PI M 8 ui QQ B3 R§! 29 sec: Bovenstaande tekeningen samen een schema voor bijna een hele week maken het onze lezers mogelijk de reis naar de maan en terug naar de aarde van uur tot uur te volgen. De schaalverdeling onderin de teke ning die men in twee „lagen" van links naar rechts moet lezen, bestaat uit een urenschaal. De tekening, geeft niet de juiste verhouding weer tussen aarde en maan, noch de werke lijke afstanden, maar. is een tijdens de Kerst dagen en daarna gemakkelijk bij te houden schema, want elk stadium van de vlucht is te vinden door de getekende en geschreven gegevens boven elk willekeurig uur na de start op te zoeken. DE MAANREIS TIJDENS DE KERSTDA GEN 06MANNINS AAN 8CORD -2 UUR IO MIN. START O UUR OOMIN. OO SBC. 2.5D.31 STÜWSTOOT RICHTING NI AAN peace trap we4 Koe*s: MAAN RONP 6N 7CRUG 1 lj.t4t4.5H 5.5*0.oo eerste BAAN CORRECTIE 26.00.00 Tweepe baan correctie OPNAME ±47. OO.OO derde baan correctie 61.00.00 VIERDE BAAN CORRECTIE AUET.V. OPNAMEN POOR APOLLO GESCHATTE TIJDEN De tv-camera die mee om de maan gaat weegt maar twee kilo, een-dertigste van het gewicht van de gangbare toestellen. De omvang is een- vijfentachtigste van de grote camera's. Een lokale zender heeft een zendvermogen van 50 kilowatt en een bereik van enkele tientallen kilometers. Het zendertje aan boord van de Apollo-8 zal met 20 watt meer dan 300.000 km moe ten overbruggen. jFOTOGRAFEREN! VAN LAATS re TRAP imjj» 5.6 «ww- onf; veRi*lf4 sNeuneiP wee TOr ^•peR .12-Tl-10-9-8-7-6-5-<f-3-2-1 Oi 2 345 6 7 8 9 IO 17 12.1314 15-16 17 7519 20 21 02 2324 2526 27 28 2930 31 32 3334 353637 38 39 40 47 42.43 44 45 46 47 48 49 5D 57 52 53 54 5556 57 5559 60 6T 62 63 6*65 66 67 UREN VOOR DE START START UR6M NA Pe START PLANNEN ^/OLGENS NEPER LAN D SB TlüÖ~ 5 6 7 6 9 10 71 72. 73 T3.517516 77 18 79 20 27 22 25 8 9 10 71 7213 74 75 76 77 78 19 2o 21 22 23 ZATERDAG 2f DEC. ZONDAG 22 2 3 4 5 6 7 8 9 70 71 72 13 74 15 16 17 78 79 20 21 22 23 MAANDAG a3 DINSDAG 2«0ML.3e a 69 UUR I 07 MIN. APOLLO R6IMT AF rjT| OM (N I l'I baan mn OM MAAN re KOMEN- MOTOR BRANDT 264 SECONDEN SNELHEID V6RMIN DERT MET 32-83 KM./OUR 1 DOOR KLEIN6 FOOT KA NS OP FATACE KOERS OMLOPEN OM DE MAAN 4fc 5^ 6e 7C 5e ±104.00.00 5e BAAN CORRECTIE ±179.00.00 ZESDE BAAN CORRECTIE 89.15.07 APOllo WIJZIGT I koers NAAR BAAN RICH- I TING AARDE BflB MET STÜIV- STOOT. MOTOR 0RANDT 20ó SECONDEN. MêlWÊ •SNELHEID NÊEMT GELET D6UJK SNSLHeiO WORDT MET 3562 KM. PER OOR OPGEVOERD P<*>R aantrê^K '"*SKRActir AARpe POOP. FOOT GEEN ONTSNAPPING OIT BAAN OM. MAAN 146.'49. OO 744.45.00 TERUGKEER IN DAMP- ZEVENDE BAANCORRECTIE KR/NG AARDE 14 7.00.00 LANDING IN OCEAAN 4 4t DOOR VERKEERDE HOEK VAN INVAL VERBRANDING OF FATAAL UITSTEL VAN TERUGKEER 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 8H 85 66 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 87 98 99 lööTPï Tc2 103 Tim 705106 70710810911010 712113 114 "5116 717 118 119110 111102 723 7141181261X7128119130 731131133134136136137138139740141141143 W 148146147148 7*19750151151 COPYRIGHT y<0 AUSeMEEN DAGBLAD 5 9 70 11 12 73 74 75 7617 75 79 20 21 22 23 IO 11 12 13 14 75 76 17 75 79 20 21 22 23 7 8 9 70 71 12 73 74 75 76 77 75 79 20 21 22 23 WOENSDAG 25 DONDERDAG 26 VRIJDAG 27 1071 7213 74 75 76 77 78 79 20 21 22 23 Ah wij straks de kerstdagen in gaan, zijn drie mannen, als eerste bewoners van de aarde, bezig met een ingewikkeld reisprogramma in de ruimte. De ruimtevaart met alle gevolgen en perspectievèn komt juist in deze kerst van het jaar 1968 heel dicht bij ons. En toch zullen wij ons realiseren dat in de keten van technische prestaties deze drie mensen Lovell, Anders en Borman maar een zwakke schakel vor men. Als deze schakel het houdt, dan zal Kerstmis 1968 in de geschiedenis vaker genoemd worden. Eeuwenlang hebben mensen in drieste fantasieën gedroomd van de mogelijkheid van een reis naar de maan. Zij zijn het dan, na al die eeuwen, die op weg zijn. Daar blijft niemand koel en nuchter en innerlijk onbewogen bij. ook geen astronaut die al het voorrecht heeft te behoren tot een nog kleine, zeer exclusieve club van mensen die kunnen zeggen dat zij alleen in enkele uren tijds de zon vele malen hebben zien op- en ondergaan. Zij zullen toen zij zaterdag jl. in de Apollo-8 stapten wel degelijk hebben beseft, dat zij meer zullen zijn dan wegbereiders voor de drie mannen die misschien al in de zomer van het volgende jaar als eersten op de maan zullen wandelen. Zij mogen hopen nog voor het einde van het jaar, na hun terugkeer op aarde, te kunnen vertellen dat zij als eerste stervelingen met eigen ogen de achterzijde van de maan hebben gezien. Het verslag van een ooggetuige is, hoe men het ook beziet, al tijd boeiender dan welke knappe fotoreportage ook. Daarom zullen beroemde selenologen (maankenners) aan hun lippen han gen wanneer zij verslag uitbrengen over hun waarnemingen aan gene zijde van de maan. De selenologen zullen dat doen in weerwil van het feit dat zij al vele honderden foto's van de achterkant van de maan naar de aarde geseind door Lunar Orbiters hebben bestudeerd. Zes paar geoefende mensenogen zien nog altijd meer diepte in het pokdalige maanoppervlak dan de beste cameralens. Waarschijnlijk zullen Borman, Lovell en Anders voor hun vertrek van selenolgen het verzoek ontvangen hebben speciaal te letten op enkele delen van de achterkant van de maan waarover de meningen nog verdeeld zijn. Zij moeten ook met argusogen naar delen van de voorzijde van de maan kijken. Hun bijzondere aan dacht zullen zij richten op die plekken maanbodem waarvan er één als latere landingsplaats zal worden uitgekozen. Leveren die plekken gevaren op die bij het bestuderen van foto's daarvan op aarde onontdekt zijn gebleven? Wie zal het zeggen? Misschien zullen hun waarnemingen mee de doorslag geven bij het vaststellen van de landingsplaats. Borman, Lovell en Anders zijn niet alleen verspieders en waar nemers. Zij zijn ook,, hoewel zij niet echt vliegen, de invliegers die ervaringen moeten opdoen met het navigeren tussen aarde en maan en in omgekeerde richting, met het in de juiste baan om de maan brengen van hun Apollo, met het precies op het goede moment uit die baan weer op weg naar de aarde gaan en met de terugkeer in de dampkring onder precies de goede zeer kleine invalshoek. Zolang de reis duurt zullen zij weinig tijd hebben voor bespiege lingen over de historische betekenis ervan. Hun opdrachtgevers zullen de opeenvolging van taken die zij moeten verrichten wel zo hebben ingedeeld dat daarvoor weinig of geen tijd overblijft. En overigens: niet iedereen is uit het hout gesneden van een Napoleon die indertijd in het hete Egyptische woestijnzand zijn soldaten vroeg te bedenken -dat van de hoogten der piramiden in hun nabijheid veertig eeuwen op hen neerblikten! En toch, misschien zal een van de drie zijn gedachten onderweg even de historische kant op laten gaan. Dat zal dan Lovell kunnen zijn, die als schooljongen van zestien jaar al een zelfgemaakte raket afvuurde, en later als cadet in een opstel voorspelde dat de mens eens de raket zou gaan gebruiken om de wereldruimte te doorvorsen. In het vooruitzicht van wachtende glorie en verheerlijking zullen Borman, Lovell en Anders hun hoofd niet verliézen onderweg. Zij zijn in de afgelopen jaren onder voortdurend toezicht geweest van die experts onder de ruimtevaartgeneeskundigen die zelden of nooit in het licht van de openbaarheid komen. Dat zijn de psy chologen, die ervoor verantwoordelijk zijn dat alle astronauten die zich voorbereiden op tochten in ruimteschepen een maximum aan geestelijk evenwicht hebben. In de voorselectie uit de vele kandidaten die zich aanmelden voor een astronautenopleiding vallen meteen al allen af die ook maar in enig opzicht onevenwichtig zijn. Dat is logisch, zal men zeggen, want bij het selecteren van bemanningen van onderzee boten doet de marinepsycholoog hetzelfde: mannen met engte vrees komen in geen geval voor de onderzeedienst in aanmerking. Al voor de eerste tocht van een Amerikaan in een ruimtescheep je om de aarde schreef John Glenn, die deze tocht later zou maken over het grote belang dat er aan wordt gehecht „dat de man in de capsule zowel geestelijk als fysiek in de beste conditie is". Glenn noemde ook de reden: „Zijn besluitvaardigheid en zijn reactiesnelheid kunnen op een kritiek moment het verschil bete kenen tussen een geslaagde vlucht en een catastrofe". De proeven waaraan Glenn en de andere astronauten in de af gelopen jaren werden onderworpen door groepen artsen, psycho logen en andere onderzoekers zijn volgens Glenn „waarschijnlijk de uitgebreidste die men ooit op mensen heeft toegepast". De astronauten werden aan de proeven onderworpen in de Lovelace- kliniek in Albuquerque in de staat New Mexico, in Wright Air Development Center in Dayton, in de staat Ohio en in Washing ton. Glenns beschrijving van de beproevingen die hij en zijn kamera den doorstonden vult een heel hoofdstuk, lichamelijke en geeste lijke voorbereiding, in het boek De Astronauten, pioniers in de ruimte, dat in 1961 werd uitgegeven door Sythoff. Alleen aan dit onderwerp al werden in de periode van voorbereiding op de eer ste tocht van een Amerikaan door de wereldruimte honderden artikelen in kranten en tijdschriften gewijd. Geestelijk evenwicht hebben de astronauten beslist nodig, want onder de moeilijkst denkbare omstandigheden zullen zij hun gedachten bij hun werk moeten houden. Zij mogen hun concen tratievermogen niet verliezen wanneer, bijvoorbeeld, lange ver tragingen optreden bij het aftellen voor het vertrek van de aarde of wanneer zich in de wereldruimte onvoorziene omstandigheden voordoen die feilloos en snel menselijk ingrijpen noodzakelijk maken. Alleen al daarom is er voor romantische geesten en voor mensen die het gauw met hun zenuwen te kwaad hebben geen plaats in de rijen der ruimtevaarders. Een ruimtevaarder moet onder alle omstandigheden precies weten wat hij doet. De astronauten van nu zijn de wereldruimte in gegaan zoals ve le, vele eeuwen geleden andere mensen voor het eerst in de note- doppen van hun tijd de wereldzeeën gingen trotseren en nog maar weinig meer dan een halve eeuw geleden, pioniers het luchtruim gingen veroveren. Evenmin als de pioniers van zeevaart en lucht vaart staan zij vaak stil bij de zin van hun werk. De zeevaart is er gekomen in weerwil van de ongetwijfeld in de grijze oudheid geuite bedenkingen tegen waaghalzerij van gevaar lijke tochten op zee. De luchtvaart is er gekomen, in weerwil van soortgelijke bedenkingen én van overtuigend schijnende weten schappelijke berekeningen, volgens welke een toestel dat zwaar der was dan de lucht nimmer mensen door de lucht zou kunnen vervoeren. r|e zin van scheepvaart en luchtvaart is nu vGor geen mens U duister meer. De zin van ruimtevaart zal in de naaste toe komst ook door de mens begrepen worden. Dat behoeft niet te betekenen dat voor de meesten onzer nakomelingen evenveel be wegingsvrijheid in de wereldruimte zal zijn weggelegd als wij be wegingsvrijheid op zee en in de lucht hebben. Dat behoeft ons niet te verdrieten. Er zijn onder de thans levenden maar zeer weinigen die het is ge geven het continent der absolute onherbergzaamheid, het zuid poolgebied, te doorkruisen. Dat zullen er maar weinigen blijven, omdat maar weinigen daar iets te zoeken hebben. Ook in de we reldruimte of op de maan zullen binnenkort en later maar weinig mensen iets te zoeken hebben. En ook daarmee zullen de meeste mensen op den duur wel vrede willen hebben.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 23