel geld om het zijne te moderniseren of te herbouwen, het kan op een centrale plaats in het hart van de randstad worden gebouwd en geduld. Het zal nog wel tact vergen om uit een stapel onderwerpen voor gezamen lijke aanpak die te kiezen, welke zo min mogelijk stenen des aanstoots kunnen worden. Wij hebben de directeur van de Rijksplanologische dienst ir. Queney gevraagd hoe hij de ontwikkeling van de randstad ziet, als de besturen nau wer gaan samenwerken. Hij verwacht behalve een slachthuis meer centrale voorzieningen in het hartje van de randstad, zo lang die een distributieve functie hebben. De spoor wegen (inclusief een Schiphol-lijn) en de rijkswegen (inclusief die op de kaart van het Rijkswegenplan staan) kunnen dat wel opvangen meent hij. Een al te grote aanwas van bedrij ven in het centrum zou hij willen te genhouden. „Juist om de grote ste den meer gewicht te geven als Kopen hagen en Wenen moeten wij de uittocht van de diensten en bedrijven tegenhou den". De verbindingen over de weg en langs de rail tussen de vier steden acht hij tot in lengte van tijd voldoende om de goederen- en personenstromen op te vangen, die kunen ontstaan, als de vier gemeenten voor elkaar een aanvul lende functie willen gaan verzorgen. Een opera in Amsterdam moet ook de opera voor de Rotterdammer en de Ha genaar worden, vindt hij. Maar dat kan op één ding stuk lopen, waarschuwt Mij: op de verkeerscongestie in de bin nensteden. Het probleem van de randstad zal, wil men tot een werkelijke integratie komen, het probleem worden van het oplossen van de verkeersmoeilijkheden in de binnensteden, verwacht jr. Que ney. Toch kan, menen wij, een verdere ontwikkeling van de randstad meer pla nologische problemen gaan oproepen. Verstikking van de binnensteden kan onder invloed van een groeiende gedachte over één randstad nog meer dan vroeger tot gevolg hebben dat veel publiek trekkende bedrijven of instellin gen zich gaan vestigen aan de stadsran den. De steden zullen dan naar elkaar toe groeien, in strijd met de tweede nota over de ruimtelijke ordening. Het idee van de randstad of de vingerstad kan er zelfs een nieuwe impuls door krij gen. Maar de nota tekende ook een groene zone tussen twee reeksen van steden: Haarlem, Amsterdam, Utrecht, Am- hem enerzijds en Den Haag, Rotter dam, Breda, Eindhoven anderzijds. Nauwere samenwerking tussen de grote vier in het Westen zal de groene zones tussen elk van die vier heel zwaar op de proef gaan stellen! BARDSTOWN Thomas Merton, de trappist die wereldbekendheid ver- verkreeg als auteur en filosoof, is op 53-jarige leeftijd in Bangkok overle den, aldus heeft de Ghetsemane ab dij bij Bardstown, Kentucky, woens dag bekend gemaakt. Merton, die beroemd werd door zijn boek „The seven story mountain", een autobiografisch verslag van zijn overgang tot het katholicisme, heeft daarnaast nog 19 andere boeken ge schreven die een wyd scala van re ligieuze en aardse thema's bestrijken. Mertoon is in het midden der dertiger jaren katholiek geworden. In 1941 trad hij in bij de Cisterciëncers, waar hij in 1946 priester gewijd werd. Merton is in 1915 in de Franse Pyre neeën geboren. Zijn vader was een Engelse schilder, zijn moeder een Amerikaanse. Hij studeerde in Cam bridge, Engeland en later aan de Co lumbia Universiteit in New York. Pas in 1941 werd hij Amerikaans staatsburger. In zijn boeken toonde Merton zich een groot strijder voor de vrede. Hij noemde oorlog „een onafwendbare tragedie" en heeft eens verklaard, dat het Drobleem hoe conflicten in de moderne tijd op te lossen zonder massaal krijgsgeweld, het belangrijk ste probleem is waarvoor onze tijd is gesteld. Merton wordt geprezen om de heldere, concrete wijze waarop hij ingewik kelde filosofische on theologische the ma's behandelde. Merton beschouw de zich zelf echter allereerst een dichter en was verbaasd over de weerklank die zijn geschriften in de hele wereld vonden. UTRECHT In een oriënterend gesprek tussen de burgemeesters van de vier grote steden zijn de mo gelijkheden van nauwere samenwer king afgetast, heeft jhr. mr. C. J. A. de Ranitz, burgemeester van Utrecht, meegedeeld. Hij meent dat dit overleg niet beperkt moet blijven tot de burgemeesters, hij geeft de voorkeur aan overleg tussen de col leges van B. en W. Burgemeester De Ranitz meent dat ook de congresactiviteiten van de vier grote steden in dit overleg kunnen worden betrokken. Volgend jaar voegt Utrecht meer congres- en vergaderruimte aan de bestaande toe en die kunnen „concurrentie" betekenen voor Amsterdam, Rotter dam en Den Haag. Op 16 december 1968 werd een Bij zondere Algemene Vergadering van Aandeelhouders van het Assurantiecon cern Stad Rotterdam Anno 1720 gehou den. Zoals aangekondigd werden tot directeuren benoemd de heren F. van Bodengraven. C. Ketting en P. van Steensel, en tot adjunct-directeur dr. L. M. van Leeuwen. De statuten van de vennootschap wer den gewijzigd in die zin, dat thans de mogelijkheid voor Commissarissen wordt geschapen, over te gaan tot be noeming van 'n hoofddirecteur. Als zo danig werd benoemd mr. D. G. Postma. Een tweede wijziging in de statuten houdt in, dat de besluitvorming in de directie zal geschieden volgens regels, door Commissarissen in een directie reglement vastgelegd. ALPHEN a/d RIJN De directie van Varossieau en Cie n.v. deelt me de: de omzetten toonden ten opzichte van die in 1967 wederom een stijging. De verwachting is, dat, mede als ge volg van de bewaking van de kosten, het resultaat over 1968 hoger zal zijn dan dat van 1967. LONDEN De Westduitse minister van Financiën, Franz-Joseph Strauss, heeft in een interview met David Shears van de Londense Daily Telegraph verklaard, dat de EEG snel een verdrag moet sluiten waardoor de toetreding van Engeland tot de EEG binnen enkele jaren automatisch geregeld wordt. Strauss, een van de leidende politici van West-Duitsland en een mogelijke kandi daat voor het kanselierschap, verklaarde tegenover Shears „Het zal voor Frankrjjk steeds moeilijker worden „nee" te blijven zeggen tegen elk aanbod van Engeland, de Engelse kernmacht ter beschikking te stellen van een Europese politieke unie". Op de vraag of hij dacht dat Enge land rijp was voor het EEGrlidmaat- schap antwoordde Strauss volgens Shears zonder aarzelen „ja". Wel was Strauss van mening dat een overgangs periode van enkele jaren noodzakelijk was voor aanpassing op het gebied van landbouw en geldstelsel. Strauss zei dat hij geen enkel res sentiment koesterde over het feit dat premier Wilson de Westduitse ambas sadeur in Londen op de vooravond van het monetair beraad in Bonn midden in de nacht naar zijn ambtswoning had ontboden. In een interview op de voorpagina van de Times van woensdag heeft Strauss zi op ongeveer gelijke wijze uit gelaten als tegenover Shears. Hij noem de het feit dat Frankrijk staat op „on mogelijke voorwaarden" voor Engelands toelating tot de EEG" een oppervlakkig verdovend middel tegen een slecht ge weten". Strauss heeft in een artikel in het maandblad „Europaische Gemein- schaft" West-Europa verweten zich over te geven aan zelfzuchtig nationa lisme, en geen oog te hebben voqr de militaire dreiging uit het Oosten. Jean Rey, de voorzitter van de Euro pese commissie, denkt dat er nog voor Pasen volgend jaar eèn oplossing ge vonden zal worden voor het probleem van de uitbreiding der Europese ge meenschappen. Hij denkt daarbij aan handelsarrangementen met de lidmaat schapsaanvragers die in overeenstem ming zijn met het GATT, d.w.z. dat er de bepaling aan verbonden is dat ze een eerste stap zijn op de weg naar toetreding. Hij heeft dit dinsdag in Brussel tijdens een persconferentie verklaard. Rey verklaarde niet waar zijn opti misme op steunt, behalve dat hij zei altijd optimist te zijn. Hij weigerde antwoord te geven op de vraag of hij de kans groot acht dat Frankrijk met zo'n oplossing zal instemmen. Wel liet hij doorschemeren, dat de tegenstel lingen tussen de lidstaten van de ge meenschap wellicht wat afnemen en dat regeringen bereid zijn wat water in de wijn te doen. Als voorbeelden noemde hij de houding van de Neder landse regering ten opzichte van de werkzaamheden van de commissie- Marèchal en de Franse houding ten aanzien van technologie en Europees octrooirecht. Over de recente landbouwvoorstellen van dr. Mansholt, de Nederlandse vice- voorzitter van de Commissie, bestaat geen fundamenteel verschil van me ning binnen de executieve. WASHINGTON Het Capitol in Washington, de regeringszetel van de Verenigde Staten, heeft zijn langste tijd gehad. Het doorbreken van de geluidsbarrière door een vliegtuig kan <al het einde beteke nen van het monumentale gebouw met zijn befaamde koepel. Ook het opblazen van een pand in de buurt of een lichte aardschok kunnen rampzalig zijn. Deze ernstige waarschuwing komt van een van de architecten in dienst voor het Capitol, Mario Campioli. Hij wijst erop, dat op verscheidene plaatsen in het ge bouw scheuren zijn ontstaan. In sommige gevallen wordt de con structie zelfs gestut met houten balken. Aan de westelijke voor kant helt het Capitol tien centime ter naar voren. Campioli vindt het niet langer verantwoord het gebouw in stand te houden met reparaties zoals die tot nu toe werden uitgevoerd. Er zullen ingrijpende verbouwingen moeten worden verricht. Die gaan volgens Campioli 182.500.000 gul den kosten en zullen zeker vier jaar duren. NIJMEGEN I)e bewindvoerders van Kunstzijdespinnerij Nyma zijn voor ver lenging van de situatie van surséance van betaling. Uit een overzicht over de periode van 1 januari tot 2 november blijkt: 1. De afschrijvingen op vaste activa zijn, over het gehele bedrijf genomen, voor het grootste deel verdiend; 2. Onderhandelingen met derden over een overneming hebben nog niet tot een positief resultaat geleid. Het is alles zins wenselijk dat verder de gelegen heid wordt geboden om alle mogelijk heden op dit gebied te onderzoeken. Enige nieuwe contacten zijn ontstaan. 3. De bedrijfsresultaten zijn verbe terd. De produktie van lonende onder delen van het bedrijf wordt vergroot, maar positieve resultaten mogen daar van op zeer korte termijn niet worden verwacht. 4. De liquiditeit is door verkoop van terrein en opstal in Wychen verbeterd. Liquidatie zou zeer aanzienlijke af- vloeiingskosten met zich brengen, ter wijl de betere resultaten van de uit breiding der lonende afdelingen bij een gedwongen liquidatie geen rol meer zou den spelen. UTRECHT Per 1 januari 1969 zul len bij de AMEV-groep te Utrecht enige maatregelen van kracht worden, waar door men beoogt de bestuurbaarheid te verbeteren en de structuur te ver eenvoudigen. De n.v. Levensverzekering maat schappij „Utrecht", die tevens houd stermaatschappij is van de aandelen in de n.v. levensverzekeringmaatschap pij HAV-Bank te Schiedam en de n.v. Verenigde Verzekering maatschappij (VVM) te Utrecht, zal nu de directie over deze maatschappijen gaan voeren. De levensverzekeringsportefeuille van „de groote bossche" te 's-Hertogen- bosch werd inmiddels aan de Utrecht overgedragen. In de sector schadeverzekeringen van de AMEV-groep gaat de n.v. verzeke ring maatschappij Holland te Utrecht, de directie voeren over de n.v. Verze- kering-maatsohappij „Holland van 1859 te Dordrecht, de n.v. assurantie-maat schappij Nieuwe HAV-Bank te Schie dam, de n.v. Algemene Verzekering So ciëteit (AVS) te Utrecht en de n.v. maat schappij van brandverzekering voor het koninkrijk der Nederlanden,, De Groote Bossche van 1838" te 's-Hertogenbosch. Tevens zullen de portefeuilles van de AVS en de Nieuwe HAV-Bank voor het einde van 1968 worden overgedragen aan de Holland. Hun verkooporganisa ties zullen, evenals die van De Groote Bossche, voor de Holland gaan werken. De Holland van 1859 zal haar werk zaamheden normaal voortzetten. De portefeuille van De Groote Boscche zal vooralsnog bij deze maatschappij in be heer blijven. „ramp 55 NEW YORK Het Amerikaan e Rode Kruis heeft de griep-epidemie in de Verenigde Staten een „ramp" ge noemd en al haar afdelingen opdracht gegeven ziekenhuizen, scholen en ver pleeginrichtingen hulp en materiële bij stand te verlenen. Uit alle delen van het land wordt griep in zijn vele vormen waaronder Mao-griep gemeld. In New York hebben in de afgelopen twee weken volgens officiële cijfers on geveer 500.000 personen een op elke 6 inwoners griep gehad. Ongeveer 100.000 hadden er dinsdag nog last van. Men verwacht dat de piek van de epi demie in New York zal komen in de eerste dagen van het nieuwe jaar. In Philadelphia en Baltimore is vol gens de autoriteiten de epidemie over haar hoogtepunt heen. Volgens nationale statistieken zijn de eerste week van december 700 perso nen overleden aan griep of ander adem haling kwalen. Dit is 200 meer dan normaal voor deze tijd van het jaar. In de directies van Utrecht en Hol land werden enige tijd geleden reeds directieleden van de andere werkmaat schappijen benoemd. De leden van d« raad van beheer van de AMEV-groep zullen zich per 1 januari uit de directe leiding van de werkmaatschappijen te rugtrekken, zij werden tot commissa ris ervan benoemd, zo zegt een com muniqué. Voiwassen is-ie zeker! Ruim van binnen, en een lijn die ei* zijn mag. Perfecte ventilatie. Grote spoorbreedte, rustige wealigging. 4 cil. 1100 cc motor, 55 pk, met hoogliggende nokkenas. Volledig gesynchroniseerde 4-versnellingsbak. Gescheiden remcircuif. Veiligheidsstuurkolom. Olieverversen om de 5000 km en geen smeerpunten. 12 volts electr. install. Keus uit 2- en 4-deurs en DeLuxe uitvoeringen. Ook leverbaar met 1500 S, 1700 S of 1900 S motor. Die proefrit maakt u toch zeker? Afgesprokenl Wij helpen u graag bij uw keuze. Dealer voor Veenendaal en omgeving INDUSTRIELAAN 12 VEENENDAAL TEL. 08385 - 12450 V.K-470-* Ping ping Kent u Santomei nog niet? De heerlijk romige koffiemelk. Het exclusieve merk van de melkhandel. Met waardevolle CCM-zegel op 't etiket. Nu hebt u d- kans er heel voordelig w* kennis te maken. Vraag uw melkman. PUBLICATIE TEN BEHOEVE VAN DE MELKHANDEL EN HAAR KLANIL 'n

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 12