Wat beweegt de mens? Omdat 'ter nu eenmaal is Een hele reeks PIONIERS Basis voor macht Achterblijvers 4- Moderne Farao Ook het andere Vietnamese oorlog Naar de top Het grootste avontuur dot ooit op touw gezet werd door de denkende bewoners ran de pkmeet aarde, staat op 't punt te beginnen. Voor het eerst zullen aardebewoners in eigen persoon starten voor een ontdekkingsreis rond een ander hemellichaam. Om te kijken hoe het er precies is en om er volgend jaar een eerste voet op neer te zetten. De reis naar de maan h een hoogtepunt in een rij van speurtochten, waarmee de vroegste mens uit de geschiedenis zich al heeft bezig gehouden. s- Maan bereikbaar ln de geschiedenis der mensheid is al heel wat ontdekt. Tot in de uit hoeken van de aarde wilde de mens tenslotte doordringen, hoewel er geen aardse rijkdommen te vinden waren. De Noordpool en de Zuid pool werden bedwongen door moderne zoekers naar het onbekende en het laatste brok avontuur dat in een steeds zakelijker wordende wereld nog was te vinden. Het laatste, eeuwenlang onbereikbaar geachte stukje aarde, de top van de Mount Everest, viel in 1953 ten prooi aan de ontdekkingsdrang van de mens. Wie kent niet het antwoord dat Edmund Hillary, de Nieuw zeel and er die met de gids Tensing Nor key, de Mount Everest had bedwongenop de vraag waarom hij de beklimming had ondernomen:Because it's there De top van de Mount Everest was voor Hillary een uitdaging omdat die top er nu eenmaal was en nimmer iemand die top had kunnen bereiken. Het was voor hem helemaal niet be langrijk of er op die top iets te vin den was wat in materieel opzicht de moeite waard was. De geschiedenis van de ontdekkingsrei- ren is er een van de expansiedrift van de rusteloze mensheid. Alleen in tijden van volmaakte tevredenheid met het hier en nu van een samenleving die stilstand bo ven vooruitgang stelde, zijn geen grote ont dekkingsreizen voorgekomen. Eeuwenlang heeft de handel voor krachtige drijfveren gezorgd wanneer ex pedities naar verre en onbekende delen van onze aarde moesten worden uitgerust of wanneer het ging om het zoeken van ande re handelswegen naar eerder ontdekte bronnen van nieuwe rijkdom. De Phoeni- ciërs dankten er in de grijze oudheid al de grote bloei van hun scheepvaart aan, evenals aan de andere kant van de wereld de Chinezen. Wie het onbekende tegemoet voer en na maanden of jaren de thuishaven weer wil de bereiken, moest op schip en stuurmans kunst kunnen vertrouwen en in staat zijn de weg naar de thuishaven terug te vinden. De vroegere ontdekkingsreizen bevorder den dan ook al de ontwikkeling van de techniek van de scheepsbouw, van de na- vigatiekunst en, omdat op zee alleen de sterren houvast bieden, van de sterrenkun de. Ontdekkingsreizen, ook in later eeuwen, verschaften vele landen de grondslag voor grote macht en rijkdom die zelden in ver houding stonden tot de grootte van die lan den. Nederland en Portugal zijn daar goe de voorbeelden van. En de namen van de grote ontdekkingsreizigers uit de tijd na de Middeleeuwen, zoals Vasco da Gama, Ma- gelhaes en Abel Tasman en vele anderen, leven nog altijd in de herinnering voort. Er waren ook landen die al vroeg grote ontdekkingsreizen te land ondernamen. De bekendste daarvan is de reis van de Vene- tiaanse middeleeuwer Marco Polo dwars door Centraal Azië naar het verre China. Evenmin als latere ontdekkingsreizen te land stelde de lange tocht van Marco Polo nieuwe eisen aan techniek en wetenschap. Eigenlijk werden alleen land- en volken kunde en misschien ook de talenkennis in ons deel van de wereld er iets door ver rijkt. In het algemeen zou men kunnen zeg gen dat landen die met hun ontdekkings reizen vaste grond onder de voet bleven houden in ontwikkeling achterbleven bij landen die moed opbrachten het nieuwe en het onbekende overzee te zoeken en zich de middelen te verschaffen voor be oefening van de verre zeevaart. Enige eeuwen later, in het tijdperk van de stoommachine, waren het sommige van de landen die hun grote opbloei mede te danken hadden aan technische en weten schappelijke vorderingen die overzeese ont dekkingsreizen op gang hadden gebracht, die de kloof tussen de achterblijvers vérder vergrootten. Die landen namen energiek de ontsluiting van gehele continenten, door de aanleg van spoorwegnetten, ter hand en ïorgde voor een snellere overbrugging van afstanden overzee door vervanging van het zeilschip door het stoomschip. Zó zweefde de Amerikaan White in 1965 buiten zjjn ruimteschip in de wereld ruimte en Een verdere verbreding van de kloof ontstond een halve eeuw geleden toen een zeer klein aantal landen de luchtvaart ging gebruiken voor een nog snellere overbrug ging van zeer grote afstanden en de mens ook het luchtruim had leren beheersen. In die tijd was het ook diezelfde klëine groep landen die een al bestaand net van berich- tenverkeerslijnen snel ging vervolmaken en uitbreiden. De mensheid werd snel vertrouwd met de telegraaf, de telefoon, de radio, de te levisie. De wereld was klein en tot in vrij wel alle uithoeken snel bereikbaar gewor den. Het antwoord van Hillary („Because it's there") is de laatste jaren herhaaldelijk ge citeerd door geleerden en politici wanneer de vraag werd gesteld waaroni er zo no dig miljarden moesten worden uitgegeven voor de eerste ontdekkingsreis naar de maan. „Because it's there". Omdat de maan er nu eenmaal is, als een uitdaging aan het uitspansel voor een mensdom dat op de eigen aarde geen grote ontdekkingsrei zen meer maken kan. En: omdat de maan, dank zij een steeds stormachtiger ontwik keling van de techniek en de weten schap, die de techniek schraagt niet lan ger onbereikbaar voor de als eenling zo nietige mens meer is. Werd John F. Kennedy, als president van de Verenigde Staten, gedreven door grootheidswaan toen hij op 25 mei 1961 in een speciale boodschap aan het Ame rikaanse Congres verklaarde: .,ln de eer ste plaats, geloof ik, moet deze natie de taak op zich nemen voor het einde van dit decennium een man op de maan te laten landen en hem daarna veilig naar de aar de te laten terugkeren?" Niemand heeft voor zover wij weten Kennedy ooit grootheidswaan aangewre- ven, maar onder de zeer velen die zich de afgelopen jaren zijn blijven verzetten te gen uitvoering van dit ontzaglijk kostbare project zijn er zeker geweest die dergelijke gedachten hebben gekoesterd. De Farao's lieten zich, ter vermeerde ring en eeuwige bestendiging van eigen glorie, immens kostbare grafmonumenten, de piramiden, bouwen zonder zich te be kommeren om de nood der armen in eigen land en elders in de wereld. Zou het kun nen zijn dat Kennedy zo'n moderne Fa rao was of wilde zijn? Was het denkbaar dat hij voor zijn „piramide", het project Apollo, wèl twintig miljard dollar over had en niet voor leniging van de nood onder de mensheid? zó zag een oude tekenaar Christoffel Co lumbus, toen deze, nu bijna vjjf eeuwen geleden, voet aan wal zette in het land dat in 1968 ruimtevaarders voortbracht Kennedy, zei dat het Amerikaanse volk zeker over de middelen beschikte om zowel de ontdekkingsreis naar de maan mogelijk te maken als de nood te helpen lenigen en al die andere taken te volbrengen die te genstanders van het project Apollo belang rijker achtten. In september 1962 schonk hij in een rede die hij uitsprak in de aula van Rice-uni- versiteit in Houston (Texas) zijn volle aandacht aan de kritiek op het project Apollo. De wereldruimte, zei hij, was een „nieuwe zee" die de mens moest leren be varen. Ook hij stelde enkele van de vra gen die eigenlijk niet meer beantwoord be hoefden te worden: Waarom moest zo no dig de hoogste berg worden beklommen? Wat bewoog Lindbergh als eerste te pro beren in 'n vliegtuig de Atlantische Oceaan over te steken? „Wij hebben verkozen", zei Kennedy, „in dit decennium naar de maan te reizen en ook al het andere te doen; niet omdat het zo gemakkelijk is maar omdat het zo moeilijk is dat alles te doen; dat dat doel het organiseren en opbrengen van de beste van onze krachten en bekwaamheden zal vergen". Een paar jaren geleden, toen de wil tot getroosting van grote offers voor uitvoe ring van de reuzentaak die Kennedy het Amerikaanse volk had gegeven langzaam begon te verslappen, was er iemand die het project Apollo niet vergeleek met de piramidebouw van de Farao's maar met de kathedraalbouw uit de Middeleeuwen. Europa heeft vele tientallen kerktorens die nimmer werden voltooid in een tijd toen de wil om dat te doen er opeens niet meer was; toen de prioriteiten plotseling werden verlegd. Kregen de sceptici die altijd hadden be weerd dat de ruimtevaartmiljarden beter gebruikt hadden kunnen worden voor leni-* ging van aardse noden gelijk toen de stroom der ruimtevaartmiljarden in de Verenigde Staten trager begon te vloeien? Zouden bij het verleggen der prioriteiten de „kathe draaltorens" van de ruimtevaart onvol tooid blijven en vervolgens de daarop be zuinigde miljarden worden uitgegeven voor verkleining van de tegenstelling tussen rijk en arm in de gehele wereld en voor al die andere aardse taken die zij belangrijker achtten dan het streven naar expansie bui ten de aarde? De teleurstelling onder die sceptici was groot. Die bespaarde miljarden werden grotendeels bestemd voor de financiering van het gewapende conflict in Viëtnam. Geschiedkundigen die onze tijd beter zul len kunnen overzien dan wij, zullen later wellicht tot de slotsom komen dat die scep tici geheel ongewild door hun verzet tegen een krachtige voortzetting van de Amerikaanse niet-militaire ruimtevaartac tiviteiten een verlegging naar militaire prioritenten in Viëtnam mogelijk hebben helpen maken. Het ziet er naar uit dat in de komende jaren de dreiging van verdere afbrokkeling van de niet-militaire ruimtevaartactivitei ten ongedaan gemaakt zal worden en dat het leren bevaren van de „nieuwe zee" waarvan Kennedy gewaagde, beslist niet zal worden opgegeven. Recente verkla ringen van Richard Nixon, de nieuwe president van de Verenigde Staten, wij zen daarop. De „kathedraaltorens" van de ruimtevaart blijven dan niet onafgebouwd en Kennedy zal dan zijn „piramide" krij gen waarnaar hij, wie weet, nooit zelf be wust heeft gestreefd. In één opzicht is dit beeld de piramide zinvol. Wie er aan begint te bouwen moet beginnen met een zeer brede basis en ten koste van zeer grote inspanningen naar de top toe werken. De top van de ruimtevaart piramide die de Amerikanen bouwen is het volbrengen van de eerste ontdekkingsreis naar de onherbergzame kraterlandschap pen en waterloze „zeeën" op de maan. Vlak onder die top ligt de nu voorgeno men reis van de astronauten Borman, Lo- vell en Anders in de Apollo-8. Het is een van de laatste voorbereidingen op de eerste landing op de maan. Dit z(jn de drie Amerikanen die op het ogenblik dat w(j dit schrijven, gereed staan voor een reis rondom de andere planeet, de maan: Anders, Lovell en Borman. SL sfSSSS - Dit is hun doel Een rijtje raketten uit dealaatste acht jaar projectielen waarmee mensen, dieren en dingen in de ruimte zijn geschoten. Zij leverden de stuwkracht voor onder meer de capsules Wostok, Mercury, Gemini en Apollo (boven de raketten van links naar rechts). De drie astronauten van nu zitten in een Apollo. In namen, data en feiten samengevat ziet de nog maar enkele jaren oude geschiedenis van de tochten der ruimtevaarders om de aarde er zó uit: NAAM Gagarin Shepard Grissom Titof Glenn Carpenter Nikolajef Popowitsj Schirra Cooper By kof sky Teresjkowa Feoktistof, Pomarof, Jegorof Beljajef, Leonof Grissom, Young McDivitt, White Cooper, Conrad Borman, Lovell Schirra, Stafford Amstrong Scott Stafford, Cernan Young, Collins Conrad, Gordon Lovell, Aldrin Komarof Schirra, Eisele, Cunningham Beregowoi RUIMTEN- LAND LANCEER SCHIP DATUM Wostok-1 Sovjet-Unie 12 april '61 Mercury-3 Ver. Staten 5 mei '61 Mercury-4 Ver. Staten 21 juli '61 Wostok-2 Sovjet-Unie 6 aug. '61 Mercury-6 Ver. Staten 20 febr. '62 Mercury-7 Ver. Staten 24 mei •62 Wostok-3 Sovjet-Unie 11 aug. '62 Wostok-4 Sovjet-Unie 12 aug. '62 Mercury-8 Ver. Staten. 3 okt. '62 Mercury-9 Ver. Staten. 15 mei •63 Wostok-5 Sovjet-Unie 14 juni •63 Wostok-6 Sovjet-Unie 16 juni '63 Wozchod-1 Sovjet-Unie 12 okt. *64 Wozchod-2 Sovjet-Unie 18 maart '65 Gemini-3 Ver. Staten 23 maart '65 Gemini-4 Ver. Staten S juni •63 Gemini-5 Ver. Staten 21 aug. '65 Gemini-6 Ver. Staten 4 dec. •65 Gemini-7 Ver. Staten 15 dec. '65 Gemini-8 Ver. Staten 16 maart '66 Gemini-9 Ver. Staten 3 juni '66 Gemini-10 Ver. Staten 18 juli *66 Gemini-ll Ver. Staten 12 sept. •66 Gemini-12 Ver. Staten 11 nov. '66 Sojoez-1 Sovjet-Unie 23 april •66 Apollo-7 Ver. Staten 11 okt. '68 Sojoez-3 Sovjet-Unie 26 okt. •68 DUUR v.d. TOCHT 1 u. 15 m. 15 m. 25 u. 4 u. 1 u. 94 u. 70 u. 9 u. 34 u. 119 u 70 u. 48 min. 22 sec. 37 sec. 18 min. 55 min. 56 min. 22 min. 57 min. 13 min. 20 min. 6 min. 50 min. 17 min. 26 u. 2 min. 4 u. 53 min. 97 u. 56 min. 190 u. 56 min. 330 u. 35 min. '65 25 u. 51 min. 10 u. 42 min. 72 u. 21 min. 70 u. 46 min. 71 u. 17 min. 94 u. 34 min. ruim een etmaal ong. elf etmalen ong. vier etmalen

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 9