OUDJAAR 1968 OUD of NIEUW of GOED? Vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg is, opdat gij die gaat en rust vindt voor uw ziel. Jer. 6 16. Een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste. Ezech. 36 26. J^e dingen liggen in het leven meestal wat gecompliceerder dan velen denken. Het is natuurlijk wel prettig voor deze gemak zucht wanneer wij allerlei problemen heel simpel voorstellen. Maar dat wreekt zich in de praktijk. Het ligt ook niet zo eenvoudig met de vragen naar de waarde van het verleden en de driftige gang naar de toekomst. Het ligt ook niet eenvoudig met de waardering van het oude en het nieuwe; met onze opstelling ten aanzien van het conservatisme, dat zoveel mogelijk bewaren en zo weinig mogelijk veranderen wil en van de progressiviteit die niet gehinderd wil worden in de vaart naar de toekomst door allerlei ouderwetse opvattingen. Het is begrijpelijk dat over 't algemeen de ouderen zich veiliger en rustiger gevoelen in oude beproefde levensbeschouwingen en levenspatronen. Je moet weten waar je aan toe bent én in het oude zit. een rijk stuk levenservaring. Het is eveneens begrijpelijk dat over het algemeen de jeugd ziende de ondeugdelijke plekken in de samenleving die de ouderen overdragen zich met elan richt op de toekomst. Het leven is een uitdaging, een avontuur, een experiment, een land van onbegrensde mogelijkheden. Ik zeg met nadruk over het algemeen, omdat de scheidslijn soms dwars door ouden en jongen loopt Bij de overgang van het oude naar het nieuwe jaar is het goed ons wat te bezinnen op het probleem oud en nieuw. e gaan eerst een merkwaardig verschijnsel constateren. Een goed zakenman zal zeker zijn zakenstrategie laten beheersen door een vérziende blik ir. de toekomst. Wie dit niet doet zal straks achter de feiten aanlopen en de bus missen. Wie vastzit aan het verleden omdat het vroeger toch ook goed ging, ja zelfs wie zich hecht aan het heden, zal in de toekomst schip breuk lijden. Dat is een onrustige en soms zenuwslopende zaak. Het leven ontwikkelt zich zo snel dat de meest moderne plannen soms voor de uitvoering alweer achterhaald zijn. We raken buiten adem. En dat geldt op allerlei gebied. Maar nu is het merkwaardige dat vooral zij die zo opgestuwd en opgejaagd worden naar de toekomst, naar het nieuwe, zulk een heimwee krijgen naar het verleden en naar het oude. Ik heb zo'n druk leven, ik kom niet tot rust. ik moet nodig een boerderijtje ergens in de Achterhoek op de kop zien te tikken. En dan richten we het antiek in en dan gaan we lekker primitief leven: geen stromend water maar aan de pomp ons wassen, geen centrale verwarming maar een oud potkacheltje of een open vüur. Die oude mensen leefden tenminste. Ze hadden overal nog tijd voor. Wij worden geleefd. ^ch ja, bij al de voordelen van het nieuwe hebben we heimwee naar het oude. Is dat alleen de onverwoestbare behoefte aan romantiek? Is het alleen compensatie en honger naar de stilte en terug naar de natuur? Dat is het allemaal en nog veel meer. Maar het is ook het besef dat wij bij elke winst in de breedte van het leven verliezen in de diepte, en dat wij bij alle snelle vooruitgang op technisch en materieel gebied achteruithollen op zedelijk en geestelijk gebied of op echt menselijk gebied. Zolang je in de running bent merk je dat niet zo. Maar de rekening wordt een keer gepresenteerd. „Ik heb nergens last van", zegt de man die te hard werkt en te veel eet en te veel sigaretten rookt. „Dat zal wel, maar wacht maar..." zegt de dokter, die verder kijkt dan vandaag. „Ik heb nergens last van", zegt de mens, die alleen maar zich steeds breder maakt in het leven, terwijl hij de diepte en de hoogte van het leven verwaarloost. Dat zal wel, maar wacht maar..., zegt de profeet reeds in het Oude Testament. Nee. nu moet u niet denken dat profeten bevroren conservatieven zijn die met het nieuwe niet mee kunnen komen en vastgegroeid zijn aan het oude. Kom, kom, wat hebben deze mensen geprofeteerd van nieuwe tijden, nieuwe mensen, nieuwe harten. Maar dan hebben ze het over iets dat echt nieuw is, en dat beter is dan het oude. Profeten zijn niet verslaafd aan het oude noch aan het nieuwe. Ze zijn om zo te zeggen verslaafd aan het goede, aan het allerhoogste goed. Nu, dat allerhoogste goed is noch het monopolie van het oude noch alleen verkrijgbaar bij het nieuwe. Dat allerhoogste goed is de dieptedimensie van het leven, wanneer een mens maar niet een oppervlakkig voorgrondsmens is, die leeft bij een grijpstuiver geluk, maar wanneer hij een achtergrondsmens geworden is, die lééft bij de bron van Gods genade en trouw, de grond en achtergrond van zijn leven. Daarom kunnen profeten terug roepen naar het oude, wanneer daarin het waarachtig goede ligt. Ze kunnen .ook oproepen om het oude los te laten wanneer in het nieuwe Gods koninkrijk komt. Ze kennen de valse tegen stelling: oud-nieuw en conservatief-progressief niet. Ze vragen naar het-allerhoogste goed in het oude en in het nieuwe, en ze verwerpen het kwade zowel in het oude als in het nieuwe. Ze zijn conservatief omdat ze waardevol antiek op geestelijk gebied niet in de vuilnisbak gooien en ze zijn progessief als het de goede richting in de toekomst uitgaat. 'anneer wij van de goede en beproefde weg afgedwaald zijn en progressief in een verkeerde richting zijn geworden, dan horen we de stem van de oude profeet: „Zo zegt de Here: Gaat staan aan de wegen, en ziet en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg is opdat gij die gaat en rust vindt voor uw' ziel; maar ze zeggen: wij willen die niet gaan." Ja, dat laatste is jammer, is eigenwijs, is dom. Immers, die oude paden, die goede weg is de weg naar het geheim van het leven. Nergens is beter rust en vrede te ontvangen dan bij Hem, Die later zou zeggen: Komt allen tot Mij en Ik zal u rust geven, want Ik ben de goede Weg. Natuurlijk zijn er ook heel wat mensen die dit woord van de profeet misbruiken om hun dom en ongeestelijk conservatisme te verdedigen. Dan is Christus niet de goede weg, maar hun beschouwingen, hun levenspatronen, hun over geleverde zekerheden. We mogen ons wel afvragen wat we bewaren willen en wat we verstaan onder oude paden. Is dat heus de goede Weg, heus Jezus Christus? Vergeet niet dat onze hoogste profeet, Jezus Christus, ook verworpen heeft de inzettingen der ouden met Zijn vernieuwend: Maar Ik zeg u. En toch kan Jezus terecht zeggen: Ik ben niet gekomen om de wet en de profeten te ontbinden, maar te vervullen. Hij grijpt toch weer terug naar het oude voorzover dat het goede was. Hij vernieuwt en tegelijk conserveert Hij. Hij is progressief naar een nieuwe toekomst en tegelijk ziet Hij om naar 't verleden om dat in het heden en voor de toekomst te vervullen. De oude psalm zegt: Wij gaan van kracht tot kracht steeds voort. Welk een dynamische progressie. Welk perspectief naar de toekomst. Altijd doorgaande vernieuwing. Maar dan een voortgaan in de goede richting, omdat een mens ook naar de ondergang kan rennen. Dat moet ons behoeden om niet achter elke nieuwigheid aan te hollen. We moeten ons dus ook afvragen: in welke richting gaan we en wat houdt dat nieuwe in? En als u vraagt waar u en ik en waar de wereld in deze tijd van verwarring en crisis bovenal behoefte aan heeft? Nu, dan is mijn antwoord tweevoudig. Allereerst: bewaar het oude voorzover daarin het goede ja het allerhoogste goed verborgen is. Vervolgens: „een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste; het hart van steen zal Ik uit uw lichaam verwijderen en Ik zal u een hart van vlees geven. Mijn Geest zal Ik in uw binnenste geven en maken, dat gij naar mijn inzettingen wandelt en naarstig mijn verordeningen onderhoudt". Zo sprak de oude profeet Ezechiël. Hij spreekt van een nieuw hart, een nieuwe mens, die bereid is om naar Gods oude Woord te luisteren en er naar te leven. En Paulus zegt eigenlijk hetzelfde: Wordt vernieuwd en doet de nieuwe mens aan, d.w.z. doet Jezus Christus aan, Die alle dingen nieuw maakt. ^ls Christus in ons leeft met Zijn liefde, is het oude en het nieuwe goed. Bewaar dat en ga op mars naar de toekomst Zingt de Here een nieuw lied, want Zijn goedertierenheid is elke dag nieuw. Van geslacht tot geslacht. In Christus ontmoeten wij verleden, heden en toekomst. Het gaat om het goede op oude paden en op nieuwe wegen. Maar wat noemt gij goed, vraagt Christus. Eén is goed, namelijk God. J. Overdute

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1968 | | pagina 5