Dankbaar zijn voor de herinnering is beter dan die te ondergaan als een kwelling Eet bsjvï mi ti3 flets 75 jaar geledei C. BIJ T VUUR. Rijtuigfabrikant en Constructeur van Automobielen. AUTOMOBIEL&MOTORRUW TENTOONSTELLING Dit is een afschuwelijk voorbeeld. We tekenden het op uit de mond van een weduwnaar: „Drie weken nadat de overlijdensadver tentie in de krant had gestaan kreeg ik een soort zichtzending thuisgestuurd. Het was een lijst met beschrijvingen van dertig vrouwen. Namen ontbraken, de vrouwen hadden nummers gekregen". Met bijna tegenzin in zijn stem zegt hij: „Voor 25 gulden per stuk kon ik adressen krijgen. Als er met één van de dames contact zou zijn gelegd, zou een dankbaarheidspremie zijn verschuldigd. Hetzelfde, maar dan van beide kanten, zou nóg eens moeten ge beuren voor het geval het tot een huwelijk zou komen. Zo willen deze hyena's geld verdienen aan onze machteloosheid". Afgedwongen huwelijken zijn er ook, meer dan wij denken. Zij worden gesloten uit nood, als de man of vrouw (maar meestal de man) geen uitweg meer ziet. Dit is een verhaal van een weduwnaar met vier nog jonge kinderen. As 11 ^J.1 T TESTAMENT RECHT OP AANDACHT MC""«DES ^Motor DION-BOUTOH. Motor PAMRD.Q Arnhem. Motor BÜCHET. Motor GERMAffl. ZWEPEN STIL TOT 1918 SPIJKER Automobielen yan de Machine- en Motorenfahriefc „GELRIA." j B. AUGUSTUSES, SCHAAL VERGROTING AMSTERDAM Knagende „Wat kon ik anders doen dan hulp in huis halen? Voor veel geld kwam de ene na de andere wildvreemde vrouw in huis. Vroeger kochten we wel eens een kop en schotel. Met die hulpen moest ik ze bij twaalf tege lijk kopen." „Telkens draaide het uit op een misluk king. Ten einde raad heb ik op een huwe lijksadvertentie van eer» gescheiden vrouw geschreven. De kinderen had ik al ergens anders onder dak moeten brengen. Mijn toe komstige vrouw had zelf een huis, aan het water, in een andere plaats. Ik ging zonder dralen een nieuwe baan zoeken, verhuizen en trouwen. Ik wilde mijn kinderen weer thuis hebben." Waartoe komt een man-alleen met kin deren in de „moeilijke" jaren? Dit vertelde in alle oprechtheid een derde weduwnaar: „Als ik 's avonds thuis kom nadat de kinde ren naar bed zijn, ga ik in de stilte van het alleenzijn zitten piekeren; over de manier waarop ik allerlei problemen het beste kan oplossen. Denk eens aan mijn grotere doch ters die ik veilig over de weg van het leven moet loodsen. Door de week hebben wij overdag hulp, 's avonds, op zaterdag en zondag niet. Voor minder geld dan nu zouden we iemand dag en nacht kunnen hebben, maar voor hon derd gulden minder wil ik mijn vrijheid niet kwijt, noch moeilijkheden met mijn kinderen." Hij wilde maar zeggen: De grootste mis rekening die een weduwnaar kan maken is de gedachte: Ik houd tenminste mijn sala ris. Het gros van de 150.000 weduwnaars kan geen permanente hulp betalen. Drie- of vier honderd gulden extra per maand is veel meer dan de meesten zich kunnen veroor loven. Vandaar in veel gevallen het noodge dwongen sluiten van een tweede huwelijk, al was het maar om de kinderen. Vijand nummer één, maar onbegrepen door de samenleving, is de eenzaamheid die vreet aan de constitutie van al die mannen en vrouwen. Neem de weduwnaar. Naar bui ten gedraagt hij zich als de flinke vent. Maar 's avonds thuis bespringt de een zaamheid hem. De zo zorgvuldig opgebouw de gevel valt om. Ten slotte volgt de beken tenis: Ik kan er niet meer tegenop. Er gaat geen dag voorbij of ds. A. Kla- mer in Hilversum de man van het radio pastoraat —f krijgt een brief, een telefoon tje of 'n bezoek van een weduwe of weduw naar. Wie hem weten te vinden 02150 - 15555 beginnen als sociale ouverture met om raad te vragen. Ds. Klamer: „Het draait uit op „uithui len". Als je wilt helpen, loop je vast in een moeras van moedeloosheid, machteloosheid. Je weet niet wat je er op zeggen moet. Het gemis, dat steeds wordt verzwegen, is de ob sessie. Zij worden de slaaf van hun eigen verdriet of herinneringen." De weduwe is kwetsbaarder dan de we duwnaar. Het wordt plotseling ontzettend stil om haar heen. Tegelijk is zij een soort bezit van iedereen. Medelijden is immers een vorm van hebzucht Anderen willen be redderen maar weten er geen weg mee. In hun alleen zijn worden alleenstaanden gene geerd. Hoe beter een woonwijk, hoe groter die eenzaamheid. In „mindere wijken" vangen de mensen elkaar gemakkelijker op. Maar de meeste weduwnaars en weduwen wor den passief. Zij blijven op hun ellende zit ten, murw geslagen als zij zijn door de pe riode die voorafging aan de dood van de an der. Met de kinderen is het anders: zij zak ken in elkaar, óf worden in versneld tempo zelfstandig. Sinds een jaar is er de Nederlandse We duwen- en Weduwnaars Bond. „Wij hebben nooit geweten dat er voor een grote groep mensen met zoveel problemen zo weinig wordt gedaan." Dat zijn woorden van de voorzitter, de heer J. van der Heijden. Zijn woorden hebben iets van een aanklacht. „Vóór bejaarden wordt (gelukkig) veel ge daan; voor ons niets, noch door de over heid noch door een kerk". Een clubje mensen dat begon met een soort sociëteitsgedachte, is uitgegroeid tot een bond die in het hele land aan sociaal maatschappelijk werk doet Na een jaar is het een sneeuwbal geworden. Het gaat niet meer vooral om hoe komen we aan leden, maar aan mensen die het werk kunnen lei den. „Wij hebben gewoon stug volgehouden", zo verklaart de voorzitter het succes. „Als wij hoorden dat ergens in het land iemand in moeilijkheden zat, dan stapten een paar van ons in de auto en gingen helpen. Dat sprak aan. Maar tegelijk helpt meewerken onze vrijwilligers over een deel van hun eigen moeilijkheden heen." 4$ De bond heeft de fase van de dansavond jes overgeslagen. De bestuursleden geloven ook niet in huwelijksbemiddeling, in welke vorm dan ook. Zij houden wel steeds voor ogen, dat er soms kinderen verdwijnen in een tehuis omdat de vader hun geen „thuis" meer kan geven. Zo'n man staat op de puin hopen. Door bittere ervaring wijzer geworden zegt voorzitter Van der Heijden tegen „alle mensen die elkaar nog hebben": „Heeft u ooit gedacht aan het aanstellen van een voogd over uw kinderen, voor het geval u beiden komt te overlijden? Zorg voor een testament. Vorm een reservefonds waaruit de vrouw alles kan bekostigen wat nog moet worden betaald; verzeker het leven van uw vrouw. De achtergebleven man kan zich dan financieel wel hulp veroorloven; wij mensen willen de dood afschuiven. Niet doen. Bespreek de situatie in goede sfeer." Het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk geeft subsidie voor pop- en beatmuziek. Welk departement zou eens willen denken over het verzorgen van een boekje waarin nieuwe weduwen en weduwnaars raad kunnen vinden óver alles wat zij in hun nieuwe situatie moeten doen (en laten). Nog één keer ds. Klamer: „De weduwen en weduwnaars hebben recht op aandacht. Niettemin zou ik hun .vechtlust wat willen aanwakkeren. Dankbaar zijn voor de herin neringen is beter dan die te ondergaan als een kwelling. Eventuele ergernis van ande ren duidt meer op machteloosheid dan op een zekere afkeer." „Menigeen knapt af op zijn verdriet. Daarom vind ik de bond verkwikkend en heel reëel. Het werd hoog tijd dat iemand of iets ging opkomen voor deze zeshonderd duizend mensen. Als de maatschappij is .-akker geschud zal de bond zeker gehoor nden." BlUUMÜ^—-75 In een rokerig Amsterdams vergader zaaltje richtten twintig rijwielfabrikanten en -handelaren op 17 december 1893 een vereniging op. Dat was het begin van de RAI, de Nederlandsche vereeniging de Rij wiel- en Automobiel-Industrie. De ruim achthonderd leden van de hedendaagse RAI vieren de 75ste verjaardag komende week met een groots diner in het riante, moderne RAI-gebouw, ook weer in Amster dam. De twintig oprichters moeten vooruitstre vende mensen zijn geweest. Het doel van de vereniging was een gezamenlijke sales promotion, zoals het bevorderen van de verkoop tegenwoordig heet. De automobie len deden in 1893 nog niet mee. De vereni ging heette dan ook de Nederlandsche ver eeniging de Rijwiel-Industrie. De A. van automobiel zou er pas in 1901 bij komen. De eerste activiteit van de Rijwiel-Indus trie was een tentoonstelling van rijwielen, die in februari 1895 werd geopend door voorzitter Edo Bergsma van de nog jonge fietsclub de A.N.W.B. De tentoonstelling v^rd een grote sof. Het vroor dat het kraakte en in de expositieruimte in het Pa leis voor Volksvlijt was het steenkoud. Het publiek liet de rijwielen voor wat ze waren en ging schaatsen. Dat bekoelde de geestdrift van de Rij wiel-Industrie danig. De daaropvolgende jaren beperkte men zich tot het incidenteel meedoen aan plaatselijke tentoonstellingen, zoals die van de Amsterdamsche Wielrij ders Bond, in een zaaltje boven een café in de Kalverstraat. Dat werd ook al geen Breack Tonneau of Phnéton double 6' j pk. f 2500, 9 pk. met regulateur f 2800, cn iz pk., 2 cilinders en regulateur f 3600. Mijn Motorrijtuigen .hebben allen houten wielen, patent assen (geen kogels), ChAssis de bois armé, stuur irréversibles, drie versnellingen en achteruit, motor Aster, geen riemen of kettingen, en zijn afgewerkt, zooals men zulks van een rijtuig gewoon is. W Levering direct. nachts van de fabriek naar het Paleis voor Volksvlijt geduwd. Voor het publiek was de automobiel lou ter een curiositeit. Auto's waren onbereik baar duur. Speelgoed. Drie Twentse textiel fabrikanten kochten bijvoorbeeld samen één auto. Het waren vooral de artsen die de auto uit de speelgoedsfeer haalden. Zij zagen er een kans in om van hun dokters koetsjes af te komen. Wat de auto's toen kostten? Vijf- tot achtduizend gulden, maar dat waren dan wel hele beste en zeer koop krachtige guldens. De eerste RAI-tentoonstelling waarop de auto de boventoon voerde was die van 1902. Die werd dan ook geopend door de voor zitter van wat later de KNAC zou worden. Het was de eerste RAI-tentoonstelling die alle beschikbare ruimte van het Paleis voor Volksvlijt innam. Het waren jaren waarin veel gebeurde op automobilistisch gebied. Kort na elkaar gin gen 2 Arnhemse autofabrieken Gelria en Bij 't Vuur en de Haarlemse fabriek Van Altena failliet. Spijker, Simplex en Eysink hadden het moeilijk. De eerste ging er later ook aan, de andere twee redden het als rijwiel- en motorenfabrieken. Het aantal merken dat werd ingevoerd, was enorm. Soms stelde een merk een officiële importeur aan, vaak werd te hooi en te gras wat ingevoerd. De importeur die een merk kwijtraakte, ging naar de eerstvol gende Parijse autotentoonstelling en zocht zich een nieuw merk uit. Agrarisch Nederland bedreigde en mis handelde de met veel herrie door de dre ven snellende automobilisten, die op hun beurt zwepen meevoerden om zich te ver weren. De overheid stelde snelheidslimie ten in. De gemeente Assen verbood het rij den met automobielen op haar wegen. De gemeente Den Haag stond het rijden met auto's toe, mits de auto's maar werden ge trokken door een paard. Koningin Wilhelmina en haar man hiel pen de automobiel een flinke stap vooruit door een eerste autorit te maken, van De venter naar Het Loo, met een Peugeot die werd gereden door de toenmalige impor teur. Koningin Wilhelmina was niet bang. Zij vroeg „vooral full speed" te rijden. Zo werd de RAI-tentoonstelling van 1906 een hoogtepunt. De opening werd door de minister van Landbouw en Nijverheid ver richt. Maar liefst 13.166 bezoekers betaal den entree, waardoor de exposanten 85 pro cent van hun standhuur terug kregen en de kas van de RAI aanzienlijk werd ver sterkt. Dat was fijn, want de RAI was tot de ontdekking gekomen dat het Paleis voor Volksvlijt te klein was geworden. Voor achtduizend gulden werd er een loods bij gebouwd. Geen slechte investering, want de bouwkosten kwamen er door verhuur snel weer uit. De RAI-tentoonstelling van 1908 werd ook nog een succes, maar dan wordt het min- succes. In 1897 werd een poging gedaan de Rijwiel-Industrie nieuw leven in te blazen. Tot voorzitter werd de nu legendarische J. Leonard Lang gekozen, die duizend gul den ter beschikking kreeg voor het organi seren van een nieuwe tentoonstelling van rijwielen en automobielen dit keer, waar aan alleen de leden van de Rijwiel-Indus trie mochten meedoen. Deze tentoonstel ling, in maart 1899, trok drommen publiek. Of de mensen nu kwamen kijken naar de honderden fietsen of naar de drie automo bielen hebben de leden van de Rijwiel-In dustrie maar niet uitgemaakt. Wel voegden ze twee jaar later de automobielen aan de naam toe. Sindsdien is het dé RAI. De automobiel werd in die jaren snel be kender. De roemruchte wedstrijd Parijs- Amsterdam v.v. van 1898 dit jaar ter herdenking in omgekeerde volgorde her haald met antieke auto's droeg veel tot het toenemen van de belangstelling bij. De overheid ging experimenteren met post auto's. Er werd een vierdaagse betrouw- baarheidsrit De Bilt - Groningen gehouden. Spijker bouwde aan de Amstel een Neder landse autofabriek. De RAI-tentoonstelling van 1900 „van automobielen, motorfiet sen, rijwielen en andere sportartikelen" werd dan ook een volgend succes. Op de RAI-tentoonstelling werd de eer ste Spijker geïntroduceerd die geheel in eigen huis was gemaakt. De motor deed het nog niet. Daarom werd de auto des m /-r Verzuim niet te bezichtigen Stand N°. 30. te ARNHEM. ITtrttgtntooordiger voor DVoord-JCollandW fflolenpad 20, Amsterdam.® Dc Automobielen «GELRIA* hebben geheel X. nieuwe type van Motoren met dubbele verticale cylinders en zijn voorzien van Electro-magnetisch (X apparaat (Dynamo) waardoor lastige behandeling van 'I; anders noodzakelijke kostbare accumulatoren ter elc- trische ontsteking, zooals opnieuw vullen, etc. ver- l'tj meden is. (j) De Automobiel „GELRIA" model Dos Dos, /yj rijtuig voor 4 personen wordt geleverd f 1650 (Vzijnde 45 pCt goedkooper als door anderen in den® '••handel gebrachte. x i Langdurige cn degelijke garantie. GeriiJ Beuiinubrill, gmu stel leid a sierlijke aodeDei. I Pli eaio u iMtulKu toer kd kun tu viite {ruls. j Voor scrieusc cliënten steeds gelegenheid tot.® j het maken van proeltochten onder leiding van X een bekwaam chauffeur met de Dos k Dos, Auto- -'X 'i mobiel voor 4 personen. X Het wakkere tentoonstellingscomité van de RAI in 1905. Van links naar rechts: P. W. Scheltema Beduin, R. G. Merry, M. W. Aertnijs (de eerste automo bielimporteur van Nederland), Charles Stokvis, J. Lepnard Lang (voorzitter van de RAI) en Hugo Smit. der. Het wagenpark groeide wel, maar langzaam. In 1900 waren er tweehonderd auto's in Nederland, in 1904 vijfhonderd, in 1909 vijftienhonderd, in 1912 circa 3500. De laatste jaren voor de Eerste Wereldoorlog was er weer een opleving. Dan ligt de zaak stil tot 1918. Na de oorlog ging het opeens hard. Het leek wel of het publiek de verloren jaren wilde inhalen. De overgang van exclusief vervoermiddel naar massa-motorisatie was begonnen. Dan komen bovendien de vrolij ke twintiger jaren, met hun perspectief van onbegrensde mogelijkheden. De RAI dacht ook in het groot en vond het Paleis voor Volksvlijt nu definitief veel te klein. Het besluit viel om een eigen ge bouw te zetten, iets waar in nog geen enkel land een vereniging als de RAI aan toe was gekomen. In maart 1922 werd de eer ste tentoonstelling in eigen huis gehouden. In 1933 en 1938 werd het gebouw nog uit gebreid, want het bleef de RAI goed gaan. Vlak voor de Tweede Wereldoorlog uit brak, reden er honderdduizend auto's rond in Nederland. Dan komt de RAI voor de tweede keer op non-actief. In 1946 legde J. Leonard Lang het voor zitterschap neer. Hij haalde de vijftig jaar net niet. Een dankbare RAI maakte hem ere-voorzitter. De nieuwe voorzitter, de di recteur van Simplex, de heer W. M. Leeu wenberg, hielp de vereniging door de moei lijke jaren vlak na de oorlog. Dan komt in 1952 de derde voorzitter, da heer E. F. Eriksson, die van even grote be tekenis wordt als Leonard Lang. Eriksson stuwde de RAI energiek omhoog. Hij stroomlijnde de vereniging en hij joeg de planiien voor de bouw van een nieuw groot tentoonstellingsgebouw het huidige RAI-gebouw erdoor. Halverwege de bouw overleed hij. Hij had de RAI een wa re schaalvergroting doen ondergaan. In 1961 werd het nieuwe RAI-gebouw ge opend, waarmee de huidige fase in het le ven van de RAI begon. Het is een fase van enorme tentoonstellingen van personen auto's, bedrijfswagen, gereedschappen, kampeerwagens, fietsen en motoren, elk apart. Het zijn tentoonstellingen die door honderdduizenden worden bezocht. Het zijn tentoonstellingen waarmee de RAI van het RAI-gebouw steeds weer het hart van rij dend Nederland maakt A.I

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 21