Eigen recht Partij kiezen voor de mens schept toekomst voor het kind „De jeugd moet worden opgevoed in het besef van de waardigheid en gelijkheid van alle mensen - zonder onderscheid naar ras kleurnationale afkomst of godsdienst - en in eerbied voor de fundamentele rechten van de mens en voor het recht van de volken op zelfbeschikking llit een Verklaring betreffende de jeugdbij acclamatie door de Algemene Vergadering in 1965 aanvaard Wanneer men in overeenstem ming met de bepalingen van het Handvest deze beginselen zou nakomen en wanneer deze op wereldwijde schaal in praktijk zouden worden gebracht, dan zou de grondslag van de ergste uitwassen van de tegenwoordige wereld oorlog, rassendiscriminatie, de vrees die de naties voor elkaar koesteren, economische uitbuiting, onrechtvaardigheid spoedig ophouden te bestaan". Secretaris-generaal Oe Thant in zijn boodschap tot de jeugd op 24 oktober 1968. Krachtig steunen de Ver. Naties via de ermee samenwerkende organisaties alle pogingen om de onderlinge communicatie te verbeteren. Met dat doel bestaat er in India een centrum voor onderzoek en training voor het gebruik van communicatiesatellieten. Zo immers kan men de kloof tussen de volkeren en rassen overbrug gen! Er wordt in deze wereld honger geleden terwijl het niet nodig is het is bitter dit te moeten constateren. En men kan vragen waarom heeft Argentinië een overvloed aan vlees, heeft West-Europa een teveel aan melk en bojpr en weet Amerika soms met zijn graan geen raad terwijl miljoenen anderen naar dit alles snakken Waarotn Er zijn natuurlijk allerlei steekhoudende redenen aan te voeren waarom dit alles zo is, maar één ding staat als een paal boven water we zullen allen gezamenlijk al het mogelijke moeten doen om deze mensonterende ongelijkheid te overwinnen. Dat is het waar de FAO naar streeft, de voedsel- en landbouw-organxsatie van de Ver. Naties. En daarom alleen al verdient de UNO ons aller blijvende steun. Omdat dit het verhaal is van de rechten van de mens en van de UNO, de organisatie der Verenigde Naties, is dit het verhaal van het enerzijds en het anderzijds. Enerzijds de mens. Verschillend in taal en huidskleur, in karakter en temperament, in intelligentie en begaafdheid, in welstand en aanzien maar :\oe ook en waar ook ter wereld een mens die leven wil. Echt le ven. En echt leven in zijn meest primitieve vorm is: leven zonder angst en leven zon der honger. Anderzijds de wereld om die mens heen, de samenleving van mensen. Een eindeloos gecompliceerd geheel van recht en onrecht, rijkdom en armoede, vrijheid en slavernij in velerlei vorm, idealisme en nihilisme, schoonheid en afzichtelijkheid maar hoe ook en waar ook ter wereld een maatschap pij waarin de mpns leven moét en sèmen- leven moet. Enerzijds de wil van jle mens, van ieder mens om van zijn leven iets goeds te ma ken, wat dat goede dan ook zijn mag. Ieder mens heeft zijn idealen, afhankelijk van persoonlijke geaardheid, van zijn milieu, zijn opvoeding, zijn verbeeldingskracht. En nie mand, tenzij een psychisch gestoorde, heeft de vernietiging van zijn medemens als uit gangspunt voor zijn idealen gekozen. Anderzijds de onmacht om een dusdanige samenleving te scheppen dat er van al die idealen veel terecht kan komen. Die samen leving immers lijkt beheerst door een wet matigheid die niet te doorbreken is. Een wetmatigheid in de natuur, een economische, een juridische wetmatigheid. Ze laten het de enkeling niet toe alleen maar zichzelf te zijn: overal omringt hem dat web van on mogelijkheden waarin een weerbarstige steeds verder verstrengeld raakt. Enerzijds ook de naastenliefde, die gave van God aan de mensheid die nooit uitge roeid zal kunnen worden. Soms, in tijden van oorlog en van revolte, is het een ar metierig plantje, maar ook dan nog bloeit het soms in onverwachte schoonheid heb ben we het zelf niet ervaren in tijden van onderdrukking en verzet? Anderzijds toch ook weer de haat, ge koesterd in de onbegrijpelijke en ongrijp bare anonimiteit van de collectivismen. De haat van ras jegens ras, stam jegens stam. Van arm jegens rijk en van horige jegens de machthebbers. Anderzijds ook het wan trouwen van volk jegens volk, cultuur jegens cultuur, stelsel jegens stelsel, ook gods dienst jegens godsdienst. Haat en wantrou wen die onzichtbaar gezaaid worden en in tranen, dood en verderf geoogst. Enerzijds... anderzijds eindeloze reeks van tegenstellingen tussen idealen en werke lijkheid, tussen het willen van het goede en het doen van het kwade. En in die reeks hoort de UNO, de organisatie der Verenig de Naties. Want weer: Enerzijds aanvaardefi meer dan honderd volkeren, tezamen bijna de gehele wereld bevolking omvattend, de universele verkla ring van de rechten van de mens, de ver klaring van de rechten van het kind, de verklaring van de rechten van de vrouw. Enerzijds steunen zij in overgrote meerder heid resoluties waarin rassendiscriminatie aan de schandpaal wordt genageld, waarin de dekolonisatie wordt bevolen, waarin vol kerenmoord wordt veroordeeld, het recht van de vluchteling wordt erkend heel die lange rij van goede doelen waarvan ieder mens, ieder volk, iedere regering overtuigd is dat ze waard zijn nagestreefd en nage leefd te worden. Maar anderzijds... waarom het allemaal op te sommen wat u iedere dag in uw krant kunt lezen? Te kunnen leven vrij van vrees hoe is dat mogelijk als dag en nacht, 24 uur per etmaal, de atoombommen en de waterstofbommen, de biologische en de che mische wapens (wat dat dan ook wezen mo ge want we hebben er niet eens een voor stelling van!) in staat van paraatheid wor den gehouden zodat ze op ieder ogenblik dat een krankzinnige de wereldbrand uit lokt, kunnen worden gebruikt? Te kunnen leven vrij van honger het mocht wat. Honderdduizenden mensen op deze wereld sterven van honger terwijl wij machteloos toezien. Dat is dan honger in de meest pri mitieve zin maar de werkloze die weg kwijnt omdat de uitzichtloosheid van zijn bestaan hem langzaam maar zeker wurgt komt die dan niet om van honger ook al is er brood op de plank? Het verhaal van 't enerzijdsanderzijds is lang, eentonig en bijzonder verdrietig we weten het. Is het ook uitzichtloos? Na tuurlijk niet als men maar durft te kie zen. Durft te kiezen voor het enerzijds om dan met alle kracht het anderzijds te lijf te gaan. Dat nu heeft de Organisatie der Verenig de Naties gedaan en daarom is zij nu in een strijd gewikkeld. Een strijd waarin zij tel kens weer ook in dit jaar van de rechten van de mens het onderspit dreigt te del ven. Maar uit elke worsteling duikt zij weer op, gehavend en besmeurd soms, maar over tuigd dat de strijd moet worden voortgezet. De Verenigde Naties hebben gekozen voor de rechten van de mens, onverschillig zijn huidskleur, taal, karakter, intelligentie of welstand. Zij hebben zich bezonnen op wat h$t zeggen wil als mens te kunnen leven. Een gigantisch karwei niet voor niets heeft professor René Cassin, een der schrij vers van deze verklaring, dit jaar de Nobel prijs voor de vrede gekregen. Maar die rechten staén op papier en ieder die ze leest kan niet anders zeggen dan: „Ja, zo is het!" Deze verklaring bevat de idealen van de mens. Niet de exorbitante van de snakker naar rijkdom of de strever naar macht en eer de heel menselijke idealen van de heel gewone mensen die gelukkig willen zijn in hun leven en werken, in hun gezin en hun samenleving. En desondanks ideale die toch nog zo moeilijk te verwezenlijken blijken! Gelukkig hebben de Verenigde Naties bij die laatste opmerking geen halt gehouden. Integendeel! Zij hebben al datgene wat er „anderzijds" is: de gecompliceerdheid van de samenleving en die soms zo verstikkende Welk doel heeft deze Economische en Sociale Raad voor ogen? Dit doel: de volkeren en landen die nu nog hulp nodig hebben zover te brengen dat zij het zelf kunnen en niet meer op hulp van anderen zijn aangewezen. Om dat te verwezenlijken is een Ont wikkelingsprogramma opgezet, waaraan twaalf met de UNO ver bonden organisaties deelnemen die samen 7000 deskundigen aan het werk hebben, verspreid over heel de wereld. Punt één is dat men de mogelijkheid van het land zelf onderzoekt: de bodem schatten, mogelijkheden van landbouw en -visserijindustriële mogelijkheden en eventueel kans op toerisme. (Foto: bodemonder zoek in Mexico). Hoe de mens bij dit alles te betrekken? Want resultaat van alle inspanningen mag zijn dat het welvaartspeil in de wereld heel langzaam maar zeker om hoog gaat - wat heeft het voor zin als de mensen die erbij betrokken zijn, de werknemers, weinig meer zijn dan slaven? Als hun rechten niet meegroeien met de welvaart? Het is de taak van de ILO, de internationale arbeidsorganisatie de regeringen, werkgevers en werknemers rond de tafel te brengen en hen te doordringen van de verantwoordelijkheid jegens elkaar. Niet alleen op het stuk van lonen en arbeidstijd maar van alle sociale zekerheid. (Foto: geneeskundig onderzoek in Chili). De mens is afhankelijk van de natuur vooral in landen waar misoogst honger betekent is het zaak alle natuurelementen zo goed mogelijk te kennen en indien mogelijk te gebruiken. De foto: onderzoek naar diepte en stroomsterkte van een rivier in Ethiopië, aldus zoekend naar de mogelijkheid dit water dienstbaar te maken aan de mens. Tot de rechten van de mens behoort zeker niet in de laatste plaats dat hij zich mag uitleven in zijn kunst. Handgekerfde maskers en rijk gegraveerde kano's uit Senegal behoren tot de kunstuitingen, waarmee de westerling graag kennis wil maken en waardoor hij ook zijn (harde) valuta wil uitgeven als koper of als toerist. Inderdaad: het geven van ont wikkelingshulp is te dikwijls nog een daad van egoïsme en staat nog in geen verhouding tot het verschil in rijkdom der rijke lai\den en de armoede der oht- wikkelingslanden. Maar weinige tientallen jaren geleden waren er alleen nog maar koloniën", be zittingen van het rijke moeder landDat de dekolonisatie nu vrijwel haar beslag heeft ge kregen is een niet gering politiek succes der Verenigde Naties en dat rijke landen nu ontwikkelings hulp geven in kapitaal en kennis is voor een niet gering deel te danken aan de Economische en Sociale Raad van de UNO. (Foto: een dam in aanbouw in Nigerië). wetmatigheid, die haat en dat wantrouwen, nauwkeurig bestudeerd en geanalyseerd. En toen zijn ze met plannen gekomen, een la wine van plannen, die nauwelijks één ter rein van onze samenleving onaangeroerd laat. „Als men het over de rechten van de mens heeft zo heeft men geredeneerd dan heeft men het over heel het leven en niet alleen dat van de enkeling maar ook dat van de volkeren. En dus is het nodig elk terrein te betreden." En dus: 0 als men over oorlog en vrede praat is de Veiligheidsraad er mee gemoeid en wordt zo nodig (en mogelijk) een UNO-vredes- macht ingezet; 9 als men over honger praat is er de FAO, de voedsel- en landbouworganisatie der Verenigde Naties; als men over ontwikkelingshulp praat vindt men de Ecosoc op zijn weg, de Eeconomische en Sociale Raad der Vere nigde Naties met zijn Ontwikkelingspro gramma en alles wat daarbij hoort aan geld en organisatie; 9 de Unesco is een begrip in de strijd tegen analfabetisme, de Unicef treedt naar bui ten in de strijd voor het kind, de WHO, de Wereldgezondheidsorganisatie, is ac tief overal waar gestreden moet worden tegen ziekte en dood; 9 praat men over arbeid, over rechtvaar dig loon en rechtvaardige arbeidsvoor waarden dan is er de ILO, de internatio nale arbeidsorganisatie; over geld dan is er de internationale bank voor herstel en ontwikkeling en het internationale mo netaire fonds; over verbindingen dan is er de internationale burgerluchtvaartor- ganisatie, de internationale postunie, de internationale unie voor telecommunica tie, de organisatie voor de scheepvaart, de meteorologische wereldorganisatie. Zo kan men doorgaan want de lijst is nog bij lange na niet compleet. Elk stukje van de puzzel die wereld heet wordt apart be keken, wordt bijgevijld en bijgezaagd om dat het passen moet in dat gigantische pa troon van een betere, en rechtvaardiger sa menleving. Een samenleving waarin de mens écht leven kan, vrij van angst en vrij van honger. Een samenleving ook waarin die mens idealen kan koesteren én verwezenlij ken, omdat dat zijn onvervreemdbaar recht is. Het is een zaak op lange termijn toegegeven. Maar het begin is er en dat be gin maakt het mogelijk dat wij onze kinde ren een wat betere wereld doorgeven, dan waarin we' nu leven. En dat is een inspi rerend perspectief. De wereld weet het uit trieste ervaring: nooit is de mens rechte- lozer dan in tijden van oorlog. Praten over de rechten van de mens is zinloos als men niet alle krachten mobiliseert voor de vrede. Dat doen de Verenigde Naties via hun voornaamste orgaan: de Veiligheidsraad. Lach er niet minachtend om: hoe zou het op Cyprus zijn zonder de vredesmacht der Ver. Naties? Hoe zou het in het Midden-Oosten zijn zonder een UNO-vredes- macht? Zou de wereld een derde allesvernietigende oorlog hebben kunnen voorkomen zonder het ont moetingspunt dat de Veiligheids raad in New York toch altijd nog is? (Foto afkomstig van Cyprus). Een staat, een volk dat geen handel drijft, dat geen kans heeft zich een plaats op de wereld markt te veroveren, kan in de wereld van vandaag niet meer bestaan - daar kunnen ont wikkelingshulp en ontwikkelings programma's niets aan ver anderen. Daarom hebben de Ver. Naties in 1964 een conferentie belegd in Genève over handel en ontwikkeling, een van de belang rijkste vergaderingen die ooit door de UNO gehouden zijn. Daaruit is de UNCTAD voort gekomen, een lichaam dat als voornaamste taak heeft de inter nationale handel te bevorderen. Geen gemakkelijke taak - maar het besef dat het moet groeit! (Foto: de haven van Bangkok).

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 16